نظر منتشر شده
۵۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 42836
مقايسه قيمت بنزين در کشورهای مختلف
تاریخ انتشار : شنبه ۸ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۴۷
مقایسه قیمت بنزین با درآمد سرانه در کشورهای مختلف نشان می¬دهد قیمت بنزین نسبت به در آمد سرانه در حداقل 7 کشور دیگر دنیا از ایران بیشتراست.

به گزارش الف، پردازش های آماری ناشی از مقایسه قیمت بنزین با درآمد سرانه در 27 کشور منتخب نشان می دهد ساکنان کشورهای ونزوئلا، عربستان، آمریکا، کانادا، نروژ، استرالیا و ژاپن به نسبت درآمد سرانه شان بنزین ارزانتری نسبت به ساکنان ایران می خرند.

این جدول در «بولتن تخصصی اقتصادی» مرکز پژوهشهای مجلس ارائه شده و برای تهیه آن، آمارهای مربوط به قیمت بنزین در کشورهای مختلف از سایت موسسه بین المللی GTZ و آمارهای مربوط به درآمد سرانه نیز از داده های بانک جهانی (WORLD BANK) گرفته شده است.

در این جدول، هرچقدر کشورها در رده بالاتر باشند، قیمت بنزین -به نسبت درآمد سرانه- درآنها ارزانتر است.



توجه1: برای اینکه  نوسان شدید قیمت جهانی نفت و بنزین در دوسال اخیر خواننده را  در تحلیل و برداشت از این جدول دچار اشتباه نکند، این جدول براساس نرخهای سال 2006 (85-1384) تنظیم شده است.

توجه2: ستونهای پنجم و ششم اين جدول به يک موضوع "قیمت نسبی بنزین با توجه به درآمد سرانه و یا قدرت خرید بنزین توسط ساکنان در کشورهای مختلف"‌  اشاره دارند. ستون پنجم نشان می دهد در هرکشور، قيمت هزار ليتر بنزين چند درصد از درآمد سرانه است. ستون آخر نیز نشان می دهد مردم هرکشور با درآمد سرانه خود چند ليتر بنزين می توانند در سال خريداری کنند و یا به تعبیری در هر کشور، قدرت خرید بنزین توسط ساکنان چقدر است.

در این جدول، هرچقدر کشورها در رده بالاتر باشند، قیمت بنزین -به نسبت درآمد سرانه- درآنها ارزانتر وبه عبارت دیگر،  قدرت خرید بنزین توسط ساکنان آن نسبت به دیگرکشورها بیشتر است.
 
حقي
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۱:۵۷:۱۲
در اين مقايسه چون هردو فاكتور \"قدرت خريد\" و \"سطح دستمزدها\" لحاظ شده است اعتبار علمي بالايي دارد. اگر متوسط مصرف بنزين هر دهك در كشور را نيز داشته باشيم مي توان درصد و قيمت لازم براي عرضه بنزين يارانه اي و غير يارانه اي را به طور علمي مشخص نمود. لازم است همين الگو براي ديگر حاملهاي انرژي و كالاهاي يارانه بر نيز بكار رود تا هدفمندسازي يارانه ها به طرزي منطقي تحقق يابد، نه شتاب زده. (110837)
 
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۰۰:۵۲:۱۷
درجه علمي بودن مطالب از نگاه اومانیستی، قدرتی است که به بشر می‌دهد و با این نگاه، مطلب کاملاْ علمی است، چون به الف قدرت زیر سوال بردن دولت را می‌دهد. حال این‌که مشکلات صنعت نفت، خودروسازی و تحریم‌ها چه بوده و ... اصلاْ مهم نیست! مهم این است که در آستانه انتخابات دستمایه‌های جدیدی برای تضعیف مخالف به دست آید!
آیا این شيوه، ماکیاولیسم نیست؟ آقایان مدعی علمی بودن، لطفاْ به درآمد سرانه کشورهای صنعتی (عربستان به کنار) که در این فهرست بالای ایران هستند بیاندازید. مشکل گران بودن بنزین نیست، مسئله درآمد سرانه بالای آن‌هاست (بین 36 تا 68 هزار دلار در مقابل 2 هزار و نهصد دلار ايران) كه به دليل سلطه اقتصادي - نظامي آن‌ها حاصل شده است.
اگر با طناب شما به چاه برویم، اگر بنزین با قیمت تقریباْ مجانی هم عرضه شود باز هم در لیست اول نخواهیم بود! براي رفتن به صدر جدول قيمت بنزين بايد حداقل يك ششم شود. آيا اين است دستاورد مركز پژوهش‌هاي مجلس؟ اين است تغيير الگوي مصرف؟
* چرا به سياست‌هاي نادرست توسعه كه زمينه‌ساز اين مشكلات در جهان است اشاره نمي‌كنيد؟
* چرا به تورم 49 درصدي سال 74 اشاره نمي‌كنيد؟
* چرا به اجراي بي‌چون و چراي سياست‌هاي بانك جهاني در دولت‌هاي گذشته اعتراض نكرديد؟ (110936)
 
آ
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۰۲:۲۷:۲۴
میگن روباه دستش به انگور نمیرسید میگفت ترشه .احسنت بر شما متاسفانه این دوستان در سایت الف فقط (ا)عتراض به (ا)حمدی نژاد را یاد گرفتند شاید بخاطر اینکه هر دو با الف شروع شدند بنده فقط یک کلام میگویم ایکه بالاخره قیامتی هم هست البته نمیدانم قدرت طلبی این اعتقاد را از خانه دلتان بیرون نبرده (110955)
 
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۵:۰۵:۰۶
آخه مرد حسابی نقد اقتصادی چه ارتباطی با قیامت داره. شما هر موقع که از پاسخ دادن عاجزید مردم را از آن دنیا می ترسانید. از کجا معلوم که در اون دنیا خدمت شما نرسند. اینقدر با اعتقادات مردم بازی نکنید. (111152)
 
پدرام
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۰۸:۰۶:۴۹
این نقد شما یه این مقاله بسیار غیر علمی و بی معنی است. اصلا نقد نیست. به جای آسمان و ریسمان بافتن، شما هم یک مطالعه علمی رو کنید و این نتایج را زیر سوال ببرید. تورم سال 74 چه ربطی به این مطالعه دارد؟ (110985)
 
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۶:۴۵:۲۶
عجيب است كه بدون خواندن نقد، آن را غير علمي مي‌خوانيد. نتيجه‌اي كه الف روي آن تاكيد مي‌كند به علت درآمد سرانه بالاي كشورهايي مانند آمريكا،‌ نروژ و انگليس بدست آمده و براي سبقت گرفتن از آن‌ها در اين زمينه ايران بايد قيمت بنزين را به يك ششم وضع فعلي برساند كه منطقي نيست.
وضع خيابان‌ها و شلوغي بيش از حد جاده‌ها چند برابر ييش از ظرفيت معمول آن‌ها نشان مي‌دهد كه بحث از گران بودن بنزين (و القاي اين كه ما ارزانش مي‌كنيم!) صرفاً‌ سياسي است، همان‌گونه كه رد طرح تحول اقتصادي اين‌گونه بود.
چرا مجلس به فكر برنامه‌ريزي براي راهكارهاي ديگر، از جمله حمل و نقل ريلي نيست؟ (111173)
 
کامبیز
۱۳۸۸-۰۱-۱۰ ۰۴:۰۰:۳۵
جالبست قیمت ماشین های وارداتی در ایران هم 2 برابر این کشور هاست! واقعا خجالت داره. (111259)
 
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۲:۲۶:۳۱
چرا این مقایسه را در مورد بنزین انجام می دهید تا دولت همچنان تشویق به ارائه بنزید ارزان و آلوده کردن محیط زیست و افزایش ترافیک و عدم حمایت از حمل و نقل عمومی شود. لطفا قیمتهای گوشت و برنج شیر و تخم مرغ و میوه و صدها قلم کالای دیگر را مقایسه کنید که در ایران در مواردی حتی گرانتر از گرانترین شهرهای دنیا مانند لندن نیویورک توکیو و مسکو بفروش می رسد. بگذارید این غده سرطانی (بنزین ارزان در مقایسه با سایر کالاها) با روشی معقول به قیمت واقعی برسد و مطمئن باشید سود آن از ضررش بیشتر است. چون تعادلهای اقتصادی ما را به جهان نزدیکتر می مند و باعث افزایش کارایی پایدار در شاخص های اقتصادی می شود. (110841)
 
مسعود
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۲:۴۱:۴۵
حالا هی شعار بدید که ما مصرفمون زیاده چون بنزینمون ارزونه در صورتی که با توجه به درآمد این طور نیست. جناب رویانیان که معلوم نیست سنخیت ایشون با ستاد سوخت در چه موردیه، می گن که مصرف بنزین در ایران خجالت آوره ولی یادشون می ره که بگن مصرف خودرو های ساخت داخل ، عدم وجود حمل و نقل ریلی بین شهری مناسب و درون شهری ، عدم کارایی حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس ، عدم وجود حمل و نقل هوایی مطمئن ،ارزان و یا حداقل سر وقت و بدون تاخیر ، مایه ی شرمندگی دولت و وابستگانه. بالاخره مردم که نمی تونن پیاده طی طریق کنن. وقتی هیچ وسیله ای نیست خب مردم ناچارند از خودرو های پر مصرف و بی کیفیت تولید داخل استفاده کنند و موجبات شرمندگی ایشون هم فراهم می شه (110844)
 
فرهنگ
۱۳۸۸-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۹:۳۵
من با شما موافقم . هنگامی که بکرات از جانب مسئولین محترم صحبت از اصلاح الگوی مصرف و اسراف مردم میشود یکی از مثالهایی که به یادم می اید همین فرمایشات شماست. بالاخره واقعیات را که نمی توان در نظر نگرفت. چرا بایستی صنعت خودرو اینچنین کم کیفیت و لجام گسیخته رشد کند ؟ ایا وظیفه ملت بوده که از بدو پایه ریزی صنعت خودرو بخشی را به صنعت حمل و نقل عمومی اختصاص بدهند ؟ ویا تولیدخودرو های با مصرف سوخت پایین را انجام دهند؟مسئولین محترم چرا انزمانی که عده ای دلال و متنفذین حکومتی در حال لابی کردن و گرفتن انحصار خودرو سازیها بودند ، ویا حتی شرکتهایی مانند ایران خودرو که عملا نفوذ دولت در ان زیاد است قید و شرط های لازم برای تخصیص مناسب سهم حمل و نقل عمومی را پیش بینی نکردند ؟ در همین بحث نیروگاه سازی و مشارکت متخصصین بخش خصوصی من خود به عنوان یک متخصص با سابقه در زمینه تولید نیرو با عده ای دیگر مراجعه کردیم (البته زمان دولت اقای خاتمی ) با موارد و صحنه هایی مواجه شدیم که خود میتوانید حدس بزنید.
ما را از کرده خود پشیمان کردند . انزمان ظاهرا انحصار گرایی در تولید انرژی توسط شرکتهایی مانند مپنا و حلقه ای از مجموعه های متنفذ در حال پیگیری بود .کس دیگری را راه نمی دادند . انوقت دوباره میگوییم بخش خصوصی بیاید و این دور تسلسل ادامه دارد . نتیجه اش هم قیمت تمام شده بالا در صنعت برق است و
این میشود که شده است . نمونه دیگر ان بحث دور ریز نان است. ارد ما بی کیفیت است. طرز تهیه بی کیفیت است . بدلایل سوء عملکرد کلان در کشور و تورم ،سهم دستمزد در قیمت تمام شده بالا رفته است . انوقت مردم بایستی بهای ان را بپردازند . میگوییم دور ریز نان 30% است . این بحث سی در صد دوررریز را سالیانی است که میشنویم. رشد قیمت نان ( که البته اعلام نمیکنند و همواره در حال گران شدن نجومی است ) را از گذشته تا بحال نگاه کنید . چرا با افزایش قیمت نرخ پرت نان تغییر ی نکرده است ؟ نان بربری و سنگک را امروز میخری فردا نمی شود خورد . من نان را در فریزر هم نگه داشته ام ولی پس از چند روز دیگر نمی شود خورد.
ممکن است بگویید کم بگیر ولی مرتب بگیر . مسئولین عزیز ایا در صف نانوایی ها می ایستند ؟ کی وقت دارد که یک روز در میان برود صف نان؟ میگویید نان صنعتی . بسیار خوب ایا بقدر کافی از احداث صنایع نان صنعتی استقبال شده است ؟ ایا این صنعت انچنان که در خور شان و شرایطش است متحول شده ؟ ایا سود اوری در این بخش مناسب است ؟ من نمی دانم سود اوری اش مناسب است و یا خیر . مطالعات اقتصادی در تولید کارخانه نان ماشینی انجام نداده ام . فقط اینرا میدانم که اگر مناسب است پس چرا استقبال نمی شود ؟
مسئولین عزیز بایستی اینرا توجه کنند که توصیه به مصرف صحیح کاملا درست و خدا پسندانه است ولی همواره مردم نباید تاوان ندانم کاریها رابدهند. نقش نظام اماده کردن بستر است . انوقت از مردم بخواهند که اگر هم نخواهند بازهم برنامه ریزی صحیح و ایجاد مسیر مناسب ملت را خود بخود مجبور خواهد کرد. در نظام کشوری صحبت و درخواست رعایت از مردم خوب است ولی
جوابگو نیست . هر چیز سیستم خودش را میخواهد. با سیستم بایستی به جنگ این معضلات رفت . نه اینکه بصورت دستوری بیاییم و مثلا در این شرایط دشوار یارانه ها را حذف کنیم و کمر مردم را زیر بار تورم مضاعف بشکنیم که در انصورات هم پیاز را خواهیم خورد و هم کتک را .
البته رهبری هم در صحبت های اخیر به این قضیه اشاره داشته اند ولی اگر توجه کنیم خطابشان به همه از جمله دولتها و سائر ارکان نظام بود.

=========================================
=======================================
===========================================
لطفا این بخش را سانسور کنید . حتما یادتان نرود
برادران عزیز الف
از منبعی معتبر شنیدم که بعد از انتخابات یارانه ها را بر می دارند و در این امر کاملا جدی هستند .من بالشخصه از شایعه و شایعه سازی بدم می اید ولی این خبر از جانب یکی از دوستانم است که بسیار معتبر است . و این یعنی بازی با ملت
به هر حال ممکن است مردم بد مصرف کنند ولی تقصیر از قیمتهاست ؟ یا تقصیر از سوء مدیریت ؟ و یا هردو ؟ کدامیک عامل اصلی هستند ؟ مدیریت یا قیمت ؟ . با همین قیمتهای فعلی هم کمر مردم شکسته است. از کدام افزایش صحبت میکنند ؟ من کاهی اوقات از مواضعی که می گیرند حیرت می کنم . نکند بدست خود اب به اسیاب انگلیس و امریکا بریزیم. که تا بحال هم کم نریخته ایم.
اگر خواستید کامنت من را چاپ کنید یادتان نرود یک وقتی نا خواسته این قسمت حذف نشود
با تشکر (111309)
 
Farhang
۱۳۸۸-۰۱-۱۱ ۰۸:۳۶:۱۴
دوستان
عجب به درخواست من عمل كرديد بخش اخر را حدف نكرده ايد !؟ (111422)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۳:۲۵:۲۵
اینکه آماری اینچنین آورده شده خیلی خوب اما هتر بود آمار بروز بود نه متعلق به 3 سال پیش. (110846)
 
اميد. آ
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۳:۴۶:۰۵
در اين مطلب موضوع سهميه بندي بنزين در ايران ناديده گرفته شده و قيمت بنزين يارانه اي در نظر گرفته شده، در صورتي كه اگر قيمت بنزين آزاد (400 تومان) رو كه الان درصد بالايي از مصرف مردم رو تشكيل مي ده، در نظر بگيريم، رتبه ما در اين جدول به مراتب مياد پايينتر و معلوم ميشه كه كشورهاي زيادي هستند كه بنزين ارزونتري (به نسبت درآمد سرانه) به نسبت ايران به مردمشون عرضه مي كنند. (110850)
 
حقي
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۵:۵۴:۴۱
به فاكتور قابل تاملي اشاره نموديد. از جمله ديگر فاكتورهاي مهم براي يك مقايسه علمي تر نوسان قيمت بنزين، ميزان مالياتها، ميزان سهم دولت از ثروت ملي در كشورهايي است كه در جدول آمده اند. با تمام اين اوصاف و لحاظ نمودن صرفا دو فاكتور قيمت بنزين و درآمدسرانه، بازهم مقايسه فوق مقايسه اي مفيد است و بايد اينگونه آمارها به روز شده فاكتورهاي ديگري لحاظ گردد و نهايتا از آن در بحث هدفمندسازي يارانه ها براي هر حامل انرژي استفاده شود. (110865)
 
نیما
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۳:۵۲:۲۲
از اینکه قیمت بنزین رو در کنار درامدسرانه نوشتید ممنونم . چون معمولا اینجوریه که قیمت کم بنزین رو به رخ مردم می کشند بدون اینکه به در آمد مردم اشاره کنند (110851)
 
عباس كاظمي
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۳:۵۶:۵۲
قطعا مقوله فوقالعاده عريض وطويل انرژي با ارايه يك معادله خطي ساده درجه يك قابل تدوين وتبيين نميبا شد هر چند كه بنزين يارانهاي توزيعي قيمتي معادل 15.5 سنت است وبر اساس امار اعلامي بانك مركزي در امد نا خالص بيش از اين مقدار است ضمنا به طور مجرد وجدا از در امد نا خالص قيمت تمام محصولات كشاورزي ومصنوعات توليد داخلي فوقالعاده گرانتر از اروپايي است واين در حالي است كه كار گر در ايران ارزانتر از اروپا وحاملهاي انرژي مجاني وبعضا كمتر از مجاني است افزايش كارايي انرژي مستلزم توسعه حمل ونقل عمومي افزايش بازدهي كار خانجات توليد اتومو بيلهاي كم مصرف هيبريدي نياز به سرمايگذاري مالي وسيع دارد كه اين سرمايه در داخل حاملهاي انرژي نهفته است ازادسازي قيمت ها يك ضرورت است كه هر چه زودتر بايد اتفاق بيفتد (110853)
 
حقي
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۶:۰۱:۴۱
دو خط اول كادر بالا چنان منطقي است كه به نظر مي رسد منظور دوست عزيز از آزادسازي قيمتها در سطر آخر همان هدفمندسازي منطقي و تدريجي يارانه هاست زيرا در غير اين صورت سطور اول و آخر كادر فوق ناقض يكديگرند. (110866)
 
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۳:۵۹:۳۰
مصرف خودروهای داخلی وحشتناک است . و لی به جای آنکه مصرف کننده طلبکار باشد که چرا خودرو نو تحویلی این قدر بنزین می خورد باید بدهکار هم باشد که چرا زیاد مصرف می کند! اما در کنار آن بد نیست قدری هم به کیفیت متغیر و بسیار نازل بنزین عرضه شده توجه شود. بعد از همه اینها آن وقت بحث قیمت و مقایسه آن با درآمد است که آن هم هیچ سنخیتی با هم ندارند... (110854)
 
جاسم ولدبیگی
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۴:۰۷:۲۶
با سلام و احترام لطفا در 2 مورد زیر نیز یک بررسی به عمل آورید: 1- مصرف خودروهای ساخت داخل و مقایسه آن بامصرف خودروهای خارجی درحال تردد در سایر کشورها 2- مصرف خودروهای ساخت داخل و مقایسه آن با مصرف خودروهای خارجیدر حال تردد در داخل کشور.برای این تحقیق من 2 پیش فرض دارم 1- خودروهای ساخت داخل به شدت پر مصرفند (از گرانی و بی کیفیتی و عدم وجود تجهیزات ایمنی و ... بگذریم!) 2- سوختی که در داخل کشور تهیه می شود به علت اکتان پایین فاقد استاندارد و کیفیت لازم و در نتیجه عامل تشدید مصرف است.نتیجه ما به 3 اقدام هم زمان نیازمندیم: 1- تغییر الگوی مصرف توسط مردم 2- تغییر الگوی ساخت اتومبیل و سایر کالاهایی که انرژی مصرف می کنند 3- تغییر و اصلاح پالایش و تولید حامل های انرژی نظیر بنزین،نفت ، گازوییل و ... توسط مسوولین (110855)
 
نعمتي
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۵:۴۴:۱۳
در جدول بالا قدرت خريد نبايد درست باشد زيرا دران يارانه هاي اعطايي دولت (كاري به توزيع غير عادلانه يا اسراف در ان نداريم)لهاظ نشده است لذا با اين فرض صحت اين استدلال كل مطلب نادرست است به نظر ميرسد سرانه هر ايراني 300 دلار افزايش يابد (110863)
 
dr reza ganji
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۱۶:۱۷:۳۸
ba salam
fekr mikonam dar gadwal geymate benzine iran estebah newesteh shodeh
ba ehtesabe dollare 950 tomanee mishawad hodode 100 toman (110868)
 
Navid
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۲۰:۳۹:۵۳
Be nazaram bad tarin nokte dar in jadval daramade saraneye Mardome iran ast... ba in hame daramade nafti chera bayad GDP 3000 dollar bashad? bavar konid estehghaghe mardome ma in nist, ta key bayad sooe modiriat ma ro az residan be jaygahe vagheimoon baz bedare? (110885)
 
hajiagha
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۰۴:۲۸:۵۲
من که نفهمیدم چی شد
شهردار آتاوا سالی 300 هزار دلار حقوق داره و پول بنزین هم نمیده
و افسر پلیس سالی 100 هزار دلا ر
کارمند ساده دولت 70 هار دلار در سال حقوق داره
معلم کمتر از 70 هزار دلار
کارگر رستوران سالی 15 هزار دلار
قیمت یک لیتر بنزین نزدیک 1 دلار در لیتر است
قیمت آب آشامیدنی درون بطری هم 1 دلار
اجاره یک اتاق خالی 500 دلار در ماه
آپارتمان یک خوابه 800دلار در ماه
پیراهن مردانه 20 دلار به بالا
فرش 3در 4 معمولی مشهد 700 دلار
تلفن همراه ماهی 25 دلار برای 300 دقیقه حرف زدن
روغن نباتی یک لیتری 2 دلار
کره گاوی قالب بزرگ 5 دلار
شیر یک لیتر آن 2 دلار
مالیات بر خانه
مالیات بر خرید 14 درصد
مالیات بیمه اتو مبیل
بیمه منزل
بیمه شخصی
همه لازم و باید داشته باشی
مالیات تعمیر و فکر نکنید ما پول پارو می کنیم قیمت دو تا سیب یا پرتقال می شود یک دلار
کافی استار باکس کوچک یک دلار و هفتاد سنت است
مواد غذائی گران شده (110965)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۱ ۰۲:۲۴:۲۱
اين وبلاگ رو ببينيد:
http://byebyecanada.blogfa.com/ (111176)
 
hajiagha
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۰۴:۳۰:۴۳
tell me size eingine for Iranian car
we have 1,8 lt
2,7 LT
3 LT
5,7 LT (110966)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۰ ۰۰:۵۴:۵۲
شما فعلا فارسی بنویسی بهتره! (111242)
 
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۰۹:۳۱:۴۵
اين جدول در مقايسه با برخي تحليل‌هاي سابق الف معتدل‌تر است ولي باز هم ايرادات جدي بر آن وارد است.
1) اينكه فقط بنزين ملاك قضاوت قرار گرفته است. بهتر است سبدي از كالاها معيار قضاوت قرار گيرد. در سبد مذكور نيز دو دسته از كالاهاي قابل مبادله و غيرقابل مبادله (مانند مسكن ) با وزن متناسبي كه دارد.
2) وقتي فقط بنزين را ملاك بررسي و مقايسه قرار مي‌دهيم بايد به آثار جانبي ناشي از مصرف بنزين در كشورها، آلودگي‌هاي ناشي از آن، نوع خودروها و فن‌آوري بكارگرفته در آنها، بهره‌وري انرژي، مالياتههاي زيست محيطي هم دقت كنيم. به عنوان نمونه وقتي شما خودروهاي پرمصرف با بازدهي پايين داريد و از فرهنگ مصرف و ترافيك مناسبي هم برخوردار نيستيد عرضه مجاني بنزين نيز رفاه مردم را افزايش نمي‌دهد! يا وقتي نمي‌توانيد آلودگي‌هاي زيست‌محيطي ناشي از مصرف بنزين و عواقب بهداشتي آن را كنترل كنيد باز نمي‌توانيد بگوييد كه با كاهش قيمت بنزين رفاه مردم افزايش مي‌يابد. در اين مورد شايسته است به عواقب زيست محيطي مصرف بي‌رويه بنزين بر سلامتي افراد كه شامل عوارض گسترده‌اي از انواع سرطانهاي ريه تا هوش نوزادان و اختلالات عصبي و مرگ و مير بالا را دربرمي‌گيرد را هم در نظر آوريد. و هم هزينه‌هاي سلامتي براي افراد و بويژه افراد كم‌بضاعت كه توان درمان خود را ندارند.
3) به مساله توزيع درآمد هم بايد توجه ويژه داشت. وقتي درآمد درست و عادلانه توزيع نمي شود و بهره‌مندي طيف خاصي از مردم از يارانه‌ها بيشتر است دفاع از كاهش قيمت به بهانه رفاه مردم دفاع معقولانه‌اي نيست. به‌ويژه اين‌كه سيستم مالياتي هم به ضرر فقرا و افراد با درآمدهاي ثابت نظير كارمندان دولت است. وقتي در جامعه امريكا با نظام قوي مالياتي و مالياتهاي زيست محيطي و توزيع درآمد مناسب‌تر صحبت مي‌كنيم ممكن است بتوانيم از كاهش قيمت يا تثبيت قيمت به افزايش رفاه مردم برسيم ولي وقتي در مورد اقتصاد ايران صحبت مي‌كنيم شايد به چنين نتيجه‌اي نرسيم.
4) توجه به نرخ ارز در اين گونه مقايسه‌ها از ديگر ريزه‌كاريهايي است كه شايسته تامل است. در ايران دولت به عنوان بزرگترين عرضه‌كننده و مصرف‌كننده ارز مطرح است و اگر چه سيستم شناور مديريت شده ارز را دنبال مي‌كنيم ولي نرخ ارزي كه حاكم است نرخ ارز حقيقي كه بياني از كميابي ارز باشد نيست. لذا هم در درآمد سرانه‌اي كه استفاده شده و هم در تبديل قيمت بنزين اين ايراد وارد است. لذا نمي‌توانيم بسادگي مثلاً سهم هزار ليتر بنزين از درآمد سرانه را در ايران با كانادا و امريكا مقايسه كنيم.
4) فارغ از همه موارد فوق بهتر است ياد گرفته باشيم كه با يك معيار و با يك مقايسه ساده ذهن افراد را به جهتي كه دلخواهمان است سوق ندهيم و انصاف را رعايت كنيم. (111019)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۱ ۱۱:۱۸:۴۶
يكي از موارد ديگر كه فراموش كردم بحث قاچاق بود. به طوري كه وقتي قيمت پايين است پديده قاچاق با توجه به بالا بودن قيمت در كشورهاي همسايه جدي است و لذا اين نيز از مواردي است كه بايد در تحليل قيمت بنزين در اقتصاد ايران جدي گرفته شود. ما امريكا يا فلان كشور اروپايي نيستيم كه قاچاق در حد خيلي پاييني است. (111434)
 
علیرضا داوری
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۰۹:۳۱:۵۲
چقدر خوب بود درایران بنزین دست بخش خصوصی بود ودولت درآن دخالت نداشت تا سالی یک بار بابت آن تورم بالانرود (111021)
 
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۰۹:۵۶:۴۶
بهتره اين فاكتور را هم اضافه كنيد كه خودروهاي آنها هر 100 كيلومتر 3.5 ليتر مصرف سوخت دارند وخودرو هاي ما..... (111031)
 
qoyakarim
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۰:۴۷:۵۴
باید به این موضوع توجه داشت که در هیچ کجای دنیا و برای فروش هیچ کالایی از خریدار میزان درآمدش را سوال نمی کنند
پس علت این مقایسه چیست؟ (111055)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۰:۴۸:۲۸
واقعا مقایسه بی ارزشی انجام شده است. مگر قرار است آنها که 30000 دلار درآمد سرانه دارند همان رفاهی را داشته باشند که آدمهایی با درآمد سرانه 100 دلار. بنزین 0.09 دلاری در جدول فوق در مقایسه با میانگین جهانی حدود 1 دلار نشان از وجود یک بیماری مهلک اقتصادی است.ببخشید، نشان از \"اعتیاد\" به مفت خوری است. معتاد همیشه مصرفش را توجیه می کند و همیشه چند نخود هم بیشتر طلب می کند. باید دید دکتر برای ترک اعتیاد چه تجویز می کند. حتی اگر این پزشک آقای دکتر توکلی باشد و ترک تدریجی با متادون و شربت را تجویز کند. (111057)
 
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۰:۵۱:۳۴
بسیار مطلب علمی و قابل قبولی بود. ممنون (111058)
 
احمد
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۱:۱۷:۰۹
لطفا تويوتا ياريس را با قيمت جهاني تحويل مردم بدهند بنزين سهميه اي نمي خواهيم (111070)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۱-۱۳ ۰۹:۱۸:۲۱
بسیار عالی و کاملا منطقی، بعدش دیگه مردم خودشون انتخاب کنن که ایران خودرو بخرن یا تویوتا! (111521)
 
منصوری
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۲:۴۱:۴۸
قیمت 1 لیتر بنزین سوپر در ایران در حال حاضر 16. دلار است نه 09. دلار و این در حالیست که قیمت بنزین در سال جاری در تمام دنیا کاهش شدید داشته ،پس احتمالا الان باید خیلی پایینتر باشیم!
در ضمن مقایسه در امدها هم خالی از لطف نیست،چراکه خیلی از هزینه ها در ایران حتی از بقیه دنیا بالا تر است.(مثل مسکن) حالا هی بگین فرار مغزها! (111099)
 
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۳:۳۰:۳۱
مجلسی های ناعزیز بنزین 400 تومانی ازاد یادشون رفته؟

ملت و احمق فرض کردید ؟ (111119)
 
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۳:۴۲:۱۷
مقایسه شما از بنیاد اشتباه است. مگر بنزین گوشت نذری است که اگر مردم فقیرتر بودند باید به آنها بیشتر داده شود. انرژی قیمت دارد و کشورهای مثل ونزولا و عربستان که به آن چوب حراج زده اند هرگز به جایی نخواهند رسید و در مقابل کشورهایی که قدر منابع را دانشته اند با استفاده درست چنان ثروتی برای مردم خود فراهم آورده اند که در آمد سالانه آنها با ما زمین تا آسمان تفاوت دارد. (111124)
 
پيام
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۴:۳۴:۳۸
ما بايد سعي كنيم درآمد سرانه را افزايش دهيم نه اينكه قيمت بنزين را به صورت مصنوعي پايين نگه‌داريم. اگر اين وضعيت يارانه‌ها ادامه داشته باشد از اصلاح الگوي مصرف نه تنها در سال 1388 بلكه در سال 1404 هم خبري نخواهد بود. (111137)
 
Hasan
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۶:۴۸:۰۹
Aya mishavad yek dafe yek nafar hasab koonad chera 1$ =950toman?Man migam dar sale 57, 1$=7toman bood. Hale jameiyat 3 barabar shode pas mishavad 1$=21toman. Dar in sorat ma Iraniha chand barabare Amrikaeeya baraye benzin pol midim? (111177)
 
کارشناس ارشد اقتصاد
۱۳۸۸-۰۱-۰۹ ۱۷:۱۸:۱۰
اگرچه مصرف انرژي در ايران بالاست. ليکن براي مقايسه اين وضعيت با ساير کشورها به صورت علمي شاخص هاي بيشتري مورد نياز است.به طور مثال در خصوص مصرف بنزين و مقايسه قيمت آن با ساير کشورها، علاوه بر فاکتور قيمت و مقايسه درآمد سرانه افراد جامعه، ميزان قيمت فروش ماشين به مردم و مصرف آن هم مهم است. وقتي ماشيني با مصرف زياد و قيمتي بالا به مردم تحميل مي شود، نمي توان از مردم انتظار داشت که قيمت بنزين پرداختي را مشابه کشورهاي پيشرفته بپردازند. چون در واقع آنها چندين برابر پول براي ماشيني پرداخت مي کنند که در صورت خريد ماشين خارجي با همان قيمت مصرف کمتري دارد. موارد مشابه اين تحليل که بيانگر ميزان اجحاف به مصرف کننده ايراني است، زياد است. (111183)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۰ ۰۱:۲۹:۴۹
کاش مقایسه را با بنزین لیتر 350 تومان هم انجام می دادید تا عمق فاجعه بهتر معلوم شود. (111247)
 
سيد
۱۳۸۸-۰۱-۱۰ ۰۷:۵۴:۴۳
يك سوال داشتم از كساني كه اين مقايسه را كردند:

آيا خودروهاي ديگر كشورها از لحاظ مصرف سوخت مانند ايران است؟ (111272)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۱-۱۱ ۰۸:۰۸:۵۰
Toyota 1996 or 1990 V6 2,2 LT
Ford F 150 V8, 4,0 to 5,7 LT
ford F 250 V8 , 5,7 to 6 Lt
GMC V6 family Van 3,0 Lt
GMC truck V6 ,4,0 lt to 5.7 Lt
BMW, 280. V6, 2,8 Lt to 3,0 Lt
Honda V6 1995 to 2009...1,7 lt to 2,2 Lt
Honda is lower on gas now
4x4, Cuv are also 3,0 Lt
کمترین مصرف بنزین مطعلق به کمپانی هندا ژاپن است 6 سیلندر و 1.7 لیتر مصرف هر اتو مبیلی نسبت به اندازه موتور آن مقدار بنزینی که انژکتور ها با هوا مخلوط می کنند و بزرگی سیلندر و پیستون آن فقر دارد اگر در شهر تهران با ترافیک بالا زندگی می کنید دوچرخه و مو تور سیکلت 80 سی سی پر قدرت بهترن انتخاب است . چون رانند گی در شهر شلوغ نسبت به بیرون شهر تقریبا دو برابر است قانون فزیک جابجا کردن هر دفعه اتو مبیل نیازمند رساندن بنزین بیشتری به موتور می باشد . همچنین سبک بودن ماشین و رابطه مصرف کم آن سنگین تر باشد مصرف بنزین شمابیشتر است متلا مسافر داشتن و صندوق عقب پر از لوازم . در جاده خلوت معمولا مصرف بنزین کمتر است . اصطحلاک و صدمه دیدن موتور در شهر های ترافیکی بیشتر است لذا رو غن ماشین وفیلتر خود را 2500 کیلومتر عوض کنید و هر 5000 تا 8000 هزار کیلومتر فیلتر هوا را تمیز یا عوض کنید . متور اتومبیل شما تنظیم کارخانه را دارد آن را به مکانیک ناشی ندهید . موتور اتومبیل خود را با آب شستشو ندهید .
و اتومبیل های خودکار آتو ترنسمه شین ...تا 100.000 کیلومتر غالبا خوب هستند و پس از آن بادقت از آن استفاه کنید .دنده 1 تا 20 کیلومتر در ساعت . برای برف. جاده شنی سر بالائی...2 تا 60 کیلومتر در ساعت ...و دنده درایم آزاد ....در منطقه بد جاده بد 1 و یا دو استفاده شود ...ضد یخ عمر اتو مبیل شما را دو برابر می کند هم در زمستان و هم در تابستان (111418)
 
نچاري
۱۳۸۸-۰۱-۱۰ ۰۹:۲۹:۲۵
با سلام
همانطوريكه خيلي از دوستان نوشتند اين عدد براي ايران اولا مربوط به 3 سال قبل است چون الان كه قيمت رسمي بنزين سوپر ليتري 5400 ريال بعبارتي حدود 0.55 دلار (دلاري 9850 ريال) و قيمت كوپني آن نيز ليتري 0.15 دلار است. خوب من يك كارمند هستم و داراي مدرك دكتري كه در يك موسسه دولتي كار مي كنم حقوق من در سال 2006 (1385) طبق حكم كارگزيني 7785576 ريال (معادل 916 دلار= 8500 ريال) بوده است (با توجه به اعمال قانون نظام هماهنگ پرداخت و همترازي با اساتيد دانشگاه)، بر اين اساس قدرت خريد من در سال مزبور (ليتري 800 ريال) حدود 9732 ليتر بنزين و اكنون در پايان سال 87 حقوق بنده شده 10370149 ريال (معادل 1052 دلار= 9850 ريال) و مي توانم 1920 ليتر آزاد و يا 6913 ليتر كوپني مصرف كنم. بنابراين خواهش مي كنم با اين اعداد يك مقايسه‌اي را انجام دهيم. رشد حقوق بنده طي سالهاي مزبور در مجموع حدود 33% بوده‌است (البته افزايش ضريب حقوق سال 86 بنده 5 % و در سال 87 حدود 8% بوده است كه بر خلاف نص صريح قانون برنامه چهارم توسعه بوده آست و بايد متناسب با نرخ تورم اين ضريب افزايش مي‌يافت وتازه اين افزايش 33درصدي ناشي از پيماني بودن اينجانب است). اما قدرت خريدم در ارتباط با بنزين كوپني حدود 30% كاهش نشان مي‌دهد تازه طي 3 سال گذشته تورم در كشور براساس منابع رسمي آمار از 13.6% سال 85 به بيش از 25% در سال 87 رسيده‌است. نگاهي به افزايش حقوق و قدرت خريد و نرخ تورم مي تواند مفيدتر باشد. مضافا\" اينكه در كشورهاي توسعه يافته بخش اعظمي از قيمت بنزين مربوط به امور مالياتي مي باشد كه دولت براي مصرف هر دلار آن بايد به مردم و نمايندگان آن پاسخگو باشد ولي اين را هم مقايسه كنيد با كشورمان كه به رغم گزارش ديوان محاسبات و سازمان بازرسي و... مبني بر مصرف غيرقانوني بالغ بر 1.5 ميليارد دلار از منابع درآمد نفتي آب از آب تكان نمي خورد. متشكر از اين همه لطف. (111292)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۱-۱۰ ۰۹:۳۶:۵۱
نقد بسیار خوبی بود.
فقط یک مورد در مطلب ارایه شده لحاظ نشده و برای اینکه مطلب کاملا مستدل باشد باید لحاظ شود.
این مورد باشد بررسی گردد که در هر کشور وسایل نقلیه برای طی مسافت مساوی به طور میانگین چه میزان سوخت مصرف می کنند. اگر این عدد در قیمت سوخت ضرب شود هزینه حرکت اتومبیل در یک کیلومتر به دست می آید و با توجه به درآمد سرانه می توانیم حساب کنیم که شهروند هرکشور چند کیلومتر می تواند رانندگی کند.
به عبارت ساده تر چون اتومبیلهای ایران چند برابر کشورهای دیگر سوخت مصرف می کنند هزینه سوخت در ایران در شرایط مساوی چند برابر قیمتی است که اعلام می گردد. و راننده ایرانی مجبور است میزان بالاتری سوخت برای طی مسافت کوتاهتر مصرف کند و به همان میزان پول بیشتری بپردازد.

البته برای تحلیل دقیقتر باید حد اقل سه پارامتر دیگر را نیز لحاظ کرد:
1 - وضعیت حمل و نقل عمومی، چه درون شهری و چه بران شهری. به این معنی شهروند ایرانی مجبور است برای جابجایی از وسیله نقلیه شخصی استفاده کند و هزینه گزاف آنرا پرداخت کند.

2 - وضعیت جاده ها و ترافیک. راننده ایرانی مجبور است برای انتقال از یک نقطه به نقطه دیگر مسافتی بسیار طولانی در مقایسه با رانندگان دیگر کشور ها طی کند.

3 - ارایه خدمات غیر حضوری. شهروند ایرانی مجبور است برای انجام هر کار ساده ای چندین مسافرت درون شهری و حتی برون شهری انجام دهد. (111295)
 
م ن
۱۳۸۸-۰۱-۱۰ ۱۰:۰۲:۲۶
جناب اقاي الف!
در سطر مربوط به قيمت بنزين در اياران بر حسب دلار هر ليتر بنزين به قيمت 0.09 درج كرده ايد كه اگر هر دلار را 900 تومان فرض كنيم و هر ليتر بنزين سوپر را 150 تومان آنگاه قيمت هر ليتر بنزين سوپر ميشود 0.17 دلار لذا محاسبات خود را اصلاح فرماييد. (111300)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۱-۱۱ ۰۰:۲۶:۲۹
سايت محترم الف
باسلام - لطفا اين مطب را نيز بعنوان پاسخ حقير دركنار تحقيق خوب و نوي خود منتشر فرمايند.
1- قيمت بنزين درعربسان سالهاست يك ريال سعودي يا حدود 250 تومان يا 25% دلار و نه 16% است.
2- درآمد سرانه ج.ا.ا را به بهترين وجه ميتوان از سايت CIA بدست آورد كه حداقل ميتوان حدود 12.000 دلار خواهد يود. البته اين رقم حقوق و دريافتي افراد نيست بلكه بيشتر آن بصورت يارانه 100.000 ميليارد توماني كشور دربخش هاي انرژي و مواد اوليه است كه بين همه مردم و خصوصا اغنياء كشور توزيع مي گردد. منجمله روزانه حدود 1.7 ميليون بشكه نفت و فراورده و حدود معادل 3 ميليون بشكه نفت ، گاز و حدود 300.000 بشكه واردات فراورده (جمعا 5 ميليون بشكه نفت) ميان مردم (غالبا اغنياء) توزيع ميشود كه باقيمت 50 دلار درهر بشكه روزي 250 ميليون دلار و سالي 91.25 ميليارد دلار (فقط يارانة حاملهاي انرژي) است.
به اين رقم هزينه هاي استهلاك سرمايه در بخش توليد برق و ... را بايد اضافه كرد كه به اين ترتيب تنها حدود 1500 دلار فقط در زمينة انرژي هر ايراني درآمد دارد.
با اين حساب بطور قطع و تعيين ارزانترين كشور در عرضة بنزين و كليه مولفه هاي انرژي ايران است و متاسفانه در سالِ ممانعت از اسراف، مسرف ترين ملت، ملت ماست. لذا از آن سايت و متفكرين و اقتصاددانان محترم پشتيبان. تقاضامندم. رفع اين اسراف. تبعيض. بي عدالتي و تارج سرمايه هاي ملي را از نان شب براي اصلاح اقتصاد كشور واجبتر تلقي فرمايند (111397)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۱ ۰۳:۵۵:۵۹
من نمیدانستم که درآمد سرانه ایران سالیانه حدود سه هزار دلار است. با توجه به قیمتها در ایران نمیدانم چگونه میشود با این درآمد زندگی کرد. چون فقط اجاره خانه از این مبلغ بیشتر است. (111408)
 
h
۱۳۸۸-۰۱-۱۱ ۰۹:۰۷:۲۰
با دوچرخه سر کار برید. دولت دوچرخه مجانی بده کارمند ها. پاداش استفاده از دوچرخه (111425)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۱-۱۱ ۱۱:۱۱:۴۴
با توجه به اینکه موضوع مطرح شده عمدتا در حوزه حمل و نقل است شاخص نهایی (ستون آخر) بسیار خوب ولی کافی نیست. بهتر است شاخصی برای حمل و نقل عمومی طراحی و مورد مقایسه قرار گیرد. برای مثال هر چند کشور آلمان بسیار پایینتر از ایران قرار دارد اما حمل و نقل عمومی در آلمان به مراتب در وضعیت مناسبتری در مقایسه با ایران قرار دارد و جابجایی شهروندان که هدف نهایی تحلیل هایی از این دست است به طور واقعی تری مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. (111433)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۱ ۱۲:۰۷:۵۵
حال كه رهبر انقلاب نيز براي جلوگيري از مصرف بي‌رويه وارد ميدان شده است. چاپ چنين گزارشات و مقايسه‌هاي جهت‌داري كه برخلاف مصالح ملي ماست و ايرادات علمي فراوان نيز بر آن وارد است چگونه توجيه مي‌شود؟ (111440)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۱-۱۱ ۱۲:۴۱:۱۳
نگاه شما زمانی دقیقتر و علمی می شد که درامد سرانه را بر اساس برابری قدرت خرید ذکر می کردید.
این گونه احجاف شده اجازه بدهید برای یکبار هم که شده این مشکل بنزین حل شود و سنگ اندازی نکنید (111444)
 
علی
۱۳۸۸-۰۱-۱۳ ۱۶:۴۸:۵۴
چرا الان ؟ ؟ ؟
دوستان چرا از سایت الف نمی پرسن چرا الان که بنزین ارزان شده این جدول را منتشر میکنن ؟ ؟ ؟

چرا وقتی بنزین بالای 100 دلار بود منتشر نکردن ........ ؟ ! !

اگر دوستان الف یادشان رفته من میگویم که آن موقع بنزین در کشورهای جهان به این صورت بود :

آمریکا = 2.5 دلار کانادا = 2.5 دلار استرالیا = 3 دلار

و حتی خیلی از کشورهایی که نام آنها در جدول آمده به خاطر خصوصی بودن صنایع نفتی در آن کشورها در آن زمان بنزین را حداقل 3 برابر قیمت کنونی میفروختند.

حال باید از اداره کنندگان سایت الف پرسید که چرا این جدول را در آن زمان منتشر نکردند در حالی که حتی آن موقع بنزین در ایران به دو قیمت 100 و 400 تومان فروش میرفت.

آیا واقعا اسم این کار سنگ اندازی جلوی پای دولت وخیانت به منافع ملت نیست.؟ (111535)
 
محمد علی
۱۳۸۸-۰۱-۱۳ ۲۳:۵۵:۰۴
آقا هر ایرانی 2,000,000 تومان درآمد میانگین داره که 1000 لیتر بنزین باید100,000 با
یارانه و حدود 500,000 بدون یارانه بدهد ! (111543)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.