نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 292363
حقوق مردم و خودروی نامرغوب داخلی
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۲
عالی‌ترین مقام صنعتی کشور که باید در راستای تولید جنس مرغوب برای رقابت در بازارهای بین‌المللی برنامه‌ریزی کند، در واکنشی عصبی، برای توصیف افرادی که کمپین نخریدن خودرو صفر را راه‌اندازی کردند، از واژه «خیانت» استفاده کرد.

شرق نوشت: به دیگر سخن، جناب وزیر که ظاهرا مدیریت و عضویت چندین بنگاه اقتصادی را نیز برعهده داشته یا قبل از وزارت، عهده‌دار آنها بوده است، کسانی را که به علل مختلف و پذیرفته‌شده از خرید اتومبیل صفر خودداری می‌کنند، «ضدانقلاب» و «خائن» نامید.

تعجب نگارنده این است که چگونه و چرا رئیس‌جمهور حقوق‌دان به وزیر کابینه خود تذکر ندادند یا از وی نخواستند از مردم عذرخواهی کند؟ خائن و ضدانقلاب، کسانی هستند که علیه منافع ملی اقدام می‌کنند، نه مردمی که بحق می‌خواهند بعد از پنج دهه از حضور صنعت گذر خودروسازی در ایران و درجازدن این صنعت در مرحله مونتاژ، خودرویی در شأن خود خریداری کنند. نگارنده بنا ندارد به تضعیف خودروسازان بپردازد؛ اما حمایت بی‌دریغ دولت‌ها باعث شده مهندسان توانمند خودروسازی ایران نتوانند این صنعت را از مرحله جنینی بالاتر ببرند. حالا مردم درصددند برای یک‌بار هم که شده مسئولان مربوط را وادار کنند تاروپود تنیده‌شده بر نظارت دولت‌ها بر صنعت خودروسازی را کنار بزنند و اجازه دهند این جنینِ سال‌ها در رحم مانده، مراحل رشد خود را طی کند.

با نگاهی به سابقه خودروسازی در ایران و کره‌جنوبی متوجه می‌شویم این دو کشور مهم، یکی در خاورمیانه -که بازار مصرف خوبی در اطراف خود دارد- و دیگری هم در آسیای جنوب‌شرقی، که بسیار موفق است، هم‌زمان صنعت مونتاژ خودرو را در کشور خود پایه‌گذاری کرده‌اند. امروزه کره‌جنوبی که در صنعت خودروسازی به استقلال که هیچ، بلکه به فتح جاده‌ها در همه کشورها رسیده است، کجا و ایران که هنوز صاحب یک ماشین ملی کاملا ساخت داخل نشده است کجا؟

وزیر صنعت حتما می‌داند مردمی که از خرید اتومبیل‌های صفر‌کیلومتر ساخت وطن، رضایت چندانی هم ندارند، وطن‌پرستانی هستند که نمی‌توانند هرروزه مرگ‌ومیر هم‌وطنان خود را در جاده‌ها ببینند و شاهد نقص‌عضو سرنشینانی باشند که از مرگ حتمی نجات ‌یافته‌اند، اما در مرگ تدریجی دست‌وپا می‌زنند. بارها شنیده‌ایم وجود کوچک‌ترین عیبی در فلان قسمت خودروهای معروف با برند جهانی، باعث فراخواندن چندین‌ میلیون خودرو و رفع نقص به صورت مجانی به‌وسیله کارخانه سازنده شده است.

آیا اجازه داد‌ه‌ایم این سؤال ساده از طرف مصرف‌کننده ایرانی از تولید‌کننده تحت حمایت امثال وزیر پرسیده شود که فلان اتومبیل که به‌وسیله کارخانه‌های وطنی مونتاژ می‌شود، از چه تاریخی، دیگر در کشور مادر تولید نمی‌شود؛ به چه علت؟ چرا و چگونه اجازه دادید جاده‌های کشور به انحصار یکی، دو محصولی درآید و کماکان در ایران تولید شوند که سال‌هاست تولیدشان در کشور تولید‌کننده اولیه، به لحاظ وجود اشکالات عدیده، تعطیل شده است؟

از مصرف بالای سوخت تولیدات حمایت‌شده به‌وسیله وزیر محترم صنعت و معدن می‌گذرم که بین مردم شایعه هست که سال‌ها پیش کشور ژاپن پیشنهاد داده بود تولید داخلی را متوقف کنیم و به‌جای آن، اتومبیل ژاپنی در ایران زیر نظر ژاپنی‌ها تولید شود یا ژاپن آن را وارد کند و فقط مابه‌التفاوت سوخت اتومبیل‌های موجود و اتومبیل‌های جایگزین‌شده را به کشور ژاپن بپردازیم. باور ندارم این شایعه درست باشد؛ اما درواقع دور از حقیقت هم نمی‌تواند باشد. چند سال پیش سفری به اندونزی داشتم. راهنمای سفر مسئله‌ای مشابه همین شایعه را اما در عالم واقع بیان ‌می‌کرد.

در این راهنمای سفر آمده بود کشور اندونزی روزگاری عضو اوپک بود و به علت مصرف بالای ماشین‌ها و اینکه نفتی برای صادرات نداشت از اوپک خارج شد و چون نفت تولیدی این کشور کفاف بازار مصرف داخلی را نمی‌داد، درصدد نوسازی و تغییر سوخت ناوگان حمل‌ونقل کشور خود برآمدند و با جایگزینی اتومبیل‌های کم‌مصرف توانستند بر غول مصرف سوخت غالب آیند و آن را کنترل کنند. حال که مردم به علت نخریدن کالاهای نامرغوب، متهم و سرزنش می‌شوند، نگارنده هم کسانی را که سال‌ها در صنعت خودرو انحصار دولتی به‌وجود آوردند (با ممنوعیت ورود اتومبیل خارجی، تعیین تعرفه‌های کمرشکن بر واردات خودرو و تحمیل خرید محصولات داخلی به کارمندان و افراد با درآمد متوسط) را سرزنش می‌کند.

مردم به هر شکل شده به خودروسازان می‌گویند تکانی به خود داده و با شناخت واقعی از صنعت جهانی خودروسازی، این صنعت را در عرصه جهانی مطرح کنند؛ مدیرانی که درک درستی از منافع ملی، بازار جهانی و عرصه رقابت بین‌المللی ندارند. امروز تجارت با جهانی‌شدن خود، مرزها را کنار زده و مصرف‌کنندگان، کالاهایی را برمی‌گزینند که بهترین باشند، نه کالاهایی که با اجبار به مردم، به آنها تحمیل می‌شود.
 
کلمات کلیدی : بازار خودرو
 
محمد
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۱۳:۱۸
نگارنده عزیز همه مطالبت درست بود غیر از قسمت آخرش: مردم به هر شکل شده به خودروسازان می‌گویند تکانی به خود داده و با شناخت واقعی از صنعت جهانی خودروسازی، این صنعت را در عرصه جهانی مطرح کنند.
نه جانم مردم فقط به ورشکستگی این دو مونتاژکار رضایت میدهند، به امید آن روز انشااله (3157139) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۱۳:۳۸
از اول خيلي ها حق داشتند كه ايشان را در حد اين وزارتخانه نمي دانستند. (3157141) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۱۸:۲۰
درود بر شما نگارنده عزیز (3157159) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۱۹:۰۷
باید کمپین استعفای وزیر تشکیل بشه (3157162) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۲۰:۰۸
اان شاء اله مسئولین رسیدگی کنن تا ارابه های مرگ جمع شود.
باتشکر (3157164) (alef-13)
 
معجزه خاموش
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۲۸:۰۶
با سلام
همهء موارد ذکر شده در مقاله تکراریست. مواردی همچون کیفیت پایین خودروهای داخل، مونتاژکار بودن و غیره . بارها و بارها به این موارد در مقالات متعدد اشاره شده است.
یه سوال از نگارنده مقاله دارم و اون اینه: "کدون وسیله یا دستگاه تولیدی ساخت داخل، قابلیت و توانایی رقابت با نمونهء خارجی اش را دارد؟ لوازم خانگی؟ لوازم صنعتی؟ و غیره؟ "
چی شده که همه گیر دادن به خودروسازی و کیفیت خودروها؟
چرا کسی به کیفیت پائین سایر وسایل گیر نمیده؟!!!!!!!!!!
حالا چی شده که خیلی ها به فکر گرفتن حقوق مردم تو خودروسازی هستن؟!!!! (3157189) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۳۲:۴۳
خیانکار کسی است که مردم با اتومبیل هایش در جاده ها تلف می شوند (3157202) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۴۴:۵۷
تمام این نکات درست است ولی ای کاش دیگر هیچ ماشینی در دنیا تولید نمی شد تا این بنزینهای آلوده مصرف شود وسرطان تولید کند .ای کاش دولتها حمل و نقل عمومی استاندارد را رونق میدادند.تا از ترافیکهای عصبی کننده راحت شویم.ای کاش فرهنگ دوچرخه سواری رواج می یافت.ای کاش دولتها تدابیری می اندیشیدند ورزش اجباری شود تا سالم بمانیم.شهرها شده مخزن آهن پاره چه ماشین خارجی باشد چه خارجی .حتما نیمه شب بیرون آمده اید وحتما دیده اید که خیابانها چقدر خلوت وساکتند.آیا شده آرزو کنیم روزها هم همینطور آرامشی برقرار باشد. حتی اگر ماشینهای هیبریدی هم بیایند دوباره معضل ترافیک واعصاب خوردی وجود دارد. برای آینه بچه هامان بیشتر بیندیشیم. ماشین سواری امروز مرگ تدریجی است .من منکر ماشین با کیفیت نیستم اما بدانیم چطور وچه زمان سوارشویم وچه استفاده مفیدی بکنیم بهتر است. الان به نظر من تمام پرایدها و پژو های 405 و...که بیش از ده سال عمر دارند باید فرسوده اعلام شوند واز رده خارج شوند. وای به حال مان دراینئ هواهای آلوده چه می کشیم.اقای وزیر آنهایی خیانت کرد ند که ماشین بنجل شان را درکشور ما منتاژ کردند.این حق ایرانی نیست که خوار شود. (3157265) (alef-13)
 
بیگی
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۵۳:۵۵
دو سه ماه پیش سمندی را تحویل گرفتم.گاهی (که معمولا از پیش اعلام نمیشود) ترمز آن چوب میشود چندین بار به تعمیرگاه مرکزی مراجعه ولی مشکل رفع نشده.اگر حادثه ای پیش آید آیا شرکت سازنده مسئولیتی قبول میکند؟ البته مشکلات زیاد دارد و قابل تحمل است ولی ترمز؟؟؟؟ (3157285) (alef-13)
 
سید محمد
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۵۵:۴۵
من ماشین صفر کیلومتر وطنی نمیخرم پس به گفته وزیر به اصطلاح صنعت ومعدن هم خیانتکارم و هم ضد انقلاب. دست وزیر بی درایت درد نکنه که پس از 25 سال خدمت صادقانه شدیم ضد انقلاب. ایشان را باید خیلی سریع استیضاح کرد. (3157298) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۱:۰۲:۲۵
با توجه به توهین وزیر محترم به مردم ایران هر چند حتی عمل مردم ایران هم اشتباه باشد لازم هست ایشان ضمن عذر خواهی استعفا هم بدهند. وزیر محترم علی الظاهر خیلی مسن هستند و لازم هست بدون خشم و استرس علیه مردم ، استراحت داشته باشند. (3157323) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۱:۲۸:۲۱
بانک و خودروسازی دو مقوله ای که نیاز به خانه تکانی اساسی دارد ولی.... (3157434) (alef-13)
 
فرناز
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۱:۳۴:۰۲
خودروسازی در کره جنوبی تقریبا" 15 سال بعد از ایران بوده (3157459) (alef-13)
 
کارمند
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۱:۳۹:۱۹
با سلام
باید به این عالی ترین مقام صنعتی گوش زد کرد که شما که در تقریبا تمام عمرتان کارمند دولت بوده اید و فقط حدود 3 سال از بدنه دولت خارج بوده اید این ثروت افسانه ای 1000 میلیارد تومانی را چگونه بدست آورده ایدآیا بعد از انتصاب به وزارت از هیات مدیره شرکت هایی که در آن بودید و یا اقوام نسبی و سببی شما درآن بودند خارج شدید معلوم شما با این ثروت درد کسی را که بعلت عدم ایمنی اولیه ماشین پراید خانواده اش را در تصادف از دست می دهد آگاه نیستید آقای محترم شاید باید در انتصاب شما رییس جمهور محترم تجدید نظر کند فردی که به راحتی به افراد ایراد تهمت می زند مسلما همان افرادی که خرید خوذرو را تحریم کرده اند در صورت شکایت به مراجع قضایی شما را می توانند به اتهام افترا تحت تعقیب قرار دهند (3157476) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۱:۴۶:۳۶
آيا ملتي كه نميتواند خودرو توليد كند، كشاورزي كند، جنگلهايش را حفظ كند، انرژي را بهينه مصرف كند، فوتبال داشته باشد، كمتر تصادف كند، صنعت نفت را اداره كند و.... لياقت مقايسه با ملتي را دارد كه با داشتن تمام اينها خودروي لوكس هم سوار ميشود؟ آيا به غير از پول نفت و دلالي كار ديگري انجام ميدهيم؟ آيا حتي يكي از مديران ما در خودرو ، نفت ، نيرو در راستاي اقتصاد مقاومتي حركت ميكند يا حداقل به آن اعتقاد دارد؟ فقط در حرف به آن اشاره ميشود و در عمل هم مردم و هم مديران راه ديگري را ميخواهند و ميروند. ما سر كلفت نان و سر نازك كار را ميخواهيم. (3157509) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۲:۴۶:۴۹
متاسفم از بیان تند و غیر منطقی اقای وزیر

کمپین نخریدن ماشینهای صفر نشان داد که حرکت درست وبجایی بوده است
که وزیر محترم مجبور به اعلام وحتی پریدن به مردم شده است. کسانیکه سالها
ماشینهای اشغال را به مردم پیش فروش کرده اند و میلیاردها سود برده اند حا لا
نگران از دست دادن ان هستند ولی لحضه ای بفکر از بین بردن بیت المال و سرمای ها و وقت مردم نبوده اند (3157746) (alef-13)
 
مهندس
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۴:۵۰:۲۳
افرین........ (3158246) (alef-3)
 
ایمان پناه
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۵:۲۱:۳۸
برین خدارو شکر بگین شلوار و کفش و غیره نیاز به پلاک و شماره موتور و اینا نداره وگرنه اونا رو هم مجبور بودین مثل خودرو بخرین
خخخخخخخخخخ (3158348) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۴:۵۱:۲۶
خیانت را کسی میکند که اجازه تولید و شماره گذاری این خودروها را میدهد (3158248) (alef-3)
 
قشر ضعیف جامعه
۱۳۹۴-۰۶-۱۳ ۱۴:۴۶:۵۱
فکرشو بکنید که چه کسی و کسانی میلیاردها سهام داره و ذینفعه و اینقدر دست و پا میزنه که مردم بیاین 5 برابر قیمت ماشین بنجل 1991 بخرید تا ما روز به روز ثروتمند تر بشیم و شما فقیرتر ....

هیچ فرد خیرخواهی شالوده ثروت اندوزی اش را بر پایه خالی کردن جیب مردم بی بضاعت قرار نمی دهد . (3162365) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۱۳ ۱۵:۴۲:۴۷
با سلام دوستان منم موافقم البته این رو هم بگم زحمات طاقت فرسای مدیران صنعت خودرو رو هم ارج نهیم چون ما تنها کشوری هستیم که خودروی ملی تولید می کنه و حدود 85 درصد آن چینیه و 15 درصد ایرانی حق الزحمه قطعه ساز این 15 درصد رو هم هنوز ندادن و باعث بدهی 4000 میلیاردی به قطعه سازا شده و باعث ورشکستگی هزاران قطعه ساز شده سهامدارای بد بخت هم توی بورس چیزی جز زیان عایدشون نشده اینقدر تو این کار مدیریتی موفق عمل کردن که فقط نهاد های حکومتی و نظارتی جیبشون پر شده حالا دیدی تا حالا همچین خودروی ملی در هیچ جای جهان تولید نمیشه ما با نخریدن این خودرو ، حتی شرکت های چینی طرف قرارداد با اونا رو هم ورشکست میکنیم موفق باشید (3162434) (alef-11)
 
ناصر
۱۳۹۴-۰۶-۱۵ ۰۰:۲۵:۵۴
به هر حال وجود شرکتهای خودرو سازی داخلی باعث انحصار و گزاف طلبی انها و حامیان پشت پرده شان شده و اگر ریشه کن نشوند در اینده بیشتر خواهد شد .

خودرو نخریم تا ارزان شود کم کم دارد تبدیل می شود به خودرو نخریم تا ریشه کن شوند .
ازاد شدن واردات خودرو قریب الوقوع است . دیگه مردم گول نخواهند خورد . نمیشه که یه عده جلو رفاه و حق مردم رو بگیرن و بگن ما همه راهها رو بستیم و به زور میخایم ماشین بنجل و گرون بفروشیم . (3165748) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.