نظر منتشر شده
۶۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 326329
اجاره و خرید هواپیما با پول بانک ها و بیمه های جهانی؛
جزییات خرید ١١٠ فروند ایرباس
بخش اقتصادی الف، 2 بهمن 94
تاریخ انتشار : جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۵
ساعاتی قبل از اجرای برجام، اوباما مجوز فروش هواپیمای بوئینگ مسافری به ایران را صادر کرد، همچنین وزیر راه و شهرسازی از توافق اولیه با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴ هواپیما برای ایران‌ایر خبر داد. هرچند هنوز جزییاتی از زمان ارائه هواپیماها و قیمت تمام شده آنها ارائه نشده اما به نظر می رسد در آینده نزدیک ساختار ناوگان هوایی کشور به طور کلی متحول شود.

ایرلاین‌ها در سخت‌ترین شرایط طی بیش از ۳۰ سال گذشته به رغم تحریم‌ها صنعت هوانوردی را اداره کردند و امروز با توجه به شرایط جدید بین‌المللی و اجرای آزادسازی شرایط برای فعالیت متفاوت است.

مهم‌ترین رویداد این روزهای اقتصاد ایران گشایش قفل ١٢ساله تحریم‌هاست اما اوضاع در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده است، چراکه پرنده‌های آهنین ایران از بند تحریمی با قدمت ٤دهه رها شده‌اند.

برای شرح اوضاع بغرنج صنعت هوایی کشور کافی است که به این نکته اشاره کنیم که در فرودگاه‌های ایران ٢٥٠ هواپیمای فرسوده موجود است که ارزش تمام این ناوگان تنها به اندازه ١ تا ٢,٥‌میلیارد دلار تخمین زده شده‌اند.

این رقم معادل خرید ٨ فروند هواپیمای بوئینگ یا ٢٥ ایرباس نو است. جالب است که بدانید از این تعداد حدود نیمی از هواپیماهای ایران زمینگیر شده‌اند و بار سنگین تقاضای حمل‌ونقل هوایی را حدود ١٠٠ تا ١٥٠ هواپیمای فرسوده به دوش می‌کشید.

واقعیت آن است که آمریکا به‌عنوان بزرگترین مالک بازار حمل‌ونقل هوایی جهان، در سال‌های شروع انقلاب این صنعت ایران را هدف‌گیری کرد و با اضافه‌کردن هواپیماهای مسافربری به ردیف هواپیماهای نظامی و تسلیحات جنگی، تحریم ظالمانه‌ای علیه ایران درپیش گرفت.

این مسأله صنعت هوایی ایران و نوسازی آن را به اندازه ٤ دهه زیر فشار قرار داد و حالا همزمان با اجرای برجام و لغو تحریم‌های ایران، بزرگان صنعت هوایی جهان به تهران می‌آیند تا برای نوسازی بازار بزرگ و غیرقابل چشم‌پوشی صنعت هوایی ایران مذاکره کنند. اتفاقی که با خرید ١١٠ فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه کلید می‌خورد و با نوسازی و بهبود کیفیت خدمات سرویس‌های ناوبری، بناست از پروازهای میهمان در آسمان ایران نیز درآمدزایی کند.

٤ و ٥ بهمن‌ماه امسال جمع بزرگی از سرشناس‌ترین‌های صنعت هواپیمایی جهان و سازمان بین‌المللی هوانوردی تحت عنوان هوانوردی ایران ٢٠١٦ میهمان تهران خواهند بود تا برای نوسازی ایرلاین‌های ایرانی برنامه‌ریزی و گفت‌وگو کنند.

«احمدرضا بیاتی» معاون مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی شرکت فرودگاه‌های کشور و دبیر اجلاس هوانوردی ٢٠١٦ ایران (بزرگترین رویداد هوانوردی ایران در ٣٥ سال گذشته)، در گفت و گویی با شهروند از جزییات برنامه نوسازی صنعت هوایی ایران در پساتحریم می‌گوید.

برای روشن شدن اهمیت اجرای برجام در صنعت هوایی کشور، خلاصه‌ای از شرایط پیشین این صنعت را توصیف کنید.
رخداد مهمی که در صنعت هوایی کشور اتفاق افتاده، این است که با اجرای برجام، ایران تقریبا پس از چهار دهه امکان نوسازی و گسترش صنعت هوایی خود را پیدا کرده است. زیرا از‌ سال ١٩٧٩ تاکنون آمریکا در دستورالعمل‌های خود هواپیمای مسافربری را در ردیف هواپیماهای نظامی و تسلیحات جنگی قرار داد و با این دستورالعمل ایران را تحریم کرد. با توجه به این‌که بازار صنعت هوایی در آن زمان به صورت انحصاری در دست آمریکا بود، این دستورالعمل توانست صنعت هوایی ما را از نوسازی، تجهیز و توسعه محروم کند.

در سال‌های اول این تحریم ناعادلانه، به دلیل این‌که ایران درشرایط جنگ تحمیلی به سر می‌برد، اثرات آن بر صنعت هوایی چندان ملموس نبود اما از دهه دوم و سوم این مسأله کم‌کم تاثیرات خود را نشان داد زیرا ناوگان ما، رادارها و فرودگاه‌ها کم‌کم به سمت فرسودگی پیش رفتند و صنعت هوایی در مضیقه بیشتری قرار گرفت.

تا جایی که به یاد دارم ایران چند‌ سال پیش هم، برای خرید ایرباس با فرانسه وارد مذاکره شد، آن مذاکرات به چه علت به سرانجام نرسید؟
بله در زمان دولت اصلاحات گفت‌وگوهایی با ژاک شیراک رئیس‌جمهوری وقت فرانسه انجام شد تا ایران بتواند با خرید تعدادی هواپیمای ایرباس صنعت هوایی خود را نوسازی کند اما این اتفاق به سرانجام نرسید زیرا بخش عمده‌ای از سهام موتورهای ایرباس توسط آمریکا خریداری شده بود و آمریکا به این دلیل اجازه نداد ایرباس ناوگان خود را دراختیار ایران قرار دهد.

بنابراین تا آن زمان آمریکا همچنان تحریم‌های ناعادلانه خود را به ایران تحمیل کرد و چون بازار صنعت هوایی جهان چندان رقابتی نیست و آمریکا در این زمینه نقش مهمی دارد، اجحاف تحریم‌ها بر صنعت هوایی ایران همچنان احساس می‌شد.

آیا برجام می‌تواند خرید ایران از بزرگترین شرکت هوایی جهان یعنی بوئینگ را ممکن کند؟
درحال حاضر شرکت‌های آمریکایی و بوئینگ حق ندارند به صورت مستقیم با ایران معامله کنند اما مساله‌ای که رخ داد این بود که باراک اوباما فروش هواپیما به ایران را آزاد اعلام کرد ولی برای معامله مستقیم با ایرانی‌ها دستورالعملی صادر نشده است اما به نظر می‌رسد که بوئینگ فروش به ایران را بنا به همین مجوز، با نمایندگی‌های اروپایی خود انجام دهد. به جز این معامله با ایرباس تسهیل شده است و ایران برنامه خرید ناوگان خود را با ایرباس شروع می‌کند.

آیا موانع جدید کنگره آمریکا مبنی بر سفر به ایران، می‌تواند برای شرکت‌های هوایی در معامله با ایران تردید ایجاد کند؟
ما به‌عنوان طرف ایرانی محدودیتی در خرید از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی احساس نکردیم و هیچ‌کدام از طرف‌های مذاکره با ایران به چنین موضوعی اشاره نکردند. البته علت آن هم روشن است آمریکا به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده، بازار مناسبی برای سایر تولیدکنندگان جهان به حساب نمی‌آید. همین موضوع باعث می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی نگرانی از محدودیت‌های بازار آمریکا نداشته باشند و به راحتی بازار بزرگ ایران و تجارت با این کشور را ارجح بدانند.

با توجه به این‌که تأمین و تعمیر قطعات هواپیما را به‌عنوان علت عمده تأخیرهای طولانی پرواز در ایران می‌دانند، برجام در این زمینه چه گشایش‌هایی ایجاد کرده است؟
در بحث تأمین قطعات هواپیما، ایران در زمان تحریم وضع بهتری نسبت به خرید هواپیما داشت اما درحال حاضر با گشایش‌های ایجادشده سرعت تهیه و تأمین قطعات هواپیما آن هم از بزرگترین کمپانی‌های جهان، فراهم شده است و این تأثیر قابل توجهی در هزینه‌های ما خواهد داشت.

گفته می‌شود پس از لغو تحریم‌ها پروازها از آسمان ایران افزایش داشته است، مگر تحریم در پرواز از حریم آسمان ایران هم محدودیت ایجاد کرده بود؟
رفع تحریم برخلاف آنچه گفته می‌شود، تأثیر چندانی در پروازهای عبوری از آسمان ایران نخواهد داشت زیرا موقعیت استراتژیک ایران و وضع منطقه در نقشه‌های هوایی این مسأله را محرز می‌کند که پرواز از آسمان ایران و درجهت شرق به غرب، اقتصادی‌ترین مسیر است. بنابراین حتی با وجود تحریم‌ها، آسمان ایران و موقعیت و امنیت آن غیرقابل چشم‌پوشی است.

از لحاظ امکاناتی که سرویس‌های ناوبری در پساتحریم می‌توانند دراختیار پروازهای میهمان قرار دهند، وضع چه تغییری دارد؟
اگر از این دیدگاه به مسأله نگاه کنیم، یعنی بهبود سرویس‌های ناوبری، رفع تحریم می‌تواند به درآمدزایی ایران از پروازهای عبوری کمک کند زیرا ایران می‌تواند با ارایه خدمات بهتر به هواپیماهای میهمان، مانع از فرود آنها درکشورهای منطقه و رقیب شود.

برای بازسازی سرویس‌های ناوبری مذاکراتی انجام شده است؟
درباره بازسازی سرویس‌های ناوبری با دفتر فنی ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) برنامه‌های بلندمدتی تنظیم کرده‌ایم اما چون هنوز این تفاهمنامه‌ها به عقد قرارداد منجر نشده است، فعلا درباره جزییات آن صحبت نمی‌کنم و انتشار جزییات را به پس از عقد قراردادها موکول می‌کنم.

دربحث خرید هواپیما به‌طور مشخص به چه تفاهمنامه‌هایی دست پیدا کرده‌ایم؟
در نخستین فاز برای پساتحریم خرید ١٠٠ تا ١١٠ فروند هواپیمای ایرباس را در دستورکار داریم که این تعداد هواپیما برای ایرلاین ملی یعنی هما خریداری می‌شود و بنا شده است در سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه پیگیری شود اما این‌که پروسه تحویل چقدر است و جزییات آن، هنوز مشخص نشده است.

گفته‌های متناقضی درباره خرید هواپیماهای روسی وجود دارد. به‌طور شفاف بگویید ایران در این زمینه با روسی‌ها مذاکره‌ای داشته یا خواهد داشت؟
نه. ایران بنا ندارد از روسیه هواپیما خریداری کند. با وجود آن‌که روس‌ها قیمت‌های بسیار رقابتی و مناسبی برای فروش هواپیماهایشان به ایران تعیین کرده‌اند اما با توجه به این‌که افکار عمومی در ایران نگرش مثبتی به کیفیت هواپیماهای روسی ندارد، دولت فعلا روسیه را از لیست خرید خود کنار گذاشته است.

درباره جزییات خرید هواپیماهای مسافربری چه برنامه‌هایی داریم؟
ایران تا ١٠‌سال آینده و با توجه به رشد تقاضا به ٥٠٠ فروند هواپیما نیاز دارد که البته با توجه به شمار تقاضا برای پروازهای داخلی، برنامه خرید بیشتر روی هواپیماهای میان‌برد و کوتاه‌برد بسته شده است. درحال حاضر خرید ایرباس‌های ١٠٠ تا ١٥٠نفره با عمر حداکثر ١٥‌سال در دستورکار قرار دارد.

با توجه به این‌که نیاز ایران حدود دوبرابر ناوگان موجود ارزیابی شده است، آیا ظرفیت‌های فرودگاهی ما جوابگوی این نیاز خواهد بود؟
ظرفیت‌های فرودگاهی ما فعلا برای پذیرش ناوگان جدید کفایت می‌کند. ما درحال حاضر ٥٤ فرودگاه در سراسر کشور داریم که از این تعداد ٨ یا ٩ فرودگاه اصلی و بین‌المللی است و ٤٥ فرودگاه برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فعلا ظرفیت این فرودگاه‌ها برای پذیرش ناوگان جدید کافی است و برنامه خاصی برای توسعه فرودگاه‌ها نداریم.

با توجه به این‌که ایرلاین‌های ما از نظر اقتصادی و درآمدزایی وضع ‌چندان مناسبی را تجربه نمی‌کنند و حتی به زیان‌دهی آنها اشاره شده، برای نوسازی ناوگان با این وضع چه برنامه‌ریزی‌هایی داریم؟
اتفاقا این مسأله یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که برای برنامه‌ریزی‌های پساتحریم صنعت هوایی به آن توجه ویژه شده است، ما در نشستی که با بزرگان صنعت هوایی جهان خواهیم داشت، تعداد زیادی از شرکت‌های معتبر را در زمینه اجاره هواپیما به ایران دعوت کرده‌ایم تا ایرلاین‌هایی که قدرت خرید کافی ندارند، بتوانند از طریق اجاره به نوسازی ناوگان خود بپردازند.

به جز این تعداد قابل توجهی بانک‌ها و بیمه‌های خارجی را به ایران دعوت کرده‌ایم که حاضرند هزینه خرید هواپیما را به صورت وام و تسهیلات دراختیار ایرلاین‌های ایرانی قرار دهند و شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی هواپیمایی می‌توانند از طریق انجام مذاکرات و عقد قرارداد با این نهادهای مالی، ناوگان موردنیاز خود را تأمین کنند.
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۰۹:۱۰:۳۱
خداکنه واقعا ناوگان هوایی کشور نوسازی بشه
واقعا با این هوپیماهای موجود هرکسی سوار میشه ریسک بالایی میکنه (3486793) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۲۷:۱۲
صداو سیما و بیست و 30 حسود دیشب داشت منکر خرید هواپیما میشد نگران پولش بود!!! (3486921) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۲۹:۳۵
من هم اون بسته خبری را دیدم واقع تاسف خوردم به عمق ... گزارشگر 20و30!! فکر کرده شرکت ایرباس مثل ایرانخودرو انبار هواپیما ساخته شده داره و یکشبه 114 تا هواپیما میتونه صادر بکنه!!!به اندازه یک .... نداره و درباره ثبت سفارش و انواع پیشنهاد خرید چیزی نمیدونه!! ... (3487013) (alef-11)
 
مشکین نقاب
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۵:۲۴:۳۳
مبارک هواپیماسواراش بشه...
مبارک اونایی باشه که گمرک و واردات دستشونه...
مبارک آقازاده هاش...
الف ببینم انتشار میدی یا تو هم جزو اون گروهی؟ (3487340) (alef-11)
 
سعادت
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۵:۵۲:۱۵
بابا این صدا و سیما رو کی اداره می کنه؟ همه ناراضی هستند واقعا .... رو درآورده. وقت اون رسیده که ... هم مذاکراتی انجان بشه بلکه پای مبارکش رو از رو خرخره این ملت برداشت آخه آدم اینقد خودخواه!!! (3487397) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۲۱:۵۳:۲۴
حسودی به کی آخه؟ چرا عامل ایجاد دو دستگی میشید؟ کی بدش می‌آد از شر بوئینگهای MD سی و پنج ساله یا 737 های بالای 20 سال خلاص بشیم...؟ چرا باید بهترین هواپیماهای داخلی ما ایرباس‌های دسته چندم حداقل 15 ساله باشه؟
کمی واقع نگر باشیم. یادمان باشد که آمریکا چرا تا کنون جلوی این اتفاقو گرفته؟ بعد از خودمون بپرسیم آیا علت این رفتار آمریکا الان از بین رفته که منتظر اتفاق تازه‌ای هستیم؟ اتفاقا خیلی جدی باید نگران پول این هواپیماها بود چرا که منبع تامین آن از حدود 100 میلیارد دارایی بلوکه شده ایران است که دیدید حدود 10 روز پیش 1.7 میلیارد آن چگونه به خانواده‎های قربانیان نظارمی آمریکا که در آفریقا کشته شده بودند (که آمریکا بدون هیچ دلیلی آن را به ایران منتسب کرد) بخشیده شد!
همین امروز هم که جزئیات قانون ویزا اعلام شد. واقعا انتظار دارین کشوری که کنگره اش ما را کنار سودان قرار میدهد دلش برای ناوگان هوایی ما بسوزد؟؟ این قانون صراحتا ریشه‌ی ما را هدف گرفته. در ساده‌ترین حالت ممکن است کسی فکر کند که صرفا باعث محدودیت‌های بازرگانی می‌شود اما مهمترین نتیجه‌ی آن قطع ارتباط علمی با ماست که تبعات آن بیان کردنی نیست!! (3488176) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۴ ۱۰:۴۴:۰۰
تو هم چقدر بیکاری که بیست و سی نگاه میکنی (3491776) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۳۷:۳۴
متاسفانه بخش خبری "صرفا جهت اطلاع" پنجشنبه با تمسخر خبر خرید 114 هواپیما گفت که قیمت این هواپیما ها 10 میلیارد دلار برای دولت هزینه دارد و دولت پول این مسئله را ندارد!!!

در حالی که هر انسان عاقلی می داند این هواپیما ها اولا توسط شرکت های هواپیمایی و ثانیا به صورت لیزینگ خریداری می شوند و در هیچ جای دنیا پول خرید هواپیما به صورت نقد پرداخت نمی شود!! و در نهایت در واقع مردم هستند که با خرید بلیط از شرکت هواپیمایی ، پول هواپیما را می دهند!

امیدوارم این تحلیل غلط ناشی از نا آگاهی باشد!! (3486941) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۲۵:۵۲
اگه 3 سال بودجه صدا و سیما را قطع کنن و ازش مالیات هم بگیرن پول خرید هواپیماها جور میشه (3487009) (alef-11)
 
یوسف
۱۳۹۴-۱۱-۰۸ ۰۹:۲۸:۵۷
نه که الان دارن بودجه اش رو میدن :)) (3502623) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۳۳:۴۴
حتما ناشی از ناآگاهیه! شک نکن! (3487021) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۴۷:۳۰
ما که این همه از فرانسه خرید کردیم هیچ امتیازی به دست نیاوردیم فقط داریم امتیاز میدیم خدااا (3487048) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۱۱-۰۳ ۱۵:۲۳:۳۶
عرضشو داری برو تولید کن. نخر از اونا (3489987) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۰۹:۱۷:۲۸
الحمدالله . (3486799) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۰۹:۲۵:۴۷
114فروند!!!!!!!!!!! سنگ بزرگ علامت نزدن (3486810) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۳۰:۳۴
فعلا که ماهان 9 تا ایرباس راخریده (3486931) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۰۹:۳۲:۰۸
به نظر من با کمبود اعتبار ایر لین ها بهتر است در وحله اول هواپیماهای خطوطی مثل امارات و قطری با سن کمتر از ده سال بخرند که قیمت مناسبی دارند. این کار را خطوط اروپایی مثل لوفت هانزا هم می کند. (3486821) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۵۰:۱۸
اسم این شیخ نشینای لعنتی رو نیار که حال آدم بهم میخوره . ای کاش میشد رابطه مونو کلاً با این خائنا قطع کنیم . (3486960) (alef-11)
 
آریابان
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۲:۲۴:۵۵
جایگاه هوانوردی ایران که در سال 1944 یعنی بسیار سالها پیش از آنکه این شیخ نشین های خرد و ریز !!! بنامهای بحرین و قطر و دوبی و شارجه و....و یا مثلا کل "امارات" متولد شوند، یکی از بنیانگذاران !!!! ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری) بود و در عین حال نخستین پرواز دور-برد بر فراز اقیانوس اطلس هم توسط "هما" یعنی نخستین !!!! خریدار هواپیمای بوئینگ 747 در دنیا !!!، صورت گرفته بود، در کوران وقایع !!!! و حسادت رقیبان و دشمنان تا اونجا نزول کرده بود که حتی خرید بنزین از فرودگاههای عمدۀ دنیا توسط ایران را ممنوع کرده و در عین حال فروش بنزین ایرانی بخطوط هواپیما های عمدۀ جهانی نیزبحالت تعلیق درآمده بود؛
ولی خوشبختانه، به برکت برجام آیندۀ دلنیشینی از یک فرجام درخشان برای صنعت هوانوردی بین المللی و بازگشت فرودگاههای ایرانی به همان شرایط اطمینان-بخش پیشین در ارائۀ خدمات بپرواز های خطوط بین المللی دنیا نویدبخش است ؛ (3487099) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۶:۲۸:۵۲
چه خیانتی در حق ایران کرده اند؟ این ذهنیت شماست که واقعیت ندارد. (3487460) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۳ ۲۰:۱۷:۲۱
شدیم مصرف کننده ته مانده عربها . تازه ادعا هم داریم . (3490586) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۰۹:۳۵:۰۸
هواپیمای مستعمل اگر به درد بخور بود که نمیفروختنش .اصلا هواپیما مگه بیشتر از 25 سال عمر مفیدش هست که ما برای 10 سال استفاده با هزار جور خرج و هزینه های تعمیرات بریم 15 سالشو بخریم . بهتره یا نخریم یا خوبش رو بخریم (3486822) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۳۱:۱۸
بنده خدا هواپیمای 25 ساله سوار میشدی برو خداراشکر کن (3486932) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۵۲:۴۲
25 ساله ؟ بنده خدا هواپیماهای ما خرید زمان شاهه الان 36 ساله شاه رفته زیر خاک حساب کن ببین چند سالشونه ! (3487055) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۰۹:۳۶:۰۳
خوب چه اتفاقی‌ بعد از برجام افتاده؟!... ۳۰ میلیارد دلار از منبع ایران قبل دسترسی‌ شده... آیا این به معنی‌ این است که اقتصاد و فرایند تصمیم گیری در ایران تغییر کرده و یا میتوان این ۳۰ میلیارد دلار را خرج کرد؟!...ولی‌ مگر میشود این ۳۰ میلیارد دلار را خرج کرد؟!... این پشتوانه واردات ایران است... هر کشوری مانند ایران با ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار هزینه ارزی ، این حداقل نیاز ذخیره بانک مرکزی آن است.... تنها چیزی که میماند ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار توان ایجاد بدهی ارزی است که ایران دارد و شرکت‌های پورشه، ب،اام و و... به دنبال همان پول بدهی وام که از ناحیه شرکتهای بیمه‌ دولتی آلمان ، یتیا ، اسپنیا ، و فرانسه برای ضمانت صادرات به ایران به دست میاید.... بعد از یکسال یا حداکثر دو سال ، ایران می‌ماند با یک اقتصاد ضعف، و اینبار با بدهی چند ده میلیارد دلاری....همین... در کشوری که رئیس جمهوری به قول خود نمیتواند تضمین یک انتخابات رقابتی را به دهد، دیگر صحبت از سرمایه گذاری و پیشرفت اقتصادی ، بیشتر یک شوخی‌ تلخ می‌ماند!!! (3486827) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۵۳:۴۶
هرچه باشه از وضع موجود بهتره ! (3487058) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۰۹:۴۴:۵۲
وزیر محترم راه ،تبلیغاتی می‌کند که هرگز ما به یاد نداریم... چند ما پیش گفته بود که حالا در طرف تهران ما ۷ فرودگاه !!! در دست ساختمان داریم!!!... حرفهای بی‌ سند و فقط برای اینکه تبلیغ خود...این ۷ فرودگاه کجا هستند؟!!!.... حالا هم میفرمید ما صحبت! در مورد ورود ۱۱۰ ایر باس کردیم!!!... باز بدون سند!!... هر فروند ایرباس به تور متوسط ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار ارزش دارد ، یعنی ۲۵ میلیارد دلار!!!... کّل ذخیره بانک مرکزی که دارد ۳۰ میلیارد دلار است!!!... حتی در طول چند سال باز نمیتون صحبت از ورود این همه هواپیما کرد... البته نیاز ایران این مقدار است و بیشتر، ولی‌ توان خرید آن مهم است... به هر حال آقای آخوندی یک نمونه تیپیک از وزرا دوران سازندگی هستند که بسیار خوب با این جور وعده‌ها خود را مطرح میکنند، ولی‌ آقای وزیر، در دهه هفتاد، اینترنت نبود، ولی‌ حالا جامعه کارشناسی ما به اینترنت و اخبار دنیا دسترسی‌ دارند و می‌توانند حقیقت را از حرفهای تو خالی‌ تشخیص دهند.... (3486843) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۰۹:۵۰:۵۱
به وزیر راه چه ربطی داره قرارداد خرید هواپیما ببنده؟ مگه شرکتهای هواپیمایی خصوصی نیستند؟ لااقل ادعای خصوصی بودن رو که دارند. بگذارید شرکت خصوصی خودش تصمیم بگیره هواپیما لازم داه یا نه. (3486856) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۲۹:۲۱
شرکتهای خصوصی توان خرید هواپیما در حجم بالا که کشور نیازمندش است را ندارند. (3486925) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۵۲:۳۰
وقتی چیزی رو نمیدونی الکی نظر میدی که چی بشه آخه ؟ تو حتی متن رو هم درست نخوندی .
گفته این هواپیماها برای هواپیمائی ملی (( هما )) خریداری میشن . (3486965) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۰۹:۱۷
اولا چند تایی که خصوصی هستن توان خرید ندارند ، در ثانی چون تقاضای خرید هواپیما در ایران زیاده بهتره همه تقاضا را جمع کنند و یک جا خرید کنند اینجوری شامل تخفیفات و تسهیلات میشه البته به شرطی که این تخفیفات و تسهیلات رو منتقل کنند به شرکت های هواپیمایی داخلی (3486989) (alef-11)
 
K
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۲:۲۲:۴۳
با اینهمه مشکلات اقتصادی و الویتهای دیگر چرا باید یکدفعه این تعداد هواپیما خرید شود ،کمیسیون خرید این هواپیماها کجا و به چه کسانی پرداخت میشود ... (3487095) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۴:۵۰:۱۶
قرار است پول خرید هواپیما را دولت از جیب من و شما بدهد، و سودش را شرکت‌های خصوصی ببرند و 10 ساله پول را پس بدهند. 10 سال دیگر که رقم وام عملاً به صفر نزدیک شده. :/ (3487305) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۲۵:۴۷
ای بابا، باز که میگید خرید هواپیمای چند سال کارکرده: "درحال حاضر خرید ایرباس‌های ١٠٠ تا ١٥٠نفره با عمر حداکثر ١٥‌سال در دستورکار قرار دارد"
دیگه چه بهانه ای برای نخریدن هواپیمای نو دارید؟ (3486918) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۲:۲۸:۲۴
قیمت هواپیمای نو خیلی بیشتر از هواپیماهای 10 15 سالس (حدود 5 تا 10 برابر گرونتره)، اما کیفیت هواپیمای 10 15 ساله آنچنان بد نیس (سن فعلی هواپیماهای کشور 30 40 ساله)! پس فعلا که ناوگان کشور برهوته، باید از هواپیماهای ارزونتر شروع کرد و کمیت رو افزایش داد. بعد که یکم تعداد پروازها بیشتر شد و صنعت هوایی به سوددهی رسید، باید بمرور سن ناوگان رو هم کم کرد و کیفیت رو هم بهتر کرد! (3487109) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۳۰:۰۰
هواپیمای 15 ساله ؟؟؟ قبلا هم که وارد میشد
الان چه فرقی کرد اونوقت ؟؟؟
هواپیماهای نو و یا حداکثر تا 3 سال کارکرد بیارن
ما ایرانی ها اخه کی با خیال راحت سوار هواپیمای داخلی میشیم ؟😕
ما که چشممون اب نمیخوره
با این حرفها ابی واسه ملت گرم بشه (3486929) (alef-11)
 
جواد
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۳۶:۰۶
این ها بزرگنمایی دولت است " جالب است که اقایان ادعا داشتند که بعد از توافق ژنو شرایط خرید هواپیما اماده شده بود . اما مشخص شد که چند بروشور به ارمغان اورده اند . الان هم بزرگنمایی میکنند که توافق را توجیه کنند. (3486940) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۴۰:۲۰
تحريم ها كه نعمت خوانده مي شد، (3486948) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۴۹:۱۴
بجای هواپیما صنعت ریلی سریع را با سرعت 300 الی 400 کیلومتر در ساعت تقویت کنیم. چین هم در این زمینه کارهای عملی پیشرفته انجام داده و با قیمت مناسب و نظارت ژاپنی ها به لحاظ کیفی می توان قرارداد بست. (3486959) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۲:۲۵:۱۷
هواپیما و صنعت ریلی هردو مهم هستند. بدون هواپیما گردشگری و تجارت و صنعت زیاد گسترش پیدا نمیکنه. (3487101) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۷:۵۷:۲۱
کاملا موافقم تقویت صنعت ریلی از نان شب هم واجب تر است و کاربردش خیلی بیشتر از هواپیما است . هردوی اینها باید با هم پیش بروند. این کارها افرادی مثل کرباسچی و قالیباف و ... میخواد که هم مرد عمل باشند و هم مدیر و مدبر (3487605) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۲۳:۲۴:۲۱
جناب قالیباف باشند آنوقت لابد برای گذر قطار از هر تونل باید مالیاتی جداگانه پرداخت کنیم :-D (3488363) (alef-11)
 
مفهوم توسعه
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۲۱:۵۴:۱۴
كلا ما در مورد صنعت حمل و نقل مدل توسعه نداريم. شوروي به جهت اينكه كشور بسيار وسيعي داشت و جابجايي ها هم از لحاظ جاده و ريل طولاني مي شد و هم خرج نگهداري راه ها زياد بود مدل توسعه خود را بر اساس صنعت هوايي گذاشت و با توليد هواپيماهاي كوچك و كم برد كه در هر باندي قابل نشستن بودند مشكل حمل و نقل خود را در آن زمان حل كرد. و ديگه زياد جاده ها را گسترش نداد و از پولي كه در اختيار داشت بهينه استفاده كرد و از طرفي از اين مدل، مدل توسعه صنعتي اش هم بدست آمد. يعني بجاي سرمايه گذاري در صنعت خودرو، توي صنعت هوايي سرمايه گذاري كرد و يك ابرقدرت توي هوا و فضا شد. اما ما وقتي منافع شخصي در كشورمون حكمفرماست، مدل توسعه نداريم و براي همين، هم صنعت مثلاً خودرو راه مي اندازيم، هم جاده مي سازيم، هم صنعت ريلي، هم ترن، هم هواپيماسازي هم . . . . توي هيچكدوم هم موفق نميشيم و جورش رو بايد مردم بدبخت بكشند. اگر از اول انقلاب بجاي سرمايه گذاري توي صنعت خودرو توي صنعت هوايي سرمايه گذاري كرده بوديم و با هواپيماي مدل و اسباب بازي هم شروع كرده بوديم تا الان لااقل هواپيماي 50 نفره ميتونستيم بسازيم و لااقل صاحب يك صنعت هوايي بوديم. خودرو هم از خارج وارد ميكرديم كه نه سالي 25 هزار كشته داشتيم نه اين همه آلودگي هوا . . . ، خودرو هم چون استراتژيك نبود كسي ما رو تحريم نميكرد و اگر هم تحريم ميكردند، ميتونستيم بسازيم و زياد به مردم فشار نمي آمد. حالا كه ديگه تمام منابع نفتمان را فروخته ايم، تمام منابع آب زيرزميني را از دست داده ايم، جوانهاي شاداب و با استعداد كه نعمتهاي خدا بودند را قدر ندانستيم و با كمبود جمعيت روبرو هستيم ، حالا ديگه مدل توسعه هم بدرد نميخوره. كسي كه از نعمتهاي خدا استفاده نكرد و ناشكري كرد بايد چوب بخوره (لئن كفرتم ان عذابي لشديد) (3488177) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۰:۵۰:۳۰
با این وضعیت گرونی بلیط هوایی فقط مرفهین میتوانند از هواپیما استفاده کنند !!!!!!!! پس بهتره بجای 100 فروند هواپیما 40 یا 50 فروند بخرند و مابقی پولش را صرف گسترش و بهسازی خطوط ریلی و جاده ای کنند تا همه مردم که اکثرا قشر متوسط و ضعیف هستند هم امکان مسافرت داشته باشند. (3486961) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۳:۰۶:۵۴
اغنیا خونشون و جونشون مهمتر هست دیگه (3487165) (alef-11)
 
وفا
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۰۰:۴۷
الان كه تحريمها برداشته شده ، پولهاى ايران هم كه ازاد شده لطفا هواپيماى دسته چندم نخريد (3486976) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۳۱:۰۴
اقا من بویینگ میخوام (3487016) (alef-11)
 
حسن
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۳۲:۵۳
این همه آقایان پز دادن که تحریم ها باعث پیشرفت کشور شده. یعنی پس از نزدیک به چهل ساز ما هنوز نمیتونیم خودمون هواپیما بسازیم؟
جواب: خیر
ما هنوز یه ترانزیستور نمیتونیم بسازیم. فقط ادعا داریم. (3487020) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۱:۵۴:۰۵
اغلب پروازهای داخلی پر است از مدیران پروازی !!! (3487059) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۲:۴۴:۵۹
برداشتن تحریمها فقط برای سرمایه داران و پول دارها خوب شد که بدون خطر با هواپیما سفر کنند
واقعا متاسفم (3487127) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۶:۰۱:۳۱
با خطر سفر کنن راضی میشی ... خدایا یه کم عقل به دوستمون بده یه کم پول به من (3487410) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۵:۳۶:۰۲
به نظرم باید برنامه کلان و هوشمندی برای توسعه صنعت ریلی داشته باشیم ....
و استفاده از نسل های جدید این صنعت که یکی از بهترین و امن ترین و ارزونترین و پاکترین صنایع حمل و نقل در جهان است. (3487361) (alef-11)
 
مصلح
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۶:۰۲:۰۵
چرا دولت هواپیما میخرد بگذارند شرکت های خصوصی هواپیما بخرند. (3487412) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۶:۲۴:۵۵
ﺁﯾﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎﯼ ﻧﻮ ﺑﻮﺩ؟
بر ﻃﺒﻖ ﺁﻣﺎﺭ ﺗﻨﻬﺎ ۸ ﺩﺭﺻﺪ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﮐﺸﻮﺭ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻔﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺎﺑﻘﯽ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﮐﺸﻮﺭ ﺗﻮﺍﻥ ﺧﺮﯾﺪ ﺑﻠﯿﻂ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ .
ﺳﻔﺮ ﻫﻮﺍﯾﯽ ﯾﮏ ﺧﺪﻣﺖ ﻟﻮﮐﺲ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ میشود
ﻫﻢ ﺍﮐﻨﻮﻥ ‏( ﺑﺠﺰ ﺍﯾﺎﻡ ﭘﯿﮏ ﺳﻔﺮ ‏) ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﺩﺭﺻﺪ ﺻﻨﺪﻟﯽ ﻫﺎﯼ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ
ﺧﺎﻟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.ﺍﯾﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯﺍﯾﻦ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺭﺍﻩ ﺁﻫﻦ ﮐﻪ ﺑﺨﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﮐﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻧﻘﺎﻁ ﻣﻬﻢ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺷﺒﮑﻪ ﺭﯾﻠﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡﺩﻫﯿﻢ . ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺑﺎﻻﺗﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ ؟؟ (3487454) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۲۳:۲۶:۰۸
چون هواپیمای خوب و مطمئن کم است. اگر بیشتر و قابل رقابت تر شود بیشتر از 8% تمایل به استفاده پیدا می کنند. (3488371) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۷:۰۶:۲۳
شما که میخریدید، یهو 1100 تا میخریدین (3487514) (alef-11)
 
سید
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۹:۳۶:۵۵
لطفا تو سفا رش دادن نوع صندلی ها دقت شود که دلباز باشد (3487821) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۱۹:۵۳:۱۳
عجبا...بازم میخواهیم هواپیمای دست دوم بخریم!؟ (3487876) (alef-11)
 
K
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۲۰:۴۱:۲۷
بجای اینکه به بخش خصوصی که موتور اشتغالزایی کشور است و از تحریمها صدمه دیده اند کمک و پشتیبانی مالی ارایه دهیم به واردات و خرید هواپیماها که این تعداد نه دارای الویت است و نه ضروری به اشتغالزایی برای کشورهای سازنده هواپیماها کمک میکنیم (3488016) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۲۲:۵۸:۰۷
این پول رو خرج بیمارستان و سلامت و محیط زیست کنید واجب تره از خرید هواپیما (3488319) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۲۳:۰۹:۴۱
نوسازی ؟ هواپیمای دست چندم و کارکرده رو خریدن اسمش شده نوسازی ؟ (3488342) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۲۳:۳۶:۳۳
فکر کنم منظور ازخرید هواپیما های بالای 10 سال ساخت و دست دوم هست چون ایرباس که 110 تا هواپیما تو پارکینگش نداره که یهو تحویل بده باید ایران چندین سال تو نوبت وایسه تا این هواپیما ها تولید بشه همین الانش کلی کشور تو صف تحویل هواپیما جدید هستند (3488394) (alef-11)
 
حميد
۱۳۹۴-۱۱-۰۳ ۰۰:۵۸:۱۳
با سلام
بعنوان يك متخصص صنعت هواپيمايي مواردي را اعلام مي نمايم :
1) در حال حاضر حدود 120 فروند هواپيماي فعال در كشور داريم كه بجز ايام پيك و زمانهاي محدود پر مسافر بصورت ميانگين 60 تا 70 درصد ظرفيتشان مسافر حمل مي نمايند كه با افزايش حدود 60 فروند هواپيماي 10 تا 18 ساله و از رده خارج كردن 20 فروند هواپيماي فرسوده مشكل بطور كل و براي كوتاه مدت و ميان مدت حل ميشود . پس ارايه بحث خريد 114 فروند آن هم صرفاً براي يك ايرلاين دولتي همانند برخي ديگر از اظهارات وزير محترم راه و شهرسازي جنبه تبليغاتي و پوپوليستي دارد.
2) هواپيما بلحاظ تخصصي ، ساختار بدنه و قابليت پروازي محدوديت زماني خاصي حداقل براي بيست سال اول ندارد و تنها چيزي كه صاحبان سهام شركتهاي هواپيمايي را مجاب به تعويض هواپيماها در 5 تا 10 سال اول خدمت مي نمايد تسهيل و امكانات مناسب در جهت تأمين بودجه لازم براي خريد هواپيماهاي نو مي باشد كه اين شرايط در حال حاضر براي كشور ايران فراهم نيست .
3) هواپيما مانند خودروي سواري و يا ساختمان نيست كه بعد از چندسال فرسوده گردد بلكه شرايط تعمير و نگهداري و نحوه استفاده از آن و همچنين مالكين هواپيما و مناطقي كه بعنوان پايگاه اصلي هواپيما بوده اند در تصميم گيري جهت ادامه فعاليت آن مؤثر مي باشد . چه بسا هواپيمايي كه از سال ساخت آن 24 سال گذشته است ولي بدلايل اعلام شده و همچنين تأييد مراجع ذيصلاح بين المللي از يك هواپيما با 15 سال عمر شرايط بهتر و ايمن تري داشته باشد.
4) با توجه به اينكه هيچگونه نظارتي بر نوع هواپيماهاي پروازي ذر يك مسير و همچنين آناليز مناسبي از اختصاص هواپيما بر اساس قدمت و شرايط بازرگاني وجود ندارد و با درنظر گرفتن اين مطلب كه قيمت يك فروند هواپيماي نو در حال حاضر بين 60 تا 90 ميليون دلار مي باشد و يك فروند هواپيما با عمر بيست تا بيست و پنج سال بين 4 تا 8 ميليون دلار قيمت دارد ، بحث خريد هواپيماي نو هيچ توجيه اقتصادي معقولي براي يك مدير ايرلاين ندارد .

بنابراين متوليان امر بهتر است بجاي دادن وعده وعيدهاي بي پايه و غيركارشناسي ، نسبت به انجام امور ريشه اي و بسترسازي مناسب جهت نوسازي ناوگان و جهاني سازي وضعيت موجود اقدام نمايند و بحث خريد هواپيما بر اساس مدل را به ايرلاينها واگذار نمايند و نقش خود را در جهت تقويت ايمني پروازها و خدمت ساني به ملت شريف ايران در عمل و نه صرفاً شعاري به سرانجام برسانند تا برجامهاي واقعي فرجام حقيقي به خود گيرند .
به اميد آن روز (3488518) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۳ ۰۸:۴۰:۳۹
چطورمرگ برآمریکا ودورود برصنعتش! (3488821) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۳ ۲۰:۲۰:۰۰
دیگه سرگیجه گرفتم . نمی دونم چی درسته چی غلط . (3490591) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۳ ۱۴:۰۹:۲۳
نا باورانه است فكرنكنم تمام وجوه ازاد شده ايران تكا فوى خريد صدوده ايرباس را بدهد باتوجه به اينكه كشور مشكلات عمده ترى هم دارد وروز به روز درامد نفتي كشورهم كا هش خواهد يافت با اين خريد كشور دچار فلج اقتصا دى خواهد شد (3489782) (alef-11)
 
سادات
۱۳۹۴-۱۱-۰۵ ۱۴:۰۲:۰۰
شما کلا چکار دارید به امریکا اگر امریکا و اروپا را ندید بگیرید وبا بقیه کشور هایی که فکر استعمار ی ندارند و دارای صنعت هستند مراویده داشته باشید بعد متوجه می شوید چه کشور هایی دست به دامن شما خواهند شد بابا امریکا و اتحادیه اروپا یک ضربدر قرمز (3495680) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.