نظر منتشر شده
۱۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 266821
به عربستان کمک کنید خودش را آتش نزند
بخش تعاملی الف - سعید قاسمی زاده، 24 فروردین 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
پادشاهی عربستان سعودی کشور قدرتمندی است که منافع مشترک زیادی می‌تواند با ایران اسلامی داشته باشد. اما همراستایی ایران و عربستان در حل مشکلات منطقه ای و جهان اسلام هر روز باورناپذیرتر می‌شود تا بدانجا که پیش رفته که خواننده این سطور صحبت از منافع مشترک ایران و عربستان را مضحک می‌یابد.

شکی نیست وهابیت و تکفیریگری با هر چیزی غیر از خود دشمنی ذاتی دارد و البته عدم انسجام و جدیت اهل سنت و شیعیان باعث شده است با شیعیان به طور آشکارا اعلان جنگ نماید. اما دولت عربستان می‌تواند غیر از این باشد. هدف این نوشته بررسی منافع مشترک دو کشور قدرتمند اسلامی منطقه نیست. در این نوشته خطری که عربستان آینده منافع منطقه ای را تهدید می‌کند را برجسته می‌کنیم.

عربستان با جمعیتی ۲۷ میلیون نفری (که ۱۱ میلیون نفر آن تابعیت سعودی ندارند) ۱۳مین تولید ناخالص ملی برتر دنیا را دارد. برخلاف تصور عموم، عربستان به شدت در حال کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است و الان ۷۰ درصد درآمد دولت از صدور نفت و فقط ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی تولید نفت است.

عربستان ارتشی با ۳۰۰ هزار نیرو و ۱۲۰۰ تانک، ۳۰۰ هواپیمای جنگی (بعلاوه ۱۵۰ سفارش در دست اقدام) و ۸۰ موشک با برد بیش از ۲۸۰۰ کیلومتر دارد که در عملیات طوفان صحرا ۷۰۰۰ سورتی پرواز بر ضد مواضع عراقی داشته است.

عربستان پنجمین کشور با بالاترین هزینه دفاعی است به طوری که در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۶۷ میلیارد دلار بودجه دفاعی داشته است. همچنین دومین وارد کننده اسلحه در جهان است. در سال گذشته تعداد ۱۵ هزار سلاح ضد زره رایتن از آمریکا خریداری کرده است. [هدف از این ۱۵ هزار ضد زره چه می‌تواند باشد؟ ارسال این اسلحه‌ها به سوریه بنا به قوانین آمریکا قدغن شده است!]

برتری اقتصادی عربستان و عضویت در باشگاه بیست کشور اول تا سال های آتی قابل پیش بینی است. دولت عربستان تحت فشار گروه‌های وهابی و زمینه سازی های منطقه ای به شدت سمت رفتارهای هیجانی و غیرمسوولانه سوق یافته است. انتقادی که بر دولت سعودی وارد است (و خواهیم دید تاحدودی بر ایران نیز وارد است) این است که عربستان در میان کشورهای به شدت تأثیر پذیر (در سایه خلأ قدرت شکل گرفته با بیداری ملت‌ها) قرار گرفته است و به ناچار نقشی را پر می‌کند که از سوی دیگر قدرت‌ها به آسانی به رسمیت شناخته نمی‌شود. نمونه این عدم تحمل را در سخنان اخیر اردوغان می‌بینیم که می‌گوید نمی‌توانیم تحمل کنیم ایران منطقه را تحت سلطه خود بگیرد! واقعیت این است که خلأ قدرت در منطقه باعث برجسته شدن قدرت ایران و همچنین عربستان در برخی کشورهای بحران زده شده است که این بروز و ظهور قدرت به درستی تحلیل نمی‌شود و همان اشتباهی پیش می‌آید که اردوغان مرتکب شد.

معادل اشتباه اردوغان برای ما [جرات داشته باشیم ما هم ممکن است کوتاهی کنیم] می‌تواند به زمان پیش از تجاوز عربستان به یمن برگردد وقتی که ما می‌توانستیم برای احترام و حفظ سهم و نفوذ عربستان در یمن بیشتر از این تلاش کنیم.

از منظری به ظاهر عجیب می‌توان ادعا کرد الان وقت آن است که ایران به عربستان کمک کند و آن را از مسیر خطرناکی که قبلاً صدام دوبار آزمود و با خود کشورهایی را به آتش کشاند نجات داد. به سناریوهای بدتر از این توجه کنید.

عربستان همه استعدادهای رشد پایدار و تثبیت قدرت در منطقه را دارد. ثبات عربستان برخلاف ظاهر امر به نفع ایران است. نفع ایران نه در همکاری و همراهی با عربستان بلکه جلوگیری از اقدامات نامسوولانه سعودی‌هاست. در یک سال گذشته ما شاهد دو شگفتی ساز برای ایرانیان بودیم.

نخست سقوط موصل به دست داعش و تهدید بغداد بود و دومی سقوط قیمت نفت تا ۴۰ دولار در بشکه بود که می‌تواند اثرات تحریم و رفع تحریم را برای ما دوچندان بد کند.

با توجه به روند مذاکرات و سرسختی نشان دادن طرف غربی [همچنین ما] و لزوم افزایش قیمت نفت بعد از تثبیت تولید نفت شیل در جهان، بعید نخواهد بود منتظر یک جنگ دیگر باشیم. شاید نقش و در واقع دام خطرناکی برای این قوی سبز فربه (عربستان مملو از پول و اسلحه) چیده باشند. دامی که عراق فربه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در آن خزید و ما و منطقه منفعلانه تاوان اشتباه صدام را دادیم. [توضیح: توجه کنید در این عبارات دام و تله توهم توطئه را ندارم. گاهی همه چیز و زمان برای اشتباه دور هم جمع می‌شوند و دیگر قدرت‌ها هم با چراغ سبزشان آن دام را تجهیز و تشویق می‌کنند. دام‌ها تعمدی نیستند حاصل شرایط محیط‌اند که هوشمندها از این دام‌ها برای حذف و تضعیف دیگران به نفع منافع ملی‌شان بهره می‌گیرند.] حتماً موافق خواهید بود که اسرائیل و آمریکا بسیار خوشحال خواهند شد اگر کشور ثالثی به جای ایشان دست به بمباران مراکز هسته ای ایران بزند و هزینه و پاسخ ایران را نوش جان کند!

این سناریو خطرناک برای جهان اسلام را جدی بگیرید که عربستان به امید نیروی هوایی مجهزش با ایران درگیر شود و به مرور پای متحدین ایدولوژیک خود مثل پاکستان را به ماجرا باز کند. هیچ دولتی در پاکستان نمی‌تواند تضمین دهد از عهده وسوسه‌ها و خودسری‌های جمعیت نامنسجم خود برآید. در این سناریو می‌توان انتظار نقش آفرینی مخفیانه ولی مستقیم نیروی هوایی اسرائیل تحت پرچم عربستان باشیم. در جنگ فرسایشی حاصله، جمعیت عظیم پاکستان و بمب‌های اتمی آن جدی‌ترین تهدید ایران می‌شود و در این بازی سراسر باخت، اسرائیل با کمترین هزینه به تمام اهداف خود دست می‌یابد. این جنگ مرز نمی‌شناسد و خون‌های بسیاری به ناحق ریخته می‌شود و چهره ای کریه از مسلمانان و جهان اسلام ساخته می‌شود.

برای اولین بار جنگی علیه جهان اسلام شکل می‌گیرد که نیروهای غیرمسلمان فقط ناظر و تنها برنده می‌دانند. هیچ دلیلی ندارد که آمریکا، روسیه، چین و اروپا مانع چنین فاجعه ای شوند. عربستان، ایران، ترکیه و پاکستان که می‌بایست ستون‌های ثبات منطقه باشند خود متزلزل می‌شوند، دیگر چه کسی می‌تواند از زاییده شدن خاورمیانه ای جدید استقبال نکند؟

چه بخواهیم باور کنیم یا انکار کنیم، تنها مانع لغزیدن عربستان مدهوش از پول و اسلحه و توهم خلیفه گری جهان اسلام، ماییم. آن‌ها همه اشتباه‌هایی که می‌توانستند کنند انجام داده‌اند الا آخرین چکانه جنگ مستقیم. اگر دوست ندارید اشتباهای خودمان را مرور کنید لااقل مانع آخرین اشتباه عربستان شویم.

مذاکرات هسته ای یک نقطه عطف در سوق دادن منطقه به چنین سناریوهای وحشتناکی خواهد بود. بهتر است در باره مذاکرات هسته ای هم فقط به عبور از یک بحران متمرکز شویم. این بحث را در مطلبی مستقل ارائه می‌کنم.

برای پرهیز از این سناریو تباهی، باید به عربستان تازه به دوران رسیده کمک کرد. ما به عربستان با ثبات بیشتر از این نیاز داریم. بسط قدرت اقتصادی ایران اسلامی به شدت به حذف حساسیت‌های ایدولوژیک ضد ایرانی ملت‌های عرب وابسته است. ما سال ها است نسبت به حساسیت‌هایی که علیه ایران در منطقه عربی برانگیخته می‌شود هشدار می‌دهیم ولی اقدام جدی در این میدان جنگ آینده، صورت نپذیرفته است. چاره ای نیست باید فعالانه تغییر کنیم. خاورماینه بدتر از این هم می‌تواند باشد، عاقلان و آینده نگران منطقه باید میدان را از افراطی گری‌ها بگیرند و آینده منطقه را از آتش و خون به برادری و طراوت تغییر دهند.
 
کلمات کلیدی : سعید قاسمی زاده تمر
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۲:۰۴:۵۶
بالاخره ما نفهمیدیم باتلاقه یا اتش سوزی (2817684) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۰:۱۹:۰۹
این سناریو یعنی‌ به جنگ کشاندن عربستان و ایران به شدت به نفع روسیه خواهد بود که هم انتقام ارزن شدن قیمت نفت را از عربستان و غرب خواهد گرفت و هم دنیا را محتاج تولید نفت و گاز خود خواهد کرد... ببینید چه تور ناگهان پوتین امروز اعلام کرد که اس‌ ۳۰۰ را تحویل ایران میدهد، برای روسیه هیچ چیز بهتر از جنگی در خلیج فارس نیست... هوشیار باشیم، در آنصورت مستقیم پای آمریکا و غرب برای حمایت از خطوط دریای نفت دنیا در خلیج فارس به میان خواهد آمد، و آن وسعت نه تنها تاسیسات هسته‌ای ایران به نفع اسرائیل از میان خواهد رفت، بلکه کشور برای ۵۰ سال با بمباران تاسیسات دفاعی و نفتی‌، عقب خواهد افتاد...پوتین ثابت کرده که برای رسیدن به هدفش، کمترین چیزی کا اهمیت دارد، در خون و جنگ بودن کشورهای دیگر مانند اوکراین و سوریه است.به هر حال از زمانی‌ که پوتین در روسیه به قدرت رسید از ۱۱ سپتامبر تا جنگ افهقنستن، عراق، سوریه، لیبی‌ و حالا یمن... پوتین و اسرائیل دو لب یک قیچی بودند که با هدف مختلف، ولی‌ نتیجه مشترک به سوی ناا آرام کردن منطقه، گسترش فقر و ضعف کشورهای مسلما و در گیر کردن آمریکا و ناتو در منطقه خورمینأه بودند (2820407) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۱:۱۰:۲۶
کاملا موافقم الف جان ممنون که نقدی واقع گرایانه را چاپ کردی. امیدوارم این رویه ادامه دار باشد (2821296) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۳:۴۴:۳۷
منم نفهمیدم همه دنیا اشتباه میکنن اینها فقط تو دنیا اشتباه نمیکنن (2820611) (alef-13)
 
بي نام
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۸:۳۸:۳۲
با سلام

1:العبد يدبر والله يقدر( ما موظف به اداي وظيفه ايم )

2:به هيچ بهانه اي نبايد عزت و حيثيت ايراني انهم از نوع شيعه علوي ان خدشه دار

شود .اگر همه انچه كه در اين تحليل امده دقيق و قطعي باشد كه نيست،دليل اين

نمي شود كه ما منفعلانه عمل كنيم.

3:هيچگاه نبايد از گشايش و فضل الهي (اگر بر راه حق قدم بر ميداريم) نا اميد بود.

اگر ما با خدا بودن خويش را ثابت كنيم غرق كردن فرعونيان برايش امري سهل است.

4:اتحاد جهان اسلام امري مقدس است كه تا به حال خونهاي بسياري اشكار و نهان

برايش ريخته شده اما چشم اميدبستن به حكامي كه خود دست نشانده دشمنان

اين اتحاد هستند جز ساده لوحي معنايي ندارد.

5:جنگ و كشتار خواسته هيچ انساني كه بويي از انسانيت برده نيست اما اگر بازهم

شيطان با شيطانك سعودي اش عليه ما جنگ راه بياندازد( به فضل الهي) شاهد

برپايي پرچم لا اله الا الله در سرتاسر گيتي خواهد بود....

و من الله توفيق (2820849) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۵:۲۸:۳۹
آقا جان با چه ملاکی میگوی ما بر حقیم کافیه یک نگاهی به فساد مالی و....در کشور بیاندازی اینهمه رانت خواری پارتی بازی بی عدالتی تملق دروغ گوی ریاکاری
و....کدامشان با اصول شیعه سازگار است !!!!من نمیگویم دشمنانمان برحقند که البته اینطور نیست ولی ما هم خیلی مشکل داریم وقتی بین خودمان اینهمه بی عدالتی وسوئ مدیریت وتبعیض هست چطور انتظار داری خدا در کارهایمان گشایش ایجاد کنه!!!!!!!!! (2830980) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۲:۱۲:۴۰
عربستان نوکر آمریکا هستش، همین و بس (2817708) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۶:۴۱:۱۲
سلام دوستان دایی من استاد دانشگاه تاریخ فرانسه هست 10سال پیش به ایران سفر کرده بود میگفت با توجه به شواهدی که هست غربیها دارند مقدمه چینی یک جنگ بزرگ رو بین شیعه وسنی رو میکنند که بین ایران وعربستان درگیری ایجاد کنند وسود هنگفت جنگ رو به جیب خودشون سرازیز کنند .الان دارم به حرفای اون میرسم. (2825591) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۲:۱۶:۰۳
جالب بود - جنگ شیعه و سنی و عرب و عجم مطمئناً به سود ما نیست. (2817726) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۲:۱۶:۲۶
بدون ایجاد رابطه مناسب با غرب نخواهیم توانست روابطی مناسب با کشورهای عربی داشته باشیم. وقت آن رسیده است که روابط درست و منصفانه با غرب و شرق و خاورمیانه داشته باشیم. (2817729) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۲:۱۹:۲۲
آقا مشکل از خودمونه، بخاطر بی مدیریتی و سیاستهای غلط و درجا زدن، کشوری مثل عربستان که تا چند سال پیش در مقابل ایران عددی محسوب نمیشد، امروز برتری محسوس اقتصادی و نظامی (حداقل از نظر تجهیزات) و ... بر ما پیدا کرده و شاخ شونه میکشه. ضعیف پایمال است. برای مقابله با عربستان یا هر کشور تازه بدوران رسیده دیگری - که اطراف ما کم نیستند: ترکیه، پاکستان، آذربایجان،.. - باید در درجه اول کشوری قوی از لحاظ اقتصادی باشیم، اقتصاد قوی خودبخود اقتدار و قدرت نظامی هم در پی خواهد داشت. باید در چه در روابط خارجی و چه مدیریت داخلی هوشمندتر بود. وگرنه گستاخی های این کشورها طبیعتا روزبروز بیشتر خواهد شد. (2817743) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۸:۰۶:۰۷
ما خيلي توهم داريم. شايد از لحاظ علم فيزيك و شيمي خوب باشيم. اما دراين منطقه از نظر تسليحات نظامي از تركيه، پاكستان و عربستان قطعا عقب هستيم.
نبايد اين احمقها را تحريك كنيم. درسته كه نمي توانند ايران را فتح كنند، اما ضرر مي زنند. مثل صدام احمق. (2820765) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۲:۲۲:۰۹
پادشاهی عربستان سعودی کشور قدرتمندی است
قدرتمند!!!!!
ثروتمند درسته (2817754) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۲۱:۴۳:۲۰
بله قدرتمنده چون 1-مجهز به تسلیحات پیشرفته غربی هست 2-جز وسیع ترین و پر جمعیت ترین کشور های منطقه هست 3-ثروتمند هست 4- پشتوانه مذهبی و ایدئولوژیک وهابیت رو داره5-قدرت رسانه ای در اختیار داره6-پشتیبانی غرب رو داره.من به شخصه از مورد چهارم بیشتر وحشت دارم فقط کافیه در درگیری نظامی یک موشک به خاک عربستان اصابت کنه شما ببین چه جو مذهبی ای علیه کشور ما به راه می اندازند (3028957) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۲:۲۲:۱۸
بسیار شجاعانه و قابل تامل (2817755) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۲:۲۲:۵۷
سعودی ها دقیقا در باتلاق و سیاست های بلندمدت غربی ها و اسرائیل خبیث گرفتار شده اند مطمئناً وقتی خوش رقصیشان تمام شود و مهره ای سوخته شوند نوبت خودشان است که به سرنوشت اشخاصی همچون صدام لعنت الله علیه برسند. (2817758) (alef-3)
 
1360
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۲:۲۸:۲۷
هم عربستان هم ايران اگر بشينن توافقي مانند هسته اي ايران و غرب مسايلشونو از طريق گفتگو حل كنن و خط قرمزهاي خودشونو ترسيم كنن ديگه مشكلاتي مثل سوريه و يمن پيش نمياد كسي دنبال تفرقه بين شيعه سي نيست كسي بمب گذاري نميكنه مهم اينه حرف هم ديگه رو بشنويم
افرادي كه منطق دارن دست به اسلحه نميبرن (2817776) (alef-3)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۲:۴۱:۳۸
متن بسیار موهوم و گنگ است و در یک کلام بسیار ساده انگارانه نوشته شده. (2817823) (alef-3)
 
کریم همکار
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۸:۳۶:۵۲
آ قاي امیر ! به چه دلیلی می گویی متن موهوم و گنگ است .متن چند نکته اساسی دارد: اول اینکه تصورات ما در مورد موقعیت اقتصادی صنعتی عربستان درست نیست .دوم اینکه عربستان دارای توان نظامی بالایی است که در یک شرایط مناسب ،می تواند ایران را در معرض خطر قرار دهد.وبه طور نمونه به اتحاد عربستان و پاکستان در یک وضعیت احتمالی اشاره می کند.اگرچه پاکستان ،ترکیه ،مصر و قطر هرکدام به دلایلی نقشی که عربستان و امارات انتظار ش را داشتند بازی نکردند،اما این دلیل نمی شود که در شرایطی متفاوت تر آ نها احساس همگرايي بیشتر نکنند وبه اجماعی علیه ایران ،حزب اله ویا هر ترکیبی دیگر از این نوع کشورهانرسند.هم اکنون نیز می توان تصور کرد که همگرایی کشورهای منطقه بر علیه حوثي ها ،به طور نقشه مند ویا بدون طرح از قبل تعیین شده ،طی دو مرحله صورت می گیرد .در مرحله اول سنجش نيروها و آ زمايش رسیدن به هدف از طریق بمباران ،تهدید و مذاکره است و در مرحله بعد آ ماده سازی افکار و انسجام دادن به ائتلاف و تضعیف ساختار وزيربناهاي کشور های هدف با همکاری این آ شکار تر آمریکا و غرب است .غرب تصمیم گرفته است نگذارد هیچکدام از کشورهای بهار عرب زده به نقطه مطلوبیت که مدل نما باشد برسد و به عبارتی عامیانه می خواهد این بهار را بر مردم چنان زهر مار کند که تا حداقل یک نسل منطقه واکسینه شود.بنا به نظر خانم کلاين درکتاب دکترین شوک ، برنامه فريدمنيست ها ایجاد زمین صاف و ایجاد بنای کاملا مورد دلخواه به هر قیمتی است .اکنون پازل این شوک دارد گسترده می شود.عراق سالهاست که گیج و منگ است و توان عکس العمل متکی به توان خوديازش سلب شده است و در آ شوب و تنش قومی غوطه می خورد.

آنچه نوشته شد ،سناریویی احتمالی از برنامه آ نهایت .اما طرف مقابل منتظر نمی نشیند که آ نها اقدام به طرح و اجرا کنند .طبيعتاتلاش برای خنثي کردن طرح دشمن هم بخشی از فعالیت هاست. .مدیریت بحران بخش مهمی از تلاش کشورها برای جلوگیری از شکست و تبدیل شکست به پیروزی است ،ولی در شرایطی که بحران اوج می گیرد و در شرایطی که جنگ برای آمریکا و غرب راه برون رفت از اوضاع نامطلوب می شود، انواع آلترناتیو ها مقابل سیاست مردان رژه می رود و گاها با وجود سیاستمداران کم بنیه فکری و آ شفتگي ملی کشورهایی دست به خودکشی می زنند. (2823024) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۰۴:۳۶
ول کنید این عرب هارو .....یه روزی نفت تموم میشه باید قیافه اونا رو دید (2817916) (alef-3)
 
حسینی از اردبیل
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۱:۱۵:۳۳
لااقل متن رو میخوندی بعد نظر میدادی، نفت ما تموم نمیشه؟!! عربستان در زمینه اقتصاد غیرنفتی بهتر از ما کار کرده. (2821317) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۰۴:۵۹
عربستان در منطقه تنها نیست و متحدین زیادی دارد که از اقدامات این کشور حمایت میکنند اما ایران چه؟ (2817920) (alef-3)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۱۲:۳۷
تحلیل بسیار جالب و از سر دلسوزی بود. با تشکر از الف بخاطر چاپ همچین مطلبی در میان این همه پارازیت و سر و صدا!

شاید عصبانیت بیش از حد و خارج از عرف مقامات کشورمان از حمله عربستان به یمن که در سخنرانیها مشاهده میکنیم هم بخاطر اینهست که آنها هم این واقعیت یعنی قدرت عربستان را بخوبی درک میکنند و از اینکه فکر میکردند عربستان یمن را بحال خود رها کرده و اجازه دادند ما خرج زیادی در آنجا بکنیم و بقولی بیش از آنچه که فکر میکردیم درگیر ماجرا بشویم ناراحت و بنوعی پشیمان هستند.

به هر حال واکنش اولیه ما که راه انداختن جنگ زرگری با عربستان بود بسیار کودکانه میباشد بنظر من هم ما باید در بعد سیاسی فعال باشیم و با عربستان و دیگر قدرتهای منطقه ای از مسیر منافع مشترک وارد مسایل منطقه ای بشویم و سعی کنیم منافع بحق دیگر کشورها را به رسمیت بشناسیم. اینجاست که آنها هم مجبور میشوند در سوریه و دیگر جاها منافع ما را بحساب بیاورند. هیچ عقل سلیمی نمی تواند توجیه کند که این جنگ منطقه ای که شکل گرفته به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه منجمله ایران خودمان باشد! (2817963) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۱۴:۱۵
حالا این بابا میخواد خودشو آتیش بزنه، چکارش داریم؟ خدا کنه قشنگ و یکدست بسوزه!!!!! جوونتر که بودم در بازار رقابت بین بازیگران در یک صنف خاص تصمیم گرفتم تا بگونه ای عمل کنم که رقبا ، پروژه ها را با قیمت بسیار پایین بگیرند و ضرر کنند و نابود شوند. به همین دلیل در چانه زنی ها ، آنقدر قیمت را پایین می آوردم که کار به ضرر ختم شود. رقبایی که چشم دیدن مرا نداشتند و تمام هم و غم شان ، گرفتن کار بود به هر قیمت ، کارهای بزرگ ضررده را می گرفتند و نهایتا دخل شان در می آمد!!! البته چیزی آبی هم به سر ما گرم نمی شد تا آن وقتی که آن رقبا آنقدر ضعیف شدند که از عرصه رقابت حذف شدند و آنوقت نوبت ترک تازی من فرا رسید- حکایت امروز است- عریبستان یک رقیب کینه ای و قدرتمند و زیاده طلب است، یک راهش این است که ما خودمان را قوی کنیم لکن راه دیگر این است که عربستان خودش را ضعیف کند و یا اینکه هر دو اتفاق بصورت توامان صورت پذیرد.
من با نویسنده در خصوص احتمال رویارویی نظامی ایران و عربستان موافق نیستم و باور ندارم چنین اتفاقی بیفتد ضمن این که چگونه می توان هر گونه اشتباه استراتژیک اینچنینی را از عربستان گرفت؟
بنابر این عربستان عزیز لطفا خودت را آتش بزن، من آتش تو را خاموش نخواهم کرد (2817971) (alef-13)
 
ناصر خادمی ماشاری
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۱۵:۳۸
بسمه تعالی. بعنوان یک ایرانی آرزوی به آتش کشیده شدن حکومت آل سعود و یا حداقل تضعیف آن را دارم. آل سعود تحت تأثیر تعالیم وهابیت، خود را پدر اعراب دانسته و رویای سروری و زعامت جهان اسلام و منطقه را در سر می پروراند. این رژیم هرگز با جمهوری اسلامی کنار نخواهد آمد و حتی حاضر به تقسیم قدرت هم نخواهد بود مگر اینکه به حول و قوه الهی و تانشاءالله یرهای غیبی، تضعیف شود. انشاء الله (2817973) (alef-13)
 
مطلع
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۲۵:۱۴
بسیار بسیار با دقت و هوشمندانه بود لطفاً ، خواهشاً آقایان دست اندر کار بیشتر توجه داشته باشند (2818019) (alef-3)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۵:۴۷:۱۳
بسیار بسیار ضعیف , همین حرف هارو اقای روحانی وقتی که میخاست کل صنعت هسته ای رو تعلیق کنه (سال 82) میزد که آی ما جلوی حمله امریکا رو گرفتیم این نرمش قهرمانانست و...
همه ما میدونیم که مشکل قدرتهای جهانی باما مسئله هسته ای نیست
مسئله هسته ای بهانه ایست که اگر اون رو بگیریم بهانه جدیدی پیدا میکنن کما اینکه کردن مسائلی که هم برای عربستان مطلوبه و هم اسراییل و استکبار من جمله حمایت از گروه های مقاومت منطقه که اونها تروریست بهش میگن
با این مقدمه صغری کبری بافتن ها برای توافق هسته ای و توجیه اون کاملا بی معنی میشه (2818745) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۶:۱۵:۱۸
پیشنهاد یا راه حلتا بگو (2843371) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۷:۳۵:۱۷
کجا هوشمندانه بود؟؟؟؟
الان عربستان در ضعیف ترین دوران خودشه. تمام این سالها اونو تحمل کردیم از حمایت صدام گرفته تا حمله ی طالبان و کشتن شاه مسعود و شهادت ایت اه صدرو سفارت ایران و....
اگه عربستان سقوط کنه تمام خاورمیانه میاد زیر دست ایران و میتونیم تمام کشورهای اسلامی را با هم متحد کنیم.
این ال سعود نیست که داره حکومت میکنه بلکه امریکا حاکم واقعی عربستانه.
ارتش عربستان 6 بار با انصاراله جنگید و اخرش هم شکست خورد. (2819169) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۹:۵۴:۳۴
دوست عزیز این سناریو به شدت به نفع روسیه خواهد بود که هم انتقام ارزن شدن قیمت نفت را از عربستان و غرب خواهد گرفت و هم دنیا را محتاج تولید نفت و گاز خود خواهد کرد... ببینید چه تور ناگهان پوتین امروز اعلام کرد که اس‌ ۳۰۰ را تحویل ایران میدهد، برای روسیه هیچ چیز بهتر از جنگی در خلیج فارس نیست... هوشیار باشیم، در آنصورت مستقیم پای آمریکا و غرب برای حمایت از خطوط دریای نفت دنیا در خلیج فارس به میان خواهد آمد، و آن وسعت نه تنها تاسیسات هسته‌ای ایران به نفع اسرائیل از میان خواهد رفت، بلکه کشور برای ۵۰ سال با بمباران تاسیسات دفاعی و نفتی‌، عقب خواهد افتاد...پوتین ثابت کرده که برای رسیدن به هدفش، کمترین چیزی کا اهمیت دارد، در خون و جنگ بودن کشورهای دیگر مانند اوکراین و سوریه است. (2819662) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۰:۰۰:۱۲
از زمانی‌ که پوتین در روسیه به قدرت رسید از ۱۱ سپتامبر تا جنگ افهقنستن، عراق، سوریه، لیبی‌ و حالا یمن... پوتین و اسرائیل دو لب یک قیچی بودند که با هدف مختلف، ولی‌ نتیجه مشترک به سوی ناا آرام کردن منطقه، گسترش فقر و ضعف کشورهای مسلما و در گیر کردن آمریکا و ناتو در منطقه خورمینأه بودند (2819675) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۱:۱۴:۳۵
عربستان رو به نابودیه؟ تا سقوطش چیزی نمونده؟ این حرفها چقدر آشناست!!! از همه مضحکتر وقتی که آمار مربوط به این کشور را نگاه میکنیم (که به کمی از آن در این مقاله اشاره شد). از اقتصاد و نظامی و جایگاه سیاسی این کشور در جهان هر آماری را نگاه کنی وضعیت بسیار بسیار بهتری از ما دارند! اگر آنها در حال سقوط هستند پس ما حتما ته چاه هستیم!!! (2819882) (alef-3)
 
مصطفی
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۲:۳۸:۴۸
دوست من این تحلیل دور از تصور هم نیست عربستان ضعیف یا قوی به نفع هیچ کس نیست که جنگ جدیدی همه منطقه رو در گیر کنه. (2820146) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۹:۵۹:۳۶
مشكل مقالاتي از اين دست اينه كه دوستان در يك فضاي توهم و با فرض احتمالات غير ممكن يك نظريه مطرح ميكنند و سپس با اتكا به دلايل ساده تر و با ديدي كاملا وهم آلود به تشريح اين نظريه اقدام ميكنند. هردو كشور هرچقدر هم از هم تنفر داشته باشند و طرف مقابل خرچقدر هم نادان باسد(طرف سعودي) اما همچنان افراد عاقلي وجود دارند كه از وقوع چنين جنگي پيشگيري كنند.
متاسفانه نويسنده خودش رو داناتر از سياسيون داخل و سياسيون عرب ميدونه و بر اين اساس چنين مقاله اي رو مي نويسه. (2819672) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۰:۴۳:۳۴
شما سناریوی ممکنه را با سناریوی محتمل اشتباه گرفتی که اینگونه به نویسنده می توپی!
اینجا کسی پیش بینی نکرده، فقط داره گوشزد می کنه که حواست به این قسمت هم باشه و بس. (2820445) (alef-13)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۲:۵۵:۱۸
شما مثل اینکه بیشتر از عربستانی ها ترسیدید،مقاله بالا کاملا غیر فنی است .
در صورت حمله عربستان چاههای نفت و زیر ساخت های عربستان و امارات و ....... از بین می رود و برای بازسازی مجدد آن حداقل 1 تا 2 سال نیاز هست .
این امر باعث افزایش باور نکردنی نفت خواهد شد .سوال اینه که چه کسی بیشتر از بقیه از قضیه سود خواهد برد؟
جواب : روسیه .و این به هیچ عنوان به نفع امریکا و چین که بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است نخواهد بود .چرا که قدرت مالی روسیه بالا خواهد رفت و امریکا این موضوع رو نخواهد خواست و همچنین باعث طولانی شدن رکود اقتصادی غرب برای مدت نا معلوم خواهد شد .
چین هم که با افزایش قیمت نفت با سقوط رشد اقتصادی رو برو خواهد شد.
درمورد توان نظامی عربستان با عرض کنم که مثل این می مونه که پورشه رو بدی دست کسی که بجز تراکتور ماشینی رو نرونده باشه.
نکته دیگه تحویل s 300 از سوی روسیه است که خیلی وقته به ایران تحویل شده و لی بدیلیل وجود بعضی مسائل بیان نشده بود که توصیه می کنم حتما دوستان راجبش یه کم مطالعه بفرمایند تا متوجه بشند که با داشتن این سلاح هواپیما های عربستان بعد از بلند شدن حتی به خاک ایران هم نمی رسند.
مقاله غیر فنی بود .سناریو و بازیگران در این حد و اندازه نیستند. (2820195) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۰:۴۵:۴۶
سناریوی جنگ عربستان با ایران، زمان تعیین نکرده که. تا چند سال دیگه نفت شیل در آمریکا و کانادا و چین آنقدر تولید می شود که نیاز به افزایش قیمت نفت از سوی همین کشورها احساس شود.
شما کمی فنی تر بنویس مرتضی جان. ما نمی دونیم مقاله فنی یعنی چه
هاها (2820447) (alef-13)
 
کیا
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۸:۴۳:۳۰
داداش خودتو خیلی آگاه از مسائل نشون میدی ولی اینطور نیست. بدون که آمریکا هیچ احتیاجی به نفت نداره الان اگر قیمت نفت به بالای 80 دلار برسه تولید نفت شیل اقتصادی خواهد بود و در این صورت کنگره آمریکا مجوز صدور نفت را صادر کند.بر اساس یکی از قوانین تویب شده در دوران جنگ جهانی صادرات نفت از آمریکا ممنوع است!! (2820861) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۰۰:۲۹:۲۹
اونوقت زيرساختهاي ايران دست نخورده باقي ميمونه و عربستان و قطر و امارات داغون ميشن ؟ شما جنگ رو با بازيهاي كامپيوتري اشتباه گرفتي برادر . احتمالا زمان جنگ ايران و عراق بدنيا نيومده بودي كه ببيني جنگ يعني چي . (2829643) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۲۷:۱۷
با اینکه از وهابی ها متنفرم و خرد زیادی این نوع از بشریت وهابی را در تصمیم گیری هایشان همراهی نمیکند .ولیکن تفسیر بدی نبود و به نظر می رسد اقدام مستقیم و رایزنی ایران با آل سعود بی نتیجه در جلوگیری از خونریزی ها در یمن و دیگر نقاط نباشد (2818026) (alef-13)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۳۳:۵۰
مرگ بر عربستان . (2818051) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۳۸:۰۸
در جو آشفته و هیجانی فعلی، مقاله خوبی بود.
ممنون (2818074) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۳۸:۴۶
اگر به به ما باشه کمکش میکنیم بیشتر خودش رو آتش بزنه (2818079) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۸:۵۹:۱۳
همینو بگو! عربستان نابود بشه اتفاقا به نفع ما هم هست داعش و طالبان حمایت مالی را از دست میدهند و دیگر عربستانی هم نیست که قیمت نفت را عمدا کاهش بده. (2819476) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۰:۴۶:۴۲
فکر می کنی شما خواهی ماند که میوه بچینی؟
پاکستان را دقت نکردی داداش
نقشه خاورمیانه جدید را هم که یادت رفته. (2820449) (alef-13)
 
dolarak.blogfa
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۴۹:۰۳
امارات متحده حجازی جایگزین پادشاهی متحد سعودی
1 ـ با نگاه استراتژیک حزب دموکرات آمریکا که همواره ناظر بر تعدیل ضریب استبداد حکومت های دیکتاتوری و ایجاد مسیرهای دموکراتیک در بین حاکمان بلامنازع در کشورهای هم پیمان است، ان شاء الله باراک حسین اوباما، منقرض کننده شکل حکومت سعودیها میشوند 2 ــ دموکرات ها به اندازه جمهوریخواهان جنگ طلب نیستند بنابراین شروع جنگ مذهبی در جنوب شبه جزیره عربستان، مصداق خود را به دست خود، به هلاکت انداختن است 3 ــ با این گاف استراتژیک سعودیها، کلاس نزاع از یورش نظامی وهابیت به شیعیان الیمن السعید شروع و با تقابل عرب با عجم ادامه و در نهایت به جنگ داخلی در حکومت پادشاهی متحد سعودی منجر میشود 4 ـ خصوصاً با پیروزی مجدد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ان شاء الله اصل سلطنت آل سعود به چالش عظیم جنگ قدرت نوادگان عبدالعزیز و مفتی های وهابی گرفتار آمده و دنیا شاهد استقلال مناطق شیعه نشین و تغییر شکل و تغییر محتوای حکومت مترفین سفید جامه سعودی از وضعیت موجود به وضعیت مطلوبِ امارات متحده حجازی خواهد شد. (2818135) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۵۵:۴۷
شما که فقط خودتان راحق مطلق پنداشته اید نمی توانید دیگران را به خیر دعوت کنید. انصاف داشته باشید تا خیر مردمان جاری شود. از معایب کاخودمان هیچ ننوشته اید. (2818164) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۳:۵۹:۴۷
متاسفانه این مقاله بوی ترس از نیروی هوایی عربستان و بمب اتمی پاکستان می دهد. (2818181) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۴:۰۲:۳۰
مقاله ضعیفی بود. این تفکر که می شد جلوی حمله صدام به ایران را گرفت اشتباه است. مطمئنم هر کسی به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند، نمی تواند بدون چراغ سبز امریکا این اقدام را صورت دهد و در نتیجه اولین قربانی این حمله اسراییل خواهد بود. (2818194) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۴:۱۲:۲۵
قیمت نفت به دستور آمریکا بالا وپایین میشه نه مقامات عربی عزیزم از شما بعیده که فکر کنید میشه با یه کشور که داره توسط اسرائیل و آمریکا اداره میشه کنار اومد (2818255) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۰:۴۹:۲۷
نکته قشنگی بود.
اما میشه مجبورش نکرد که همصدا با وهابی ها به ما حمله نکنه! (2820457) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۴:۱۴:۲۷
تحلیلتون یکم همراه با چاشنی تخیل بود... پاکستان قبول نکرد به یمن حمله کنه بعد میاد به ایران حمله کنه .... عربستان تو جنگ با یمن بدون ارتش زائیده اونموقع میاد به ایران حمله کنه (2818272) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۰:۵۰:۳۳
پاکستان دنبال سودشه. از کجا معلوم عربستان قیمت را بالا نبره!
مردم فرقه ای پاکستان را هم بهتره بهتر بشناسیم. دولت متزلزل پاکستان نمی تونه وسوسه نشه احمد جان (2820459) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۴:۱۸:۴۸
از این به بعد به جای داعش بگویید مزدوران مشترک اسراییل و عربستان (2818303) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۴:۳۳:۱۶
شايد بشه پيش دستي كرد و از يك كشور سومي بنام يمن...كل پالايشگاه هاي عربستان رو مورد عنايت قرار داد...جنگ هواپيما و تانك نياز نداره...غيرت و اراده نياز داره كه اينجا زياديش هست و اونجا كمشم نيست...
ما منتظر منتقم فاطمه هستيم!!!!
نگارنده مقاله گويا ايمان خود رو از دست داديد و در هيچ جا اشاره اي به قدرت برتر موجود در جهان نكرديد...شايد لازم باشه به جنگ هاي صدر اسلام نظري بيندازيد...صرف اينكه تعداد و قدرت مشركين بيشتر باشه دليل نميشه كه از مبارزه دست كشيد...لشكر امام حسين هم 72 نفر بود. (2818373) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۷:۴۴:۰۲
داعش با همين إيمان و لشكر چند صد نفر پيروز شد و با اجرا دستورات اللهى طبق فرمايش شما و با اتكا بر نيروى إيمان تا امروز در قبال چند ميليون نفر ايستاده عزيزم اين جواب بشما دادم تا ثابت كنم با استفاده از ايات قرانى و روز عاشورا جواب و تحليل درست نمى كنيم لطفا منطق و واقعيت را در نظر بگير با تشكر (2820710) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۴:۳۴:۰۶
تنها راه ما داشتن رابطه قوی با امریکا است اگر ما با امریکا خوب باشیم هیچ کس در دنیا جرات هیچ جسارتی به ما ندارد چه برسد به این عیاشان سعودی (2818381) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۴:۴۷:۳۴
اگر ایران و عربستان با هم بجنگند کلا صادرات نفت از خلیج فارس غیر ممکن می شود بنابراین این جنگ اصلا به نفع غرب و چین نخواهد بود (2818461) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۵:۱۳:۴۳
بله و بهانه برای زودتر خاتمه دادن به جنگ با نابودی یکطرف درگیری (مثل آنچه بر سر صدام آمد) حال شما فکر میکنید غرب و چین طرف ایران را میگیرند یا عربستان؟ بهتر هست تا جلوی این ماجرا گرفته شود! ضمن اینکه قطع نفت خلیج فارس به نفع شرکتهای غولی نفتی آمریکایی پروژه نفت شیل آنها را سرعت بخشیده و بسیار اقتصادیتر هم خواهد کرد! (2818600) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۵:۵۹:۱۲
اشتباه مثبت دادم، اولا با درگیری اعضای اوپک احتمال فروپاشی این سازمان هست، تولید کندگان اوپک خارج از خاورمیانه از این گروه خارج می شن، قیمت نفت افزایش پیدا می کنه که به قدرت گیری نفت شل و افزایش نفوذ سیاسی غرب حتی بر چین هم اثر خواهد گذاشت این علاوه کمکی هست که افزایش قیمت به اقتصاد اونها می کن. (2818793) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۳:۳۳:۳۴
نفت شیل در راه است (2820308) (alef-3)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۴:۵۴:۱۵
با سلام
گزینه های دیگری نیز متصور است که از جمله آن میتوان به ارتقا توان علمی و نظامی و دورماندن از وارد شدن به اختلافات منطقه ای با درایت و هوشیاری اشاره داشت.درگیری عربستان و یمن تخلیه توان عربستان و ازبین رفتن وجهه این کشوررا در پی خواهد داشت که به نفع ایران است. (2818494) (alef-13)
 
سهراب
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۴:۵۹:۱۴
انشاالله عربستان چنان در منجلاب جنگ غرق بشه که شیوخ تازه بدوران رسیده اش تا سالها نتوانند کمر راست کنند عربستان فلج ونابود بیشتر به ایران کمک میکنه چون اینجوری نمی تواند دیگر برای ما شاخ وشانه بکشد عربستان با ثبات موی دماغ تمام خاورمیانه هستش وهمه از نابودی عربستان سود می برند حتی اعراب حوزه خلیج فارس اینجوری دیگر نمی خواهند به عربستان باج بدهند (2818518) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۵:۰۵:۲۰
قطعا امریکا و اسرائیل نقشه های بیشتری برای منطقه کشیده اند که به مرور افشا خواهد شد. تا چند سال پیش اگر می گفتی یک گروه تروریستی بر بخش زیادی از عراق و سوریه تسلط یافته و بغداد را تهدید به سقوط کرده همه خنده شان می گرفت ولی الان دارند می بینند.
در حال حاضر با اتفاقاتی که در کشور های منطقه افتاده اسرائیل کتر در کانون توجه است و از یک امنیت خاصی برخوردار شده است. (2818553) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۵:۰۹:۱۹
تحلیل های ارائه شده متکی بر واقعیت ها بود. موضوع فراتر از این مسایل است وعده های از پیش داده شده کم کم در حال تحقق هستند. صر کنید. تماشا کنید. لذت ببرید!!! (2818578) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۵:۱۰:۰۴
خیلی عربستان را گنده کرده و ایران را از آن ترسانده اید. پاسخ آنستکه همان یمنی های پابرهنه برای سرکوب عربستان کافی هستند و ایران نیازی به درگیری مستقیم با عربستان عقب مانده ندارد. امثال شما فقط می گویید ایران در برابر هر کوچک و بزرگی سر تعظیم فرو آورد. نه آقاجان اینطوری
نمی توان کشور بزرگ و قدرتمندی مانند ایران را اداره نمود. (2818581) (alef-3)
 
مهدی نجاتی
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۵:۱۵:۱۸
سپاس بسیار از جناب قاسمی زاده که خیلی شفاف احوالات منطقه را شرح دادید. (2818612) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۵:۴۶:۲۹
موافق نظرات شما ييم بد نيست راهكار آن را نيز مطرح مي كرديد آيا مي شود با اهمال واغماض از نابرادري هاي عربستان از آتش گرفتن منطقه جلوگيري كرد ويا با دست گرفتن اهرم هاي فشار از هر سو طرف را مجبور به مذاكره و اتخاذ رويه مسالمت آميز سوق داد؟ (2818743) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۵:۴۸:۳۳
جناب آقای قاسمی ممنون از مطلبی که خیلی خوب و پدرانه گفته بودید. من از خواندن آن لذت بردم چون که خیلی خوب و واقع بینانه و دور از احساسات ،کاملا بی طرفانه بود. ای کاش یک نفر هم از طرف عربستان این فهم شعور را داشته باشد. (2818750) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۶:۰۴:۳۷
نسل این اعراب سوسمار خور را بایستی از روی زمین برداشت . حیف اماکن مقدس که این سوسمار خورها لیاقتش را ندارند. (2818817) (alef-3)
 
نثار
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۶:۱۱:۲۸
با سلام، قطعا مذاکره با عربستان بسیار راحت تر از مذاکره با آمریکا و اروپا است و اگر در آنجا تندرو ها منزوی شوند قطعاً ما یک اتحاد قوی میتوانیم با عربستان و سایر کشورها ی اسلامی داشته باشیم و صد البته امنیت منطقه باعث رشد و شکوفایی کشورهای عضو و ایران خواهد شد. غرب نیز از این اتحاد میترسد. خدا نکند ما بار دیگر وارد جنگی بزرگ شویم. (2818839) (alef-13)
 
Masoud
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۶:۲۷:۱۶
بسیار عالی بود. استفاده کردیم آقای قاسمی. خدا کند مسئولین ما هم تعقل و تعمق داشته باشند و استفاده کنند. ممنون از شما (2818886) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۶:۳۵:۴۰
كجا قدرتمنده / چقدر توليد فكر داره؟ چه تعداد نشر از خودش داره؟ چه مزيت هاي نسبي را ايجاد كرده و ....
صرف پول داشتن كه قدرت نيست . (2818916) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۰:۵۳:۵۹
شما قدرت را تعداد مقالات آی اس آی بدان برادر.
قدرت عربستان همان است که به یمن تجاوز می کند همه به به می کنند. (2820463) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۶:۵۱:۴۹
عربها به خاطر حکومت پادشاهی شون میترسند یک شبه تخت تاج شون از دست بدهند, در کل دمکراسی نه! انتخابات آزاد برای همه خوبه (2819002) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۷:۴۴:۰۹
عربستان را قدرتمند می دانیم ولی از تریبون سازمان ملل رژیم مسلح به ۴۰۰ بمب اتمی را وعده نابودی می دهیم و برای امریکا شاخ و شانه می کشیم.
واضح است که بر داشت ما از سیاست خارجی جنون آمیز و توام با توهم است. (2819211) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۷:۵۸:۱۰
به حرف ساده است. به گرگ چگونه می توان فهماند که یک گوسفند را خفه کن آنرا بخور بعد برو سرغ گوسفند بعدی. ذات این افراد مخالف تفکر شیعه است و طی قرنها این مخالفت تشدید شده است. درگیری فیزیکی این دو تفکر اجتناب ناپذیر است مگر آنکه اکنون نیز مانند زمان حضرت علی (ع) شیعه ها بخاطر مصالح اسلام عقب نشینی نمایند که بعید به نظر می رسد. (2819254) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۸:۰۳:۵۷
این هم از خروج امریکا از منطقه. دیدید? چند وقت دیگر انگلیس و فرانسه جای امریکا را خواهند گرفت . خدا رحم کند. (2819276) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۸:۰۸:۳۷
تیتر خوبی بود (2819303) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۸:۱۶:۴۹
با این استدلال زمان محمدرضا هم ما کشور بسیار قدرتمند بوده ایم! کشوری که فاقد قانون اساسی و یک انتخابات آزاد است هبچ کجای دنیا مقبولیتی ندارد، جز برای تجهیز گروه های تکفیری و ریختن خون مسلمانان نزد آمریکا و اسرائیل. این چه ایده مضحکیست که ما سهم عربستان در یمن را نداده ایم؟ مگر استعمار گریم که منافع را تقسیم کنیم؟ انقلاب مردم یمن چه ربطی به ایران دارد؟ حداقل صحبت های حضرت آقا را با دقت دنبال کنید. این جنگ هم در انتها اجتناب ناپذیر است. با تمام هزینه هایی که به درستی بیان کردید. (2819326) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۸:۲۳:۲۱
اشتباهه اگه عربستانو مستقل ببینیم ،این کشور آلت دست آمریکا و تامین کننده سیاست های اسرائیل و آمریکاست .ضمن این که با تمام قدرتی که برا عربستان برشمرده تو یمن گیر کرده .
به لطف خدا و استعانت از امام زمان ما باید دفاع از مظلومان را ادامه دهیم ، (2819341) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۸:۲۸:۰۳
قصه خوبی بود (2819353) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۹:۰۵:۲۷
ضرب المثل توبه گرگ را چه دانسته است؟؟؟!!!
---
دلسوزانی که آرزو دارند کشور عربستان به آتش کشانده نشود اندکی برای آمار گیری از دستاوردهای خاندان آل سعود در طول حکومت خویش برای جهان اسلام و جهان عرب و منطقه به خود وقت بدهند و اگر در طول این تاریخ بجز راه اندازی جنگ و کشتار و ویرانی و تفرقه و از هم پاشاندن کشورها و خرید وجدانهای آلوده آن هم در کمک به منافع اسرائیل و غرب و آمریکا دستاورد دیگری که مثبت باشد داشته اند آنگاه برای عملی شدن این آرزو دعا و تلاش کنند.
با چه توبه ای خداوند حسابرس حسابگر از این همه جنایت که این خاندان در طول تاریخ خود مرتکب شده است گذشت خواهد کرد و به این گونه آرزو جامه ی عمل خواهد پوشاند؟؟؟!!! (2819499) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۱:۰۱:۴۹
بهترین وضعیتش یک نفر معتاد ندارد دزدی در این گشور صفر است (2819845) (alef-3)
 
کارشناس علوم سیاسی
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۱:۴۱:۰۵
مقاله جالبی بود. ضمنا این نکات را باید ظریف و دارودسته اش بفهمن که متاسفانه تمام تخم مرغهای خودشون رو تو سبد رابطه با آمریکا گذاشتن و از همسایه ها غافلن... اینها با اینهمه ادعای گسترش روابط با جهان متاسفانه روابط ما با همسایه ها را بسیار بدتر از دولت قبل کرده اند... در دولت قبل به ندرت شاهد موضع گیری ترکیه ، عربستان و ... علیه ایران بودیم و اگر هم اتفاق می افتاد بطور تلویحی و غیر مستقیم بود ولی در دولت فعلی کم مانده که ما رو به جنگ مستقیم هم تهدید کنن !! اگرچه طرفدارای ظریف الان جیغ خواهند کشید ولی این یه حقیقت تلخه: ضعف دستگاه دیپلماسی دولت فعلی... (2819963) (alef-13)
 
سید حسن
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۱:۵۵:۴۸
7000 سورتی پرواز روی عراق ؟؟؟؟؟؟؟؟
فکر کنم منظورتون یمن بوده (2820005) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۰:۵۵:۵۷
یمن 1200 سورتی بوده تا دو روز پیش (2820466) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۲:۰۵:۱۷
همینمون مونده تو این همه مشکل به عربستانم کمک کنیم خودشو اتیش نزنه ولمون کن تورو خدا (2820040) (alef-3)
 
نرگس
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۲:۰۸:۵۶
از اتحاد و دوستی ایران و عربستان قطعا امریکا و اسراییل جنایتکار ضرر خواهند کرد الان هم دارن به ریش مسلمانان میخندد نمیگویم عربستان خوب است اتفاقا استباهات عدیده ای داشته ولی با حفظ منافع ملی با هدف ضربه زدن به اسراییل جنایتکار و نقش بر اب کردن حیله های انان ارتباط خود را با کشورهای عربی خوب کنیم چه قبول چه قبول نکنیم کشورهای عربی و حتی بسیاری از دیگر کشورهای اسلامی با عربستان رابطه خوبی دارن و از عربستان حمایت میکنند به امید نابودی اسراییل جنایتکار با همدلی همه مسامانان جهان (2820049) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۸:۲۷:۵۶
تا زمانی که تفکر وهابیت ایدئولوژی حکومت سعودی است امکان دوستی بین ایران و عربستان نیست. آنها نمی توانند با دیگران مسالمت آمیز زندگی کنند آنها به دنبال نابودی گردن زدن قتل و کشتار کسانی هستند که از نظر آنها کافر هستند. (2820815) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۲:۱۲:۳۳
مقاله خوبی بود اما باید به این نکته هم توجه کرد که بکار بردن عبارت «ما باید عربستان را کمک کنیم که گرفتار نشود» در واژگان سیاسی عبارت خوبی نیست باید بگوییم ما به دلیل اینکه عربستان دارای ظرفیت های بالقوه و بالفعل قابل تاملی در منطقه بوده و رقیب ما تلقی می شود لذا ضروری است با این کشوری که دارای مولفه های واقعی قدرت در منطقه است به صورتی منطقی و به دور از إحساس وارد مذاکره و البته با حفظ أصل عزت و کرامت شد. به واقع ما باید برای تامین اهداف بالا دستی و راهبردی با سعودی ها تعامل - و نه تخاصم- داشته باشیم زیرا در سایه این نوع نگاه می توان به امنیت منطقه و جهان اسلام امیدوار بود. با تشکر (2820067) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۱:۰۰:۰۳
برادرم
شما فرق پیش بینی و سناریو را دقت کن، سوالت نابجا می شود.
آنهم سناریوی ممکنه و نه سناریوی محتمل.

الان شرق ایران کم جمعیت است و پاکستان 150 میلیون جمعیت. فقط کافی است این جمعیت کمی حرکت کند. شما چگونه میخواهی سد راهشان شوی؟
دلیل: ایدولوژی و توهم تکفیریون.
تمام. (2820478) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۳:۱۷:۲۳
این مطالب را باید جدی گرفت بخصوص اگر به نقش رژیم اشغالگر قدس در بهره برداری از عربستان در رابطه با توسعه و تقویت القاعده و داعش شک ندارید. به نظ من هنوز ٱیت الله هاشمی رفسنجانی می تواند در دیدار با پادشاه عربستان به کاهش تشنجات بین دوکشور کمک کند. (2820268) (alef-3)
 
شاه قاسمی
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۳:۱۹:۳۶
از کجا به این نتیجه رسیده ای که پاکستان هم به کمک عربستان به جنگ ایران میاد؟؟ (2820275) (alef-3)
 
هموطن
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۳:۵۰:۲۱
این تحلیل هوشمندانه و درست است. من از یکی از شهرهای غربی کشور که طعم جنگ را از نزدیک چشیده است می نویسم. برکات جنگ به طور رسمی و آشکار مورد تبلیغ قرار می گرفت و نکبت جنگ به ویژه آنچه که در پشت جبهه بود پنهان یا سرکوب می شد. البته تبعات آن برای سالها دامنگیر مردم استانهای ساکن شهرهای مرزی است و قابل کتمان کردن نیست. امروز وضعیت عراق و سوریه و داعش در برابر چشم ماست و می تواند مایه عبرت ما باشد. اگرچه کشور ما در بسیاری اوقات مواضع به حق و آرمانی داشته است اما مواضع اخیر ما به ویژه در مذاکرات هسه ای نشان داده است که سیاست در دنیای امروز (و نه آنچه که حضرت علی ع داشت) امر مقدسی نیست و ممکن است گاهی و به ندرت(!) منحرف و برخطا باشد. کشور ما باید صلح را برای تمام مردم جهان و کل دنیای اسلام بخواهد. و نباید یکه تازی کند. کشور ما نیازمند تعامل و دوستی با کشورهای چهان و به ویژه کشورهای منطقه است. آیا تا به حال با خود فکر کرده ایم که آیا غیر از وهابیون و آمریکا و اسرائیل ماهم در بروز و ظهور پدیده داعش موثر نبوده ایم؟ آیا ما نیز در ایجاد رنج و مرگ برای صدها قربانی جنگ در منطقه موثر نبوده ایم؟ راستی غیر از شهدا که سرور و چراغ به دستان مسیر ما هستند آیا به سرنوشت میلیونها جوان بیکار، معتاد و قربانیان تصادفات و حوادث فکر کرده ایم. من این سوال برایم پیش می آید. آیا قربانبان اعتیاد و تصادف و بیکاری و فحشا و ...که خود نمیدانند که محیط و دیگران چقدر در بدبختی آنها سهیم بوده اند به بهشت می روند یا دوزخ؟ چه کسی جوابگوی آنها خواهد بود، کجا و کی؟ وقت آن است که در فلسفه سیاسی خود کمی تامل کنیم؟ حکومتها تا کجا و تا چه حد می توانند در سرنوشت آنسانها دخالت کنند؟ اشتباه نکنید من لیبرال یا سکولار نیستم اما جامعه و کشورمان را به شدت نیازمند اصلاح می بینم.
با احترام (2820346) (alef-13)
 
بابك
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۰:۴۴:۴۲
بسيار متن ضعيفي بود كه قدرت نظامي عربستان را از ايران قوى تر ميدانيد و توهم همكاري ديگران را برسي ميكنىد (2820446) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۳:۱۸:۲۴
فعلا بذار از ویتنام یمن بیاد بیرون.بااین تحلیلت (2820605) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۳:۴۶:۵۱
ایران باید شرایط را عادی نماید این اختلافات باعث هدر رفتن انرژی مردم و سرمایه های کشور می شود. یک خاورمیانه آرام و بدون تنش مثل اروپای غربی باید هدف باشد. (2820614) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۶:۵۷:۰۶
اینها شیخ نشین هستند نه پادشاهی. این لقب را دولت انگلستان بر روی اینها گذاشت که شخصیت بهشان بدهد برای حفظ منافعشان در مقابل ایران. عربستان قدرتی از خودش ندارد هر چه هست از پول نفت و اسلحه امریکا و غرب است. یک کشور ساخته و پرداخته شده انگلیسی _ امریکائیست در کنار آنهای دیگر در همان منطقه. در اصل هنوز بدوی و قبیله ای است هیچ قدرتی و اراده ای از خودش ندارد هر چه هست فقط از غربیها دارد. (2820662) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۷:۴۶:۰۵
تحلیل نویسنده بسیار ضعیف است.
بله جنگ بد است برای همه اما راه حل چیست?
توازن در سیاست خارجی ، داشتن روابط درست با امریکا ، اروپا ، چین ، ژاپن ، روسیه و ....
آنوقت خواهید دید عربستان و امارات و ترکیه و .... وزنه ای نیستند. (2820716) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۸:۰۴:۰۳
مقاله درستی بود. (2820761) (alef-13)
 
عادل
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۸:۲۲:۲۱
مبارزه حق و باطل همواره بوده و دور از انتظار نیس و نباید هراسید که مبارزه ای پیش خواهد امد . و براستی وعه الهی محقق می شود ((حزب خدا همواره پیروز است )).
شکست در مفهوم شیعه یعنی ذلت.
شهادت ارمان هر شیعه است .
یا باید ولی زمان را رها کنیم و مجبور به صلح که مطمینا این چنین باشد کربلایی رخ خواهد داد و ..... . و روشنگرانی همچون حضرت زینب سلام الله علیها
خدا یاور همه مسلمین باشد . یا باید صادقانه و شجاعان کنارش باشیم . همچون فتوحات پیغمبر و مولا علی علیه السلام .
البته باید از تفرقه و تزویر دوری کرد آنچنانی که وهابیت و تکفیری و گروهی اندک از بی خردان در جوامع اسلامی پدید اورنده ان هستن . (2820801) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۸:۳۹:۱۹
چرا کامنت گذارا همه طالب خشونت و کشتار هستند بعد میگید غربی به ما کشور صلح طلبی هستیم چرا شک دارند
آخر دوستان این چه حرفهایی هست؟؟؟؟ واقعا نمی فهمید جنگ نتیجه اش کشته شدن آدمیان است؟؟ کشته شدن پدرهایی خانواده هایی که بچه هایشان سالها داغ بی پدری را میکشند کشتن و قتل یعنی روانهای بیمار یعنی عدم اسایش یعنی روانی هایی که انسانیت را کنار میگذارند و سر همدیگر را میبرند .
بخدا زندگی در غرب را ببینید ادمهای ارام سرشان به زندگی و فرزندانشان بخدا ادم شاخ در میآورد مقایسه میکند جامعه ایرانی را با خارجی ها. (2820850) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۸:۴۰:۳۸
ويسنده مقاله توجه نفرموده عربستان از نظر داخلي به شدت ملتهبه و حاكميت كنوني بحران مشروعيت داره و چطور با اين ضعف داخلي ممكنه با ايراني وارد جنگ بشه كه الان در اوج قدرته و تجهيزات نظاميي كه عربستان ميخره ايران خودش توليد ميكنه و به اقرار خود اونا الان ايران چند كشور عربي را در اختيار داره.
دريغ از يه ذرررررره اعتماد به نفس (2820855) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۸:۴۷:۱۹
این تحلیل ساده لوحانه است کدام وقت عربستان به ایران امتیاز داده .ایا موقعی که دولت سازندگی مهمان انان شد یا موقعی که اقای خاتمی گفتگوی تمدنها را مطرح کرد هیچ وقت انان روی خوشی با مانداشتند اصلا چرا ما باید به حفظ قدرت انان کمک کنیم ازادی دارند دمکراتیک هستند به شیعیان احترام میکنند ایا از هیچ کوششی برای ضربه به نظام ما به خصوص در جنگ دریغ کرده اندبنابر این اشکالی ندارد تدبیر سیاسی داشته باشیم ولی در کنار عربستان بودن به نفوذ منطقه ای ما در بین انقلابیون منطقه لطمه میزندهمان طور که ترکیه وعربستان به دنبال تغییر رژیم در سوریه وعراق هستند ما باید به دنبال روی کار امدن دولت های معتدل تر در این کشور ها باشیم لزومی ندارد به دنبال ثبات استبداد باشیم (2820876) (alef-13)
 
سعید قاسمی زاده
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۸:۴۸:۱۱
با سلام و تشکر از همه خوانندگان الف. چند نکته ای را باید توضیح دهم.
یک) تیتر هر چیزی میتوانست باشد. عربستان به یمن تجاوز کرده است و ما این مورد را نمی توانیم فراموش کنیم. باید عربستان در همان یمن پشیمان شود و انشالله خواهد شد.
دو) حوثی ها ماه ها تلاش کردند دولت قانونی را محترم بشمارند. آنها می توانستند با منافع طرف مقابلشان مسامحه کنند بالاخره عربستان نمی تواند هزینه از دست دادن نفوذش را بپردازد لذا هزینه جنگ را به جان می خرد.
سه) ایران می توانست حوثی ها را برای مذاکره قانع کند. شاید تلاش کرد ولی برای عربستان کافی نبود. ما یمن را یک روزه کنار خود نداریم که برای آن عجله کنیم. به مرور حوثی ها بیشتر تثبیت خواهند شد. عجله برای عربستان است نه ما.

چهار) ما پیش بینی نمی کنیم که جنگی رخ دهد. ما فقط بدترین سناریوی ممکن را برای نابودی عربستان توصیف کردیم. این سناریو ممکن است ولی محتمل ترین سناریو نیست. محتملترین سناریو این است که عربستان به اهدافش در یمن نرسد. خلائ قدرت در یمن تشدید شود و احساسات ضد ایرانی در اعراب بازار اقتصاد ایران را محدودتر کند و اسرائیل و غرب کیف کنند.

پنچ) همیشه به افکار جایگزین و متنوع فرصت ابراز دهیم. همه جانبه دیدن و اندیشیدن برای جامعه لازم است ما این سمتی را پوشش می دهیم شما آن سمت را. اگر مقاله پخته نیست ببخشید ولی نکات مهمی دارد
مثلا
شش) چرا اتمی بودن پاکستان را خطر برای ایران تلقی نکنیم؟ چه تضمینی برای این امنیت داریم؟ من خودم زمانی که اخبار گفت پاکستان آزمایش اتمی انجام داد با برادرم الله اکبر سر دادیم ولی دلیلی ندارد خطرات هسته ای برای ایران را در مذاکرات قید نکنیم و تضمین نگیریم که اسراییل، پاکستان و آمریکا ما را تهدید به هسته ای نکنند.
هفت) مذاکرات را تمام شده فرض کنیم. چه توافق بشود چه نشود. مشکلات درونی ما را از همین امروز (به جای فردای توافق) جدی بگیریم. کار سختی در پیش داریم.

یا حق
سعید قاسمی زاده تمر (2820881) (alef-13)
 
دیدهبان
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۹:۰۱:۵۸
عربستان و یمن بصورت نیابتی از طرف تفکر صهیونیزم و تفکر انقلاب اسلامی در حال جنگ هستند . جنگ هم بدون هزینه نمیشه جان برادر (2820908) (alef-3)
 
سوسان
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۹:۲۷:۳۳
عربستان رو خیلی تعریف کردی این کشور 90 درصد وابسته به نفت ومیعانات گازی است تو نوشتی 70 درصد این کشور فقط هواپیماهای آمریکائی دارد و از لحاظ دفاعی کاملا وابسته به آمریکاست این کشور تولید ناخالص داخلیش غیر از نفت ومعادن صفر است با توجه به کم جمعیت بودن به نیروی کار خارجی وابسته است (2820963) (alef-13)
 
احمدخانی
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۹:۵۸:۳۷
این مصداق با پنبه سر بریدن است
مهم حل مشکلات به بهترین حالت با عزت و بزرگ منشی است (2821047) (alef-13)
 
م-م
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۰:۱۶:۳۴
یک مسئله مهمی که کمتر به آن توجه می شود اینست که واقعا ایران در تسلیح و کمک نظامی به یمن کاری نکرده و به نظر من کاری نیز نمی تواند بکند ،کشور ها و مناطق اطراف یمن را نگاه کنید راهی نیست که ایران بتواند کمک نظامی کند،از آن گذشته اختلاف حوثیها و کشور یمن با عربستان اختلافی دیرینه است و ریشه در اختلاف بر سر مرزها دارد ،البته به نظر بنده این مطلب را غرب و حتی عربستان نیز می دانند،کما اینکه بارها عربستان و بحرین و غیره اعلام کرده اند ایران این کشور ها را حمایت معنوی می کند ،اتفاقا این مطلب را به طور هوشمندانه سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش نیز گفت ،اوخطاب به این کشور ها و سایر سران مرتجع منطقه گفت ،علت محبوبیت ایران حمایت معنوی از محرومین کشورها و مردم فلسطین است ،شما هم رفتارتان را عوص کنید مردم کشور تان دوست دار شما خواهند شد
به نظر بنده با توجه به سیاستی پیچیده که غرب و روسیه در منطقه خاورمیانه از چند سال قبل ایجاد کرده اندقدری سیاست به معنی متداول غربی آن در کار لازم است به این معنی که سیاست مداران منافع ملی را دنبال کنند اما رهبران معنوی جامعه ،مبانی اعتقادی را تذکر دهند و اگر لازم بود بعضی مواقع تذکر زرگری به سیاست مداران هم بدهند (2821107) (alef-13)
 
firooz
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۰:۳۷:۳۲
عالی بود تا دیر نشده از تفکرات آدمهای فهمیده و با معلومات استفاده کنید خوشبختانه ما آدمهای بزرگی مثل هاشمی و...داریم مواظب باشیم زود دیر میشود (2821166) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۶:۵۳:۳۷
سايت الف معلومه حريت آزادي داره نظرات كابران زياد ثبت شده قابل تقدر و تشكر (2822722) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۹:۴۲:۳۹
سلام
یکی از بحثهایی که اصلا به آن اشاره نشه هدف عربستان از این تهاجم ها و قدرتگرایی پوچه خود؟
به نظر من تنها هدف عربستان از بین بردن تفکر شیعه در جهان می باشد که اگر کمی درنگ کنیم میفهمیم که تمام امورات عربستان و دوول متحد آنها کم رنگ کردن نقش شیعه در خاورمیانه می باشد و تمام تلاش خود را هم انجام داده کع با ایران قطع رابطه کند
که یکی از تصمیمات اشتباه ایران تعلیق حج بوده که او ره به هدف خود نزدیک میکند (2823247) (alef-13)
 
جهان
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۳:۰۵:۲۲
تحلیل گر محترم اینطور که شما تحلیل و تفسیر کردی دنیارا در حال جنگ وبر علیه ایران میبینی اینطوری که شما میگویید نیست هر کشوری برای خود مشکلات ومحدودیتی دارد مثال کشور پاکستان بر چه مبنای میخواهد با ایران درگیر شود . که دولت وارتش آن توانای مقابله با قوم گرای در کشور خودرا ندارد. وبا همسایه خود با هند دشمنی دیرینه دارند نمی تواند جنگ با ایران خودرا در برابر هند تضعیف کند. واگر بنا باشد که بر علیه ایران از سلاح اتمی استفاده کند..خیلی از کشورهای متخاصم با ایران دشمنی دارند که سلاح اتمی دارند میتوانند از ان استفاده کنند پس بگفته شما ما باید همان الان دستهایمان را بالا ببریم وتسلیم شویم. در ضمن تا حال ایران به هیچ کشوری حمله نکرده است این کشورهای مثل آمریکا وعربستان ورژیم غاصب صهیونیستی هستند که کینه دیرینه با ایران دارند که به هیچ صراطی مستقیم نیستند اگر جنگ را بر ما تحمیل کردند نا گزیر باید از خود دفاع کنیم (2826286) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۲۰:۲۷:۱۳
هدف ما جلب توجه مذاکره کننده گان به این نکته است که ما با پاکستان هسته ای همسایه ایم و احساس امنیت نمی کنیم.
همین. (2841627) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۳:۱۳:۵۷
از این مقاله بوی سازش می آید کنار گود نشسته میگوید لنگش کن (2826306) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۶:۳۷:۵۳
ا-همانطور که گفتید ارتش عربستان یک ارتش اجاره ای است وتوان جنگ فرسایشی ویاحتی برای چند ماه راباکشورقوی چون ایران راندارد
2-باوجود نداشتن مرز مشتر ک خاکی احتمال اشتباه بزرگی دراین اندازه کم است بلاخره آنهاهم فکر می کنند
3-باتوجه به نامنسجم بودن ملت پاکستان ووجود شیعه ها درآنجا ونفوز آنهامیینیم که حتی دولت پاکستان رازی به دخالت دریمن نشد
4-بهترآن است که عربستان رابه حال خود واگذارکرده تا در آتش خود افروخته به امیدخدا بسوزد وبه فکر منافع کشور عزیزمان باشیم (2827602) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۲۳:۳۵:۰۷
مقاله جالب و مطقی بود (2828185) (alef-3)
 
بهروز
۱۳۹۴-۰۱-۳۱ ۱۷:۰۲:۱۷
کشوری قدرتمند است که بتواند تجهیزات نظامی خودش را خودش بسازد و در صنعت و کشاورزی هم تا اندازه ای خوا اتکا باشد. کشوری را که به قول نویسنده هفتاد درصد تولید ناخالص ملی آن (با روزی بیش از دو میلیون بشکه نفت صادراتی)، را مواد نفتی تشکیل می دهد که قادر به خریدن تجهیزات نظامی (آن هم در حوزهء هژمونی کشورهای غربی) است را نمی توان بالقوه یک کشور قدرتمند دانست. اگر این طوری بود، لاف رژیم شاه که پنجمین ارتش دنیا را داریم ولی به یکباره از هم گسیخت، تحقق پیدا نمی کرد. از طرف دیگر نویسنده به پیشرفت های صنعتی و علمی عربستان (آن طور که مدعی است) توضیح بیشتری نمی دهد زیرا هیچکدام از رسانه های همگانی تا این لحظه ادعا نکرده اند که عربستان یک کشور پیشرفته یا صنعتی است. با نگاهی به این کشور قبیله ای و قرون وسطائی می توان ادعا نمود که منابع طبیعی و خام این کشور (مانند هر کشور تحت استعمار دنیا) توسط غارتگران بین المللی به یغما برده می شود و در عوض به آنها نجهیزات نظامی ماشین های لوکس و رفاهی که خودشان مد نظر دارند به مردم عربستان می دهند.
آیا واقعا عربستان موشک هائی با برد هزارو هفتصد کیلومتر دارد؟ (2836372) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۲۰:۱۵:۱۱
الان که این نظر را می نویسم خبر توقف حملات هوایی عربستان سعودی منتشر شده است.
ظاهرا، صورت مساله درستی که اینجا ذکرش رفته است را ایران جور دیگری پاسخ داده است.
ایران با ارسال ناوگان دریایی خود به عربستان کمک کرد جدیت ایران را در مقابل باد قاطعیتشان مشاهده کنند و انگار این جدیت بهترین کمک به سعودی ها و حامیان اصلی شان در غرب بوده است. (2841598) (alef-13)
 
فيضي
۱۳۹۴-۰۲-۰۵ ۱۹:۴۵:۵۲
مقاله جالبي بود . اما چند نكته 1- ايران با يك حزب الحوثي خيلي فرق دارد تركيه و پاكستان عاقل تراز اين هستند كه براي يك مشت دلار خودشان را نابود كنند 2- عربستان نيز مي داند درگير شدن با ايران به نابودي خودش مي انجامد نگاهي به نقشه بيندازيد تمام تاسيسات مهم و اقتصادي عربستان در حاشيه خليج فارس است . جايي كه نابودي آنها حتي نيازي به موشك ندارد . 3- عربستان و تمام كشورهاي منطقه با وجود صدام قدرت مند در برابر ايران تازه انقلاب كرده به ظاهر ضعيف كاري از پيش نبردند . 4 - الته بايد حواسمان جمع باشد. بيهوده دنبال خسارت و جنگ نرويم . ولي اگر خوب نگاه كنيم شايد تقدير الهي اين باشد كه ما مكه و مدينه منوره را نيز مانند كربلا بدون ويزا برويم . قطعا سختي و خسارت دارد . ولي انشااله نتيجه اش حلاوت دارد . بارگاه ائمه بقيع مانند نجف اشرف ساخته خواهد شد. خيلي نگران نباشيم كه ضعيف نشان دهيم در آن صورت دشمنان طمع كارتر مي شوند . (2847372) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.