نظر منتشر شده
۴۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 150126
‫سرمایه‎دار دائم‎الوضو باتسبیح دانه درشت‬‬
محسن مهدیان، 25 فروردین 91
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۶
«سرمایه‎دار» در فرهنگ ایرانی - اسلامی تعریف روشنی دارد. در جامعه ما يك «سرمایه‎دار» تنها به وجه اقتصادی‎اش شناخته نمی‎شود، بلکه وجوه اجتماعی، اخلاقی و سیاسی او نیز در کاربرد این عنوان مؤثر است. به همین دلیل «سرمایه‎دار» با عناوین دیگری چون توليد كننده، سرمایه‎گذار، بازاری، تاجر، پولدار و... متفاوت است. سرمایه‎دار ایرانی، متمکن مدرنی است که سبک زندگی خاصی دارد و دارای جایگاه ویژه‎ای در بدنه قدرت سیاسی و طبقات اجتماعی است.

سرمایه‎داری در ایران سرنوشت غم‎انگیزی دارد که شرح آن در این مجال نمی‎گنجد. آن‎چه به اين فهم جای نگرانی دارد پدیده سابقه‎داری است که به دلایلی، از حاشیه امن و عقبه پر قدرتی برخوردار است.

عنوان مقاله «سرمایه‎دار دائم‎الوضو با تسبیح دانه درشت» نیز به دو دلیل انتخاب شده است. علت اول تصویری است که به‎طور مشابه و نزدیک به هم در ذهن مخاطب ایجاد می‎کند. جامعه ما با این تعبیر از سرمایه‎دار بیگانه نیست. و علت دوم نیز بیان دو ویژگی اساسی از جریان سرمایه‎داری است که به تنهایی گویای حرف‎‎های بسیار است.

از عنوان «دائم الوضو» استفاده شده است که نشانه تأکید این جریان بر مستحبات و نوعی از عبادت و اخلاقیات فردگرایانه است. بر «تسبیح دانه درشت» تأکید شده است چون از نوعی ظاهرگرائی و نمادسازی ارزشی و دینی حکایت می‎کند.

اما سرمایه‎دار دائم الوضو با تسبیح دانه درشت چه ویژگی‎هایی دارد؟ و وجود چنین جریانی چه آسیب‎هایی در جامعه اسلامی به‎وجود خواهد آورد؟

زندگی رازآلود این سرمایه‎دار که تمام حق و حقوق مالش را تنها در صندوق صدقات و کمیته امداد می‎بیند، در دو عرصه قابل تحليل است. عرصه رفتار فردی و عرصه رفتار اجتماعی. رفتار این سرمایه‎دار در هر دو عرصه خطرناک‎تر از سرمایه‎دار کرواتیِ است که زنجیر طلا بر گردن می‎آویزد. و البته چنین کاراکتری به‎دلیل ویژگی‎‎های فردی و اجتماعی که دارد در حال تبدیل شدن به یک نحله و سبک زندگی است و روزبه‎روز بر تعداد این‎گونه افراد افزوده می‎شود.

سرمایه‎دار دائم‎الوضو، تأکید بر رفتار فردی این جریان است. سرمایه‎داری که در حوزه مسائل فردی تلاش می‎کند قلب و دل خود را با رعایت برخی مستحبات تسکین دهد و از این طریق آرامش و اعتماد به نفس دینی و شرعی برای خود کسب کند. فردی که علی‎رغم «منافع رانتی» که بادآورده نصیبش شده است اهل خیرات و نذورات و نماز جماعت و خرجی دادن و هیأت برگزار کردن است. دهه محرم بنگاه دلالی و خرید و فروش خودرو‎های صد‎ها میلیونی‎اش را تعطیل و سیاه‎پوش می‎کند. اهل نذری دادن است و به سفره انداختن و مردم جمع کردن و سخنران آوردن دل خوش است. پایش برسد مسجد و مدرسه هم می‎سازد و نام و نشان «خیر مسجد‎ساز و مدرسه‎ساز» هم کسب می‎کند.

چنین رفتار فردی دو اثر عمده دارد. اول، کسب وجهه اجتماعی – سیاسی است، که شخص را در قامت یک مدال‎آفرین ملی معرفی می‎کند تا جامعه او را به‎عنوان یک ارزش بپذیرد و سبک زندگی‎اش را الگو قرار دهد.

اما اثر جدی‎تر هم دارد که راه را برای اصلاح و هدایت فردی‎اش سخت می‎کند و آن احساس رضایت دینی و ارزشی است که این فرد از زندگی خود کسب می‎کند و همین احساس اجازه نمی‎دهد که او به وظایف اصلی‎اش بیاندیشد. این‎جاست که به فرمایش ائمه معصومین گناهِ گرسنه خوابیدن فقرا بر گردن چنین شخصی و دیگر توانگران است. باید پرسید این فرد مالش را از کجا کسب کرده است و چه میزان حق و حقوق دین و جامعه را داده است؟ چه مقدار از مالش ناشی از خوردن مال یتیم و حق مظلوم و سهم مستضعف است؟ و آیا به غیر از رانت و فساد، چنین حجمی از پول قابل‎جمع است؟

اما او به دادن اسکناس رنگینی به کودک دست فروش کنار خیابان دلخوش است، و به این دست و دلبازیش فخر می‎فروشد. هرچند در این عمل منتی بر کودک نگذارد و برای دیگران نیز آن را جار نزند.

همه دارایی‎اش هم از رانت و فساد باشد بازهم خود را با کمک و اعانه و صدقه پاک می‎بيند و این بدترین نوع پول‎شویی در جامعه اسلامی است. بدترین نوع پول‎شویی این است که فرد جور خود را نبيند و با پول‎‎های کثیف رانتی یتیم‎نوازی کند.

ماجرای چنین فردی، داستان آن دزد سابقه دار در زمان امام صادق (علیه‎السلام) است که هنگام عبور از بازار، دو قرص نان سرقت کرد و دو انار از مغازه‎ای دیگر. اما انار و نان را به فقیر داد، وقتی به او گفتند: این چه‎کاری‎ست؟ گفت: خداوند هر گناه را یک کیفر، ولی ثواب را ۱۰ برابر پاداش می‎دهد.

من با آن دو نان و دو انار، چهار گناه کردم، ولی به فقیر که دادم، چهل ثواب بردم. چهار گناه از چهل ثواب که کم شود، ۳۶ ثواب باقی می‎ماند. حضرت به او گفتند: تو به کتاب خدا جاهلی، پاداش ۱۰ برابر، برای کسی است که کارش بر اساس تقوا باشد. مگر نشنیدی خدای عزوجل می‎فرماید: «إنما یتقبل الله من المتقین.»

مفهوم این حکایت تاریخی در اقتصاد سیاسی امروز قابل‎مشاهده است. جریان سرمایه‎ای که با عمل به مستحبات و نذری و مجلس گرفتن، خود را بی‎نیاز از تکالیف اصلی می‎بیند. این آرامش درونی و اعتماد به نفس دینی - بخوانید توهم - است که او را هر روز رانتی‎تر از گذشته می‎کند.
اثر اجتماعی زندگی این فرد نیز رفع‎کننده تناقض ارزش‎‎های اخلاقی با سبک زندگی سرمایه‎داری است. این نوع زندگی نگاه انتقادی به سرمایه‎داری را تبدیل به غبطه خوردن و انگشت حسرت گزیدن می‎کند. این نوع سرمایه‎داری است که مصلحت را آن‎چنان فربه می‎کند که حاضر است با «خوداجتهادی» و در هر زمانی به قاعده «اکل میته» با آمریکا هم پای میز مذاکره بنشیند.

اسلامی که این جریان ترویج می‎کند همان سرمایه‎داری به علاوه ۱۷ رکعت نماز و نوافل است و هیچ تعارضی با اسلام اشرافی ندارد. بی‎ام‎و ۲۰۰ میلیون تومانی سوار می‎شود و هر روز صبح صدقه سالم ماندن خود و ماشینش را به کودک گل‎فروش سر چهارراه می‎دهد. به اسم تأکید اسلام بر زیبایی جز کت شلوار برنددار یک میلیون تومانی تن نمی‎کند. معتقد است پیامبر اکرم بر عطر و خوش‎بویی تأکید داشته است و به همین دلیل عطر زیر ۵۰۰ هزار تومان به خود نمی‎زند. به چادر همسر و یا همسرانش اهمیت می‎دهد و برای آن‎ها ساعت ۶۰ میلیون تومانی می‎خرد و سرتاپای‎شان را طلا می‎گیرد. مهمان را حبیب خدا می‎داند و برای عروسی پسرش هواپیما به دوبی چارتر می‎کند و برای همه دوستان و آشنایان در هتل پنج ستاره این شهر عروسی همراه با موسیقی مجاز می‎گیرد.

به سفر اهمیت می‎دهد و در تقویم سفر‎های سالیانه‎اش مکه و مدینه و آنتالیا و... را همزمان برنامه‎ریزی می‎کند. تأکید اسلام بر خانه‎‎های بزرگ را شنیده است و به همین دلیل در آپارتمان زعفرانیه‎اش با متری ۱۱ میلیون تومان، با استخر معلق و آشپزخانه مرکزی و باغ پرندگان زندگی می‎کند و البته سر در خانه‎اش حک کرده است «و إن یکاد الذین...»

اما زندگی اجتماعی - سیاسی این جریان تأسف‎انگیزتر است. سرمایه‎داری با تسبیح دانه درشت همان ظاهرسازی برای مشروعیت بخشیدن به رانت‎خواری بی‎حد و اندازه است. جریانی که به سبب نوع زندگی شخصی و تعلقات ظاهرا دینی و دست و دل‎بازی‎هایش، از سیاسیون و بدنه قدرت نیز دلبری می‎کند.

این جریان همواره در قدرت است. هم برای سازندگی خرج می‎کند هم برای اصلاحات و هم مهرورزی. هم معتقد است آزادی سیاسی مهم‎تر از توسعه اقتصادی است و همان به «می‎شود و می‎توانیم اقتصادی» اعتقاد دارد. در هر دولتی با هر گرایشی نقش‎آفرینی می‎کند. یک پای ثابت قدرت است و قدرت نیز سر سفره اوست. تعلق رانتی وصف ناپذیری به بدنه قدرت دارد و البته از همین منبع قدرت نیز روزی لقب لژیونر بخش خصوصی و موتور محرکه اصل ۴۴ را می‎گیرد و روزی هم برای دور زدن تحریم‎ها «بنتن و مردعنکبوتی» می‎شود و با همین القاب نیز از هر نوع بازرسی و حسابرسی می‎رهد.
جريان سياسي كه به اين قماش وابسته باشد به هيچ وجه قابل اعتماد نيست. تند ترين شعارها را مي دهد و اما براي ماندن در قدرت و حفظ منافع سياسي و اقتصادي پاي هر معامله اي مي نشيند.

چنین جریانی با اقتصاددانان نئولیبرال وطنی نیز به خوبی پیوند می‎خورد و به همین طریق به هر نوع رفتار رانتی خود سبقه علمی می‎دهد و حتی روابط و تعاملات نامشروع خود را تبدیل به نهاد و قانون می‎کند.

از نئولیبرال‎‎های وطنی حمایت می‎کند، چون آن‎ها معتقدند که دستمزد نیروی کار در مقراض دو تکه عرضه و تقاضا تعیین می‎شود نه باحق‎الزحمه واقعی و سبد هزینه‎‎های زندگی‎اش و البته اعتقاد دارد که کارگری که در این مقراض دو تکه از بین رفت و به خاک سیاه نشست را باید مستمری ماهانه داد.

این جریان معتقد است نئوکلاسیک‎ها همان حرف ائمه و پیامبران را می‎زنند و این جمله پیامبر اکرم که قیمت‎ها در آسمان تعیین می‎شود را حجتی بر آزاد‎سازی قیمت‎ها و بازار آزاد می‎دانند و بی‎آن‎که ده‎ها روایت و حدیث دیگر و سبک حکومت‎داری ائمه را ببینند، هر نوع گران‎فروشی و احتکار و تورم و ... را به اسم قواعد بازار مشروع می‎دانند و دست خدا را در آن می‎بینند و البته از بازار میوه و تره‎بار خود، هر شب جمعه چند صندوق سیب و پرتقال در امام‎زاده صالح شمیران توزیع می‎کنند.

ربا را دشمنی با خدا و بلکه بالاتر از دشمنی می‎دانند چون شنيده است که نئوکلاسیک‎ها از بهره می‎گویند و نه ربا و به همین دلیل بانک‎داری و بهره دادن و بهره گرفتن را چون شیر مادر حلال می‎دانند و هر روز یک بانک جدید تأسیس می‎کنند.

با اقتصاد متعارف هیچ مشکلی ندارند و از این‎که اقتصاد متعارف از رقابت کالا‎های داخلی با خارجی می‎گوید به‎عنوان علم جهان شمول دفاع می‎کنند و البته در این رقابت همواره نقش رقیب خارجی و وارد‎کننده کالا‎های خارجی را بازی می‎کنند.

معادن و انفال را با هزار حیله و نیرنگ از دست مدیران فاسد خارج می‎کنند و بی‎آن‎که استاندارد‎ها و حداقل‎‎های کار برای کارگران معدن را فراهم آورند ده‎ها نفر را در این معادن به‎کار می‎گیرند و بعد هم که تعدادی از این کارگران زیر خروار‎ها خاک و سنگ مدفون شدند، مزورانه برای‎شان حجله شهادت برپا کرده و برای زن و فرزندان‎شان تقاضای مستمری از دولت می‎کنند.

در یک جمله از اقتصاد لیبرال حمایت می‎کنند چراکه این اقتصاد دین را هم در کنار صد‎ها متغیر دیگر می‎پذیرد و زندگی سرمایه‎داری به‎علاوه ۱۷ رکعت نماز را برای‎شان تئوریزه می‎کند و به آن‎ها اجازه می‎دهد که در کنار کسب و کارشان، صندوق صدقات نصب کنند و کمیته امداد را به‎عنوان یک نهاد انقلابی دوست بدارند.

درنتیجه گسترش چنین جریانی از سرمایه‎داری است که امروز مانور ثروت و نمایش اشرافی‎گری یک ارزش تلقی می‎شود و در ساحت علم نیز همه‎چیز در خدمت جریان سرمایه قرار می‎گیرد و از درون دولت نیز جز عدالت اعانه‎ای و صدقه‎ای، آن‎هم در تبعیض‎آمیزترین شکل آن هیچ نمی‎تراود.
 
Malaysia
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۶:۴۴:۳۶
نویسنده مقاله «سرمایه دار» را هم ارز با «رانت خوار» و «غارتگر بیت المال» گرفته است. اما سرمایه داری که از راه درست خارج نشود ولو میلیاردها سرمایه داشته باشد محترم است و و عامل ایجاد کار برای صدها نفر و توسعه اقتصاد کشور. البته اینکه آیا در کشور ما شرایطی وجود دارد که کسی بتواند بدون رشوه دادن و گرفتن سرمایه دار شود بحث دیگری است. (738461) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۲۱:۳۹:۱۴
در حال حاضر سرمایه دار بودن بدون ریاکاری امکان پذیر نیست و این را نباید صرفاً به حساب سرمایه دار گذاشت بلکه باید با فرهنگ سازی این معضل را از بین برد. (738646) (moderator22)
 
علی و.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۲۰:۴۴:۲۰
کشتید ما رو با این فرهنگ سازی.
وقتی یه ور فرهنگ دست همین سرمایه دار جانمازی و ور دیگش دست سرمایه دار زنجیریه، کی باید فرهنگو بسازه؟ (740156) (moderator101)
 
شهرآشوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۲۲:۳۸:۵۰
متاسفانه در کشور ما به علت اقتصاد دولتی سرمایه دار به معنای درست کلمه کم پیدا می شود و بیشتر سرمایه دار ها از همان نوعی هستند که در بالا اشاره شد. برای مشاهده و تجزیه و تحلیل رفتار این نوع افراد می توان به زندگی سرمایه دارهای روسی برآمده از دل فروپاشی شوروی سابق هم نظری انداخت. (738690) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۲۲:۴۶:۴۳
نویسنده مقاله سرمایه دار را معادل و هم ارز رانت خوارنگرفته بلکه سرمایه دار دائم الوضوی با تسبیح درشت را معادل رانت خوار وغارتگر فرض نموده است (742235) (moderator101)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۷:۱۴:۵۹
بارها با خودم فکر میکنم که این زندگی های اشرافی و گریه برای سیدالشهدا، بی ام وی و ریش و محاسن، چادر مشکی و میلیون ها تومان طلا زیر اون، احیا گرفتن و سالی چند مسافرت تفریحی خارجی رفتن .... با اسلام سازگار است یا خیر و بعد یاد صحبت گهربار امام علی ع می افتم که برخی مردم از دین برای برآورده کردن دنیایشان استفاده می کنند. (738477) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۷:۴۲:۵۲
مصداق عینی اش دولتمردان ما هستند که از مردم می کنند وآن راکمک به فقزا می داند به نام مسکن مهر 30 هزار میلیارد تومان اومد وتورم ایجاد شد (738496) (moderator101)
 
علی و.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۲۰:۵۵:۰۲
مصداق بیربط تر پیدا نکردی؟ هرچی میشه به دولت میچسبونی؟!
خشکبار رو ول کردی، چسبیدی به مسکن مهر که صرف نظر از نگاه سیاسی، امروز امید خیلیهاست. (738609) (moderator22)
 
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۰۷:۲۹:۵۶
یکی از بستگان ما که 55 سال دارد بدون بیمه راننده اتوبوس های درون شهریست.او که مشقت و در بدری زیادی با مسله مستاجری داشت سرانجام همین چند روز پیش پول مسکن مهر را ریختند و ظاهرا صاحب اپارتمانی شدند .ولی من سوالی دارم .فرض کنید که ان تورم عجیب مسکن که ناشی از وام های دلارهای نفتی بود توسط دولت ریس جمهور محترم پیش نیامده بود ایا این فامیل گرفتار من نمی توانست مسکن خود را در موقعیت بسیار بهتر در خود شهر تهیه کند ؟چرا خودمان را گول بزنیم ؟
پس از انکه اپارتمان 18 میلیونی قیمتش شد 80 میلیون ما توانستیم همان اپارتمان را با قیمت مثلا 30 میلیون در بیابان بدهیم به مردم !!!!!!من نمی دانم ایا ما به حافظه نیاز داریم؟یا باید برای احساس شادی و موفقیت باید الزایمر بگیریم؟ (738857) (moderator18)
 
عمو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۱۶:۰۰:۵۸
تورم مسکن ارتباط مستقمی با تورم عمومی بقیه کالاها ندارد. زمان هایی که تورم عمومی پایین بوده است هم جهش قیمت مسکن در اقتصاد اتفاق افتاده است. پس به جای آلزایمر قدری به دانش خودتان اضافه کنید. این نوع استدلال کردن هم خودتان هم جامعه تان را به قهقرا میبرد.
این فامیل شما تصور نمی‌کرد که وقتی او پول هایش را پس انداز می‌کند قیمت مسکن همانطور باقی می‌ماند. آن هم در شرایطی که تقاضای مسکن در شهرهای بزرگ همواره از عرضه آن به میزان چشمگیری بیشتر بوده است.
آنچه درباره اقدام دولت بار ارزش است توجه به طرف عرضه به جای تحریک تقاضا است. کاش هر کار با ارزشی را به دلیل کینه و حقد و نفرت پایمال نمیکردیم تا خود را از آن محروم نکنیم. (739710) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۱۵:۴۲:۳۰
این نشانۀ عدم شناخت شما از دائم الوضوها و تسبیح درشتهاست . کمی مثل انها فکر کنید:
(( من این حجره را اگر الان بفروشم 300 میلیون میخرند پس رهنش میشه 100 میلیون اجاره هم ماهی 30 میلیون . خوب این سود رو باید بکشم رو جنسهام.))
به همین سادگی (741571) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۱۷:۴۷:۵۱
به شرطی که وقتی هم حجره را فروخت، پول آن را بین مردمی که سود را از آنان گرفته بود، تقسیم کند! (741865) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۱۷:۴۹:۱۰
بیمه نکته ی انحرافی مطلب شماست! (741867) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۸:۰۹:۵۵
انچه که سالها در مقابل چشمانمان بوده اما اخیرا رخنه توهمات فکری این قشر به ارکان نظام و انطباق ان با افکار تقلیدی الگو برداران چشم بسته ار جزوات سرمایه داری که در لباس هدفمندی یارانه ها به قامت کشور پوشانده شده بیشتر نگرانمان کرده است، به شیوه جالبی توسط نویسنده باوجدان بیان شده است متشکرم (738510) (moderator101)
 
علی ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۸:۲۸:۵۷
قلم فوق العاده قوی و زیبایی دارید. رسا، گویا و تاثیر گذار. لطفا کمی هم از سرمایه داران کرواتی زنجیر طلا به گردن بگویید که اتحاد غریبی با تسبیح به دستان دارند و هر دو خون مردم را (مخصوصا در این شرایط اقتصادی) به اسم قانون بازار در شیشه می کنند. (738520) (moderator101)
 
alireza
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۸:۴۹:۱۱
اين بهترين مطلبي بود که در سايت شما مطالعه کردم ولي آيا اين نتيجه آموزش سيستماتيک رياي ديني نيست وقتي نمره انظباط در راهنمایی و دبیرستان به نماز جماعت چه شرایط داشته باشد و یا نه مرتبط است ؟ (738533) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۹:۱۷:۴۱
مقاله خوبي بود. اما نويسنده بخشي را نديده يا نمي خواست ببيند و آن اينكه اين گروه نوظهور چگونه بوجود آمدند، چگونه رشد كردند و چگونه ادامه حيات داده و بزرگتر مي شوند.
- بخشي از اين افراد بزرگان منتصب به گروه م بودند. گروهي كه رعايت آشكار و پنهان شعائر ديني را در رژيم گذشته و در دوره جمهوري اسلامي بجا مي آورده و مي آورند. ولي در دوره جديد بدليل رانت هايي كه به اسم خدمت كردن اقتصادي به انها ارايه شد، تازه فهميدند كه چه راحت مي توان پول بادآورده را جمع اوري كرد.
- گروهي ديگر مذهبيون سنتي مشغول فعاليت در بازار بودند كه بدليل انحصارهاي بوجود امده از اقتصاد ناسالم،بشكلي كاملا طبيعي و حتي بدون كمترين كمك ، به ثروت هاي هنگفت رسيده و آرام آرام حس تلاشگري سابق جاي خود را به آفيت طلبي داد.
- گروه ديگر مديران نوآور و تلاشگري بودند كه تغييرات اقتصادي را خوب درك كردند و از سيستم دولتي كنار كشيده و وارد جريان توليد كالا و خدمات و تجارت شدند. اين دسته از افراد گرايش كمتري به حالات فوق داشته ولي مواردي متمايل به خصلت هاي مورد اشاره در انها ديده شده است.
- گروه ديگر نزديكان سياسي مردان قدرت سياسي خصوصا از زمان دولت هاشمي و بحث واگذاري ها هستند. طبقه اي كه به اسم خدمت در جبهه جنگ، داوطلب خدمت در جبهه اقتصادي شده ولي متاسفانه راه خامه خدا را گم كرده و در خانه اي ديگر فرود آمدند. جريان مخصوص سازي بجاي خصوصي سازي، بخشي از ادله اين مدعا است.
- گروه ديگر مديران سياسي و بعضا بازنشسته يا مامور به فعاليت در حوزه هاي اقتصادي بودند. بعنوان مثال برخي از نمايندگان محترم مجلس در دوره هاي قبل،برخي از وزرا و معاونين محترم وزير،برخي از مديران فعال در بخش هاي اقتصادي نهادهاي انقلابي، برخي از مديران نهادهاي امنيتي خصوصا از دوره سازندگي، برخي از مديران و متوليان ..... .
- گروه ديگر برخي از افرادي بودند كه به اسم فعاليت هاي خيره اي بشكل زنجيره اي وارد اين ميدان شده اند. هر چند تعداد اين افراد كم است.
- گروه نوظهور اين افراد را مي توان در حلقه نزديكان اصلي مرتبط به حلقه هاي قدرت رئيس جمهور (منظور صرفا دولت حاضر نبوده و در دوره دو رئيس جمهور پيشين نيز مي توان مواردي از اين گروه ها را يافت )جستجو كرد.
- گروه نوظهور ديگر از اين افراد را بايد در معدود افراد باهوشي جستجو كرد كه با رشوه ، دور زدو قانون، استفاده از خلاهاي قانوني و غيره به درآمدها و ثروت هنگفت رسيده اند.
- در نهايت گروهي ديگر از اين افراد را بايد در برخي از كاركنان و مديران دستگاه هاي اقتصادي كه نظارت هاي كافي بر انها وجود ندارد و يا نوع فعاليت انها امكان رفتارهاي شبكه سازي غير رسمي و كسب منفعت از راه ناسالم را مي دهد ديد.
با احترام قلي نيا (738544) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۲۰:۴۹:۰۶
البته انهائی که مدیران نو اور نام برده اید ذر اصل ارتباطات را در دستگاههای دولتی بوجود اوردند سپس وارد فعالیتهای خصوصی شده اند که به همراه سایر گروهها همه در یک مجموعه قرار میگیرند انهم بهره برداری از درامد نفت وگرنه سایر بخشهای اقتصادی انقدرها هم سود باد اورده ندارد (738605) (moderator22)
 
علی و.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۲۱:۲۷:۴۵
فکر میکردم مطلب نویسنده عالی بوده، ولی با خوندن نظر شما، دیدم توضیحاتتون بسیار لازم و جامع بود و نوشته رو تکمیل کرد.

بهتره الف این نوشته شما رو به مطلب پیوست کنه یا به عنوان یادداشت جداگانه منتشر کنه. (738633) (moderator22)
 
بهمن
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۱۱:۵۶:۱۷
دوست عزيز مطالب عنوان شده شما نيز موضوع مقاله را كاملتر نموده است اما به نظر بنده در سالهاي اخير با هدف تخريب و تضعيف اعتقادات بخش قابل توجهي از نيروهاي نظامي متدين ، نسبت به ورود پر شتاب آنها به بخشهاي مختلف اقتصادي و غيره اقدام شده است .
با نظر به اطرافيان و نزديكان خود ميتوان تغييرات اقتصادي و متعاقبا تغييرات شديد (افول) اعتقادي و مذهبي اين افراد را مشاهده نمود . بديهي است نتيجه ورود هر بخش نظامي با امكانات و رانتهايي كه دارد به ساير بخشهاي اقتصادي و فرهنگي و غيره جز به تغيير تعادل و توازن بخشها و تضعيف آنها نمي انجامد. (739208) (moderator18)
 
علی و.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۲۰:۵۰:۱۶
متاسفانه همین نگاه قشری و قبیله ای باعث شده دائم در دام و دامن یک گروهی بیفتیم و بعد از مدتی پشیمان از این گروه و حزب و جناح، به دنبال گروه بعدی باشیم.

شاید بیشترین استفاده این سرمایه دارا از همین رفتارهای قشری و بی ثبات و احساسی ما باشه. (740161) (moderator101)
 
بندی خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۱۷:۲۵:۴۴
جناب قلی نیا در این مملکت قیر از راه هایی که اشاره کردی مگر راه دیگری برای سرمایه دار شدن وجود دارد شما کدام کارمند عادی را سراق دارید که سرمایه دار شده باشد کدام کاسب معمولی را میشناسی که دستش به دهنش برسد من که ندیده ام تا انجا که من مشاهده کردهام برای سرمایه دار شدن باید چشم خود را روی بسیاری از راه های سالم ببندی یا خود را به حاکمان بچسبانی (739880) (moderator101)
 
علی ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۲۲:۳۶:۲۴
با شما کاملا موافقم. من فکر می کنم یکی از اصلی ترین دلایل کمبود بهره وری و بی ارزش بودن کار در جامعه ما همین است که با کار کردن سالم به هیچ کجا (تاکید می کنم به هیچ کجا) نمی رسی. فرض کن یک جوان تحصیل کرده و با وجدان باشی که کاری با حقوق ماهانه مثلا یک میلیون تومان داشته باشی. با این وضع تورم، اجاره ها و خرج زندگی 100 سال دیگه هم صاحب یک آپارتمان معمولی نمی شوی. پس اگر سرسخت نباشی یا بی خیال می شی و توقعت را از زندگی در حد زنده بودن و زندگی نکبت بار پایین می آوری، یا در آرزوی زندگی بهتر برای بدست آوردن آرزوها و رویاها به استرالیا و کانادا (بخوانید ممالک انگلیس استعمار گر) برای آباد کردن آنجا مهاجرت می کنی یا اگر خرده شیشه داشته باشی می مانی و به دنیای سیاه رانت خواری، ظاهر سازی و رشوه و هزار گند دیگه وارد می شوی تا روزگار همانهایی که برای زنده ماندن در کشور مانده اند را سیاه و سیاه تر کنی. (740276) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۱۸:۲۴:۵۶
چقدر بدبختیم که پس از 30 سال از استقرار نظام اسلامی امروز به اینجا رسیده ایم. نمیدانم راه را اشتباه میرویم یا متولیان را اشتباه انتخاب میکنیم. اما خدا قطعا از ما نخواهد گذشت که با فراهم کردن چنین فضا و شرایطی حق الناس زیادی ر پایمال کردیم بسیا زیاد. (741914) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۲۰:۴۱:۰۹
تاجرامون تسبيح به دست و دائم الوضون كه وضعيت ما اينه واي بحالمون اگه تاجرامون با كروات و ريش شش تيغ و دستبند و عطر گرون قيمت و گردن بند طلا و ....باشند (738600) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۱۵:۴۷:۳۵
آره. اینقدر جنابعالی عاقلی که حد نداره.
مثلا جوابت رو میتونی تو باقی کشورهای دنیا باید گشت که هر روز داخلشون لابد 3 میلیلرد دلار گم میشه آره؟ یا مثلا آمریکا که گردش مالی یک سالش چند برابر کل 30 سال این نظامه و بزرگترین تخلف مالیش با کلی شبکه بزرگتر از این چیزی که تو این کشور بوده یک دهم این مقدار هم نبوده آره؟ لابد اونجا هم همه تسبیح دارن؟ (741579) (moderator101)
 
معلم بازنشسته
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۲۱:۱۱:۴۹
چکیده کلام نگارنده محترم وفرزانه
دیدم هرکس صبحت ازدین می کند مال مردم رابه خورجین می کند
دیدم هرکس می زندلاف ازخدا می برداز بهرخود سهمی جدا

بعضی ها می گویند کاسبی کرد ام شم اقتصادی داشتم آیا می شود گفت؟

الکاسب حبیب الله ولوکان سارقا"



متظاهرین (738617) (moderator22)
 
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۰۰:۵۱:۵۵
وقتی در دوران کودکی فرهنگ جامعه امروزی به ما می آموزد اگر ظاهرت مناسب و شرعی و عضو فلان جا باشی کسر خدمت و مزایا و بعد سهمیه و قبولی کنکور واستخدام و ... طبیعی است که وقتی کسی به اصلاح درون اشخاص کاری نداشته باشند و شخص ظاهر آراسته دینی که مشخص نیست آیا به حداقلات دین پایبند است یا نه یک پست ذولتی و یا حساس میدهند عاقبت چنین میشود .تاکی رفاقت و هم حزبی و آشنایی و فامیل بودن ... باید جایگزین توانمندی و تخصص در بگارگیری اشخاص باشد؟؟ (738787) (moderator22)
 
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۰۹:۳۰:۵۲
راجع به نظرات فوق،اولين شخصي كه بطور مشروح وضعيت اينگونه افراد رادر كتابهايش شرح داده است مرحوم دكتر شريعتي است.
جالب اينجاست كه در كشور ما ثروت سرمايه دار در توليد و به تبع آن در خدمت توسعه كشور هم نيست بلكه در دلالي بوده كه نتيجه اش جز ايجاد تورم و نا بساماني اقتصادي نيست.
در مملكت ما ثروت و قدرت از هم تفكيك ناپذيرند و سرمايه داران با رانتهاي ناشي از پول نفت سرمايه اي تحصيل نموده و هر وقت هم احساس خطر كنند آن را از كشور خارج مي كنند.
بايد گفت باوجود تحريمها از يك طرف و سو ءمديريتها از طرف ديگر همچنين چپاول حوزه هاي مشترك نفتي از سوي همسايگان جنوبي كه سرانجام اينها كاهش درآمدهاي نفتي است به احتمال زياد تعداد اين افراد كاهش مي يابد !!!!!!!!!!!! (738959) (moderator18)
 
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۱۰:۰۸:۴۷
با سلام
انصافا" مقاله خوب و پر محتوی و موضوع مهمی را به نقد گذاشته است ، تنها نکته ناگفته در این مقاله ضعف قوانین حاکم بر جامعه و نظام حاکم در خصوص اخذ مالیات از این گونه افراد است .
مانظام مالیاتی ضعیف اگر شما اجازه چاپ بدهید فاسدی را داریم که واقعا" این دانه درشتها را شناسایی و حقوق دولت را از حلقوم آنها باید بیرون کشد (739042) (moderator18)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۱۰:۱۶:۵۶
مادر روستای جوشقان استرک زندگی می کنیم زندگی روزمره ما با کشاورزی ودامداری میگذرد ولی چندسالی است که عده ای تحت عنوان بهره بردار ازمعادن آمده اند علاوه برتخریب طبیعت روستا کشاورزی مارا نیز ازبین برده اندبه این ترتیب که بعلت نزدیک بودن زمینهای کشاورزی با معادن(کمتر از 100متر)باعث نابودی کشاورزی ماشده اندوهرچه شکایت می کنیم به جایی نمیرسیم دربین مردم شایع است که معدن داران با اصحاب قدرت دست دارند (739064) (moderator18)
 
مسلمان ایرانی
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۱۷:۵۷:۱۶
با سلام
مقاله شما دو بخش قابل توجه دارد:
1- رفتارهای پسندیده مانند
خیرات کردن- کمک دیگران- برگزاری محالس مذهبی- انجام مستحبات و...
2- رفتارهای ناهنجار مانند
ثروت اندوزی و.....
اما مقصر در این ماجرا کیست؟
اگر ما یک سیستم مناسب برای کنترل بازار و و جلوگیری از ایجاد رانت داشته باشیم ایا باز هم این مشکلات بوجود خواهد آمد یا خیر پس مقصر دیگران هستند و بس (739931) (moderator101)
 
فرهاد
Germany
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۰۴:۳۳:۰۵
یک کارمند یا کارگر که حقوقش از 500 تومان بیشتر باشد مالیات می دهد، یعنی ازش می گیرند چون حساب دخل و خرجش مشخص است.

یک کارخانه دار یا تولید کننده که روز به روز با هزاران مشکل اداری و کارگری و تامین مواد اولیه ووو سروکاردارد 25% مالیات می دهد، یعنی ازش می گیرند چون حساب دخل و خرجش مشخص است.

یک کاسب بازار به اندازه ی یک کارخانه ی متوسط تا بزرگ فروش دارد ولی چون معلوم نیست چی، چقدر به چه کسی فروخته است، حساب دخل و خرجش نامشخص است و دارایی نمی تواند مالیات حقه را از او بگیرد.

وقتی صحبت از مالیات ارزش افزوده می شود آقایان دست به اعتصاب می زنند!!! واقعا خنده دار (گریه دار) است که زرگر و پارچه فروش می خواهند با ندادن "خدمات" خود به مردم، دولت را وادار به عقب نشینی کنند. چرا؟ چون با جاری شدن مالیات ارزش افزوده، میزان فروش آنها برای دارایی مشخص خواهد شد.

آقایان خبرنگاران بیایند یک بررسی کنند و معلوم کنند که از این املاک الهیه و زعفرانیه و قیطریه ووو چند درصد متعلق به قشر کاسب بازاری و چند درصد متعلق به بقیه ی اقشار جامعه است. ببینند چند درصد ویلاهای شمال و دماوند مال بازاری ها و چند درصد مال بقیه ی اقشار است؟ آنوقت معلوم می شود که نقطه ی ضعف نظام مالیاتی کشور در کجاست و در کجا باید روند کار دارایی تغییر اساسی کند.

باعث تاسف است که بازاریان ما، با و جود این همه آوانسی که در 33 سال گذشته به آنها داده شده، هنوز هم سیرمانی ندارند و با قیمت های بالا و کالاهای بنجل و بی اعتنایی به مشتریان غرور و نخوت ناشی از ثروت های بادآورده ی خود را به رخ مردم می کشند. (745678) (moderator18)
 
احمد
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۱۸:۲۹:۵۵
نويسنده محترم و يا هر پژوهشگر اقتصادى ديگرى كه از توان تحليلى موضوع برخوردار است، در همين راستا و با يك نگرش ايجابى، شاخصه هاى يك كارآفرين و نيز سرمايه دار مسلمان ايرانى را به منظور ترويج الگوى مناسب مطرح كنند تا بالاخره با پرهيز از افتادن در دام مكاتب سوسياليستى و يا پناه بردن به اردوگاه كاپيتاليزم، بتوانيم مروّج الگوى مبتنى بر ارزشهاى اعتقادى مكتب منور اسلام و انقلاب اسلامى برخاسته از مكتب تشييع باشيم.
بايد بپذيريم كه در كنار دولتها، بخش خصوصى قوى و مولد هم بايد حضور داشته باشد تا چرخهاى اقتصادى كشور بچرخد و امكان ايجاد رونق و اشتغال را فراهم كند. اگر دولتها توان اين مهم را داشتند تا به حال، اين امكان را فراهم ميكردند ولى بايد بپذيريم كه هنوز به الگوى مناسب، به قدر كافى نپرداخته ايم، همواره گفته ايم و نوشته ايم كه چه چيزهائى بد است ولى اينكه چه الگوئى خوب است، مغفول مانده است. (739973) (moderator101)
 
مسعود
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۱۹:۰۸:۲۹
سرمایه دار دائم‌الوضو یک کار دیگر هم می کند و آن این که در پایان وقتی میلیاردها تومان پولش را تلنبار کرد، و سنش هم بالا رفت شروع می کند که توچیه خودش برای دیگران! چون نگاه‌های پرسش‌گر و بعضاً خشمگینی را حس می‌کند که از خودشان می پرسند: «آیا خدا ناعادل است که این همه پول طرف تو جمع شده این همه ناکامی و گرسنگی و فقر طرف ما؟!» آنوقت شروع می کند به توضیح دادن که :
«نه! اینها را خدا برای من خواسته! اینها را به کدیمین و زرنگی و شانس خودم به دست آورده‌ام! اینها به من اعطا شده چون خداوند دید که من از امثال شماها بهترم. من از هیچ رانتی استفاده نکرده‌ام به خدا قسم. من از بانگ حتی قرض نکرده‌ام، من از کسی کمک نخواسته‌ام. من خودم بودم و خودم! عزم من از شما قوی‌تر بوده. من خودم از شما بهتر بوده‌ام که اینطوری شده‌ام. الان هم شاهدش این است که خوابم راحت است. نیمه شب از خواب نمی پرم. رزقم حلال بوده و هست. چشم حسودتان بترکد الهی! چرا این جوری به من نگاه می‌کنید»
می گویند شمس تبریزی ثروتمندی را دید که به یک خواهنده‌‌ای کمک نکرد، وقتی از او پرسید چرا به این کمک نکردی گفت: «قسمت او نیود، خدا مقدار نکرده بود که این آدم از طریق من پولی دریافت کند» و شمس تبریزی گفت: «قسمتش کرده بود، تو جلوی قسمت را گرفتی» ثروتمند تسبیح به دست ما همیشه از این جواب شمس تبریزی به آن مرد ناراحت است. اینجایش را دیگر نخوانده بوده است. (740029) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۲۰:۴۷:۲۵
متاسفانه توی کشور ما به نحوه حصول ثروت ناگهانی افراد توجه نمیشه شاید به دلیل اینکه خیلی ها زیر سوال میرن @ چند وقت پیش برای سایت الف نوشتم باید هزینه هایی که کاندیداها برای انتخابات میکنن مشخص باشه که بعدها بخاطر تعهد به افراد از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنن ولی متاسفانه سانسور شد اگه این قدم اول اصلاح بشه و نماینده با آزادی و بدون وامدار بودن به صاحبان ثروت و قدرت وارد مجلس بشه خیلی از مشکلات حل میشه (740159) (moderator101)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۲۱:۰۶:۳۰
ما سرمایه دارانی مثل عالی نسب هم داشته ایم که به این آیه پایبند بوده :فی اموالهم حق معلوم للسائل والمحروم وسرمایه دار کسی است که علاوه بر پرداخت وجوهات شرعیه مالیات خودرا خود حساب میکند وبرای کم کردن آن به 1000حقه متوسل نمیشود رشوه نمیدهد حقوق کسانی را که برایش کار میکنند رعایت میکند والبته تنها سرمایه دارانی که اینها را رعایت نمیکنند مدیران شرکته ی دولتی هستند که پس از مدتی مدیریت ویاد گرفتن چم وخم کار وبا استفاده از رفقای صاحب منصب خود شرکتی به ثبت میرسانند وآن مبکنند که همه بز آن آگاهند وبسیاری از مشکلات امروز را باید از عملکرد آنها دانست (740187) (moderator101)
 
مجید
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۲۳:۵۲:۴۴
مقاله بسیار کامل و بی نقص بود
فقط توی مقاله تفکیک نکردی
(740384) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۰۹:۰۶:۰۳
دین همواره باید مراقب سیاست باشد نه داخل سیاست
مذهب باید یک تفکر سازنده باشد نه یک عقیده ابزاری برای پس زدن رقبا و برای سوءاستفاده (740621) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۰۹:۱۴:۲۹
اینکه به دلیل فساد در بدنه حکومت ها و عدم اخذ مالیات از ثروتمندان، حداقل رفاه برای اقشار ضعیف وجود ندارد نه ربطی به «سرمایه داری» دارد، نه ربطی به «وضو» و نه ربطی به «گردنبند طلا». این مشکلی است که باید ریشه های آن اولاً در دستگاه قضایی و در درجه بعد در دستگاه اجرایی جستجو شود.

شرط لازم برای حرکت به سمت اقتصاد پویا این است که این ذهنیت که «سرمایه داران خون مردم را در شیشه می کنند» از بین برود و جامعه به عنوان یک عامل تولید ثروت و اشتغال برای سرمایه دار «احترام» قایل شود. (740630) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۱۸:۲۱:۴۷
در مقاله ی مذکور سرمایه دار تخطئه نشد.سرمایه ی نا مشروع(نا صحیح) مورد نظر نویسنده است. (741907) (moderator101)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۰۹:۳۲:۳۱
همه، چه نویسنده مقاله چه خوانندگان، با زبان بی زبانی یک چیز را می گویند و آنهم لزوم جدایی دین از سیاسته. تا کی می توانیم خودمان را گول بزنیم. دین باید از سیاست جدا باشد تا افراد دائم الوضو فرصت تظاهر و متعاقبا چپاول را نداشته باشند. (740667) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۱۷:۴۳:۱۴
و نیز با انجام سلیقه ای کارهای دلخواهشان، آبروی دین را نبرند. (741856) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۱۱:۲۶:۴۵
اين مقاله بسيار عالي ومتين است.شايد تنها مقاله اي باشد كه زواياي پنهان فاصله ي طبقاتي موجودرا عيان كرده است.شايد اين مقاله،مقدمه اي باشد براي اظهارات جدي كه معمولا به لحاظ رعايت شئونات اسلامي برزمين مانده واسلام صديق ائمه (ع) را مظلوع واقع گردانيده است؛امروزه دررابطه با مسائل طوري عمل مي شود كه انگاردراسلام هيچ محدوديتي براي دارامند شدن وجود ندارد؛البته وجود كمونيست هاي وطني هم دراين آزادي عمل بي تقصير ننبوده است؛چراكه هركه صحبت از اعمال آشكار وپنهان زرنگ هاي اقتصادي كرد،انگ كمونيست خورد؛همين معضل سبب شده است دروطن ما،بهيچ كس نتواند "ازكجاآورده اي " را به زبان بياورد.انگار شارع مقدس فرموده است هركه ازهرراهي توانست مي تواند صاحب ثروت شودوهركس مي تواند از دارايي خود هرطور مي خواهد خرج كند؟آنوقت آن همه آيات روشن قرآني واحاديث صحيح كه راجع به حق الناس بيان شده،چه تاثيري وكي خواهند داشت؟آيا شايسته ي جامعه ي اسلامي است كه قريب به اتفاق مردمش زير خط فقر قرار بگيرند وتعداد قابل توجهي هم آن همه داشته باشند؟صادقانه مي پرسم؛اين اجاره بهارا چه كسي وضع مي كند؟به جزاين است كه خود صاحب ملك؟آيا اين صاحب ملك براي خود يك دولت است؟شما ساير موارد را خود پيداكنيد وتشخيص بدهيد چه طور مي شود براي خود ثروت دست وپا كرد.ما الآن دركشوري زندگي مي كنيم كه هزاران خانه ي خالي در هرشهر بزرگ وكوچك، در سوت وكور خود غوطه وراست اما درهمين مكانها هزاران بي خانه كاسه ي گدايي دردست گرفته اند واز دولت تقاضاي مسكن مي كنند.آيا همين خانه هاي خالي مساوي با صدها ميليارد ثروت خاموش نيست كه از زمين ومصالح همين كشور به وجود آمده است؟چرا سازوكاري موجود نيست كه بي خانمان ها براحتي به منازل خالي هدايت شوند وبه جاي پرداخت اجاره بها، بهاي همان خانه هارا تدريجا بپردازند؟براي چه نمي شود اين كار را كرد؟براي اينكه شخص مختار است ملك خودرا خالي نگهدارد ويا به كسي ببخشد.البته اين يك نمونه ي روشن است كه بيان كردم،دردارايي منقول وپول هاي كلاني كه بعضي ها دربانك خوابانده وبا سود آن صفا مي كنند،بماند.
به نظر مي رسد درمسئله ي اقتصاد سوء تفاهمي شده است؛اقتصاد درنظر متمكنان كشور ما يعني اينكه ازهرراهي وهرطور توانستي مي تواني به دست بياوري،به قول نويسنده ي مقاله ،اگردراين راه گناهي مرتكب شدي مي تواني با صدقه دادن ويا پاك كردن مال گناهانت را بشويي .حتي به توچه مربوطه اگربچه اي به دليل فقر خانواده به گدايي و...تن مي دهد؟تواهل خانواده ي خودرا داشته باش ،ديگران هم صاحبي دارند كه به فكر آن ها باشند!اماآيا وقتي يك نفر آدم معتبروسرشناس بالا نشين وقابل احترام صدها خانه ي خالي دارد،صدهانفربي خانه نمي مانند؟اين شخص متشخص مالدارمعتبر وقتي مي تواند صدكيلو گوشت يكجا بخرد وبه راحتي به آورنده ي گوشت انعام درشت بدهد،وجداني برايش باقي خواهد ماند؟مسلماني علي(ع)و...رادارا خواهد بود؟بگذريم ازاين مسايل كه بسيار گفته اندوتاثيري نداشته است.حالا مي ماند قضيه ي دولتي كه داعيه ي عدالت دارد وبا همين شعار عدالت خواهي راي مردم تشنه ي عدالت علي(ع) را به دست آورده است؛آيا مسبب گراني هاي كمر شكن وبي خانماني هاي شديدتر همين دولت بوده است يا كساني كه به دليل عدالت خواه بودن دولت ،حواسشان جمع شده واز ترس عدالت دولت تمام املاك ودارايي هاي كشور را به چنگ آورده اند تا دولت نتواند عدالت را اجرا كند؟!! اگر چنين است،دولتي كه عدالت مي خواست چه سازوكاري براي اين عدالت خواهي داشت ؟يا نداشت وفقط حرفي بود كه زده بود؟... (740928) (moderator18)
 
محمد.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۲۱:۵۹:۲۰
اسلام واقعا مظلوم واقع شده .من یک بازنشسته هستم شخصا خداراشاکرم که مرا بادادن قدرت و ثروت ازمایش نمیکند واگرروزی خواست مرا دراین راستا بیازماید قسمش میدهم.که قبل از ان انصاف ومروت و انسانیت رابمن مرحمت فرماید. (742188) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۲۲:۳۴:۱۶
من همسر یکی از مسئولین سالهای اول انقلابم که البته به دلایلی چندین سال است به حمد الله از جمع مسئولیت پذیران جدا شده ام !! یادم هست اون روزهادر حالی که امکان استفاده از ماشین وراننده خصوصی هم مهیا بود شخصا به خرید میرفتم ومثل مردم عادی در حالی که زنبیل خرید را در گرمای تابستان به همراه می کشیدم سوار مینی بوس خط مسیر بازار تا خانه را طی می کردم و اغلب به دلیل نبودن صندلی خالی وسط اتوبوس سر پا می ایستادم الان هم از آن روزها خاطره هایش برایم مانده وزندگی عادی مثل بسیاری هم وطنانم دارم اما چند سال قبل همراه یک دوست قدیمی برای مراسم دعای کمیل وسخنرانی مذهبی به منزل دقیقا یکی از همین آقایان وصف شده در بالا رفتم البته من آشنایی قبلی با این خانواده نداشتم وندارم شکوه و برق زندگیشان نظرها را جلب می کرد حاجیه خانم ودختران در جمع می خرامیدند و با مدعوین حال واحوال می کردند با همان وصفی که در بالا قید شده ومی شنیدم پچ وپچ بعضی هارا که می گفتند خدا می دونه دختر ای حاج آقا چه خواستگارایی دارن نگاهی به دختر دم بخت خودم که البته خواستگاری نداشت انداختم که ساده وبی تجملات گوشه مجلس مشغول دعا بود تو دلم گفتم دختر من هم به زودی یک خواستگار خوب پیدا می کند . حالا چند سال از آن روز می گذرد دختر من که هنوز خواستگاری نداشته اما نمی دانم دختر آن حاج آقای تسبیح به دست جواب کدام یک از خیل خواستگارانش را داد! (742216) (moderator101)
 
مقیم
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۰۲:۴۶:۴۲
بسمه تعالی
من یک فرد مذهبی هستم 60 سال سن دارم و 5 سال است که بازنشسته شده ام سرد و گرم روزگار چشیده ام و در طول عمر انقلاب اسلامی بار سنگین انقلاب را به سهم خود بدوش داشته ام و اکنون نیز یک جانباز خانه نشین اما انقلابی وطن دوست و عاشق هم نوع هستم. مقاله ارزشمند و پر چالش شما را خواندم و از نقد های هاوی نظرات شما بسیار بوجد آمدم و برای اولین بار دست به قلم بردم تا بی تفاوت نباشم. مطالب فوق گفته هایی بود که در قلب و روح ام سال ها حک شده بود و برای آنها پاسخی نداشتم در طول دوران خدمتم مسئولیت های ریز و درشت داشته ام و بارها و بارها به هرم قدرت نزدیک شدم اما بدلیل تربیت ذاتی یا جهان بینی شخصی همواره از وحشت آتش سوزان قدرت و متعاقب آن ثروت ترسیده و پا پس کشیده ام در اطراف خود دوستان و همکارانی را می شناسم که وصف آنها در مقاله فوق و نظرات دوستان آمده و لازم به تشریح گذشته و حال آنها نیست و خیلی مثال از اطرافیان دارم که تمثال مبارکشان معرف حضور همه هستند سالها ست خود را تسلی می دهم که بار کج الگو های جامعه کنونی به مقصد نمی رسد و بر این باور هم خواهم ماند اما چه کنم که فصل جدید جامعه ما ظهور نموده والگو های جدیدی برای ما برجسته می شود که جایگزین الگو های قبلی شده است . با مرور الگو های اوائل انقلاب تا کنون الگو های شخصیت های مبارز و مجاهد با رژیم گذشته ، انقلابی های جان برکف گوش بفرمان امام ره.از مال و جان گذشتگان اقشار مختلف جامعه، ساده زیستانی چون رجایی وووووو > بسیجیان رزمنده و سپاهیان مقدس سبز جامه میدان های نبرد های سخت جنگ، جانبازان ، شهداء اسراء وبالاخره الگوی تحصیلات یعنی شاخص های با مدرک تحصیلی بالاازجمله ارشد و دکتری وووو و اکنون نو کیسه ها که الحمد لله بدون کمک! و رانت! و اتصال به هرم قدرت! و اطلاعات! وبدون سوء استفاده از خلاء قانون و استیصال مردم ! ووووو با عرضه! و توانایی !خود و به خواست خدا! و بدور از چشم حسود و ترس ازهر چشم زخمی درعرصه جهاد اقتصادی بقول خودشان جهاد کرده اند ! و شکر خدا به ثروت و مکنت رسیده اند و با ریخت و پاش و عافیت طلبی هاشان الگو های جدید نسل ما و نسل جوان محسوب می شوند و بد تر از همه با گفتار و کردارشان هر روز به شعور ما توهین می کنند که تو از چرخه انقلاب دور شده ای و در حد مدرک تحصیلی متوقف مانده ای و اینکه ای نادان باور کن که همه اینها از مال و راه حلال بدست آورده شده و تو در راه مانده ای و اسلام و مکتب نشناس تو ایی. آیا کشور ما از نظر رفاه و سطح درآمد به این حد رسیده که پذیرای این الگو های تسبیح درشت شده است؟ آیا همه این مقاله و نظرات جز یک درد دل بیشتر می ارزد؟آیا باور مان شده سی و اندی از انقلاب گذشته است و رسیده ایم به تجمل، اشرافی گری، ریخت و پاش، رفاه ؟ ووووووو . من تحقیرمی شوم ،بکرات و در همه لحظات روز و شب در هر باری که به تلویزیون مینگرم. در زمانی که معاشرت می کنم و در حالی که به خرید می روم و یا به اداره ای پا می گذارم. حتی شاید بعضی نگاه های همسر و فرزند و فامیل مرا تحقیر می کند.وووو من تحقیر می شوم اما نگاه من به زندکی ام زیباست مرور زندگی گذشته ام زیباست اساس منزلم با همه سادگی و کم قیمتی پر رمز و راز وپرجلوه است و جیب خالی از مکنتم پر از بی نیازی و قناعت است و من هم مانند زراندوزان تسبیح بدست منتظر ظهور حضرت اما گریزان از هیئت های برپا شده این الگوهای جدید کشور اسلامی . وه که چقدر حرف برای گفتن است اما مجال این مقاله نیست شاید دلسوزی نیست ؟. جلسه و اطاق فکر موثری نیست؟ شاید هم وقت این حرف ها نیست ؟. بالاخره منزل نزدیک است و بار توفان زده اما خالص شده به آن منزل خواهد رسید. ما ملت نجیبی هستیم که با این تحقیر ها کج نمی شویم ، دست در جیب کسی نمی کنیم ، بخدا مثل روزهای اول انقلاب هنوز هم حق و نا حق نمی کنیم. (747439) (moderator18)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.