نظر منتشر شده
۷۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 272374
مونتاژ خودرو کارخانه 14 ساله چین در شرکت 48ساله ایران
هادی مولوی‌نیا*، 2 خرداد 94
چینی‌ها به همه جای صنعت ایران سرک می‌کشند، تولیدات غیرقابل عرضه را در بازارهای کشورهای پیشرفته را به ایرانی‌ها عرضه می کنند و در این میان خودروسازان بی‌سابقه چینی که تا چندی پیش حضور در بازار خودرو کشور را رویای دست نیافتنی می‌دانستند، اکنون به مدد خودروسازان مونتاژکار ایران این عرصه را به جولانگاه خود تبدیل کرده‌اند.
تاریخ انتشار : شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۵
خودروهای چینی که معمولا تقلیدی از شکل گرفته از پلت فرم و قطعات چند خودرو که تا چندی پیش به مدد بازار تحریمی اندک اندک با شرکت های کوچک پای خود را در ایران باز کرد، اکنون دامن خود را به یکی از کارخانه های باسابقه به صورت مونتاژ کاری کشانده یا کمی هم اجازه داده قطعه های ایرانی در آن استفاده شود که با جشن آن را اعلام و رونمایی کردند.

برلیانس آتو که سال ۱۹۹۲ با خط تولید مینی بوس آغاز به کار کرد و سال ۲۰۰۲ خودروهای سواری را هم به این فعالیت افزود به عنوان همکار مونتاژکار چند شرکت بزرگ خودروساز آلمانی، ژاپنی فعالیت خود را ادامه می دهد و خود نیز توانسته عنوان هشتمین خودروساز چین را کسب کند.

اکنون یکی از خودروسازان بزرگ کشور با ۴۸ سال سابقه، دو خط تولید خود را در اختیار دو مدل مونتاژی کارخانه نوپای چینی قرار داده است، در حالیکه چینی ها به عنوان کپی کننده محصولات کشورهای پیشرفته نمی توانند شرکت های ایرانی را به خودروساز تبدیل کنند و اکنون مدار مونتاژ محصولات کشورهای پیشرفته در حال تنزل به مونتاژ نوع چینی آن هم از کارخانه های با سابقه ۱۴ سال در کارخانه ای ایرانی با این سابقه است.

اکنون این پرسش مطرح است که خودروسازان بزرگ ایران با سابقه کم و بیش نیم قرنی و خودروسازان کم سابقه تر که با حمایت دلارهای نفتی خودروهای چند دهه گذشته را تولید و به بهای چند برابری می فروشند و هر فصل نیز پیگیر افزایش قیمت خودرو هستند چگونه حاضر شده اند، عامل یک شرکت چینی و شرکت های مشابه این کشور شوند که سابقه آنان فقط چند سال است؟

از سوی دیگر دفاتر متعدد تحقیق و توسعه و راحی خودرو در ایران با میلیاردها هزینه که تاکنون نتوانسته یک خودرو نیمه مستقل تولید کنند، چه کاربرد و کارکردی داشته است؟

اکنون خودروسازان چینی کاسب تحریم ایران با استفاده از پول های ایران انباشته در کشورشان، در بازار گشاده ایران جولان می دهند و هر خودرو ممکن را به صورت مختلف از ساخته شده تا مونتاژ یا شبه تولید روانه بازار ایران می کنند.

خودروسازان پرانتظار و بد بازده ایران که گویا پایانی بر خواسته های ارزی و حمایت هر چه بیشتر دولت از آنان و همچنین جذب دسترنج مردم وجود ندارد، با فشارهای مختلف مانع ایجاد حضور سالم صنعت خودروسازی کشورهای پیشرفته با بازار ایران می شوند تا بتوانند با وجود کم کاری یا ناتوانی و همچنین نداشتن راهبرد بلند مدت، مانند همیشه مونتاژ کار باشند و به تازگی هم فقط چینی کار شوند.

صنعت خودروسازی ایران به مدد بازار انحصاری پس از انقلاب اسلامی و ایجاد واهمه بیکار شدن میلیون ها نفر غل مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه به جای اینکه به فکر ارتقا و خودکفایی این صنعت باشند روند کهنه آن را می دهند.

حمایت های بی حدو حصر مالی دولت از خودروسازان با وجو حدود چهار دهه ناکارآمدی همراه در اختیار گذاشتن ۹۵ درصد بازار ایران به خودروهای تولید داخل که بسیاری از آن ها حتی دو دهه قبل از خیابان های اروپا جمع آوری شده است، اکنون به عنوان مدل سال در برابر قیمت های نجومی به مردم ناچار به خرید واگذار می شود تا قاتل سوخت و همچنین هوای پاک باشند.

این روند حمایتی ناسالم از صنعت خودروسازی سبب شده خودروسازان ایرانی با ایجاد فشار و لابی های گسترده به هر طریق ممکن مانع از دست دادن این بازار شوند و مشتریان نیز حق انتخاب نداشته باشند و به مدد تعرفه ها و عوارض گمرکی بر واردات در سایه امنیت باشند،

خودروسازان در حالی از تضمین فروش مطلق، صف چند ماهه مشتریان و دلاری نفتی دولت خرسند هستند که بخش های دیگر مانند کشاورزی بویژه برنج، شکر، میوه، چای انباشت شده در انبارها، صنایع کوچک و متوسط و ...، گرفتار واردات سنگین در فصل عرضه به بازار هستند و امپراتوری دلالان نیز با فرصت طلبی دسترنج ها را به یغما می برد، ولی این بخش ها که بر خلاف خودروسازان رسانه، گروههای لابی و فشار ندارند، باید هر سال شاهد ادامه این وضعیت باشند در حالیکه خودروسازان حاضر به خروج سازنده از امنیت ۴۰ ساله مونتاژکاری خود نیستند.
*ایرنا

 
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۴:۵۳:۳۳
ارانیکو یه پیشنهاد دارم یه مقاله حرفه ای در مورد اینکه چرا بخش تحقیق و توسعه تو صنعت خودرو سازی با این همه سرمایه انقدر ضعیفه...موقع استخدام که خیلی سخت می گیرند تو کارخانه ها که ماشالله پر نخبه است پس چرا ما انقدر ضعیفیم؟؟!!....من که خودم دارم به این نتیجه می رسم دانشگاه های کشور واقعا از رتبه 1 تا اونی که می گن ....نمی ارزه هیچ فرقی نداره.....دلیلمم اینه صنعت ایران خیلی ضعیفه..لطفا نگین نخبگان مهاجرت می کنن دیگه 5% 20% 30% بقیه که هستند.... (2905273) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۵:۵۲
من یکی از پرسنل خودروسازی هستم و در جواب شما باید بگم:
همه خودروسازها اول مونتاژکار بودند و چون خودروهای مدرن و به روز مونتاژ میکردند کم کم سطح دانش طراحی و قطعه سازانشان بالا رفت و توانستند با مدیریت درست و برنامه ریزی مناسب خودشان خودرو طراحی کرده و تولید کنند.
اما در ایران:
تا چندسال قبل که پیکان و حالا پراید تولید اول ماست،پژو جی ال ایکس را با تکنولوژی پانزده بیست سال قبل به اسم ماشین صفر تولید میکنیم با معایب فراوان.
تغییرات پی در پی و انتصابهای سیاسی را هم کنارش بگذارید
میشود وضعیت خودروسازی ما. (2905545) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۰:۲۰
من یه سوالی که همیشه برام بوده این بوده که چرا این شرکتها مجبور هستن یا از طریق ایران خودرو و یا سایپا بیان ایران!!!!
=========
خودشون نمیتونن مستقیم خط مونتاژ بزنن؟
=========
این انحصار رو کی بوجود آورده؟ (2905825) (alef-11)
 
محمدرضا
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۱:۱۴:۵۸
وقتی رقابتی نیست و مردم مجبورن هستن بخرند همین میشه (2906758) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۹:۵۷:۲۷
ما ایرانی ها از هر چیزی بهترین رو انتخاب میکنیم بعد خرابش میکنیم و شروع به استفاده میکنیم و دیگه دست از سرش بر نمیداریم (2912858) (alef-11)
 
هاشمی
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۲۰:۰۳:۰۰
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: من دوست دارم هرگاه کسی کاری انجام می دهد آن را متقن و استوار (به بهترین شکل ممکن) انجام دهد.
اگر ما در تمام امور زنگیمون فقط به این حدیث عمل میکردیم حالا ژاپن از ما خودرو وارد میکرد. (2912863) (alef-11)
 
کارمند سابق مرکزتحقیقات ایرانخودرو
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۶:۴۸:۵۶
اینا مراکز تحقیقاتی رو برای معافیت های مالیاتی و مزایای مربوطه میخان (2905654) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۸:۳۲:۳۰
اقتصاد دولتی! (2905965) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۲۱:۵۸:۱۲
رنو هم دولتی است، ولی ..... (2906419) (alef-11)
 
mora
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۰:۰۲:۳۹
در یک کشور نمیشه در تمامی صنایع موفق بود.
اکثر کشورهای پیشرفته در چند صنعت محدود سرمایه گذاری میکنن و در همان ها موفق هستن.. مشکل بقیه صنایع رو با واردات حل میکنن.
.
در کشور ما ، در تمامی صنایع دست بردیم و در هیچکدام موفق نیستیم..
متاسفم برای این طرز فکر که 100 درصد محکوم به شکست و ضرر برای مردم این کشور.. (2906661) (alef-11)
 
س
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۰:۳۷:۰۵
حرف حقه
ایران می خواد در همه مسائل وارد بشه چه سیاسی چه اقتصادی
بس که از این شاخه به اون شاخه پریدیم همین شد دیگه
آخه کشوری که چوب بستنیشو از خارج میاره چه به خودرو سازی
بابا از صنایع سبک و دم دستی شروع کنید تا برسیم به خودرو و... (2907254) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۵:۰۸:۲۲
بدبختی سرخ و سبزه؟ (2905325) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۴:۴۸
بدبختی اینجاست که همین خودروهای بنجل چینی رو هم مردم نمیتونن بخرن mvm 350 چهل و پنج ملیون تومن - h330 پنجاه و پنج ملیون تومن . راستی پرایدم که دیگه به آرزوها پیوسته (2905343) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۵:۳۱
چی بودیم و چی شدیم به برکت....!! (2905345) (alef-11)
 
تایماز
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۲:۲۷:۵۹
با سلام خدمت دوستان و تشکر از الف بابت این گزارش.به نظر بنده خودرو سازی های ایران در ظاهر دولتی هستند و درامدشون میره به جیب....(متوجه شدید چه کسایی رو گفتم دگ)
ما ک ادعا میکنیم اگر علم در ثریا هم ک باشد مردانی از سرزمین پارس بهش میرسن.و همچنین میگیم اخر تکنولوژی هسته ای هستیم الان.چرا نمیتونیم خودرویی بهتر از پراید و سمند و 405 بسازیم.نکنه دانش هسته ای ما هم کپی کاری از روسیه و چین باشه!!! (2907608) (alef-11)
 
سید محمد
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۶:۳۱
این سوال رو باید از نماینده های ملت پرسید؟!!! (2905351) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۷:۴۱
خودرو سازی در ایران دولتی هستش. در شرکتهای دولتی هم شرط استخدام تعهد هست (و البته پارتی بازی) نه تخصص. شرکت بدون تخصص هم می‌شه همینی که هست. (2905356) (alef-11)
 
بیگی
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۸:۳۸
مشکل مدیریت بدون تخصص - پیروزی رابطه بر ضابطه و عدم در نظر گرفتن تخصص در استخدام ها - بی خاصیت بودن فارغ التحصیلات دانشگاه ها از عوامل درجا زدن و حتی پس روی صنایع است. (2905362) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۱:۲۱
شما مدیران خودرویی را با چند تا دبیر بازنشسته عوض کنید. به خدا وضع صنعت خودرو اگر بهتر نشود بدتر نخواهد شد. لا اقل دبیرای بازنشسته ریخت و پاش و اتلاف منابع کمتری دارند. (2905369) (alef-11)
 
FARHAD
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۳:۲۸
یک نکته در خصوص خودروهای چینی که باید مورد توچه قرار بگیره اینه که
خودوری های چینی فقط و فقط در دو کشور بازار دارند: 1- بازار داخلی چین
2- ایزان ولاغیر (2905408) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۶:۲۴:۰۷
تو خود چین بیشتر خودروها ژاپنی ، کره ای یا غربی هستند نه چینی، فقط ما فلک زده باید اینارو سوار شیم. (2905576) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۲۱:۲۰:۰۹
واردات هر گونه ماشین به چین ممنوعه
ولی اکثر شرکتهای معتبر دنیا در چین تولید دارن (2906343) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۰۳:۳۴
روسیه و مصر هم خودروی چینی وارد میکنه (2917906) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۷:۱۲
سلام، دلیل اینست که خودروسازان خود هم سازنده هستند هم کنترل کننده کیفیت و هم مسئول تحقیق و توسعه و گزارشهای کنترل کیفی و تحقیق و توسعه با یک دستور مدیر عامل ندیده گرفته می شود و محصول بی کیفیت بدون هیچ توجهی روانه بازار می شود تا نکند کمی از سود شرکت و هیات مدیره کم شود. (2905418) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۶:۰۳:۱۱
دولت حاضر قبل ازاينكه بياد سركار خيلى از خودروسازى ايراد مي گرفت ميگفت ايرانى ها حق دارند بهترين خودرو و مدرن ترين خودروها را سوار شوند حال دارم منظورشون رو ميفهمم از چاله در امديم و رد چاه شديم. (2905508) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۸:۱۵:۵۵
این ها همه از صدقه سری دولت ...
دولت نهم و دهم با مسخره گرفتن تحریم ها ما رو به اینجا رسوند
در ضمن دولت.... چاله نبود-س...چال بود!!!! (2905901) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۶:۰۷:۴۹
خدا پدرت رو بیامرزه حرف دلمون رو زدی (2905521) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۱:۱۲
سلام
من یکی از کارکنان این شرکت خودروسازی هستم.حدود ده سال در این شرکت سابقه دارم و در قسمتهای مختلفی کار کرده ام.
فقط این نکته رو میخواستم خدمت عزیزانی که منتقد مونتاژ خودرو چینی هستند بگم که:
از شرکتی که در عرض 10 سال 9 مدیرعامل عوض کرده که اکثرشان هم انتصابهای سیاسی بودند،از شرکتی که خط تولید محصولات رنو را با هزینه ای گزاف به سرانجام میرساند و در هنگام بهره برداری بواسطه تحریمها حتی نمیتواند به مشتریان ثبت نام کرده اش خودرو تحویل دهد،از شرکتی که از همکاری با خودروسازهای بزرگ جهان بواسطه شرایط سیاسی و بین المللی و تحریمها محروم است و مهمتر از اینکه شرکت دولتی که نتوانسته خودرویی برای خود طراحی کند چه انتظاری دارید؟
با این شرایط همین که ورشکست نشده هنر کرده است!!!! (2905531) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۸:۲۸:۲۰
خب جمع کنین برین با این همه ادعاتون، مگه مجبورین؟ (2906946) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۲:۱۸:۳۰
قبل از تحريم ها چه كار مي كردين؟ (2907566) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۳:۴۱:۴۲
همچین نوشته کارکنان شرکت خودروسازی انگار اونجا چیکار هست این شرکتها خیلی وقته ورشکست هستند با انحصار و گران فروشی و رانت دولتی سر پا هستند اگر یک روز واردات خودرو در حد عرف جهانی انجام شود اینا در یک چشم بهم زدن نابود هستند (2907860) (alef-11)
 
بهلول
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۶:۳۵:۴۰
برادر من چيزي كه شما به آن اشاره ميكني براي هر كسي قابل درك نيست . بايد در صنعت خودرو سازي كار كرده باشند تا حرف شما را بفهمند . براي كسي كه از بيرون نگاه ميكند البته همه افرادي كه در خودرو سازي ها شاغلند دزد و دغلكارند . اينطور نيست . اينها هم همين مردم زحمتكشي هستند كه كارشان بخاطر سياست هاي نادرست مديران نابخرد بهره وري ندارد . وقتي مدير ارشد وهيئت مديره شركتي ميداند حداكثر 2 سال ديگر رفتني است فقط به منافع خودش مي انديشد . نه مشتريان برايش مهمند و نه شركت . (2908390) (alef-13)
 
ب
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۰۸:۴۲
یک خورو ساز نیاز نیست که تا آخر عمر با خودرو سازهای خارجی همکاری کنه .، همان ده ، بیست ،سی سال زیاده که کم نیست ، ممتهی عرضه پیشرفت نداره و دولت هم از این وضع حمایت میکنه ، واین رویه ادامه داره ..... (2917934) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۱:۲۵
بازم شعار خود کفایی بدین (2905532) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۳:۴۳
اینه! مقام اول علمی یعنی این! (2905539) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۷:۰۲
من مفهوم اين مقاله ها رو درك نمي كنم، اين اعتراض ها رو هم بي مورد مي دونم. هر كشوري سيستم سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خودش رو داره. در كشور ما هيچوقت توليد، شكوفايي اقتصادي يا تبديل شدن به قدرت اقتصادي در اولويت قرار نداشته. براي اين منظور نياز به شايسته سالاري و تعامل سياسي، اقتصادي، هنري و علمي با دنيا داريم. اين مسايل با كليت برنامه هاي ما در تضاد هست. يك مثال: فردي رتبه ٥ كنكور رياضي مي شه، و تا مقطع دكتري در رشته طراحي صنعتي درس مي خونه، هيچ محروميت قضايي تو پرونده اش وجود نداره ولي به تمامي سوالات گزينش اعتقادي جواب غلط مي ده، اين فرد توانايي اجراي يك پروژه طراحي خودرو را داره و چندين مقاله علمي از وي در بزرگترين مجلات علمي مربوطه دنيا چاپ شده. آيا اين فرد به عنوان مدير در ايران خودرو استخدام مي شه؟ حتما نمي شه! پس به اولويت هاي كشور احترام بزارين و سياه نمايي نكنيد. (2905549) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۷:۲۸:۲۱
درود بر شرفت. نکته اصلی همینه که گفتی. (2905762) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۲:۲۶:۲۶
اي كاش با جواب دادن به سىوالات انتخاب مى شدند وما هم افتخار مى كرديم اينها يك هنرى دارند (2906791) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۲:۲۹:۰۷
تحقير كننده ترين خبرى كه بعد از انقلاب خواندم (2906792) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۷:۱۸:۵۷
ايران قبل از کره جنوبي شروع به ساخت اتومبيل کرد و حالا آرزوي مردم ما شده داشتن يک اتومبيل کره اي (2905736) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۰:۴۰:۵۰
اگر این کارخانه مصادره نشده بود و .... به جای این برادرن بالای سر ایران ناسیونال بودند حالا در صنعت خودرو مثل کره بودیم (2907258) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۷:۲۲:۰۵
من نمی دونم بعد ما چطوری تو نانو و هسته ای حرفی برای گفتن داریم!!
آخه بابا کمی از مدیریت و تلاش و جدیتی که در هسته ای به خرج دادیم را در صنایع دیگر هم داشتیم الان کپی کار محصولاتی کپی چینی نبودیم (2905742) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۰:۴۳:۱۴
نصف مشکلات به دلیل همان اصرار بر هسته‌ای است. هزینه زیاد و بازدهی هیچ. (2907266) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۳:۲۰
یادم می یاد بچه که بودیم تو کتاب های تاریخ نوشته بودند یکی از ایرادات ....این بوده که صنعت نداشته بلکه همه چی مونتاژ بوده... حداقل اون موقع یعنی 40-50 سال قبل شرولت مونتاژ می کردیم... واقعا که!!!! (2905835) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۵:۰۲
عزت و سربلندی ایران درسایه ..... (2905840) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۶:۱۶
ابروي مملکت با اين کاراشون بردند. (2905843) (alef-11)
 
سید
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۸:۵۱:۳۳
دوست عزیزی که سابقه ده ساله در شرکت خودروسازی داری. اینهمه صغری و کبری ردیف کردی که چی. فقط ورشکست نشین. بخدا درشو تخته کنین خیلی به نفع مردم میشه حداقل کمتر کشته میدن . (2906024) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۷:۲۷:۲۹
برادر عزیز!
من صغری کبری ردیف نکردم.مشکلات یک شرکت بزرگ رو گفتم و اینکه تا وقتی مدیران سیاسی و بی کفایت در صنعت هستند و وضع بین المللی ما اینطوره در خودروسازی حرفی برای گفتن نداریم
همین شرکت 14 ساله چینی ماشینهایش را با کمک بی ام و آلمان و میتسوبیشی ژاپن طراحی و تولید میکند.
به نظر شما آیا این شرکتها حاضرند با شرکتهای ایرانی همکاری کنند؟ (2906858) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۴:۵۹:۱۶
تا زمانی که شما بدون زحمت، ماشین قدیمی و به درد نخور رو به مردم با قیمت گزاف می اندازید، اصلاً سمت اونا نمیرید. مگه مردم با رنو و پژو قرار داد بستند؟ مگه ما از بین اون همه محصول رنو لوگان رو آوردیم و به قیمت یک ماشیی 2015 به مردم میدیم؟ شما خودتون 40 ساله خون مردم رو تو شیشه کردی. همه تون، حتی کارمندهای رده پایین خودرو سازی انگار صاحب مردمه... (2908071) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۵:۵۷:۵۸
اگر بیایید و سالنهای تولید رو ببینید میبینید که کارگر خودروسازی عرق میریزد و زحمت میکشد و سه شیفت کار میکند.
امثال شماها هستید که طرز فکرتان تنها به واردات فکر میکند و حمایت از تولید ملی برایتان بی ارزش است.
چه ربطی به کارگر و رده پایین دارد؟مگر کارگران فرانسوی و ژاپنی چکار میکنند؟مگر غیر از اینه که در کشوری هستند که شایسته سالاری حاکم است و ثبات در اقتصادشان حاکم است؟
خودروسازی ها رو هم تعطیل کنند و کلی شرکت وابسته و قطعه ساز هم درشان تخته شود چطوره؟
بهتر نیست حتی یک پیچ ماشینهای وارداتی رو خودمون نسازیم تا شما راضی بشی؟ (2908272) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۶:۰۲:۰۱
به چه قیمتی به قیمت جان مردم ارزش ندارد
کسی نگفته تعطیل بشه باید اصلاح بشه از تمام جهات
مثل کد ی برنامه باید از صفر بازنگری بشه (2915356) (alef-11)
 
هادی مشگان
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۹:۵۵:۲۸
نیازی نیست همه استخدام شوند کافی است همین شرکتهای خودرو سازی طی فراخوان یا مسابقه یا چیزی شبیه به این از متخصصین امر دعوت کنند تا طراحی خود را برای انها ارسال کنند و با برنده این امر قرارداد بسته شود حتی افراد غیر ایرانی نیز در ذینفوذ همایش شرکت کنند انوقت هم به طراحی های منحصر به فرد دسترسی پیدا میکنیم و هم میتوانیم نخبگان خود را بدون استخدام و گزینش و غیره دارای اشتغال کنیم پولی که به پژو و رنو این چینی ها میدهیم اگر دراین راه خرج میشد هم بخش خصوصی ما رشد میکرد هم میتوانستیم به راحتی از فکر و اندیشه تمامی صاحب‌نظران در این رشته از اقصی نقاط دنیا استفاده کنیم و هم به یک صنعت صاحب سبک در دنیا تبدیل شویم ما امده ایم در صنایع خودمان از دیگران تقلید کور کورانه میکنیم و میخواهیم راه رفتن کبک را یاد بگیریم راه رفتن خویش را هم یادمان رفته هادی مشگان کارشناس رشته صنایع (2906171) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۲۱:۰۴:۱۱
تاسف
تاسف
تاسف … . (2906304) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۲۱:۰۸:۲۹
اینقدر به خودروسازها گیر ندید.
سوال من اینه که کدوم بخش خوب و درست کار می کنند که این خودروسازها درست کار کنند؟ (2906313) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۵:۰۲:۳۴
سوال من اینه، کدوم قسمته سالی 26000 کشته میده؟ کدوم قسمت 200000 زخمی و فلج میده؟ کدوم قسمته بنزین رو دود می کنه هوا؟ کد.م قسمته با آلودگی ه.وا همه رو مریض و سکته و سرطانی کرده؟ روزی 70 میلیون لیتر بنزین هدر میره عزیز
و .... (2908078) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۲۲:۰۴:۴۵
همه درد رو میدونن و درمان رو هم میدونن ، منتها مافیای خودرو به اضافه سود سرشار دولت در اجحاف به مردم سبب وضعیت امروز ماشده که باید برای رونمایی از خودرو بنجل چینی جشن رو نمایی بگیریم.
مطمئنا خداوند از گناه کسانیکه به اجحاف به مردم راضی شده و هستند ، نخواهد گذشت و در محضر الهی باید پاسخگو باشند (2906432) (alef-11)
 
فرهاد
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۲۲:۱۳:۳۰
نماینده های ملت چیکارمیکنن ؟چرااین چیزهارومیبینن وهیچ کاری واقعانمیکنن یانمیتونن بکنن تاکی بایداین ماشینهای بنجل وقدیمی رابخریم باقیمتهای گزاف این منافع به جیب چه کسانی میره چرابانیم قرن سابقه ی مونتاژکاری نبایدبتونیم یه خودروی درست وحسابی باقیمت مناسب طراحی وتولیدکنیم چرادولت ومجلس کاری دراین زمینه نمیکنن این حق ملت ایرانه (2906452) (alef-11)
 
دره چایی
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۲۳:۰۹:۵۲
از سرمون هم زیاده (2906547) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۲:۱۸:۳۸
اينها از نحوه فروش خودرو در ايران لذت مى برند ودر هر صورت مطمن هستنند سود خواهند برد وقتى خودروى سه ميليونى بيست ميليون فروخته مىشه خودروى بى كيفيت چينى به ده برابر قيمت فروخته خواهد شد (2906788) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۶:۵۷:۵۱
ایران 1404 ... (2906844) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۸:۳۵:۴۹
تازه اینا گل سرسبد صنعتمون هستند.در فردای ی که نفت تموم بشه یا در اثر عقب موندگی تکنولوژیک تولیدش صرف نکنه چی بر سرمون میاد؟ (2906963) (alef-11)
 
Hosein
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۹:۱۲:۳۱
از ماست که برماست . بیایید همت کنید و ماشین چینی نخرید به خدا سمند ایرانی شرف داره به این ماشین های چینی !!!
اگه همه با هم یک کمپین تشکیل بدهند و ماشین چینی نخرند آنوقت تمام آنهائی که کمر همت بسته اند که ایرانی را تنبل و ضعیف و اقتصاد مقاومتی را شکست بدهند تضعیف میشوند . اما دریغ از این که از ماست که برماست !! (2907045) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۹:۵۳:۲۵
شرکتی مثل سایپا فقط و فقط به فکر سود است و لاغیر (2907135) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۲:۲۲:۰۹
با تشکر از درج دو عکس یادگاری. (2907583) (alef-11)
 
رضا راستین
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۳:۱۳:۰۷
به نظر من صنایع خودرو سازی برخلاف صنایع نظامی وهسته ای و نانو که موجب بالا رفتن غرور وعزت ملی واعتماد به نفس ملت شده اند بیشتر باعث خفت وسر افکندگی ملی شده اند یکی از دلایل اصلی اینست که دراین صنایع فرهنگ سازمانی فردیت وسود انگاری ورقابتهای سخیف بیشتر از فرهنگ همدلی و هماهنگی برای اعتلای نام ایران وایرانی حکفرما بوده است
توجه داشته باشید که همیشه خودرو ها وصنایع خودرو سازی در کشورها نماد پیشرفت وخود باوری بوده است که متاسفانه درکشور ما عملکردی عکس داشته است . (2907782) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۲:۰۳:۲۳
متاسفم (2911151) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۲:۲۳:۲۱
اخه خجالت نکشیدید رفتین از شرکت چینی اونم با عمر ۱۴ سال پلنتفرم خریدین برا شرکت ۴۸ ساله؟ واقعا که دنیا به ریش خودرو سازی ما میخنده
واقعا باید صنعت نداشته خودروسازی ایران رو اتیش زد به جاش صنعت فرغون سازی رو توسعه داد...
انحصار انحصار انحصار پسرفت پسرفت پسرفت (2911237) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۸:۰۶:۱۱
شما فقط یک فقره برو ببین ایران خودرو دنا رو ساخته و نمی گذارند که در بازار اصلا به هر قیمتی عرضه کنه اونوفت این خودروهای چینی با هر قیمت و کیفیتی سریع می آیند در بازار! چرایی آن را من واقعا متوجه نمی شوم! فرضا که مقداری گرانتر بدهند آیا این ماشین های چینی هم که اینقدر گران هستند به نسبت کیفیتشان اینطوری جلوی کارشان گرفته می شود؟!!! (2913681) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۵:۵۶:۵۷
تنها جان و مال من و شما ارزش نداره همین (2915338) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۰:۰۷:۲۵
سلام واحترام به همه عزیزانی که اظهار نظر کرده اند فقط بنده میدانم حمایت بیجا دولت ها از خود روسازها باعث این وضعیت نامطلوب شده وتا زمانی که این حمایتها ادامه داشته باشه امیدی به اصلاح ان نداشته باشیم (2916677) (alef-11)
 
حمد
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۷:۴۱:۵۷
همش پارتی بازیه (2919321) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۷ ۰۹:۴۹:۵۱
داستان خودرو هاي ملي داستان مخابرات هست يادتون هست تا نيومدن ايرانسل هر خط تلفن همراه رو بهمون ميدادن ١٥٠٠٠٠٠تومان الان دارن ميدن پنج هزارتومن دوتا خط هم ميدن تازه حساب كنيد مخابرات چ باندي داشتن با هيچ امكاناتي خطي رو با اون قيمت ميفروخت حالا داستان ايران خودرو و سايپاست البته زور اينا زيادتره از همه مردم و ارگان ها است مجلس هم كه هيچ كار مفيدي نميكنه (2920641) (alef-11)
 
ارسلان
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۴:۵۲:۳۹
خدا وکیلی وضع صنعت ایران باید این باشه که تو طراحی ماشین حتما باید تقلب کنیم تو دنا گفتند بدون مشارکت های خارجی تولید و طراحی می شود
حالا آیا ایران خودرو دنا را مونتاژ می کند یا می سازد؟ (3034283) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.