نظر منتشر شده
۴۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 320578
پاسخ کردونی به سؤالات مخاطبان الف:
حساسیت جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی کم شده است
بخش اجتماعی الف، 7 دی 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۹
در پی فراخوان الف برای طرح سؤالات مخاطبان با مدیر کل آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، از بین سؤالات رسیده حدود ۵۳ سؤال انتخاب و به آن‌ها پاسخ داده شده است.

در این پاسخ‌ها کردونی به علت شکسته شدن قبح اعتیاد، مهم‌ترین آسیب اجتماعی کشور، علت ظهور پدیده‌های ناهنجار اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی موبایلی و نسبت طلاق به ازدواج و و واکنش به اظهارات خانم دانشور عضو شورای شهر تهران اشاره کرده است.


۱- به نظر جنابعالی (با توجه به بالا رفتن سن ازدواج به دلایل مختلف وعدم تأمین جنسی مناسب جامعه) آیا عدم پاسخگویی سیستم به نیازهای جنسی جامعه سبب حذف این نیازها می‌شود؟ و تا کی قرار است نادیده گرفته شود؟
پاسخ: افزایش سن ازدواج یک پدیده چند بعدی است. بخشی از آن فرهنگی، بخشی اقتصادی، بخشی اجتماعی است. کاهش تعداد ازدواج و افزایش سن ازدواج یک واقعیت اجتماعی است. تعداد ازدواج‌ها در کشور حدود ۸۷۰ هزار در سال ۱۳۹۰ به ۷۲۴ هزار در سال ۱۳۹۳ کاهش یافته است. سن ازدواج هم برای زوج و هم برای زوجه افزایش یافته است. اگر منظور از سیستم دولت و دیگر نهادهای حکومتی است که تقریباً همه دستگاه‌ها ذی‌ربط موضوع افزایش ازدواج و کاهش طلاق را در حال پیگیری دارند. سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبری بند دوم به این موضوع اشاره و قید شده است: رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد. به نظر می‌رسد باید حوزه دانشگاهی، فعالین مدنی و رسانه‌ها یک گفت و گوی اجتماعی را شکل دهند تا از ابعاد مختلف راهکارهای تسهیل ازدواج و رفع نیازهای جنسی بررسی شود. این موضوع یک راهکار دولتی ندارد.

۲- چرا بچه‌های نسل جدید این قدر تنبل، لوس و ننر، بی عاطفه، راحت طلب، زودباور و خود باخته در مقابل تمدن غرب شده‌اند؟ قدیما یک پسر کلاس نهم و دهم شخصیت یک مرد را داشت و مسئولیت خانوادگی و اجتماعی سرش می‌شد. اشکال از کجا است؟
پاسخ: ضمن احترام به نظر شما با این گزاره موافق نیستیم «که نسل جدید تنبل، لوس، بی عاطفه و زود باور است». امروز هم می‌توان افرادی فراوانی را یافت که مسئولیت خانوادگی و اجتماعی را در سنین نوجوانی به عهده دارند.

۳- بنا به آمار مسئولین، پانزده هزار کودک کار و به همین تعداد کارتن خواب در تهران داریم. همه این افراد در معرض آسیب‌هایی بسیار خطرناکی هستند که خودتان بهتر مطلع هستید. آیا تهران پانزده میلیونی و سازمان‌های متعدد حمایتی در این شهر، توانایی سازماندهی ۳۰ هزار نفر را ندارند؟
پاسخ: در بحث کودکان کار و کارتن خواب‌ها موضوع فقط سازماندهی و ساماندهی نیست. حمایت اجتماعی در ابعاد مختلف اجتماعی، بهداشتی، امنیتی، حقوقی و آموزشی مورد نیاز است. در حوزه حمایت اجتماعی هم ضعف هماهنگی بین بخشی در دستگاه‌ها، همپوشانی برنامه‌ها و فقدان سیاست کارآمد سه عامل مهم در ناکامی‌های سیاستی است. تا زمانی که این سه چالش وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت که سیاست‌ها موفق باشند.

۴- چرا قبح معتاد بودن در جامعه ریخته شده است و معتادان اعم از زن و مرد در کوچه و خیابان و پارک آزادانه مواد مخدر استفاده می‌کنند و کسی کاری با آن‌ها نداشته و کاری هم برای آن‌ها انجام نمی‌دهد؟ آیا این آمار ۲ میلیون معتاد که مسئولین اعلام می‌کنند رقم صحیحی است؟ با این اوضاع به نظر می‌آید که تعداد معتادین بسیار بسیار از ۲ میلیون نفر بیشتر است. چرا مردم دنبال اعتیاد می‌روند؟
پاسخ: در خصوص آمار معتادان، ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی اعلام آمار است که این آمار را حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد وابسته و دائمی و ۸۰۰ هزار معتاد تفننی اعلام کرده‌اند. البته اگر همین آمار رسمی نیز مبنا باشد از سال ۱۳۸۵ به این سو روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ نفر معتاد به جمعیت معتادان کشور افزوده شده است. البته برخی فعالین مدنی و یا مسئولین سابق ستاد مبارزه مواد مخدر معتقدند این آمار بیشتر است. اینکه حساسیت جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی کم شده است حرف درستی است.

برخی از مسائلی که در این گفت و گو مطرح شده است خودشان باید محور یک گفت و گو قرار گیرند تا نظرات مختلف گفته شود. فکر می‌کنم این سؤال شما که چرا قبح معتاد بودن ریخته شده است و حساسیت جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کرده است یکی از سؤالات کلیدی و مهمی است که باید بسط یابد و محور گفت و گو و تبادل نظر بیشتر قرار گیرد. اخیراً گزارشی توسط درگاه آمار منتشر شده است که بیان می‌کند میزان وقت گذرانی مردم برای امور خیریه و داوطلبانه زیر سه دقیقه است. این مسئله هم تأیید کننده حرف شما ست چرا که نشان می‌دهد که اصولاً جامعه نسبت به مسائل اجتماعی چه امور خیریه باشد چه گسترش آسیب‌های اجتماعی بی تفاوت شده است.

۵- چرا جامعه کنونی ما ظرفیت استفاده از نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی موبایل به خصوص تلفن همراه را ندارد و از دل آن فجایعی مثل عکس‌های پسر جوان با ۱۴ دختر و فیلم پسر ۱۳ ساله بیرون می‌آید.
پاسخ: بحث آسیب‌های نوپدید و نوظهور در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فقط مختص به ایران نیست. یک بررسی گذرا در نشریات و اخبار بین‌المللی نشان می‌دهد این موضوع در اکثر کشورهای جهان به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده و موضوع بسیاری از تحقیقات دانشگاهی است. یک تحقیق که توسط دانشگاه گالف انتاریو کانادا انجام شده است بیان می‌کند: «شبکه‌های اجتماعی باعث تسهیل و پایدار شدن الگوهای سوء‌استفاده‌های جنسی شده است در حالی که مردم به ویژه دختران جوان اطلاعات بسیار کمی در خصوص ماهیت جنسی تجاوز‌ها و آزارهای آنلاین دارند و البته اکثریت خشونت‌های جنسی مرتبط با شبکه‌های مجازی نیز گزارش نمی‌شوند.»

برای مثال یک خبری که مدت‌ها موضوع رسانه‌های مهم جهان مثل سیان ان بود خودکشی یک دختر نوجوان در کانادا بود. این دختر ۱۵ ساله پس از اینکه در یک پارتی به دلیل مصرف بیش از حد الکل کنترل خود را از دست می‌دهد، در یک ارتباط جنسی دسته جمعی با تعدادی از نوجوانان هم‌سن قرار می‌گیرد. وی بعد از اینکه متوجه می‌شود عکس‌های اتفاق آن شب در بین ۱۰۰۰ دانش‌آموز دبیرستانی که در آن درس می‌خواند منتشر شده است خودکشی می‌کند. نکته مهم این است که در ایران در حوزه سیاست گذاری و محافل دانشگاهی باید به ابعاد مختلف موضوع توجه شود و بعد اجتماعی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی جدی قرار گیرد که باید صراحتاً گفت در این موضوع دارای ضعف هستیم.

۶- به نظر بنده یکی از مهم‌ترین عوامل بستر آفرین در ناهنجاری‌های اجتماعی مبحث حاشیه نشینی هست؟ وزارت برنامه ای برای کنترل این موضوع مهم دارد یا خیر؟
پاسخ: حرف کاملاً درستی است. بسیاری از محققین نظیر مارشـال كلينـارد معتقـد هستند حاشيه نشيني مسئله و عارضه اي شهري است و منشأ عمده بزه کاری و جرم است. دستگاهی که به طور تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند وزارت مسکن است. در دفتر امور آسیب‌های اجتماعی با برخی دفاتر وزارت مسکن که در حوزه حاشیه نشینی کار می‌کنند ارتباط وجود دارد و از اطلاعات آن‌ها برای تحلیل مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌شود ولی برای کنترل حاشیه نشینی و مسائل مرتبط با مهاجرت به صورت تخصصی ورود ندارد.

۷- بالا رفتن سن ازدواج در کشور موجد بسیاری از ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی چرا دولت یازدهم برنامه مدونی در این خصوص ندارد؟
پاسخ: هم اکنون بیش از یک دهه است که کشور با افزایش نسبت طلاق به ازدواج مواجه است؛ بنابراین نمی‌توان موضوع ازدواج و طلاق را به این دولت یا آن دولت ربط داد.

۸- الف: چرا حس بد بینی و بد گمانی به رفتارها میان افراد و گروه‌های جامعه از جمله دولت نسبت به یک دیگر رواج یافته و اراده‌ی توجیه مثبت رفتارها بی رنگ شده است؟
ب: چرا صداقت در برخورد و تعامل با دیگران در جامعه بسیار کم رنگ شده است؟
ج دین و اقتصاد چه نقشی در کاهش و افزایش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های فوق دارند؟ چه راه حل‌های عملی کار آمد را برای درمان و به حد اقل رساندن آسیب‌های مزمن و جان کاه فوق در نظر دارید؟

پاسخ: امروز احساس تحقیر نسبت به گروه‌های دیگر در جامعه رواج پیدا کرد است. احساس تحقیر و نفرت نسبت به فرد یا گروه دیگر به این معناست که آن فرد یا گروه به طور ماندگار بد، شریر و غیرقابل پذیرش است و هیچ شانسی برای اصلاح ندارد. این نگاه و رویکرد زمینه رواج بدبینی را فراهم می‌کند. خشونت، نفرت و بدبینی مانند یک بیماری واگیردار است که در صورت گسترش و اپیدمی شدن آن، دیگر به قومیت، جنسیت و تعلقات سیاسی افراد کاری ندارد بلکه تبدیل به سیلی خواهد شد که همه را با هم خواهد برد. مهار گفتمان خشونت و تحقیر یکی از الزامات مهم برای کاهش بدگمانی است.

۹- آمار طلاق در تهران چقدر است؟ برخی آمارها از نسبت ۲ به ۱ و بعضی ۳ به ۱ ازدواج به طلاق حکایت دارند. صادقانه بفرمایید که آمار طلاق در تهران چند درصد است؟
پاسخ: طبق آمار ثبت احوال در سال ۹۳، ۸۷۱۴۵ ازدواج و ۳۲۹۷۶ طلاق در استان تهران رخ داده است. تقریباً نسبت ازدواج به طلاق ۶/۲ می‌باشد.

۱۰- دلیل فراری شدن جوانان از ازدواج چیست؟ هزینه‌های زیادی یا معضلات اجتماعی؟
پاسخ: شکی نیست که مسائل اقتصادی یکی از دلایل کاهش ازدواج است؛ اما نمی‌توان کاهش ازدواج و عدم تمایل به ازدواج را فقط به مسائل اقتصادی تقلیل داد. یک بعد دیگر مسئله سبک زندگی است. الآن چندین سال است که کشور با پدیده رشد تک فرزندی مواجه است که این مسئله اتفاقاً در خانواده‌های با درآمد متوسط و بالا هم نمود بیشتری دارد... بعد فرهنگی، اجتماعی در زندگی مشترک در موضوع طلاق هم قابل بحث است. قطعاً هزینه‌های زندگی می‌تواند بر طلاق مؤثر باشد ولی همه مسئله نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد استان‌هایی که بالاترین نسبت طلاق به ازدواج را دارند اتفاقاً استان‌هایی نیستند که بالاترین فقر شهری و روستایی را دارند.

یکسری تحولات فرهنگی اجتماعی رخ داده است و یکسری ترجیحات، تمایلات و سبک زندگی جدیدی طلب می‌شود که اتفاقاً این موارد باید مورد گفت و گو قرار گیرد. خیلی از افراد و جوانان با وضعیت اقتصادی خوب هم هستند که تمایلی به ازدواج ندارند. آیا در این جا هم مسئله اقتصادی و هزینه‌های زندگی است؟ تکرار می‌کنم هزینه‌های زندگی یک عامل است ولی عوامل دیگری وجود هم وجود دارند. جمع بندی اینکه ازدواج، طلاق و دیگر ابعاد مرتبط با خانواده را نمی‌توان فقط با مسائل اقتصادی تحلیل کرد. آیا امروز تمایل به زندگی مشترکِ بدون ازدواج در بین برخی جوانان وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد فقط دلیلش مسائل اقتصادی است؟ آیا دلایل غیر اقتصادی نقش ندارد؟

۱۱- آیا ما هنوز شاهد پدیده قاچاق دختران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خارج کشور هستیم؟ آقای صادقی رئیس سابق پليس مهاجرت و گذرنامه نيروی انتظامی این پدیده را تأیید کرده بود
پاسخ: این سؤال باید از دوستان نیروی انتظامی پرسیده شود. اینجا ذکر یک نکته مفید است و آن اینکه باید بین آسیب اجتماعی، مسئله اجتماعی و جرم به ویژه جرم‌های سازمان یافته تفاوت قائل شد. پدیده قاچاق انسان یک موضوع کاملاً امنیتی و مجرمانه است.

۱۲ - با عرض سلام به عقیده شما بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی که در کشور ما وجود دارد چیست؟
پاسخ: می‌توان لیست متعددی از آسیب‌ها را نام برد که روند آن‌ها نامطلوب است و یا در برخی مناطق وضعیت بحرانی است؛ اما برداشت من این است که گسترش گفتمان و احساس «تحقیر» در جامعه یکی از عواملی است که می‌توان به عنوان یکی از عوامل ایجاد و تشدید خشونت از آن نام برد از آسیب‌هایی مهمی است که باید برای مواجه با آن چاره اندیشی کرد... تحقیر در یک فضای اجتماعی و در ارتباط افراد و گروه‌ها با یکدیگر یک دو قطبی ایجاد می‌کند که یک سوی آن افراد و گروه‌هایی هستند که دیگران را به عنوان افراد تحقیر شده، پست و مادون مورد قضاوت قرار می‌دهند و در آن سو افرادی قرار دارند که به موجب قضاوت دیگران احساس تحقیر می‌کنند.

بر این اساس وقتی بعضاً مشاهده می‌شود در کشور ما در حوزه‌های سیاست، ورزش، هنر و ورزش نشانه‌های بروز گفتمان تحقیر نسبت به یکدیگر وجود دارد و حتی در بیان و ابراز احساس همدردی نسبت به قربانیان حوادث داخلی و بین‌المللی این موضوع خود را نمایان می‌کند، حرکت به سمت از بین بردن زبان و احساس تحقیر در جامعه بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند. طبق آمار پزشکی قانونی سالیانه حدود ۶۰۰ هزار نزاع منجر به معاینه در این سازمان ثبت می‌شود. کافی است نگاهی به نزاع‌هایی که در هنگام رانندگی رخ می‌دهد داشته باشیم. یا تعدد حوادث خشونت باری که در نقاط مختلف کشور اتفاق می‌افتد.

۱۴- سلام شما در تاریخ ۲۱ مرداد ماه ۹۵ گفته‌اید: اهتمام ویژه استاندار خوزستان به مبارزه با سوءمصرف مواد مخدر و توجه ویژه به ارتقا فرهنگ شهروندی و اجرای برنامه متعدد اجتماعی، فرهنگی در کنار عزم همگانی سایر مسئولین منطقه ای و ملی از جمله دلایل زمینه ای برای کاهش خشونت و نزاع در استان بوده است. ولی ما تو واقعیت شاهد چیز دیگه ای هستیم، این چه اهتمامیه هر روز درگیری و قتل و نزاع‌های قبیله ای ازش مباد بیرون؟
پاسخ: آن آمار برگرفته از گزارش پزشکی قانونی بود که هم اکنون در سایت این سازمان هم موجود است.

۱۵- در اولین نشست استانداران دولت فعلی با دکتر روحانی، ایشان اشاره می‌کند که از بعد از انقلاب تا الآن در بدترین وضعیت آسیب‌های اجتماعی کشور هستیم. اکنون حدود دو نیم سال از ریاست جمهوری آقای روحانی ولی وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور بدتر شده است؟ آمارها حکایت از این دارد که بدتر شده.
پاسخ: اگر دوست عزیز مصداقی‌تر صحبت می‌کرد امکان گفت و گوی بیشتری فراهم می‌شد. برای مثال ذکر می‌شد چه آسیبی افزایش یافته است؛ اما به طور کلی باید دقت کرد آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان یک شبه از بین برد. نمی‌توان برای کاهش اعتیاد و یا مسئله کودکان کار و یا کنترل خودکشی انتظار داشت با یک اقدام چکشی و سریع مسئله حل شود. در کشور برزیل پس از ۱۰ سال اجرای موفق یک برنامه حمایت اجتماعی حدود ۱۲ درصد از کار کودکان کاهش یافت. از سوی دیگر در مسئله آسیب‌ها تمرکز ابتدا باید کنترل باشد. آنچه در این دولت به عنوان یک اقدام مهم انجام شده است این است که مسائل اجتماعی کتمان و انکار نمی‌شود که این برای ارائه سیاست و یا راهکار حل مسئله اولین گام است. البته می‌توان مصادیقی برای صحبت شما ذکر کرد. مثلاً در موضوع طلاق در دو سال گذشته همچنین سیر صعودی را شاهد بودیم.

۱۶- بالاخره ایرانیان چقدر لیتر مشروبات الکلی مصرف می‌کنند؟ ۴۲۰ میلیون لیتر یا ۵۰ میلیون؟ ستاد قاچاق که می‌گوید ۱ میلیارد دلار سالانه مشروبات الکلی به کشور قاچاق می‌شود؟
پاسخ: برآورد دفتر امور آسیب‌های اجتماعی این است که حدود ۶۰ میلیون لیتر در سال است. ارجاع می‌دهم به مقاله ای که در این خصوص نوشته شده است.

۱۷- جناب آقای دکتر کردونی آیا شاخص استانداردی برای ارزیابی میزان آسیب‌های اجتماعی موجود در یک جامعه وجود دارد؟
پاسخ: اگر منظور میزان و نرخ افزایش یا کاهش آسیب‌های اجتماعی که معمولاً برای هر آسیب یک شاخص قابل طرح است. مثلاً برای خودکشی از نرخ اقدام به خودکشی و یا مرگ و میر ناشی از خودکشی در هر صد هزار نفر می‌شود نام برد؛ اما یک چالش مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی این است که باید به یک تفاهم نظری در خصوص مفاهیم رسید. برای نمونه کودک در خیابان، کودک کار و کودک خیابانی و اشتغال کودک هر کدام تعاریف مختلف دارند؛ اما نکته مهم‌تری که در بحث آسیب‌های اجتماعی باید به آن توجه شود ضرورت ارزیابی برنامه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی است. در این قمست ضعف‌های بسیار زیادی وجود دارد. میزان موفقیت و یا عدم موفقیت یک سیاست و یک اقدام باید به طور مستقل ارزیابی شود.

۱۸- آقای دکتر لطفاً در خصوص وضعیت عشق در جهان معاصر و به ویژه جامعه خودمان هم صحبت بفرمایید؛ چرا روابط عاشقانه در دنیای امروز هم مهم شده و در عین حال سست و گسسته شده است؟
پاسخ: یک نقدی که همیشه بر برخی افراد وارد است این است که در همه موارد نظر می‌دهند بدون اینکه تخصص داشته باشند. بر این اساس اجازه بدهید در مواردی که نه تخصص دارم، نه در سابقه علمی سر رشته ای دارم و نه در حوزه وظایف اداری مسئولیت دارم اظهار نظر نداشته باشم.

۱۹- احمد می‌دری معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چندی پیش گفته بود: تغییر الگوی انتقال ایدز به روابط جنسی نگران‌کننده است. الف: چه برنامه ای برای کنترل ایدز و انتقالان از طریق رابطه جنسی دارید؟ ب: تجربه دیگر کشورها در این رابطه چگونه است؟
پاسخ: دفتر امور آسیب‌های اجتماعی مسئول دبیرخانه حمایت اجتماعی از ایدز است که چندی پیش جلسه ای در این خصوص هم برگزار شد و مسئولین مختلف و سازمان‌های ذی‌ربط گزارشی از عملکرد خود ارائه دادند. این نکته که به سمت انتقال ایدز از طریق روابط جنسی تغییر الگو داشته‌ایم یک واقعیت است. در کشورهای دیگر نظیر تایلند برای مهار ایذر مهم‌ترین اقدام این بوده است که دولت، فعالین مدنی و رسانه‌ها سیاست مؤثر، کارآمد و دقیقی برای اطلاع رسانی مردم، آموزش و تدوین سیاست چند بعدی منطبق بر مؤلفه ای منطقه ای داشته‌اند. نمی‌توان با انکار و سرپوش گذاشتن یک مسئله اجتماعی را کنترل کرد.

۲۰- نظر شما در مورد ازدواج موقت چیست؟ آیا در شرایط فعلی که جوانان توانایی تشکیل زندگی را ندارند ازدواج موقت بر آسیب‌های اجتماعی نمی‌افزاید؟
پاسخ: واقعیت این است که تاکنون موضوع ازدواج موقت و اثر گذاری و تأثیر پذیری آن از بر مؤلفه‌های مختلف مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در دستور کار این دفتر نبوده است.

۲۱- چرا دولت تاکنون مرجعی واحدی برای اعلام میزان و آمارهای مرتبط با مسائل اجتماعی در نظر نگرفته است. ما زمانی می‌توانیم یک معضل را برطرف کنیم که نسبت به ان و حدود آن شناخت داشته باشیم. اکنون هر مرجعی تریبونی بدست آورد آماری در این زمینه می‌دهد این آمار بعلاوه اینکه باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود، هیچ گونه سندیتی نیز ندارند.
پاسخ: نقد درستی است. البته بخشی از این چالش متوجه فعالین مدنی و دانشگاهیان نیز می‌باشد. به طور کلی باید اذعان کرد یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای اتخاذ رویکرد سیاستی در حوزه اجتماعی این است که گاه آمارهایی بدون اعتبار و واقعیت در حوزه‌های مختلف مانند مصرف الکل، تعداد کودکان کار و خیابان و ... بیان می‌شود. البته از آن سو نیز رویکردی انکار گونه نسبت به آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که وضعیت اجتماعی را بسیار مطلوب، بدون چالش و عاری از هرگونه آسیب به تصویر می‌کشد. این نکته که ما زمانی می‌توانیم یک معضل را برطرف کنیم که نسبت به ان و حدود آن شناخت داشته باشیم سخن بسیار صحیحی است و تلاش ما در دفتر امور آسیب‌های اجتماعی این است که در این مبنا حرکت کنیم.

۲۲- این سایت گویا متعلق به زیر مجموعه شماست: http://asibha.mcls.gov.ir وقتی سایت شما این قدر عقب مانده و ابتدایی است و هیچ گونه اطلاع رسانی دقیق و درستی در آن نیست چه انتظاری دارید که مردم آگاه باشند؟ البته انتظار نداریم از فردا دستورالعمل راست برو راست بیا، اینو بپوش اینکار رو بکن یا نکن روی سایت خودتون قرار بدید و مردم را ربات خودتون فرض کنید.
پاسخ: نقد شما دوست گرامی نیز وارد است. متعهد خواهیم شد که تا پایان سال جاری این سایت ارتقا یابد و بتواند نقش خود را در عرصه اطلاع رسانی ایفا کند. دوستان سایت الف هم می‌توانند بر وعده ما نظارت کنند.

۲۳- سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است: احتمال می‌دهیم یک میلیون نفر فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع بیگانه در کشور زندگی می‌کنند که هویت آن‌ها مشخص نیست؛ یعنی در حال حاضر یک میلیون نفر در کشور در حال زندگی هستند که حکومت هیچ گونه اطلاعاتی درباره آن‌ها ندارد؟ آیا این حرف صحیح است؟ اگر صحیح دولت به ابعاد اجتماعی و سیاسی آن تاکنون توجه کرده است؟ اگر یک نفر از این یک میلیون نفر خطایی کرد چگونه دستگاه‌های امنیتی می‌خواهد آن را شناسایی کنند؟
پاسخ: در جلسه اخیر شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی مقرر شد وزارت رفاه و وزارت کشور با همکاری وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی طرحی را برای شناسایی این فرزندان آماده کنند. البته معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار نیز تاکنون اقداماتی مهم در این خصوص انجام داده است که امید است با مصوبه اخیر شورای عالی رفاه این روند سرعت یابد.

۲۴- نظر شما در مورد طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب چیست؟
پاسخ: مرکز پژوهش‌های مجلس در آذر ماه ۱۳۹۳ گزارشی در این خصوص منتشر کرده است و اعلام کرده است توجه به شرايط زماني، سابقه موضوع و فرآيند سیاست‌گذاری حجاب در جمهوري اسلامی و با در نظر داشتن نظرات كارشناسي كليات طرح قابل پذيرش نيست. برخی از دلایل رد این طرح از سوی مرکز پژوهش‌ها به شرح ذیل است:
- بي توجهي طرح به ضرورت و لزوم ايجاد مطالبه عمومي و وفاق جمعي در برخورد با بدحجابي.
- افزايش امكان گسست بين نظام و مردم با توجه به فقدان مطالبه عمومي و در نتيجه اعمال
- مجازات بيشتر نسبت به بدحجابي و امكان شکل گیری مقاومت مردمي
- تقليل بدحجابي از امري نابهنجار و غیر ارزشی به يكي از تخلفات راهنمايي و رانندگي و كاستن از ارزش حجاب و گسترش تصور تخطي از ارزش حجاب با پرداخت هزينه نقدي.

۲۵- الف: مدل توسعه انسانی سازمان ملل که در کشور ما اجرا می‌شود در کنار مدل‌های اقتصادی و فرهنگی دیگر باعث افزایش آمار طلاق، بیکاری فزاینده مردان و پسران و کاهش چشمگیر آمار ازدواج نسبت به تعداد جوانان مجرد شده است. چرا هیچ یک از رسانه‌ها و کارشناسان درباره خطرات و اثرات این سیاست‌های غلط به مردم روشنگری نمی‌کنند؟
پاسخ: پیشنهاد مناسبی است. می‌توان این موضوع را محور گفت و گو های اجتماعی قرار داد.

ب: هم اکنون ۹۰ درصد معتادان مرد هستند. با این وجود هیچ سازمان و تشکلی برای دریافت علل روی آوردن مردان به اعتیاد تحقیق و پژوهش نکرده و دولت هیچ برنامه ای برای پیشگیری پسران به اعتیاد ندارد. با توجه به آمار جنایت و بزه کاری جوانان معتاد، آیا این مسئله مهم نیست؟ پس چرا دول تمردان هیچ برنامه ای برای مبارزه با اعتیاد مردان ندارند و مرتب تیتر اعتیاد زنان در رسانه‌ها خودنمایی می‌کند؟
پاسخ: در حوزه اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی امر است و دفاتر مختلف این ستاد پژوهش‌ها مختلفی در این راستا انجام داده‌اند و طرح‌های متعددی را در دستور کار دارند. در دفتر امور آسیب‌های اجتماعی تمرکز فعالیت‌های مرتبط با اعتیاد به موضوع اعتیاد کودکان است و در این راستا سیاست گذاری انجام می‌شود.

۲۶- با توجه به اینکه میزان ازدواج موقت به دائم طبق آمار به نسبت ۲ به ۱۰ رسیده و با توجه به هزینه‌های بسیار بالای ازدواج دائم و... به نظر شما: ۱-ازدواج موقت و سفید و ... آیا یک آسیب است؟ ۲-آیا ازدواج موقت رشد خواهد کرد و ازدواج دائم کاهش خواهد یافت؟ ۳- آیا ممکن است در چند ساله آینده نسبت ۲ به ۱۰ کنونی به ۵ به ۱۰ یا حتی ۱۰ به ۱۰ یا یک به یک برسد؟
پاسخ: در پاسخ به سؤال اول باید اذعان داشت روابط خارج از چارچوب عرفی و قانونی را باید به منزله یک واقعیت اجتماعی مد نظر قرار داد و در خصوص آن چاره اندیشی کرد. در خصوص رشد و یا عدم رشد ازدواج موقت هم نمی‌توان پیشگویی خاصی انجام داد.

۲۷- چرا آستانه تحمل مردم به شدت پایین آمده به طوری که آمار بالایی از قتل‌ها به خاطر جنون آنی و عصبانیت لحظه ای می‌باشد؟
پاسخ: یکی از سؤالاتی که رهبری نظام در سفر به خراسان شمالی مطرح کردند این بود که «علت برخی پرخاش گری‌ها و نابردباری‌ها در روابط اجتماعی چیست؟». آمار رسمی که توسط درگاه ملی آمار، پزشکی قانونی و مصاحبه‌های علنی مسئولین ذی‌ربط بیان شده است نیز بیانگر این است که در سال ۱۳۹۲ بیش از ۶۰۰ هزار نزاع در کشور رخ داده است، ایراد ضرب و جرح در سال ۹۲ در مقایسه با سال قبل از آن، ۱۲ درصد افزایش یافته است، آمار قتل عمد در کشور از هزار و ٥٧٧ در سال ١٣۸۰، به ٢ هزار و ١١٢ در سال ١٣٩۰ افزایش یافته است، بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱ بیش از ده هزار نفر بر اثر اصابت سلاح سرد جان باخته‌اند، سن استفاده از سلاح سرد در کشور کاهش یافته است و فقط در سال ۹۲ بیش از ۶ میلیون پرونده وارد سیستم قضایی شده است. همین جا باید متذکر شد که خشونت و پرخاشگری در روابط اجتماعی محدود به کشور ما نیست بلکه یکی از عوامل اصلی مرگ و میر جمعیت ١٥ تا ٤٤ سال جهان به شمار می‌رود. با این وصف به نظر می‌رسد محافل دانشگاهی و صاحب‌نظران باید به کمک خوزه سیاست گذاران بیایند و دیدگاه‌های علمی و تحقیقات کاربردی خود در پاسخ سؤال مهم دلیل افزایش نا بردباری در جامعه را ارائه بدهند.

۲۸- چرا جامعه ایران از جنسیت عبور نکرده ذکر این نکته الزامی است منظور حقیر بی‌بندوباری نیست بلکه نگاه صرفاً جنسیتی در روابط اجتماعی از استاد و دانشجو گرفته تا کسبه و قس علی‌هذا. چرا ما در روابط معمولی هم زن بودن و مرد بیشتر در ذهنمون مهمه تا انسان بودن طرف مقابل.
پاسخ: دقیقاً متوجه سؤال این دوست گرامی نشدم اگر توضیح بیشتری بدهند امکان گفت و گوی بهتری فراهم خواهد شد.

۲۹- صدا و سیما نقش بسیار مهمی در شناساندن آسیب‌های اجتماعی به مردم می‌توانست داشته باشد. نظر شما در مورد عملکرد کنونی صدا و سیما در رابطه با آسیب‌های اجتماعی چیست.
پاسخ: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نقش بسیار مهمی در ایجاد آگاهی و تأثیر گذاری در فرایند سیاست گذاری به عهده دارند. واقعیت این است اگر به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم باید با تدبیر، هماهنگی و گفت‌وگوی اجتماعی رویکرد سیاستی به آسیب‌های مشخص آن هم در منطقه‌های معین داشته باشیم، در غیر این صورت نباید انتظار داشت که راهبردها و برنامه‌های ما به موفقیت برسد... در همین راستا بنابراین یک ائتلاف همه جانبه بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، فعالین مدنی، محافل دانشگاهی و زمینه‌سازی برای مشارکت و حضور همه جانبه مردم در زمره الزامات اساسی در حوزه اجتماعی است. برای ایجاد این و شکل گیری این ائتلاف و ایجاد گفتمان سازی، افزایش مشارکت خیرین و فعالین مدنی و اصلاح قوانین صدا و سیما می‌تواند نقش بی بدیلی ایفا کند.

۳۰- علت و سرمنشأ ناهنجاری‌های اجتماعی مثل مزاحمت‌های فیزیکی و جنسی خیابانی، متلک پرانی و ... در چیست؟
پاسخ: نمی‌توان انکار کرد که مزاحمت خیابانی و متلک پرانی یک واقعیت اجتماعی است که در کشور وجود دارد؛ اما برای مواجه با ان باید رویکرد انتظامی و قضایی در کنار رویکرد اجتماعی فرهنگی وجود داشته باشد. برای مهار مزاحمت خیابانی نمی‌توان فقط به اقدامات دولت و نیروی انتظامی متکی بود. باید یک عزم جدی مردمی به وجود آید تا هزینه اجتماعی افرادی که مرتکب مزاحم خیابانی می‌شوند بالا برود. از سوی دیگر دانشگاهیان باید تحقیقات کاربردی و میدانی برای بررسی علل گسترش این پدیده‌ها داشته باشند.

۳۱- آیا موضوع آسیب‌های اجتماعی در کشور ما خود دچار آسیب‌زدگی نشده است؟ عده ای آسیب‌ها را تا راه دارد گنده می‌کنند و در اذهان عمومی ترویج می‌دهند و عده ای دیگر سعی می‌کنند آن‌ها را کمتر از آنچه که هست نشان دهند. به نظر شما راه علمی و درست طرح آسیب‌ها در افکار عمومی چیست؟
پاسخ: کاملاً موافقم. واژه ای جالبی هم به کار برده شد. آسیب‌های اجتماعی در کشور خود دچار آسیب‌زدگی است. دو رویکرد انکار و بزرگنمایی دو افت و چالش مهم در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند. انکار و بزرگنمایی آسیب‌های اجتماعی از یکسو تأثیر منفی بر میزان حساسیت جامعه دارند و از سوی دیگر باعث اشتباه و خطای سیاست گذاران می‌شوند. برای مواجه با این دو چالش نقش عمده بر عهده رسانه‌ها است. رسانه‌ها باید افرادی را که مصاحبه می‌کنند و یا یادداشت می‌نویسند وادار کنند با ذکر منبع، دقیق و مشخص آمار و داده‌های معتبر بیان کنند.

۳۲- دلیل مهاجرت مردم به ویژه نخبگان (فرار مغزها) چیست؟ و چه آثار و پیامدی بر روی دیگر نخبگان در داخل کشور می‌گذارد؟
پاسخ: تصور می‌کنم موضوع مهاجرت و دلایل ان و اینکه چه پیامدی بر دیگر نخبگان می‌گذارد خارج از موضوع بحث که مرتبط با آسیب‌های اجتماعی است می‌باشد.

۳۳- به نظر شما گشت ارشاد چقدر در مهار آسیب‌های اجتماعی مؤثر بود؟
پاسخ: تصور نمی‌کنم هدف از گشت ارشاد مهار آسیب‌های اجتماعی باشد.

۳۴-الف: آیا ارتباط دختر و پسر (دوستی‌های رایج کنونی بین پسران و دختران) آسیب اجتماعی است و آسیب زا است؟ ب: سهم بگو مگوهای سیاسیون و مسئولان کشور را در تنش بین افراد جامعه چقدر می‌دانید؟
پاسخ: الف - آسیب اجتماعی تعریف روشن و علمی مشخصی دارد. برای مثال طبق تعریف مرحوم عبدالهی آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی اطلاق می‌شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعهٌ محل فعالیت کنش گران قرار نمی‌گیرد و از نتیجه بلامانع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی رو به رو می‌گردد.
ب - گفتمان خشونت و افزایش احساس تنفر بین گروه‌های سیاسی بر افزایش تنش و خشونت در جامعه تأثیر دارد. اگر بگو و مگوهای سیاسی به مرز ایجاد تنفر و پیدایش حس تحقیر نسبت به سایر گروه‌ها برسد بر وضعیت اجتماعی جامعه تأثیر دارد.

۳۵- اخیراً خانم دانشور عضو شورای شهر تهران اعلام کرده است که دولت در بحث کودکان کار رفوزه است. وی همچنین گفته است با ۸۰ میلیارد تومان بحث کودکان کار حل می‌شود نظر شما چیست؟
پاسخ: رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از افراد دغدغه مند در حوزه اجتماعی هستند که در طرح مسئله آسیب‌های اجتماعی و ایجاد حساسیت اجتماعی تلاش می‌کنند اما بیان این عبارت نسبت به دولت از سوی ایشان یا ناشی از عدم اطلاع و یا ناشی از بی انصافی است، مسلم است این رویکرد به مقوله کودکان کار و خیابان سطحی، تقلیل گرایانه و به نوعی تبلیغاتی است که مورد تأیید صاحب نظران و فعالین مدنی نیست و حتی با تجارب بین‌المللی نیز در تضاد است و لذا نمی‌تواند مبنای تصمیم گیری نهادهای مسئول در حوزه کودکان کار و خیابان باشد حتی اگر از نظر این عضو شورای شهر دلیل رفوزگی باشد. برای مثال در کشور برزیل با اجرای یکی از موفق‌ترین برنامه‌های حمایت اجتماعی که از آن به عنوان «انقلاب خاموش» در برزیل یاد می‌شود پس از ده سال موفق شد حدود ۱۲ درصد کار کودک و ۸ درصد بازماندگی از تحصیل را کاهش دهد بنابراین ادعای اینکه با ۸۰ میلیارد تومان پول می‌توان مسئله کودکان کار و خیابان را حل کرد نشان از عدم فهم درست از این مقوله دارد. شورای حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان که ۸ سال تعطیل بود در این دولت نه تنها در سطح ملی بلکه در ۱۵ استان کشور نیز فعال شده است. یکی از مشکلات حوزه کودکان در سال‌های قبل عدم تولی گری، ضعف هماهنگی، فقدان نظارت بوده است که با فعال شدن این شورا گام اساسی برای اصلاح این نقاط ضعف برداشته شده است

۳۶- آیا تصویری از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف وجود دارد. برای مثال مشخص است بالاترین میزان کودک آزاری یا خودکشی در کدام منطقه یا استان است.
پاسخ: یکی از اقدامات مهمی که با دستور وزیر رفاه در دفتر امور آسیب‌های اجتماعی انجام شده است تدوین اطلس اجتماعی کشور است که طی آن این امکان فراهم شده است که برای ۱۵ مؤلفه مرتبط با آسیب‌های اجتماعی به تفکیک شهرستان وضعیت ترسیم شود. در خصوص کودک آزاری نیز این تصویر وجود دارد.

۳۷- مهم‌ترین مانع در کاهش آسیب‌های اجتماعی کدام است.
پاسخ: برای این پاسخ می‌توان عوامل متعددی را نظیر ضعف هماهنگی بین بخشی، فقدان داده‌های هوشمند، حضور ضعیف مشارکت نهادهای مدنی در فرایند سیاست گذاری را نام برد.

۳۸ -در مقایسه با سایر کشورها حضور مؤسسات خیریه در ایران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی چقدر مؤثر بوده است.
پاسخ: اخیراً آماری اعلام شده است که میزان فعالیت خیریه افراد در زمان اوقات فراغت فقط دو دقیقه در شبانه روز می‌باشد که آمار مأیوس کننده است. البته باید اذعان داشت طیف مختلفی از افراد اقدامات خیریه قابل تحسینی انجام می‌دهند اما باید همان‌گونه که وزیر رفاه اعلام کرده‌اند جنبش خیر جمعی در کشور شکل بگیرد.

۳۹- به نظر شما علت ورود مقام معظم رهبری به مسئله آسیب‌های اجتماعی عدم توجه و عدم توانایی دولت در مهار آسیب‌های اجتماعی نبوده است؟
پاسخ: باید توجه کرد که دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص مسائل اجتماعی به ویژه آسیب‌های اجتماعی مسبوق به سابقه است و این‌گونه نیست که تنها به جلسه‌های اخیر با مسئولین عالی رتبه نظام محدود شود. مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۵ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر را ابلاغ و تصریح کردند «سیاست‌های کلی در باب مواد مخدر، نهایی و ابلاغ گردید؛ ولی این نگرانی همچنان باقی است که دست‌اندرکاران، بلای بزرگ و تهدید عظیمی را که از این سو متوجه کشور است، به درستی برآورد نکنند و باز هم مشکلات بر روی هم متراکم شود؛ لذا از آقایان محترم انتظار می‌رود که هرکدام سهم دستگاه خود در اجرایی کردن این سیاست‌ها را با سرعت و قاطعیت و بدون فوت وقت به مرحله‌ی عمل برسانند».

رهبری نظام در سال ۹۱ نیز در یک سخنرانی به عدم پیشرفت چشمگیر در «حوزه سبک و فرهنگ زندگی» اشاره و پرسش‌های متعددی در خصوص برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، پرخاشگری، دروغ و حقوق افراد در اینترنت مطرح کردند. در بند ۶ سیاست‌های کلی جمعیت صراحتاً بر مقوله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید و در بند ۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ضرورت ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی اشاره نمودند. با این وصف این تصور و برداشت که رهبری نظام امروز به مقوله آسیب‌های اجتماعی پرداخته‌اند اشتباه است.

۴۰- به نظر شما نقش رسانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی چیست.
پاسخ: فرایند سیاست گذاری برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی شامل مراحلی نظیر تشخیص مسئله، تدوین راهکار، تصویب راهکار، اجرای راهکار و ارزیابی راهکار. رسانه‌ها در تمام مراحل می‌توانند ایفای نقش کنند؛ اما دو نقش عمده ایجاد حساسیت برای سیاست گذاران و ارزیابی سیاست‌های در حال اجرا ست. البته در ایجاد تفاهم گفتمانی نیز می‌توانند نقش مهم داشته باشند.

۴۱- روند افزایش طلاق در ایران چگونه بوده است؟ کدام استان‌ها بیشترین درصد طلاق را دارند.
پاسخ: نسبت طلاق به ازدواج در سال ۱۳۸۴، ۱۰ درصد بود است که این نسبت در سال ۱۳۹۱ به ۱۸ درصد افزایش یافته است. میانگین سن ازدواج هم که در سال ۷۵ برای مردان ۲۵ سال و برای زنان ۲۲ سال بوده است در سال ۹۰ برای مردان ۷/۲۶ و برای زنان ۴/۲۳ افزایش یافته است.

۴۲ - بودجه دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی چقدر است.
پاسخ: یکی از چالش‌های سیاست گذاری برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی پراکندگی بودجه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی است. ظرف دو هفته آینده گزارش تحلیلی دفتر امور آسیب‌های اجتماعی در خصوص بودجه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی و دستگاه‌های متعدد دریافت کننده این بودجه‌ها منتظر می‌شود.

۴۳- برای کاهش اعتیاد در کشور چه راهکارهایی وجود دارد.
پاسخ: اعتیاد یک مسئله ساده نیست که بتوان برای آن راهکار مشخص ارائه دهد. چندین دهه است که ایران مثل سایر کشورهای جهان درگیر این موضوع است. در کشورهای مختلف سیاست‌ها و اقدامات مختلفی اجرا می‌شوند و سپس مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا موفقیت امیر بودن آن‌ها مشخص شود. برای مثال در برخی کشورها نظیر کانادا، سوئیس و دانمارک، آلمان، استرالیا، هلند، نروژ، اسپانیا و لوکزامبورک اتاق‌هایی برای استفاده از مواد مخدر وجود دارد که در آن‌ها مصرف‌کنندگان می‌توانند مواد تهیه شده قاچاقی -که نوعاً هروئین و کوکائین هستند- را برای مصرف تحت نظارت با خود به این ساختمان‌ها بیاورند. در برخی دیگر کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا و انگلستان دادگاه‌های ویژه رسیدگی به جرائم مربوط به مصرف مواد مخدر تأسیس شده است تا افرادی که خود به این نوع جرائم اعتراف می‌کنند، به جای آنکه روانه زندان شوند در مراکز ترک اعتیاد درمان شوند. هدف دادگاه‌های مواد عبارت است از بهبود حاصل درمان برای مرتکبین وابسته به مواد و کاهش میزان ارتکاب و بدان وسیله به حداقل رساندن هزینه‌ها برای جامعه و سیستم‌های عدالت کیفری در ارتباط با جرم‌های مرتبط با مواد. تشکیل کمیسیون بازدارنده را یکی دیگر شیوه‌های مقابله با سوء مصرف مواد برشمرد که در کشور پرتغال تجربه شده است. در کشور پرتغال کسی که به دلیل داشتن مقدار کمی (متوسط مصرف کنندگان در یک دوره ۱۰ روزه مصرف می‌‌کنند) از هر نوع مواد غیرقانونی برای مصرف شخصی گرفتار شود، به یک کمیسیون محلی بازدارنده اعتیاد مواد (کمیسیون بازدارنده) متشکل از یک وکیل، یک دکتر و یک مددکار اجتماعی ارجاع داده می‌‌شود. البته ذکر این تجارب به این معنا نیست که الزاماً اجرای آن‌ها در ایران مفید است و منجر به نتیجه خواهد شد بلکه باید منطبق با مسائل فرهنگی و قانونی کشور بهترین شیوه‌ها اتخاذ شود.

۴۴ - الف: نقش فقر در آسیب‌های اجتماعی چیست؟ ب: آیا برخورد سلبی می‌تواند جلو آسیب‌ها را بگیرد؟
پاسخ: فقر یکی از عوامل مؤثر بر آسیب‌های اجتماعی است ولی نمی‌توان تمام آسیب‌های اجتماعی را به فقر نسبت داد. برای مثال مطالعات دفتر آسیب‌ها نشان می‌دهد بین میزان فقر و نزاع و یا فقر و طلاق همبستگی مستقیم وجود ندارد. بدین معنا که نمی‌توان همه آسیب‌های اجتماعی به ویژه این دو مورد (طلاق و نزاع) را فقط به فقر نسبت داد.

۴۵ -الف: آیا عدم ارائه آمار درست و یا جعل آمار و پنهان‌کاری کمکی به کاهش آسیب‌ها می‌کند؟ متأسفانه دولت‌های ایران این‌چنین عمل کرده‌اند.
پاسخ: مسلم است عدم ارائه آمار، جعل آمار و پنهان‌کاری نه تنها کمکی به حل مسائل نمی‌کند بلکه خود ایجاد مسئله خواهد کرد. در مواجه با آسیب‌های اجتماعی دولت تدبیر نه سیاست کتمان را دارد نه سیاست بزرگنمایی. در این دولت آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک واقعیت اجتماعی مورد پذیرش است.

ب: شعار دائمی مسئولین در خصوص قناعت و رقابت آن‌ها در کنار بی اخلاقی‌های سیاسی برای کسب پست‌ها و موقعیت‌های برتر چه ضربه ای بر باورهای مردم میزند.
پاسخ: با احترام به سؤال کننده محترم این سؤال مرتبط با آسیب‌های اجتماعی نیست.

ج: خطا کاری چهره‌های شاخص و عدم برخورد مناسب توسط نهادهای قضایی ... آیا سبب تشدید آسیب‌ها نمی‌گردد.
پاسخ: با احترام به سؤال کننده محترم این سؤال متوجه ارتباط این سؤال با آسیب‌های اجتماعی نشدم. اگر توضیح می‌دادند کدام آسیب شاید بتوان بیشتر گفت و گو کرد.

۴۶- چه راهکارهایی برای افزایش ازدواج جوانان دارید؟
پاسخ: این سؤال را باید متخصصین امر پاسخ دهند.

۴۷- علل واقعی افزایش بی بند و باری‌های جنسی در جامعه ما چیست؟
پاسخ: اینکه بی بند و باری جنسی افزایش یافته است یک گزاره و پیش فرض است که باید برای آن استدلال آورد. اگر این گزاره تأیید شد گام بعدی این است که بحث شود دلایل این افزایش چیست. پیشنهاد می‌کنم ابتدا دلایل و استدلال‌ها برای اثبات گزاره اول ارائه شود زیرا به نظر نمی‌رسد در این خصوص اجماع نظر وجود داشته باشد.

۴۸- سلام آیا وقتی یک پزشک زیر میزی می‌گیرد آیا این مسئله قبح رشوه را از بین نمی‌برد آیا این خود یک نوع زور گیری علمی نیست یا ترس از قمه یا از عدم درمان فرقی ندارند
پاسخ: ارتباط این سوا ل به آسیب‌های اجتماعی را متوجه نشدم.

۴۹- به نظر شما چرا وضعیت حجاب در جامعه ما روز به روز بدتر می‌شود؟ نقش غیرت مردان در افزایش بد پوششی بین زنان چیست؟
پاسخ: با سلام خدمت شما، در شرح وظایف دفتر امور آسیب‌های اجتماعی مسائلی نظیر کودکان کار و خیابان، اعتیاد کودکان، آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی، حمایت اجتماعی از مبتلایان به ایدز، رصد وضعیت اجتماعی کشور در مناطق مختلف، تسهیل فعالیت خیرین، کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده قرار دارد.

۵۰- آیا اساساً اراده ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی (در هر موردی) هست؟ اگر هست غیر از همایش و پژوهش و سخنرانی و ارائه آمار و ...چه خروجی قابل مشاهده ای داشته؟
پاسخ: بدون شک اراده جدی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد. مصداق مهم آن هم نشست‌های اخیر رهبری نظام با مسئولین عالی رتبه پیرامون وضعیت اجتماعی کشور می‌باشد.

۵۱- شما بیشتر از دو سال است که به این سمت منصوب شده‌اید، بگویید عملکرد شما در دو سال اخیر و در این حوزه چگونه بوده است؟ خروجی این دو سال چیست؟
پاسخ: اقدامات دفتر طبق برنامه‌های وزیر محترم رفاه در محورهای نظیر ایجاد هماهنگی عمودی و افقی، ارتباط ساختارمند با سازمان‌های مردم نهاد، تسهیل فعالیت‌های خیرین، تدوین اطلس اجتماعی کشور، رصد دائمی وضعیت اجتماعی در حوزه‌های مختلف و مناطق متفاوت کشور، فعال کردن شوراهایی که پیش از این تعطیل بودند نظیر شورای ساماندهی کودکان خیابانی، کمیته فنی حمایت اجتماعی ایدز، شورای اورژانس اجتماعی متمرکز بوده است.

مهم‌ترین خروجی در این سال ایجاد هم افزایی بین دستگاه‌های ذی‌ربط، تدوین اطلس اجتماعی کشور (که طی آن وضعیت اجتماعی کشور به تفکیک هر شهرستان مشخص شده است)، اجرای برخی پروژه‌های حمایت اجتماعی نظیر مشوق تحصیلی به کودکان بازمانده از تحصیل، اصلاح قوانین فعالیت مؤسسات خیریه و تسهیل فعالیت خیرین بوده است.

۵۲- بین دفتر امور آسیب‌های اجتماعی و سازمان بهزیستی چه تفاوتی وجود دارد، چرا این‌گونه دفاتر و سازمان‌هایی مانند بهزیستی با هم ادغام نمی‌شوند؟
پاسخ: دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی: در فعالیت‌هایی اجرایی نظیر خط تلفن اورژانس اجتماعی (خط ۱۲۳)، خانه سلامت دختران، بازپروری زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب، کودکان خیابانی، حمایت از افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی، مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق دخالت دارد؛ اما دفتر امور آسیب‌های اجتماعی کمتر وارد مداخلات اجرایی می‌شود و بیشتر بر ایجاد هم انگی بین بخشی، رصد وضعیت اجتماعی کشور، برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه اجتماعی، نظارت بر برنامه‌ها و سیاست‌های در حال اجرا، بودجه ریزی در حوزه اجتماعی، انجام مطالعات تطبیقی، گفتمان سازی و حساسیت زایی تمرکز دارد.

۵۳- تجمل‌گرایی چه نقشی در افزایش آسیب‌های اجتماعی دارد؟ آیا تجمل‌گرایی‌های رایج کنونی برخی افراد نوکیسه باعث خدشه دار شدن امنیت روانی جامعه نمی‌شود؟
پاسخ: بر امنیت روانی تأثیر دارد اما در خصوصت اثیر بر آسیب‌های اجتماعی باید مشخص‌تر صحبت کنیم. نمی‌توان در بحث آسیب‌های اجتماعي به صورت کلی و بدون ذکر مصداق صحبت کرد. آیا منظور شما تأثیر تجمل‌گرایی بر اعتیاد است؟ تأثیر بر کودک آزاری است؟ تأثیر بر طلاق است؟ تأثیر بر افزایش خشونت است؟ هرکدام از این موارد پاسخ جداگانه ای دارد.
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۹:۵۶:۴۸
مثل معروفي است كه فردي كه خواب است را مي شود،بيدار كرد. اما فردي كه خودش را زده به خوابي نميشود،بيدار كرد. اين مصداق وضعيت فعلي اسيب هاي اجتماعي در دوره ماست. گويا هيچ مسولي نمي خواهد بپذيرد كه وصع جوانان ما نسبت به بيست سال پيش تغيير كرده. با توجه به تغيير جهاني "بايد" هم تغيير كند. پس چرا نظام آموزشي ما، نظام اقتصادي ما، نظام فرهنگي ما بر اساس اصول اسلام چرا تغيير نكرده.؟ مگر نه اين كه به قول حضرت علي بايد كودكان خود را با زمانه تربيت كنيم. چرا نظام فرهنگي جامعه با تربيت روز فرزند،همگام نيست. نظام اموزشي ما همگام با تغيير پذيري جوانان ما نيست. چراكارشناسان اجتماعي،رسانه هاي ما را هدايت نمي كنند. ؟؟
رسانه پر اثر صدا و سيما در اين زمينه منفعل است. خدا وكيلي اين سوال و جواب را يك كارشناس اجتماعي تجزيه تحليل كند. همان است كه عرض كردم،فردي كه خواب است را مي شود،بيداركرد،اما فردي كه خودش را زده به خواب را نميشود،بيدار كرد. فعلا بيشتر مسولان ما خودشان را زدند به خوابي. (3421368) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۷:۴۸:۱۲
شما بر اساس چه. آمار و یا معیاری میگویید تغییر کرده یا نکرده؟ بهتر شده یا بد تر شده؟ یه جوری میگویید مسوولیت ما خودشون رو زدن به خواب انگار که ما مردم چیزی نمی فهمیم. اگر فکر میکنید که بیدار هستید و بقیه خواب. بسم الله... بیداری خودتان رو نشان بدید. فردا بجا ی اینترنت گردی، به دنبال مسائل معلولین، ناتوان ها، کودکان، مهاجران، زنان، حرکتی بزنید. کمکی بکنید. از مسولین هم دقیق بخواهید که این کار ها رو بکنند. اگه شما بیدارید و بقیه خواب. و گر نه که شما خودت هم در حال خواب دیدن هستی مثل همه ما.

در آخر مطمئن باشید به تحلیل گر اجتماعی این گونه که شما بدون هیچ دلیل و آماری فقط اعتراض و نقد میکنید چیزی را تحلیل نمیکند. از جمله این پرسش و پاسخ. (3423649) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۰۹:۱۴:۱۷
مادر مجلس نماینده داریم باید پی گیری کند زیرا حقوق می گیرد ازملت. (3424581) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۰ ۰۸:۵۳:۳۷
جوش نیار علیرضا با شما نبودن شما خدا رو شکر بیداری بابا (3427259) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۰ ۰۸:۵۵:۰۸
جوان امروز پرسشگر است و چون مسئولین ما به روز نشده اند و پاسخی برای پرسشهای گزنده او ندارند پرسشگری جای خود را به پرخاشگری میدهد ...همین و دیگر هیچ (3427264) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۰۷:۳۰
پاسخ ها بیش تر بوروکراتیکی است تا تحلیلی. پرسش کنندگان به نظر می رسد به یافتن راه حل های گروهی شناختی- عملی در حل معضلات مبتلا به خود دارند. (3421387) (alef-13)
 
علی کریمی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۲۸:۱۵
1 - یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی ما ملاحظه کاری نخبگان در مطرح کردن نظرات کارشناسی است . جواب های آقای دکتر کردونی به سوالات مطرح شده ، نه نظر کارشناسی ، بلکه جواب های سیاسی است .

2 - افراد زیادی مانند میرینگوف و کییز مدل هایی را توسعه داده اند که بر اساس آن میزان سلامت اجتماعی یک جامعه به صورت کمی و فقط با یک عدد قابل سنجش است که با استفاده از این شاخص می توان روند سلامت یک جامعه را در مقاطع مختلف ارزیابی و اثر بخشی برنامه های ارتقاء سلامت اجتماعی را سنجش و مورد بازنگری قرار داد . کار هایی هم در توسعه مدلی متناسب با شرایط کشور ما انجام شده که ظاهرا مورد توجه متولیان سلامت اجتماعی قرار نگرفته و از آنها بی اطلاع هستند . (3421430) (alef-13)
 
روزبه کردونی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۷:۵۲:۱۳
سلام بر آقای کریمی ،
تلاش کردم پاسخ ها کوتاه ، گویا ، در حیطه مسئولیت و البته سیاستی باشد . باور من این است که راهکار مواجه با آسیب های اجتماعی رویکرد سیاستی است ( Policy) به موضوع است . البته با توجه به اینکه هم شما هم برخی دیگر از دوستان اشاره داشتند که پاسخ ها مصلحت اندیشانه بوده است من هم می پذیرم که شاید بهتر بود صریح تر گفت و گو کرد . بر این اساس خدمت شما طرح می کنم که ما در حوزه مسائل اجتماعی در کشور سه چالش اساسی داریم : الف - فاقد داده های هوشمند برای مداحله موثر و تاثیر گذار هستیم ( برای رفع این چالش از 9 ماه پیش اقدامات مهمی انجام شده است و امیدواریم تا پایان ماه آینده به تصویر خوبی از وضعیت آسیب های اجتماعی در شهرستان های کشور دست یابیم )
ب- هنوز به گفتمان و رویکردی که مورد تفاهم همه کنشگران وسیاست گذاران باشد دست نیافته ایم .
ج- در برخی حوزه ها هماهنگی بین دستگاهی در سطح عمودی و افقی ضعیف است .
نکته پایانی اینکه باید در مواجه با مسائل اجتماعی رویکردی اجتماعی و سیاستی داشت . اگر شما یا سایر دوستان پیشنهاد مشخص برای ارتقا فعالیت ها و اقدامات داشته باشید هم می توانید به ایمیل دفتر ارسال کنید و هم آماده ام حضوری در خدمت شما باشم .
در خصوص نکته دوم باید عرض کنم که نمره رفاه اجتماعی تمام استان های کشور مبتنی بر 10 شاخص محاسبه شده است و بزودی منتشر می شود . (3423656) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۵۴:۵۹
من به جوابهای شما از 20 نمره 10 می دهم اونم فقط برای اینکه پاس شوید
دوستان در سئوالات نظر شخص شما را پرسیدند ول شما سئوالات را یا کلی پاسخ داده اید یا ارجاع دادید به مصوبات گوناگون یا افراد مختلف . سئوالات خیلی واضح بودند .
مرسی (3421487) (alef-1)
 
روزبه کردونی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۷:۵۵:۳۵
سلام بر شما ، اگر از سوال مشخصی نظرتان این است که بهتر بود صریح تر و جزئی تر پاسخ داده شود ذکر کنید تا توضیح بیشتری ارائه شود . (3423665) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۰۲:۱۴
۲- چرا بچه‌های نسل جدید این قدر تنبل،................... اشکال از کجا است؟آقای دکتر واقعا چشم نخوری با این جوابتان از شما پرسیده اشکال از کجاست ؟ (3421512) (alef-13)
 
فرهاد روشن زاده
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۲:۵۳:۵۴
به نظر نمی رشد این حرف درستی باشد که به طور کلی و فله ای نسل جدید را تنبل ، لوس و ننر، بی عاطفه، راحت طلب بدانیم . اتفاقا نم همه با نظر آقای کردونی موافقم که این قضاوت نادرست است . نسل جدید اگر با مسئولیت تر نباشد کم مسئولیت تر نیست و حتی از لحاظ دانش و سواد در سطحی بالاتر قرار دارد (3422698) (alef-11)
 
روزبه کردونی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۷:۳۹:۱۶
سلام خدمت این دوست عزیز ، واقعیت این است که من با نظر کاربرگرامی مبنی بر اینکه نسل جدید تنبل ، بی مسئولیت و ... هستند موافق نیستم . طبیعی است وقتی موافق این نظر نباشم به واکاوی و علت یابی و اینکه اشکال کجاست ورود پیدا نخواهم کرد . دوستی که مطرح کرده است این نسل تنبل و بی مسئولیت است باید یکسری مستندات و دلایل بیان کند تا امکان گفت و گو فراهم شود . (3423631) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۹:۳۹:۳۴
جناب دکتر،

تفاوت نسل جدید با نسل قدیم اظهر المنشمس است. جای تعجب است که یک جامعه شناس تفاونی بین این دو نسل قایل نیست. من نمیدانم که جناب عالی متولد چه سالی هستید. اما اگر از پدر یا مادر گرامیتان سوال نمایید حتما تایید می کنند که نسل جدید دارای همان صفاتی است که اینجانب در سوال شماره 2 از آنها نام برده ام.
آ (3423806) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۲:۰۴:۴۹
بحث کارشناسی سند و دلیل می خواد. شما چه مدرکی برای ادعای خودتون دارید؟ اظهر المنشمس بودن در گفت و گو های علمی به عنوان سند حساب نمیشه. مثلا اگر آماری وجود داره که میگه امروزه فرزندان نسل جدید کمتر پی تحصیل، کار و فعالیت های مفید می رند اون موقع میشه بحثی مبتنی بر تنبل و بی عرضه شدن نسل جدید عرضه کرد. مثل اتفاقی که در کشور جزیره ای نائورو افتاده است. درآمدی که این کشور در مقابل جمعیت کمش داره (به خاطر پولی که استرالیا به این کشور میده در ازای برقراری کمپ های پناهندگان) باعث شده که این کشور با "آمار" بیکاری 90 درصدی و آمار چاقی 70 درصدی روبرو بشه. به این میگند مدرک و سند برای بی مسئولیتی و بی عرضی یک جامعه.

در غیر این صورت یک نظر کاملا سلیقه ای میشه و هرکسی می تونه هر ادعای داشته باشه که مبتنی بر جامعه آماری اطراف خودشه که لزوما نماینده کل جامعه نیست. شاید در سطحی از جامعه که شما زندگی می کنید جامعه آماری به شکلی باشه که اینگونه به نظر بیاد که نسل جدید تنبل تر و بی مسئولیت تر از قبل شدند.

خود من در محلی که زندگی می کنم، در محلی که تحصیل کردم و در محلی که به سربازی فتم به سه دنیای متفاوت و شخصیت ها و ویژگی های متفاوتی روبرو بودم که هرکدوم فاصله زیادی از دیگری داشت و هیچکدوم به تنهایی نماینده کل جامعه نمی تونه باشه. در یک نگاه جامع و اصولی به این مسئله چنین ادعایی رو نمیشه به این راحتی ها مطرح کرد.

در ضمن کلا این بحث کلیشه ای انتقاد های نسل های قدیمی تر به نسل های جدید بیشتر ازینکه یه حقیقت اجتماعی باشه یه عادت اخلاقیه "بزرگتر هاست". من دقیقا همین حرف هایی رو که به قول شما پدر مادر های ما در مورد نسل امروز می زنند توی داستان های 100 سال پیش ایران از زبان نسل قبل از پدر مادر ها ما دیدم. توی داستان های تولستوی روسی و گوستاو فلوبر و رومن رولان فرانسوی هم دیدم. یک "عادتی" که همیشه بوده و برداشتش به عنوان یک حقیقت اجتماعی هیچ بار علمی نداره. (3423981) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۹:۴۲:۳۲
جناب آقای کردوانی، شما بر اساس برهان خلف، اثبات نمایید که نسل جدید در مقایسه با نسل قدیم بی مسئولیت، لوس، بی عاطفه و..... نمی باشد. (3423814) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۲۲:۱۴
این رويه ي پرسش و پاسخ نشان می دهد صفحه ی رسانه برای طرح نظرات و انتقاد از آنها و پاسخ به آنها با توجه به بسیار فشرده بودن پاسخها و انتقادات و ناممکن بودن ادامه ی گفتمان هرگز جای مناسب نیست و بیشتر گمراهی و سر در گمی نزد کاربران ایجاد می نماید.
از سوی دیگر چنین روشی که از هرکونه مایه ی مثبت سودمند تهی است تنها بازده بظاهر مثبت آن تبلیغ برای برخی از افراد مورد نظر است. (3421776) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۳۵:۳۸
ضمن تشکر از ایشان ایا بهتر نبود تعادد کمتری سوال پرسیذه شود و عمقیتر بحث شود؟ به نظر شما یک مقئاری پاسخ ها سطح نیست؟ بنده که چیزی به اطلاعاتم اضافه نشد. (3421802) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۵:۲۸:۳۶
تشکر از وقت گذاشتن و جرات حضور و جواب دادن و خود را در نقد مردم و رسانه گذاشتن.
امید الگوی همه مسیلوین باشد (3422087) (alef-13)
 
فرزام
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۷:۱۸:۱۳
نباید انتظار داشت که یک نفر پاسخگوی همه مسائل باشد . اینکه یک مسئول صراحتا می گوید من نمی دانم یا حوزه تخصص من نیست یک اتاق خوب است . البته باید اشاره هم شود که تعدد سوالات در حوزه ازدواج نشان می دهد دغدغه اصلی جوانان بحث روابط جنسی است که باید یک راهکار جدی برای آن پیدا شود (3422295) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۰۶:۳۸
اینکه بگویند نمیدانیم که یک اصل اساسی است و همه باید رعایت کنند اما در کل بنده چیزی از این بحث دستگیرم نشد. پاسخ ها بسیار ساده بودند و بازنویسی سوالات بود در واقع (3422481) (alef-11)
 
لاله
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۷:۲۴:۲۰
نگاه دقیق و علمی به آسیب های اجتماعی اولین قدم برای به حداقل رساندن ان است. امیدوارم این پاسخ های کارشناسانه، در عمل هم موفقیت آمیز باشد. (3422303) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۷:۳۱:۰۸
برخی از سوالات مطرح شده و پاسخ های داده شده بسیار کلی بوده و بیشتر به یک مصاحبه کوتاه اطلاع رسانی شبیه است اما می توان گفت که طرح مسائل اجتماعی و آسیب های اجتماعی در جامعه بخصوص در رسانه های گروهی نشانه خوبی است. و این هم به اگاهی مردم کمک می کند و هم اینکه سیاستگذاران را شاید نسبت به جدی تر گرفتن تاثیر این آسیب ها حساس تر کند. من به شخصه معتقدم تمام این مباحث مطرح شده باید با حضور کارشناسان محققان فعالین اجتماعی به بحث گذاشته شود . تجارب سالهای سال در کشور ما نشان داده که دولت ها به تنهایی قادر به حل و فصل مسائل نبوده و نخواهند بود . (3422316) (alef-11)
 
بهاره ربی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۰:۰۰:۱۳
1_تعداد سوالات خیلی زیاد بود و بسیاری از آن ها غیر مرتبط بودند

2_سوالات زیادی در خصوص حوزه ی کاری ایشان نبود.پس نمیتوانستندنظر قطعی بدهند

3_مهمترین عامل برای بهبود کار در محورهای این دفتر هماهنگی با سازمان ها مانند آموزش وپرورش ورسانه ها میباشد .که متاسفانه ازصداوسیما هیچ کار موثری دیده نمی شود
آموزش وپرورش هم که فقط مشغول عوض کردن جلد کتاب ها میباشد .پیشنهاد میکنم دفتر اسیب هایاسیب اجتماعی در تمام ادرات کل آموزش وپروش شروع به کار کند .مگر میشود برای کودکان کار ،کاری انجام داد بدون آموزش وایجاد مهارت های مختلف در آن ها.
4_با تشکر فراوان از آقای دکتر که به نظر میرسد دلسوزانه خدمت میکنند (3423043) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۳۲:۰۸
حتما" شما از آشنایان هستید که از ایشان تشکر می کنید. (3423544) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۷:۳۳:۲۶
جناب آقای دکتر چرا یک سازمان مشخص و متولی اصلی در کشور جهت رصد وضعیت اجتماعی کشور وجود ندارد که بتواند آمار دقیق و صحیح به سیاستگذاران اجتماعی ارائه دهد و از آنها پاسخ بخواهد؟ واقعن این که هر سازمان برای خودش سازی کوک می کند و نوایی سر می دهد نتیجه ای جز این سردرگمی در مسائل و اسیب های اجتماعی نخواهد داشت .... (3422320) (alef-11)
 
روزبه کردونی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۸:۰۹:۰۸
سلام بر شما ،
اینکه تعدد دستگاه ها و نامشخص بودن تولی گری در حوزه اسیب های اجتماعی باعث سردرگمی است کاملا حرف درستی است . اما پاسخ روشن ، ساده و سریعی برای سوال "چه باید کرد؟" وجود ندارد . این موضوع بیش از یکسال است که در دستور کار معاون رفاه ( دکتر میدری) قرار دارد . مطالعات متعدد در این خصوص انجام شده است و تجارب کشورهای مختلف جمع آوری شده است . در این چارچوب با پیگیری معاون رفاه اجتماعی وزارت کار دو سه اقدام مشخص برای رفع این چالش در دستور کار قرار دارد که احتمالا بزودی از سوی دکتر میدری اعلام خواهد شد . (3423687) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۱:۱۵:۰۲
علوم اجتماعي خود متهم است كه غربي است و عامل ايجاد اسيب اجتماعي. با اين ترتيب اميدي به بهبود نيست. (3423923) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۷:۳۸:۰۱
به نظر من در کشور ما هموز مهارت حل مسئله در موضوعات اجتماعی در بین مسولین سیاستگذاران و فعالین مدنی و حتی مردم وجود ندارد . به این معنی که درک درستی از مسائل و آسیب های اجتماعی در جامعه وجود ندارد .... نگاه ها یا سیاسی است و یا قضای و گاهی اجتماعی . البته نباید از حق بگدریم که برخی جواب های ایشان هم صحیح است آیا واقعن مسئله ازدواج نکردن جوانان فقط مسادل اقتصادی است؟ پس چرا آنها که علاوه بدون مشکلات اقتصادی و یا با وجود مشکلات اقتصادی ازدواج می کنند بعد از یک سال طلاق می گیرند جشن طلاق هم برگزار می کنند. واقعن حل آسیب های اجتماعی یک عزم و اراده ملی میخواهد که فعلن آقایان صلاح نمی دانند.... (3422324) (alef-11)
 
طاهره مظلومی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۱۲:۰۵
اول باید از سایت الف تشکر کرد که امکان این گفت و گو را فراهم کرد . به نظر می رسد انتقاد پذیری اقای کردونی نکته مهمی بود که در پاسخ های ایشان مشهود است . چندین جا تاکید می کنند که نقد و سخن پرسش کنندگان صحیح است . البته باید منتظر ماند تا تاثیر این نقدهایی که وارد تشخیص داده شده است بر رفتار این مقام مسئول دیده شود . (3422492) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۴۷:۰۹
فقط به عنوان یک شهروند که در این کشور زندگی میکنم..وبا مسایل مختلف در اجتماع رودرروهستم.خیلی سخت تر از چیزی که بیان میشود میتوان با اسیب های اجتماع کنونی برخورد کرذ و به سمت دلخواه رساند. (3422565) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۳:۰۲:۴۶
اینکه در فضای سیاسی ایران و نظام اداری ایران چقدر میشه "حرف رو به عمل" رسوند یک بحث مجزاست که در جایگاه دیگه لازم هست انجام بشه، ولی مشکل خیلی از صاحبان امور مملکت ما اینه که همون "حرف" هم برای گفتن ندارند.

ولی در اینجا آگاهی که ایشون به مشکلات، جزییات و آمار تفکیک شده آن ها دارند، همچنین پروسه حل مشکلات و خصوصا اشرافی که به کارهای تحقیقاتی و کارهای میدانی انجام شده کشورهای دیگر در پاسخ هاشون داشتند تداعی کننده اینه که ایشون دید واضحی از مسیر و آن چه باید انجام بشه دارند و باقی موانع و مشکلات، مسائلی هستند که به طور کلی در نظام اداری کشورمون وجود دارند. (3422713) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۰۹:۱۷:۳۶
سلام بر جناب دکتر عزیز،

1. شما یکی از برندگان این پرسش و پاسخ بودید و به امید خدا تشویقی هم خواهید گرفت. نشان دادید که مسئولین واقعا پاسخگو هستند و به زودی با دغدغه هایی که به طور واقعی در شما و سیستم شماست بسیاری مشکلات حل خواهند شد.

2. سایت الف نیز برنده ی این پرسش و پاسخ بود. چون اولا نشان داد که می تواند از مسئولین محترم "جواب" و "پاسخگویی" بخواهد. ثانیا نشان داد که در کشور ما مسئولین پاسخگو هستند و با دغدغه هایی که دارند مشکلات در برابرشان چون پر کاه است.

3. احتمالا این پرسش و پاسخ برندگان دیگر نیز داشت که حقیر از ذکرشان می گذرم.

4. اما بازنده ی این پرسش و پاسخ نیز شخص بنده و دیگر خوانندگان و آحاد این مملکت بودیم که حتی یک اپسیلون از این پرسش و پاسخ دستگرمان نشد. فقط این را فهمیدیم که یک سری مسائل جزوی هست که البته جای نگرانی نیز ندارد. مسئولین خودشان در جریان هستند و به زودی با برنامه های بی نقصی که دارند اینها را رفع می کنند.

5. کاملا واضح است که ایشان بجای اهتمام برای حل مساله، صرفا قصد توجیه خود و سیستم خود را دارد. این البته هیچ اشکالی ندارد، چون همه همین طوری هستیم. اما جناب آقای دکتر، لااقل فرق ما با شما این است که ادعای "پاسخگویی" نداریم و وقت مردم را با پاسخ های اینگونه نمی گیریم.

با تشکر (3423007) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۲:۰۷:۰۱
پاسخ ها بسیار عجیب بودند و به نظر من این مساله خود یک اسیب اجتماعی است که کارشناسان ما اینطور مصلحت اندیشانه جواب میدهند. (3423229) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۲:۰۹:۲۰
حدود بیست سال پیش تعداد معتادان را دومیلیون اعلام کردند.اکنون بعد از بیست سال تعداد معتادان را هنوز دومیلیون می دانند.آنقدر آمار خنده دار است که بچه پنج ساه نیز باور نمی کند.با همین آمارهای دروغ است که دیگر کسی به دستگاهها اعتماد نمی کند. (3423232) (alef-11)
 
جبار
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۳:۳۳:۲۷
جوانهای امروز تنبل و ... نیستند شما و اغلب مسئولین باعث بانی هستید زیرا
۱- تحصیل کرده های داخلی به دلیل استرسهای وارد شده اغلب از نظر روحی و روانی به مشکل خورده اند.
۲- خیلی از تحصیل کرده و نکرده ها هنوز هم فاقد شغل هستند.
۳- برخی آقازاده ها و حتی آقاها چندین شغل را تصاحب کرده اند و حتی به خاطر خدا هم که شده حاضر نیستند از یکی دست بکشند!
۴- اموال مملکت که باید برای ایجاد شغل هزینه شود به جیب برخی ها سرازیر شده و یا اختلاس گشته است.
۵- در اجتماع اخلاق رخت بسته و نمی دانم کجاست،، جوان وقتی از محیط خانواده و دانشگاه وارد آن می شود، فقط ریا و دزدی می بیند.
۶- بدون پول حتی پاکدامن ترین خانمها حاضر به زندگی مشترک نیستند.
واقعیت ها را بیان کنیم.حداقل اسم مسلمانی را که یدک می کشیم (3423360) (alef-11)
 
حسن امامی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۳۱:۲۰
آقای کردونی هم که نظر سوال کننده را که مدعی شده بود جوانان امروزی تنبل و ... هستند رد کرده بود . (3423543) (alef-11)
 
عبد
۱۳۹۴-۱۰-۱۰ ۲۲:۴۳:۴۴
سلام- کسی را می شناختم وقتی پسرش رفت دانشگاه ، برایش زن گرفت ،
و گفت مثل این است که یک فرزند بیشتر دارم
حداقل احتمال به گناه افتادن پسرم کمتر می شود (3429048) (alef-11)
 
mehrdad
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۱۱:۰۹
اساس همه اش دزدی و اختلاسه که فقر روبوجود میاره وفقر فقر همه اسیبهای اجتماعی رو ی جوری میگه همه جا که بقیه هم باور کنن که از سیاسیون نیست (3423518) (alef-11)
 
عبد
۱۳۹۴-۱۰-۱۰ ۲۲:۳۷:۳۷
سلام- البته مال حرام مثل ربا قمار دزدی رشوه می تواند زندگی را نابود کند
و صد البته هر نافرمانی از دستورات خدا زندگی را نابود می کند
ولی اگر صرفا فقر است پس یعنی افراد متوسط و یا ثروتمند چنین معضلاتی ندارند؟! (3429040) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۳۰:۵۵
شایسته است این صفحه عمیقتر به مسائل مختلف بپردازد پاسخ های داده شده مطلب جدیدی نداشتند و به نوعی به بازگویی صورت مساله یا روشنتر کردن صورت سوال پرداخته بود. به نوعی طفره رفتن از پرداختن به موضوع دیده میشد. (3423540) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۴۹:۵۶
سه نکته در خصوص سوالات و پاسخ ها قابل تامل است :
الف ( برخی سوالات مرتبط با موضوع نبود
ب ) بعضی جواب ها صربح و شفاف نبود
ج ) نفس اینکه یک گفت و گو بین یک مسئول در حوزه اجتماعی و کاربران انجام گرفته است اقدامی خوب است که باید تقویت شود .
بنابراین هم باید از سایت الف تقدیر کرد و هم از اقای کردونی تشکر اما انتظار این است که سایر مسئولین مرتبط با اسیب های اجتماعی مثل مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر ، سازمان بهزیستی و شهرداری تهران صریح و شفاف پاسخگوی عملکرد خودشان باشند . (3423573) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۸:۵۶:۳۷
با حرف شما مخالفم
مسئولین که دعوت میشوند مصلحتی پاسخ میدهند و مثل همین سوال و جوابهای الان میشه. هیچ مسئولی نمیاد واقعیت ماجرا و عمق ماجرا رو درست بیان کنه و علل واقعی رو هم عنوان نمیکنه
دعوت از مسئولان به نظر من یک کار بیهوده ای است. باید از منتقد جدی اون فرد دعوت بشه که صحبت کنه
بنده هم مسئول باشم نمیام بگم ماستم ترشه به سه دلیل1-امارهایی که کارمتدام بهم میدن امارهای واقعی نیست و وضعیت رو خوب به گوشم نمیرسونن 2- تمایلی برای بد نشان دادن اوضاع ندارم.
3- مسئولیت رو به گردن عوامل دیگه میندازم . چون هم برا خودم بد میشه و هم برای مدیر بالا سرم و.. (3423755) (alef-11)
 
بهمن مقیمی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۵۲:۴۳
واقعا جای تحصین دارد که رویکرد دولت در بحث آسیب های اجتماعی باعث شده که علاوه بر ارائه شدن اطلاعات و آمار صحیح تر از این معضلات ، اولویت بالاتری در رویکرد های مقامات ارشد نظام در مقابله با آسیب های اجتماعی بوجود آید. (3423579) (alef-11)
 
جلیلی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۰:۴۹:۲۴
منظورنون تحسین نیست احتمالا؟؟!!! (3423897) (alef-11)
 
ش
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۰۰:۳۷:۴۷
منظور شما هم منظور تون است دیگه نه " منظورنون" درسته؟؟؟ (3424191) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۰۷:۱۲:۰۴
ما در ايران ياد گرفته ايم وقتي مسئله اي را نميتوانيم حل كنيم صورت منسئله را پاك كنيم (3424376) (alef-1)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۰۷:۱۳:۰۴
به نظر من جوان متولد 50 وقبل از ان شرم حیای بیشتری نسبت به بعد از ان داشتند. این دیگر غیر قابل انکار است. در ان زمان بحث روابط جنسی به دوران اواخر دبیرستان میرسید اما امروزه بچه های 7 و 8 ساله هم دنبال روابط جنسی هستند (3424377) (alef-1)
 
احمدرضا
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۶:۰۰:۵۸
با سلام و عرض ادب
به نظر من تشخيص موفق يا شكست خورده بودن ، وضعيت خوب يا بد داشتن از طريق آمارها بايد با در نظر گرفتن نسبتها و شرايط و عوامل مختلف تحليل شود.
مثلا تعداد سال 80 با 90 درست نيست.بايد نسبت آن را با كل جمعيت در همان زمان، نسبت بودجه هاي تخصيص يافته در آن زمان با حال، وضعيت معيشتي مردم سال 80 با الان و يك سري عوامل كليدي را در تحليل و اعلام نتايج در نظر داشت. اينگونه روش هاي آماري براي حل مشكل كمك نمي كند و حتي در برخي موارد هم ممكن است انحراف در برنامه ريزي ها ايجاد كند. (3441002) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.