کد مطلب: 267398
جزئیات حذف محدوده زوج و فرد از پایتخت
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۵
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران جزئیات حذف فیزیکی محدوده زوج و فرد را تشریح کرد.
سید جعفر تشکری هاشمی در گفتوگو با ایسنا، در تشریح جزئیات حذف محدوده زوج و فرد درتهران با بیان اینکه این طرح، توسط شهرداری تهران به شورای عالی ترافیک پایتخت پیشنهاد شده است، گفت: هیچ منطق قوی و قابل قبولی برای این استدلال که برای کنترل آلودگی هوا خودروها را به دو قسمت تقسیم و آنها را وادار کنیم که یکروز در میان، وارد معابر شوند؛ وجود ندارد.
وی با بیان اینکه چرا باید خودروهایی که چندین برابر آلودگی تولید میکند؛ به مانند وسایل نقلیهای که از استانداردهای زیادی برخوردارهستند وارد معابر شوند گفت: برهمین اساس طرحی جایگزین در شهرداری تهران تهیه و در شورای عالی ترافیک پایتخت نیز به تصویب رسید و خوشبختانه وزرات کشور هم نگاه مثبتی به این طرح دارند وسعی میکنند، بودجه را نیز پیگیری کنند تا این طرح در کل کشور اجرا شود.
تشکری هاشمی در تشریح جزئیات این طرح با بیان اینکه برای کنترل از مفهوم «مناطق کم آلوده کننده هوا» استفاده میشود، گفت: بدین ترتیب خودروها با توجه به اطلاعاتی که در پرونده الکترونیکشان و برمبنای میزان آلایندگی وجود دارد، به چهار دسته خودروهای قرمز(بسیار آلاینده)،زرد ، سبز و آبی تقسیم میشوند.
وی همچنین درخصوص جایگزینی محدوده کم آلاینده به جای محدوده زوج و فرد در پایتخت گفت: خودروهای تهران به صورت مجازی به چند رنگ تقسیم میشوند که براین اساس خودروهای قرمز شامل خودروهایی میشوند که به سن فرسودگی رسیده، کاربراتوری هستند و توان اخذ معاینه فنی را ندارند که این دسته از خودروها امکان فعالیت در تهران را ندارند.
وی همچنین در مورد ویژگی خودروهای زرد تصریح کرد: این خودروها به سن فرسودگی نزدیک هستند و استاندارد آنها پایینتر از یورو۲ است و قطعا محدودیتهایی را در زمان آلودگی هوا برای تردد در هسته مرکزی و محدوده طرح ترافیک برای آنها در نظر خواهیم گرفت.
تشکری در مورد خودروهای سبز نیز گفت: این خودروها استاندارد بیش از یورو ۲ دارند و در شرایط اضطرار آلودگی هوا، برای تردد آنها محدودیتهایی در نظرگرفته خواهد شد.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد خودروهایی که جزء رنگ آبی قرار میگیرند، افزود: این خودروها برقی و دارای استاندارد بیش از یورو۵ هستند که محدودیت کمتری برای تردد آنها در مواقع حساس، در نظر گرفته خواهد شد.
وی با انتقاد از افزایش محدوده زوج و فرد ادامه داد: پلاک خودرو منشاء آلودگی نیست که با افزایش آلایندگی هوا تردد خودروها را زوج و فرد میکنیم.
معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که خودروهای کم آلاینده در سطح شهر تردد کنند، گفت: خودروهای فرسوده که آلایندگی زیادی دارند، جان میلیونها نفر را به خطر می اندازد و باید با اتخاذ تدابیری و متناسب با آلودگی هوا، اجازه تردد به خودورها داده شود.
به گفته وی، در صورت تصویب نهایی این طرح اطلاعات لازم به مردم ارائه می شود.
کلمات کلیدی : محدوده زوج و فرد
آها! اصل مطلب اينه كه ميخوان محدوديت رو بيشتر كنن! نه اينكه زوج و فرد رو بردارن! ماشين داخلي يورو ٥ و برقي كه نداريم. واردات خارجي ها هم كه محدوده، دوستان برنامه دارن همه ماشينا رو ببرن رو گروه سبز و زرد، بعد همون محدوده زوج و فرد رو كل يوم براشون اجرا كنن! (2828967) (alef-10)
اقاي هاشمي شما اينقدر چيز بلديد پس تا الان كجا بوديد؟
طرح زوج و فرد فقط براي يه عده اي پولسازي ميكند والسلام. (2828984) (alef-10)
قبلش تعرفه های سنگین خودرو و مالیات های 100% رو از رو خودروها بردارین، بعد برای مردم تعیین تکلیف کنین (2829109) (alef-10)
طرح خوبی است چون باعث می شود افراد از همان ابتدای خرید خودرو به فکر آلایندگی آن باشند و به تدریج خودروهای آلاینده به حاشیه می روند . (2829181) (alef-10)
همیشه برای من سوال بوده که جایگاه موتورسیکلت های دودزا در این طرح ها کجاست؟
چرا اکثر اتوبوس ها در هنگام توقف در پارکینگ روشن رها میشوند؟!! (2829187) (alef-10)
قانونی دیگر به نفع سرمایه دارها. آخه این چه کاریه اگر مردم پول داشتند که خودروی کاربراتوری سوار نمیشدند میرفتند ماشین یورو5 بالای صد میلیونی سوار میشدند. (2829395) (alef-10)
پس داره خوش به حال پولدار ها میشه مثل همیشه!!! ماشین های لوکس که آلاینده نیستند و همچنین توانایی خرید خودروهای برقی را نیز دارند! بعد به امریکا بگویید کشور سرمایه داری! (2829422) (alef-10)
موافقم (2829565) (alef-10)
مهندس بیکار
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۲۳:۳۵:۰۶
در تعجبم که چرا از تکنولوژی خودرو های برقی که سالهاست در کشورهای پیشرفته جهان رواج پیدا کرده و با تشویقات و معافیت های درخور باعث کاهش محسوس آلودگی هوا شده اند در کشور ما خبری نیست؟؟؟ شاید موجب تخته شدن دکان خودروسازان داخلی میگردد. (2829567) (alef-10)
کمی بیشتر مطالعه کن، تعجبت برطرف می شود!
این خودرو ها همچنان از نظر تامین انرژی، سرعت و قدرت در رده تولید انبوه و استفاده انبوه نیستند! در کشورهای پیشرفته نیز رواج آنها در خیابانهای شهر در حد 1 درصد است! (2830612) (alef-10)
بنظرمن امکان حرکت ازاتومبیل های الوده کننده در شهر های بزرگ سلب شود.وطرح ذوج و فرد نیز اجرا شود.طرح سودمندی است و مردم هم شکایتی ندارند و به ان عادت کردند (2829601) (alef-10)
تو حتما از اونايي هستي كه خودروي دولتي زير پاته ! (2829938) (alef-10)
قول ميدم شما دوتا خودرو دارى يكى زوج و ديگرى فرد و لطفا از جانب خودتون فقط صحبت كنيد نه از طرف مردم (2829945) (alef-10)
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۰۰:۱۲:۱۵
طرح زوج و فرد كارى اشتباه و بدون برنامه بوده و بجز در آمدزايى براى شهردارى و دولت هيچ اثرى ندارد و تنها موجب مردم آزارى و تخلف پذيرى آحاد جامعه و ايجاد روحيه اختلاف و چند رنگى در ميان مردم گرديده
بجاى اين طرح چنانچه با برنامه ريزى صحيح از رفت و آمدهاى مازاد و بوروكراسى ادارى و بى برنامگى در رفت و آمدها و عبور ماشينهاى آلوده كننده خصوصا مينى بوسها و اتوبوسها جلوگيرى شود موضوع حل است (2829618) (alef-10)
محمديان
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۰۰:۱۵:۴۱
واقعاً جاي تاسف دارد كه با اين وضع الودگي هوا ومرگ هزاران نفر تمام كار شهرداري فقط تهيه همين طرح ناقص بوده واين در حاليست كه ساخت مترو عملاً در چند خط از جمله ٦ تعطيل ودر خط ٣ نيز بسيار كند پيش ميرود درحالي كه عملاً تا امروز بايد حداقل ١٠ خط كامل در اين شهر ساخته وراه اندازي ميشد!!! (2829621) (alef-10)
به خصوص از بعد انتخابات شهرداری که فقط دنبال پروژه های نمایشی بود مایوس شده و هیچ حرکتی نم یکنه
یه نگاه به وضع رو به افول فضای سبز ، عدم پیشرفت مترو و از همه مهمتر شکل فاجعه آمیز و شرم آور حمع آوری زباله ها موضوع رو آشکار می کنه (2829940) (alef-10)
خدا را شکر که بالاخره یک سازمان این نکته را فهمید.
البته امیدوارم شهرداری اول فکری به حال اتوبوس های خود بکند که هر روز صبح لذت تنفس هوای صبحگاهی را از ما می گیرند. (2829886) (alef-10)
باید توجه گردد که ترافیک و زوج و فرد فقط برای کنترل آلودگی هوا نمی باشد بلکه منظور اصلی آن از ابتدا کنترل ترافیک بوده است و بعدها مسئله آلودگی هوا نیز به آن اضافه شد. (2829889) (alef-10)
طرفداران طرح زوج فرد قطعاً داخل طرح زندگی نمی کنند چون اگر طرح سراسری شود همه مخالف آن خواهند شد در ضمن الان خارج طرح ترافیک بیشتری از داخل طرح وجود دارد مثل بزرگراه همت یا شیخ فضل الله و یا بزرگراه تهران کرج و بزرگراه صدر و یا خیلی جاهای که داخل طرح نیست (2829983) (alef-10)
علیرضا
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۰۹:۱۸:۵۴
این همه بودجه برای نصب دوربین دور محدوده زوج و فرد شده حالا میگن این طرح بی فایده بوده باید تصمصم دیگه بگیریم . (2829939) (alef-10)
شركتهاي آرائه كننده دور بينها در همين مدت كوتاه برأي هفت نسل بار خودشؤون رو بستن (2831526) (alef-13)
هرجا شهردارى طرح داده عقل درش حاكم بوده تشكر تشكر (2829943) (alef-10)
کارشناس
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۰۹:۲۶:۳۴
" آقایون ، داداشیام ، گفته باشیم ، این تهران با کل چهار راه و اتوبان و زوج و فرد و قرمز و زرد و سبز و آبی ، همش ، واس ماس "
مرد حسابی ، همه فریاد می زنند : ساختمان ها و مراکز اداری و تجاری را از مرکز پایتخت خالی کنید یا پایتخت را به جای دیگه انتقال دهید . شهرداری تهران فقط سعی در عوامفریبی و فرار به جلو دارد . ما را چی فرض کردید ؟ (2829950) (alef-10)
تهرانی
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۰۹:۳۳:۱۹
جناب آقای سید جعفر تشکری هاشمی ، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ، از شما که اینقدر خوب و موشکافانه مسائل ترافیکی تهران را بررسی می نمایید یک سوالی داشتم : حدود چند ساله که اتوبوس های " بی آر تی " در حال تردد در خطوط تهران ، 1- بازدید فنی 2 - شستشو 3- تجهیز وسائل رفاهی 4- تجهیز وسایل ایمنی ، شده اند ؟ (2829960) (alef-10)
شما اتوبوسهای فرسوده شهرداری رو جمع کنید. ببینید چقدر تاثیر خواهد داشت.... (2830060) (alef-10)