نظر منتشر شده
۹۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 265499
سوالات حسین شریعتمداری درباره تفاهم لوزان
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۵
حسین شریعتمداری یادداشتی را در روزنامه کیهان تحت عنوان "دستاوردها یا از دست‌داده‌ها‌؟!" نگاشته است که در ادامه می آید...

و اما، درباره نتیجه مذاکرات لوزان گفتنی‌هایی هست که به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم و گزارش مستندی از این ماجرا نیز یکی از دو تیتر اصلی کیهان امروز است؛

اول: آقایان ظریف و عراقچی اعضای محترم تیم هسته‌ای کشورمان تا آخرین دقایق قبل از اعلام نتیجه مذاکرات تصریح می‌کردند که آنچه قرار است منتشر شود «بیانیه مشترک مطبوعاتی» است گفتنی است، بیانیه در تعریف حقوقی آن یک سند توضیحی یا توصیه‌ای است که اجرای مفاد آن الزام‌آور نیست و چنانچه تعهد و الزامی در آن باشد، دیگر «بیانیه» نخواهد بود، بلکه نام آن «توافق» است ولی انتشار این - به قول آقایان بیانیه- نشان داد سند یاد شده حاوی تعهداتی است که ایران ملزم به اجرای آن است. بنابراین دولت محترم، برخلاف آنچه ادعا می‌کند، به یک توافقنامه تن داده است و سوال این است که چرا واقعیت را از مردم پنهان می‌کنند؟!

دوم: در بندهای مربوط به ایران در متن اصلی توافقنامه، از عبارت «IRAN HAS AGREED TO...- ایران موافقت کرده است که...» استفاده شده است و باید پرسید در کدام فرهنگ رسمی و شناخته شده حقوقی یا سیاسی، AGREEMENT مفهوم و معنایی غیر از «توافق» دارد؟ بنابراین چرا در مواجهه با مردم، این «توافقنامه» را بیانیه- DECLARATION- قلمداد کرده‌اید؟!

سوم: قرار بود و به صراحت اعلام شده بود که ایران به توافق دومرحله‌ای تن نمی‌دهد. ولی آقایان به شرحی که گذشت ابتدا یک توافق با چارچوب تعهدآور را پذیرفته‌اند و بحث و توافق درباره جزئیات را به بعد موکول کرده‌اند! چرا این خط قرمز را که همان کلاه‌گشاد توافق ژنو است نادیده گرفته‌اند؟!

چهارم: تأکید شده بود که فردو مرکز تحقیق و توسعه باشد و در آن دستکم ۱۰۰۰ دستگاه سانتریفیوژ برای غنی‌سازی به کار گرفته شود اما، آقایان موافقت کرده‌اند که در این مرکز حداقل برای ۱۵ سال نه‌فقط غنی‌سازی اورانیوم صورت نپذیرد بلکه هیچگونه فعالیت تحقیق و توسعه‌ای که مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم باشد نیز انجام نشود و معلوم نیست دیروز جناب رئیس‌جمهور با چه توجیهی در گزارش تلویزیونی خود از حفظ تحقیق و توسعه در فعالیت هسته‌ای کشورمان به مردم خبر می‌دهد؟!

پنجم: در توافقنامه لوزان تعهد کرده‌اند که از حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ فعال فقط تعداد ۵۰۶۰ دستگاه آنهم از نوع IR-۱ که نسل اول سانتریفیوژهاست در تاسیسات نطنز استفاده شود و متعهد شده‌اند دستکم برای مدت ۱۰ سال از سانتریفیوژهای پیشرفته مدل‌های ۲ و ۴ و ۵ و ۶ و ۸ که دستاورد دانشمندان هسته‌ای کشورمان است استفاده‌ای نشود! آیا می‌توان از این تعهد که به معنای از دست دادن دستاوردهاست با عنوان دستاورد لوزان یاد کرده و به آن افتخار کرد؟!

ششم: ایران در توافق لوزان متعهد شده است که حداقل برای مدت ۱۵ سال ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از ۱۰ هزار کیلوگرم کنونی به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش دهد و ۹۷۰۰ کیلوگرم دیگر را اکسیده کرده و از تیپ اورانیوم غنی شده خارج کند، آیا کاهش ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده از ذخایر کشورمان که حاصل زحمات شبانه‌روزی و ایثار و شهادت دانشمندان هسته‌ای است، درخور تقدیر است یا...؟!

هفتم: فقط نیم‌نگاهی به متن توافق لوزان به وضوح نشان می‌دهد امتیازاتی که ایران سخاوتمندانه تقدیم حریف کرده است، شفاف و قابل اندازه‌گیری است اما، آنچه حریف بر عهده گرفته است، مبهم، چندپهلو و تفسیرپذیر است به گونه‌ای که «وعده نسیه» گویاترین تعریف برای آن است.

هشتم: قرار بود و مسئولان هسته‌ای بارها اعلام کرده بودند که هیچ توافقی را بدون لغو همه تحریم‌ها نمی‌پذیریم. ولی در متن توافق لوزان اولا؛ سخن از تعلیق در میان است و نه لغو، ثانیا؛ فقط بخشی از تحریم‌ها تعلیق می‌شود، ثالثا؛ همین تعلیق نیز قرار است در فاصله ۱۰ تا ۱۵ ساله صورت پذیرد و رابعا که از همه بااهمیت‌تر است این که تعلیق بخشی از تحریم‌ها به گزارش آژانس و راستی‌آزمایی تعهدات ایران موکول شده است و درباره بند اخیر گفتنی است که؛

الف: آژانس طی ۱۲ سال گذشته علی‌رغم همه بازرسی‌ها و اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای کشورمان حاضر به تأیید آن نشده است.

ب: از متن توافق برمی‌آید و پذیرش اجرای پروتکل الحاقی - بازرسی از هر مکان در هر زمان- نیز حاکی از آن است که این بازرسی‌ها تحت عنوان PMD- ابعاد احتمالی نظامی- صورت می‌پذیرد، یعنی آژانس باید اعلام کند که در فعالیت‌های نظامی ایران، هیچ نمونه‌ای که احتمال - دقت‌کنید فقط احتمال- بهره‌گیری از آن در سلاح هسته‌ای وجود داشته باشد، دیده نشده است! و این در حالی است که به قول خانم وندی شرمن بسیاری از موشک‌های ساخت ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند و باید نابود شوند! به بیان دیگر، گزارش آژانس از یکسو مشروط به آن است که از تولید موشک‌های بالستیک دست بکشیم و موشک‌های تولید شده را نابود کنیم و از سوی دیگر تعلیق تحریم‌ها مشروط به همین گزارش آژانس خواهد بود و از آنجا که آژانس موشک‌های بالستیک را تحت گزاره PMD ارزیابی می‌کند! تحریم‌های تعلیق شده نیز در اولین بازه زمانی مجددا برقرار خواهد شد. یعنی امتیازات را داده‌ایم و تحریم‌ها نیز به جای خود باقی مانده‌اند! آیا این، همان فرمول «برد-برد»! مورد نظر است؟!

و گفتنی‌های دیگری که بعدها خواهیم نوشت...
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۸:۱۸:۰۶
بزرگترین ضرر این توافق پیغامی است که‌ با خود دارد و ان عمق تاثیرتحریمها و نیازی است که ایران به کاهش تحریمها دارد‌‌. وقتی شما از همه خطوط قرمزی که خود انها را تعیین کردید وتا چند روز قبل بر ان تاکید ویژه می کنید به راحتی میگذرید دیکران شما را جدی نمی گیرند و تا میتوانند از شما امتیاز و امصا میگیرند و شما فقط میتوانید لبخند بزنید و در رویا خود را قهرمان ملی بدانید یا بدانن! (2786571) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۴:۲۶
کاش آقای مطهری، آقای هاشمی‌ و همه کسانی‌ که خود را دلسوز وطن می‌دانند ، فارغ از جریان‌های سیاسی، روراست می‌گفتند که این قرارداد لوزان، مایه وهم ایرانی‌ و ملت ایران برای نسلها است، ولی‌ چه سود، که همه دنبال خط سیاسی خود هستیم.... (2787344) (alef-13)
 
آریایی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۴:۱۳:۱۲
اسب زین شده و افسار پاره از نظر مالک روزنامه کیهان چیست؟

1) به مجموع قطعنامه های: ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، و ۱۸۰۳ شورای امنیت و تحریم بانک مرکزی و قطع خدمات سوئیفت و تحریم خرید نفت از ایران و.... گفته میشود.

افسار پاره چیست؟ به تلاش شبانه روزی یک تیم متخصص برای پاک کردن گندی که هشت سال به مملکت زده شده آنهم در نبود آب با سنگ و کلوخ گفته میشود

2 ) اسب زین شده دلاری است که دولتی 1000 تومان تحویل گرفت و 4000 تومان تحویل داد
افسار پاره دلاری است که دولتی 4000 تومان تحویل گرفت و الان 3170 تومان است

3 ) اسب زین شده تورم بیش از 50 درصدی است
زین پاره تورم زیر 15 درصدی است

4 ) اسب زین شده خالی شدن 80 درصد صندلی های سازمان ملل موقع سخنرانی است
افسار پاره کسی است که مشاور امنیت ملی امریکا (هنری کسینجر) به او مکتوب گفته: "تقدیم به دشمن قابل احترام، ظریف"
4) اسب زین شده یعنی با شعارهای توخالی مبنی بر نابودی کشورهای دیگر برای هفتاد و پنج میلیون ایرانی رنج و عذاب و زحمت درست کنید
5)
این لیست را کامل کنید لطفا (2788196) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۱-۱۹ ۰۰:۳۹:۳۷
اقای محترم اینها همه درست ولی اگر این امتیازات درست باشد جواب خون شهیدانی چون احمدی روشن رو تو میدی (2800977) (alef-10)
 
اسماعیل میهن مهر
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۴:۲۶:۳۶
وقتی که ما حکم حکومتی داریم شما از چه نگرانید؟!!!!!!!!!
ضمناً، راه سومی هم هست؟!!!!!!!
اولین گام حصول توافق هسته ای اتفاق افتاد،امیدواروم آشتی ملی هم، در هدف نامگذاری سال جدید را تکمیل کند؛
حالا که همه چیز را پذیرفتیم، از فردا دوباره شروع به آرزوی مرگ برای این و آن نکنیم، شعار پراز شور و نشاط و سرزندگی سردهیم،قبول کنیم که باید دنیای جدیدی را آغاز کنیم... این نقطه‌ای است که برای یکبار و همیشه از شعار دست بکشیم و در واقعیت زندگی‌ کنیم و اراده کنیم جهانی پر از صلح و صفا و مدارا برای خود و دیگران بسازیم؛ (2788259) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۴:۳۲:۵۲
بیشتر از سه ماه طول نخواهد کشید که این تفسیرهای شما نیز ابطال شود، مگر در مورد تفاهم قبلی نگفتید که از هیچ جای تفاهم نامه شناختن حق غنی سازی در خاک ایران استنباط نمیشود!؟ دیدید که شد. (2788310) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۸:۲۷:۴۶
رادیوفردا در مصاحبه با دکتر محمودی، استاد حقوق بین الملل از استکهلم؛ ایران بیش از هرکشوری در تاریخ تعهدات غیرقابل بازگشت سپرده و ....

متاسفانه سومدیریت اقتصادی کار را به اینجا کشاند که مردم برای چنین ننگی در خیابان شادی کنند!
به هیچوجه نباید زیر بار نابودی اورانیوم میرفتن.
تاریخ قضاوت میکنه. (2786603) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۵۷:۰۱
سلام.
از کی تا حالا حرف های رادیو فردا به سود ما شده است؟ (2787184) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۷:۱۹
نه برادر عزیز مردم برای ننگ اظهار شادی نمی کنند ؛ مردم وقتی از مذاکراه کنندگان و دولت اینطور میشنوند که هم هسته ای مان را حفظ کردیم و هم تحریم ها همه یکجا لغو خواهند شد خب طبیعی است که اظهار شادی و خوشحالی کنند.... (2787357) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۰۹:۳۱
سومدیریت اقتصادی + سیاست خارجی غلط + سیاست داخلی غلط (2787537) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۱۶:۵۱
یک عادتی که تندروهای ما دارند این است که تا آخرین توان و امکانات سر حرف خودشان می ایستند بدون اینکه فکر کنند تا کجا میتوان پیش رفت و این را ارزش میدانند ، اما زمانی که کفگیر به ته دیگ میرسد مجبور میشوند به کمتر از همان چیزی که بسیار قبلتر به آنها توصیه شده بود تن بدهند (2787566) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۴:۳۰:۴۸
رادیوفردا؟؟ حالا تحلیل رادیو فردا برای شما شد حجت؟؟ (2788295) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۸:۳۰:۱۷
احسنت به حاج حسین شریعتمداری با این تحلیل دقیق و عالمانه . انشا ء ا... در اصل تفاهم نامه که تا تیر ماه نگارش خواهد شد اشکالات به نفع مردم شریف کشورمان بر طرف شود که انتظاری جز این هم نیست (2786610) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۳۶:۰۸
ایشان حاضر است سه سال رشد اقتصادی کشور منفی باشد، صدها میلیارد دلار عقب بمانیم، جوانان کشور بیکار باشند اما در مجادله کلامی با آمریکا پیروز باشند. چرا؟ چون خودشان و همفکرانشان غم نان ندارند. سر برج حقوق هست. (2788950) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۱۳:۵۱:۱۷
دکتر ظریف واقعا متشکریم (2791930) (alef-13)
 
مهدی ابراهیمی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۸:۳۳:۰۲
سانتریفیوژهای پیشرفته مدل‌های ۲ و ۴ و ۵ و ۶ و ۸ که دستاورد دانشمندان هسته‌ای کشورمان است، هنوز صنعتی نشده اند و در مرحله آزمایش می باشند. در این بیانیه آزمایش و تحقیق بر روی این نسل از سانتریفیوژها منع نشده است. از آقای شریعتمداری تقاضا دارم با مطالعه بیشتر و منصفانه تر به نقد به پردازند. (2786621) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۵۱:۰۸
و 15 سال هم طول میکشه که صنعتی بشه لابد! (2789012) (alef-10)
 
سید محمد رضا
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۸:۴۲:۵۳
آقای شریعت مداری استنباط شما این است که توافق نامه ای امضا شده . اگر اینطور هست خوب چه بهتر یک گام جلوتریم . شما گفتنی های دیگر را که بعدا" خواهید نوشت را به مردم اعلام کنید. چون از محتوای فوق که چیزی گیرتان نیامد. (2786648) (alef-13)
 
نیما
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۴۲:۵۱
چون مثلا ما با شریعتمداری از نظر سیاسی یکی نیستیم دلیل نمیشه حرف درستشو رد کنیم ... (2787117) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۵:۵۱:۳۸
نبیین چه کسی می گوید ، ببین چه می گوید برادر
چرا پیش داوری می کنی ؟
چرا با دست جلوی گوشهات رو می گیری؟
آخه این چه طرز نقد کردنه؟! (2788751) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۸:۵۷:۵۶
چرا آقای شریعتمداری جهت تنویر افکار عمومی با آقای زیبا کلام مناظره نمی کنند. (2786701) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۴۴:۵۴
برادر محترم اگر شما توانستید اقای زیبا کلام را راضی به اینکار کنید شریعتمداری با من.... (2787392) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۵:۵۱:۵۹
از کجا معلوم شاید زیبا کلام مناظره نمیکنه؟! (2788756) (alef-13)
 
مصطفي بروجن
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۷:۵۳:۵۰
با مناظره بنده موافقم البته با كسي كه منطق داشته باشه و اول صحبتش نياد مظلوم نمايي كنه و بعد هم از هر چيزي صحبت كنه غير از انرژي هسته اي (2789252) (alef-10)
 
داوود
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۸:۵۹:۳۸
در کمال تاسف و تأثر مطالبی که جناب آقای شریعتمداری نگاشته بودند کاملا درست است. (2786709) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۲۰:۲۵
من تعجب میکنم چرا ما اینقدر به مدیران دیپلماسی خود بدبینیم درحالیکه حضرت آقا بارها ایشان راتایید کرده اند(البته انتقاد فنی و حقوقی حق هرایرانی است واین انتقادبرخلاف دفعات قبلی از دید فنی وحقوقی مطرح شده بود)والبته توضیحاتی که آقای عراقچی در برنامه گفتگوی خبری شبکه دو داد مبین دستاوردهای خوبی بود.بااینحال من معتقدم تیم مذاکره کننده باید ترتیب یک مباحثه تلویزیونی با برخی از منتقدین کارشناس ومنصف رابدهند تا مردم در یک گفتگوی بی واسطه ومستقیم همه چیز را بشنوند وخود قضاوت کنند. (2788878) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۷ ۱۲:۰۳:۱۲
چون تركمن چاي و گلستان در تاريخ ثبت شده اند (2892943) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۰۶:۰۰
لطفا دوستان بجای برچسب زنی و دو قطبی کردن فضا علمی و مستدل جواب سوالات رو بدن تا همه چیز برای مردم روشن بشه
مطمئنا مردم به های و هوی افراد نگاه نمیکنن. می بینن کی قدرت استدلالش بیشتره و مستند جواب میده (2786730) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۰۸:۲۴
لااقل برخی اعداد و ارقام خلاف واقع است: مثلاً آیا ما 20 هزار سانتریفوژ "فعال" داشته ایم؟
در دوران کودکی سخنی ورد زبان ما بود: "دروغگو دشمن خداست". برخی مصداقهای دروغ در این یادداشت دیده می شود. (2786734) (alef-13)
 
سید امیر
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۱۰:۱۲
معلوم است که مقاله در نهایت تلاش برای منفی نشان دادن نتایج مذاکرات لوزان تنظیم شده است، عیبی ندارد، تلاقی افکار حتما نتایج خوبی خواهد داشت، البته اگر بدون غرض ورزی و فارغ از پیش داوری باشد.
اگر آقای شريعتمداران در مورد تحریمها کلمه terminate را به معنی "تعلیق" میدانند که دیگر جای بحثی نمیدادند، همه آنهایی که اندکی انگلیسی میدانند، این کلمه را به معنی "الغا" و "لغو" میدانند، نه تعلیق.
و اما در مورد منافع تفاهم:

وقتی سیلاب سرازیر میشود و خانه در معرض تخریب است، حتما جلوگیری از سیل موفقیت بزرگی است آقای شريعتمداری! بگذار دیگران ایراد بگیرند که چرا مبلها هنوز خیسند و یا چرا لوستر روشن نمیشود و یا کفشها هنوز قابل استفاده نیستند...

بزرگترین دستاورد این تفاهم جلوگیری از سیل بود و مطمینم که شما بهتر از هرکسی میدانید از چه میگویم.
مبلها خشک خواهند شد، زود باشد که لوسترها شادابتر و درخشانتر از قبل روشن شوند، و کفشها بعد از دو دوره طلوع و غروب مجددا قابل استفاده میشوند، به اهل خانه نگاه کن که هراس از سیل در آنها اثری نیست و به لبخند آنها که سپاسگزاری نثار پدر خانواده میکنند که چه با درایت خانه را از تخریب نجات داد، این یعنی نرمش قهرمانانه....
بیشتر از سه ماه طول نخواهد کشید که این تفسیرهای شما نیز ابطال شود، مگر در مورد تفاهم قبلی نگفتید که از هیچ جای تفاهم نامه شناختن حق غنی سازی در خاک ایران استنباط نمیشود!؟ دیدید که شد.
روشنتر بگویم آقای شريعتمداری...
از جلوگیری اازتحریمهای مرحله بعد و از اجتناب از جنگ میگویم، در تحلیلهای شما چنین دستاوردی چقدر ارزشگذاری شده است!؟
بگذار تا بزرگان خود صحبت کنند و شما پیروی کنید.

از قدیم گفتند...
تو مو میبینی و من پیچش مو
تو ابرو من "اشارتهای ابرو" (2786747) (alef-13)
 
حمورابي
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۲۸:۴۰
احسنت بر شما سيد.حرف دل مرا با قلم شيوايتان نگاشتيد.
درود بر شما. (2787310) (alef-3)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۶:۰۵
سلام
و سپاس از نقد قشنگ و زیباتون به نوشته آقای شریعتمداری ، این متن با این که مباحث تخصصی نداشت و بی ادعا بود اما بسیار خوب بود ، کاش تمامی مخالفان آقای شریعتمداری و تمامی موافقان ایشون همین طور نقد کنند و به یاد بیاورند که اشکالی نداره که با این توافقنامه مخالف بود و حتی دلواپس بود ، متاسفانه ما هنر خوبی داریم در خراب کردن هر کلمه خوبی که همین دلواپس بودن یکی از این کلمات است .
باز هم از متن قشنگ و مودبانه شما آقا سید تشکر می کنم که یادآور شد برای ما ادب گم شده مهمی در بحث های امروز ماست .
شاد باشید . (2787350) (alef-13)
 
m-p
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۳۳:۵۳
terminate=خاتمه دادن



--------------------------------------------------------------------------------

خاتمه دادن
1. خاتمه دادن
2. [end
3. terminate
4. finish
5. conclude
6. close
7. complete

پایان دادن
1. terminate
2. wind up

منجر شدن
1. result
2. finish
3. terminate

بپایان رساندن
1. conclude
2. consummate
3. finalize
4. knock up
5. play out
6. terminate

پایان یافتن
1. end
2. finish
3. terminate
4. surcease
5. wind up

منقضی کردن
1. terminate

فسخ کردن
1. terminate
2. cancel
3. countermand
4. derogate
5. disannul
6. rescind

محدود کردن
1. limit
2. restrict
3. curb
4. narrow
5. confine
6. terminate

محدود
1. محدود
2. [limited
3. finite
4. narrow
5. confined
6. adjacent
7. terminate (2788941) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۱۰:۱۳
آقای شریعتمداری، چرا امثال شما جرات رجوع به رای مردم را ندارید!!؟؟ آقا جان ما از این تکنولوژی خیری ندیدیم، به هر دلیل یا بهانه‌ای اون قدرتمداران دنیا شیرینی این تکنولوژی را به کام ما تلخ کردند (همانطور که شما قدرتمداران در داخل کشور در مواردی به مخالفان خودتون اجحاف میکنید و زور میگین، اونا تو سایز دنیا، شما تو سایز کشور) هر دو طرف بنشینید دلایل خودتونو مطرح کنید و اجازه بدین مردم خودشون انتخاب کنن چون این حق اوناست که در مورد چیزی که به سرنوشتشون ربط داره اگاهانه نظر بدن و لطفا شما دایه مهربانتر از مادر نشین. (2786748) (alef-13)
 
نادر
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۴۱:۴۴
کسانی جرأت رجوع به رأی مردم رو نداشتن که سال 88 به تنها چیزی که رضا نمیدادن، راههای قانونی بود. (2787380) (alef-13)
 
ساسان
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۱۳:۰۹
این توافق نامه با نظر مثبت رهبر عزیزمان به این مرحله رسیده است.
اگر کسی شک دارد ، نمی تواند خود را ولایتمدار بنامد. (2786763) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۳۱:۳۴
دو مرحله ای شدن توافق، و تعلیق آنهم مرحله به مرحله از خطوط قرمز نظام بود یا نه؟؟ (2787061) (alef-13)
 
محمد علی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۳:۳۱:۴۹
خُب که چی؟ آیا شما چیزی با دو مرحله دیدید که ما ندیدیم؟ آیا اسنادِ توافقنامه را دیدید؟ توافقنامه دارای شرایط و جزئیات توافقها در بندها و ماده های بسیار است! این فقط یک بیانیه است با اعلام کلیاتی در خصوص توافقنامه ای که باید نوشته شود و سپس امضاء شود! آقایان چرا اینقدر دست پاچه شده اید؟ مگر قرار است جایزه ای به کسی بدهند که شما ناراحت هستید به شما نرسد؟ واقعا جای تاسف است که از موفقیتهای بزرگی که در این بیانیه اعلام شده است و حق غنی سازی و چرخه کامل سوخت که اعلام شده است ؛ شما خوشحال نشده اید!؟ چرا اینقدر تنگ نظرانه سخن و مخالفت می شود از پیشرفتی که قرار است در همه زمینه های اقتصادی و صنعتی و علمی برای همه مردم کشور مان بوجود بیاید؟ آیا همکاری و مراوده داشتن با تمام جهان بخصوص کشورهای صنعتی؛ پیشرفت بیشتری به ارمغان می آورد یا زندگی در انزوا؟ (2787943) (alef-13)
 
مصطفي
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۴۳:۳۸
لطفاً اين را به رهبري عزيز نسبت ندهيد حضرت آقا فرمودند نسبت به مذاكرات نگرانم.. قبلاً مي فرمودند خوشبين نيستم اما اينبار اعلام نگراني كردند... (2787120) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۱۲:۲۰
نمایندگان رهبری در نماز جمعه هم از اقای
ظریف تشکر کردند
این کاملا نشان میدهد که رهبری هم مورد تاییدشان هست این توافق
اقای شریعتمداری ولایت مدار باش و در جهت مخالف و همزبان با اسراییل درباره این توافق سخن نگو (2788849) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۱-۱۹ ۰۰:۴۷:۴۵
اقا هنوز درباره ی این توافق نظری ندادندما همه منتظر نظر ونقد حضرت اقا هستیم (2800991) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۱۸:۰۶
از مورد یک تا هفت اصلا مهم نیستند ولی مورد هشت را باید تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان جدی بگیرد. توان نظامی ایران نباید مورد مذاکره قرار بگیرد. (2786777) (alef-13)
 
فرشاد هادیزاده
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۱۸:۲۱
احسنت بر شما آقای شریعتمداری واقعا حرف خیلی از مردم را زدید...من هم به این توافق یا به عبارتی این بیانیه را ضعف میبینم که خیلی چیزا را دادیم.... (2786780) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۲۳:۳۲
وزارت امر خارجه بايد به سوالات شفاف پاسخ دهد؟ (2786795) (alef-13)
 
علی محمد اسلامی ندوشن
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۵۸:۱۸
پاسخ بنده به سوالات جناب آقای شریعتمداری :
1- ضمن عرض تبریک سال نو ؛ و آرزوی نیک بختی و نیز تبریک ِ برکات سال جدید که به لطف تیم ایرانی مذاکره کننده قابل مشاهده است ؛ در خصوص اینکه پرسیده ای : "سوال این است که چرا واقعیت را از مردم پنهان می‌کنند؟!" پاسخ بنده : از آنجا که در زورهای آتی خواهیم دید ؛ این بیانیه بسیار موثر و موفق بوده است ؛ اما اگر شماهم جای هر دیپلماتِ دیگری در این مذارکات بودید ؛ همین کار را میکردید زیرا همانطور که میدانیم این توافقات در آینده ؛ مسیر تحولات و پیشرفت علمی و فن آوری ایران را تسهیل و روابط بین المللی کشور عزیزمان را هموار خواهد نمود. همانقدر که شما نگران این موضوع هستید ؛ مطمئن باشید که تیم مذاکره کننده چندین برابر نگران و نسبت به آینده تلاشهای خود و کشور مان دلسوزانه نگران هستند. پس طبیعی است تا حصول نتیجه مثبت از فتنه انگیزی سودجویان و دشمنانی همچون اسرائیل و اعرابِ منطقه نگران باشند لذا رفتاری متعارف در سطح دیپلماتیک خواهند داشت و امنیت کشور را دلسوزانه محافظت خواهند نمود.

2- پرسیده اید : "بنابراین چرا در مواجهه با مردم، این «توافقنامه» را بیانیه- DECLARATION- قلمداد کرده‌اید؟! پاسخ شما بسیار روشن است زیرا هنوز توافق نامه ای با همه تعارف و جرئیاتِ یک توافقنامه بین طرفین به امضاء نرسیده است و فق شامل کلیاتِ توافقاتی است که در آینده بصورتِ اسناد رسمی امضاء خواهد شد لذا بنظرم بازی با لغات و الفاظ کمی در سطح دیپلماتیک نیست و بهتر است علمی تر به مسائل نگاه کنیم.

3- پرسیده اید :"قرار بود و به صراحت اعلام شده بود که ایران به توافق دومرحله‌ای تن نمی‌دهد. ولی آقایان به شرحی که گذشت ابتدا یک توافق با چارچوب تعهدآور را پذیرفته‌اند و بحث و توافق درباره جزئیات را به بعد موکول کرده‌اند! چرا این خط قرمز را که همان کلاه‌گشاد توافق ژنو است نادیده گرفته‌اند؟! این سوال شما در واقع همان سوال اولی و دومی است با کمی تفصیل بیشتر! پاسخ شما هم از نظر بنده حقیر بسیار ساده است ؛ هرگاه شما فرمت و قالب یک سند توافق نامه بین المللی را از دیدگاه دیپلماتیک میدانستید چنین سوالی برایتان پیش نمی آمدزیرا همه کارشناسان امر میدانند توافقنامه ها شامل اجزائی است که باید به تفصیل و به دقت مشخص شده باشند والا مانند هر قراردادرسمی دیگر قابل تفسیر به راءی هستند! و عنوان کردن اینگونه سوالاتِ واضح از سوی فردی مثل شما کمی تعجب بر انگیز است!!

4- پرسیده اید :" معلوم نیست دیروز جناب رئیس‌جمهور با چه توجیهی در گزارش تلویزیونی خود از حفظ تحقیق و توسعه در فعالیت هسته‌ای کشورمان به مردم خبر می‌دهد؟!" همانطور که در متن بیانیه آمده است و همگان آنرا شنیدیم :" مرکز فردو به یک مرکز تحقیقات هسته ای بین المللی تبدیل خواهد شد و در خصوص شبهات شماهم به دقت در متن بیانیه اعلام شده است که چه تعدادی سانتریفیوژ برای تحقیقات و در چه مرکزی قرار خواهد داشت! آیا واقعا متن مذکور را نخوانده اید؟

5- در خصوص سانتریفیوژهای دیگر ایران یعنی سانتریفیوژهای پیشرفته مدل‌های ۲ و ۴ و ۵ و ۶ و ۸ که دستاورد دانشمندان هسته‌ای کشورمان است پرسیده اید : " آیا می‌توان از این تعهد که به معنای از دست دادن دستاوردهاست با عنوان دستاورد لوزان یاد کرده و به آن افتخار کرد؟! از شما میپرسم نه به عنوان یک دیپلمات بلکه به عنوانِ یک وجدانِ آگاه در پیشگاه الهی ؛ استفاده از دستاوردهایِ پیشرفته کشورمان واقعا متوقف میشود ویا اینکه استفاده عملیاتی آنها؟ آیا تحریک اذهان عمومی و سفسطه در سایتی مثل الف عملی انسانی و به صلاح دین و دنیای مردم ایران است؟ آیا پافشاری بر اعمالِ تحریک آمیز و تولید سانتریفیوژهای با مصارف دو گانه به صلاح مملکت است؟

6- پرسیده اید : " آیا کاهش ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده از ذخایر کشورمان که حاصل زحمات شبانه‌روزی و ایثار و شهادت دانشمندان هسته‌ای است، درخور تقدیر است یا...؟! پاسخ شما بسیار ساده است : " آیا تولید و نگهداری این میزان ذخیره اورانیم غنی شده با خلوص بالا به چه هزینه ای بدست آمده است؟ چه میزان از بیت المال برای تولید این میزان اورانیم غنی شده با خلوص 20% صرف شده است و چه مصرفی دارد؟ چه میزان از سرمایه های ملی مملکت در خارج از ایران بلوکه شده است تا این میزان منابع تولید شود و آیا این میزان برای تولید چه میزان برق و یا هر مصرف صلح آمیزی بکار میرود؟ آیا تکیه و پافشاری بر این مسائل با مصارف دوگانه و تحریک آمیز به غیر از شبه افکنی و سفسطه است !؟ و ایا شما خود چه نتیجه ای غیر از ضایع نمودنِ دعاهای مردم برای رهایی از وضعیت بن بست اقتصادی و سیاسی کشورمان را دارید؟

7و8 - پرسیده اید : " فقط نیم‌نگاهی به متن توافق لوزان به وضوح نشان می‌دهد امتیازاتی که ایران سخاوتمندانه تقدیم حریف کرده است، شفاف و قابل اندازه‌گیری است اما، آنچه حریف بر عهده گرفته است، مبهم، چندپهلو و تفسیرپذیر است به گونه‌ای که «وعده نسیه» گویاترین تعریف برای آن است.

هشتم: قرار بود و مسئولان هسته‌ای بارها اعلام کرده بودند که هیچ توافقی را بدون لغو همه تحریم‌ها نمی‌پذیریم. ولی در متن توافق لوزان اولا؛ سخن از تعلیق در میان است و نه لغو، ثانیا؛ فقط بخشی از تحریم‌ها تعلیق می‌شود، ثالثا؛ همین تعلیق نیز قرار است در فاصله ۱۰ تا ۱۵ ساله صورت پذیرد و رابعا که از همه بااهمیت‌تر است این که تعلیق بخشی از تحریم‌ها به گزارش آژانس و راستی‌آزمایی تعهدات ایران موکول شده است !
پاسخ شما بسیار ساده است :" کسی که منطقش پایمال کردن حقوق مردم و بیت المال باشد به انگیزه و نیت بدست آوردن قدرتی محدود و شکننده ؛ نمیتواند و نمیخواهد از کارهای علمی سردرآورد.

جمع بندی : " جناب آقای شریعتمداری! و سایر گروهها و افرادی که 10 سال است در مقابل همه رانتخواریهای دولت سابق سکوت کرده اند و بیت المال را صرف منافع گروهی و شخصی و تسفیه حسابهای جناحی و تنگ نظرانه میکنند ؛ بدیهی است از این بیانیه و توافقات جامع بعدی به ترس و لرز افتاده باشند! دیری نخواهد گذشت که مردم سخاوت مند ایران همه تنگ نظری های اینان را ببخشند و در صورتیکه به دامان ملت عزیز بازگردند آنهارا در آغوش کشند! اما مباد که با ارداه ملت سر ناسازگاری گذاشته و به دشمنانِ خارجی و اسرائیل کمک داخلی نمایند آنگاه است که « کلوخ انداز را پاداش سنگ» باشد. بهتر است همگان کمک کنیم تا میهنمان در سال جدید به حول و قوه الهی مراتب ترقی را طی نماید. (2786931) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۱۹:۲۶
جناب آقای اسلامی عزیز، جواب طولانی شما به آقای شریعتمداری ، به هیچ وجه ناظر به سوالات ایشان نیست .متاسفانه شما اندوخته های ذهنی خود را نوشتید نه آنچه در عالم واقع اتفاق افتاده است. برادر عزیز ساده اندیشی هم حدی دارد. شما با سرهم کردن چند اصطلاح علمی و هسته ای دل خود را شاد کرده اید. جان برادر دوباره سوالها را بخوانید و بیشتر توجه بفرمایید. هر کشاورزی فرق 19000 را با 6000 می داند. هر بقالی می فهمد فردو دیگر فردو نیست بلکه کودکستان فیزیک و شیمی خواهد شد. هر صاحب عقلی می داند آب سنگین اراک بر اساس این بیانیه توسط غرب هر گونه که آنها دوست داشته باشند باز سازی می شود. بله برادر شما در یک جیب خویش 1000تومان پول داری و در جیب دیگر 100 میلیون، قسم می خوری که در هر جیب خویش پول داری . راست هم می گویی . چون پول ، پول است .دولت هم قسم می خورد هیچ چیز تعطیل نشده، و غنی سازی انجام می شود.راست هم می گوید. دوست عزیز شما بیشتر توجیه کردید تا دادن جواب مستدل. دوست دار شما. یک دوست (2787271) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۵:۰۴:۱۵
آیا تحریک اذهان عمومی و سفسطه در سایتی مثل الف عملی انسانی و به صلاح دین و دنیای مردم ایران است؟ (2788479) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۰۱:۲۷
بهترین توافق هسته ای از نظر شریعت مداری

1- ایران می تواند هر مقدار که دلش خواست اورانیوم تا هردرصد که دلش خواست تولید کند .
2- ایران می تواند هروقت که دلش خواست بمب و موشک هسته ای تولید کند .
3- ایران هروقت دلش خواست می تواند بمب بندازد روی اسرائیل و کسی حق ندارد بگوید چرا ؟
4- ایران می تواند در صورت اجرای هرگونه تحریمی هروقت دلش خواست تنگه هرمز را ببندد .
5- قیمت نفت کلا دست ایران است و هروقت که دلش خواست می تواند آنرا بالا پائین کند .
6- کل منطقه خاور میانه باید از حسین شریعتمداری که مدیر مهمترین و در عین حال کم تیراژترین روزنامه ایران بوده ، هست و خواهد بود اطاعت مطلق کنند چون ایشان از پس پرده همه چیز خبردارد و صلاح شما را بهتر از خودتان می داند و اگر هم شما نخواهید مجبورید . درضمن ایشان هروقت خواست می تواند جورج سورس را به ملاقات اجباری خاتمی ببرد ولو به واسطه احضار ارواح .


این توافق نامه در ... بند و .. تبصره نوشته شده و ایران و شریعت مداری می توانند هروقت که دلشان خواست هر کدام از بندها را که دلشان خواست پاک کنند و هرچه دلشان خواست جایش بنویسند . (2786943) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۴۷:۲۶
وقتي اونا هر غلطي خواستند مي كنند چرا ما نتوانيم در مقابل آنها قد علم كنيم قرآن مي فرماييد« و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه» اين چه حرفيه كه شما مي زنيد بزرگوار؟؟!! چرا نبايد اينطور باشد چرا بايد ما فكر كنيم كه اونا كدخداي دنيا هستند و بايد براي پيشبرد اهدافمون بايد دم كدخدا را ببينيم؟؟! (2787147) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۴۰:۴۸
خدا چشم ، گوش و عقل داده تا باهاشون اطرافمون رو بهتر درک کنيم چرا بعضي ها با استناد به روايات و آيات قرآن سعي برر فريب جامعه دارند؟ (2787678) (alef-13)
 
آرش
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۵:۴۹:۲۸
برادر عزیز
منهم مثل شما به این ایه شریفه معتقدم . قرار هم نیست که هرچی اونا می خوان بشه . اما شما توجه کنید که طی سالیان دراز ، دنیای اسلام بجای اینکه دنبال علم و دانش که سرمنشاء قدرت هست بره ، دنبال جنگ و ستیز های قومی و عقیدتی بوده . طی سالهای گذشته از انقلاب هم متاسفانه بجای اینکه صاحب قدرت و فن آوری بشیم ، روز به روز وابسته تر شدیم . توی هر صنعت و علمی بجای اینکه مولد باشیم ، مقلد بودیم . بهترین مثالش همین صنعت خودرو که تا پژو کشید کنار ، شروع کردیم التماس چینی ها رو کردن . اونها هم تا تونستن سو استفاده کردن
اگر قراره حرفمون رو با قدرت بزنیم باید قدرت واقعی رو که همون دانشه داشته باشیم
هر وقت حکومت تونست ادعا کنه که ما دیگه " فرار مغزها " نداریم
هر وقت سر نخ های فن آوری رو دست گرفتیم که نه آمریکا و نه چین و نه ژاپن توان تحریم رو نداشتن، اونوقت می بینی که برای حقوقمون نیازی به مذاکره نداریم (2788741) (alef-13)
 
پژمان
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۴۷:۰۰
انتقاد آقای شریعتمداری به نقض آشکار خطوط قرمز مذاکرات و بر سر گذاشتن کلاهی گشادتر از توافق ژنوه، کمی هم منطقی بودن خوبه دوست من. (2787406) (alef-13)
 
همشهری
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۰۸:۱۳
اخرین حرفهای جماعت هوچی گر در مقابل استدلال منطقی و سازنده یک منتقد میهن پرست و خدا ترس (2787532) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۵:۳۹:۰۲
اگر قرار باشد كه اقليت محض در يك جامعه به نداي 90 درصد ديگر جامعه اتهام هوچي گري وارد كنند مسلما اسم چنين جامعه اي جامعه آزاد نخواهد بود و به ديكتاتوري بسيار شبيه تر است!! همين تعداد مثبت هاي صادر شده نه تنها در اين پيام و در اين روز بلكه در چند ماه اخير كه رويه اي ثابت است گوياي صحت آمار است كه خدمتتان دادم. (2788694) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۷:۵۸:۳۲
کدام طرفید ؟ لطفا بفرمایید ما بدانیم . (2789267) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۰۲:۲۴
آقاي شريعتمداري اگر اعتراضي دارند مي توانند خطاب به شوراي امنيت ملي بنويسند و نه ظريف .
در همه جاي دنيا مذاكره كنندگان فقط نظر پايتخت هاي خود را انتقال مي دهند پس ما منتظر اظهار نظر رهبري مي مانيم اگر ايشان تاييد كردند اطاعت خواهيم كرد .
معناي واقعي ولايت مداري اين است (2786944) (alef-13)
 
اسد01
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۰۴:۳۷
آقاي شريعتمداري شما نمي توانيد جلوتر از رهبري حركت كنيد،وبراي 80ميليون نفر تصميم بگيريد (2786949) (alef-13)
 
میثم
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۸:۱۰:۴۲
پرسیدن چند تا سوال که تصمیم گیری برای 80میلیون نیست . چه خوبست که وزارت خارجه منطقی وروشن جواب این سوالات وسوالات دیگر را بدهد تا ابهامها برطرف شود. (2789310) (alef-10)
 
تهرانی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۰۵:۳۹
سلام
آقای شریتمداری عزیز شما به عنوان مذاکره کننده می رفتید . (2786952) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۲۷:۱۰
واقعا از انصاف خبری نیست (2787045) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۱۲:۵۹
زیرا رانت ها کمتر می شود و منافع ناشی از تحریمبرای بعضی ها (2787258) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۲۸:۱۶
به اعتقاد من باید درکشور ما تعدادیهم به این بیانیه نقد وارد کنند و مخالفت کنند تا غرب خیالات دیگه ای ورش نداره.
هر چند تلاش ظریف و تیمش قابل ستایش است (2787050) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۰۱:۴۴
با سلام در ابتدای این بیانیه/توافقنامه/ ..آمده است
:
_Important implementation details are still subject to negotiation, and nothing is agreed until everything is agreed.
یعنی هنوز در مورد جزئیات باید مذاکره شود و تا زمانیکه در مورد همه چیز توافق صورت نگیرد هیچ توافقی صورت نگرفته است.
این کجاش معنی توافق نامه یا توافق نهایی می دهد؟!
در ضمن گفته
These elements form the foundation upon which the final text of the JCPOA will be written between now and June 30,
اینها فقط مبنای نگارش متن هستند و نه چیزی بیشتر (2787209) (alef-13)
 
شهروز
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۰۴:۰۱
اصلاح طلبان برای شانتاژ سیاسی واژه دلواپس رو خیلی بهش پرداختند . اصلاح طلبی در ایران فقط و فقط یه رفتار داشته ، نارضایتی و مخالفت با ارکان اسلام و نظام ، بنابراین شایسته است واژه "دلخور" و مشتقات آن مثل دلخوری و دلخوران را برای این طیف اقلیت به کار ببریم .
لطفا این پیام رو انتشار دهید حتی در کلیه سایت های دلخورران (2787220) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۲۷:۰۱
متاسفانه سوء مدیریت اقای احمدی نژاد که با بی درایتی تحریمها را کاغذ پاره قلمداد کرد باعث این نوع مذاکرات گردید ..... (2787305) (alef-13)
 
عبداله
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۶:۳۴
با سلام
متاسفانه در کشوری زندگی می کنیم که در 200سال اخیر هم مورد تجاوز قزار گرفته ایم وهم رجال کشور امتیازات بزرگی در پای میز مذاکرات در قراردادهای ننگین بین اللملی واگذار کرده اند!!آن قدر این تجربه تکرار شده که به نوعی رویه تبدیل شده است!!بنده ای گه کمترین سواد دیپلماتیک ندارم می دانم طی سی وهفت سال اخیر براساس همین قراردادهای ناقص بین اللملی که طی دو جنگ جهانی در قالب جامعه ملل وسازمان ملل به دولت ها وملت ها جهان تحمیل شده از نظر حقوق اساسی ملت ها ودولت ها به قدری فضا برای کارشناسان دستگاه دیپلماسی در صورت دقت وحساسیت می توانستند ومی توانند از طرفین متخاصم امتیاز بگیرند وآن ها براساس همان قوانین واداربه پذیرش حقوق کشور عزیزمان بکنند که شاید این بیماری هم ناشی از همین مرض 200 ساله براندام منابع انسانی ما خوش قواره جلوه کند!به عنوان نمونه از صدها سندی که توسط خود غربی این سال از تجاوز جنگ تحمیلی گرفته تا کمک های تسلیحات غیرمتعارف به صدام حسین گرفته تا ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران تا تهدیدات پیدا وپنهان کشور مستقل ایران خلاف اساسنامه کشورهای عضو سازمان ملل وبلوکه کردن دارایی های یک کشور عضو (2787353) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۴۳:۰۶
سخنان و نوشتار این شخص بیانگر نوعی مشکل مزمن در زمینه «ناباوری عام» است و ربطی به مذاکرات هسته ای و غیرهسته ای ندارد. نامبرده به طور عام به همه چیز به دیده تردید می نگرد و این مساله را نباید در حوزه «دیدگاه سیاسی» بررسی کرد. لذا به نظر بنده نگاه به سخنان وی از منظر سیاسی، کاری بیهوده است. گفتار و نوشتار وی را باید از دید روانشناسانه بررسی کرد. (2787383) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۷ ۱۲:۴۴:۳۰
اگر ما همه تاسيسات هسته اي را تعطيل كرديم و باز امريكا دست از تحريم ما برنداشت كه بسيار محتمل است به نظر شما مجازات خوشبينان و ساده لوحان و وطن فروشان چيست (2893010) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۴۶:۰۴
آقای شریعتمداری باید برود خدا را شکر کند که امریکا ایران را تحریم جدید نمیکند وگرنه ... . (2787400) (alef-13)
 
فاتحي
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۴۹:۰۴
ما در اين بيانيه نه در غلطان داده ايم ! نه آب نبات گرفته ايم . ما در يك ميدان ديپلماسي امتيازاتي داده ايم و امتيازاتي گرفته ايم والسلام ! (2787417) (alef-13)
 
مهندس جنت شهري
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۲۰:۴۳
با سلام عزيزان ديگه بس است اينقدر بر طبل فشار بر طبقات ضعيف نكوبيد اقاي شريعتمداري نميدانم فشار اجاره و مايحتاج ضروري مردم را شما هم داريد بابا جان ما تلاش داشتيم كه انرزي هسته اي به عنوان يك حق به ما داده شود كه صراحتا در بيانيه امده است مابقي ديگر پيشكش خودشان چرا اينقدر دوست داريد كه ما چند تن اورانيوم با غناي بالا داشته باشيم براي چه نيازي اگر لازم است بگوييد تا مردم بدانند اقاي عزيز چه كسي ميخوهد جوابگوي فقر و فحشاي بوجود امده از فشار اقتصادي باشد شما يا اقاي رسايي يا بس است اينقدر زبان مردم نباشيد اينقدر بر طبل جنگ و اختلاف نكوبيد بگذاريد كساني تصميم بگيرند كه رهبر به انان اعتماد دارد بگذاريد مردم از فشارهايي كه همه واهي و بر اساس حرفها و تخيلات است رها شوند شما تعيين كنيد كه نفي يا عدم نفي هولو كاست سودش براي ما چه بوده به غير از فشار بر قشر ضعيف شما وامثال شما در اتاق شيشه اي نشسته ايد و با خودكار استدلر خارجي بيانيه مبارزه با استعمار ميدهيد بياييد در ميدان شما مشكلات را حل كنيد شما كه جامع الاطرافيد و در همه چيز كارشناس ارشد حيف است به ميدان بياييد تا با كمك شما مشكلات حل حل شود ويا اگر تشريف نمي اوريد ديگر ساكت شويد وهميشه سعي نكنيد شيپور را از دهان گشاد ان بزنيد بياييد تا ايران با كمك شما گلستان شود انتقاد خوب است البته با راهكار عملي تاكيد ميكنم عملي نه تخيلي همه دنيا بيكا رننشسته تا حرفهاي ما را ديكته وار بنويسد ما ايرانيان همه ميدانيم كه در اين مسايل و حقوق بشر و موارد ديگر به ما ظلم ميشود ولي ايا ميتوانيم با همه دنيا قطع رابطه كنيم پس بهتر است با منطق حرف خود را بزنيم و اهداف خود را پيلاده كنيم پس لطفا اگر ايده اي قابل اجرا نداريد ساكت (2787579) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۲۹:۳۵
برای آقای حسین شریعتمداری متاسفم که فقط مشی سیاسی مد نظرشان است نه مردم (2787624) (alef-13)
 
mom
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۳۴:۵۹
به نظر بنده یک کلاس فوق العده فشرده برای اقای شریعتمداری بگذارید تا معادل های تعلیق و لغو را بفهمد!امگر می شود دیپلمات ها از خود سری کاری کنند؟؟بدون
شک ایت الله خامنه ای از همه جزییات این بیانیه قبل از ان که عمومی شود اطلاع دارند!!! (2787650) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۳۵:۳۴
دقت کردین هر وقت مردم خوشحال میشن شریعتمداری شاکی میشه؟
از آقای شریعتمداری بپرسین:
1- زمانی که ارزش پول مملکت با توجه به کاغذ پاره شمردن تحریمها به یک چهارم کاهش پیدا کرد کجا بودین؟
2- چرا زمانی که بیت المال توسط آقایان به تاراج میرفت ساکت بودین؟
3- چرا وقتی رئیس جمهور وقت در برابر صحبتهای رهبر انقلاب به حالت قهر یک هفته خانه نشین بود حرف نمیزدین؟
4- چرا وقتی اوضاع اقتصادی مردم روز به روز بدتر میشد و اطرافیان رئیس جمهور وقت هر روز پول روی پول میگذاشتند و از رانت دولتی استفاده می کردند (نمونه بارز آن معوان اول رئیس جمهور وقت) سکوت کردین؟
5- اصلا بگین تا کی ما باید توهمات و حرفهای نابخردانه شما رو تحمل کنیم؟
6- محل هزینه چاپ روزنامه کیهان از کجا میاد و چه تعداد تیراژ داشته و چه تعداد فروش میرود و شما به چه اجازه ای از قول مردم صحبت میکنین؟
7- کی به شما اجازه میده جلوتر از رهبری حرکت کنید در حالی که ایشان هنوز موضعی در ارتباط با توافق هسته ای نگرفته اند؟
آقای شریعتمداری و امثال ایشان بدانند افکارشان در برابر بیش از 90 درصد مردم جامعه خریداری ندارد
والسلام (2787657) (alef-13)
 
امیرحسین
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۳۹:۱۸
الف جان ممنون که همیشه اظهار نظر این حقیر را منعکس میکنید واقعا نمیدونم با چه زبانی تشکر کنم اما باز هم طرفدار سایت الف هستم باشد تا گوشه چشمی هم به طرفداراتون داشته باشین....والا با این سایتشوووون (2787676) (alef-13)
 
قاسم مختاری
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۳:۲۵:۴۷
همه باید پشت سر رهبری حرکت کنیم. جلوتر از ایشان حرکت کردن ظلم به ایشان، شهدا و ملت قهرمان ایران است. کاسه داغ تر از آش شدن و تند روی دردی از دردهای ملت را دوا نمی کند. آقای شریعتمداری اگر چه دلسوز نظام هستند ولی بایدهمزمان مطیع رهبری باشند. (2787902) (alef-13)
 
از قم
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۳:۲۸:۱۲
بنام الله

باسلام خدمت همه ايراني هاي گل

اكثر دوستان مطالب مهم را فرمودند، من دلم نيامد چيزي ننويسم و اينطوري اين تنگ نظري رو رها كنم:

جناب شريعتمداري

1- همه مردم مي دانند كه شما دلواپسان اگر زمان امام حسين(ع) هم بوديد از عمل ايشان انتقاد مي كرديد، چون فقط به فكر منافع گروهي وحزبي خود هستيد و نوع حكومت برايتان فرقي ندارد. فغقط منافع و جيب خود و همگروه خود را مي بينيد.

2- فقط شما و دوستان شما نبودند كه به جبهه ها رفتند،شايد بتوان گفت درصد افرادي كه از گروه شما به جبهه رفته است خيلي كم باشد نسبت به گروه هاي ديگر. فقط شما توانستيد با شعار هاي رنگي و ديني، جبهه را به نفع گروه خود مصادره نماييد.

3-همه مي دانند شما با اصل انتخاب مردم از همان اول مخالف بوديد، من از شما معذرت مي خوام كه مردم به حرف شما گوش ندادند و آقاي روحاني را انتخاب كردند.پس بر اساس منطق و فلسفه شما هرچه اين دولت دستاورد داشته باشد، از دست دادن است.

4-نظر و خواست مردم اهميني براي شما و امثال شما ندارد،اگر ادعا كنيد نظر شما همان نظر اكثريت است،بياييد يك رفراندوم بزاريم و نظر عموم مردم ايران را در مورد مذاكره و تيم مذاكرع كننده و دستاورد هاي آنها بپرسيم.يه نظر من شما با اصل جمهوريت نظام مخالفيد و اصلا نظر مردم را قيول نداريد.شما و همفكرانتان مردم را يك سري عوام ببو مي پنداريد كه بايد فقط عين نص جمله شما ها را حفظ كنند.

5-شما و دوستانتان يك هزارم الان از خراب كاري دولت قبل انتقاد سيستماتيك نكرديد، اصلا انتقاد نكرديد تا چه برسد به نوع آن.

6- غربيها قبلا اصل هسته اي شدن ما را قبول نداشتند كه الان با همت اين دولت پذيرفته اند.

7- از اين اعتماد سازي ها هم دولت هاي برزيل، آرژانتين، ژاپن و ... هم داشته اند. اين يك نورم بين المللي است. و با اين تندروي ها و بي عقلي هايي كه شما و دوستانتان انجام دادند و تحريم را كاغذ پاره ناميدند، معلوم است كه زحمت ما زياد شده است.

8-متاسفانه شما همه، حتي رهبري را دنباله رو مي دانيد،خودتان هم خبر داريد قطعا رهبري بر اين مذاكرات توجه و نظارت داشته است و قطعا و يقينا اگر كوچكترين ضرري به مردم و كشور و منافع ملي داشت، ايشان زير بار نمي رفتند. اگر شما يه اين حتي سك داشته باشيد و يا(طبق مفهوم گفته هايتان) اين را قبول داشته باشيد كه رهبري نظارت ندارند، پس واي به ادعاي ولايي بودنتان.

9- متاسفانه مثل اينكه سر كوچه شما هم گوجه فرنگي كيلويي 100 تومن است و از وضعيت خورد و خوراك خانواده ها خبري نداريد، وضعيت اقتصادي كه هيچي، خيلي از مردم در نان شيشان مانده اند. جناب آقاي شريعتمداري آيا كسي حاضر مي شود زن خود را بفروشد و يا زن شوهر داري حاضر مي شود خود فروشي كند؟ ولي در مملكت ما در اين ده ساله اخير شايع شده است.مي دانيد حدود 70 درصد آن براي خرجي زندگي است؟مي دانيد زيادند دختران دانشجويي كه بخاطر تهيه شهريه و هزينه دانشگاه خود، شب ها در همين قم،در رختخواب چه كيافت هايي مي خوابند؟

10- شما هرچه دل تنگت مي خواهد بگو، ما مردم آنرا خواهيم انجام داد كه به مصلحت خود مي دانيم نه به مصلحت شما.ما در انتخابات مجلس هم اين را عملا اعلام خواهيم كرد.طبق آيات قرآن، سرنوشت هيچ ملتي تغيير داده نخواهد شد مگر اينكه خود اين را انجام دهند و ما از سال 1392 تصميم گرفته ايم:

-سرنوشت خود را تغيير دهيم.
- خود براي خود و انقلابمان تصميم بگيريم.
- نگذاريم عده اي انقلابمان را مصادره كنند.
- با توجه به عملكرد راي دهيم نه شعار

8- (2787920) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۳:۲۸:۵۵
من يک سوال دارم که البته مطمئنم منتشر نميشه: آيا پذيرش اين توافق با همه جزئياتي که شما گقتيد، بدون تاييد مقام رهبري امکانپذير بوده است. من اينطور فکر نمي کنم... (2787925) (alef-13)
 
مجتبی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۳:۴۵:۵۶
برای اولین بار با این آقا موافقم و متاسف که چرا اینگونه شد .... (2788034) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۴:۲۸:۲۸
واقعا این باخت برد به تمام معنا بود فکر کنم 10 هیچ عقب افتادیم
بجای این تحریم ها خودمون درست باشیم والله تحریم ها کمتریتن اثر رو داره (2788279) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۵:۰۷:۰۸
با سلام و عرض تبریک سال نو آقای شریعتمداری امروز اگر بد توافق کردیم بخاطر ندانم بکاریها و مدیریت اشتباه قبل است زیرا عرصه چنان تنگ شد که مجبور به توافق بد به زعم حضرتعالی شدیم ولی اگر هم زیر بار فشار توانسته ایم توافق خوب ببندیم نتیجه زحمات قبلیها هم هست شاید هم نقش همیشه منفی حضرتعالی هم یک بند از فرایند تعریف شده سیاسی ملی باشدالله اعلم (2788496) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۵:۳۰:۲۵
جا باز كنيد براي اعتداليون باي باي دلواپسان منافع بابك زنجاني (2788644) (alef-13)
 
شهرسکوت
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۵:۴۴:۵۲
آقای شریعتمداری عزیز دست از سر مردم ایران بردار بذار توافق بشه یه نفسی بکشن چی از جون مردم میخوای آخه اینقدر آب رو گل آلود نکن (2788720) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۲۲:۴۱
احسنت بر شما برادر ارجمند جناب آقای شریعتمداری.
بنظرم مجلس شورای اسلامی باید به قضیه ورود کنه و این توافق رو وتو کنه. (2788891) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۳۰:۴۸
اقاي شريعتمداري راه حل هاي شما چيست نكنه شما مي خواهيد بدون اينكه امتيازي بدهيد فقط امتياز بگيريد شما ها بوديد كه كار به اينجا رسانديد وگرنه نه در قبل دوره مدير مدرسه اقاي احمد ي نزاد خبري از تحريم و ركود اقتصادي نبود ايا ما هميشه بايد در حال جنگ باشيم شما جاي ظريف بوديد چه مي كرديد واقعا شما از اينكه هميشه در حال فحش دادن دنيا هستيد خسته نشديد. امريكا دنبال منافع خودش ما هم دنبال منافع خودمون. كاش يه ماه مثل مردم عادي زندگي ميكريد انوقت مشخص ميشد باز دوست داشتيد كشور در تحريم باشد. سينه پر درد است شما ها كشور را به پرتگاه برديد وگرنه ما بايد از همه كشورهاي منطقه جلوتر باشيم (2788929) (alef-13)
 
EHSAN
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۳۱:۳۲
3 تن از همراهان تیم مذاکره کننده ایران حقوقدان های برجسته و بین المللی بوده پس قطعا از لحاظ حقوقی ایران چیزی را از دست نداده.....
اقای شریعتمداری اگر در این مذاکرات به ایران اجازه ساخت بمب اتم داده میشد - یا قرار میشد 10 تا نیروگاه اتمی دیگر در ایران نهاد شود با غنی سازی بالا شما باز مینالیدین از مذاکرات .... دلیلش هم اینه شما دارین از بعد مسائل جناحی به توافق نگاه میکنید .... چون جناح شما در مذاکرات نیست ایران در توافق ضرر کرده؟؟؟؟؟
خیر مساله هسته ای مسئله ملی ما هست و هر کس یا هر جناح در موفق باشد ما به انها احترام میذاریم و از ان ها حمایت میکنیم.
مسئله دیگر این توافق قطعا زیر نگاه رهبری بوده و تیم مذاکرات از رهبری استفاده کرده یا به عبارتی دیگر خط قرمزهای رهبری در ان رعایت شده است...
لطفا منصفانه نقد کنید نه مغرضانه.... (2788932) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۳۷:۲۷
واقعا تفسیری زیبایی بود که کاملا با منطق منطبق است لطفا راستش را به مردم بگویید (2788954) (alef-13)
 
علی کریمی
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۰۹:۳۸:۲۰
آقای شریعتمداری


شما قلم توانمندی دارید و از این بابت قطعا شاکر خداوند هستید .شما از این موهبت الهی می توانید در جهت منافع ملی کشورمان استفاده کنید و از این طریق ذکات این داشته ارزشمند خود را به نفع اکثریت مردم ایران پرداخت کنید.اگر می خواهید دریابید که چنین می کنید یا نه بهتر است یک بار خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهید . (2790947) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۱۱:۵۹:۵۸
از نظر این آقای شریعتمداری پس چی درسته؟ (2791464) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۱۸:۰۰:۰۸
سلام
خواهشا جای فرافکنی دوستان بیان پاسخ این سوالات را بدن چون این سوالات در گفتگو های تلوزیونی تقریبا پیچونده شدند یا سهل گرفته شدن. مثلا یک جا به آژانس اعتماد کردن که خیلی جالبه.
پیشنهاد می کنم آقای ظریف و شریعت مداری در تلوزیون مناظره داشته باشن.
موفق باشید. (2792995) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۱-۱۷ ۱۲:۰۷:۰۴
این نتیجه بهترین نتیجه ای بود که ظریف و همکارانش تونستن بگیرن. اگه تو این مذاکرات ایران به همه خواسته هاش هم می رسید باز هم بعضیا مخالفش جبهه می گرفتن و انتقاد می کردن. یکم تعصب بی جارو بذارین کنار و نذارین حس بدبینی بین مردم به وجود بیاد (2795563) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.