توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 351899
شیطنت غرب علیه مراودات تجاری ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۶
پس از کدورت‌های به وجود آمده در روابط سیاسی و تجاری ایران با عربستان که در پی آن امارات نیز سعی کرد، تا حدی سخت‌گیری‌هایی را برای تجار ایرانی اعمال کند، عمان جایگزین جدیدی برای امارات خواهد بود که کشورهای اروپایی و آمریکا سرمایه‌گذاری‌های خود را برای توسعه این منطقه آغاز کرده‌اند.

به گزارش فارس، طی بیست سال اخیر و با شدت گرفتن تحریم‌های ایران که ممنوعیت صادرات یا واردات کالا به ایران را ایجاد کرده بود، کشور امارات به مرکزیت دبی، تبدیل به محلی شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی اقدام به تأسیس شرکت‌های مشترک و صادرات مجدد کالا به ایران و یا از ایران به کشورهای دیگر کردند، اما طی چند ماه گذشته با قطع روابط سیاسی بین ایران و عربستان و حمایت نسبی امارات از عربستان، اکنون به نظر می‌رسد، تا عمانی‌ها دست به کار شده تا رقیب جدیدی برای امارات شوند.

طی سال‌های اخیر، امارات همواره جزو ۵ کشوری بوده که ایران بیشترین حجم صادرات یا واردات را به عنوان کشور واسط با این کشور داشته است، تا حدی که بیشترین حجم شکر خام، غلات و گوشت که بیشتر از کشورهای آمریکا لاتین وارد می‌شود، از مقصد امارات به ایران حمل شده است.

طی یک سال اخیر، امروز چهارمین هیأت تجاری عمان با هدف رایزنی و ملاقات‌های رو در رو عازم تهران شدند.

محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک ایران و عمان به روابط خوب سیاسی دو کشور حتی در دوران تحریم اشاره می‌کند و اینکه عمان نقش مهمی را در رسیدن به توافق ایران با ۱+۵ ایفا کرده است.

او امروز در جمع هیأت‌های تجاری دو کشور، عمان را دروازه‌ای برای ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و شرق آفریقا دانست و به این نکته اشاره کرد که عمان با آمریکا قرارداد تجارت آزاد دارد که کالا بدون هیچ‌گونه عوارض گمرکی و مالیات به راحتی به این کشور صادر می‌شود.

ضرابی این هم را گفت که طی سال‌های اخیر، بندر سحار به عنوان منطقه آزاد تجاری این کشور در حوزه های مختلفی مانند صنایع، نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و مواد غذایی امکانات فراوانی دارد که محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری بین شرکت‌های ایرانی و عمان به حساب می‌آید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که چرا همواره طی سال‌های اخیر با وجود این همه ظرفیت در بنادر ایران از جمله بندرعباس، بندر چابهار و بندر بوشهر، اروپایی‌ها و آمریکا همواره سعی در سرمایه‌گذاری در کشورهایی به غیر از ایران و حاشیه خلیج فارس داشته‌اند که در کنار آن نیز در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران ایرانی بوده‌اند که چیزی جز ایجاد درآمد کاذب برای کشورهایی همچون امارات و امروز عمان به عنوان کشوری واسط و صادرات مجدد کالا ایجاد نخواهد کرد، اگرچه امارات طی سال‌های اخیر درآمدهای کلانی را از محل تحریم‌های ایران و صادرات مجدد کالا در این کشور به جیب زده است، اما به نظر می‌رسد این نسخه آمریکایی پایان ندارد و اکنون قرار است عمان به عنوان نسخه جدید رونمایی شود، چرا که این روزها بانک‌های اماراتی بنا بر اذعان تجار ایرانی در گشایش ال‌سی و نقل و انتقال پول، به ایرانی‌ها سخت می‌گیرند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان به استفاده از ظرفیت ایران طی موافقت‌نامه عشق‌آباد که در راستای ترانزیت کالا بین ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان به امضاء رسیده است، اشاره کرد و گفت: ۴ سال پیش این موافقت‌نامه به امضا رسیده تا حمل و نقل کالا از کشورهای شمال روسیه به جنوب خلیج فارس تسهیل شود، اما در عمل شرایط فراهم نشده است.

تسهیلات گمرکی، امکان تخلیه ۴.۵ میلیون کانتینر و بارگیری کشتی های ۴۰۰ هزار تنی از ظرفیت‌هایی بود که جمال عزیز رئیس منطقه آزاد سحار عمان، امروز به آنها اشاره کرد و گفت: ما در این منطقه همه نوع کالایی را وارد و با بسته‌بندی جدید صادر می‌کنیم که سیمان هم به عنوان یکی از کالاهای مدنظر ماست که ایرانی ها می‌توانند در این زمینه با ما مبادله داشته باشند.

او همچنین از ورود سالانه ۱ میلیون تن شکر خام به این منطقه اشاره کرد و گفت: ۹۳ هزار مترمربع در منطقه آزاد سحار عمان برای انبار مواد غذایی اختصاص داده شده است و ۶۵ کیلومتر طول این بندر می‌باشد.

به گفته این مقام مسئول عمانی، هلندی‌ها از سال ۲۰۰۲ برای ایجاد کریدور تجاری مستقیم بین سحار و روتردام هلند که دروازه ورود به اروپاست، سرمایه‌گذاری‌ها را آغاز کر‌ده‌اند.

وی به ظرفیت‌های ایران هم اشاره‌ای کرد و گفت: از چابهار ایران تا بندر سحار ۵۴ کیلومتر فاصله دریایی است، ولی اکنون ارتباط دریایی ما از طریق بندرعباس انجام می‌شود. نکته‌ای که دولتمردان ایرانی باید نسبت به آن توجه کنند.

جمال عزیز همچنین در اظهارات خود به این نکته اشاره کرد که ۶۰ درصد کالاهایی که وارد منطقه سحار می‌شوند، به عربستان صادر می‌شوند، چرا که جاده‌ای بین سحار و ریاض عربستان راه‌اندازی شده که کالا طی یک روز و نیم به آنجا ارسال می‌شود.
 
کلمات کلیدی : اجرای برجام
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.