نظر منتشر شده
۵۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 263950
نگاهی نو به آیینی کهن
بخش تعاملی الف - علی طاهری، 26 اسفند 93
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۲
۱- حربه دشمن در خاموش ساختن نشانه‌های خداوند و سپر دفاعی مقابل آن در جهانی زندگی می‌کنیم که موجی عظیم برای محو آثار و نشانه های قدرت الهی از سوی لشکریان شیطان مدت‌ها است که به راه افتاده است.

این موج همه اقشار جوامع بشری در اقصی نقاط جهان را هدف قرار داده و سعی دارد که هر نشانه و قدرتی که به نحوی قدرت الهی را نشان می‌دهد، را در صورتی که بتواند نابود کند و اگر زورش نرسد به حربه انحراف و گمراهی و کفر آن بپردازد.

به عنوان مثال به برنامه‌های مستندی که از سوی شبکه‌های سکولار و ماهواره‌ای پخش می‌شوند دقت کنید، تمامی قدرت نظم خلقت جهانی را به سمت قوانین طبیعی و واژه بی‌معنی مادر طبیعت سوق می‌دهند، از دیگر اقدامات آنان منفک کردن فرامین الهی انبیاء از منبع وحی و ایجاد تفکر قائم به نفس بودن اقدامات ایشان است. ایجاد انسان‌های سکولار و افزایش تفکر بی‌دینی در دنیا بی‌شک منجر به آن می‌شود که ظرف ایمان انسان‌ها خالی گردد و سپس این قدرت‌ها می‌توانند این ظرف را با هر اعتقادی و به هر شکل که خود دوست می‌دارند پر کنند.

تمسخر پیامبران الهی آن هم به نام آزادی بیان، زیر سؤال بردن معجزات الهی، ایجاد شک و تردید در اصل تاریخ نگاری دینی و تدوین متون متعدد که بهترین عنوان برای آن‌ها همان "آیات شیطانی" است، همه و همه در این راستا است.

«يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ – (کافران) مى‏خواهند نور(حقایق) الهى را با دهان (رسانه‌های) خویش خاموش کنند و حال آنکه خداوند کمال بخش نور خویش است، ولو آنکه کافران ناخوش داشته باشند.»[ سوره مبارک صف آیه ۸]

در مقابل این حمله همه جانبه و نرم آنچه که به عنوان سپر دفاعی در خط مقدم این جنگ نقش بازی می‌کند، اعتقادات آمیخته به رسوم هر ملتی است که از کودکی و در زمانی که روح انسان پاک است و حقایق به فطرش نزدیک‌تر، بر قلب و ذهن وی نقش بسته است. این اعتقادات وقتی به رسوم ملی یک کشور تبدیل می‌شوند، دیگر به این سادگی توسط قدرت‌های شیطانی از بین نخواهند رفت. در واقع یکی از اقدامات مهم یک حکومت دینی تبدیل اعتقادات دینی به رسوم ملی است.

این اقدام باعث ایجاد آیین‌های دینی- ملی در نسل‌های مختلف و در اعصار متمادی خواهد شد. در جهان پر تخاصم کنونی، جمهوری اسلامی ایران لازم دارد؛ لایه‌های دفاع فرهنگ ملی-دینی خود را در برابر تهاجمات فرهنگی دشمنان ایجاد کند. یک مثال موفق از این دست، آیین عزاداری سالار شهیدان و اصحاب و اولاد مظلومش است. که علی‌رغم تلاش بی‌وقفه‌ی یزیدیان زمان برای خاموش کردن یاد و نام حسین (ع)، این نام و این راه هر روز روشن‌تر از دیروز در قلب انسان‌های جهان پرتو می‌افکند و بی‌شک تبدیل شدن عزاداری یک واقعه به مراسم عزای حسینی در محرم و صفر به قول معمار کبیر انقلاب (ره) باعث زنده نگهداشتن اسلام شده است.

۲- همه آیین‌ها ریشه الهی و دینی دارند
اعتقادی وجود دارد که در کره خاکی هیچ آیینی به وجود نیامده است مگر آنکه ریشه آن به آیین دینی و الهی منتهی شود. به عبارتی همه‌ی آیین‌های تاریخ بشری ریشه در آیین پرستش خداوند و یا تقدیس معجزات و نشانه‌های الهی دارد. نمازهای اعیاد فطر و قربان و جمعه و مناسک حج در دین مبین اسلام؛ کریسمس ، عید پاک، جشن عروج، در دین مسیح؛ پسح (فطیر) ، حَنوکا و سوکوت در دین یهود؛ تماماً آیین‌ها و مراسمی هستند که ریشه الهی دارند.

اگر این اعتقاد را بپذیریم آنگاه می‌توان به رسوم مختلفی که در جهان در حال برپایی است نگاه متفاوتی داشت. در این حالت با نگاهی زیرکانه و اقدامی شایسته می‌توان بسیاری از رسوم و به خصوص رسوم ملی را علیه دسیسه‌های دشمنان بکار برد.

۳- زردشت پیامبر تبلیغی حضرت ابراهیم (ع)
بسیاری از ۱۲۴هزار پیامبری که نامشان در قرآن نیامده است، مبلغ پیامبران صاحب شریعت بوده‌اند. این که به راستی چند پیامبر مصداق آیه شریفه ۳۵ سوره مبارک احقاف هستند را فقط خدا می‌داند ولی قول غالب و بر اساس اعتقاد شیعه و بر پایه حدیث امام صادق (ع) ؛ پیامبران اولوا العزم پنج نفر هستند: نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد که درود خدا بر او و خاندانش و تمام انبیاء باد.

در سوره مبارک حج آیه ۱۷، حق تعالی می‌فرماید:
«إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ الصَّابِئينَ وَ النَّصاري‏ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلي‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ - البته بین اهل ایمان و یهود و صابئان و نصاری و مجوس، و آنانکه به خدا شرک آوردند محققاً روز قیامت میان آن‌ها خدا جدائی افکند که او بر احوال همه‌ی موجودات عالم (بصیر) و گواه است.»

بر این اساس انسان‌های یکتا پرست به پنج دسته تقسیم می‌شوند. اهل ایمان که همان پیروان راستین حضرت محمد (ص) هستند که به قرآن مبین ایمان آورده‌اند. تکلیف اهل یهود و نصاری و دینشان نیز روشن است و اما دو گروه دیگر، یعنی صابئان و مجوس؛ بنده ضمن احترام به نظر تمامی مفسران قرآنی و با اعتراف به این موضوع که همه نظریات مفسران را نخوانده‌ام بر این باور قرار دارم که وجود این پنج گروه در این آیه بی‌حکمت نیست و این پنج گروه همان پیروان پیامبران اولوا العزم هستند.

لذا می‌توان نتیجه گرفت که دو گروه صابئان و مجوس پیروان حضرت نوح (ع) و حضرت ابراهیم (ع) و یا پیروان مبلغ شریعت آنان هستند.

در ادامه در خصوص حضرت ابراهیم (ع) و زرتشت اندکی مقایسه انجام شده است.
- بسیاری از متون دینی مقصود از کلمه مجوس در آیه ۱۷ سوره مبارکه حج را پیروان دین زرتشت دانسته‌اند و بر اساس استدلالی که در قسمت ۳ بیان شد، مجوسیان از پیروان دین حضرت ابراهیم (ع) یا حضرت نوح (ع) بوده‌اند.
- موقعیت جغرافیایی شریعت حضرت ابراهیم (ع) در نزدیکی ایران و در عراق کنونی و در شهر بابل بوده است و پیروان اولیه زرتشت در شرق و شمال این ناحیه قرار داشتند.
- از نظر زمانی علی‌رغم اختلافاتی که بین مورخین است یک امر مسجل است و آن اینکه زرتشت بعد از ابراهیم به رسالت رسیده است.
- در برخی از متون تاریخی صاحب اوستا را "براهام زرتشت" خوانده‌اند. و شباهت براهام با ابراهیم بسیار زیاد است.
- علاء الدین منصور در کتاب "ابراهیم و زرتشت" بیان کرده: بعد از سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم (ع) مردم او را "آذردُشت" یعنی کسی که آتش او را دوست می‌دارد و نمی‌سوزاند، لقب نهادند. شباهت کلمه (آ)ذردُشت و زرتشت نیز در خور توجه است.

- در دیوان لسان الغیب، حافظ شیرازی غزل وجود دارد که به قصص انبیاء می‌پردازد، مطلع این غزل چنین است:
«کنون که در چمن آمد گل از عدم بوجود .  . . بنفشه در قدم او نهاد سر بسجود »
که اشاره به خلقت حضرت آدم و سجده ملائک بر او است. در ادامه حافظ اسامی مختلفی از پیامبران و یا القاب آنان مانند محمود، مسعود، عیسی، سلیمان، داوود، و همچنین اقوام مختلف معاصر پیامبران الهی و دشمنان آنان را به رشته تحریر در آورده است. در این بین نام پیامبر اولوا العزم حضرت ابراهیم (ع) خالی است در حالی که نام دشمن او یعنی نمرود آورده شده است. نام نمرود درست در مصرعی آمده است که مقابل با دین زرتشت قرار داده شده است:
«بباغ تازه کن آیین دین زردشتی ..... کنون که لاله برافروخت آتش نمرود»

جالب تر آن است که از ابتدا تا انتهای دیوان حافظ فقط همین یکبار نامی از نمرود و زردشت رفته است و آن هم عجیب که در مقابل هم قرارشان داده است.

باری به هر جهت اگرچه تمام شواهد و نشانه‌های فوق دل و ذهن را به این سمت سوق می‌دهد که حضرت زرتشت همان حضرت ابراهیم (ع) بوده است لیکن دلایل به آن اندازه کافی نیست که بتوان همچین ادعای داشت و تنها می‌توان ادعا نمود که زرتشت اول مبلغ دین حضرت ابراهیم در منطقه شرق بین النهرین بوده است و آتش مظهر تجلی قدرت الهی که نمرود را رسوا ساخت و دوست خدا را نسوزاند در بین این قوم گرامی داشته شد.

۴- چهارشنبه سوری و زنده نگه داشتن نور الهی
شواهد تاریخی بیان‌گر آن است که زمان به آتش افکندن حضرت ابراهیم(ع) اواخر فصل زمستان بوده است. از طرفی در آن زمان بین ساکنین شرق و غرب بین‌النهرین نزاع و کشمکش بوده است. بعد از آنکه شعله‌های آتش افروخته نمرود، حضرت ابراهیم(ع) را نسوزاند و خبر این اعجاز پخش شد مردمان شرقی با افروختن آتش به جنگ روانی علیه بابلیان بت پرست دست زدند.

با جمع‌بندی مطالب ارائه شده به نظر می‌رسد به همین دلیل ایرانیان آخرین شب چهارشنبه سال را با برپایی آتش از زمان‌های قدیم جشن می‌گرفته‌اند. این که در مراسم کهن چهارشنبه آخر سال مردم از روی آتش می‌پرند و یا به تعبیری خود را از درون آتش عبور می‌دهند، می‌تواند به این دلیل باشد که دوست می‌داشتند و یا که هنوز هم دوست می‌دارند که خود را همانند حضرت ابراهیم (ع) دوست خدا نشان دهند و مباهات کنند که آتش آنان را نیز نمی‌سوزاند و حتی شیوه آیین جمع‌آوری بوته و هیزم از صحرا که قدیم در چهارشنبه سوری مرسوم بوده است، به حال و هوای داستان نمرود و ابراهیم بیشتر شبیه است.

بعداً آتش در دین و آیین زرتشتی قداست ویژه یافت و آتش کده‌ها در ایران باستان به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطر این اعجاز ساخته شد. و حتی پس از ورود دین مبین اسلام به ایران و علی‌رغم تغییر دین اکثریت غالب جامعه و تغییر حکومت‌های مختلف هنوز چهارشنبه‌سوری به عنوان یک مراسم در بین مردم ایران هر ساله برگزار می‌شود. مراسمی که ریشه آن به یکی از معجزات بزرگ الهی برمی‌گردد و درکنار اعیاد دینی بزرگی همچون عید قربان، کریسمس، پسح (فطیر) می‌بایست قرار گیرد.

۵- افسردگی و کمبود مراسم نشاط در ایران
از نظر جامعه شناختی ما مردمان ایران اسلامی از نشاط اجتماعی کمی برخوردار هستیم و یکی از علل آن عدم وجود مراکز ارزان و مطابق آداب و سنن اسلامی– ایرانی به منظور تخلیه انرژی‌های انباشته و احساسات فرو خورده است. وجود مراسمی مانند چهارشنبه سوری، به شرط آنکه به درستی هدایت و مدیریت شود، برای جامعه ایران لازم و ضروری است.

۶- نقش نیروی انتظامی
عدم توجه نیروی محترم انتظامی و برادران غیور بسیجی به نکته‌ای که در بند۵ بیان شد منجر به چند اتفاق نامیمون می‌شود:
- حضور فعال نیروی انتظامی و برادران بسیجی باعث افزایش استرس مردم در حال جشن می‌شود. ترکیب استرس با انرژی‌های انباشته و احساسات فرو خورده منجر به پایین آمدن آستانه تحمل مردمی می‌شود. که خود بالقوه منجر به درگیری‌های خواسته و ناخواسته خواهد شد؛ چه برسد به آنکه تریبون‌های وابسته به نهادهای ضد نظام و عناصر وابسته دلاری و یا فکری آن‌ها به دنبال ایجاد همین درگیری‌های پراکنده خیابانی هستند.

- افزایش اقتدار و نشان دادن مشت آهنین منجر به رفتن مردم به بالای پشت‌بام‌ها، پارکینگ مجتمع‌ها و درون خانه‌ها می‌شود، و دیگر کنترل شئونات اسلامی در این مراکز خصوصی به سادگی میسر نیست و حتی مفسده‌های متعددی برای جوانان و نوجوانان عزیز کشور در این شرایط متصور است. به واقع تبدیل یک جشن ملی و آیین‌دینی به مهمانی‌های پشت‌بامی و زیرزمینی مطلوب دشمن است. مهمانی‌هایی که در آن دیگر از نشانه اعجاز الهی خبری نیست و برعکس بساط جشن شیطانی مهیا است.

- اختلاف و شکاف بین گروهی از مردم (حتی اگر اقلیتی) و پلیس، اتفاق بدی است که منجر به عدم اعتماد عمومی به نقش پلیس در امنیت کشور خواهد شد.

مطالب فوق برای نیروی انتظامی جدید نیست ولی ذکر آن نیز تاکید بر اهمیت موضوع دارد. در واقع نیروی انتظامی می‌بایست در این مراسم همچون همیشه امنیت عمومی مردم را اولویت خود قرار دهد و توان خود را در مدیریت اجرای مناسب مراسم و مقابله با اراذل و اوباش و افراد مشکوک متمرکز نماید.

۷- جمع بندی
قرن‌ها است که در شب چهارشنبه آخر سال آتشی افروخته می‌شود. شواهدی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان ادعا داشت که این آتش سمبل و نشانی است از قدرت الهی وقتی که حضرت ابراهیم(ع) را نسوزاند و مردمان خدا دوست این معجزه را به شکل مراسم چهارشنبه سوری گرامی می‌دارند.
 
کلمات کلیدی : علی طاهری
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۶:۴۷:۵۵
ما ادعای متمدن بودن مان می شود ولی برخی کارها مثل چهارشنبه سوری اوج بی تمدنی و جهالت است. میلیاردها تومان پول را دود می کنیم و کلی خسارت به بار می آوریم. عید خانواده هایی را خراب می کنیم. دهها نفر کور و ناقص می شوند. (2753761) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۳:۱۶:۵۱
آقا کشورهای دیگه مراسم آتش بازی ندارند ؟؟؟ وسائل آتش بازی در کشورهای دیگه فروخته نمیشود ؟؟؟ الان وسائل آتش بازی فروخته شده در کشور غالبا دست ساز است یا کارخانه ساز ؟؟؟ چرا میخواید همیشه یه موضوع ساده رو بپیچونید ؟!
اگر مسئولین عوض اینکه در مراسم هایی که هیچ ربطی به آتش بازی ندارد نورافشانی راه بندازن_ که مردم هم غالبا هیچ توجهی به انها نمیکنند _ بیایند و در شب چهاشنبه سوری که در هفته پایانی سال قرار دارند مراسم های مدریت شده او با شکوهی به مناسبت این شب و آغاز سال نو شمسی در مکانهای مشخصی از شهرهای مختلف کشور همراه با نور افشانی و آتش بازی ترتیب دهند و در خارج از آنها با هنجار شکنی برخورد قاطع و بدون بخشش کنند به نظر شما بهتر از خط کشیدن و نادیده گرفتن این مراسم نیست ؟؟؟ حالا بحث باستانی و آئینی آن به کنار ؟؟؟
تا جایی که میدونم آتش بازی یک مراسم روتین در کشورهای مختلف است که در هر کشور حداقل سالی یک بار انجام می شود و علی رغم خطرناک بودن تنها نیازمند مدریت صحیح دارد و بس و صد البته مسخره تر از مراسم هایی مثل پرتاب تخم مرغ و گوجه و آراد و پرتقال و متکا بازی و ... نیست ولی کلا مثل اینکه مسئولین دنبال اینن که ببینن چی مردم رو خود جوش وارد مرااسیمی میکند تا حداقل اهمیت رو بهش بدن . (2754398) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۱:۳۲:۲۱
چهارشنبه سوری جشن ملی و باستانی ما ایرانیها بوده و هست و خواهد بود و تفکرات یک اقلیت نمیتواند خللی در برگزاری این جشن بزرگ در سرتاسر کشور به وجود بیاره (2754572) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۸ ۱۰:۵۳:۵۴
[جشنی که آتش آن دامن بی‌گناهان و رهگذران از همه جا بی‌خبر را میگیرد جشن تیست بلکه جهالت مدرن است (2757552) (alef-10)
 
یکان
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۱:۵۲:۰۷
مردم متمدن هستند.
این امثال شما با این تفکر ناقص هستند که برای تخفیف و تقبیح این آیین زیبا به تحلیل های کینه توزانه علیه فرهنگ ملی بسنده نکرده و دست بکار هم می شوند.
فلسفه چهارشنبه سوری و فرآیند بجا آوردن آنرا بخوانید، می فهمید که چقدر با برداشت تان متفاوت است، سپس منصف باشید و بجای زیرسوال بردن آن، "فلانی" ها را سرزنش کنید که خودشان مواد منفجره و محترقه و مشتقاتش را وارد و توزیع می کنند و از قضا مردم را برای سرکوفت هم می زنند.
درست است بسیاری هستند که زیاده روی می کنند و خطر را به جان و مال خود و دیگرا می خورند، اما براستی این فاجعه از روزی آغاز شد کعه شما مانع بجا آوردن شکل واقعه این آیین شدید.
ترقه دست مردم دادید که بهانه ای برای جمع کردن آن داشته باشید. (2754582) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۱۲:۱۶:۰۱
مخالفم . حداقل عده ای متمدن اصلا نیستند . بیخود باد به غبغب نیندازید. در هیمن چهارشنبه سوزی یک سرباز مجروح شده و به کما رفته ف این کجایش نشان از تمدن توخالی مورد ادعای شما دارد؟
کمای عمیق سرباز مشهد در حادثه چهارشنبه‌ سوری (2755435) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۰۱:۳۲:۴۳
پس بفرمایید ما غذا هم نخوریم . چون ممکن گیر کنه و بریم تو کما .
راه هم نریم چون ممکنه پامون بپیچه وبازم بریم تو کما.
.... (2775048) (alef-13)
 
سهراب
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۱۵:۲۷:۳۵
بی فرهنگی بعضی افراد چه ربطی به ایین های ملی دارد اگر اقایون کاری بکنند که مردم در این یک شب شاد باشند دیگر نیازی نیست که مردم اینگونه رفتار کنند در ایران از اصل با هرچی که رنگ وبوی ملی دارد مخالف هستن ونتیجه انهم میشه اینگونه رفتارها (2755912) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۰۱:۲۹:۴۰
لکاربردن لفظ بی تمدنی در مقابل یکی از جشنهای کهن کشورت وملتت هم نشانی از بی تمدنیست. (2775043) (alef-10)
 
قرتاسي
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۶:۵۰:۵۶
براستي هدف از اين كار چيست؟آيا در پشت اعمال ما افكاري هست؟ (2753769) (alef-10)
 
یکان
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۱:۵۶:۵۰
امشب آتیش روشن کردیم، دور هم نشستیم، آجیل و میوه خوردیم، شوخی کردیم و ترانه خوندیم و رقصیدیم؛
و خدا رو سپاس گفتیم.
فرداشب هم برنامه همینه.

جای شما خالی بود.
خواهش می کنم با شادی، با فرهنگ خوبمان، با آیین های ملی مان آشتی کنید.
شاد باشید و خدا را سپاس گویید که دین و دنیای راستین همین است. (2754585) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۸:۳۱:۵۴
آفرین، همیسه شاد باش و برای دیگران هم شادی بخواه. (2754739) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۱۹:۱۹:۴۵
یک سئوال: همانطور که روشن کردن آتش مقید هستید به راستگویی هم مقیدید؟ اگر از زردتشت با براهام زردتشت درس میاموزید؛ آیا درس راستگویی هم میاموزید؟ (2756384) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۱:۵۸:۵۳
فقط یک نادان می تواند فکر کند که چهارشنبه سوری آتش پرستی است.

آیین از این زیباتر کمتر پیدا می شود. (2754586) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۸ ۱۰:۵۶:۴۸
زیبایی که زیبایی دیگران را به خطر بیندازد عین زشتی است. (2757559) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۷:۱۱:۰۸
آیین = آی + ین
و آی در ترکی یعنی ماه ، آیین از نظر لغوی یعنی مرتبط با ماه ولی معنی اصلیش میشه : اسطوره ای!
همه آیین ها ریشه ی اسطوره ای دارند که از درون زبان شکل گرفتن و پس از به وجود آمدن دین مراسم اسطوره ای به صورت تغییر شکل یافته در دین تبلور پیدا کرده (2753792) (alef-10)
 
بنده‎ی خدا (فیزیک‎دان)
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۴:۲۳:۵۹
جمله‎ی اول جمله‎ی دقیقی است جز این مطلب که معنی "اصیل" را از کجا آورده‎اید؟
اما از آن مهم‎تر:
جمله‎ی دوم شما با این فرض شکل گرفته است که ادیان زاده‎ی اندیشه‎ی بشری هستند. متفکرین موحد دقیقا برعکس فکر می‎کنند: که بخش مهمی از ریشه‎های اندیشه‎ی بشری زاده‎ی تفکر دینیِ هستند؛ تفکر انسان‎های پرسش‎گری که دلیلی برای کنکاش و جستجو داشته‎اند و آن دلیل (و میل به شناختن) اطمینان از وجود حضرت باری بوده است.

می‎توان یک سئوال ساده طرح کرد: اگر آن‏‎دسته از اندیشمندان علوم طبیعی که موحد بوده‎اند (و می‎شود انتظار داشت که توحیدشان نتیجه‎ی کنکاش ذهنی و نه عادت بوده است: مثلا ابن سینا،... گالیه، نیوتن و ...) را از تاریخ علم کنار بگذاریم چه چیزی را از دست می‎دهیم: و آیا چیزی باقی می‎ماند؟

البته این مطالب تایید ادعای این مقاله نیست که زردتشت مبلغ حضرت ابراهیم یا خود ایشان باشد. (2754616) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۷:۵۹:۳۱
خیلی جالب بود ممنون. (2753886) (alef-10)
 
دکتر یاری
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۷:۵۹:۵۵
کاملا با نظر نویسنده محترم که بنظر محقق هم هستند موافقم. مراسم چهارشنبه سوری اگر درست هدایت شود یک ایین باستانی نشاط انگیز و برگرفته از روح خداپرستی مردم ایران زمین است. اما افسوس که صحیح مدیریت نمیشود و در نتیجه به شکلی که امروزه مشاهده میکنیم به انحراف کشیده شده است. این در حالیست که کشورهای دنیا برای افزایش نشاط اجتماعی مراسمهای بعضا مسخره و پوچی مثل پرتاب تخم مرغ یا گوجه فرنگی به همدیگر را راه میاندازند. اما ما مراسم به این باشکوهی را که ریشه در علاقه به حضرت ابراهیم و واقعه سرد شدن اتش بر ایشان به اذن خداوند دارد را فقط از زاویه منفی نگاه میکنیم و در عین حال دم از کم بودن نشاط اجتماعی ایرانیان امروز میزنیم... (2753888) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۹:۳۱:۱۸
با آیینهای کهن چه باید کرد؟
---
آئینهای کهن باید با نگرشی عالمانه مبتنی بر دین شناسی ، جامعه شناسی ، روان شناسی ، فرهنگ شناسی و اندازه ی تاثیرهای مثبت و منفی همه جانبه ی این آیینها بر زندگی بشر به تجزیه و تحلیل و ارزیابی گذاشته شوند و با رسیدن به نتایج علمی مطلوب ، در رابطه با قطع یا ادامه ی پیروی از آنها با گفتمانی علمی و متقاعد کننده تصمیم گیری شود.
باتوجه به این که غالبیت این آئینها از ذهن محدود و خطا پذیر بشر برخواسته است می باید از در هم آمیختن آنها با آئیینهای اصیل دین خداوند که منشأ بی خدشه الهی دارند و از بهانه جویی یا تلاش برای درست یا موجه جلوه دادن آئینهای کهن بشری از راه نزدیک سازی با آئینهای دینی اصیل ، با توجه به تفاوت غیر قابل مقایسه ی علم بی پایان و خدشه ناپذیر خداوند به کمال حقایق جهان با علم محدود و ناقص و قابل خدشه ی بشر ، شدیدا خود داری شود. (2754049) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۰:۲۰:۴۵
بسیار تحلیل نادر و عجیبی بود!!! (2754120) (alef-10)
 
علي اكبري
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۰:۴۶:۰۱
مطالب بسيار جديد و اموزنده بودند. ممنونم (2754158) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۱:۳۱:۲۳
در گذشته زمان انجام چهار شنبه سوری یکی دوساعت نزدیک به غروب بود و تمام میشد و میرفت .
ولیکن بعد از انقلاب و بمرور و به خاطر اینکه با آن مقابله شدید شد . یواش یواش به عقب و به تاریکی و اواخر شب کشانده شده تا وششی باشد برای مواجه نشدن با پلیس . لذا بهتر است با رنگ و لعاب دینی دادن به ان انرا مدیریت کرد .

مثل همین دعای تحویل سال .
این دعا در متون اسلامی نیست . نمیدانم از کی استفاده میشود و از کیست
ولی چه زیباست . با ریتم و اهنگ و معنای عرفانی خاص خود همه به عنوان یک دعا انرا میشناسند. (2754215) (alef-13)
 
امین
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۱:۴۴:۲۷
بسیاری از آیین هایی که امروزه جنبه دینی نیز دارند از مناسک غیر دینی یا دینهای غیر توحیدی مانند الهه پرستی که در ایران نیز ریشه عمیقی دارد نشات گرفته اند و حتی در دینهای مختلف تداخل این موضوع دیده می شود مانند داستان تولد حضرت مسیح و کریسمس که ریشه در میتراییسم ایرانی دارد. حتی اگر حضرت زرتشت را به عنوان یک پیامبر الهی قبول داشته باشیم، چه نیازی است که آیین چهارشنبه سوری را به حضرت ابراهیم متصل کنیم؟ بهتر است بپذیریم که فرهنگ فعلی ایرانی بر دو پایه دین و ملیت استوار است که ممکن است هر کدام مولفه های خود را داشته باشند و نیازی نیست برای مشروع شدن مناسک یکی، آن را به دیگری پیوند بزنیم. (2754238) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۲:۰۵:۱۵
به نظر من ربطی به حضرت ابراهیم نداشته و ریشه آن مربوط به گذشتن سیاوش از آتش است (2754263) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۷:۱۲:۰۳
چرا هر چیزی را میخواهید به دین وصل کنید و سو استفاده کنید (2754663) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۲:۳۱:۲۷
به نظر من خوبه که سنت چهارشنبه سوری رو ادامه بدیم ولی دلیلی نداره که از وسایل آتش بازی خطرناک مثل ترقه های پیازی استفاده کنیم یا از روی آتش دو متری بپریم. (2754315) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۴:۲۸:۲۵
دقیقا، وقتی دولت هیچ برنامه ای برای جهت‎دهی این برنامه ندارد؛ یک نتیجه‎اش این است که برای بزرگداشت این آیین کهن بمب بنزینی (کوچک) توی آتش می‎اندازند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بعد تا (شاید) صدمتر آن‎طرف‎تر همه چیز می‎لرزد. کافی است پای کسی که بمب را داخل آتش می‎اندازد به چیزی گیر کند و کنار اتش زمین بخورد؛ بعد با انفجار دست، چشم یا حتی جان آن فرد هم از دست برود.
این برنامه شدیدا نیازمند جهت‎دهی است و دولت باید وارد شود. (2754617) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۸ ۱۱:۰۱:۵۷
همین مونده که دولت وارد مسئله بشه.
اجازه بدید دولت به قولهایی که داده عمل کنه بعد ... (2757570) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۲:۵۴:۰۱
چهار شنبه سوری تجلی اقلیت پر سر و صدا است. یعنی در حالی که اکثریت مردم از این سر و صدای بی حد و حصر در عذاب هستند یک اقلیت کم جنبه و بی فرهنگ در حال تخلیه انرژی می باشند! (2754361) (alef-3)
 
کاوه
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۳:۳۵:۴۰
چهارشنبه سوری بر شما مبارک باشد (2754431) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۳:۰۳:۰۰
چرا بعد از انقلاب حاکمیت به سنن و اماکن و آیین کهن زیاد روی خوش نشان نمیدهد.حتی بعضی از علما هم صراحتا با چهارشنبه سوری مخالفت کرده اند و آن را خرافات میدانند.از طرف دیگر زیاده روی که در این مراسم چند ساله دیده میشود در واقع هیجان مانده در جوانان است که در ایران اجازه تخلیه پیدا نمیکند و جوانان در این جور مراسم یا در استادیوم ها ورزشی با هنجار شکنی آن را بروز میدهند وای مناسب کشوری که جمعیت جوان زیادی دارد زیبنده نیست.چرا جوانان و خانواده به سفر های تفریحی ترکیه و.....بیشتر روی خوش نشان میدهند؟ (2754371) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۳:۰۴:۳۱
یکبار بجای سرکوب کردن یک مقاله نوشته اید که متفاوت بود. ممنون

نکته مهم این هست که فراموش نکنیم ایران قبل از اسلام یک هویت داشته که با گذشت هزاران سال بخشی از آن باقی مانده.

بهتر است بجای سرکوب کردن داشته ها مون را ارزش بدید چون بخشی از هویتمون هست.

این مورد در مورد مراسمها و حتی انسانهای مختلف در طول تاریخ می تونه مورد بررسی قرار بگیره. بالاخره همه که بد نبودند. پادشاهان و ادمهایی هم بودند که خوب بودند و کار خوب کردند.

حیف نیست که همه چیز را نهی یا سرکوب کنیم؟ آیا این روش درسته؟ (2754374) (alef-13)
 
فرهنگی بازنشسته
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۳:۲۶:۳۸
الله نورالسموات والارض .نورراخداازپرتوخویش بربشرمتجلی کردوآتش تکه ای ازآن نوراست که به انسان هدیه کردتاباآن بسیاری ازکارهایش راانجام دهدوزندگی انسان آسان ترشود. به همین سبب است که مردم آتش رانشانه رشدمی دانندنه اینکه پرستش کنند. (2754411) (alef-13)
 
افشین
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۳:۲۷:۰۳
نگفتی از سو وشون ؟ نگفتی از سیاوش گذرازآتش ؟ به هر اسم و رسم ، آیین ایرانی زنده و پابرجاست (2754412) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۳:۵۹:۳۴
شکستن شاخه درخت و آتش زدن آنها در محلات آسیب به محیط زیست و درختان است. (2754463) (alef-13)
 
تهرانی
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۸:۲۲:۲۰
دوست عزیز شاخه ای که به روی درخت است که هنوز تر است و آتش نمیگیرد که کسی آنرا بشکند و به محیط زیست آسیب زده شه! (2754727) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۹:۵۰:۵۶
اول شما برو مطالعه كن بعد بيا اظهار نظر بفرما عزيز دل برادر (2754909) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۰:۰۴:۱۳
هر کاری راهی داره.
چهارشنبه سوری یک رسم است و مردم از اون دل نخواهند کند. پس مرحله اول هدایت آن پذیرش آن است و به کار بردن کلمه دقیق چهارشنبه سوری و نه چهارشنبه آخر سال.
خوب در این شب برنامه های مناسبتی در تلویزیون تهیه بشه تا بخشی از مردم پای تلویزیون بشینند و البته با نشون دادن فرهنگ صحیح اجرای این رسم فرهنگ سازی تا حدودی انجام بشه
مرجله بعد اینه که خود دولت مکان هایی را برای آتش بازی در نظر بگیره و در این مکان ها جشن برگزار بشه و خود مسولین برنامه های آتش بازی و منور و ... ترتیب بدهند تا همه بتونند امشب را شاد باشند. در این مکان ها کنترل یک پارچه هم ساده تر است.
با اجرای این شرایط راختتر میشه هنجارشکنی ها را کنترل کرد.
مسله اینه که این روز پذیرفته بشه همین. (2754472) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۸:۴۶:۱۱
احسنت کاملا درست است . اسم واقعی آن چهارشنبه سوری است نه چهارشنبه آخر سال (2754758) (alef-10)
 
قاسم
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۰:۱۵:۰۰
کدوم آتیش که مردم از روش بپرند?!
کجاست مراسم قاشق زنی و آجیل چهار شنبه سوری??
چند سالیه تنها چیزی که روشن نمیکنن آتیشه!!!
از چند هفته مونده فقط صدای انفجار مواد محترقه میاد
لرزاندن تن مردم چه نشاطی داره?!!! (2754488) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۰:۲۰:۲۲
چهارشنبه سوری ربطی به ترقه و ... نداره ولی وقتی تمام درها به روی مردم بسته شده روی به این چیزا میارن. در کل انسان به آتش یک نوع علاقه خاصی داره (2754498) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۱:۳۶:۲۵
سیاوش برای اثبات پاکی خود در مقابل دسیسه سودابه نا مادریش از پدرش کیکاووس خواست از هفت تونل آتش گذر کند و اگر سالم بیرون آمددلیل بی گناهیش باشد این آزمون در آخرین سه شنبه سال انجام گرفت و سیاوش سرافراز شد. به دستور پدر این روز جشن ملی شناخته شد. ما ایرانیان واپسین سه شنبه را به یاد پاکی با پریدن از آتش جشن میگیریم (2754575) (alef-13)
 
حسين
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۷:۴۳:۴۶
چه عجب ي حرف حساب در باره چهارشنبه سوري شنيديم !!! (2754692) (alef-10)
 
حسني
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۰۹:۴۹:۵۳
كجاش حرف حسابة!!! (2754904) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۱۵:۴۶:۳۷
لزومی نداره برای مجاز کردن یک آیین که بسیاری از مردمان کشور به آن علاقه دارند فلسفه بافی کنیم. همانطور که نباید این آیین را نشانی از آتش پرستی و حرام دانست همانطور هم نباید انرا به هر ضرب و وزوری به دین متصل کرد. یک ایین است که مردم انجام میدهند و لحظاتی با ان خوش هستند فقط به علت تنگ نظریهای عده ای این ایین به انحراف کشیده شده و جوانان و نوجوانان به جای روشن کردن اتش، بیشتر تمایل به انفجار ترقه ها و چیزهای دیگر گرفته اند و به زعم خودشان در حال انجام یک رفتار مخالف هستند. (2755970) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۹ ۱۵:۱۳:۰۲
آقا يكي سوال منو جواب بده , ما چرا تو آمريكاي شمالي و مركزي و جنوبي (سرخپوستاي آمريكا ) يا استراليا ( بوميهاي استراليا ) يا چين يا هند يا اروپا يا آفريقا پيامبر نداريم و همه پيامبران در خاورميانه مبعوث شدن ؟ يعني اقوام اون مناطق بت پرست و گمراه نبودن ؟ آدم نميخوردن ؟ (2759516) (alef-3)
 
mostafa nik kerdar
۱۳۹۴-۰۱-۰۱ ۱۸:۱۰:۲۴
من به شما قول میدهم اگر مراسم چهارشنبه سوری را آزاد بگذارند آمار مجروحین و تلفات این مراسم نصف میشود و اگر برای آن جایگاه های مشخصی در نظر گرفته شود و همانجا هم وسایل آتش بازی استاندارد بفروشند آمار تلفات و جراحت حتی به ۱۰ درصد آمار فعلی هم نمیرسد . (2761582) (alef-10)
 
حميد
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۱۹:۳۸:۲۲
يكي از اهداف شوم برخي ها براي بد جلوه دادن مراسم با شكوه چهار شنبه سوري اينست كه مواد محترقه و خطرناك را وارد ميكنند و به دست جوانان قرار ميدهند كه نوعي مردم آزاري صورت بگيره و ديد همه را نسبت به آن تيره و تار نشان دهند. وگرنه آيين چهارشنبه سوري اينطور نيست يك بخش كوچكش آتش بازي است آنهم در حد نور افشاني كردن آسمان. سور به معناي جشن و پايكوبي و شاد بودن و خنديدن و محبت كردن به يكديگر است و جمع شدن به دور هم و خبر دار شدن از احوالات همديگر مي باشد. (2772621) (alef-13)
 
معلم هنرستان
۱۳۹۴-۰۱-۱۲ ۱۱:۳۲:۴۸
بسیار زیبا بود. واقعا لذت بردم آقای طاهری. عجب تحلیل زیبایی. تابه حال در مورد این موضوع این چنین تحلیل زیبایی ندیده بودم. (2777569) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.