کد مطلب: 242656
تنها راه حل مشکلات صنعت خودروی ایران
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۶
استفاده خودروسازان از حداقلهای کیفی راهی جز نظارت بر عملکرد آنها و تلاش برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی باقی نگذاشته است.
به گزارش ایسنا، پایین بودن کیفیت برخی از خودروهای تولیدی در کشور یکی از مهمترین دلایل نارضایتی مصرفکنندگان ایرانی از خودروسازان داخلی است. در این میان برخی تحریمهای خارجی نیز مزید بر علت شده تا به دلیل استفاده خودروسازان از برخی قطعات غیر اصلی از جمله چینی، برخی شکایتها از کیفیت خودروهای داخلی بیشتر شنیده شود.
در این شرایط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که وظیفه تست کیفی و تهیه جدول ردهبندی کیفیت خودروهای داخلی را بر عهده دارد در یکی از گزارشهای منتشره خود در زمینه ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی، دلایل نظارت بر فعالیت خودروسازان داخلی را بیان کرده است.
در این گزارش پنج عامل "رقابتی نبودن صنعت خودرو"، "استفاده خودروسازان از حداقلهای کیفیت"، "ضعف خودروسازان در فناوریهای طراحی و ساخت"، "تحویل قطعات یا خودروهای با کیفیت پایین" و "حمایت از مشتریان" به عنوان دلایل نظارت این شرکت بر صنعت خودروسازی (براساس الزامات قانونی) دانسته شده است.
در این باره یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه به دلیل انحصاری بودن بازار خودروی ایران نظارت بر عملکرد خودروسازان ضروری است، خاطرنشان میکند: متاسفانه با وجود نظارتهای موجود عملکرد خودروسازان در زمینه کیفیت راضی کننده نیست.
علی خاکساری خاطرنشان میکند: هماکنون قشر اصلی مصرفکنندگان داخلی به دلیل پایین بودن قدرت خرید امکان استفاده از خودروهای وارداتی را نداشته و مجبور به خرید خودروهای تولید داخل هستند. وی ادامه میدهد: بنابراین خودروسازان از این اجبار که نتیجه انحصار شکل گرفته در بازار است، استفاده کرده و همچنان خودروهایی را که پلتفرم آنها مربوط به ۳۰ سال پیش است تولید و تحویل مشتریان میدهند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در این شرایط نظارت بر عملکرد خودروسازان نیز تنها تا حد مشخصی تاثیرگذار خواهد بود، تصریح میکند: تنها راه موجود برای حل مشکل صنعت خودروی ایران و ارتقای کیفیت این محصولات، حذف تعرفه واردات خودرو و رقابتی شدن بازار است.
اینهمه آسمون ریسمون نمی خواست که
"حذف تعرفه واردات خودرو "
"حذف تعرفه واردات خودرو "
"حذف تعرفه واردات خودرو "
"حذف تعرفه واردات خودرو "
"حذف تعرفه واردات خودرو "
... (2387278) (alef-10)
تنها راه حل تعطیلی این صنعت زیان ده، پرخطر برای ایرانی هاست. یمین و تجهیزات را فروشید هر کس که خواست از جیب خودش خودروسازی راه بیاندازد و بدون رانت و حمایت های فراقانونی با صنایع روز دنیا رقابت کند.بجای دسته بیل و پوب بستنی و پوست مارمولکف خودروهای امن وارد کنید و پیش از آن در خطوط ریلی شهری و ین شهری سرمایه گذاری کنید. (2387288) (alef-10)
درمان، پایین آوردن تعرفهی واردات خودروهای خارجی، مورد استفادهی طبقهی متوسط، است. این طلم است که تنها راه حمایت از تولید داخلی انحصاری کردن بازار باشد؛ راه حمایت از تولید، باید حمایت از صادرات خودرو باشد! اما چطور؟
این یعنی خودروساز داخلی زحمت خودرویی که ارزش صادر کردن داشته باشد را به خود بدهد؛ دولت هم از صادرات آن خودرو به انواع روشها حمایت کند؛ اصلا مالیات بخش صادراتی را صفر کند؛ یا تعرفهی برق مصرفیاش را کاهش دهد. نه اینکه بازار بدبخت داخلی را به شکل ملک خصوصی خودروسازان داخلی در بیاورد. (2387297) (alef-10)
چشم بسته غیب گفتین!!!!
تمام دنیا میدونن که باید بازار رقابتی باشه تا شرکتها به فکر افزایش کیفیت و نوآوری باشن تا مشتری جذب کنن، نمونه این مدعا رو تو صنعت مخابرات کشور تا قبل از اینکه ایرانسل و سایر اپراتورها وارد بشه رو ببینید که همراه اول داشت مث الان خودرو سازها با قیمتای نجومی و کیفیت پایین جولان میداد!!! (2387313) (alef-10)
مقداد
۱۳۹۳-۰۷-۰۱ ۰۹:۳۷:۳۹
دقیقا
این کار در صورت اجرایی شدن، ایران رو تا چند سال دیگه تبدیل به یکی از خودرو سازان مطرح میکنه. (2387354) (alef-10)
اخه خدایی پراید 20 ملیون می ارزه .هم قیمتش بالا میره هم کیفیتش میاد پایین .فعلا که بازار دزدیشون خوب گرمه کسی هم نیست چیزی بگه . (2387379) (alef-10)
در خانه اگر کس است یک حرف بس است.
اگر خودرو دارای مالک حقیقی باشد نیاز به این همه کنترل و ادعا نیست. (2387392) (alef-3)
سلام
من یه تیبا گرفتم یک سال نشده رنگ روی کاپوت داره پوسته پوسته میشه.اینو بکی بگم آخه. در این فرغون سازیهارو گل بگیرید مردم راحت شن (2387393) (alef-3)
خودروسازان داخلی با تولید خودروهای بی کیفیت و استفاده از وسایل درجه 3 ظلم بزرگی را در حق مردم روا داشته اند و هر روز هم با پررویی تمام قیمتها را افزایش می دهند (2387422) (alef-10)
سلمان شکیبا
۱۳۹۳-۰۷-۰۱ ۱۰:۵۳:۱۴
تا رقابت نباشه همینه
ا (2387475) (alef-3)
وااسفا وا مصیبتا ...ای امان ...ای فریاد ..از این اوضاع صنعت خودروسازی و ساختار واردات... (2387517) (alef-3)
بابا قيمت پرايد در ايران برابري ميكنه با خودروهاي لوكس در كشورهاي هند و عراق و.... يا قيمت را بيارين پايين يا درب خودروسازيهامونو گل بگيريد اينقدر ظلم نكنن (2387525) (alef-10)
متولیان ایران خودرو و سایپا سرمایه داران و چپاولگران دوران سازندگی و اصلاحاتند و با وزیران فعلی دستشان در یک کاسه است و فقط فکر درامدند با اینکه میلیاردها دارند و برای سقوط نظام و بدبین کردن جامعه و سقوط اخلاق را مبنا قرار داده اند و کاری به ترقی و حقوق کارگر و رونق بازار و مردم ندارند تنها دولتی مقتدر و با ثبات می تواند انها را سر جای خود بنشاند و بس وگرنه واردات صادرات و انصاف همه زیر پای انهاست چون دزد بار امده اند (2387532) (alef-10)
تنها راهش آزادسازی واردات خودرو ویا سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته در صنعت خودرو واستفاده از کارشناسان خودروسازی آنها درصنیع خودروسازیودر آخرمبارزه با باندبازی ومدیریت خودسر ومافیای صنعت خودرو که هیچکدام امکانپذیر نیست!! (2387537) (alef-10)
تنها راه این است که واردات خودرو کاملا آزاد شود.هر راهی غیر از این به ضرر مصرف کنندگان است. با عدم رابطه با خودروسازان بزرگ دنیا و قطع واردات خودروسازی پیشرفت نمی کند. البته مدیران تنبل و کم سواد و ناکاربلد ایران خودرو و سایپا نه از تکنولوژی و مدیریت جدید استقبال می کنند ونه از واردات. زیرا هیج یک از این افراد از لحاظ سواد و مدیریت با افرادی مثل کارلوس گون ( مدیر رنو ـ نیسان) ، آلن مولایی ( مدیر عامل فورد ) ، مارتین وینتر کورن ( مدیر عامل فولکس واگن ) قابل مقایسه نیستند و انگشت کوچک این افراد هم نمی شوند! پس تنها راهی که منافع و پست هایشان را حفظ می کند شعار تکراری خودکفایی است! (2387595) (alef-10)
خودروسازی مثل دیو سرجاش نشسته و از نارضایتی مردم باکی نداره!! (2387639) (alef-3)
تا مافیای خودرو وجود دارد هیچ امیدی به بهبود نیست (2387673) (alef-10)
برای ارتقاء این صنعت دست بخش خصوصی باید باز گذاشته شود و بنابراین رقابت وجود داشته باشد (2387944) (alef-3)
الان سه ماه که کنسول رانا پیدا نمیشه.متاسفانه نمایندگیها هیچ نوع خدماتی ارائه نمیکنن.تا کی میخوانم این روند و ادامه بدن.ماسفم متاسفم (2387976) (alef-3)