کد مطلب: 377053
چرا خودروها در ایران فراخوان نمیشوند؟!
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: خودروسازان و واردکنندگان خودرو به دلیل انحصاری بودن بازار، الزام و اعتقادی به فراخوان برای حل عیب احتمالی خودروهای تولید و عرضه شده از سوی خود ندارند.
امرالله امینی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: فرهنگ فراخوان و حل عیب رایگان خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان مطرح در جهان حاصل رقابتی بودن بازار خودرو در این کشورها است.
وی با بیان اینکه خودروسازان بزرگ جهان رقابت شدید و تنگاتنگی با یکدیگر برای کسب بازار و فروش محصولاتشان دارند، خاطرنشان کرد: به دلیل همین رقابت است که این شرکتها در صورت بروز کوچکترین عیب در خودروهای تولیدی خود به سرعت خودروهای معیوب در سراسر جهان را برای حل عیب فراخوان میکنند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: درواقع فرهنگ فراخوان نشاندهنده الزام و پایبندی خودروسازان جهان به تضمین کیفیت و کارکرد صحیح خودرویی است که به مشتریان فروختهاند و از این طریق برای خود کسب اعتبار میکنند.
وی افزود: اما در ایران به دلیل انحصاری و غیر رقابتی بودن بازار خودرو، نه خودروسازان و نه واردکنندگان خودرو تعهد لازم را نسبت به کارکرد صحیح و حل عیب خودروهای فروخته از سوی خود ندارند.
امینی با بیان اینکه تا زمانیکه بازار خودروی ایران انحصاری است نباید امیدی به ایجاد فرهنگ اقداماتی همچون فراخوان خودروهای معیوب را داشت، تصریح کرد: در صورت از بین بردن انحصار از بازار خودروی ایران هم خودروسازان و هم واردکنندگان خودرو برای کسب سهم بیشتر از بازار مجبور به ارائه خدمات مناسب به مصرفکنندگان خواهند بود.
کلمات کلیدی : خودرو، خودروساز
ناشناس
۱۳۹۵-۰۵-۰۹ ۱۷:۵۶:۵۲
چون رقیبی ندارن و خیالشان راحته (3855475) (alef-13)
خودروهای معیوب رافراخوان میدن مگه خودروهای ایرانی ایراد دارن حرفایی میزنین ها/؟ (3855519) (alef-13)
به آفرید
۱۳۹۵-۰۵-۰۹ ۱۸:۱۵:۳۳
بهتره در نظر بگیریم خودروهایی که شرکتای داخلی میزنن نزدیک به بیست ساله تولید میکنن، پس تو این بیست سال تمام نقص هاشم برطرف کردن .
خدا نکنه به بهونه خودروی ارزون قیمت این پرایدو ازمون بگیرن (3855524) (alef-13)
یه پراید 93 دارم. از اولش دست خودم بوده و خوب و عالی باهاش رانندگی کردم. تا حالا سنسور بنزین، سنسور میل سوپاپ، بالابر شیشه راننده، پمپ بنزین، پولوس و گردگیر پولوس، دسته راهنما، واشر منیفولد، واشر سر اگزوز و واشر بغل اگزوز رو عوض کردم. یعنی مجبور شدم عوض کنم.
بقیه قطعات تعمیری هم بماند. مثل خاموش نشدن چراغ مربوط به باز بودن در و چراغ مربوط به کمربند و سرریز شدن روغن ترمز! و بالا نرفتن کامل شیشه های جلو و ....
نمایندگی هم فقط و فقط پولوس و دسته راهنما رو قبول کرد و بقیه رو قبول نکرد. میشه بگی چه اشکالی از این پراید توی این بیست سال رفع شده؟
الان یادم افتاد، هنوزم چراغ چکش روشنه. (3855983) (alef-11)
با سلام
ظاهرا این استاد و صاحب نظر عزیز اطلاع کاملی از شرکت های خودروسازی داخلی ندارند. بنده در آذر ماه 94 یک دستگاه لیفان ایکس 50 گرفتم تا حالا سه فراخوان از طرف شرکت کرمان موتور برای رفع عیوب اعلام شده و هر سه بار مراجعه کردم و سرویس های لازم انجام شد (3855856) (alef-13)
منصور
۱۳۹۵-۰۵-۰۹ ۲۲:۳۱:۳۵
خودرو سازا باید همه ماشیناشونو فرا خوان بدن کلا ایراده (3855900) (alef-11)
دامادم به اجبار اداره اش 6 ماهه که روای خود را به GLX نو تبدیل کرده الان دو ماهه که سیستم سیم کشی اش دچار مشکل شده و کسی هم پاسخگو نیست. اضافه کنم که داماد بنده راننده اداره با ماشین خودش است. (3856144) (alef-13)