نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 207853
کتاب های ریاضی به دانش آموزان چه چیزی می آموزند؟
بخش تعاملی الف - قاسم حسین قنبری - دبیر ریاضی سمنان- کارشناس ارشد ریاضی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۴
در سال های اخیر کتاب های ریاضی مدارس تغییرات زیادی کردند و ادبیات جدیدی وارد مدارس شد. قرار بود که کتاب ها کاربردی شوند و مسائل زندگی روزمره را حل کنند. آیا این امر اتفاق افتاد؟ یا اینکه فقط سر و صدا بود؟ بهتر است خود قضاوت کنید. به این منظور یکی از مسائل کتاب ریاضی اول متوسطه را بررسی می کنیم:

دانش آموزان مدرسه اي تصميم گرفتند تا در روز نيکوکاري يک بازار خيريه به نفع نيازمندان برگزار کنند. قرار شد در اين بازار يک روزه، شربت بفروشند و سود آن را براي نيازمندان مصرف کنند. آن ها يک بسته ي صد تايي ليوان يک بار مصرف به مبلغ هزار تومان خريدند. هزينه ي خود شربت، بدون در نظر گيري قيمت ليوان ها، هر ليوان ۹۰ تومان شد.

يکي از دانش آموزان پيشنهاد کرد که هر ليوان شربت را ۱۲۵ تومان بفروشيم تا سود کافي ببريم. دانش آموز ديگري گفت: اگر به اندازه کافي شربت نفروشيم ممکن ضرر کنيم. دانش آموزان تصميم گرفتند براي تشخيص وضعيت سود و ضرر اين کار از معلم رياضي خود کمک بگيرند.


در اين مساله چندين مشکل وجود دارد:

آيا مي توان شربت ها را به هر قيمتي فروخت؟

وقتي که ليوان ها و پودر شربت خريداري شده و هزينه ها انجام شده است ديگر بحث سود و زيان به چه کار مي آيد؟

با فرض محال که پودر شربت اضافه را به فروشنده پس دهيم. آيا هميشه چنين کاري امکان دارد که براي آن برنامه ريزي کنيم؟ و آيا اين عوض کردن صورت مساله نيست؟

چه پودر شربتي در بازار وجود دارد که مي توان مقداري از آن را مصرف کرد و باقيمانده آنرا به فروشنده پس داد؟ در ضمن براي انجام چنين کاري بايد شربت ها را به صورت ليواني درست کنيم، که براي اين کار نياز به اين داريم که براي هر ليوان يک قاشق تهيه کنيم که آن هم هزينه اي خواهد داشت.

براي تهيه شربت نياز به آب داريم (امروزه آب معدني) هزينه آب کجا محاسبه مي شود؟

اگر فرض کنيم که همه ي شربت ها فروخته شود و هزينه آب را در نظر نگيريم (در برخي از شهر ها بايد فرض کنيم که با آب غير بهداشتي شربت درست کنيم. چون آب لوله کشي قابل شرب نيست) کل سود اين بازار خيريه ۲۵۰۰ تومان مي شود. آيا اين مبلغ ارزش اين را دارد که شربت غير بهداشتي تحویل مردم دهيم با کلی لیوان های رها شده در خیابان؟

از اين بحث ها نتيجه مي گيريم که بايد قيمت ليوان شربت ها را افزايش دهيم و اين خود کاري خلاف شرع و عرف است. ديگر اينکه اين مساله با اين شکل اصلا مساله رياضي نيست و در کتاب رياضي جايي ندارد و بهتر است که در درس ديگري مطرح گردد.

این مساله یکی از ده ها مساله های جدیدی است که بدون فکر وارد کتاب های مدرسه شده و حاصلی جز مسخره شدن معلم و مدرسه ندارد. از دیگر شاهکارهای این کتاب های کشف درختی به ارتفاع ۱۷۶ متر می توان نام برد که دست کم ۶۵ متر از بلندترین درخت دنیا بلندتر است.

امید اینکه کتاب های آینده با کمی فکر وحوصله تالیف شوند و مولفان دست کم خودشان یک بار مسائل را حل کنند.
کلمات کلیدی : قاسم حسین قنبری
 
۱۳۹۲-۰۹-۱۹ ۰۹:۰۰:۴۵
در كتاب رياضي سوم ابتدايي صحبت از نرخ دينار و درهم و دلار است آيا واقعا متناسب با فهم بچه سوم ابتدايي اين كتاب طراحي شده؟
آنقدر كتاب ها مفاهيم زيادي دارند كه معلم فقط رياضي و فارسي را كار مي كند و بقيه كتابها به عهده والدين است
به نظر من بايد تا دير نشده فكري براي كتابهاي ابتدايي كرد؟ (1832476) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۹-۲۰ ۱۴:۲۰:۱۸
واقعا من خودم با مولفین این کتابها سرو کار دارم متأسفانه اصلا هیچ اصولی رعایت نمی شود و مولف انگار در حال نوشتن خاطرات خود است بی حوصله و پر از غلط (1835884) (alef-6)
 
ملينا
۱۳۹۳-۰۳-۱۶ ۱۲:۳۹:۱۶
عالى بود مرسى (2185627) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.