نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 323511
درباره طرح ستاره دادن به خودروها؛
در کشور حق انتخاب خودروي زير 30 ميليون توماني وجود ندارد/ چند درصد از خودروهای داخلی غیر استاندارد هستند؟
بخش اقتصادی الف، 20 دی 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۲
موضوع ارزیابی خودروها با ستاره با حضور "امیرحسن کاکایی" استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و "فربد زاوه" کارشناس صنعت خودرو در گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه امیرحسن کاکایی استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این سؤال که بر اساس طرح ستاره‌دار کردن خودروها ۶۶ درصد خودروهای ما یک ستاره دریافت می‌کنند و آیا این برای صنعت خودروسازی ما که ۵۰ سال قدمت دارد بد نیست اظهار داشت: هنوز اتفاق خاصی رخ نداده بلکه وزارت صنعت معدن و تجارت سعی کرده از دیدگاهی که در آن کلمه منفی به کار می‌بردیم به سمت یک کلمه کیفی برویم چون واقعیت این است که کیفیت درجه‌بندی دقیقی ندارد بلکه محدود است.

** مشکلی که در صنعت‌خودرو داریم نوسان کیفیت است
وی اضافه کرد: ستاره امتیاز کیفی را به کلیت تولید یک محصول می‌دهند و مشکلی که هم اکنون در کشور داریم این است که نوسان کیفیت ما خیلی بالا است به این معنا که خیلی وقت‌ها افرادی داریم که از کیفیت خودرو داخلی راضی هستند ولی متأسفانه افرادی از کیفیت این خودروها راضی نیستند و اشکال این قضیه عدم تحت کنترل تولید کیفیت است و نه لزوماً خود کیفیت

وي افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با طرح ارزيابي خودروها با ستاره مي خواهد در صنعت خودرو فضاي رقابتي ايجاد شود.
کاکايي گفت: نبود کيفيت موجب رکود صنعت خودرو مي شود. وي افزود: در همه کشورها تنوع خودرو زير ۳۰ ميليون تومان محدود است.

** وزارت صنعت با طرح ستاره‌دار کردن خودروها سعی دارد تا خودروسازان را ترغیب کند تا کیفیت خود را بالا ببرند
کاکایی با تاکید بر این که کیفیت یک مفهوم نسبی است ادامه داد: برخی از خودروهای ما باید بدون ستاره باشند و باید قبول کنیم که یک سری خودروهایمان قدیمی شده و ما هر چقدر هم روی کیفیت آن‌ها کار کنیم نیاز فعلی جامعه را نمی‌تواند پاسخگو باشد علی‌القاعده وزارت صنعت به دنبال این است که به تدریج به خودروسازان فشار بیاورد و امیدوار باشد که با فشاری که از طریق امتیازدهی ایجاد می‌کند آن‌ها را ترغیب کند ضمن بالا بردن کیفیت در محصولات خود نیز نوآوری داشته باشند.

وی درباره این که آیا این طرح جدید می‌تواند تغییراتی را در کیفیت خودروها ایجاد کرد گفت: همیشه باید انتظار داشته باشیم که کیفیت خودروها بالا برود چرا که بدون کیفیت رقابت معنی ندارد ولی امتیازدهی صرفاً یک روشی است که یک سری امتیازها را نمایان سازد و عواملی چون سرمایه‌گذاری و فناوری هستند که باید در صنعت خودرو برای آن‌ها فکری داشته باشیم و بر این اساس است که ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا جهشی را در صنعت خودروسازی‌مان شاهد باشیم.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو نيز در اين برنامه با بيان اينکه ارزيابي خودروها با ستاره بحث جديدي نيست و حدود ۱۵ سال است که در کشور مطرح است گفت: در حالي که همه گزارشهاي کيفيت خودروها مديريت دولتي شده است بايد مشخص شود طرح ارزيابي خودروها با ستاره چه تأثيري در بهبود کيفيت خودروها دارد.

وي افزود: اکنون در کشور حق انتخاب خودروي زير ۳۰ ميليون توماني وجود ندارد.  زاوه گفت: ۹۰ درصد بازار خودرو را مشتريان خودروهاي زير ۳۰ ميليون تومان تشکيل مي دهند.

وي با بيان اينکه با قيمت گذاري شوراي رقابت در خودرو مخالف است افزود: براي افزايش کيفيت خودروها بايد قيمت گذاري به بازار سپرده شود.

زاوه گفت: در صنعت خودروسازي کشور بين استاندارد کيفيت و استاندارد اجباري تفاوتي وجود ندارد و موضوع ارزيابي خودروها بر اساس ستاره بيشتر مربوط به بازار و مشتريان خودرو مي شود و بر خودروسازان تأثيري ندارد.

مهندس زاوه مهمان تلفنی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر کیفیت محصولات توسط اداره استاندارد گفت: کیفت تاثیری از قیمت و مشخصات کلی اتوموبیل است، مشتری برهمین مبنا خرید می کند. اگر بنا است که این موارد بر کیفیت محصول تاثیر بگذارند باید بازار آزاد کنترل شود. من به شدت با قیمت گذاری شورای رقابت در محصولات مخالفم.

رضوا شیوا رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر درست بودن قیمت گذاری اتوموبیل ها توسط شورای رقابت گفت: خودروهایی که داریم باید از لحاظ استاندارد ارتقا پیدا کنند. در دنیا یک مبلغ برای حداقل ده نوع خودرو وجود دارد که قدرت انتخاب را به خریدار می دهد اما در کشور ما این گونه نیست یک قیمت تنها برای یک خودرو است و قدرت انتخاب به هیچ وجه برای خریدار وجود ندارد ما امروز امکانات نداریم، به نظر من باید برخی خودروها فقط مجوز تردد در شهر را دریافت کنند و بعضی دیگر مجوز تردد در شهر و خارج را. ما باید کاری کنیم اداره استاندارد کیفیت محصولات را افزایش دهد امروز خودروهای ما پس از یک ماه کارکرد دچار مشکلات اساسی می شوند.

وی ادامه داد: استانداردسازی خودروها باید توسط سازمان استاندارد باشد که به نظر می رسد در این کار کوتاهی می کنند.

میهمان حاضر اظهار داشت: مشکل صنعت خودروسازی ما کیفیت کل محصول است ما کیفیت طراحی خودرو را رعایت می کنیم. مثلا سرعت ماکسیسمم برای نجات در تصادف ۶۵ کیلومتر است که در خودروهای ما رعایت می شود در مورد ایمنی محصولات اداره استاندارد به هیچ وجه کوتاه نمی آید.

دکتر شیوا تصریح کرد: شورای رقابت برای رقابت است و نه قیمت گذاری در همه جای دنیا بازارهای غیرطبیعی و طبیعی وجود دارد اما در ایران بازار داخلی کاملا انحصاری و غیرطبیعی است. شورای رقابت مجبور به تدوین قیمت می شود.

زاوه گفت: اگر ما سازمانی را درست کنیم که کیفیت اتوموبیل ها را بررسی کند، این کار درست نیست خودروسازان نسبت به ایجاد شرایط کیفیت ستاره ای نباید واکنش نامطلوب نشان دهند.

مهمان حاضر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گذاشتن ستاره برای کیفیت اتوموبیل ها درست است یا خیر و این که هم اکنون ۶۶ درصد خودروهای ما استاندارد نیستند گفت: ما تمایل به رضایت مردم داریم. این گفته شما نشان از صداقت و تبلیغ ماست. این نوع برخورد انتقاد را راحت تر می کند کمی شفافیت در بازار با ستاره گذاری قیمت خودروها به وجود می آید لزوما غیرانحصاری بودن به معنای بالا رفتن کیفیت نیست.
 
کلمات کلیدی : خودرو داخلی+قیمت خودرو+ستاره دار کردن کیفیت خودرو
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۱۳:۴۳:۳۹
ايكاش شركت هاى تخصصى استاندارد اوروپايي راجع به كيفيت و استاندارد خودروهاى ساخت داخل ايران نظر بدهند !! چون در اينجا و داخل كشور در كل هيچكى نميگويد ماست من ترش است . (3457204) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۱۴:۲۶:۱۳
متاسفانه عقب ماندگی ما در خودروسازی به مرز هشدار رسیده 10 سال بعد رو تصور کنید که خودروهای دنیا با چه امکاناتی عرضه خواهند شد و ما هنوز در تفکر تولید پراید و تیبا و 405 هستیم و این عقب ماندگی آنزمان دیگر به مرزی خواهد رسید که الان اصلا فابل تصور نیست و فکر نکنم با این وضع خودروسازی ما به 10 سال بعد برسد (3457329) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۱۴:۳۰:۵۸
100 درصد خودروهای داخلی غیراستاندارد هستن و تا وقتی که واردات خودرو آزاد نشه استاندارد نمیشه چون در خودرو هرچی باشه مردم ناچارن بخرن با قیمت گزاف هم (3457340) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۱۵:۰۱:۲۶
مگر در خودروهای وارداتی حق انتخاب داریم؟؟
وقتی واردات 2 برند مهم و حدود 60 درصد خودروهای وارداتی با رانتهای آنچنانی در دست یک خانواده محترم و گرامی ! میباشد و وارد کننده های آزاد را هم از ورود خودرو بدون مجوز شرکتهای به ظاهر نماینده خودروهای خارجی منع کرده اند، حق انتخابی باقی نمیماند !
دیر یا زود عدالت به سراغ شرکتهای وارد کننده خودرو هم خواهد رفت و خواهید دید که تا کنون چه فجایعی را در حق این مردم روا داشته اند. (3457410) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۱۵:۳۱:۱۳
زین پس به جای واژه غریب ، نامأنوس و مجعول "خودروسازان داخلی" ، بفرمایید:

"فرغون سازان وطنی "

فارسی را پاس بداریم. (3457493) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۱۷:۴۴:۵۹
نویسنده محترم فرمودید چند درصد ؟!!!
جوابتون اینه : ۹۹/۹ درصد غیر استاندارد اگه هم استاندارد درصد خوبی را اعلام میکنه مردم فهیم ما نباید قبول کنند شما باید درصد استاندارد را از صاحب ماشین بپرسید چون اون کسی که با ماشین است میدونه چه عیب های داره سازمان استاندارد هم میتونه خلاف کنه . چرا که نه . (3457792) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۱۸:۴۱:۵۴
تازه خودروهای تولیدی مونتاژ دیگر کشورها هستن یعنی عملا ما تولیدی نداشتیم فقط تکثیر داشتیم (3457907) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۲۱:۴۵:۴۸
مگر ما در ایران خودرو واقعا استاندارد داریم مگر خیلی با گذشت حساب کنید (3458255) (alef-11)
 
تئو
۱۳۹۴-۱۰-۲۱ ۱۴:۰۳:۱۱
لطفا با پشتوانه حرف بزنیم واقعا در رنج قیمتی زیر 30 میلیون محدودیت وجود دارد؟ مراجعه شود به سایت پدال
آیا اگر در اینده دلار شد 5500 ت.ومان و پراید شد 40 میلیون تومان ما باید بگوییم در هیچ کجای دنیا با چهل میلیون نمیتوان ماشین خرید؟
از اینها مهمتر در جدیدترین رده بندی کیفی اروپایی به عنوان مثال لیفان ایکس 33
رتبه سوم از نظر کیفی بین ماشین های جمع و جور چینی را کسب کرده (مراجعه به پدال ) ولی همین ماشین در ایران در رده بندی پایین تر از پژو است و این یعنی خاک بر سرما که خودرو سازان ما با این همه ادعا مثل کارگران چینی هم نیمیتوانند کار مونتاژ را انجام بدهند .گل بگیرند بهتر است ، به جای ستاره نشان ادامس خروس بدهند (3460020) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.