نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 329317
نگاهی به هواپیماهایی که طی ۱۰ سال اخیر سقوط کردند/ منتقدان خرید هواپیما چه می گویند؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۰۰
بررسی حوادث هوایی طی ۱۰ سال اخیر نشان می دهد بیش از ۵۰ حادثه هوایی طی این سال های در ایران رخ داده که در مهم ترین آنها صدها نفر از ایرانی ها جان خود را از دست دادند.

محمد حسین نجاتی: منتقدان دولت پس از اجرای برجام یکی از مهم ترین گام های دولت در تجهیز ناوگان هوایی کشور را نشانه گرفتند. دولت یازدهم در کمتر از یک ماه از پایان تحریم ها، قرار داد خرید ٨ فروند ايرباس ٣٨٠، ١٦ فروند ايرباس ٣٥٠، ٤٥ فروند ايرباس ٣٣٠ و ٤٥ فروند ايرباس ٣٢٠ را با این شرکت هواپیماسازی فرانسوی به امضا رسانده اند. اتفاقی که هم منجر به کارآفرینی در صنعت هوایی کشور می شود و هم می تواند زمینه ها سهول ورود گردشگر به کشور شود. اما منتقدان دولت معتقدند که دولت با این اقدام بخش زیادی از پول های آزاد شده پس از تحریم ها را صرف خریدهایی کرده که اولویت نداشته است.(اینجا بخوانید) این اتفاق در شرایطی است که از دوره پهلوی که ایران نخستین تأسیسات هوانوردی خود را گشود، سانحه‌های متعدی گاه ناگاه گریبانگیر این صنعت گردیده، و امروزه این صنعت در ایران یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث را داراست. از دلایل ارائه شده برای تحلیل میزان بسیار بالای تعداد سوانح هوایی در ایران می‌توان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، عدم آموزش استاندارد خلبانان و کنترل کیفی میزان خطای آنان، ضعف در عمل به معیارهای ایمنی هواپیماها، و سو مدیریت و برنامه ریزی نادرست دانست، اما در میان هواپیماهای فرسوده روسی و نبود قطعات مناسب در دوران تحریم بیشترین سهم را داشته است.

بررسی حوادث هوایی طی ۱۰ سال اخیر نشان می دهد بیش از ۵۰ حادثه هوایی طی این سال های در ایران رخ داده که در مهم ترین آنها صدها نفر از ایرانی ها جان خود را از دست دادند. همین نکته در کنار تاثیر ورود هواپیماهای با تکنلوژی بالا بر گردشگری و کارآفرینی دلیل بر رد انتقادات مخالفان دولت است. همچنین براساس قرارداد های منعقد شده، ایران این تعداد از هواپیما ها به شکل اجاره به شرط تملیک خریداری کرده است.

در جدول زیر جزییات مهم ترین حوادث هوایی طی ۱۰ سال اخیر را بخوانید:

سال 

 جزییات حادثه

سال ۱۳۸۴

۱۹ دی ۱۳۸۴ (۹ ژانویه ۲۰۰۶): یک هواپیمای فالکن-۲۰ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال غرب ایران سقوط کرد و تعدادی از مقامات ارشد سپاه، از جمله احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، کشته شدند.

۱۵ آذر ۱۳۸۴ (۶ دسامبر ۲۰۰۵): یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران که حاوی خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روی منطقه‌ای مسکونی در تهران سقوط کرد که بیش از ۱۱۰ کشته برجای گذاشت.

یک فروند بوئینگ ۷۰۷ هواپیمایی ساها که در مسیر کیش به تهران در حرکت بود هنگام نشستن در فرودگاه مهرآباد از مسیر منحرف شد و وارد رودخانه کن شد. در این حادثه دو نفر کشته و یک نفر مفقود می‌شود.

سال ۱۳۸۵

۵ اسفند: سقوط هلیکوپتر هوانیروز ارتش و مرگ ۱۴ تن دیگر.

۶ آذر ۱۳۸۵ : یک فروند هواپیمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه ۳۶ نفر کشته و ۲ نفر زخمی شدند.

۱۰ شهریور ۱۳۸۵ (۱ سپتامبر ۲۰۰۶): سقوط هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور در فرودگاه مشهد. این هواپیما در مسیر بندرعباس-مشهد در حال حرکت بود. این هواپیما حامل ۱۴۸ مسافر بود. در این حادثه ۲۸ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

سال ۱۳۸۶

۱۲ دی ۱۳۸۶ (۲ ژانویه ۲۰۰۸): یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت ایران ایر ساعت هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد. این هواپیما که حدود صد مسافر داشت، قرار بود از تهران به مقصد شیراز پرواز کند، اما چرخ‌های هواپیما هنگام برخاستن به علت انحراف از باند فرودگاه کنده شد و بال هواپیما آتش گرفت.

۵ آذر ۱۳۸۶ (۲۶ نوامبر ۲۰۰۷): یک فروند هواپیمای نظامی اف-۴ فانتوم ارتش ایران به علت نقص فنی در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و دو سرنشین آن کشته شدند.

سال ۱۳۸۷

۲۷ بهمن ۱۳۸۷: هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.

۳ شهریور ۱۳۸۷: سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ایرانی در اجاره شرکت هواپیمایی آیتک ایر قرقیزستان با ۹۰ مسافر که ۷۰ نفر از آنان جان باختند.

۲۶ فروردین ۱۳۸۷: یک فروند هواپیمای سوخو ۲۴ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حوالی ساعت ۱۹ هنگام فرود دچار نقص فنی شد و سقوط کرد. خلبان و کمک خلبان اجکت کردند و سالم ماندند.

سال ۱۳۸۸

۴ بهمن ۱۳۸۸: یک فروند توپولف تی یو-۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر پس از فرود روی باند فرودگاه مشهد آتش گرفت. در اثر این حادثه داخل هواپیما به کل سوخته و بال سمت راست و دم و چرخ هواپیما جدا شدند و ۴۲ تن از مسافران به بیمارستان منتقل شدند.

۳۱ شهریور ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای نظامی ایلیوشین-۷۶ دارای سیستم آواکس در حین مانور هوایی ارتش در جنوب قرچک در نزدیکی ورامین سقوط کرد. بر اثر این سانحه هفت نفر کشته شدند. گفتنی است این هواپیما تنها هواپیمای مجهز آواکس در ایران بود.

۱۰ شهریور ۱۳۸۸: سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع تک نام به علت اشتباه خلبان در انتخاب باک تغذیه کننده موتور در چند مایلی فرودگاه پیام که منجر به آسیب دیده گی شدید خلبان زن از ناحیه سر و فوت وی به علت مرگ مغزی بعد از بیست و چهار ساعت شد. این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی آموزشی ایران زمین و از رشت عازم فرودگاه پیام کرج بود.


۲۰ مرداد ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ در پرواز شماره ۷۲۹ هواپیمایی آسمان در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد. به علت فرود نامناسب عوامل پرواز یکی از چرخ‌ها ترکیده و آتش گرفت. درهای این هواپیما بسته بوده و در حالی که مسافران داخل بودند مأموران فرودگاه به اطفای حریق مشغول شدند و سرانجام پس از خاموش کردن آتش مسافران از هواپیما خارج شدند.[۲۶]

۲۴ تیر ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در در ۱۲ کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۸ نفر سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما شد.

سال ۱۳۸۹

۱۹ دی۱۳۸۹: یک فروند بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت ایران ایر که از تهران به سمت ارومیه در حرکت بود حدود ساعت ۱۹:۴۵ در نزدیکی ارومیه سقوط کرد و ۷۸ نفر از ۱۰۵ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

۲۶ تیر۱۳۸۹ یک فروند فانتوم اف-۴ نیروی هوایی ارتش ایران که از پایگاه ششم شکاری بوشهر برخاسته بود، دقایقی پس از پرواز به دلیل نقص فنی در نزدیکی شهر چغادک در ۲۵ کیلومتری بوشهر سقوط کرد. دو نفر از سرنشینان هواپیما نجات یافتند.

سال ۱۳۹۰

۱۲ شهریور: هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ماهان که از تهران عازم مشهد بود در در ساعت ۲۲:۳۰ در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد این شهر دچار سانحه شد. این هواپیما به شماره پرواز ۶۱۳ که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکی از سرنشینان آن بود، حدود ساعت ۲۴، به هنگام فرود در باند فرودگاه به علت ترکیدگی چرخ جلو، با مشکل مواجه شد و به سختی فرود آمد. این پیشامد تلفات جانی در بر نداشته‌است ولی برخی از مسافرها دچار جراحاتی شده‌اند. محسن رضایی از ناحیه دست دچار جراحاتی گردید.

سال ۱۳۹۱

یکبالگرد برای امدادرسانی به حادثه تصادف یک مینی‌بوس در محدوده «ملک‌آباد» به محل حادثه اعزام شده بود. این بالگرد حامل پنج مصدوم حادثه تصادف و چهارواز و یک تکنیسین اورژانس بود که در منطقه «خین عرب» در نزدیکی بیمارستان طالقانی مشهد، دچار سانحه شد و سقوط کرد. تمامی سرنشینان این بالگرد جان خود را از دست دادند.

سال ۱۳۹۲

۱ اردیبهشت: یک هواپیمای آموزشی اف-۵ تایگر در شهرستان آبدانان (اردیبهشت ۹۲) متعلق به پایگاه چهارم شکاری دزفول، در اثر برخورد با با کوه فیلمان سقوط کرد که موجب جان باختن هر دو خلبان آن شد.

سال ۱۳۹۳

۱۹ مهر ۱۳۹۳: در سانحه هوایی روز شنبه نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۳ هفت تن از مسئولان و کادر پروازی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مسیر عزیمت به منطقه مرزی و عملیاتی شرق کشور کشته شدند.

۱۹ مرداد ۱۳۹۳: در ساعت ۹:۳۰ روز یکشنبه ۱۹ مرداد یک فرورند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰، ایران ۱۴۰، متعلق به شرکت سپاهان ایر (هواپیمایی هسا) که حامل ۴۸ مسافر و خدمه بود، از تهران به مقصد طبس، از فرودگاه مهرآباد بلند شد و چند دقیقه پس از بلند شدن از باند، در بلوار شیشه مینا واقع در غرب تهران سقوط کرد. در این حادثه ۳۸ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

سال ۱۳۹۴

8 بهمن ۱۳۹۴:یک فروند هواپیمای ام دی ۸۳ متعلق به هواپیمایی زاگرس هنگام فرود از باند فرودگاه مشهد خارج شد این سانحه تلفات جانی نداشت.

 

 
کلمات کلیدی : خرید هواپیما
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۰۳:۳۲:۴۱
نفرمایید منتقدان خرید هواپیما
بفرمایید دشمنان کشور! (3521730) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۰۴:۳۴:۵۵
مقصر اصلی امریکا و سایر کشورهای غربی هستند ، هر کی تا حالا اینو نفهمیده ، هیچوقت نمیفهمه . (3521753) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۱ ۱۶:۱۲:۴۵
این سقوطها فارغ از سقوطهای هواپیماهای و هلی کوپترهای نظامیست (3697406) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۰۵:۱۳:۴۱
نمی دانم این سقوط ها خنجر به سینه مردم و مقاومت آنان به حساب می آید یا نه؟ (3521758) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۰۷:۳۳:۳۸
خیلیاشو ننوشتین من خودن چند بار با هواپیمای m.d زاگرس دچار حادثه شدم که قید نشده (3521842) (alef-11)
 
حمید
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۰۸:۱۰:۵۳
کاش دولت برای جان خودرو سواران و پراید سواران هم اینقدر ارزش قائل بود که سهم آنها خیلی بیشتر است کاش نویسنده مقاله آمار کشته های جاده ها را هم مطرح میکردند و نسبت می گرفتند (3521888) (alef-11)
 
مهمان
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۳:۳۰:۴۹
خرید هواپیماهای نو برای کشور امری بسیار واجبه و باید ناوگان هوایی کشور توسعه پیدا کنه نوسازی ناوگان هوایی کشور از نان شب هم واجبه چون با جان مردم سرو کار دارد . (3522850) (alef-13)
 
محیط زیست
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۴:۲۳:۳۲
سلام دوست عزیز
جان پرایدسوارها که بیشتر گرفته می شود...
اما گویا رنگ خون مشخص می کند...
ای کاش قدری برنامه فقرا (ثریا) را نگاه می کردید تا بدانید در محیط زیست ایران کسانی از فناوری روز دنیا فرار میکنند که امروز در کاروان خرید هواپیماها تشریف دارند و ماشین های برقی را به صرفه نمی دانند (شاید چون تولیدکننده اش ایرانی است!؟) (3522984) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۲۰:۳۰:۴۸
پراید همیشه هست، ولی شاید دوستان می دونن با یک دست گل تازه قریب الوقوع ممکنه واسه خرید هواپیما چهل سال دیگه تحریم بشیم میگن بزار تو این مدت کوتاه واسه اون موقع ذخیره کنیم (3523758) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۶ ۱۰:۵۷:۵۸
من یک نکته بگم، این که پراید نا امنه شکی نیست! خیلی از ماشین هایی که الان تولید می شه در جهان فقط مصرف درون شهری دارند نه جاده ای.
نکته دیگر اینکه وقتی با پراید 180 تا تو جاده های داغونه ایران می روند و تصادف می کنند مقصر پراید نیست فرهنگ رانندگیه! که ماشین هر چقدر گاز بخوره باید گاز داد تو جاده! قول می دم پراید سرعتش محدود بشه رو 110 قوانین کشوری امار مرگ و میر در پراید 1 دهم می شود! خودم سمند دارم تو جاده امکان نداره سرعتم بره رو 120. ولی وقتی می بینم طرف با 150 تا با پراید از بقلم رد می شه ... مقصر پرایده ؟!
ماشالئه بغضی تصادفات را ادم می بینه دیگه پراید یا کامیون توش فرقی نداره! مشکل ما فرهنگ رانندگی و تصادفات بالاست نه پراید! (3524509) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۲۱ ۰۷:۴۳:۲۴
خوب حالا هواپیما نخرن چیکار کنن؟ پولو بدن ایرانخودرو پراید آ 380 بسازه تا مشکل پراید حل بشه؟ همون بهتر که این پول خرج تولید خودروی داخلی نمیشه وگرنه وضع بهتر نمیشد که بدتر میشد. مشکل مرگ و میر پرایدسوارها دو چیزه:

1- مدیریت نادرست خودروسازهای داخلی که رفع اون ربطی به خرید یا عدم خرید هواپیما نداره
2- فرهنگ نادرست رانندگی در ایران که رفع اون هم ربطی به خرید یا عدم خرید هواپیما نداره (3534778) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۳:۴۱:۳۹
درود درود -- هر کسی با نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی کشور مخالفت کنه دشمن مردم است چرا که جان و سلامتی مردم عادی برایش مهم نیست !!!!
الان مسافرین در پروازها به هیچ وجه آرامش خاطر ندارند و دولت باید یک فکر اساسی بکنه - مرحبا به آقای رییس جمهور (3522881) (alef-13)
 
فریبرز
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۴:۰۷:۴۵
مردم عادی؟ با حقوق 720 هزار تومنی اداره کاری کسی میتونه هواپیما سوار شه!! حالا شاید این غیرعادیه. کاش این پول صرف اشتغالزایی میشد (3522938) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۲۱ ۰۷:۴۴:۱۶
مثلا چه جوری؟ وام طرح های زودبازده؟!!!!!!! (3534779) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۸:۲۸:۴۸
سالیانه 20 هزار نفر از مردم ما در جاده‌ها کشته می‌شوند که البته جان و سلامتی مردم عادی برای آقایان اصلاً مهم نیست، و فقط آن 3٪ هواپیماسوار (با اولویت آن‌ها که خارج می‌روند) از نظر این‌ها آدم هستند. (3523538) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۲۱ ۰۷:۴۵:۵۹
چه کار کنند مثلا؟ به جای کالای سرمایه ای مانند هواپیما کالای مصرفی مثل خودرو وارد کنند؟ یا تعداد پلیسهای و تجهیزات کنترل رو با این پول 10 برابر کنند شاید رانندگی وحشیانه بعضیها اصلاح شود؟ (3534781) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۳:۴۶:۱۰
اولا که مرگ و زندگی دست خداست ، دوما هواپیمای جدید انسان را از یاد خدا غافل میکنند ، در هواپیمای قدیمی انسان همیشه یاد خداست و مرتبا ذکر میگه ، دلیل اصلی مخالفت با هواپیمای جدید این است. (3522890) (alef-13)
 
ادی
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۷:۲۳:۰۳
دمت گرم (3523418) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۷:۱۱:۳۸
تازه لیست تاسف بار ناقصه . ازین هم بیشتره حوادث هوایی. (3523396) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۷:۱۳:۰۴
2 تا قرار داد خرید قطار هم ببندین
قطار سریع السیر مشهد تهران چی شد؟ یک روز میگن چین میکشه ، فرداش زیمنس (3523397) (alef-13)
 
من
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۹:۳۲:۴۰
بلکه شاید منم روزی بتونم سوار هواپیما بشم ، به شرطی که توانایی پرداخت پول بلیتشو داشته باشم ،شایدم سوار قلیچه حضرت سلیمان شدم!
کارمند بازنشسته ای که حقوقش همیشه دو سه ماه عقبه! (3523641) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۶ ۰۸:۳۴:۳۳
اگه قرار داد قطار ببندن الویت دلواپسا میشه اتوبوس یا چیزای دیگه! ... چون دلواپس جماعت به هیچ صراطی مستقیم نیست. (3524330) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.