نظر منتشر شده
۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 180510
انتقاد آیت الله جوادی آملی از بانکهای ربوی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۱۲
حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: هیچ عملی عامل خود را رها نمی‌کند، این چنین نیست که انسان کاری که کرده از بین برود یا کاری که انسان کرده فاعل خود را نشناسد، این کار به انسان می‌چسبد و او را به قعر می‌کشد.

به گزارش جهان، حضرت آیت‌الله جوادی آملی روز گذشته در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به آیه «وَلَوْ أَنَّمَا فِی الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ کَلِمَاتُ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» بیان کرد: «أَنَّمَا» منفصل است و باید جدا نوشته شود، باید قرآن‌ها را با خط نستعلیق بنویسند که نوجوانان بتوانند بخوانند، فرزندان ما با این خط آشنا نیستند، در کتاب‌های فقهی ما وقتی ولیمه را تقسیم می‌کنند، این ولیمه یک اسم جامعی برای مصادیق فراوان مانند سفر حج و عمره، عروسی، ساختن ساختمان و مانند است، یکی از جاهای ولیمه جایی است که فرزند به مکتب‌خانه برود و فرزند در قرائت قرآن حاذق و ماهر شود، آن جا مستحب است باید ولیمه دهد، کسی که در ایران قرآن را یاد گرفت، در درجه اول امام و شهدا ثواب می‌برند و بعد معلمان و آموزش‌دهندگان آنان، وضعیت نسبت به گذشته خیلی تفاوت کرده است.

وی افزود: مطلب آیه ۲۷ سوره لقمان در آیه ۱۱۰ سوره کهف گذشت، فیض خداوند و کلمات الهی نامتناهی است، علومی که از ذات اقدس اله نشأت می‌گیرد نامتناهی است، اگر گفتند «وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا» این کثرتی به لحاظ خود ما است، اما اگر همین علم نسبت به ذات اقدس اله مطرح شود، می‌شود «وَمَا أُوتِیتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا» همین خیر کثیر و همین حکمت کثیر نسبت به علم نامتناهی ذات اقدس اله اندک است، کلمات الهی نامتناهی است و از باب تشبیه معقول به محسوس خداوند تشبیهی مثال زد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ثواب نماز جماعت بیش از ۱۰ نفر به عنوان نمونه‌ای از فیض الهی بیان کرد: کارهای آخرت را نسبت به دنیا که بسنجند، غیرقابل شمارش است، همچنین این ثواب تنها درباره نماز جماعت نیامده است که اگر کسی نماز جماعت خواند به دلیل غیرقابل شمارش بودن ثواب آن شاد شود، درباره ربا هم گفته شده اگر کسی یک درهم ربا خورد مانند آن است که در کنار کعبه فلان کار را انجام دهد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: بانک‌های ربوی نمی‌گذارد که نمازجماعت‌های ما اثر کند، یک میوه بهشت ممکن است میلیون‌ها سال بماند، یک سیلی جهنم ممکن است، صورت میلیون‌ها نفر را سرخ کند، مغرور نشویم که نماز جماعت می‌خوانیم، ثواب نمازمان چند برابر می‌شود، از آن طرف عذاب‌ها را هم ببینیم، در دنیا هم کلمات الهی و فیض الهی نامتناهی است، به عنوان نمونه همه موجودات کلمات الهی هستند، کلمه آن است که ما فی الضمیر و ما فی الغیب را روشن کند. آشنایی با منطق سبب محتاطانه سخن گفتن انسان است.
 
۱۳۹۱-۱۲-۱۵ ۲۰:۰۹:۲۰
کدام بانک ربوی؟!
این ها که هر کدام توجیهی محکم در دست دارند: جعاله، مضاربه، مشارکه و ... (1173128) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۱-۱۲-۱۶ ۰۰:۵۸:۱۳
اسم تنها که مسأله ای را حل نمی کند.
دونفر میروند بانک تا وام بگیرند یکی کارش میشود حلال و دیگری حرام چون اولی قصد انشاء دارد ولی دومی فقط پول را می شناسد و کاری به جزئیات ندارد.
(درست مثل خطبه عقد که باید واقعا به وکیلش وکالت بدهد و دقت کند به خیلی مسائل مربوط) (1173648) (alef-15)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۱۵ ۲۱:۴۹:۴۲
اگر يك بانك حلال را معرفي مي كردند، من حساب جاري خودم را به آنجا منتقل مي كردم تا در گناه ربا كه جنگ با خدا محسوب مي شود، شريك نباشم. من هنوز بانك بدون ربا را پيدا نكرده ام. (1173293) (alef-10)
 
نکته سنج
۱۳۹۱-۱۲-۱۵ ۲۱:۵۴:۳۰
آقایان باید تعریف جدیدی از ربا بیان کنند. چون امروزه قرض الحسنه به مفهوم سابق بی معنی. کدام منطق و عقل سلیم میپذیرد که بدون در نظر گرفتن تورم بعد از مدتی همان مبلغ را از طرف دریافت کرد؟ (1173312) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۱۶ ۰۷:۴۷:۵۳
دقیقا نکته همین جاست. شما در قرض الحسنه به خدا قرض می دی و نه به بنده خدا. اگه این رو باور داشته باشیم می فهمیم که پای منطق بشری را وسط گشیدن خنده داره (1173837) (alef-15)
 
قلاوند
۱۳۹۱-۱۲-۱۵ ۲۱:۵۹:۳۹
وظیفه علمای بزرگوار است که مانند پیشینیان حکمی قاطع صادر کنند تا تکلیف مردم مشخص شود ..هرگز برای یک موضوع واحد دو حکم متضاد ودرست وجود ندارد ..یا ربوی هستند یا نیستند ..اخر حکمشان چیست (1173332) (alef-10)
 
تولیدکننده ای مضلوم
۱۳۹۱-۱۲-۱۵ ۲۲:۵۳:۳۵
اگراسلام ناب محمدی که حضرت علامه و شهید مطهری تدوین فرمودند درجامعه جاری و ساری میشد این وضع ما نبود . (1173436) (alef-15)
 
۱۳۹۱-۱۲-۱۵ ۲۳:۱۱:۵۰
لا اله الا الله
به امید جمع شدن بساط بانک و دیگر مظاهر لیبرالیسم. (1173474) (alef-15)
 
۱۳۹۱-۱۲-۱۵ ۲۳:۲۸:۴۹
شرمنده اشتباه منفی دادم (1173507) (alef-15)
 
حسین هاشم پور
۱۳۹۱-۱۲-۱۶ ۰۶:۵۴:۳۹
بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدا از مقاله خوبتان متشکرم .امیدوارم تداوم یابد.در انتخاب رئیس جمهور بعدی خیلی دقت کنیم و یک آدم متشرع وعاقل و توانمندی را سرکار بیاوریم تا از این گرفتاریها رها شویم . ما می توانیم .انشاالله (1173794) (alef-15)