نظر منتشر شده
۲۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 373507
توکلی خطاب به نمایندگان مجلس:
با حذف کارت سوخت شفافیت از بازار بنزین از بین می رود، قاچاق دوباره جان می‌گیرد و تخلفات بسیار جایگاه­داران ادامه می­ یابد
بخش اقتصادی الف، 28 تیر 95
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۲
نماینده سابق مجلس در نامه ای خطاب به وکلای ملت تاکید کرد: با حذف کارت هوشمند سوخت شفافیت از بازار بنزین رخت بر می­بندد، قاچاق دوباره جان می‌گیرد و تخلفات بسیار جایگاه­داران ادامه می­ یابد.

متن نامه احمد توکلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در نامه ای به نمایندگان مجلس نوشت: با حذف کارت هوشمند سوخت شفافیت از بازار بنزین رخت بر می­ بندد، قاچاق دوباره جان می‌گیرد، تخلفات بسیار جایگاه­داران ادامه می­ یابد و قدرت دولت برای اعمال
وقتی آلودگی در تهران در بدترین وضعیت(۷ از ۷) و آنکارا دو درجه کمتر آلوده است(۵ از ۷) و شاخص ترافیک، وضع تهران را بدتر از آنکارا نشان میدهد(۵۸/۲۲۶ در برابر۲۱۳) و ما مدعی کسب مقاومت هستیم، مستحق تریم که مالیات بنزین از ثروتمندان پرمصرف بگیریم و اتکا به نفت را کم کنیم.
سیاست­های متعدد اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و تجاری از بین می‌رود و بالاخره اطلاعات بسیار باارزشی که برای تسهیل خدمت‌رسانی، از جمله تعقیب مجرمان لازم است، همه از دست می‌رود. امیدواریم بدان راضی نشوید.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
احمد توکلی
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد
«دیده ­بان شفافیت و عدالت»

امروز کارت هوشمند به چه کار می‌آید
۱. دسته­ بندی متقاضیان اعمال سیاست ­های مختلفی را میسر می‌سازد در بازار هر کالای همگنی که شمارنده داشته باشد، این کار بدون هزینه قابل اعتنا، کسب منافع زیادی را مقدور می‌سازد. به عنوان مثال با شمارنده (کنتور) برق می‌توان مشتریان کم‌مصرف، با مصرف متوسط و پرمصرف را از یکدیگر جدا ساخت و با تعیین نرخ‌های متفاوت سیاست توزیع درآمدی اعمال نمود. یا با اعمال نرخ پلکانی سیاست مصرفی را برقرار کرد و با چند زمانه کردن شمارنده برق، سیاست بهبود بهره‌وری را محقق ساخت. تمام این موارد بدون هزینه برای دولت قدرت برنامه‌ریزی و مدیریت اقتصادی فراهم می‌سازد. شرط کار در مورد سوخت، الزامی شدن فروش آن با کارت هوشمند است که در ادامه به راهکارش خواهیم پرداخت.

۲. یکی از مشکلات تولید و یا مصرف برخی از کالاها، آثار خارجی مثبت یا منفی است. این پدیده وقتی بروز می‌کند که کالا خصوصی نباشد؛ اگر کالا خصوصی باشد عرضه کننده با دریافت قیمت کالا، تمام هزینه‌های انجام شده را می‌پوشاند و خریدار با دریافت کالا تمام منافع و زیان­هایش را تصاحب می‌کند؛ یعنی هزینه و فایده معامله داخلی است. در اقتصاد بخش عمومی نشان داده می‌شود که اگر در معامله‌ای تمام منافع و تمام هزینه ناشی از تولید و مبادله بین دو طرف
دولت برای مقاصد مختلف مانند سیاست­های گردشگری، تخمین تابع تقاضای سفر (مؤثر در تصمیمات فرهنگی، راه‌سازی، ترافیکی...)، تعیین هزینه بیمه متناسب با ریسک واقعی، تعیین کرایه خودروهای عمومی (تاکسی، آژانس، وانت­بار، سرویس مدارس و ادارات) و تعقیب مجرمان، محتاج شفافیت اطلاعات خودروها است. کارت هوشمند خودرو شفافیت لازم را فراهم می‌کند.
درگیر جابجا نشود و بخشی از منفعت یا هزینه متوجه اشخاص خارج از مبادله شود، یعنی تولید یا مصرف آثار خارجی داشته باشد، تولید یا مصرف از نقطه بهینه پایین‌تر خواهد بود (با وجود آثار خارجی مثبت) یا بالاتر خواهد بود (با وجود آثار خارجی منفی) و کارکرد بازار ناکارا می‌شود. راه حل رفع ناکارآمدی و افزایش کارایی، داخلی کردن آثار خارجی است. فروش بنزین با کارت هوشمند این امکان را برای دولت فراهم می‌سازد.

۳. کار اصلی دولت در زمینه اقتصادی تولید کالای عمومی است. یکی از ویژگی‌های کالای عمومی آن است که پس از تولید شدن کسی را نمی‌توان از بهره بردن از آن استثناء کرد؛ مانند روشنایی خیابان‌ها. برخلاف کالای خصوصی که با قیمت، کسانی که قیمت را نپردازند از مصرف محروم‌اند. کالای عمومی با استفاده از منابع عمومی مانند مالیات، تولید می‌شود چون در مثال روشنایی معابر نمی‌توان مستقیماً مقدار مصرف و هزینه را برای هر عابری تشخیص داد و بهای آن را دریافت کرد. جاده‌ها و راه‌های هر کشور از نظر استثناناپذیری گاهی شبیه کالای عمومی هستند. البته اگر جاده، بزرگراه یا آزادراه باشد و ایجاد محل اخذ عوارض مقرون به صرفه باشد، استثناپذیر کردن مقدور است، ولی در راه‌های دیگر گرچه از نظر فنی این کار مقدور باشد، از نظر اقتصادی باصرفه نیست. عدالت اقتضاء دارد که هر کس بیشتر از راه‌ها بهره می‌برد، در تولید و نگهداری آنها بیشتر سهیم باشد. کارت هوشمند این هدف را تأمین می‌کند.

۴. ممکن است در وضعیتی مانند امروز، سیاست اقتصادی – اجتماعی دولت اقتضاء کند که در تعیین قیمت بنزین همه هزینه تمام شده را لحاظ نکند؛ در این وضعیت که اختلاف قیمت در داخل و کشورهای همسایه بزرگ است، قاچاق باصرفه خواهد شد. کارت هوشمند خودرو مانع این کار ضد کارایی و ضد عدالت می‌شود. این خطر در قیمت فعلی وجود دارد چه رسد به وقتی که قیمت نفت خام افزایش یابد.

۵. ممکن است در وضعیت بحرانی (فجایع طبیعی، جنگ، تحریم و رکود شدید جهانی) دولت ناچار از مهار شرایط گردد. باز همین کارت هوشمند خودرو
شرط لازم تأمین محاسن پرارزش مذکور این است که همه ملزم به استفاده از کارت هوشمند خودرو باشند؛ و اگر کسی اضطراراً محتاج سوخت بود ولی به هر دلیل کارت خودرو به همراه نداشت، به اندازه مابه‌التفاوت بالاترین قیمت بنزین در کشورهای همسایه و نرخ داخلی جریمه استفاده نکردن از کارت هوشمند خودرو می‌پردازد. علت این جریمه نسبتاً سنگین، وادار ساختن صاحبان خودروها به استفاده از کارت خودرو خودشان است. قاچاق نیز با این تدبیر منتفی می‌شود.
بکار می­آید.

۶. دولت برای مقاصد مختلف مانند سیاست­های گردشگری، تخمین تابع تقاضای سفر (مؤثر در تصمیمات فرهنگی، راه‌سازی، ترافیکی...)، تعیین هزینه بیمه متناسب با ریسک واقعی، تعیین کرایه خودروهای عمومی (تاکسی، آژانس، وانت­بار، سرویس مدارس و ادارات) و تعقیب مجرمان، محتاج شفافیت اطلاعات خودروها است. کارت هوشمند خودرو شفافیت لازم را فراهم می‌کند.

ملاحظه می­فرمایید که با ادامه استفاده از کارت هوشمند خودرو در مصرف بنزین، اعمال سیاست­های مالی، زیست­محیطی، مصرفی، تجاری صنعتی، امنیتی، گردشگری، ترافیکی، اقتصادی، توزیع درآمدی، عمرانی و... برای دولت مقدور یا تسهیل می‌شود. در واقع مجموعه سامانه کارت هوشمند سخت­افزاری است که به اتکای آن نرم­افزارهای سیاستی متعددی را می‌توان اجرا کرد.

الزامات کار چیست؟ راه حل؟
بنزین در هر زمان فقط با یک نرخ عرضه می‌شود. این نرخ می­تواند با توجه به سیاست­های اقتصادی اجتماعی و سیاسی تعیین گردد. در هر حال باید به سمت قیمتی برود که هزینه فرصت بنزین در منطقه باشد تا هزینه تمام شده با لحاظ کردن بهره‌وری را بپوشاند، همچنین سود معقولی برای تولیدکننده داشته باشد.

۱. شرط لازم تأمین محاسن پرارزش مذکور این است که همه ملزم به استفاده از کارت هوشمند خودرو باشند؛ و اگر کسی اضطراراً محتاج سوخت بود ولی به هر دلیل کارت خودرو به همراه نداشت، به اندازه مابه‌التفاوت بالاترین قیمت بنزین در کشورهای همسایه و نرخ داخلی جریمه استفاده نکردن از کارت هوشمند خودرو می‌پردازد. علت این جریمه نسبتاً سنگین، وادار ساختن صاحبان خودروها به استفاده از کارت خودرو خودشان است. قاچاق نیز با این تدبیر منتفی می‌شود.

۲. با دسته‌بندی مصرف‌کنندگان به نسبت حجم مصرف، نوع خودرو، سن خودرو، تعداد خودروهای به نام هر نفر، میزان آلایندگی خودرو، اهداف کلان بخش انرژی، سیاست‌های باز توزیعی از خودرو سواران به مردمی که خودرو شخصی ندارند، اهداف ترافیکی و ملاک‌های مشابه به شکل پله‌ای و تصاعدی، عوارض و مالیات بر مصرف وضع کرد. بدین ترتیب می‌توان آثار خارجی مصرف را داخلی کرد، صنعت خودروسازی و واردات خودرو را به سمت ترجیح خودروهای کم‌مصرف جهت داد، کسانی را که از راه­ها بیشتر استفاده می‌کنند در تأمین منابع احداث و نگهداری راه‌ها بیشتر مشارکت داد، منابع کافی برای جبران کمبودهای مردمِ بی‌خودرو و مستضعف حاصل کرد و ... در این مالیات، اصابت مالیاتی تقریباً صددرصد است، یعنی بار مالیات
شبکه اطلاعات حاصل از کارت هوشمند به طور برخط در اختیار مسئولان امنیتی و انتظامی قرار گیرد. یکی از نتایج ای اقدام مبارزه مؤثرتر با انواع جرائم فردی و یا سازمان یافته است. سایر بهره‌برداران مانند پلیس راهور، سازمان محیط‌ زیست و شهرداری­ها نیز باید دسترسی به این اطلاعات داشته باشند.
بر دوش کسی گذاشته می‌شود که باید می‌شد.

۳. شبکه اطلاعات حاصل از کارت هوشمند به طور برخط در اختیار مسئولان امنیتی و انتظامی قرار گیرد. یکی از نتایج ای اقدام مبارزه مؤثرتر با انواع جرائم فردی و یا سازمان یافته است. سایر بهره‌برداران مانند پلیس راهور، سازمان محیط‌ زیست و شهرداری­ها نیز باید دسترسی به این اطلاعات داشته باشند.

۴. در وضع مالیات، به بنزین به عنوان یک فرصت باید نگریست. در اغلب کشورهای پیشرفته از حیث صنعتی یک منبع قابل اعتنای درآمد مالیاتی دولت‌ها، مالیات بر سوخت است به طوری‌که متوسط سهم مالیات از ارزش فروش هر لیتر سوخت در کشورهای گروه ۷ به مقدار ۷/۴۶ درصد است در حالی که فروشنده نفت خام ۵/۳۸ درصد ارزش فروش را کسب می‌کند. ارقام متناظر برای کشورهای OECD به ترتیب ۷/۴۵ و ۳/۳۷ درصد از ارزش فروش یک لیتر سوخت است؛ یعنی مالیاتی که دولت کشور مصرف­کننده غربی از هر لیتر سوخت می‌گیرد، از چیزی که تولید کننده نفت خام به دست می‌آورد، بیشتر است. بدین ترتیب مردم ما نه تنها عادت می‌کنند بنزین را به قیمت بخرند، بلکه به دادن مالیات هم راضی می‌شوند. البته خودرو داران ضعیف و متوسط چون عموماً مصرف متعارف دارند، عملاً مالیاتی نمی‌پردازند. بدین ترتیب بخشی از کسری بودجه دولت از جیب ثروتمندان پرمصرف تأمین می‌شود. در ادامه پس از مقایسه­ای بین ایران و ترکیه، مشروح این گزارش را ملاحظه می‌فرمایید.



مقایسه ایران و ترکیه قیمت بنزین در جایگاه و سهم مالیات در آن
ترکیه تقریبا دوبرابر قیمت تمام شده بنزین(شامل سود عمده ­فروشی) مالیات از بنزین دریافت می کند. ۱۵ درصد کل درآمد مالیاتی ترکیه از همین محل است.

برخلاف نظر سینه چاکان بازار آزاد، ترکیه تعیین نرخ بنزین را به بازار وانمی گذارد. در حالی که در سال ۲۰۱۵ نرخ نفت خام به لیر ترک ۸/۵۶ درصدکاهش
علت کمی قاچاق بنزین در یک سال گذشته سودآوری بیشتر قاچاق گازوئیل و نداشتن کارت بود. حالا که دولت کارت گازوئیل را جدی گرفت و کارت بنزین را میخواهد حذف کند، باید شاهد قاچاق بنزین باشیم.
داشت، دولت ترکیه تنها اجازه داد که یک چهارم این افت قیمت، یعنی ۶/۱۴ درصد قیمت برای مصرف کننده پائین بیاید. بجای بازار، "سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی" (EPDK) که یک نهاد مداخله گر دولتی است، این تصمیمات را میگیرد.

وقتی آلودگی در تهران در بدترین وضعیت(۷ از ۷) و آنکارا دو درجه کمتر آلوده است(۵ از ۷) و شاخص ترافیک، وضع تهران را بدتر از آنکارا نشان میدهد(۵۸/۲۲۶ در برابر۲۱۳) و ما مدعی کسب مقاومت هستیم، مستحق تریم که مالیات بنزین از ثروتمندان پرمصرف بگیریم و اتکا به نفت را کم کنیم.

بین کشورهای OECD تنها مکزیک مالیات بر مصرف بنزین ندارد
۳۳ عضو دیگر بین ۵۳/۰ دلار در هر گالن(=۷۸۵/۳ لیتر) در آمریکا و ۳۲/۴ دلار در هر گالن در ترکیه، مالیات بر بنزین وضع شده است(Tax Fundation, March ۰۳, ۲۰۱۵ )

ترکیه مانند بقیه کشورهای OECD نرخ بنزین را متناسب با وضعیت داخلی خویش تعیین میکند. ما چیزی به نام قیمت واقعی فروش بنزین نداریم.

تمام حرف ما این است که با وجود اختلاف قیمت ۱ به ۵ بنزین در ایران و ترکیه، اگر کارت نباشد، قطعا قاچاق را دو باره رونق میبخشد.

علت کمی قاچاق بنزین در یک سال گذشته سودآوری بیشتر قاچاق گازوئیل و نداشتن کارت بود. حالا که دولت کارت گازوئیل را جدی گرفت و کارت بنزین را میخواهد حذف کند، باید شاهد قاچاق بنزین باشیم.

در ترکیه ۶۰ – ۶۵ درصد مبلغی را که مصرف کنندگان بنزین در جایگاهها میپردازند، مالیات است.
۱۳۹۶/۰۴/۱۲ ۱۲:۲۱
 
۱۳۹۶/۰۴/۱۰ ۱۴:۴۷
 
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۵:۴۴
 
۱۳۹۵/۰۹/۱۰ ۱۷:۳۷
 
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۸:۴۹
 
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۱۶:۱۶
 
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۱۱:۲۵
 
۱۳۹۵/۰۸/۱۹ ۱۷:۵۸
 
۱۳۹۵/۰۸/۱۸ ۱۵:۳۵
 
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ۱۴:۵۲
 
 
کلمات کلیدی : حذف کارت سوخت+احمد توکلی
 
United States
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۱۷:۵۲:۵۳
قیمت تو امریکا 1.99 است برای چهار لیتر که حدود 70 سنت مالیات است یعنی چهار لیتر 1.39 سنت حدود 33 سنت برابر هزار و صد تومان برای هر لیتر انهم اگر هزینه حمل و نقل و بیمه نبود از ان سر دنیا میشد 20 سنت برای یک لیتر برابر با 700 تومان (3830401) (alef-13)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۱۹:۰۱:۲۱
بحث شما حاشیه ایست.

اصل مطلب اینه:
چرا دولت پافشاری می کنه چیزی که مفید بودنش اظهر من الشمسه رو حذف کنه؟

چرا چرا چرا؟؟؟

این پافشاری به خاطر منافع مردمه؟؟

باز دم کسایی گرم که همه جوره دارن در قبال این اشتباه (احتمالا عمدی) بزرگ تا جایی که میتونن مقاومت میکنن. (3830571) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۲۱:۰۳:۵۲
من گه قانع شدم چون اظهر من الشمس است برای همین استدلال هاست که ما هیچ مشکلی نداریم (3830794) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۳۱ ۱۵:۵۲:۵۷
با نگه داشتن قیمت بنزین به قیمت فعلی 1000 تومان و واقعی کردن قیمت دلار به قیمت واقعی 1000 تومان آن جلوی قاچاق گرفته می شود (3837031) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۱۷:۴۸:۰۲
سلام
ربطی به موضوع ندارد (3832453) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۳۰ ۰۸:۰۶:۴۲
اتفاقا بسیار هم مرتبط فرمودند . اگر دولت ها دنبال کاهش مصرف بنزین و واردات آن بودند و سودی در این فرآیند نداشتند اول تا می توانستند واحد های پالایش و استخراج بنزین راه اندازی می کردند و دوم با دادن وام و سوبسید روی خودروهای کم مصرف و هیبریدی سرمایه گذاری می کردند که چنین نیست. (3833575) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۱۸:۰۸:۵۹
چنبره سیاست بر همه چیز در کشور ما باعث شده است دولتمردان هر عمل دولت قبل را زیر سوال ببرند و چشمشان را بر دلایل کارشناسی ببندند و تلاش کنند به هر نحوی حتی اگر کار دولت قبل صحیح هم بوده باشد آن را تعطیل کنند.
منصفانه اگر قضاوت کنیم عرضه کارتی بنزین در دولت قبل تقریبا اشکال عمده ای نداشت ولی به علت نگاه سیاسی به همه چیز تمام دست اندرکاران در دولت یازدهم تلاششان را بر حذف توزیع هوشمند سوخت قرار داده اند.
این طرح دولت یازدهم من را به یاد جلو نبردن ساعت در دولت نهم با دلایل خنده دار می اندازد. (3830441) (alef-13)
 
مینا
Netherlands
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۱۸:۱۱:۱۰
آقای توکلی با کمال احترام استدلال شما خیلی ضعیف است شما هم قطعا مثل هر اقتصاد خوانده ای می دانید توضیع کالا بر اساس کوپن و کارت در عرصه اقتصادی تا چه حد کار کثیف و فاجعه آمیزی است تعجب بنده از این است که آن را مانع قاچاق میدانید در هر حالی که عامل اصلی قاچاق دقیقا همین کارت سوخت است. اظلاعات مربوط به سوخت هم در سطح کلان به راحتی در دسترس دولت است و نیازی به کارت نیست اگر این طور باشد اهمیت مرغ و تخم مرغ هم کمتر نیست! دیگر این که به جای ملاحظات سیاسی و امنیتی و اجتماعی برای تعیین قیمت کالاها بهترین راه تعدیل قیمتها تا سطح جهانی و استفاده از منابع مالی آن برای توسعه راه آهن است که از نان شب برای این کشور ضروری تر است.

پ.ن. قاچاق گازوئیل از طریق سهمیه کارت سوخت حاصل مشاهدات میدانی اینجانب در مناطق جنوبی کشور است البته با ترکیبی از فساد دولتی در نتیجه همکاری گسترده و سازمان یافته مقامات امنیتی و استانی. (3830445) (alef-13)
 
تقوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۲۳:۳۵:۴۸
خانم محترم به کدام استدلال می گویید عامل قاچاق کارت سوخت است.بله الان برای قاچاق تا حدی قاچاق چی محدودیت دارد بعدا با حذف کارت این محدودیت مختصر را هم ندارد. بله با این قسمت حرفتان کاملا موافقم که قیمتها نه تنها باید متناسب با قیمتهای جهان یباشد گاهی اوقات بر اساس شرایط خاص دولتها می توانند مالیاتی هم بگیرند همانتطور که در بسیاری کشورهای پیشرفته این کار انجام می شود. (3831033) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۲۱:۳۷:۰۰
این کارت سوخت هیچ کاربردی نداره مگه جمع آوری اطلاعات که اون رو هم میشه از هزار راه دیگه انجام داد و همین الان هم داره انجام میشه. راه درست جلوگیری از قاچاق هم اینه که قیمت اینطرف مرز و اونطرف اونقدر تفاوت نداشته باشه وگرنه بقیه راهها راه اساسی نیست. (3832943) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۱۸:۱۵:۱۲
اساسا دنبال همین هم هستن و اخرشم انجام میدن (3830453) (alef-13)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۱۸:۳۳:۲۰
طبیعتا هر قاچاقی زمانی سودآفرینه و دارای جاذبه است که تفاوت قیمت بین داخل و خارج کشور وجود داشته باشه که اونهم قاعدتا توسط خودرو های سواری انجام نمیشه ؛
همین الآن دائما شنوندۀ اخبار کشف و دستگیری باند های قاچاقچیان هستیم که یا با اضافه کردن باکهای حجیم و جاساز در اتوبوسهای مسافربری و کامیونهای ترانزیتی دست بقاچاق میزنند و یا اینکه با پر کردن تانکرهای زمینی و یا لنج های شناور دریائی به حمل محمولۀ قاچاق میپردازند و بنابراین فقط و فقط تداوم کاربری و استفاده از سامانۀ کارت سوخت برای گازوئیل ضروریست ؛
البته در دیگر سوی سکه ، هر چند در شرایط فعلی نیازی به استفاده از کارت سوخت بنزین و تحمیل طاقت فرسای معطلی و ترافیک بیشتر به خودرو های سواری در پمپ بنزین ها نیست ولی در هر حال بهتره که سامانۀ کارتی خودرو های سواری هم کماکان حفظ بشه تا در موارد ضروری و " فورس-ماژور" یا همون " روز مبادا " ی خودمون، قابلیت استفادۀ خود را از دست نداده باشه ؛ (3830501) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۱۷:۵۱:۲۳
تحمیل طاقت فرسای معطلی و ترافیک بیشتر به خودرو های سواری در پمپ بنزین ها

این دیگه چه حرفیه. حاضری 1 ساعت تو ترافیک پشت چراغ قرمز وایستی ولی حاضر نیستی به خاطر منافع کشورت 1 دقیقه در پمب بنزین معطل باشی. واقعا ما چرا اینگونه فکر می کنیم؟ (3832457) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۱۹:۲۷:۰۷
جناب دکتر توکلی اون طرحی هم شما دادین باعث سو استفاده میشه.اگه اون طرح شما نبود دولت هم کاری به کارت سوخت نداشت (3830621) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۲۰:۱۶:۴۰
بنظر من دیدگاه آقای دکتر توکلی در این خصوص کاملا درست است (3830723) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۲۱:۳۶:۴۷
توکلی گرام .چرا ترکیه را مثال میزنید که اصلا. نفت ندارد. کویت عربستان قطر امارات فرانسه و... مثال بزنیدکه قیمت بنزین بسیار ارزانتراز ایران میباشد.ضمنا حقوق کارگران کارمندان این کشورها چندبرابر کارگران کارمندان ایران میباشد. قیاس مع الفارق کردید. (3830857) (alef-11)
 
امير
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۲۲:۰۲:۵۴
مديران مسوول وزارت نفت
حذف كارت سوخت اشتباهي استراتژيك است و مديراني كه پس از شما مسند را به دست مي گيرند قطعا اين اشتباه شما را اصلاح خواهند كرد
با اين كار شما فقط به كشور هزينه تحميل مي كنيد (3830894) (alef-11)
 
کیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۲۲:۱۱:۱۸
به نظر بنده محاسن وجود کارت سوخت از معایب آن بیشتر است. (3830907) (alef-11)
 
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۲۲:۱۲:۰۱
همین که آقای توکلی با وجود اینکه نمایند ملت نیستند و نسبت به مسائل توجه کامل دارد جای بسی شکر کاش پنج تا نماینده اینجوری تو مملکت ما بود کاش ای کاش... (3830909) (alef-11)
 
محمد
Canada
۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۰۷:۳۲:۵۸
من در کانادا زندگی میکنم. کانادا از لحاظ منابع کشف شده نفت رتبه سوم جهان را پس از عربستان و ونزوئلا دارا میباشد و یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت به آمریکا میباشد ، با اینحال قیمت یک لیتر بنزین در کانادا هم اکنون یک دلار و ده سنت میباشد و علاوه بر این قیمت دولت کانادا از هر لیتر بنزین 17 درصد هم مالیات اخذ مینماید. به این ترتیب قیمت هر لیتر بنزین در کانادا به پول ایران پیش از سه هزار تومان میباشد. بنظر من قیمت بنزین در ایران در حال حاضر یکی از پایین تر قیمتها در میان کشورهای جهان میباشد. حذف کارت سوخت قطعا باعث افزایش قاچاق بنزین میگردد. (3831247) (alef-3)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۱۷:۵۲:۲۹
دست مریزاد. (3832460) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۴-۳۰ ۱۳:۴۲:۳۷
دوست عزیز ایا حقوق و دستمزد کارگران کارمندان ماهی 250 دلاره کی میگی تو کانادا بنزین لیتری یک دلاره (3834385) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۰۸:۵۷:۱۸
خود کارت سوخت و چند نرخی بودن بنزین بزرگترین عامل فساد است. اگر این راه مزیتی داشت در کشورهای دیگر هم مورد استفاده قرار میگرفت نه اینکه در کل دنیا ما تنها کشوری باشیم که از این سیستم استفاده میکنیم.هزینه های اضافی دستگاه های کارت خوان و صدور کارت و وقتی که از مردم بابت این سیستم تلف میشود هم از دیگر ضرر های ان است (3831369) (alef-11)
 
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۱۴:۴۹:۱۳
لطفا میانگین دستمزد و میانگین قیمت مسکن و گوشت و مرغ در کانادا ،و کیفیت مترو و بیمه و... را هم بفرمایید تا سوتفاهم نشود. (3832085) (alef-3)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۱۷:۵۳:۳۴
حرف شما درسته ولی این دلیل نمیشه که کارت سوخت با آنهمه مزایا حذف شود. به نظر من این موضوع سیاسی است. (3832462) (alef-13)
 
حسین
Taiwan
۱۳۹۵-۰۴-۳۰ ۰۶:۲۳:۳۸
این چه نوع استدلالیه ایشون در زمینه قاچاق بنزین صحبت میکنه؟ شما میگی گوشت و مرغ؟؟؟؟ (3833446) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۱۷:۱۵:۵۲
پشت صحنه نگهداری کارت شرکت تولید کننده وپشتیبان نرم افزار است (3832394) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
با حذف کارت سوخت شفافیت از بازار بنزین از بین می رود، قاچاق دوباره جان می‌گیرد و تخلفات بسیار جایگاه­داران ادامه می­ یابد