نظر منتشر شده
۳۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 50800
راه‏حل نهايي مشکل اثبات اول ماه قمري (؟)
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۲۶
اشاره: مجریان پروژه تحقیقاتی ذیل، طی یادداشتی که برای الف ارسال کرده‌اند مدعی شده‌اند که راه حلی پیدا کرده‌اند که با استفاده از آن مشکل اثبات اول ماه قمری به صورت قطعی حل می‌شود. الف بدون قضاوت در مورد روش اشاره شده در این تحقیق، آماده انتشار نقدهای وارده بر این مقاله است.

 

 
حل مشکل اثبات اول ماه قمری


دکتر سید محمد نوربخش

smn2133@columbia.edu

مهندس مهرداد رجبی





از آنجایی که وحدت در دین اسلام بسیار مهم بوده و از جمله مواردی که سبب تقویت این امر می شود هماهنگی بین تقویم اسلامی، اعیاد و ایام شرعی ( عید فطر، عید قربان و شب های قدر ) بین مسلمانان جهان است که نیازمند تشخیص صحیح اول ماه قمری می باشد.



عمدتا بر اساس نظر علمای دینی شیعه و سنی، تشخیص اول ماه قمری بر پایه رویت هلال ماه نو می باشد که منجر به برخی مشکلات و سبب عدم هماهنگی در مورد روزهای شرعی بین مسلمانان جهان شده است.



از جمله این مشکلات:



1-    رویت هلال اول ماه به علت کوچک بودن آن و ضرورت مشاهده اش قبل از غروب آفتاب  تقریبا غیرممکن می باشد.



2-    بالاتر از عرض جغرافیایی 65 درجه شمالی و جنوبی که خورشید ماه ها غروب نمی کند (مانند سوئد، دانمارک) رویت هلال ماه نو قبل از غروب آفتاب غیرممکن است .



در راستای ارائه راهکارهایی مناسب جهت رفع مشکلات مذکور، پژوهشی پیرامون حرکات ظاهری ماه و خورشید و برخی پدیده های نجومی مربوط به آن مانند ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی،  انجام شده است که در ادامه بیان می گردد .



برای انجام این پژوهش تیم تخصصی تشکیل شد و پس از مطالعه روی مسائل نجومی و فقهی و قرآنی با لطف خدا راهی بر ما آشکار شد که برای اثبات اول ماه قمری نیازی به رویت هلال ماه در اول ماه قمری نداریم و میتوانیم از روشهای دیگری  که بسیار دقیقتر هم هستند استفاده برد . پس از حصول نتیجه برای اطمینان از درستی کار، نتایج کار با تعداد بسیار زیادی از مراجع شیعه داخل و خارج از کشور در میان گذاشته شد تا نظراتشان شنیده شود. خلاصه این پژوهش در زیر آورده شده است.



یافته های علمی :



همانطور که می دانیم، ماه بطور متوسط در هر 29.52 روز یک بار به دور زمین می گردد. که در طول این مسیر به واسطه گردش ماه به دور زمین، زاویه بازتاب نور خورشید از سطح ماه به زمین تغییر نموده و در نتیجه ماه به شکلهای مختلفی از جمله قرص کامل، قرص نیمه و هلال دیده می شود .



امروزه با استفاده از مشاهدات نجومی دقیق و با تکنیک های پیشرفته ای مانند ( Lunar Laser Ranging ) LLR   که با ارسال امواج لیزری به سطح ماه و دریافت امواج انعکاس یافته توسط منشورهای مستقر در سطح ماه، مدار دقیق ماه و موقعیت مرکز جرم ماه در هر لحظه با خطایی کمتر از، حدود 5 سانتیمتر برای ما مشخص و معلوم می شود . براین اساس، بدون در نظر گرفتن شکل ماه از سطح زمین، می توان حرکت منظم ماه به دور زمین را مبنای یک تقویم قرار داد . چنین تقویمی که تقویم قمری نام دارد، تقریبا همانند تقویم های شمسی دقیق بوده و در بسیاری از کشورهای غیر مسلمان جهان که اعیاد مذهبی آن ها بر اساس تقویم قمری می باشد، بدون هیچ گونه مشکلی به کار می رود.

تقویم قمری اسلامی براساس حرکت ماه درمدار خود به دور خورشید طراحی شده است؛ که با درنظر گرفتن تعاریف دقیق موجود در تقویم قمری واستفاده از تکنولوژی روز و ابزار مدرن در کنار فقه اسلامی، می توان نسبت به رفع مشکلات ذکر شده اقدام نمود.



تعریف لحظه ماه نو و ماه کامل:



چنانچه تصویر زمین و ماه وخورشید را بصورت سه نقطه مادی بر روی یک  صفحه شامل مدار حرکت زمین بدور خورشید  ( صفحه اکلپتیک ) در نظر بگیریم ؛ در هر گردش کامل ماه به دور زمین یا هر ماه قمری، دو بار تصویر این سه نقطه روی صفحه مذکور در امتداد یک خط راست قرار می گیرند . در این دو حالت، چنانچه تصویر ماه نقطه میانی باشد، به این لحظه ماه نو گفته می شود. در این لحظه چون هیچ نوری از سطح ماه به سمت زمین بازتابیده نمی شود، ماه از سطح زمین قابل رویت نخواهد بود . در حالت دوم، چنانچه تصویر زمین نقطه میانی را تشکیل دهد، به این لحظه ماه کامل گفته می شود . در این لحظه، چون ماه تمامی نور تابیده شده از خورشید به آن را به زمین بازمی تاباند، از سطح زمین به شکل قرص کامل دیده می شود .



بنابراین زمان ماه نو یا ماه کامل را می توان با در اختیار داشتن موقعیت دقیق زمین، ماه و خورشید در فضا، دقیقا تعیین نمود (با خطایی کمتر از چند ثانیه ) .



1-    ماه گرفتگی ها ( خسوف ) همیشه بدون استثناء وسط ماه قمری رخ می دهد:.



کاملا واضح است که ماه گرفتگی نیز در صورت واقع شدن سه جرم ماه، زمین و خورشید بر روی یک خط راست در فضا رخ می دهد، در این حالت نیز با در نظر گرفتن شرط لازم برای وقوع ماه گرفتگی می توان دریافت که این پدیده تنها در زمان ماه کامل  رخ می‌دهد . در نتیجه، وقوع ماه گرفتگی معیاری کاملا آشکار برای به نیمه رسیدن طول ماه قمری می باشد . بطوری که مدت ماه قمری را به دو قسمت کاملا مساوی مانند دو کفه مساوی ترازو تقسیم می کند که اضافه شدن در یک طرف، باعث کم شدن در طرف دیگر می شود و کم شدن یک طرف، اضافه شدن طرف دیگر را به همراه دارد. ماه در کاملترین حالت گرفتگی آن در محلی از کره زمین که ساعت  24:00 نیمه شب است قرار می گیرد که در این لحظه خاص ماه دقیقا نیمی از مسیر خود را پیموده و در وسط طول ماه قمری قرار گرفته است.



سوره انشقاق آیه 17 الی22 قرآن کریم

وَ الَّيْلِ وَ مَا وَسَقَ(17) و به شب و آنچه فراگيرد

وَ الْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ(18) و به ماه گاهى كه تمام شود

لَترَْكَبنُ‏َّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ (19) كه هر آينه سوار گرديد پشتى بر پشتى (طبقه‏اى پس از طبقه‏اى)

 امروز میتوانیم بگوییم  از مصادیق آیه این است : که در زمان ماه گرفتگی ما در حالیکه سوار بر زمین هستیم زمین، ماه را همانند طبقی بر طبقی می پوشاند که هیج نوری از خورشید به ماه نمی رسد وماه کاملا تاریک دیده میشود)



سوره مدثر آیه 32 الی 35  قرآن کریم .

كلاََّ وَ الْقَمَرِ(32)  سوگند به ماه.

وَ الَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ(33)  سوگند به شب هنگامی که روبگرداند. (امروز میتوانیم بگوییم  از مصادیق آیه این است که از وقتی که ماه گرفتگی به حد کامل رسید و دقیقا 24 نیمه شب است و آن لحظه، زمانی است که شب نصف می شود و یا به همان عبارت قرآن شب رو برگرداند)

وَ الصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ(34) سوگند بامدادان هنگامی که بدرخشد.( امروز میتوانیم بگوییم  از مصادیق آیه این است که ماه گرفتگی حدودا 2 ساعت بعد از نیمه شب تمام می شود یعنی ساعت 2 صبح که ماه گرفتگی تمام شده و ماه درخشش خود را شروع می کند)

إِنهََّا لَاحْدَى الْكُبرَِ(35)  این یکی از بزرگترین نشانه هاست



2 – خورشید گرفتگی: تمام خورشید گرفتگی ها آخرین روز ماه قمری است:



چنانچه زمین، ماه و خورشید در فضای سه بعدی (در امتداد یک خط راست قرار گیرند، ماه مانع رسیدن نور کامل خورشید به قسمت هایی از کره زمین می شود و به عبارت دیگر سایه ماه بر روی زمین خواهد افتاد که به آن خورشید گرفتگی گفته می شود. به دلیل وجود زاویه ای در حدود 5 درجه، بین صفحه مداری حرکت زمین به دور خورشید و صفحه مداری حرکت ماه به دور زمین، هم راستا شدن سه جرم مذکور در فضا، در ابتدا و وسط هر ماه قمری اتفاق نمی افتد، به عبارت دیگر هم راستا شدن تصویر این سه جرم در صفحه اکلپتیک، شرط کافی برای وقوع خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی نمی باشد، بلکه شرط مذکور، شرط لازم برای وقوع این پدیده های نجومی است . در صورت وقوع خورشید گرفتگی در هر قسمت از کره زمین، می توان روز اول ماه قمری جدید را تعیین کرد.



آخرین لحظه خورشید گرفتگی، اولین لحظه ماه جدید است. و این لحظه زمانی است که، ماه از خورشید جدا شده و خورشید تاریک تبدیل به خورشید تابان می شود. که بلافاصله خورشید و ماه با هم در حال غروب کردن می باشند. این لحظه، اولین لحظه ماه قمری جدید است و این محل مرز ماه جدید و ماه قدیم است.



بنابراین اگر در مکانی خورشیدگرفتگی رخ دهد بسادگی می توان استنباط کرد غروب آن روز برای تمام نقاط غرب نقطه مذکور، شب اول ماه قمری می باشد و یا اگر در مکانی ماه گرفتگی رخ دهد آن شب برای تمامی نقاط از نقطه شروع ماه گرفتگی، وسط ماه قمری خواهد بود.



در نتیجه برای یافتن اول ماه قمری کافی است پیدا کنیم در لحظه هم امتداد شدن این سه جرم آسمانی، خورشید در کجای کره زمین در حال غروب کردن می باشد . با این شیوه برای تمامی نقاط غرب نقطه مذکور، آن شب، شب اول و فردای آن روز، روز اول ماه قمری خواهد بود . به عبارتی هرگز فاصله زمانی عید فطر در هر دو نقطه مرزی روی زمین بیش از 24 ساعت نخواهد بود.



مطالعات انجام شده ما بر روی حرکت ماه، خورشید، کسوف و خسوف که در صد سال گذشته اتفاق افتاده و پیش بینی های 50 سال آینده، نشان میدهند که کسوف و خسوف هم چنانکه محققین دیگر ابرازکرده اند دقیقا در اول و وسط ماه قمری اتفاق می افتد. اگرچه این موضوع کشف جدیدی نیست ولی برای اطمینان بیشتر جداگانه توسط این گروه مورد بررسی قرار گرفت و همچنین متوجه شدیم در این 150 سال، 10 ماه متفاوت وجود دارد که أخر ماه قمری قبل، خورشید گرفتگی، و وسط ماه قمری ماه گرفتگی و آخر ماه هم خورشید گرفتگی بوقوع پیوسته است.



اگر رویت هلال ماه برای تشخیص اول ماه قمری ملاک قرار گیرد، ممکن است روز دوم ماه قمری به حساب اول ماه قمری گذاشته شود در این حالت اگر با رویت ماه کامل در وسط ماه قمری، یا اتفاق افتادن ماه گرفتگی بر ما یقین حاصل  شود که در تشخیص روزهای ماه قمری اشتباه کرده  و وسط ماه قمری را یک روز زودتر و یا دیرتر برآورد کرده ایم، آیا باید بر اساس اشتباه انجام شده  این ماه قمری را به پایان بریم یا اشتباه را تصحیح کنیم؟ تصور  کنید شب های قدر و عید فطر و عید قربان کدام خواهد بود؟

بنابراین رویت هلال ماه بعنوان راه قطعی در تشخیص اول ماه قمری کافی نمی باشد.



نمونه عینی:



چهارشنبه 31 تیر ماه 1388 در ایران خورشید گرفتگی داشتیم بنابراین پنجشنبه 1  مرداد ماه 1388 اول شعبان بوده است.

پنجشنبه 15 مرداد ماه 1388 ساعت 4:34 بامداد در ایران ماه گرفتگی اتفاق خواهد افتاد بنا بر این روزپنجشنبه نیمه شعبان خواهد بود.

 
 

 



خداوند امروز به ما فهم استفاده از آیات ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی را برای اثبات اول ماه قمری عطا کرده است.

سوره بقره آیه 106-

مَا نَنسَخْ مِنْ ءَايَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بخَِيرٍْ مِّنهَْا أَوْ مِثْلِهَا  أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلىَ‏ كلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدِيرٌ(106)

هر آیه ای را که منسوخ یا متروک کنیم بهتر از آن یا مانند آن بیاوریم مگر نمی دانی که خداوند برهمه چیز قادر است.

اگر ما برهانی محکمتر و روشی بهتر و دقیقتر برای یافتن اول ماه قمری داریم  دلیلی ندارد آنچه گذشتگان می کرده اند ما هم تکرار کنیم  ما مسئول اعمال خود هستیم و آنها هم مسئول اعمال خویش بوده اند.



سوره بقره آیه 134 و 141 قرآن کریم می فرماید:

تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ  لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ لَكُم مَّا كَسَبْتُمْ  وَ لَا تُسَْلُونَ عَمَّا كاَنُواْ يَعْمَلُونَ(134)

آنها امتی بودند که در گذشتند و اعمالشان از آن خودشان است و اعمال شما از آن خودتان است. از شما نمی پرسند آنها چه کردند – تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ  لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ لَكُم مَّا كَسَبْتُمْ  وَ لَا تُسَْلُونَ عَمَّا كاَنُواْ يَعْمَلُونَ (141) آنهای امتی بودند که در گذشتند و آنچه کرده اند برای خودشان است و آنچه شما کرده اید برای خودتان است و شما مسئول اعمال آنها نخواهید بود.



و سوره شمس آیه 1 الی 4 قرآن کریم

وَ الشَّمْسِ وَ ضحَُئهَا(1) سوگند به خورشید و نمایان شدن آن

( امروز میتوانیم بگوییم از مصادیق آیه است که : اولین ساعت خورشید گرفتگی در محلی است که در آن محل صبح است که بلافاصله بعد از طلوع خورشید، گرفتگی شروع می شود که معمولا بعد از چند دقیقه گرفتگی طول می کشد و بعد آن خورشید نمایان می شود و نور خودش را شروع به تابیدن می کند)

وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَئهَا(2) سوگند به ماه که پس از آن سربرآورد ( امروز میتوانیم بگوییم از مصادیق آیه است که : بعد از اتمام خورشید گرفتگی، ماه بدون اینکه ذره ای از نورخورشید را کم کند در کنار خورشید سربرمی آورد)

وَ النهََّارِ إِذَا جَلَّئهَا(3) سوگند به روز آنگاه که آن را روشن کند ( امروز میتوانیم بگوییم از مصادیق آیه است که : آخرین لحظه خورشید گرفتگی درنقطه ای از زمین هنگام غروب آفتاب و درست چند لحظه مانده به غروب آفتاب، خورشید گرفتگی تمام می شود بطوری که  خورشید از ماه جدا شده و خورشید تابان می درخشد و در همین لحظه است که خورشید و ماه در کنار هم و متصل به هم بدون اینکه ذره ای از نور خورشید را کم کند نمایان می شود)

وَ الَّيْلِ إِذَا يَغْشَئهَا(4) سوگند به شب آنگاه که آنرا بپوشاند. ( امروز میتوانیم بگوییم از مصادیق آیه است که :  بعد از این مرحله است که غروب خورشید فرا می رسد و ماه هم پشت سر آن غروب   می کند و بعد آن شب است که روی خورشید ماه را می پوشاند)

سوره فصّلت آیه  37 قرآن کریم ( سجده واجب )

وَ مِنْ ءَايَتِهِ الَّيْلُ وَ النَّهَارُ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ  لَا تَسْجُدُواْ لِلشَّمْسِ وَ لَا لِلْقَمَرِ وَ اسْجُدُواْ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَهُنَّ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ(37) از نشانه های قدرت او شب و روز و خورشید و ماه است به خورشید و ماه سجده نکنید به خدایی که آنها را آفریده است سجده کنید. اگر او را می پرستید.

آنچه از تاریخ به ما رسیده این است که در زمان قدیم لحظه خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی مردم به خورشید و ماه سجده می کردند ولی خدا در این آیه به مردم امر فرموده : به خورشید و ماه سجده نکنید بر من که خورشید و ماه را با نظم بسیار دقیقی آفریده ام سجده کنید )

نتیجه گیری: خدای بزرگ دو نشانه بسیار قوی قرار داده که ما هر ساله بر آن نماز آیات می خوانیم و دلیل آیه بودن و نشانه بودن آن اینکه " من روز روشن را تاریک می کنم و ماه درخشان شب را تاریک می کنم که می خواهم نشانی بدهم که ماه قمری به پایان رسیده و یا ماه قمری به نیمه راه رسیده اگر محاسبه کردید بیایید محاسبه خود را با نشانه من مقایسه کنید و  خودتان را میزان کنید.")



براساس مطالعات این گروه پژوهشی دستگاهی در حال ساخت داریم که دارای توانایی های زیر میباشد.



- نمایش موقعیت لحظه به لحظه ماه و خورشید در آسمان بصورت زنده برای تمامی نقاط کره زمین

-.محاسبه ساعت منطقه ای تمام نقاط جهان بر  اساس طول و عرض جغرافیایی

 - محاسبه اوقات نماز برای تمامی نقاط جهان بر اساس سیستم شیعی و سنی و اعلان آن به صورت اذان در زمان مربوطه

– محاسبه و نمایش جهت قبله برای تمامی نقاط جهان و محاسبه فاصله آن نقاط با مکه

- تقویم خورشیدی و میلادی و قمری و تبدیل آنها  به یکدیگر برای تمامی نقاط و کشورهای جهان  و نشان دادن مناسبت های هر روز با توجه به قومیت، فرهنگ و زبان مردم آن منطقه

- محاسبه و نمایش خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی برای تمامی نقاط جهان

 - این دستگاه دارای موقعیت یاب ماهواره ای جهت یافتن طول عرض جغرافیایی و ارتفاع محل و زمان می باشد که بطور اتوماتیک بدون دخالت مصرف کننده می باشد.

 این دستگاه در اندازه های کوچک که خود یک گوشی تلفن همراه است و بزرگتر در حد تابلوی قابل نصب در منازل و مساجد و تابلوهای بسیار بزرگ برای میادین شهرها که بطور زنده موقعیت ماه و خورشید را در آسمان نشان می دهد که در واقع یک ساعت نجومی می باشد.

بدیهی است طراحی و ساخت این دستگاهها به ویژه گوشی تلفن همراه آن کار ساده ای نیست. برای انجام این مهم تیم تخصصی از متخصصان ایرانی داخل و خارج از کشور تشکیل داده ایم که پس از ماهها مطالعه و انجام طراحی های اولیه تصمیم به اجرای این پروژه در کشور ایران گرفته شده است. از همه خیرین و  کسانی که مایل به سرمایه گذاری مالی و علمی در انجام این پروژه می باشند دعوت به همکاری میشود.



مجریان پروژه:

دکتر سید محمد نوربخش

مهندس مهرداد رجبی

smn2133@columbia.edu

rajabid@yahoo.com



مشاوران و دیگر محققان پروژه:



1-    دانشگاه نیویورک آمریکا -  پروفسور شایسته اسماعیلی عضو انجمن اطلاعات ماهواره ای و جوی نواء-کرست بعنوان مشاور و برنامه نویس ساعت نجومی

2-     دانشگاه ارواین آمریکا - پروفسور سروش سروشیان عضو انجمن هوا و فضای ناسا و  نواء و رئیس مرکز مطالعات جوی دانشگاه بعنوان مشاور و هدایت پروژه

3-    دانشگاه خواجه نصیر تهران - مهندس مهدی نیک خو استاد ژئودزی بعنوان برنامه نویس و طراح پروژه

4-    دانشگاه شهید رجائی تهران - مهندس احمد میرقاسم پور استاد نجوم ژئودزی بعنوان برنامه نویس و طراح پروژه

5-    دانشگاه تهران - دکتر امیرمسعود عباسی سرپرست مرکز تقویم ژئوفیزیک دانشگاه تهران همکاری در فرمول اوقات شرعی شیعه

6-    دانشگاه ملک عبدالعزیز ریاض عربستان سعودی- دکتر فیاض الهرگان سرپرست مرکز تقویم عربستان سعودی همکاری در فرمول اوقات شرعی اهل تسنن.

7-    دانشگاه نیوجرسی آمریکا - دکتر احمد شهدائی استاد دانشگاه بعنوان مشاور طراحی و ساخت و تولید دستگاه

8-     دانشگاه اشتودگارت آلمان و تهران - دکتر محمد علی شریفی معاونت گروه مهندسی ژئودزی متخصص گیرنده ماهواره ای GPS بعنوان مشاور پروژه

9-    دانشگاه دلف هلند و اصفهان- دکتر علیرضا امیری متخصص گیرنده ماهواره ای GPS بعنوان مشاور پروژه

10-    دانشگاه خواجه نصیر تهران- دکتر مسعود مشهدی حسینعلی مدیر گروه ژئودزی و متخصص پردازش اطلاعات  ماهواره ای بعنوان مشاور پروژه



فایل PDF‌ مقاله برای چاپ راحت‌تر









 
 
منصف
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۱۵:۰۳:۱۲
سلام، مشکل اختلاف در اول ماه این نیست که منجمان ندانند ماه در چه حالتی نسبت به زمین قرار دارد. بلکه اختلاف بر سر مبنای فقهی است. برخی دیده نشدن ماه قبل را مساوی با شروع ماه جدیدمیدانند. عده ای تولد نجومی ماه جدید را مساوی شروع ماه جدید میدانند. عده ای معتقدند پس از تولد نجومی ماه جدید، این ماه باید با چشم مسلح دیده شود تا بگوییم ماه جدید شروع شد. در انتها گروه آخر میگوند صرفا ماه باید با چشم غیر مسلح دیده شود. غیر از این چهار دسته، اختلاف دیگر در اینست که اگر ماه در کشور الف دیده شد، آیا این برای افراد کشور ب هم حجت است یا خیر.
خلاصه اینکه همه میدانیم که ماه در چه وضعیتی نسبت به زمین و خورشید قرار دارد، اما نمیدانیم که با چشم مسلح یا غیر مسلح دیده شده است یا خیر. این موضوع را منجم نمیتواند بگوید، بلکه کسانی که برای استهلال میروند میگویند.
البته این موضوع در زمان اذان هم صادق است، مثلا زمان اذان صبح و اذان مغرب هم بستگی به نظر شخصی افراد دارد که میتواند باهمدیگر متفاوت باشد. هرچند ما عادت کردیم بر اساس اذان رادیو تلویزیون نماز بخوانیم. (202970)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۱۶:۱۳:۰۹
خیلی زحمت کشیده اید ولی مدتهاست که الگوریتمهای ریاضی و مثلثات برای این کار وجود دارند به این آدرس
http://www.willbell.com/MATH/mc1.htm


همینطور چندین سال است که مجانی در اختیار برنامه نویسان قرار گرفته است
http://ehsanmy.somee.com/Downloads.aspx


بدیهی است که انتشار تحقیقات شما در اینترنت میتواند علاوه بر اجر معنوی از اشکالات احتمالی هم بری نماید (203038)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۱۷:۲۶:۰۲
فتاوي فقهي موجود بر اساس رواياتي مي باشد كه ملاك روزه را رويت هلال شمرده اند و تكميل اين برسي مستلزم تبيين روايات مذكور مي‌باشد. (203110)
 
شهروند
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۱۷:۴۵:۵۲
سالهاست تقویم مینویسیم اما نمی دانم چرا تازگیها این مشکلات زیاد شده. اول ماه آخر ماه. چشم مسلح؟ غیر مسلح؟ خوش به حال انهایی که فیزیک نمی خوانند! و خوش به حال کسانی که با چشم غیر مسلح میبینند همه چیز را. چشم بصیرت میخواهد مه ما نداریم. الحمد لله! (203128)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۱۸:۰۹:۱۵
فقه يک امری است که مکلف بتواند اگر در بیابان هم گیر کرد به تکلیف خود عمل کند. این همه آيات بالا با روايت ( با رویت هلال روزه بگیر ...) تخصیص می خورد. اگر بنا باشد به خاطر علم و پیشرفت، فقه عوض شود باید احکام نماز و روزه مسافر کلا تعطیل شود چون سفرهای فعلی مشقت و رنج سفرهای قرون پیش را ندارد. (203143)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۱۹:۱۰:۵۴
سایت http://nojumi.org/ تعیین قبله در تمام جهان رو نمایش میده (203175)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۱۹:۱۴:۱۹
شروع ماه قمری در مذهب شیعه با رویت هلال امکان اثبات میشود (203177)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۱۹:۳۲:۱۲
یک سایتی بود که بیشتر موارد بالا را انجام داده بود حتی یک برنامه داشتند به نام نجوم اسلامی که برنامه ریزی کردند فکر کنم اسم سایت nojumi بود (203183)
 
علیزاده
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۱۹:۴۹:۰۶
1-ظاهراشما ازپیشرفت علم بی خبرهستید ؟(خیلی زحمت کشیده اید)تمام این مطالبی که دربالا ذکر کرده اید .مرکزمطالعات وپژوهشهای فلکی- نجومی تمام این مطالب رادربرنامه ای به نام نجوم اسلامی دارد.
2-رویت هلال ماه طبق نظر مراجع شیعه وعلماء باچشم غیرمسلح است نه باابزارهای نجومی.
3-درسایت www.nojumi.org تعین جهت قبله برای تمام کشورهاوشهرهای جهان وجود دارد. (203188)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۲۰:۴۷:۴۷
این لحن کنایه آمیز شما مناسب یک بحث علمی نیست و مایه شرمساری است. بنده به نوبه خود از نویسنده مقاله معذرت خواهی می کنم.\"خیلی زحمت کشیده اید\" جمله بی ادبانه ای است که استفاده از آن آن در یک موضوع علمی مناسب نیست. کافیست می گفتید تا آنجا که من اطلاع دارم چنین برنامه ای وجود دارد.
ما باید یادبگیریم دست از توهین و تحقیر یکدیگر برداریم. هر موضوع علمی از طرف هر کسی شایسته بررسی و نقد مودبانه است. (203205)
 
كيان
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۲۱:۰۸:۳۳
همين مسئله رويت با چشم مسلح وغيرمسلح باعث شده كه كشورهاي اسلامي گاه تا دو روز تفاوت زمان داشت باشند! با اختلاف يكي دوساعت روزمان را شروع ميكنيم ولي با اختلاف دو روز عيدفطر ميگيريم!
وقتي ايران بهترين منجمان رويت هلال ماه را در دنيا دارد، حداقل ميتواند با دانشمندان كشورهاي اسلامي يك كنفرانس علمي بگذارند تا به يك نتيجه مشترك برسند. نشست با علماي مذهبي اين كشورها كه نتيجه نداشته، شايد دانشمندانشان حرف منجمان ما را بفهمند.
اگرچه به نظر ميرسد رويت هلال ماه هم تبديل به يك مسئله سياسي در بين كشورهاي اسلامي شده! (203217)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۲۲:۱۱:۲۳
ما میخواهیم همان شبی که قران نازل شده را بدانیم ان زمان تا چند صد سال قبل چگونه این را تشخیص میدادند؟اگر روشی که در زمان نزول قران برای شماره گذاری روزهای ماه استفاده میکردند و روش علمی امروز و ابزار جدید نتایج متفاوتی داشته باشند بنظر شما کدام نتیجه زمان وقوع رویداد را بهتر به ما نشان مدهد؟
نکته دیگر انکه فرض کنیم قران شب 23 ماه رمضان نازل شده این وقت به افق ایران چندم ماه بوده؟ به عبارت دیگر صرفنظر از احکام فقهی که برای تشخیص اول ماه داریم برای تشخیص رویداد تاریخی نزول قران لازم است افق عربستان و خصوصا مکه را در نظر داشته باشیم (203239)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۲۲:۲۷:۲۵
این مشکل در ایران حل شدنی نیست
(مگر هر سال کلی برنامه و گفتگوی برای رویت حلال ماه نمیگذارند)اخر چی شود؟ (203242)
 
بی خیال
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۲۳:۰۷:۴۸
دنیا داره آدم میفرسته به ماه

آنوقت ما به آب و آتش میزنیم که چه روزی اول قمره !

بابا بی خیال (203267)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۱۲:۵۳:۱۴
خوب آخه اول باید بدونیم ماه کجاست بعدا آدم بفرستیم اونجا! (203573)
 
raed
۱۳۸۸-۰۵-۱۳ ۲۳:۲۹:۲۸
مطمئنم تحمل انتشار این نظر ندارید مدعیاان آزادی ! :

در سییستم رای گیری و امتیازدهی شما تقلب وجود دارد

آیا همین کار شما باعث بدبینی مردم به مجلس و نظام نمی شود؟

آیا مردم را نادان فرض میکنید که به نظرات موافق خودتان با سیاست

یکی به نعل و یکی به میخ بیشترین امتیاز را میدهید و بقیه کمترین؟

بهتره گردانندگان این سایت خوب و البته جادوگر ابتدا

خودشان را اصلاح کنند و سپس برای مردم تعیین تکلیف نمایند!

آیا امر به معروف از خود شایسته تر نیست ؟ شاد باشید و یا علی (203271)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۰۹:۳۲:۵۴
سلام. مثل اینکه شما دچار توهم شدی! با استناد به کدام دلیل و برهان چنین ادعایی میکنی؟ البته تا حدی بهت حق میدم چون اینقدر به هم دروغ گفتیم و کلک زدیم که دیگه همه را دروغگو و غیر قابل اعتماد تصور میکنیم (203432)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۰۰:۰۰:۵۱
با تشکر از شما محققین گرامی،
برخی از امکاناتی که می‌فرمائید، اکنون در گوشی‌های جدید نوکیا تعبیه شده است. این نرم‌افزار (Islamic Organizer) که به همراه گوشی به صورت رایگان عرضه می‌گردد، قابلیت اتصال به GPS از طریق بلوتوث را داشته و می‌تواند موقعیت جغرافیایی، تاریخ هجری قمری، زمان اذان به فتواهای مختلف اهل سنت (که البته جای دیدگاه شیعه خالی است) و دیگر اوقات شرعی را ارائه کند.
این نرم‌افزار کاربرپسند، تمام این محاسبات را با تغییر موقعیت کاربر، به روزرسانی می‌کند.
قصد من زیر سؤال بردن پروژه شما نیست. بلکه انتظار دارم توانایی‌های نرم‌افزار خود را با چنین سیستمی مقایسه و مزایا یا معایب احتمالی آن را بیان فرمائید.
ضمناً با توجه به رویکرد بازار به تولید انبوه دستگاه‌های همه‌منظوره (مانند گوشی‌های هوشمند = Smart Phones) و طراحی نرم‌افزارهای مختلف بر آن، علت تصمیم شما برای ساختن سخت‌افزار خاص منظوره چیست؟
لینک دانلود نرم‌افزار Islamic Organizer
http://www.nokia.ae/get-support-and-software-en/product-support/nokia-7360/gen»eral-software (203283)
 
میثم
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۰۲:۴۶:۲۸
1- از رفقایی که زحمت کشیدن واین تحقیق را انجام دادند متشکریم.
2-ما در این مسئله تابع شرع هستیم چون مسئله رویت هلال موضوع شرعی است . وشرع طبق ایات وروایات واضح منوط کرده به دیدن هلال با چشم مسلح. همان طوری که رفقا به درستی به این امر اشاره کرده اند. کافیست که به مباحث فقهی که در کتب فقها هست مراجعه شود برای درک این مطلب.
3-ما چرا این مسئله اختلاف در تشخیص عید را ضروری می دانیم؟ کی گفته که همه یک عید واحد داشته باشند؟ چون هر کشوری جایگاه خودرا داشته باشد. ودر نتیجه این امر کی گفته مخل وحدتاست. اگر ما توجه کنیم به دلیل وحدت واساسا چرا ما باید وحدت داشته باشیم خواهید دید که وحدت ربطی به این اختلاف ندارد.
اساسا چرا نگوییم این اختلاف جزو موارد اختلافی که باید در درون یک وحدت پذیرفت. لذا به نظرم اختلاف در امر هلال وتشخیص ان وعید هر گروه غیر دیگری باشد. اگر اختلاف نظر ودیدگاه وعقیده در درون امت واحد طبیعی است هیچ اشکالی ندارد که این امر هم طبیعی وهیچ مضر وحدت نیست. (203350)
 
رضا هاشمي
۱۳۸۸-۰۵-۱۷ ۰۸:۵۲:۰۳
مشکل وحدت در شهرهاي بزرگ غربي است که جمعيت هاي بزرگي از مهاجرين دارند و در اين شهرها مسلمانان هر گروه بر اساس کشور مبدا خود عمل مي کنند و اين باعث چند دستگي مي شود و گاه در يک شهر عيد در سه روز مختلف گرفته مي شود و بد تر از همه نماز است که در روز هاي مختلف برگزار مي گردد. (204530)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۰۸:۰۸:۳۸
چندین سال متوالی است که ما درگیر شناسایی اول و آخر ماه رمضان هستیم و به جایی هم نرسیده ایم و در نهایت منتظر میشویم ببینیم عربستان چه روزی را اول رمضان یا عید فطر اعلام می کند .
به نظر من این مسئله باید یکبار برای همیشه حل گردد ؛ و هر شیر پاک خورده ای این قضیه را حل نماید اجر جاویدان اخروی را برای خود کسب نموده است . (203393)
 
عباس
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۰۸:۵۶:۰۲
شما همه ماههای قمری رو 30 روزه حساب میکنید ؟ شبی که ماه کامل میشه فرداش تو تقویم چهاردهم ماهه ،نه پانزدهم ، نیمه شعبان رو هم اینطوری حساب کرده اید . (203407)
 
e-y
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۰۹:۴۱:۴۶
با سلام . به نظر من اصل و بنيان اين مشكلات از جانب علماي ماست (البته با وجود تمام احترامي كه براي علما و فقهاي عزيز قايلم) اين بندگان خوب خدا متاسفانه زياد به تغيير زمانه توجهي ندارند و با حضور كمرنگ در اين مسائل باعث سوءاستفاده مغرضان براي گرفتن ايراد از اصل تشيع شده اند. متاسفانه در سالهاي اخير شاهد بوديم كه مسئله شب شرعي- كه مي تواند حلال خوبي براي اين مشكل باشد- به علت مخالفت بعضي از علما در بين عموم مطرح نشد. تاجايي كه بعضي از فقها يكروز زودتر از ديگر مجتهدان اعلام عيد فطر كردند در حاليكه در هيچ رسانه اي اعلام نشد و بعضي از مقلدان اين فقها عصر آن روز متوجه اين مسئله شدند. و اين باعث تمسخر شيعه توسط سايرين گرديد. اميدوارم علما با ديد روز به اين مسئله نگاه كنند و به اجماع واقعي برسند تا مردم دچار شك و ترديد در اصل دين نشوند. (اختلاف بين علما نبايد به مردم منتقل شود.) (203437)
 
میثم
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۲۰:۲۷:۲۳
به دوست عزیزe-y
1-عرض می کنم که این قدر وارفته ومنفعل نباشیم .هیچ کس از مذمت دیگران در امان نیست حتی خدا وپیامبران بلکه آنان را به دیوانگی متهم می کردند.
2- اختلاف بین علما یک امر کاملا طبیعی ونشانه سلامت آنهاست. اما اختلاف نباید به خلاف کشیده شود. که ما باید ظرفیت داشته باشیم. واتفاقا مردم هم باید بدانند که اختلاف هست وانرا محترم بشمارند.
3- تا آنجایی که بنده اطلاع دارم علمای ما پبیش من وشما به تحولات روز آگاهند. منتها مسئله ربطی به پیشرفتها ندارد. مسئله یک موضوع شرعی است وشرع گفته این تشخیص برای من ملاک است. نه حساب نجومی ونه غیره واهل بیت ما را به همین شیوه آموزش دادند. (203804)
 
ترانه
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۱۰:۲۰:۲۹
در مورد كامنت 203271 ميشه بفرماييد چه ربطي به موضوع مورد بحث داشت ؟ (203466)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۱۱:۴۹:۴۲
یعنی الان مشکل مملکت ما اینه؟ اینکه ماه چه جور می آید و می رود؟ نه برادر مشکل اینست که کسی چطور رئیس جمهور می شود و چکار می کند (203517)
 
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۱۲:۱۳:۱۱
تو کشور ابوریحان بیرونی و ابو علی سینا و خواجه نصیر الدین طوسی زندگی کنی اونم تو قرنی که تونستن 1300 تا ذره تشکیل دهنده هسته اتم رو بیرون بکشن
اونوقت ما موندیم ماهو تو آسمون چطوری باید پیدا کرد......؟ (203540)
 
حسان
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۱۵:۵۰:۱۸
با سلام و تحيت
هرچند مقالات مشابه قبلاً هم ارائه شده است ولى در مجموع پژوهش خوب و قابل استفاده‌اى است.
اما چند نكته اساسى وجود دارد كه حتماً بايد به آن توجه شود:
1. عنوان شما يعنى «راه‏حل نهايي مشکل اثبات اول ماه قمري» و عنوان فايل PDF يعنى «بالاخره مشکل اثبات اول ماه قمري حل شد» هر دو غلط‌انداز است. چون مسأله هلال چيزى نيست كه با يك مقاله و نظر يك كارشناس نجوم حل شود و الا تا كنون با صدها مقاله و چندين همايش و نظر نجومى دهها كارشناس زبده بايد حل مى‌شد!
2. ضعف كلى و ساختارى اين مقاله هم عدم استفاده از كارشناسان مسلط به فقه شيعه و يا مراكز حوزوى مى‌باشد. جالب است كه در منابع مقاله، به دانشگاه ملک عبدالعزیز عربستان سعودی و مرکز تقویم اهل تسنن مراجعه شده ولى از مركز تقويم دانشگاه تهران (با مديريتى كارشناس و مسلط به فقه و اعضايى از كارشناسان زبده نجوم) كه با ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبرى و دفاتر مراجع محترم تقليد ارتباط مستمرى دارند، هيچ استفاده‌اى نشده است. http://calendar.ut.ac.ir
2. تعيين تولد، سن و زاويه ماه مسأله‌اى است علمى و قابل محاسبه حتى براى سالها بعد؛ اما در مسأله رؤيت قطعى هلال، علاوه بر اختلاف نظر و مبنا در بين خود منجمين، آنچه در فقه شيعه ـ بر اساس آيات قرآنى و روايات معتبر ـ معيار اصلى است، رؤيت و ديدن هلال است. نظر مشهور فقها ـ كه منجمين هم از نظر علمى بر آن تأكيد دارند ـ رؤيت در افق هر منطقه با مناطق و يا كشورهاى ديگر مختلف خواهد بود.
3. اختلاف نظر فقها هم عمدتاً به دو مبناى فقهى بر مى‌گردد:
الف) عده‌اى رؤيت را، منحصر به ديدن با چشم عادى مى‌دانند و برخى فقها (از جمله رهبر معظم انقلاب دام ظله و مرحوم آيت‌الله فاضل لنكرانى‌ره) رؤيت با ابزارى چون دوربينهاى متعارف را هم (كه رؤيت و ديدن بر آن صادق باشد) كافى دانسته و مى‌دانند.
ب) نظر مشهور فقها، اين بوده و هست كه رؤيت هلال بايد در همان منطقه يا كشور يا مناطق همجوار كه هم‌افقند صورت گيرد ولى تعدادى از فقها نظرشان اين است كه اگر رؤيت هلال در منطقه‌اى ثابت شد براى كل مناطقى كه در شب با آن مشتركند (نصف كره زمين) هم ثابت مى‌شود كه صرفنظر از ظهور روايات، از نظر علمى هم اين مبنا اشكال جدى دارد.
.4 در مورد وحدت رويه در يك كشور و منطقه هم، تنها حكم حاكم شرع راه‌گشاست.

موفق و مؤيد باشيد (203693)
 
مولوي زاده
۱۳۸۸-۰۵-۱۴ ۲۱:۱۶:۴۷
دوستان گرامي السلام عليكم ورحمته الله ..
من براستي نميدانم كه ديدن ماه با چشم مسلح توسط تلسكوب هاي قوي از نظر شرعي چه اشكالي دارد غير ازينكه ميگويند بيامبر خدا با چشم مسلح نديده است خوب درزمان بيامبر وسائل امروز نبود بيامبر سوار با مركب و شتر براي حج رفت ولي امروز با هوابيماميروند بس بگوئيم كه رفتن حج باهوا بيما جواز ندارد اين مسئله واقعا هم مايه درد سر براي مسلمانان و هم مايه شرم و خجالت است يكي از دوستان ميگفت ديگران رفتند و در ماه فلان كردند ولي ما هنوز درديدن ان اختلاف داريم البته يكي از علما هم ميگفت من تعجب ميكنم از آنانيكه مخالف استفاده از تلسكوب هستند مگر بشت آن تلسكوب چشم شيطان است كه ماه را مي بيند براستي در در آور است از اين همه عقب ماندگي ما ......والسلام (203835)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۶:۰۶:۵۸
سلام علیکم دعا میکنم موفق باشید چهزیبا وخوب است روایات واحادیث وارده دراثبات هلال راد میفرمودید از کلیه کتب روائی وحدیثی برای شما جمع اوری میکردند وانرا ترجمعه میکردند وازحیث دلالت وقوةوضعف مرسل ومسند وموثق واینه را مورد توجه قرار میدادید والسلام (424753)
 
م باشایی
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۰۳:۱۷:۵۷
با تشکر از شما وعرض سلام در بین مردم مظرح است که هر گاه دو ماه قمری سی روزه بصورت متوالی باشد این صحیح نیست بلکه باید یکی ازانها بیست و نه روذه باشد و روذ سی ام دوم روز اول ماه است لطفا باسخ صحیح را بفرمایید (2273656) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.