نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 242700
سایه کسادی بر بازار خودروهای خارجی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۹
در شرایطی که آخرین آمارهای منتشره از گمرک، نشان از رشد ورود خودروهای خارجی به کشور دارد، به نظر می‌رسد بازار این خودروها اشباع شده است.

شواهد نشان می‌دهد، اوضاع به شکلی است که حتی برخی نمایشگاه‌داران، به‌فروش چکی و قسطی خودروهای خارجی رو آورده‌اند و در این میان می‌توان خودروهای لوکسی مانند بی‌ام‌و و تویوتا را نیز مشاهده کرد.

به گفته فعالان بازار، قيمت برخی از وارداتي‌ها، بخصوص خودروهاي ساخت كره، پس از رشد قيمتي كه در ماه‌هاي گذشته داشته‌اند، با افتی قابل توجه همراه بوده‌اند. براي مثال قیمت برخي محصولات كياموتورز تا ۵ ميليون تومان کاهش داشته‌اند.

يكي از فعالان بازار خودرو به خبرنگار ما مي‌گويد: اين افت قيمت اگرچه در نگاه اول چشمگير به نظر مي‌رسد، اما واقعيت اين است كه طي ماه‌هاي گذشته قيمت خودروهاي وارداتي به قدري با رشد همراه بوده است كه حالا اين ميزان افت خيلي به چشم نمی آید.او در ادامه مي‌گويد: براي مثال خودرويي كه تا سقف ۲۰ ميليون تومان رشد قيمت داشته، حالا افت ۵ ميليون توماني آن قابل توجه نیست و اين افت قيمتها واقعي نيست و نظر مشتريان را جلب نمي‌كند.

فروش لیزینگی هر نوع خودرو
با این حال و با نگاهي به سايتهاي نمايندگي‌هاي رسمي واردات خودرو يا روزنامه‌هاي رسمي كشور می‌توان موج فروش اقساطي خودروهاي وارداتي‌ را مشاهده کرد.

مدير فروش يكي از نمايشگاه‌هاي عرضه خودروهاي خارجي با اشاره به اینکه در واردات خودرو دست زياد شده، به همين دليل حالا بازار اشباع شده است، مي‌گويد: افزون بر اينكه با توجه به آزاد بودن واردات خودرو افراد زيادي براي كسب سود وارد اين حوزه شده‌اند و خودروهاي زيادي را وارد كشور كرده‌‌اند، رشد بيش‌ ازپيش قيمت وارداتي‌ها نيز سبب شده است تا بازار اين خودروها مانند سالهاي گذشته گرم نباشد.

اين فعال بازار در ادامه مي‌گويد: در يك دوره‌ با مشاهده رشد قيمت وارداتي‌ها، افراد زيادي سرمايه‌هاي خود را وارد بازار وارداتي‌ها كردند؛ زيرا اين خودروها هر روز با رشد قيمت همراه بودند و ظاهراً سود خوبي داشتند، همين موضوع سبب شد که سرمايه‌هاي سرگردان به بازار خودروهای وارداتي، سرازیر شود.اين نمايشگاه‌دار عقيده دارد، به دليل گران شدن بيش از اندازه خودروهاي وارداتي از يك سو و رشد بي‌سابقه تعداد خودروهاي وارد شده به كشور بویژه خودروهاي ساخت كره، حالا نمايندگي‌ها و افرادي كه اقدام به واردات خودرو كرده‌اند، براي بازگرداندن سرمايه خود راهي جز فروش اقساطي ندارند.

مدیر فروش یک نمايشگاه‌ خودرو می‌گوید: بازار خودروهاي وارداتي در حال حاضر بسيار راكد است، به همين دليل واردكنندگان خودرو براي اينكه بتوانند گردش مالي داشته باشند و خودروهاي مدل جديد را خريداري كنند، بخشي از سرمايه خود را در قالب پيش‌ پرداخت خودروهاي وارداتي از مشتريان دريافت مي‌كنند. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد، همزمان با نزديك شدن زمان ورود خودروهاي مدل ۲۰۱۵ به بازار و همچنين با توجه به وارد شدن بيش از پيش خودروهاي خارجي به كشور، حالا فرصتي براي مشتريان اين دست خودروها فراهم شده است كه دست‌ كم اين خودروهاي «گران‌‌قيمت» را با شرايط بهتری خريداري كنند. اما اين تمام ماجرا نيست؛ زيرا خريد اقساطي خودروهاي وارداتي مي‌تواند در برخي موارد به زيان خريداران تمام شود.

فروش اقساطی بدون خدمات پس از فروش
يكي از شايع ‌ترين مشكلاتي كه مشتريان خودروهای وارداتی را به دردسر مي‌اندازد، نبود خدمات پس از فروش در كشور است.

کارشناسان بر این باورند، برخی برندهای خودروهای وارداتی که در یکی، دو سال اخیر وارد کشور شده‌اند، اصولاً شبکه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز ارائه خدمات و تعمیرات ندارند. اگرچه همواره انتقادهایی نسبت به خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی در کشور وجود داشته، اما این انتقادها در طول یکی دو سال اخیر تشدید شده است.

در این زمینه شنیده می‌شود، یکی از برندهای معروف خودروهای ژاپنی که در طول یکی، دو سال اخیر وارد بازار ایران شده است، تنها دارای یک نمایندگی خدمات پس از فروش آن هم تنها در تهران است. وجود چنين مشكلي در خدمات پس از فروش براي يك برند ژاپني در حالي است كه به دليل نبودن خدمات پس از فروش، صاحبان اين مدل خودرو را به دردسر انداخته است.

۱۵میلیون هزینه محضر!
یکی از فروشندگان خودروهای خارجی با اشاره به زیانهای مشتریان خرید لیزینگی خودروهای وارداتی مي‌گويد: در بيشتر موارد اين نوع خريد به زيان مشتري تمام مي‌شود بویژه اگر خودروي ليزينگي از سوي نمايندگي عرضه نشده باشد. وی ادامه می‌دهد: شركتهايي وجود دارند كه خودروهاي وارداتي را به صورت نقدي از نمايندگي‌ها خريداري مي‌كنند و سپس آنها را به صورت اقساطي عرضه مي‌كنند، در چنين مواردي سودهاي كلاني از مشتري گرفته مي‌شود كه در كنار هزينه‌هاي سنگين محضر، قيمت خودرو براي مشتري بسيار گران تمام مي‌شود.

وی می‌افزاید: در حال حاضر هزينه محضر خودروهاي وارداتي براي انتقال سند مالكيت، از پنج ميليون تومان آغاز شده و در خودروهايي كه لوكس‌تر از ساير وارداتي‌ها هستند تا ۱۵ ميليون تومان می‌رسد. بنابر آمارهای منتشره توسط گمرک کشور، در بهار امسال ۲۳هزار و ۲۴۲ دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است که در مقایسه با آمار هشت هزار و ۵۱۵ دستگاهی بهار سال گذشته، حکایت از رشد ۱۷۳ درصدی واردات دارد.

با این حال کارشناسان و فعالان بازار خودروهای خارجی معتقدند، با توجه به رشد آگهي‌هاي فروش اقساطي خودرو، بهتر است خرید خودروهای وارداتی از نمایندگي‌های رسمی فعال در کشور صورت گیرد؛ زیرا این مراکز، خودروها را با خدمات پس از فروش و با قطعات اصلی به فروش می‌رسانند، در حالي‌كه واردکنندگان غیررسمی خودرو برای افزایش سود خود قطعات اصلی خودرو را با قطعات بی‌کیفیت تعویض کرده و حتي خودرو را با حذف برخی آپشن‌ها به مشتری تحويل می‌دهند.
منبع: قدس آنلاین
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۱ ۱۴:۵۷:۲۰
بازار اشباع شده و عرضه بیش از تقاضاست (2387875) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۱ ۱۵:۱۷:۵۷
ماشین ۶۰ میلیونی ۱۸۰ میلیون واسه فروش گذاشته شده. سر گردنه که میگن همینجاست. (2387905) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۱ ۱۵:۱۹:۳۱
مهدی خزعلی عزیز میگفت ایتالیایی ها بخاطر اینکه پاستا سه درصد یورو گران شد تحریم کردند پاستا را وقتی دوباره ارزان شد ان را خریدند ما هم بقول مهدی خزعلی عزیز بخاطر اینکه پورشه از ششصد و پنجاه میلیون شد بالای یک میلیارد ان را نمیخریم وقتی دوباره ارزان شد ان را میخریم اخر خود روی خارجی که میگید قیمت خانه ما کمتر از ان است که بخواهیم بخریم شما از نظر خودتان و البته خودیهایتان حرف میزنید وصع امثال من به خرید ان نمیرسد (2387907) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۱ ۱۵:۵۴:۵۹
پوووووووووووووول نداریم (2387967) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۱ ۱۵:۵۷:۲۳
اصلا چه معنی داره هرکی بره خودرو بیاره این شرکتها درهمه جای دنیا نمایندگی وخدمات پس ازفروش دارند چرادولت ومجلس نمی ایند قانونی تصویب کنندکه هرخودرویی میخواهدواردشودبایدنمایندگی وخدمات پس ازفروش حداقل درچندشهربزرگ کشورداشته باشدوخودرو هم فقط ازکشورسازنده وارد شود تااینهمه منافع درجیب این اماراتی هانرود (2387974) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.