کارتونی که روز دوشنبه 3 مهرماه 1391 با عنوان «چشمبندان» در روزنامه شرق منتشر کردم، با سوءبرداشت عدهای، در حال تبدیل به یک مناقشه است.
گروهی از جریانات، با برداشت نادرست از این کارتون و با سوء استفاده از احساسات مردم شریف ایران نسبت به رزمندگان جنگ، به ایجاد فضای مسموم پرداختهاند. لازم میدانم توضیحاتی را به حضور مخاطبان عزیز بنویسم:
1- کسانی که گذشته مرا و خانوادهام را میشناسند، از عمق ارادتم نسبت به رزمندگان شجاع جنگ، آگاهند. در هیچ شرایطی حاضر به اهانت به این بزرگواران که همهی ما مدیون از جان گذشتگیهایشانیم نخواهم بود.
2- مقصود از این طرح، نشان دادن «جهل» است که عدهای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند. اگر طراح، بخواهد رزمندگان را به تصویر بکشد، باید لباس جنگ، سلاح جنگ و فضای جنگ را به تصویر بکشد.
از همه کسانی که شبههای دارند تقاضا میکنم تا به دور از جوزدگیها و با لحاظ توضیحاتم، طرح را مورد بازبینی قرار دهند.
هادی حیدری (970911) (moderator22)
ببینید دو نکته وجود دارد:
1- کاریکاتور مزبور واقعا توهین به رزمندگان را نمی رساند.
2- با روزنامه شرق باید برخورد شود ولی نه بدلیل این کاریکاتور؛ بلکه به خاطر ده ها دلیل دیگر شامل نشر اکاذیب، نشر فلسفه های الحادی، سیاه نمایی، فرهنگ غربی، مصاحبه و ترویج موسیقی و فیلم های نامناسب. ......
از وزیر ارشاد و نمایندگان مجلس تقاضا می شود که با این روزنامه نه به دلیل اتهامات واهی مثل این کاریکاتور، بلکه به دلایل محکمتری مانند وابستگی به دشمن و دلایلی که در بالا اشاره شد برخورد نمایند. (971017) (moderator1)
آقای کچویی یا هنر را نمیفهمد یا خودش را به راه دیگری زده است
اساسا معنی جنگ نرم این است که شما با آسمون ریسمون حرقت را بزنی که امروز در رسانه های جهان رایج شده.
حتما اقای کچویان توقع دارند که در کشوری که قهرمانان آن 8 سال از جان گذشتند یک روزنامه زرد و چیپ در کاریکاتورش آرم بسیج را هم بزند تا اهانت محسوب شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (971168) (moderator1)
به خدا داری دبه میکنی مته به خشخاش میگذاری من هم این کاریکاتور را دیدم والله برداشت شماها را نداشتم دنیا دنبال چه هستند وشماها دنبال دعوا میگردید از هیچ موضوع ومسئله درمیاری خدایی هست کم بازندگی مردم بازی کنید به خدا شماها فقط دنبال اثبات خود هستید که بگویید خیلی علیه السلام تشریف دارید این گرانی وتورم ورکود که اصطلاحا بحران نامیده میشود با این جوسازی ها مردم سرگرم نمیشوند هشتشون گروی نه است هرچند شما ها با حقوق وجیره بالا این حرف ها را نمیفهمید (971493) (moderator1)
زمان انتشار: هفته دفاع مقدس
مکان انتشار: روزنامه ضد مقدس بودن دفاع هشت ساله
به نظرم این دو نکته بود که عموم مدافعان هشت ساله کشور برآشفتند. اگر در مناسبت دیگری، روزنامه دیگری این را منتشر میکرد، این منظور فهمیده نمیشد.
اما از همه مهمتر این بود که (به فرض اشتباه بودن تفسیر عموم) هیچ تفسیر مناسب تری از سوی آقایان ارائه نشده است. (971673) (moderator22)
پوریا
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۵:۲۲:۴۳
آقا این نظری که شما بهش پاسخ دادی توضیح داده .
یه بار بخونش (972364) (moderator22)
مته و خشخاش که نشد تفسیر چشم بند زدن. از این به بعد هرکی هر حرفی زد یا هر غلطی کرد، بگیم مته به خشخاش نگذار. یعنی سکوت مظلوم و تأیید ظالم. وقتی موضوع اینقدر حاد می شود، دیگر مته و خشخاش جوابش نیست، بلکه باید یک پاسخ منطقی و اقناعی داد. (973046) (moderator1)
چندین بار اعلام شده است شما گوش شنیدن و چشم دیدینش رو نداشتی (972386) (moderator22)
منم معتقدم اگر در زمان دیگری منتشر میشد این برداشت ازش نمیشد هرچند انتشار این کاریکاتور در این هفته خاص خیلی هم اتفاقی به نظر نمیاد! (972587) (moderator22)
هادی حیدری خودش یک قربانی است، قربانی اهداف ضد ایرانی-اسلامی گردانندگان شرق. (971683) (moderator22)
ناشر بد موقع منتشر کرده است. متأسفانه در این قضیه هنرمند آلت دست سیاست بازان شده. خودش هم صادقانه گفته که کارتونش مفهوم عام داشته. (971688) (moderator22)
جناب عالی معنی جنگ نرم را (اگر معنیای هم داشته باشد !) نمی فهمی! آن طور که مرادهای شما میگویند جنگ نرم ربطی به طفره رفتن و آسمان و ریسمان بافتن ندارد. به کلی چیز دیگریست!
در ضمن روزنامه شرق اصلا زرد نیست. شما معنی روزنامه زرد را هم نمی فهمید. روزنامه زرد آن است که توش هیچ مطلب اساسی نیست فقط شایعه، دری وری، دروغ و مطالب نازل نوشته میشود. اتفاقاً روزنامه شرق جزو وزینترین روزنامهای ایران بوده و هست. این کلمه «چیپ» هم معنی فارسی نداره و هم خودش زرده، لطف کن و انگلیسی نپران عزیز! به فارسی هم بفرمایی متوجه میشویم که متوجه نیستی! (971849) (moderator22)
نون بعضیا در این هست که این مسائلو بزرگ کنن . اصلا بعضیا با این کارا زندگی میگذرونن . واقعا در یه مملکت متمدن این کارا زشته.... (971870) (moderator22)
ببم جان
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۶:۴۸:۰۲
ببم جان
آخرین خبر را در خبر گزاری های داخلی وخارجی خوندی ویا شنیدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ببم جان : گروهک منافقین از لیست تروریست خارج شد.
این یعنی که همه ازمردم تا دولت و سیاست ووزارت خارجه خوابیم ببم جان. (972474) (moderator22)
به خدا داریم کم کم دچار توهم و دشمن سازی می شویم اگر فکر می کنید این کاریکاتور مربوط به رزمندگان است من آن را اینگونه تفسیر میکنم که رزمندگان چشم بسته حرف امام (ره) را قبول کرده اند و به جبهه می روند برادران عزیز به خدا دشمن دارد ما را بر علیه یکدیگر قرار می دهد کمی بصیرت داشته باشید (972559) (moderator22)
برادر من شما كه اين كاريكاتور را توهين به رزمندگان ميداني بايد بروي و وضعيت زندگي اسفناك بسياري از همين رزمندگان را ببيني كه با سيلي صورتشان را سرخ نگه ميدارند. آيا آن نقاشي توهين است يا عدم رسيدگي به اين رزمندگان؟ (972577) (moderator22)
انسانی که فقط دیدمنفی داشته باشدهمه چیزراسیاه میبیندوزودهم سکته میکند (972681) (moderator22)
انشاالله به خواست خدا همینطور باشه منم موافقم (973196) (moderator1)
مدافع
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۹:۱۵:۵۴
صد در صد با نظر شما موافقم.
و متاسفم براي سايت الف با در ج اين مصاحبه!
الف تكليفتو روشن كن!
كدوم طرفي هستي؟
يا رومي رومي يا زنگي زنگي.. چرا يكي به نعل ميزني يكي به ميخ؟ (972710) (moderator22)
ایرانی
۱۳۹۱-۰۷-۰۹ ۰۹:۳۹:۱۵
اون عینک بد بینی رو از چشات بردار برادر عزیز (973187) (moderator1)
فهیمه
۱۳۹۱-۰۷-۰۹ ۱۱:۵۴:۲۱
جنا امید!
احتمالا شما هم دکتر کچویان و جامعه شناسی و هنر رو نمی فهمید یا خودتون رو به راه دیگری زدید. هر چند به نظر می رسه وجه تشابه این کاریکاتور و دفاع مقدس، علاوه بر صف بودن، بستن چشم/سر بند برای نفر جلویی ست. چیزی که بارها در مستند هاو فیلم های سینمایی و سریال ها ی دفاع مقدس دیده ایم و دکتر کچویان به اون اشاره ای نکردن!
به هر حال غفلت از این نکته هم باعث نمی شه که این قدر راحت در مورد دکتر کچویان اظهار نظر کنیم. این دشمن تراشی و ایجاد فضای تنش و التهاب متاسفانه تو کشور ما خیلی رواج پیدا کرده. ما خوابیم!! (973366) (moderator1)
از قومی که انقدر فکرشان عجیب است که از ارم روزنامه زن زقصنده در میاورند چه توقعی دارید؟ (971731) (moderator22)
محمد . ع
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۹:۴۹:۱۴
اصلا" چه معنی دارد در این کشور یک روزنامه منتقد ( حتی خیلی کمرنگ) و غیر جناح راستی منتشر شود !!!!
بهتره خودتون را راحت کنید و فقط اجازه انتشار روزنامه کیهان را صادر و برای جلوگیری از اتلاف وقت مخاطبان و هزینه های اضافه ، بقیه روزنامه ها را تعطیل کنید ! (971801) (moderator22)
مسعود
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۶:۱۰:۱۵
اين چه عدالتي است كه در وزارت ارشاد دولت عدالت محور؟ است؟! چرا روزنامه كيهان و وطن امروز و ... مي توانند از كمك و يارانه هاي دولتي بهره مند شوند كه روزنامه هاي همسوي دولت هستند اما روزنامه هاي منتقد مثل آرمان و شرق و آفتاب يزد را بايد 1000 تومان بخريم با 5 برابر قيمت روزنامه كيهان؟! اين چه جور عدالتيه ؟ آقايان با اين عدالتشان كه آبروي عدالت اسلامي را مي برند چطور مي خواهند مديريت عادلانه بر جهان داشته باشند؟! (972425) (moderator22)
مثل اینکه جنابعالی عوضی متوجه شدی! وزیر و نماینده مجلس نه وظیفشون قضاوت در مورد عملکرد مردم و موسسات هست نه حقش رو دارن! (971879) (moderator22)
لفظ باید برخورد شود آن قدر آمرانه هست که شک نکنیم شما شخصا تصمیم دارید به جای 75 میلیون ایرانی تصمیم بگیرید. بهتر است یاد بگیریم که باید ها را اول در مضان نظر عمومی قرارداد و بعد بیان کنیم نه همچون قاضی عسگر حکم به کلی گوئی و باید و نباید کنیم (972517) (moderator22)
من خودم درنوجوانی جبهه بودم واز این کاریکاتورمفهوم بدی ندیدم.بلکه این کاریکاتور در زمان حال بشتر جواب میدهد.چرا که مردم چشماننشان را برگرانی ها بسته اندوصدای کسی در نمیاد (971019) (moderator1)
شما سابقه کاریکاتوریست را مطالعه کنی میفهمی که چه مقصودی داشته (971782) (moderator22)
من هم رزمنده بودهام و با شما كاملا موافقم.
اگر دوست داريد روزنامه اي را تعطيل كنيد خوب تعطيل كنيد چرا منت سر رزمندگان مي گذاريد.
مطمئنا كساني كه تصميم به برخورد با روزنامه گرفته اند نه رزمنده بوده اند و نه علاقه اي به رزمندگان داشتهاند. (971981) (moderator22)
خيلي به دور از منطق است كه روزنامه اي كه خيليها از آن روزنامه ارتزاق مي كنند و توي اين شرايط سخت اقتصادي. زندگيشون رو مي گردونند با اون روزنامه و نان بخور و نميري به خانه مي برند از اين نان هم محروم شوند به خاطر اشتباه يك شخص. تازه هنوز هم در اشتباه آن شخص . حرف و حديث فراوان است. به نظر من اين انصاف نيست. اين نوعي ظلم است. (972426) (moderator22)
... ها شروع کردن منفی دادن ! اضافه کاری وایسادید جمعه نه؟؟ (971022) (moderator1)
نه شما اضافه کاری واستادی منفی ها رو می شمری (972105) (moderator22)
دوست عزیز جناب آقای حیدری:
بنده یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس هستم و نسبت به وظیفه ای که داشته ام و در آن دوران عمل کرده ام نه به کسی منت می گذارم و نه حرف های دیگران اثرمنفی می گذارد، چون فکر می کنم معامله ای با خدا کرده ام: ولی آیا انصافا خود را هیچ مقصر نمی دانید که در زمانی این کاریکاتور را منتشر می کنید که هفته دفاع مقدس است و عموما رزمندگان را مشاهده می کنیم که در حال بستن سربند های مقدس بوده و به طرف شهادت می روند، آیا روزهای دیگر نمی توانستید این کاریکاتور را منتشر کنید؟ اگر شما با هدفی خاص این را کشیده اید، خون شهدا پاسخ شما را بدهد . ولی اگر هدفی نداشته ید حد اقل باید بدانید که انتشار آن در این زمان اشتباه بوده و باید به این اشتباه اعتراف کنید. (971067) (moderator1)
به هر حال این روزها و حال و هوای هفته دفاع مقدس، کاریکاتوریست را به یاد این انداخته که در دوران جنگ رزمنده ها برای هم سربند می زدند و در راه خدا می جنگیدند، در حقیقت یکدیگر را برای امری مقدس آماده می کردند، اما اکنون عده ای، که در جامعه ما زیاد هم هستند، چشم یکدیگر را بر روی حقایق می بندند. تفاوت از کجا تا کجا!! به کجا رفته ایم!!
من که اولین بار که کاریکاتور را دیدم این برداشت را کردم. (971441) (moderator1)
دولت و مجلسيها چشم خود را بر مشكلات شديد مردم و فشارها به مردم بسته اند. (972429) (moderator22)
حتی اگه از این صحنه ها هم الهام گرفته باشه، چه وهنی اتفاق افتاده! اینکه یک نفر یک حقیقت اجتماعی رو تو هر قالبی به تصویر کشیده چه اشکالی داره! کی گفته شما هر چی رو بد تشخیص دادید بده، هر چی رو خوب، خوب؟! تا کی می خواید جای خدا بشینید و خودتون رو معیار حقیقت بدونید!؟ (971891) (moderator22)
سلام
من نميفهمم اگر اين نشان دهنده زمان جنگ نيست پس نشان دهنده چيست چرا كسي نميگوييد مانند چه زماني است؟
ميگوييد چشم بر گرانيها بستن است! آخر ميخواهم بدانم كدام دوران آدمها به اين شكل مي ايستادن و اين سربندها يا چشم بندها! را به پيشاني ها مي بستند؟ به اينكه ميگوييد تفسير غلطي است بگوييد كدام تفسير درست ست تا مامهم بدانيم. از اين حركات سوء استفاده ميكنند تا اهانت كنند. همان هايي كه در جنگ كه نبودند هيچ اگر منافقانه برخورد نكرده باشند به خاطر كار نكرده نون آن را ميخورند و مدعي همه پيروزي هاي انقلاب هستند. (971133) (moderator1)
خوب مربوط به هیچ زمانی نیست چون یک عادت اجتماعی است و همیشگی است وقتی در کاریکاتور موضوعاتی که جز پیام است خلاصه می شود به اشاره ای چه دلیلی دارند که زمان که جز پیام نیست مشخص شود ؟ (971537) (moderator1)
محمد . ع
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۹:۵۲:۳۰
خود طرف داره می گه موضوعش به طور عام " جهل " است !حالا شما اصرار دارید که نه !!! (971811) (moderator22)
برادر من اصلا فرض كن شبيه به رزمنده ها ايستادن...مفهوم اين كاريكاتور چيز ديگه ايه....با فرض شبيه بودن به اونها برداشت اين ميشه كه يه دوراني چه عزيزايي گروهي به هم كمك ميكردند و از جونشون واسه ماهايي مايه گذاشتن كه الان اداي اونا رو درمياريم و خودمونو به نفهمي و چشم بستن كمك ميكنيم (972220) (moderator22)
مسعود
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۶:۱۵:۴۵
شايد صف ورود به مجلس باشد كه نمايندگان و كانديداها فقط با خرجهاي آنچناني براي تبليغات . چشم خود را بر مشكلات اصلي مردم مي بندند و مثل امروز كه فشارهاي اقتصادي . گلوي مردم را مي فشارد چشمشان را پس از ورود به مجلس هم بر روي مشكلات مردم مي بندند. (972432) (moderator22)
اگر اینطوری است ،پس کاملا تصادفی در صفحه دفاع مقدس روزنامه ، چاپش کرده اند ؟ ! قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را ؟!!!! (971155) (moderator1)
مطلقا در صفحه دفاع مقدس نبود اين يعني چشم بسته نظر دادن مثل ١٥٠ً امضاي نمايندگان (971394) (moderator1)
در صفحه دفاع مقدس نبود متاسفم برای این همه جهل . (971698) (moderator22)
"ولا یجرمنکم شنئان قوم علی الا تعدلوا اعدلو هو اقرب للتقوی"
بنده اشتباه کردم و این کاریکاتور در صفحه ای با عنوان دفاع مقدس چاپ نشده بوده. انصاف ، حکم می کرد که اصلاح کنم . معذرت می خواهم از دوستان. (972590) (moderator22)
مگر شما این کاریکاتور را در صفحه ای که اختصاص به دفاع مقدس داده بودید، چاپ نکرده بودید؟؟!!!
همین شرایط پیرامونی( srounding sircumestances) نشان دهندۀ مجرم بودن شماست.
احمق ترین مجرم ها هم وقتی جرمی را انجام می دهند تابلو این کار را انجام نمی دهند!!!! (971220) (moderator1)
سامان
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۲۰:۰۴:۲۹
بعضی آدما فکر می کنن اگه وسط حرفشون انگلیسی بپرونن آکادمیک به نظر میان! عزیز دل٬ مگه مجبوری انگلیسی بنویسی و هردوتاشو با املای غلط! یه چیزی هست به اسم گوگل که می تونی...آها یادم نبود گوگل فیلتره!! (971359) (moderator1)
دو کلمه انگلیسی نوشتی، تو دو تاش هم غلط داری. (971442) (moderator1)
از حاميان دولته ديگه. مثل خود دولت محبوبش باسواده و عقل كله.! (972436) (moderator22)
کوفه ای
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۷:۲۷:۵۱
یعنی از بس خندیدم از این کلمه های انگلیسی روده بر شدم. وقتی انگلیسی یه کلمه رو مینویسن میخوان فهم ساده تر بشه یا تلفظ دقیق فهمیده بشه یا اصل و ریشه کلمه فهمیده بشه. حالا اینایی که شما نوشتی هم انگلیسی شرایط با c شروع میشه circumstance وبین m و s هم e نداره دیگه و s هم نمیگیره، یعنی یک کلمه و 3 غلط و هم surrounding به این صورته که بین s و r باید u میگذاشتی که نگذاشتی و دوتا r باید مینوشتی که ننوشتی و تو این کلمه هم دوتا غلط. یعنی 2تا کلمه و پنج غلط املایی. اگه نمینوشتی سنگین تر نبودی؟ (971619) (moderator22)
كاركاتورهاي روزنامه شرق هميشه در اين صفحه منتشر ميشوند. (971746) (moderator22)
تازه عزیز دلم رفتی زبانکده یا تو جمعی جلسه ای سخنرانی این الفاظو شنیدی . ؟؟؟لااقل میرفتی دیکته درستشم در میاوردی.. (971874) (moderator22)
همین که با سواد نیم بندت بی سوادیت رو به رخ می کشی، اعتبار حرفت رو ثابت می کنه! (971898) (moderator22)
آقای حیدری مثل روز روشن است که عده ای فقط به فکر حذف روزنامه شرق بودند و همه اینها بهانه است (971501) (moderator1)
آقای حیدری، شما فکر می کنی ما مثل آن آدم های کارتونت چشم بسته هستیم؟ چرا در آستانه هفته دفاع مقدس این کاریکاتور را منتشر کردی؟ آیا نمی دانی که این کاریکاتور، نسخه کارتونی آن عکس معروف دفاع مقدس است که در آن رزمندان اسلام در حال بستن سربند برای یکدیگرند؟
چشم شما را چه کسی بسته است؟ نکند شما می خواهید چشم بندی کنید و چشم ما را ببندید که دو نشانه مهم این کاریکاتور اهانت آمیز را نبینیم؟
ما عادت کرده ایم به افرادی مثل شما که در روزنامه های جمهوری اسلامی رشد می یابند و چنین اهانت هایی می کنند و در آخر نیز به خارج می روند و به ریش همه ما می خندند.
سخن شماره 2 شما مرا به خنده وا می دارد. یعنی ممکن بود شما این قدر جرأت (نمی گویم گستاخی) داشته باشید که بر افراد کاریکاتور خود لباس بسیجی هم می پوشاندید و روی چشم بند ها هم اسم ائمه را می نوشتید و یک خاکریز هم می کشیدید؟!! در کاریکاتور شما که به سبک تک رنگ است اصلا لباسی وجود ندارد. رنگ لباس درست مانند تیپ صورت مستور هستند، (البته با دقت در آن متوجه می شویم که شما یک ریش کم پشت (معمول در کاریکاتورها) هم برای چشمبندانتان کشیده اید!) تا شما بتوانید توجیه کنید. فضای جنگ کاریکاتور شما همین در آستانه دفاع مقدس بودن زمان انتشار آن است. شما به خوبی از آن عکس معرف آگاه هستید. اگر من اجازه بدهم کچوئیان و شما و اکثر نظر دهندگان به این مطلب چشم مرا ببندند شاید در نهایت بگویم شما از آن عکس دزدی ادبی کرده اید!! شاید هم این قدر از دفاع مقدس بی خبر هستید و تاکنون به سایت های با فضای جبهه و جنگ نرفته اید که آن عکس را ندیده اید! (971700) (moderator22)
مصطفی
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۹:۱۰:۱۳
برادر محترم !
در هفته ای که به نام دفاع مقدس است و مدام از سوی سیما و در سطح شهر تصاویر رزمندگان دوران دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده چه انتظاری دارید که اولین تفسیری که به ذهن متبادر می گردد این مطلب باشد و چرا رسانه های معاند از این کارتون مشعوف شدند . شاید بتوان قبول کرد که نیت چاپ کننده تصویر این نبوده ولی آنچه واقع شده غیر از توهین به رزمندگان حاصل دیگری نداشته است . (971738) (moderator22)
شايد با اين كارها مي خواهند ذهن مردم را از گراني هر هر روزه و زندگي با مشقت مردم به اين سو و آن سو ببرند .
سري به بازار مواد خوراكي بزنيد روغن مايع لادن از سال گذسته تا به حال سيصد درصد گران شده روغن جامد همينطور پنير و شير و ماست و .........
مصالح ساختماني كه هيچ كنترلي ندارد و هر روز صبح قيمت آن افزايش مي يابد ،؟؟؟
لوازم خانگي و ........ به جاي نظارت و كنترل اين وضعيت اذهان را به مسائل اين چنيني و ... سوق مي دهند . چاره اي نيست (971789) (moderator22)
بهروز
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۹:۴۶:۵۸
سلام
جناب حيدري عزيز نكته اي كه به ذهن من ميرسه اينه كه اگر اين كاريكاتور در برهه زماني غير از هفته دفاع مقدس در روزنامه كار ميشد هيچ حساسيتي ايجاد نميكرد و از اين كاريكاتور هزاران برداشت ميشد كرد منتهي حق بديد اولين چيزي كه با ديدن اين كاريكاتور در هفته دفاع مقدس در ذهن هر كسي نقش ميبنده اون چيزيه كه روزنامه به خاطر اون برداشت ذهني توقيف شد
نكته دوم كار كردن اين كاريكاتور در اين برهه زماني مثل خطاي پنالتي در محوطه جريمه است كه هم ميتونه نتيجه بي احتياطي بازيكن مدافع باشه و هم خطاي عمد مدافع ، جريمه تيمي هر دوش ضربه پنالتي (971794) (moderator22)
علی ص
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۱:۳۴:۴۴
نماینده مجلسی که کاریکاتور را ندیده میگوید همین که مورد استقبال غربیها قرار گرفته است کافی است تا بفهمیم مشکل دارد.
اگر به ایشان بگویید یک نمونه از استقبال غربیها را نشان بده٬ حرفی برای گفتن ندارد.
اینگونه جاهلان چگونه به مجلس نمایندگی رسیدهاند سوالی است که باید حکومت پاسخ دهد.
فضایی که اینها ایجاد کردند بیش از هر چیزی بر معنا و مفهوم کاریکاتور هادی حیدری صحه گذاشت. (971935) (moderator22)
شاید در ایران کسی پیدا نشود که بگوید جوانان آن روز چشم بسته به جنگ رفتند و اگرامروز ایرادی هم بر جنگ و ادامه جنگ وجود داشته باشد متوجه مسئولین وقت می شود نه رزمندگان که قاعدتا مسئولین هم دلایل خود را بنا به مصالح آن وقت داشته که شاید امروز و با نگاه امروز از دید عده ای دارای اشکال باشد
بنابراین بعید می دانیم کسی دانسته و یا ندانسته قشری را مورد مواخذه قرار دهد که عملا یا تکلیف شرعی و یا قانونی راه انتخابی برای انها نگذاشته بود
اگر امروز هم نظیر این جنگ پیش بیاید و عده ای مخالف داشته باشد قطعا مخالفین انتقادشان را متوجه مسئولین جنگ می کنند نه سربازان جنگی
با توجه به شناخت سیاسی و اجتماعی یک کاریکاتوریست و ادراک به وضعیت موجود و حساسیتهای جامعه قاعدتا هیچ انسان عاقلی دست به این کار نمی زند
و شاید اگر کاریکاتوریست هم یک درصد این ذهنیت در او القا می شد از انتشار آن خودداری می کرد
حال اینکه بعضی ها این کارتون را به هفته دفاع مقدس ربط می دهند باید پرسید آیا زمانی که آقای احمدی نژاد در حال سخنرانی از صحن علنی سازمان ملل است آیا درست است به او خبر بدهید که مشاور مطبوعاتیش را دستگیر کرده اند
اگر ما هم بخواهیم مثل آنها فکر کنیم به این نتیجه می رسیم که عده ای از متن سخنرانی آقای احمدی نژاد خبر داشته و منظور ایشان از بهار بهار عربی بوده و دستگیری آقای جوانفکر در راستای قرائت نکردن 3 بار کلمه بهار به منزله بهار عربی در 3 کشور و در نهایت منجر به دستگیری آقای جوانفکر شد
همین بحث را اگر از 10 دیدگاه مختلف باز کنیم به 10 نتیجه مختلف می رسیم که همگی منطقی ولی کاملا در تضاد با هم هستند که اصطلاحا به آن سفسطه می گویند. و در این مواقع باید به سابقه افراد ارائه دهنده بحث توجه کرد که در اینجا قاعدتا سابقه این آقای کاریکاتوریست (هادی حیدری) لکه سیاهی ندارد.
در نهایت اگر مسئولین برداشت ذهنی خود را القا و رسانه ای نمی کردند قطعا شاید 10 نفر هم مثل آنها فکر نمی کردند ولی از موقع رسانه ای شدن آن شاید بیش از 5 میلیون (فقط ایرانی) این کارتون را دیده و در مورد آن نظر داده اند که می شد با احضار آقای حیدری و رفع شبهه موضوع ختم به خیر شود که ظاهر منافع عده ای در این جنجالهاست و بنده شخصا اعلام می کنم جهت منافع شخصی حداقل از خیر رزمندگان گذشته و موارد دیگری را دست آویز خود قرار دهید چون این افراد جزو افتخارات این کشور بوده و هستند که بدون هیچ چشمداشتی جان خود را در زاه مملکت دادند و امروز عده ای بر سر میراث آنها سعی در دفع همه و تمامیت خواه شده اند.
امیدوارم منتشر کنید...
با تشکر (971943) (moderator22)
مسعود
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۶:۲۵:۴۸
سالهاي سال است كه جرياني خاص و البته متحجر و قدرت طلب در بدنه دولت و مجلس نفوذ كرده اند و نانشان و منافعاشان در غبارآلوده كردن فضا و نزاعهاي سياسي است كه اگر گرد و غبارهاي سياست بخوابد و حقيقت آشكار شود اينها جايي در ساختار قدرت سياسي ايران نخواهند داشت و بنابراين با تمام توان مي كوشند مخالفان را منكوب و فضا را غبارآلود و مشوه نگه دارند. من از كار اين دسته آدمها تعجبي ندارم تعجبم از بزرگان عاقل اين جناح است كه اين طيف افراطي كه به حيثيت كلي اين جريان نيز ضربه ها زده است و مانع بسياري اصلاح رفتارهاي دولت و ... مي شوند را نمي رانند و تاكنون تخطئه نكرده اند؟! آيا اين همه ضرر و زياني كه اين طيف افراطي و جاهل به حيثيت كلي جريان اصولگرايي زده اند تا كنون بس نبوده است؟ تركتازيهاي زيانبار اين طيف كه نه تنها به زيان جريان اصولگرا بلكه به زيان كل نظام تمام مي شود و باعث خانه نشيني بسياري بزرگان و نخبگان و مهاجرت بسياري نخبگان و دانشگاهيان از اين كشور شده است و وضعيت وخيم اقتصادي امروز كشور و افول اخلاق ديني و ... در جامعه ما تا كي بايد ادامه داشته باشد؟ (972447) (moderator22)
یک متن به محض اینکه از ذهن تراوش کرد هویتی جدای از خالق آن می یابد و چه بسا ممکن است تعابیری را در ذهن برانگیزد که هرگز به فکر خالق آن نرسیده است. گرچه این حقیقت، موجب سلب مسئولیت خالق اثر نمی شود. چنانکه عنوان " چشم بندان" مراسم "حنابندان"رزمندگان را در شب عملیات در ذهن تداعی می کند. (972188) (moderator22)
وزیر ارشاد گفتند که کار شرق باید یکسره شود. معلوم شد ایشان دنبال بهانه برای یکسره شدن کار شرق بودن! یاد یک جوک افتادم که همه شنیدیم. خلاصه ندیده بودیم یک دولت اینقدر برای تعطیلی یک روزنام تلاش کند (972545) (moderator22)
ابوالحسن-ع
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۱:۴۸:۵۰
پس آزادی بیان و صبر و تحمل مسئولین کجا رفته است؟ (970920) (moderator22)
دانشجو
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۴:۴۲:۱۹
دوست عزیز: لطفا تفاوت آزادی بیان حقیقت را با آزادی توهین و اهانت را از هم تفکیک کنید. در هیچ کجای دنیا، هرگونه حرکت درست یا غلط را با عنوان آزادی بیان تفسیر نمی کنند. (971069) (moderator1)
دوست دانشجو:تا مرز حقیقت و توهین مشخص نشود وهرکس بتواند خودش آنرا تفسیر کند هیچگاه آزادی وجود نخواهد داشت به نظر می رسد درجاهایی که نظرها خاکستری رنگند به نفع آزادی رای دهیم نه تعبیر بر توهین واهانت. (971243) (moderator1)
ابوالحسن-ع
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۲۰:۱۷:۳۰
دانشجو عزیز سلام:
هر گونه نقد سالم و سازنده می تواند توهینی آشکار به عقاید ما تعبیرشود.
پس تحمل نظر مخالف کجا رفته است (971370) (moderator1)
محمد . ع
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۹:۵۵:۲۰
می شود یکی برای من " توهین " را تعریف کند ؟؟ کم کم داره به این نتیجه می رسم که در بعضی مواقع " مجیز گویی" قدرت و اعتقادات یک گروه را نکردن ،معادل توهین است ! (971817) (moderator22)
مسعود
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۶:۲۶:۲۷
آزادي بيان و صبر وتحمل مسوولان فقط در برابر فحش نامه هايي مثل ك... است... (972449) (moderator22)
روزنامه شرق روزنامه فتنه گران است.کاریکاتوریست و سر دبیر این روزنامه هر دو باید اعدام شوند. (970921) (moderator22)
به خدا واگذارت می کنم. (971009) (moderator1)
من بیشتر از جهل سرشار در این نظر ، از اون دو نفری در هراسم که بهش مثبت دادند (971043) (moderator1)
از خدا عوض بگیری. (971046) (moderator1)
نفرت و خشونت از سرتا پای شماها می باره (971053) (moderator1)
از فحوای متن بر می آید که با طعنه و کنایه نوشته شده و نظر واقعی نویسنده نیست.
الف چرا این طعنه ها را منتشر می کند؟ (971095) (moderator1)
كاش نسل انحصار طلبان منقرض شود (971098) (moderator1)
شاهرخ
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۵:۳۴:۰۷
سلام برادر یا خواهر عزیز.
ببینم تو از کدوم عصر اومدی که اینقدر سریع محاکمه میکنی بعدشم رای صادر میکنی؟
در ضمن اگه این کاریکاتور درمورد رزمنده ها هم باشه که نیست،حق آزادی بیان کجا رفته؟ (971118) (moderator1)
أحسنت به شما كه براحتي حكم اعدام ميدهيد فكرميكنيد كي هستيد؟ (971261) (moderator1)
سلام اسم شما احتمالا مسئول یک نهاد تازه سازمان شده نیست؟ (971270) (moderator1)
متاسفم براي شما که به اين راحتي لفظ اعدام و حذف فيزکي آدمها رو استفاده ميکنيد..به نظرم شما جدي نياز به مراجعه به يک مشاورداريد يا روانشناس (971295) (moderator1)
محمد رضا
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۲۲:۲۲:۱۱
شانس اوردیم تو این مملکت شما کارای نیستید اگر نه بدون محاکمه تمام مخالفین خودتون را اعدام میکردید (971451) (moderator1)
از كجا معلوم كاره اي نيستند؟! (972450) (moderator22)
تصورش را کنید چنین فردی با این تفکر(اعدام شوند) در این مملکت قدرت بگیرند فکر کنم نیمی از مردم را اعدام کند (971504) (moderator1)
باور کن همچین آدمهایی خیلی از پستها رو دارند. با شعار هر کس که مخالف ماست باید اعدام شود (971878) (moderator22)
تو فتنه گر هم جز انها اعدام بشي اصلا همه اعدام بشوند (971658) (moderator22)
آیدین
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۸:۲۰:۰۶
هه هه هه ... خدا رحمت کند شهید مطهری را که میگفت در جمهوری اسلامی مارکسیستها هم حق دارند حرفشان را بزنند (971666) (moderator22)
فتنه گر !!!!
شما که ماشااله دستگاه فقنه گر یابین !!!!!
اگر کسی هم بخاد از کاریکاتوره ناراحت باشه اون روشنفکرها هستند چون اون کاریکاتور توهین به روشنفکر ها هست نه رزمنده ها
همه آدمهای عکسه کچل هستند و آفتاب رو به غروب
منتقد عزیز منطقی حرف بزن
دنبال بهانه هستین یک حرف دیگه ایست (971737) (moderator22)
کسی که هنوز زنده اس
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۲:۰۶:۵۳
دوست عزیز تا شما رو داریم نه به قانون نیاز داریم !نه البته واژه آزادی معنایی داره !نه به دشمن .....(به این یکی که اصلا نیاز ی نیست)
یه نگاه به رای قابل توجهت بنداز یک ثانیه فکر کن شاید لطف خدا شامل حال همه ما شد!!!!! (971988) (moderator22)
مسعود
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۶:۲۹:۳۱
ببخشيد الان بگيد فرق شما با خوارج زمان مولا علي ع و طالبان امروز چيه؟ كه آبروي دين و اسلام رو بردند و دين مظلوم بيشترين ضربه ها را از اين گروه ظاهران متنسك جاهل خورده است.؟ (972452) (moderator22)
فتنه يعني حيثيت افراد و جريانها را هيزم آتش براي زير سوال بردن ارزشها كردن و از هيچ همه چيز ساختن و به هر دري آويختن. اگر بنا به مجازات باشد بايد كساني را مجازات كرد كه تفسيرهاي دروغين خود را در هر جايي فرياد ميزنند. (972761) (moderator22)
موضوع بهانه گیری عده ای خاص بوده است و گرنه بعداز بیست وچهار سال از زمان جنگ چه لزومی دارد که چنان معنایی این کاریکاتور برداشت شود. (970922) (moderator22)
تنها مشکل این کاریکاتور این بود که تو روزنامه ای مستقل که حاضر نیست تملق اقایون رو بگه و با قیمت بالایی که داره بدلیل قطع یارانه ها، بازهم یکی از پرفروش ترین روزنامه های ایران هست.
در ضمن شما که تو این مدت این همه بحث آزادی زبان رو بیان کردید چرا به یک باره در باره این موضوع سکوت کردید؟ ایا این که در جامعه کنونی که از هم دیگر هستند خط قرمزی است که به دلیل آن باید یک روزنامه توقیف بشه؟ (970926) (moderator22)
چشم بند جنابعالی از همان روز نخست مشخص بود و نیازی به نشان دادن ندارد؛ رزمندگان ما سربند هوشیاری و بصیرت بر سر میبستند، نه چشم بند، مفهومه؟ (971032) (moderator1)
آقاي رزمنده(!) در ينگه دنيا چكار ميكني؟ (971154) (moderator1)
هموطن
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۱:۵۵:۵۷
با سلام
ضمن تبریک ولادت امام هشتم
شک نکنید توقیف روزنامه و حمایت برخی از نماینده های مجلس سیاسی است . چون این روزنامه متعلق به اصلاح طلب هاست. و گرنه هیچ نشانه ای که وجه مشترک با جبهه مثل لباس نظامی، اسلحه و یا هر چیز که نشان دهد فضای کاریکاتور داره یک پیام در مورد جنگ ایران و عراق را تداعی می کند را نمی توان مشاهده کرد(البته به جزئ هفته دفاع مقدس).
البته باید بگم که اگر هم پیام کاریکاتور چیز دیگه ای هم بوده، این آقایون برای مقدمه چینی برنامه های انتخابات آینده سناریو را طراحی کرده و متاسفانه باعث شدند که خودشان با این هیاهو و جنجال به مساله ارزش های دفاع مقدس توهین کنند.
در پایان:
سیاست به معنی تدبیر اداره جامعه است نه حیله گری، فریبکاری و نامردی. (970927) (moderator22)
سودابه
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۹:۱۹:۱۱
شما هم چشلتو بستي هموطن!
يكم وجداني و با انصاف نگاه كنيد مي بينيد كه كاملا با قصد و "مرض" بوده.
خدا همه مونو به راه راست هدايت كنه! (972716) (moderator22)
هموطن
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۱:۵۹:۵۱
سلام
با توجه به سرعت واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد، بیانیه 150 نماینده مجلس (اگر اسامی آنها اعلام گردد مشخص می شود که مربوط به چه جناحی هستند) صرفا برای حذف صدای رقیبان احتمالی در انتخابات آینده است. (970929) (moderator22)
همون هایی هستند که نامه تشکر از مرتضوی را امضا کردند. (971052) (moderator1)
کوروش
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۲:۰۲:۴۸
طبق نظر کچوی اگر شخصی به دیگری چاقو زد ممکن است منظورش یک عمل جراحی باشد !!!! نباید همه چیز را طبق ذهن خودش حلاجی کرد!!!! (970934) (moderator22)
اتفاقا طبق نظر شما ظاهرا هر جراحی ابتدا باید ثابت کند که چاقوکش نیست بعد به اتاق جراحی برود زیرا استفاده از چاقو اصل بر استفاده درست آن است نه چاقوکشی (971246) (moderator1)
اینها دنبال یه بهانه برای تعطیلی روزنامه بودن که پیدا کردن ولی خواهشاً اینقدر مردم رو ابله فرض نکنین که فرق بین دعواها و تسویه حسابهای سیاسی را با تفسیر یک کاریکاتور نمی دونن. (970935) (moderator22)
خدا را شكر كه هنوز انسان هاى با انصاف و بدون غرض و مرض يافت ميشوند
نظر من اين است كه در اين مملكت افرادى هستند كه ميخواهند به جاى همه فكر كنند و تصميم بگيرند و بعد هم از بفيه انتظار دارند كه بدون چون و چرا تفسير ها و تصميم هاى انها را بپذيرند (970937) (moderator22)
کامران
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۲:۱۵:۵۴
غیب گویی کرده !!!
اما نتیجه گیری اش اشتباه است.
معلومه که اثر وضعی هر کار مهم است. در شرایط امروز ایران این کاریکاتور توهین به انسانیت و شرف ایرانی است. (970943) (moderator22)
آقایان صاحب قدرت و مقام و رانت
با عرض سلام و آرزوی موفقیت در کنترل کامل سیاسی و اقتصادی بر کشورتان
البته ما که رعیتی بیش نیستیم و ادب ایجاد میکند که در کارهای شما دخالت نکنم، زیرا ممکن است که موجب زحمت شما شود. ولی شایسته دانستم که تذکری بدهم که شما اکنون مالک و صاحب همه چیز هستید و دیگر چیزی نمانده که تصاحب کنید.
برداشت اولیه من از این کاریکاتور که من از آن هیچ خبری نداشتم و انعکاسی از آن نبود تا شما آنرا بزرگ کردید این بود که عده ای که برای رسیدن به مقام به صف ایستاده اند دیگر اطراف خود را نمیبینند. البته شرط اصلی ایستادن در این صف همین است.
مردم عادی در حال تبدیل اموال خود به طلا و دلار هستند و عده ای قدرت طلب به دنبال تصاحب مقام. (970952) (moderator22)
عینکی
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۲:۲۸:۱۱
درود بر شما استاد عزیز کاشکی حد اقل وزیر فرهنگ ما هم کمی بیشتر بینش وتحمل داشت نکته اصلی همین که چه نشانه ای خاصی از رزمنده وبسیجی در کاریکاتور دیده می شود چشمها را باید شست جور دیگر باید دید البته نه با چشم هیئت نظارت بر مطبوعات در پایان اقای علی مطهری از شما بعید بود این همه شتابزدگی وعجله شاید دوستان اصولگرا خواب دیگری برای شما دیده اند (970953) (moderator22)
روزنامه شرق تا به حال چند بار توقیقف و رفع توقیف شده است.
چرا مسئولین این روزنامه خطوط قرمز را رعایت نمی کنند؟
چه اصراری به ادامه حیات این روزنامه است؟ چرا یک بار و آن هم برای همیشه در این روزنامه را نمی بندند؟ (970961) (moderator22)
با بسته شدن اين روزنامه، چي به شما و امثال شما ميرسد؟ آيا غير از اين است كه عدهاي در اين شرايط افتضاح اقتصادي (كه البته حاصل نبوغ آقاي رئيس جمهور و همفكرانش است) از نون خوردن افتادهاند؟ بفرض كه كاريكاتوريست خطا كرده، چرا بايد 80-70 پرسنل اين روزنامه به يكباره بيكار شوند؟ كجاي اسلامي كه همين آقايون مروجش(!) هستند، چنين چيزي ميگه؟ چرا ما مردم اينقدر بيرحم و بيعاطفه شديم؟ واقعا به كجا چنين شتابان؟!!!!! (971160) (moderator1)
باید بدانیم که آنچه شما انتظار دارید دیگر روزنامه شرق نخواهد بلکه همان کیهان یا ایران خواهد بود .داداش من پس حق مخالف چه می شود (971247) (moderator1)
شهرام
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۲:۴۱:۴۵
با توجه به چاپ این کاریکاتور در زمان هفته دفاع مقدس. برداشت من این بود که زمانی بسیجیان پیشانی هم را برای شهادت و دفاع از کشور می بستند ولی اکنون سیاستمداران و دولتمردان، چشمان خود را به روی حقایق می بندند. (970964) (moderator22)
اين قشنگ ترين تحليلي است كه در مورد كاريكاتور روزنامه شرق ديده ام. فداي آدم چيزفهم و درود بر شرف رزمندگان. (971469) (moderator1)
ناشناس
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۲:۴۸:۴۰
با سلام
بسیار ممنون از این پست, تحلیل بسیار جامع و عالی انجام گرفته بود. بنده نیز با تمامی سخنان جناب آقاد دکتر کچوییان موافق هستم. لذا تنها ارائه یک تذکر به کاریکاتوریست و روزنامه را رفتاری معقولانه تلقی می نمودم اما چه کنیم که ما همیشه دوست داریم از کاه, کوه بسازیم و برای خود هزینه تراشی کنیم!!!! (970967) (moderator22)
افراد موجود در این کارتون هیچ نشانی از رزمندگان دفاع مقدس ندارند، نه لباس نظامی، نه اسلحه، نه ریش و نه هیچ چیز دیگر. فقط ذهن افراد معلوم الحال جهت تسویه حساب با این روزنامه به سمت رزمندگان میرود. بعضی ها که خودشان گفتند که اصلا این کارتون را ندیده اند ولی چون مثلا بی بی سی آن را پخش کرده و دشمن خوشحال شده پس حتما کارتون بدی است، یعنی عقلشان را داده اند دست دشمن چون خودشان قدرت تجزیه و تحلیل ندارند.
حتی یک روز بازداشت عوامل این روزنامه را نمیتوانند در روز قیامت پاسخ دهند و چه آسان بعضی ها آخرت خود را خراب میکنند. (970976) (moderator22)
مسعود
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۶:۳۷:۴۲
ايا مي توان دل بست كه يك روزر و روزنامه ك... را كه به پايگاه تفرقه. حقد . كينه . حسد. بدگماني. افترازني. دروغگويي. شايعه سازي و در يك كلام "فحش نامه" تبديل شده است را به دادگاه فراخواند و محاكمه كند؟! بسيار بعيد مي دانم ا (972463) (moderator22)
کاش درهمه مواردازافرادکاردان وفهمیده نظربخواهیم وحکم صادرکنیم.درموضوع کاریکاتورشرق افرادی اظهارنظرکرده اندکه نه متخصص هستندونه اصلا کاریکاتور رادیده اند.زنده باشی استاد کچوییان (970977) (moderator22)
بیژن حیدری
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۳:۰۳:۴۸
شاید کاریکاتوریست و یا مسئولان روزنامه شرق قصد توهین رو نداشته باشند، اما تمامی ظواهر و نمادهای استفاده شده به ذهن بیننده فضای جنگ و دفاع مقدس را تداعی میکند. در ضمن در یک کاریکاتور قرار نیست تمامی نمادهای یک موضوع خاص بکار برده شود. بلکه با هنر ابستراکسیون(خلاصه نویسی) یک کاریکاتور محتوی خود را بروز میدهد. بنا براین اگر توجیهمان این باشد چون از ریش و چفیه و سربندهای رنگی استفاده نشده و یا روی پیشانی بسته نشده پس سهوی در کار نبوده کاملا غلط است. این کاریکاتور ناخود آگاه بیننده را به سمت رزمندگان و بستن سربند سوق میدهد. پس بعد از اون هر تفسیری که در ذهن بیننده ایجاد شود به دنبال دفاع مقدس و شرایط کنونی می گردد.
بنده خودم بدون غرض ورزی ، جهل و نادانی و دنباله روی کورکورانه از این کاریکاتور برداشت کردم. (970978) (moderator22)
اگر منظور از بیننده فقط شما و امثال شما باشید بله حرف شما درسته. (971058) (moderator1)
قربونت بشم! خودت داری میگی از ریش و چفیه و ... استفاده نشده و رو پیشانی هم بسته نشده! این بنده خدا می خواد یه چیز دیگه بگه! اگه شما هم چشم بنداتون باز کنید متوجه می شید! (971917) (moderator22)
ژبون نفهم
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۳:۰۷:۵۵
با تشکر از نظرات دقیق به جا و کارشناسانه دکتر کچونیان و با تشکر از الف که با ایشان مصاحبه کرده اند.
اگر کسانی که چنین برخوردی را با شرق کرده اند حاصل نادانی آنها در تحلیل متن و اثر هنری باشد به نظر من باید با توضیحات مدیر مسئول محترم و متعهد شرق و همچنین توضیحات دکتر کچونیان قانع شده باشند و از رفتار خود عذر خواهی کنند و از خواب سنگین خود بیدار شوند البته این در صورتی است که واقعا خواب باشند اما اگر خودشان را به خواب زده باشند و به دنبال تصفیه حساب سیاسی با روزنامه شرق باشند وضعیت فرق می کند. (970980) (moderator22)
آفرین و صد آفرین به این تحلیل
وقتی روزنامه شرق با چنین هجمه ایی روبرو شد بیشتر بوی انتقام گیری و یک فرصت برای حدف میداد تا حساسیت واقعی (970989) (moderator22)
عزیزاله حاجی ولیئی
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۳:۲۱:۴۱
هیچ آدم عاقلی بسیجیان دوران دفاع مقدس را چشم وگوش بسته نمیداند و من تا کنون چنین تصوری را از کسی نشنیده ام بلکه بسیجیان دوران جنگ را افرادی میدانند که تمام داشته های خود را برای دفاع از اعتقادشان به میدان آورده اند.از کاریکاتور مزبور هم به تنها چیزی که فکر نکردم توهین به بسیجیان بود.چرا این موضوع را برای دست اندرکاران اقتصادی کشور بسط ندهیم؟ (970991) (moderator22)
قطعا آقاي وزير ارشاد هم ميدانند كه منظور هادي حيدري از كشيدن اين كاريكاتور چي بوده، ولي بنده خدا خود را به كوچه علي چپ زده و از رزمندگان (كه كم و بيش همه ماها در خانواده، فاميل و دوستان و آشنايان خود عدهاي از آنها را داريم) استفاده ابزاري كرده و پاي آنها را به وسط كشيده است. آقاي وزير! وزراي اقتصادي اين كابينه براي اين وضع اسفباري كه براي مردم درست كردند و شما كه اينچنين سوء استفاده ميكنيد از جنگ و رزمندگان، قطعا بايددر پيشگاه خدا حساب پس بدهيد..... بترسيد از فردايتان..... (971165) (moderator1)
مرتضی اشرفی
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۳:۲۳:۴۵
خدا را شکر که یه نفر پیدا شد تا از طرف محافظه کاران به کاریکوتور هادی حیدری توجهی دقیق کرده و این تهمت را که هادی به رزمندگان توهین کرده را قبول نکند. خدا را شکر (970993) (moderator22)
بنظر من منظور نویسنده اشاره به رزمندگان داشت مخصوصا نوع زاویه و حرکت. چون فکر نکنم جایی در دنیای واقعی باشه که اینطوری واسه بستن سربند صف ببندند و محاله کاریکاتوریست اینو ندونه.
اما حالا... بنظرم نباید برخورد شدیدی میشد. چون راه تفسیر بازه و این بگیر و ببندها بیش از اینکه مفید باشه حساسیت زا و مضره.
جالبه در اصفهان یه تبلیغ شرکت اینترنتی روی اتوبوس ها هست که واسه تبلیغ تند بودن سرعت یک مرد را نشون میده که یک فلفل تند دهنش گذاشته و از شدت تند بودن فلفل دهنش را جمع کرده. چند روزی این تبلیغ بود که یکروز متوجه شدم اون قسمتی که لب این بابا را نشون میده روی همه ی اتوبوسها کندن. یعنی ببینید فکر یک مدیر تا چه حد میتونه رادیکال و مخرب باشه. همین فکره که همه ی سایتا را فیلتر کرده و واسه یه اعتراض ساده شلاق و زندان صادر میکنه و ... (970998) (moderator22)
هادي رحيمي
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۳:۲۹:۴۵
واقعا كاريكاتور مذكور به رزمندگان و دفاع مقدس اشاره اي نداشت و اين برداشت نيز به يقين بهانه اي بود براي آن دسته از مسئولان و افرادي كه تحمل صداي مخالف را نداشتند؛ براي روزنامه اي كه در اين وانفساي سكوت و خودخوري، گاهي ساز مخالفي مي زد و رقص بزم ناآگاهي برخي را به هم مي ريخت. (971001) (moderator22)
در همه جای دنیا سرباز وطن (برای ما بسیجی ,سپاه ,ارتش ) که برای ناموس کشورشان جنگیده اند بالاترین احترام را در جامعه دارند و باکوچکترین بی احترامی به شدت برخورد میشود . این کاریکاتور توهین بزرگ به ملت ایران و رزمندگان و شهدای عزیز است.
این آقای کاریکاتوریست خبر نداره که اگر این رزمندگان نبودند چه بلائی بر سر ما و خودش می اومد .
آقای کاریکاتوریست برو در روسیه و یک همچین کاریکاتوری از سربازان ارتش سرخ سابق بکش و ببین چه بلائی سرت میارند. (971003) (moderator22)
آقایی که داری وطن وطن میکنی، چرا پرچم آلمان بالا سر کامنتت افتاده؟!
انصافا اون کاریکاتور رو دیدی که اینطوری رگ گردنت زده بیرون یا الکی داری جو میدی؟ اگه دیدی میشه 2 تا نشونه هم نه، فقط 1 نشونه بدی که اینها رزمنده هستن؟! (971116) (moderator1)
تحليل بسيار زيبايي بود لذت بردم بصيرت يعني اين . (971012) (moderator1)
دریابان
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۳:۵۳:۲۸
این کار ها دیگه نخ نما شده که قبل از انتخابات بخواهند نسق گیری کنند و در یک روزنامه را گل بگیرند که بعدا صدایش در نیاید و در زمان انتخابات حرفش را کسی نفهمد. (971016) (moderator1)
به عقیده من عقیده دکتر کچوئیان درست از زیرا :
1- سربند های بسیجیان حاوی شعار و نوشته است و چشم بند های کشیده شده فاقد نوشته هستند
2-بسیجیان عمدتا از طبقه سنی نوجوان و جوان بوده اند. اما افراد موجود در این کاریکاتور عمدتا میان سال به بالا هستند
3-نماد عمده ظاهری دیگر بسیجیان محاسن است که در این کاریکاتور وجود ندارد
4-هیچ نماد دفاع مقدس و حتا جنگ ( مثلاسلاح و .... ) در کاریکاتور وجود ندارد
5- ترسیم کننده خودش می گوید چنین منظوری نداشته و عنصر معنوی جرم وجود ندارد.
6-شور و هیجان بسیجیان هنگام اعزام به جبهه در این کاریکاتور وجود ندارد
با توجه به موارد فوق به عنوان نمک خورده انقلاب و دفاع مقدس معتقدم برداشت ها از این کاریکاتور صحیح نبوده است و نمی دانم این اصرار که بگوییم توهین شده چه فایده و حاصلی دارد. (971024) (moderator1)
دمت گرم حميد جان! خيلي منطقي بود. البته فايده و حاصل اين كار را از آقاي وزير ارشاد (با آن ظاهر مظلومانهاش كه آدم دلش برايش ميسوزد) و احمدي نژاد بايد پرسيد.... (971173) (moderator1)
اجازه ندهید دیگران چشم شما را ببندند. دوست عزیز کاریکاتور عکس نیست که همه این جزئیان شما را داشته باشد تا راه فراری هم برای خود باقی نگذارد. دیدن این کاریکاتور هر فرد بدون تخصصی را فقط به یاد عکس معروفی می اندازد که در آن رزمندان در حال بستن سربند برای همدیگر هستند. قرار نیست اینجا ریش داشته باشند چون اصلا کاریکاتورش بدون جزئیان است و تک رنگ است.
حتی اگر ریش هم برایشان می گذاشت شما می گفتید در این کارکاتور صدا گلوله و تیر نمی آید تانک دیده نمی شود خاکریز نیست. (971663) (moderator22)
ابراهیم
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۴:۰۸:۱۳
عجب !!!!!!!!!!!!!! نمیدانم اینطور تفسیر آقا کچوئیان را باید چگونه تفسیر کرد؟!!!
آقای دکتر!! کچوئیان...نمیدانم چقدر با کاریکاتور آشنا هستید؟!! اما آقای دکتر!!!! معمولا کاریکاتوریستهای از مولفه های قرار دادی که در ذهن مخاطب قبلا ثبت شده و مخاطب با آنها آشنایی قبلی دارد استفاده میکنند. که در غیر این صورت امکان نداشت با یک تصویر ساده مطالب پیچیده و زیادی را به مخاطب القاء کرد... دوست متفکر!یک سوال؟ کاریکاتوریست این کاریکاتور موهن از چه مولفه ی قرار دادی و حاضر از پس زمینه مخاطب خود استفاده کرده ؟ آنهم در هفته دفاع مقدس؟ دوست عزیز و گرامی چرا در مورد چیزی که اطلاع نداری نظر میدی؟ چه چیزی را میخواهی توجیه کنی؟ چه هدفی را دنبال میکنی؟.....
سایت الف ، به آقا توکلی بفرمایید ، حقد و بغض بی ریشه و حسادت و البته جاه طلبی و انحراف از مسیر ولایت انسان را به اینجا می کشاند که شما رسیدید.... (971035) (moderator1)
صادقی
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۶:۴۹:۰۶
شما سخت در اشتباه هستید. چشم هایتان را باز کنید و با یاد خدا قضاوت کنید. شما نه سواد بصری دارید نه هنر شناس هستید و نه متخصص نقاشی یا کاریکاتور شما تحت تاثیر کسانی هستید که اساسا به خاطر منافع سیاسی دوست دارند حتی سر به تن دکتر توکلی هم نباشه. واالله به خداااااااااا. زنده باد الف (971207) (moderator1)
ابراهیم
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۵:۰۴:۵۵
جناب آقای صادقی با تقوا!! فقط به این سوال جواب بدید! منافع سیاسی الان و در حال حاضر کجای و کدوم طرف فضای سیاسی این مملکت قرار داره؟ که بنده به خاطر آن دوست دارم سر به تن آقای توکلی نباشد!!! ((( :
اما آقا توکلی !!! آقای توکلی کی و چه وقت نقش تاثیر گذاری در تحولات این کشور داشته که بنده نخوام سر به تن ایشان باشد؟!!!چه کسی آقای توکلی را جدی گرفته که بنده بگیرم؟!! هدف بنده امر به معروف و نهی از منکر بود ...انشاالله
بعد دوست عزیز شما چطور تشخیص دادید بنده کاریکاتور را نمی شناسم؟ و با هنر آشنا نیستم ؟
اما امیدوارم شما جزو کسانی نباشی که امید به فتنه ی 92 بسته اند!!!!!
و از اشتباه سایتهایی مثل الف که خواسته یا ناخواسته کمک به آتش تهیه فتنه سال 92 میکنند ؟
البته با تقوایی که شما داری !!! بعید است !! بعیددددددددددد (972322) (moderator22)
صادقی
۱۳۹۱-۰۷-۰۹ ۰۰:۱۲:۳۷
جناب اقای ابراهیم
سلام
بنده نه تنها جزو فته گران نبودم و نیستم و اتفقا جزو همان خواص نیز هستم که برای منافع ملی حاضرم از زندگی خودم هم بگذرم اما شما که هنوز نه به دار است نه بار چطور به خودتان اجازه میدهید راجع به فتنه ی نیامده 92 نظر دهید؟ آیا بکار بردن همین اصطلاحات عین فتنه نیست؟ یعنی پس شما فتنه جدیدی را پیش بینی میکنید؟ نخیر به نظر من همین عدم همدلی ها و خصومت ها ان هم بخاطر یک کاریکاتور خودش نشانه ای از فتنه برانگیختن است. برادر من من میگویم با چه استدلالی از یک کاریکاتور غیر صریح چنین برداشت هایی میکنید؟ در دنیا هر روز صدها هزار تصویر و تبلیغ و کاریکاتور چاپ میشود اما کسی مشکلات بزرگ و حیاتی مملکت را رها نمیکند تا بخاطر یک کاریکاتور همه را به جان هم بیاندازد. 18 تیر یادتان هست؟ سخنرانی رهبر معظم یادتان هست؟ ایشان در کمال تواضع و بزرگی فرمودند اگر کسی عکس بنده را پاره کرده است من از او صرف نظر میکنم. و واکنش اخیر ایشان درباره بکار بردن القابی که خود ایشان با آنها مخالف هستند. ایا این اغتشاشات ناشی از عدم توجه ما به فرامین رهبری نیست؟ ما اگر پیرو ولی فقیه هستیم اگر مخالف فتنه هستیم چطور رفتار و منش ایشان را الگو قرار نمیدهیم؟ به این جناب وزیر ارشاد باید بگوییم برادر من شما مشکل کاغذ و نشر که جزو اصلی بدنه فرهنگ هست رو حل بکن حالا تا گاریکاتور. من میخوام داد بزنم چرا در فیلم اخراجی ها کسی اعتراض نکرد؟ این سینما جز توهین چیزی دیگری دارد؟ مساله و مقصود من شخص شما نبود بحث من این است که احساساتی نشیم و بر اساس هیجان نظر ندهیم و همه چیز را در جای خودش بررسی کنیم. هنوز انتخابات نیامده شما از فتنه جدید دم میزنید؟ جهت اطلاع ،من که طرفدار جناحی جز ولی فقیه نیستم اما برای رضای خدا پیشینه زندگی دکتر توکلی را مطالعه کنید بعد قضاوت کنید نمیدانم شاید سن و سال شما اصلن قد نمیدهد که نسبت به مسئولین شناخت داشته باشید. بله دوست عریر. (972962) (moderator1)
بنده خسي در ميقات جانبازانم ..خواستم بگم: رزمنده گان دفاع مقدس و بسيجيان واقعي و جبهه ديده هر گز راضي نمي شوند به بهانه دفاع از ايشان روزنامه اي تعطيل شود و كاركنانش به زندان بروند...! لطفا شجاع باشيد و نيت سياسي خود را پشت اين هجمه پنهان نكنيد.!؟ (971056) (moderator1)
عجیبه که این عده متحجر به این جانباز عزیزمان هم منفی داده اند.
شما که به رزمنده ها احترام نمی گذارید حق ندارید برداشت منفی از این کاریکاتور کنید. اگر به رزمنده ها، چه آنها که شهید شدند، چه آنها که جانباز یا اسیر شدند، چه آنها که رفتند و بحمد الله سالم برگشتند احترام نمی گذارید، پس چرا این کاریکاتور باعث شده به شما بربخورد؟؟ (971436) (moderator1)
ابراهیم
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۵:۰۷:۲۷
بنده هم به عنوان یک رزمنده و جانباز دفاع مقدس می گویم آقای خسی در میقات !! تو از خودت مایع بذار اگر هنوز جانباز باقی مانده باشی البته!!!! (972326) (moderator22)
ابراهیم
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۵:۰۹:۰۹
الف ببین کارت به کجا رسیده که کسانی که خودت میدانی و همه میدانیم چه کسانی هستند به مجیز گویی تو کمر بستن!!!!
این نتیجه دوری از خط ولایت آقای توکلی (972332) (moderator22)
در زمینه مبارزه با اختلاس و فساد و...هم همینقدر فرز عمل می کنید؟ (971065) (moderator1)
مسعود
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۶:۴۳:۳۳
كاش در موقع اختلاس عظيم و برداشت شبانه از بانكها و كاغذپاره كردن پول ملي و آه و نفرين مردم از گرانيها و ... هم اينقدر سريع عمل مي نمودند آقايان! از كاغذپاره شدن پول ملي 75 ميليون ايراني ضرر مي كنند اما اين كاريكاتور روزنامه شرق را به فرض اينكه توهين كرده باشند چند نفر ديده اند؟ (972469) (moderator22)
منصور
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۴:۳۸:۰۸
این نهایت تحجر و واقع بینی است دلیلی وجود ندارد که طرحی این چنین ساده اینقدر شلوغ بازی شود بس ظر فیت کجاست یعنی استدلال ما اینقدر ضعیف است بس اسلام در کجا قرار داردو به کجا میرویم (971068) (moderator1)
لطفا شفاف عمل کنید و همه ی کامنت هارو بزارید تکراری هم باشه اشکال نداره تا معلوم شه افکار عمومی کدوم وریه بلکه کلمه ی مردم از دهن بعضی ها بیوفته !!! (971077) (moderator1)
آقايان الف! اگر اين طور پيش برويد، بيترديد مخاطب خود را از دست خواهيد داد. ميشه دليل بستن قسمت نظرها و كامنتها را در برخي خبرهايتان بگوييد؟! آيا اين خودسانسوري و ترس از نظر دادن مخاطبان نيست؟
لطفا زودتر اين مشكل را حل كنيد وگرنه بزودي مخاطبان خود را از دست خواهيد داد. من در تعجبم كه نظامي كه ادعا مي شود پايههايش محكم است، چطور از كامنت و نظر من و امثال من به لرزه ميافتد..... (971106) (moderator1)
علیرضا
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۵:۴۶:۳۰
.......... باز هم یک برداشت غیر کارشناسی دیگر در دولت.......متأسفم.....
همانند کارهای دیگر......... فکر کنید اینجا یک روزنامه تعطیل میشود ولی به عنوان مثال در بحث اقتصاد چه کسانی تعطیل میشوند ؟؟؟
چه کسی میخواهد پاسخگو باشد ؟؟؟ (971134) (moderator1)
نظرم نسبت به دكتر كچوئيان به كلي عوض شد. از اين به بعد حتما به تحليل هاي اين استاد فرزانه توجه بيشتري مي كنم. (971190) (moderator1)
در پائین نیز گفتم که شماها چشم همدیگر را با این کامنت هایتان بسته اید. طور یکه با یک حرف نظرتان در مورد یک شخص که هزار حرف دیگر زده است عوض می شود. نه رزمندگان. شما نیز احتمالا از افراد علاقمند به فرهنگ دفاع مقدس نیستید که آن عکس معروف را ندیده اید که که در آن رزمندان در یک صف در حال بستن سربند برای یکدیگرند. ندیدید که این کاریکاتور چرا باید در هفته دفاع مقدس چاپ شود! حالا شما بگویید چشم شما بسته نیست؟ (971657) (moderator22)
بدبینی و تحجر و همه را دشمن دانستن مخصوص افرادی است که اطمینانی به خود و نظام خود ندارند. دست بردارید از این تفسیرات مسخره که هر چیزی را به توهین و تشویش ارتباط دهید. مقداری به خود اطمینان پیدا کنید و به صحبت هایی که در مورد رفتار مناسب از قول بزرگان دین بیان میکنید توجه کنید. پس تمام این گفته ها شعار است؟ (971192) (moderator1)
سرباز
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۶:۳۷:۴۰
متاسفانه در كشور ما هر كس و گروهي برداشت هاي متفاوتي نسبت به يك موضوع دارند اگر بخواهم نسبت به اين كاريكاتور نظر بدهم انواع نظرات به ذهنم ميرسد حال بايد خدا را در نظرم داشته باشم (971197) (moderator1)
صادقی
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۶:۴۵:۰۳
سلام
من از منظر جناحی و از روی تعصب و یا با حمایت از روزنامه شرق و هیچ روزنامه دیگری کامنت نمیگذارم بلکه میخواهم چند نکته مهم را به عرض برسانم:
1 در مواجه با هرگونه تصویر و بطور کلی نشانه های تصویری که به طور مستقیم به امر خاصی اشاره نمیکند و به عبارتی بیان صریح ندارد حکم صریح هم نمی توان داد. یعنی همانطور که برای خواندن یک متن انگلیسی یا چینی شما نیاز به داشتن دانش آن زبان هستید پس بنابراین برای خوانش یک تصویر هم ما نیازمند سواد بصری هستیم.
2 دانش هرمنوتیک یا علم تفسیر مجرایی است برای تفسیر یک متن . خواه متن بصری یا دیداری باشد خواه متن نوشتاری. مثل تفاسیری که بر متون کلاسیک یا کهن نوشته می شود و البته این تفاسیر قطعی و مطلق نیست.
3 بر اساس نظریه دریافت یا دریافت از جانب مخاطب که کسانی مثل گادامر آن را مطرح کردند هر مخاطب یا تماشاگری در مواجه با یک اثر هنری خواه ادبی باشد خواه تصویری می تواند برداشت ها و معناهای ضمنی آن را کشف و لاجرم تفسیر کند. البته تفسیر هیچ مخاطبی شبیه دیگری نیست و لذا تفسیر دامنه ای باز می یابد.
4 تفسیر و برداشت هر مخاب از معناهای صریح یا ضمنی یک اثر مثل کاریکاتور وابستگی زیادی به بافت فرهنگی و اجتماعی مخاطب دارد. و قطعن برداشت های ما نه تنها جنبه ذهنی می یابد بلکه با فضای فکری، اعتقادی و فرهنگی ما در ارتباط است. از این رو به نطر میرسد اگر قایل به تفسیر و احترام به برداشت های مخاطبین هر اثر باشیم بدیهی است که ما در این فضا می توانیم پذیرای نقد هم باشیم. یکی از دلایل عدم پذیریش نقد و انتقاد در فضای فرهنگی اجتماعی و سیاسی کشور ما همین مساله متکلم بودن است که حاضر به پذیرش عقیده مقابل و علم تفسیر نیست.
5 کاریکاتور روزنامه شرق دست کم در سطح نشانه های تصویری اصلا اشاره به رزمندگان و بسیجیان ندارد. ترکیب و ساختار این کاریکاتور فقط ممکن است به شکا صوری ما را یاد بستن سربند در جبهه ها بیاندازد که این مساله فقط یک ارجاع بینا نشانه ای است. در حقیقت تفسیر ما موجب برداشت های گوناگون می شود و حالا با این اوصاف با چه استدلالی می توان این کاریکاتو را توهین تلقی کرد؟ بماند که خود کارکاتوریست هم اذعان دارد هرگز چنین قصدی نداشته است.
6 به نظر من توهین آمیز ترین صحنه نسبت به دفاع مقدس و رزمندگان عزیز همین فیلم ها و سریل های مبتذل هستند که صحنه و نبردهای این کشور را با توجیه طنز به سخره گرفته اند. جالب است که فیلم ها با صراحت تمام توهین میکنند اما کسی دم نمیزند. اما در مقابل یک کاریکاتور که اصلا موضوع آن لزوما رزمنده نیست همه معترض می شوند. چرا؟؟؟ آیا جز این است که در آستانه انتخابات قرار داریم و ...................... خودتون بگید بقیه اش را... (971202) (moderator1)
رحمان
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۷:۱۲:۵۹
حالا چرا اینقدر عجله کرذدند روزنامه را بستند وعدهایی را از کسب کار ونان خوردن انداختند جواب اگر بعد مشخص شد که منظور کاریکاتوریست توحین نبود چه کسی مسئول بی کاری کارکنان روزنامه است (971225) (moderator1)
امیدی
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۲۲:۴۶:۲۸
اگر توجیه از نان خوردن انداختن را بکار ببریم که هر کاری در دنیا قابل توجیه می شود
چگونه می شود با توهین به مقدس ترین نهاد هر کشور که (سرباز - دفاع ) است نان خورد
در صفحه دفاع مقدس تصویری چاپ شده که حتی بچه های دبستانی را بلافاصله به یاد رزمندگان می اندازند و حتی در سایت های بیگانه هم چاپ شده است آن هم به همین منظور
از طیف نظرات موافق و مخالف هم می شود برداشت کرد که دقیقا نظر طراح این کاریکاتور توهین بوده است زیرا اکثر حامیان و کلیک کنندگان الف و توکلی معدود سبزینه هایی هستند که
اولا به اینترنت نامحدود دسترسی دارند
وقت به حد کافی دارند
بغض و عداوت از احمدی نژاد از سکنات آنها می بارد
معیار آنها هم مخالفت منطقی و غیر منطقی با دولت است چه کار خوب انجام دهد و یا مثل ملان که وضع پول ملی را به افتضاح کشیده است
ولی اندازه هجمه ها در این سایت واقعا ناجونمردانه است (971474) (moderator1)
مسئول بیکاری بقیه مدیر مسئول روزنامه است. (971655) (moderator22)
کاربرخی هنرمندان!! همین است وقتی طرحی دارند و به انان ایراد گرفته می شود توجیه می کنند و راه فرار برای خود درست می کنند. تصور می کنند قشر هنرمند فقط کسانی اند که هم فکر خودشان هستند. اقای حیدری این تصویر فقط لباس رزمندگان را کم دارد و همه چیز ان شبیه و یاداور صف رزمندگان است. یک نمونه را می خوام نام ببری که این تصور و ذهنیت از ذهن من حذف شود. در این صورت مخلص شما هستم.
می تونستی طور دیگری رسم کنی که این اتهام وارد نباشد. واقعا دلم به حال هنرمندان می سوزد. بیکار بودی هیچ چیز دیگری به ذهنت نمی رسید. (971228) (moderator1)
صادقی
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۲۲:۳۴:۳۳
عزیزم شما هم داری تند میری. اولا هر کاریکاتوریستی لزوما هنرمند نیست پس پای اهل هنر را وسط نکشید چون به اندازه کافی فضای هنر را با مسایل دیگه در هم آمیخته اند. شما که توی ذهنت تصوری از رزمنده ها داری که شبیه کاریکاتور مذکور است پس معلومه اصلن اهل جبهه و رزمنده بودن و غیره نیستی. من مطمینم خود رزمنده ها هم شکایتی ندارند بخاطر اینکه رزمنده های ما برای اسلام و مملکت و خدا رفتند نه برای منت گذاشتن رو سر ما. این داد و قال های بیهوده راجع به یک کاریکاتور از جانب عده ای فرصت طلب مطرح شده که دوست ندارند یک روزنامه مثلا اصلاح طلب برای حمایت از کاندیداهای مورد نظر برای انتخابات فعال باشه. در نتیجه سرشو کردند زیر آب. بیخودی شلوغش نکنید که همه ما بابت افکارمون باید در پیشگاه الهی جواب بدیم. به ویژه مسببین بریدن نان دیگران. (971466) (moderator1)
اقای که گفته باید اعدام بشند خدا وکیلی خودت چند روز جبهه رفتی که اینقدر تند میری منم به عنوان یه رزمنده کوچیک دوران جنگ چیز خوصی ندیدم که توهین باشد (971245) (moderator1)
من به نوبه ی خودم جا داره از مسئولان، ارگان های دولتی، خصوصی، روزنامه نگاران، مقاله نویسان دست اندرکاران، همه و همه که به خوبی دغدغه ی روز مردم را شناسایی می کنند تشکر کنم (971254) (moderator1)
روزنامه نگار
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۸:۰۲:۰۱
اگر در جایی واقعا برای آزادی یا سایر حقوق قانونی مردم احترام و تقدس قائل باشند ، نهایت دقت و احتیاط را می کنند که اینها مخدوش نشود و زیرپا گذاشته نشود. اینقدر بستن روزنامه تو مملکت ما عادی شده ، که لحظه ای به این فکر نمی کنیم ، که فرضا هم تخلفی شده باشد ( که نشده ) ، اینکه بیاییم یک روزنامه رو ببندیم ، کلی شغل و فضای کار و زندگی را برای چندصد خانواده از بین ببریم ، این چه تناسبی با آن تخلف فرضی دارد ؟؟؟ اگر بنده آنجا یک آبدارچی باشم یا گزارشگر بخش حوادث یا هر همکار دیگری در آن روزنامه ، در آنصورت من چه گناهی کرده ام که با تخطی یک فرد دیگر ، شغل و زندگی و تمام امنیت و آرامش روانی ام باید بهم بریزد ؟؟ اسم این عدالت است یا تزریق اعتماد و اخلاقیات در جامعه ؟؟
وقتیکه خودمان بعنوان مسئول این جامعه نشان می دهیم که مسئولیت پذیری نسبت به سرنوشت افراد این جامعه تا چه پایه فاقد اهمیت است ، پس چه انتظاری از همان افراد داریم ؟
تجربه ی من از کامنت گذاشتن در سایت های اصولگرا این بوده که معمولا چاپ نمی شود ، در آنصورت هم این کامنت را برای خود دوستان ممیزی می گذارم ، تا شاید حرف حقی در آن نهفته باشد. (971264) (moderator1)
با روزنامه شرق برخورد سیاسی شده است کاریکاتور هیچ ربطی به رزمندگان ندارد هیچ ایرانی که نوک سوزنی شرف و وجدان داشته باشد حتی مخالفین و منتقدین حکومت هم ارزشهای رزمندگان دفاع مقدس را قبول دارند و این عزیزان در قلب همه ملت با سلیقه های مختلف قرار دارند / عده ای قصد دارند در پوشش دفاع از این طبقه عزیز اهداف سیاسی خود را علیه رقیبان سیاسی اجرا کنند اما غافل هستند که وقتی نسبت مخالفت و تمسخر رزمندگان به رقیب میزنند قبل از اینکه به اهداف سیاسی خود برسند ارزشهای والا و مقدسی که ذره ای تردید در آنها وجود ندارد بازیچه مقاصد خود میکنند / آن کسانی که اولین بار اعلام کردند که در یک روزنامه داخلی به رزمندگان توهین شده باید تحت پیگرد قرار گیرند زیرا مطلبی را اشاعه داده اند که حقیقتا" در ذهن هیچ انسان ایرانی آزاده ای که دست به قلم دارد هرگز تصور شدنی نیست همه ما در این کشور با هر سلیقه و روش سیاسی اعم از موافق و مخالف/ عامی و روشنفکر / برای همیشه و تا ابد مدیون سربازان و فرماندهان و پاسداران و سرداران شهید شده در راه استقلال و عظمت ایران بوده و هستیم / (971277) (moderator1)
مسعود
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۶:۴۹:۳۶
من از هواداران اصلاح طلب هستم. به رزمندگان دفاع مقدس و شهدا عشق مي ورزم و شرمنده ام كه امروز عده اي بر سر سفره آنها نشسته اند و شعار شهدا و ارزشها را سر مي دهند اما به دنبال منافع دنيايي خود هستند صرفا به دنبال پست و مقام هستند حتي به قيمت شعارهاي دروغين و جعل مدرك و خرج پولهاي آنچناني هنگام تبليغات اما اينجور جاها مي شوند انقلابي تر از انقلابيون. كاتوليك تر از پاپ.! چشم خود را بر روي مشكلات روز افزون مردم بسته اند و فقط به حفظ صندلي خود مي انديشند و بس. سالهاست پروژه هاي نيمه تمام وجود دارد و بر زمين مانده است تازه كارخانه هايي هم كه فعال هست تعطيل مي شود يا تعديل نيرو مي دهد اما معلوم نيست آقايان دولتي و نمايندگان مجلس چه مي كنند و دغدغه شان چيست؟ (972481) (moderator22)
اخر در شرايطي كه هيچ كس، حتي مخالفان قسم خورده نظام حاضر نيستند به كساني كه براي دفاع از مملكت جان خودشان را كف دست گرفتند اهانت بكنند، روي چه حساب و به چه دليلي ممكن است يك روزنامه داخل ايران چنين خبطي بكند؟ مگر اين كه كسي بيماري توهين كردن داشته باشد كه هم عرف هاي جامعه را بشكند و هم به خودش ضربه بزند بدون هيچ منفعتي خاص. قرار بود بسته شود و شد! اين كاريكاتور هم چاپ نمي شد يك چيزي بالاخره پيدا مي شد. (971284) (moderator1)
ارمین
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۹:۰۵:۱۴
بدید کاریکاتور ها رو خود وزارت ارشاد بکشه اینطورد به کسی برنمی خوره . (971304) (moderator1)
abbas
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۹:۵۴:۵۱
این که همدیگر را چشم بند بگذاریم در جامعه امروز ما بسیار اتفاق می افتد . نمونه های آن را بسیار در مجلس دیده ایم . ما امروز واقعا مصداق این کاریکاتور هستیم. کمک میکنیم به همدیگر تا واقعیات را نبینیم (971348) (moderator1)
وقتی قراراست یک روزنامه غیر دولتی بسته شود بالاخره نیاز به یک بهانه ای دارد ودر این کشور هم که حرف حرف مسئولین است وبس هرآنچه آنها تشخیص دادن عین حق وعدالته وخلاف آن ناحق .... (971400) (moderator1)
مسعود
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۶:۵۱:۱۰
يك روزنامه مخالف هم تعطيل بشه خودش يك موفقيته براي وزارت ارشاد دولت عدالت محور و عقل كل كه اقتصاد و فرهنگ اين كشور رو به اوج شكوفايي رسونده و با درآمدهاي هنگفت نفتي . همه سر كارند و شاد و خرمند! (972483) (moderator22)
بهت زده
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۲۱:۵۰:۴۱
به پایگاه خبری تحلیلی صراط مراجعه کنید. آنجا به مطلبی به عنوان« شرق متخصص در امر توقیف» ببینید چه چیزی نوشته شده است مهم تر از مطلب کاریکاتور چشم بندان در آنجا شطرنجی شده است تا مخاطب بی اطلاع فکر کند که حتما نشانه ای از رزمندگان در آن کاریکاتور بوده است. این دیگر اشتباه تاویل نیست بلکه غرض ورزی است.
از کسانی که می گویند همه ی اصولگرتها مثل هم هستند و نباید به هیچ کدام از آنها توجه کرد متنفرم. سایت الف با این مطلب روشنگرانه اصولگرا است و سایت صراط هم اصولگرا. (971428) (moderator1)
سلام
شما هم که خودتون رو مسخره کردین
هر کاری که انجام میشه شما میگید اشتباه بوده
اتفاقا برخورد با روزنامه شرق درست بوده
شما هم اینقدر سیاسی باز نباشید (971455) (moderator1)
یعنی وضعیت کشوری که قرار بودحتی کمونیست ها هم حرفشان را آزاد بزنند یک هموطن وهم مذهب ما توان کشیدن یک کاریکاتور را هم نداشته باشد.فرض بر اینکه اصلا آقای حیدری قصدش همان چیزی باشد که بعضی ها برداشت کردند خوب اگر اینطور نبوده با صدها کاریکاتور و مقاله و... آنرا اثبات کنند نه اینکه طرف را بگیرند ببرند زندان . شنیدم حیدری شاگرد مدرسه فرهنگ حداد عادل بوده وباباش هم رزمنده . با اینکار دوست را تبدیل به معارض وبعد هم تبدیل به معاند میکنیم . در پایان از دکتر کچوئی سپاسگزارم. (971507) (moderator1)
من به عنوان یک جانبار و رزمنده 48 ماه حضور در جنگ بیشتر از ان متاسف شدم که با این تفصیرهای غلط بیشتر زرمندگان را مسخره کردید تا همراهی واز کاه برای منافعه خودتان کوه ساختید (971512) (moderator1)
بی نام
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۰:۱۸:۰۸
من راستش از اقای مطهری به عنوان هیات نظارت بر مطبوعات انتظار نداشتم که اینقدر سطحی بین باشن! وزیر ارشاد به علت دستگیری جوانفکر ناراحته برای همین دنبال ۱ فرصت میگشت تا ۱ روزنامه هم از این طرفیا ببنده (971527) (moderator1)
وطن پرست
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۰:۱۸:۱۷
اگر چشم بندی رزمندگان هست درسته چون زرمندگان چشمانشان را بستن و از زن و بچه و دانشگاه و کار و مال و ثروت گذشتن تا ما اینجا باشیم برادرای گلم بیخودی این موضوع رو بزرگ نکنیم و جان هم نیفتیم چون مملکت ما نیاز به همفکری و دوستی دارد نه از این مسائل بیایید به فکر کشورمون باشیم تا ایرانی ازاد را بسازیم (971528) (moderator1)
از معصوم نقل شده که اگر کسی گفت من مسلمانم شما حق ندارید بگویید تو مسلمان نیستی . حال این کلام را مقایسه کنید با وضعیت فرهنگی کشور که بدون هیچ دلیل قطعی فردی را بازداشت میکنند و روزنامه را تعطیل و با اینکه خود فرد میگوید من عاشق رزمندگان هستم و به خود جرات اهانت به رزمندگان را نمیدهم با اینحال افرادی که خود را به اسلام منتسب میکنند این را قبول نمیکنند . آیا بدتر از این میشد از اسلام دفاع کرد و چهره اسلام را مخدوش نمود (971529) (moderator1)
محمد . ع
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۰:۰۹:۵۴
نه دیگه ، این آقایون مسول و نمایندگان بهتر از کالیکاتوریست منظور اثر را می فهمند ! (971836) (moderator22)
دانیال
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۰:۲۳:۱۸
من یک نویسنده هستم. یک روزنامه نگار و دستم می لرزد موقع نوشتن! حتی از انتقاد کوچک می ترسم! آقا جان من ایرانی هستم، بچه ی همین آب و خاک ولی از هم وطنانم می ترسم! از این همه آدم ترسناک منتظر سانسور وحشت دارم!
مگه یک روزنامه نگار حقوق و دستمزدش چقدر است که آن را هم از او می گیرید؟ بر فرض که یک نفر خطا کرده (که نکرده!) بقیه را چرا از نان خوردن می اندازید؟ (971530) (moderator1)
شما ناراحت نان اون افراد نباشید این ها نونشان را از همین فتنه انگیزی ها در می آرن (971790) (moderator22)
فقط جهت اطلاع عرض میکنم که بنده هم مثل برخی از دوستان که در مورد این مطلب کامنت گذاشتند، از رزمندگان و جانبازان جنگ هستم. شخصن هم هیچ توهینی رد کاریکاتور مورد بحث نمی بینم و موقعی هم که این کاریکاتور را برای اولین بار دیدم اصلن به ذهنم خطور نکرد که به جنگ و جبهه و رزمندگان مربوط است.
مطلب دوم اینکه آقایانی که اینقدر برای رزمندگان جنگ سینه چاک میکنند بروند به اوضاع و احوال جانبازان شیمیایی برسند که بعضی هاشان حتی نمیتوانند خرج دوا درمانشان را تهیه کنند!
نکته آخر اینکه لطفن رزمندگان و جنگ و خانواده شهدا را وسیله تسویه حسابهای سیاسی خودتان نکنید! از 100 کیلومتری هم معلوم است که دنبال بهانه بودید که شرق را تعطیل کنید.حالا این کاریکاتور را بهانه امیال خودتان قرار داده اید. (971552) (moderator1)
این کاریکاتور چند موضوع را به ذهن می آورد:
کشوری که در آستانه وضعیت اسفبار اقتصادی است و مسئولانی که سعی دارند با دلایل واهی از پذیرش حقیقت سرباز زنند
جامعه ای که اهل کتاب و مطالعه نیست اما با چشم و همچشمی به طور کورکورانه به دنبال کسب مدرک دانشگاهی بالاتر می روند
مشکلات اجتماعی که فضای شهر را متعفن کرده و مردمی که با بی خیالی چشم خود را بروی فجایع می بندند
و در آخر
واکنش افرادی که در وجدان خود از بی غرض بودن طراح کاریکاتور با خبرند اما به طور دسته جمعی و از ترس یکدیگر یا از سر فرصت طلبی سعی دارند چشم خود را بر روی حقیقت ببینند (971564) (moderator1)
فقط حاج آقا رسائى.با توجه به سابقه فرهنگى و بصيرت عميق سياسى ايشون از سايت الف خواهش ميكنم تا نظر جناب شيخ را هرچه زودتر پرسيده ومنتشرفرمايند! با سپاس (971575) (moderator1)
قابل توجه منفی زنها ؛ایشان تعنه زده. (971766) (moderator22)
طعنه
نابود کردید زبان فارسی رو...این چندمین غلط نوشتاری هست که در کامنتهای زیر همین مقاله دیدم.
تقصیری هم ندارید البته،مقصر سیستم آموزشمونه (973181) (moderator1)
is just cartoon
_from Canada
Hajiagha
cartoonist (971607) (moderator22)
اکبرعلی
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۷:۰۹:۱۸
حالا میخواستند در شرق رو تخته کنند
بالاخره باید یه بهانه ای به دست میومده دیگه
خدا رو شکر قیافه های این کاریکاتور هیچ شباهتی به رزمنده هایی که ما توی تلویزیون و عکس های دوران دفاع مقدس دیدیم نداشتند و حتی لباساشون و فضا رنگ و بوی نظامی نداشت (971614) (moderator22)
بعضی اتفاقات اخیر آماده سازی برای انتخابات آینده است. خداوند به داد این مردم بدبخت برسد... (971631) (moderator22)
اره تو که راست میگی (972615) (moderator22)
jتو اين كاريكاتور چه توهيني شده بفرمايند ماهم بدانيم (971634) (moderator22)
آقای کچوئیان نشانه ای در مودر دفاع مقدس در این کاریکاتور وجود ندارد؟
مگر شما آن عکس معرف را ندیده اید که در آن رزمندان اسلام در یک صف در حال بستن سربند های مزین به نام ائمه (ع) بر پیشانی همدیگر هستند؟ مگر نه این که این کاریکاتور در آستانه هفته دفع مقدس چاپ شده است؟
عجیب است که آقای کچوئیان این دو نشانه آشکار را متوجه نشده است. (971640) (moderator22)
روشن دل
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۷:۵۶:۲۰
آخ جون يك سوژه خوب براي سركار گذاري مردم . گران فروشي . كم فروشي و احتكار و اختلاس و ........و در نهايت بي تدبيري دستگاه اجرايي كشور و يك هفته فراموشي اذهان عمومي از همه اين موارد و مردم سرگرم تفسير اين كاريكاتور باشند و ه دنبال مقصر (971644) (moderator22)
قرار نیست هر کسی در غرب توی سرتان می زند که روزنامه شرق را تعطیل کنید.
اصلا چه ربطی داشت. کاریکاتور هادی حیدری گروهی مرد در سن پنجاه تا شصت، با ریش تراشیده، تقریبا همه کچل هستند، در یک فضای نارنجی، بدون هیچ چیزی در پس زمینه نشان می دهد که این مردان هر کدام در حال بستن چشم بندی به چشم نفر جلویی خودشان هستند. این کاریکاتور را به هر انسانی در هر جای دنیا که باهوش و عاقل و بالغ و کمی خوش فکر و حتی اندکی بدبین باشد، اگر نشان بدهیم، خواهد گفت که این کاریکاتور در مورد افرادی است که سعی می کنند نه تنها واقعیت را نبینند، بلکه تلاش می کنند که جلودارشان هم واقعیت را نبیند. اگر همین کاریکاتور را به یک ایرانی ناآشنا به شرایط ایران نشان بدهیم، می گوید احتمالا کاریکاتور می خواهد گروهی از مخالفان اپوزیسیون حکومت را نشان بدهد. اما اگر آن را به یک آدم آشنا با شرایط ایران و وضعیت داخلی آن نشان بدهیم می گوید که کاریکاتوریست می خواهد یک گروه سیاسی از سیاستمداران را نشان بدهد که نه تنها خودشان قصد دارند واقعیات را نبینند، بلکه تلاش می کنند رهبران شان هم واقعیت را نبینند. اگر فرض کنیم که در کاریکاتور باید یک عنصر اغراق وجود داشته باشد، عناصر اغراق شده این اثر چشم بند، سرهای کچل( آدمهای پیر)، صف( پیروی افراد از همدیگر)، فضای انتزاعی( نداشتن زمان و مکان) است.
این کاریکاتور را می توان به خیلی چیزها ربط داد، به انقلاب لیبی و مصر، به محافظه کاران ایرانی، به بی کنش بودن نسل گذشته ایران و خیلی چیزهای دیگر، اما نه با چسب دوقلو یا چسب عادی یا با سریش با هیچ چیز این کاریکاتور به رزمندگان جنگ ایران علیه عراق نمی چسبد. برای این حرف دلایلی وجود دارد:
اول: در کاریکاتور باید یک نشانه وجود داشته باشد که با اغراق آن به موضوع مورد نظر برسیم، مثلا اگر بنا بود رزمندگان مورد نظر باشند، باید مثلا عنصری مثل ریش، لباس نظامی، توپ و تانک در پس زمینه، یا مثلا سربند یا هر چیز دیگری، مثلا سن و سال آنها که باید مثلا بیست ساله می بود اشاره شود. در حالی که هیچ نشانه ای در این موارد وجود ندارد و چندین ضدنشانه هم وجود دارد.
دوم: هادی حیدری اولین بار نیست که کاریکاتور می کشد یا به خاطرش متهم می شود یا به خاطرش زندان می رود، آدمی که اصولا مدافع دفاع هشت ساله رزمندگان علیه نیروهای متجاوز است، از نظر فکری و سیاسی به آنها نزدیک تر است تا کسانی که به او اتهام می زنند، هرگز چنین نظری در کارهایش وجود نداشته و هزار دلیل دیگر، اصلا چه معنی دارد که جز ذهن یک مریض که یک فرض را در ذهنش قرار داده و دلیلی هم برای اثبات آن نیاز ندارد- اصلا بهانه که دلیل نمی خواهد- چنین فرضی را به او تحمیل کند. به نظر من آن قاضی که این کاریکاتور را مصداق رزمندگان فرض کرده، باید به اتهام توهین به رزمندگان و هادی حیدری محاکمه شود.
سوم: این همه استراتژیست دارند میلیون میلیون از جمهوری اسلامی پول می گیرند تا انواع شیطان و کفر و نشانه صهیونیستی و وهابی را از خشتک پسرهای شهر و مانتوی دخترهای شهر دربیاورند، مثل برادر ع دیپلمه بیکار و پرفسور رانفی که پایان نامه اش را درباره رابطه بیضه و والت دیسنی در شلوار لی نوشته است. به یکی از آنها می گفتید که از همین آخرین شماره روزنامه شرق یک دلیل بیرون بیاورد، این که کاری نداشت. حرف عقلانی زدن تخصص و عقل می خواهد، مزخرف گفتن که دلیل نمی خواهد، ولی آدم مزخرف هم می گوید باید یک حداقل استانداردهای مزخرف گویی را لحاظ کند.
اگرچه بخشی از بهترین کاریکاتوریست های ایرانی به خاطر بی دانشی و فاصله گرفتن از جامعه ایران، متاسفانه دیگر توانایی این که حرف جامعه ایران را بزنند، ندارند، ولی توکا و مانا نیستانی، هادی حیدری و بزرگمهر حسین پور هنوز هستند که با تصویرهای پرمعنی و کشاف شان مردم را بخندانند و به فکر فرو ببرند. شرق تا کنون غروب نکرده، حالا هم مدتی این مثنوی تاخیر می شود (971649) (moderator22)
ای کاش بجای اینهمه عذر بدتر از گناه با یک عذر خواهی که همیشه جایش در بین ما ایرانی ها خالی است مساله را بپایان می رسانیم.
در فهم بشر دو قرینه همیشه نقش فعال دارند:
-قرینه حالیه
-قرینه مقالیه
قرینه حالیه فهم انسان است از حال و ظاهر یک پدیده خصوصا اگر ان پدیده به صورت زنده و یا عکس و تصویر باشد کاریکاتور که جای خود دارد چون کاریکتور حکایت از تفکرات فرد و در صورت حمایت گروهی حکایت از طرز تفکر گروه دارد بدلیل انکه ترسیم کننده در هر خط و خال ن پیش فرض دارد گرچه بیننده ممکن است بعضی اغراض دیگر را اضافه کند که به مخیله ترسیم کننده نمی رسیده است.که این موضوع حساسیت انتشار را برای همگان میرساند.
و اما انچه به فهم من رسید:
-کل تصویر در یک هارمونی صف و بستن چشم بند و دشت و فضای خالی خاطره نوستالژی از همان رزمندگان را به یاد می اوردو قرینه مقالیه که در نوشتار نیز ظاهر می گردد به ممد امده و پازل را کامل می کند و ان هموزنی کلمه سر بندان با واژه چشم بندان است.
-عدم لباس نظامی حکایت از وجود همان رزمندگان با لباس شخصی است که به لباس شخصی ها معروف شده بودند.
-حکایت است که د زمان پیامبر فردی برای معروفیت د برابر پیامبر در چاه زم زم ادار می کند اقای حیدری بهتر نبود تصویری ارائه می کردید که بجای تخریب سازنده باشد
ایا بهتر نبود که از تفکرات تخریبی خود در مسیر تعطیلی روزنامه ای وزین بهره نمی بردید .
ایا زمان ان نرسیده که در تفکرات خود تجدید نظر کنید و علیرغم همه مشکلات با چشم بندان مسیر تنویر رسانه ای یک مطبوع را مسدود نمی کردید.
نبوغ تخریب را همه دارند چه لشگر شیطان انرا حمایت می کند نبوغ تصحیح است که متاسفانه کمتر سراغ داریم .حکایتی تصویر کنید که به ودت بیانجامد نه دشمن در پای ان پایکوبی کند . (971669) (moderator22)
نظر دکتر کچوئیان و هم نظران ایشان توهین به فهم بینندگان است و یا تغافل (971672) (moderator22)
بسمه تعالي- در پاسخ به آقاي كچوئيان كه آسمان و ريسمان بسته اند در چه موقعيتي ديگري غير از اعزام به جبهه چنين وضعيتي- صف ايستادن و بستن چشم بند- وجود دارد؟ به نظر مي آيد كه آقاي كچوئيان خواسته است كه ناخواسته وجهه روشنفكري به خود دهد. ايشان كه اينقدر طولاني به مساله پرداخته اند چرا نگفته اند كه در غير از جبهه كدام وضعيت را تداعي مي كند؟ غير از اين موضوع اين مساله به چه چيزي اشاره دارد؟ آيا پيشاني بند در كدام مقطع از تاريخ و وضعيت اجتماعي ايران غير از رفتن به جبهه يا در مراسم عزاداري وجود دارد؟ در واقع ايشان در قدم اول نظر خود را نقض كرده اند.چون نمادهاي روشن و مستقيم را به گونه اي ديگر تفسير كرده اند. (971689) (moderator22)
با توجه به همزمانی هفته دفاع مقدس با چاپ کاریکاتور، مهمترین نتیجه ای که میشه گرفت اینه که یه زمان مردم با اعتقاد به مقدسات و هدفی که داشتند اون سربند ها رو به پیشانی می بستند و در راه خدا جهاد می کردند. الان با کمرنگ شدن از خود گذشتگی، هر کسی سعی میکنه با فریب و بستن چشم حقیقت طلبی دیگران به اهداف خودش برسه و دنیاشو آباد کنه. به نظرم نماینگان و وزرا باید از کاریکاتوریست این روزنامه به خاطر بیان واقعیت و تلاش برای دوری از فریب دیگران برای تصاحب پول و مقام و... تقدیر کنند. (971719) (moderator22)
مسعود
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۹:۰۲:۳۰
شک ندارم بخش زیادی از این کفنپوشان کاریکاتور را ندیدهاند
کینه و عنادی که با این روزنامه دارند سبب شده فرصت را غنیمت بشمارند و صدای مخالف را خفه کنند
اصلا چه معنی دارد یک روزنامه بر خلاف نظر ایشان چاپ شود و حرفهایش با حرفهای آنها فرق داشته باشد؟ (971726) (moderator22)
رزمنده دفاع مقدس
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۰۹:۰۷:۰۲
به نظر من اين كاريكاتور هيچ ربطي به رزمندگان نداشته و كساني كه اين كاريكاتور را به رزمندگان نسبت داده اند با نيت قبلي اين كار را كرده اند و هدفشان به آشوب كشيدن مملكت مي باشد (971733) (moderator22)
تنها چيزي كه از اين كاركاتور برداشت نمي شود رزمنده بودن اين افراد است (971829) (moderator22)
لطفا به جای این همه هیاهو حق وحقوق ایثار گران رابدهید (971846) (moderator22)
برخورد با این کاریکاتور و توقیف روزنامه شرق هم از مصادیق چشم بندی است که در کاریکاتور به صورت سمبولیک به آن اشاره شده (971848) (moderator22)
زینال عبدی
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۰:۲۵:۲۸
سلام
به نظر میرسد آقای دکتر کچوئیان تمایلی نداشته اند که به یاد آورند این نوع صف و بستن سربند تقریباً فقط توسط رزمنده ها اجرا می شده و چندین بار نیز توسط فیلم سازان مختلف از این نحوه عملکرد در صدا و سیما استفاده شده و تقارن موضوع با هفته دفاع مقدس دلیل دیگری بر اثبات هدف کاریکاتوریست می باشد. (971853) (moderator22)
احمدی
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۱:۰۴:۴۷
متاسفانه برخورد با این بندگان خدا طالبانیست رزمندگان واقعی انقدر معرفت دارند که با یک انتقاد که ان هم معلوم نیست نان 200 روزنامه نگار را نمیگیرند درود بر رزمندگان واقعی نه کسانی که یک روز هم رنگ جبهه را ندیدند و از همه ادعاشان بیشتر است (971892) (moderator22)
چرا تفسیر نمی کنید که همه مردم چشمشانرا به هزینه های گزاف ریس جمهور در نیویورک بسته است (971894) (moderator22)
عليرضا
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۱:۱۴:۰۷
موضوع بي سابقه دستگيري و بازداشت مدير مسئول روزنامه بوده!رويه جديدي كه كاملا بي سابقه بوده!كل اين جنجال از 2 سايت خبري و چند نماينده مجلس آغاز و به اتمام رسيد!تنها هدف هم انگار بست روزنامه بود!و تبعات اين موضوع:
بتداوم بازداشت مدير مسئول كه خود از خانواده شهدا بوده و 18 ماه سابقه جبهه و جانبازي رو داره
بيكار شدن حدود 100 نفر
انسداد فضاي مطبوعاتي
خودسانسوري
......... (971905) (moderator22)
نميدونم چندبار بايد كامنت بذارم كه متاسسفم براي اوضاع كشور
مسئولان فرهنگي كشور كه دارن فرهنگو نابود ميكنن
با اين قضاوتهاي نادرست تحليل هاي عجيب و غريب باعث شدند خيلي از بهترينهاي سينما و تئاتر و ... صحنه رو براي همين افراد نه چندان فرهنگي خالي كنن
و اما تاسف واقعيي و بسياااااااااااار بسياااااااااااااار زياد براي اين مجلسي كه به هيچ وجه نمايندگان ملت نيستن و به هيچ وجه از حقوق ملت دفاع نميكنن
مجلس به جاي اين كه با وزارت ارشاد همكاري كنه بهتر بود دغدغه خودش رو متوجه دفاع از نشريه ميكرد نه اينكه از نشريه دفاع كنه حداقل دغدغه اش معطوف به دفاع باشه اگه دغدغه اش معطوف به دفاع بود زنگ ميزد با كاريكاتوريست صحبت ميكرد علت كشيدن كاريكاتور رو ميپرسيد و ميديد اگه واقعا قصد توهين داشته اين همه بد و بيراه بهش ميگفت
مسئولين كشور سعي ميكنن در توهين و تهمت و لجبازي و ... از هم سبقت بگيرن
چه رييس جمهور باشه چه مطهري چه همين توكلي و چه رسايي و ...
اين نتيجه سالها اصولگرايي تو اين كشوره! (971910) (moderator22)
امیرعلی
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۱:۳۱:۵۱
من تاکنون ندیده ام که کسی به رزمندگان توهین ویا..... بکند همه انها قابل احترام هستند .حتی خارج نشین ها هم به دفاع مقدس و رزمندگان احترام میگذارند شاید کسانی دوست دارند همه روزنامه ها کیهان باشند (971930) (moderator22)
برداشت من از کاریکاتور در زمان حال اینست که مسئولان همگی چشم خود را به این گرانی ها و گرفتاریهای مردم بسته اند (971939) (moderator22)
بابا زشته
اینقدر کم ظرفیت نباشید
دنیا عوض شده - باید تحملمون بالا بره فرض کنیم منظورش این بوده - با این روش که کاریکاتورش رو تبلیغ کردین - یعنی هیچکی نموتونه با برخی از عقایدتون مخالف باشه یا نظری مثل این داشته باشه
خدا شاهده باور نمیشه از ما مردم ایران که هنوز توی خوابیم
ارز - مسکن - بی کاری و .... مهمترن برای اینا سینه چاک کنید (971941) (moderator22)
من به عنوان يك ايراني بدور از هرگونه تعلقات گوناگون حاضرم دست هر جبهه رفته اي را ببوسم . خدا وكيلي اين خدمت ، ايثار ، از جان گذشتگي كه جوانان عزيز ما در 8 سال دفاع مقدس داشتندرا فقط نمونه اش رو در صدر اسلام خواهيد يافت. در هر كشور ديگري هم بود خيلي بهتر از ما قدر جنابازان ، ازادگان و خانواده محترم شهدا را ميدانستند. همه ما فقير و غني ، خرد و كلان ، پير و جوان در هر موقيتي و جايگاهي كه هستيم مديون اين عزيزان هستيم. اون طراح و عوامل نشر آن كاريكاتور هم حتي اگر نيت سويي نداشتند اگر قدري درايت به خرج ميدادند مسلما در هفته دفاع مقدس چنين اقدامي نميكردند. (971961) (moderator22)
جا داره از سایت الف به شخصه به عنوان یک شهروند تشکر کنم که نظری مخالف با نظر دستگاههای حاکم ولی موافق با نظر اکثریت مردم (با خوندن نظرات و تعداد مثبت و منفیها میشه این رو متوجه شد) رو در سایت گذاشت، هر چند کلا با آقای توکلی اصلا در یک خط فکری نمیگنجم. (972005) (moderator22)
جورجیو
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۲:۳۷:۰۹
ما نفهمیدیم این موضوع چه ربطی به وزیر علوم و اظهارات ایشان داشت؟ موج سواری بسه! (972020) (moderator22)
چرا هميشه طرفداران وضع موجود در اقليتند ولي مدعي اند كه حداكثرند؟!!!! (972062) (moderator22)
فراموش نکنیم این حرف بزرگان دینمان و قانون اساسی :
اصل بر برائت افراد است مگر اینکه خلافش ثابت شود .
توجه کنید لطفا : ثابت شود . (972071) (moderator22)
به عنوان رزمنده و جانباز هرچه نگاه کردم چنین بداشتی نمیشه کرد.
اما کلیت کارکاتور حرف حقی میزند. لطفا دنبال گرفتن مو از ماست نباشید (972113) (moderator22)
علیرضا
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۳:۳۳:۴۵
به نظر من کسایی که یه همچین برداشتی کردن پس زمینه ذهنشون قسمتی از فیلم :لیلی با من است: بوده که عین همین صحنه رو نشون میده. (972133) (moderator22)
رنگ پشت صحنه در این کاریکاتور ذهن ها را به عکس های رزمندگان هدایت میکند. بنابر این نفرمایید که نشانه ای در خود کاریکاتور وجود ندارد. برای نشان دادن فضای شهری از چنین رنگی استفاده نمیکنند. (972144) (moderator22)
اگر فزض کنیم نظر کاریکاتوریست بسیجیان و اعتراض کنندگان به فیلم توهین آمیز بوده چه مشکلی بوجود می آید.
آ یا بسیجیان و مسلمانان تند رو معصوم و مقدسند؟
در کجای قرآن انتقاد از عملکرد یک مسلمان توهین محسوب می شود؟
فرض کنید یک نفر پیدا شده و فکر می کند آن دو گروه مذکور چنینی صفتی را دارند. باید اورا مجازات کرد و یا مجاب؟ (972158) (moderator22)
عبدالله
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۳:۵۲:۲۵
به نظر اين حقير بايد با كساني كه اين حساسيت را فقط از روي ناداني يا غرض بوجود آوردند برخورد شود از وزير محترم ارشاد ميپرسم اگر روزنامه ايران و ساير نور چشمي ها هم اين كاريكاتور را چاپ ميكردند باز همين نظر را ميداد اينها در حال خود زني هستند و از كوچكترين موضوع سوئ استفاده ميكنند من بعنوان يك رزمنده خطر جهل و خرافات ترويج شده را بسيار بيشتر ميدانم (972177) (moderator22)
آقای حیدری
سلام من یک رزمنده ام که اتفاقا در دوران جنگ مثل سایر رزمندگان عزیز
پیشانی بند هم داشتم وبه رسم آن دوران انرا برای یکدیگر گره هم میزدیم حتی بعضی وقتها نیز با ان شوخی هم میکردیم.به نظر من کارتون مورد اشاره نه تنها توهین به رزمندگان نیست که تداعی آنرا نیز نمی کند.و برداشت من همان جهل و چشم بستن بروی حقایق بی تدبیر قدم برداشتن است.
نمی دانم چرا برخی آقایان دنبال بهانه جویی و ایجاد تقدس کاذب برای برخی امور هستند که انرا وسیله رسیدن به اهدافشان کنند.
در حال حاضر این کارتون مسئله نیست بلکه مسئله اصلی اوضاع وخیم اقتصادی کشور است که ظاهرا هم متولی ندارد. (972219) (moderator22)
زين الدين
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۵:۴۸:۲۸
با سلام
همه آقايون منظور فهميدن لطفا خودتون به كوچه علي چپ نزنيد
آدم خواب ميشه بيدار كرد ولي امان از اون وقتي كه خودشو زده به خوابه
در ضمن اداي روشن فكرارو در نيارين. (972392) (moderator22)
خراسانی
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۷:۲۳:۰۱
قیمت ارز هم مهم است ای کاش مسولین کمی هم به فکر خرج زندگی مردم بدبخت بیچاره داشته باشند مردمی که حتی از خرید یک کیلو پنیر هم محروم هستند (972523) (moderator22)
تحلیلی فوقالعاده متین و به دور از جوزدگی بود و انشاءالله جو منفی کاذب به وجود آمده علیه شرق و کاریکاتوریست آنرا کمی تلطیف کند. متاسفانه برخی در این مملکت سعی میکنند خط و خطوط را پررنگ کنند و هرکس را هم که ارادتی به انقلاب، امام و شهدا دارد را به دامان اپوزوسیون «پرتاب کنند». (972583) (moderator22)
بازنشسته
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۱۸:۲۱:۲۸
البته تفسیر دکتر کچوئیان بنظرمنطقی ودرست است . البته بنا به اینکه در شرق کاریکاتور درج شده بایستی بنظربعضی ها ربطش به بسیجی ها بدهند دیگراینکه اذهان عمومی را ازبحث بی اعتباری ریال وبه فلاکت رسیدن قشرزحمت کش جامعه که امروزها باچنگ ودندان دارندزیرفشاراقتصادی کمرشان خردمیشود به جهت دیگری سوق دهند . آقای نماینده واقعا بفکرمردم هستید جلوی تورم ریسمان کسیخته را بگیرید (972631) (moderator22)
ای کاش بجای فکر متهم کردن و مچ گیری به فکر اصلاح کشور بودیم به فکر اقتصاد و... تا ماد هم قوی و قدرتمند تر از دیگران می توانستیم حرفمان را در دنیا به کرسی بنشانیم کمی تامل کنیم و زود قضاوت نکنیمان شالله موفق باشید و پیروز (972671) (moderator22)
متاسفانه مامردمانی جوگیر هستیم یک نفر پیدا می شه یه تز می ده عده ای هم که روغن نونشون تو این جور بزگنمائی هست و عدهای هم مثل همین کاریکاتور چشم بسته دنبال همون یه نفر سر و صدا راه می اندازند . مطمئه باشید خیلی از همین کسانی که دارند سر و صدا می کنند حتی کاریکاتور را ندیدند فقط جوگیر شدند (972676) (moderator22)
bahram
۱۳۹۱-۰۷-۰۸ ۲۰:۳۱:۳۶
چرا از واقعیت فرار می کنیم . خوب حقیقت این است که اکثر مردم نمی خواهند
واقعیت را ببینند . چون کاره ای نیستند . (972782) (moderator22)
آقای وزیر ارشاد و معترضین اگر چشم بند خود را لحظه ای ازچشمانشان بردارند حقیقت را بوضوح خواهند دید.و به اشتباه خود پی خواهند برد.مگر اینکه....... (972830) (moderator22)
امروز روزنامه ای تیتر زده بود: «توهین روزنامه شرق به مقدسات»... خدایا شاهد باش که علیرغم تمام دین و ارادتی که به قهرمانان جنگ 8 ساله احساس میکنم، اما همچنان اونها رو با «مقدسات» برابر نمیدونم و حتی اگر هم برابر بدونم (که نمیدونم)، اشاره کارتون شرق رو به این بزرگواران نمیدونم... ایکاش افرادیکه از شکسته شدن قلم یک هنرمند اینگونه شاد و سرمست شده اند، دفاع از این سرزمین و مرزبانانش را، در پیگیری پرداخت غرامت به ایران و جلوگیری از به تاراج رفتن سهم کشور در دریای خزر جستجو میکردند... (972964) (moderator1)
درود و سلام بر جناب کچوئیان که فارغ از مرزبندیهای سیاسی و باعینک بصیرت و واقع بینی به تحلیل مبسوط و علمی کاریکاتور مورد بحث پرداخته و فی الواقع با عدالت و انصاف موضوع را موشکافی فرمودند . ای کاش سایر مسئولین و فرهیختگان جامعه نیز در موضع گیریها فارغ از جور غبار الود سیاست و بدور از هرگونه حب و بغض گروهی و فردی نسبت به مسائل اینچنینی تحلیلی درست و علمی از وقایع پیرامونی خویش داشته باشند . (973140) (moderator1)
اگر اين كاريكاتور به جنگ و رزمنده ها ربط نداشت چار آن را در هفته دفاع مقدس منتشر كرديد؟ (973507) (moderator1)
با سلام به مولا علی (ع) که اشتراک همه ما باید باشد قسم که برداشت شما نادرست است و هنر را هم دارید با سیاست سیاه می کنید. به هیچ وجه نمی توان برداشت ضد دفاع مقدس را از آن داشت مگر آنکنه عمدا بخواهیم به سلیقه خود آن را تفسیر کنید قطعا آخرت پاسخگو خواهید بود همانا که وعده خداوند منان است. (973598) (moderator1)