نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 216674
دوربین هایی که محترمانه سرشما کلاه می گذارند
بخش تعاملی الف - حسین ثابتی عبدلیان
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۳
دریک صبح نه چندان زمستانی با سرعت مجاز در حال رانندگی بودم ؛ تقریبا ۱۰۰متر مانده بود تا به یکی از چهارهای شلوغ تهران که مجهز به دوربین ثبت تخلف گذر از چراغ قرمز بود برسم. از دور تابلوی شمارشگر چراغ که اکنون سبز بود عدد ۷۰ را نشان می داد. با یک حساب سر انگشتی و محاسبات معمول و با توجه به ترافیک روانی که به چشم می خورد، به این نتیجه رسیدم که می توانم به چراغ سبز رسیده و از چهار راه گذر کنم به ۱۰متری چهارراه که رسیدم عدد شمارشگر روی ۲۵ و درحال کم شدن بود و کاملا زمان داشتم تا چراغ سبز را از دست ندهم.

دو سه تا خودرو بیشتر تا چهارراه فاصله نداشتم که ناگاه عدد شمارشگر از ۱۵ به صفر پرید! در این حالت تمامی معادلاتی که برای گذر از چراغ سبز در ذهن مان ترسیم کرده بودیم برای من و دو خودرویی که جلوی من بودند به هم ریخت نخستین خودرو به گمان اینکه اکنون چراغ زرد خواهد شد و از بیم جریمه ۴۰ هزار تومانی اندکی درنگ کرد تا به چراغ قرمز برخورد نکند اما هنگامی که دید چراغ راهنمایی با وجود صفر بودن هنوز سبز است با حرکتی شتابناک و خطرناک به اصطلاح تیک آف کرده و چراغ سبز را به سلامت رد کرد.

خودروی دومی با تردید بیشتری و از ترس آن که مبادا چراغ زرد و بی درنگ قرمز شود چراغ را رد کرد نوبت من بود و اکنون تقریبا ۱۰ثانیه بود که شمارشگر چراغ روی عدد صفر ایستاده بود، در رفتن تردید بسیاری داشتم که خودرویی از پشت سر شروع کرد به بوق زدن تصمیمم را گرفتم و راه افتادم تقریبا نیمی از خودروی من روی خط عابر پیاده بود که ناگاه یک عابر پیاده از جلوی خودروی من گذر کرد چاره ای نبود، نیش ترمزی کردم تا عابر از چهارراه رد شود که ناگاه نور فلاش دوربین ثبت تخلف یک عکس چند ده هزار تومانی خوشگل از پلاک خودروی بنده برداشت!

کاملا مشخص بود که من در این میان هیچ تقصیری نداشته ام. شمارشگر چهارراه کاملا من را گیج کرده بود و عابر پیاده نیز سبب شد تا من نتوانم به راه خود ادامه دهم و در حالی که نیمی از خودروی من روی خط عابر بود به ناحق جریمه شوم. در این حال در حالی که بسیار خشمگین بودم به قصد اعتراض خودرو را گوشه ای پارک و به افسر راهنمایی سر چهار راه مراجعه کردم . شرح دقیق ماجرا را گفتم و از اینکه شمارشگر چراغ راهنمایی با پریدن روی عدد صفر و ایستادن روی این عدد به مدت دراز اسباب گیج شدن رانندگان را فراهم می کند و از اینکه عابر پیاده سبب ناتوانی من در رد کردن چراغ سبز شده است و در نتیجه یک جریمه ناحق آن هم در این شرایط دشوار اقتصادی روی دست بنده مانده است به افسر راهنمایی گلایه کردم. افسر راهنمایی در حالی که شانه های خود را با خونسردی بالا انداخت گفت که چراغ های راهنمایی هوشمند هستند و بسته به بار ترافیکی چهارراه چراغ را تنظیم می کند. در رابطه با تقصیرعابر پیاده نیز با کمال خونسردی گفت که کاری از دست او بر نمی آید و این دوربین ها چندان هم هوشمند نیستند تا بتوانند چنین شرایطی را تحلیل و بر پایه حق و حقیقت تخلف را ثبت کنند و مقامات بالاتر می بایست نسبت به این ضعف دستگاه اقدام کنند!

باری بنا به گفته خود پلیس محترم این دوربین ها چندان هم هوشمند نیستند تا حق کسی در این میان پایمال نگردد پس بی تردید نقص ها و ضعف هایی دارند که هنوز برطرف نشده اند و البته تاوان این نقص هاو ضعف ها را نیز مردم بیچاره می بایست پرداخت کنند. در حالی که بسیار نومید و ناراحت بودم چند دقیقه ای سرهمان چهار راه ایستادم و به رفت و آمد خودروها دقت کردم ، اگرچه برخی از خودروها به عمد چراغ قرمز را رد می کردند و براستی هم جریمه حق ایشان بود اما از اینکه می دیدم به جز من بسیاری از خودروها نیز همین بلای بنده بر سرشان می آید و به ناحق توسط دوربین جریمه می شوند و اعتراضی هم نمی کنند شگفت زده شده بودم. خودرویی را دیدم در حالی که چراغ سبز بود و نیمی از آن روی خط عابر پیاده بود پشت سر خودروی جلویی که قصد رفتن نداشت گرفتار شده بود چراغ زرد و بی درنگ قرمز شد و عکسی از تخلف ناکرده راننده خودرو برداشته شد ! کافیست تا خواننده این نوشته خود راننده بوده باشد تا گرفتار شدن در این شرایط را به خوبی درک کند. هنگامی که شمارشگر چراغ راهنمایی از عددی دو رقمی به ناگاه به عدد صفر تغیر می یابد و بدتر از آن هنگامی که روی عدد صفر به مدت طولانی درنگ می کند تمامی معادلات ذهنی یک راننده را بدون آن که او براستی نیت تخلفی در ذهن داشته باشد به هم می ریزد.

پرسشی که می بایست روابط عمومی محترم سازمان راهنمایی رانندگی بدان پاسخ دهد آن است که آیا یک چراغ هوشمند مجهز به یک دوربین هوشمند می تواند دقیقا شرایط ایستادن و حرکت رانندگان را تجزیه و تحلیل کند؟ چند درصد از این گونه جریمه ها به ناحق و بدون به وقوع پیوستن تخلف واقعی انجام پذیرفته است؟ و سرانجام آن که چه کسی می بایست پاسخ گوی جریمه هایی باشد که برای تخلف ناکرده از مردم گرفته می شود؟
 
کلمات کلیدی : حسین ثابتی عبدلیان
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۲ ۱۲:۳۰:۰۵
در يک دزدی بانک در گانک ژو چين دزد فرياد کشيد:
« همه شما در بانک، حرکت نکنيد. پول مال دولت است و زندگی به شما تعلق دارد. »

همه در بانک به آرامی روی زمين دراز کشيدند. اين «شيوه تغيير تفکر» نام دارد، تغيير شيوه معمولی فکر کردن.
هنگامي که يک خانم به صورت تحريک آميزی روی ميز دراز کشيد، دزد فرياد کشيد:
«خانم خواهش مي کنم متمدن باشيد! اين يک دزدی است، نه تجاوز جنسی.»
اين را می گويند؛ «کار کشته بودن» روی چيزی تمرکز داشته باشيد که برای آن کار آموزش ديده ايد.
هنگامي که دزدان بانک به خانه رسيدند، جوانی که (مدرک ليسانس مدیریت بازرگانی داشت) به دزد پيرتر(که تنها شش کلاس سواد داشت)، گفت:
« برادر بزرگ تر، بيا تا پول ها را بشماريم چقدر به دست آورده ايم.»
دزد پيرتر با تعجب گفت:
«تو چقدر احمق هستی، اين همه پول شمردن زمان بسيار زيادی خواهد برد. امشب تلويزيون ها در خبرها خواهند گفت ما چقدر از بانک دزديده ايم.»

اين را می گويند: «تجربه». اين روز ها، تجربه مهم تر از ورقه کاغذ هایی است که به رخ کشيده می شود!

پس از آن که دزدان بانک را ترک کردند،مدير بانک به رييس خودش گفت، فوری به پليس خبر بدهيد. اما رييس اش پاسخ داد:
«تامل کن! بگذار ما خودمان هم 10 ميليون از بانک برای خودمان برداريم و به آن 70 ميليون که از بانک ناپديد کرده بوديم، بيفزاييم.»
اين را می گويند «با موج شنا کردن» پرده پوشی به وضعيت غيرقابل باوری به نفع خودت.!

رييس کل می گويد:
«بسيار خوب خواهد بود که هرماه در بانک دزدی بشود.»
اين را می گويند «کشتن کسالت» شادی شخصی از انجام وظيفه مهم تر می شود.
روز بعد، تلويزيون اعلام مي کند 100 ميليون دلار از بانک دزديده شده است. دزد ها پول ها را شمردند و دوباره شمردند، اما نتوانستند 20 ميليون بيشتر به دست آورند. دزدان بسيار عصبانی و شاکی بودند:
«ما زندگی و جان خود را گذاشتيم و تنها 20 ميليون گيرمان آمد. اما روسای بانک 80 ميليون را در يک بش کن به دست آوردند. انگار بهتر است انسان درس خوانده باشد تا اين که دزد بشود.»

اين را می گويند؛ «دانش به اندازه طلا ارزش دارد.»
رييس بانک با خوشحالی می خنديد؛ زيرا او ضرر خودش در سهام را در اين بانک دزدی پوشش داده بود.
اين را می گويند؛ «موقعيت شناسی» جسارت را به خطر ترجيح دادن.
در اينجا کدام يک دزد راستين هستند (1985861) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۲ ۱۵:۵۵:۰۳
مشکل از اینجا ناشی می‌شود که ما قانون را نمی‌دانیم و معترض هستیم.

در قانون آمده که تنها زمانی باید وارد فضای چهارراه شویم که مطمئن هستیم می‌توانیم بدون مانع ظرف مدت 3 ثانیه از آن عبور کنیم. اگر خودروهای جلوی ما وارد چهارراه شده اند و ترافیک شده است و می‌دانیم اگر وارد چهارراه شویم نمی‌توانیم از آن عبور کنیم، اجازه ورود به محیط و فضای چهارراه را نداریم. در این وضعیت باید همانند وضعیت چراغ قرمز پشت خط ایست توقف کامل کنیم تا زمانی که فضای چهارراه خالی شود و مطمئن شویم که در صورت ورود به فضای چهارراه می‌توانیم بدون توقف ظرف کمتر از 3 ثانیه از آن خارج شویم.

نکته دیگری که در قانون ذکر شده اینست که چراغ زرد به معنای ایست کامل پشت خط ایست و خط عابر پیاده است. متاسفانه حتی ماموران راهنمایی و رانندگی هم به این نکته ظریف توجه کافی ندارند. چراغ زرد زمانی است که به خودروهایی داده می‌شود که وارد فضای چهارراه شده اند تا به سرعت از فضای چهارراه خارج شوند و در این زمان هیچ خودروی جدیدی اجازه ورود به فضای چهارراه را ندارد.

اگر به این دو نکته که متن صریح قانون است و بین المللی است و همه جای دنیا هم وجود دارد دقت کنیم هیچ گاه با این مشکلاتی که ذکر شده مواجه نخواهیم شد.

مطمئن هستم دوربین‌های ثبت تخلف می‌توانند عادات اشتباه در رانندگی ما را اصلاح کنند. اگر اصلاح نشدیم، هر بار 100 هزار تومان هزینه بی دقتی و بی توجهی‌مان به حقوق دیگران را خواهیم پراخت. (1986139) (alef-13)
 
حسین ثابتی
۱۳۹۲-۱۲-۲۴ ۱۲:۳۶:۴۴
دوست گرامی ! گویا شما خوب متوجه نشدید . شما فرض بفرمایید که چراغ سبز است و و با خیال آسوده در حال گذر هستید که ناگاه یک عابر پیاده جلوی شما سبز می شود و برای چند ثانیه راه شما را بند می آورد عابر پیاده را که نمی شود زیر کرد عزیز من ! چراغ هوشمند چگونه تشخیص می دهد که در این میان تقصیر شما نیست و شما ناخواسته وسط چهارراه با چراغ قرمز گیر افتاده اید ؟ وانگهی! شما می فرمایید اگر وسط چهارراه شلوغ بود حتا اگر چراغ سبز هم بود رد نشویم ! عزیز من شما کافیست تا پشت چراغ سبز توقف کنید آنگاه صدای بوق ده ها خودروی پشت سری شما چنان دمار از اعصابتان در می آورد که دیگر این فرمایشات به کل از یادتان می رود . تازه این در صورتی است که بخت با شما یار باشد و راننده پشت سری با یک فحش و یا بدتر از آن با یک مشت ناقابل قانون مداری را به شما یادآوری نکند! این چراغ های هوشمند تنها در صورتی کارآمد خواهند بود که اولا تنها هنگامی جریمه کنند که از چراغ قرمز نه زرد گذر کرده اید ثالثا شمارشگرها رانندگان را گیج نکنند والسلام . (2025613) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۲۲:۵۲:۴۹
دوست عزیز سیستم به گونه ای طراحی شده که برای ثبت جریمه باید شرط اول محقق شده باشد و آن هم عبور از خط ایست اول بعد از چراغ قرمز است. بنابراین در این شرایطی که شما توضیح دادید جریمه نخواهید شد و اگر جریمه شدید یقین بدونید فکر میکنید راست میگید و .... (2839471) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۱:۱۴:۳۱
فرهنگ رانندگي ما ايرانيها بايد آنقدر بالا بره كه حتي در صورت لزوم و زماني كه بهتر است از چراغ عبور نكنيم، حتي اگر چراغ سبز باشد در هر ثانيه اي پشت خط عبر پياده توقف كنيم، (2346342) (alef-10)
 
پرهام
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۱۶:۳۶:۴۰
دوست گرامی حتما که نه صددرصد ماشین نداری که بدونی مردم به چه راحتی جریمه میشوند این حرفهایی که زدی روی کاغذ قشنگه ولی وقتی که در این موقعیت قرار گرفته باشی و یکی پشت سرهم بوق و چراغ برایت بزند که مجبور به حرکت بشی دیگه اینطوری داستان سرایی نمی کنی ....... (2476858) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۲-۰۳ ۱۲:۲۹:۰۴
در میدان گلها دوربین ها اتومبیل هائی را که هنگام چراغ سبز از خط عبور کرده اند ولی در میان راه چراغ زرد شده است را هم جریمه می کنند آیا واقعا این امر و اخذ چنین جریمه ای قانونی و شرعی است؟ (1987613) (alef-6)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۲۲:۴۸:۲۱
من واقعا برای این مردمی که به راحتی دروغ میگویند و وقتی اشتباه میکنند بدنبال توجیه و مغلطه هستند متاسفم.
دوست عزیز یکی از شرایط ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز اینست که بعد از سپری شدن چراغ قرمز از خط ایست اول بگذرید.در صورتی که در زمان سبز و حتی زرد از خط ایست اول عبور نمائید و به هردلیلی در وسط تقاطع بمانید جریمه نخواهید شد.
سخن من به شما دوستان عزیز اینست که به جای حملات ناجوانمردانه به قوانین و پلیس کمی رفتار غلط خود را تغییر داده و بر فرهنگ رانندگی بیافزایید.
یادمان باشد که سرعت در حریم تقاطع باید مطمئنه باشد و زیر 20 کیلومتر. در صورتی که شما با این سرعت تردد کنید حتی اگر شمارشگر تقاطع به یکباره کاهش یابد به راحتی قادر به متوقف کردن خودرو هستید. اشکال اینجاست که تلاشی برای ترک عادات غلط نمیکنید. (2839459) (alef-10)
 
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۱ ۱۵:۳۱:۳۶
اصلا اینطور نیست،من جندین بار به همین صورت که اسشون نوشتند دوربین برام فلش زده،موقع چراغ سبز روی هط بودم و هنگامی که ادامه دادم کراغ قرمز شد و برام فلش زد (3930781) (alef-11)
 
محسن
۱۳۹۲-۱۲-۰۳ ۲۳:۰۰:۲۳
اینقدر وضع رانندگی در این مملکت خراب است که با جریمه های 500 هزار تومنی هم درست نمیشه (1989110) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۱۲-۰۵ ۰۱:۲۰:۵۲
زیاد خودتون را اذیت نکنید .هرسال در بودجه کشور ردیفی از در امدها به جرایم رانندگی حال با اسم دیگر تعلق داره و اتفاقا از ردیفهایی هم هست که واجب الوصول است بنابر این انقدر دقت در وصول جرائم میشود که بعضی مواقع تاریخ جریمه قبل از تاریخ تحویل اتوموبیل از کارخانه است ویا مربوط به زمانی است که همان ماشین در پارکینگ توقیف بوده ویا در شهری که اصلا تا بحال اسمش را هم جز در اخبار نشنیده ای و صدها علت دیگه که نه دوربین هوشمند ونه بعد از کلی دوندگی مسولان رسیدگی به شکایات اجازه شنیدن حرفاتو دارن ساده ترین راه پرداخت جریمه برای ردیف بودجه است سالم باشی ویک سوال ؟ تابحال شنیده ای که یک مامور راهنمائی راننده ای را راهنمائی کرده باشه؟ (1991784) (alef-6)
 
امین
۱۳۹۲-۱۲-۰۵ ۱۱:۵۳:۱۶
البته هر سیستمی نواقصی دارد. یکی از دوستان بنده که آرم طرح ترافیک دارد، برایش پیامک تخلف و ورود به منطقه ممنوعه آمده بود! ابتدا همگی فکر کردیم که با یکبار مراجعه به پلیس 10+ و ارائه مدارک موضوع منتفی می شود اما چون دوربین ها مال شهرداری هستند و جریمه از طرف راهنمایی و رانندگی، این دوست ما تقریبا به 6 مرکز مختلف اداری مراجعه کرد تا بتواند جریمه اش را پاک کند و جالب اینکه در همه مراکز همه به او توصیه می کردند جریمه را بپردازد و بی خیال طی سیکل معیوب اداری شود! (1992237) (alef-6)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۲۳:۰۳:۰۰
با سلام .
گمان میکنم با یک بار مطالعه آیین نامه راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و اخذ جرایم به جواب کلیه اتهامات نابجایی که به پلیس میزنید خواهید رسید. لطفا لطفا لطفا قبل از اظهار نظر اندکی مطالعه نمایید.
خوب حرف زدن با حرف خوب زدن تفاوت داره . چه بهتر که هردوتاش باشه (3344613) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۹ ۰۲:۲۶:۰۴
اقا با عرض سلام من كه ثانيه شمار روي ٣٥ بود تا اومدم رد بشم قرمز شد بعد من روي خط واي سادم از من عكس گرفت حالا نميدونم عكس اول كه ميندازه جريمه ميشم يا نه بايد عكس دوم انداخت جريمه ميكنه اگه كسي ميدونه توضيح بده مرسي (3980120) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.