نظر منتشر شده
۱۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 194273
مراسم شبهای احیاء سیاسیون؛ فرصت یا تهدید؟
مرتضی روحانی، 7 مرداد 92
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۲
اخیراً خبری بر روی برخی از خبرگزاری ها و سایت های تحلیلی خبری با مضمون مکان و زمان مراسم احیاء سیاسیون کشور منتشر شد. این خبر که با صف بندی اصولگرایان و اصلاح طلبان و همچنین با مشخص نمودن سخنرانان، سعی در سیاسی کردن مراسم شب های قدر را دارد، افراد شهیر در این مراسم را به مخاطبان خود اعلام کرده است. اما سوالی که در اذهان عمومی شکل میگیرد این است که چرا پس از ۳۴ سال و اندی که از عمر انقلاب اسلامی میگذرد، مکان های مذهبی به محلی برای سیاسی کاری برخی از جریان ها بدل شده اند؟!

در این یاداشت به چرایی این سوال نمیتوان جواب مبسوط و ملموسی داد. زیرا واکاوی جواب این سوال نیاز به کنکاش مسائل تاریخی، سیاسی، اجتماعی و از همه مهمتر فرهنگی دارد و به طور قطع از حوصله این یاداشت موجز خارج است. لیکن آنچه که باعث شد اینجانب دست به قلم ببرم و نکاتی مختصر در باب این موضوع ذکر کنم، سرانجام شکل گیری اعتقاد مردم و گروش آنها به مساجد در مواجهه با اینگونه صف بندی هاست.

باری اصلاح طلبی و اصولگرایی گرچه تاریخ و ریشه ای دیرینه در عمر انقلاب اسلامی داشته اند، اما دخالت دادن آنها در مراسم مذهبی مدت قلیلی است که توسط برخی از رسانه ها بوجود آمده است.
مهمترین دست آوردی که اینگونه صف بندی ها در میان توده عام و متکثر جامعه بدنبال دارد، سوق دادن کسانی است که با مکان های اعتقادی در گذشته سرآشتی ناپذیری داشته اند. ممکن است برخی از آنان به علت فحاشی و تهمت هایی که به شخصیت مورد تاییدشان در مسجدی زده شد است، رغبت و میلی به مسجد نشان ندهد. اما حضور همان چهره های مورد وثوقشان که گذشته آماج حملات قرار گرفته اند در برخی از اماکن مذهبی، میتواند نوید این را بدهد که خانه خدا متعلق به همه بندگان است و درب های این خانه به روی همه باز است.

حضور چهره هایی که از آنان به عنوان منتقد یا روشنفکر نام برده می شود، می تواند قشر عظیمی از جوانان را که در گذشته به اماکن ارزشی نظر مثبتی نداشته اند، راهی مراسم عبادی و عزاداری شب های احیاء کند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مسئولان شورای تامین هر استان، می بایست آنگونه با اعتراض سر سازگاری داشته باشند که اگر نقدی به اجزاء حاکمیت در این اماکن صورت گرفت به عنوان تهدید تلقی نشود. لیکن درج این خبر از این حیث میتواند به عنوان فرصت استنباط شود.

اما نگاه دیگری که به این خبر می توان داشت، نگاه تهدید محوری است. گرچه منفعت این خبر در بالا ذکر شد، اما بدون شک در گذشته مسجد بهترین پایگاه برای وحدت مردم بوده است. تاریخ نشان می دهد در اکثر حوادثی که ایران نیاز به اتحاد مردم داشته است، یگرنگی و همدلی مردم و در نتیجه وحدت آنان با مسجد گره خورده است. بایستی این را برای خودمان درس عبرت قرار دهیم که امام موسی صدر(ره)، پیش از خطبه خوانی نماز جمعه در لبنان، تریبون خود را در اختیار برخی از اسقف های ارامنه و مسیحی قرار می داد. از این رو محبوبیتی که امام موسی صدر برای خود ایجاد کرده بود سبب می شد، هر جمعه با شرکت عده کثیری از ارامنه در داخل نماز جمعه، بسیاری از مشکلات با اتحاد حل و فصل میشد.

بنابراین انتشار این خبر در تیراژ بالا اتحاد در جامعه را مورد لطمه قرار می دهد. به طور قطع میتوان گفت این گونه صف بندی ها سبب میشود، شخصی که به یک جریان و یا خط فکری مخالفت و اعتراض دارد، هیچگاه در داخل مراسم عبادی آنان شرکت نکند. از این جهت ممکن است در نگاه وی آن مکان مذهبی لکه دار شود و این اتفاق یکی از موارد دین گریزی است. نبایستی شرایط اماکن عمومی را به گونه ای قسمت کنیم، که مردم از همه فاصله بگیرند. وحدت عنصر گرانبهایی که به راحتی بدست نمی آید به همین دلیل حضرت امام خمینی آن را از واجبات دانسته اند. (صحیفه امام ج ۶ ص ۸۳)

بی شک از بین بردن حکومت شاهنشاهی زمانی به دست آمد که جریان های فکری گوناکون با اختلاف نظر های بسیار توانستند متحد شوند و انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند. بنابراین پیروزی مرهون همین اتحاد است.
«پیروزیمان با وحدت کلمه و اتکای به اسلام بود الله اکبر ما را پیروز کرد حالا هم سلاح ما همان الله اکبر است و وحدت کلمه ما را پیروز کرد. حالا هم سلاح ما همان وحدت کلمه است.» (صحیفه امام ج ۱۳ ص ۱۵۵)
 
یک معلم
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۷:۰۴:۵۳
احسنت درد دل ما را رقم زدی باور چند سالی علی رغم علاقه فراوان نمی تونم در اماکن مذهبی حضور داشته باشم حتی از مراسم شب عاشورا دل کندم تا توهین نشنوم (1538240) (alef-13)
 
دلی خون
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۰۰:۳۱:۵۰
خدایا خودت به فریادمان برس که این متظاهران به دینداری از دین بهره ی سیاسی نگیرند و تیشه بر ریشه ی دین نزنند. (1538863) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۹ ۱۶:۴۹:۵۳
دین از سیاست جدا نیست هرچند که حضور افراد از روی غرضه توی این مراسمات.
این افراد سیاست زدگی ایجاد میکنند که با سیاست فرق داره و نباید مجلس و مراسم به این جور جاها تبدیل بشه. البته بهترین سیاست به قول امام صادق(ع) صداقت هست که این مسئولین ندارند نه این وری نه اون وری هاشون. (1541267) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۱۷:۳۴:۰۴
واقعا براتون سواله؟ چون تحزب در کشور ما وجود نداره. تو همه کشورهای دموکراتیک، هر تفکر سیاسی می تونه برای خودش حزبی تشکیل بده و بقیه ی طرفداران اون تفکر هم عضو اون حزب بشن و در انتخابات ها از نامزدهای حزب خودشون حمایت کنند و در جلساتش شرکت کنند. اما در ایران چی؟ احزاب واقعی تشکیل نمی شوند و در صورت تشکیل هم برتابیده نمی شوند. در نتیجه سیاسیون کجا باید همدیگه رو ببینن؟ مجالس عروسی و عزا و مراسم مذهبی. در نتیجه مراسم هامونم اصولگرا و اصلاح طلب میشه. اصولگراها مسجد فلان. اصلاح طلبا حسینیه بهمان. چون اصولا هیچ چیزی سر جای خودش نیست. (1538285) (alef-13)
 
مرتضی
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۲۳:۱۲:۳۷
سلام
من وقتی از صدر اسلام می خوندم همیشه فکر می کردم که مسجد اساسا جایی برای اداره کشور و خطبه های سیاسی است .
چرا که دیانت از سیاست جدا نمی شه
با کمی تاریخ صدر اسلام خوندن می فهمی تحلیلت غلطه (1538784) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۹ ۱۳:۰۲:۵۲
منظورشون اینه که نباید طیفهای سیاسی مسجداشونم از هم دیگه جدا کنند این باعث تفرقه است به اشاره ای که به امام موسی صدر کرده توجه کنید (1540546) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۲-۰۵-۰۷ ۲۳:۴۲:۴۰
تحلیلی به غایت ساده انگارانه ای است. در مقدمه بحث سوالی این چنین طرح شده است: چرا پس از ۳۴ سال و اندی که از عمر انقلاب اسلامی میگذرد، مکان های مذهبی به محلی برای سیاسی کاری برخی از جریان ها بدل شده اند. آیا مگر شعار اصلی ما این نیست: دیانت عین سیاست ماست و سیاست عین دیانت ما. جای شگفتی دارد که نویسنده این واقعیت ساده را هنوز نمی داند. (1538820) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۱۰:۴۸:۴۳
منظورشون حسینه ارشاد بود و کانون توحیدو بنت الزهرا بقیه که مال خودشونه اشکال نداره مال اصلاحطلبها مورد داره فقط اونا حق ندارن خودشون کاملا حق دارن
(سانسور نکن دیگه اهانتم نکردم ) (1539062) (alef-13)
 
مریم رحمانی
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۰۳:۱۰:۲۲
واقعا تحلیله بسیار بسیار عالی بود
حرف دل منو زد
4 سال بخاطر سیسی کاری مساجد من نمیتونم برم شرکت کنم (1538953) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۰۳:۲۱:۱۹
دوست عزیز من فرصت و تهدیدش مهم نیست آنچه مهمه اینه افراد منتسب به یکی به خودشون اجازه میدن بکمک نیروهای پلیس و البته نیروهای غیبی مانع از مراسم گروه دیگه بشن !! (1538958) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۰۵:۲۹:۳۲
رسانه های گروهی دیگر محلی از اعراب برای قدرت نمایی مساجد در عرصه سیاسی باقی نمی گذارند . شاید در گذشته چنین بود ولی حالا نقش مساجد کم رنگ شده . لطفا این واقعیت را منتشر کنید که نسل جوان از مساجد خیلی فاصله گرفته و اتفاقا همین نسل در سیاست تاثیر گذاری زیادی دارد (1538997) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۱۰:۴۱:۳۸
فعلا که مراسم اصولگرایان رو تعطیل کردید (1539053) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۱۰:۴۱:۵۶
یکباره بفرمایید سیاسیون در مراسم مذهبی شرکت نکنند .چون به هر حال زبان به زبان و یا باحضور می فهمند فلانی هم در مراسم هست فلذاحضور نمی یابند و یا جلسه را ترک می کنند باید علت را جستجو کرد و ان نیست جز مردم را نادیده گرفتن و فشار ها از هر جریان به مردم ناتوان و محتاج (1539054) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۱۱:۳۱:۲۶
ما دینمان سیاسی شد اما سیاستمان دینی نشد (1539086) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۸ ۱۲:۱۶:۱۹
بايد اينگونه پرسيد كه چرا في المثل بعد از 34 سال ، حتي رئيس سابق مجلس اين كشور و از سابقون انقلاب هم نتواند صراحتا" حق خود را بگيرد و مجبور شود از منبر مسجد استفاده كرده و وعده اتش جهنم به اين و آن دهد ؟!

زماني معتقد بودند بايد به ماركيست ها و كمونيست ها و ملحدان هم در دانشگاه كرسي استادي داد تا مستدل حرف بزنند و مستدل جواب بشنوند اما به جايي رسيديم كه شخصيت هاي ملي كشور ممنوع التصوير و ممنوع المنبر و غيره مي شوند .

افرادي كه نمي توانند قرآن سر گرفتن يك روحاني در حرم امام رضا را تحمل كنند آيا مي توانستند سخنان شريعتي در حسينيه ارشاد را بپذيرند ؟!

خدا را شكر مي كنم كه شريعتي زنده نيست تا اين چيزها را ببيند (1539131) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۱ ۱۶:۳۷:۳۴
سلام
مثالي كه از امام موسي صدر زديد بسيار زيبا اما نا بجا بود. سعه صدر امام موسي صدر كجا و تنگ نظري هاي امرز كجا ؟ امام موسي صدر با برخورد هاي خود سعي در كسترش برادري و دايره اسلام داشتند و امروز عده اي دائما مي خواهند به افرادي كه خودشان به زبان مي گويند ما خودي هستيم بگويند " شماها اشتباه مي كنيد و دشمن هستيد !" (1544044) (alef-1)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.