نظر منتشر شده
۵۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 262871
حاشیه ای فقهی بر دلایل لغو کنسرتهای موسیقی
بخش تعاملی الف - امین میرزائی، 18 اسفند 93
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۱


مخاطبان محترم می‌بخشند اگر در بخشی از این مقال قدری تخصّصی سخن گفته‌ام، و عذر مرا می‌پذیرند اگر برخی مضامین این نوشته را پارسال و در یادداشتی دیگر بیان داشته‌ام.

وقتی گوش هوش برخی مخاطبان قدری سنگین است، چاره ای جز تکرار مکرّرات نمی‌ماند. این است که قرآن حکیم در مَطلعِ ۱۱۳ سوره قرآن - و در سوره نمل دوبار - رحمن و رحیم بودن خدا را بیان داشته و- بر خلاف حکم برخی فقیهان - آثار هنری دربار سلیمان (تماثیل و جِفان و قُدورِ راسیات)را ستوده.

این بود که علی علیه السلام درِ سنگین خیبر را از جا درآورد تا ظاهرگرایان آن را نسوزانند و آن اثر هنری گرانسنگ را از بین نبرند. اگرچه داعشیان -خودی و غیرخودی - همچنان پنبه در گوش دارند و کلام مُصَدَّر به رحمت ایزدی را به آیات قتال منسوخ می‌دانند. غافل از آن که هر حکم قضایی قرآن با جمله "عفو بهتر است" مزیّن شده و قاعده درء ( إدرَءِ الحُدودَ بِالشُبهات)، حقن دمای مردمان را به سفک دمای ایشان ترجیح داده.

قضایای حقوقی اسلام شیعی در ناحیه عِقدُ الحَمل، جاودان بوده و در ناحیه عِقدُ الوَضع در تصرّم دائم‌اند. به لسان فقهاء، پدیده ای مثل قِمار هماره حرام است، امّا اگرفی المثل نَردِ مبتنی بر تاس (و نه حتّی شطرنج که اصولاً با تأمّل و هوش و ذکاوت مرتبط است)، به قصد بُرد و باخت مالی صورت نگیرد، از دایره عِقدُ الوضعِ " x یا y یا z قمار است"، خارج شده و بالتَّبَع مشمول حکم عِقد الحمل هم قرار نمی‌گیرد.

به همین ترتیب آنچه در شرع مقدّس حرام است "لهو" است و نه موسیقی یا کنسرت یا نمایش ساز.اگر قرآن یا نوحه ابا عبدالله یا خطبه نماز جمعه را هم به قصد إغراء ( فریب) مردم بخوانند، همین حکم را دارد و حرام است، حتّی اگر خطبه خوان، صدایش را در گلو نچرخاند و یا خطبه را دکلمه کند. این است که شرع مقدّس اشک تمساح را، همسنگ طَرَبِ غیر مشروع می‌داند.

در نوشته ای که سال گذشته و به مناسبت بحث از عدم جواز نمایش ساز از سیما در همین سایت به نشر رساندم، به حکم فقهی مشهور موسیقی و حکم قرآنی مخالف (بلکه حاکم بر) آن اشاره داشتم. در اینجا ناچارم چهار بند از آن نوشته را عیناً تکرار کنم. مخاطبان محترمی که آن نوشته را خوانده‌اند، این تکرار را بر من ببخشند.

نوشتم آقایان محترمی که اصولاً با هر نوع موسیقی - با یا بی ساز- مخالف‌اند، دقت نفرموده‌اند که خطاب "اقرإ القرآنَ بِألحانِ العرب و أصواتها" خود مُشعر به حلیت موسیقی حلال است. اگر الحان عرب را همان دوازده مقام موجود در زمان رسول الله-عُشّاق، حسینی، راست، بوسیلیک، رهاوی،نوا،بزرگ، صفاهان، عراق،زنگوله، حجاز و کوچک - بگیریم، چه جایی برای نفی موسیقی می‌ماند؟!

نوشتم مرحوم علّامه شُبَّر کتابی دارند روایی با نام "حق الیقین". در مقامی از بحث معاد آن، روایتی را نقل کرده‌اند که ذکر آن را خالی از لطف نمی‌دانم:" قال رجلٌ یا رسول الله! انّی رجلٌ حبب الی الصوت. فهل لی فی الجنّة صوتٌ حسن؟!" مردی دوستدار نوای خوش از نبی اکرم می‌پرسد که آیا در بهشت - به زبان امروزی - ارکستری (یا کنسرتی) هم وجود دارد؟! حضرت می‌فرمایند: " اَی! والّذی نَفسی بیده انّ الله تعالی یُوحی الی شَجرةٍ فی الجنّة ان اسمعی عبادی الّذین اشتغلوآ بعبادتی و ذکری من عزف البرابط و المزامیر. فترفع صوتاً لم تسمع الخلائق بمثله قط."(حق الیقین/ص۴۰ از جزء دوّم/مطبعة العرفان/صیدا ۱۳۵۵ هجری قمری). خداوند حکیم به درختی در بهشت امر می‌کند که بندگان ذاکر خداوند را به نوایی مهمان کند. و درخت "بربط" و "نی" می‌نوازد!

نوشتم که مُفتیان مخالف موسیقی قرآن نمی‌خوانند، یا دستکم آن را طور دیگری تفسیر می‌کنند. "عهد قدیم" کتبی دارد که قرآن حکیم، بر برخی خط بطلان کشیده و برخی را به استواری و زیبایی ستوده. یکی از کتب مورد تأیید قرآن،"مزامیر داود" یا همان زبوری ست که اهل طریقت، "صحیفه سجادیه" را بدان تشبیه می‌کنند.

این آیه ای از قرآن است:" وَ لَقَدْ آتَيْنا داوُدَ مِنَّا فَضْلاً يا جِبالُ أَوِّبي‏ مَعَهُ وَ الطَّيْرَ". آیه کریمه دهم سوره سباء، کوه‌ها و پرندگان را سازهای داود می‌خواند. آنان که با عهد قدیم آشنایند به ظرافت این همسُرایی پی می‌برند. هر بند از این مزامیر برای ارکستر نوشته شده و مانند اشعار مولانا، موزون و قابل اجرای موسیقایی ند. به این بند (آیه اوّل از مزمور چهارم)دقّت کنید: " برای سالار مُغنیان برذوات اوتار(یعنی تارها). مزمور داود؛ ای خدای عادل من، چون بخوانم مرا مستجاب فرما. در تنگی مرا وسعت دادی. بر من کرم فرموده، دعای مرا بشنو ".

واژه "سِلاه"، هفتاد و سه بار در این مزامیر تکرار می‌شود. گمان عمومی بر این است که این واژه در تغییر لحن موسیقایی و رفتن از یک پرده به پرده دیگر نقش داشته است. هرچه باشد، داود "آواز" خود را با "ساز" می‌خوانده است. مانند ترجمه‌های غیر آهنگین قرآن، ترجمه خشک مزامیر، لطافت آن را بر باد داده است.

اینک که سالی پس از آن نوشته، حرمت و حلیّت موسیقی همچنان موضوع بحث است، مخاطبان محترم را به وضعیت فرهنگی قبل از انقلاب ارجاع می‌دهم. بسیاری از فیلمسازانی که در دهه دوّم و سوّم بعد از انقلاب، به تقلید فیلم فارسی های پیش از انقلاب روکردند، یا از جمله باقی ماندگان آن سینما بودند (نمونه‌اش شباهت فیلمی چون "ترکمن" -با همه المان‌های به ظاهر مذهبی آن - با فیلم‌های امروزی این قبیل فیلم سازان است)، یا اصولاً قبل از انقلاب تلویزیون نداشته‌اند و پنهانی به سینما می‌رفته‌اند. برای این عدّه فیلم‌های هندی، غایت قُصوای سینمای شرق شد. چرا؟! چون "واکسینه" نشده بودند و چشمهاشان را "تربیت" نکرده بودند. ابتدا - به غلط -ویدئو را مساوی فحشاء گرفتند و کمی بعد، از آن سوی بام افتادند و آوانگاردتر از "آربی آوانسیان" شدند! این را مقایسه کنید با آن‌هایی که در همان زمان،"آوای موسیقی" ( اشک‌ها و لبخندها) را به "گنج قارون" و فیلم‌های س ک س ی - با آن تصاویر بزرگ و کاملاً برهنه سر در سینماها - ترجیح می‌دادند یا آثار جان فورد را با فیلم سخیف "محلّل" یکی نمی‌گرفتند.

می‌توان چشم و گوش را تربیت کرد که هر بِزِهی را نبیند و هر مُهمَلی را نشنود و اگرهم می‌بیند و می‌شنود، قدرت تفکیک داشته باشد. این بود که متّقین، "زورو" و "مرد شش میلیون دلاری" و "دالتون‌ها" و و "چاپارل" و "خانه کوچک" و شبکه انگلیسی زبان تحت امر آمریکائی‌ها - NIRT - را می‌دیدند، امّا کار به "رنگارنگ" و "اِمِل ساین" که می‌رسید، دنباله رویِ محض نبودند. این بود که در عوض"محلّه جمشید"، به "حسینیه ارشاد" می‌رفتند. "سُلی" هنوز "سلیمان واثقی" برنامه رادیو هفت و موسای اپرای "موسی و شبان"ِ ِ همای نشده بود و "لیدی گاگا" به عالم هنر نیامده بود، امّا همچنان بین فرهاد و بتهوون، بین الویس پریسلی و کَت استیونس و دمیس روسس، بین باباکرم و ترانه‌های بنان و شجریان و فروغی و نوری و عبّاس مهرپویا فرق قائل می‌شدند. هنر درجه گذاری شده بود و دوغ و دوشاب را به هم نمی‌آمیختند.
 
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۰:۱۴:۴۹
دنیای کوچکی برای خود درست کردند و به زور میخواهند مردم را وارد دنیا کوچک خود کنند و هیچ انتقادی هم بر نمی تابند. (2730996) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۹ ۰۰:۴۹:۴۵
شما به عنوان یک سایت مطالبی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهید باید هر مطلبی را از متخصصینش بگیرید. آیا شما این نوشته را به چند متخصص امور دینی نشان داده‌اید؟!یا هر چه مورد پسند «دل» خودتان است منتشر می‌کنید؟

لااقل چند پاراگرافی که بنده خواندم همه‌اش غلط بود. ده پاراگراف اول را خواندم همه‌اش غلط بود.
یقینا در مقابل آنچه به خورد افکار دیگران میدهیم مسئولیم و از ما بازخواست خواهد شد که آیا آنچه خواست دین خدا بود منتشر کردیم یا آنچه میل نفس؟ (2732656) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۲-۱۹ ۲۲:۵۷:۳۸
سایت الف این امکان را فراهم نموده تا نه فقط عوام الناس بلکه بقول شما متخصصین اسلام شناس هم نظرات خود را ارائه نمایند تا امثال من و شما بر اساس نظر قران سخن درست و محکم را برگزینیم
عدم انتشار و جلوگیری کردن از افکار و آراء مختلف نه با قران سازگار است و نا با عقل . فراموش نکنیم که مردم را به زور نباید بهشت برد بلکه این حق انتخاب انسان بین کژی و راستی است که در نزد خداوند ارزش دارد (2735430) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۲۳ ۲۰:۴۰:۳۴
حالا فرض کنیم طبق نظر نویسنده موسیقی خوب وغیر لهوی بدون اشکال است اما قطعا کنسرت هاای که مورد اعتراض مردم واقع شدن مصداق بارز همان للهوی است که نگارنده انرا حرام میداند وبه قول اهل فن مورد کنسرت تخصصا خارج از بحث میباشد (2744612) (alef-3)
 
يك بنده خدا
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۴:۴۵:۲۹
اولا هيچ كنسرتي توسط «مردم» مورد اعتراض واقع نشده بلكه اين كار توسط گروه هاي خود سر! و در اصل گروه هاي برنامه ريزي شده و هدايت شده مي باشد ثانيا مصداق بارز لهو بودن را شما چه طور سرخود تشخيص داديد؟ آيا حتي يكي از اين كنسرت ها را از نزديك استماع كرده ايد يا متخصصين و اهل فن! چنين چيزي را به شما القا كرده اند؟ (2750748) (alef-13)
 
احسان
۱۳۹۴-۰۱-۰۲ ۱۲:۵۲:۱۸
با سلام
کاملا با دیدگاه شما موافقم...بعدم اصن از کجا معلوم اون راهی که اقایون میگن به سمت بهشت بره؟اون چیزی که بنده شخصا در قرآن کریم مشاهده کردم و بسیار بهش تاکید شده این هستش که بیندیشید یا همیشه این سوال رو میپرسه ایا نمی اندیشید؟ (2762506) (alef-13)
 
جواد
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۱۴:۴۲:۲۰
نویسنده استدلال و ارجاع دارد اما شما که بدون استدلال و توضیح فقط گفتید "غلط بود" (2755808) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۰:۱۷:۳۲
در تمام دنیا و در طول تاریخ، اگر شما، جامعه، فرهنگ، و مردمی را یافتید، که دارای موسیقی و یا آلات موسیقی نبوده باشند، اصلا، شما تمام کنسرت‌ها را ریشه کن کنید! (2731000) (alef-11)
 
علی عسک
۱۳۹۳-۱۲-۱۹ ۰۷:۱۰:۲۲
سخت گیری های انتظامی و برنامه های ابکی تلویزیون باعث شد که بیش از 63% مردم به ماهواره روی اورند
حالا سختگیری درمورد کنسرت ها ی ایرانی با مضامین قوی و شعر ها و اهنگ های جان دار باعث توجه بیشتر نسل جوان بسوی موسیقی های غربی بی مایه میکشاند انهارا!!!!!!!!!!!!!!! (2732815) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۰:۱۲:۲۴
داداشم علت مخالفت با کنسرت توبرخی از شهرا بیشتر این بود که چرل به جای حل کردن واقعی مشکلات اصرار دارید که سر مردم و تو برف کنید چرا میخواید کم کاری خودتونو پشت کنسرت واینجور چیزا قرار بدید وگرنه که همه میدونیم اوضاع فرهنگی کشور خراب تر از اونیه که کنسرت بشه دغدغه اصلی (2749698) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۰:۳۳:۴۵
این نظر میتواند تا حدی درست باشد اما نویسنده محترم نفرموده اند که چه تعداد از آحاد مردم آنقدر مزکی هستند که بتوانند این دوغ و دوشاب را تمیز دهند. نقش حکومت اسلامی بر مردم آن است که مثل والدی که سموم را از فرزندی که قوه تمیزش شکل نیافته دور میکند ، آنها را از هرآنچه احتمال رسوخ فساد در آنان است دور نگه دارد. (2731011) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۰۷:۱۲
شما نگران نباش! در قرنی زندگی میکنیم که کودکانش هم اینقدر اطلاعات دارند که دانشمندان قرنهای گذشته هم نداشتند. مردم نیاز به وکیل و وصی ندارند (2731109) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۴۷:۴۹
متاسفانه همین طریقه برخوردشما نشان میدهد چه نوع...هستی (2731246) (alef-11)
 
علی بوستانی
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۳:۴۰:۲۷
با سلام
برادر گرامی این چه حرف زشت و نادرستیست که بگوئیم مردم وکیل و وصی نمیخواهند . این یک حرف نادرستیست که بدجوری تو دهن مردم افتاده مگر میشود بدون وکیل و وصی زندگی کرد این از خامی شماست که این حرف را میزنید (2731474) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۹ ۰۰:۵۳:۳۳
اگر مردم نیاز به وکیل و وصی ندارند پس این همه برای نظارت بر بهداشت مواد غذایی هم نباید هزینه شود و اصلا تولید کنندگان نباید ممیزی شوند. مردم خودشان تشخیص دهند کدام خوراکی برایشان خوب است و کدام مضر. تازه در مورد خوراکی که نتایج آن قابل تجربه و حسی است که کار بسیار راح‌تر است چرا کسی درباره ممیزی آن اعتراض نمی‌کند؟!!
جواب روشن است چون ما ضررهای غذای فاسد را متوجه می‌شویم اما ضررهای هنر فاسد، کتاب فاسد، مقاله فاسد و امور فاسد معنوی را خیر (2732664) (alef-13)
 
جواد
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۱۴:۵۶:۱۱
الان این کنسرت های لغو شده مصداق موسیقی فاسد بود؟ (2755845) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۲۳ ۱۶:۵۵:۱۵
نظرتون کاملا اشتباست.... (2743934) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۲۰:۲۳
ناخودآگاه یا خودآگاه دائم کشانده می شویم به سمتی که مردم را نا بالغ و لاشعور تصور کنیم، عزیز من یک نظام مبتنی بر شریعت اگر می خواهد خدمتی به مردم بکند و آنها را عاقبت بخیر کند می بایست سطح آگاهی آنها را بالا ببرد و آنهارا آموزش دهد ودر جریان این آموزش بداند که رطب خورده منع رطب نباید بکند هر زمان که خودش به سطحی از تزکیه رسید آنگاه می تواند بطور غیر مستقیم و با توجه به اصول پرورشی نسبت به ارتقاء سطح بینش و فرهنگ مردم اقدام کند خلاصه مطلب اینکه با این روش ها کار به جایی نمی بریم براستی آیا آوازهای شجریان دوشاب است؟ (2731154) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۷:۲۴:۵۷
جناب محترم تجربه تاریخی نشان می دهد هر آنچه که ایرانی ها را به اجبار از آن نهی کنند مورد توجه بیشتر ایشان قرار می گیرد چه این چیز حجاب و دین باشد و چه موسیقی و ماهواره ... . پس بهتر است حکومت نه با قوه قهریه که با قوه حبیه و مهربانی و فرهنگ سازی صحیح آن را در جامعه جا بیاندازد. نمونه مورد اعتنای این رفتار هم فرهنگ سازی وسیع نیروی انتظامی در ترویج فرهنگ رانندگی است که درست است به طور کامل در جامعه فراگیر نشده اما کاهش قابل توجه جرایم رانندگی نشان از تاثیر آن دارد و البته در کنار قوه مهربانی در این کار قوه قهریه هم وجود دارد و آن جرایم رانندگی است. (2731737) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۰:۴۷:۵۱
اینگونه مقالات را برای کسانی بنویسید که همانگونه قدرت برهم زدن محفل های هنری را در چشم برهم زدنی دارند، قدری هم به فکر فساد در رده های بالای مملکتی باشند! (2731037) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۰:۵۰:۲۳
افراطیون وطنی که شریعتشان از اسلام هم عبور کرده و لذت های زندگی دنیوی را حرام می دانند بهتر هست با داعش بیعت کنند، چون حداقل دیگه برچسب ایرانی بودن و شیعه بودن نداشته باشند. بهشت اینها، همان حکومت داعش هست و قوانین افراطی بر اساس شریعت (2731046) (alef-11)
 
شهروند درجه 13 ( فراموش شده )
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۰:۵۳:۰۱
لطفا" از حاشيه هاي فقهي لزوم رسيدگي حاكمان و مسئولان به وضعيت معيشتي مردم هم مطلب منتشر كنيد . (2731057) (alef-3)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۰:۵۷:۴۸
مقاله خوبی بود امیدوارم مورد توجه مخالفان موسیقی مقامی قرار گیرد (2731075) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۰:۵۷:۵۳
دوست عزیز سم جامعه افکار کوته نظران است شما یک بچه خردسال رل نیز با زور و بدون منطق نمی توانی مجاب به کاری کنی و یا از کاری منع نمائی (2731076) (alef-3)
 
از قم
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۲:۴۸:۱۲
احسنت بر تو. شما اگر كل قرآن را با دقت در معاني بخواني، لب اعتقاد به خدا همين است.

خدا ما را فرستاد تا خود و دنياي اطراف را بشناسيم و از اين طريق به خداشناسي برسيم. به همين خاطر است كه اين همه در قران آيا تعقل نمي كني تكرار شده است.

ما را نفرستاد كه فلاني بگويد و من همان را عينا بپذيرم.

اين است كه در قرآن آمده هر كس خود نتيجه عملش را خواهد ديد و گناه كسي بر گردن ديگري نيست.

اين است كه روح قرآن اين است كه بشر براي شناخت به اين دنيا آورده شده-

براي همين است كه هر كس بايد (براساس روح حاكم بر آيه هاي قرآن) خود سره را از ناسره تشخيص دهد.

در قرآن عوام و عالم نداريم.اينها من در اوردي همين جماعت است.اتفاقا قرآن به زبان عربي فصيح براي مردم عوام 1400 سال قبل نازل شد تا خود را از زير يوغ خود عالم خوانده ها برهانند.

حالا چطور مردم اين قرا خير و شر خود را نمي دانند و نمي شناسند و نياز به ولي دارند؟..........

سخن بسيار است و وقت تنگ (2731423) (alef-11)
 
abbas
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۰:۵۸:۱۳
من میگم چرا این حاشیه های فقهی را زمان آقای احمدی نژاد یادتان نبود (2731077) (alef-3)
 
هادی
۱۳۹۳-۱۲-۲۳ ۰۰:۰۳:۰۴
شما چکار دارید به مردمی نزاد بابا این بنده خدا ولکنید شما وامثال شما در هرکجا که کم میارید به مردمی نزاد میبندید (2742131) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۲-۲۳ ۰۰:۰۶:۱۰
حرام خدا حرام است تا روز قیامت وحلال خدا حلال است تا روزقیامت پس ما وشما هیچکار هستیم اگر طالب بهشت وزندگی جاویدان هستیم باید تحمل کنیم (2742137) (alef-13)
 
IQ در حد 0.5 اپسيلن
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۰۳:۱۰
40 بار اين متنن رو خوندم ؛ هيچي نفهميدم . (2731090) (alef-11)
 
علی کریمی
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۰۶:۰۹
آقای میرزایی عزیز

حتما بهتر از من واقف هستید که اینان نیز گفته های شما را خوانده و می دانند ولی هدف آنها ایجاد مشکل برای دولت و کاهش اعتبار آن است کاری که در همه دولت های منتخب مردم انجام داده اند. (2731101) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۰۷:۱۳
هرچقدر بيشتر كنسرت هارو تعطيل كنن و بيشتر به مردم در اين زمينه فشار بيارن مردم بيشتر جذب انواع موسيقي و انواع خواننده ها ميشن .هنوز متاسفانه گروهي كه در اقليت مطلق فكري هستن نميدونن كه ذات و روح انسان به موسيقي علاقه داره و نميشه به زور مانع اين گرايش شد. (2731110) (alef-11)
 
majid r
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۰۹:۵۷
من از این آقایان ارزشی می پرسم که تشخیص مفسده داشتن یا نداشتن با مقلد می باشد ، یعنی چه ؟
دقیقا مشکل ما این است که عده ای نه مستقیما بلکه غیرمستقیم می گویند درست است که تشخیص با مقلد است ولی مقلد شعور و قدرت تشخیص ندارد.
و باید قبول کنیم که دیگر کسی نمی تواند به خودش دروغ بگوید. (2731122) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۴۰:۱۰
خوبه ديگه عوضش كار خواننده ها ي اون ور آبي كه ميان كشورهاي همسايه كنسرت ميزارن سكه ميشه داخلي ها كم كم به فكر مهاجرت ميشند چي از اين بهتر (2731210) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۴۱:۴۰
موسیقی اصیل ما با شعر غنی حافظ و مولانا چه ایرادی دارد که آن را لغو می کنند
ایا با محدودیت برای موسیقی سنتی مون راه را برای موسیقی های سخیف و شعرهای سبک باز نمی کنیم !!! (2731214) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۴۵:۲۸
مقاله جالبی بود. این مقاله و نظایر آن نشان می دهد این اختلافات در دیدگاه ها ناشی از اختلاف در اصول و مبادی است و در نهایت به اختلاف در مبانی فلسفی خواهد رسید. اگر اختلاف در آنجاها حل شود برکات زیادی خواهد داشت و حتی بحث هم در این زمینه برکات زیادی دارد. دست کم مردم می فهمند که یک ...برای دادن فتوا اکثر اوقات روایاتی را نادیده می گیرد چرا که با مبانی مورد نظر وی معراضند و این مبانی خودشان هرگز از خود دین استخراج نمی شوند چرا که ماقبل دینی هستند. (2731232) (alef-11)
 
بیطرف
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۳:۲۳:۴۴
تشکر از نگارنده مطلب.اما موضوع اصلی چیز دیگراست وآن اینکه برهم زنندگان کنسرت وموسیقی نه معتقد به حرمت آن،بل معتقد به تخریب دولت به هروسیله ای دارند که فعلا فرهنگ وبخش موسیقی آن آوردگاه این گروه است.وگرنه هر عاقلی میداند این تابع حکم حکومتی است که حکم حکومتی اگر فتوای رهبری معظم باشد که لهو و لعب حرام است نه هر موسیقی،آنهم به تشخیص عرف،واگر حکم دولت به عنوان حکومت باشد باز موضوع کاملا روشن است.شاهد بر ادعای اول (آوردگاه جدید) آن که این جبهه جدید در بوشهر ودقیقا از روز 18 اسفند سال قبل وکنسرت روز بوشهر شروع شد و مقابله گروهی اندک اما پرفشار بر مسئولین دولتی به این بهانه آغاز که هنوز هم ادامه دارد و به یک تاکتیک جدید مخالفین تبدیل گردید. (2731459) (alef-3)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۴:۴۳:۵۴
تعجب من از این است که در کشور ما بانکها علنا رباخواری میکنند و کسی کاری به آنها ندارد در حالیکه گناه ربا بسیار بیشتر از غنا است. (2731528) (alef-3)
 
فامیل دور
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۶:۳۶:۰۵
رضا درست میگه مخصوصا بانکهایی که به نهادهای ارزشی وابسته اند حالا اثر موسیقی بیشتره یا ترویج ربا خواری در بانکهای به اصطلاح خصوصی مثل م.ا و غیره (2731635) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۰ ۰۰:۲۳:۲۵
اقا خدا پدر ومادر شما رو بیامرزه
5 تومن وام ضروری نیاز داشتم با هزار مصیبت گرفتم
حدود 8 میلیون تومن سه ساله باید به بانک پس بدم
این اگه ربا نیست پس چی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2735573) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۶:۴۷:۱۳
مردم رو ... فرض کردی؟ چارتا قلمبه سلمبه به هم بافتی و نتیجه ای که خواستی گرفتی..؟
شما مگر فقیهی که حکم می دهی؟؟ من هم می توانم از ظاهر چند آیه و برداشت های شخصیم، هر حکمی که دلم بخواد رو استنباط کنم..

اتفاقا بر خلاف ادعای شما، این مقاله اصلا هم تخصصی نیست.. فقط لغاطی قلمبه و دهان پرکن دارد. (2731660) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۹ ۱۰:۰۹:۵۵
من نه از این مقاله چیزی فهمیدم و نه نظری دارم چون معتقدم در مورد برخی مسائل فقط باید متخصصش نظر بده (2733041) (alef-3)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۱۳ ۱۹:۴۵:۰۹
چطور درباره کنسرت و موسیقی و هنر که کاملاً تخصصیه هر کسی می تونه نظر بده و حتی حمله کنه درباره این چیزا نمیشه؟ (2780115) (alef-13)
 
دبیر
۱۳۹۳-۱۲-۱۹ ۲۲:۵۸:۲۲
عطار هفت شهر عشق را گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
در طول عمر چهل و پنج ساله ام به یمن حقوق کارمندی، علیرغم میل باطنی ام کنسرت موسیقی نرفته ام. ولی معتقدم لغو مجوز کنسرت موسیقی همانند جلو گیری از خرید و فروش ویدئو و یا ممانعت از گوش دادن به نوار های کاست در اوایل انقلاب است. (2735433) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۲-۲۰ ۱۶:۰۴:۴۷
مقاله آقای میزائی حقیقتا مقاله خوب ومستدلی بود ، به خوبی مشخص است که نویسنده در حوزه موسیقی و هنر و نیز آیات قرآن آشنائی خوبی دارد . من به مطالب ایشان اضافه می کنم که این انقلاب با افکار و اندیشه های حضرت امام ایجاد شد . ایشان در زمینه هنر دید بازی داشتند . و در مورد موسیقی امام فقد موسیقی مطرب را حرام میدانستند( یعنی مو سیقی که مخصوص مجالس گناه است ) ودر مورد موسیقی سخت گیری نداشتند . ولی متاسفانه بعد از ایشان فضای فرهنگی جامعه بسته شد موسیقی کشور و اساتید آن با بی مهری مواجهه شدند . در نتیجه موسیقی مبتذل و لوس آنجلسی به صورت زیر زمینی گسترش یافت در نتیجه جوانان امروز بدون اینکه موسیقی ملی و سنتی خود را بشناسند جذب محافل آلوده و مبتذلی میشوند که به اسم موسیقی پاپ ابتذال به خورد ایشان می دهند . من ضمن تشکر از نویسنده محترم . و سایت وزین الف که این مباحث را درج می کنند . از همه دوستان خواهش میکنم کتاب( یاد و یادآوران )مرحوم دکتر شریعتی ، مخصوصا نظر ایشان را در مورد موسیقی مطالعه کنند تا ببینند که موسیقی مبتذل و تخدیر کننده با موسیقی سازنده و تعالی بخش چه تفاوتی دارد .موفق باشید . (2737215) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۱ ۱۲:۲۸:۵۱
این قرآن شناسی خوب که از و جود آن در مقاله ی فوق در نظر شما سخن به میان آمده آیه مورد نظر را بیش از آنچه که تحمل می کند تحمیل می نماید و حقیقت معنای آشکار این آیه را معکوس جلوه می دهد!!!
واقعیت معنای آشکار این آیه این است که در آن از خاندان داود خواسته شده که خداوند را ستایش کنند ولی نویسنده ی مقاله فوق می گوید خداوند در آن ، کارهای این خاندان را که در آیه ذکر گردیده ستوده است که چنین برداشتی از جانب نویسنده تجری و جسارت علیه معنای ظاهر قرآن و وارونه جلوه دادن معنای آشکار آن است و نیاز به تامل دارد. (2739307) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۳ ۱۷:۵۱:۵۴
حیات دنیا چیزی به جز لهو و لعب نیست دارد آخرت برای کسانی که خداترس باشند بهتر است . قران کریم .
موسیقی و بازی باید همیشه باشد و حیات دنیا به آن تشبیه شده است مردم تفکر کنند عبرت بگیرند. (2744110) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۳ ۱۸:۱۶:۲۰
دریک کلام میشه گفت اینهائی که کنسرت را برهم میزنند یه جورائی با خواننده های اون ور آبی همدستند . همه ما میدانیم که درهمه شهرها علاقه مند موسیقی وجود داره ووضع مالی خیلی هاشون هم خوبه . وقتی کنسرت وطنی کنترل شده واز هزار فیلتر رد شده با این همه استرس برگزار میشه یا میریزن به هم میزنن یا به لباسشون گیر میدن وسرووضعشون . اینها هم میرن بلیط میخرند وتو دوبی ومالزی کنسرت شهره ولیلا فروهرو کامران وهومن را تو محیط بدون استرس وگیر بازار نگاه میکنند . شاید هم کنسرت بهم زن ها از اندی وگوگوش مواجب میگیرن ؟ وبرشون مشتری جور میکنند ؟وگرنه دو تا اسلام که نداریم . دولت اسلام مجوز داده مدعی اسلام باطل میکنه . از این دوتا یکیشون اسلامش مشکل داره . ضمن اینکه اگه کنسرت موسیقی بد باشه لابد صدای بلبل وقناری هم نباید گوش کنیم چون ممکنه خوشمون بیاد . (2744191) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۷:۵۰:۲۱
دو ماه از سال محرم و صفر است که عزاداری است. 20 روز ایام فاطمیه است (متاسفانه این ایام قبلا وجود نداشت و در 20 سال گذشته بوجود اومده) یک هفته در ماه رمضاعزاداری است و بقیه عزاداری ها هم میشه حدود 3 هفته. روی هم نزدیک 4 ماه از سال در عزاداری مطلق به سر می بریم.
واقعا جای فکر و بازنگری نداره؟ (2769292) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۰۹:۳۴:۴۸
ای کسی که میگی تو عزاداری تجدید نظر بشه چرا نمیگی تو مساله خرافی چهارشنبه سوری یا سیزده بدر هر دو خرافی و به دور عقل ومنطق است تجدید نظر بشه ثانیا شما کار خودتو بکن هرکسی برنامه دینی واعتقادي خاص خودشو داره شما مطمئنا 20روز براى حضرت زهرا روحی فداها عزا نگه نمیداری وإيشان هم نيازي به تو وامثالث تو.نداره بنده اگر ملامت دیگران نبود و برام امکان داشت همیشه برای مادر پهلو شکسته عزا نگاه میذاشتم در ضمن ایام فاطمیه قبل از ولادت تو ومن بوده ولی چون به این امور اهمیت نمیدی متوجه نبودی وفکر میکنی جدیده.ولو قبلا نبوده خب انسان فکر.میکنه میبینه قبلا اشتباه میکردی اشتباهشو جبران میکنه (2771496) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۴ ۱۶:۵۷:۳۵
دین و مبانی را تبلیغ کنید اما نحوۀ پذیرش و اجرای آنرا به خود مردم واگذار کنید (2889803) (alef-3)
 
علی علی اوغلو
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۲۲:۴۶:۵۴
اساسا خودشعر اگرموسیقی نباشد بستر موسیقی است کلام هم همینطور گوشها وبرداشتها فرق میکند همانطور که شعر حامل حکمت ومعرفت ومحرک احساسات عاطفی گوناگون بشری است موسیقی هم نوعی کلام وشعر است اگر نظم ونثر وکلام از32 حرف وتعدادی نشانه وتابع قاعده ونظم وعروض وقافیه تشکیل شده موسیقی هم از 7 فقره الفبا بنام نوت ومقداری علائم ودارای نظم وقاعده بوده درچهاچوب دستگاهها وموغامها وگوشه ها تنظیم شده حال اگر کسی زبان عربی نمیداند میتواند هرمتن عربی را رد بکند ؟یا انگیسی یا فرانسه وسایر السنه رایج دربین اقوام را بدلیل اینکه ازان سر درنمی اورد ویا اینکه شکل وشمایل حروفات ان ویا نوع تلفظ ان به مذاق کسی خوش نمی اید می تواند انرا تحریم کند ؟میفرمایند موسیقی ایکه درانسان هیجان ایجاد کند با ان مخالفیم مگر دردنیا چیزی بنام موسیقی یا صوتی وجودارد که کم وبیش درشنونده هیجان ایجاد نکند هرصدائی با تحریک قوای سامعه قابل استماع است و تحریک همان هیجان است گوش انسان قادر نیست خیلی از اصوات بسیار بم ویا زیررابشنود چراکه ان اصوات هم قادرنیستند دستگاه سامع انسان را تحریک کرده خودرا بگوش انسان برسانند وقتی ازصدای اذان موذن زاده اردبیلی ویا صوت تلاوت قران عبدالباسط بگوش میرسد وصدای الله الله انها باسمان بلند میشود همین هیجان است پس این اقایان مخالف هیجان ازهرنوع ان هستند حتی انجائیکه خداوند خالق عالم پس ازخلقت بشر باهیجان میفرماید فتبارک الله احسن الخالقین (2771043) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۰۸:۲۷:۵۱
آقا ما می خواهیم بریم جهنم کی باید ببینیم ما بهشت نخواستیم همان جهنم برای ما بهتر است پس بگذارید ما همین موسیقی که باعث می شود من به جهنم برم گوش کنم . (2771406) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
 
 
امروز
ديروز
هفته
 
 
 
 
 
امروز
ديروز
هفته