نظر منتشر شده
۲۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 390176
افزایش میانگین ۱۴درصدی نرخ عوارض آزادراهی+ جدول تغییرات
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۵
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی از افزایش ۱۴ درصدی نرخ عوارض آزادراهی به طور میانگین خبر داد و گفت: محاسبات کمیته کارشناسی حاکی از افزایش ۲۰ درصدی نرخ عوارضی بود، اما آخوندی با توجه به صلاح کاربران شبکه آزادراهی دستور تعدیل نرخ ها را صادر کرد.

مهدی حیدری با اشاره به نرخ جدید عوارضی آزادراه‌های کشور اظهار کرد: سالانه بعد از بررسی صورت‌های مالی و میزان هزینه-درآمد نسبت به محاسبه متوسط نرخ رشد عوارض اقدام می‌شود و نرخ عوارض آزادراهی در سال جاری ۱۴.۶ درصد به طور متوسط در کل شبکه آزادراهی افزایش یافت. اما ممکن است این میزان از آزادراهی به آزادراه دیگر متفاوت باشد.

وی افزود: بر اساس محاسبات انجام شده از سوی دفتر مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های وزارت راه و شهرسازی نرخ بالاتری برای عوارض آزادراهی سال ۱۳۹۵ محاسبه شد به طوری که کمیته کارشناسی نرخ پیشنهادی را با افزایش میانگین ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته با در نظر گرفتن درآمد-هزینه، مانده مطالبات و طول دوره باقی‌مانده از قرار داد در نظر گرفت، اما وزیر راه و شهرسازی در کنار متغیرهای مالی با مد نظر قرار دادن سایر پارامترها و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و در نظر گرفتن صرفه و صلاح کاربران شبکه آزادراهی دستور تعدیل نرخ عوارضی از ۲۰ به ۱۴ درصد را صادر کرد.

به گفته حیدری بیشترین میزان افزایش نرخ عوارض مربوط به آزادراه قم-کاشان با ۱۹ درصد و کمترین میزان برای آزادراه تهران-شمال بدون هیچگونه افزایش قیمت است و بعد از آن آزادراه پل زال-اندیمشک با ۱۳.۲ درصد افزایش قیمت داشته است.

مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نحوه تعیین نرخ عوارض آزادراهی بیان کرد: پروژه‌های آزادراهی در قالب قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع پولی و مالی کشور با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود به همین خاطر بخش خصوصی در قالب قرار داد با وزارتخانه برای انجام شدن فرایند استهلاک سرمایه خود باید از درآمدهای حاصل از آزادراه به این امر اقدام کند.

حیدری با بیان اینکه «مهمترین درآمد یک آزادراه اخذ عوارض از کاربران آن است» گفت: ما بر اساس مفاد قرارداد و جداول پیوست آن مکلف هستیم در چارچوب قانون و آیین نامه اجرایی، سالانه با دریافت صورت های مالی و گزارش هزینه درآمد و بررسی مفاد آن نسبت به تعیین نرخ عوارض سالانه اقدام کنیم و هدف اصلی ما تحقق برنامه‌های زمان‌بندی پیوست قرارداد سالانه و جلوگیری از ایجاد وقفه در این مسیر است. به همین منظور بعد از بررسی صورت‌های مالی و پارامترهای اصلی آن از جمله میزان درآمد و هزینه‌های سالانه، میزان مانده مطالبات از کل سرمایه گذاری انجام شده با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی نسبت به تعدیل نرخ عوارض سالانه اقدام می شود.

مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته سه نفره متشکل از امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سید مجید برهانی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مهندسی و ساخت، مسئول بررسی صورت های مالی و گزارش های هزینه-درآمد و جداول محاسباتی می‌شوند و در نهایت تصمیم نهایی این کمیته به وزیر راه و شهرسازی ارسال می‌شود. سپس ایشان به استناد قانون نسبت به تنفیض نرخ های نهایی اقدام و سپس نرخ های نهایی به شرکت های آزادراهی ابلاغ می‌شود.

بنا بر اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حیدری با بیان اینکه «افزایش نرخ عوارضی به منظور ایجاد جذابیت فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.» تصریح کرد: برای دستیابی به توسعه اقتصادی توجه به موضوع توسعه زیرساخت‌ها و حفظ شبکه حمل و نقل موجود است و این نیازمند هزینه‌های گزافی است که دولت با توجه به شرایط اقتصادی قادر به تامین آن نباشد. لذا مشارکت بخش خصوصی نیازمند ایجاد جذابیت و فضای کسب و کار مناسب است.

نرخ عوارض  آزادراههای مشارکتی در سال ۱۳۹۵
(ارقام به تومان)

 

کلمات کلیدی : عوارض جاده‌ای
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۸:۰۰:۱۱
پول پارو میکنن و خدماتشون صفره (3926472) (alef-11)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۶-۱۹ ۰۱:۵۸:۵۲
چرا از الگوی سوئیس برای اتوبانها استفاده نمی کنید که هم اتوبانهای خوب دارد هم عوارضی ندارد.
حیدری با بیان اینکه «افزایش نرخ عوارضی به منظور ایجاد جذابیت فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.» تصریح کرد: برای دستیابی به توسعه اقتصادی توجه به موضوع توسعه زیرساخت‌ها و حفظ شبکه حمل و نقل موجود است و این نیازمند هزینه‌های گزافی است که دولت با توجه به شرایط اقتصادی قادر به تامین آن نباشد. لذا مشارکت بخش خصوصی نیازمند ایجاد جذابیت و فضای کسب و کار مناسب است. (3926971) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۸:۱۲:۲۰
به سلامتی..هرچی که باید مردم دست کنند توی جیبشون پرداخت کنند و بخرند برای زندگی روزمره مثل مالیاتها و عوارض و مواد غذایی و اجرا خانه و...چند ده درصد توی این سه سال گران شده ولی چیزهایی که سودش مستقیم میرفت توی جیب مردم و ثروتمندشون میکرد همه مشمول رکود و یا کاهش قیمتها شده...اون موقع اینارو میزارن توی یک جدول و میانگین میگیرند و میگن تورم شده تک رقمی و اقتصاد رو آرامش بهش دادیم!!!!اینجور آمار دادن در مورد تورم فقط به نفع دولت و به زیان ملت و گول زدن خودمونه... (3926498) (alef-11)
 
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۸:۲۵:۱۹
اگه این پولایی رو که از مردم میگیرن خرج راه ها میکردن ، میشد کف تمام جاده های کشور رو طلا کرد . (3926522) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۸:۲۹:۳۹
هیچ خدمتی در ازای دریافت این عوارض ، به مردم نمی دهند .
تابلو پارکینگ زده در کنار جاده ، میری میرسی میبینی در کنار جاده توی یک محوطه خاکی !!! پر از زباله !!! پارکینگ احداثی وزارت راه و شهرسازی در انتظار شماست !!!! (3926530) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۸:۵۲:۳۲
نرخ بلیط اتوبوس بین شهری هم 20 درصد گرا نشده من نمیدونم دلیل این کارها چیه؟ چرا دولت وقتی ادعا میکنه تورم 8 درصد نرخ بلیط رو یبار عید و یبار هم الان افزایش داده؟ (3926562) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۸:۵۶:۲۳
برای این راه ها با این اوضاع و حال و روز ؛ باید عوارض رو 40 % کم کنن نه 14% زیاد کنن (3926570) (alef-11)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۹:۱۶:۵۷
با این اوضاع وحشتناک فیزیکی جاده ها ، باید در کیوسک های عوارضی ، یه پول هم دستی بدهند به راننده ها بابت خسارت وارده به خودروهای عبوری از جاده نه اینکه عوارض بگیرن از مردم (3926593) (alef-11)
 
اصغر
Estonia
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۲۰:۱۳:۰۴
چرا وقتي افزايش حقوق ها 12 درصد است افزايش هزينه هاي ٢٠ درصدي است ؟ (3926643) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۲۱:۱۷:۱۸
خوب دقت کنید.
آقایون زرنگ هم هستند. یه اتوبان به قطعات مختلف تقسیم کردند، و بابت همه ی اونها هم عوارض میگیرند.
مثلا قزوین رشت
یه بار از قزوین تا رودبار (در واقع تا منجیل) 4500
یه بار رستم آباد تا رشت 1800
یعنی 6300
پس کی قراره دست از جیب ملت دربیارید؟ (3926689) (alef-11)
 
Spain
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۲۲:۲۶:۰۰
دولت تدبیر امید فقط با گران کردن و خارج کردن مردم از سر کوچکترین نان ها در سفره مملکت اداره نمی شود . گوشت قرمز ،گوشت سفید ،روغن - شکر- آب - برق - گاز - تلفن - کرایه ها - نرخ اتوبوس - نرخ مالیات آزاد را ه ها ، من هم بلدم این کار را مجانی انجام دهم این مدیران ملیونی را اخراج فرمایید من رایگان این کارها را می کنم (3926771) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۲۲:۵۵:۱۶
دوستان با پول نفت و با پول مردم جاده می سازند و بعد با کلی جنجالمیگن خدمت کردیم به مردم!!! اخه این کاری داره؟ داد میزنی اهای پیمانکار بیا این پول نفت رو بگیر جاده بساز (3926807) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۲۳:۰۶:۴۵
اتوبان کاشان قم پدر لاستیک و کمک فنر ماشین را در می اورد بعدش عوارضش را هم زیاد کردند ؟!!! واقعا خجالت نمی کشند ؟!!! یک بار وزیر راه لطف کنه از مسیر کاشان به قم تردد کنه انوقت میفهمه که چه خبره (3926830) (alef-11)
 
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۹ ۰۷:۲۸:۴۳
مثل اینکه تک رقمی شدن تورم فقط در افزایش حقوق سالیانه کاربرد داره و در سایر افزایشها همگی از تورم دو و سه رقمی تبعبت میکنه .... العجب !!! (3927058) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۹ ۱۰:۴۷:۱۵
تورم مگه تک رقمی نشده؟؟؟؟؟؟ پس چرا افزایش قیمت 14-15 درصده؟؟؟؟؟؟ (3927222) (alef-11)
 
على
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۱ ۱۱:۰۷:۳۱
واسه مردم تك رقمى شده، واسه دولت همان ٣٠-٤٠ درصد مونده. (3930341) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۹ ۱۵:۰۳:۵۰
کیفیت آزادراههای کشور خوب نیست... بعضی جاها آسفالت پر از چاله چوله است. بعضی جاها آزادراه دو خطه در هر طرف است که اصلا معنی آزادراه نمی دهد. امکانات رفاهی آزادراهها ناچیز است و پلیس و نیروهای امدادی به ندرت در آزادراهها دیده می شوند. (3927559) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۹ ۱۸:۵۶:۴۳
تورم تکح رقمیه از نظر دولت، البته دولت قیمت بالا رفتن عوارض و مالیات رو جزء اون لیست اقلامش حساب نمیکنه (3927823) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۰۸:۰۲:۱۱
یکی بگه چرا؟ فقط دلیلش رو لطف کنن ممنون میشیم.
نرخ تورم به گفته آقایان تک رقمی
افزایش حقوق 12 درصد
جاده ها و اتوبانها هر روز بتر از دیروز
افزایش عوارض به این نرخ چرا؟
فکر کنم باید به روحانی دیگه رای نداد. (3928370) (alef-11)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۱۱:۱۴:۰۵
ازاد راه اصفهان كاشان يك ماه پيش ١٥٠٠ تومان عوارضش بود حالا شده ٢٠٠٠ تومان يعني بيش از سي درصد اضافه شده چطور ميگن ١٤ يا ٢٠ درصد خدا عالمه اقاي اخوندي وزيري است كه هزينه تحميل كردن به مردم براش اهميتي نداره مجلس هم كه ولش كرده به امان خدا (3928736) (alef-13)
 
حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۱۲:۲۳:۴۲
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان سایت الف
سوالی که برای من پیش اومده اینه که
اتوبان تهران ساوه حدفاصل تهران تا رباط کریم(پرند) از مبلغ ۱۰۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان رسیده ولی جناب حیدری با کدوم فرمول ریاضی به حداکثر ۱۹ درصد رسیده.
شاید هم ما ریاضیاتمون ضعیفه!!!!
البته دلیل این افزایش کاملا مشخصه. چون این مقطع از مسیر به علت وجود شهر پرند و رفت و آمد مردم از استعداد بالایی جهت درآمد زایی برخورداره و به طبع اون جیب رو پرتر میکنه. (3928890) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۱۳:۱۳:۱۸
فقط 14 درصد؟! ما مردم ایارن خواهان 1400 درصد افزایش فوری و نقدی هستیم! (3928988) (alef-13)
 
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۲۰:۴۱:۰۷
عوارض قم کاشان ۱۵۰۰بوده شده ۲۰۰۰تومان
۳۳درصد افزایش یافته نه۱۹ درصد، دقیقا پارسال ۲۰ درصد افزایش دادند این هم لینک پارسال
http://news.mrud.ir/news/11042
واسه یک عدد درصد افزایش چطوره محاسبه کردن!!!!!
تو خود حدیث مفصل بخوان.... (3929730) (alef-13)
 
Tajikistan
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۲۱:۰۵:۲۶
چرا دروغ می نویسین که افزایش 14 درصدی، پارسال عوارض باغچه تا مشهد برای سواری ها 500 تومان بود و پارچه زدن که از اول سال نرخ عوارض افزایش پیدا میکنه و کردنش 1500 تومان و الان دوباره 14 درصد اضافه کردن در واقع اگر افزایش یک ساله رو در نظر بگیرین 214درصد اضافه کردین ، اینها همش فیلم بود، 15 سال پیش اتوبان باغچه تا مشهد رو اتوبان کردن و قرار شد 5 سال از مردم عوارض بگیرن و بعد پنج سال رایگان در اختیار اداره راه و ترابری قرار گیرد والله اسنادش هست 15 سال پیش توی روزنامه قدس و خراسان چاپ شده الف خواهشا" چاپ کن تا بعضی ها بدونن که مردم حواس شون هست (3929751) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۲۳:۳۱:۲۹
افزايش حقوق باز نشسته ١٢درصد وافزايش بليط اتوبوس ٢٠درصد وبزرگ راه ١٤درصد واين درحالي است كه دولت راستگويان مدعي تورم تك رقمي است (3929915) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۱ ۰۳:۰۰:۲۷
ديروز مسير قم كاشان رو طي كردم. ١٥٠٠ تومان به ٢٠٠٠ تومان افزايش پيدا كرده بود. يكي به من بگه درصدش چطوري محاسبه ميشه؟ (3930048) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.