نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 328661
انتخاب اشتباه محصولات پژو در قرارداد جدید
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶
پژو در حالی با سه محصول قدیمی خود به ایران باز می‌گردد که اگر مقاومت همیشگی‌اش را مقابل داخلی سازی قطعات کنار بگذارد، این خودروها ۱۳ سال دیگر به مرحله داخلی سازی و صادرات خواهند رسید. باید پرسید در آن زمان و در بازار پر تحول خودرو دنیا کدام بازار صادراتی حاضر خواهد بود محصول قدیمی بخرد؟

به گزارش فارس، قرارداد بازگشت پژو به ایران با هدف تولید و عرضه سه محصول قدیمی فرانسوی با حضور روحانی به امضا رسید. طبق این قرارداد سه محصول پژو ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ در ایران به تولید خواهد رسید که محصولات قدیمی هستند و جزء خودروهای جدید پژو محسوب نمی شوند.

پژو ۲۰۰۸ حدود ۵ سال پیش به تولید رسیده که پیش‌بینی می شود قیمت آن در ایران حدود ۷۰ میلیون تومان باشد. پژو ۲۰۸ نیز متعلق به حدود ۸ سال پیش و برآورد قیمتی آن بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان است.

در مورد پژو ۳۰۱ هم باید گفت که این خودرو فقط مخصوص بازار چین تولید شده و هم اکنون فقط در این کشور تولید می شود. حدود ۴ سال از تولید این محصول می‌گذرد و قیمت آن در ایران نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

از سرگیری تولید پژو ۲۰۷ نیز جزء تولیدات مشترک ایران خودرو و پژو دیده شده است. این محصول قدیمی ۶ سال پیش همزمان با تولیدش در ایران مورد انتقاد زیادی قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این خودرو در واقع فیس لیفت پژو ۲۰۶ است و نمی توان آن را محصول جدیدی به شمار آورد و نام متفاوتی برایش انتخاب کرد.

در چنین شرایطی طبق مصوبه وزارت صنعت تولید خودروهای مشترک باید با حداقل ۴۰ درصد داخلی سازی آغاز شود. از این رو اگر قرار باشد داخلی سازی خودروهای تولیدی با پژو در سطح بالاتر و با سودآوری تولید صورت گیرد برای این کار حداقل ۴ تا ۵ سال زمان نیاز است. در نتیجه خودرویی که در حال حاضر ۴ تا ۸ سال از عمرش می‌گذرد وقتی به داخلی سازی برسد عمری ۹ تا ۱۳ ساله خواهد داشت.

البته باز هم باید دید این داخلی سازی در چه بخش‌هایی صورت می گیرد و آیا به تزئینات، بدنه و رنگ محدود می‌شود یا خیر؟

تجربه قبلی همکاری با پژو که نشان دهنده سنگ اندازی همیشگی فرانسوی ها مقابل داخلی سازی قطعات است.

* مقاومت فرانسوی ها مقابل داخلی سازی قطعات

طراحی پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از جمله این موارد بود که با وجود اینکه این کار توسط کارشناسان ایرانی و با هزینه دهها میلیون دلاری انجام شد، اما در نهایت شرکت پژو حاضر به پرداخت این هزینه طراحی نشد و علاوه بر این، مالکیت معنوی این خودرو نیز در اختیار شرکت پژو قرار داشت. به این ترتیب ایران‌ خودرو نتوانست نام ایرانی برای پژو ۲۰۶ اس‌دی انتخاب کند و حتی آرم ایران‌ خودرو نیز بر روی این خودرو نصب نشد.

نمونه های دیگر این مسئله در سنگ‌اندازی پژو در برابر تولید برخی قطعات مهم خودرو مانند شاتون، پیستون، میل‌لنگ، سیلندر و سرسیلندر دیده می‌شد، به طوری که وقتی کارشناسان ایرانی بعد از ۲ سال موفق به طراحی برخی از این قطعات شدند آن را برای تأیید به کارشناسان پژو ارائه کردند.

طبق اعلام پژو، یکی از قطعات مهم خودرو باید ۵۰۰ ساعت تست دوام طی می‌کرد که قطعه طراحی شده توسط کارشناسان ایرانی بعد از ۱۵۰ ساعت تست شکسته شد و نتوانست تست دوام اعلام شده از سوی کارشناسان پژو را پشت سر بگذارد، این در حالی بود که پس از ۲ سال رد شدن قطعات طراحی شده توسط کارشناسان ایرانی، کارشناسان کشورمان به فکر تست قطعه مشابه موجود در پَک قطعات پژو افتادند که پس از امتحان، مشاهده شد که قطعه فرانسوی بعد از ۱۴۰ ساعت تست شکسته می‌شود!

حقیقت این بود که قطعه تولید شده توسط کارشناسان ایرانی ۱۰ ساعت هم بیشتر از قطعه فرانسوی دوام داشت، اما کارشناسان پژو هیچ گاه حاضر به تأیید این قطعه نشدند.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در تولید محصولات پژو در ایران، تأمین و واردات مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره بود که به عنوان یک ماده اولیه بسیار ساده از طریق واردات تأمین می‌شد.

در چنین شرایطی، قرارداد جدید بازگشت پژو به ایران بدون شفاف سازی در خصوص داخلی سازی محصولات به امضا رسیده است.

* صادرات خودروهای ۱۳ ساله!

صادرات خودروهای تولیدی پژو در ایران یکی از مفاد قرارداد جدید با پژو است و بر این اساس قرار است محصولات مشترک به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا صادر شوند.

صادرات خودرو زمانی سودآوری مناسب خواهد داشت که داخلی سازی قطعات در محصولات صادراتی سهم مناسبی را دارا باشد. به این ترتیب باید گفت که به شرط داخلی سازی قابل قبول در تولید محصولات پژو و در شرایطی که فقط به تزئینات، بدنه و رنگ محدود نشود و بخش های اصلی موتور را نیز در بر گیرد، حدود ۵ سال دیگر صادرات این محصولات برای ایران سودآور خواهد بود که در آن زمان هم عمر این خودروها به ۹ تا ۱۳ سال می‌رسد.

در نتیجه خودروهایی در سبد صادرات ایران خودرو قرار می‌گیرند که عمر آنها بیش از یک دهه است و در این صورت خریداری در بازارهای صادراتی برای این خودروهای قدیمی وجود نخواهد داشت.

* انتخاب غلط محصولات


بررسی این مسائل نشان می‌دهد که انتخاب محصولات پژو برای تولید مشترک به درستی صورت نگرفته و خودروهای مد نظر بازار صادراتی مناسبی نخواهند داشت و دوباره تجربه قبلی همکاری با پژو که شامل تولید محصولات قدیمی و از رده خارج بوده، تکرار خواهد شد.

در این شرایط مشخص نیست انتخاب سه محصول قدیمی پژو برای تولید در کشور بر چه مبنایی صورت گرفته و این انتخاب چه مزیتی برای کشورمان خواهد داشت.

اصولاً در تولیدات مشترک بهترین روش، طراحی و تولید پلت فرم و محصولات جدید است تا تکنولوژی تولید قطعات در کشور بر مبنای آن تعریف شود و صادرات مدت دار به نفع صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور باشد.

در عین حال، با برنامه‌ریزی که خودروسازان اعلام می کنند قرار است تنوع تولید در این صنعت صورت گیرد که در این خصوص باید دید چقدر به داخلی سازی قطعات توجه می‌شود و وعده‌های داده شده در مورد داخلی سازی خودروها با گذشت زمان و تغییر وزیر یا مدیران دستخوش تغییر خواهد شد.
 
کلمات کلیدی : پژو
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۲:۱۸:۳۳
پژو خيلي هم خوبه (3513370) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۲:۴۴:۳۰
هزینه خسارت پژو به ایران خودرو را قبلا امثال منه مصرف کننده که بابت خرید یک دستگاه رانا کمتر از 15 میلیون تومان حدود 22 میلون پرداخت کرده ام داده ایم و خودروسازان داخلی از جیب خود پولی نداده اند که بخواهند پس بگیرند از طرفی موقعی که بازار انحصاری در داخل موجود است خودوهای 5 سال یا ده سال پیش که هیچ ممکن است خودروهای 30 یا 40 ساله هم وارد کشور بشه!
تو این مملکت چه کسی جوابگوست که ایران خودرو بخواد جواب بده (3513457) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۲:۴۶:۱۴
دسته راهنمای سمند(خودروملی)گیرنمیاد (3513460) (alef-11)
 
شکری
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۲:۵۲:۰۱
شاید پراید خیلی جدیده ؟!!!!!!! (3513484) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۲:۵۵:۳۲
ضمن تشکر از نویسنده محترم باید اقرار کنم که تمام مطالب به نظر بنده نیز صحیح و قابل تامل است و این نیز از شاهکارهای مدیریت با سابقه وکارشناسان خبره قراردادهای بلند مدت شرکت ایران خودرو میباشد . بنظرم باید نام ایران خودرو به شرکت کارگزاری ایران شرکت پژو تغییر پیدا کند . البته کارگزاری که سودش برای پژو و ضررهای ا« برای طرف ایرانی است . (3513499) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۲:۵۹:۰۱
خداییش اگه به جای محصولات فرانسوی که از تکنولوژی سی سال پیش بهره میبرن از ژاپنی ها استفاده کرده بودیم الان نه سالی سی هزار تا کشته داشتیم نه روزانه میلیاردها تومن صرف هزینه مصرف سوخت اضافی میدادیم (3513512) (alef-11)
 
آرش
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۳:۳۲:۱۱
اگه بازار از حالت انحصاری و غیر رقابتی به نفع دو خودرو ساز بزرگ خارج میشد ، قطعا انتخاب ها درست صورت می گرفت.
اما ... امان از رانت (3513630) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۳:۴۹:۰۹
آقای محترم! قطعات پژو ساخل داخل به هیچ دردی نمیخورند و خرید آنها فقط دورانداختن پول است. (3513691) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۳:۴۹:۵۸
این ها همه محصولات به روز پژوه هستند! فارس کاملا مشخص هست با چه انگیزه ای این جور اخبار کذبی رو مخابره میکنه. سری به سایت پژو بزنید تا ببینید این محصولات در حال حاظر محصولات تاپ و به روز پژو هستند. (3513698) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۵:۱۱:۰۰
خوب وقتی جیب مردم را با ظرف عسل اشتباه می گیرند و می خواهند محصولی 13 هزار دلاری را 70 میلیون غالب کنند، دیگر راه چاره ای نیست!!
آنهم جایی که کارگر تولید کننده آن در کمترین حالت ماهی 1400 یورو معادل 6 میلیون تومان و مهندسش ماهی 3 هزار یورو که 12.5 میلیون تومان است حقوق می گیرد (که در قیمت تمام شده محصول دخیل است) و اینجا کارگر 900 هزار توامان و مهندس 2 میلیون و پانصد!! کلا ویژگی مان است، به فراه کردن پول یامفت علاقه داریم! (3514001) (alef-11)
 
آرش
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۵:۴۰:۳۷
صادر می کنن برادر من . الان وقتی پراید رو دارن صادر می کنن اون موقع نمی تونن این ماشینا رو صادر کنن ؟ (3514088) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۸:۲۷:۵۴
این محصولات در اروپا اصلا تبلیغ نمیشود و همین الانش هم مدل های قدیمی به حساب میآیند ضمن اینکه تکنولوژی های جدیدتر با سرعت بیشتری به بازار ارائه میشود هر چند وقت یک بار. پس اصولا موضوع صادرات آن افق روشنی ندارد. (3514710) (alef-11)
 
K
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۲۱:۴۱:۱۸
ما شدیم سمساری کشورهای توسعه یافته،الان کلیه کشورها دارند به سمت خودروهای برقی میرن ما تازه داریم در تکنولوژی گذشته سیر میکنیم خداوند به مارحم کند...خودخواسته یا در جهت منافع برخی منفعت طلب همچنان در قدیم سیر میکنیم (3515197) (alef-11)
 
محمد قاسمی
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۰۰:۳۰:۱۲
چرا همیشه سر ما کلاه میره ؟؟ (3515606) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.