کد مطلب: 222064
معرفي دو حركت عدالتخواهانه در حوزه سلامت
بخش داخلی الف، 19 فروردین 93
چرا مردم نتوانند برندهاي رب گوجه فرنگي يا ماكاروني يا يخچال يا وزرا يا ... هر آنچه با حقوق مصرف كننده در اتباط است را به طور علني ارزيابي كنند. «حق ارزيابي» هم همانند ساير...
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۳۲
به تازگي گروهي از دانشجويان حوزه سلامت درصدد برآمده اند تا با راه اندازي امكاناتي كاربر محور، جاي خالي نهادهاي مردم نهاد در حوزه سلامت و خدمات پزشكي را تا حدي ترميم كنند.
سپيدپوشان و
بیمارستانها، عنوان دو حركتي هستند كه تلاش مي كنند با ايجاد امكان ارزيابي پزشكان، بیمارستانها و كلينيك ها براي مردم عادي، اين فرصت را براي آنها به وجود آورند كه پس از هر بار ويزيت توسط پزشكان يا مراجعه به بيمارستان ها (در قامت بيمار بستري يا همراه يا ملاقات كننده و ...)، ميزان مطلوبيت خدمات ارائه شده را در سرفصل هاي مشخص به صورت كمّي به ثبت برسانند.
به اين ترتيب، عقل جمعي مردمي مي تواند ضمن ثبت مستمر سطح خدمات دهي پزشكان و بیمارستانها، ارزيابي عمومي از اين خدمات را نيز به صورت متمركز در يك تابلوي اعلانات عمومي كشوري متبلور كند.
اين گونه سيستم ها اگرچه در راستاي حقوق مصرف كنندگان خدمات پزشكي ايجاد مي شوند اما مي توانند براي جامعه پزشكي و بيمارستاني نيز به مثابه يك حركت نفع رسان عمل كنند. به اين ترتيب كه ثمره جانبي وجود اينچنين سيستم هاي آنلاين مردم نهاد در قياس با ساير سيستم هاي سنتي حمايت از منافع پزشكان، شناسايي پزشكان بي ادعاي زحمت كشي است كه نه برند خاصي تاكنون به هم زده اند و نه از حمايت تابلوي بيمارستان هاي گرانقيمت برخوردارند.
از سوي ديگر، وجود اين گونه سيستم هاي ناظر مردمي مي تواند به تدريج فرهنگ ارائه خدمات پزشكي و بيمارستاني را در كشور متحول كند. وجود برخي گزينه ها در معيارهاي ارزيابي سايت سپيدپوشان همانند مدت زمان دريافت شرح حال يا ميزان ارجاعات به بيرون يا ميزان معطلي در مطلب و... مي تواند بدون ايجاد جنجال هاي خبري همانند آنچه در ماه هاي اخير مشاهده كرده ايم، در بلند مدت با شناساندن پزشكان كوشاي بي ادعا، فرهنگ خدمات سلامت را نيز بهبود ببخشد.
همين رويه در مورد خدمات دهي بيمارستان ها و ارزيابي مبتني بر نظرات مردمي اين نهادهاي درماني نيز برقرار است. به اين ترتيب كه كمتر كسي وجود دارد كه از كيفيت خدمات دهي اين نهادها رضايت داشته باشد، اما اين عدم رضايت يا رضايت از معدودي ازبيمارستان ها به جز در موارد معدود و غيرمتمركز شنيده نمي شود. و همين شنيده نشدن صداها نيز يكي از دلايل عدم ايجاد فشار لازم بر مسئولين مربوطه جهت اصلاح سريعتر وضعيت فعلي است.
سپيدپوشان و بیمارستانها مي توانند آغازگر فصل تازه اي از ارزيابي هاي مردم محور در همه حوزه ها باشد. چرا مردم نتوانند برندهاي رب گوجه فرنگي يا ماكاروني يا يخچال يا وزرا يا ... هر آنچه با حقوق مصرف كننده در اتباط است را به طور علني ارزيابي كنند. "حق ارزيابي" هم همانند ساير حقوق شهروندي مي تواند در صورت توجه، نقطه عطفي در بهبود كيفيت زندگي شهروندان باشد.
این کار می تواند در حد یک پروژه دانشجویی و در سطحی محدود انجام شود. انجام اینگونه پروژه ها در سطح ملی و در حال حاظر تنها یک خیال و توهم است.
ارزیابی و انتخاب مردم بر اساس جیبشان صورت می گیرد و در اکثر موارد قدرت انتخاب ندارند. حقوق مصرف کننده هم تنها یک جوک است! (2065900) (alef-17)
بسیار پروژه عالی هست. امیدوارم سنگ اندازی نکنند. در واقع در خلا و کمبود دستگاه های نظارتی در بخش سلامت، این گروهها می توانند مثمر ثمر باشند. (2066078) (alef-17)
ایکاش در زمینه مبارزه با فساد اداری مالی که گریبانگیر دستگاههای اقتصادی و شرکتهای زیر مجموعه اش هست مثل این حرکت پا میگرفت.
نمونه اش در افغانستان 2 ماه پیش آغاز شد (2067705) (alef-17)
----
بیمارستان ها اصلا بهداشت را رعایت نمی کنند . واقعا عجیبه (2066102) (alef-17)
سازوکار امتیازدهی (Rating) توسط مشتری ها سالهای درازی است که در غرب با اقتصاد مشتری محور در جریان است و شما می توانید از خدمات هر فرد یا موسسه ای از طریق امتیاز دهی یا یادداشت نویسی مشتری های قبلی آن آگاه شوید.
این امر در مورد پزشکان نیز انجام میشود.
البته با شناختی که از فرهنگ کشورمان دارم بعید می دانم انصاف در چنین رتبه بندی هایی خیلی مد نظر نظر دهنده ها باشد و سرآخر بجای هدایت مردم به سوی خدمات بهتر، آنها را گیج می کند (2066949) (alef-17)
حركت قابل توجهي ست و حتي دولت هم بايد در اين زمينه حمايت كند. بدون نظارت مردمي كار پيش نخواهد رفت (2067524) (alef-17)
وقتي خود وزارت بهداشت نظارت چنداني رو بيمارستان هاي خودش ندارد اين كارها بي فايده است. (2067530) (alef-17)
الان وضعيت بيمارستان هاي كشور طوري است كه آدم حتي از پاگذاشتن به داخلشان هم در ترس است كه نكند مريض شود. در واقع بيمارستان هاي كشور به مراكز توليد بيمار تبديل شده اند. (2067620) (alef-17)
با سايت و ... اين مسائل درست نمي شود كه اگر مي شد كار يارانه ها درست مي شد (2068089) (alef-17)
بعد از سيستم قضايي سيستم بهداشتي مهمترين مساله اين كشور است و فقط و فقط با نظارت مردمي قابل اصلاح و بهبود است. البته اين حركات دانشجويي بعيد است مملكت را به سر منزل مقصود برساند (2068108) (alef-17)
عدالت و حرکت های عدالت خواهانه در ایران!!!!!!!!!!!! !محال ممکنه (2068764) (alef-13)
عزيز دل برادر
شنيدن صدای مشتری مستلزم يک سيستم اجرايي است و قبل از همه بايد مسوولين ارشد سيستم به ان تعهد داشته باشند تا پس از شنيدن صدا برای بهبود مستمر کيقنيت اقدام نمايند. (2073891) (alef-17)