نظر منتشر شده
۵۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 158813
نامه دانشجویان دانشگاه تهران به وزیر علوم
اعتراض دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی به وزیر علوم
بخش فرهنگی الف، 18 خرداد 91
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۳
۲۳۷ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در نامه‌ای انتقاد خود را از افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کردند.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر دانشجو
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
سلام علیکم؛
آنچه ما را به نگارش این نامه وادار کرد، سیاست‌های وزارتخانه متبوع شما در افزایش کمی ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی است. ازجمله‌ این اقدامات افزایش ظرفیت دوره‌های کار‌شناسی ارشد و نیز تأکید بر سه تا پنج برابر نمودن ظرفیت دوره‌ دکترا است. حضرتعالی در سخنان خود بر افزایش ظرفیت به دلیل «ترافیک بسیار در ورودی آزمون و پیش‌بینی افزایش آن در سال‌های آینده و اجتناب‌ناپذیر بودن این افزایش ظرفیت به منظور جلوگیری از مهاجرت داوطلبان به کشورهای دیگر» تأکید داشته‌اید. لذا بر خود لازم دانستیم تا از باب خیرخواهی و بیان اشکالات آشکار این تصمیم، نکاتی را ذکر نماییم.
امید است توضیحات تکمیلی جناب عالی یا از ابهام تصمیم مذکور بکاهد و یا به تغییرات اساسی در آن منتهی شود:
۱- دوره‌های تحصیلات تکمیلی تنها یک دوره آموزشی نیست بلکه آنچه در این دوران اهمیت بسیار دارد کار پژوهشی مبتنی بر تلاش شخص دانشجو با هدایت استاد راهنما است. پس مولفه‌های مهم در این ارتباط تنها شخص دانشجو و استاد نیستند بلکه محیط علمی، ارتباطات علمی با مراکز پیشرو داخلی و خارجی، دسترسی به پایگاه‌های علمی معتبر، بودجه‌های پژوهشی، امکان شرکت در کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی و همچنین فراهم آمدن امکانات لازم نظیر پرداخت حقوق ماهیانه به دانشجویان جهت انجام کار علمی به دور از دغدغه‌های معیشتی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. در شرایطی که دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور به شدت از کمبود بودجه پژوهشی رنج می‌برند و به علت فشار مالی ناگزیر به محدود کردن فعالیت‌های علمی خود شده‌اند، و از سوی دیگر میزان بودجه مصوب برای انجام رساله به هیچ وجه کفاف انجام یک فعالیت پژوهشی قابل قبول را نمی‌دهد و پژوهانه دکترا در برخی موارد با تاخیر طولانی به دانشجویان می‌رسد، افزایش ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی چه پیامدی جز افت روزافزون کیفیت آموزش عالی در این کشور دارد؟
جنابعالی راه افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی را رفع پاره‌ای از محدودیت‌ها از جمله افزایش ظرفیت هر استاد برای راهنمایی دانشجو دانسته‌اید. آیا این حذف محدودیت ترجمان دیگری از حذف استانداردهای حداقلی در آموزش عالی نیست؟
۲- در سال‌های گذشته تأکید وزارت علوم بر افزایش ظرفیت دانشجو در مقطع کار‌شناسی ارشد بوده است؛ و اکنون این رویه به مقطع دکترا نیز تسری یافته است؛ و از سوی دیگر در شرایطی که شاهد هستیم که مقاطع تحصیلات تکمیلی به دلیل توسعه کمی از کیفیت لازم برخوردار نیست و اکثر دانشجویان از کمبود وقت اساتید راهنما و مشاور خود گلایه‌مند هستند؛ مع‌الوصف ادامه‌ افزایش ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی چه حاصلی در پی خواهد داشت؟
وقتی استاد ناگزیر باشد تعداد زیادی دانشجو را در زمانی محدود هدایت کند و برای گرفتن دانشجوهای بیشتر تحت فشار باشد دیگر مجالی برای اندیشه و انجام پژوهش‌های فاخر باقی نخواهد ماند.
۳- چرا وزارت علوم حاضر نیست استقلال نسبی دانشگاه‌ها را در سیاست‌گذاری‌های خود بپذیرد و اصرار بر آن دارد که ظرفیت اعلامی از سوی دانشگاه‌ها را به میل و سلیقه‌ خود و به انحاء گوناگون افزایش دهد؟ آیا اساتید محترم دانشگاه‌ها خود بهترین مرجع برای تشخیص ظرفیت واقعی گروه‌های آموزشی برای تربیت دانشجو نیستند؟
۴- آیا به عواقب این افزایش ظرفیت اندیشیده‌ شده است؟ حتی اگر امکانات لازم برای این افزایش فراهم شود، امکانات لازم برای جذب فارغ‌التحصیلان این مقاطع به بازار کار نیز فراهم شده است؟ جناب عالی علت افزایش ظرفیت را ترافیک موجود در آزمون ورودی دانسته‌اید. روزی که شاهد ترافیک میلیونی در مقطع کار‌شناسی بودیم با ایجاد انواع و اقسام مراکز آموزشی آزاد و غیر آزاد سعی بر آن بود که این ترافیک کاهش یابد. نتیجه این تصمیم، سیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه است که از طرفی بار انواع توقعات خانوادگی و اجتماعی را بر دوش می‌کشند و از سوی دیگر قادر نیستند شغلی در خور تحصیلات خود بیابند. اگر آن روز به جای دامن زدن به این عطش موهوم، زمینه پیشرفت افراد جامعه را بر حسب توانایی و استعدادشان فراهم می‌کردیم و ورود به دانشگاه را کعبه آمال و آرزوهای تک‌تک افراد جامعه قرار نمی‌دادیم به این وضعیت گرفتار نمی‌آمدیم. اگر با این نگاه کمیت‌گرا به دنبال چرتکه انداختن برای شمارش «تعداد» دانشجویان ورودی و خروجی مقاطع عالی باشیم دانشگاه در ‌‌نهایت نه به یک نهاد فرهنگ‌ساز و اندیشه محور که به بنگاهی برای ارائه مدارک عالی بدل خواهد شد. حرکت خطرناک کسب عنوان دکترای جعلی یا فاقد اعتبار از مراکز مختلف که به شدت در کشور شیوع دارد از پیامدهای این نگاه است.
۵- در مواضعی و در توجیه افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی به سخنان مقام معظم رهبری استناد می‌شود، ولی باید در این میان به چند نکته توجه داشت؛ آیا مقصود مقام معظم رهبری آن بوده است که این توسعه بدون توجه به نیازهای کشور و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و بازار اشتغال، صرفاً به صورت بخشنامه‌ای صورت گیرد؟ ایشان در تاریخ ۲۲/۵/۱۳۸۵ در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها فرموده‌اند: «یک نکته دیگر، مسئله‌ نسبت دانشجویان دوره‌هاى تحصیلات تکمیلى به کل دانشجویان است. شنیده‌ام این نسبت خیلى پایین است. آن‌طور که به من گزارش کرده‌اند، این نسبت شش درصد است. این، پایین است. طبق نظر افراد صاحب‌نظر، این نسبت باید به حدود سى‌درصد برسد؛ روى این کار بشود. بنابراین براى اینکه بتوانیم این دانشجویان را به این نسبت برسانیم، ما به تکثیر مراکز تحصیلات تکمیلى و پدید آوردن رشته‌هایى که نداریم، احتیاج داریم. این نسبت را باید حفظ بکنیم؛ این هم مهم است». آنچه مسلم است مضمون این سخن و سایر فرمایش‌های ایشان توصیه‌ کلی به افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی و بررسی امکان آن است و بدیهی است که هیچگونه تأکیدی بر لزوم انجام چنین کاری در کوتاه مدت نداشته‌اند؛ همچنین روش پیشنهادی ایشان ایجاد مراکز تحصیلات تکمیلی و رشته‌های جدید بوده است و نه افزایش ظرفیت‌های قبلی.
در پایان امیدواریم وزارت علوم این نامه را حمل بر خیرخواهی جمعی از دلسوزان کشور بگذارد و با بررسی مجدد جوانب این تصمیم، از بروز پیامدهای منفی آن جلوگیری نماید.
اسامی امضاءکنندگان نامه به وزیر علوم به ترتیب مقطع تحصیلی و حروف الفبا
۱. حسین آخوندی، دکترا، بیوتکنولوژی، پردیس علوم
۲. آروند اصغری، دکترا، فیزیولوژی، دانشکده‌ دامپزشکی
۳. مرضیه افراسیابی، دکترا، فلسفه، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی
۴. توحید افضلی، دکترا، مطالعات آمریکا، دانشکده‌ مطالعات جهان
۵. جواد امان‌پور، دکترا، شیمی کاربردی، پردیس علوم
۶. مهدی انصاری‌راد، دکترا، فیزیک حالت جامد، پردیس علوم
۷. مرتضی باقیان، دکترا، علوم سیاسی، دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی
۸. هادی بزاززادگان، دکترا، مهندسی شیمی، پردیس فنی
۹. سعید بهادری خلیلی، دکترا، نانوشیمی، پردیس علوم
۱۰. مجید بهستانی، دکترا، روابط بین‌الملل، دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی
۱۱. نسترن پورصالحی، دکترا، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده‌ کتابداری و اطلاع رسانی
۱۲. محمد علی پیمانی، دکترا، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۳. فاطمه سادات جزایری، دکترا، زیست‌شناسی علوم سلولی و مولکولی، پردیس علوم
۱۴. عباسعلی جنتی‌زاده، دکترا، علوم باغبانی، پردیس کشاورزی
۱۵. قادر حسین‌زاده، دکترا، نانوشیمی، پردیس علوم
۱۶. جواد حسین‌زاده ساداتی، دکترا، باستان‌شناسی، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی
۱۷. سید روح‌الله حسینی، دکترا، فیزیک، پردیس علوم
۱۸. زینب حمیدیا، دکترا، فیزیولوژی، دانشکده‌ دامپزشکی
۱۹. زهره خوارزمی، دکترا، دانشکده‌ مطالعات جهان
۲۰. مهدی داودپور، دکترا، مهندسی شیمی، پردیس فنی
۲۱. علی درویش‌زاده، دکترا، رشته گیاه پزشکی، پردیس کشاورزی
۲۲. سید محمدحسین دولت‌آبادی، دکترا، اقتصاد، دانشکدهٔ اقتصاد
۲۳. محدثه دهقانی، دکترا، دامپزشکی، دانشکده‌ دامپزشکی
۲۴. سهیل رضاپور، دکترا، عمران، پردیس فنی
۲۵. مهدی شاه‌آبادی، دکترا، مدیریت، دانشکده‌ مدیریت
۲۶. مهدی شقاقی، دکترا، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده‌ کتابداری و اطلاع رسانی
۲۷. زهرا شکری، دکترا، دامپزشکی، دانشکده‌ دامپزشکی
۲۸. اسماعیل شموشکی، دکترا، ادبیات فارسی، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی
۲۹. روح الله شهابی، دکترا، روان‌شناسی تربیتی، دانشکدهٔ روان‌شناسی و علوم تربیتی
۳۰. محسن صبوریان، دکترا، جامعه‌شناسی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۳۱. محمد مهدی صفار‌زاده، دکترا، مهندسی عمران، پردیس فنی
۳۲. مهدی عسگری، دکترا، شیمی، پردیس علوم
۳۳. محمدحسن عظیمی، دکترا، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده‌ کتابداری و اطلاع رسانی
۳۴. داریوش علیمحمدی، دکترا، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی
۳۵. احسان فرامرزی، دکترا، شیمی-فیزیک، پردیس علوم
۳۶. کامبیز فرهی مقدم، دکترا، عمران، پردیس فنی
۳۷. رضا قائمی‌نیک، دکترا، جامعه‌شناسی، دانشکده‌ علوم اجتماعی
۳۸. مسعود قندفروشان، دکترا، فیزیولوژی، دانشکده‌ دامپزشکی
۳۹. فاطمه قیداری، دکترا، بیوتکنولوژی، پردیس علوم
۴۰. رحمان کریمی نامی، دکترا، شیمی آلی، پردیس علوم
۴۱. مهدی گنج‌خانلو، دکترا، علوم دامی، پردیس کشاورزی
۴۲. محمد حسین متألهی، دکترا، بیوتکنولوژی، پردیس علوم
۴۳. مرتضی محققی، دکترا، کامپیو‌تر، پردیس فنی
۴۴. محمد صالح مرحبا، دکترا، مهندسی برق، پردیس فنی
۴۵. مسعود مسیح تهرانی، دکترا، مهندسی مکانیک، پردیس فنی
۴۶. ابراهیم مقیسه، دکترا، خاک‌شناسی، پردیس کشاورزی
۴۷. مجید منتظر ظهوری، دکترا، باستان‌شناسی، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی
۴۸. فاطمه می‌راحمدی، دکترا، جغرافیای سیاسی، دانشکدهٔ جغرافیا
۴۹. رضا ناصری، دکترا، باستان‌شناسی، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی
۵۰. سیده فاطمه نعمتی، دکترا، جامعه‌شناسی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۵۱. میترا نمدی، دکترا، مهندسی برق، پردیس فنی
۵۲. حجت ورمزیاری، دکترا، توسعه و مدیریت کشاورزی، پردیس کشاورزی
۵۳. فرزاد هورفر، دکترا، مهندسی برق، پردیس فنی
۵۴. اسماعیل ابرهیم‌زاده، کار‌شناسی ارشد، پردیس فنی
۵۵. اسکندر احمدی، کار‌شناسی ارشد، فیزیک هسته‌ای، پردیس علوم
۵۶. مرتضی آذربرمس، کار‌شناسی ارشد، متالورژی، پردیس فنی
۵۷. پویا اصغری‌فرد، کار‌شناسی ارشد، مهندسی مکانیک، پردیس فنی
۵۸. مهدی امیری، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۵۹. مهراز امینی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۶۰. حسن افضلی کوشا، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۶۱. حمید اکبری معیر، کار‌شناسی ارشد، مهندسی متالورژی ومواد، پردیس فنی
۶۲. حمید آهنگری، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۶۳. افسانه اهدائی، کار‌شناسی ارشد، برنامه‌ریزی شهری، دانشکده‌ جغرافیا
۶۴. حسین بازرگانی، کار‌شناسی ارشد، مدیریت صنعتی، دانشکده‌ مدیریت
۶۵. الناز باقرنژاد، کار‌شناسی ارشد، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، پردیس هنرهای زیبا
۶۶. علی بلالی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۶۷. وحید بهلوری، کار‌شناسی ارشد، مکاترونیک، پردیس فنی
۶۸. سجاد بهمنی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی نرم‌افزار، پردیس فنی
۶۹. معصومه بنی صفار، کار‌شناسی ارشد، برنامه‌ریزی شهری، دانشکده‌ جغرافیا
۷۰. فاطمه بهره‌مند، کار‌شناسی ارشد، فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده‌ روان‌شناسی و علوم تربیتی
۷۱. حامد پورخرسندی، کار‌شناسی ارشد، زمین‌شناسی، پردیس علوم
۷۲. فاطمه پیراسته، کار‌شناسی ارشد، بیوتکنولوژی کشاورزی، پردیس کشاورزی
۷۳. سید عبدالکریم پیمبرپور، کار‌شناسی ارشد، تبدیل انرژی، پردیس فنی
۷۴. محمد یاسر ترابی، کار‌شناسی ارشد، مکانیزاسیون کشاورزی، پردیس کشاورزی
۷۵. شیرین تقی‌پور، کار‌شناسی ارشد، علوم کامپیو‌تر، پردیس علوم
۷۶. امیر حسین تمنائی، کار‌شناسی ارشد، ارتباطات، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۷۷. معصومه توکلی، کار‌شناسی ارشد، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشکدهٔ روان‌شناسی و علوم تربیتی
۷۸. محمد علی تولائی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی نرم‌افزار، پردیس فنی
۷۹. محسن ثابتی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۸۰. علی اصغر ثانی، کار‌شناسی ارشد، فیزیک حالت جامد، پردیس علوم
۸۱. بابک ثقفی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی مکانیک، پردیس فنی
۸۲. وحید جابی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۸۳. زینب جعفری، کار‌شناسی ارشد، برنامه‌ریزی شهری، دانشکده‌ جغرافیا
۸۴. صمد حبیبی، کار‌شناسی ارشد، مطالعات بریتانیا، دانشکده‌ مطالعات جهان
۸۵. طاهره حبیبی، کار‌شناسی ارشد، فلسفه، پردیس قم
۸۶. صادق حسین لقب، کار‌شناسی ارشد، مهندسی مکانیک، پردیس فنی
۸۷. سید علی حسینی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۸۸. نوید حقدادی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۸۹. یوسف خسروی، کار‌شناسی ارشد فیزیک حالت جامد، پردیس علوم
۹۰. مرتضی خلج، کار‌شناسی ارشد، فیزیک، پردیس علوم
۹۱. ابوذر خیر اندیش، کار‌شناسی ارشد، الهیات، دانشکدهٔ الهیات
۹۲. سعید درویشی الموتی، کار‌شناسی ارشد، عمران، پردیس فنی
۹۳. طاهره دلیران چاپشلو، کار‌شناسی ارشد، مطالعات منطقه‌ای، دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی
۹۴. صابر دینی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۹۵. محمدرضا راجی، کار‌شناسی ارشد، علوم باغبانی، پردیس کشاورزی
۹۶. فهیمه راحمی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی نرم افزار، پردیس فنی
۹۷. مرضیه رضایی، کار‌شناسی ارشد، مشاوره مدرسه، دانشکده‌ روان‌شناسی و علوم تربیتی
۹۸. حسین رفیع مهر، کار‌شناسی ارشد، برنامه‌ریزی شهری، دانشکده‌ جغرافیا
۹۹. مرتضی روحانی، کار‌شناسی ارشد، فلسفه، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی
۱۰۰. حبیب رحیم‌پور ازغدی، کار‌شناسی ارشد، فلسفه‌ تعلیم و تربیت، دانشکدهٔ روان‌شناسی و علوم تربیتی
۱۰۱. امیر رحیمی، کار‌شناسی ارشد، نرم‌افزار، پردیس فنی
۱۰۲. حامد رستگار، کار‌شناسی ارشد، مهندسی مکانیک، پردیس فنی
۱۰۳. آرمان رضایتی، کار‌شناسی ارشد، ریاضی، پردیس علوم
۱۰۴. سید محمد رضویان، کار‌شناسی ارشد، مهندسی کامپیو‌تر، پردیس فنی
۱۰۵. جواد رمضان‌زاده، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۰۶. خدیجه رنجبری، کار‌شناسی ارشد، مهندسی کامپیو‌تر، پردیس فنی
۱۰۷. مجتبی زارع، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۰۸. جواد زارعی، کار‌شناسی ارشد، برنامه‌ریزی شهری، دانشکده‌ جغرافیا
۱۰۹. یوسف زرنگاریان، کار‌شناسی ارشد، کارآفرینی، دانشکده‌ کارآفرینی
۱۱۰. یوسف زلیخایی، کار‌شناسی ارشد، زمین‌شناسی، پردیس علوم
۱۱۱. هوشمند زندی، کار‌شناسی ارشد، ژئوفیزیک، پردیس علوم
۱۱۲. هادی سلیمانی، کار‌شناسی ارشد، برنامه‌ریزی شهری، دانشکدهٔ جغرافیا
۱۱۳. محمود سلیمی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۱۴. احمد سیاکان، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۱۵. علی شاکری، کار‌شناسی ارشد، فیزیک ذرات بنیادی، پردیس علوم
۱۱۶. علیرضا شجاع مرادی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی شیمی، پردیس فنی
۱۱۷. زینب شریفی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی کامپیو‌تر، پردیس فنی
۱۱۸. الهه شعبان جولا، کار‌شناسی ارشد، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، پردیس هنرهای زیبا
۱۱۹. زهرا شهرزاد، کار‌شناسی ارشد، جامعه‌شناسی، دانشکده‌ علوم اجتماعی
۱۲۰. مرتضی صالحی، کار‌شناسی ارشد، ژئوفیزیک، پردیس علوم
۱۲۱. زینب صباحی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی نرم افزار، پردیس فنی
۱۲۲. زینب صداقت‌منش، کار‌شناسی ارشد، گرانش و فیزیک نجومی، پردیس علوم
۱۲۳. امیر طالبی، کار‌شناسی ارشد، ژئوفیزیک، پردیس علوم
۱۲۴. عاطفه طغیانی، کار‌شناسی ارشد، مطالعات امریکای شمالی، دانشکدهٔ مطالعات جهان
۱۲۵. ابراهیم طیب‌نژاد، کار‌شناسی ارشد، زمین‌شناسی، پردیس علوم
۱۲۶. متین عاشوری چهارده، کار‌شناسی ارشد، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، پردیس هنرهای زیبا
۱۲۷. ریحانه عالم، کار‌شناسی ارشد، جغرافیای سیاسی، دانشکده‌ جغرافیا
۱۲۸. محمد عباسی، کار‌شناسی ارشد، اقتصاد، دانشکدهٔ اقتصاد
۱۲۹. روح الله عبداللهی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۳۰. حمید عبدالملکی، کار‌شناسی ارشد، مکانیزاسیون کشاورزی، پردیس کشاورزی
۱۳۱. مریم عبدوس، کار‌شناسی ارشد، طراحی شهری، پردیس هنرهای زیبا
۱۳۲. سجاد عبدی، کار‌شناسی ارشد، اقتصاد، دانشکدهٔ اقتصاد
۱۳۳. خاطره عزیزی، کار‌شناسی ارشد، فیزیک حالت جامد، پردیس علوم
۱۳۴. شایان علی اکبر تبریزی، کار‌شناسی ارشد، نرم‌افزار، پردیس فنی
۱۳۵. ضیاء علیزاده، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۳۶. پرگل علیمردانی، کار‌شناسی ارشد، بانکداری اسلامی، دانشکدهٔ اقتصاد
۱۳۷. محسن علی‌نژاد، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۳۸. محمد جواد عنبری، کار‌شناسی ارشد، مهندسی عمران، پردیس فنی
۱۳۹. فاطمه غفاری، کار‌شناسی ارشد، بانکداری اسلامی، دانشکدهٔ اقتصاد
۱۴۰. مرضیه فدائی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی کامپیو‌تر، پردیس فنی
۱۴۱. صالح فربد، کار‌شناسی ارشد، برنامه‌ریزی شهری، دانشکدهٔ جغرافیا
۱۴۲. محمد علی فرد باستانی، کار‌شناسی ارشد، نرم‌افزار، پردیس فنی
۱۴۳. نسترن فره‌مند سکاچایی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی نرم افزار، پردیس فنی
۱۴۴. سلیمان قاسمی، کار‌شناسی ارشد، گیاهپزشکی، پردیس کشاورزی
۱۴۵. فاطمه قره داغی، کار‌شناسی ارشد، معماری کامپیو‌تر، پردیس فنی
۱۴۶. سید حمید رضا قریشی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی مکانیک، پردیس فنی
۱۴۷. محمود قلی‌پور، کار‌شناسی ارشد، مهندسی کامپیو‌تر، پردیس فنی
۱۴۸. فاطمه قنبریان علویجه، کار‌شناسی ارشد، جامعه‌شناسی، دانشکده‌ علوم اجتماعی
۱۴۹. حسین کرمی، کار‌شناسی ارشد، مدیریت مالی، دانشکدهٔ مدیریت
۱۵۰. علی کشاورزیان، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۵۱. علیرضا کوچکی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۵۲. سلیمان گالشی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۵۳. زیبا گندمکار، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۵۴. نسترن متولی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی کامپیو‌تر، پردیس فنی
۱۵۵. عاطفه محمدزاده نوین، کار‌شناسی ارشد، نانوفیزیک، پردیس علوم
۱۵۶. ماجده محمدی، کار‌شناسی ارشد، حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی
۱۵۷. ابوالفضل مرادی، کار‌شناسی ارشد، برنامه‌ریزی شهری، دانشکدهٔ جغرافیا
۱۵۸. سید صادق مصطفوی کاشانی، کار‌شناسی ارشد، حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی
۱۵۹. نفیسه مطیع، کار‌شناسی ارشد، مهندسی کامپیو‌تر، پردیس فنی
۱۶۰. محسن ملکوتیان، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۶۱. حمزه ملکی، کار‌شناسی ارشد، زیست‌شناسی، پردیس علوم
۱۶۲. بیژن موسوی، کار‌شناسی ارشد، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۶۳. فرزاد مهدیان‌فرد، کار‌شناسی ارشد، ژئوفیزیک، پردیس علوم
۱۶۴. فهیمه نادران، کار‌شناسی ارشد، حقوق بشر، دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی
۱۶۵. سامان نامدار، کار‌شناسی ارشد، مهندسی نرم‌افزار، پردیس فنی
۱۶۶. معصومه ندیری، کار‌شناسی ارشد، جامعه‌شناسی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۱۶۷. سهند هاشمی زنوزی، کار‌شناسی ارشد، جامعه‌شناسی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۱۶۸. سیما یارمحمدی، کار‌شناسی ارشد، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، پردیس هنرهای زیبا
۱۶۹. احسان ابراهیمی، فعال دانشجویی، مهندسی برق، پردیس فنی
۱۷۰. شتیلا اسدی، فعال دانشجویی، مهندسی شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا
۱۷۱. مرضیه اسماعیلی، فعال دانشجویی، اقتصاد، دانشکدهٔ اقتصاد
۱۷۲. زینب اعلمی، فعال دانشجویی، پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۱۷۳. طیبه آقابابایی، فعال دانشجویی، زیست‌شناسی جانوری، پردیس علوم
۱۷۴. مژگان آقاجان‌زاده، فعال دانشجویی، شیمی، پردیس علوم
۱۷۵. زینب سادات بدری، فعال دانشجویی، فیزیک، پردیس علوم
۱۷۶. احمد رضا بلیغ، فعال دانشجویی، جامعه‌شناسی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۱۷۷. فاطمه پوررجبیان، فعال دانشجویی، علوم کامپیو‌تر، پردیس علوم
۱۷۸. مهتاب ترک بیات، فعال دانشجویی، عکاسی، پردیس هنرهای زیبا
۱۷۹. سیده زهرا تقی‌زاده، فعال دانشجویی، علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۱۸۰. امیر حسین ثابتی، فعال دانشجویی، علوم سیاسی، دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی
۱۸۱. فاطمه جعفری‌نژاد، فعال دانشجویی، مهندسی نرم افزار، پردیس فنی
۱۸۲. علی اکبر چاهه، فعال دانشجویی، فیزیک، پردیس علوم
۱۸۳. پریسا حسنی‌زاده، فعال دانشجویی، مهندسی کامپیو‌تر، پردیس فنی
۱۸۴. الهه حکیمیان، فعال دانشجویی، فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکدهٔ الهیات
۱۸۵. علی خواجه، فعال دانشجویی، علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۱۸۶. فاطمه داوودی، فعال دانشجویی، مهندسی صنایع، پردیس فنی
۱۸۷. مریم دلالت، فعال دانشجویی، مهندسی شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا
۱۸۸. فاطمه دلاوری، فعال دانشجویی، فلسفه، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی
۱۸۹. مرضیه ذوقی، فعال دانشجویی، فناوری اطلاعات، پردیس فنی
۱۹۰. فائزه رضوانی فر، فعال دانشجویی، فلسفه، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی
۱۹۱. مرضیه رفعتی، فعال دانشجویی، مهندسی شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا
۱۹۲. لیلا رییسی، فعال دانشجویی، کشاورزی، پردیس ابوریحان
۱۹۳. مصطفی زالی، فعال دانشجویی، فلسفه، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی
۱۹۴. مرضیه سخایی، فعال دانشجویی، مدیریت کارآفرینی، دانشکدهٔ مدیریت
۱۹۵. سکینه سلمانیان، فعال دانشجویی، ژئومورفولوژی، دانشکدهٔ جغرافیا
۱۹۶. محمد هادی سلیمی‌زاده، فعال دانشجویی، اقتصاد، دانشکدهٔ اقتصاد
۱۹۷. رضوان سهرابی، فعال دانشجویی، علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۱۹۸. صغری سادات سید برزگر، فعال دانشجویی، مدیریت، دانشکدهٔ مدیریت
۱۹۹. فاطمه سادات شریعتمداری، فعال دانشجویی، زیست جانوری، پردیس علوم
۲۰۰. سارا شمعی، فعال دانشجویی، نمایش، پردیس هنرهای زیبا
۲۰۱. فاطمه صادقی، فعال دانشجویی، علوم قرآن و حدیث، دانشکدهٔ الهیات
۲۰۲. فاطمه صفری، فعال دانشجویی، مهندسی معماری، پردیس هنرهای زیبا
۲۰۳. ملیحه صلاحیان، فعال دانشجویی، مدیریت، دانشکدهٔ مدیریت
۲۰۴. مریم عابدی نیا، فعال دانشجویی، مدیریت، دانشکدهٔ مدیریت
۲۰۵. نعیمه عالمی، فعال دانشجویی، تاریخ، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی
۲۰۶. فاطمه عسگری، فعال دانشجویی، فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکدهٔ الهیات
۲۰۷. سیده فاطمه علوی، فعال دانشجویی، مدیریت، دانشکدهٔ مدیریت
۲۰۸. مرضیه علیخانی، فعال دانشجویی، علوم کامپیو‌تر، پردیس علوم
۲۰۹. زهرا علیمردانی، فعال دانشجویی، فلسفه، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی
۲۱۰. زینب فتحی، فعال دانشجویی، مدیریت، دانشکدهٔ مدیریت
۲۱۱. مریم فضلعلی، فعال دانشجویی، مدیریت، دانشکدهٔ مدیریت
۲۱۲. زهرا فضلی، فعال دانشجویی، فناوری اطلاعات، پردیس فنی
۲۱۳. زهرا فیاضی، فعال دانشجویی، مدیریت، دانشکدهٔ مدیریت
۲۱۴. محمد امین فرج‌اللهی، فعال دانشجویی، علوم سیاسی، دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی
۲۱۵. زهرا فرهادیان، فعال دانشجویی، مهندسی مکانیک، پردیس فنی
۲۱۶. علی رضا قبولی، فعال دانشجویی، جامعه‌شناسی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی
۲۱۷. زهرا قلخانی، فعال دانشجویی، فیزیک، پردیس علوم
۲۱۸. فاطمه قنادی، فعال دانشجویی، مهندسی کامپیو‌تر، پردیس فنی
۲۱۹. ریحانه قوامی نصر، فعال دانشجویی، گرافیک، پردیس هنرهای زیبا
۲۲۰. هاله کریمی، فعال دانشجویی، مهندسی شیمی، پردیس فنی
۲۲۱. پریسا کلاهدوز، فعال دانشجویی، زیست‌شناسی، پردیس علوم
۲۲۲. مرتضی کیا، فعال دانشجویی، حقوق، دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی
۲۲۳. لیلا محبی، فعال دانشجویی، ریاضی کاربردی، پردیس علوم
۲۲۴. زهره محمدی، فعال دانشجویی، برنامه ریزی شهری، دانشکدهٔ جغرافیا
۲۲۵. زهرا مرتضایی، فعال دانشجویی، زبان و ادبیات فارسی، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی
۲۲۶. سید سمیع مصطفوی، فعال دانشجویی، مهندسی کامپیو‌تر، پردیس فنی
۲۲۷. سیدمحمدکاظم منظورالاجداد، فعال دانشجویی، فیزیک حالت جامد، پردیس علوم
۲۲۸. سیده زهره موسوی، فعال دانشجویی، فناوری اطلاعات، پردیس فنی
۲۲۹. صدیقه مهتدی، فعال دانشجویی، فیزیک، پردیس علوم
۲۳۰. سید محسن می‌رحاجی، فعال دانشجویی، تاریخ، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی
۲۳۱. محدثه میرزا جعفر، فعال دانشجویی، پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشکده‌ علوم اجتماعی
۲۳۲. عطیه سادات نصری، فعال دانشجویی، پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشکده‌ علوم اجتماعی
۲۳۳. ابوالفضل نوروزی، فعال دانشجویی، جغرافیا، دانشکدهٔ جغرافیا
۲۳۴. فائزه نوروزی فرانی، فعال دانشجویی، فناوری اطلاعات، پردیس فنی
۲۳۵. لیلا نیرومند، فعال دانشجویی، ارتباطات تصویری، پردیس هنرهای زیبا
۲۳۶. سوده هرمزان، فعال دانشجویی، فلسفه، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی
۲۳۷. نفیسه یاوری، فعال دانشجویی، فناوری اطلاعات، پردیس فنی
منبع: خبرگزاری فارس
 
میثاق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۷:۵۸:۵۷
بنده را نیز به این لیست اضافه نمایید.
دکتر فخرالدین میثاق- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (822178) (moderator19)
 
علی
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۰:۵۸:۲۷
در کشورهای عرب خلیج التماس می کنند بیایند به دانشگاه و کسی نمی رود حالا در کشور ما عده ای خود خواه دوست دارند فقط خودشان مدرک داشته باشند و دیگران میلیون ها تومان خرج کنند و به مالزی و هند و... بروند و ارز کشور بیرون برود تا خوشحال شوند . راستی ،دلایلشان را جدی نگیرید در لابه لای دلایل حسادت و خودخواهی هست. یکی از کارهای خوب وزیر علوم همین افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی است. (822389) (alef-15)
 
شمیم اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۱:۲۲:۳۵
وقتی رئیس جمهور میگه اینا یه مشت کاغذ پاره است دیگه چه فرقی میکنه چند نفر بگیرن.

اینا دکتری نمیدن کاغذ پاره میدن! حالا 1میلیون نفر بگیرن چه فرقی میکنه؟! (822943) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۸:۰۵:۲۵
238. دکتری برق-مخابرات- دانشگاه صنعتی شریف (822183) (moderator19)
 
استاد
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۹:۵۸:۲۳
من خودم استاد راهنمای 8 نفر هستم (کاملا مجبوری) 24 ساعت کار کنم نمی توانم جوابگو باشم. اگر هم قبول نکنم این افراد بلا تکلیف می مانند!

تازه خیلی از این افراد به علت گزینش بد سطح علمیشان از رشته قبولیشان خیلی پایین تر است. بعضی تایپ بلد نیستند؟؟؟؟؟؟ بنابراین باید وقت بیشتر گذاشت و قوی ها نیز قربانی می شوند.؟؟!!!

در هر کشوری برای هر سطح سواد باید کار با درامد متناسب با سواد باشد. نباید برای کاری که لیسانس لازم دارد فوق لیسانس گرفت با همان مزایا!!

برای جبران بیکاری باید شغل ایجاد کرد و باید وزیر علوم بگویید برای فارغ التحصیلان دوره های دکترای چه برنامه ای دارند؟؟ (822324) (alef-15)
 
حامد
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۸:۱۷:۰۸
سلام
بسیار عالی، داغ دل ما هم تازه شد.
این موارد دغدغه اکثر افرادی است که در این مقاطع تحصیل می کنند.
امیدوارم ترتیب اثر داده شود. (822198) (alef-15)
 
زارع صفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۸:۲۰:۱۱
239تا 250
دانشجویان کارشناسی ارشد آب زیرزمینی اهواز (822202) (moderator19)
 
احسان
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۸:۳۵:۴۳
اول هزینه تحصیلاتشون توی دانشگاه دولتی رو ازشون بگیرید یا یک تعهد سنگین ازشون بگیرید که بعد فارغ التحصیلی توی شرکتهای غربی (با سرمایه ملت ایران) دیده نشن، بعدا ببینید چی میگن!

از کیسه ملت درس میخونن ادعا هم دارن که پذیرش باید محدود بشه. خیر پذیرش نباید محدود بشه که شماها نون مدرکتون رو نخورید. بیایید با همون فارغ التحصیل آزاد رقابت کنید هرکدوم توانایی بیشتری داشتید موفقیت نوش جون.

اگرهم میخواهید پذیرش رو محدود کنید در دانشگاههای دولتی محدود کنید که سرمایه ملت ایران به جیب یک عده خاص نره.

1 - عدالتخواه- مخالف تحصیل یک عده به صورت مجانی از جیب مالیات ملت ایران (822218) (alef-15)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۸:۳۸:۱۲
افزايش ظرفيت = افزايش نياز به موقعيت هاي شغلي بالا + بالا رفتن سن ازدواج + افزايش طلاق (بالاتر بودن مدرك تحصيلي زنان در اين امر موثر است) + امكان مدعي شدن افرادي كه بيسواد هستند ولي بواسطه افزايش ظرفيت مدرك تحصيلي دريافت مي كنند ولي تخصص نيستند. نهايتا همه اينها = تورم افراد بيسواد ولي با مدرك تحصيلي بالا در كشور در سال هاي آينده كه سبب عقب ماندگي مي شود. (822222) (alef-15)
 
بنده خدا
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۸:۳۸:۳۵
بنده تمام مطالب را خواندم ،ما بیکاری را در جامعه پذیرفته ایم چه تحصیل کرده چه تحصیل نکرده به نظر من افزایش ظرفیت دکترا و بالا بردن سطح علمی و دانش مردم در داخل کشور بهتر از این است که جوانان ما به بهانه تحصیلات تکمیلی به دانشکاههای غربی و یا حتی کشور های همسایه بروند و مروج فر هنگ بیگانه در کشور شوند ، همچنین از نامه فوق گویا بوی هوای نفس هم می آید چراکه اکثر شاکیان خودشان دکترا را اخذ کرده اند. (822224) (alef-15)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۹:۰۷:۴۵
240-از وزیر علوم خواهشمندیم ضمن پاسخگویی به این نامه به دانشگاه شهیدچمران توجه ویژه ای داشته باشند بفرمایند : چطوره که تو دفترچه سنجش آمار 15نفر!!!!!! دانشجوی ارشد رو میدن و عملا سر کلاس 30(سی) نفر!!!!!!! (تصور کنید 30 نفر) دانشجوی کارشناسی ارشد حاضر میشن!!!
به فکر کار و .... نیستین حداقل به فکر سلامتی بچه های مردم باشید که این همه گرد و خاک و آفتاب و گرما سلامتیشون رو به خطر میندازه!!!!!!!!

دانشجوی ارشد -دانشگاه شهید چمران-اهواز (822264) (alef-15)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۹:۲۶:۵۰
من دانشجوی دکتری مکانیک هستم به خدا قسم 3 سال است تلاش می کنم تا جایی استخدام یا بورسیه شوم ولی تلاشم بی فایده بوده است وای به روزی که سونامی فارغ التحصیلان دکتری فرا برسد. 5 میلیون تومان از پدرم قرض کرده ام تا برای پایان نامه ام وسایل بخرم و پایان نامه ام را پیش ببرم تا شاید روزی فارغ التحصیل شود. دانشگاههای مادر تهران امکانات ندارند وای به حال دانشگاههای شهرستان که واقعا دانشجوی دکترا گرفتنشان داستان دارد. آخه فقط با قلم و کاغذ می توان مقاله علمی در سطح بین المللی چاپ کرد؟ (822284) (alef-15)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۹:۲۹:۲۴
این دولت معتقد به کارهای انقلابی است، تفکر و تدبر و این چیزها مال اون اصلاح طلب ها بود! (822290) (alef-15)
 
محمود
Europe
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۹:۳۲:۵۳
دم همگی گرم، خودم نمونه یک دکترای بیکار: رتبه 9 کارشناسی ارشد علوم سیاسی و رتبه 1 دکترای علوم سیاسی. (822304) (alef-15)
 
محسن
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۹:۴۹:۱۰
از 168 به بعد که همه شدن فعال دانشجویی!!
یعنی تو دانشگاه تهران ارشد و دکترا کم بود که از لیسانسا کمک گرفتین!؟؟
این کار ارزش بالای نفس عمل رو پایین نمیاره؟ (822315) (alef-15)
 
احسان
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۹:۵۹:۱۶
ضمنا دوستان نباید بگن دکترا، چون هنوز دانشجو هستند. هروقت فارغ شدند بفرمایند دکترا.
الان باید بگن دانشجوی دکترا یا کاندیدای دکترا (822325) (alef-15)
 
سلیمی
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۰:۲۵:۵۲
اجازه بدید بقیه هم بتوانند تحصیلات تکمیلی بگذرانند. چه اشکالی داره مگه!!!!!!


فقط با توسعه و پیشرفت کیفی موافقم. (822356) (alef-15)
 
یکی
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۰:۳۴:۵۱
خوبه چند تا از اینا رو من خودم میشناسم! دوتاشون که اسمشون پای هر بیانیه ای هست از جمله در نامه های انقلابی علیه انقلابیون سابق!
حالا خنده دارترش اینکه یه بابایی از همین لیست چقد خودشو بالا پایین میزد که «به ای نحو کان» دکتری قبول شه و چه ها که نکرد.که همین آدم اگه همین افزایش ظرفیت دوره کارشناسی اگه نبود الان دانشگاه تهران که سهله پیام نورم راهش نمیدادن! (822365) (alef-15)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۰:۵۷:۵۶
دوستان نگران نباشند چون امسال برخی ظرفیت ها افزایش که نیافته کاهش هم یافته. (822388) (alef-15)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۰۰:۲۹
مانند آن است که افراد خودشان وارد دانشگاه برای تحصیلات تکمیلی شدند و دیگران را بر حذر می دارند. آیا این افراد میتوانند روی رزومه علمی خود تاکید کنند؟ (822391) (alef-15)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۰۲:۴۱
ضمنا اساتید دانشگاه ها ابتدا باید پاسخگوی چرایی انجام مصاحبه جنجال سازشان برای مقطع دکتری باشند. احترام ایشان لازم است اما باید گفت که بسیاری از این اساتید احترامی برای متقاضیان ورود به مقطع دکتری به ویژه در دانشگاه های مطرح قائل نمیشوند.
به دید این حقیر این اساتید دست کم نباید شخصا سیاست پذیرشی دانشجویان برای ادامه تحصیل علاقمندان را تعیین کنند. (822392) (alef-15)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۰۶:۱۱
تازه افزایش ظرفیت ها هم اکثرا شبانه ها هستن و روزانه ها رز حتی کمتر هم کردن. (822396) (alef-15)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۱۱:۳۲
جانم هدف بی اعتبار کردن تحصیلات است
عده ای می خواهند افراد این مملکت بهد از 25 سال درس خواندن التماس شغل بکنند و آقایان جواب سربالا بدهند (822408) (alef-15)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۳۴:۱۷
منم موافقم (822438) (alef-15)
 
حسین
Malaysia
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۵۲:۰۴
این بخشنامه وزارت علوم مبنی بر افزایش ظرفیت بدون هیچ کارشناسی و ارزیابی آن نشان تنها نمونه یسیار کوچکی از ضعف اساسی برنامه ریزی در کشور است! همه دنیا با سرعت کم به جای با ثباتی می رسند ولی در ایران با شتاب زیاد به محل بی ثبات می رسیم!!!

ادیبی- دانشگاه جیمز کوک (822446) (alef-15)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۵۹:۳۳
دکتری شیمی دانشگاه تربیت مدرس (822453) (alef-15)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۲:۱۵:۰۱
دمشون گرم.
آفرین. (822466) (alef-15)
 
یک دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۲:۲۵:۰۹
من را هم به این لیست اضافه کنید. ارشد ژئو شیمی دانشگاه زاهدان. (822477) (alef-15)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۲:۳۳:۴۱
+ ما
ارشد مدیریت، علامه طباطبایی (822486) (alef-15)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۰۰:۲۰
با بودجه پژوهشی بسيار کم، هزينه های بسيار بالا، انگيزه کم دانشجويان
فقط خودمان را سرگرم و فراگيری علم را بی ارزش نموده ايم (822518) (alef-15)
 
محمود
Europe
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۱۵:۵۶
بنده رو هم: رتبه 1 دکترای علوم سیاسی 78 و رتبه 9 کنکور کارشناسی ارشد
بیکار (822538) (alef-15)
 
م
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۳۵:۰۸
251 - دکتری آینده پژوهی - دانشکده علوم وفنون نوین - دانشگاه تهران (822555) (alef-15)
 
عطاالله خ.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۳۹:۲۷
من هم کاملن موافقم

مدرس، کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، از دانشگاه تربیت معلم تبریز (822559) (alef-15)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۴۲:۵۹
لطفا من رو هم اضافه كنيد
كارشناسي ارشد،فيزيك حالت جامد،دانشگاه شهيد بهشتي (822563) (alef-15)
 
اراکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۴۳:۵۴
من را هم اضافه کنید دانشجوی ترم8دکتری شیمی با50مقاله ISI (822566) (alef-15)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۵۸:۰۵
دکتری بیکار شیمی با30مقالهISIدانشجوی ممتاز دکتری (822577) (alef-15)
 
پریشان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۵۸:۱۱
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
ای کاش دوستان شیوه ی جدید پذیرش دکتری که از سال پیش کلید خورده را هم مطرح می کردند.
نمی دانم در کدام دارقوزآبادی در گوشه کنار این دنیای خاکی اینگونه برای دوره ی phd یا همان دکتری تخصصی دنشجو می پذیرند.
و الله ان هذا لشیئ عجاب. (822578) (alef-15)
 
دکتری خاکشناسی
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۵۸:۳۲
کو گوش شنوا !!! (822580) (alef-15)
 
JJ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۰۸:۳۶:۴۵
دوستی دارم که در رشته ی مهندسی هسته ای واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد مدرک کارشناسی شو گرفت. البته اون زمانا فقط این واحد بود که توی کارشناسی این رشته رو تاسیس کرده بود و بهش افتخار هم می کرد!! امروز که فارغ التحصیل شده هیچ جایگاه کاری براش حتی متصور نیست! یه رشته ی من در آوردی که به درد هیچی نمی خوره. واسه ی ادامه ی تحصیل هم باید درسای مهندسی برق بخونه و با برقی ها کنکور بده! من یه سوال دارم از اونایی که این جوری فقط به اسم رشته ها افتخار می کنن:
وقتی رشته ای به درد مملکت نمی خوره چرا باید تاسیس بشه؟
جواب خود من:
واسه پز دادن و جور کردن واحد برای استادا!!
ولی به قیمت از دست دادن سرمایه و عمر مردم (822820) (moderator19)
 
مجید مصباحی
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۰۹:۱۳:۵۸
شده مثل مترو و اتوبوس که ملت خودشون سوار شدن و خیالشون راحته بعد به بقیه میگن چرا سوار میشید! (822831) (moderator19)
 
قاسمی
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۰:۱۴:۵۷
علم قارچ نیست که همین جوری با اعلام ظرفیت سر از خاک بربیارد (822875) (moderator19)
 
صادقی
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۱:۱۰:۲۰
مشکل خوابگاه رو هم اضافه کنید. الان خیلی از اتاقهای دانشجویان دکتری سه یا چهار نفره است که اصلا فضای مناسبی برای مطالعه و کار علمی نیست. (822921) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۱:۱۲:۱۱
بنده را هم اضافه کنید
صادق قبادی، کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی همدان (822924) (moderator19)
 
مجید
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۱:۵۹:۲۰
251. دکتری عمران - دانشگاه صنعتی امیر کبیر (822975) (moderator19)
 
بهمن
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۲:۳۴:۱۷
251- بهمن طاهرخانی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران (823012) (moderator19)
 
کیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۰۸:۳۵:۱۸
251
حمزه هدهدکیان کارشناس ارشد هوش مصنوعی (823707) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۰۸:۴۱:۴۴
دکتری مدیریت دانشگاه شیراز هم به این لیست اضافه شود (823714) (moderator19)
 
فروتن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۰۹:۴۳:۱۹
کارشناسی ارشد معدن دانشگاه یزد (823783) (moderator19)
 
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۹:۵۳:۴۳
پس چرا نظر من منتشر نشد
معلوم چه کار میکنید
واقعا براتون متاسفم (824818) (moderator22)
 
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۲۰:۰۳:۱۵
افرادی که منفی میدن همشون پشت کنکورین و بجای تلاش بیشتر منتظرن تقی به توقی بخوره دکتر مهندس بشن
بخدا ارزشش نداره
من دانشجوی دکترا هستم
ورودی ما در مقطع دکتری کلا 3 نفر بود (سال 88)
و ورودی ارشدم در سال 85 , 8 نفر
امسال ورودی دکترای رشته ی من شده 12 نفر
ارشد 30 نفر
نکته ی جالب ترش اینه که ورودی کارشناسی دانشگاه هم 30 نفره
یعنی همه مهندس میشن و تقریبا 50 درصد هم شانس دکتر شدن دارن
بارورش سخته
ولی ممکنه
جای تبریک داره برای وزیر محترم (824835) (moderator22)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۲۲:۱۵:۱۲
منم با شما اعتراض می کنم
آخه به چه امیدی بخونیم
ارشد تغذیه-دانشگاه تبریز (825031) (moderator19)
 
برزگر
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۱:۲۰:۵۹
علوم دامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی (825279) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۴:۲۱:۳۰
واقعا متاسفم که نظرات دیگران را نمایش ندادید. شما را به خدا واگذار میکنم از اینکه اطلاعات درست را به مردم نمیدهید و سلیقه را به جای رسانه به مخاطب عرضه کرده اید.
از امروز دیگر از سایت الف بازدیدی نخواهم داشت. (826198) (moderator19)
 
جاوید راد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۴:۳۱:۰۰
بنده به نوبه خود اعتراض خودم را در زمینه افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی اعلام می نمایم. این کار باعث چوب حراج زدن بر تاراج علمی کشور می گردد. و باعث افت شدید کیفیت تحصیلی می شود. مگر با بودجه پژوهشی پارسال و دلار 1000 تومانی دانشجو چه خاکی به سرش می توانست بکند چه برسد به الان که دلار 2000 تومانی هم گیر دانشجو نمیاید؟؟؟؟؟
جاوید راد دانشجوی اصلاح نباتات دانشگاه دیویس کالیفرنیا (826224) (moderator19)
 
پاریس
۱۳۹۱-۰۳-۲۴ ۲۳:۳۰:۲۶
کاملا موافقیم
جمعی از دانشجویان ارشد دام و طیور، پردیس کشاورزی دانشگاه تهران (835023) (moderator19)
 
۱۳۹۲-۰۷-۱۴ ۲۳:۴۳:۳۱
بنده را نیز به این لیست اضافه کنید
دانشجوی دکتری حسابداری (1701292) (alef-6)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.