توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 436986
نگرانی از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی زنان ایرانی
تاریخ انتشار : جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۴
مشاور وزیر کشور در امور بانوان گفت: با توجه به جمعیت زنان کشور، فعال کردن زنان در حوزه اقتصادی ضروری است.

به گزارش ایسنا، فرهمندپور در همایش نقش کارآفرینی زنان در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: یک کار پژوهشی خیلی جدی در ستاد وزارت کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی برای زنان انجام شده تا از ظرفیت زنان کارشناس اقتصادی در مرکز استفاده شود؛ همچنین تبادل اطلاعات و تجربیات را نیز با حوزه بانوان استان لرستان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بخشی از دغدغه مقام معظم رهبری و دولت موضوع آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه 50 درصد جامعه را زنان تشکیل می‌دهند فعال کردن آنان در حوزه اقتصادی برای آنان ضرورت فردی و توسعه ای است، قطعا این مهم تاثیر پیشگیرانه در آسیب‌های اجتماعی دارد.

فرهمندپور بیان کرد: قبل از اینکه از نرخ بیکاری زنان بگوییم اعلام می‌کنم که نرخ پایین مشارکت اقتصادی زنان را در جامعه شاهدیم که این نرخ در لرستان در سال 75، 6.3 درصد، در سال 85، 14.4 درصد و در سال 93، 8.6 درصد بوده است و این کاهش نرخ مشارکت اقتصادی زنان نگران کننده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن نرخ مشارکت اقتصادی زنان روستایی نیز پایین بوده و به 9.4 دهم درصد رسیده است.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان بر استفاده از کالای ایرانی تاکید کرد و گفت: در بخش ترویج الگوی کار و فرهنگ استفاده از کالای ایرانی نقش زنان بی‌بدیل است.

فرهمندپور بیان کرد: زنان در نقش‌های سنتی سرانگشتان هنرمندی دارند و به مانند مردان می‌توانند در هر حوزه‌ای فعالیت داشته باشند.

وی بر مزیت نسبی ظرفیت بانوان تاکید کرد و گفت: خوشبختانه بخش قابل توجهی از فعالان صنایع دستی را زنان تشکیل می‌دهند و آنان می‌توانند کارهای هنری را به تولید انبوه برسانند. زنان ما هنرمندند تا صنعت‌گر و در لرستان ظرفیت گردشگری، کشاورزی و دامداری برای فعالیت آنان وجود دارد.

وی گفت: همچنین بخش قابل توجهی از کارگران حوزه کشاورزی را زنان تشکیل می دهند اما سهم آنان در مبادلات اقتصادی بسیار پایین است.

فرهمندپور با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت زنان تحصیل کرده است افزود: باید در این شرکت ها آموزش های لازم برای اینکه ایده به سرمایه تبدیل شود داده شود.

وی بر اجرایی شدن قانون مشاغل خانگی تاکید کرد و گفت: بخش عمده فعالان این حوزه را زنان تشکیل می‌دهند و نیاز است در این راستا به آنان اهتمام ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه های غیرمولد در دست زنان است و چون آنان فاقد ایده و آموزش‌های لازم برای استفاده از این سرمایه هستند، افزود: حتی بین بانوان به خاطر اینکه ایده و فرهنگ کارآفرینی وجود ندارد، آنان قرض‌الحسنه‌های خانوادگی، محله‌ای و فامیلی خود را به سمت مصرف‌گرایی می‌برند و صرف تغییر دکوراسیون منازل می‌کنند در حالی که این مبلغ می‌تواند هسته اولیه یک فعالیت اقتصادی باشد.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان با اشاره به اینکه چالش اصلی ما فرهنگی است و متاسفانه برای فعالیت بانوان حریم و ورود ممنوع درست کرده‌اند، افزود: هنگامی که می‌گوییم مشارکت آحاد جامعه منظور از آحاد زنان و مردان است و نیاز است تغییر فرهنگی صورت گیرد و این تغییر در عمل ایجاد شود.

وی اضافه کرد: زنان در مشاغل اقتصادی بسیار موثر هستند و نیاز است در پرداخت تسهیلات برای زنان تسهیل شود تا آنان بتوانند در عرصه‌های اقتصادی حضور موثر داشته باشند

وی بازاریابی بازار فروش را از دیگر مشکلات حوزه اقتصادی زنان عنوان کرد و افزود: در کل کشور برای مهارت‌آموزی و بهبود کیفیت محصولات ظرفیت زنان مشکلی نداریم اما مشکل بسیار بزرگ ما بازار فروش و بازاریابی حوزه اقتصادی آنان است و این دلیلی مهم برای پایین بودن نرخ مشارکت بانوان است.

فرهمندپور با اشاره اینکه برای رفع مشکلات بازاریابی زنان نیاز است بازارچه های فروش ویژه فعالیت اقتصادی آنان ایجاد شود، اضافه کرد: در این راستا شهرداری‌ها بر اساس قانون موظف به تامین زمین مورد نیاز این بازارچه‌ها هستند.

وی گفت: در بسیاری از نقاط کشور ازجمله لرستان بازارچه صنایع دستی وجود ندارد و باید این مهم در استان‌ها ایجاد شود.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان نگرانی بانوان از مشکلاتی نظیر جرائم اقتصادی را دلیل مشارکت پایین آنان در فعالیت‌های اقتصادی بیان کرد و با بیان اینکه اجرای قانون مشاغل خانگی و راه‌اندازی مرکزی برای ارائه مشاوره و انتقال دانش فنی و کارهای اقتصادی ضروری است، یادآور شد: سهم ویژه‌ای از تسهیلات کارآفرینی باید به زنان اختصاص داده شود تا این قشر بتوانند مشارکت بیشتری داشته باشند.
 
کلمات کلیدی : زنان+اقتصاد مقاومتی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.