نظر منتشر شده
۱۳۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 265481
درباره مفاد توافق صورت گرفته در لوزان و بیانیه هابی که از آن قرائت می شود
حسین صابری، 14 فروردین 94
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۷
پیرامون مفاد توافق صورت گرفته در لوزان، ۳ متن منتشر شده است:

متن اول- متنی که توسط ظریف و موگرینی قرائت شد.

متن دوم- متنی که توسط تیم مذاکره کننده ایرانی در اختیار رسانه های داخلی گذاشته شد.

متن سوم- متنی که توسط کاخ سفید به طور رسمی منتشر شد که متن دوم با دو متن دیگر تفاوت های بسیار زیاد و بنیادین دارد.

پنجشنبه شب، دقایقی قبل از کنفرانس خبری ظریف و موگرینی برای قرائت بیانیه ی توافق، توسط تیم مذاکره کننده ایران متنی به رسانه های داخلی داده شد به عنوان توافقی که صورت گرفته است.

مثلاً اکثر سایت ها و خبرگزای های داخلی نوشتند:
"وزارت امورخارجه متن فارسی بیانیه مشترک را در اختیار رسانه ها گذاشت که در ادامه می آید..."

​این متن با تیترهای بسیار مثبتی در رسانه های کشور منتشر شد.

​به عنوان مثال:
خبرآنلاین: متن بیانیه مشترک ایران و ۱+۵: همه تحریم ها برداشته خواهد شد

​فارس: ​
ایران و ۱+۵ بر سر چه به راه‌حل رسیدند؟
راکتور اراک آب سنگین می‌ماند/ تبدیل فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته/همه تحریم‌ها بعد از حصول توافق جامع فورا لغو می‌شوند

مطابق این متن، توافق صورت گرفته راجع به تحریم ها چنین است:
همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودروسازی فورا لغو خواهند شد... همزمان با شروع به اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران در یک روز تعیین شده لغو تمامی تحریم ها به طور خودکار به اجراء در خواهد آمد.

همچنین این متن توافق صورت گرفته راجع به صنعت هسته ای کشور را چنین توصیف می کند:
در چارچوب راه حل های موجود، هیچ یک از تاسیسات و فعالیت های مرتبط هسته ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود و فعالیت های هسته ای ایران در تمامی تاسیسات هسته ای از جمله نظنز، فردو، اصفهان و اراک ادامه خواهد یافت.

ظریف هم در کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از قرائت بیانیه، در موضعی مشابه با این متن، گفت: «کلیه تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا لغو می شود».

اما این سخنان با آنچه در بیانیه ظریف و موگرینی درباره تحریم ها گفته شده بود، تفاوت اساسی داشت. بند مرتبط به لغو تحریم ها در این بیانیه رسمی که توسط آ.ظریف قرائت شد، چنین بود:

اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

جمله دقیق موگرینی هم در زمینه توافق صورت گرفته راجع به لغو تحریم ها این بود:
"The European Union will terminate the implementation of all nuclear-related economic and financial sanctions and the United States will cease the application of all nuclear-related economic and financial sanctions simultaneously with the IAEA-verified implementation by Iran of its key nuclear commitments".
یعنی مطابق آنچه ظریف و موگرینی اعلام داشتند، حتی در صورت انجام کامل تعهدات ایران در این توافق،​ نه تنها «کلیه تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا» لغو نمی شوند، بلکه​ هیچ تغییر​ قابل توجهی هم​ در ساختار تحریم های اصلی بانکی و نفتی ایران (که تحریم های کنگره آمریکا هستند) ایجاد نخواهد شد.

چرا که:
​​اولاً تأکید شده است که فقط تحریم های مرتبط با هسته ای موضوع بحث اند؛ اما دو طرف مذاکره خوب می دانند که تحریم های اصلی ایران (مانند قوانین CISADA و NDAA ​کنگره آمریکا) چندمنظوره اند (هسته ای، حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، و...)، و توقف تحریم هایی که صرفاً مرتبط با هسته ای اند، تغییری در ساختار تحریم های کشور ایجاد نمی کند.

​​ثانیاً مطابق این بند، همین تحریم های مرتبط با هسته ای هم لغو نمی شوند، بلکه آمریکا فقط اجرای آنها را متوقف خواهد کرد.​

ثالثاً همین هم نه در ابتدای توافق، بلکه موقعی صورت خواهد گرفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام کامل تعهدات هسته ای توسط ایران را تأیید کند که خود آن هم با توجه به سابقه ی آژانس، ماجرایی است برای خودش.

و بالاخره در بیانیه رسمی کاخ سفید که با عنوان «پارامترهای برنامه جامع اقدام مشترک» (و به عنوان متن اصلی) منتشر شده (توضیح بیشتر: +)، راجع به تحریم های اصلی ایران (تحریم های آمریکا) چنین آمده است:

- ایران در صورتی که به صورتی قابل راستی‌آزمایی به تعهدات خود پایبند باشد، تخفیف تحریمی دریافت خواهد کرد.

- آمریکا و اتحادیه اروپا زمانیکه آژانس تائید کند ایران تمام گام‌های کلیدی مرتبط با هسته‌ای را برداشته، تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را تعلیق خواهند کرد. در هر زمان که ایران به تعهدات خود عمل نکند، این تحریم‌ها فورا به جای خود باز می‌گردند.

- معماری تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوری آن‌ها درصورت بروز مورد جدی عدم-کارایی را فراهم می‌کند.

- ذیل توافق، تحریم‌های ایالات متحده مرتبط با مسئله تروریسم، نقض حقوق بشر و موشک‌های بالستیک پابرجا خواهند بود.

که این موارد هم راستا با همان توافق اعلام شده در بیانیه ظریف و موگرینی، و در واقع تفصیل آن هستند

مطابق آنچه در ادامه خواهد آمد، به نظر می رسد که تیم مذاکره کننده دولت اصرار داشته که در بیانیه ای که قرائت می شود، توافقات انجام گرفته، به این صراحت و تفصیل گفته نشود.

از آنجا که تیم سیاست خارجی دولت در داخل و در سخنان تبلیغاتی -و غیررسمی- خود مدعی می شود که این متون رسمی دولت آمریکا تفسیربافی و غیرمهم است، لازم به ذکر است که:
اولاً آمریکا این متون رسمی را نه به عنوان نظر خودش، بلکه به عنوان توافق رسمی صورت گرفته منتشر می کند. و تا کنون هم مفاد هیچ کدام از این متون رسمی منتشر شده توسط کاخ سفید درباره مذاکرات هسته ای، خلاف واقع نبوده. و به طور کلی در آمریکا -بر خلاف ایران- اگر دولتمردان در اظهارات یا متون رسمی خود چنین دروغ های بزرگی بگویند، با توجه به نظارت جدی اندیشکده ها و کنگره و... ساقط می شوند.

ثانیاً تجربه توافق ژنو نشان داد که فکت شیت آمریکا -که مسئولین سیاست خارجی ما آن را تفسیر آمریکا از توافق ژنو و بی اهمیت و برای مصارف داخلی دولت آمریکا می خواندند- در عمل مو به مو اجرایی شد و همین مسئولین دولتی ما هیچ موردی از آن را نگفتند خلاف توافقات شان در ژنو بوده و در عمل ذره ای از آن تخطی نکردند.

ثالثاً از آنجا که برداشتن تحریم ها باید توسط آمریکا صورت بگیرد، در صورتی که این موضوع تفسیرپذیر هم باشد، تفسیر آمریکاست که اهمیت دارد و اجرایی خواهد شد.
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۱۹:۵۳:۰۰
دو طرف توافق کردند....

کاخ سفید :
"فقط تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای پس از راستی آزمایی تعلیق خواهد شد"

ایران :
"کلیه تحریم ها و قطعنامه ها فردای بعد از توافق لغو خواهد شد"

ملت ایران خوشحال از این توافق ! ! ! ! ! (2785317) (alef-13)
 
سلام
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۳:۳۹:۵۰
اگه فقط یک ذره به انگلیسی مسلط بودید این چیزای مسخره را نمی نوشتید.البته شاید هم مسلطید اما مشکلات حزبی وناراحتیتون از دولت نمیگذاره حقایق را بگید.الف میدونم که چاپ نمیکنی اما برات متاسفم فکر میکردم بیطرفانه قضاوت میکنی.یادته توی توافق موقت هم همینجور نوشتی که اصلا حق غنی سازی به رسمیت شناخته نشده اما الان دیدی که شناخته شد. (2785992) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۳:۴۵:۳۱
خود اقای عراقچی گفت فقط مربوط به هسته ای (2786013) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۳:۴۸:۵۰
قابل توجه دلواپسان عزیز (البته به گفته حضرت آقا، دلواپسی جرم نیست! اشکالی نداره دلواپس باشید، جرم که نکردید :دی)
http://alef.ir/vdchwmnik23n-kd.tft2.html?265494 (2786022) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۴۶:۳۶
شما حرف امریکاایی هایی را می پذیری که دروغ گویی بیش نیستند یا نیروهای انقلاب که مورد تایید رهبری هستند را ؟ (2786184) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۱:۰۱:۴۱
یعنی‌ شما فکر می‌کنید که فرانسه و اروپا، همین اول، راه خود را از آمریکا جدا میکنند، و اروپا تحریم را پایان(terminate ) میده ولی‌ آمریکا نه ,متوقف(cease)..هر دو همزمان (simultaneously)در صورت تایید آژانس (آقای امانو ) این کار را میکنند، که خود چند سال طول خواهد کشید!!! (2786219) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۲:۰۳:۵۹
حتی به فرض صحیح بودن این تحلیل که مشکل آن استفاده از مغلطه "گلچین" است از مخالفان محترم خواهش میکنم راه دیگری هم دارید که بهتر باشد؟؟ به نفع ملت و کودکانی که از گرانی دچار سوء تغذیه میشوند باشد؟ دارید راه حلی که به نفع من جوانی که 12 سال از عمرم سر این پرونده ی کم اهمیت تلف شد باشد؟؟ (2786320) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۵:۵۱:۲۷
صرفا باید گفت روحانی مچکریم (2786422) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۵۵:۴۵
سلام موافقم صرفا متشکریم چه تلاش هسته ای ما بی حاصل باشد چه تحریم ها باقی باشد چه ذلیلانه مثل مجرم ها تعهد داده باشیم چه دروغ گفته باشید چه به وعده های انتخاباتی عمل نکرده باشید چه مردم را فریب داده باشید و چه ...
متشکریم که به ما آموختید راست را باید از اوباما شنید
روحانی متشکریم (2786919) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۳:۱۶:۴۰
----

از این قضیه nuclear-related و وعده های ظریف و روحانی مبهوتم . خود ظریف هم گفت تحریم های هسته ای برداشته می شوند . در حالی که بسیاری از تحریم ها چند برچسبه اند . (2787846) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۵۰:۰۰
تخفیف! نه تعلیق دوست عزیز!!!
تحریم های بانکی و نفتی جزء تحریم های ترکیبی هست! یعنی هم هسته ای رو شامل می شه و هم بحث حقوق بشر و نظامی. پس اساسا موضوع مذاکره هم قرار نگرفته! (2786905) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۵۳:۱۲
چرا بی خودی در کشور دو قطبی ایجاد می کنید
برفرض نظر شما درست باشه وقتی تحریم ها لغو نشدجایی که بسته نشده بر می گردیم سر نقطه اول
این روند از اره بده تیشه بگیر 8 سال گذ شته که بهتره
برای چندمین بار میگم این فقط نتیجه کار چندتا دیپلمات نیست کل کشور به این تصمیم رسیده. (2786914) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۱۹:۵۵:۲۳
یکی نیست به این افرادی که می گن به حرف مقامات خودمون گوش کنیم بگه

بابا ما داریم با آمریکا توافق می کنیم نه با خودمان

هر کس باید در مقابل تعهد دیگرکاری انجام بدهد

وقتی خودش می گه تحریم ها را لغو نمی کنه ما بیایم ببینیم آقای ظریف چی می گه

خدایشش استدلال در حد تیم ملی! (2785328) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۲۰:۵۸
مقامات ما به ما دروغ نمی گویند. یعنی آنچه واقعا در توافق خواهد آمد به ما می گویند. حال اگر آمریکا هر کاری غیر از توافقی که مقامات ما دارند انجام دهد، 24 ساعته فردو و همه میزان غنی سازی باز خواهد گشت. پس استدلال شما اشتباه است و مهم نیست آنها چه بگویند. مهم این است که زیر چه برگه ای را امضا زده اند. (2786786) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۴۲:۴۲
دولت تحریم و اکسید!!!! (2786866) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۵۱:۱۱
شما چقدر بی سوادید! شما بی سوادها بیشتر می فهمید یا آقای دکتر!
شما هم که با اسرائیل همنوا شدید!
.... (2786907) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۰۰:۱۱
تجربه فکت شیست توقف نامه ژنو میگه، هر چی‌ که طرف گفته بود، حقیقت بود و عین واقعیت... متاسفانه دولت امید هم دست کمی‌ از دولت مدیر جهانی‌ ندارد... (2785341) (alef-13)
 
هادي
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۰۰:۱۹
يك جوري وانمود ميكنيد انگار ما اونها رو تحريم كرده بوديم. به نظر من لغو همه فعاليتهاي هسته اي ما هم ارزش اين رو داره كه حتي بعضي تحريمها تعليق شوند. بايد يقه اون كساني رو گرفت كه يك مساله پيش پا افتاده و غير مفيد مثل غني سازي رو به غيرت ملي پيوند زدند. (2785342) (alef-13)
 
فاطم
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۳:۳۹:۱۰
چرا حدود 10 - 11 سال پیش که همین تیم یعنی روحانی و ظریف مسئول مذاکره بودند نتوانستند در این سطح سران ابرقدرتها مذاکره کنند و این همه انرژی و وقت را برای ایران از آنها بگیرند؟ چرا؟چون چیزی در چنته نداشتند که آنها بخواهند برای ایران وقت بگذارند. اما همین چیزی که شما آن را بی ارزش میدانید باعث شد انرژی این ابرقدرتها برای آن صرف شود تا 20000 سانتریفیوژ را بکنند 6000 و اسمش را بگذارند تواف تاریخی. همین چیز بی ارزشی که سالها به همت دانشمندان شهید و مقاومت مردم بدست آوردیم. چیزی که 10-15 سال خون دلش را خوردیم تا یک شبه به فنا نرود. بله !همین چیز بدرد نخور بود که ما را در دنیا در این سطح بالا آورده.
معلوم است که دلمان میسوزد بخش عمده اش را از دست دهیم و عملا استقلال تصمیم مملکتمان بخاطر خواست زورگوهای عالم زیر سوال رود.
اینها فریادهاییست که دارد تلاش میکند با وجود حمایت از نمایندگانمان تا جاییکه ممکن است توافقی با امتیازات بیشتری کسب کنیم تا در ضمن حفظ استقلال و حاکمیت خودمان چنته امان برای آینده کمتر خالی باشد. (2785989) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۲۲:۰۷
موافقم آقا هادی. لایک (2786126) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۳۰:۳۷
1در مورد مخالفان باید بگم جناب الف و بقیه در مقابل آنچه که شما زور گویی طرف مقابل فرض میکنید،مگه راه دیگه و راه بهتری هم سراغ دارین ؟؟ 2 اینکه این کل کل ها و ماجرا جویی ها با دادن این همه هزینه صرف اقتصادی و سیاسی نداشت حتی میشد با این پول فرضا کل ایرانو سلول خورشیدی نصب کرد و برق تولید کرد. (2786149) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۳۱:۴۵
فکر کنم عدم امکان توسعه در هر بخشی علل خصوص پزشکی و انرژی مربوط به غیرت ملی باشه!!! (2786153) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۱:۲۳:۱۱
مساله ایستادگی جلوی زورگو بود فردا اگه واسه موشک و... هم فشار آوردند مساله پیش پا افتاده است از نظر شما. باد وا بدیم؟ (2786265) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۵:۵۲:۰۵
عجب رویی دارید شماها.... (2786423) (alef-11)
 
هادي
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۸:۳۵:۳۸
يه طوري حرف ميزنيد انگار ما نميدونيم ارزش ١٠٠ كيلو اورانيوم غني شده چقدره. ارزش ميلياردها دلار و ضربه به آبروي مردم رو داشت. (2786627) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۵۸:۰۹
اصلا چه اهمیتی داره غیرت ملی یعنی چی ایران یعنی چی یه مساله ساده است آمریکا می خواد ما مستعمره او باشیم اینم شد مساله ای که درموردش اختلاف داریم ؟؟؟ واقعا که (2786930) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۰۱:۳۳
جاي تاسف دارد كه يك ايراني دستاورد ملي يك ملت را به بازي بگيرد و آنرا بي ارزش بنامد و با رفع تحريم هاي دشمن در مقابل قبول ذلت و خواري موافق باشد ! ! (2788808) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۷ ۰۱:۴۱:۰۳
فرمایش دیگری ندارید هادی خان؟! میخای بهشون نفت مجانی هم بدیم ؟ آره ؟!!!!! (2794333) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۰۴:۱۳
با این توافق، همانطور که اوباما و کری گفتند، ایران تنها کشور در دنیا خواهد بود که در تاریخ حداقل برای ۲۵ سال چنین مورد نظارت قدرتهای جهانی‌ قرار خواهد گرفت.. تبریک متاسفانه!!!!!!... (2785358) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۷:۴۷:۴۲
توجه نکردین تنها کشوری هستیم که امید به خدا بدون جنگ از فصل هفتم منشور سازمان ملل بیرون میاد (2786515) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۴۶:۰۱
سازمان ملل سیخی چند؟!
شورای امنیت برا یمن چیکار کرد؟ فکر کردید اگر ایران قدرت دفاع از خودش رو نداشت اینها در حمله به ایران تعلل می کردن؟! (2786881) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۰۱:۳۹:۱۱
البته این میتونه به این معنی باشدکه اولین کشوری بودیم که بدون جنگ قافیه را باختیم. (2790549) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۱۰:۰۵
لطیفی گفت: تحریمها از زمان امضاء قرارداد لغو نمی شوند بلکه از زملن اجرای لغو تحریمها, تحریمها لغو می شوند. بگو چشم بسته غیب می گویید. (2785372) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۱۰:۳۱
دوستان عزیز، درست است، به خاطر خیره سری‌های آن ۸ سال، و نداشتن تصویر درست و روشنی از قوانین جهان امروز، که چه دوست داشته باشیم چه نه، بٔر دنیا حکم است، چنین ضرر کردیم و راهی‌ جز این نیست ولی‌ مشکل این است که ما همه تعهدات ۲۵ ساله و حتی مادام العمر را دادیم و در واقع غنی سازی و هر چه مربوط به غنی سازی و در نهیات تکنولوژی پیشرفته موشکی و فردو بور را دادیم و در برابر فقط اینکه مثلأ در چند سال اول مقرری ماهانه کشور، بیشتر شود، یا دانشجویان ایرانی‌( که خود بهتر می‌دانید ، بیشتر از کدام قشر جامعه هستند) راحتتر بتوانند شهریه خود را از حسابهای پدرانشان در ایران به خارج انتقال دهند، گرفتیم... در یک کلم، ما همه تعهدات آلمان و ژاپن بعد از تسلیم در جنگ جهانی‌ دوم را گرفتیم و حتی یک صدم امتیازاتی که آلمان و ژاپن گرفتند نتوانستیم بگیریم.... فقط چند سوال:

آقای ظریف نمیتوانست بٔر این امر تاکید کند که مثلأ طرف غربی(فرانسوی و آلمانی‌)، ملزم به همکاری با ایران برای ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه اتمی‌ آب سبک( مانند زمان شاه) در برابر همه این امتیازات بشود؟

آقای ظریف نمیتوانست، به جای تلاش برای افزریش صادرات نفت ایران، بعد از این همه تعهد ، حق طبیعی‌ ایران است، از طرف غربی برای تسریع سرمیگذری بخش خصوصی حداقل اروپا، در ۵ سال دوم، تعهدی بگیرد؟

آقای ظریف نمیتوانست همین حالا طرف غربی را قانع کند، در برابر تعلیق تقریبا، همه صنعت غنی سازی و ادامه تحریم تسلیحاتی، حداقل در فاز‌های باقی‌ مانده پارس جنوبی و افزایش تولید و صادرات گاز، همین آغاز توافق، آنها شروع به همکاری کامل کنند، تا مشکل خود آنها هم حل شود( هر چند در این مورد به دلیل تضاد با منفع روسیه، برای آمریکا هم امکان نداشت، چه آقای ظریف و ایران!)

و... بسیاری مسائل دیگر... ، باور کنیم که احساسی‌ برخورد می‌کنیم و چون از هر چه در ۸ سال بود ، بیزاریم، همه چیز را مثبت می‌نگریم و هر کس انتقاد داشت، حتما طرفدار آن دره است... کاش تندروها سکوت میکردند، که حداقل کسانی‌ در کشور به لاج آنها، از این توفقنمه تماماً ضرر حمایت نمی‌کردند. (2785377) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۱:۲۳:۱۲
با شعارهای توخالی مثل دروغ بودن هلوکاست و محو اسرائیل و رفتار غیر متعارف ایران در منطقه، باید خدا رو شکر کنیم همین را هم به ایران دادند. دوست عزیز ببین در این 35 سال چه کاشته ایم که همین را به لطف زیرکی روحانی و ظریف توانسته ایم به دست آوریم. (2786266) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۱۲:۴۰
باز هم خدا را شکر. به همین حد هم ما راضی هستیم. ان شا الله خئا خیرشان دهد. (2785382) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۱۸:۲۱
و به طور کلی در آمریکا -بر خلاف ایران- اگر دولتمردان در اظهارات یا متون رسمی خود چنین دروغ های بزرگی بگویند، با توجه به نظارت جدی اندیشکده ها و کنگره و... ساقط می شوند.
دولت راستگویان و دروغ؟؟
استغفر الله (2785397) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۱۹:۵۰
مث اینکه متاسفانه فرمایش شما درست تره! (2785401) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۲۱:۰۶
خداكنه مجلس ورود پيدا كنه نگذاره اين توافق شكل بگيره ملت را گذاشتن سر كار همه كار بكنيم تحريم ها هم سرجاش واگه اقايون خوششان امد يه كمي كمكمان مي كنند افرين اقاي روحاني افرين (2785406) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۲:۱۱:۳۴
متاسفانه امیدی به مجلس نیست (2786328) (alef-13)
 
ر ن
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۲۱:۲۹
خب من الان نفهمیدم چی شد !! اصن كاملا توافق كردیم یا نه!
اگر قراره تحریم ها لغو نشه؛ پس توافق چه فایده ای داره!؟ (2785409) (alef-11)
 
علي
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۲۸:۲۹
اقاي توكلي كجايي اين توافق كه مملكت رو به باد ميده صدرحمت به اختلاسها كه شما نگرانشان هستي اينو مي خواهي چيكار كني ايناكه به حرف مقام معظم رهبري هم گوش نكردن توافق كه چند مرحله ايي شد تحريم ها هم كه همچنين پس چرا چيزي نميگيد كه چرا مردم را سر كار گذاشتن (2785430) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۳۱:۰۷
از اسب هسته ای که بدون ترمز داشت حرکت میکرد تنها افساری پاره به جای مانده است دوستان . (2785439) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۳۱:۳۲
بابا جلوی غضنفر خودمان را بگیرید.چی فکر می کردیم چی شد!!!!!!!!!!!!!!!! (2785443) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۲:۳۰:۳۵
اونایی که اینهمه ناراحتی اعصاب و جهاز هاضمه گرفته اند چرا اون وقتی که هی پشت سر هم بر علیه کشور قطعنامه صادر میشد ساکت نشسته بودند؟ یا به امید خدا نشسته بودند که آن "کاغذ پاره ها" را موریانه خواهد خورد؟ فکر این روزش را هم میکردید که چه مشکلاتی بر سر کشور خواهند آورد آن قطعنامه های به اصطلاح کاغذ پاره و بی اثر برای لغو هرکدامشون چقدر باید بحث و جدل کرد.البته امثال شماها به هیچ منطقی پایبند نیستید جز منطقی که خودتان دارید. (2786352) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۳۳:۵۶
دقیقا دوباره تو هیجان کاذب دولت مثل توافق ژنو گرفتار شدیم و الکی جیغ و دست و هورا کشیدیم برای باخت مفتضح خود...

اقای رییس جمهور دولت راستگویان؛

با تجربه ای که در فکت شیت توافق ژنو داشتیم که در متن به آن اشاره شده بود و انجام مو به موی آن فکت شیت توسط دولت محترم راستگویان، فکر نمی کنید اندکی به ما حق دهید که این بار به جای رفتن به جهنم، دلواپس به هدر رفتن خون های ریخته شده شهدای ایران زمین به خصوص شهدای هسته ای باشیم...

هر چند با وجود رهبری عزیز و فرهیخته و مجلس با درایت، انشالله این پیچ تاریخی حساس نیز به خیر و خوشی خواهد گذشت... (2785455) (alef-13)
 
شیرازی
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۳۸:۵۷
باسلام هروقت دلار شد ۱۰۰۰ تومن وهمه اجناس به قیمت قبل برگشت اون وقت توافق انجام شده و هزار چیز دیگه (2785462) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۰۶:۲۹
وقتی حقوقت به همان زمان دلاری هزار تومان برگرده یا حتی حقوقت به ماهیانه 4000 برگرده به پیش از انقلاب دلار هم میشه 70 ریال. (2786083) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۳۶:۱۲
دلار اون زمانی هم که 1000 تومان بود به خاطر سیاست های اشتباه مسئولین اقتصادی بود، و گر نه باید قیمتی حدود 2000 تومان میداشت! (2786159) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۴۰:۴۷
متاسفانه درست میگید. امریکایی ها این جور مواقع دروغ نمیگن. چیزی که کاخ سفید منتشر کرده دقیقاً ساختار توافق نامه داره، اما گفته های مسئولان ایران هنوز مبهم و کلیه (2785471) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۴۱:۲۰
لطفا به متن انگليسي پاراگراف بالا نگاه کنيد:
در مورد اتحاديه اروپا اينطور آمده است:
will terminate the implementation
در مورد ايالات متحده اينطور آمده است:
will cease the application

يعني در اولي سازمان ان واقعا خاتمه پيدا خواهد کرد ولي در مورد دومي فقط اعمال ان متوقف خواهد شد و مثل شمشير داموکلوس بالاي سر ما خواهد بود.
سوال من اين است اورانيوم رقيق شده و مثلا صادر شده را چگونه ميتوان دوباره به حالت اول برگرداند؟

اين يک نظر شخصي است (2785474) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۱:۱۳:۰۴
شمشير داموکلوس؟

شما حسن عباسی رو زیاد گوش می‌کنی؟! (2786248) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۴۸:۰۰
اولا این بیانیه است نه موافقت نامه که در کلیه جملاتتان می گویید موافقت نامه ثانیاً مگر می شود شما هنوز 19 هزار سانتریفیوژ داشته باشید و اون ها تحریم ها را لغو کنند یا سایر موارد. توافق می کنید که این کار را انجام می دهیم شما هم ان کار را انجام دهید تفسیرهای روی آب هم لطفا نکنید (2785493) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۳۷:۴۶
اون 13000 تای دیگه وقتی کار نکنن خود به خود مصطحلک میشن!!!
مرگ تدریجی یک رویا! (2786164) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۰۴:۵۸
حالا اگر ما به تعهدات عمل کردیم و آزانس نخواست تایید کنه به کی بگیم وچه کار کنیم ؟؟؟؟؟؟ (2786950) (alef-13)
 
حقیقت جو
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۴۹:۵۶
1- کاملا منطقی است که چون مذاکرات راجع به مسائل هسته ای بوده تحریمهای مرتبط با انها برداشته شود نه مسائل دیگر
2- بی اعتمادی دنیا به قول های شفاهی ما از زمانی از بین رفت که پلمپ ها را شکستیم بدیهی است که باید اول اژانس تائید کند ما تعهداتمان را انجام داده ایم بعد انها اقدام کنند (2785498) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۰۴:۰۳
بی اعتمادی ما که از خیلی وقت پیش ها شروع شده (2786078) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۱:۲۸:۰۲
خب اگه آژانس تحت فشار اونها نخواست تایید کنه چی؟ (2786274) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۴:۳۲:۲۱
وطن پرستیت منو کشته.. (2786410) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۲۰:۲۲:۱۶
وطن پرستی امثال شماها رو هم توی اون 8 سال دیدیم (2789806) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۰۲:۴۳
برخی آدم ها در ایران چقدر حقیرند که به جای اینکه به منافع ملی خودشون توجه کنند به منافع و نظرات امریکاییها . صهیونیستها توجه میکنند و به آنها در طبان درازیهاشون حق میدهند. واقعا شرم آوره... (2787496) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۵۰:۵۳
در صورت توافق بدی مانند این توافق, میلیاردها تومان هزینه برای تحقیقات هسته ای, مثل همیشه با بی تدبیری این دولت, دود هوا میشود و هیچ اتفاق مثبتی هم از نظر اقتصادی در کشور نخواهد افتاد و با جو روانی ایجاد شده و افت بیشتر قیمت نفت در بازار, مشکلی بسیار بزرگتر شکل خواهد گرفت یعنی به طور خلاصه اگر این قرارداد ننگین توسط ایران امضا شود کشور از چاله به چاهی عمیق خواهد افتاد. (2785505) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۳۷:۴۵
میلیاردها دلار در این سالها دود شد رفت هوا. صدای شما در نیوند. حالا که قراره کمکم تحریمها برداشته شه ناراحت شدید. نکنه شما هم از تحریمها سود می بردید؟ (2787092) (alef-13)
 
امیراسد
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۵۱:۰۹
اگر آنچه در متن منتشر شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا آمده صحت داشته باشد، به جرات باید گفت رو دست تاریخی ای از غربیها خورده ایم و یا به عبارتی مثل آلمان پایان جنگ دوم جهانی ، تسلیم بلا شرط شده ایم. تازه باصطلاح توافق انجام شده از برچیدن بساط هسته ای ما بسیار بدتر است زیرا ما برای چیزی که یک بازی بچگانه اتمی خواهد بود و نه داشتن انرژی هسته ای واقعی، اجازه می دهیم که آنها هر زمان خواستند و به هر بهانه ای که دلشان خواست سرزده به همه نقاط کشور ما سرک بکشند و هر گونه تحقیقات و پیشرفت ما را در هر زمینه ای ، اعم از نفتی، نظامی، پزشکی و ... را به بهانه مشکوک بودن، به چالش و با مشکل مواجه کنند. تحت این شرایط بهتر است ما خودمان داوطلبانه انرژی هسته ایمان را کنار بگذاریم . مگر اینکه مانند پایان جنگ خدای شهدا ، به انقلاب شهدا کمک کند. (2785506) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۵۱:۲۹
پس خیلی زودتر از آنچه که فکر میکردیم بازی تبلیغاتی دولت رنگ باخت...
در هفته های آینده و با فرونشستن احساسات ناشی از تبلیغات رسانه ای تفکر و تامل جای احساسات را گرفته و حقایق بیشتری مشخص خواهد گردید. (2785508) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۵۲:۳۱
یک سوال مهم:
آیا آمریکا پذیرفته است که به بهانه های دیگر مانند موشک های بالستیک، حقوق بشر و ... تحریم هایی که در موضوع هسته ای را انجام داده است به این بهانه مجددا برقرار نکند؟ (2785513) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۵۸:۴۷
واقعا باعث تاسفه (2785531) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۰۰:۵۵
مقام معظم رهبری تاکید کردن که مقولات مورد توافق تفسیر پذیر نباشه! همین الآن دو یا سه قرائت مختلف از همین تفاهم وجود داره! واقعاً چرا تیم مذاکره کننده اجازه میده این اتفاق بیفته؟ (2785537) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۰۷:۱۰
به همان دلیلی که دو ساله تمام دولت دست به سینه نشسته و فقط به ژنو و لوزان نگاه میکنه تا بتونه با گرفتن چندرغاز از پولهای بلوکه شده خرج کنه و تنش به هیچ کاری نرفته. واقعا که با ناتوان ترین و بی خاصیت ترین دولت پس از انقلاب طرفیم. (2787527) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۰۹:۳۲
و البته از ياد نبريد كه هنوز چانه زني سه ماهه باقي مانده است و در كل اگر اين توافق مورد تاييد رهبري هم قرار گيرد اين حرفها بي معني مي شود (2785556) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۱۶:۲۴
سلام . ممنون كه اين متن را گذاشتيد تا الكي به خوشحالي نپردازيم (2785586) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۲۰:۵۳
الف جان کلمه "تمام" که در ترجمه های فارسی آورده اید در متن انگلیسی نیست. لطفا امانتدار باشید. بنابرین تحریم ها بعد از راست آزمایی فقط مسایل کلیدی که قاعدتا در روزهای نخست اجرا خواهد بود برداشته خواهد شد. (2785595) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۲۴:۵۰
به ظریف و تیم متخصصش ایمان دارم (2785601) (alef-13)
 
حمورابی
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۲۹:۰۰
جناب آقای صابری
بر فرض که همه تحلیلهای شما از دم درست باشد(فرض محال که محال نیست) و آمریکا و اروپا و جامعه بین الملل نمی خواهند حتی با گرفتن این امتیازات تحریمها را لغو کنند.سوال من این است چه کسی یا کسانی بهانه این تحریمها را به دست آمریکا و اروپا داد؟آنها که میگفتند شورای امنیت سازمان ملل برای ما به مراتب بهتر از شورای حکام آژانس است الان کجایند؟
آنها که تحریمها را کاغذ پاره خواندند الان کجایند؟
شما برادر من به جای اینکه یقه این تیم و دولت را بگیرید که تمام تلاشش را کرد تا کمترین امتیاز را بدهد بهتر است یقه کسانی را بگیرید که با بی تدبیریشان کار را به جایی رساندند که الان برای امتیازاتی که ده سال پیش گرفته بودیم التماس کنیم. (2785611) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۳:۳۹:۳۸
آن که تحریم ها را کاغذ پاره میخواند در زمان توافق ژنو در سوال خبرنگاری گفت:
آیا فاتحه خوانده اید؟ (2785991) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۴۱:۴۰
یعنی غربی ها به خاطر اینکه یک نفر گفت تحریمها کاغذ پارند، ما رو تحریم کردن!!! (2786172) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۱:۲۹:۵۸
چه ربطی داشت یعنی دیگه این تیم را نقد نکنیم. همین تیم هم اندازه سن شما مسولیت تو این حکومت داشتند (2786276) (alef-13)
 
پسر ایرانی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۲:۵۶:۴۷
تا زمانی که ساده لوح هایی مثل شما وجود دارند و نخواهند واقعیت ها رو ببینند امریکا و اروپا خیالشان راحت است.دولت قبل اگر می خواست اینقدر ساده امتیاز دهد در همان دور اول مذاکرات در دولت قبل توافق بدست آمده بود. ولی چون با توجه به سخنان بسیار هوشمندانه امام خمینی(ره) به آمریکا نمی توان اعتماد کرد بهترین کار این بود که غنی سازی با حداکثر سرعت انجام پذیرد. نه اینکه دو سال پیشرفت برنامه هسته ای رو متوقف کنیم برای اعطای امتیازات زرین مثل ترکمنچای... (2786378) (alef-13)
 
کریم همکار
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۶:۳۷:۰۸
نه یقه این دولت بگیرید ،نه یقه آ ن دولت .به خاطر منافع بزرگان هم شده بنشینید فکری به حال قانون اساسی ومکانيزم انتخابات ریاست جمهوری و مجلس کنید.درست نیست رئیس جمهور ی انتخاب شود که بعد از هشت سال ریاست. هشتاد تا ایراد اساسی ازطرف خودی ها به او و کابینه اش گرفته می شود ومجلسی شکل می گیرد که حداقل وظایفش را هم در قبال یکی ازاین هشتاد تاانجام نمی دهد.میل خودتان است .امثال من به اندازه یک هزارم 5000 هزار نفری که سال هاست در حکومت جا خوش کرده اندوکسانی که به اصطلاح غنی زاده ها کار آ فرین اند،منفعت ندارم ودر نتیجه ضررم هم به اندازه آ نها نیست.ولی بیایید یک فکر اساسی بکنید.گفتگو درمورد مسائلی که جنبه ملی دارد اگر تابو شود،اشتباهات اجتناب ناپذیر می شود وآ نوقت جمع کردن افتضاح بار آ مده چنددهه عمر می طلبد. (2786455) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۰:۰۴:۳۱
ی سوال دارم تحریم های اصلی از چ سالی برقرارشد؟جز 88 و89؟؟
من دیگه حرفی ندارم (2786948) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۲۷:۱۵
"سوال من این است چه کسی یا کسانی بهانه این تحریمها را به دست آمریکا و اروپا داد ؟"
پاسخ :فتنه 88 با مدیریت موسوی و خاتمی و کروبی و ...
یادمان باشد که آمریکا حتی نتوانست در قضیه تسخیر سفارتشان در ایران اروپا را در تحریمهای ایران همراه کند و یا در قضیه هولوکاست که در سال 84 مطرح شد اما درست پس از فتنه 88 و در سال 89 این تحریمها شروع شد.
الف اگر انصاف داری چاپ کن. (2787608) (alef-13)
 
هالو
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۴۰:۴۸
ه طور کلی در آمریکا -بر خلاف ایران- اگر دولتمردان در اظهارات یا متون رسمی خود چنین دروغ های بزرگی بگویند، با توجه به نظارت جدی اندیشکده ها و کنگره و... ساقط می شوند. (2785642) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۴۹:۴۲
"همه تحریم ها برداشته خواهد شد" ؟؟؟!!!!
با مردم صادق باشید
در زمینه اقتصاد ، کشاورزی، مسکن .... توفقی این دولت بدست نیاورد می خواهد با بهره گیری از بحث فوق کاستی ها را لاپوشانی کند
اما بالاخره مردم می فهمند مردم خواهند فهمید
با مردم روراست باشید (2785670) (alef-13)
 
منصور
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۵۰:۰۶
در این متن غیر منصفانه رسما به آقای روحانی ، ظریف و تیم دیپلماسی کشور تهمت زدید آقای صابری. لطفا بیدار شوید.آقای الف متن من رو منتشر کن لطفا (2785672) (alef-13)
 
افشین
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۵۲:۲۰
ارزوی دل غربزده های ایرانی در این مورد دروغ میگه اما جاهای دیگه فقط voaوbbc هستن که راست میگن (2785689) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۱:۵۵:۲۲
سلام
حداقل 2 موضوع جای نگرانی دارد
1 . اینکه مهمترین خواسته ایران یعنی لغو فوری کلیه تحریمهای هسته ای کمی با شک و شبه همراه است چیزی که مقامات ما اعلام کرده اند لغو فوری پس از توافق جامع 10تیر است اما انچه که از متن اصلی که در سایتهای مختلف پخش شده لغو تحریمها به شرط راستی ازمایی توسط آژانس است که بنظر خیلی بیشتر از ان چیزی که تیم ظریف می گوید طول می کشد . این مشکل فقط باید در توافق جامع با ذکر دقیق تاریخ لغو هر یک از تحریمها می تواند برای همگان روشن گردد .
2 . آیا چنین تحریمی وجو دارد ؟
ظاهرا عبارت فقط تحریمهای هسته ای برداشته می شود(با شرایطی که در بالا ذکر گردید) و تحریمهای حقوق بشر و ... در جای خود باقیست در متن اصلی وجود دارد . حال پرسش این است که ظاهرا برخی از تحریم ها که توسط کنگره یا دولت ایالات متحده وضع شده اند تحریمی دو وجهی هستند . یعنی کنگره یا هر نهاد دیگری امد و ایران را برای انرژی هسته ای و تروریسم یا هر اتهام دیگری طی یک قطعنامه ایران را مثلا بانکی تحریم کرد . روشن کردن اینگونه تحریمها در صورت وجود در توافق جامع از ضروریات است .
البته واضح است که کار تمام نشده و توافق جامع ملاک عمل بین المللی خواهد بود . امیدوارم که در ان توافق مهمترین خواسته ایران " لغو فوری تحریمها پس از توافق جامع " براورده گردد که در غیر این صورت در توافق جامع امتیازات زیادی از دست داده ایم . (2785707) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۰۱:۱۸
البته برای بعضی ها که نونشون توی عدم ثبات کشور هست حق میدیم که دلواپس باشند.
الف جان لطفا سانسور نکن (2785728) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۳:۵۸:۵۷
ربطی نداره عزیز من. توی این روزگار خیلی زشته که یک کلاه گشاد سر ملت ایران برود.
مثلا چی: مثلا اینکه توی توافق شرط برداشته شدن تحریم‎ها به تایید آژانس منوط شده است!!! و آن هم به (PMD) اجازه‎ی دسترسی به هرجایی که آژانس به آن مشکوک باشد!!!. بخش بعدی قصه از همین‎جا تازه شروع می‎شود که ممکن است آژانس بخواهد مراکز پرتاب موشک‎های بالستیک، مراکز نظامی یا حتی مراکز سیاسی را بازدید کند. این مثل آب خوردن ایران را بین تصمیم برای از دست دادن امنیت ملی یا برگشتن دوباره‎ی تحریم ها قرار می‎دهد، ایران را بین درز کردن اطلاعات حساس به داعش (از طریق آژانس و موساد) یا روبرو شدن با ضرر اقتصادی بواسطه ی برگشت تحریم‎ها. (2786059) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۳۲:۱۵
بزرگترین کاسبی را از تحریم آقای کلیددار کرد وگرنه قبل از اینکه دلار و مسکن وماشین و ... 3.5 برابر بشه کی به اون رای می داد.
الف چاپ کن (2787635) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۰۶:۱۸
کلاه هسته ای سر ملت ایران حق مسلم ماست! (2785735) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۱۴:۵۵
مگه همه تحریم ها به خاطر انرژی هسته ای نیست!!!! نکنه تحریم ها دلیل دیگه ای هم داره و ما نمی دونیم و یا نباید بدونیم (2785766) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۸:۲۶:۱۷
آیا می دانید 37 سال پیش در ایران چه اتفاقی رخ داد؟ (2786597) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۹:۱۶:۳۷
بله ما قبل از مطرح شدن انرژی هسته ای تحرمهای دیگه ای هم داشتیم
در حال حاضر علاوه بر تحریم های هسته ای تحریم های حقوق بشری, بالستیکی, حمایت از تروریسم و ..... هم هستیم که در صورت اجرا شدن توافق نامه در 10 تیر فقط تحریم هایی که به خاطر هسته ای اعمال شده اند شاید لغو شوند. (2786774) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۱۵:۵۴
متاسفانه تک تک مواردی که برشمردید درسته. من اصلا دلم نمیاد ظریف عزیز با این استدلالات به چالش کشیده بشه چکنیم که این دلایل هم منطقیه وهم تجربی وهم حقوقی. واقعا اون قسمتش خیلی درداوره که در امریکا نمیشه به این راحتی دروغ گفت که البته درین قسمت اکثر سیاستمداران ما شریکند و اختصاص به این تیم و این دولت نداره (2785772) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۲۱:۴۵
اینا را که شما میگی همه میدونن. اگر ما ادعا می کنیم بدنبال سلاح هسته ای نیستیم، چیزی از دست نداده ایم. در عوض یه سری تحریم هم به صورت یکجا یا به صورت مرحله ای برداشته می شه. در هر صورت ما بازنده نبوده ایم. (2785785) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۲۹:۵۳
مذاکرات درباره برنامه هسته ای بود طبیعتا فقط تحریمهای مربوط به برنامه هسته ای برداشته خواهند شد. باید بدانیم که اصلی ترین تحریمهایی که چند سال اخیر فشار ناگهانی و زیادی به ایران وارد کرده تحریمهای مربوط به برنامه هسته ای بوده مثل تحریم بانکی و سویفت یا تحریم فروش نفت. بقیه تحریمها بیشترشان سالها بود وجود داشتند ولی مثل تحریمهای هسته ای آنقدر فشار نمی آوردند. البته تحریمهای غیر هسته ای هم با بهبود رابطه ایران با جهان و مذاکره می توانند کم کم برداشته شوند. (2785801) (alef-11)
 
بنده‎ی خدا (فیزیک دان)
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۰۷:۵۴
ببین به قول اون جماعت آمریکایی این تنها "a mere stroke of the pen" هستش. یعنی اینکه کافی است یک کلمه‎ی حقوق بشر (کنار هسته‎ای) توی هر سندی باشد، بعد رییس جمهور آمریکا در ظاهر تمام تحریم‎های هسته‎ای را لغو می‎کند؛ اما تحریمی که دوگانه نوشته شده است (هسته ای + حقوق بشر) به جای خود باقی خواهد ماند. حالا بحث دقیق حقوقی می‎خواهد که کدام تحریم ها هستند که منحصرا (exclusively) هسته ای هستند نه دوگانه یا ...
شما یادت رفته زمان احمدی‎نژاد کسانی جشن هسته‌ای برگزار کردند؛ به این علت که نه زبان انگلیسی و نه ادبیات حقوق بین‎الملل را دقیق بلد نبودند. حالا از تیم مذاکره کننده‎ی ما اصلا انتظار نمی رود همان اشتباه را در قالب دیگر تکرار کنند. (2786090) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۳۴:۴۳
خط آخر رو دوباره بخونید!! یادش بخیر یه زمانی میگفتن تحریمها کاغذ پاره س و حالا از قدرت اجرایی امریکا سخن میگن!!! (2785812) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۳۷:۲۱
اولا کجا فکت شیت آمریکا مو به مو اجرا شد ؟ ثانیا تلاش تیم مذاکره کننده برای جلوگیری از درج مذاکرات برای باز گذاشتن دست تیم دیپلماسی ما در چانه زنی های بعدی بوده شما خجالت نمی کشید تهمت دروغ گویی به دیپلماتهای مملکت می زنید ؟ (2785818) (alef-11)
 
محمدی / پورامینی /همدان
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۳۸:۱۷
بیانیه صادر شده یک تفاهم سیاسی واخلاقی است وتوافق نهائی هنوز عملا صورت نگرفته است در مدت سه ماه اینده در باره مفاد ان باید کار شود غربیها وشرقیهامایلند که بعد ازتحقق تمامی خواسته ها تحریمها یکجا لغو شوند وایران برعکس ان میخواهد برای رسیدن به توافق عملی راه سومی هم حتما وجود دارد (2785822) (alef-11)
 
علیرضا زراعی
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۳۸:۵۶
و بسم رب الشهدا و الصدیقین
جناب نویسنده خیلی شیک و مجلسی تحلیل داده و در انتهای مقاله اختیار عمل و تفسیر را از اراده آمریکا طرح نموده و بخورد مخاطب داده و فرموده اند ‌‌ ( بطور کلی اگر در آمریکا بر خلاف ایران ..............ساقط میشوند )
ای کاش اگر شما هم مانند خیلی ها که متهم به دروغگویی نمودید باشید و گزینشی صحبت نکنید . برادر عزیز اولا هر زمان آمریکا که نه ۵+۱ دبه کرد ماهم بنابر تاکید جناب ظریف و روحانی بر صراط توافق نخواهیم ماند . ضمنا اگر سیاست خارجی شما و هم فکرانتان را آمریکا و عمل به وعده هایش تعیین میکنند که دیگر شما و آنها دغدغه ای ندارید . والسلام (2785826) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۴۰:۱۵
چرا دولت باملت همدلی وهم زبانی ندارد اگر داشت از دستاورد های هسته ای ملت صیانت میکرد الان حتی از توافق زنو هم عقب نشینی کرده غنی سازی پنج درصد را هم کرده سه ونیم درصد (2785829) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۴۰:۱۶
دوباره ساز دلواپسان کوک شد؟؟؟؟ (2785830) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۱۰:۲۰
ته ما از جماعت دلواپس نیستیم. ولی حق داریم متن انگلییس (وزارت خارجه ی آمریکا) را با دقت بخونیم و اصلا هم خوشمان نیاید. مشکل هم سخت نیست؛ وزارت خارجه‎ی ما هم برداشت خودش از توافق را به زبان انگلیسی (نه فقط فارسی) منتشر کند. تا از همین الان معلوم باشد که موضعش دقیقا چیست. (2786096) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۴۰:۴۶
پشتبند نامه سرگشاده جناب توکلی؟؟ (2785831) (alef-11)
 
ایرن دوست
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۴۱:۰۵
بااین حساب دولت روحانی مردم را... فرض کرده است.اما بداند بعد از مدتی معلوم می شود کی چیه؟ (2785833) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۵۰:۰۷
یعنی همش الکی بود ؟ (2785860) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۵۱:۰۴
بالاخره یک نفر پیدا شد به دور از هیاهو و جنجال حرف درست را بزند!! (2785866) (alef-13)
 
ارادتمند
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۲:۵۶:۰۵
با سلام. شفاف سازی خوبی بود. لطفا دوستان صاحب نظر مفاد این توافق و تبعات آن، امتیازات داده شده و گرفته شده را بیش تر تشریح کنند.
موفق باشید (2785886) (alef-13)
 
فاروق
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۳:۰۴:۵۹
اینهم از دولت اعتدال
زیرا من فکر میکردم برای یکبار هم شده دولت حقیقت را
به ملت اطلاع میگفت. (2785906) (alef-13)
 
روح توافق
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۳:۱۵:۰۵
پس چه توافق بکنیم چه نکنیم بدبختیم.روحمان شاد.یادمان گرامی (2785927) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۳:۲۸:۳۳
در فکت شیت کاخ سفید (توافق زنو)در مورد پذیرش غنی سازی در خاک ایران صحبتی نشده بود همان موقع هم شما خیلی به تیم مذاکره کننده ایراد گرفتید و گفتید دروغ می گویندولی بعدا خود مقامات امریکایی اعتراف کردند که حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته اند که در معاهده فعلی هم پذیرفته اند (2785960) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۳:۴۰:۳۸
درود بر احمدی نزاد. (2785994) (alef-13)
 
بنده‎ی خدا (فیزیک‎دان)
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۱۴:۲۰
به قول اون جماعت آمریکایی این تنها "a mere stroke of the pen" هستش. یعنی اینکه کافی است یک کلمه‎ی حقوق بشر (کنار هسته‎ای) توی هر سندی باشد، بعد رییس جمهور آمریکا در ظاهر تمام تحریم‎های هسته‎ای را لغو می‎کند؛ اما تحریمی که دوگانه نوشته شده است (هسته ای + حقوق بشر) به جای خود باقی خواهد ماند. حالا بحث دقیق حقوقی می‎خواهد که کدام تحریم‎ها منحصرا (exclusively) هسته‎ای هستند و کدام تحریم ها دوگانه یا ...

شما یادت رفته زمان احمدی‎نژاد کسانی جشن هسته‌ای برگزار کردند؛ به این علت که نه زبان انگلیسی و نه ادبیات حقوق بین‎الملل را دقیق بلد نبودند. حالا از تیم مذاکره کننده‎ی ما اصلا انتظار نمی رود همان اشتباه را در قالب دیگر تکرار کنند. (2786101) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۰:۵۹:۴۵
آنهايي كه از اين توافق سوخته اند از نسخه رييس جمهور محبوبشان استفاده كنند! (2786217) (alef-13)
 
سجاد
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۱:۱۱:۳۰
حدود 10 سال مقاومت کردیم و آخرش اگر منصفانه به توافق به عمل آمده نگاه کنیم متوجه می شویم که در صورت عمل به این توافق تنها ظاهر (پوسته ) برنامه هسته ای ایران باقی می ماند و آنوقت باید سخنان آقای اوباما را باور کنیم که ایران در برابر تحریمها سر فرود می آورد
حال با این توصیفات ، آمریکا ( به قول خودشان ایران را توسط تحریمها به زانو در آورده ) مگر احمق است که این فشار را از روی ایران بردارد (2786245) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۱:۲۷:۱۵
آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟ شما درست عمل کن، راستی آزماییش تایید بشه، تحریم های ایالات متحده هم متوقف میشه؟ نکنه فکر می کنید آمریکایی ها مثل ملت ایران گوشکوپ تشریف دارند که دو سال بعد از انقلاب پیرجماران به صراحت گفتند ما خدعه کردیم، ذوق کنند؟ (2786273) (alef-13)
 
hedayat
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۲:۰۷:۴۸
سلام. ما از دولتمردان خود فقط خواستار ایجاد اسایش و رفاه هسنیم. امیدوارم پایان این مذاکرات هر چه باشد باعث سربلندی ایران عزیزمان شود. و ایندگان به مردم این دوره بابت تحمل سختی ها در ازای سربلندی ایران افتخار کنند (2786324) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۲:۰۹:۵۷
و حالا آمریکای جهانخوار امپریالیست نوکر صهیونیسم ناگهان راستگو شد و دکتر ظریف به قول رهبر انقلاب عمیقا متدین دروغگو و فریبکار ! شرم بر شما که برای مقاصد کوتاه دنیوی چه کارها که نمی کنید (2786326) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۲:۲۴:۰۵
دل وا پس همیشه دل وا پسه، نمیشه کاریش کرد.مثل کارتون گالیور که یکی توش همش میگفت من میدونم من میدونم! (2786347) (alef-13)
 
همدل
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۲:۵۳:۵۴
احتیاج به زمان بیشتری هست.. (2786374) (alef-13)
 
احسان
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۳:۰۵:۲۸
الف تو هم دلواپس شدی!!!!
اولا هم روحانی و هم ظریف گفتند با اجرای توافق تحریمها لغو می شود نه با امضای توافق و شاخص اجرا هم مرجع ان یعنی ازانس هست
دوما بر خلاف ادعای شما terminate در متن ظرف و موگرینی به معنی خاتمه دادن به تحریمها در متن امریکاییها که شمامی گویید صحیح است به توقف تغییر یافته است
سوما شما اصولگراها رو خوب میشناسیم از صدا سیما گرفته که اخبار گزینشی پخش میکنه تا الف که کامنت رو گزینش می کنه هیچکدوم تحمل موفقیت دولت روحانی رو ندارند ، تمام خبرگزاریهای دنیا از عربی وروسی و ... این بیانیه رو موفقیت تیم ایرانی دونستن غیر از رسانه ملی و سایت های داخلی ...
مایه تاسفه .... (2786382) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۶:۰۳:۵۹
نویسنده مقاله می دونه terminate یعنی چی؟ اینقدر وغلطه نکنید (2786433) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۸:۲۳:۱۳
بعضی ها حتی مغلطه هم می کنند! (2786587) (alef-13)
 
منتظر
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۷:۲۸:۰۴
دردناکتر ازتحریمها وتحقیرها نتیچه اخلاقی به دست امده است که شیظان بزرگ نمی تواند به اندازه ما دروغ بگوید (2786492) (alef-11)
 
سیدعلی حجازی
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۰۷:۴۴:۲۱
cease the application این یعنی توقف اعمال
will terminate the implementationیعنی پایان دادن به وجود
دوستان درست می فرمایند دو برداشت است اما باید وبایستی در مدت تعیین شده این ابهام مرتفع شود خوشبختانه متن اروپایی اش می تواند دلیلی برای مانورما

یه مشگل هست
اولا موشک که ابدا واصلا نمی بایست مطرح شود دراین مذاکرات چون خط قرمزماست و حق مسلم ما درثانی اگر مطرح نشه که تحریم هاش می مونه (البته بقول دوستان چون من اطلاعی از تحریمهای مربوط به ان نداردم )
اول دوست نداریم بیاد تومذاکرات و بعد می خواهیم مواردمرتب به آن لغوبشه (واین به تفسیر وتدبیر و تدبرهمه ماها نیاز داره وتصمیم بزرگان وصاحب نظران مملکت )
و اما حقوق بشر !!!
این آخری موضوع پیچیده تریه
اینکه دیدگاه وبرداشت ما ازاسلام وتشیع چه باشه و براساس این دیدگاه و برداشت چقدر دستمان بازباشه جهت تطبیق و نزدیکی راه و روش اعمال قانون با راه و روش حقوق بشری (که خود حقوق بشر علی رغم خوبی کلیاتش در اجرا توسط همین مدعیان اجرا نقض میشه !! مثل بیخیال شدن در مورد اعمال حکام :عربستان بحرین اسراییل و...)
واما ما چه بکنیم ؟!!
اول اینکه باید بدانیم همه در یکطرف هستی یعنیone side یعنی بجای دفاع از جناح بندی های سیاسی از خدا بترسیم و به حق الناس یعنی حق مردم وحق ایرانیان مظلوم توجه داشته باشیم
یعنی با هم باشیم
همان وحدت کلمه امام ره برمبنای خداترسی و تقبل احسن القولی
----
وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ (17)
انصاریان: و کسانی که از پرستیدن طاغوت [یعنی بت ها، اربابان کفر و شیطان های سرکش] دوری کردند و به سوی خدا بازگشتند، بر آنان مژده باد؛ پس به بندگانم مژده ده.

الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (18)
انصاریان: آنان که سخن را می شنوند و از بهترینش پیروی می کنند، اینانند کسانی که خدا هدایتشان کرده، و اینان همان خردمندانند
--
البته این عباد پیش شرط دارد:
نفی طاغوت
ایمان بخدا وانابه و بازگش بسوی او وجزء عبادشدن!
وحالاکه اینگونه شدی دیگه ازجناح وجناح بازی دست بکش خدا ترس باش
وخداترس بودن یعنی داشتن تقوا
وتقوا یعنی پرهیز از دروغ
خلاصه اینکه خدایا همه مون رابه انجام هرآنچه رضای تو وخیروصلاح مردم است هدایت کن (2786509) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۱:۵۷:۴۹
من هم از دلواپس ها هستم. اما انسان با حقیقت زنده است. Terminate یعنی پایان دادن که در مورد تحریم های چند جانبه اتحادیه اروپا استفاده شده. اما cease که در مورد تحریم های کنگره آمریکا به کار رفته علاوه بر پایان دادن معنای وقفه هم داره. این مورد دست طرف مقابل رو برای دبه کردن باز میذاره. ترجیح میدم با قضاوت پیش از موعد آخرت خودم رو خراب نکنم. (2787466) (alef-13)
 
داوود
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۰۶:۲۵
1- متاسفم برای این همه اعتباری که برای دولمتردان آمریکا و سیستم آن قایل شده اید. اگر بخواهیم برای صحت و سقم مذاکرات به بیانات امریکایی ها رجوع کنیم و آن ها را مبرای از دروغ و شانتاژ بدانیم نتیجتا باید این اصل را به دیگر امور هم تعمیم دهیم و فی المثل تحلیلهای انها در باره ماجرایهای سال 88 بپذیرم و ایشان را راستگو تر از مسولان خودمان در آن برهه بدانیم.
2- خاطرتان باشد که در پس از توافق ژنو اقای ظریف بر غنی سازی ایران اسرار داشت در حالی که امریکایها این امر را انکار می کردند و هر چقدر وزارت خارجه بر کذب فکت شیت بیانیه داد بعضی انگار نمی خواستند بشنوند. ایا درس نمی گیرید؟
3- مذاکرات قرار بود برد برد باشد. مذاکره جای دیالوگ است نه ژست های منولوگی. در مذاکرات بر اساس داشته ها و قدرت نفوذ بحث می شود نه قلدری و کلمات درشت و خشن. مذاکره جای داد و ستد است نه گرفتن و پس ندادن. و گرنه می شد چون تیم پیشین رفت و برگشت و رهاوردش فقط تحریم و تحریم باشد. (2787525) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۲:۱۰:۳۰
ای کاش میشد به ایرانیا خصوصا سیاست مدارای موقعیت طلب یادآوری کرد که خود این محدودیت هسته ای بزرگترین تحریم برای نسل ایرانیاست.
علم و کشورتون رو به موقعیتتون نفروشید.
اگه قرار بود نتیجه مذاکرات این باشه دلیل اینقدر اذیت شدن ملت تو این سه سال چی بوده آخه.
خودتونو و اقتصادتونو بسازید اینقدر اعتماد بنفس تاریخی ملت ایران رو با دست گدایی جلوی این کشورو اون کشور دراز کردن به سخره نگیرید. (2787541) (alef-13)
 
رسول
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۴:۱۶:۳۶
امام خمینی ١۶ ابان ماه ١٣۵٨«آنهایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند»، «با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد.» و «روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با ظالم است، روابط یک غارت شده با غارتگر است.
چه خوب ایستادیم پای صحبتهای امام
واقعا متاسفم (2788212) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۶:۲۶:۰۷
اول خدا لعنت کند امریکا رو دوم اگر اینها که با شیطان طرف هستند چرا نمی ایند از اول متنی رو درست کنند که هر کی به دلخواه خودش تفسیر نکند و اعصاب مردم هم خورد نشود بارها مسولین ما گفته اند همه تحریمها بر داشته می شود انها هم میگویند نهایتا تحریمهای مرتبط با موضوع هسته ای بر داشته میشود لطفا مسولین بیایند با مردم شفاف صحبت کنند با بچه که طرف نیستند دو پلو صحبت میکنند اگر بنا باشد ما از این انرژی هسته ای فقط اسمی داشته باشیم و در عمل با عناوین مختلف کارایی نداشته باشد توافق چه فایده ای دارد (2788907) (alef-13)
 
محمدی / پورامینی /همدان
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۲۰:۱۰:۳۹
باعرض قدر دانی از تیم هسته ای همان طور که تیم مذاکره کننده ایران صراحتا باطلا ع افکار عمومی رسانده است دولت تدبیر وامید بنظر میرسد لازم است که در مذاکرات توافق نهائی حتما در همان مراحل اولیه باصطلاح شفاف سازی تمامی ویا بخش اعظمی ازموضوع محدودیتها را وادار به لغو ویا به عبارتی تعلیق کند نظر به سابقه قبلی رو ند تحمیل محدو دیتها حق مطلب هم همین گونه میگوید غیر از تحقق این حالت خاص به بهترین وجه بنظر درست نیست مورد قبول قرار گیرد غربیها وشرقیها صراحتا در مخیله خودشان می پرورانند که در بهترین حالت مایلند محدودیت ها بعد از انجام تمام خواسته ها تعلیق شود واین کار درست نیست زیرا غربیها وشرقیها اهداف سیاسی مذبوحانه و غیر معقول دیگری درمنطقه غیر از ادعای کذائی موضوع هسته ای صلح امیز نیز دارند که جنبه تحقیر امیز ونابرا بر دارد واینگونه حقایق را میتوان با دقت وصراحت از لابلای اخبار واطلا عات در یافت نمود البته تلاش و رایزنی وبه کرسی نشاندن این مورد خاص درتوافق نهائی چیزی از پیامد مثبت سیاسی که این تفاهم برای ایران در بر داشته است را نمی کاهد (2789757) (alef-13)
 
گمنام
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۲۳:۴۱:۴۰
به نظر من نتیجه کلی این توافق تو یه جمله خلاصه میشه:
به نام خدا ....و با اجازه از خون شهدا
انرژی هسته ای دادیم و چیپس و پفک گرفتیم.....
شهدا شرمنده ایم.... (2794065) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.