توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 223784
جزئیات نحوه سنجش میزان رضایت از پلیس راهور
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۴
معاون اجتماعی نیروی انتظامی با ارائه گزارش میزان رضایت مردم از پلیس در نوروز به چرایی مقبولیت نیروی انتظامی در میان جامعه پرداخت.

به گزارش مهر، در این یادداشت آمده است.
سرآغاز
هر ساله با سرآمدن و رويش و زايش دوباره بهار عطرآگين و در ايام فرخنده اي كه از ديرباز نوروزش نام نهاده ايم ، خيل عظيم شهروندان بار و بنه سفر مي‌بندند و رو به سوي دياري غير از شهر و روستاي محل گذران مستمر خود مي نهند تا هم خستگي جسمي و رواني از تن خويش بيرون كنند و هم با ذخيره انرژي، خود را براي تلاش و فعاليت مجدانه در سال پيش رو مهيا نمايند. نوروز امسال نيز بيش از هر سال ديگري شهروندان شادخو و فهيم ايراني سفر بر بستند و رو به اماكن مذهبي و تفريحي كشور پهناور نهادند تا تعطيلات نه چندان كوتاه نوروزي را در حال و هواي ديگري بسر برند.

اما كاركنان نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ، همانند برخي نهادهاي اجتماعي و امدادي و خدماتي ديگر، در تمام اين مدت حضور درجاده ها و معابر تردد شهروندان و خدمت رساني مستمر به آنان را بر استراحت و مرخصي و ماندن در كنار خانواده ترجيح دادند تا بلكه از اين طريق ايمني و آسايش و آرامش حداكثري را براي هموطنان عزيز خود به ارمغان آورند. آيا آنان توانستند اين هدف را محقق سازند؟

مركز سنجش افكار ناجا براي يافتن پاسخ به اين سئوال و چندين سئوال ديگر مبادرت به انجام يك مطالعه پيمايشي
( نظرسنجي مقطعي ) نمود. در سطوري كه در پي مي‌ آيد خلاصه‌اي از نتايج حاصل از آن پيمايش گزارش مي‌شود.

الف - روش شناسي
۱- حجم نمونه و ويژگي هاي ‌آن
· اين پيمايش بر روي نمونه اي به حجم ۶۵۸۷ نفر از مسافران ۱۸ سال به بالاي نوروزي و نيز تعدادي از كساني كه به منظور راهنمايي يا اعمال قانون توسط ماموران پليس راهنمايي و رانندگي متوقف شده بودند، اجرا شد.

· اندكي بيش از نيمي از حجم نمونه ( يعني ۵۱ %) را مردان و بقيه ( ۴۹%) را بانوان كشورمان تشكيل مي دادند.

· پاسخ دهندگان از گروه‌هاي تحصيلي مختلف ( بي‌سواد تا دكترا ) و مشاغل متفاوت ( اعم از مشاغل آزاد و دولتي تا زنان خانه دار) انتخاب گرديدند.

۲- ابزار اندازه‌گيري

براي اندازه گيري متغيرهاي نسبتاَ پرشمار پيمايش از يك مقياس مداد – كاغذي چند ماده اي كه بر اساس طيف ۵ درجه اي ليكرت تهيه شده بود، استفاده شد. اين مقياس پيش‌تر بر روي يك نمونه كوچك ۱۰۰ نفره اجرا ء شد و پايايي آن با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ محاسبه شد. نتايج حاصله نشان داد كه‌ مقياس از پايايي بالا ( ۸۷/۰ ) برخو ردار است.

ب- يافته هاي نظرسنجي
۱- استان مبدا مسافرت
در سئوال نخست پرسشنامه از مسافران پرسيده شد كه مبداَ مسافرت آنان كدام استان كشور بوده است؟

نتايج حاصل نشان داد استان‌هاي تهران، خراسان رضوي و اصفهان به تر تيب با ۱۹ در صد ، ۶/۷ در صد و ۷ درصد بيش ترين تعداد مسافران را به خود اختصاص داده اند. در واقع يك سوم كل مسافران نوروزي امسال از اين سه استان رو به استان‌هاي ديگر نهاده بودند.

۲- وسيله نقليه مورد استفاده

يافته‌ها آشكار ساخت كه حدود ۸۰ درصد مسافران با وسيله شخصي و ۲۰ درصد ديگر با قطار ، اتوبوس ، ميني بوس و سواري مبادرت به مسافرت كرده اند.

۳-اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از دستبرد احتمالي به منزل

نتايج حاصل از نظرسنجي آشكار ساخت كه اغلب شهروندان هشدارهاي امنيتي پليس را در مورد مراقبت از منزل و اموال شخصي به هنگام مسافرت جدي گرفته اند . به گونه اي كه بيش از ۷۶ در صد آنان اذعان داشتند منزل خود را به يكي از بستگان ، دوستان و همسايه هاي قابل اعتماد سپرده اند به همين خاطر با فراغ خاطر مبادرت به مسافرت نموده اند.

۴- رضايت از گشت هاي كلانتري در ايام نوروز

حضور پرشمول ماموران پليس پيشگيري ناجا ( يعني كلانتريها و پاسگاهها ) در مكان‌هاي تردد و اسكان مسافران، براي حفاظت و حراست ازآنان ، از چشم تيزبين مسافران دور نمانده است. بگونه اي كه بيش از ۶۷ درصد آنان در پاسخ به اين سئوال كه ” حضور ماموران گشت كلانتري و پاسگاه را چقدر چشمگير مي دانيد ؟ “ اظهار داشتند كه ” حضور پليس چشمگير بوده است “

۵-ميزان احساس امنيت در مورد منزل مسكوني در حين مسافرت

۳.۶۳ در صد پاسخ دهندگان در پاسخ به اين سئوال كه ” درطول مسافرت چه ميزان از امنيت منزل خود مطمئن هستيد“ ؟ به گز ينه خيلي زياد و زياد ، ۷/۱۷ درصد تا حدودي و بقيه ( ۱۹ درصد ) گزينه كم و خيلي كم را علامت زدند. ميانگين كل احساس امنيت منزل نيز حدود ۸۵ درصد گزارش شده است.

۶- توقف توسط پليس و اعمال قانون (جريمه)

حدود ۲ درصد از رانندگان اظهار داشتند كه در طول مدت مسافرت توسط پليس متوقف شده اند. ۲/۲۵ در صد از اين افراد ( يعني آناني كه توسط پليس متوقف شده بودند ) اظهار داشتند كه به دليلي تخطي از قوانين راهنمايي و رانندگي ( اعم از سرعت غير مجاز، سبقت غير مجاز ، نبستن كمربند و نظاير آن ) اعمال قانون ( جريمه و توقف خودرو شده اند). بقيه رانندگان متوقف شده (يعني حدود ۷۵ در صد اظهار داشتند كه تنها تذكر دريافت داشته اند و يا راهنمايي شده اند و يا خود درخواست راهنمايي داشته اند).

۷- رضايت از عملكرد مجموعه پليس
رضايت مسافران از عملكرد پليس با مولفه‌هاي ز ير اندازه گيري شد:
رفتار و برخورد با مردم
نحوه پاسخگويي به درخواست مسافران
حضور به موقع در محل بروز حادثه احتمالي
رعايت قانون و مقررات در برخورد با مردم
قاطعيت و اقتدار در برخورد با متخلفين
نتايج حاصل نشان داد كه ميانگين رضايت از اين ۵ مولفه از ۶۵ تا ۷۵ ( يا ميانگين ۶۹ از ۱۰۰ ) بوده است. به عبارت ديگر، حدود دو سوم مسافران در حد كاملاَ مطلوب از پليس رضايت داشته اند، در حالي كه رضايت يك سوم ديگر آنان كمتر از حد مطلوب بوده است.

۸- سنجش عملكرد پليس راهنمايي و رانندگي
با سنجش نظرات پاسخ دهندگان در مورد مولفه هايي نظير روان ‌سازي ترافيك جاده ها ، تامين امنيت جاده ها ، اطلاع رساني ترافيكي ، برخورد با رانندگان پرخطر و جز آن ، عملكرد پليس راهنمايي و رانندگي مورد سنجش قرار گرفت. نتايج حاصل نشان داد كه ميانگين رضايت رانندگان ۸۵ از ۱۰۰ است . به تعبير روشن تر ، مردم به پليس راهنمايي و رانندگي نمره ۱۷ از ۲۰ داده اند.

۹- رضايت تلاش پليس براي تامين امنيت اجتماعي
ميزان رضايت شهروندان از تلاش هاي پليس براي ارتقاي امنيت اجتماعي شهروندان در مولفه‌هاي جاني ، مالي ، ناموسي با چهارگويه اندازه گيري شد. نتايج حاصل نشان داد كه ۸۰درصد آنان در اين خصوص رضايت كامل ( خيلي زياد و ز ياد ) دارند.

۱۰- مقايسه عملكرد ناجا در ايام نوروز با ۶ سازمان ديگر
در يكي از مواد مقياس اندازه‌گيري عملكرد نيروي انتظامي در ايام نوروز با سازمان‌هاي ديگر ( هلال احمر، اورژانس، راه و ترابري، امداد خودرو، شهرداري و سازمان گردشگري ) مقايسه شد. نتايج نشان داد كه :

۳۹ درصد مسافران عملكرد ناجا ر ا بالاتر از ۶ سازمان ديگر ارزيابي کردند و ۵۰ در صد در حد سازمان هاي ديگر دانستند.
۱۱ درصد كمتراز سازمان‌هاي ديگر اعلام نمودند.
۱۱- مقايسه عملكرد ناجا در نوروز ۹۳ با نوروز ۹۲
گروه زيادي از مسافران ( حدود ۹۲ درصد ) اعلام داشتند كه در نوروز سال ۹۲ نيز به مسافرت رفته ‌اند. از اين گروه خواسته شد كه عملكرد ناجا را در نوروز سال جاري با نوروز سال گذشته مقايسه نمايند. ۶/۶۵ درصد آنان اظهار داشتند كه ” عملكرد پليس به صورت چشمگيري بهتر شده است “

نتيجه‌گيري
اين نظرسنجي نشان داد كه:
۱- اغلب شهروندان عملكرد نيروي انتظامي در نوروز سال ۹۳ را رضايت آميز مي دانند. به باور بسياري از آنان، تمهيدات پليس رضايت و امنيت آنان را فزوني بخشيده است.

۲- اغلب شهرونداني كه به مسافرت نوروزي رفته اند توصيه‌هاي ايمني و هشدارهاي مكرر پليس را جدي گرفته اند و اقدامات لازم را براي پيشگيري از دستبرد به منازل خويش انجام داده اند.

۳- بيش تر مسافران نوروزي عملكرد همه سازمان‌هاي درگير در خدمت رساني نوروزي را مطلوب و رضايت آميز ارزيابي نمودند. تعداد زيادي از آنان معتقدند كه پليس عملكرد بهتري از خود نشان داده است.

۴- رضايت از عملكرد و رفتار و برخورد كاركنان ر اهنمايي و رانندگي بسيار مطلوب بوده است. چه ، اين پليس از هيچ تلاشي براي افزايش ايمني و آرامش مسافران پر تعداد نوروزي فروگذار نكرده است.

۵- تنها تعداد قليلي از مسافران نوروزي از قوانين راهنمايي و رانندگي تخطي كرده اند. اين گروه نيز اظهار داشته‌اند كه من بعد تمام تلاش خود را بكار خواهند بست تا از قوانين تبعيت نمايند.

خلاصه آنكه، نتايج اين نظرسنجي نشان داد كه شعار نوروزي پليس ، يعني ” امنيت ، سلامت و نشاط؛ رهاورد نظم و قانون “ به صورت رضايت آميزي محقق شده است.
سردار سعید منتظرالمهدی
معاون اجتماعی نیروی انتظامی