نظر منتشر شده
۹۶
توصيه به ديگران
۱۷
 
کد مطلب: 160784
گزارشی از نزدیک؛
نقدی دلسوزانه بر عملکرد تیم هسته ای ایران
محسن مهدیان، 3 تیر 91
تاریخ انتشار : شنبه ۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۱
ساعت حدود 3 و نیم صبح روز پنج شنبه سوار تاکسی زرد رنگ فرودگاه امام خمینی شدم. در طول مسیر گپ و گفتی با آقای راننده داشتم. او که متوجه شده بود برای فعالیت خبری به مسکو رفتم سر صحبت درباره مذاکرات هسته ای را باز کرد. مهمترین سوالش این بود که سرانجام این گفت وگو ها چیست؟ سوالی که من پاسخ دقیقی برای آن نداشتم. در بین سخنانش انتقاد هم بود. می گفت من سخنرانی دکتر جلیلی را از رادیو شنیدم. خدا خیرش دهد.آدم با سوادی است. ولی ای کاش می شد به این ادم های جاهل یه جور می فهماند که این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست و قرار نیست تا هر جا که آنها بخواهند ما باهاشون بیایم.(اشاره به مذاکرات داشت)

به فهم یک خبرنگار حاضر در مذاکرات مسکو و کسی که مذاکرات قبلی و اخبار هسته ای را به ضرورت کارش با وسواس دنبال کرده است، مذاکرات هسته ای ایران را از جنس همین سوال و مطالبه راننده محترم تاکسی فرودگاه امام خمینی مبهم می دانم. برخی شواهد را در ادامه ذکر می کنم.
 
شروطی برای حرف زدن
 برخی از پیشنهادات ایران در مذاکرات استانبول 2 و بعد هم بغداد و نهایتا مسکو مربوط به مدل برگزاری گفت وگوها و نشست های دو جانبه است. بعد از مدتها گفت وگو، پیشنهادهای ایران همچنان از جنس ضرورت اعتمادسازی متقابل، هم وزن بودن گام ها، نحوه ورود و خروج به موضوع، مشخص کردن اهداف مذاکرات، تعیین مدالیته و مواردی از این دست است. یعنی بخش مهمی از پیشنهادات ایران نه  فنی و حقوقی و محتوائی هسته ای، بلکه یادآوری و تاکید بر یک مدل ساده گفت وگوئی است. آنچه از زبان تیم مذاکره کننده ایرانی چندین بار تاکید شده است همان اصولی است که شرط لازم برای گفت وگوی دو طرفه است. به تعبیری برای هر گفت وگوی عامیانه ای این شروط وجود دارد، هرچند بر آن تصریح نشود. این در حالی است که1+5 همین حداقل ها را هم نمی پذیرد. حال سوال این است که در چنین فرآیندی چه انتظاری است که پیشنهادات هسته ای ایران مورد توجه قرار گیرد. طرف غربی حتی حاضر به قبول مقدمه یک گفت و گوی نیست. این نشست ها فقط نام گفت وگو را یدک می کشد و هیچ تفاوتی با جاهلیت های قلدرمآبانه ندارد. البته تعطیل کردن مذاکرات از طرف ایران، چاره راه نیست. اما ارائه تصویر درست از این نشست ها برای افکار عمومی داخلی و خارجی یک ضرورت بسیار جدی است. نام مذاکره قرار دادن برای این نشست ها دروغی بیّن است.
اگر این موضوع درست تبیین شود و سطح انتظار از این گفت وگو ها تعدیل و معقول و واقعی شود، بند ناف اقتصاد ایران هم بسته به این مذاکرات نخواهد بود و بازار  نیز از شرطی شدن خارج می شود.
 
جلیلی برای چه کسانی استدلال می کند؟
 بعد از چندین نشست و مذاکره و مباحثه تلفنی و مکتوب و حضوری از زمان ژنو تا مسکو، خانم اشتون در نشست مطبوعاتی اعلام می کند که ما به این نتیجه رسیدیم که باید جلسات کارشناسی تشکیل شود تا حرف فنی ایران را در موضوعات هسته ای بفهمیم( گزینش جملات خانم اشتون با دقت انتخاب شده است) تنها دستاورد مسکو همین برگزاری نشست های کارشناسی است که از زمان اجلاس استانبول 2، از سوی تیم ایرانی پیشنهاد شده است. تصمیم دیرهنگام 1+5 برای برگزاری این نشست ها یک پیام آشکار دارد و آن این است که طی این چند سال، 1+5 هیچ شناخت درستی از پیشنهاد فنی و حقوقی ایران در موضوع هسته ای نداشته است. به تعبیر دیگر 1+5 برای چند سال مذاکره تازه به این نتیجه رسیده است که برای فهم پیشنهادات ایران باید جلسات کارشناسی برگزار کند. این موضوع البته خیلی هم دور از انتظار نبود.معمولا جاهل متعصب هنگام بحث و مجادله، بیش از آنکه به حرف طرف مقابل گوش دهد حرفهای خودش را مدام مزه مزه می کند. اخبار نشست ها مساله را روشنتر می کند. 
پس از پایان مذاکرات دور دوم و سوم مسکو، آقای باقری معاون شورای امنیت در بین خبرنگاران حضور پیدا کرد و توضیح داد که ایران پیشنهادات فنی خود را در 3 گام و 5 محور مستدل ومشروح وبا دقت فنی و حقوقی توضیح داده است. به نحوی که اعضای 1+5 از مدل تبیینی ایران اظهار رضایت کردند. در نهایت خانم اشتون از آقای جلیلی درخواست می کند که یک روز فرصت داده شود تا اعضا با روسای خود در کشورمتبوعشان مشورت کنند. نتیجه این مشورت چه می شود؟ نتیجه این مشورت را باید در پایان اجلاس روز سه شنبه دید. 

شکست مذاکرات و  رسیدن به نقطه حداقلی که در نشست استانبول2 از سوی ایران درخواست شده بود، تنها دستاورد مسکو است. مساله این است که اعضای گروه 1+5 برای گفت وگو نیامده اند. برای شنیدن هم نیامده اند. برای استدلال کردن هم نیامده اند. این دریافت غلطی است که از این اجلاس به افکار عمومی منتقل شده است.آمده اند تا نظر روسای خود را ابلاغ کنند. آقای سعید جلیلی به عنوان نماینده رهبر انقلاب و در مقام ریاست شورای عالی امنیت ملی با پشتوانه 70 میلیونی مردم ایران در مقابل چند معاون وزیر مسلوب الاراده که مهمترین وظیفه شان خبر بردن و خبر آوردن است قرار گرفته است. کسانی که بعد از مدتها امروز به این نتیجه رسیده اند که برای فهم پیشنهاد ایران باید جلسات کارشناسی برگزار کنند. پس تا امروز درباره چه چیز مذاکره می کردند؟ با چه چیز مخالفت می کردند؟ تصور افکار عمومی این است که واقعا گفت وگوی عالمانه ای برگزار می شود. بالاترین سطح پیشنهادات منطقی و عالمانه با گوشه چشم لابی صهیونیسیتی-آمریکائی کنار گذاشته می شود. 
 
از پشت درهای بسته بیرون بیائید
 بازی مذاکرات به همین 2 دلیل و البته دهها دلیل دیگر پشت درهای بسته نیست بلکه آنچه اهمیت دارد ان چیزی است که در افکار عمومی می گذرد. تیم هسته ای ایران باید بیش از آنکه بر پیشنهادات میزگردی 1+5 تمرکز کند بر هدایت افکار عمومی داخلی و خارجی تاکید کند. کلید برون رفت از بن بست مذاکرات مطالبه افکار عمومی است نه اقناع سازی آدم های مسلوب الاراده. و این همان چیزی است که تیم مذاکره کننده ایرانی نسبت به آن کم توجه است اما 1+5 با شیطنت وصف ناپذیری برای آن اتاق فکر تشکیل داده است. ذکر چند نمونه در این رابطه ضروری است.
 
مایکل مان ایرانی کیست؟
 نقش آقای مایکل مان به عنوان سخنگوی خانم کاترین اشتون در مدیریت خبری خبرنگاران بسیار حائز اهمیت است. مایکل مان هر چند ساعت یکبار به صورت رسمی در میان خبرنگاران حاضر می شود و اخبار داخلی نشست را بدون کم و کاست ارائه می کند. این درحالی است که تیم هسته ای ایران هیچ سخنگویی ندارد و تنها در مواردی چند خبر صد لا پوشیده شده از مصلحت و سیاست، بصورت منبع آگاه و بدون اسم و سمت منتشر می شود. طبیعی است که مخاطبین فرق "منبع آگاه" را با "مایکل مان" می فهمند و به هر دوی آنها به یک اندازه ضریب نمی دهد. انتخاب یک سخنگو و ارائه اطلاعات درست و مفید و نه کلی و مبهم در هدایت افکار عمومی بسیار موثر است.این موضوع را در کنار حضور برخی افراد دیگر مثل آلن ایر ببینید که با زبان فارسی با برخی خبرنگاران ایرانی  گپ و گفت می کند. نقش آلن ایر ایران را برای رسانه های خارجی چه کسی بازی می کند؟
 
تفاوت اشتون و جلیلی
 نشست خانم اشتون در مسکو با نشست آقای جلیلی کاملا متفاوت بود.  خانم اشتون همراه با آقای مایکل مان برای ارائه گزارش، کاملا برنامه ریزی شده عمل کردند. ذکر برخی از این تفاوت ها ضروری است. خانم اشتون قبل از شروع تصریح می کند که هر آنچه می گوید بصورت بیانیه مکتوب وجود دارد و به این ترتیب بر مستند بودن گزارش خود تاکید می کند. شروع سخنان خانم اشتون اینگونه است:" ما در این جا جمع شدیم تا یکبار دیگر نگرانی های جامعه جهانی را از فعالیت هسته ای ایران کم کنیم". آهنگین سخن گفتن با جملات کوتاه و صریح گویی و خلاصه گفتن از ویژگی های سخنرانی روز نشست خانم اشتون بود. در نهایت نیز 3 سوال جواب داد و از سالن خارج شد. 
اما سخنرانی آقای جلیلی تقریبا چندین برابر خانم اشتون بود. به سوال اغلب خبرنگاران پاسخ گفت اما بدون ارضا و اقناع سازی. مهمترین بخش سخنان آقای جلیلی لابه لای حرفهای غیرضروری گم می شد. رسانه ها گیج می شدند که باید به مخالفت ایران برای نشست کارشناسی در روز 12 تیر که سالروز حمله ناو آمریکائی به هواپیمای ایرانی بود توجه کنند یا پیشنهادات 5 گانه ایران و یا دستاورد مسکو و یا موارد دیگر. به سوالات مهم خبرنگاران پاسخ های کلی و مبهم داده می شد. سوال خبرنگار العالم و پرس و فرانسه درباره تحریم ها همه یک جمله بود و آنهم تکراری و کلی گوئی.
 ارائه شفاف مواضع ایران و رک گوئی و خلاصه و منظم گفتن و طبقه بندی کردن بحث ها و لب مطالبه را عرضه کردن انتظاری بود که از سخنان آقای جلیلی می رفت که محقق نشد.
 
ایران چه میگوید؟1+5 چه می گوید؟
 همه دنیا می دانند که درخواست 1+5 چیست. اما واقعا پیشنهاد ایران چیست؟ این همه ملاحظه کاری برای چیست؟کدام مصلحت باعث می شود ایران پیشنهاد حق خود را فریاد نکند؟ خانم اشتون در نشست مطبوعاتی خود صریح اعلام می کند که 3 شرط برای ایران گذاشتیم. تعطیلی فردو-توقف غنی سازی 20 درصد-تحویل ذخایر غنی شده. موضع ایران در این رابطه چیست؟ از طرفی بسته پیشنهادی ایران چیست؟ تیم مذاکره کننده ایرانی مدام بر این تاکید می کند که پیشنهادات خود را در 5 محور ارائه کردیم. سوال این است که این 5 محور چیست؟ تا مدتها که گفته نمی شد. بعد هم که ارائه شد مبهم بود.آقای جلیلی یکبار این 5 محور را در گزارش به نمایندگان مجلس ارائه کرد و یکبار هم در نشست مسکو. پیشنهاد می کنم این دو گزارش و 5 محور ارائه شده را یکبار خود همکاران شورای امنیت با هم مقایسه کنند.
در شرایطی که همه از دقت و وجاهت و کارشناسی بودن پیشنهادات ایران با خبرند چرا نباید جزئیات مطالبه ما  بطور روشن و صریح در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد؟  بالاخره حرف ایران درباره غنی سازی 20 درصد چیست؟ درباره ارتباط تحریم ها با این مطالبه غربی ها چه حرفی دارد؟ غنی سازی را تا چند درصد حق خود می داند؟ 
 
در اوج ذلت اما همچنان مدعی
 در شرایطی که شان 1+5 بر باطل شکل گرفته است و مواضع و مطالبه به حق ایران برای مردم عادی کوچه و بازار هم کاملا روشن است چرا ایران نباید از موضع قدرت حرف بزند؟ مگر مواضع هوشمندانه رهبر انقلاب همواره غیر از این بوده است؟ برای نمونه باز هم سخنرانی خانم اشتون با آقای جلیلی را مقایسه کنید. خانم اشتون با اعتماد به نفس توهم الودی می گوید: نشست های کارشناسی برگزار می شود. بعد جلسات معاونین خواهد بود. بعد من چشم انداز را بررسی می کنم و نهایتا به آقای جلیلی تماس می گیرم و انگاه تصمیم خواهیم گرفت که نشست چند جانبه برگزار کنیم یا خیر؟" و اینطور وانمود می کند که ایران در انتظار بررسی خانم اشتون است تا آیا ایشان برگزاری گفت وگوی دو جانبه را به صلاح می دانند یا خیر؟  در اینجا انتظار از تیم مذاکره کننده ایران چیست؟ نوبت آقای جلیلی می رسد. منتظریم درباره این همه کارشکنی ها و فرصت سوزی ها و زیاده خواهی های 1+5 موضع صریح بگیرد و حداقل اینطور نشان دهد که بعد از سه دور نشست بی حاصل( استانبول 2-بغداد- مسکو) اینبار ایران است که تصمیم می گیرد مذاکرات را ادامه دهد یا خیر. اما موضع آقای جلیلی:" اگر مذاکرات در مسیر درستی نباشد تصمیم مقتضی می گیریم" و همین عبارت مبهم "تصمیم مقتضی" نیز لابه لای دهها سخن دیگر محو می شود. 
 
همه انچه گفته شد به این خاطر است که تذکری به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران داده شود که دنیای امروز دنیای تصمیمات پشت درهای بسته نیست. امروز افکار عمومی است که اهرم فشار است نه قدرت استدلال پای میز مذاکره. انتخاب هر سیاستی با مطالبه مردم جهت می گیرد نه  قدرت منطق در رویاروئی. رسانه امروز واقعیت را گزارش نمی کند بلکه می سازد. باید نگران افکار عمومی بود نه اقتاع هانم اشتون. افکار عمومی است که قدرت چانه زنی می دهد و همین قدرت برگ برنده برنامه های هسته ای ایران تا امروز بوده است. 

منبع:هفته نامه پنجره
Share/Save/Bookmark
 
احمد رضائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۰۹:۳۳:۰۷
فارغ از محتوای انتقادات از اینکه تیم هسته ای ایران در معرض نقد قرار گرفت به نظرم مطلب خوبی بود. هرچند بسیاری از سوالات متن پیش از این برای من هم به صورت یک ابهام مطرح بود (852666) (moderator22)
 
نرگس رضوانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۰۹:۳۸:۰۰
زحمات تیم هسته ای ایران با این نقد زیر سوال رفته است. این نه به صلاح تیم هسته ای است نه مملکت. همین مطلب را فردا رسانه ها ی خارجی بر میدانرد و بهش استناد می کنند که بیائید ببینید در داخل چه فضائی علیه تیم هسته ای ایران وجود دارد. متاسفم (852678) (moderator22)
 
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۲۳:۲۲
پیشنهاد میکنم کامنتی را که با نام ((بنده خداوند یگانه)) در پایین آمده است را بخوانی و اگر تونستی با دلیل پاسخش رو بیان کنی نه با چرند و پرندایی تو ذهن خرابت هست !!!!! امنیت اقتصادی و محاکمه اختلاس کنندگان از حقوق مسلم شرعی و عقلی و دینی و عرفی و اقتصادی ما هستش که شهدا هم برای این موارد خون دادند نه برای تبعیض و ..... (852815) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۶:۴۴:۵۲
چه خبره عزیز، مخالفت با نظر یکی که اینقدر فحش دادن نداره. اون بنده خدا یه نظری داره شما هم یه نظری، آخه این چه جور تحمل نظر مخالف هست؟! (853637) (moderator22)
 
عمار
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۳۱:۱۴
زحمات نه ، وظیفه شونو انجام میدن - تو رو خدا این یکی را در هاله تقدس نپیچید. (853093) (moderator22)
 
آرام ایرانی
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۳:۰۲:۵۶
سرکارخانم نرگس . هرچند آقای الف نسبت به بنده وچاپ نظراتم کمی کم لطف است .اما ای گرامی . همه مامیدانیم تیم مذاکره کننده هسته ای فقط درحد پیام رسانی به 1+5 عمل میکند وهرگزخودتصمیم گیرنده اصلی نیست . بنابراین نبایدبرآنهاخرده گرفت. آقای باقری هم بواسطه پشت گرمی اساسی که دارد تاحدی میتوانداظهارنظر مختصری بنماید. وسرانجام اینکه بله بهتراست کامنت { بنده خداوند یگانه } رادرپائین مطالعه بفرمائید. حرف دل 90 درصد ملت ایران . خداوند همه مارابه راه راست هدایت بفرماید . آمین (853174) (moderator22)
 
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۳:۰۹:۴۸
100درصد مخالف نظر شما هسنم با وجود تلاش زیاد جلیلی و همکارانش بایستی چه در مذاکرات و چه در نشستهای خبری با صلابت وصریح وخلاصه سخن گفت مثل اشتون نه با ابهام وحتی قانع نشدن گزارشگران و افکار داخلی چه رسد به سرویسهای خبری حرفه ای خارجی که آنها همین حالا هم با ما مشکل دارند و همینها هم جو عمومی را برای ما خراب می کنند. ما ایرانیها به چنین مطالبی بسیار نیاز داریم به شرطی که در عمل حداقل ازبرخی موارد که آنهم از زبان یک خبرنگار حاضر در محل عنوان میشود استفاده کنیم .اگر یک هموطن از ما انتقاد کند بهتر از آن است که همین مطالب را ازبیگانگان بشنویم.پس نیایید یک مطلب منطقی را بکوبیم این یک فرصت است. (853193) (moderator22)
 
عباس
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۴:۱۷:۱۸
وقتی دو طرف یک اختلاف تصمیم واقعی برای مذاکره گرفتند باید مبنای برد-برد را قبول داشته باشند تا اولا احتمال توافق بالا رود و ثانیا توافق احتمالی حاصله پایدار باشد و توافق برد - برد یعنی اینکه هر دو طرف مقداری از مواضع اولیه خود کوتاه بیایند تا به حد وسط و یک توافق برسند در غیر اینصورت انکه بر مواضع اولیه خود پافشاری کند یا اصول مذاکره برای حل مشکل را بلد نیست ( چون برای دیکته مواضع نیازی به مذاکره نیست و از طریق تلفن و رسانه ها میتوان انرا به طرف مقابل رساند ) ویا اینکه هدفش توافق نیست بلکه تحمیل مواضع است که این باید توسط طرف مقابل که معمولا طرف ضعیفتر است برای جهانیان عیان شده تا با منزوی کردن و تحت فشار قرار دادن قلدرها از مواضعشان برگردند البته فرد عاقل موقعی میخواهد مواضعش را تحمیل کند که واقعا در موضع قدرت باشد واگر فرد ضعیف بخواهد تحمیل مواضع کند معمولا در نهایت پشیمانی و شکست به دست خواهد اورد (853338) (moderator22)
 
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۰۹:۳۹:۵۵
این مشکل همه جائی است. آقایان هنوز سهم رسانه را متوجه نشده اند.حاضر نیستند که آنچه معادلات را رقم می زند رسانه است نه واقعیت های موجود. فقط در ایران است که مسئولینش همواره از رسانه ها فراری هستند. فکر می کنند مدیر خوب مدیری است که سرش به کارش باشد و کاری به کار رسانه ها نداشته باشد. این نوع تلقی است که از 1000 تا کار خوب جمهوری اسلامی دوتاش را هم جامعه جهانی متوجه نمی شود (852682) (moderator22)
 
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۱۸:۵۲
تو ايران اگه يك كيلومتر اسفالت بريزن توي رسانه ها مي گن 1000 متر مربع اسفالت كرديم كه بيشتر به چشم بياد !
كاري انجام نمي دن كه تو رسانه بگن وگرنه اگه يك ذره كار انجام بشه چنان رسانه اي مي كننش كه گوش فلك رو كر كنه اونهم با منت بر سر مردم كه انگار از ارث پدرشون به مردم دادن! (852800) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۰:۱۹:۳۵
آقای ابراهیمی چی میگی؟ راجع به کجا صحبت میکنی؟

کثیری از مردم نظرشان این است که رسانه های ما، بخصوص صدا و سیما در مبالغه - در هردوجهت - : چه درسیاه نمائی و جه در برق انداختن رقیب ندارد، مگر رادیومسکو قدیم.

فراموش کرده اید چند صد بار در مناسبتهای مختلف ما یا دوستان ما هنوز قدم اول را
در کاری بر نداشته بودیم که طرف دیگر باشکست مفتضحانه دمش را روی کولش گذاشته فرار میکرد؟
نمی بینید حتی در ارتباط با علوم دنیوی هم رسانه اصلی ما حاضر نیست مختصر سهم و نقشی به جهان غرب بدهد؟
اتفاقاً بعض مدیران ما از بس رسانه ای شده اند آبروی خودرا به خطر انداخته اند.
توجه نکرده اید کسی را که میخواهیم از اعتبار بیاندازیم، دیگر در رسانه نشانش
نمیدهیم؟ و دوباره وقتی دو بار دوربین را روبه او می گیریم، جان سیاسی میگیرد و از Hibernation بایکوت بیرون می آید؟ (854001) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۰۹:۵۰:۴۹
هر دو طرف فقط به یک هدف فکر می کنند ، ایران خواستار لغو سریع تهریم و غرب خواستار تعلیق سریع غنی سازی است و هیچ کدام هم حاضر به پرداخت هزینه برای رسیدن به هدفش نیست .

یک بچه هم می فهمد که این مذاکرات به این شرایط به نتیجه نمی رسد . (852715) (moderator22)
 
عباس
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۴:۲۳:۳۳
تنش با قدرتهای بزرگ غربی خواست بعض دشمنان نظام و دشمنان منطقه ای ایران مثل بعض کشورهای عرب همسایه و اسراییل است و درگیری نظامی یا محروم کردن خود از توانایی غیر قابل انکار علمی غرب جز فاجعه ارمغانی برا ی کشور و انقلاب و مردم نخواهد داشت و نباید در دام دشمنان افتاده و تنش را افزایش دهیم و قدرت ماشین نظامی امریکا را که بی شک قویترین قدرت نظامی دنیاست را فراموش کنیم وبه جای اینکه عقل و تفکر حاکم بر رفتارمان باشد، احساساتمان حاکم بر ما شود واقعا که هر کس ایران را به سمت در گیری با دنیا پیش ببرد یا دشمن اگاه است ویا دوست نادان. (853357) (moderator22)
 
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۰۹:۵۱:۵۹
کاملا مشخص هست که این گفتگوهها در نهایت به بن بست می رسد و در حال حاضر مباحث پیرامون این گفتگوهها باعث بحران بازار ارز و به هم ریختگی بازار شده است به نظر می رسد باید یک مدیریت لازم و کافی در این زمینه اندیشده شود چرا که با افزایش تحریم ها برخلاف اظهار نظرهای دولتیها مبنی بر بی اثر بودنشان ، شاهد اوضاع وخیم تری هم خواهیم بود . (852720) (moderator22)
 
عملکرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۰۹:۵۴:۱۶
آفرین
به نظر من آقای جلیلی نمی تواند در مذاکرات توانمند عمل نماید .
باید فردی توانمند و موفق را جایگزین نماییم .
تمام موارد مطرح شده در بالا را درست و منطقی می بینم .
باید کمی هم فکر کنیم که شاید یکی از مهمترین علل ناموفق شدن مذاکرات در تیم مذاکره کننده ایرانی باشد . (852725) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۴:۱۹:۱۶
عزيزان مگه اقاي جليلي يا هر اقاي ديگري از خودشان اختيار دارند كه موثر و توانمند باشند يا نه؟ همه برنامه ها به اقاي جليلي ديكته ميشود ، حالا هركس ميخواد بره فرقي نميكنه (853345) (moderator22)
 
دوست
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۵:۳۱:۱۵
کجای این نوشته گفته که آقای جلیلی نمی تواند؟ (853482) (moderator22)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۰۹:۵۵:۲۹
من نمی دونم این توهمات چگونه به ذهن اینها می رسد. دقت کنید به این جمله:
"" رسانه امروز واقعیت را گزارش نمی کند بلکه می سازد""

آخه عزیز من مگر مردم و افکار عمومی دور از جان شما درازگوش هستند؟خوب همینطور می اندیشید و فکر می کنید خودتان هم باید واقعیت را بسازید و شروع می کنید به ساختن واقعیتی دروغین که خودتان هم باورتان می شود..


بابا جان ، افکار عمومی امروز بالغ تر از آن است که بخواهد اینگونه فریب بخورد.کافی است که رسانه ای بخواهد اینگونه تصمیم بگیرد(یعنی واقعیت سازی کند) بلافاصله مخاطبان را از دست خواهد داد.
حالا از ما گفتن بود. (852729) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۳:۳۸:۱۹
اگر منظورت واقعیت است، اینکه ساختنی نیست. منظور از واقعیت ساختم چیست؟ واقعه را ایجاد کنند و یا اتفاقی که نیفتاده گزارش کنند؟ (853256) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۰۱:۳۸
مشکل ناهمخوانی زبان دو طرف است، طرف ایرانی با استدلال و منطق و بیان اصول ان پی تی و ... می خواهد حق ایران را در غنی سازی به اثبات برساند و از آنها هم می خواهد آن را قبول کنند اما طرف دیگر حرفش از جنس سیاست است. خود ما هم گاهی به این نکته اذعان داریم که مشکل ما سیاسیست نه فنی! ولی باز هم در گفتگوها در موضع گیری ها و ... می گوییم ان پی تی، می گوییم انرژی صلح آمیز و ... لذا تا زمینه مشترکی ایجاد نشود یعنی یا آنها فنی شوند که نمی شوند یا ما به جای بیان و تفصیل و تفسیرهای حقوقی راه سیاست را در پیش بگیرم، پیشرفتی هم نیست.
هدف اصلی ما باید این باشد که مثل هر مذاکره دیگری با دادن کمترین امتیاز بیشتری نتیجه را بگیریم ولی اگر انتظار داشته باشیم که مثلا روزی خانم اشتون یا همکارانش فرضا بندهای ان پی تی را نخوانده باشند و با حرفهای ما متوجه شوند و بعد هم به حقانیت ما اعتراف کنند و بگویند ببخشید ما حواسمان نبود، انتظار به جایی نیست. قدرت ما، اقتدار ما و توانمندی ما آنجاست که بتوانیم امتیاز بگیریم حال اگر لازم شد شرایطی را بپذیریم یا شرایطی را به آنها بپذیرانیم حتی اگر لازم شد مدتی از حقی که داریم موقتا چشم پوشی کنیم.
به هر حال باید پذیرفت که در دوره ای زندگی می کنیم که تعاملات بین المللی در هر زمینه ای جایگاه بسیار مهمی دارد، حتی یک تولید کننده متوسط هم گاهی باید برای پیشرفت چشم به صادرات و یک کارخانه دار برای اقتصادی بودن کارش نیاز به واردات داشته باشد، باید اولا چشم انداز واقعی از صنایع خودمان پیدا کنیم و بعد بدانیم هزینه هر کاری تا چه حد است، کدام راه بهتر و بیشتری سود را به همراه دارد. نمی خواهم تشبیه کنم ولی این مثال هم سازنده است که وقتی امام حسن (ع) صلح با معاویه را پذیرفت نه سر سوزنی از حق خود بی خبر بود و نه سر سوزنی از پلیدی معاویه و اعقاب و اولادش ولی مصلحت را در صلح دید. (852747) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۶:۳۹:۵۵
مشکل اینه که مردان سیاسی ما درگیری های جناحی داخلی را به حدی از روی بی فکری وصرفا برای خراب کردن جناح مخالف دامن می زنند وشاخ وبرگ می دهند که گاه دست وپای خودشان را هم در اتخاذ تاکتیک های سیاسی در برخورد با دشمنان می بندند!! برای نمونه بارها اصولگرایان در انتقاد از تیم مذاکره کننده زمان خاتمی پذیرش تعلیق موقت غنی سازی را به عنوان یک نقطه ضعف برای اصلاح طلبان وکوبیدن آنها به کار بردند وحاضر نشدند یک بار به طور کارشناسانه واز دید یک روش که شاید می توانست مفید باشد به بر رسی آن بپردازند وبرعکس سعی شد از آن به عنوان یک چماق برای تخریب دولت خاتمی وتیم مذاکره کننده او استفاده شود !! وهرگز این سوال را از خود نپرسیدند که آیا هدف ما از پیشنهاد تعلیق موقت چه بود ؟! آیا هدف رسیدن به یک راه حل منطقی برای مبارزه با بهانه جویی های غرب وایجاد حس اعتماد در افکار عمومی بود ! یا پذیرفته شدنمان از طرف آمریکا ؟!! اگر هدف نشان دادن حسن نیت به آزانس وتیم مذاکره کننده وافکار عمومی بود پس نباید حرف دیوانه ای مثل بوش باعث رنجیده شدن ما شود وبه ما بر بخورد وکار را نیمه کاره رها کنیم وتغییر روش دهیم ! چون آمریکا تنها یک عضو از تیم مذاکره کننده بود نه تمام آن !! اگر آن زمان بی توجه به نظر آمریکا پای روش پیشنهادی خود می ایستادیم امروز آژانس و5+1 بهانه ای برای تخریب نیات ما در سطح جهان نداشتند وبعد از مدتی خود به بی محتوی بودن حرف بوش در محور شرارت نامیدن ما می رسیدند . (853628) (moderator22)
 
Germany
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۸:۱۸:۳۱
در ادامه مطلب شما عزیز سرمایه گذاری کلانی که دولت خاتمی در حوزه نفت و گاز میادین مشترک انجام داد در راستای همین دور اندیشی بود که متاسفانه جناح اصولگرا صرفا برای اصل کسب قدرت از هیچ کار غیر اخلاقی روی گردانی نکرد (853793) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۴ ۰۰:۲۵:۱۲
این ساده انگاری هم معظلی شده والا ها!!!
عزیزم تخریب دلیل نمیخواد همونطور که افاظه کردید بهانه میخواد که در طول 33 سالی که از انقلاب گذشته بارها و درعرصه های مختلف ای بهانه گیری ها را داشتند
ایا شما فکر میکنید اونا به حق بودن ادعاهای ما شک دارند؟ نه عزیزم اونا اختلافشون با ما مبنایی و با فلسفه انقلاب هست !
مطمثن باشید این زورمداران دهکده جهانی به چیزی کمتر از تغییر رژیم ما رضایت ندارند و این ماییم که فکر میکنیم اگر ما از مواضع خودمون کوتاه بیایم اونا هم ما رو قبول میکنند
تجربه انقلاب ثابت کرده هرجا ما قدمی عقب گذاشتیم اونا دوقدم پیش کذاشتند.
هنوز یادمون نرفته که زمان خاتمی اجازه تولید 1 دونه سانتریفیوژ رو به ما نمیدادن
وبرای تولید اون باید التماس میکردیم چراکه صلح جهانی به خطر میافتاد!!!و صد البته که با تعلیق دو ساله اونها هم دلیلی برای تحریم نداشتند اما اخرش که چی؟
یادمون نرفته که خاتمی رو به الیزه بردند و قذافی رو نیز!!با این چه کردند و با اان چه ها
چه خوب است که باور داشته باشیم ید الله فوق ایدیهم (854379) (moderator22)
 
دوست
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۰۷:۴۵
خیلی ممنون از مطلب خوبتون. من هم موافقم.

متاسفانه ما هنوز در بحث باطل تعهد/تخصص موندیم، و خیلی وقتها صرف تعهد یک آدم باعث میشه بهش اختیارات و وظایفی بدیم که در اون زمینه ها تخصص لازم رو نداره. آقای جلیلی به نظر نمیرسه خیلی مذاکره کننده ی کارکشته ای باشه، یا اینکه تعامل با رسانه ها رو بلد باشه.

بسیاری از مسئولین فعلی همین مشکل رو دارن. برای مثال، جناب آقای بیادی در شورای شهر تهران صرفا یک سابقه مذهبی دارن، نه کارشناسی. به امید روزی که به صورت حقیقی به تخصص اهمیت بدیم و به سمت حرفه ای شدن پیش بریم. و صد البته شرط این موضوع اینه که انتظار نداشته باشیم همه متخصصین مثل طوطی حرفهای مورد علاقه ما رو تکرار کنن! (852765) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۲۷:۲۲
شما كه اين نظر را داريد آيا سابقه آقاي جليلي را مطالعه كرده ايد ؟
او بالاي بيست سال است كه از مديران ارشد وزارت خارجه است. (852828) (moderator22)
 
کامی
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۲۳:۱۰
آقای جلیلی کجا 20 سال مدیر ارشد وزارت خارجه بوده که اگر هم بود خودبخود دلیل بر توانایی فرد برای چنین مذاکرات حساسی نیست. ایشان در مقطعی رئیس بخش ارزشیابی وزارت خارجه بوده و بیش از 10 سال از وزارت خارجه رفت و بعد در اوائل دولت احمدی نژاد مدتی معاون اروپا و امریکا شد. (853074) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۳:۱۲:۵۰
حرف شما قبول ولی اصل گرفتن نتیجه است، خود متن حاضر هم اشاره به نقص در اطلاع رسانی، موضع گیری های شفاف و بیان دقیق مطالب دارد، حالا شما بفرمایید ایشان اصلا 40 سال سابقه در وزارت خارجه دارد، مهم این است که نتیجه حاصل شود حالا به یک سال سابقه یا با 20 سال. (853204) (moderator22)
 
محسن
Australia
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۷:۲۶:۰۸
آیا تحصیلات سیاسی هم دارند یا همه چی برا اساس آزمون وخطا در این بیست سال بوده برادرعزیز (853693) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۰:۳۷:۳۷
دكتراي علوم سياسي دارند از دانشگاه امام صادق(ع) (854024) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۴ ۰۱:۲۱:۳۴
آقاي محسن سوال كردن كه آيا آقاي جليلي مدرك سياسي دارند، من هم نوشتم كه چه مدرك تحصيلي اي دارند، الان شما به چي منفي داديد؟! (854435) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۴:۵۱:۵۴
"بیادی" این وسط چی‌کاره بود؟ (853407) (moderator22)
 
بنده خداوند یگانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۰۸:۱۵
در ارتباط با پاراگراف آخر : افکار عمومی این سئوالات را دارد پس چرا کسی پاسخ نمیدهد ؟؟ انرژی هسته ای حق مسلم ما است اما :: آرامش اجتماعی چطور ؟ حریم خصوصی چی ؟ امنیت روانی حق مسلم ما نیست ؟ آرامش اقتصادی حق مسلم ما نیست ؟ پرهیز از شعر دهی توسط مسئولین حق ما نیست ؟ عدم قانون گریزی توسط آقا زاده ها حق مردم نیست ؟ اشتغال پایدار و آزاد چی ؟ پرهیز از دروغ گویی مسئولین چی ؟ پیگیری و مجازات اختلاس کنندگان ؟ شفافیت با مردم ؟ ...............؟
خداوندا به حق این روزهای با عظمت خودت اجازه آغاز عصر طلایی را به موعودت صادر فرما - اللهم عجل لولیک الفرج , صلوات (852767) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۴۰:۰۴
خوب بود اما اینایی که تو گفتی تو این کشور فقط حق مسلم آقازداه ها است نه عموم مردم (852868) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۴:۱۷:۳۲
هوای پاک را فراموش کردید بفرمایید!برای ما در خوزستان هوا از شدت ریزگردها زرد است...هوای سالم حق ما نیست؟ (853339) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۲:۳۵:۱۵
من فکر می کنم اگر خط آخر را نمی نوشتی تعداد مثبت ها خیلی بیشتر می شد. مفهوم خط آخر اینست که ما عاجز هستیم ولی خداوند می گوید هنوز از عقل خودتان کامل استفاده نکرده اید. (854200) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۱۴:۴۳
شما که اینهمه سواد داری بهتر نیست از کلمات نامفهوم عربی همانند "مسلوب الاراده" استفاده نکنی. بهتر نیست اول پارسی را بیاموزی! سپس قلم فرسایی نمایید. (852785) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۲۸:۰۴
حالا که خوبه یه دوره ایی یادمه مذاکرات توی لیسبون بود سولانا برای کنفرانس خبری به رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی گفت شما اول شروع کنید اون هم رفت بالا و تا تونست از مذاکرات تعریف کرد بعد سولانا رفت بالا و گفت اصلا هم مذاکرات خوبی نداشتیم . میخواست با این حرفهاش ایران رو تحت فشار بگذاره در واقع همون کلکی که 1400 سال قبل عمرو عاص زد را سولانا حالا به ما زد .

یا یه بار موسویان تعریف می کرد در مورد مذاکرات روحانی و شیراک برای تعیین دستور کار مذاکرات اقای روحانی سه تا پیشنهاد به شیراک داده بود و گفته بود پیشنهاد سوم که بسته پیشنهادی ایران باشه اگه ارائه بشه کف درخواستهای ایرانه و اگه ایران این پیشنهادات را مطرح کنه دیگه حاضر به مذاکره نیست .شیراک هم گفته بود حالا دست نگه دارید .این رو موسویان اونچنان با ذوق و شوق تعریف می کرد که حد نداشت .
اما وقتی طرف ایرانی بسته پیشنهادی خودش رو مطرح کرد (بسته ایی که اتفاقا خیلی هم مرضی الطرفین نوشته شده بود) طرف غربی اون را به طور کامل رد کرد و در عوض بسته ایی را طرح کرد که هیچ چیز قابل طرحی نداشت و باعث بی اعتباری دولت و مذاکره کنندگان در اون دوره شد . و از این دست موارد الا ماشاء الله وجود داره

ما بیش از همه این را باید بفهمیمم که مذاکره در دنیای مدرن یه علمه که بیشتر ریشه در مذاکرات تجاری داره . (852832) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۳۰:۲۱
در اين موقعيت اگر لاريجاني يا روحاني رييس تيم مذاكره كننده ايران بودند مناسبتر بود (852842) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۱:۱۲:۳۶
بحث تيم مذاكره كننده است نه فرد بايد كل تيم مذاكره را بلد باشند

ولي فكر كنم ايرانيها با سابقه تاريخي در مذاكرات هميشه بازنده هستند( به مذاكرات قبلي ايران در تاريخ رجوع كنيد) (852953) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۱:۲۸:۲۵
تفاوتی نخواهد کرد.بنظر من صادقانه ترین گزارشی که تا بحال از پرونده هسته ای داده شده همین کتاب جدید اقای روحانی است .اگر با دقت مطالعه شود میبینیم بزرگترین مشکل مسئولین ما عدم داشتن اختیار برای تصمیم گیری و متاسفانه دست وپاگیری عجیب در مقابل شعارهایی است که "توده مردم"(البته مسلما هدایت شده)سر میدهند.در سطح کل مسئولین و جناح ها هم برعکس انچه به ظاهر فریاد زده میشود انچیز که هیچ اهمیتی ندارد "منافع ملی"است.فقط اقایان محترم از همه جناح ها (و انصافا بجز معدود افرادی خاص) نشسته اند برای کله پا کردن حریف همه چیز را زیر سوال ببرند.بعنوان نمونه اقای جلیلی در خطابه اش!داد میزند که من" نقطه ضعف"ی به جناح مخالف نشان ندادم. البته قابل انکار نیست که متاسفانه دوران دیپلمات های ورزیده و سیاسنمدار که حقوق بین الملل و مناسبت های جهانی را دانسته و بین حقیقت و واقعیت تفاوت قائل شوند حداقل در کشور هایی چون ما سپری شده است.با تشکر از الف برای این تبادل ارا. (852997) (moderator22)
 
دوست
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۵:۳۳:۱۷
لا یلسع العاقل من الجحر مرتین
همون قبلش که بودند دیدیم کار به کجا کشید (853486) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۴۰:۳۶
این داستان ادامه دارد، مردم شدن بازیچه دست اینا. تا کی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (852870) (moderator102)
 
مسعود
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۴۷:۲۶
این آقا که یک راننده تاکسی او را تخلیه اطلاعاتی می کند خودش جای بحث دارد!! (852887) (moderator102)
 
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۰:۵۵:۲۷
آقا ما از این مکالمات تو تاکسی نشنیدیم تا حالا چطور؟ (852906) (moderator102)
 
حسین
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۱:۱۷:۰۶
سالهاست که مسولین یاد گرفته اند خود را پشت «تصمیم مقتضی» و «اقدام لازم» و چنین عبارات بی معنی پنهان کنند. (852967) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۱:۲۳:۴۶
براي من هميشه اين سوال مطرح است كه چرا خيلي از مسئولين ما وقتي نظري دارند فكر ميكنند نظر همه مردم ايران نيز همان است .
نميدانم در ايران كي اين اتفاق ميافتد كه در مسائل سرنوشت ساز واقعا نظر مردم لحاظ گردد.اتفاقي كه در بسياري از كشورها سالهاست كه افتاده و مردم در موارد حياتي نظر خود را با راي خود اعلام ميكنند مثلا هنگام تشكيل اتحاديه اروپا كشورهاي اروپايي نظر مردم خود را با راي گيري واقعي لحاظ كردند.
حال چرا در مورد مسئله هسته اي در ايران اين اتفاق نيافتد . همه ميدانيم كه ايران در حال حاضر در يكي از بزرگترين و خطرناك ترين گردنه هاي تاريخ خود است و دراين مورد چه ايران سازش كند و چه سازش نكند و برخورد نظامي پيش آيد مسئولان آن بايستي جوابگوي تبعات آن در حال حاضر و در مقابل تاريخ باشند پس چه بهتر است نحوه برخورد با اين مسئله را بر دوش خود مردم انداخت كه در اينصورت چه سازش و چه جنگ در نظر مردم گوارا خواهد بود .
بخدا مردم ايران آنقدر هوشمند و فهيم هستند كه بهترين تصميم را بگيرند .
بنظر من نقش رسانه ها در اين مورد تبيين دقيق اين مسئله خواهد بود كه تبعات در پي هر تصميم را بدون هر گونه تعارفي براي مردم روشن كنند تا همه به روشني بدانند كه سازش چه محاسن و معايبي دارد و مقاومت چه عوارضي بوجود خواهد آورد و در پايان تصميم را بر عهده مردم بگذارند .
به اميد آنروز كه مردم ايران واقعا در سرنوشت خود دخيل باشند (852984) (moderator22)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۱:۳۰:۳۱
واقعا تحلیل خوبی بود. (853003) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۱:۴۷:۴۵
اصولا مبهم صحبت کردن و با ایما واشاره حرف زدن از ابزار بسیار مهم
و رایج در سخنوری ما ایرانی هاست. در این رابطه ضرب المثل های زیادی
در زبان فارسی داریم که عمق این خاصیت را نشان میدهد. به نمونه های زیر
توجه کنید.
کاری بکن که نه سیخ بسوزذ نه کباب. طبیعتا کباب ناپخته بیرون میاید.
با پنبه سر بریدن
استخوان لای زخم گذاشتن
دم لای تله ندادن
مخافقم
موافقم در غیر اینصورت مخالفم
.............
بنده خدا اقای جلیلی هم از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر این برای
اینکه مجبور نباشد جواب مدعیان زیادی را در داخل کشور که تاثیر گذار هم
هستند بدهد چاره ای جز کلی گوئی گفتن ندارد. اتفاقا بخاطر همین خاصیت
در طول 33 سال گذشته دنای غرب همیشه در مذاکرات با ایران مطمئن نبوده
است که نتیجه مشخصی از ان بیرون بیاید.شاید این تقطه قوتی است برای
ایران که نمیخواهد "دم لای تله بدهد" نظرات یکی از ایات عظام در جریان
دعواهای بنی صدر در اول انقلاب یادتان هست؟ (853011) (moderator22)
 
اسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۰۷:۱۰
متاسفانه یا خوشبختانه ما فقط در موضوع فلسطین و اسرائیل همیشه سخن به شفافیت گفته ایم به طوری که این استنباط به عموم القا شده که کل سیایت خارجی ایران فقط موضوع فلسطیم و اسرائیل است. تمام سیاست ها را فراموش کرده ایم و هنوز هم دلیل قانع کننده ای برای این همه ملاحظه کاری و ابهام در صحبت و ارائه ادله برای چیست.

نگارنده نفست گم باد که من با اینکه یکی از افرادی هستم که به این سایست هسته ای توجه خاصی دارم و کلا" پیگیر هستم ولی هنوز " حرف حساب" ایران را نمی دانم. (853046) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۱:۱۴:۴۶
چطور نفهمیدی یادت نیست دفعه قبل که خانم اشتون لباس پوشیده تنش کرده بود رسانه ها وتحلیلگران داخلی این را به عنوان یک امتیاز برای ایران وتیم مذاکره کننده قلمداد می کردند ؟!!!!! ایران همینو می خواد ! (854063) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۲۲:۲۸
غرب می خواست یک اجماع جهانی علیه ایران برقرار کند و با تحریم های کمر شکن و حتی یک جنگ ایران را از پا در آورد.در دوران اصلاحات به دلیل سیاست ایران امکان این کار برایشان خیلی سخت بود و اسرائیل و آمریکا قادر به ایجاد این کار نبودند.با حرکتی زیرکانه کسانی را در ایران روی کار اوردند که با سخنان و اقدامات نمایشی و تبلیغاتی زمینه لازم را برای این اجماع فراهم کنند.در حال حاظر دیگر صحبت اصلا مسئله هسته ای و ... نیست.الان دیگه آبی است که از سر گذشته و کاری هم نمی شه کرد. (853073) (moderator22)
 
سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۰:۳۷:۱۰
یعنی چی (باحرکتی زیرکانه کسانی رادر ایران روی کارآوردند که با سخنان...) این طوری که کل نظام را زیر سئوال بردی (854023) (moderator22)
 
عاشوری
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۲۶:۱۱
این کارها فایدهای ندارد چرا که آنها هیچ امتیازی به ایران نمی دهند بهتر است ایران مواضع منطقی خود را روشن وصریح به رسانه ها اعلام نماید چرا که افکار عمومی برگ برنده میباشند (853079) (moderator22)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۲۸:۵۴
به نظر بنده اتحادیه اروپا در برابر آمریکا هیچ اراده ای از خود ندارد و اگر ما به طور مستقیم با آمریکا در همین نشستهای مسکو و استانبول مذاکره می کردیم پاسخ واضحتری می گرفتیم ولی نمی دانم چرا مدام با افتخار می گوییم هیئت ایرانی در خواستهای متعدد هیئت آمریکایی برای مذاکره را رد کرد . مگر زمان پیامبر ایشان با کفار مذاکره نمی کرد. واقعا چه اشکال دارد دو جانبه مذاکره کنیم. (853086) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۳۰:۳۷
روحانی یا خوده صالحی. بابا همه دنیا شفافیت میخوان (853091) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۳۱:۲۵
قابل توجه تیم مذاکره کننده ایرانی:
به نظر می رسد غربی ها به دنبال کش دادن مذاکرات و فرسایش تاثیر تحریم نفتی ایران در افزایش قیمت نفت هستند. (853095) (moderator22)
 
کامی
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۳۳:۵۵
ممنون از نویسنده که وارد حوزه ای شدند که بیخودی خط قرمز تلقی می شود. عزیزان از جمله کامنت اول، صحبت کردن شفاف در مورد مسائل آن هم درباره مساله ای چون هسته ای که بر سرنوشت تک تک افراد این مملکت تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت عیب نیست. نقطه قوت است. بیایید باور کنیم که امنیتی کردن مسائل راهکار خوبی در دنیای امروز نیست. در راستای مطالب برخی خوانندگان و نویسنده محترم من هم سه مطلب را اضافه می کنم:
1. خوب است سوابق و توانایی تک تک افراد حاضر در تیم مذاکره کننده ایرانی بررسی شود. تعهد صرف نمی تواند ملاک باشد. به عنوان نمونه جناب آقای باقری که یک دیپلمات جوان و کم تجربه است با چه ملاکی نفر دوم مذاکرات و طرف گفتگوی فرد کارکشته ای چون اشمیت معاون اشتون می شود؟
دو سه فرد جوان دیگر حاضر در دور میز و پشت میز چه کسانی هستند؟
2. چه اشکالی دارد ما هم به طور شفاف بگوییم پیشنهاداتمان چه بوده تا همه مردم ایران و دنیا بدانند. مثلا این که آیا برای حسن نیت، حاضر هستیم در قبال امتیاز طرف مقابل 20 درصد را تعلیق کنیم یا نه.
3. طرف های غربی صرفا دنبال مذاکره برای مذاکره هستند تا دوران دشوارشان بگذرد. بخصوص اوباما که درگیر انتخابات است. مواظب باشیم با بازی آنها همراهی نکنیم. (853103) (moderator22)
 
حقیر
Malaysia
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۳۶:۲۳
سلام به همه
بنده فکر میکنم تیم هسته ای داره واقعا زحمت میکشه و خدا قوتش بده اما نقدها هم تا حدودی به جاست و کاش یه جور به تیم هسته ای برسد چون این عزیزان اینقدر گرفتار مسایل مهم هستند که گاهی این موارد از چشم شان پنهان میمونه در حالیکه بسیار مهمه!
پس این نظرات برای این دوستان ارسال بشه خوبه چون هر سری یه عقلی داره . موفق باشید (853107) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۱:۱۸:۰۰
مسئله همینه کسی نظر جامعه را جویا نیست یک عده با یک طرز تفکر برای همه تصمیم می گیرند وهر مخالفت با آن هم می شود خیانت !!! (854067) (moderator22)
 
کمال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۴۲:۱۸
ای کاش کامنتی را که می نویسم درج بشود ..ولی بهر حال من مینویسم...1- مسئله مذاکرات هسته ای در دو سطح فنی و حقوقی نیست 2- روش مذاکره در جهان امروزه یک دانش است که باید آنرا در دانشگاه خواند بعد هم تجربه کرد. صداقت و شفافیت مسلمانی( الگوئی که جلیلی دارد) در عمل کارکرد ندارد ، چرا که سپهر گفتمان در Discourse جهان دیپلماتیک متفاوت است . البته این به معنای عدم صداقت و عدم شفافیت نیست. 3- مسئله زبان به عنوان عنصر اندیشه و ارتباط بسیار مهم است ، مهمترین اثر آن درک واقعی کلام و منطق گفتگو است ، حال آنکه شنیدن کلام از زبان مترجم یک سری مشکلات خاص خود را دارد. 4- اصل مذاکرات بعنوان ابزار رسیدن به هدف نباید فراموش شود. در حالیکه ظاهر امر نشان میدهد که برای ایران برپایی مذاکرات هدف تلقی میگردد. 5- راهکار واقعی تشکیل اتاق فکر در ایران متشکل از تمامی نیروها چپ و یا راست ، حزب الهی و یا هر حزب دیگر با داشتن تخصص در زمینه های مربوطه و بررسی نقطه به نقطه و جمله به جمله مذاکرات است ، تا شاید بتوان درکی صحیح از آن بدست آید.
6- هرگز از انگلیسی ها و روسها انتظار شفافیت نداشته باشید. این دو قوم بسیار از آمریکائیها موزی تر و در عمل به فکر منافع خود هستند. (853121) (moderator22)
 
تیرداد
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۵۰:۴۱
دکترجلیلی فرد بسیار خوبیست ولی با این روش ایشان من ایرانی که آخرش نفهمیدم هدف ما از مذاکرات چیست!؟ خانم اشتون به صراحت خواسته ی غرب را بیان می نماید ولی ما با یک سری سخنان چند پهلو و بنظر من مبهم و حقوقی و دیپلماتیک پاسخ می دهیم.با این رویه 50 دور مذاکرات دیگر هم هیچ فایده ای ندارد و غربیها حرف خودشان را خواهند زد و تیم ما هم به سخنان لاپوشانی شده و ابهام امیز خود ادامه خواهد داد.بنظر من معلم ساده این مذاکرات حداقل با این رویه جاری باید متوقف گردد و چاره ی دیگری اندیشیده شود. (853144) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۱:۲۹:۲۳
دقیقا این که ما از هر تریبونی برای پیش کشیدن ظلمی که در طی انقلاب تا کنون به ما رفته سخن بگوییم ویک عده خبر نگار داخلی را هم مامور کنیم با طرح سوالهای هدف دار ما را در این کار یاری کنند به جز این که فرصت ها را از ما بگیرد فایده دیگری ندارد واقعیت این است که در پایان این مذاکرات باید نقطه نظرات ما بیان می شد تکرار سخنان غیر مربوط که بارها ومخصوصا توسط احمدی نزاد مکرر بیان شده در این تریبون جایی نداشت ! این قدر سخنان صالحی مشخص وتکراری بود که وقتی نوبت به بیانات ایشان شد بعد از یکی دوسوال شبکه بی بی سی آن را قطع کرد من که شاهد این برخورد بی بی سی بودم آن را حمل بر غرض ورزی این شبکه گذاشتم اما وقتی از طریق شبکه داخلی آن را پیگیری کردم دیدم واقعا بعد این همه سوال وجواب توسط خبرنگاران عمدتا داخلی بحث به بی راهه کشیده شد وبه تنها چیزی که پرداخته نشد خواست اصلی هیئت ایرانی از این مذاکرات بود !! وقتی خود ما تحمل شنیدن این سخنان را نداریم از مردم جهان چه انتظاری برای شنیدن سخنانمان داریم ؟ (854083) (moderator22)
 
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۵۲:۰۸
مشكل اساسي كشور اين است كه بسياري از سران كشور فقط به تحليل هاي يك جانبه رسانه هاي داخلي و بولتن هاي خبري دسترسي دارند كه هميشه بخش خوب و خودستايي دارد و به علت عدم اشنايي كافي با زبان انگليسي به رسانه ها و جو طرف مقابل آشنا نيستند و متاسفانه تصميمات كلان هم بر اساس اين اطلاعات گرفته ميشود و شايد اگر اطلاعات آنان بروز بود و تهديدات قبلي آنان مثل تحريم بانك و نفت را جدي ميگرقتن و در عالم واقعيت زندگي ميكردند الان در اين وضعيت و موضع قويتري مذاكره ميكرديم و متاسفانه اين رويه ادامه دارد.
بايد با واقعيت هاي جهاني و ظرفيت هاي خود و طرف مقابل آشنا بود و هميشه با در نظرگرفتن منافع ملي در جهت تعامل با جامعه جهاني حركت كرد و بهانه به دست بدخواهان ندهيم (853147) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۲:۵۷:۳۵
من اصلا نمیدانم در حالی که مسئولین مملکتی دنبال مصلحت هستند آیا الان و ذر این برهه اقتصادی نا متعارف که حقیقتا منشا سیاسی دارد ، مصلحت ایجاب نمی کند که لا اقل این مسئله هسته ای برای مدتی مسکوت بماند؟ شما رابخدا اینقدر دیگر از ملت مایه نذارید . خدایی خیلی دارن همراهی میکنند و دم بر نمی آورند . (853161) (moderator22)
 
مرتضی اشرفی
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۳:۲۵:۰۹
باید مسولین از اصلاح طلبان دعوت کنند تا مسائل کشور به کمک آنها حل و فصل شود. تندرویهای برخی تازه به دوران رسیده نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه روز بروز بر مشکلات می افزاید. (853231) (moderator22)
 
قب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۳:۳۰:۳۰
اروپا و غرب (اشتون)خواسته های خود را در سه بند عامه فهم گفت اما آقای جلیلی هر چه گفت من که نفهمیدم چی می خواهد فقط بگویم گره ای که با دست باز می شود چرا باید با دندان باز کرد این تعلیق 20 درصد و حتی اگر بگویید بعدا پایین تر طلب می کنند بهتر است یا ایجاد بیکاری و فقر موجود در کشور چرا هزینه فایده آن در حال حاضر محاسبه نمی شود (853240) (moderator22)
 
KAMAL
Malaysia
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۳:۵۷:۱۵
از این چاه آبی در نمی آید فقط یک نفر به آقای بهمنی در مورد علت افزایش نرخ ارز اطلاع بدهد. (853300) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۳:۰۳:۰۳
اگر آب در نمی اید، برای بعضی نان از توی آن در می آید! (854237) (moderator102)
 
حميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۴:۰۴:۴۳
بهترين گزينه براي حل مشكل انتصاب هاشمي رفسنجاني از سوي رهبري براي اين موضوع است آگاه و با بينش كافي به نتيجه مي رسد (853310) (moderator22)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۴:۳۱:۱۴
مطمئنید قصدتون تخریب آقای دکتر جلیلی نبود؟ (853368) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۴:۳۸:۴۶
ولی ای کاش می شد به این ادم های جاهل یه جور می فهماند که این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست و قرار نیست تا هر جا که آنها بخواهند ما باهاشون بیایم.(اشاره به مذاکرات داشت)
جالب است کارشناسان زبده غرب را جاهل و راننده تاکسی فرودگاه عالم و دانا واقعا که مملکت ما چقدر کارشناس و عالم و دانا داره و رسیدن به رتبه 15 اقتصاد جهانی از برکت این دسته از علما و کارشناسان راننده و خبرنگار (853381) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۴:۵۳:۳۹
من يك واقعيتي را بگيم.
نظر ايرانيان را خيلي سخت است كسي بفهمد. طرف هر جور توباشي مطابق ميل تو نظر مي دهد. كلاه سرت نرود. (853410) (moderator22)
 
nasser
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۵:۱۴:۵۸
جناب محسن مهدیان ، از نقد دلسوزانه شما تشکر ، به اعتقاد اینجانب نقد شما حکایت دوستی خاله خرسه است. که در ادامه به آن می پردازم.
همانطور که نوشتید برادر محترم راننده تاکسی، علاوه بر، حوزه تخصصی
رانندگی و تاکسیرانی، بحمدالله متخصص در امور هسته ای و فن مذاکره هستند.
شاید اگر زمان در طی مسیر اجازه می داد، در فنون خبر و خبرنگاری نیز توصیه هایی می فرمودند.
این را نوشتم تا بگویم، از جمله مشکلات جوامعی مثل ما، اینکه همگی خود را، در همه چیز صاحب نظر می دانیم، و اما تشبیه دوستی شما در نقدتان به دوستی خاله خرسه، عزیز دل، شما پیشنهادی از سر اصلاح و خیر خواهی با توجه به حرفه و در نتیجه، حضور در مکان اجلاس و درک فضای آن به ذهنتان رسیده است و احساس کردید اگر آن را طرح کنید، کمک خوبی به موضوع خواهد شد.
خب، چه نیازی به رسانه ای کردن آن است؟ بعنوان یک خبرنگار آن را خصوصی به یکی از همراهان گروه مذاکره کننده می دادید یا از طریق مدیران محترم سایت وزین الف!
امید که همه ما در حوزه های تخصصی و کاری خود، انجام وظیفه کنیم و در اموری هم که تخصص نداریم وارد نشده و اگر هم از ما سوالی شد بقول جناب استاد قرائتی بگویم " باسمه ای تعالی ، نمی دانم "
یاحق - ایام بکام.
ناصر
امید وارم سایت وزین الف درج و سانسور نکند . پاسخ به نظر بنده نیز از سوی دیگر کاربران عزیز، موجب امتنان خواهد شد. (853453) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۸:۳۸:۵۰
اولا مردم ما ادم های باهوشی هستند. اتفاقا ویژگی ممتاز ملت ماست که مثلا یک راننده تاکسی بهتر از خیلی از مدعیان می فهمد که دور و برش چه خبر است. از شما می خواهم اگر ملت ایران را نمی شناسید توهین نکنید.

ثانیا؛ مشکل شما هم از جنس همین دوستان شورا است. چرا لاپوشانی؟اینکه یه نفر نقد کنه که حرف حقتان را با صدای بلند بگویئد صریح بگوئید و یا اینکه افکار عمومی مهمتر از مذاکره پشت درهای بسته است خیلی حرف محرمانه ای است که باید در نامه های مهر و موم شده نوشت؟

من استنباطم این است که فقط ادم های کوتوله هستند که نمی توانند نقش و سهم مردم را ببینند. تفاوت رهبری و امام با عده ای ادم تازه به دوران رسیده در همین هست که مردم ا نامحرم و غیر مطمئن و غیر کارشناس نمی دانستند.
و برای همین بود که مردم همواره با آنها بودند و هستند. فراموش نکنید که قلب و دل مردم دست خدا است. اما رمز همیاری مردم صداقت است و بس (853828) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۰:۰۹:۵۶
Honesty is the best policy باید مرورزمان صدق گفتارما در دفعات قبلی مذاکرات راثابت کرده باشد، آن وقت اگر نتیجه حاصل نشود، عدم خلوص و صمیمیت طرف مقابلخودرا به دنیا نشان میدهد. (853979) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۳:۰۴:۳۹
پایین تر از دیپلم بنوس فدات شم. (854242) (moderator102)
 
nasser
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۱:۴۰:۵۴
عزیزی که بدون ذکر نام دعوت اینجانب را پاسخ دادید، متشکر، در بیان نظر شما عزیز دل باید عرض کنم، در هوش و درک مردم عزیزمان شکی نیست، اما جان کلام اینجانب این است که : هرکسی را بهر کاری ساخته اند.
فرض کنید همین برادر عزیز راننده تاکسی، بخواهند با توجه به مراجعات مکرر در طول زندگی خود به پزشک، و کسب اطلاعات پزشکی برای مسافرینی که در حین انجام وظیفه رانندگی از مبداء به مقصد می رسانند، تجویز پزشکی کرده و نسخه بپیچند.

آیا داروخانه ای را پیدا می کنید که داروی تجویزشده این عزیز راننده تاکسی را بپذیرد؟

آیا بیماری هست که سلامت خود را به این تجویز پیوند بزند؟

آیا خود شما عزیز دل بجای مراجعه به پزشک می پزیرید که، خب با یک تیر دو نشان را زدم و با پرداخت کرایه تاکسی، معاینه و ویزیت مجانی هم شده ام؟!

در پایان عرض می کنم، من نیز از همین مردم خوب و شریفمان، بوده و به هیچ وجه قصد توهین به شخصی را ندارم و هر کس در هر شغل شرافتمندانه ای که در پی یافتن روزی حلال برای خانواده می باشد و از این طریق به همنوعان خود و هموطنانش خدمت رسانی می کند شایسته احترام است. (854113) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۵:۳۲:۳۵
روابط قوی که لاریجانی با سولانا ایجاد کرده بود نتایج بسیار بهتری داشت که البته با هنرنمایی رئیس جمهور ناکام ماند (853484) (moderator22)
 
عصبانی
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۵:۵۴:۰۶
جنگ و رویارویی اقتضاعات خودش و داره ولی اگه ایران محکم و قاطع برخورد کنه و از چیزی نترسه مثلا چی میشه ؟ گرونی میشه ؟ همه چیز بهم میریزه ؟ اگه اجازه مردم رو میخواین صادرشد ، نترس برین جلو ، یکم از فرماندهای زمان جنگ که اصراردارین برای جوونا الگو باشن خودتون یاد بگیرین ، نترسین نترسین نترسین.......................... (853533) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۰:۰۵:۱۸
ظاهراً همه مردم ایران میدانند چطور باید مذاکره کرد الا آن شخصی که برای اینکار
مسئول شده است.
گرفتاری دیگر این است که در این مملکت هرکس نظر خودرا نظر کل مردم ایران، حتی اکثریت هم نه، کل مردم ایران، می پندارد. ملاحظه میفرمائید، آقای عصبانی میگویند " اگه اجازه مردم رو میخواین، صادرشد". خودایشان آناً از طرف کل مردم اجازه صادر میکند، اجازه صادر میکند که شرائطی بوجود بیاید که همه چیز بهم بریزد. حالا برای چه هدفی که اینقدر ارزش دارد. آیا در این گونه شرائط برای علمای ذیصلاحیت روشن نیست که چه باید کرد؟ البته که روشن است و برای ولی فقیه
روشن تر از روشن است که حکم خداوند در این شرائط چیست.
اشکالی در این نیست که مردم باسواد مملکت در ارتباط با مسائل کشورخودشان نظر بدهند و طبع آزمائی سیاسی کنند، اما نه با بی حوصلگی مثل آقای عصبانی که میخواهد با مسمی بودن عنوانش را ثابت کند. میگوید : " نترسین، نترسین، برین جلو..........نترسین. اصطلاحی هست در انگلیسی Brinkmanship موضع مورد توصیه آقای عصبانی به این اصطلاح نزدیک است.
تیم مذاکره کننده منتخبین کشور برای این ماموریت و باحتمال قوی واجدین بالاترین مهارت و صلاحیت در این زمینه هستند، بخدا توکل میکنند و هم او :

یجعل لهم مخرجــــا

انشاء اللـــه (853970) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۱:۳۷:۱۸
کی مردم فرمان پیشروی دادند این هم از اون موارد مشابه است که خودتان می برید ومی دوزید ویک عده از خودتان آن را شعار می دهند وصدا سیما هم بزرگ نمائیش می کند وبه نام مردم ثبتش می کند !!!! (854103) (moderator22)
 
آسیب پذیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۶:۲۸:۴۴
چرا ایران یک گزارش جامع به آژانس و 5+1 ارائه نمیکند که مثلاً برای تحقیقات در فلان زمینه یا مصارف پزشکی و غیره و دالک به این مقدار اورانیوم 20 درصد، برای مصرف برق به بهمان میزان اورانیوم 5 درصد و الی آخر اورانیوم غنی شده نیاز دارد؟؟؟ ما که دنبال سلاح هسته ای نیستیم چرا باید تا این اندازه فشار را تحمل کنیم. بخدا کمرمان زیر بار فشار اقتصادی شکسته و طاقت اینهمه گرانی را نداریم خدایا به فریادمان برس ما کسی را بجز تو نداریم. (853607) (moderator22)
 
عماد
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۶:۳۳:۱۰
جالب اینجاست همین عده جو گیر که الان آقای جلیلی را قهرمان میدانند چند سال دیگر در خصوص کم کاری ها و اشتباهات ایشان سخنرانی ها خواهند داشت. (853614) (moderator22)
 
آرش کمانگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۷:۰۰:۱۸
مذاکره بر اساس مصالح یا اصول؟
امیدوارم که اینطور نباشد که جناب دکتر جلیلی بر اساس مصالح مذاکره نمایند و به همین دلیل مجبور به مبهم گویی در نشستهای خبری شوند.
اگر مذاکره بر اساس اصول باشد، با توجه به اینکه مواضع اصولی هیچ ابهامی ندارد که پنهان شود، به راحتی نیزقابل بیان هست. اصولی مثل:
1- انرژی هسته ای حق مسلم ماست.
2- زورگویی قابل پذیرش نیست.
3- رعایت اخلاق در مذاکرات. بدیهی است هرنوع دروغگویی پس از افشا باعث بی آبرویی طرف دروغگو خواهد شد.
مواظب باشید به بهانه رعایت اصول حرفه ای مذاکره فریب نخورید و معامله بر سر حقوق مردم نکنید. تاریخ درباره عملکرد شما قضاوت خواهد کرد. الگوی شما شهدا هستند که با نثار خون خود از این مملکت دفاع جانانه کردند. (853663) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۹:۱۷:۲۴
iدر دنیای امروز هیچ مرز تعریف شده ای برای حقوق وجود ندارد، همه آنچه که در قوانین بین المللی مطرح میشود فقط ایده هایی است که به شرط داشتن قدرت قابل توجه و قابل مقایسه طرفین دعوی، محل بحث پیدا می کند ولا غیر.
به عبارت دیگر چیزی مال توست که توانایی بدست آوردن و حفظ آن را داشته باشی وگرنه قوانین آنقدر کلی هستند که بتوان برای هر چیزی بهانه ای و مانعی تراشید و .....
حال باید دید قدرت چیست و منشا آن کجاست؟
در دنیای کنونی قدرت چیزی نیست جز رضایت واقعی افکار عمومی از عملکرد حاکمان و در نتیجه بهترین وبالاترین دفاع از یک کشور وحقوقی که آن کشور برای خود و مردمش متصور است تلاش در راستای رضایتمندی مردم آن سرزمین است که در انتخابات سالم متجلی میشود در این هنگام جهانیان با اطمینان از مشروعیت قدرت ، در مقابل آن سر تعظیم فرود می آورند و دیگر نمی توانند فرصت پیشرفت های علمی و فنی واقتصادی را از چنین قدرتی دریغ کنند چون آشکارا منافع خود را در همکاری با ایشان خواهند دید ، زیرا جهان امروز بسیار هوشمندانه در صدد بهره برداری از قابلیت ها و استعداد هاست (853889) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۳:۱۲:۱۴
به به و آفرین به این اندیشه و درک و فهم. هزار مثبت از سوی من به شما. (854255) (moderator102)
 
مقرری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۹:۳۰:۰۳
جناب جلیلی فرد متعهد ومتدین است اما دوستان تعهد وتدین همه ماجرا نیست تخصص داشتن وقدرت بیان مطلب نیز جز الزامات کار دیپلماتیک است .آنچه در مصاحبه پایانی ایشان مطرح شد جز سرشکستگی برای ما ایرانیان چیز دیگری نداشت مصیبت آنجاست که اگر در مذاکرات هم اینچنین عمل شده باشد (853906) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۹:۴۸:۵۱
داستان این راننده تاکسی فکر کنم جزو افسانه های محلی باشد !!!
شاید 90 درصد راننده تاکسیها در این شهر مثل هم فکر می کنند ولی راننده تاکسی داستان ما ظاهرا جزو آن 10 درصد بوده
برای نقد و یا تعریف از کسی نیازی به داستان سرایی در ابتدای بحث نیست
واگر هم داستان تعریف می کنید لطفا تحریف نکنید (853939) (moderator22)
 
ardeshir
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۱۹:۵۹:۲۱
راستش بااینهمه گذشت سالهاازاینمسئله ما خوبست با پیشنهادات زیرحتی تمام تاسیسات مارا مجان به سازمان دول متحد بدهیم:
1.یهودیها ذخایر هسته ای خودرا نشان دهند
2.خلع سلاح عمومی دنبال شود...کاربکجا کشیده یرای مردم دنیا روشن شود
3.آژانس بانمایندگا ن کشورهای پرجمعیت جهان درکشورهای دارنده ابزارهای هسته ای اعم ازصلح آمیزیا جنگ افزار مورد بازدید این نمایندگان قرارگیرد.
4.کم وبیش اظهار میشودکه که مثلا"جناب بلر ازبمب آتمی تاکتیکی مدرن صحبت میکنند که معلوم نیست چی نقشه جنگاورانه!!برای دنیا کشیده اند...اینها باید روشن شود.
5.سازمان دول متحد اختیارات نزدیک به مطلق درمورداین سروصداهای هسته ای گرفته...ونظارت عالیه نموده واین جنجالهای جنگ افروزرامدبرانه حل کند.
6.موضوعیت انرژی جهانی وتبدیل تدریجی انرژیهای بی خطر بجای زیرزمینی های آلوده کننده وخطرات روزافزونیکه زمین نازنین ماراتهدیدمیکند...برآورد احتیاجات جهانی ممالک ودادن این انرژیها باصبروحوصله بآنها وکوتاه کردن دست دلالان شیادوپرطمع برای نجات زمین وایجاد رفاه موردانتظارجهانی...که سالهاست سازمان
کوتاهی نموده...میتواندمبدا ومنشا جهانی باشد که انسانیت ازآن ایجادمیشود.. (853959) (moderator22)
 
ابوعلی سینا
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۱:۰۹:۳۵
تیم مذاکره کننده عجول ، عصبی ، بی تجربه ، بی اراده و بی برنامه نشان می دهد ، در دنیای امروز این افکار عمومی است که می تواند به منتخبین خود ( دولت ) انرژی جهت حرکت رو به جلو و یا آنها را مجبور به توقف کند ، در همه جای دنیای این مردم آن کشور ها هستند که به دولتهایشان اعتماد به نفس می دهند تا در مذاکرات حضور معنوی ملت خود را همراه داشته باشند و کلید آن در احسان عزت مندی یک ملت نهفته است و مسیر آن ازاحترام به ملت ، رعایت حریم خصوصی افراد و عدم ورود به خصوصی ترین ارکان زندگی مردم می گذرد، عدم پذیرش شعور یک ملت و سلب حق انتخاب آحاد مردم آن مرز و بوم بزگترین آفات هرجامعه ای می باشد که بعضا" خواسته یا نخواسته گریبان اربابان قدرت را می گیرد ، اتحاد یک ملت مولود احترام حاکمیت به ملت خود می باشد و اگر این بود ، آن می شد که باید .
امیر المومنین در زمان صدرات مالک اشتر بر مصر به ایشان فرمودند کسانی بر آنها حکومت خواهی کرد بر دو دسته اند یا کسانی که هم کیش تواند که برادران دینی تو محسوب می شوند ویا انسانهای که همنوع تواند پس احترام هردو بر تو واجب ، و به این ، آن می گفتند که حالا همین کشورهای غربی به آن می گویند دموکراسی . به ملت خود از هرنوع بینش و نگاه سیاسی و هر مذهب و مسلکی احترام بگذرایم ، بعد خواهیم دید که آیا پس از آن کشوری در جهان یافت خواهد شد که به خود جرات بدهد تا به دولت ایران بگوید ، بایستی اعتماد سازی کنی و غنی سازی نکنی . در این کارخانه را ببندی و درب آن یکی را بگشائی . گیریم که غنی سازی را متوقف کردیم تا کی ، بگذاریم آنها بگویند .فردو را بستیم تا کی بگذاریم آنها بگویند و در آخر اگر همه اینها را انجام دادیم آیا شما هم به ما و یا غیر متعهدها اجازه می دهید ازتاسیسات شما که بسیار هم نگران کننده است بازرسی کنیم بگذارید آنها بگویند . تا دنیا آگاه شود . نه حرفهای دوپهلو ، مبهم و بی حاصل . و حرفهای از جنس شعار بزنیم و این کشور و آن کشور را تهدید کنیم تا به دنیا بگویند ، که دیدی ایران چه خطرناکی است وای به روزی که سلاح هسته ای داشته باشد . اعتماد سازی کنید ولی اول برا ی ملت خود و بعد برای ملتهای دیگر ، دول خارجی را به حال خود راه کنید. وسلام (854061) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۱:۳۴:۵۶
آقایان الف
در صورتی که مردم حمایت کنند موردی را دنیا تاب و تحمل ایستادگی ندارد
حالا سئوال اینجاست به چه میزان این پشتوانه وجود دارد؟ (854095) (moderator22)
 
اسد
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۲:۲۳:۰۳
مشکل اساسی ما برمیگرده به رسانمون به قول اقا همچین یک کلاغ چهل کلاغ میکنن که بیا و ببین .از صبح که تلویزیون رو باز میکنی همش از مشکلات این کشور و اون کشور بحث میکنن که یادشون میره که خودمون سراپا مشکلین خوب مگه اونا مگه نقاط قوت ندارن؟خوب چرا روتون نمیشه از مشکلات خودمون از بیکاری جوانان از گرانی های سر به فلک کشیده بگین؟اقا رییس رسانه مللی این کاره نیست و باید عوض شه .منالله توفیق (854175) (moderator22)
 
احمد
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۲:۵۰:۴۰
مطابق ان پی تی غنی سازی در هر صد صلح آمیز حق هرکشوری است پس مذاکره برای چیست؟ الان مدت 10 سال است مذاکره میکنند 10ساله که کشورهای غرب وصهیونیستها هی میگویند ایران سلاح اتمی درست میکند این سلاح اتمی پس کجاست؟ لذا به تمام دنیا دیگر ثابت شده که ایران دنبال سلاح اتمی نیست برنامه ایران صلح امیز است ونیز تمام دنیا هم میداند اگر ایران تمام غنی سازی را تعلیق کند باز کشورهای مدعی دست بردار نیستند واز طرفی هم آمریکا دشمن شماره یک ایران است درمورد ایران هر برگی داشته بازی کرده وهر قدرتی وترفندی داشته بکار برده ومطمئن باشید اگر توان هم حمله داشت تا حال این کار را انجام میداد دلش به هیچ احدی نمی سوزد تعجب این است که چرا جمهوری اسلامی ایران سریع نمیگوید در مورد حفم با کسی مذاکره نمیکنم وآژانس اتمی بهتر است اول کشورهای به خصوص اسراییل که سلاح اتمی دارند بازدید بعد بیایند ایران را بازدید کنند اگر از اول این کار را انجام میداد الان آنها اینقدر پرو نمیشدند. (854224) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۴-۰۳ ۲۳:۳۰:۲۴
مرغ کیلوی6200تومان حق ماست راست میگوید شما اصلا ملت را چه به این کارها ما همان قیمتهای لحظه ای را دنبال کنیم سنگین تریم"راستی اروپا هنوز متلاشی نشده؟؟؟؟؟؟؟ (854288) (moderator102)
 
منصور علمی
۱۳۹۱-۰۴-۰۴ ۱۱:۴۶:۵۱
بنام خدا
گرچه صداقت ، پاکی ، اعتقادات عمیق اسلامی و دینی ، عدم جو زدگی و ریاکاری و خود نمائی ، ... آقای دکتر جلیلی بسیار قابل تقدیر و پشتوانه قوی برای مذاکرات از موضع منطقی و قوی است ، ولی چه خوب است ایشان از نظرات کارشناسی دیگران نیز بهره گیر نمایند . چند پیشنهاد و نظریه :
1. بهتر بود زمان 12 تیر را برای جلسات کارشناسی استانبول قبول میکردند ، تا بتوانند از فرصت جدید برای افشای ماهیت ضد انسانی امریکا استفاده کنند .
2. بصورت مستند و مکتوب ، از طرف مذاکره بخواهند که مبانی مذاکرات را مشخص کنند ، آیا طرف مذاکره بر مبنای قوانین بین المللی و آژانس ... میخواهد مذاکره کند ، یا بر مبنای دلخواه خود ؟؟؟ چرا که بدون داشتن مبنای مذاکره ، هیچ مذاکره ای قابل مدیریت کردن و به نتیجه رساندن نیست !!
3. بطور مستند و مکتوب ، نشان دهند که : ایران بارها پای بندی خود را به چهارچوب قوانین بین المللی تکرار کرده است و این مخالفین ایران هستند که در هر جلسه ای ، خواسته های دلاخواه خود و مخالف قواینین بین المللی را تکرار میکنند .
4. اگر طرف مذاکره خواسته های غیر قانونی خود را تکرار کرد ، ایران بخواهد که مذاکرات را بصورت کتبی و مستند و بصورت سوال و جواب ادامه دهند تا مشخص و افشا شود که کدام طرف خواسته های غیر منطقی و سلیقه ای را مطرح میکند .
5. اگر بحث اعتماد سازی است ، همانطوریکه آقای دکتر جلیلی هم تاکید دارند ، ما با دلائی مستند و مکتوب ، ثابت کنیم که حق ما است که به طرف ها اعتماد نداشته باشیم و آنها باید اعتماد سازی کنند .
6. با هیچ منطق عقلی نمی توان ثابت کرد که چیزی وجود ندارد ، در حالیکه طرف های مذاکره سال ها است که روی یک خواسته ضد عقلی تاکید دارند و آن این است که میگویند : ایران ثابت کند که قصد ساخت بمب اتمی ندارد !!!! عجیب است که چنین خواسته ای با هیچ منطق عقلی و انسانی سازگار نیست !!! ما باید مکتوب و مستدل به جهان ثابت کنیم که این خواسته غربی ها با هیچ عقل سالم بشری سازگار نیست ، چرا که هیچ کسی نمی تواند چیزی را که نیست به کسی نشان دهد !!!!

در صورتیکه از پیشنهادات استقبال شود ، نظرات دیگری هم هست که تقدیم خواهد شد !!! با آرزوی توفیق الهی (855057) (moderator19)
 
فرهمند
Kuwait
۱۳۹۱-۰۴-۰۵ ۱۰:۱۷:۲۳
با سپاس از نقد نویسنده ارجمند درباره ی عملکرد تیم مذاکره کننده ایرانی.
من هم با برخی قسمت هایش موفقم و البته با برخی مخالف.
اما یک نکته بسیار بسیار مهم: در شورای عالی امنیت کشورمان و در کارگروه های تخصصی باید نقش و جایگاه رسانه / ایرانی و نیز خارجی/ در روند مذاکرات
باز مهندسی شود و ما هم تاکتیک و تکنیک کار کردن با افکار عمومی را در جریان مذاکره دریابیم.
فراموش نکنیم ، قدرت ها تجربه دهه ها پشت میز مذاکره نشستن را از زمان جنگ دوم جهانی و مذاکرات جنگ سرد تا کنون دارند و ما ایرانی ها حداکثر سابقه مذاکرات ملی شدن صنعت نفت را داریم و بقیه هرچه بوده، در پیش از انقلاب، "بله قربان گویی" به قدرت ها بوده و پس از انقلاب هم ما فقط تجربه ی مذاکرات پس از قطعنامه 598 را داریم.
ان شالله بهتر می شویم. (857225) (moderator19)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.