کد مطلب: 400589
وقتی فرانسویها میخواهند نه سیخ بسوزد نه کباب
بخش اقتصادی الف، ۱۸ مهر ۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۵
اگرچه رنو در زمان تحریمها به طور رسمی ایران را ترک نکرد، اما حجم فعالیتهای خود را به حداقل ممکن کاهش داد و با گوشه چشمی به ایران پس از تحریم، کجدار و مریز به فعالیتهای خود ادامه داد. این شرکت با همین سیاست هوشمندانه اخیرا امتیاز تولید مستقل محصولاتش در ایران را دریافت کرد.
سال ۱۳۹۱ به دنبال تشدید تحریمها برخی خودروسازان خارجی ایران را ترک کردند که پر سر و صداترین آن توقف فعالیتهای پژو در ایران بود. در آن زمان اما رقیب هموطن این شرکت فرانسوی هیچگاه به طور رسمی ایران را ترک نکرد، اما نحوه حضورش در ایران نیز در نوع خود منحصر بهفرد و خاص بود.
رنو برخلاف پژو هیچگاه به طور رسمی از تعلیق فعالیتهایش در ایران سخن نگفت اما در عمل سطح فعالیتهای خود را به حداقل ممکن رساند و سعی کرد بهگونهای رفتار کند که به قول ایرانیها، نه سیخ بسوزد نه کباب! به این معنی که در ظاهر به حضور خود در ایران ادامه داد اما در عمل به تحریمها عمل کرد و کمترین فعالیت و تولید را در ایران داشت.
نتیجه چنین رویکردی افت شدید تیراژ تولید محصولات تحت برند رنو در ایران و متضرر شدن مصرفکنندگان ایرانی بود؛ بهگونهای که در برهههایی از سالهای تحریم، تولید تندر ۹۰ به عنوان شاخصترین محصول تولیدی رنو در ایران به حداقل ممکن کاهش یافت و همچنین تولید خودروی مگان نیز به طور کامل متوقف شد. در این زمینه براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید تندر ۹۰ در سال ۱۳۹۲ در ایران خودرو ۸۲.۲ درصد و در پارس خودرو ۶۶.۷ درصد به دلیل کاهش تحویل قطعات از رنوپارس به خودروسازان داخلی، کاهش یافت.
رنو با همین سیاست "نه سیخ بسوزد نه کباب" ایران را به طور رسمی ترک نکرد اما فعالیتهایش را به حداقل ممکن کاهش داد. سالهای تحریم در ایران را پشت سر گذاشت و حال با لغو تحریمها به دنبال کسب حداکثر امتیاز از بازار خودروی ایران است و اتفاقا از همان حضور نصفه و نیمه خود در زمان تحریم در ایران نیز به عنوان اهرمی برای اعلام وفاداری خود و کسب حداکثر امتیاز استفاده میکند.
در این زمینه چندی پیش پیمان کارگر - مدیرعامل رنوپارس و نماینده رنو در ایران، در پاسخ به اینکه چرا رنو برخلاف شرکتهایی همچون پژو و سیتروئن، در فضای پسابرجام هنوز قرارداد جدیدی با خودروسازان ایرانی منقعد نکرده است؟ اظهار کرد: " ما ۱۰ سال است که محصولاتمان را در ایران تولید میکنیم؛ ضمن اینکه مثل برخی شرکتها نبودیم که وقتی مشکلی پیش آمد از ایران فرار کردند! ما به دلیل اینکه در اینجا سرمایهگذاری کرده بودیم از ایران نرفتیم".
تاکید رنو بر ماندن در ایران و کنایه غیر مستقیم مقامات این شرکت به خروج پژو از ایران در زمان تحریمها در حالی است که این شرکت عملا در برهههایی از زمان در دوره تحریم فعالیتهای خود در ایران را به حداقل ممکن رساند و با تحریمها همراهی کرد. همچنین تاکید این شرکت بر سرمایهگذاری در ایران در حالی است که برخی فعالان صنعت خودرو معتقدند آنچه رنو در گذشته در ایران انجام داده سرمایهگذاری واقعی نبوده است. در این زمینه یکی از مسوولان صنعت خودروی ایران اظهار کرده است:" برخلاف برخی مطالب مطرح شده، رنو در ایران یک یورو نیز سرمایهگذاری نکرده است. اگر شرکتی آمد و در فرآیند تولید قطعاتی مانند گیربکس در صنعت قطعهسازی سرمایهگذاری کرد، میتوان اسمش را سرمایهگذاری مشترک گذاشت".
با لغو تحریمها رنو همچنان به سیاست کجدار و مریز خود در ایران ادامه میدهد که بارزترین آن نحوه مذاکره این شرکت فرانسوی با خودروسازان ایرانی برای گسترش همکاریها در فضای پسا برجام است. در این رابطه رنو با بررسی دقیق بازار خودروی ایران و کشف نقطه ضعف خودروسازان ایرانی در این بازار که همان نبود خودروهای ارزان و با کیفیت مناسب در سطح قیمتی کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان است، سعی دارد با استفاده از یکی از خودروهای ارزان قیمت خود به نام "کوئید" و ایجاد رقابت بین دو خودروساز بزرگ داخلی برای در اختیار گرفتن این خودرو حداکثر امتیازات را کسب کرده و در نهایت تولید این خودرو را به شرکتی که بیشترین امتیازات را داده است واگذار کند.
در کنار آن این شرکت فرانسوی اخیرا نیز تفاهمنامهای را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد کرده تا به تولید مستقل محصولاتش در ایران نیز بپردازد. این موضوع سرنوشت خودروی کوئید در ایران را نیز جالبتر کرده و اگر این شرکت تصمیم بگیرد این خودرو را مستقل از ایران خودرو و سایپا در ایران تولید کند، زنگ خطر برای ایران خودرو و سایپا نواخته خواهد شد، زیرا این دو شرکت احتمالا نخواهند توانست از نظر قیمت و کیفیت محصولی را عرضه کنند که قابل رقابت با کوئید تولیدی در رنو باشد.
همین احتمالات باعث شده اخیرا مطالبی در زمینه مخالفت ایران خودرو و سایپا با تولید مستقل خودروی کوئید در ایران در فضای مجازی منتشر شود. طبق این مطالب ایران خودرو و سایپا مخالفت تولید مستقل خودروی ارزان قیمت رنو در ایران هستند، زیرا این شرکتها امکان رقابت با این خودرو را نداشته و نگران از دست دادن بازار خودروهای با قیمت پایین در ایران هستند.
در هر حال رنو تاکنون هوشمندانه در فضای اقتصادی ایران عمل کرده و به نظر میرسد که به هدف اصلی خود که تولید مستقل در ایران بوده نیز دست یافته است. در چنین شرایطی نکته قابل توجه در سیاست رفتاری رنو در ایران، انتخاب پیمان کارگر به عنوان یکی از مدیران ایرانیالاصل این شرکت فرانسوی به عنوان نماینده این شرکت در ایران است؛ فردی که به خوبی با فرهنگ ایران آشنا بوده و سعی میکند چهرهای جذاب و البته پر هیاهو از رنو در میان فعالان صنعت خودروی ایران ارائه کند؛ چهره جذابی که اقداماتی همچون تعلیق غیر رسمی و کاهش تولید تا مرز توقف در زمان تحریمها در پشت آن پنهان شده و به چشم نمیآید.
گزارش از مجید معتمدی
کلمات کلیدی : قرارداد خودرویی+رنو فرانسه+ایدرو
اگر تولیدات رنو باعث رقابت دربین دو خودرو ساز ایران بشه که باید از این اقدام رنو استقبال کرد (3967869) (alef-3)
مصرف کننده استقبال میکنه ولی تولید کننده که جنس بی کیفیت و گران فروخته نه تنها استقبال نمیکنه که هزار تا سنگ هم جلوی کارشون میندازه (3968124) (alef-13)
از نفع رنو در تولید گفته اید به ضرر خودرو سازان داخلی هم اشاره کرده و ابراز نگرانی مینمایید.ولی به منافع مردم که خودرو ارزان و با کیفیت خواهند داشت اشاره نمی کنید.چرا؟ (3967885) (alef-3)
کره و چین و خیلی از کشورهای دیگه همینطور شروع کردن اول با سرمایه گذاری خارجی و مونتاژ و به تدریج پیشرفت کردن. ما هم باید همین کار رو بکنیم. مخصوصا باید زمینه رقابت رو فراهم کنیم هم بین شرکتهای داخلی و هم شرکتهای خارجی. (3968222) (alef-13)
کارمند- مدرس
۱۳۹۵-۰۷-۱۹ ۰۰:۵۸:۲۳
واقعا.
من یک خودروی مناسب و با کیفیت با قیمت حداکثر 15 میلیون میخواهم. کارمند هستم. چیزی دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مسلما نه. چون توی این مملکت هر چی سنگه مال پای لنگه. هر چی منفعت و سوده مال پولدارهاست. (3968349) (alef-3)
در زمان تحریمها هیچ شرکت ایرانی فادر به پرداخت به موقع خریدهای خارجیش نبود تا چه رسد به خرید روتین ودائمی از خارج. رنو هم نذری جنس به پارس خودرو و ایران خودرو برای چندین سال نمیداده. پس افت تولید تندر نود مربوط به تحریم بانکی است نه رنو/ (3967925) (alef-13)
Alireza
۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۱۵:۵۹:۳۷
آخه رنو هم ماشیناش اصلا چنگی به دل نمیزنه... از کشور بهتر برا وابستگی و به دوش کشیدن این صنعت مونتاژ که به عنوان خودروساز مطرحا نبود؟ (3967933) (alef-3)
حقوق مصرف كننده فقط وقتي رعايت ميشود كه انحصار از دست توليد كننده بي كيفيت وطني خارج شود،تعرفه ها حذف شود و يك شهروند ايراني مثل تمام مردم دنيا حق انتخاب با قيمتي برابر در سطح جهان داشته باشند.
مطمئنا خودرو ساز وطني هم رشد خواهد كرد چون مجبور است رقابت كند.
و همچنان بازار خواهد داشت چون مجبور مي شود قيمت خودرو توليدي اش را كاهش دهد وهمچنان مشتري خودش را خواهد داشت.
نتيجه برد -برد است.قطعه ساز هم رشد خواهد كرد.
مثلاقطعه سازان خرد مي توانندبا هم ادغام شوند يك يا دوشركت بزرگ بوجود بيايد در سطح سرمايه ،تجهيزات وتوليد باكيفيت عالي.راه ها همه مشخص است اينكه اقتصادوصنعت ايران بايد مجبور شود به اين قضيه تن بدهد. (3967946) (alef-13)
.. نتیجه چنین رویکردی افت شدید تیراژ تولید محصولات تحت برند رنو در ایران و متضرر شدن مصرفکنندگان ایرانی بود.!)
چه حرف بی محتوایی/
مگر ما همش در این سالها شعار نداده ایم که عدم وابستگی خوبه یا اینکه ما بایداستقلال در تولید و مصرف داشته باشیم ؟ مگر به همین بهانه ها شرکتهای خاص (به اصطلاح خود رو سازها )کلی رانت و امتیاز از ثروت ملی ندزدیدند که مثلا دارند خودروی ملی تولید می کنند و از خود روهای وارداتی بی نیاز می شیم؟
پس این چه توجیهاتی است که امثال شما در حالا حاضر مطرحش می کنید؟ (3968101) (alef-13)
من یه موضوعی هست که برام حل نمیشه.این همه شرکت بزرگ خودروسازی.چرا فقط گیر دادن به شرکتهای فرانسوی که خود فرانسوی ها هم خودروهاشونو نمیخرن؟مگه شرکتهای المانی وژاپنی و کره ای مشکلی دارن؟ (3968105) (alef-3)
طبس استان یزد
۱۳۹۵-۰۷-۱۹ ۱۰:۱۷:۴۹
ژاپن و آلمان حاضر به سرمایگذاری در ایران نیستند. (3968543) (alef-3)
برای اطلاع نویسنده کاهش تو لید ال 90 در دوران تحریم فقط و فقط ناشی از انتقال ارز بوده با یک سئوال از شرکت رنو پارس متوجه خواهید شد .
اگر دغدغه مصرف کننده را دارید از سخت گیری نسبت به قطعه سازان داخلی باید دفاع کرد . مشگل قطعه سازان ماشین آلات و تجهیزات مدرن استکه نیازمند سرمایه گزاری است . کم نیستند قطعه سازانیکه هم اکنون توان بر آوردن استاندارد های لازم را دارند . برای اطلاع شما همین دو کمپانی فرانسوی ساخت ببسیاری از قطعات را به خارج از فرانسه بلحاض صرفه اقتصادی منتقل کرده اند . (3968146) (alef-13)
باز هم از دولت تدبیر و امید مچکریم. (3968157) (alef-3)
دردا که کاش بجای این همه سرمایه ای که به جیب این غربی ها می ریزید در بخش خصوصی برای طراحی و تولید خودرو سرمایه گذاری می کردید و بازار رقابتی درست می کردید. دردا که سیاست های اشتباه و غرب زده مدیران ما چقدر به ضرر صنعت و مردم است. اگر راه سمند را ادامه می دادند، اگر روی مهندسان ایرانی تربیت شده در پروژه سمند سرمایه گذاری می کردند و آنها را باور می کردند الان نه تنها کیفیت محصول ایرانی بهتر و بهتر شده بود بلکه صنعت خودرو ملی نیز جایگاهی بهتر داشت. دردا از مهندسانی که در مراکز تحقیقاتی ایران خودرو و سایپا و ... عمرشان به علت عدم باور مسئولان تلف شد یا به خارج مهاجرت کردند. آخ که مدیران ما چقدر سرمایه سوزند. (3968294) (alef-13)
بنا نیست خودرو خوب وارده کشور شود. در آن صورت چه کسی سوار پراید، سمند و ... میشوند. بنده ساکن امارات بودم و ماشین هیوندای توسان مدل ۲۰۰۸ فوقالعاده تمیزم را با هزار زحمت به ۱۴/۵ میلیون فروختم و با پول آن تنها میتوانم یک پراید ۸۵ بخرم. (3968325) (alef-3)
جالبه شما به 900 میلیون دلاری که رنو مستقیما در ایران سرمایه گذاری می کنه و اگر برای هر شغل 100 میلیون در نظر بگیریم، این سرمایه می تونه بیشتر 30 هزار شغل برای کارگر و مهندس ایرانی ایجاد کنه اشاره ای نمی کنین. (3968636) (alef-13)
تا کی ایرن خودرو های از رده خارج رنو و پژو تولید کنه. به خدا مردم ایران لیا قتشون سوار شدن به روز ترین خودرو های دنیاست. (3981141) (alef-11)
تا سایپا و ایران خودرو هستن ملت ما نمیتونن ماشین خوب سوار بشن (3998007) (alef-11)