نظر منتشر شده
۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 260387
جزئیات تازه‌ای از اولین فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۴
هم‌زمان با مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی، ماک آپ فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی در مقیاس یک به یک به نمایش در می‌آید.

به گزارش مهر، مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه در محل سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد که در حاشیه این مراسم جزئیات تازه‌ای از برنامه طراحی و ساخت نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی اعلام و ماک‌آپ این فضاپیما در مقیاس یک به یک به نمایش درخواهد آمد.

قابلیت حمل فضانورد با فضاپیمای ایرانی
این فضاپیمای سرنشین‌دار قابلیت حمل یک فضانورد به فضا را دارد و پس از انجام چندین پرتاب آزمایشی و حصول اطمینان از کارکرد صحیح فضاپیما و حامل آن، یک فضانورد را در یک مأموریت زیرمداری به‌ارتفاع ۱۷۵ کیلومتری از سطح زمین اعزام می‌کند و با ملاحظات ایمنی لازم به خاک کشورمان بازمی‌گرداند. در ادامه و با تکمیل فناوری‌های فضایی به‌ویژه با ایجاد قابلیت ارسال محموله‌های سنگین به مدار زمین، مقدمات پروازهای آزمایشی مداری این فضاپیما و سپس اعزام فضانورد به مدار زمین نیز فراهم خواهد شد.

طراحی فضاپیمای ایرانی در ۳ مرحله
طراحی فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی طی سه مرحله شامل طراحی مفهومی، طراحی اولیه و طراحی دقیق صورت می‌پذیرد که ماک‌آپی که قرار است در این مراسم نمایش داده شود بر اساس نتایج حاصل از مراحل اول و دوم طراحی ساخته شده و طراحی دقیق نیز توسط متخصصین پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی در حال انجام است. ساخت نمونه ماک‌آپ برای محصولات مختلف هوافضایی مرسوم بوده و بخشی از روند طراحی و توسعه محصول است.

هدف از ساخت نمونه ماک‌آپ، دستیابی به مدلی ملموس از ویژگی‌های مهندسی و چیدمان اجزای محصول، بررسی هماهنگی پیکره‌بندی محصول و حصول اطمینان از مونتاژ‌پذیری و دسترس‌پذیری بخش‌های مختلف آن است.

به‌بیانی دیگر، نمونه ماک‌آپ، صورت ساده‌شده‌ای از محصول نهایی است که عموماً در مقیاس یک به یک و با جزئیاتی کمتر از محصول واقعی ساخته می‌شود. در این نمونه، سازه فضاپیما از آلومینیم مورد نظر در محصول نهایی و بر اساس طرح‌های نزدیک به سازه نهایی ساخته شده است تا بدین ترتیب روند ساخت سازه نیز به‌صورت دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

ابعاد و توانمندی‌های فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی
فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی، دارای پیکره‌بندی مخروط ــ استوانه ــ بلانت است و به‌طور مشخص از سه بخش دماغه، بخش مخروطی و بخش استوانه‌ای تشکیل شده است. بخش دماغه دربردارنده مجموعه چترهای بازیابی، بخش مخروطی شامل کابین فضاپیما و بخش استوانه‌ای شامل قفسه‌های پشتیبانی فضاپیما است.

در زیر بخش استوانه‌ای سپر حرارتی قرار می‌گیرد که از فضاپیما در برابر حرارت بالای ناشی از بازگشت مجدد به جو با سرعت بالا محافظت می‌کند. در نمونه نهایی یک سامانه لغو پرتاب نیز برای شرایط اضطراری تعبیه خواهد شد. همچنین برای اتصال فضاپیما به حامل از یک آداپتور معکوس و سامانه جدایش استفاده خواهد شد.

قطر این فضاپیما ۱.۸۵ متر و ارتفاع آن ۲.۳ متر است. وزن فضاپیما در هنگام پرتاب در حدود ۱۸۰۰ کیلوگرم و در حین برگشت در حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم خواهد بود. این فضاپیما علاوه بر حمل فضانورد، قابلیت حمل وسائل آزمایشات علمی ــ اکتشافی و محموله‌های زیستی به فضا را نیز خواهد داشت. آزمودن ادوات و تجهیزات مورد استفاده در سایر برنامه‌های فضایی کشور از دیگر توانمندی‌های این فضاپیماست.

شفاف کردن فرآیند پیشرفت پروژه

دکتر محمد ابراهیمی مدیر طرح اعزام فضانورد به فضا در گفتگو با مهر، هدف از نمایش نمونه ماک‌آپ فضاپیما را اطلاع‌رسانی هرچه بهتر از مراحل پیشرفت پروژه و شفاف‌کردن فرآیند دشوار و طولانی طراحی تا ساخت و پرتاب این‌گونه محصولات پیچیده عنوان کرد و گفت: عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و مرتب از فرآیند ساخت برخی از محصولات فضایی در کشور، پیش از این بارها مورد انتقاد متخصصان و رسانه‌ها قرار گرفته بود.

وی افزود: کشورمان در سال‌های اخیر با ارسال و بازگشت موجودات زنده به فضا در شمار معدود کشورهای صاحب فناوری بومی زیست‌فضایی درآمد و برنامه مشخصی برای اعزام نخستین فضانورد ایرانی از خاک جمهوری اسلامی به فضا را دارد. تاکنون ۸ کاوشگر فضایی و چهار ماهواره بومی توسط کشورمان به فضا فرستاده شده و ماهواره فجر که آخرین ماهواره ارسالی کشورمان به فضا محسوب می‌شود همچنان در حال تکمیل مأموریت‌های پیچیده فضایی خود است.

به‌اعتقاد تحلیلگران برخورداری از این سطح از فناوری فضایی در شرایط حاکم بر کشور نشانه دیگری از شکست تحریم‌ها و بیانگر توان بالای فنی و عزم جدی متخصصان این حوزه برای دستیابی به افق‌های تازه و اثبات شایستگی‌های ملت بزرگ ایران است.
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۸:۴۵:۱۷
با درود به همه دانشمندان ایرانی

بنده فوق لیسانس مهندسی فضایی از صنعتی شریف دارم و از دیدگاه یک متخصص این حوزه فکر می کنم نباید اینقدر زود به مردم وعده دهیم. این فرآیند یک داستان طولانی و بسیار پیچیده ، هزینه بر و پر خطر است و مردم باید بدانند که موفقیت در این پروژه کار آسان و کوتاهی نیست.

از سوی دیگر با کمال تاسف می گویم که عدم برنامه ریزی درست و توجه به متخصصان این حوزه باعث سرخوردگی بسیاری از دوستان بنده شده و بسیاری از متخصصان این حوزه در کارهای تخصصی مورد استفاده نیستند. هرچند آواز دهل شنیدن از دور خوش است اما پشنهادات شغلی در این حوزه آنقدر غیر جذاب است که بسیاری از بچه های تاپ هوافضا یا از ایران می روند یا مشغول کار دیگری می شوند. آنها که می مانند هم یا عاشق هستند به معنی واقعی یا جزو افراد توانمند این حوزه نیستند. شاید اگر مسئولان امر کمی هدفمند عمل کنند، بکار گیری افراد لایق بیشتر در کار ، سرعت بسیار بیشتری برای کشور فراهم کند.

پول بی زبانی را که خرج فوتبالیست ها می کنید، خرج چند جوان مستعد کنید تا نتیجه اش را کل کشور ببیند. (2686900) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۵۳:۳۸
پيش به سوى فتح قله هاى صنعت و فناورى با دقت بالا (2687091) (alef-3)
 
بهلول 57
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۲۳:۱۱:۵۲
کاشکی کنار اینا یه ماشین هم میساختین؟ مردیم از پراید (2688883) (alef-3)
 
طططط
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۳:۴۳:۱۲
پول جمع کن تویوتا بخر . (2765635) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.