نظر منتشر شده
۳۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 71565
آيا با هدفمندکردن، قيمت خودرو هم تعديل می‌شود؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۷
میثم هاشم­ خانی

مقدمه



در طول سال­های اخیر، یکی از مسایلی که نارضایتی بخشی از شهروندان ایرانی را برانگیخته، به بالاتر بودن قیمت برخی کالا وخدمات در ایران، نسبت به میانگین قیمت­ سایر کشورها مربوط می­شود. اما همواره در برابر نارضایتی مذکور، این نکته نیز مطرح بوده است که در مقابل، قیمت برخی کالاها (انواع سوخت) در ایران به میزان قابل توجهی پایین­تر از قیمت­های جهانی قرار دارد. پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه­ها و نزدیک شدن قیمت سوخت در ایران به قیمت­های جهانی، قابل انتظار است که نارضایتی مذکور به مراتب گسترش یابد. همچنین در مورد کالاها و خدماتی که از یک طرف قیمت آنها در ایران بسیار بالاتر از قیمت­های جهانی بوده و از طرف دیگر کیفیت آنها در ایران بسیار پایین­تر از متوسط کیفیت جهانی­ست، می­توان انتظار داشت که اعتراضاتی را در میان شهروندان شاهد باشیم؛ اعتراضاتی که چه بسا از طریق افزایش معترضین به طرح هدفمندی، موانع سنگینی را در اجرای مراحل بعدی این طرح ایجاد نماید. به عنوان مثال، دو مصداق مهم از این قبیل کالاها و خدمات، عبارتند از: خودرو و خدمات مخابراتی و اینترنتی.



اگر چه قیمت کالاهایی مانند بنزین و گازوئیل، در ایران پایین­تر از متوسط قیمت­های جهانی­ست؛ اما درست در نقطه مقابل، قیمت­ برخی دیگر از انواع کالاها و خدمات مانند خودرو ، برخی از لوازم خانگی، خدمات مخابراتی و اینترنتی و امثالهم، در ایران به مراتب بالاتر از میانگین قیمت­های جهانی است. اکنون این پرسش مطرح می­شود که آیا قرار است نزدیک شدن قیمت­های داخلی به قیمت­های جهانی، فقط به افزایش قیمت کالاهایی مانند بنزین و گازوئیل محدود شود؟ یا قرار است در آینده شاهد بسترسازی مناسب به منظور کاهش قیمت­ برخی کالا و خدمات (از قبیل اتومبیل، سخت­افزار کامپیوتر، و خدمات ارتباطی و اینترنتی و . . .) نیز باشیم؟

 

خودرو و خدمات مخابراتی و اینترنتی؛



آیا شهروندان ایرانی شایسته قیمت­های بالاتر و کیفیت بسیار پایین­تر هستند؟







در حال حاضر، از یک طرف قیمت خودرو در ایران به مراتب بالاتر از متوسط قیمت­ آن در سایر کشورهاست؛ و از طرف دیگر قیمت خودرو در سایر کشورها مرتبا در حال کاهش بوده و کیفیت آن نیز به سرعت در حال افزایش است؛ مساله­ای که در ایران چندان به چشم نمی­خورد. در مورد خدمات مخابراتی و اینترنتی هم شرایط کاملا مشابهی وجود دارد؛ با این تفاوت که هم­اکنون سرعت بهبود کیفیت و کاهش قیمت خدمات مخابراتی در کشورهای دنیا، در اوج خود قراردارد.



به عنوان مثال در حال حاضر برای خرید یک خودرو معین با یک کیفیت خاص، در ایران باید قیمتی حداقل به اندازه دو برابر متوسط قیمت بسیاری از کشورهای دیگر پرداخت شود. ضمن آنکه هم­اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا، اعم از توسعه­یافته و در حال توسعه، درست برعکس ایران، به سادگی می­توان خودرو­های کم­مصرف را با قیمت­های بسیار پایین خریداری نمود. همچنین به عنوان مثالی در مورد قیمت خدمات مخابراتی، متوسط قیمت پرداختی یک شهروند ترکیه­ای برای تماس تلفن با یک کشور اروپایی، کمتر از یک و نیم سنت (15 تومان) در هر دقیقه است؛ یعنی کمتر از قیمت یک دقیقه تماس تلفنی از تهران با اصفهان و همچنین کمتر از قیمت ارسال یک پیامک در ایران!



در مورد خدمات اینترنتی نیز، هم قیمت این خدمات در ایران بسیار بالاتر از متوسط قیمت­های جهانی بوده و هم کیفیت و سرعت اینترنت در ایران به مراتب پایین­تر از متوسط جهانی­ست. مثلا در شرایطی که دسترسی به کیفیت و سرعت اینترنتی مناسب برای ارتباط ویدئویی دو یا چند نفره، در بسیاری از کشورهای دنیا کاملا معمول است، در ایران کمتر از 4 درصد از جمعیت کشور به چنین سرعت و کیفیتی دسترسی دارند. ضمن آنکه در تعداد قابل توجهی از کشورهای دنیا، خدمات اینترنتی با سرعت و کیفیتی در حد ایران، به صورت تقریبا رایگان عرضه می­شود. به عنوان یک مثال دیگر، میانگین سرعت دانلود اینترنتی در بسیاری از کشورهای دنیا بالاتر از 500 کیلو بایت بر ثانیه است، در حالیکه میانگین سرعت دانلود اینترنتی در ایران، کمتر از 15 کیلو بایت بر ثانیه بوده و به این ترتیب در رتبه­بندی­های کشورهای جهان  از لحاظ سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت، معمولا حتی در بین 120کشور اول این رتبه­بندیها نیز قرار ندارد.



همچنین لازم به ذکر توجه است که در اغلب کشورهای دنیا، رقابت در بازارهای ارائه خدمات مخابراتی و اینترنتی به اندازه­ای فشرده است که مرتبا شاهد بهبود کیفیت و کاهش قیمت­ها هستیم، در حالیکه متاسفانه در ایران، حتی گمانه­زنی­های جدی در مورد افزایش قریب­الوقوع تعرفه­های مخابراتی نیز مطرح است!



سیاستگزاری برای کاهش قیمت خودرو و خدمات مخابراتی و اینترنتی؛



راهکاری موثر برای مدیریت مصرف انرژی



همان­طور که پایین­تر بودن قیمت سوخت در ایران نسبت به متوسط قیمت آن در سایر کشورها، آسیب­های گسترده­ای به اقتصاد ملی وارد ساخته است، بالاتر بودن قیمت برخی کالاها و خدمات در ایران نیز، ضرر و زیان قابل توجهی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده و منجر به کاهش سطح رفاه شهروندان می­شود. طبعا اگر صرفا قیمت کالاهای لوکس در ایران بالاتر از کشورهای دیگر باشد، این مساله مانع خاصی  را در جهت شکوفایی اقتصاد ملی ایجاد نمی­کند؛ اما بالاتر بودن قیمت برخی از کالاها و خدمات نسبت به متوسط قیمت­های جهانی، می­تواند به منزله مانع مهمی برای رونق اقتصادی کشور محسوب شود.



برای مثال هنگامی که قیمت یک خودرو با یک کیفیت مشخص در بازار ایران،  حداقل دو برابر متوسط قیمت همان اتومبیل در سایر کشورهای دنیاست، نتیجه طبیعی چنین مساله­ای به صورت علاقه پایین شهروندان ایرانی به خرید اتومبیل جدید (و از رده خارج ساختن اتومبیل­های فرسوده) نمود پیدا خواهد کرد؛ مساله­ای که یکی از عوامل مهم بالا رفتن مصرف سوخت در کشور به شمار می­رود. در واقع در صورت ثابت ماندن سایر شرایط، هر چه نسبت قیمت خودرو (مخصوصا انواع کم­مصرف آن) به قیمت سوخت کمتر باشد، مصرف سوخت نیز کمتر خواهد بود. در این صورت همان­طور که افزایش قیمت سوخت باعث کاهش مصرف سوخت می­شود، بسترسازی برای کاهش قیمت خودرو نیز به کاهش مصرف سوخت منجر خواهد شد.



به عنوان مثالی دیگر، بالاتر بودن قیمت خدمات مخابراتی و اینترنتی در ایران نسبت به سایر کشورها، عاملی­ست که از یک سو مانع ایجاد موقعیت­های شغلی در زمینه­های مرتبط با فناوری اطلاعات می­گردد و از سوی دیگر از جانشینی ارتباطات رو در رو (Face to face) با ارتباطات الکترونیکی جلوگیری می­کند. بدیهی­ست که اگر بخش زیادی از ایرانیان به سرعت و کیفیت مناسب در ارتباطات اینترنتی دسترسی داشتند، در آن صورت ارتباطات اینترنتی می­توانست منجر به حذف بسیاری از سفرهای درون­شهری (اعم از سفر­های شغلی، اداری و امثالهم؟) شده، و شرایط را برای کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت و کمتر شدن آلودگی هوا فراهم سازد. علی­الخصوص دسترسی آسان و ارزان­قیمت به کیفیت مناسب در برقراری ارتباط اینترنتی به صورت ویدئوکنفرانس، می­تواند حتی بخشی از سفرهای درون­شهری با هدف ملاقات دوستان و آشنایان را حذف نماید.



در واقع امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، گسترش دسترسی شهروندان به اینترنت باکیفیت و پرسرعت و نیز ارتقای سطح سواد اینترنتی شهروندان، به منزله یک از مهم­ترین، کارآمدترین و در عین حال کم­خرج­ترین سیاست­های مدیریت تقاضای سفرهای درون­شهری محسوب می­شود. به همین علت است که در طول سال­های اخیر، در مبارزات انتخاباتی برخی از کشورها، با اظهار نظرهایی از این دست مواجه هستیم که: برای کاهش ترافیک در جاده­ها و بزرگراه­ها، باید سعی کنیم ترافیک در بزرگراه­های مخابراتی و اینترنتی به حداقل ممکن برسد. در اینجا نیز می­توان این طور گفت که با فرض ثابت ماندن سایر شرایط، هر چه نسبت قیمت خدمات اینترنتی باکیفیت و پرسرعت به قیمت سوخت کمتر باشد، درصد بیشتری از سفرهای درون­شهری با ارتباطات الکترونیکی جایگزین شده و در نتیجه صرفه­جویی بیشتری در مصرف سوخت حاصل خواهد شد. به این ترتیب سیاستگزاری مناسب در جهت کاهش قیمت دسترسی به خدمات اینترنتی باکیفیت نیز، درست مانند افزایش قیمت سوخت، مشوقی برای کاهش مصرف سوخت خواهد بود و این دو می­توانند به منزله مکمل یکدیگر تلقی شوند.



هم­اکنون، مهم­ترین عاملی که منجر به وجود اختلاف چشمگیر بین قیمت و کیفیت خودرو و نیز خدمات مخابراتی و اینترنتی در داخل و خارج از کشور شده است، به وجود انحصار شدید و پایین بودن سطح رقابت در میان عرضه­کنندگان این دو محصول برمی­گردد. به این ترتیب اصلی­ترین سیاستگزاری مفید برای کاهش قیمت و ارتقای کیفیت این دو محصول، به بسترسازی برای ایجاد شرایط رقابتی، حذف موانع مختلف برای ورود شرکت­های جدید، و نیز تسهیل سرمایه­گذاری خارجی در این دو بخش خواهد بود.



نتیجه ­گیری



همان­طور که نزدیک شدن قیمت سوخت در ایران به متوسط قیمت­های رایج در سایر کشورها از طریق افرایش قیمت سوخت، منافعی را برای اقتصاد ملی خواهد داشت؛ نزدیک شدن قیمت برخی دیگر از کالاها و خدمات به میانگین قیمت­های رایج در اقتصادهای توسعه­یافته نیز، به سود اقتصاد ملی خواهد بود. به عنوان دو مثال مهم، هر گونه سیاستگزاری ای که به کاهش قیمت خودرو (مخصوصا خودروهای کم­مصرف) و نیز کاهش قیمت دسترسی به خدمات باکیفیت مخابراتی و اینترنتی منجر شود، می­تواند علاوه بر ارتقای سطح رفاهی مصرف­کنندگان داخلی، به منزله مکمل طرح هدفمندی یارانه­ها هم محسوب شده و به کاهش مصرف سوخت کمک کند.



برای دستیابی به چنین هدفی، مناسب­ترین راهکار تلاش برای افزایش سطح رقابت در مینا خودروسازان و نیز شرکت­های عرضه­کننده خدمات مخابراتی و اینترنتی­ست؛ مساله­ای که از طریق سیاستگزاری مناسب به منظور افزایش میزان رقابت، کاهش موانع ورود شرکت­های جدید، بررسی عوامل کمرنگ بودن حضور شرکت­های خصوصی در این دو حوزه و تلاش برای کاهش این عوامل، و نیز تسهیل بهره­گیری شرکت­های داخلی از شرکای خارجی امکان­پذیر خواهد بود. ضمنا باید توجه داشت که بلافاصله بعد از افزایش قیمت سوخت و نزدیک شدن آن به متوسط قیمت­های جهانی، انتظار می­رود که نارضایتی بخش قابل توجهی از شهروندان نسبت به بالاتر بودن قیمت برخی از کالاها و خدمات در ایران نسبت به میانگین جهانی، به مراتب تشدید شود. طبیعتا در صورتی که چاره­ای برای کاهش این نارضایتی پیش­بینی نشود، باعث افزایش مخالفت با طرح هدفمندی در میان شهروندان شده و در نتیجه اجرای مراحل بعدی این طرح را با مشکل مواجه خواهد نمود.

















 
 
يخي
۱۳۸۹-۰۲-۲۱ ۱۲:۴۷:۱۶
آقا دست رو داغ دلمون نذارين (311555)
 
حسن
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۱۴:۳۰:۳۵
اگه قراره يارانه ها هدف مند بشه و قيمتها جهاني بشه بايد دستمزها هم باد جهاني بشه ولي در حال حاضر به ريال حقوق مي گيريم و به دلار خرج مي كنيم (312110)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۱ ۱۳:۰۲:۴۶
با تولید انحصاری خودرو در ایران مطمئن باشید قیمتها که پائین نمیاد هیچی تازه برای اینکه سود شرکتها تضمین بشه هم قیمت بالا میره هم موانع برای واردات بیشتر میشه (311569)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۱ ۱۳:۱۰:۵۸
اخه ما کدام کارهایمان با دیگر ملل جهان یکی است که فقط خوروان باشد.شما ببینید در هیچ جاهی دنیا قیمت گوشت و یا مواد پروتئینی مثل ایران بالا نیست.ما اصلا\"تافته جدا بافته از دنیا هستیم مخصوصا\"سیاست (311579)
 
امير
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۱۲:۴۸:۱۸
قيمت گوشت توى ايرلند نمى دونم چنده ولى بعيد مى دونم همه انواع مواد پروتئینی از ايران ارزونتر باشه (مخصوصا مرغ)
ما كه توى كانادا گوشت را چند برابر قيمت ايران مى خريم! نمى دونم شما چطور نتيجه گرفتى گوشت توى ايران از همه جاى دنيا گرونتره؟ من توى چندتا كشور تا حالا زندگى كردم و فقط تو يكى از اونها بعضى مواد گوشتى ارزونتر بوده! (312061)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۶:۰۵:۱۹
چرا دروغ می نویسی مسلمان!! قیمت بهترین گوشت در تورنتو الان با ایران برابری می کند. چند برابر کدام است. (312941)
 
موسایی
۱۳۸۹-۰۲-۲۱ ۱۳:۱۶:۳۲
با عرض سلام .یک دستگاه پارس 86دو گانه سوز داشتم تا سال 87 در شهر ما دهدشت جایگاه گاز برای خودرو ها نبود پس از سال 87و احداث جایگاه CNGخوشحال از بهینه نمودن مصرف سوخت حدود دو الی سه ماه استفاده از گاز عیبی در سیستم اشکارشد به شهر مجاور بهبهان مراجعه نمودم اعلام شد که ریل سوخت گاز خراب شده و قیمت ان 280هزار تومان است رفتم شیراز و در نمایندگی جهانی ان را تعویض نمودم پس از چهارماه مجددا خراب شد با همان ایراد قبلی مجددا انرا تعویض کردم با قیمت 280هزار تومان در صورتی که اگر به جای گاز از بنزین سوپر هم استفاده می کردم به اندازه قیمت سه دستگاه ریل سوخت پول نمی دادم . حال که سومی هم خراب شدبا ایران خودرو تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کردم گفتم که قطعات کیفیت خوب ندارند. استادکار خوب هم که نیست که بتواند مشکل اصلی را پیدا کند کو گوش شنوا بالاخره پس از تماسهای فراوان مرا به شیراز دفتر منطقه ای اقای طالبی حواله دادند . اگر می خواستم که اقای محرابیان را ببینم تا به حال چندین بار دیده بودم و مشکل خود را با ایشان در میان می گذاشتم از هفت خان رستم باید می گذشتم .از خیرش گذشتم ریل سوخت نخواستم خواستم دعا کنم که مسئولین ایران خودرو خیر نبینند و سرو کارشان در زندگی به افرادی مانند خودشان بیفتد دیدم دعای سختی است دلم نیامد . ولی مطمئن باشند که آه این مردم سرانجام دامانشان و ریششان را خواهد سوخت . (311584)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۱ ۱۳:۳۶:۲۳
اگرقيمت خودروهاي داخلي را به سطح قيمت هاي جهاني برسانند از اين به بعد قيمت خودروها به اين شرح است.
پرايد:3500000 تومان سمند ال ايكس 7000000تومان
ال نود 6000000 تومان و ريو 5500000 تومان زانتيا12000000 روآ 3000000 تومان
پس لطفا حتما قيمت خودروهاي داخلي را جهاني كنيد. (311598)
 
سعید
۱۳۸۹-۰۲-۲۱ ۱۵:۱۴:۴۵
باسلام
تا انجایی که من متوجه شدم فقط قیمتهایی که به نفع دولت است هدفمند (گران) میشود ولی بقیه قیمت ها اگر شانس بیاوریم و گران تر نشود ارزان نمی شود (خودرو و خدمات مخابراتی). (311658)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۱ ۱۵:۲۹:۴۲
نه خیر از قرار از خودرو سازان با تعرفه های بالا حمایت میشود. (311669)
 
احسان
۱۳۸۹-۰۲-۲۱ ۱۷:۲۱:۲۸
با توجه به تیراژ اتومبیلهای داخلی و با یک حساب سرانگشتی متوجه میشویمدر صورتیکه سود هر دستگاه پراید تنها یک میلیون تومان باشد و سایپا با فروش 400000 عدد در سال سودی معادل 400 میلیارد تومان بدست میاورد. حال فکر میکنید چه کسی حاضر میشود چنین سودی را از دست بدهد؟؟؟؟ (311707)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۱ ۱۸:۳۶:۴۲
باور بفرمایید مدتی مدید منتظر چنین مقاله ای بودم .اکنون این سخنان را در تاکسی و اداره و ...از بسیاری می شنویم .براستی چرا حتی یک مسول دولتی ، از آقای رویانیان گرفته که در تلویزیون استدلال پرداخت 65000 تومانی نهار در رستوران بین راهی خود و خانواده اش را دلیل بالا بردن قیمت سوخت می داند !!!! ، تا دیگر مسولین چون وزیر محترم اقتصاد و خود جناب ریس جمهور توان پاسخ گفتن به یکی از موارد ذکر شده در مقاله فوق را دارند؟؟؟؟ آیا فریاد رسی هست؟؟؟؟؟ (311735)
 
کورش
۱۳۸۹-۰۲-۲۱ ۱۹:۲۲:۰۷
هر قدرتی در مقابل سود کلان صنایع از رده خارج خودرو سازی کشور با تهدید و تطمیع ساکت میشود اگر کسی اعتراضی کرد بعد از یه مدت کوتاه دیگر خبری نمیشنویم در این اوضاع واحوال خرید زوری مردم از این صنایع ورشکسته من فقط مانده ام که اگر بجای این جعبه های متحرک تصمیم به ساخت کالسکه گرفته شود مردم از کجا الاغ گیر بیاورند به کالسکه هایشان ببندند (311763)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۰۱:۰۷:۲۱
با سلام
من فکر میکنم که اول انقلاب به پیکان میگفتن آهن پاره که مفت به شیخ نشین ها صادر میشه و به مردم جفا میشه بعد از 30 سال از انقلاب وضعیت چه فرقی کرده (311864)
 
مسعود شست چی
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۰۲:۳۲:۱۹
اقا من تازه یه 206 خریدم 15.300 باور کنید اینقدر شانسم بده که قیمت میاد پایین ماشینم میشه 3 تومن!!! اگر قرار باشه قیمت ها پایین بیاد باید دولت پول اضافی که از من و امثال من گرفته رو پس بده!!!!
بد می گم!؟ (311875)
 
masud
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۰۲:۳۲:۳۶
كدام يارانه؟ همش مال خودرو ساز بي كفايت است خودرو 7 ميليوني رو در ايران ميخريم 15 حالا حساب كنيد اين 8 ميليون رو بدي بنزين ليتري 800 تومن هم سوخت چند سال اين خودرو ميشه خلاصه گردن مردمه كه از مو باريكتره نه خودرو ساز (311876)
 
abshenass
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۰۸:۴۳:۰۷
با سلام
مقاله جالبی بود. بنده نیز در صدد تهیه مقاله ای مشابه همین مقاله بودم که شما جلوتر آن را منعکس نمودید. البته موضوع فقط به این نوع خدمات محدود نمی گردد ولی گویند مشت نمونه خروار.
قیمت میوه و گوشت و مواد غذایی در ایران به مراتب از ایالات متحده آمریکا و کشورهای اوروپایی گرانتر می باشد (حتی در بازار روز) در حالی که میانگین در آمد مردم ایران یک دهم میانگین در آمد این کشورها هم نیست. حالا تصور کنید با تورمی که هنوز یارانه ها برداشته نشده شروع شده مردم چه کار می خواهند انجام دهند. (311914)
 
Cave_Man
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۰۹:۴۸:۰۱
با روندی که پیش روست خودرو سازان داخلی مخصوصا ایران خودرو تا مدتی دیگه یک بدنه ماشین به مردم میدهد و بعد میگوید اگر موتور ماشین ، لاستیک و بقیه اجزا را میخواهید باید بصورت آپشن و با هزینه بیشتر خریداری کنید .
من چهار ماه پیش یک 206 سفارشی از ایران خودرو خریداری کردم آن موقع بحث این بود که قیمت خودرو در بازار جهانی پائین آمده و در ایران هم باید پائین بیاید ، این آقایان هم لطف کرده اند برای اینکه مثلا پائین بیاد قیمت ، از ماشین زده بودند چیزی که ما می تونستیم ببینیم این بود که نمد زیر درب موتور ، جعبه ابزار رو حذف کرده بودند و جالبتر اینکه حتی ایران خودرو قبلا یک قرآن روی هر خودرو میداد آن را نیز نداده بودند و جعبه دستمال کاغذی رو هم حذف کرده بودند ..درسته مثلا یک جعبه دستمال کاغذی خیلی بی ارزش هست که بخواد توی ذوق آدم بزنه ولی مهم اینکه ما اینها رو می بینیم معلوم نیست از توی قطعات ماشین چی رو حذف کرده اند یا کیفیت کدام را پائین آورده اند .
الان هم موتور ماشین بعد از چهار ماه برام مثل گنجشک جیک جیک میکنه گارانتی هم بردم فقط یکم آب و دون به گنجشکه دادن که صداش قوی تر بشه
آگهی فروش خودرو ایران خودرو در چند سال آینده :
پیش فروش بدنه خودرو 206 ، سفارشی آپشنهای قابل انتخاب برای خریدار : موتور ، شیشه ، گیربکس ، چرخ ( از یک تا چهار چرخ ) ، ترمز دستی ، سیم کلاج ، و .... (311934)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۱۰:۳۱:۲۳
در ایران کلا مصرف کننده مسئول است.قیمت سوخت را باید جهانی بدهد،قیمت خودرو را هم باید ایرانی ! بدهد چون مسئولیت خانواده های خودروسازان و قطعه سازان را هم باید به گردن بگیرد.
استدلال آقایان برای حمایت از صنعت خودرو واقعاً مسخره است:چند میلیون ! (احتمالاً حدود 1 میلیون )نفر در این صنعت مشغول کارند و ممکن است بیکار شوند.
جالب این که سالی بیش از یک میلیون خودرو پرمصرف غیر ایمن با قیمت 2 برابرتولید میکنیم و در واقع هر سال به یک میلیون مصرف کننده ظلم میکنیم تا آب در دل آن چند میلیون! تکان نخورد.
کسی هم که خودرو 20 میلیونی خارجی را به زور 40-50 میلیون تومان بخرد مرفه بی درد است.باید خودرو 10 میلیونی را 20 میلیون می خرید تا بدبخت رنج کشیده شود! (311954)
 
سید
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۱۰:۵۵:۱۱
من هیچ اعتمادی به طرح به اصطلاح تحول اقتصادی تصویب شده ندارم به چند دلیل:
1. این طرح را دولتی تنظیم کرده که پارسال همین روزها در کشورش (اردیبهشت 88) پیاز به قیمت کیلویی 1000 تومان فروخته میشد و سیب زمینی رایگان!
2. این طرح را دولتی تنظیم نموده است که قیمت خاربار و گوشت را با بخشنامه تنظیم میکند نه با مدیریت اقتصادی بازار (به زور)
3. این طرح را صحن علنی مجلسی تصویب نموده که گاهی مصوبه کمیسیون تخصصی خودش را هم رد میکند!
4. با وجود تمام تجربه ای که نمایندگان در امور تقنین دارند بنده هیچگونه صلاحیتی برای آنها در مورد تصویب چنین طرح بزرگی قائل نیستم و نظر ده نفر کارشناس خبره اقتصادی در بر نظر تمام نمایندگان ترجیح میدهم.
5. این طرح در کشوری اجرا میشود که رانت های اطلاعاتی که آقازاده ها از آن سواستفاده میکنند رایج است و این باعث پولدارتر شدن آنها و فقیرتر شدن فقرا خواهد شد. چون گمان نکنم در طرح تحول پولی خلق بشود بلکه سرمایه جابجا میشود، حال سمت و سوی این حرکت سرمایه به کدام سمت باشد الله اعلم!
6. این طرح قرار است در مملکتی اجرا شود که حرف و حدیث درباره قوه قضاییه آن بسیار است و داستان مثنوی هفتاد من! نمونه ش هم ماجرای مهدی.ه که دارد در باغ های پسته انگلیس عشق و حال میکند. حال تصور کنید این قوه قضاییه میخواهد جلوی سواستفاده های آقازاده های گشنه را در حین اجرای این طرح بگیرد(آقازاده از گرسنگی و نداری بعضی وقتها کارهای بد میکنند وگرنه حقیقتاً افراد شریف و دست پاکی هستند!) (311972)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۱۳:۲۵:۲۱
با سلام
میدانم که چاپ نمی کنید ولی می نویسم.
ملت ما محکوم است به استفاده از تولیدات آشغال و گران داخلی . به هر کشور جهان سومی که می روید می بینید انواع اتومبیل با قیمتهای مناسب در دسترس مردم است حتی اگر آن کشور خودش تولید داخلی داشته باشد. اما در کشور ما قربانش بروم تولیدات داخل را با قیمتی چند برابر تمام شده به ملت میدن و منت هم می گذارند آنوقت همان اتومبیل را با نصف قیمت بلکه کمتر از آن به کشورهای دیگر صادر می کنند.
ضمنا خودرو ساز جدای از دولت نیست یعنی سیاست خودروساز سیاست دولته (312075)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۱۵:۰۳:۳۳
,واقعا من موندم که اینهمه که گفته میشه همه چیز در ایران ارزونه منظور چه کالاییه والله ما هر کشوری رو که میبینیم از خودرو و میوه و برنج و گوشت و مرغ گرفته تا سایر مواد خوراکی و تلفن و... (به غیر از بنزین که الحمدالله اون هم به ماهی 60 لیتر و احتمالاً کمتر محدود شده) ارزان تر از ایران فروخته میشه ولازم نیست خودمونو با اروپا و آمریکا هم مقایسه کنیم با همین کشورهای منطقه و حتی چین و هند و مالزی و تایلند هم اختلاف زیادی داریم
البته در مورد خودرو در زمان کاهش تعرفه واردات من مطمین بودم که عملی نخواهد شد چون بالاخره نمایندگان محترم بعضی مواقع تو سایپا و ایرانخودرو چای میخورند (312127)
 
nader
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۱۶:۳۴:۲۳
با سلام
من از مديران محترم صنايع سوال دارم :
چرا با توجه به اينكه حقوق كاركنان صنايع ( از جمله صنايع خودرو سازي) كمتر از حقوق كاركنان مشابه در كشورهاي ديگر است قيمت خودروها و محصولات توليدي بيشتر از همان كشورهاست؟ مشكل كجاست؟ آيا تاكنون ريشه يابي نموده ايد؟ اين تفاوت فاحش قيمتها به كجا و كدام چاه ويل ريخته مي شود؟ آيا راندمان افراد يا تجهيزات كم است؟ اگر چنين است پس وظيفه مديران چيست؟ و آيا قيمت مواد اوليه بالاست؟ كه بعيد است شركتهاي خارجي قيمت قطعات يدكي خودروها را از خود خودروها گرانتر بفروشند. (312164)
 
کریم
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۲۰:۴۶:۳۸
در این طرح فکر میکنم هدف افزایشهاست و کاری به کاهش ندارند و برنامه ای هم در این زمینه ندارند. (312216)
 
مازیار دینی
۱۳۸۹-۰۲-۲۳ ۰۱:۰۲:۵۴
یکی از بزگترین مشکلات هدفمندی یارانه ها که توسط کارشناسان بیان می شود همین است واین مشکل تنها شامل صنعت خودرو و یا مخابرات نیست بلکه کل صنعت و خدمات را در بر می گیردو ممکن است باعث فروپاشی اقتصاد کشور گردد چون تولید کننده قادر به رقابت با کالای خارجی نیست اگر از تولیدکننده حمایت شود بر مردم و قشر ضعیف جامعه ظلم می شود و اگر از واردات حمایت شود تولید از بین خواهد رفت. (312269)
 
علی
۱۳۸۹-۰۲-۲۳ ۱۳:۰۴:۳۹
بیشتر احساسی نظر داده شده است تا با تحلیل!

خودرو سازی ما عمدتا براساس تیراژ غیر اقتصادی متمرکز است علاوه بر تعرفه سنگین وارداتقطعات - قیمت تمام شده بیشتر قطعات بیش از نمونه وارداتی است و دلیل هم واضح است قسمتی بر می گردد به راندمان تولید ولی عمده دلیل تسهیلات بانکی با سود بالا و تیراژ غیر اقتصادی تولید است . ذکر می کنم که عمده خودرو های ما تیراژ غیر اقتصادی دارند و تها به دلیل کاهش تعرفه اقدام به ساخت داخل می کنند .
دلیل سود بالای بانکها نرخ تورم بالاست ولی به دلیل تثبیت نرخ ارز و عدم رشد آن قیمت ساخت داخل مرتب نسبت به مشابه خارجی رشد می کنتد! نرخ دستمزدها هم همینطور ! به صورت میانگین سالیانه 15 درصد افزایش دستمزد ولی نرخ ارز ثابت!یعنی کاهش مزیت اقتصادی نیروی ارزان
لطفا به موارد زیر نظری بیاندازید:
1- استفاده خودرو ساز اروپایی نرخ بهره پنج درصد با پایه قیمت دلار ( دلار در ایران ثابت است و نرخ واردات براساس نرخ هچ شده و تثبیت شده دلار به یورو می باشد)
خودروسازی ایرانی در عمل نرخ بهره 22 درصد
2- تیراژ میلیونی برای هر مدل برای خودرو ساز اروپایی و سرشکن هزینه تولید به چند میلیون که منتج به نقطع سربسر سریعتر و امکان سرمایه گذاری برای عرضه مدل جدید به بازار می گردد
تیراژ چند هزار دستگاهی تا حداکثر 500 هزار تایی (پراید) خودرو ساز ایرانی
3- تعرفه واردادت فول سی کی دی در 64 درصد برای خودرو ساز ایرانی و درصورت 75 درصذ ساخت داخل 20 درصدی! امری منحصر به فرد در سرتاسر دنیا
4- افزایش نرخ دستمزد پرسنل و مواد اولیه داخلی بین 15 تا 30 درصد در سال و در عوض تثبیت نرخ ارز - یعنی گران شدن بیشتر ساخت داخل هر ساله در قبال واردات ! و عدم تاثیر تورم بر نرخ ارز ! برای خودرو ساز ایرانی !
در عوض نرخ افزایش دستمزد زیر 5 درصد برای منابع انسانی اروپایی و شناوری کامل نرخ ارز بر اساس تورم

جمع بندی :
1- سیاست تثبیت نرخ ارز باعت مرگ تولید داخل است
2- تولید داخل تنها با تیراژ جند ملیونی قابل رقابت با جهان است
3- این رقابت تنها در سایه کاهش هزینه تولید در قبل جوینت شدن با شرکتهای بزرگتر امکان پذیر است
4- ایتم 3 تنها با بهبود شرایط سیاسی امکان پذیر است (312374)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۳ ۱۹:۱۷:۳۱
تاحالا تجربه نشان داده که مسئولین فقط کالاهایی رابه رخ ما می کشند که در ایران ارزان ودر دیگر کشورها گران است.یکبار نشد که بگویند فلان چیز در خارج ارزان ودر ایران گران است.در همه موارد دیگر همین گونه است مثلا می گویند همه کشورها از مردم مالیات برارزش افزوده را اخذ می کنند ولی نمی گویند آن کشورها درعوض چه خدماتی را به مردمشان ارائه می دهند یا می گویندقیمت بنزین در کشورهای دیگر لیتری 800 تومان است ولی نمی گویند درکشورهای اروپایی و آمریکایی سالهای مدیدی است که حقوق یک کارمند3 هزار دلاردر ماه است و حقوق کارگر هم نزدیک به همین. (312427)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۳ ۲۲:۳۶:۳۱
واقعا برای ایران نون شب واجبتره یا ماشین لوکس؟
البته وقتی دیدم مردم چادر نشین ماهواره نگاه میکنند، به حال کشورم تاسف خوردم. انگار برای این مردم ماهواره از خونه هم واجب تره. (312448)
 
مریض
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۰۲:۲۱:۴۰
بابا شماها چه دل خجسته ای دارید، قراره با این طرح هدفمندی یارانه ها یک جراحی بزرگ انجام بشه دیگه، خوب جراحی هم درد داره... دد داره فقط درد داره،
تا حالا شنیدین شیرینی هم داشته باشه... خوب نا گفته نمونه البته برای بعضی ها شیرینی هم داره، پول داره، نون داره و ... مثل دکتر جراح، با پول عمل جراحی به خودش و خانوادش میرسه و حسابی واسه خودش نو نوار میشه دیگه و به بیمارستان میرسه تا تجهیزاتشو بیشتر کنه و بتونه بیشتر عمل کنه، عمل کنه و عمل کنه، در حقیقت باید عملگرا بشه، خوب اونم خرج داره دیگه، کلی کارمند داره دیگه، حق داره دیگه، باید بتونه از پول این عمل ها خرج کار کنان و پرسنل شو بده دیگه. چی؟ نباید بده، واه، پناه بر خدا (312599)
 
مهدی قاسمی
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۰۳:۵۶:۴۳
با سلام
به عنوان یک سایت وزین به نظر میرسد صحت مطالب و آمارها باید قبل از انتشار چک شود.
اینکه قیمت خودرو دو برابر قیمت جهانی است، در مورد خودروهای تولید داخل صحیح نیست. با یک جستجوی ساده می توان صحت آن را آزمون کرد.خوب است مثالی در این مورد زده می شد تا صحت آن قابل آزمون می بود.در مورد خودروهای وارداتی هم با عوارض متفاوتی که گرفته می شود(تقریبا 110 درصد شامل گمرک وعوارض شماره گذاری و مصرف سوخت و پلاک . شهرداری و بیمه و هزینه حمل و ...)، بهای آن چنین افزایش می یابد!
مساله این است که نگاه نادقیق، غیر کمی و نقطه ای در کنار استنتاج ناصحیح آفت ذهنی اغلب ماست. به نظر می رسد به لحاظ اجتماعی و نیز فکری تمایل ذهنی شدیدی به تولیدگزاره های عام و غیر علمی در بین ما رایج شده است. در حالی که در اقتصاد و یا علوم سیاسی اساسا استنتاج روایی چندانی ندارد و گزارهای تولیدی حاصل از این فرآیند ذهنی، اغلب با اشکالات فراوانی در آزمونهای کمی مواجه شده و مردود می شوند.
مثلا در قیمت خودروهای تولیدی داخل بد نیست نگاهی به هزینه های مالی خودروسازان صورت گیرد. تامین مالی منابع از سیستم بانکی در سه سال اخیر با مشکلات عدیده ای مواجه شده است. نگاهی به بخشنامه های فروش خودروسازان نشان می دهد که گاهی در برنامه های فروش آنان تا سی درصد ( سالانه) به مشتری تخفیف داده شده است یا مشتری سود کرده است! ( لااقل خود بنده در جریان کامل صدور تعدادی از آنها بوده ام). در مقاطع زمانی خاصی مدیران خودروسازان به دنبال منابع حتی با نرخ سی درصد به بالا هم رفته اند.
در واقع نبود بازار مالی مناسب و محرومیت تولیدکنندگان از زیرساختها را نیز باید به تحلیل فوق و دلایل بالا بودن قیمتها افزود. مسائل اقتصاد سیاسی ایران کلاف سردرگمی است که گاها تحلیل ها و استنتاجهای ما به جای کمک به باز کردن گره ، آن را پیچیده تر می کند.
طبابت بدون تشخیص درست تنها عارضه پزشکان نیست و دامنگیر اغلب ما شده است تجویز نسخه هایی نطیر آزادسازی واردات بدون تسهیل سایر شرایط برای تولیدکنندگان میخهایی است که توسط دوستان دلسوز و تحصیل کرده، بر تابوت صنعت این مرز و بوم کوفته می شود.
بایسته است که دوستان و بزرگوارن نگاه دقیق تری به اجزای خرد سیستمها داشته باشند و راه حلهای و تحلیلهای کلان را به صرف مشاهده چند متغیر، استنباط ساده روابط و تعمیم آن به کل سیستم ارائه ننمایند. (312605)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۰۸:۰۷:۲۷
سلام
آخ گفتي خودرو وياد اون بندگان خدا افتادم كه پژو خريدند وبعد داخلش سوختن و مردند بابا جان كي به فكر اين مردمه؟ فقط اي كاش هدفمند كردن يارانه تير خلاصي براي اين مملكت نشه . به اميد روزي كه بنزين 1000 تومن بشه ولي اين خودروهاي بي كيفيت وپر مصرف توليد نشه وجون مردم در امان باشه يا حداقل اگر هم توليد ميشه يك پژو 405 را به قيمت يك بي ام و ندهند ميدوني به نظر من اين خودروهاي ايراني چند ميرزه پرايد 1500000 تومن 405 000002 تومن پارس 2200000 تومن و... وصد البته به اميد آن روزي كه وقتي نمايندگان مردم ميرن مجلس به جاي كاهش تعرفه خودرو وبعد هم افزايش اون كه خدا ميدونه چه چيزهايي پشت پرده بود وچه رشوه هايي گرفته شد به ياد مردمي باشند كه اونها را روانه مجلس كردن - من خودم يك خودروي سمن را كه ايران خودرو به يكي از نماينده ها داده بود واون هم توي بازار فروخت را سوار شدم اصلا با اين سمندها قابل مقايسه نبود يعني اگه بخوان ميتونن ولي چون كسي نيت كه بگه چرا و مردم بيچاره هم مجبور به خريد هستن خب واقعا براي چي افزاش كيفيت . ما با همين درآمدهاي داغون كه نصف نرمال جهاني هم نيست ميتونيم بهترين خودروها سوار بشيم ولي ... (312617)
 
ali
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۱۷:۱۱:۵۵
با سلام
من 37 سال سن دارم ولي مي ترسم بميرم و نتونم يك ماشين درست و حسابي با قيمت جهاني آن داشته باشم يادتان باشد اگر مردم اينها را حلال نمي كنم.نميدونم چرا هيچ كدوم از دولتهاي پس ازانقلاب حريف اين خودرسازان بي كيفيت وگرانفروش نمي شوند يا نمي خواهند بشوند؟در ضمن قيمت هايشان سه برابر دنياست،مداركش موخود است!!! (312831)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۶:۱۴:۱۹
خدا دست هر چی دلال، رشوه خوار و دزد و ... را قطع کند که اگر بگویم عامل پنجاه درصد گرانی ها همین شبکه های مافیایی اقتصادی هستند اشتباه نگفته ام.
در شرکت های خودروساز (ایران خودرو را به چشم خودم دیدم) رشوه خواری و باندبازی در انتخاب قطعه ساز گرفته تا تامین غذای کارمندان شرکت موج می زند. یک علت کیفیت پایین قطعات و خودروهای داخلی هم همین فساد اقتصادی است! (312942)
 
ali
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۸:۲۷:۴۱

براي خودم متاسفم كه وقتم رو تلف كردم و نظر دادم.چرا نظراتي كه با رويكردهاي اشتباه مخالفند منتشر نمي كنيد؟
مطمئن باشيد ديگه وقت خودم را صرف ديدن اين سايت نمي كنم!!! (312960)
 
دانیال
۱۳۸۹-۰۴-۲۸ ۱۲:۱۶:۵۲
این عزیزانی که نظر دادن حق دارن، حق قراره هدفمندی صورت بگیره،همه چیز باید هدفمند بشه یعنی ارزونتر،نه این که فقط شاهد گرونی باشیم (337763)
 
امین
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۷:۰۸:۰۸
اولا بازار ازاد یا نسبتا ازاد یعنی همین که قیمت ها منطقی باشد ویا بشود ان هم به صورت خودکار این یک اصل اقتصادی است
اما این امر طبیعتا زمانی را می طلبد تا تعادل ایجاد شود البته اگر این طرح زمین بماند یا بخورد این مملکت دیگر هرگز روی خوشبختی را نخواهد دید. (374475)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.