نظر منتشر شده
۶۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 154152
کتاب گاه بین المللی بیست و پنجم آن طور که هست؛
خداحافظ گاری کوپر، سلام بر ابتذال
بخش فرهنگی الف ،دو شنبه 18 اردیبهشت91
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۵۰
چهار روز از نمایشگاه بیست و پنجم می گذرد و هر که مشتری همیشگی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشد، فهمیده که غرفه ی برخی انتشارات جا به جا شده، برخی عریض و طویل و برخی نقلی و در حاشیه و برخی هم بدون غرفه و محروم از حضور.

باید بررسی کرد و دید که شاخص و معیار تقسیم بندی مساحت غرفه ها چه بوده و آیا واقعاً این معیارها رعایت شده اند یا طبق معمول با تبعیض و اعمال نظرات سیاسی و سلیقه ای توأم بوده است.

این یادداشت در مورد یک مصداق از صدها مصداق خلاف ممیزی ها و خلاف اخلاقی است که در کتاب های نمایشگاه و نیز کتاب فروشی های سطح شهر وجود دارد. در یادداشت های بعدی خواهم گفت که چه می شود که به نظر امثال ما این قبیل مصادیق به شدت خطرناک و مضر هستند و باید نسبت به آنان واکنش نشان داد. خواهم گفت که اصلاً چرا با وجود ذکر مصداقش، باید توضیح دهیم که چرا مبتذل یا مضر است و شاید هم باید توضیح دهیم که اصلاً چرا مبتذل مضر است یا اصلاً مبتذل چیست و این حرف ها کیلویی چند است؟

باید گفت و نوشت که چگونه این منکرات، مفسده ها و حرام های قطعی و کبیره شده است مباح یا برای برخی لذید و مستحب. باید همان طور که عده ای فاسد و منحرف این قدر گفتند و نوشتند و دفاع کردند که توانستند نهادینه سازی ابتذال فرهنگی و ادبیات رکیک را به سرانجام برسانند، ما هم قباحت و وقاحت این سبک روایی و ادبی و این تفکر به واقع بینی را هویدا کنیم. شد، الحمدلله و المنة! اگر هم نشد باز هم الحمدلله که جرأت کردیم تا مانند نیکولایماکیاولی عمل نکنیم و تکلیف را قربانی نتیجه ی احتمالی یا به ظاهر شکست خورده نگردانیم. قطعاً عده ای گلایه مند خواهند شد که "حالا یک چیزی در یک کتابی نوشته اند! چرا مته به خشخاش می گذارید" یا این که "همه چیمان درست شده و فقط مانده همین چند خط کتاب ها؟" یا این که "بابا مملکت سه هزار میلیارد توماناز بیت المالدزدیدند، یک آب هم روش! آن وقت شما آمده اید می گویید بیلمان کو؟!" یا "اگه مردین برین یقه ی فلانی را بگیرید" و از این قبیل فرافکنی ها و اقوال بی ربط. ان شاء الله در یادداشت های بعدی در این باره مفصل تر و جامع تر خواهم نوشت. نقداً برویم سریع تر سراغ مصداق ماجرا.

نام انتشارات... به گوش تمامی طرفداران کتاب و رمان دوستان خورده است. در غرفه ای حدود دو برابر غرفه ی نشر افق پر است از رمان های ترجمه شده ی نامی و برنده جوایز رنگارنگ. فقط بخشی از یکی از کتاب های نشر... را خدمتتان عیناً نقل می کنم و قضاوت با شما. ان شاء الله باقی مصادیق و تفاسیر هم در یادداشت های بعدی خواهند آمد.

این کتاب «خداحافظ گاری کوپر»، نوشته رومن گاری و ترجمه ی سروش حبیبی است.کتابی معروف که چاپ دهمش (زمستان ۱۳۹۰) در نمایشگاه امسال توزیع می شود. شخصاً نه این کتاب را خوانده بودم و نه امثالش را. از عزیزی شنیدم که بخشی از این کتاب جملات زننده ای دارد و اصولاً جزء کتاب هایی است که به عنوان رمان های پر ایراد (از لحاظ ارجاعات جنسی) و به تعبیری رمانی جنسی-درخشان محسوب می شود. [*رمان جنسی-درخشان ترکیبی است که بنده ی حقیر از همین لحظه ابداع و استفاده می کنم و منظورم رمان هایی هستند که آن قدر جایزه می گیرند و تقدیر می شوند و مورد حمایت منتقدین قرار می گیرند و ترجمه و چاپ می شوند و با شمارگان فراوان به چاپ های بعدی می رسند و می فروشند، که مخاطبین مرعوب این محاسن نسبی شده و قبحی ذاتی مانند اشارات جنسی یا ادبیات رکیک را نادیده انگاشته و کاملاً مباح در نظر می گیرند و بعضاً دفاعشان در این دست آثار این است که "ادبیات این کتاب غنی و وزین است، ولی خب حالا چند تا مورد این چنینی هم دارد! حالا شما فقط همان قسمت هایش نظرتان را جلب کرده و سوزنتان روی همان بخشش گیر کرده؟!" و پس از مدتی ممکن است ما به دیدگاه بدبینانه یا بدتر از آن هم متهم شویم.]

خلاصه بر آن شدم تا کتاب را خریده و ببینم دقیقاً تا چه حد این کتاب با وصف الحالی که از آن شنیده ام مطابقت دارد و اگر دارد پس ما چقدر بی عرضه ایم که با وجود ممیزی های سفت و سخت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی –خصوصاً درباره ی ممنوعیت ارجاعات جنسی و استفاده از ادبیات رکیک- چنین رمان هایی آن هم با شمارگان و نوبت چاپ فراوان و در انتشارات گوناگون و با عناوین متعدد دارد کتاب خانه های مردممان را پر می کند و ما هم به نظرمان فروششان هیچ ایرادی ندارد. البته شاید بسیاری به این چنین متن هایی عادت کرده باشند و ذائقه شان به سبب بیماری ناشی از خو گرفتن با چنین کتبی، حتی نثر، ادبیات و جهان بینی اش را بپسندند؛ ولی به نظرم اگر اکثریت جامعه هم چنین نظری داشته باشند، باز هم چنین کتابی هیچ ضرورتی ندارد تا چاپ شود یا بدون رعایت ممیزی منتشر شود.

در صفحات ۱۰ و ۱۱ «خداحافظ گاری کوپر» آمده:
«آخر این هم شد کار، که آدم سر یک طناب را بگیرد و دنبال کون یک قایق روی آب سر بخورد؟ چه حرفها!» ... اگر یک دختر را با یکی از این قایقها به دریا ببرید خود به خود لنگش را برایتان باز می کند. با این قایقها هر بچه ننه ای دون ژوان می شود. باگمورنحق دارد. می گوید تمدن ما تمدن دست خر پلاستیکی است. هیچ چیزش طبیعی و صادقانه نیست. همه چیز مصنوعی است و نقش بازی می کند. اتومبیل، کمونیسم، میهن پرستی، مائو، کاسترو، اینها همه همان ذکر مصنوعیند. یک روز چیکس از تسرمات برگشته بود و حالش خیلی خراب بود! دلش پاک آشوب بود. با دختری خوابیده بود و دختره یکی از آن دیافراگمهایی را گذاشته بود که دموکراتهایکانکتی کات پخش کرده اند و روی آنها نوشته است: «من به کندی رأی می دهم.» می گفت: حالا دیگر آدم نمی داند کجا بگذارد که خیالش آسوده باشد. دیگر یک سوراخ امن پیدا نمی شود. ... اما آن پایین از هیچ کاری رو گردان نبود. آنجا در دنیای خودش نبود، میان غریبه ها بود و بایست همرنگ جماعت شود. تنها چیزی که تحملش را نداشت ساده پرستها بودند، که دنبالش می افتادند. اما او اجازه نمی داد که کسی به ماتحتش دست درازی کند: نه عمو سام، نه ویتنام، نه ارتش، نه پلیس و نه ساده پرستها. آخر مگر می شد که یک جوان بیست ساله از آمریکا فرار کند بیاید سوییس و مالش را تحویل اینها بدهد! ...

این تنها بخشی از دو صفحه از کتاب «فلسفی-سیاسی-جنسی-مبتذل-درخشان»(!!!) خداحافظ گاری کوپر بود! تو خود حدیثی شدیداً مفصل بخوان از مجمل این کتاب و از مجمل دیگر کتاب ها و از مجمل کل کتاب های ترجمه شده.
این تنها چند خط از دو صفحه یک کتاب بود. نمونه هایی از همین کتاب و از کتاب های دیگر می توان ذکر کرد که در همین حد از ابتذال باشد. حال سؤال ما از مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که اولاً با روند طولانی اداری صدور مجوز، چرا چنین کتاب هایی مجوز دریافت می کنند؟ ثانیاً امروز که دیگر بسیاری می دانند این کتاب، بد نام مستهجن و مبتذل است و قطعاً و حتماً به گوش مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد رسیده، چرا لغو مجوز نمی شود؟ البته با در نظر گرفتن احتمالی بعید، می توان گفت که به گوش مسئولین نرسیده و ما هم بر فرض محال می گوییم باشد، تا الآن نرسیده، حال که ما خودمان خدمتتان عرض کردیم ببینیم لغو محوز می شود یا خیر. ثالثاً چرا به چنین کتاب های مجوز اعطا می شود، اما سه سال متوالی است که به انتشارات نشر افکار و اندیشه های شهید آیت الله بهشتی اجازه شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب داده نمی شود؟ این نوشتار اصلا وارد مصادیق اینکه چرا این انتشارات در نمایشگاه نیست نمی شود. اما قطعا وزارت ارشاد می تواند راه حلی بی اندیشد که حداقل افکار خود شهید بهشتی فارغ از سیاسی کاری های سیاسیون ومنتصبین وی، در نمایشگاه انعکاس داده شود.
 
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۱:۰۱:۰۷
واقعاً‌دست شما درد نکنه !!!
هیچ میدونی با این نقدی که نوشتی چقدر به فروش این کتاب کمک کردی !!!! (771945) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۱:۱۶:۵۷
ممکنه به قول شما مثلا این متن حساسیت ایجاد کنه رو اسم این کتاب و چند نفر بی جنبه بدوند بروند کتاب را بخرند اما همین که نویسنده نشون داده ممیزی ارشاد ما بی پدر مادره خودش جلوی دهها منکر اینطوری رو می گیره! (771956) (moderator21)
 
جلال
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۱:۲۹:۰۴
با این حرف شما مخالف هستم چون با چنین اطلاع رسانی هایی امید به نظارت بیشتر هست ولی اگه اطلاع رسانی نباشد نظارتی هم نخواهد بود (771976) (moderator21)
 
Europe
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۳:۰۳:۵۲
من هم موافقم که نویسنده این مطلب دانسته یا ندانسته تبلیغات چی ناشر شده و چند چاب به نشر کتاب اضافه کرده است. البته بیشر به نظر می رسد «دانسته» باشد زیرا اگر واقعاً قرار بود با این نقد کار مثبتی بکند همین نامه را با مثال های دیگر از کتاب محرمانه به مقامات وزرات ارشاد می نوشت. (772044) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۶:۴۶:۲۰
اون کسی که با دیدن این متن بره این کتاب رو با نیت مبتذل بخره حقا که لیاقتش همون اصطلاحات کتاب بوده! (772069) (moderator21)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۹:۱۳:۴۷
آخه سجاد جان اگه هیچی هم نگی، فکر می کنند درست دارند کار می کنند. ادبیات آمریکایی و کلا آنگلوساکسونی این روزگار بسیار فجیع و بدزبان و پر از فحش و لیچار و دری وری است. ادعاهای ما هم که انقلاب ما ارزشی است، گوش دنیا را کر کرده است. در عمل اما ارشاد اصلا توی باغ نیست. مرتب در حال افراط و تفریطه! از یک طرف اگر یک نفر اشاره کوچولویی به یک چیز خلاف عرف بکنه کتابش توی بخش سانسور ارشاد کپک می زند. از یک طرف این دری وری‌های آمریکایی را اجازه نشر می دهند. این رومن گاری یک نویسنده بسیار متوسطی است و کسی نیست که اگر نوشته‌هایش کمی سانسور شود، به جایی بر بخورد. اما وقتی ده تا چاپ به کتابش بخورد، می شود «ادبیات کلاسیک»!
گابریل مارکز در «صدسال تنهایی» چند جا اشاره‌های جنسی وقیحی دارد، اول اجازه می‌دهند چاپ بشود. بعد یک دفعه اجازه نشرش را نمی دهند. بعد می دهند سانسورش کنند. همین آدم یعنی مارکز، سر پیری و در یک قدمی مرگ کتاب بسیار فجیعی نوشته که پر از چرت و پرت‌ها فاحشه‌خانه‌ای است. این کتاب چند سال پیش اجازه چاپ گرفت و چاپ هم شد. بعد سروصدای یک عده که درآمد، جلویش را گرفتند. در حالی که از همان اول باید جلوی آن را می‌گرفتند.
این نوشته دارد این افراط و تفریط‌ها را برملا می کند که کارش هم خوب است. اما جملاتی که از این کتاب نقل کرده خوب نیست. نقض غرض است. امر به منکر است! در ضمن اگر کسی به خاطر این کلمه‌ها نقل شده از کتاب برود کتاب را بخرد خودش یک مشکلی دارد. (772260) (moderator23)
 
Germany
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۷:۰۴:۲۳
برادر رئیس جمهور ارزشی کشور کلی واژه ها و عبارات مشابه استفاده می کند. آنجایش بسوزد. ممه لولو را خورد. نامردها و دهها مورد مشابه. حالا شما به یک رمان نویس خارجی گیر دادی. این حرفها نقل و نبات مردم در کوچه و بازار است. به راننده اتوبوسی گفتم چرا اینقد بوق می زنی گفت چون همه مردم گاوند. این ادبیات کشور است. علتش هم این رمانها نیست. علتش افت فرهنگ جامعه است که در این چند دهه فراموش شده. نکته مهم دیگر آنکه آلوده شدن افرادی که کارشان توسعه فرهنگ و اخلاق و معنویات است به اقتصاد و سیاست باعث شده مردم دیگر به آنها اعتماد و اعتقادی نداشته باشند و ابتذال در جامعه گسترش یابد. (773208) (moderator23)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۱:۲۱:۱۲
اینها از فحشا و فساد نمی ترسند بلکه از سیاست می ترسند نمنه اش بازیگرانی هستند که از لحاظ اخلاقی مشکل دارند ولی چون سیاسی نیستند مجوز حضور در سیما را دارند ولی اگر یک بازیگر موضع سیاسی داشته باشد حذف می شود. شیلا خداداد حدود 1 سال در یکی از شبکه های لس انجلسی کار می کرد بعد از ان خیلی راحت به تلویزیون بازگشت در حالی که ... (771960) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۱:۲۹:۳۴
با این حساب باید جلوی نعوذبالله چاپ قرآن را هم گرفت! چون در آن راجع به مسایل جنسی رهنمودهایی وجود دارد! مشکل شما چیست؟ وقتی مردم دوست دارن این کتاب را بخوانند حتما در آن چیزی یافت می کنند! و گرنه ابتذال یافتنش نیازی به خرید کتاب نذارد! در اینترنت همه جورش هست!!! (771977) (moderator21)
 
ملکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۱:۱۱:۳۹
با سلام
عزیزجان اگر در قرآن در باره مسائل جنسی اشاراتی هست خیلی متین و در پرده ای از حیا عنوان گردیده است مثلا درسوره مبارکه یوسف وقتی زلیخا تمایل خود را به حضرت یوسف نشان می دهد با عنوان (هیت لک)(برای تو آماده ام) بیان می گردد که اوج قضیه می باشد لذا مقایسه ادبیات قرآن در بیان چنین مسائلی با ادبیات نمایش های مبتذل این چنینی انصافا جفای به قرآن می باشد. (772500) (moderator18)
 
داریوش
Germany
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۱:۳۰:۱۷
جالب بود..حتما کتابشو میخرم میخونم.. (771978) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۱:۳۳:۴۱
سلام
نویسنده مورد علاقه ام, این کتاب رو به عنوان یکی از بهترین (یا شاید بهترین) کتابی که در عمرش خوانده, معرفی کرد...
منم دو سال قبل خریدمش...
چه اشتیاقی داشتم...
و خوندم... (قبلا هرگز رمان خارجی نخونده بودم)
کاش نمیخوندم...
مدتها, اوضاعم رو ریخت بهم...
خجالت آوره...
و خداوند, بخشنده و آمرزنده است... (771982) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۰:۱۶:۱۶
رمان خارجي خواندن مانند گوش دادن به موسيقي خارجي است. اگر يك عمر موسيقي سنتي ايراني گوش داده باشي، هرگز نخواهي توانست براحتي با موسيقي خارجي ارتباط برقرار كني. پس شما هم نبايد با خواندن يك رمان خارجي اينگونه به هم بريزي...
كاملاً مشخصه كه شما از محتواي اصلي اين كتاب چيزي نفهميديد. (772392) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۰:۲۴:۴۴
شما می تونستی ادامه ندی! مجبور نبودی تا انتها بخونی!
مسائل جنسی هم جزئی از زندگی ما هستند اگر دربارش حرف زده نشه یا نوشته نشه این باعث نمی شه ازبین بره
خیلی راحت می شه برای کتابهایی با این محتویات را می شه درجه بندی کنند که بدونی این کتاب شامل این مطالب هم هست

باز هم می گم با ننوشتن و صحبت نکردن در این موارد باعث از بین رفتنشون نمی شیم فقط باعث می شیم که اینها شکل دیگه ای بخودشون بگیرند. (772406) (moderator18)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۳:۱۱:۴۱
عزيزم تو جامعه اي كه خطيب جمعه پايتخت باصطلاح ام القراي مسلمين در حضور زن و بچه مردم از مخالفين مي خواهد به مثنوي مولوي مراجعه كرده و قصه كدو را بخوانند شما گير دادي به يك رمان انتقادي از زبان يك جوان عاصي دنياي غرب كه كلاً 3 هزار تا تيراژ داره.
اگه تونستي يه سري به ديوان افتخارات ادبي ايران بزن. منظورم همين مثنوي مولوي ، هجويات وحشي بافقي ، هزليات سعدي و اشعار عبيد زاكاني است.
عزت زياد (772753) (moderator23)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۲:۱۳:۴۷
مشکل این بخشی که نقل کرده بودید چی بود حالا؟ (772009) (moderator21)
 
علی و.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۹:۵۴:۲۴
مشکل این بخش، دقیقا همین سوال شماس!
انقدر این مسائل در این 10-12 سال تکرار و عادی شده که جنابعالی حتی متوجه مشکلش نمیشی. (772341) (moderator23)
 
Czech Republic
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۲:۲۶:۳۴
این چیزها مهم نیست؛ ممیزی فقط برای کتابهای فلسفه و علوم انسانیست. (772020) (moderator21)
 
یمنیک
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۳:۵۶:۰۵
طبق قانون ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برگرفته از ظوابط نشر کتاب است و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1389 تصویب کرد ه است ؛ این کتاب نمی تواند مجوز انتشار عمومی بگیرد . (772054) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۴:۳۸:۲۲
وای بر ما که در کشورمان کسانی به خود حق می دهند که کتاب فوق العاده ارزشمند و دوست داشتنی، و بسیار پر معنای "خداحافظ گری کوپر" را مبتذل بخوانند. این سوال واقعا برای من حل نشده باقی مانده که این آقایان که "فارغ" را "فارق" می نویسند، به استناد چه دانش و پشتوانه ی علمی و فرهنگی به خودشان حق می دهند که اثر نویسنده ی بزرگ بین المللی جناب "رومن گاری" با ترجمه ی مترجم فرهیخته "سروش حبیبی" را "مبتذل بخوانند؟ آقای "گاری"، جناب "حبیبی" من از طرف همه ی دوستداران آثار شما، عذرخواهی می کنم که بخشی از مردم سرزمین ما چنین کوته فکر هستند. (772059) (moderator21)
 
سیاوش
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۰:۰۵:۳۳
عذر می خواهم دوست عزیز
پذیرفتن دربست یک مطلب به صرف اینکه رومن گاری گفته خودش نوعی کوته فکری است (772371) (moderator18)
 
احسان رستگار-نویسنده
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۳:۰۲:۴۱
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با اهداء سلام و احترام خدمت مخاطبین محترم یادداشت و سایت خبری-تحلیلی «الف»
در مورد اظهار نظرات پیرامون این که آیا چاپ این چنین مطالبی قانونی و مشروع است یا خیر، همه را ارجاع می دهم به قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز فتوای مرجع تقلید هر شخص. قویاً همه ی قوانین جمهوری اسلامی و همه ی مراجع چاپ این چنین مطالبی را خلاف قانون و خلاف شرع می دانند.
و یک نکته درباره غلط نگارشی باید عرض کنم که بنده اصلاً از «فارغ» در متنم استفاده نکردم. یکی از دوستان الف که پیش از یادداشت خواسته بود تیزی و تند انتهای آن را بکاهد، از این کلمه استفاده کرده و اشتباهاً آن را با قاف نوشته که مسئولیتش هم طبیعتاً متوجه بنده نویسنده نیست.
اما به هر حیث ضمن تشکر از مخاطبی که غلط یکی از دوستان را گرفت، عرض می کنم که شما که این قدر ملالغتی و حساس هستید در مورد ظاهر و املای یک لغت، بد نبود کمی هم حساس بودید در مورد مسائل اخلاقی و مبتذل.
نشانی یادداشت اصلی که در وبلاگم درج کرده ام در زیر آمده است:

http://ehsanrastgar.blogfa.com/post-1391.aspx

با تشکر!
یا علی!
در پناه حق!
احسان رستگار - نویسنده ی یادداشت (772735) (moderator23)
 
حمید
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۵:۳۴:۲۸
علیکم السلام

اولاً این که در مطلبتون ما رو ارجاع دادین به قانون و فتوای مراجع خدمتتون عرض کنم که همه آن ها با ترویج فساد و فحشا مخالفند نه نام بردن از چند عضو بدن اون هم برای افرادی که ظرفیت کتاب و کتابخوانی رو دارن!
دوماً شما در وبلاگ خودتون اسم انتشاراتی رو بردین و به خاطر همین یه کتاب به خواننده های مطلب این چنین القا می فرمایید که این انتشاراتی با این مطالب مناسب نمایشگاه و ملت ما نیس و این کار بدون خوندن بقیه کتاب های این نشر اشتباهه.
خلاصه عرض می کنم که خدماتی که این انتشاراتی با انتشار کتابهای عموماً داستانی به اهل فرهنگ انجام داده به مراتب از افرادی که با انتشار و تاکید بر کتاب های بی محتوا در زمینه های علوم انسانی و ارشادی انجام می دن بیشتره.

محض اطلاعتون عرض می کنم، پارسال پدرم از نمایشگاه چند کتاب از یک انتشاراتی معتبر راجع به مهدویت خرید. در یکی از اون کتاب های صراحتاً گفته شده بود که «شهادت امامان شیعه در زمان خلفای اموی و عباسی از توطئه های قوم یهود بوده است»!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

آدم به کی دردشو بگه؟ (773062) (moderator23)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۷:۳۸:۵۱
ارشاد مشکل داره چون توی رد کردن کتاب ها دنبال فرهنگ خودمون نیست، چیزی خلاف دولت نباشه مجوز میگیره، حالا داستان ... هم باشه. (772083) (moderator21)
 
بهروز
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۷:۵۵:۰۷
هرچند اول كار خود ت به بسياري از مصاديق منكر اعتراف كرده اي وهدفت نيز منع مخاطب از بكارگيري اين ارجاعات در نقد نوشته سر تا پا متناقض نمايت است ، ولي با وجود اين، همه ان ارجاعات وكلي مصاديق منكر ديگر در اين مملكت كه روزانه از زير دست دستگاه عريض وطويل دولت در ميرود پاسخ خوب ودندان شكني به لا طايلات حضرت عالي است ،اگر چه جواب بنده به حضرت عالي از جنس ادبيات است وان هم اينكه اين درست كه دست ودل وايمان جنابعالي از خواندن اين متن جنسي كتاب لرزيده ،ولي خواننده هاي حرفه اي ادبيات ورمان كه كمتر از 3000نفرند مثل جنابعالي نيستند وجنبه دارند واز متن هاي بي پرده تر از اين هم دست ودلشان نميلرزد اين بدبختهاي رمان خوان دنبال امانت داري وصداقت در ترجمه هستند ونه چيز ديگر ،البته حتم دارم جنابعالي هنوز بر سر ايمان خود مانده اي واين نشانه خوبي است وميتوان نتيجه گرفت اين چند خط اطلاعات مستهجن در عصر ماهواره واينترنت چندان هم نبايد جدي گرفته شود ،حضرت عالي اگر نگران اخلاقي چرا به عدم صدور مجوز چاپ رمان كلنل دولت ابادي اعتراض نميكني كه نويسنده اش سر پيري از تامين مخارج زندگي عاجز است يا به نظر شما خطر يك سريال ضد بنيانهاي خانواده شبكه من وتو با انهمه مخاطب بيشتر است يا چند خط از كتابي با تيراژ 3000تا ،اتفاقا در اين ملك گل وبلبل ويارانه سانسور ومميزي وخود سانسوري هست وخوب هم هست مثل مميزي نام دزدان بيت المال كه هميشه خدا دوحرف از اسمشان در مطبوعات وسيما پخش وبقيه نامشان سانسور ميشود يا اسم ومشخصات سياسيوني كه مورد غضبندوعده اي خوش ندارند اسمشان را هم بياورند همه اينها مصاديق سانسورند وشما زياد جوش نزن فقط جهت روشن شدن موضوع وپايين امدن جوش اگر وقت كردي سري به مثنوي مولوي يا هزليات وطيبات سعدي ويا ديوان سانسور نشده عبيد زاكاني بزن تا هم انبساط خاطري برايتان شود وهم از امتزاج هزل وعرفان را در ادبيات كهن خودمان كيف كن وزياد نگراني به خودت راه نده واجازه بده اهل قلم هم دوزار كاسبي كنند (772100) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۷:۵۷:۰۴
یادش به خیر زمان انتخابات
وقتی که متن بعضی از کتابهای چاپ شده زمان رئیس جمهور قبل رو تیتر کرده بودند و میگفتند ترویج ابتذال صورت گرفته
کاش متن اون کتابها را با این کتابها مقایسه میکردید. آیا یکی از این جملات در کل کتابهای اون دوران پیدا میشد؟
چرا ترویج ابتذال فقط یعضی وقتها اون هم دم انتخابات بد میشه؟ (772102) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۸:۱۶:۵۹
قیمتش چنده؟ (772133) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۸:۳۳:۱۶
شما اول "فارغ" را درست بنویس .نوشته ای : "فارق"

بعد راجع به رمان و ادبیات و سیاست و فرهنگ نظر بده.
عجب زمانه ای شده است. این کلمه را که در سوم دبستان یاد میدهند بلد نیستی و راجع به زمین و زمان تکلیف میکنی به همه عالمیان! (772161) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۸:۳۵:۵۰
آقا فارق تو عشق است. مجيد جان اون فارغِ فار
غ (772167) (moderator21)
 
علی ص
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۸:۳۵:۵۲
شما که کتاب رو نخوندی بیخود میکنی راجع بهش نقد می‌نویسی. آدم متاسف میشه که از کتابی اینچنین فقط ارجاعات جنسیش مد نظر شماها قرار میگیره... شما چیکار کردین که مغزتون از زیر شلوار فراتر نمیره؟ چیکار کردین که نمی‌تونین اون همه اون همه حجم تفکر توی کتاب رو ببینین و فقط چارتا شوخیش که تازه اونم به اقتضای شرایط یه جوون از جامعه بریده‌ است میچسبین؟ تازه اونم خودتون نخوندین و از دوست رفیق پسرخالم گفت دریافت میکنید... (772168) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۸:۳۶:۲۴
هنگامی که آثار دلسوزان و سیاسیون انقلاب دوست را جمع کنند ناچار هستند اینها را جایگزین کنند. البته این یک خط فکری قوی است که جوان ها را مشغول این امور کنند تا از سیاست و توجه به انحرافات مسوولان و انتقاد و . . . به آنها دور شوند. [...] (772170) (moderator23)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۸:۵۳:۵۶
شما اگر ناراحت مي شويد نخوانيد! اين كتاب يكي از برجسته ترين نوشته هاي رومن گري است.
توصيه مي كنم كتاب ميعاد در سپيده دم رومن گاري را بخوانيد... (772218) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۸:۵۵:۳۰
اگر کسی فکر کند دولت احمدی نژاد دولت مدهبی هاست بزرگترین اشتباه را کرده (772221) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۹:۰۲:۳۹
انصافا با تمام وجودم از نویسنده و سایت الف تشکر می کنم ؛ خواهش می کنم پی فحش ها و ناسزا ها را به تنتان بمالید و امثال این نقد ها را بیشتر چاپ کنید تا همه بفهمند در بازار کتاب چه اتفاقی در حال رخ دادن است ؛
واقعیت این است که امثال این نوشته ها به حدی زیاد شده که انگار دیگر قبیح نیست و امثال ما نیز به دلیل عدم اشاء فحشاء دائما از ذکر آنها خوداری کرده ایم، خداوکیلی بگذارید یک بار هم که شده این ابتذال ها درست به مسئولان منتقل شود ؛ یادم می آید چند سال پیش یک مجموعه داستان خریدم که از نویسنده ای ایرانی بود ؛ کل داستان های این مجموعه به قدری ( جنسی - درخشان ) بودند که من در حضور بعضی از مسئولین قسم خوردم که اگر مسئولین وزارت ارشاد بتواند سه صحفه از این کتاب را در حضور خانواده خود با صدای بلند بخوانند من به آنها جایزه خواهم داد ؛ فقط به عنوان نمونه ذکر می کنم که نام داستان آخر این مجموعه بود " با تشدید روی جیم" و باید توضیح بدهم که با خواندن داستان روشن می شود که منظور نویسنده ( با کمال پوزش) لغت جنده است که جیم آن با فشار و تشدید تلفظ شود و داستان در مورد پدری است که به دختر خود توضیح می دهد که مادرش پیش از اینکه با او ازدواج کند جند... بوده است
واقعا این داستان را می توان با صدای بلند در حضور خانواده خواند؟ (772229) (moderator23)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۷:۴۲:۵۴
برادر من مگه واجبه کشما داستان رو با صدای بلند برای خانواده ات بخونی؟! (773261) (moderator23)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۹:۰۳:۲۷
دوست عزیز . اگرچه به نظر حقیر این نوع فرهنگ اشاعه شده تو کتاب با عقاید ما سازگار نیست اما مشکل از جای دیگه است .
ما امروز توی دنیایی زندگی می کنیم که دائما در معرض مواجهه با فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی هستیم که مباینت کلی با فرهنگ ما دارن همین صفحه اصلی یاهو رو نگاه کنید. از هر دو سه تا تیتر یکیش درباره مسائلی حرف میزنه که شما نگرانش هستید .

ما دو تا راه داریم یا ارتباط خودمون رو با جهان خارج کلا قطع کنیم یا دنبال یه راه چاره دیگه باشیم . همین کتابی که شما می فرمایید نهایتا ده بار هم که تجدید چاپ بشه با این میزان تیراژ کتاب عدد قابل توجهی نمیشه اما فیلم های قاچاقی که تو هر کوی و خیابان هزارن نسخه اش به دست مردم میرسه، غوغای بشقاب های ماهواره ، اینترنت و فیلتر شکن و فیس بوک ......... با این ها چه باید کرد؟
فکر نمی کنید برخورد خذفی به عنوان تنها راه کار گول زدن خود ادم نیست؟ اونم تو جهان امروز که با یه گوشی موبایل و بلوتوث روشن تو مترو یا اتوبوس تصاویری رو می بینی که هزاران کتاب ضاله به گرد پاش نمی رسن؟

باید دنبال یه راه دیگه بود اگرچه به قول شما شاید اختلاس و تخلف از قانون به این موضوع ارتباط ظاهری نداشته باشه اما یه نکته ای رو فراموش نفرمایید اگه مردم یه جامعه احساس کنن مسئولین به چیزی به عنوان ارزش تبلیغ می کنن در عمل اعتقادی ندارن ناخوداگاه باور هاشون به اون ارزش ها کم رنگ میشه و از همین جاست که اصلی ترین عامل اضمحلال فرهنگی قوت می گیره .............. (772230) (moderator18)
 
کتابخون
Finland
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۹:۰۵:۱۱
آقا شما نخون خب مشکلت همینه که کل کتاب رو نمی خونی مثل برادران سانسور چی گزیده خونی بعدم برادر من به تیراژ کتاب نگاه کن رفته رو 1000تا بخاطر همین دیدگاه های شما واقعا برای شما و امثال شما متاسفم کتابهای گاری کوپر هم ممنوع شد با شما معنی همه چی رو داریم می فهمیم دست اقای توکلی واقعا درد نکنه واقعا بازگشت به سالهای اول انقلاب ارزو شده (772236) (moderator23)
 
دانشجوی ادبیات
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۹:۲۱:۴۶
نویسنده مطلب همانجور که خودش هم اذعان کرده اهل مطالعه رمان و ادبیات داستانی نیست اما چون شنیده که در این رمان اشارات جنسی هست رفته و آن را خریده تا باعث لغو مجوزش شود. متاسفانه چنین افرادی به خاطر فقدان درک ادبی لازم، از دنیای داستان و ادبیات و عرف حاکم بر آن بی خبرند و اگر کار به دست آنها باشد شاهکارهای ادبی خودمان مثل گلستان، مثنوی، خسرو و شیرین، هفت پیکر ، شاهنامه و ... را هم زیر تیغ سانسور تکه تکه می کنند.
ای برادر قصه چون پیمانه است
معنی اندر وی بسان دانه است
دانه معنی بگیرد مرد عقل
ننگرد پیمانه را گر گشت نقل
.............
هر جدی هزل است پیش هازلان
هزلها جد است پیش عاقلان (مولوی)

ممنونم اگر منتشر کنید. (772279) (moderator23)
 
دارابي
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۰۹:۴۷:۱۴
واقعا عجيبه !
آدم تعداد اظهار نظر ها رو در مورد اين مقاله مي بينه حق مي ده به نويسنده كه نگران باشه، درمورد مسايل سياسي و معيشتي يا علمي هم اينقدر شلوغ نمي كنن!
خداوند ما را از هرزه گويي (گفتار لغو) بر حذر داشته و من فكر نمي كنم از لابلاي اين الفاظ ركيك اخلاق، عرفان، بينش و در كل نزديكي انسان به خالق(كمال) حاصل بشه.
"روزي كه زبانهايشان به ضرر آنها شهادت دهد...."
رجوع كنيم به فطرت، خوب يا بد بودنش واضحه. (772329) (moderator18)
 
اشکان
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۲:۵۲:۴۲
شما اول لطف کن و تمام کتاب رو بخون بعد بیا نتیجه‌گیری کن. از نزدیک به 300 صفحه رمان چند جمله نقل می‌شود و شما نتیجه می‌گیرید که از این کتاب فلان و بهمان حاصل نمیشه یا میشه! کمی بیشتر برای اظهارنظر در مورد رمانی که در سطح اول ادبیات جهان است وقت بگذارید. یا وقت بگذارید یا اصلاً چیزی نگید. آدم قضاوت نکنه بهتر از اینه که با سه سوت راجع به یک آدم یا یک کتاب سیصد صفحه‌ای قضاوت کنه. اصلاً شاید در صفحات بعد مشخص شود این آدم به اصطلاح آدم بده‌ی قصه است! یعنی خیلی عامیانه می‌گم‌ها. شما اینو فرض کن.
امان از قضاوت‌های سطحی و ظاهری. (772714) (moderator23)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۰:۳۱:۳۱
مثل شبکه های ماهواره ای.
روی بی بی سی پارازیته اما فارسی وان و پی ام سی با قدرت کار میکنه (772421) (moderator18)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۰:۴۳:۵۲
علاوه بر اینکه با دوستان موافقم که کتاب را کامل نخوانده‌اید، همین قسمتی که نقل قول کرده‌اید نیز نقد شدید و عریانی از فرهنگ و تمدن غرب به زبان یک جوان عامی و درس نخوانده است. ممیز ارشاد برخلاف شما کتاب را کامل خوانده و مفهوم را درک کرده است، و من از او تشکر می‌کنم که به این کتاب مجوز چاپ داده است. (772443) (moderator18)
 
ابله
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۴:۵۴:۰۸
مهدی عزیر
اگر نقد را خوانده ای باید متوجه شده باشی که منظور منتقد اشکال به محتوی داستان نیست بلکه اشکال به ادبیات داستان است؛ اگر مفهوم خوب را هم با ادبیات بد بیان شود باید از ارائه آن جلوگیری شود (772985) (moderator23)
 
علیرضا
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۱:۳۴:۱۸
تربیت اروپایی (۱۹۴۵)
ریشه‌های آسمان (۱۹۵۶)
میعاد در سپیده‌دم (۱۹۶۰)
سگ سفید (۱۹۷۰)
خداحافظ گاری کوپر (۱۹۶۵)
لیدی ال (۱۹۵۷)
شبح سرگردان
رنگ‌های روز (۱۹۵۲)
پرنده‌ها می‌روند در پرو می‌میرند
تولیپ یا لاله (۱۹۴۶)
بادبادک‌ها
زندگی در پیش رو (۱۹۷۵) (با نام مستعار امیل آژار)
مردی با کبوتر
شب آرام خواهد بود
این همه کتاب ناب درجه یک از یک نویسنده درجه یک با تفکر خاص و برگرفته از اگزیستانسیالیسم رومن گاری را یک نویسنده بی‌نظیر در ادبیات روایی کرده است. انسان شرمنده می‌شود وقتی در کشورش کسانی نقد ادبی می‌نویسند که به جرات می‌توان گفت پشیزی از ادبیات کشور خودشان هم نمی‌دانند. چه برسد به ادبیات غرب. بدیهی است وقتی کسی از ادبیات چیزی نفهمد٬ در قالب گیر می‌کند و از همین مثال‌هایی که زده‌اید فراتر نمی‌رود و تازه به این بهانه شاکی می‌شود که چرا جلوی این کتاب را نمی‌گیرند. سانسورچی‌های قیچی به‌دست بی‌سواد مآب.
خدا کند زنده باشیم و ببینیم روزی که مملکت از قدرت و حیطه اختیار چنین انسان‌هایی رها شده است و در هر موضوع متخصصان امر بر سر کارند. کسانی که راه مقابله با اندیشه را اندیشه می‌دانند. نه حذف اندیشه. (772548) (moderator18)
 
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۱:۵۶:۲۶
"ولی به نظرم اگر اکثریت جامعه هم چنین نظری داشته باشند، باز هم چنین کتابی هیچ ضرورتی ندارد تا چاپ شود یا بدون رعایت ممیزی منتشر شود."
چه را خودان را عالم تر ، داناتر و مومن تر از ديگران مي دانيد مگر شما كه هستيد جاي اكثريت تصميم بگيرد اين حق را از كجا آورديد "
اين قدر گير بدين تا همين چند تا كتاب هم كه مجوز مي گيرند توقيف شوند خواهشا يك سري به مميزي ارشاد بزنيد بينيد چه خبر ؟ چند هزار عنوان كتاب مجوز نمي گيرند (772592) (moderator18)
 
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۲:۰۷:۲۵
دو نگاه وجود دارد ارائه آثار صرفا ٌ اسلامی و پیرو دین و اسلام یعنی ارائه اسلام از طریق ته قیف به بالای سطح اصلی آن و دیگری ارائه همه فرهنگها و در کنار آن افزودن آثار دینی
از یک منظر دین درکشور فراگیر می گردد و قاچاق کتبها و متون اتفاق می افتد و از سوی دیگر قدرت چالشی اسلامی پهنه گرفته و گسترش می یابد و محیط اجتماعی را به اندازه نیاز رجوع کننده آبیاری می نماید
و اما راه سوم بهره گیری از هردو روش و انتقال بخش اول با یارانه های مطمئن و بخش دوم فیلترینگ موضوعات مستهجن است که می بایست حادث گردد (772610) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۲:۲۱:۲۴
معمولا آدم وقت مطالعه در یک فضای ذهنی خصوصی قرار مگیره.و همه آدما در ذهنشون خیلی تصورات می تونن داشته باشن که نیازی هم به خوندن کتاب نیست حتی خود جنابعالی آقای نویسنده مطلب.شما هم که اول حرفاتون با شدت زیاد کسر منزلتتون میشد کتاب رو بخری پس اگه به نظرت جایی ازش مستهجنه اونو انتخاب نکنید و در درض دید عموم قرار ندید (772650) (moderator23)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۲:۲۶:۵۵
خواهر من از نمایشگاه یه کتاب ایرانی نه ترجمه ای خریده بود که توش از کلمات جنسی س.. استفاده شده بود!!! اسم کتاب خاطرم نیست متاسفانه. چی میگید شما!
زمان خاتمی ازین کارا میکردن کفن پوشا میریختن تو خیابون!
نظارت نداره این مملکت؟ (772660) (moderator23)
 
حمید
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۲:۳۶:۲۳
ممنون از دوستان که جواب این دوستمون رو دادن. اما بد نیست یادآوری کنم که احتمالاً این دوستمون اهل کتاب و رمان نیست. اگه بود می دونس که رمان باید آزاد باشه به این معنی که بتونه لااقل در توصیفات وقایع، احساسات و تفکرات در زندگی آدمی چیزی رو از قلم نندازه. برای مثال فیلم های ایرانی رو در نظر بگیرید که برای نمایش زندگی زناشویی از نمایش کوچکترین ارتباطاتی که روزانه هزار بار بین زن و مرد اتفاق میفته ناتوان هستند و حتی زن نمی تونه دست شوهرشو بگیره. اگر عاقلانه و دور از غرض ورزی به این قضیه نگاه شه متوجه می شیم که نه تنها این صحنه ها و توصیفات تن کام خواهانه (فارسی شده اروتیک یا شهوت انگیز) نیست بلکه توصیفی طبیعی از وقایع درون ذهن قهرمان داستان و احتمالاً خیلی از جوانان دیگر است که در کلیت داستان به خوبی جای داده شده است.
ای کاش آقای نویسنده داستان را کامل می خواندند و از طرفی از درد دل بسیاری از جوانان خبر داشتند که در دوره ای از زندگی از زیر بار مسئولیت ازدواج شانه خالی می کنند تا آزادی شخصی آن ها نقض نشود و نکات ظریف دیگری درباره زندگی جوان ها مانند بحث های سیاسی بیهوده و روشنفکربازی های دانشجویی که در لابلای رشته های داستان به ظرافت تنیده شده است. خلاصه این که اگر این داستان در محتوا و ادبیات خود چیز شاخصی جز ابتذال ( که نویسنده می گوید) نداشت این همه مورد اسقبال قرار نمی گرفت.
دست آخر این که اظهار نظر شما از باب مطرح شدن نظرات دیگر و تعامل فکری سودمند است اما از خداوند خواستارم که این گونه نگاه ها بر فرهنگ مسلط نشود که نتیجه آن به سیاست و اقتصاد تسری پیدا خواهد کرد. به نظر من سیل جوانان و تحصیلکرده ها به خارج از کشور الزاماً نه به خاطر درآمد بالاتر و زندگی با آزادی های غربی بلکه به خاطر اقناع نشدن از لحاظ فرهنگی و اجتماعی است که یکی از دلایل آن تحدید شدن فضای فرهنگی و اجتماعی توسط برخی از مسئولین است. (772684) (moderator18)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۷:۱۷
این نقد، مبتذل ترین نقدی (از لحاظ فکری و ادبی) بود که از یکی مهمترین آثار اگزیستانسیالیستی می شد کرد...
این نقد رو می تونین راجع به بیشتر شاهکارهای رمان های خارجی مثل صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز و آثار آلبر کامو داشته باشین. متاسفانه شما سطح خیلی نازک از دریای بی انتهای معنای این جور آثار رو دیدین... فقط می شه برای امثال شما تاسف خورد (772700) (moderator23)
 
ايمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۳:۱۴:۳۱
واقعا بايد به حال اين "بخش فرهنگي(!) الف" گريه كرد كه اينطور ناشيانه و غيرادبي دارن يه اثر شاهكار از يه نويسنده خوشفكر رو به اصطلاح نقد ميكنن. شما چند كلاس "سوات" ادبي دارين كه اينطور همچين اثري رو با معيارهاي اسلامي خودت مي سنجي؟!
"جنسي-درخشان"؟؟؟ گرفتي مارو؟؟؟!!! نمرديم و شما هم نوع ادبي خلق كردي!! والله همچين نقدهايي رو تو كشور ديگه اي (اونم تو سايت خبري!) چاپ كنن ملت ميخندن بهشون! شما كه همه چي رو به مسخره گرفتين، اينم روش. ميگي چون جنسي-درخشانه(!) جايزه زياد گرفته؟!!! خوت فكر كن چي گفتي!!!عزيز من، به مقوله اي كه سوادشو نداري وارد نشو! والله بهت نميگن بيسواد. (772757) (moderator23)
 
کوروش
United States
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۴:۴۶:۴۸
شماها لیاقت همچین کتاب هایی رو ندارید.شاهکار ادبی رومن گری رو اسمش رو گذاشتی ابتذال؟
اصلاً شما در حدی نیستی که درباره این کتاب نظر بدی.حوصله بحث ندارم.خسته شدیم از بس خزعبلات شما افراد معلوم الحال رو در مورد هر موضوع که دنیا تاییدش کرده و مردم هم بهش علاقه دارند شنیدم و خوندم.آخه نمیشه هر چیزی رو که طیف فکری شما و امثال شما قبول نداره مبتذل و فاسد باشه.بس کنید تو رو خدا (772969) (moderator23)
 
United States
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۵:۰۷:۴۱
خجالت نمی کشید علیه یکی از شاهکارهای رمان نویسی با جدا کردن چند خط شانتاژ می کنید ، با زاویه نگاه شما داستان یوسف هم قابل چاپ نیست ، (773003) (moderator23)
 
محمد مطلق
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۵:۲۳:۵۸
دوست عزيز يكي از مشكلات ما در كتابخواندن همين حسي است كه شما داريد يعني ( نكته سنجي) اساسا رمان براي اين نكته‌ها كه شما با نكته سنجي انتخاب كرده ايد نوشته نمي شود رمان پشت سر خود داراي يك جهان بيني است كه روش نكته سنجي در خواندن و يا بهتر كه بگويم مچ گيري مانع از درك آن مي شود خيلي جالب است كه اين رمان در جهانبيني سياسي خود بسيار كتاب ضد آمريكايي و در جهانبيني فلسفي خود بسيار انساني است و شما عاجز از درك آن خواهيد بود. مي خواهم بگويم ايدئولوژي مسلط در جامعه ما حتي عاجز از درك " خود" شده. نمي داند چه كتابي به دردش مي خورد چه به دردش نمي خورد، نمي داند چطوري خودش را توجيه كند و به چه زباني. كتاب اغوا در ايران ممنوع مي شود درحالي كه محتواي آن همان چيزي است كه جمهوري اسلامي مي خواهد يعني " ترويج حجاب" نويسنده اين رساله فلسفي كتاب ديگري دارد به نام آمريكا كه يكي از ضد آمريكايي ترين كتاب هايي است كه تا كنون نوشته شده اما در ايران يك بار و هزار دانه چاپ و بعد فراموش مي شود. اما كتابهايي هم هستند كه صدا و سيما برايش تبليغ مي كند، روزنامه ها برايش مي نويسند... كار به مجلس و.... مي كشد از فلان نويسنده خارجي كه نمي خواهم اسم ببرم اما حاضرم بنشينيم و باهم يك بار بخوانيم و برايتان شرح بدهم كه تا چه اندازه اين كتاب يا كتابهاي مثل آن ضد ايراني و ضد جمهوري اسلامي است. دوست عزيز غربي ها مثل ما رختخواب را يا اتاق خواب را سانسور نمي كنند. اگر خوشتان نمي آيد و يا مي خواهيد كاملا خود را از اين امكان ها محروم كنيد خب بگوييد "رمان نوشتن و رمان ترجمه كردن ممنوع و تمام" رمان يعني زندگي و اين نكته هايي هم كه شما يادآور شده ايد جزئي از زندگي است.... (773037) (moderator18)
 
محمد مطلق
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۵:۲۴:۵۷
دوست عزيز يكي از مشكلات ما در كتابخواندن همين حسي است كه شما داريد يعني ( نكته سنجي) اساسا رمان براي اين نكته‌ها كه شما با نكته سنجي انتخاب كرده ايد نوشته نمي شود رمان پشت سر خود داراي يك جهان بيني است كه روش نكته سنجي در خواندن و يا بهتر كه بگويم مچ گيري مانع از درك آن مي شود خيلي جالب است كه اين رمان در جهانبيني سياسي خود بسيار كتاب ضد آمريكايي و در جهانبيني فلسفي خود بسيار انساني است و شما عاجز از درك آن خواهيد بود. مي خواهم بگويم ايدئولوژي مسلط در جامعه ما حتي عاجز از درك " خود" شده. نمي داند چه كتابي به دردش مي خورد چه به دردش نمي خورد، نمي داند چطوري خودش را توجيه كند و به چه زباني. كتاب اغوا در ايران ممنوع مي شود درحالي كه محتواي آن همان چيزي است كه جمهوري اسلامي مي خواهد يعني " ترويج حجاب" نويسنده اين رساله فلسفي كتاب ديگري دارد به نام آمريكا كه يكي از ضد آمريكايي ترين كتاب هايي است كه تا كنون نوشته شده اما در ايران يك بار و هزار دانه چاپ و بعد فراموش مي شود. اما كتابهايي هم هستند كه صدا و سيما برايش تبليغ مي كند، روزنامه ها برايش مي نويسند... كار به مجلس و.... مي كشد از فلان نويسنده خارجي كه نمي خواهم اسم ببرم اما حاضرم بنشينيم و باهم يك بار بخوانيم و برايتان شرح بدهم كه تا چه اندازه اين كتاب يا كتابهاي مثل آن ضد ايراني و ضد جمهوري اسلامي است. دوست عزيز غربي ها مثل ما رختخواب را يا اتاق خواب را سانسور نمي كنند. اگر خوشتان نمي آيد و يا مي خواهيد كاملا خود را از اين امكان ها محروم كنيد خب بگوييد "رمان نوشتن و رمان ترجمه كردن ممنوع و تمام" رمان يعني زندگي و اين نكته هايي هم كه شما يادآور شده ايد جزئي از زندگي است.... (773041) (moderator23)
 
بنده خدا
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۶:۰۹:۲۵
منحرفید خب. ذهنتان بیمار است. همه‌تان. بیمار جنسی هستید. آدمی که بیمار جنسی نباشد این کتاب را مبتذل نمی‌بیند. به جای اینها بروید دکتر. قرص بخورید. شبها دوش آب سرد بگیرید. حلیه المتقین و توضیح المسائل بخوانید. آنها که مبتذل نیستند. هستند؟ (773130) (moderator23)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۶:۱۵:۰۰
هز موقع یه نویسنده تو مطلبش از علامت تعجب زیاد استفاده می کنه، احساس می کنم داره به شعورم توهین می شه ... محض رضای خدا نکنین این کار رو ... خود خبرگزاری باید این ایرادات ادبی رو برطرف کنه
من بیشتر از کوته فکری نویسنده متعجب می شم و به حال این خبرگزاری تاسف می خورم (773144) (moderator23)
 
United States
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۶:۱۹:۳۱
ان نقد، مبتذل ترین نقدی بود که از یکی مهمترین آثار اگزیستانسیالیستی می شد کرد...
این نقد رو می تونین راجع به بیشتر شاهکارهای رمان های خارجی مثل صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز و آثار آلبر کامو داشته باشین. متاسفانه شما سطح خیلی نازک از دریای بی انتهای معنای این جور آثار رو دیدین... فقط می شه برای امثال شما تاسف خورد (773151) (moderator23)
 
Latvia
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۷:۱۵:۲۶
صاحب امتیازسایت الف اگراین کتاب درزمان آقای خاتمی ترجمه شده بوددرمجلس سخنرانی میکرد.مجلس وزیرارشادرااستیضاح میکرد30/20گزارش تهیه می کرددرجماعات برعلیه رئیس جمهورسابق موضعگیری میشدکیهان
انرابه نفوذدشمن دردولت نسبت میدادتظاهرات برپامیشدو....................... (773223) (moderator23)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۷:۱۷:۱۰
طبق نظر شما مثنوی معنوی هم نباید دیگر چاپ شود....این جملات شما از قصه کنیزک و الاغ مثنوی معنوی که بدتر نیست...مشکل شما مسلما چیز دیگریست پس حداقل جرات بیان آن را داشته باشید. (773224) (moderator23)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۷:۴۴:۲۹
آقا لطفا دست بردارید تکلیف کردن مردم به خواندن و یا نخواندن چه کتابی. 32 سال است که چنین رویه ای داشته ایم و نتیجه اش شده مطالعه یک دقیقه در روز هز ایرانی. (773262) (moderator23)
 
ارکاک
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۲۲:۴۱:۴۶
مشکل این کتاب اتفاقا اصلا این جریاناتی که شما نوشتید و گفتید و خواندین نیست . مشکل این کتاب ضعف وحشتناک و فاحش ترجمه است به شخصه قبول دارم که این کتاب از شاهکارهای ادبیات نوین به حساب میاد اما واقعا باید برای مترجم متاسف بود ضعف در نگارش اشنا نبودن با مفاهیم بی بهره بودن از قلمی شیوا هر خط از این کتاب رو که میخوندم به یاد مترجم هایی مثل احمد شاملو و ارش حجازی می افتادم که اونها کجا و این مترجم های جدید کجا همین اقایون و خانم های مترجم هستند که ادبیات رو رو به قعر رو به نا کجا اباد سوق میدن باید متاسف بود باید زار گریست . (3109794) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
خداحافظ گاری کوپر، سلام بر ابتذال