نظر منتشر شده
۴۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 353456
آیا نمایندگان مجلس می توانند از تله مافیای کنکور خارج شوند ؟
احمد حج فروش، 26 اردیبهشت 95
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۷
طی دو هفته گذشته ، نمایندگان مجلس تحت تماس ها و پیامک باران شدید با واسطه و بی واسطه اعضای مافیای کنکور قرار گرفته اند و بیم آن می رود که مجلس تحت تأثیر رأی دیوان عدالت اداری ، در تله این هیولا قرار گیرد و روح حاکم بر قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب سال ۱۳۹۲ مشهور به قانون حذف کنکور را « که همانا حذف این هیولای برانداز نظام تعلیم و تربیت و مانع توسعه تفکر و خلاقیت و نوآوری سرمایه انسانی کشور است » را نادیده بگیرند .

سازمان سنجش ۸ سال است با زیر پا گذاشتن این قانون و قانون قبلی ( مصوب سال ۱۳۸۶ ) که از سازنده ترین و مترقی ترین قوانین تصویب شده دو دوره مجلس شورای اسلامی بوده ، کنکور با سئوالات چهار گزینه ای کم ارزش ( در برابر امتحانات نهایی با سئوالات تشریحی با ارزش ) را به مردم تحمیل کرده است .
اگر مردم بدانند که کنکور ( این آزمون اضافی و تحمیلی و مزاحم تفکر و دانش و بینش و اندیشه و مخل اخلاق و تربیت کودک و نوجوان و جوان این مرز و بوم ) چه بلائی بر سر علم و معرفت و پیشرفت های علمی – آموزشی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی کشور آورده است ، بر علیه مدافعانش ( که بزرگترین مافیای قدرت را درکشور تشکیل داده اند ) قیام خواهند کرد .

هيأت عمومي دیوان عدالت اداری نیز اگر در مسائل کنکور که در گزارش های تحقیقاتی و مقالات منتشر شده در باره آسیب های کنکور و مفاد و روح حاکم بر دو قانون حذف کنکور ( مصوب سال های ۸۶ و ۹۲ ) و قانون شکنی های سازمان سنجش بررسی دقیق و عمیق می کرد ، نه تنها نظر آن شاکی را مردود اعلام می کرد ، بلکه بخاطر ۸ سال نادیده گرفتن افزایش سهم سابقه تحصیلی که در مفاد دو قانون تصریح شده است ، سازمان سنجش و همه آنها که در این مدت طولانی به قانون عمل نکرده اند را محکوم و آنها را به جزای عدالت می سپرد .

این تصور که دیوان عدالت اداری مصون از خطاست و اشتباه نمی کند و حکمش نعوذبالله همچون وحی مطلق خلل ناپذیر است کاملا مردود است . متأسفانه مواد قانونی و روح قانون ( که اصالت را به حذف تدریجی کنکور داده) از نظر آن دیوان مغفول مانده است . انتظار نمی رفت که هیئت عمومی دیوان بدون بررسی های همه جانبه ، تنها شکایت یک شهروند و یک بند از قانون را معیار صدور حکم قرار دهد و از بندهای دیگر قانون و مسائل پیرامونی آن غفلت نماید . علاوه براین از خسارات احتمالی که این حکم به جوانان ، نظام تعلیم و تربیت و سرمایه انسانی کشور وارد خواهد کرد غفلت شده است .

جریانی که با گردش مالی سالانه فراتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان ، از هر وسیله ای برای بقای خود و کسب ثروت بیشتر استفاده می کند ؛ تا بازهم سطوح پیشرفته یادگیری شامل درک مفهوم ، تحلیل ، کاربرد ، ارزشیابی ، خلاقیت و نوآوری را در نظام آموزشی کشور به سُخره بگیرد ؛ به ناکارآمد سازی نظام تعلیم و تربیت کشور ادامه دهد ، سواد علمی جوانان ما را در حد دانش موقت حفظ کردنی محدود نماید و بهره وری سرمایه انسانی میهن اسلامی ما را در همه عرصه ها به حد اقل ممکن کاهش دهد ؛ چنین جریانی ناخواسته توسط رأی دیوان عدالت اداری بیش از پیش قوت گرفت تا سلطه کنکور بسیار کم ارزش ( در برابر سوابق تحصیلی با ارزش ) را بیشتر و بیشتر نماید .

آنان آنقدر قدرتمندند که دو قانون بسیار صریح و سازنده در زمینه حذف کنکور (مصوب سال های ۸۶ و ۹۲ در مجلس شورای اسلامی ) را به مدت ۶ سال در دولت های نهم و دهم و به مدت ۲ سال در دولت یازدهم به بهانه های واهی اجرا نکرده و به وضوح این قوانین را زیر پا گذاشته اند .

سازمان سنجش ( که نمی خواهد درآمدهای چند صد میلیارد تومانی اش به ویژه از طریق شرکت تعاونی کارکنانش از کنکورهای متعدد از دست بدهد) نه تنها به هشدارهای محققان و آگاهان نظام تعلیم و تربیت و گزارش های متعدد رسانه ها در این ۸ سال اعتنائی نکرد و به اقدامات خود ادامه داد ، بلکه همه مراجع نظارتی از مجلس شورای اسلامی ( و کمیسیون اصل نود آن ) تا سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری و ... همه و همه را نادیده گرفت و یا به بهانه های گوناگون و توجیهات غیر قانونی ، از قبیل موانع اجرائی ، مقصر جلوه دادن آموزش و پرورش و علمی نشان دادن علل تمرد قانونی اش و سایر روش ها ، مراجع نظارتی را وادار به سکوت کرد .

از گزارش های متعدد شامل : تحقیقات علمی و مقالات و یادداشت های منتشر شده در باره آسیب های روانی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و علمی – آموزشی کنکور ( آزمون چهار گزینه ای که ظرف ۴ ساعت سرنوشت جوانان ما را رقم می زند ) به سادگی می توان دریافت که این هیولای نامیمون تا کنون پیامدی جز خسران برای جوانان ، خانواده های آنان و توسعه فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی کشورمان نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت.

اما چه شد که کار به اینجا کشید که یک اصلاح جزئی در قانون مشهور به حذف کنکور ( که البته به زعم نظر غیر کارشناسی دیوان عدالت اداری ضرورتی هم به چنین اصلاحی نیست ) طرح اصلاحی دو فوریتی سه بار در جلسه علنی مطرح شود ؛ رأی نیاورده و به کمیسیون مربوطه ارجاع گردد ؟

مافیای کنکور و سازمان سنجش ( که همواره از افزایش سهم سابقه تحصیلی تأکید شده در قانون خودداری کرده ) و از صدور این رأی بسیار خشنود گشته ؛ بجای آنکه با دلایل مستند از مفاد و روح حاکم بر قانون و به ویژه به استناد تبصره های ۴ و ۵ ماده ۵ قانون و ماده ۷ آئین نامه اجرائی آن قانون که بر « افزایش سالانه و تدریجی سهم سابقه تحصیلی از ۲۵ درصد تا ۸۵ درصد و کاهش تدریجی و سالانه سهم کنکور از ۷۵ درصد به ۱۵ درصد متناسب با تعداد دروس تحت پوشش امتحانات نهائی » تأکید دارد و به سادگی از این دو سند استنباط می شود ؛ دفاع کرده و به رأی دیوان عدالت اداری اعتراض کند ، تنها به اعتراض ظاهری ضعیف و انداختن توپ به میدان مجلس اکتفا می کند و بدین ترتیب هم خود را از مهلکه دور می سازد ؛ هم زمینه را به گونه ای فراهم می کند که نه تنها سهم سابقه تحصیلی افزایش نیابد ، بلکه رسما همان ۲۵ درصد ناقابل سهم سابقه تحصیلی که چند سال است اعمال می شود ؛ نیز حذف گردد .

اکنون ذهن خود را از هر شبهه ای خالی می کنیم و بنا را بر این می گذاریم که مادری پی می برد که فرزندش نمی تواند معدل بالا ئی در امتحانات نهائی کسب کند لذا فرزندش را به سوی موفقیت از طریق کنکور و یادگیری ترفندهای تست زنی هدایت می کند و یا این مادر با اتکاء به ضریب ۷۵ درصدی کنکور ترجیح می دهد فرزندش را از وقت گذاری برای ارتقاء معدل در امتحانات نهائی ( که تنها ارزش ۲۵ درصدی دارد ) باز دارد و چون این مادر کنجکاو است ، همچون کارشناس حقوقی و مسلط به مفاد قانون سنجش و پذیرش دانشجو ( مصوب سال ۹۲ مجلس ) ، ضعفی در اجرای « تعریف سابقه تحصیلی » و عملکرد اجرائی آن مشاهده می کند . ابتدا شکایت خود را به سازمان سنجش می برد و چون سازمان سنجش مطابق معمول می گوید من تصمیم گیرنده نیستم ، بلکه شورای سنجش و پذیرش دانشجوست که چنین تصمیم گرفته است و سازمان هم مجری تصمیمات این شوراست ؛ لذا این مادر بدون هدایت از سوی فرد یا کسانی به دیوان عدالت اداری شکایت می برد که چون در یکی از پایه های تحصیلی امتحان نهایی برگزار نمی شود ، پس قانون نباید اجرا شود و احتساب سابقه تحصیلی و نمرات امتحانات نهایی دوسال دیگر (ولو با ضریب ۲۵ درصد) اگرتأثیر منفی داشته باشد خلاف قانون است .

اما چرا نگارنده ادعا می کند که دیوان عدالت اداری مثل همان شاکی نظر غیر کارشناسی داده و یا استنباطش از روح قانون صحیح نبوده و یا حد اقل با استنباط واعظان قانون متفاوت بوده است ؟ بهتر است قبل از ارائه دلایل خطای استنباطی دیوان عدالت اداری به دو نکته واجد اهمیت زیر توجه شود :
نکته اول – کنکور ، که در کشور ما ( بر خلاف اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان ) به غلط سرنوشت ساز جوانان و تعیین کننده آینده سرمایه انسانی و سیاستگذار توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی وسیاسی کشور شده ، از نوع آزمون هایی است که برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همه ساله در۴ ساعت برگزار می شود و تنها بخشی از معلومات حفظ کردنی کتاب های درسی داوطلبان را می سنجد آزمونی اضافی و کم ارزش است .

چرا اضافی ؟ زیرا آموزش و پرورش بیش از ۱۰۰ سال است که سنجش پیشرفت تحصیلی را از طریق امتحانات نهایی با سئوالات تشریحی از همان کتاب های درسی اما نه فقط در سطح مطالب حفظ کردنی بلکه در سطوح پیشرفته یادگیری و در مدت نه ۴ ساعت بلکه در مدت بیش از ۴۰ ساعت و در چند هفته و چند سال برگزار می کند و بسیار معتبر تر از کنکور با سئوالات سطحی چهار گزینه ای متکی به دانش حفظ کردنی است .

بنابراین وقتی آموزش و پرورش از طریق امتحانات نهایی ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را با اعتبار بیشتر می سنجد چه لزومی دارد که یک آزمون اضافی مثل کنکور دوباره بخواهد بخشی از دانشی که قبلا سنجیده شده آنهم در آزمون فشرده ۴ ساعته کم ارزش بسنجد و همه جوانان و خانواده های آنان را تحت فشارهای روانی شدید قرار دهد ؟!!! به همین دلیل و ده ها دلیل دیگر بوده که نمایندگان مردم در مجلس از سال ۱۳۸۱ تاکنون براساس تحقیقات محققان و خواست عموم مردم ( نه خواست مافیای کنکور ) دو قانون وضع کردند که این آزمون اضافی را حذف کنند ؛ ولی مافیای کنکور آنقدر قدرتمند است که تا کنون این قوانین را وتو کرده است .

نکته دوم - چرا آزمون های چهار گزینه ای ( کنکور ) کم ارزش است ؟ : از کارشناسان آموزشی و متخصصان سنجش و اندازه گیری و آگاهان به انواع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سئوال زیر را مطرح کنید تا نظر دهند :
آیا آزمون های چهارگزینه‌ای کنکور که در قالب حدود ۲۵۰ سئوال ازمحتوای حفظ کردنی حدود ۳۰ کتاب درسی دریک روز و در مدت ۴ ساعت برگزار می‌شود ( و پاسخ دهنده برای پاسخ به هرسئوال بطور متوسط کمتر از یک دقیقه فرصت دارد) و بسیاری از پاسخ های صحیح این سئوالات را می توان با انواع ترفندها ( حتی بدون خواندن سئوال ) انتخاب کرد ؛ ارزش و اعتبار علمی بیشتری دارد یا آزمونی که : باسئوالات تشریحی با میانگین حدود همان تعداد سئوال بدون پاسخ ( که بایستی داوطلب پاسخ آن را خلق کند ) که قادر است انواع مفاهیم ذهنی مبتنی بردرک، کاربرد، تحلیل، ترکیب، ارزشیابی، خلاقیت، ابتکارو نوآوری کسب شده جوانان را اندازه گیری کند؟

لازم به ذکر است که امتحانات نهایی درآموزش و پرورش با قدمت بیش از ۱۰۰ سال معتبر ترین آزمونی است که در کشور با کمترین خطا برگزار می شود و در حال حاضر از ۱۵ کتاب درسی ( ۱۱ کتاب درپایه سوم و ۴ کتاب ازپایه چهارم (پیش دانشگاهی) نه ۳۰ کتاب نه دریکسال بلکه دردو سال و نه دریک روز بلکه در بیش از ۲۰ روز و نه درمدت ۴ ساعت ، بلکه درمدت بیش از ۴۰ ساعت برگزار می شود و هیچگاه سابقه لو رفتن سئوالات ( مثل آنچه که چند نوبت در کنکور اتفاق افتاد ) را نداشته و مشهور به ناموس آموزش و پرورش است و همواره از امنیت و قداست آن پاسداری می شود .

مهم تر اینکه بخشی از پذیرفته شدگان کنکور را فرزندان خانواده های مرفه و ثروتمندی تشکیل می دهند که از معدل های ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ و استعداد کم بر خوردارند و برنامه ریزی خود را بر ۷۵ درصد یارانه باد آورده کنکور متمرکز می کنند و از طریق خرید میلیونی ترفندهای کنکور از برخیآموزشگاه هایی که جزو همین جریان هستند ، صندلی های محدود دانشگاه های دولتی را اشغال می کنند ؛ در حالی که بسیاری از فرزندان اقشار متوسط و کم درآمد جامعه هستند که با داشتن استعداد و برخورداری از معدل های ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ قادر به شرکت در کلاس های کنکور پرهزینه و خرید ترفندهای کنکور نیستند و نمی توانند به دانشگاه های دولتی ( بدون شهریه ) راه یابند ؛ در نتیجه خانواده های آنان یا به سختی چند سالی شهریه دانشگاه های غیر دولتی آنان را تأمین می کنند و یا به علت ضعف مالی از ادامه تحصیل محروم می شوند و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار صندلی در دانشگاه های غیر دولتی خالی می ماند.

از طرفی هستند تعداد قابل توجهی که به سبب عضو هیئت علمی بودن پدریا مادر آنها و یا پست های خاص در برخی دستگاه ها ( در حالی که قانونی برای اینگونه رانت ها وجود ندارد ) از دانشگاه های سطح پائین به دانشگاه های سطح بالا در مراکز استانها انتقال می یابند و با توجه به سهمیه های قانونی ، بخش قابل توجهی از حدود ۱۳۰ هزار صندلی دانشگاه های دولتی و آموزش عالیِ با کیفیت را اینگونه افراد تصاحب می کنند ، لذا حد اقل فرصت های رشد از بسیاری از جوانان مستعد و شایسته ارتقاء به سطوح بالای جامعه سلب می شود .

بدین ترتیب کنکور سبب می شود بخش قابل توجهی از پست های کلیدی و مدیریتی و کارشناسی در آینده به قشر خاصی تعلق گیرد که شایستگی احراز آن پست ها را ندارند و یا حد اقل آن این است که شایسته تر از آنها در حاشیه می مانند و به تبع این نوع سیاست گذاری در سنجش آموزش و پذیرش دانشجو ، بافت اجتماعی خاصی در کشور صاحب قدرت می شوند . این نتیجه بحرانی ارزش دادن کاذب بیش از اندازه به عامل کم ارزشی مثل کنکور ( با آزمون های چهارگزینه ای ) است که فاجعه ای را در آینده کشور در پی خواهد داشت.

اما دیوان عدالت اداری در پی شکایت مادر یک دانش آموز و محور قراردادن بند الف ماده ۱- که به تعریف سابقه تحصیلی اختصاص یافته است ، چنین برداشت کرده است که امتحانات ۱۰۰ درصد دروس سه پایه تحصیلی با سهم ۲۵ درصد باید به صورت نهائی برگزار شود ، در حالی که بنا به مفاد دو تبصره ۴ و ۵ ماده ۵ قانون و ماده ۷ آئین نامه اجرائی قانون (مصوب مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۳ هیئت وزیران) تأثیر سوابق تحصیلی « سالانه به صورت تدریجی و صعودی و با قید متناسب با میزان تحت پوشش قرار گرفتن دروس سال‌های تحصیلی مختلف» تعیین شده است و در سال اول اجرای قانون ( یعنی سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ ) این تأثیر حد اقل ۲۵ درصد است .

به عبارت دیگر آن دو تبصره ۴ و ۵ ماده ۵ قانون و ماده ۷ آئین نامه بر تناسب سهم سابقه تحصیلی و تعداد دروسی که به تدریج نه یکباره ( ۱۰۰ درصد دروس سه پایه ) تحت پوشش امتحانات نهائی قرار می گیرند تأکید دارند . بنابراین انتظار می رفت سازمان سنجش و شورای سنجش و پذیرش دانشجو ، در۲ سال گذشته که ۱۵ درس از ۳۰ درس دوره متوسطه تحت پوشش امتحانات نهائی قرار داشت ( ۱۱ درس پایه سوم و ۴ درس پایه چهارم ) سهم سابقه تحصیلی را از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد ( متناسب با تعداد دروس تحت پوشش امتحانات نهائی ) افزایش می داد ؛ که این سازمان و شورای مربوطه از این لحاظ قانون شکنی کرده اند .

از طرفی ، از دیوان عدالت اداری انتظار می رفت شکایت آن مادر محترم را ناوارد و مردود اعلام می کرد و سازمان سنجش و اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو را که سهم سابقه تحصیلی را علی رغم اختصاص ۵۰ درصد دروس دو پایه از سه پایه تحصیلی در امتحانات نهایی ، افزایش نداده و عملا مفاد دو قانون را به مدت ۸ سال زیر پا گذاشته اند به کیفر مجازات تنبیه می کرد ؛ ولی با رأیی که صادر کرده به قانون شکنان جایزه داده و مافیای کنکور را بسیار خوشحال و امیدوار کرده است که نتیجه استفساریه از مجلس سبب خواهد شد همان ۲۵ درصد ناقابل اختصاص داده شده به سابقه تحصیلی نیز حذف شود .
اکنون عین مفاد قانونی که باید مورد استناد قرار گیرد با توضیحات مختصر به رؤیت خوانندگان محترم می رسد خود قضاوت کنند .

در بندالف ماده ۱- قانون در تعریف سابقه تحصیلی آمده است : نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است که امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و انـدازه گیری توسـط وزارت آموزش و پـرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
به عبارت دیگر درست است که درتعریف سابقه تحصیلی قید « نمرات دروس سه سال دوره متوسطه » را در بر می گیرد ، اما کدام دروس ؟ ، آن دروس ، مقید به دروسی است که « امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و انـدازه گیری توسـط وزارت آموزش و پـرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد» . مشروط شدن دروس در قانون بدین معنی است که قرار نیست همه دروس سه سال دوره متوسطه را در بر گیرد . از آن دروس « که امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و انـدازه گیری توسـط وزارت آموزش و پـرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد » یادشده و در قانون قیدی تحت عنوان : « همه دروس و همه پایه ها » وجود ندارد .

در واقع قانون ، انتخاب دروسی با شرایط مندرج در قانون را به عهده شورای عالی آموزش و پرورش گذاشته و آن شورا نیز تشخیصش این بوده که ۱۱ درس پایه سوم و ۴ درس از پایه چهارم را واجد شرایط مندرج در قانون تصویب و اعلام نماید . این اختیار به شورای عالی آموزش و پرورش داده شده و آن شورا وظیفه اش را انجام داده و بقیه دروس سه سال آخر را مشمول امتحانات نهایی ندانسته و نمی توان ایرادی به این تصمیم شورا گرفت . مطابق قانون هیچ مرجع دیگری برای تصمیم گیری در این باره در قانون پیش بینی نشده است ؛ بنابراین سایر مفاد قانون نیز نباید معطل بمانند . اما تبصره های ۴ و ۵ ماده ۵ قانون و ماده ۷ آئین نامه اجرائی قانون که مکمل تعریف سابقه تحصیلی محسوب می شوند نباید مغفول واقع شوند در حالی که طی دو سال گذشته نادیده گرفته شده که نقض کنندگان قانون باید مجازات شوند .

تبصره ۴ ماده ۵ قانون - در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل هشتاد و پنج درصد (۸۵%) ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.

تبصره۵ ماده ۵ قانون ـ در سال اول اجرای این قانون تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی می باشند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) می باشد.

ماده ۷- آئین نامه اجرائی قانون سنجش و پذیرش دانشجو :: میزان تأثیر سوابق تحصیلی سالانه موضوع تبصره (۴) ماده (۵) قانون متناسب با میزان تحت پوشش قرار گرفتن دروس سال های تحصیلی مختلف، به صورت تدریجی افزایش می یابد.

حال چرا دیوان عدالت اداری به مصداق نؤمن به بعض و نکفر به بعض ، تعریف سابقه تحصیلی را باور دارد اما تبصره های ۴ و ۵ ماده ۵ قانون و ماده ۷ آئین نامه اجرائی آن قانون را نادیده می گیرد ؟!!

با توجه به اینکه قانون تأکید دارد در سال اول اجرای قانون ضریب تأثیر سابقه تحصیلی ۲۵ درصد است آیا توقع این است که سابقه تحصیلی مشمول همه پایه های تحصیلی و ۱۰۰ درصد دروس ( ۳۰ درس ) را شامل شود ؛ پس چرا قانون گذار تأثیر سابقه تحصیلی را سالانه به صورت تدریجی و صعودی اعلام کرده است ؟ اگر از سال اول قرار است ۱۰۰ درصد پایه ها و ۱۰۰ درصد دروس به عنوان سابقه محسوب شود ، برای سال دوم که بایستی تأثیر سابقه تحصیلی صعودی باشد ، ۱۰۰ درصد را چگونه افزایش دهند ؟ ( مثلا سال دوم ۱۲۰ درصد سابقه و سال سوم ۱۴۰درصد سابقه و پس از ۵ سال که قرار بوده به ۸۵ درصد برسد ، به ۲۰۰ درصد برسد یعنی آموزش و پرورش ۳ پایه دوره متوسطه را ۱۰۰ درصد در سال پنجم افزایش دهد و به ۶ پایه برساند و ۳۰ درس در دوره متوسطه را ۱۰۰ درصد افزایش دهد و به ۶۰ درس برساند تا بتواند تبصره های ۴ و ۵ قانون را اجرا کند . چون سابقه تحصیلی اینگونه فهم شده است ؟ !!!!!!!! یا مجریان این دو تبصره را فراموش کنند و پس از ۵ سال وقتی که قرار است تأثیر سابقه تحصیلی ۲۰۰ درصد شود ، صعود را فراموش کنند و تأثیر سابقه را ناگهان به ۸۵ درصد نزول نمایند ؟!!!) .

چگونه است که قضات دیوان عدالت اداری روح قانون سنجش و پذیرش دانشجو را که « حفظ تناسب بین تعداد دروس و پایه ها و ضریب تأثیر و افزایش تدریجی سهم سابقه تحصیلی و کاهش تدریجی تأثیر ضریب کنکور است » را کشف نکرده اند و تنها با شکایت یک شهروند و با اتکاء به یک بند قانون ، خط بطلان بر بند های دیگر ( تبصره های ۴ و ۵ ماده ۵ قانون )کشیدند و ماده ۷ آئین نامه اجرائی قانون را نیز نادیده گرفته اند ؟!!!!!!

بنظر شما نمایندگان مجلس نباید کار را به پایان رسانده و قانون را به نحوی اصلاح کنند که با حفظ همان ۱۵ درس دو سال آخر ، سازمان سنجش موظف شود سال ۹۶ ضریب تأثیر سابقه تحصیلی را به ۵۰ درصد افزایش دهد ، سال ۹۷ به ۷۰ درصد و در سال ۹۸ این ضریب را به ۸۵ درصد برساند و اجازه ندهند سازمان سنجش و شورای قانون جز رعایت این ضرائب انجام ندهد و تأخیری در این دستور رخ ندهد.
 
Estonia
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۲:۴۰:۲۰
کنکور محل درآمد خیلی ها است. آموزشگاه ها و کلاس های کنکور، دبیران، مدارس غیر انتفاعی، حتی وزارت علوم و صدا و سیما از آن جمله اند. اگر ساعت 11 شب به رادیو اقتصاد و رادیو سراسری ایران گوش کنید خواهید دید که این شبکه های رادیویی با دریافت پول یک ساعت از وقت رادیو را به آموزشگاه های کنکور فروخته اند.
مسلما" با حذف کنکور نان بسیاری آجر می شود. اینها نمی گذارند که کنکور حذف شود. (3706023) (alef-13)
 
معلم دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۵:۵۷:۱۶
ورود به دانشگاه و مقاطع تحصیلی را آسان کنید ولی گرفتن مدرک مهارت را مشکل کنید. این راه حلی است که تمام کشورها دارند اجرا میکنند.
مثل یک قیف که فقط کسی که توانایی دارد گواهی مهارت میگیرد.
امادر کشور مااین قیف چپه است.
به سختی وارد دانشگاه می شوند ولی دیگه نمره گرفتن را حق خود می دانند.
درست مثل کارمندی دولت که وقتی که کارمند شدی دیگه کار نمی کنی (3706413) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۷:۱۴:۱۷
خوبه دیگه چیش بده کنکور بردارن نون ملت قطع می شه و هیچ تغییری رخ نمی ده . کنکور رقابت ناعادلانه ایه ولی باز از هر برنامه و روش دیگه ای بهتره و فساد کمتره (3706598) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۲:۴۱:۴۰
کنکور و مکانیسم‌های آمادگی اجباری باری آن اثر مخرب جبران ناپذیری روی روان دانش آموزان می‌گذارد.

هزینه‌های سرسام آور انواع کتاب و کلاس‌های به درد نخور به جای خود.



از طرف یک پدر که قبلا خودش و دوستانش دانشجو بوده‌اند. (3706027) (alef-13)
 
معلم
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۳:۰۵:۱۸
مرگ بر کنکور درود بر امتحان نهایی
خیلی ها را می شناسم بدون مطالعه و تنها با ترفندهایی که موسسات کنکوری به کار می برند آن چنان در تست زنی مهارت پیدا می کنند که صد تا کنکور را حریفند. نمایندگان محترم حق ندارند سهم امتحان نهایی را از کنکور حذف کنند اگر حذف کنند دبیرستان محل جولان کنکوری ها خواهد شد و عملاسوالات بی ارزش کنکوری جای سوالات پر ارزش تشریحی نهایی را خواهد گرفت و این خیانتی جبران ناپذیر است. (3706065) (alef-13)
 
دانشحو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۰۳:۱۸:۲۷
شما چه میدونی سوالای کنکور بی محتواس اتفاقا هر چی جلوتر میره روند سوالای کنکور طوری شده که فقط با راه حل های تشریحی میشه بهشون جواب داد و تکنیک ها خیلی کم به کار میان (3709431) (alef-11)
 
امیر
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۳:۱۱:۰۴
کنکور به هیچ عنوان نباید حذف بشه , با توجه به تعداد محدود دانشگاه های با کیفیت در ایران و تعداد زیاد داوطلبان خواهان رشته های تاپ میشه به این نتیجه رسید که حذف کنکور و حتی تاثیر معدل در آن جفا در حق داوطلبان ساکن در مناطق محروم هست ...

به راحتی میشه با دادن پول نمره خرید و معدل رو بالا برد , حتی اگه بگیم امکان تقلب و افرایش نمره در امتحان نهایی صفر هست باز یه جای دیگه مشکل به وجود میاد , مشکل اینه : فرض کنید در کل کشور در گروه تجربی هزار نفر معدل کل 20 میارن و از این هزار نفر سیصد نفر خواهان رشته پزشکی دانشگاه تهران باشن , چجوری باید بین این سیصد نفر پنجاه نفر رو برای این رشته و این دانشگاه انتخاب کرد که در حق کسی جفا نشه ؟؟؟

حذف کنکور و تاثیر معدل در ایران واقعا اشتباه هست کمااینکه حذف کردن کنکور دانشگاه آزاد در رشته های پزشکی ظلم بزرگی بود در حق ما داوطلبان ... (3706074) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۶:۲۳:۵۲
باید به جای پاک کردن صورت مسئله راه حلی اندیشید
می گویید کنکور بد است؟؟خب چه جایگزین بهتری دارید؟؟
کنکور مزایایی دارد معایبی هم دارد کسی منکر معایب آن نیست اما در حال حاضر به نظر من بهترین روش سنجش کنکور است.
کنکور امن ترین آزمونی است که در ایران گرفته می شود این در حالی است که بنده حتی در امتحان کنکور 88 هم دوستی را دیدم که به بهانه رفتن به دستشویی چند سوال کنکور را تقلب کرد ولی حجم تقلب در امتحانات نهایی غیر قابل وصف است.
راه حل شاید بیشتر کردن تعداد کنکور باشد مثلا آخر هر سال یک کنکور هم زمان از هر چهار مقطع در دروس تخصصی گرفته شود دروس غیر تخصصی هم برای هر دانشگاه فقط یک حداقل درصد برای ورود به دانشگاه داشته باشند مثلا شریف حداقل درصد زبان فارسی را 80 درصد قرار دهد و دانشگاه پیام نور 10 درصد با این روش اثر بیش از حد مثلا درس عربی در پذیرش به رشته مکانیک دانشگاه های صنعتی از بین می رود و اثر مثلا فیزیک برای رشته های انسانی (3706468) (alef-11)
 
محمد امین
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۹:۴۰:۱۰
شاید راه حل تغییر تاثیر کنکور باشه مثلا ارزش اون از 75 درصد به زیر 50 درصد برسه (3706773) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۳:۱۸:۱۳
درود بر نویسنده ی مقاله مقایسه ای جانانه انجام داده چرا دانش آموزی که با زحمت معلم و خودش دروس دبیرستانی را تشریحی آموخته باید به سمت تست زنی برود ان هم تست های بی ارزش ترفندی و مجدا پس از قبولی در دانشگاه باید تشریحی درس بخواند این حلقه ی معیوب(کنکور) را نابود کنید و اگر قصد آزمون دارید از همان سوالات تشریحی با در اختیار گذاشتن زمان مناسب استفاده کنید. (3706085) (alef-13)
 
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۳:۲۲:۴۴
دوست عزیز، ینده خودم مدرس کنکور هستم و از نزدیک با این مافیا آشنا هستم. مطمئن باشید حتی با حذف کنکور و جایگزینی سابقه تحصیلی باز هم این مافیا سود سرشار خود را خواهند داشت. تنها شکل کار و نوع کسب درآمد تغییر خواهد کرد. (3706092) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۳:۲۴:۱۳
سلام ، من مهندس ۶۰ ساله هستم ، با این نظر موافقم فرزند من کنکور داد و من میدیدم که چطور از فهم وخلاقیت تهی میشود با این دلیل که وقت نیست ، کنکور ما ضد اقتصاد مقاومتی و ضد دانش و ضد ارزش میباشد فرزند من رشته خوب ودانشگاه خوب قبول شد اما به چه قیمتی ، اموزش ما غالبا مبتنی بر حفظیات و پر حجم و مانع بزرگ پیشرفت است ، قدیمی و سنگین است !!!!تشکر (3706095) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۳:۲۷:۰۳
کنکور برای دانشگاهای دولتی ضروری است.
برای دانشگاه های پولکی و آبکی کنکور لازم نیست (3706099) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۳:۵۲:۰۸
برو بابا ، فک کردی مافیای کنکور با حذف کنکور میرن؟؟؟ کنکور بره میشه امتحان نهایی ، یعنی 3 4 سال استرس پیاپی ، یعنی از بدو ورود به دبیرستان دبیر و مدیر و مادر و پدر میکن بخون که امتحان نهایی داری ، بعدش تصحیح ناعادلانه و هر دم بیل مصحح ها ، و ...... ، فک کردی مشکل کنکوره؟؟؟؟ برو عزیز من که مشکل از جای دیگس ، مشکل از ذهنیت خراب جامعه و اقتصاد بیماره ماست ، تغییر قانون کنکور هیچ دردی رو دوا نمیکنه ، موسسات کنکور هم میشن موسسات امتحان نهایی !!!! همین ! (3706140) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۶:۰۷:۴۰
حداقل از حالت تستی که خلاقیت رو نابود می کند رها میشیم کسی نمی خواد موسسات کنکوری از نون خوردن بیفته شکل کار باید درست بشه برای این که معلم در نمره نهایی دخالت نکند بهتر است تصحیح اوراق استان به استان جا به جا شود. (3706433) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۶:۲۹:۴۶
من نمی دونم چرا ما انقدر گیر دادیم به مافیای کنکور؟؟؟ مشکل اصلی پایین آمدن مهارت ها و فهم و درک دانش آموزان در تلاش برای موفقیت در کنکور است و شایسته نگزینی
شما حالا مگه خیلی خوشحال میشی نون چند تا انتشاراتی و معلم و موسسه رو آجر کنی خب شما انتظار داری کسی که پول بیشتری دارد هیچ امتیازی برای ورود به دانشگاه نداشته باشد که در هیچ کجای دنیا چنین سیستمی وجود ندارد (3706483) (alef-11)
 
ham
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۳:۵۶:۱۷
قطعا هیچ خیرخواهی از این وضع گزینش دانشجو راضی نیست، اما خیلی ها همین را به امتحانات نهایی که پر از تقلب و رشوه و سهل انگاریست ترجیح می دهند، مشکل اصلی در این زمینه طرز تفکر درباره دانشگاه و تحصیلات عالی است (3706150) (alef-13)
 
م. ح. پناهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۳:۵۸:۳۷
به نظر من باید به هر ترتیبی شده این کنکور علم برانداز و خلاقیت کش و مسخ کننده نظام آموزشی کشور حذف شود، و بیش از این به توسعه علمی کشور لطمه وارد نشود. (3706157) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۴:۰۳:۱۱
الان حدود 80 درصد آدمهایی که میرن دانشگاه از لحاظ علمی لیاقت دارند یا از لحاظ محرومیت منطقه زندگی استحقاق.20% هم خانواده شهدا و...هستند
خب می خواید چی بشه؟کنکورو بردارید که چی؟هر کی هر کی بشه؟
یک زمانی شرکتهای پتروشیمی آزمون داشتند نفرات تحصیلکرده و باهوش استخدام می شدند و بعها تجربه کسب می کردند و تا حد زیادی موثر بودند.در سال 92 آقای احمدی نژاد کسانی رو که با پارتی وارد شده بودند و منشی و ...بودند رو قرارداد مستقیم کرد در سطح وزارت نفت...
الان همین ها دارند انذدازه نفرات رسمی که از ده تا کنکور عبور کرده اند حقوق مساوی می گیرند.
می خواهید مملکت را به کجا ببرید؟مثلا کسی که در حد یک دانشگاه آزاد درجه 5 هست بیاد دانشگاه شریف درس بخونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3706165) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۴:۱۸:۰۱
بهترین روش مصاحبه دقیق و حضوری توسط دانشگاه ها است اما وقتی امکانش نیست، کنکور عادلانه ترین روش است و امیدوارم مجلس جلوی حذف کنکور رو بگیرد.....بنده خودم کنکور کارشناسی رو خراب کردم و اگرچه صنعتی اصفهان قبول شدم اما از واهمه شهرستان رفتن کارشناسی رو دانشگاه تهران مرکز خوندم....ارشد هم کنکور دادم و دانشگاه تهران قبول شدم و الان هم دانشجوی دکتری امیرکبیر هستم. والله کنکور منطقی ترین روش هستش (3706185) (alef-13)
 
کارمند دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۰۹:۴۳:۲۵
بنظر شما این عادلانه است که افرادی در روز کنکور دچار استرس شدن و نتیجه خوب نگرفتن اما با معدل 18 به بالا نتونن به دانشگاه دولتی برن ولی افرادی با پول و ترفندهای کنکور با معدل 11 بره رشته برق دانشگاه تهران . کجای این عدالته . اونایی که معدل بالا دارن استعداد و معلومات بسیار بالاتری از معدل پائین هایی دارن که فقط یادگرفتن چطوری بدون اینکه سئوال رو بخونن تست های درست رو بزنن . آیا واقعا حق این آدمه که بره دانشگاه دولتی و معدل بالائی بره دانشگاه آزاد یا پیام نور . اینو شما بهش میگی عدالت .
اصلا چرا هرسال 10 یا 20 هزار بچه دانشگاهی با رانت پدرشون از دورغوزآباد بیان تو دانشگاه امیر کبیر و تهران و علم وصنعت و شریف ولی بچه افراد عادی تو همون دورغوز آبادها باقی بمونن و بعد هم هیج جا بهشون کار ندن .
بچه ای که پدرش استاد دانشگاست باید از فضل پدرش بهره ببره و بدون رانت به دانشگاه دلخواهش بره چه دلیلی داره که اگر ذاتا استعدادش کمه بخاطر پدر یا مادرش که دانشگاهیه این آقا پسر یا دختر خانم رو از پایین بیارن بالا بشونن . واقعا اینا عدالته ؟ (3707584) (alef-11)
 
حمید فرهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۴:۲۹:۲۰
با سلام

کاملا حق با نگارنده این یادداشت است زیرا از زمان تصویب قانو ن تاثیر معدل ؛ دانش آموزان درس خوان , تلاش های فراوانی انجام داده اند تا معدل خوبی کسب کنند .
حال به یکباره همه چیز را نادیده می گیرند , آیا این عدالت است ؟
آیا خوب و بد را مساوی دیدن درست است ؟
امید وارم مجلس , اسیر این فضا سازی ها نشود . (3706210) (alef-13)
 
Ali
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۴:۳۴:۱۲
جهت اطلاعتون مافیای کنکور خیلی دوست داره تاثیر معدل بیشتر بشه و اونها بتونن پول بیشتر دربیارن از همین الان می تونید تبلیغاتشون برای بالا بردن معدل رو در سالهای اول دوم سوم و پیش رو ببینید!!! قبلا این مافیا روی کنکور , مانور میدادند حالا دیگه علاوه بر کنکور روی پایه های مختلف برای ورود به دانشگاه کار میکنند دیگه چی بهتر از این براشون! هلو بپر تو گلو (3706215) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۵:۳۳:۳۸
بله اغلب این موسسات به توجه به احتمال حذف کنکور اقدام به تاسیس مدارس غیر انتفاعی می کنند وبا وعده ووعید اولیا را جذب می کنند آزمون هایی مانند مرآت ومبتکران هم به جز استرس چیزی برای دانش آموزان ندارد (3706366) (alef-11)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۴:۵۱:۲۲
آقای حج فروش با احترام عرض می کنم که
1- در بیشتر کشورهایی که شما می گوئید هر دانش آموزی که فقط دیپلم دبیرستان را اخذ کند ( فقط با معدل قبولی) می تواند متقاضی ورود به دانشگاه شود البته دانشگاهها هم بر اساس ضوابط خود پذیرش می کنند.
2- دنیا مانند ایران نیست که 90% ( فورا اساتید آمار نفرمایند این درصد را از کجا آوردید فقط نشانه کثرت است ) دیپلمه ها علاقمند ورود به دانشگاه باشند.
3- به جای این همه داستان و مدرک گرایی فکری به حال سیستمی فشن باید کرد که در آن همه نوجوانان و جوانان و خانواده ها آینده موفق را در دانشگاه می بینند.
4- با چنین روندی همانطور که در جامعه مشهود است خیل عظیم مدرک به دستها از دانشگاههای مختلف و جویای کار تبدیل به قشری بیکار و مدعی ( که با داشتن مدرک دانشگاه محق هم هستند) می شوند.

شاید کنکور بهترین راه حل نباشد اما قطعا بدترین هم نیست شما باید راه درمان را برای کشور...بیابید. (3706260) (alef-11)
 
مدیر دبیرستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۰:۵۶:۵۲
آنچه در مقاله استاد آمده حقیقت محض است . کنکور یک غده سرطانی در نظام سنجش و پذیرش دانشجوست ، که هرساله به رشد هیولائی خود در بدن جامعه و نابود کردن هرچیزی است که ما به عنوان ارزش می شناسیم ، ازعلم و هنر و تربیت بدنی و معنوی گرفته تا توسعه تفکر و خلاقیت و ابتکار و نوآوری و سلامت روحی و حسمی جامعه . بنابراین برای نجات این بیمار از مرگ قطعی باید ابتدا با هر قیمتی از تیغ جراحی استفاده کرد و این غده خطرناک را از بدن جامعه بیمار خارج کرد . آنگاه درمان را برای بهبودی کامل آغاز کرد .
زیرا مولکول های بدن سالم خود جان تازه می گیرند و به ترمیم بافت های صدمه دیده می پردازند . آسیب های فاجعه آمیز کنکور آنقدر زیاد است که هر بهائی را در برابر فقدان آن بپردازیم ارزش دارد زیرا دست آوردهای آن بسیارارزشمنداست.
پدیده استقبال مردم از آموزش عالی یک فرصت برای کشور ماست اما کنکور آن را به تهدید تبدیل کرده است .
بدون تردید بیکاران با سواد بالاتر بهتر از بیکاران با سواد پائین تر می توانند در کشور نقش داشته باشند . هرچند که اگر کنکور نباشد یادگیری در مدرسه و دانشگاه معنادارتر خواهد شد و بدون تردید فارغ التحصیلان آینده بدون کنکور از صلاحیت های علمی و حرفه ای بسیار بالاتری نسبت به فارغ التحصیلان امروز ( که جز یادگیری ترفند تست زنی و دانش موقت حفظ کردنی توانائی دیگری ندارند. (3710028) (alef-11)
 
سلیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۵:۰۷:۰۱
مسئله سایه انداختن مافیای کنکور و رقم خوردن سرنوشتن فرد با چند سوال تستی کامملا درست است اما مسئله به همین سادگی نیست.
1. امتحانات آموزش و پرورش خالی از اشکال نیست. روش تصحیح انسانی و سلیقه ای است.
2. شرایط امتحانات نهایی کاملا عادلانه نیست و ممکن است نفوذهایی در این لایه صورت گیرد که در کنکور امکان آن در حدود صفر است.
3. شرایط آموزش و پرورش مطلوب نیست و اگر امتحان نهایی کشوری با سوالات استاندارد در 3 پایه صورت گیرد بشاید یشتر از نصف دانش آموزن مردود شوند و هزینه های زیادی ایجاد شود. به همین خاطر وزارت آموزش و پرورش می خواهد سنجش توصیفی را به تدریج به متوسطه دوم هم سوق دهد.
4. بر خلاف تصور عده ای کنکور عملا قابل حذف شدن نیست چرا که عده زیادی از دانش آموزان معدلهای 20 یا نزدیک آن دارند و اینها باید با هم برای رشته های خوب رقابت کنند.
5. فارغ از مشکلات و مضرات بسیار زیاد کنکور، به هر حال تنها جایی است که می توان به آن اعتماد کرد یعنی از معدود جاهایی است که از چپاول در امان مانده است. (3706302) (alef-11)
 
کارشناس امتحانات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۱:۲۵:۱۴
جناب آقای سلیمی
با توجه به حقیقتی که در ابتدای بند 5 فرمودید منافع حاصل از حذف کنکور آنقدر زیاد است که سه بند نخست را تحمل پذیر می کند ، هرچند که آموزش و پرورش معلمان امین و درستکار بسیار دارد . اتفاقا کنکور را هم همان معلمان اداره می کنند . از طرح سئوال تا برگزاری آزمون و ارسال به سازمان سنجش . اگر بخواهید انگشت اتهام را به آنها وارد کنید.به آن کسانی که در سازمان سنجش پاسخنامه های مدادی را در اختیار دارند و می خواهند آن را به دستگاه کارت خوان بسپارند و حتی ناظران انها نیز این انگشت می تواند نشانه رود . پس باید از طرفی مسئولان را وادار به مراقبت کرد تابه قول جناب آقای حج فروش امتحانات نهایی با سابقه خوب 100 ساله در امنیت و سلامت برگزار شود و از سوی دیگربه همه دست اندرکاران اعتماد کرد .
ضمنا سهم 15درصدی کنکور می تواند همیشه باقی بماند تا اگر به فرض محال داوطلبان به تعدادیک میلیون نفر وهمه با معدل 20 باشند وقتی با نمرات تفکیک شده 15 درصدی کنکور جمع می شوند نتیجه قابل تفکیک باشند . مطمئن باشید وقتی سهم سابقه تحصیلی به 85 درصد برسد سئوالات به گونه ای طرح خواهد شد که تیز هوش ترین دانش آموز هم نتواند معدل 20 کسب کند .
هر چند که سئوالات کنکور 15 درصدی دیگر لزومی ندارد مطابق گذشته از پیشرفت تحصیلی در همان دروسی باشد که دانش آموزان در مدرسه گذرانده اند و امتحانات نهایی آن را داده اند ، بلکه می تواند کنکور به آزمون های هوش و استعداد تحصیلی اختصاص یابد . (3710112) (alef-11)
 
Italy
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۵:۱۱:۱۸
بنده رزومه علمی دارم که خیلی سخت میشه کسی رو پیدا کرد که هم سن من باشه و همچین رزومه ای داشته باشه اما از مسیری که اومدم پشیمونم. دوستم همون موقع مدرسه درس و مشق رو ول کرد و رفت تهران یک دکه اجاره کرد کار کرد اما من رفتم دانشگاه. لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و فوق دکتری همش هم پشت سر هم و با نمرات عالی ولی اون الان یک آپارتمان چند طبقه داره تو تهران که کل مجتمع مال خودشه با ماشین و زندگی من پول اجاره کردن (نه خریدن) یک واحد از آپارتمان اون رو ندارم. البته از وقتی که اومدم خارج از کشور شکر خدا دستم به دهنم می رسه اما درس خوندن و موندن در ایران واقعا غلط است دیگر! (3706315) (alef-11)
 
پزشک وظیفه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۶:۰۵:۱۹
کنکور بهترین راه مقابله با بی عدالتی برای ورود به داشنگاهه.
تو این مملکت همه چیز با پارتی بازیه. همین ک کنکور یک رقابت سالم رو ایجاد میکنه اینقدر دلیل بزرگی هست ک کافی باشه واسه نگه داشتنش. البته معایب بزرگی هم داره. ولی با هیچ راه دیگه ای نمیشه درین حد عدالت رو برقرار کرد (3706429) (alef-11)
 
عضو هیئت علمی دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۲:۴۸
از شما که پزشک هستید انتظار نیست که همان پاسخ های کلیشه ای سازمان سنجشی ها رو بدین . اتفاقا کسی که این مقاله را نوشته می شناسم . ایشان در زمانی که آقای دکتر توفیقی وزیر علوم بودند پژوهشگر نمونه رتبه اول کشور شدند . وقتی ایشان زحمت کشیده ، وقت گذاشته اند و بدون چشم داشتی برای آگاه کردن جامعه چنین مقاله علمی - تحلیلی را به اشتراک همه کاربران این پایگاه خبری گذاشته اند ، حداقل از شما تحصیلکرده هم انتظار است با دلایل علمی و مستند نظر دهید . ایشان واقعیت تلخی را بیان کرده که در اثر کنکور ایجاد شده . شما میدانید بخاطر کنکور و مسابقه تست زنی بسیاری از فعالیت های سازنده مدارس یا تعطیل شده یا بسیار ضعیف به آنها پرداخته می شود . همه آزمایشگاه های فیزیک و شیمی و زیست شناسی دبیرستانها بخاطر نقش نداشتن در کنکور تعطیل شده ، زنگ های ورزش که برای سلامتی بدن لازم است به نفع تست زدن بیشتر تعطیل شده ، بازدید از کارخنجات و هفته معرفی رشته ها و مشاغل در دبیرستانها تعطیل شده ، بحث های تعاملی علمی در کلاس ها بخاطر تست زدن تعطیل شده ، فعالیت های پرورشی و کلا تربیت در مدارس تعطیل شده و می توانم چند صفحه از آنچه که کنکور برانداخته بنویسم .
طبیعی و بدیهی است پس از حذف حد اقل 85 درصد سهم کنکور ، هر آنچه که تعطیل شده می تواند راه اندازی شود و حتی در سئوالات تشریحی از آن فعالیتها سئوال طرح شود تا همه دانش آموزان به آن فعالیت ها بها دهند و فعالانه در آنها شرکت کنند چون می دانند در سرنوشت آینده آنها نقش دارد ، سئوالاتی که در سطوح پیشرفته یادگیری است نمی تواند به صورت تست چند گزینه ای ارائه شود ولی در سئوالات تشریحی که پاسخ باز است و هر دانش آموز خود پاسخ را خلق می کند می توان سئوال از هرچه به دانش آموز آموخته شده ( حتی شرح آزمایش ها و کارهای عملی ونتیجه بازدید از یک کارخانه را ) در سئوال تشریحی از او خواست .
بنظر می رسد سازمان سنجشی ها و مافیای کنکور از نوشته های این نویسنده خیلی عصبانی می شوند ولی در مذاکره با ایشان پی بردم که نظر سازنده ای دارند حتی پیشنهاد کردند اگر سازمان سنجش بتواند از رویکرد تست و سئوالات چهارگزینی دست بردارد و از آزمون های تشریحی استفاده کند ایشان بسیار استقبال خواهند کرد و حتی حاضرند در این زمینه آن سازمان را یاری کنند . (3710173) (alef-11)
 
hamid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۶:۵۱:۳۸
انصافا در تصحیح سوالات تشریحی به خیلیا ظلم میشه. مثلا اگه مصحح حالش خوب باشه نمره میده اگه بد باشه نه. دوما اینجوری میشه 3 تا غول یعنی 3تا امتحان موثر که. کلا میخوام بگم آزمون تشریحی اصلا واسه این امر مهم یعنی رفتن به دانشگاه دقیق و مناسب نیست. درضمن خودمم فردا امتحان شیمی نهایی دارم (3706547) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۷:۰۹:۴۴
اگر امتحان نهایی ملاک شود باز هم از شهرستانهای محروم هیچ کس به دانشگاه راه پیدا نخواهد کرد زیرا کلاسهای گرانقیمت کنکور به کلاسهای گرانقیمت امتحان نهایی تغییر خواهند کرد و مجددا همان آش است و همان کاسه. بهترین راه حل مستقل بودن دانشگاهها در پذیرش دانشجو و ملاک عمل بودن عملکرد کلی دانش آموز در ورود به دانشگاه است و نه نتیجه یک امتحان خواه تستی خواه تشریحی (3706588) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۸:۵۳:۴۶
موقعی که من کارشناسی گرفتم، آزمون کارشناسی ارشد تشریحی بود، بعد این آزمون رو تستی کردند و فضا برای موسسات تستی باز شد. الان دانشجویان سال آخر سر کلاس نمیان، میرن تست بزنند!!!.
سال آخر دبیرستان به خاطر کنکور هم از حالت تعلیم و هم از حالت تربیت خارج شده است.
سال آخر دوره کارشناسی نیز به همین نحو. (3706698) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۲۱:۰۸:۲۷
استاندارد برگزاری و تصحیح کنکور بسیار بالاتر از امتحانات نهایی است
در امتحانات نهایی مصححین غالبا سلیقه ای برگه ها را صحیح می کنند
و امکان تقلب نیز در امتحان نهایی بیشتر است. (3706874) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۲۱:۰۹:۱۵
اگر کنکورنباشد سرمایه داران کل دانشگاهها را اشغال خواهند کرد و دیگر هیچ روستا زاده ای به دانشگاه راه نخواهد یافت دانشگاه می شود تجمع ...پولدار. کنکور در همه کشورها صنعتی هست (3706877) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۲۱:۳۴:۰۸
آقای حج فروش عزیز لطفا یک استدلال بیاورید که این قانون می تواند کنکور را حذف کند. جناب حج فروش سالانه چند هزار معدل بیست وجود دارد؟ برای اینها چه باید کرد. معدل همه شان یکی است. همه آنها هم می خواهند در رشته های بالای هر گروه خود به دانشگاه بروند. چه باید کرد.
جناب حج فروش کنکور را یک عده بوجود نیاورده اند که از آن کاسبی کنند. کنکور در هر کجای دنیا که مازاد بر ظرفیت دانشگاهها آن هم نه یکی نه دوتا بلکه میلون ها نفر متقاضی باشد بوجود می آید. در ضمن با حذف کنکور به شیوه فعلی بازار کاسبان از بین نمی رود شکلش عوض می شود.
در ضمن قانونی که شما از آن دم می زنید در صورت اجرا هزار مشکل بدتراز کنکور بوجود می آورد. (3706913) (alef-11)
 
کارشناس آموزش متوسطه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۲:۳۳:۰۲
بجای ایشان بنده پاسخ شما رو می دم . اولا مشابه سئوال شما در دو یادداشت قبلی آقای حج فروش که در همین سایت چاپ شد مطرح شده بود و دیگران پاسخ این سئوال شما رو دادن بنده هم همونا رو خوندم و الان عرض می کنم . اولا- چند هزار 20 شایعه همون مافیاست . بیشترین معدل 20 77 تا چند سال پیش بود که در رشته های مختلف و از استانهای مختلف بود و علائق همه آنها هم مشترک نبود و ب به رشته /محل های مختلف رفتن .
ثانیا - فرض غیر ممکن کنیم 200 هزار معدل 20 باشه . مگه نه اینکه نمره کنکور مشابه نداره و تفکیک شده و رتبه بندی شده است . خب شما که احتمالا حد اقل در حد دیپلم نه حتی اگه درحد سیکل هم سواد داشته باشی می دونی که اگر 200 هزار عدد مساوی مثل 20 با 200هزار عدد نامساوی مثل نمره همون افراد در کنکور جمع بشه جوابش اعداد نامساوی بدست میاد که قابل تفکیک و رتبه بندی است . حالا کی گفته کنکور بطور کامل حذف بشه . در قانون پیش بینی شده پس از پنج سال سهم کنکور 15 درصد باقی میمونه ، حتی اگر سهم کنکور به 1 درصد برسه و سهم سابقه تحصیلی 99 درصد بشه بازم نباید نگران معدل های تکراری 20 بود .
ثانیا - کنکور در هیچ جای دنیا به شکل افراطی کشور ما که بیشترین نقش را داشته باشد نیست . 15 درصد باقی بماند کافیه
ثالثا- وقتی کنکور به نسبت حد اقلش ( 15 درصد ) رسید اونوقت درسته که بازار کاسبان از بین نمیره و شکلش عوض میشه اما محتواش هم عوض میشه ، دیگه ترفندهای تست زنی و رقابت ناسالم جای خودشو به طرح سئوالات فکورانه و خلاق میده ، در نتیجه علم و سواد و دانش و مهارت ونگرش بچه ها و سئوالات امتحانی آموزش و پرورش به سمت و سوی رقابت های علمی - سازنده تغییر میکنه ؛ در چنین شرایطی همه خانواده ها به بانک سئوالات تشریحی که در سطوح پیشرفته دسترسی خواهند داشت . دیگه افراد خلاق لازم نیست مطالب را حفظ کنند و پاسخ ها آماده نیست که با ترفند ( حتی بدون خواندن سئوال ) پاسخ صحیح را انتخاب کنن چون خودشان پاسخ را با ذهن خلاقشون خلق می کنن . امیدوارم تعصب سازمانی را کنار بگذارید و به این پاسخ خوب فکر کنید. (3710290) (alef-11)
 
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۲۲:۰۶:۱۸
به شخصه از بی عدالتی در امتحانات نهایی میترسم و دیدم افراذی که تونستن تقلب کنند (3706963) (alef-11)
 
Sweden
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۲۲:۴۸:۳۸
با این تعداد داوطلب و تعداد کم دانشگاههای خوب
کنکور عادلانه ترین روش کشف استعدادهای برتر در کل کشور و به خصوص مناطق محروم است
شما را به خدا قسم دانشگاهها و مدارک تحصیلی را از این بی ارزش تر نکنید (3707021) (alef-11)
 
م ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۰۰:۲۶:۱۶
هر چی می گوییم برای نسل های بعدی است و سودی ما نمی بریم.
ولی در کنار این طرح، بایست طرحهای تکمیلی هم باشد.
اصطلاح ساختار نظام آموزشی، از نظری گرا به کارگرا. یعنی به سمتی اموزش و پرورش برود - با این هدف- که فارغ لتحصیل در مقاطع تحصیلی (ابتدایی و دبیرستان) توان جذب بازار کار داشته باشد و نه اینکه این مراحل آموزشی صرفا برای رسیدن به مرحله ورود دانشگاه باشند!
یک دیپلمه باید چنان مهارت و دانش کافی برای کار کردن داشته باشد.
می توان با حذف و کاهش و بهینه کردن حجم کتاب های درسی و عدم تکرار، زمان تحصیل تا دیپلم را از 18 سال به 15 سال رساند و سه سال وقت جوانی بیهوده به مدارس نظری هدر نداده جوانان و آن را سه سال که قبل از سربازی است در کالج های هنری-فنی یا بازار کار به کسب مهارت زندگی کردن بگذارند.
نکته مهم
اکنون که کاهش نرخ جمعیت دارد فاز میان مدت میشود تا رسیدن امواج بعدی، ممکن است کشور در دهه دیگر لاقل بین 10 تا 20 اینده با کاهش نیروی کار رو برو شود. کاهش زمان تحصیل و اماده کردن جوانان در مظقع متوسه/دیپلم یک راه حل میان مدت است تا دوباره امواج رشد جمعیتی از 2- الی 3- دیگر شود.

بایست به سمتی رفته اساسا، همه دیپلم ها، حاوی دست کم یک مهارت شغلی با قابلیت جذب بازار کار باشد و دیگر اصطلاح دیپلم ریاضی و فیزیک یا علوم تجربی و علوم انسانی نباشد. اینها عناوین کلی هستند که چندان ارزش علمی و عملی در بازارا کار ندارند.
دیپلم های ما، تقریبا همگی مهارت ضعیف زبان خارجه دارند و اموزش زبان خارجه فقط هدر دادن سرمایه مادی و انسانی است و با این وضعیت بهتر است یک درس اختیاری شود یا درس اجباری ولی با انتخاب چند زبانی. همان طور مقامات نظام اشاره کردند حتمال نباید یک زبان باشد. این زبان دوم یا سوم افراد می توانند از بانهای خارجی دیگر یا زبان های محلی انتخاب کنند.
مشکلات زیاد و پیشنهاد هم هست ولی امیدوارم فعلا همین مقدار را که من وقت گذاشتم شما هم اطلاع رسانی کنید.
با تشکر. (3707194) (alef-11)
 
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۰۰:۳۹:۲۱
به نظر من فعلا کنکور عادلانه ترین راهه.من دبیر فیزیکم.حوزه های امتحانات نهایی و حوزه تصحیح محل انواع فساد شده.به راحتی معدل سه چهر نمره جابجا میشه.آموزش و پرورشم هیچ نظارتی نداره.آقای نویسنده شما از هیچ جا خبر نداری برادر.عدالت فقط در کنکوره (3707210) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۲۳:۰۵:۱۲
درصد تاثیر معدل باید افزایش پیدا کند تا دانش‌ آموز هم به روش تستی و هم با روش تشریحی دارای سطح علمی مناسبی بشود وهم امکان شناسایی دانش آموزان مستعد از طریق کنکور فراهم آید ان بهترین راه است. (3709247) (alef-11)
 
مدرس و طراح سؤال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۱۲:۲۰:۱۰
بنده مدرس دانشگاه هستم و برای رسیدن به این جایگاه، از چندین کنکور گذشته ام. اگرچه کنکور روش آرمانی برای جذب دانشجو نیست، اما بهترین روش موجود برای این منظور است. به چیزی که باید فکر کنید، تغییر در روش طراحی سؤال در آزمون کنکور است. در واقع، تعداد سؤالها باید کاهش یابد و در عوض، سؤالها کیفی و تحلیلی شوند، به گونه ای که با ترفندهای کنکوری نتوان پاسخ صحیح را یافت. ضمناً، طراحان نیز باید هر سال عوض شوند و شیوۀ پرسشهایشان تغییر کند تا کسانی که فقط در مؤسسات با ترفندها آشنا شده اند و ذهن تحلیلگر ندارند، غافلگیر شوند. در یکی دو سال گذشته بخش مهمی از سؤالات کارشناسی ارشد رشتۀ خودم را بنده و دو سه همکارم طراحی کردیم و تغییر عمده ای در نوع سؤالات ایجاد کردیم. برخلاف سالهای پیش از آن، در مهرماه کسانی وارد دانشگاه محل خدمت ما شدند که کمتر به کلاس آمادگی ارشد رفته بودند و خلاقیت بیشتری داشتند. در دو سال قبل از آن، بدترین دانشجویان را به لحاظ خلاقیت داشتیم و اغلب از کسانی بودند که فقط در کلاسهای کنکور شرکت کرده بودند. در آن سال خاص، تقریبا همۀ سؤالات در رشتۀ مورد نظر تکراری یا با الگوبرداری از سؤالات سالهای قبل بودند . . . .
می خواهم نتیجه بگیرم که گریزی از کنکور نیست. مجبوریم هر سال این غول را از شیشه بیرون بکشیم و ابزار بهتری برای گزینش دانشجو نداریم. اما باید در شکل سؤالات کنکور تجدید نظر شود تا شکل آزمون، از ترفند به سوی تحلیل حرکت کند. حتی اگر شده، تعداد سؤالها کاهش یابد و در هر درس علاوه بر پرسشهای تستی، چند سؤال تشریحی گنجانده شود.
نگران مافیا هم نباشید. آنها در هر حال راه خود را پیدا میکنند و شیوۀ جذب دانشجو را به هر شکلی بگردانید، آنها نان خود را از آن میان درمی آورند.
مدرس دانشگاه و طراح آزمون ارشد (3707936) (alef-11)
 
مدرس درس سنجش و اندازه گیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۰۹:۳۹:۳۵
البته سئوالات تستی نمی تواند تحلیلی و حتی در سطح درک مفاهیم باشد ماهیت سئوالات چهار گزینه ای متکی به اولین سطح یادگیری ( یعنی دانش حفظ کردنی است ) حتی سئوالات ریاضی و فیزیک هم که انتظار می رود داوطلب باید مسئله را حل کند تا به پاسخ صحیح برسد آنهائی که ترفند انتخاب پاسخ صحیح را نمی دانند باز فرمول حل مسئله را از حافظه خارج و اعداد را در آن قرار می دهند و به پاسخ صحیح می رسند . ادعای طراحی سئوال چهار گزینه ای فراتر از سطح دانش ادعائی غیر عملی است . اگر تاکنون کسی این کار را کرده یک مثال از مثلا 10 سال گذشته کنکورهای برگزارشده بیاورید .
اما با نظر شما در تغییر رویکرد سئوالات موافقم . اگر سازمان سنجش نیز مثل آموزش و پرورش از سئوالات تشریحی و کوتاه پاسخ استفاده کند و بهیچ وجه از سئوالات تستی ( چهار گزینه ای ) استفاده کند . (3711857) (alef-11)
 
محسن
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۱۲:۴۳:۲۲
دوستانی که مدام میگن کنکور بده آیا تا حالا فکر کردن درصد خطای کنکور کمتره یا روش های جایگزین؟
توی امتحان تشریحی نظر کسی که برگه رو تصحیح میکنه روی نمره موثره در حالی که در امتحان تستی اینگونه نیست
آیا امکان برگزاری امتحانات نهایی هماهنگ و تصحیح یکسان برگه وجود داره؟
از چاله در میایید به چاه می اقتید
من هیچ نفعی از کنکور نمی برم که اینو میگم
ولی وقتی حذف کنکور معنی داره که روش جایگزین خطاش کمتر باشه
صرف حذف که مشکلی رو حل نمیکنه (3707986) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۰۲:۴۲:۳۰
اگر کنکور نباشد فقط بچه پولدار ها و با نفوذ ها به دانشگاه های خوب راه پیدا می کنند. کنکور ایده آل نیست، ولی عادلانه تر از بقیه روش ها است. (3709422) (alef-11)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۰۹:۴۷:۵۲
پس قلم چی و گاج و اونیکی و اونیکی برن غاز بچرونند. (3709826) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۱۰:۵۹:۳۹
مطالب کتاب درسی پراکنده است مفاهیم کنار هم چیده نشده اند حذف کنکور و اعمال سوابق تحصیلی یعنی جایگزینی حفظیات بجای مفاهیم واستدلال و حل مسله من به شدت مخالفم حتی با اعمال نیم درصد معدل در کنکور (3782261) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.