نظر منتشر شده
۱۱۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 436391
وزير دولت احمدی نژاد عملكرد دولت روحانی در اشتغال را زير سوال برد
بخش اقتصادی الف، ۲۹ دی ۹۵
سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم در يادداشتي با عنوان "«تحلیل آمار بازار کار طی سال های 1384تا1395؛راستی‌آزمایی میزان ایجاداشتغال» عملكرد دولت روحانی از اشتغال را زير سوال برد. متن كامل مقاله شمس الدين حسيني در ادامه مي آيد. الف آماده درج پاسخ مقامات دولتي به اين يادداشت است:
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۴
در روزهای اخیر باری دیگر، بازارکار ایران با تاکید بر توفیق یا عدم توفیق دولت ها در ایجاد اشتغال ، از سوی رئیس جمهور روحانی، برخی اعضای کابینه و مشاوران ایشان تحلیل می شود که چند نکته برجسته آنها عبارتند از اینکه ، دولت های نهم و دهم در ایجاد اشتغال ( بر اساس معیار اشتغال خالص) توفیقی نداشتند و به طور مثال  سالیانه تنها 14 هزار شغل خالص ایجاد کرده اند و در مقابل دولت یازدهم سالیانه هفتصد هزار شغل ایجاد کرده‌است و یا اینکه عدم توفیق دولت یازدهم در کاهش نرخ بیکاری نه به دلیل عدم موفقیت آن در ایجاد شغل، بلکه ناشی از افزایش جمعیت فعال یا به عبارتی افزایش عرضه نیروی کار است. اما به گواهی آمار رسمی منتشره مرکز آمار ایران که هم اکنون در پایگاه های نهادهای رسمی قابل دسترسی است، خلاف آن مستفاد می‌شود، که به اختصار توضیح داده می‌شود.

جمعیت فعال کشور( شاغلین و افراد جویای کار ) در بهار سال 1384، یعنی در آستانه شروع به فعالیت دولت نهم ( دولت رئیس جمهور احمدی نژاد) 21,600,000 نفر بوده است و این عدد در بهار سال 1392 یعنی حدودا در زمان پایان کار دولت دهم و در آستانه شروع به فعالیت دولت یازدهم برابر 24,800,000 نفر بوده است. به عبارتی 3,200,000 نفر در فاصله یاد شده ( دوره دولت های نهم و دهم) به جمعیت فعال کشور افزوده شده، که بایستی برای آنها شغل ایجاد می‌شد.

حال اگر فصل مشابه امسال یعنی بهار سال 1395 را در نظر بگیریم، جمعیت فعال کشور به 25,800,000 نفر رسیده است، یعنی رئیس جمهور روحانی طی سه سال اول فعالیتش (بهار 1392 تا بهار 1395) با یک میلیون نفر افزایش در جمعیت فعال در بازار کار کشور مواجه شده است. بدین ترتیب ملاحظه   می شود که ادعای افزایش نسبی جمعیت فعال در دولت یازدهم در مقایسه با دولت های نهم و دهم، از سوی دولتمردان یازدهم منطبق با آمار منتشره نیست و صحت ندارد . چرا که ، اگر طی سه سال فعالیت دولت یازدهم یک میلیون نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شده طی هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم ، 3/2 برابر این رقم به جمعیت فعال کشور اضافه شده بود.

نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در بهار سال 1384، یعنی در آستانه شروع فعالیت دولت نهم، برابر 11/9 درصد بود که در بهار سال 1392 یعنی در آستانه اتمام فعالیت دولت دهم، به 10/6 درصد کاهش یافت. به عبارتی به رغم افزایش 3/2 میلیون نفری جمعیت فعال که در دوره فعالیت دولتهای نهم و دهم روانه بازار کار شدند، نه تنها نرخ بیکاری افزایش نیافت، بلکه به میزان 1/3 واحد درصد نیز از آن کاسته‌شد.

اما در مقابل نرخ بیکاری 10/6 درصدی درآستانه شروع فعالیت دولت یازدهم (یعنی بهار سال 1392)، در بهار سال 1395 به 12/2 درصد رسیده‌است. آن هم در شرایطی که تنها یک میلیون نفر به جمعیت فعال کشور افزوده شده‌است. لذا دلیل کاهش ولو اندک نرخ بیکاری در پایان دولت دهم نسبت به آغاز دولت نهم و در مقابل افزایش قابل توجه 1/6 واحد درصدی نرخ بیکاری در دولت یازدهم را نه در افزایش جمعیت فعال یا عرضه نیروی کار، بلکه در نقصان مشاغل ایجاد شده (تقاضا برای نیروی کار) در دولت یازدهم باید جستجو کرد.

تغییرات اشتغال (میزان اشتغال خالص)

تعداد کل شاغلین (میزان اشتغال) در بهار سال 1384 یعنی آستانه شروع بکار دولت نهم، برابر با 19,029,600 نفر بوده است که در بهار سال 1392 به 22,171,200 نفر بالغ شد. حال اگر بنا به معیار (پر اما و اگر) دولت یازدهم، «اشتغال خالص» را بسنجیم، در دوره دولت نهم و دهم، حدود 3,141,600 شغل یعنی سالیانه به طور متوسط، 393 هزار نفر شغل (به اصطلاح شغل خالص) ایجاد شده‌است که مانع از افزایش نرخ بیکاری شده‌است.

اما اگر همین عدد را برای فاصله بهار سال 1392 یعنی شروع به کار دولت یازدهم تا بهار 1395 بسنجیم، به عدد 481,200 شغل خالص ایجاد شده برای دوره فعالیت دولت یازدهم و حدود 160 هزار نفر شغل سالیانه می‌رسیم که مشخص می‌کند چرا نرخ بیکاری در بهار امسال به 12/2 درصد رسیده‌است. به عبارتی نقصان مشاغل ایجاد شده در دوره فعالیت دولت یازدهم منجر به افزایش نرخ بیکاری شده‌است. چرا که دولت یازدهم نتوانسته حتی نصف متوسط سالیانه شغل خالص ایجاد شده در دولت‌های نهم و دهم، شغل ایجاد کند و لذا نرخ بیکاری در دولت یازدهم افزایش یافته‌است. (شایان ذکر است اگرچه اشتغال خالص معیار معتبری نیست، کما اینکه کافی است به نوسان شدید فصلی آن توجه شود، مع هذا به دلیل تأکید دولتمردان دوره یازدهم بر این معیار، به آن پرداخته‌شد).


جدول (۱) خلاصه‌ای از این آمار را نشان می‌دهد.





رشد اقتصادی و ظرفیت ایجاد شغل

گواه آماری دیگری که بر ناکامی دولت یازدهم در ایجاد اشتغال و لاجرم افزایش 1/6 واحد درصدی نرخ بیکاری در دوره فعالیت آن صحه می گذارد، نرخ رشد اقتصادی است.

دولتمردان دوره یازدهم مدعی بودند و هستند که برای ایجاد هر یکصد هزار شغل در ایران، نیازمند یک درصد رشد اقتصادی هستیم. مستقل از مباحث مرتبط با ترکیب رشد از حیث کاربری و سرمایه بری، باز وارد مناقشه نشده و بر همین معیار دو دوره مقایسه می شود.

تولید ناخالص داخلی(GDP) به قیمت ثابت در کل دوره فعالیت دولتهای نهم و دهم (انتهای دوره به ابتدای دوره) در مجموع (با نفت) 28/2 درصد و بدون نفت 46 درصد رشد کرده‌است که اگر عدد رشد با نفت را درنظر بگیریم، حداقل ایجاد 2,820,000 شغل را توانسته پشتیبانی کند (و اگر رشد بدون نفت را در نظر بگیریم به عدد 4,600,000 شغل می رسیم).

شایان ذکر است پایین بودن رشد کل (با نفت) نسبت به رشد کل ( بدون نفت) به علت کاهش تولید نفت ناشی از تحریم ها است.

اگر عدد فوق را برای دولت یازدهم تا پایان سال 1394 در نظر بگیریم، رشد اقتصادی کل دوره فعالیت این دولت (تا پایان سال 1394)، با نفت تنها «یک درصد» و بدون نفت «1/6 درصد» می شود که حداکثر می‌تواند به ترتیب ایجاد ۱۰۰ و ۱۶۰ هزار شغل را پشتیبانی کنند که گواه دیگری بر ناکامی دولت یازدهم در ایجاد اشتغال است. حال در شرایطی است که نرخ رشد اقتصادی سال یاد شده حداکثر صفر بوده است، ادعا می شود در این سال، حدود 700 هزار شغل ایجاد شده است و مشخص نشده‌است که چگونه رشد صفر، توانسته 700 هزار شغل ایجاد کند. حال چنانچه حتی رشد پنج درصدی مورد ادعای دولتمردان برای 1395 نیز محقق شود اتفاق چندانی در سال پایانی دولت یازدهم در حیطه اشتغال رقم نمی خورد و حکایت از ناکامی دولت یازدهم در ایجاد شغل تا پایان دوره فعالیتش را دارد. چرا که 5 درصد رشد ادعایی، ازمحل افزایش صادرات و فروش نفت است که به دلیل ماهیت سرمایه‌بری، دولتی بودن و وجود ظرفیت مازاد دربخش نفتی، هیچگاه نمی‌توان انتظار داشت که پانصد هزار شغل جدید ایجاد‌ نماید که اگر چنین شود نیز حداکثر متوسط سالیانه ظرفیت ایجاد شغل در دولت یازدهم طی چهار سال فعالیت، به حدود160 هزار شغل می‌رسد که هم به مراتب کمتر از عملکرد اشتغال‌زایی دولت نهم و دهم است و هم فاصله چشمگیری از ادعای عملکرد هفتصد هزار شغل دولت یازدهم دارد
 
کلمات کلیدی : شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی احمدی نژاد
 
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۹:۴۶:۰۵
ايشون يادش رفته كه هر بار وعده كاهش قيمت دلار رو ميداد دلار فرداش 500 تومان مي رفت بالا!!! (4123179) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۱۷:۱۷
باید قبول کنیم که روحانی خیلی ضعیفه که اینم بهش خرده میگیره (4123245) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۱۳:۴۷
همیشه کسانی که کار بلد نشستند در حال ایراد گرفتن هستند! (4123361) (alef-3)
 
هژبر شیرافکن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۶:۲۴
با سلام و تشکر از نظرتون
سوال من از شما اینه:
1- چه کسی بیاد جای ایشون؟
2- برجام اگر نبود و نباشه چه طرح دیگری می تونست باشه؟ (4123384) (alef-3)
 
سلام
United States
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۱۰:۵۶:۱۳
چرا تحریم شدیم که نیاز به برجام باشد؟!
اولین تحریم تحت فصل هفتم کی صادر شد؟!
مگر غیر از این بود که پس از توافق لرزان سعد آباد و بروکسل، اقاین ظریف و روحانی پلمپ هسته ای را شکستند و شد سرآغاز تحریم های شورای امنیت؟ (4127241) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۱۰:۴۹
واقعا فکر کردین اون بلایی که سر مملکت اومده تو چهار سال رفع میشه
هر اشتباهی هزینه داره ملت ایران باید تاوان اون هشت سال را حالا حالا ها باید پس بدهد (4123504) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۲:۴۵
مغلطه متن این است که جمعیت اضافه شده در دوره احمدی نژاد که 3 میلیون اعلام شده با 1 میلیون دوره روحانی مقایسه میشه و پتک میشه رو سر دولت. در حالیکه دوره اول 8 ساله است و دوره روحانی 3 ساله. واگر یک تناسب برای دوره 8 ساله ببندیم. رقم تقریبا یکسان است. پس کلا احتیاج به این بحث مغالطه ای نبود (4123593) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۱۷:۵۶
بايد قبول كنيم انها با نفت بالاي ١٢٠ دلار نتوانستند كشور را اداره كنند و تورم سنگيني هم ايجاد كردند و قيمت خانه را ٤ برابر كردند پول بانكها را با وامهاي كلان بر باد دادند و اكنون دولت روحاني با نفت كمتر از ٥٠ دلار و تورمي كمتر كشور را اداره نموده . (4123690) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۴:۲۹:۲۰
سوال مهم ؟

چرا 6سال اوضاع آرام بود اما در اواخر دولتش کودتای اقتصادی کردند و دلار در مقطعی شد4000؟

برای اینکه روحانی بشه پرزیدنت

اما اوضاع بدتر شد تو همین 4سال اول!

الف حذف نکن لطفا (4123900) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۳۱:۱۹
این آقا ضعیف بود ولی روحانی خیلی ضعیفتره (4123282) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۱۸:۵۴
نه اون اقا فاجعه بود و تاوان اشتباهات دولت قبل نياز به ٢٠ سال كار دارد . (4123693) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۴:۱۱:۵۲
حالا نمیشه تخفیف بدی؟ده سال خوبه؟ (4123855) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۵:۳۸:۳۵
پس چرا گفتید 100 روز؟ (4124093) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۳۲:۳۹
90%مردم از عملکرد و وعده های توخالیه روحانی ناراحتند (4123285) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۳۷:۵۸
احمدی نژاد برات آمار گرفته ؟ این درصدی که شما می گی فقط در انتخابات قابل اندازه گیری است. (4123576) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۳۸:۱۲
آچطور به آنار ۹۰ درصدی رسیدی ؟ آمار احمدی نژادی (4123578) (alef-3)
 
آرش از روستا
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۲۴:۵۸
خودتو خیلی میبینی... بنده شغلم آزاده و فوق لیسانس از بهترین دانشگاه ایران دارم... از عملکرد اقتصادی و سیاسی روحانی خیلی راضی ام... هیچ گونه پارتی هم نداشته ام و در روستا هم زندگی میکنم ولی محل کارم توی شهره. (4123713) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۰:۳۸
99 در صد هم از چیز دیگه ای ناراحتن ولی نمی تونن بگن هر وقت آزاد شد همه بگن. (4123765) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۵:۳۵
بحث بر سر آمارهای من درآوردی دولت روحانی در مورد اشتغال است. (4123316) (alef-3)
 
مشکین نقاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۱۸:۵۳
چرا فکر می کنین چون کار اون بد بود باید قبول کنیم که کار اینم بد باشه؟ (4123369) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۲:۳۰
چه پاسخ زیبایییییییی.
خیلی منطقی گفتید هموطن.ای کاش ملت فهیم ایران هم این موضوع را درک کنن. (4123474) (alef-3)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۴:۱۸
چه ربطی به اشتغال داره
درمورد اشتغال صحبت میکنه (4123398) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۲:۵۷
با تغییر تعریف کار به 2 ساعت در هفته!!!! به آن اعداد رسیدید!!!! راستی حاضرید در بحث آزاد راجع به کل آن 800 میلیارد و نحوه هزینه کرد در دولت محود با هدایت مالی شما به مردم پاسخ دهید!!!!!!!!!!!! (4123596) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۷:۳۰
حداقل اونموقع من یادم نمی یاد که رکود بود
ارج هم سر جاش بود (4123617) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۴:۰۷:۰۸
الان چه ؟؟؟؟؟؟؟ بعد از برجام دلار چقدر کشید بالا ؟ (4123838) (alef-3)
 
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۲:۳۹
نیازی نیست وزیر احمدی نژاد بگه همه مردم با گوشت و پوستشون دارن لمس میکنند بیکاری و رکود وحشتناک سه سال اخیری که دولت آقای روحانی برای پایین آوردن نرخ تورم به مردم وارد کرده (4123186) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۵:۰۸
با نفت 140 دلاری واقعا ترکوندی (4123189) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۹:۴۴
شما ها که می گویید در ان دوران نمی شد ، نفت فروخت!!!!! (4123222) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۱۶:۴۰
اولش که خوب فروختن... (4123367) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۳۹:۰۰
اواخرش نمی شد نفت فروخت . (4123583) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۱۲:۱۱
اینم از هنر خودشون بود که در دوران انزوا!!! برای اولین بار بعد از انقلاب ایران رئیس اوپک شد! (4123227) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۱۸:۴۴
الانم پول هست ولی نه بدای اشتغال بلکه برای ایرباس!!!! (4123250) (alef-3)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۶:۲۷
اولا تمام دوره 140 دلار نبود
دوما دیگه میخواستی چه کار کنن اینهمه آبادی که میبینی از همینه تمام راههای مهم کشور دولاینه شده
ریل قطار اضافه شده قم مشهد دوریله شده
تا شیراز قطار کشیدند
مسکن مهر دادن به مردم که کلی از مردم با نازلترین قیمت صاحب خونه شدن
هسته ایی کشور کلی پیشرفت داشت
ماهواره فرستادیم فضا
در منطقه حرف اول میزدیم به طوری که عربستان به ایران چپ هم جرات نمیکرد نگاه کنه
و ... (4123400) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۵:۴۱
عیب گرفتن از دیگران کاری ندارد.
اگر راست می گویید، آمار دوره وزارت خوتان را که در آن قیمت نفت 110 دلار برای هر بشکه بود را منتشر کنید. (4123190) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۲۱:۴۳
درسته که عملکرد این آقا افتضاح بود ولی انصافا روحانی کاری کرده که باید به اون موقع شکر کنیم (4123258) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۰:۰۷
شما شکر کنی دیگه؟ یعنی منظورت اینه که دلار باید الان می رسید به۱۰۰۰۰ تومن خوب بود؟ چون زمان ایشان سه یرابر شد!
روزی هم که ایشان وزیر بودن دلار ۳۸۰۰ بود الان هم همون قیمته!
بعدشم داستان جمشید آقا و قیمت دلار دست اونه به من چه :)))) (4123371) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۲۲:۴۱:۳۸
ببخشید بعد از هفت سال ثبات سه برابر شد. اینا از همون اول شروع به چند برابر کردن. (4124845) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۷:۰۵:۰۲
چند دقیقه وقت بگذارید و از ارشیو آمار بانک مرکزی و مرکز آمار شاخص های اشتغال و درآمد و بیکاری و... را بگیرید و عملکرد 4 سال اول دولت قبل را با 4 سال عملکرد این دولت مقایسه بفرمایید ببینید کی درست میگه . (4124227) (alef-13)
 
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۷:۳۲
اقای حسینی خواهش میکنم شما دیگه حرف از بیکاری و اقتصاد و ... نزنید اگه باغبون بودید باغچه خودتونا بیل میزدید این آمار یه نفر باید بیاد بگه که سابقه ش به خرابی شما نباشه (4123193) (alef-3)
 
شکوهی
United States
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۶:۱۹
در زمان وزارت همین اقای وزیر اقتصاد نرخ دلارسه برابرشد حالا صحبت از حرفهای حاشیه ای میزنه۰۰۰۰ (4123782) (alef-3)
 
حامد محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۸:۳۰
طبیعی است اقتصادی که از رکود خارج شده نمی تواند اشتغال زیادی ایجاد کند اما در کل مهمترین نقدهایی که میشه به این دولت از منظر اقتصادی ایراد نمود آن است که :
1- این دولت توسط مدیرانی اداره می شود که اعتقاد به اقتصاد دولتی و لوازم آن از جمله سازمان های توسعه ای و نظام مالی و بانکی دولتی دارند و مناقع شخصی و گروهی آنها در حفظ ساختار دولتی و شبه دولتی کنونی است.

2- دولت در مورد آزادسازی اقتصاد، هم پیوندی با اقتصاد جهانی و تشکیل موافقت نامه های تجاری از جمله تجارت آزاد، اتحاد گمرکی و نیز پیوستن به wto برنامه و اولویت خاصی نداشته و ندارد.

3- دولت برنامه ای برای اصلاح ساختار دولت، کارآمد و کوچک نمودن آن، تقلیل تصدیگری های دولت و کاهش مداخلات در بازارها در نظر نداشته است. (نمونه آن مصوبه استقلال بانک مرکزی بود که جزو وعده های رییس جمهور بود اما عملا وابستگی بانک مرکزی به دولت بیشتر شد)

4- دولت روحانی در جهت اصلاح ساختاری اقتصاد کشور، اقدامات مهمی و اساسی دنبال ننموده به طوریکه وابستگی به درآمد های نفتی و نوسانات درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور نهادینه می باشد. در این اقتصاد نفتی سایر نظامات از جمله نظام بودجه ای، نظام ارزی، نظام مالیاتی ، نظام تعرفه ای و گمرکی و ... وابسته به درآمدهای نفتی تعریف می شوند و از این حیث تغییر خاصی نسبت به گذشته ایجاد نشده است.

5- حاکمیت مالکیت دولتی و شبه دولتی بر بنگاههای بزرگ اقتصادی، عدم شفافیت اطلاعات شرکت ها، ساختار توسعه نیافته بانک ها و موسسات مالی و ...از مهمترین مولفه هایی است که برای تحول در اقتصاد ضروریست در آنها تغییر صورت گیرد و این دولت، تغییر مهمی در این بخش ها در نظر نداشته و ایجاد ننموده است.

6- تنها نکته شاخص مدیریت اقتصادی دولت آن است که دولت منتظر مانده تا با ورود دلارهای نفتی، اقتصاد از رکود خارج شود. روشی که البته در 40 سال گذشته به طور مستمر توسط دولتهای گذشته دنبال شده و این دولت نیز به طور منفعل همانند اسلاف خود عمل نموده است.

7- کاهش تورم نیز یکی از دستاوردهای اقتصادی دولت است که با نگاه به رشد نقدینگی در آمارهای بانک مرکزی متوجه می شویم که این پارامتر به عنوان مهمترین عامل تاثیر گذار بر تورم، نرخ رشد بسیار بالایی داشته که تردید هایی را برای تثبیت تورم به وجود می آورد کما اینکه نوسان ایجاد شده در بازار ارز نیز بی تاثیر از واقعیات رشد نقدینگی در کشور نمی باشد.

به طور کلی دولت در اقتصاد نخواسته و نتوانسته تحول ساختاری ایجاد کند و به تمشیت امور به روش دولتهای بعد از قبل و بعد از انقلاب، از سال 1354 و از زمان جهش درآمد نفتی، که اقتصاد را متکی به نفت اداره نموده اند، بسنده نموده و تدبیری در ایجاد تغییر اساسی در اقتصاد کشور نداشته است. لازم به ذکر است که بعد از تقلیل تحریمها، ضروریست به منظور ادغام در بازارهای منطقه و همگرایی با کشورهای همطراز، برنامه راهبردی در کشور طراحی و به اجرا گذرده شود، تا با برقراری همپیوندی تولیدی و تجاری با مجموعه کشورهای مذکور، امکان اعمال تحریم مجدد بر کشور، به نحو موثری کاهش یابد. (4123194) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۱:۳۹
افرین به مدیریت احمدی نژاد که در اوج تحریم ها و بدون برجام و.. گشایش و... کشور را خیلی بهتر از اقایان اداره کرد. روحانی با این همه درامد نغتی و صادرات ۲ میلیونی ، افتضاح کرد. (4123202) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۷:۰۶
شوخی میکنی؟ اعدادی که با اونها کشور رو تحویل داده با نفت 140 دلاری رومیدونی چیه؟ (4123216) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۱۳:۰۳
این همه درامد نفتی !!!!!!

نفت 110 دلاری کجا و 40 دلاری کجا ...

رئیس جمهور درست گفتن شما ها باید عینک بزنید ... (4123231) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۲۰:۳۱
بحث سر در آمد نفت نیست، بحث بر سر آمار دروغ دادن است (4123538) (alef-3)
 
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۵:۲۰:۵۱
هیچکس رو دست احمدی نژاد و وزرایش نمیتونه امار غیرواقعی بده . (4124065) (alef-3)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۱۷:۴۳
افرین به شما که چشاتونو بستین... (4123246) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۳:۰۴
آره عینک میخواییم!!!!
80میلیون عینک وارد کنید (4123309) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۳:۰۵
ما با شما موافق نیستیم استاد. ما رو با خودت جمع نبند. ۸۰ میلیون رو از کجا در آوردی؟!! (4123395) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۲۲:۴۴:۲۰
خب باشه هفتاد و نه میلیون و نهصد و نود نه هزار و نهصد و نود ونه تا وارد می کنیم. (4124851) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۹:۲۹
از سال ۸۴ تا ۹۲ با نقت ۱۴۰ دلاری فقط ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده که اون هم مرهون رشد اقتصادی که از دولت اصلاحات تحویل گرفتن و برای چند سال اول بوده! او در نهایت دولت رو با کلی تحریم و نفت ۲۷ دلاری و رشد منفی اقتصادی تحویل روحانی دادن و اونوقت براش مقاله نوشته!
تا الان کجا بودی نخبه؟!! (4123406) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۵۲:۱۷
با انصاف به تعداد مثبتات نگاه كن بعد بگو 80 ميليون! (4123442) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۱۴:۱۰
شما به تنهایی 80 میلیونی؟ (4123512) (alef-3)
 
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۴:۳۹:۳۱
استدلال و سطح نگرش شما واضح است که چه گفتید (4123927) (alef-3)
 
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۲:۲۰
وزیران احمدی نژاد هم مثل خودش آمار میدن.خیلی خوب یادمه سال 85 که قیمت مسکن به یکباره دوبرابر شده بود احمدی نژاد اومد تلویزیون و نرخ تورم کل رو ده درصد و در بخش مسکن پانزده درصد اعلام کرد!!! (4123203) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۲۲:۴۶:۵۹
بنده خدا الان مشکل اینه که روحانی هم مثل احمدی نژاد داره آمار میده. (4124853) (alef-11)
 
هژبر شیرافکن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۳:۰۱
چند نکته رو یاداوری می کنم
دولت نهم در سال 84 وقتی اغاز به کار کرد که رشد اقتصادی بالای 6 درصد بود تورم پایین و دلار حدود 900 تومان بود اما در شرایطی دولت را تحویل داده که با بی توجهی به قطعنامه ها مرتبا قطعنامه گرفته و تحریم ایجاد کرده و در 3 سال اخر رکود یا رشد منفی داشه که تا منفی 6.8 هم پیش رفته دو نکته از بحث فوق میتوان نتیجه گرفت:
1- رشد اقتصادی 84 تا 87 مرهون سیاستهای دولت اصلاحات بوده که به دولت قبل رسیده و سپس متوقف شده
2- در 3 سال اخر دولت قبل وقتی رشد منفی بوده چگونه ممکن است اشتغال ایجاد شده باشد بنابراین
اگر هم اشتغالی در دولت نهم ایجاد شده به دلیل رشد اقتصادی بوده که در دولت اصلاحات شتاب گرفته بوده و در دولت قبل متوقف شده
این نکته را هم باید در نظر گرفت که با نفت 140 دلاری دول قبل رکورد های عجیبی را به ثبت رسانده و در نهایت با یک خزانه خالی کشور را تحویل دولت فعلی داده است
طبیعی است که دولت کنونی با این وضعیت رکودی که کشور را تحویل گرفته بوده و با تحریمها و نفتی که تا 23 دلار رفته بود کاری نمیتوانسته انجام دهد
من استناد می کنم به خبر خودتان در همین صفحه:
http://alef.ir/vdcf1vdjmw6dmma.igiw.html?436393
در پاراگراف اخر خبر فوق امده:
بنابراين در بهترين حالت در ٨ سال ٨٤ تا ٩٢ فقط ٧٠٠ هزار شغل ايجاد شده است كه سالانه حدود ٨٥ هزار شغل مي‌شود كه در برابر ايجاد اشتغال سالانه حدود ٦٠٠ هزار شغل در اواخر دولت اصلاحات و صدها هزار شغل در دولت جديد، يك فاجعه تمام‌عيار اقتصادي و اجتماعي محسوب مي‌شود و تمام مشكلات فعلي كشور در زمينه بيكاري محصول اين فاجعه اقتصادي است

به نظر من همه چیز گویا و روشن است اعداد رشد اقتصادی و تورم و بی ارزش شدن پول ملی وحجم بسیار زیاد اختلاس ها و..کاملا روشن و گویا است (4123204) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۴:۳۴
این آقا میگفت 100روزه حل میکنه
بعد گفت برجام بیاد دیگه میشه گل وبلبل
یعنی روحانی نمی دونست چی میگه؟؟؟ (4123313) (alef-3)
 
هژبر شیرافکن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۱:۴۷
منظور از 100 روزه سامان میدهم یعنی اینکه روند بد الان رو عوض می کنم هیچ کجای دنیا اقتصاد 100 روزه درست نمیشه ببم جان
مثال برات میزنم شما میخای بری سمت شمال ولی راننده داره میره سمت جنوب یا عرب یا شرق ولی یک نفر از داخل اتوبوس میگه من اگر فرمون رو دست بگیرم ظرف 1 دقیقه اوضاع را سامان میدهم منظورش از سامان دادن این نیست که سریعا شما رو میرسونم به مقصد بلکه منظور اینه که جهت حرکت رو به سمت مقصد تنظیم می کنم(فرمون رومیگیرم و اتوبوس رو به سمت شمال تغییر جهت میدم)
اگر 100 روزه میشد اقتصاد رو کاملا درست کرد الان وضعیت افریقا این نبود و 100 روزه حلش میکردن
وانگهی اگر به ایشون به دلیل داستان 100 روزه رای دادین که بعید میدونم رای داده باشید بسیار اطلاعاتتون از اقتصاد کم هست و توصیه می کنم اقتصاد کلان 5 فصلی را مطالعه بفرمایید (4123394) (alef-13)
 
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۴۶:۲۶
اندر گفتید 100 روز خودتونم باورتون شده،اقای روحانی نگفت تمام مشکلات رو تو صد روز حل میکنم،گفت برنامه 100 روزه برای خروج از شرایط بحرانی دارم... (4123431) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۱۰:۳۱
گفته بود برنامه صد روزه برای حل مشکل دارم. حل مشکل طبیعتا نسبی است. وگرنه که همه می دونند که کل دنیا هم که جمع بشه و کل دنیا هم که یاری بده نمی شه همه مشکلات صد روزه حل بشه. یه ساختمان ساده رو هم نمی شه توی 100 روز بالا برد چه برسه به مملکت. (4123670) (alef-3)
 
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۴:۴۱:۴۶
مدرک بیاوردی گفته 100روزه حلللللللللللل میکند؟؟؟

یا گفت 100 روزه ریشه یابی میکنه؟؟؟؟؟؟ (4123940) (alef-3)
 
سمیه
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۳۸:۱۸
آقای حسینی همه حرف هایش مستند و با مدرک است،
شما بی مدرک حرف میزنی، از جمله مدرک رشد اقتصادی در دوران اصلاحات چیست؟؟؟! (4123579) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۲۰:۲۶:۴۱
عزیز من شما نرخ رشد اقتصادی ایران رو جستجو کن امار بانک مرکرزی و مرکز امار ایران هست می تونید ملاحظه بفرمایید که مورذ تایید همه اقتصاد دانها از هر دو جناح هم هست حرفای عجیب نزنید دیگه (4124628) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۲۰:۳۴:۵۶
شما یه سر به پارس جنوبی بزن و سوال کن اکثر تاسیسات کی ساخته شد متوجه میشی عزیز (4124639) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۳:۰۹
خودت و رئیست موقعی که در مسند قدرت بودین چه گلی به سر اقتصاد این کشور زدید؟ (4123205) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۱۷:۴۷
تو دیگه سکوت کن خواهشا (4123247) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۰:۵۵
مگه حق شهروندی فقط مخصوص روحانی است کسی دیگه نباید حرف بزنه؟؟!!! (4123586) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۱۹:۳۴
این آقا همان گشتی گیر نبود که وزیر شد.....دلار 1000تومانی را 3000تومان کرد (4123252) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۴۶:۱۶
افرین. (4123429) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۲:۳۲
خودشه
چالبه که نمیذاره وزیر یه دولت دیگه از روحانی انتقاد کنه با عملکرد فجیعی که در اون دوره داشت خودش رو محق میدونه که از دولت روحانی انتقاد هم بکنه!!! اونم در زمانی که نفت 140 دلاری گیرش میومد
مومن تو خودت که عملکردت فاجعه بود در نقش منتقد هم ظاهر شدی؟
من جای شما بودم میرفتم یک روستای دورافتاده ای به کاشتن پیاز مشغول میشدم که کسی هم منونشناسه خجالت بکشم
من یادمه دلار هر روز تغییر میکرد صبح مثلا 1800 بود ظهر شده بود 1900 شب 2000 و... (4123475) (alef-13)
 
مدیر ....... وزارت اقتصاد
United States
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۲۱:۱۶
نمره عملکرد روحانی 3 از 20
ولی مطمئن باش عملکرد توی وزیر اقتصاد - 0 - از 20 بود
مطمئن باش . شک نکن (4123256) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۳:۴۶
3 یکم بی انصافیه ولی با سابقه بیست سال معلمی میگم همین هم غنیمته (4123601) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۲۵:۴۶
صفر نه منفی 6.8 (4123716) (alef-3)
 
مهندس جنت شهري
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۲۹:۵۹
حالا كه چناب وزير اقتصاد پيدا شده بي زحمت ازش بپرسيد قضيه پولهاي داده شده به بابك زنجاني چي بود..قضيه جمشيد بسم الله چي بود...اون 800ميليارد دلار را چگونه هزينه كرديد كه با ان درامد بيكاري اينقدر رشد كرد... (4123279) (alef-13)
 
حسینی
United States
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۳۲:۴۶
حسینی !
فکر کنم تو اگه حرف نزنی مشمول ثواب خواهی شد .
با اون عملکردت (4123286) (alef-3)
 
مصدق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۹:۰۳:۴۶
نظر ده محترم برای خود رای و نحوه احترام به نطردیگران و دیکتاتوری برایت متاسفم. (4124463) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۳۵:۴۵
اصلا تو خوبی فقط (4123295) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۳۶:۲۷
اقای روحانی بنده مدرک فوق لیسانس دارم 3 سال بی کارم (4123297) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۰۸:۴۱
دوست من فوق لیسانس الان همه دارند.اگر کار و تخصص بلد باشی بیکار نمیمونی اما اگر تنها مدرک گرفتی و از استادا نمره گرفتی باید بری مسافرکشی. (4123349) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۵۶:۳۰
کار باید از اون کسی طلب کنی که کیلوی در دانشگاه ها را باز کرد ولی متناسبش کار ایجاد نکرد! روحانی باید الان جور دانشگاه های کیلوی احمدی نژاد را بکشد که طرف با رتبه ۶ رقمی فوق لیسانس دارد ! (4123632) (alef-3)
 
مهرداد
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۰۷:۰۹
۴ میلیون بی کار و ۶ میلیون یارانه قطع شده، به روحانی رای نمی دهند این علی الحساب کاهش ۱۰ میلیون از رای روحانی، آن ۸ میلیون باقیمانده هم صدتا آفت دیگه بهش میزنه، ما اصلاح طلب ها با ریسمان پوسیده روحانی توچاه نیفتیم. ببازیم برای همیشه باختیم (4123660) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۲۳:۵۵
اگه سه ساله فوق تيسانس داري و هنوز بيكاري يه نگاهي به فوق ليسانست بنداز ببين واقعيه؟ (4123711) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۲:۳۸
من دکتری میشناسم تا حالا نرم افزار متلب تو عمرش باز نکرده، تخصص چی داری نه مدرک (4123770) (alef-3)
 
مسعود
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۴:۱۷
بیکاری امثال شما چند دلیل دارد:
1-هوش تحصیلی تنها عامل موفقیت نیست عامل اصلی(80 درصدی)موفقیت هوش هیجانی یا همان هوش اجتماعی است.
2-ذکاوت به خرج نداده و رشته مناسبی انتخاب نکرده اید.
3-راههای پیدا کردن کار را بلد نیستید.
4-عاشق رشته تحصیلی تان نیستید.منظورم علاقه نیست.عشق یعنی شیفته بودن و تلاش و پشتکار بی نهایت.یعنی بهترین بودن در کار و تخصص خود و یادگیری مداوم.
5-ایمانتان به خدا قوی نیست و به او توکل نمیکنید.
6-به روانشناس و مشاور کاربلد جهت رفع گره های ذهنیتان و افزایش اعتماد به نفستان مراجعه نکرده اید.
پیشنهاد میکنم موارد فوق را کامل یا برطرف کنید خواهید دید کار و درامد و پول خودش به سراغتان خواهد آمد از جاهایی که فکرش را نمیکنید.
هر انسانی برای تکمیل یک قسمت از پازل هستی آفزیده شده که به آن طرح الهی میگویند.ببین طرح الهی ات چیست.هرکس طرح الهی خود را بیابد به آرامش و ثروت خواهد رسید.نشانه آن علاقه شدید و عاشقانه شما به آن است.هر کاری که با تمام وجود مایل به انجامش باشید همان طرح الهی شماست.ممکنست داشتن مغازه لباس فروشی باشد.ممکنست تدریس فیزیک در دانشگاه باشد یا...کافیست پیدایش کنید و وارد مدار و مسیرش شوید همه چیز به صورت خودکار فراهم خواهد شد (4123774) (alef-13)
 
مهدي
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۳۸:۰۹
شما از بابك زنجاني لطفا صحبت كنيد (4123302) (alef-3)
 
ایرانی
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۸:۰۶
سید جان لطف کنید نمودار ی از دروغ هایی که تحویل مردم دادین و اگرامکان داره نمودار ی درمورد اختلاسهایی که توسط همکاران (معاون اول، بابک جون و...)شما بوجود آمده رسم کنید. (4123319) (alef-3)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۰۹:۴۸
باید قبول کنیم اول باید یک چیزی وجود خارجی داشته باشد بعد به آن خرده گرفت ... اصلا اشتغالی وجود ندارد که بتوان به آن خرده گرفت... تمامی اعداد و ارقام چه در دولت قبلی چه فعلی کذب محض است...فقط آمارسازی با اشتغال هفته ای یک ساعتی که آن هم وجود ندارد... (4123353) (alef-13)
 
عماد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۳:۳۰
سرمایه مملکت را به باد داده اند ، حالا کنار نشسته اند و میگویند با روحانی با دست خالی معجزه کند. یک دولت و ملتی باید عزمش را جذم کند فقط بدهی های شما را تسویه کند. (4123396) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۴۳:۵۹
البته اگر با يك ساعت كار در هفته شاغل شويد خوب بيكاري از بين ميره (4123419) (alef-3)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۷:۱۴
متاسفانه رویکرد دولت قبلی و فعلی اصلا مشخص نبوده و نیست . یعنی معلوم نیست رویکرد دولت بر پایه نظام سرمایه داری است و یا بر پایه نظام اسلامی . یعنی خصوصی سازی فعلی که الگو گرفته از نظام غربی است در واقع نوعی توسعه نظام سرمایه داری است . از طرفی نظام عزیز ما اسلامی است که با اهداف نظام سرما یه داری مغایرت دارد . چونکه نظام اسلامی بر مبنای مساوات و عدالت تاکید دارد ولی نظام سرمایه داری بر مبنای سود و منفعت به هر طریق ممکن تاکید دارد و نتیجه نظام سرمایه داری اختلاف روز از افزون فاصله طبقاتی بین اقشار جامعه است که کاملا در جامعه امروز ما شواهد آن دیده می شود .
در ضمن این چالش زمانی بیشتر می شود که نگاه مسئولین نیز در این خصوص تغییر کرده و به نظر می رسد عافیت طلبی و نگرش سرمایه داری مسئولین در حال حاضر بیشتر از اوایل انقلاب خودشان را نشان می دهد . همین موضوع باعث شده تا رویکرد دولت ها در حا حاضر رویکرد نظام سرمایه داری داشته باشند. مثلا می گویند هدف از خصوصی سازی واگذاری امور به مردم است . به نظر شما کدام یک از آحاد مردم توانایی خرید یک شرکت عظیم نیروگاه برق ، پتروشیمی ، صنایع و غیره را دارند. پس ابتدا با رویکردها را درست و ترمیم نمود که ما می خواهیم بیست سال آینده مثل کشورهایی مانند آلمان ، فرانسه ، آمریکا و امثالهم باشیم و یا یک الکوی نوین اسلامی را مدنظر داریم . (4123487) (alef-13)
 
محمد
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۹:۴۶
در رد و بدل شدن نامه میان دکتر نیلی و دکتر توکلی که چند ماه پیش اتفاق افتاد دکتر نیلی ضمن نشان دادن نمودار تعداد شاغلین در تمامی فصول سالهای ۸۴ تا ۹۴ نشان داد که آمار تابستان و بهار سال ۹۲ به شکل غیر عادی متورم شده. اگر همین مقایسه را میان پاییز ۸۴ تا پاییز ۹۲ انجام بدهید خواهید دید که میزان افزایش شاغلین تقریبا صفر ست. در جوابیه دکتر توکلی، وی استدلال دکتر نیلی را پذیرفت. اساسا از مطالبی که بدون ارائه نموداری برای روند زمانی فقط میانگین گیری در بازه های زمانی را ارائه میکنند باید پرهیز کرد. بدون ارائه دقیق تغییرات زمانی و با تعیین دلخواه بازه زمانی برای میانگین گیری ممکن ست هر نتیجه دلخواهی را از داده بدست آورد. (4123498) (alef-13)
 
محمدامین حیات مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۱۰:۰۹
این روند در هیچ دولتی مناسب نبوده است و فقط عدد و رقم اعلام شده است.
مشکل اصلی در نبود اخلاق و فرهنگ است که اقتصاد خراب میشود. (4123501) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۱۲:۲۵
1- احمدی نژاد به کسی که یک ساعت در هفته کار می کرد، شاغل می گفت.
2- عدد سازی و آمار سازی را ولش. احمدی نژاد دلالی را رونق داده بود. با نوسانات ارز، طلا، سکه، مسکن دایم بازی می کرد. در آخرکه کم آورد، تقسیم املاک بیابانی را بین مردم وعده داد. (4123506) (alef-13)
 
میم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۲۹:۲۶
ملاک شاغل بودن در دولت احمدی نژاد هفته ای یک ساعت کار بود.
یعنی اگر کسی 1 ساعت در هفته کار میکرد به آمار و ارقام دوستان اضافه میشد. (4123560) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۳۸:۰۴
امار اشتغال منفی دوران این اقا رو کسی یادش نرفته ها حتیاگه هنوز هم بیکاری مشکل اول جامعه باشه (4123577) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۳:۱۰
مقصر تمام مشکلات فعلی ندونم کاری احمدی نژاد با مسکن مهر بود.حجم ساخت و ساز مسکن مهر به حدی بود که دیگه کسی خونه نمی خواد اما...1200 شغل با مسکن مرتبط است که تمامش تعطیل شد.
ساخت مسکن صنعتی در ایران اشتباه بوده چون تنها صنعت واقعی کشور مسکن بود که دیگر نیازی بهش نیست.دولت قبل بجای ساخت مسکن مهر باید زمین را از طریق بنیاد مسکن در همین جاهای فعلی بصورت خیلی ارزان در اختیار مردم می گذاشت و تعاونی های مسکن کم کم و به اختیار خود ساخت و ساز می کردند تا بازار مسکن و به طبع آن فولاد،آجر،سیمان و...صدها شعل دیگر پایدار بماند (4123598) (alef-13)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۰۲:۱۹
من نمیفهمم،اگه نفت در زمان دولت قبل 110دلار بود و الان 40 دلار تقصیر احمدی نژاده یا بی تدبیری دولت یازدهم؟؟؟چطور تحریم ها را میگن به خاطر بی تدبیری دولت قبل هست ولی پایین اومدن قیمت نفت ربطی به دولت نداره؟؟؟؟؟ (4123644) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۴:۵۳:۴۸
قیمت نفت به ایران ربط ندارد! بازار جهانی مشخص می کند! با همین توهمات گفتند نفت ایران تحریم شود به بشکه هی ۲۰۰ دلار می رسد ! تحریم شدیم نفت روز به روز ارزان تر شد! عربستان و روسیه به راحتی جای ایران را پر می کنند!
تولید روزانه نفت جهانی حدود 96 میلیون بشکه در روز است! ایران حدود ۱.۵ میلیون بشکه صادر می کند! قیمت را با با ۱% سهم تعیین می کنیم؟! (4123974) (alef-13)
 
ع ص
United Kingdom
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۳۷:۴۱
با سلام
آفای روحانی باید عینک بزنند که ببینند هیچ کار ارزشمندی برای ملت نکرده اند. (4123750) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۰۳:۳۸:۰۳
با سلام! عینک بزنید تا کارهای ارزشمند را ببینید! (4125079) (alef-11)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۱:۲۴
"نرخ بیکاری در بهار سال 1384، یعنی در آستانه شروع فعالیت دولت نهم، برابر 11/9 درصد بود که در بهار سال 1392 یعنی در آستانه اتمام فعالیت دولت دهم، به 10/6 درصد کاهش یافت."
کاهش نیافت بلکه تعرف بیکاری عوض شد و کسی که حتی 2 ساعت در هفته کار می کرد شاغل محسوب شد!!!
بخش دوم مطلب ایشان که مقایسه ای در خصوص GDP و ایجاد شغل شده خیلی درست به نظر نمی رسد چرا که لزوما ایجاد اشتغال منجر به رشد تولید نمی شود بخصوص در ایران که بیشتر اشتغال های دولتی و بعضا غیر مولد ایجاد می شود صرفا به ابن خاطر یک حقوقی پرداخت شود (4123767) (alef-13)
 
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۹:۰۵
تو این توضیحاتی که دادید هیچ جاش اشاره به تغییر تعریف قانون کار رو ندیدم، زحمت زیادی کشیدید که با تغییر تعریف از دو روز در هفته به دو ساعت در هفته تونستید 1.3 درصد بیکاری رو کم کنید. (4123787) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۴:۰۱:۴۹
کشور داری کار ی کار ساده ای نیست با برنامه که به واقعیتها نزدیک باشد باید
برنامه ریزی نمود شناخت اولویتهای دور ونزدیک واهمیت آنها از نکات مهم
در نامه ریزی (4123820) (alef-3)
 
Belgium
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۴:۳۱:۰۷
میشه فقط یک کشور در دنیای امروز نام ببرید که مشکل بیکاری اونهم در حد حاد نداشته باشه؟؟؟ (4123904) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۴:۵۴:۲۳
ایشان ایجاد دومیلیون شغل در سال توسط احمدی نژاد را زیر سوال می برد (4123977) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۵:۰۳:۰۱
عدم شجاعت دولت روحانی سبب گردیده کسانی که وضع اقتصاد رو به این حالت انداختن دوباره پیدا بشن و اظهار نظر کنن. (4124006) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۵:۰۶:۴۲
روحانی 4 سال دوم هم هر چی تلاش کنه اگه بتونه مشکلات اقتصادی که این آقای وزیر واون رئیس جمهورش به بار آوردند برگردونه به حالت اولش (4124020) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۸:۳۵:۱۹
بنده با قسمت اول مقاله ایشان که در مورد تعداد خالص اشتغال هست موافقم. اما در بخش دوم ایشان اشتباه (دانسته یا ندانسته) عجیبی مرتکب شده اند که باعث می شود آدم به کل نوشته ایشان شک کند.
چطور می توان رشد اقتصادی کل دوره (و نه متوسط سالانه) هشت سال با 4 سال را مقایسه نمود؟؟ بگذریم که ایشان هیچ اشاره ای نکرده اند به وضعیتی که دولت دهم مملکت را تحویل دولت بعد از خود داد. با این حال درست این بود که متوسط رشد سالانه مقایسه شود و اگر می خواست منصفانه باشد باید متوسط چهار سال دولت دهم با یازدهم مقایسه میشد. (4124413) (alef-13)
 
جمال
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۲۰:۰۶:۱۰
طبق امار ثبت شده در مرکز امار متوسط تعداد شغلهای ایجاد شده در دولت اصلاحات 600هزار شغل و در طی هشت سال 4800000 شغل بوده است. حال اگر جناب حسینی را مبنی بر اشتغال393 هزار در سال و در کل دوره اقای احمدی نزاد 3140000 شغل بپذیریم یعنی با 900میلیارد دلار درامد ارزی شغل کمی ایجاد شده درصورتی که کل درامد ارزی دولت اصلاحات 220میلیارددلار بوده است . نتیجه اینکه دولت اصلاحات برای هر شغل 50هزار دلار هزینه و دولت احمدی نزاد برای هرشغل 300هزاردلار از درامد ارزی را هزینه کرده است لذا شغل کمتری نسبت ه دولت اصلاحات ایجاد کرده است. د (4124589) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۲۳:۰۸:۳۳
شما بگو تورم موقع شما چند بود؟؟ (4124882) (alef-11)
 
عینک ساز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۰۸:۱۵:۳۶
برا شمردن ارقام اختلاس 12 هزار میلیاردی صندوق فرهنگیان واقعا عینک نیازه. (4125157) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۰۴ ۱۳:۴۲:۵۳
ضمن تشکر از تحلیل لطفا وزیر محترم سابق بفرمایند درآمد 850 میلیارد دلار نفت کجاست؟ اعداد را منتشر کنن. (4132220) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.