نظر منتشر شده
۱۶۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 266697
یادداشت وارده به الف؛
در نقد عرب‌ستیزی رایج
علی سرزعیم، 23 فروردین 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸
وقوع حادثه تأسف بار در فرودگاه جده با واکنش جامعه ایران روبرو شد اما آنچه که متاسفانه یک بار دیگر خود را به خوبی نشان داد عقب ماندن روشنفکران و همراه شدن بی‌معنای برخی دیگر با رفتارهای هیجانی جامعه بود. روشنفکران به جای اینکه به مسئولیت خود در کنترل، هدایت و راهنمایی جامعه در نحوه بروز اعتراض عمل کنند، در شیپور عرب‌ستیزی دمیدند. در این آب گل آلود البته برخی نیز کینه خود از دین اسلام و مناسک حج را بروز دادند و برخی نیز باز به تاریخ باستان برگشتند و این واقعه را بهانه‌ای برای خالی کردن کینه‌های تاریخی هزار و چند صد ساله کردند.

واقعیت امر این است که جرمی تأسف بار از سوی دو مأمور سعودی رخ داده است. آیا عجولانه نیست که آن را به اقدامی برنامه‌ریزی شده از سوی دولت عربستان نسبت دهیم. آیا منطقی نیست که منتظر شویم تا ببینیم که واکنش دستگاه قضایی عربستان چیست و اگر شاهد آن بودیم که این واکنش غیرعادلانه است آن موقع نظام حاکمیت عربستان را به چالش بکشیم؟ چندی قبل بر اثر اهمال مأمورین پلیس استرالیا چند پناهجوی ایرانی در گذشتند. چرا در آن موقع چنین واکنش‌هایی حتی به طور خفیف بروز داده نشد؟ آیا این معیار دوگانه در حمایت از ایرانی‌ها به این دلیل نیست که ما نسبت به یک اقتصاد پیشرفته‌تر احساس خضوع می‌کنیم و تخلفات آن را نادیده می‌گیریم اما نسبت به یک کشور در حال توسعه مثل عربستان احساس برتری می‌کنیم و علیه آن و متاسفانه کل اعراب شاخ و شانه می‌کشیم؟ چگونه است که واقعه مذکور در استرالیا را ناشی از تخلف چند مأمور می‌دانیم اما تخلف در فرودگاه جده را به اقدامی سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده نسبت می‌دهیم. آیا به اشتباه همزمانی این واقعه با تشدید تنش‌های سیاسی را دلیل برنامه‌ریزی شده بودن این مسئله قلمداد نمی‌کنیم؟ آیا در چند وقت اخیر شاهد سوء استفاده پلیس آمریکا از قدرت خود علیه سیاهان و واکنش جامعه آمریکا بر ضد آن نبودیم؟ چگونه است که تخلفات چشم آبی‌ها را استثنایی بر یک قاعده قلمداد می‌کنیم اما تخلفات پلیس عربستان را مشتی نمونه خروار؟ از این‌ها گذشته چطور است که ما خود را ملتی ممتاز، فرهیخته و مبرا از بدی‌ها می‌دانیم در حالیکه سوء رفتار ما با مهاجرین افغان امری فراگیر و علنی است. چندی پیش که فیلم بدرفتاری مأمورین انتظامی ایران با مهاجرین افغان منتشر شد چرا جامعه ایرانی یک صدم چنین واکنشی را از خود نشان نداد؟ آیا این به آن دلیل نیست که ما نژادپرستی را امری مذموم نمی‌دانیم و حتی از زشتی آن آگاه نیستیم؟ آیا این به آن دلیل نیست که به دلیل درآمد سرانه بیشتر خود را بالاتر از افغان‌ها می‌شماریم در حالیکه از منظر اسلام و همچنین مدرنیته انسان‌ها برابرند و ثروت و درآمد سرانه ملاکی برای برتری نیست و همه از جمله افغان‌ها از حقوق پایه نظیر حق زیستن عزت‌مندانه و محترمانه برخوردار هستند. من به تجربه دیده‌ام کسانی که در مقابل پایین‌تر از خود (با ملاک‌های مادی نظیر درآمد سرانه) تفاخر کرده و نسبت به پایین‌ترها با تحقیر رفتار می‌کنند در مقابل بالاتر از خود (با ملاک‌های مادی نظیر درآمد سرانه) با عجز و حقارت رفتار کرده و خود را حقیر می‌انگارند. کافی است به برخورد برخی ایرانیان با افغان‌ها و اروپایی‌ها نگاه کنید تا مصداق آن را ببینید.

متاسفانه ما در کشاکش بحران رابطه سیاسی با کشور عربستان قرار داریم و مدیریت این رابطه به جای تشدید بحران شرط عقل و تدبیر است. از دولت آقای خاتمی تا کنون، تنش‌زدایی با همسایگان حداقل در شعار سیاست رسمی جمهوری اسلامی بوده و باید تلاش کرد تا این تنش‌ها مدیریت شود و به سمت بهبود راه یابد. تشدید تنش‌ها و دامن‌زدن به آن در جهت فعال‌کردن شکاف‌های مذهبی اقدامی خیره‌سرانه است که نه تنها مسئولین سیاسی ایران نسبت به عواقب وخیم آن هشدار داده‌اند بلکه خیرخواهان و اندیشمندان جامعه مدنی همواره مردم را از آن پرهیز داده‌اند. باید توجه داشت که اولاً جامعه ایران صددرصد شیعه و جامعه عربستان نیز صددرصد وهابی ضدشیعه و تکفیری نیست. همانگونه که شیعیان اهل غلو و اهل توهین به خلفای سه گانه که مراسم جشن عمرکشان برپا می‌دارند در جامعه مذهبی ایران اقلیت هستند، وهابی‌های تکفیری نیز در جامعه عربستان در اکثریت قرار ندارند. همانگونه که نظام سیاسی ایران به انحای مختلف نظیر استفاده از تعبیر پیامبر اعظم به جای پیامبر اکرم و یا ممنوعیت فعالیت‌های مذهبی حساسیت‌زا تلاش کرده تا فاصله خود را از شیعیان افراطی حفظ کند، حکومت عربستان نیز لزوماً با وهابی‌ها یکی نیست البته همانگونه که حکومت ایران با حوزه‌های علمیه شیعی مراودات نزدیک دارد می‌توان حدس زد که حکومت عربستان نیز با بخش مذهبی وهابیت پیوندهای نزدیک داشته باشد. در گذشته تمام تلاش مسئولین این بود تا بهانه‌ای برای همسو شدن حکومت عربستان با گروه‌های فشار وهابی ایجاد نشود و به تعبیر رهبری حکومت عربستان در گذشته در سیاست خارجی تا حدودی این ملاحظات را رعایت می‌کرد.

خیر و صلاح کشور ما و خیر و صلاح مردم منطقه در این است که زمینه گفتگوهای دو جانبه میان ایران و عربستان فراهم شود. قطعاً فاصله و عداوت ایران با عربستان بیشتر از سابقه عداوت بین ایران و آمریکا نیست. همانطور که ما در یک سال و نیم اخیر مدیریت بحران بین ایران و آمریکا را تمرین کردیم می‌توانیم مدیریت بحران بین ایران و عربستان را مدیریت نماییم. البته این امر منوط به اعتماد به دستگاه دیپلماسی است. اگر به جناب ظریف و تیم وزارت خارجه در مدیریت مذاکرات باور داریم چرا در پیگیری موضوعات اختلافی با همسایگان نظیر واقعه فرودگاه جده باور نداشته باشیم!
نکته آخری که ملت ما باید بیاموزند این است که هرکار هم که بکنند و هرچقدر هم که بخواهند ایران همسایه سوئیس نخواهد شد (با این فرض فراگیر که سوئیسی‌ها مردم بسیار نایس و گلی هستند!). تقدیر ما این بوده که در این منطقه ساکن شویم و گریزی از آن نداریم. شرط عقل آنست که پیوندهای مناسب با همه همسایگان از جمله اعراب، افغان‌ها و پاکستان، ترکیه و همسایگان شمالی خود داشته باشیم. اولین گام این است که تصورات کلیشه‌ای در مورد همدیگر را بشکنیم. اینکه اعراب را با تعابیر زشتی چون سوسمارخور خطاب کنیم یا افغان‌ها را بزهکار بدانیم یا ترک‌ها را به نحو دیگر، راهی برای حسن همزیستی فراهم نمی‌کند. در کشورهای اروپایی که سابقه عداوت تاریخی با هم دارند، از مکانیزمی به نام طرح اراسموس استفاده می‌شود تا بر این نفرت‌ها و کینه‌ها در همان جوانی غلبه کنند. در این طرح دانشجویان لیسانس (و حتی فوق لیسانس و دکترا) ترغیب می‌شوند (با پرداخت پول) تا حداقل یک ترم را در دانشگاه کشور دیگر مهمان شوند و مجبور شوند تا زبان آن‌ها را یاد بگیرند و از آن کشور دوستانی پیدا کنند و کم کم از این مراودات سدهای ذهنی در مورد دیگران شکسته شود. اگر ما نیز طرح اراسموس خاورمیانه ای داشتیم یعنی دانشجویان ما و دانشجویان کشورهای همسایه، یک ترم مهمان دانشگاه‌های کشورهای منطقه می‌شدند، زبانشان را می‌آموختند و از آن کشورها دوستانی پیدا می‌کردند دیگر تصورات کلیشه‌ای نسبت به هم پیدا نمی‌کردیم. دیگر این مجال پیدا نمی‌شد که ما همه اعراب را یک سر شکم‌پرست، بی‌مهارت و تنبل، زن‌باره و اهل افراط و تفریط مذهبی قلمداد کنیم. اعراب نیز تصورات کلیشه‌ای و عداوت آمیز نسبت به ایرانیان نمی‌یافتند و بر طبل عجم در برابر عرب نمی‌کوفتند.

از آن بیشتر اینکه نه تنها مصلحت ما در حسن همجواری با مردم منطقه است بلکه منفعت ما نیز در این امر است. کشورهای عربی می‌توانند بهترین بازار برای محصولات ما باشند. بیمارستان‌های ما می‌توانند بهترین و در عین حال کم هزینه‌ترین گزینه برای بیماران منطقه باشند. دانشگاه‌های ما که با کمبود دانشجو و صندلی‌های خالی روبرو هستند می‌توانند میزبان جوانان منطقه باشند. سوپرمارکت‌های این کشورها می‌تواند سرریز از محصولات خوراکی و لبنیاتی ایران شود. شرکت‌های مهندسی ایران باید بتوانند پروژه‌هایی در این کشورها بدست آورده و اجرا کنند. بازرگانان ما باید راه را بر مراودات اقتصادی باز کنند. تاریخ و شواهد آماری نشان داده که رابطه تجاری مانعی از جنگ بوده و جنگ بین کشورهایی که مراوده تجاری زیاد دارند کمتر رخ داده است. آیا این هدف با این تعصبات نژادپرستانه سازگار است؟

برای تاکید بیشتر بار دیگر یادآور می‌شوم که تقدیر ما این است که در این منطقه باشیم و گریزی نداریم از اینکه با همسایگان خود حسن معاشرت داشته باشیم و گام‌های عملی در جهت حذف و کنار زدن تفکرات نژادپرستانه برداریم. این هدف بلندمدت با اقدامات کوتاه مدت در جهت تنش زدایی از روابط سیاسی و مدیریت بحران روابط فراهم می‌شود. به اعتقاد اینجانب بازرگانان و دانشگاه‌ها طلایه داران تحقق آن هدف بلندمدت و وزارت خارجه مسئول آن اقدامات کوتاه مدت است. به امید تحقق همه این اهداف!
 
ایرانی مسلمان باغیرت
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۲:۵۹:۳۱
آقای سرزعیم متاسف=فم که الف چنین مطللبی را با نگاه حقیرانه نسبت به حوادث مهم و بزرگش کشور با قلم شما منتشر کرد.
اما خوب است چند نکته را برای کمک به درک بهتر شما از وقایع سیاسی و تاریخی در برهه حاضر ذکر کنم. متاسفانه شما فاقد درک صحیح و برداشت معقول و متعادل از حوادث با درنظر داشتن نوع، اهمیت، ریشه ها و عمل پیدایش هریک از آنها هستید. فقط کمی فکر کنید واقعا حادثه استرالیا قابل مقایسه با فاجعه جده است؟
فقط کمی فکر کنید واقعا آنچه که در جامعه افغانی های مهاجر در ایران می گذرد با فاجعه جده قابل مقفایسه است و یا هر آنچه که در آمریکا می گذرد.؟
اگر به دست شما بدو وقتی صدام با همراهی همه دنیای عرب به دنبال قادسیه دیگری بود در کنار بنی صدر فرمان عقب نشینی صادر می کردید و میانجی می پذریفتید و با آنها در مسیر دستیابی به صلح مذاکره می کردید. بس است این نوع روشنفکری. آبروی روشنفکران را با این نوع نرمش های به اصطلاح مدرن و مدنی که کمی چاشنی دین به آن زده اید بیشتر از این نبرید.
همین ملعون ها که قرن هاست به خون ما تشنه اند از میکرو ثانیه ها برای نابودی ما استفاده می کنند، آنوقت شما ژست روشنفکری می گیرید و همه خصایص خووب ایرانیها که مهمترین آنها غیرت و شرف و عزت آنها است را اینگونه تحقیر می کنید و آنها را متهم به خیره سری می سازید؟
واعجبا! شما ایرانیان را به ضدعرب بودن متهم می کنید در حالیکه کمی فکر نمی کنید که مردمان بی گناه و زنان و کودکان و جوانان رشید عرب در یمن و عراق و لبنان و سوریه و بحرین و شرق عربستان با بمب ها و سلاح هایی برادران هم خون و نژاد خود هر روز تکه تکه می شوند و صدای هیچکس در نمی آید.
کدام عرب و کدام عجم. این مشکلات ریشه در این حرفها ندارد. آنها با آل علی و فاطمه و اولاد معضوم و نازنین آنها که جان همه عالم به فدای نام و راه و رسم و آقایی سیادت آنها باد دشمنند و هرچه امروز از سر دشمنی از آنان سر می زند برای خاموش ساختن نوری است که پس از قرنها فرواغ آن چشم جهان را خیره کرده است و به جنبش در آمده است .
من واقعا متاسفم برای اوهام و خیالاتی که در ژست رونشفکری روح جریحه دار صاحبان عزا و دردهای بزرگ را می آزارد و عده ای فقط خیال می کنند که ملت باید از آنها بیاموزند راه و رسم عزت بزرگی خود را در حالیکه ملت بزرگ ایران لایق این توهین ها نیست چون در کوران حادثه های بزرگ راه خود را یافته و مصالح خود را بهتر و عمیق تر از هرروشنفکری واداده بی اصالت می شناسد. (2814993) (alef-1)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۲۸:۵۶
یادت رفت بنویسی اگر حاضر به گفتگو هست اول بچه هاش رو بفرسته بره عمره ببینم نظرش چی می شه (2815098) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۱۵:۳۸
سالهاست که اعراب کمر به نابودی ایران بسته اند و ما همچنان سر خود را در برف فرو برده ایم.
انواع و اقسام ائتلاف های ضد ایرانی از طرف اعراب، و انواع تحقیر و توهین حتی در مجامع ورزشی برای باز شدن چشم آقایون روشن فکر! کافی نیست؟
غیرتت کجاست؟ اگر همین اتفاق برای یه عرب توی فرودگاه ایران میافتاد آیا جامعه عرب با همین نگرش صلح جویانه با ما برخورد می کردند؟
می ترسم از روزی که کشورمون رو به کل به دست اعراب بسپاریم! (2815659) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۴۸:۴۵
جناب علی سرزعیم،
لطف کنید و به حافظۀ ما ها یادآوری بکنید آخرین باری که استرالیا !!!! در جلسه شورا گونه ای که نامی جعلی از خلیج همیشه و همواره فارس را یدک میکشد ، از جدائی 3 جزیرۀ همیشه ایرانی از پیکرۀ توان و شکوهمند ایران زمین حمایت کرد ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
بقیۀ وجوه تشابهات مع الفارق شما بماند ؛ (2816131) (alef-13)
 
مجيد
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۱:۴۴:۲۴
برادر عزيز سلام - استراليا نسبت به جزاير و خليج هميشه فارس هيچگونه ادعايي ندارد ولي مالك و صاحب استراليا يعني بريتانيا در طول قرون و اعصار خيلي خيلي ادعا داشته و دارند و در اين راه، تكه هاي سرزمين ايران را بتدريج جدا كرده است كه آخرين آنها افغانستان در دوره قاجار و جزيره عظيم و پر از ثروت و استراتژيك بحرين در دوره پهلوي دوه در سال ١٣٥٠ است. بفرموده اميرالمومنين، كلمه الحق يراد به الباطل يعني كلمه و مطلب حقي گفته مي شود ولي در پس قضيه ، منظور باطل و سوء استفاده از عواطف پاك مردم ميباشد. در خصوص عمل شنيع فرودگاه جده، همه مي بايد پيگير باشيم ولي مراقب هم باشيم كه عده اي به اين بهانه به تحقير و تمسخر باورهاي ديني و دستورات الهي نپردازند و بجاي فرياد بر سر مسببين اين بي حرمتي، شمشير زبان و تمسخر به روي مظلوم و حجاج بكشند . كه اگر اين كنند، همسو و همدل با آن ماموران كثيف متخلف خواهند بود. ضمن تعقل و تدبر ، پناه مي بريم به خدا......... (2820544) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۰:۴۴:۵۷
آقای زعیم : کسی نگفته در پاسخ به این اقدام شنیع جنگ و خونریزی راه بیندازیم که حالا شما ادای روشنفکری در می آورید . حرف مردم این است که در حال حاضر رفتن به عمره به صلاح نیست و از آنجایی که این رژیم منحوس در آمد حج را صرف اهداف شوم خود و کشتار مسلمانان می کند ممر درامدی او را باید قطع کرد. اگر درآمد آنها قطع شود آن شاءالله زودتر سرنگون می شوند. پس باید کل دنیای اسلام را در تحریم این رژیم وابسته با خود همراه کنیم. دیپلماسی موثر در شرایط فعلی این است نه اینهائی که آقای زعیم می گوید. (2817413) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۵۵:۴۰
کاملا موافقم. بجای برخورد احساسی باید تعقل و تدبیر برای حل مشکلات بکار رود (2815206) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۴۱:۲۹
منم موافقم
یک سری دارن بدجوری تو سر اسلام میزنن
---
با این هم موافقم که ما یکم جو گیریم (2815369) (alef-17)
 
بابک
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۵۰:۲۸
روشنفکر: زیبا کلام که نامه های ملتمسانه به امرای عربستان می نویسد
غیر روشنفکر: آیت ا... مکارم که فرمود به هر ذلتی تن به حج عمره ندهید (2817285) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۰:۱۱:۲۹
استارت این کار را رییس باشگاه پرسپولیس زد که ورزش وسیاست را با هم قاطی کرد (2817333) (alef-13)
 
علی‏ ‏
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۱۴:۵۱
دمت‏ ‏گرم‏ ‏عالی‏ ‏پاسخ‏ ‏دادی‏ ‏‏ ‏‏ ‏مشکل‏ ‏ما‏ ‏عرب‏ ‏و‏ ‏ترک‏ ‏نیست‏ ‏چون‏ ‏در‏ ‏کشور‏ ‏هم‏ ‏عرب‏ ‏داریم‏ ‏هم‏ ‏ترک‏ ‏زبان‏ ‏‏ ‏‏ ‏مشکل‏ ‏ما‏ ‏داشتن‏ ‏دو‏ ‏جهانبینی‏ ‏مختلف‏ ‏است (2815281) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۰۸:۵۲
آقای سرزعیم حتی نمی دانند هیچ روزنامه ای چنین تیتری نزده است و معلوم نیست با چه اعتماد به نفسی چنین چیزهایی می نویسند.
کاش لینک روزنامه ی مذکور را می گذاشتند، می دیدیم. البته نمی توانند بگذارند، چون اصلا چنین تیتری در روزنامه ای ارزشی وجود خارجی ندارد. (2815460) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۰۷:۴۰
آقای سر زعیم من نه شما را متهم می کنم و نه می دانم دارای چه عقیده ومذهبی هستید ولی این را می دانم که برای بسیاری از ما ایرانی ها ( چون اکثریت قاطع ایران شیعه هستند) مذهب ما یعنی تشیع حق است و شوخی بردار نیست برای بسیاری از اهل سنت هم تا پیش از ظهور و رواج وهابی گری آل علی محترم بودند واختلاف در عدم پذیرش امامت بود. اما با ظهورآل سعود و وهابی ها تا به امروز شیعه کشی و تخریب و آتش زدن مقابر و حرمهای امامان (علیه سلام) که هیچ از بقیه و قبر بهترین مخلوق عالم رسول الله (ص) هم نمی گذرند آنوقت شما از مراسم گروهی اندک به اسم عمر کشون می گوئید.
مشکل ما عرب ها نیستند چون بسیاری از مردم ما یا سید هستند یا عرب و یا نسب به عربها می رسانند که قابل انکار نیست.مردم عراق یمن سوریه لبنان کویت و قطر امارات و عمان با اینکه عرب هستند ولی در بین آنها نسب ایرانی و در بین ایرانیها نسب آنها موج می زند و آمیخته است.
مشکل آل سعود و تعرض به ما و سایر عربها فقط به دلیل شیعه بودن مان است. (2816012) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۴۳:۰۶
آقای سرزعیم خجالت نمیکشی این مطالب رو نوشتی ? (2815727) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۱۲:۵۵
تقدیر ما این است که در این منطقه باشیم و گریزی نداریم از اینکه با همسایگان خود حسن معاشرت داشته باشیم و ...
فقط بايد با اعراب تعامل و حسن معاشرت داشته باشيم ؟
اين كثافتا الان چه فرقي با اسراييل دارن كه بمب و موشك رو سر مردم يمن مي ريزن ؟
تقدير ما اين نيست كه توي اين دنيا داريم زندگي مي كنيم و بايد با همه دنيا حسن معاشرت داشته باشيم ؟ (2815830) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۷:۵۴:۰۹
ما عرب ستیز نیستسم ولی عرب پرست هم نیستیم. هر کشور و ملت و دولتی که احترام ما رو حفظ کنه ما هم برادروار در کنارش خواهیم بود همانطور که الان در کنار مردم عراق و سوریه و فلسطین هستیم با وجود اینکه عرب هستند. اصلا بحث عرب و عجم نیست. نویسنده محترم فقط یک اتفاق را ملاک ارزیابی خود قرار داده اند اما واکنش مردم ایران دارای عقبه بسیار طولانی است و کارنامه عربستان در دشمنی با ایران بسیار وزین است. همین اواخر ببینید در بحث هسته ای چقدر کارشکنی کردند. در تجهیز تروریستها برای اعمال تروریستی در سیستان و در کمک به داعش که در ماههای اول به سمت مرز ایران هم حرکت کرده بود.در قیمت نفت. در همکاری نظامی با صهیونیستها و ... حتی در دادن ویزای مناسک عبادی حج هم نتوانستند بغض خود را پنهان کنند. برادر من چه بسا مخالفت گسترده مردم از اقدام دو مامور سعودی باعث مجازات آنها ، پیگیری مجدانه دولت و جلوگیری از تکرار آن در آینده باشد. ما مسلمانیم و قطعا نمی توانیم شعائر الهی را که یکی از آنها حج است را تحریم کنیم اما هیهات من الذله (2817066) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۷:۲۸
هرچه امروز از سر دشمنی از آنان سر می زند برای خاموش ساختن نوری است که پس از قرنها فرواغ آن چشم جهان را خیره کرده است و به جنبش در آمده است .

چرافکر میکنید تمام دشمنی ها با مقدسین ماست؟ پس عملکرد ما چه نقشی دارد ؟ (2816078) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۰:۵۳:۵۴
من ساکن آلمان هستم.
به نظرم چند نکته در مقاله شما هست که قابل تقدیر است.
برخورد ایرانیان با مهاجرین افغان.
.... من واقعا متاسف میشوم که با مهاجرین افغان اینگونه رفتار میشود و هیچ کس قد علم نمیکند و به دفاع از مهاجرین افغان نمی پردازد. دولت هم با سکوت خود بر همه این رفتار غیر انسانی .... بر این سیاست ضد مهاجرین مهر تایید میزند.
حقوق مهاجر... حقوق کودکان مهاجر.... در ایران زیر پا گذاشته میشود و همه سکوت میکنند.

...... برای من که در آن مملکت بدنیا آمده ام باعث شرمندگی است که هموطنان چنین نژادپرستی دارم.

اگر یکی از این کارها که با مهاجرین افغان در ایران اتفاق می افتد در آلمان برای مهاجرین اتفاق می افتاد. انسان دوستان آلمانی و غیر آلمانی ها و مهاجرین زمین را به زیر پای سیاستمداران آلمانی به آتش میکشیدند. حدود دو ماه پیش در فرانکفورت 15 هزار نفر بر علیه صد نفر که جرات کرده بودند بر علیه خارجیان تظاهرات راه بیندازند... ظاهر شدند و نگذاشتند انها از جایشان تکان بخورند..... باور کنید شاید نود در صد از این پانزده هزار نفر آلمانی بودند. من با غرور بعد از تظاهرات به خودم گفتم که من خوشحالم که در این شهر ساکن هستم.

در مورد عرب ستیزی!

متاسفانه ... هنوز هنر نزد ایرانیان است و بس.....من نمیدونم چرا ما هنوز فکر میکنیم از همه دنیا بالا تر هستیم... و عرب را هنوز سوسمار خور و ... می نامیم.این نژاد پرستی در بخش وسیعی از ساکنین ایران نهادینه شده است. من در اروپا عربهایی را دیده ام که بسیار از آنان آموخته ام و دیده ام که عرب زبانان در خیلی رشته ها گام ها از ما فارس زبانان پیشرفته ترند.... ولی این ریشه نژادی ندارد.

من وقتی حرکت آن فوتبالیست ایرانی را بعد از گل زدن دیدم.... شرم کردم.. و مطمئن باشید اگر این فوتبالیست در آلمان بود ... مدتها از فوتبال بازی کردن محروم میشد.... ولی با تعجب دیدم در روزنامه ها از عمل او تحسین میشود... باید شرم کرد.

اگر در آلمان فوتبالیستی کوچکترین حرکت ناسیونالیستی و ضد خارجی و ... از خود نشان دهد... فورا جریمه میشود..... چند سال پیش کاپیتن یک تیم باشگاهی ایتالیا بعد از زدن گل .... سلام فاشیستی داد ...... و از بازی محروم شد..... ولی این آقا چون جانوران داعشی ..... سر میبرید.... و تحسین میشود.

آیا ما نژادپرست نیستیم؟

سالها پیش که تیم آلمان به ایران آمده بود و تلویزیون آلمان مسابقه را مستقیم پخش میکرد.... ناگاه نیمی از تماشاچیان را نشان داد که سلام فاشیستی میدادند... مفسر ورزشی با تعجب آین صحنه ها را نشان میداد ولی تفسیر نمیداد.
چیزی که مفسر نمیدانست این بود که سلام فاشیستی تماشاچیان به علامت تشویق تیم آلمانی بود.... که روزهای بعد در روزنامه های آلمانی گره گشایی شد.

آیا مسئولین بر علیه این عمل حتی اعتراض کوچکی کردند.... خیال باطل...

اگر در آلمتن این عمل اتفاق بیفتد که تک و توک می افتد.... با عکس آنها را مشخص میکنند و نه تنها جریمه باید بدهند... بلکه از ورود به ورزشگاه محروم میشوند.

آنوقت ما به آلمانی ها میگیم فاشیست .. و به ملت خود میگوییم.... هنر نزد....

موفق باشید و دستت درد نکنه که این مطلب را نوشتی. (2815674) (alef-13) (2816410) (alef-13)
 
کریم همکار
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۲۲:۲۷:۲۱
من موقعی که بعداز ده ها اظهار نظر نژاد پرستانه وفکر نشده ،یک نظر مثل نظر شما پیدا می کنم ،کمی تسکین و قوت قلب پیدا می کنم .تازمانی که حادثه فرودگاه رخ نداده بود ،من فکر نمی کردم ایرانی ها به این اندازه افکار نژاد پرستانه دارند.من از آ ينده این مملکت بااین نحوه تفکر می ترسم .

من هم مثل شما فکر میکنم ،اگر به جای شعر ای ایران ای مرز پر گهر ،درآ لمان کسی بخواند؛ ای آلمان ای مرز پر گهر.بقیه احساس خطر می کنند.

مردم زحمتکش ایران افکار ضد افغانی ندارند،در خیلی از روستا ها با آ نان به مهربانی رفتار می کنند،حتی سرمایه داران ایران که بعضا از کار افغان ها بهره مند می شوند،موافق اخراج آ نها نیستند.بخشی از قشر متوسط جامعه ما ،هم افکار نژاد پرستانه ضد عرب دارد و هم از افغان ها بدشان می آ ید.چند مورد هم که متاسفانه برعلیه آ نها حرکت هایی شده است ،به تحریک عده معدود و غرض ورز بوده است.

نگرش تاریخی ایرانی ها معمولا غیر علمی و متعصبانه است .مساله حمله عرب ها در زمان عمر را منشأ همه بدبختی ها می دانند.توجه نمی کنند که عرب ها و بعد عثمانی ها به خیلی جا هاحمله کردند.یونان هم مثل ما تاریخی با شکوه داشت ،ولی تا اواخر قرن نوزده فاقد استقلال بود.یونان اکنون یک کشور اروپایی است .مالزی تا پنجاه سال پیش مجموعه ای از پادشاهی های کوتوله بود ،حالاکشوری صادر کننده ،مدرن ،قطب دانشگاهی و مولتی ملیتی است ( مالايايي ،هندی و چینی ) .این قدر عزای تاریخی نگیریم ،مغول ها فقط به ایران حمله نکردند به همه تمدن های آ ن زمان حمله کردند.چینی ها آنچنا ن نگران حمله مغول ها از ناحیه شمال بودند که ساختن کشتی های اقیانوس پیما را کنار گذاشتند. آنان که در قرن شانزده از بسیاری جهات از تمام تمدن های بشری سر تر بودند، به چنان ذلتی افتادند که سالها منچور ی مستمره ژ اپن شده بود. آنان به رهبری سون یات سن و بعد مائو همت کردند و خود را بالا کشیدند.ما ایرانی هم مطمئنا به جایگاهی شایسته خواهیم رسید اما نه با کینه ورزی و غرور بی جا .تکرار" هنر نزد ایرانیان است و بس " نشانه نشناختن هنر ونشناختن دنیا است .ما در دنیای هنرجايگاه مناسبی نداریم .موسیقی و ادبیات روسیه را با ایران مقایسه کنید .موسيق عرب هارا با ایران مقایسه کنید .تمدن و آ ثار باستانی هند و چین را با ایران مقایسه کنید.تاریخ نگاران ،مجسمه سازان ،ریاضی دانان و بزرگان قبل از میلاد اروپا را با ایران همان قرن مقایسه کنید.منابع رجوع تان را معتبر انتخاب کنید.متوجه می شوید که همه مردم دنیا در آ ن چه جهان اکنون دارد سهیم اند.بعد از حمله عرب ها مردم ایران بیکار ننشستند ،آ نها کوشیدند ،از خلأ یی که در نبود مستبدين و شاهان ایجاد شده در جهت سواد آ موزي استفاده کنند.حمله اعراب بدبختی هایی به بار آ ورد اما زمینه ای هم برای دگرگونی ایجاد کرد.مردم از مساجد به عنوان پایگاهی برای با سواد شدن استفاده کردند.نهضت های استقلال طلبانه شکل گرفت .وجود دولت های کوچک باعث شده بود ،که دانشمندان و ادیبان اگر تحت فشار حاکمی قرار می گرفتند به حاکمی دیگر پناه ببرند.

همزیستی و همراهی با کشورهای عربی به نفع مردم رنجدیده ی‌ ماست .در جنوب شرقی آ سیا علیرغم اختلافات مرزی ،کشورهادارند بانک مشترک می زنند.اروپا یی ها که در جنگ های ناپليوني بین سالهای هزار هفتصدونودشش تاهزارهشتصدوپانزده نزدیک به پانزده میلیون جمعیت از دست دادند وبعد در قرن بیستم طی دو جنگ اول و دوم جهانی نزدیک به شصت تا هفتاد میلیون کشته دادند، اکنون در اتحادیه اروپا متشکل شده اند.ما مردم منطقه هم می توانیم با هم در صلح به سر ببریم با هم همکاری علمی صنعتی داشته باشیم ،با همان مراوده تجاری و فرهنگی برقرار کنیم و ثروتمند شویم .

انتخاب دیگری هم ممکن است .انتخابی که صدام کرد.که نتیجه آ ن هشت سال خون ریزی بود.آ بادان بعد از تهران متمدن ترین شهر ایران بود.مردمی در آ بادان زندگی می کردند،که به شهرشان عشق می ورزیدند.از آبادانی های میان سال در باره زندگی شان در آ بادان آ ن موقع بپرسید ،تا با لاف و غرور برایتان تعریف کنند .جنگ چه به سر این شهر زیبا آ ورد.

جنگ نکبت است وصلح زیبا است .دست آمریکا را در دامن زدن به جنگ در منطقه و دنیا ببندید. (2823561) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۱۱:۴۶
اصل موضوع که ما دچار احساسات نشویم و اجازه بدیم وزارت خارجه کار خود را انجام دهد درست است اما خیلی بیش از حد ایران و ایرانی را زیر سوال بردی که درست نیست. (2817189) (alef-13)
 
احسان
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۴۱:۳۹
نوشته آقای سرزعیم را که خواندم واقعاً لذت بردم ولی وقتی به نخستین کامنت رسیدم و تعداد تأییدها را دیدم شوکه شدم.
دوستمان خود را «ایرانی مسلمان باغیرت» معرفی کرده اند که منظور بوده که بیانگر افرادی با صفات فوق باشد.
اتفاقی در جده روی داده و ظاهرا دو نوجوان هموطن مورد تعرض و تجاوز قرار گرفته اند. اطلاعات کافی نداریم که واکنش کاروان حاضر و ناظر چه بوده است که البته آنان «مسلمان تر، ایرانی تر و احتمالاً باغیرت تر» از دوست عزیزمان بوده اند. گفته شده که یکی از اعضای خانواده قربانی اقدام به فیلمبرداری از وقایع پس از ماجرا نیز بوده است. طبق معلوم نیز پدران و سایر اقوام قربانیان نه با شرطه ها درگیر شده اند، نه آنان را کشته اند، نه جایی را آتش زده اند (و به احتمال زیاد در تظاهرات روبروی سفارت عربستان نیز حضور نداشته اند) و اصولاً وقتی این اتفاق ناگوار رخ داده تنها پیگیر مجازات عاملین از طرق قانونی بوده اند. حال یک سری از هموطنان شده اند کاسه داغ تر از آش: از هر چه و هر جا که عقده دارند، به اسم عرب و عجم بر سر قوم عرب خالی می کنند؛ عده ای جوگیر شده و فیش حج پاره می کنند، عده ای در قوتبال خودنمایی می کنند و عده ای در پی اشغال سفارت هستند و حتماً عده ای نیز در پی مقابله به مثل هستند. خلاصه اوضاعی شده است.
عزیزان این اتفاقات در داخل کشورمان نیز می افتد و کسی خیلی جوگیر و غیرتی نمی شود. ستم هایی از سوی دیگر کشورها نیز علیه هموطنان ما رخ می دهد و باز کسی «ایرانی مسلمان باغیرت» نمی شود (البته فقط در حد حرف). حالا نمی دانم چه شده که دوستان باغیرت شده اند و آن هم در پشت صفحه کامپیوتر.
یادم می آید که در دوران دانشجویی یک شب دیدیم که سینی ها غذا (عدس پلو) را داخل محوطه و روبروی رستوران چیده اند و خطر درست کرده اند از رستوران پسران تا رستوران دختران. وقتی بررسی کردم دیدم که تعدادی از دانشجویان سیاسی و سال بالایی، دانشجویان تازه وارد را تحریک کرده و آنها را پیاده نظام کرده اند و از آن طرف خود دنبال امتیازگیری از مسئولین دانشگاه هستند. هر چه با جوگیرشده ها (تازه واردان) و تحریک کنندگان صحبت کردیم به نتیجه نرسید و آن همه غذا از بین رفت و نتیجه ای نیز عاید نشد ولی دو روز بعد در شورای فرهنگی دانشگاه پته همه محرکین بر آب ریخته شد و البته مسئولین هم تغییراتی در وضعیت غذای دانشجویان دادند.
در هر صورت، مهم آن است که عاملین به سزای عمل ناشایست خود برسند و خوهیم دید که نه عمره تعطیل شدنی است و نه سفارت عربستان و نه روابط دو کشور. در این میان فقط رگ غیرت(!) تعدادی از هموطنان چند روزی به غلیان در می آید و خسارتی به کشور (و احتمالاً عربستان) وارد می کند. بیایید مواظب فتنه های شیطان باشیم. (2817267) (alef-13)
 
ایرانی اصیل مقتدر
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۳:۳۳:۰۴
سرزعیم است که به چنین مسئله مهم و حساسی اینقدر به اندازه قواره و فهم خودت کوچک و کوتاه و پر از عقده و کج اندیشانه نگاه می کنی.

شماها نسل های بی هویتی هستید که محصول بی غیرتی های دوران سازندگی و اصلاحات هستید بنابراین بی راه نیست که حتی نتوانید مسائلی را که مردمان کوچه و بازار به راحتی درک می کنند سرسوزنی درک کنید. ما حاضریم غیرت خودمان را در هر کجای دیگر غیر از پشت کامپیوترهایمان به شما نشان دهیم. شما هم می توانید در اتاق های بازرسی شرطه های سعودی هر چقدر می توانید غیرت فروشی کنید (2820306) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۴۸:۴۸
مرگ بر عربستان الموت عربستان (2817280) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۰:۳۲:۲۱
من از عموم مردم خواهش می کنم برنامه آتی عمره خود را باطل کنند و وجه آن را به امور خیریه ؛ مستمندان و ازدواج جوانان اختصاص دهند. من هم همین کار را می کنم. بیائید تا سرنگونی آل سعود از عمره پرهیز کنیم. (2817380) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۰۸:۰۵
یادت رفت بنویسی اگر حاضر به گفتگو هست اول بچه هاش رو بفرسته بره عمره ببینم نظرش چی می شه (2815017) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۲۸:۲۰
چرا بچه هاش ...!!! خودش بره
کینه اعراب به ایران و ایرانی سابقه چند هزار ساله داره برادر !!!
این کینه در برخی مقاطع تاریخی تبدیل به تجاوز به خاک و جانمان شده . چطور انتظار داری با این قضیه تجاوز به دو نوجوان نابالغ ، عرب ستیزی بین مردم شایع نشه . عربی که صرفا بواسطه پول یا مفت نفت دنیا رو بهم ریخته (2815093) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۰۶:۲۱
اعراب شامل اعراب ايران هم مي شود... درسته؟ (2815456) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۵۷:۰۰
به شما مربوط نیست (2815980) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۲۹:۰۹
اعراب ایران و یا هر قوم دیگه ، ایرانی هستند . (2817237) (alef-13)
 
رسولی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۰۹:۵۵
عربستان بزرگترین دشمن این سرزمین است با توجه به اینکه آنها مسلمان هستند بیشترین گشنده شیعه در جهان هستند پس چرا باید از آنها تعریف و تمجید کنیم ما با هیچ یک از ادیان دیگر (مسیحی و ... ) مشکلی نداریم الا با وهابیت . (2815021) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۲۵:۳۶
با یهود چی ؟ (2815688) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۱۰:۲۹
ساليان سال صدا و سيما به اين مسئله دامن زده مردم بيگناهند طبق فرمايش مولا على مردم همان رَآه را ميروند كه مسئولينشان ميروند. (2815024) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۱۴:۵۴
اگه متهم به وطن فروشی نمیشم لطفاً این موارد رو هم مدنظر قرار بدید:
1. خوشحالی گل طارمی پس از به ثمر رساندن پنالتی مصداق تروریسم ورزشی هست که مربی صعودی گفت
2. کارگردان تصویربرداری بازی پرسپولیس با کج سلیقگی تمام هر دو دقیقه یکبار تماشگران را از نمای بالا نشان می داد چقدر زشت بود اروپا هم تماشاگر زیاد دارند حداکثر چهار پنج بار خیلی زیبا نشون میده بعلاوه گزارشگر هم هی با طعنه از فراوانی تماشاگران حماسه سرایی می کرد دیدید که همون شب بازی الهلال فولاد تماشاگراشون به تلافی اینکه مزدک گفته بود همه تماشاگرا موبایلاشون رو به سمت روبرو گرفتن آنها هم دقیقن اینکار رو کردن جالبه که کارگردانشون هم نشون داد
باید در انتخاب رفتار و کلماتمان با دقت باشیم نه اینکه احساسی و شوونیستی و سانتی مانتالیستی از روی تعصب بیهوده باشد
صعودی ها به ما خیانت کردن ولی ما چرا آماتور باشیم ما می تونیم توسعه سیاسی و اقتصادی داشته باشیم و اونا از ما یاد بگیرن.
سایت الف اگه واقعاً به تعمیق بحث اهمیت می دهید انتشار و پیگیری کنید. (2815034) (alef-1)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۱۶:۱۸
بی خود این اعراب جاهلیت را به ایران و ایرانی نچسبانید و مقایسه هم نفرمایید اینها هیچ سنخیتی با ایرانیان ندارند! (2815037) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۱۸:۱۶
آقای نویسنده
حقیقتا از خواندن متن شما لذت بردم.
امیدوارم قشر فرهیخته جامعه به جای سوار شدن بر روی موج های تبلیغاتی غلط جامعه مجازی کمی تعقل و دور اندیشی نشان دهند.
فضای مجازی به شدت مستعد ایجاد موج و موج سواری های کاذب است.
تصویری کاریکاتور گونه ای که ما از همسایگانمان درست کرده ایم یا آنها از ما درست می کنند بسیار ناثواب است.
برای مثال دیروز فیلمی از ملخ خوردن اعراب روی واتس اپ دیدم. آن مرد به عربی می گفت اجداد ما به لحاظ خاصیت دارویی آن را می خوردند ما هم می خوریم. این رفتار از دید ما غیر معقول است. اما شما مطمئن باشید کله پاچه خوردن ما در دید یک فرد غربی دقیقا همین حس را ایجاد می کند.
همین الان من در پروژه دکترای خودم با مقالات چاپ شده در معتبر ترین سطح علمی رشته مهندسی برق مواجه هستم که نویسنده آن در دانشگاه گینگ فهد عربستان مستقر بوده است.
در مورد بورس ارساسموس هم گفتید جالبه که تا چند وقت پیش این بورس اروپایی را به دانشجویان ایرانی هم می دادند. خیلی پیشنهاد جالبی است.

به امید روزی که تعقل را بر احساس مقدم کنیم (2815041) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۱:۳۵:۲۴
در مجموع با حرفهایتان موافقم اما درباره آن استاد دانشگاه خوب است بدانید که عربستانی ها برای ایجاد وجهه علمی برای خود در حال خریدن دانشمندان جهان هستند و پول کلانی می دهند به شرط این که هرچه منتشر می کنند نام دانشگاه های عربستان هم در مقالاتشان باشد! (2816495) (alef-3)
 
مهام
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۱۹:۲۴
کاملا موافقم.. (2815046) (alef-11)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۲۲:۴۴
دیشب در دیدار دو تیم سویا و بارسلونا . بیلبوردهای تبلیغاتی اطراف زمین و لباس بازیکنان سویا نوشته شده بود : VISIT MALASYA
مالزی را دیدن کنید.
کشورهای دیگه به فکر جذب گردشگر و کمک به اقتصادشون هستند ما به دنبال درگیری و تنش با همسایگان. ظاهرا راحت هم داریم به دعوای عرب و عجم می افتیم غافل از اینکه در خوزستان خومان و جنوب کشورمان کلی عرب داریم کشور عراق و سوریه که همپیمان ما هستند عرب هستند حزب الله لبنان عرب هستند یمنی ها عرب هستند و .. . مواظب باشیم در دام دعواهای عربی فارسی نیفتیم در دام قدیمی شیعه و سنی نیفتیم که ایران هم به سرنوشت کشورهای عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان و ... که دچار جنگهای داخلی قومی و مذهبی شدند نیفتیم. (2815060) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۷:۵۶:۲۰
فاسد همه جا هست
نمی دانم چرا شما ها موقعی که کاردار مست عربستانی در ائتبان ارتش اون جوان رعنا رو زیر گرفت یاد این حرفها نبودید
تایلند هم تبلیغات در همه جا داره ولی به چه قیمتی رئیس جمهورش از روسپی ها رسما و علنی تشکر می کنه
ما به خاطر ناموسمون ایستادگی می کنیم همانطوریکه 8 سال در جنگ برای دفاع از نوامیس خودمان که اتفاقاً عرب زبان هم بودن ایستادگی کردیم .
اگه شما غیرت ندارید چیز دیگری است . (2819244) (alef-13)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۲۴:۰۸
روشن فکر کسی نیست که چنین ادعایی دارد ، واقعا کسی که کارکرد مورد نظر شما را داشته باشد روشن فکر است ، نه کسی که خودش را روشن فکر می داند (2815068) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۲۵:۱۹
خطای زشت ماموران سعودی نباید باعث ممنوع شدن عمره شود
باید انتخاب را به مردم واگذار کرد
الان میلیونها نفر منتظر سفر هستند اگر رای گیری کنیم بیشتر آنها حاضر به سفر هستند (2815075) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۵۹:۴۴
به خاطر اینکه وطن پرست نیستن علت اینه وگرنه برای حج عمره سر و دست نمیشکوندن (2815220) (alef-11)
 
سید
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۹:۲۰:۲۹
رفتار ما با مهاجرین افغان کاملا مشخص میکنه چقدر نژادپرستیم!!!!
یه سوال: سالی چندین بار به ایرانیها در دوبی و آنتالیا و شهرهای ترکیه تعرض میشه.چرا هیچ کس از تحریم امارات و ترکیه حرف نمیزنه؟؟؟؟؟

برخی در قالب غیرت و تعصب ملی!!! آگاهانه دارن از آب گل آلود ماهی می گیرن و عرب و عجم رو مطرح می کنن یا مناسک حج رو زیر سوال می برن.مباحث بی مایه عرب و عجم برای هیچ کس سود نخواهد داشت بلکه باعث دامن زدن به مشکلات استانهایی مثل خوزستان و توهین به مردم عرب نجیب این استان خواهد شد. (2816196) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۷:۲۹:۳۵
واقعا فکر می کنی وطن پرستی کار خوبیه؟
با نژادپرستی چه فرقی داره؟ (2817033) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۷:۴۴:۴۸
می فهمی چی میگی (2819212) (alef-3)
 
اميد
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۵۰:۳۰
حالت خوبه ؟ (2815397) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۴۶:۴۸
کلا حج باید متوقف بشه (2815742) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۷:۵۷:۴۸
اهای مسلمان باغیرت
حج عمره عملی مستحبه ولی دفاع از ناموس واجب
اگه می خواهی بری گردش برو کیش (2819252) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۲۵:۴۹
دولت اعلام کند هر کس نمی خواهد عمره برود پولش و سودش را بگیرد
اجباری که نیست
اما ممنوع هم نباید باشد (2815080) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۲۹:۵۵
تیرگی روابط ایران و غرب باعث شده است غربی ها و مشخصاً آمریکا، برای مهار ایران، بهای بیشتری به عربستان سعودی بدهند و این، زیرساخت سوء تفاهمی است که سعودی ها بدان دچار شده اند. در واقع، آنها پشت پدر اجاره ای شان پنهان شده و به ایران سنگ می اندازند. (2815106) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۳۸:۴۲
شما بدانيد كه عربستان دو نوجوان ايراني را كشتند چون آنها تا اخر عمر دچار مشكلات بسياري خواهند شد
جطور وقتي يك فلسطيني كشته مي شود مسئولان همه محكوم مي كنند و عكس العمل نشان مي دهند و بخاطر همين ساليان طولاني است كه با اسرائيل در حال جنگيم اما اينجا هموطن خود را فراموش كرديم (2815142) (alef-3)
 
کریم همکار
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۰:۰۹:۳۴
این دلسوزی های خاله خرسه را کنار بگذارید.دو نوجوان ایرانی عاقل اند و توانایی تجزیه و تحلیل مسائل را دارند.خانواده آ نها هم توانایی کمک و مشاوره دارند.برای این دو نوجوان فاجعه رخ نداده است .فاجعه برای هیات حاکمه عربستان رخ داده است .توپ را به زمین ارتجاع منطقه بیندازید. دلسوزی برای دونوجوان لازم نیست .آ نها با توانایی نوجوانی وفکر متعاليشان انرژی شان را در راه تحصیلات شان صرف می کنند.حیثیت و شرف این دو نوجوان وابسته به تفکر و کردار خودشان است .عمل دیگران شرف و بزرگی ما را نه کم می کند ونه زیاد.

این شکل عصبانیت و خشم شما که بعضا بیشتر شبیه گریه و زاری است موجب شادمانی مسئولان عقب مانده عربستان است. (2816331) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۴۲:۱۶
اتفاقات اینچنینی متاسفانه هر از گاه چندی در جایی روی میدهد خودمان شایعه وجود چنین اعمالی را در بازداشتگاه کهریزک شنیدیم که بشکر خدا ودستور مقام معظم رهبری این بازداشتگاه تعطیل گردید / امروز هم درعربستان این اتفاق ناخوشایند روی داده است که ممکن است پس آمد برخی حرکات خودمان باشد /بنده قصد توجیح ندارم اما منصفانه قضاوت کنید اگر فردی در عربستان مثلا رحلت امام عظیم الشانمان را تبریک میگفت ودستور جشن وپایکوبی میداد آیا نبودند در میان طرفداران دوآتشه وغیر منطقی ایشان که بخواهند با رفتاری چنین ناجوانمردانه دق دل خالی کنند !!! (2815150) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۴۳:۵۲
اگه این بلا سر خودت می امد می گفتی "اتفاق ناخوشایند"؟ (2815376) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۸:۰۵:۴۲
آقای وهابی
اون آقایی که این کار رو کرد جوابشو در افکار عمومی گرفت
در ضمن در کهریزک بالاترین مقام مملکت در 24 ساعت وارد شد و در آونجا رو بیت و عاملین در دادگاه محاکمه و زندانی شدند
ولی تا به امروز هیچ حرکتی از اون طرف شاهده نشده و حتی رسما هم یک عذر خواهی که در عرف دیپلماتیک معمول است رو هم انجام ندادن
اون موقع جنابعالی می گین که پس آمد برخی حذکات ماست
اگه اینطوری که ما باید به خاطر کشتن سردار سپاه که سوریه که النصره وهابی کشتش باید چند عربستانی رو ایران می گرفتیم و همون کاری که با جونهای ماکردن انجام می دادیم
اگه این دو پسر برادر های شما بودن بازم ایتطوری صحبت می کردی
پس لطفا حرف مفت نزنید (2819287) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۴۴:۰۲
بلاخره یه مطلب معقول ومنطقی در این بازار آشفته روشنفکرنمایی نژادپرستانه پیدا شد. دید باید فراتر از این حرفها باشه. همین روشنفکر نماها وقتی بحث مرگ بر آمریکا باشه, مثال ژاپن بعد از بمباران هسته ای توسط آمریکا رو بیان میکنند که با کشتار چند ده هزار نفری ولی ژاپنی ها شعار نمیدن و بجاش کالاهای مصرفی مردم آمریکا, تولید ژاپن هست!!!!! حالا همونا دارن اوج نژادپرستی رو تو نگاه افراطی خودشون ابراز میکنن!!! فقط یخرده مغزتونو بکار بندازید و ببینید چه کسی از دشمنی دو همسایه ضرر میکنه؟ من نمیدونم ما ملت ایران چرا با همه اطرافیانمون مشکل داریم و خودمون رو برتر میدونیم؟ ولی اگر به اندازه همون افغانیها که مسخره میکنید تو مملکت خودتون کار میکردید الان جزء قدرتهای دنیا محسوب میشدیم. یخرده فکر کردن هم خوبه نه روشنفکربازی در آوردن. (2815158) (alef-11)
 
1360
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۴۹:۳۰
به نفع ما و عربستان نيست درگير جنگ بشيم بهتره بشينيم حرف بزنيم بد خواهان نميخوان مسلمانان پيشرفت كنن (2815175) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۳:۵۳:۴۲
قابل توجه نویسنده محترم:
ما با نژادپرستی و ستیز با هر قومی مخالفیم، اما اغلب اعراب دشمن اصلی و تاریخی ما هستند. این دشمنی از دیرباز وجود داشته و از زمان پیروزی انقالب بیشتر هم شده است. برخورد آنها با ایرانیان در کشورهای عربی بسیار زشت و ناپسند است. آنها تمام ایرانیان را از زرتشتی بگیر تا شیعه، پلید معرفی می کنند. زیرا در نگاه آنان، زرتشتی گری معادل آتش پرستی و شیعه گری نیز معادل کفر است. به خاطر آشنایی ام با زبان عربی، مدتی با برخی اعراب دوست بودم و نظر قاطبه آنان را نسبت به ایرانی جماعت می دانم. حتی یک فوق لیسانس فیزیک اهل اردن می گفت: شما ایرانیان کافرید، چون یا پیرو زرتشت هستید یا شیعه. حتی اعراب تحصیل کرده نیز نگاهشان به ایرانیان از دریچه ایدئولوژی و دین است و هیچ سهمی برای انسان بما هو انسان قائل نیستند. حالا حساب کنید که بیسوادهای آنها چه نظری در باره ما دارند. (2815200) (alef-11)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۵۸:۲۶
خب به همین دلایل نباید به مکه یا دبی یا هر یک از کشورهای متخاصم سفر تفریحی کنیم ولی دلیل نمی شود که حرف از جنگ و خونریزی بزنیم. این دقیقا مصداق شعار استعمارگران است: "تفرقه بینداز و حکومت کن".
جالب است که ما در طول تاریخ بارها فریب این سیاست را خورده ایم و درس عبرتی نگرفتیم! (2815422) (alef-13)
 
آقا بهلول یه مرد نیمه عاقل
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۳۰:۰۵
آورین برای این اظهار نظر (2815540) (alef-3)
 
منتقد
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۱۱:۱۴
در کشورهای اروپایی که سابقه عداوت تاریخی با هم دارند، از مکانیزمی به نام طرح اراسموس استفاده می‌شود تا بر این نفرت‌ها و کینه‌ها در همان جوانی غلبه کنند. در این طرح دانشجویان لیسانس (و حتی فوق لیسانس و دکترا) ترغیب می‌شوند (با پرداخت پول) تا حداقل یک ترم را در دانشگاه کشور دیگر مهمان شوند و مجبور شوند تا زبان آن‌ها را یاد بگیرند و از آن کشور دوستانی پیدا کنند و کم کم از این مراودات سدهای ذهنی در مورد دیگران شکسته شود. اگر ما نیز طرح اراسموس خاورمیانه ای داشتیم یعنی دانشجویان ما و دانشجویان کشورهای همسایه، یک ترم مهمان دانشگاه‌های کشورهای منطقه می‌شدند، زبانشان را می‌آموختند و از آن کشورها دوستانی پیدا می‌کردند دیگر تصورات کلیشه‌ای نسبت به هم پیدا نمی‌کردیم. دیگر این مجال پیدا نمی‌شد که ما همه اعراب را یک سر شکم‌پرست، بی‌مهارت و تنبل، زن‌باره و اهل افراط و تفریط مذهبی قلمداد کنیم. اعراب نیز تصورات کلیشه‌ای و عداوت آمیز نسبت به ایرانیان نمی‌یافتند و بر طبل عجم در برابر عرب نمی‌کوفتند.




آقای سر زعیم لطفا توجهی ویژه مبذول فرمایید:

آخه شمایی که داری از طرح اراسموس مدل خاور میانه ای
صحبت می کنی و در پی از بین بردن تفرقه و کینه هستی؛
پس چرا داری با یهودیانی که ما بیش از 2700 سال با آنها بدون
کوچکترین تنشی در کنار هم زندگی کردیم و حتی در طول تاریخ
آنها را از ستم و رنجی که بابلیان بر آنها روا می کردند و از
اسارت نجات دادیم جور دیگر سخن می گویید و در پی
محو و نابود اسراپیل در همین منطقه خاورمیانه هستید؟
لطفا دچار سوء برداشت نشوید
من هم یک بچه شیعه ی 12 امامی هستم
و عاشق دین و کشورم ایران با تمام
قومیت ها و فرهنگ ها و باورهایش هستم
اما چرا یکی به میخ می زنید و یکی به نعل
و در پس پرده از ایدوءلوژی خود دفاع می کنید
اگر واکنش ما با اعراب مناسب نیست ؛
پس چه دلیلی دارد که ما کاسه داغ تر از آش شویم و
بر روی میز مذاکراتی برویم که یک طرف آن محمود عباس است
و طرف دیگرش سران غده ی سرطانی خاورمیانه ؟
آیا ما باید نخود هر آشی باشیم.
خوب از حماس هم حمایت کردیم و
در سال های مختلف بخشی از پول ملت ایران را
به گلوی همین دوستان و برادران عرب فلسطینی در
طرح اراسموس خاورمیانه ای شما ریختیم و
در کمال تعجب دیدیم در
طرح اراسموس خاورمیانه ای شما
آنها جانب سعودی ها را گرفتند و به مانند
یاسر عرفات در 8 سال جنگ تحمیلی علیه
مردم و کشور من از سخن او با این مضمون پیروی کردند:
«کشور عراق برادر ماست و کشور ایران دوست ما»

اگر شما از نگاه و منظر انسانی دلتان برای
سیاه پوستان آمریکا می سوزد پس برای چندین کودک
سیاه که روزانه در قاره آفریقا بر اثر سوء تغذیه جان خود را
از دست می دهند نیز مقاله ای به نگارش درآورید و به یک
فعال بین المللی صلح تبدیل شوید.

اگر تنفر و کینه و نابودی بد است؛ برای همه
بد است . نه اینکه منافع مالی و درآمدهای
میلیاردی سازمان حج و اوقاف وسیله ای برای
عدم رسیدگی به هتک حرمت نوجوانان ما گردد که روزی
حسین فهمیده نام هایی در همین
سن و سال خود را برای دفاع از
غرور ملی و ناموس و وطن و دین وووو
به زیر تانک ها می انداختند تا
شما و امثال من امروز پشت این
مانیتور بنشینیم و از سر شکم سیری و
منافع طلبی هرچه که به ذهنمان آمد بنویسیم.



زنده باد ایرانی در پناه و سایه مرتضی علی
کورباد چشم دشمنان ایران زمین از هر قوم و نژاد و مسلکی
که همانا همین جوانان ایرانی بدون تردید با جان خود
در مقابل تمامی آنها چه صهیونیست و چه سعودی
خواهد ایستاد.


ممنون از اینکه توجه فرمودید. (2815648) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۰۲:۰۷
هيچ روزنامه اي هم چين تيتري نزده
بهتر است اطلاعات خود را افزايش دهيد
بعد دست به نگارش بزنيد (2815228) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۲۸:۵۷
ایرانیان با اعراب شیعه وجاهای دیگر مثل لبنا ن وسوریه مشکلی ندارند نفرت فقط از اعراب وهابی شبه جزیره حجاز است که انهم دلایل تاریخی دارد (2815332) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۱۸:۱۱
ما اهل نفرت نیستیم ودلایل تاریخی مشتی تعصبات کوراست. اجدادمان اشتباهی کرده اند میراث دار نفرتشان نباشیم. (2815493) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۱۷:۱۸
جهت اطلاعتان عرض می کنم پیشینیان ما کسانی بودند که اولین منشور حقوق بشر از آن آنان است،نژاد پرست نبودند و برده داری نکردند به گواه تاریخ، نیاکان ما متعصب نبودند اشتباهی هم نکردند به گواه تاریخ ،
حالا اگر اجداد شما اینگونه بودند لطفن آن را به پای نیاکان ما ننویسید! (2816046) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۸:۱۲:۳۰
نه عزیزم کمی تاریخ بخون اون هم از نوع اصلش نه تحریف شده اش
اون موقع می فهمی که ما هیچ موقع زیر دست کسی نبودیم ، نیستیم و نخواهیم بود
ایرانی جماعت هیچ موقع ظلم نکرده و نمی کنه و هیچ ستمی را قبول نکرده و نمی کنه (2819315) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۴۳:۱۸
دیگه ته مسخره بازی دراوردید دو تا افسر عمل خلاف عفت علیه دو نوجوان ایرانی انجام داده اند بجای تقاضای مجازات قانونی از طرق بین المللی و قضایی و سفارت میخواهید حج ایرانیان را کنسل کنید که ان دو افسر از عمل کثیف خود هم راضیتر شوند ؟؟؟ هم حیثیت ایرانی را به باد داد ه اند و هم به یک موفقیت بزرگتر یعنی محروم کردن ایرانیان از رفتن به حج دست یابند؟ بجای اینکار سفیر را احضار و حتی دستگیر کنید و اگر هنوز منتبه نشدند و ان دو افسر را تحویل ندادند به صیغه محرمیت زندانیان جنایی کشور دراورد اما ایرانی را هم از داخل و هم از خارج تنبیه نکنید این عمل من را یاد ان جوک انداخت که دختر به پدر گفت شوهرم کتکم زده پدر شروع به کتک زدن دخترش کرد و گفت حالا من هم زن او را به تقاصش کتک میزنم
چرا ملت ایران باید همیشه توسری خور باشد و از چیزی محروم شود افسر عربستانای از جیثیت محرومش کرد و مجلس ایران از رفتن به حج عمره؟ خب اگر اینطور رفتار کنید فردا در حج تمتع هم تشویق میشوند از این بدتر سر زنانتان در بیاورند؟ (2815375) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۴۳:۲۲
عجب استدلالی؟ (2815729) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۴۲:۱۸
دوست گرامی
از اظهار نظرتان مشخص است وقوع چنین رویدادهایی برایتان امری عجیب نیست.
در اینکه به پاس روش های ناشیانه دیپلماتیک در سال های نه چندان دور در قعر عزت و افتخار در عرصه بین المللی قرار داریم، جای تامل چندانی نمانده است. کینه های تاریخی ایرانیان بر علیه اعراب همانند آتش زیر خاکستر است. توهین و تحقیر این نژاد بر علیه ایرانیان نه منحصر به فروردین 94 است و نه حتی دهه ی شصت خورشیدی. اما دوره حاضر، مجالی برای دعواهای نژادی نیست اگر بر موضع قدرت ایستاده باشی. واقعیت این است که ما در موضع قدرت نیستیم و هر روز به نحوی تو سری می خوریم و بدتر آنکه دچار توهمات عجیبی هم شده ایم.
منتفی کردن حج عمره تنها یک نتیجه دارد و آن هم اثبات عقلانی بودن ماست. همان طور که چند تن از فقها هم اشاره فرموده اند انجام مستحبات به هر قیمتی ضرورت ندارد. حفظ عزت و شرف از واجبات است. احتمالا همگان این مساله را قبول دارند اگر بتوانند منافع مادی که از طریق کسب می کنند را کنار بگذارند.
لطف کنید این مسائل را سرسری نگیرید. عزت ما در داشتن فرصت برای رفتن به حج نیست. ما نیازمند احیای احترام و تکریم در سطح دنیا هستیم پس ذلت نمی پذیریم. خدا هیمن جاست، نزدیک تر از رگ گردن! (2815923) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۱۹:۳۳
مجبور نبودی سطح شعورت رو به قضاوت عموم بزاری! (2816052) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۴۸:۱۹
تا حالا که هرچی ما دیدیم انتقاد از رفتار ضد انسانی سردمداران عربستان بود و کسی عرب عجم نکرد مگر خود نویسنده که آتش بیار معرکه شده.
اقدامی که در فرودگاه عربستان رخ داد اونهم در پایان یک سفر معنوی یه شرمساری بزرگ برای کلید دار کعبه است و سردمداران نادان این کشوره نه تنها در برابر ایران که باید در برابر همه مسلمانان جهان پاسخگو باشه و معذرت خواهی کنن.
چرا که به شان بالاترین مراسم معنوی اسلام و مسلمین لطمه زده.
ما هم باید از سردمداران عربستان و نیز از اونهایی که به خاطر منافع مالی شون همچنان بر اعزام به حج عمره اصرار دادن عصبانی باشیم و عصبانی هم هستیم (2815389) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۱۵:۲۲
کاری ندارم کسی برود عمره یا نرود عرب عجم نکنید من یک خوزستانی هستم اصفهانی الاصل اما همسرم عرب خوزستانی هست به او افتخار میکنم از امریکا تا درسش تمامشد امد ایران با وجود اینکه امکان ماندن داشت اماامدتا در جنگ با عراق شرکت کند خودش و برادرانش در جنگ شرکت کردند و یکی از برادرانش مجروح شد در جنگ و سوای اینکه در ایران عرب داریم لر داریم ترک داریم چرا نمیخواهید یاد بگیرید توهین نکنید نژاد برستی را را کنار بگذارید چرا خود را برتر میدانید و به ایرانی بودن خود افتخار میکنید در حالی که برزیل یادتان رفته یا کره به خود بیایید اعراب به جز اینکه برادران دینی ما امکان دارد باشند انسان هستند در اسلام امده هیچ کس بر دیگری برتری ندارد اگر مسلمان هستید این عرب ستیزی را کنار بگذارید رفتاری نکنید که دشمنی بیشتر شود (2815476) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۳۹:۵۶
موافقم. عرب وعجمی درکارنیست. هر چه هست وباید باشد انسانیت است. (2815572) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۵۱:۰۴
آقای خوزستانی ع ر ب ستیزی ربطی به اعراب عزیز ایرانی نداره (2815764) (alef-13)
 
جنوبی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۱۶:۴۰
درودبرشما (2816044) (alef-3)
 
جنوبی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۰:۱۵
جاء اللحق وذهق الباطل ان الباطل کان ذهوقا (2816053) (alef-3)
 
یک عرب خوزستانی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۷:۰۱
حسبنا الله ونعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر (2816077) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۹:۰۳:۰۴
من نمیدونم شما تاحلا به پرس تی وی سر زدید که چطور کامنتهای تحقیر امیز یک عده عرب به ظاهر با نام انگلیسی ! شدیدترین فحاشیهای نژادی رو علیه امریکا و انگلیس به کار می برند بعنوان مثال لفظ گردن قرمز یک لفظ نژادپرستانه هست که به سفیدپوستهای عقب افتاده گفته میشه سفید پوستها همشون وحشی و جنایتکارند ! اونوقت برای این چیزها از کوره در میرید (2816159) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۹:۵۵:۱۰
منظور دوستان عرب های وهابی عربستان و کشورهای حاشیه عربستان است و ما هیچ مشکلی با اعراب شیعه مثل لبنان و عراق نداریم . (2816288) (alef-3)
 
صبور
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۱۶:۳۲
یاد باکری و همت، صیاد و خرازی ها بخیر. جای غیرت و احساساتشان خالی. و یاد امام بخیر که فرمود "ما از صدام اگر بگذریم ، از آل سعود نخواهیم گذشت". (2815483) (alef-3)
 
آقا بهلول یه مرد نیمه عاقل
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۲۱:۵۹
آقای سر زعیم با این مقاله ای که نوشتید یادیه جوک افتادم که بی ارتباط با این مقالهی پر شور و احساس شما افتادم:

روزی یکی به سراغ یکی از دوستانش می رود و
به او می گوید دوست عزیز بیا به شکار کفتار
برویم . آن نفر دومی که خیلی مشتاق نبود
به این شکار برود از همان ابتدا دنبال بهانه تراشی رفت و
این گونه شروع به پاسخ دادن به پیشنهاد دوستش کرد:

دوست عزیزم برای شکار کفتار
چه اندیشه و راهکار و ابزاری داری
دوست عزیز گفت: تفنگ دارم

او دوباره پرسید : اگر بر اثر بد نشانه رفتن
تیر کم آوریدم چه باید بکنیم
دوست عزیز پاسخ داد : به اندازه ی کافی تیر داریم و
نشانه گیری من هم عالی است.

او دوباره پرسید : اگر احیانا تفنگ ما زنگ زده بود
و در موقع لازم تیر شیلیک نکرد
ما چه باید بکنیم؟

دوست عزیز پاسخ داد :
دورتا دور محل کمین خود را تله گذاری می کنیم
در ضمن خود را به سلاح سرد نیز مجهز می کنیم


هرچه او پرسید دوست عزیز جواب و راهکاری را
پیش بینی کرده بود در اختیار او گذاشت.
اما ظاهرا او ترسیده بود و اساسا
او انکار می کرد و دوست عزیز اصرار .

نهایتا کار بجایی رسید که دوست عزیز
متوجه این حالت او شد و اما ترسی را
که در ظاهر او کاملا نمایان شده بود را به رخ او
نکشید و در پاسخ به او گفت :

ببینم دوست عزیز تو طرفدار من هستی یا اون کفتار؟


حالا آقای سر زعیم عزیز شما
طرفدار ایرانی ها هستی یا اون
عربستان سعودی منحوس کفتار مرام؟ (2815510) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۴۲:۰۸
عرب ستیزی چیه شلوغش میکنی من خودم سالها در خوزستان بودم و عذب ستیزی ندیدیم سعودیها مقوله ای متفاوتند آنها با همه سر جنگ دارند. فکر کردی چرا عمان و کویت همیشه سعی میکنند با ایران خوب باشند چون میدانند ضعف ایران یعنی رفتن زیر تیغ سعودی همین علی عبدا.. صالح یمنی با پول سعودی و زور مصریها رییس جمهور شد و همین ریشه اصلی مشکلات یمن است سوریه و فلسطین و عراق هم به کین سعودیها به این روز افتادند لبنان هم اگر حزب ا... نداشت معلوم نبود چه روزگاری داشت پس عرب یک چیز است و سعودی چیز دیگریست (2815576) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۴۷:۵۲
واقعا بین موضوع عربستان که اعزام قانونی افراد برای حج عمره بوده با موضوع استرالیا که پناهنده سیاسی می باشد فرقی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! چه تحلیل آبکی و نپخته ای ارائه شده . (2815591) (alef-13)
 
کاوه ایرانی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۴۹:۴۶
بنده ساکن خوزستان هستم و تقریبا نیمی از جمعیت استان را عرب ایرانی تشکیل داده.در این چند روزه که قضیه تعدی ماموران سعودی به دو جوان ایرانی رسانه ای شده است متاسفانه تا حدودی باعث رنجش بعضی هموطنان عرب شده و این به خاطر نوع برخوردی بود که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی صورت گرفت که متاسفانه حتی تا جایی پیش رفته که بوی نژاد پرستی به مشام میرسد.شاید روزانه در همه دنیا چنین اتفاقی بیافتد ولی آیا این همه هیاهو و شعار و سرزنش، اونهم زمانی که
دولت سعودی اعلام کرده بزودی ماموران خاطی را مجازات خواهد کرد
آیا چنین رفتاری زیاده روی نیست؟ما با عربستان و بعضی کشور ها مشکل داریم ولی روابط دیپلماتیک و متقابل کشور براساس منافع ملی خودشان است و مصلحت و منافع هر کشوری اصلح بر همه چیز است. (2815598) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۹:۵۶:۴۵
عرب های وهابی عربستان را با اعراب شیعه قاطی نکنید . (2816295) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۸:۱۹:۰۳
جو نده بابا
همه عرب های خوزستان خودشو ایرانی می دونن نه عربستانی
در ضمن ناموس ایرانی برای همه ناموسه چه عرب زیان باشه چه فارس زبان چه لر زبان و چه برک زبان و چه کرد زبان
بدون ما 8 سال برای ناموسمون خون دادیم جون دادیم و پای ناموس ایستاذیم (2819328) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۰۸:۴۸
دوست عزیز نویسنده با شما کاملا مخالفم
دشمنی از سوی اعراب نسبت به ایران است و مردم ما هم واکنش نشان میدهند یک نمونه اش تلاش برای تغییر نام خلیج فارسه
یه مثال برات میزنم:
کشور عمان به رهبری سلطان قابوس با ما دشمنی نداره و ما هم دوستشون داریم و تحت اون خبر مربوط به عمان هم بنده خودم اومدم ازشون تشکر کردم
یا در عراق الان با ما دوست هستند ما هم باهاشون دوست هستیم
اما کارهایی که اکثر اعراب میکنند که به شکل بسیار زشتی در فوتبال(اوردن پرچم عربستان توسط بحرین ) یا رفتار تماتشاچی یا خود بازیکنانسشان که در بازی ها فحاشی میکنند یا رفتار دولتهایشان و...تجلی می یابد همه اینها باعث ناراحتی مردم میشود و خود را به این شکل نشان میدهد.
چند مورد را خلاصه وار بیان میکنم:
1-تخریب ارامگاه امامان شیعیان توسط عربستان
2-همدستی و همک پیمانی با امریکا برای حمله به کشورهابی منطقه
3-هم پیمانی پشت پرده با اسرائیل
4-حمایت از گرو های تروریستی طالبان داعش و القاعده
5-تحریک کردن تروریستها برای انجام عملیات در مرزهای ایران
6-بمب گذاری و حمایت از داعش در عراق
7-تلاش برای تغیییر نام خلیج فارس
8-ادعاهای واهی روی جزایر اتیرانی
9-رفتار زشت همه اونها در فوتبال
10-تلاش برای قبضه کردن فوتبال اسیا با رسوخ در مدیریت ان و دادن احکام ظالمانه
11-بازررسی بدنی ناشایست زوار ایرانی خانم
12-تلاش برای تجاوز به نوجوانان ایرانی
13-احکام سر بریدن مختلف که روی ایرانی ها و شیعیان اجرا میشود
14-رافضی و بی دین خواندن ایرانیان و مباح دانستن ریختن خونشان
15-دخالت های مستمر در سازمانهای بین المللی برای درزدیدن تاریخ و فرهنگ ایران و زدن بسیاری از چیزهای فرهنگی به نام خود (تلاش برای خریدن فرهنگ با پول)
16-استفاده از سلاح نفت برای ضربه زدن به اقتصاد منطقه
17-حمایت از گروه های تجزیه طلب
18-دخالت در بحرین و یمن
و کلی مورد دیگه که من یادم نمیاد ولی مردم یادشونه
اینها است که باعث میشود مردم از اینها متنفر شوند (2815646) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۱۳:۳۳
دوستان اگر یادشان باشد سه سال پیش یکی از دیبپلمات های ما در برزیل به دختر بچه ای تعرض کرد آیا درست بود برزیلی ها می آمدند به تمام ایرانیان توهین می کردند یادولت برزیل رابطه اش را با ایران قطع می کرد هر چند مقامات دولتی باید پیگیر باشند حتی برای یک مدتی حج عمره را تعطیل کنند. (2815651) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۲۰:۲۲
من ساکن آلمان هستم.
به نظرم چند نکته در مقاله شما هست که قابل تقدیر است.
برخورد ایرانیان با مهاجرین افغان.
.... من واقعا متاسف میشوم که با مهاجرین افغان اینگونه رفتار میشود و هیچ کس قد علم نمیکند و به دفاع از مهاجرین افغان نمی پردازد. دولت هم با سکوت خود بر همه این رفتار غیر انسانی .... بر این سیاست ضد مهاجرین مهر تایید میزند.
حقوق مهاجر... حقوق کودکان مهاجر.... در ایران زیر پا گذاشته میشود و همه سکوت میکنند.

...... برای من که در آن مملکت بدنیا آمده ام باعث شرمندگی است که هموطنان چنین نژادپرستی دارم.

اگر یکی از این کارها که با مهاجرین افغان در ایران اتفاق می افتد در آلمان برای مهاجرین اتفاق می افتاد. انسان دوستان آلمانی و غیر آلمانی ها و مهاجرین زمین را به زیر پای سیاستمداران آلمانی به آتش میکشیدند. حدود دو ماه پیش در فرانکفورت 15 هزار نفر بر علیه صد نفر که جرات کرده بودند بر علیه خارجیان تظاهرات راه بیندازند... ظاهر شدند و نگذاشتند انها از جایشان تکان بخورند..... باور کنید شاید نود در صد از این پانزده هزار نفر آلمانی بودند. من با غرور بعد از تظاهرات به خودم گفتم که من خوشحالم که در این شهر ساکن هستم.

در مورد عرب ستیزی!

متاسفانه ... هنوز هنر نزد ایرانیان است و بس.....من نمیدونم چرا ما هنوز فکر میکنیم از همه دنیا بالا تر هستیم... و عرب را هنوز سوسمار خور و ... می نامیم.این نژاد پرستی در بخش وسیعی از ساکنین ایران نهادینه شده است. من در اروپا عربهایی را دیده ام که بسیار از آنان آموخته ام و دیده ام که عرب زبانان در خیلی رشته ها گام ها از ما فارس زبانان پیشرفته ترند.... ولی این ریشه نژادی ندارد.

من وقتی حرکت آن فوتبالیست ایرانی را بعد از گل زدن دیدم.... شرم کردم.. و مطمئن باشید اگر این فوتبالیست در آلمان بود ... مدتها از فوتبال بازی کردن محروم میشد.... ولی با تعجب دیدم در روزنامه ها از عمل او تحسین میشود... باید شرم کرد.

اگر در آلمان فوتبالیستی کوچکترین حرکت ناسیونالیستی و ضد خارجی و ... از خود نشان دهد... فورا جریمه میشود..... چند سال پیش کاپیتن یک تیم باشگاهی ایتالیا بعد از زدن گل .... سلام فاشیستی داد ...... و از بازی محروم شد..... ولی این آقا چون جانوران داعشی ..... سر میبرید.... و تحسین میشود.

آیا ما نژادپرست نیستیم؟

سالها پیش که تیم آلمان به ایران آمده بود و تلویزیون آلمان مسابقه را مستقیم پخش میکرد.... ناگاه نیمی از تماشاچیان را نشان داد که سلام فاشیستی میدادند... مفسر ورزشی با تعجب آین صحنه ها را نشان میداد ولی تفسیر نمیداد.
چیزی که مفسر نمیدانست این بود که سلام فاشیستی تماشاچیان به علامت تشویق تیم آلمانی بود.... که روزهای بعد در روزنامه های آلمانی گره گشایی شد.

آیا مسئولین بر علیه این عمل حتی اعتراض کوچکی کردند.... خیال باطل...

اگر در آلمتن این عمل اتفاق بیفتد که تک و توک می افتد.... با عکس آنها را مشخص میکنند و نه تنها جریمه باید بدهند... بلکه از ورود به ورزشگاه محروم میشوند.

آنوقت ما به آلمانی ها میگیم فاشیست .. و به ملت خود میگوییم.... هنر نزد....

موفق باشید و دستت درد نکنه که این مطلب را نوشتی. (2815674) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۱:۳۰:۲۹
بابا دست بردارید ازین جهان وطن بازی درآوردنا! ایرانیای مقیم اروپا رو انقد تو سرشون زدن که فقط بلدن خودشونو تحقیر کنن (2816483) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۲:۳۹:۰۱
فکر کنم بی شناخت هستی و در جوابت باید سکوت کرد (2816946) (alef-13)
 
آریو سوئد
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۲۳:۳۷
به نظر من هیچ فرقی بین ناسیونالیسم عرب و ایرانی وجود نداره. هردو آب به آسیات تفرقه میریزند و در این بین خبرگزاریهای غربی نیز منافقانه این افکار را طبق منافع خودشان جهت میدهند. البته وطن پرستی را نباید با ناسیونالیسم اشتباه گرفت زیرا همانطور که یک وطن پرست مسلمان از مرزهای عقیدتی و جغرافیایی خود دفاع میکند به احترام متقابل به اقوام مختلف معتقد است و از ضعیف دفاع میکند. (2815684) (alef-3)
 
آذری
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۳۱:۴۴
ﻋﺮﺏستان ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺮﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﺳﺖ
ﮐﺞ ﺍﻧﺪﯾﺶ ﻭ ﺑﺪ ﺧﻮﯼ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺍﺳﺖ (2815703) (alef-3)
 
سید میثم ساعدی عرب خوزستان
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۱۲:۴۴
واقعا متاسفم برای این شعر نژاد پراستانه

من عرب خوزستان هستم و از سادات موسوی
افتخار میکنم که عرب زبان هستم چون خدا بعنوان امتحان من را در خانواده ای عرب بدنبا آورده و این برای انسانهای دیگر با زبانهای دیگر صدق میکند و عربی یک مذهب یا یک ایدوئولوژی نیست یک زبان کامل که خداوند قرآن را با آن زبان نازل کرد نه برای اینکه کثیف ترین قوم عربها هستند که در جواب آخرین پیامبر و اهل بیت پاکش که عرب هستند پاکترین انسان ها هستند
در قرآن خداوند فرموده که همانا برای شما قرآنی به زبان عربی نازل کردیم تا در آن تفکر کنید!!!!

خلاصه کلام اینکه همه انسانهای روی زمین بنده ی خدا و طبق قرآن فقط از نظر تقوا (خدا ترسی و پرهیزگاری) با هم فرق دارند


لطفا برای محکوم کردن حکومتی مثل حکومت کثیف آل سعود انسانها و نژادها و کشورها را زیر سوال نبرید ...............

نژاد پرستی ممنوع!!!
-------------------------------------------------------------------------------- (2816027) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۴۲:۲۴
دوست هموطن من اگه دقت کنی شعر اصلی در مورد عرب گفته شده اما من در اول این شعر گذاشتم عربستان و منظور کشور عربستانه, خود من آذریم و از توهین به قومیت ها بیزار و اگر با این شعرم دلت را آزردم از شما و تمام عرب زبانان ایرانی عذرخواهی می کنم. نکته ی دیگر در همه ی حرفهایی که گفته میشه منظور وهابی ها هستند. (2816117) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۰:۵۲:۰۰
برو عربستان زندگي كن (2816405) (alef-3)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۷:۵۴:۵۵
مگه کشور مال بابات که بقیه رو بیرون می کنی؟ (2819240) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۱:۰۱:۵۱
منظور شما عربهای خودمان نیستید وقتی که میگوییم عرب مشخصه کدوم عرب رو میگی اعراب ما زبانشون عربیه نژادا ایرانی هستند تحقیق علمی مازیار اشرفیان بناب رو برو نگاه کن حتی اگر هم نژادا عرب یمن مثلا باشید فرهنگ شما ایرانیه و صاحب تمدن بزرگی هستید ضمنا نژاد پررستی خوب نیست اما از برخی کارها نمیشه گذشت (2816427) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۸:۲۱:۴۲
بالاخره ما نفهمیدیم که جنابتان این اقدام غیر انسانی رو مکوم می کنی یا نه (2819334) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۳۸:۵۲
از این اظهارات شووینیستی و راسیستی بسیار متاسفم. خواه فردوستی گفته باشد و خواه هرکس (2816113) (alef-13)
 
تبريزي
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۰۲:۴۲:۴۷
با سلام ازاين مطلبي كه مثلا يك شعر بود خيلي متاسفم . ما آذر بايجانيها خود را فرهيخته مي دانيم و از اهانت به ديگران اجتناب ميكنيم . ما انسانها همه مخلوق خداييم و همه داراي حقوق و شان برابر مي باشيم . بفرموده قرآن مجيد ، ان اكرمكم اتقيكم يعني بهتري شما ، با تقواترين شما هستند . تمامي انبياو پيامبران الهي و اولياء خدا و ايمه معصومين صلوات الله وسلامه عليهم براي زدودن تعصبات جاهلي و ارايه راه صحيح به بشريت ، چه زحمات و خون دلهايي كه نخورده اند . در اين عص باصطلاح مدرن و قرن ٢١ ، بسيا جاي شگفتي است كه صحبت از نژاد برتر و دشمن موهوم كرد . ما آذر بايجانيها از محبين امير المومنين و اولاد بزرگوار ايشان هستيم و از تحقير نژادي و سخنان سخيف بدور مي باشيم . اي بسا رومي و ترك همزبان ، اي بسا دو ترك چون بيگانگان ، پس زبان همدلي خود ديگر است ، همدلي از همزباني خوشتر است. انشاءالله اين فرصت يگانه و كوتاه زندگي را صرف اموري كنيم كه موجب ارتقاء انسانيتمان گردد. (2820587) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۴۲:۰۰
طبق اعتراف خود این خبیث ها اینکار را بر اساس نظر یک امام جماعت مسجد انجام داده اند!!! این حرکت سیستمی و ناشی از کینه نسبت به شیعیان نیست؟؟؟ غیرتت کجا رفته برادر؟ (2815723) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۰:۰۶:۴۲
همه مشکلات ما ناشی از اینه که مردم به دولت برای رفع مشکلاتشون اعتماد ندارن.
ما اگه دولتی داشتیم که مدبرانه و با ارتباط قوی تو دنیا همیشه از حقوق شهروندانش دفاع میکرد (نه با های و هوی و مسلح کردن یک عده مفلوک از کشورای دیگه در برابر دشمنان خیالی) اون وقت این همه مردم احساسی برخورد نمیکردن.
آلمان بیش از 5 میلون فقط مسلمون سنی توش زندگی میکنن. کلی افریقایی و پناهنده و مهاجر با سطح مهارت پایین از شرق اروپا داره. به خاطر یه سری مسائل اقتصادی مردمش احساس خطر میکنن از این همه مهاجر. خوب به صورت تظاهرات دارن احساساتشون رو نشون میدن. ولی اینقدر به دولتشون اعتماد دارن که دست به اعمال وحشیانه نمیزنن.
برای حل این مشکلات دقیقا یه عزم جدی شبانه روزی (عملی و نه به حرف) نیازه.
ما تنها کشوری هستیم که نیروی فوق العاده تحصیل کرده داریم که همه به فکر فرارن چون حس میکنن مسئولان ما توانایی یا قصد و برنامه ای برای اداره درست کشور رو ندارن.
همه به جای کار برای ساختن و پیشبرد کشور چشممون به اینه که دنیا داره چی در مورد ما فکر میکنه.
بهتره به جای انداختن مشکلات به گردن یک دشمن فرضی خارجی، یه تکونی به خودمون بدیم. (2816832) (alef-13)
 
محسن اندیشه پاک
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۵۱:۱۱
با سلام حضور جناب آقای سرزعیم بسیار مسرور شدم وقتی نقد رفتار اعتراضی مردم شریف را از سوی شما روشنفکرانه ارزیابی شده دیدم! از اینکه رفتار مردم را روشنفکرانه ارزیابی فرمودید متوجه شدم احساساتی برخورد کردن در دین اسلام د ر مواردی ناموسی از قبیل توهین به مقدسات یا ائمه اطهار یا پیامبر اسلام یا زن و فرزندان و تجاوز به عنف منع شده است! ظاهرا شما در خصوص مواردی که منجر به کشته شدن روزنامه نگاران غربی شده است هم همین نظر را دارید؟؟؟ آیا درست فهمیدم و منظور شما اینست که به جای دفاع از شرف و ناموسمان ( دین و مذهب و ناموسِ زن و فرزند) به مباحثات روشنفکری بسنده کنیم آیا منظورتان همین است؟؟ آیا در همه موارد اینچنینی مانند زن و فرزندان خودتان یا حتی خودتان هم همینطور فکر می کنید؟ آیا تجاوز به ( تنها 2) نفر بوده؟ آیا در دوران گذشته از قبیل برائت از مشرکین یا در دوران آقای احمدی نژاد هم که همین عمل تجاوز وحشیانه و برداشته شدن بکارت نوجوانان ایرانی یا گم شدن زنان ایرانی یا نوجوانان پسر ایرانی هر ساله اعلام و عنوان شده است و هر بار به مباحثه روشنفکرانه شما ادامه داده اند ؛ مناسک حج والدین یا اولیاء شان مقبولتر شده است؟؟ آیا لزومی دارد که از هزینه کردن برای سفرهایی با انگیزه بی سیرت شدن ناموس ایرانی اینچنین دفاع تمام قد میکنید و ردّ آنرا احساساتی شدن و بدور از روشنفکری میدانید؟؟ همه این سوالها بعلاوه هزینه های گزافی که در جیبِ سازمان حج و زیارت و کاروانهای ایرانی از یک سوی و « البته حکومت وهابیِ عربستان» از سوی دیگر می شود علامت سوال بزرگی را در مورد انگیزه های شما از نوشتن چنین مقاله ای به ذهن متبادر می کند. البته امیدوارم شما هم آنقدر احساساتی نشوید و آنقدر هم روشن اندیشه کنید که متن جوابیه اینجانب را بی هیچ خدشه ای ذیل همین مقاله منتشر کنید (2815766) (alef-13)
 
م ل اراکی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۵۱:۱۵
اگر قرار باشد به خاطر این مسائل روابط کشورها بهم بخورد پس باید اکثر کشورهای جهان با هم قطع رابطه کنند. در سال هزاران توریست در جای جای جهان مورد آزار قرار میگیرند. در این بین بیشترین سهم از آن زنان کشورهای اسکاندیناویست که در کشورهایی مثل ترکیه، یونان و انگلیس.... مورد تجاوز قرار میگیرند. یا مثلا ایرانیان مهاجر و پناهنده ای که درکشورهای دیگر اعمال خلاف مثل تجاوز ، فروش مواد مخدر و غیره انجام میدهند. من فکر میکنم که اتفاقاتی از این دست باید بین دولتها و از راههای قانونی حل شود. (2815767) (alef-13)
 
feroid
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۰۰:۲۲
سلام
سال نو مبارک
ما میدانیم که باید مردم ب یک اجماعی برسند و رفتن به عربستان را شدیدا تحریم کنیم. حال مردم خدا را در خانه او میجویند در حالی که باید فکر کرد که خرید جهیزیه دختری که توانای خرید جهیزیه را ندارد و آزادی زنذانی بیگناه ب دلیل نداشتن دیه و ساخت مدرسه و بیمارستان و غیره خود مناسک حجی است (2815796) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۰۷:۵۵
حضرت چرا این تجاوز را به زائرین کشور های دیگر نمیکنند امروز یکی از این دو مامور اعتراف کرده برا ی صوابش این کارا کرده ضمن قبول این مطلب که هم اشتباه میکنند وهم داستان تفزقه شیعه و سنی راه میاندازند و هم ما زیادی دل به عمره و... داریم
برادراصلا چرا نمیایید بگوئید ا این چه کار صوابی است ؟ اقای محترم تو مملکتی
که این همه بیماری صعب العلاج داریم و بی پولی بیداد میکند چرا این پول برود
در جای دیگر بحث عربستان هم نیست اگر ترکیه و یا دبی هم رفتارشان با بی احترامی است چر باید یک هموطن ما برود جایی که برخورد بد شود تا حتی تجاوز شما باید اینطور ریشه یابی کنید والا دولت ها که نمیتوانند با هم قهر باشند .تشکر (2815816) (alef-13)
 
سعید۵۷
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۱۰:۱۲
اقای سر زعیم ، این چرا ها و چگونه هایی که شما پرسیده ، هزارن دلیل دارد ، ایا صحنه کشتار ایرانیان با شمشیر توسط اعراب در خیابانهای مکه را فراموش کرده اید ؟ و هزاران دلیل دیگر …..
چگونه یک مامور عرب با علم به اینکه همه جای فرودگاه تحت نظارت انلاین دوربین هاست ، می تواند مرتکب چنین عمل شنیعی شود ؟ ایا جز با علم و پشت گرمی بالاترها ؟؟؟؟؟؟؟
اقای سر زعیم خوب ادم به اندازه یک گنجشک عقل داشته باشد . (2815822) (alef-13)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۲۱:۴۲
خیلی طولانی بود نخوندمش ولی خیلی دلم میخواد بدونم شمای نویسنده کی حاجی میشی؟حس میکنم باید قیافت دیدنی باشه حاجی (2815847) (alef-13)
 
سید
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۹:۲۲:۰۵
اگه نخوندیش بر چه اساسی داری نظر میدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2816201) (alef-3)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۷:۵۷:۰۲
بی ادب (2819248) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۴۳:۱۵
چرا تمام دنیا غیر از خاورمیانه وافریقا مثل ادم دارن زندگیشونو میکنن وماها نمیتونیم (2815927) (alef-13)
 
آرش مازندرانی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۴۵:۰۹
این اعتقاد را داشتم و شما نیز اشاره کردید و با خواندن کامنت ها بیش از پیش متقاعد شدم که:
ایرانی ها نژاد پرست هستند ولی نمی دونند که نژاد پرست هستند و این موضوع بد هست! مثل کسی که برده داری می کنه و چون اموراتش اینجوری می گزرد به بد بودنش فکر نمی کند.

وای بر ما .... وای (2815936) (alef-13)
 
مرتضي
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۰:۳۵:۴۳
اين همه ماجرا نيست .اگر به عتبات مشرف شده باشيد متوجه ميشويد ما هميشه هم نژاد پرست نيستيم .و با شيعيان عراق در عتبات احساس نزديكي عجيبي ميكنيم خيلي از ما براي سلامتي سيد حسن نصرالله دعا ميكنيم.اين به عرب و عجم مربوط نيست .اين رفتار ريشه در حماقت وهابيت احمق داره كه مثل زن اجاره اي غرب به هر سازي ميرقصن.سال ٦٦ و بد رفتاريهاي اين سلسله منحوس و حادثه جده تاييد كننده صحت اين دشمنيه ،ديديم كه انگيزه يكي از اين دو حيوان تشويق از سوي امام جماعت مسجد جده بوده كه اين بسيار خطرناكه ،در بين اعراب هر كسي داراي اين تفكر باشه ،مردم جوابش رو با احترام نخواهند داد.اينها واقعا مثل جدشون معاويه و ابو سفيان رذالت رو تموم كردن،حالا شما بيا هي اسمون ريسمون رو به هم بباف ، (2816865) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۵۰:۴۷
_ بسيارمقاله زيبا و معقولي بود ازخواندن آن لذت بردم
_ ايرادي نيست بعنوان اعتراض به خدشه دار شدن حيثيت دونفر هموطن براي مدتي ازسفرحج عمره خودداري يا ممانعت کنيم
فراموش نکنيم که چندسال پيش دولت عربستان مجبور شد از ورود زنان زير ۴۵ سال ايراني بعنوان زائر جلوگيري کند (2815962) (alef-13)
 
اخراجی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۰۱:۲۷
اقاى روشنفکر در ادامه باىد مىگفت,در راستاى افزاىش محبت بىن دو کشور,خواهان اىجاد اتاقهای مجهز با ماموران زبده در فرودگاه هاى عربستان براى اىجاد تحکىم و ارتباط صمىمى تر هستیم, ,,,,,,اقاى روشنفکر اگه رابطه با کشورهاى دىگه خوبه شما پىشقدم شو,,,,در ضمن افغانی بدون مجوز در اىران چه ارتباطی به حاجى با پاسپورت و وىزا داره,,,,حالت حوبه گلللللللم????????!!!!!! (2815993) (alef-13)
 
جنوب
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۱۳:۲۳
آقایونی که برطبل نژادپرستی و قومی گرایی می کوبیدحداقل چهارمیلیون عرب ایرانی و20درصد جمعیت این کشورکه درمرزهای جنوب وشرق وغرب این کشور زندگی می کنند ،سنی اند وبااعراب هم قوم ویاهم مذهبند. (2816031) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۱:۵۷:۰۵
چهار میلیون رو از کجا آوردی?
مگراعراب فقط سنی هستند ? (2816543) (alef-13)
 
عمادالدين
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۳:۳۳:۴۷
آقا جان چرا آمار غلط مي دهيد؟كل خوزستان دو ميليون وهفصد هزار نفرند...980 هزار نفر شهرستانهاي شمالي اند و بختياري و ترك قشقايي .350 هزار نفر هنديجان و بهبهان و دزفول و اينها هستند...تازه كرد ايلام و لر فارس و كهگيلويه هم داريم (2816768) (alef-13)
 
سيد ميثم
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۸:۱۳:۰۳
اكثر عرب هاي ايران شيعه هستند مخصوصاً عربهاي خوزستان كه ميشه گفت كلشون شيعه هستند و در جاهاي هم مهد تشيع رو خوزستان معرفي كردند!!!

همين كه ميگن عرب بعضي ها فكر ميكنند عربها سني مذهب هستند چرا؟ (2817083) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۰:۰۸:۰۱
خوزستان 4.5 میلیون جمعیت دارد آنوقت شما ادعای 4 میلیون عرب دارید؟ (2817321) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۱:۰۲
مشکل اصلی از جایی شروع میشود که وقتی کشور ما با آمریکا و اروپا تنش سیاسی دارد کشورهایی آرزومند مثل عربستان سعی میکنند که نقش و جای ایران در منطقه را بگیرند.
سیاست خارجی رادرست کنند که هم ملت ما هم ملت های دوست مثل عراق و سوریه و افغانستان و یمن و ....هم سود خواهند کدر. (2816057) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۵:۴۵
شما اول برادريت و ثابت كن يعني از ابرو و عزت و غرور ملت خودت دفاع كن بعد ژست روشنفكري بگير (2816069) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۵۴:۳۴
اول بگم ایرانی ام دوم بگم خیلی نژاد پرستیم (2816141) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۸:۱۴:۲۸
اونها اسم دریا رو عوض میکنن اونها ادعای جزایر ایرانی رو دارند اونها با کمک از صدام حسین 1 میلیون نفر از ما رو کشتند اونها فتوالی قتل و تجاوز به ما رو میدن اونها به نوجوانان تجاوز میکنند اونها در عراق و یمن و بحرین سرکوب میکنند و میکشند اونها عمله امریکا و اسرائیل هستند اونوقت ما نژادپرستیم؟؟؟؟؟؟؟؟

دست از از این ژست های روشنفکری و جهان وطنی بردارید آقا!!!!!! چشمهاتون رو باز کنید و واقعیت رو ببینید. (2817086) (alef-13)
 
آزاده باش چاپ کن
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۸:۱۶:۴۵
چرا هر کسی اسم اعراب رو بیاره بهش برچسب نژاد پرست بودن میزنند ولی اونهایی که پرچم امریکا رو آتش میزنند و مرگ میفرستند بر این و آن ، آدمهای خوبی هستند. (2817093) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۸:۵۹:۳۵
عزیزم فرموده اید که ((واقعیت امر این است که جرمی تأسف بار از سوی دو مأمور سعودی رخ داده است. آیا عجولانه نیست که آن را به اقدامی برنامه‌ریزی شده از سوی دولت عربستان نسبت دهیم. آیا منطقی نیست که منتظر شویم تا ببینیم که واکنش دستگاه قضایی عربستان چیست و اگر شاهد آن بودیم که این واکنش غیرعادلانه است آن موقع نظام حاکمیت عربستان را به چالش بکشیم؟ )). همزمانی این اتفاق با مسائل یمن بگونه است که آدم ظن قریب به یقین پیدا میکند که این حادثه عمدی بوده نه تخلف یک مامور.آیت الله علم الهدی هم به این موضوع اشاره داشته اند (2816152) (alef-13)
 
انسان
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۰:۰۸:۵۷
بنده از آقای نویسنده کمال تشکر و قدردانی را دارم.چون خیلی مطالب خوب و بجائی را یادآوری نمودند.حضرت علی و آل فاطمه همگی عرب بودند.رسل اکرم نیز عرب بوده،پس چرا باید به تمام اعراب فحش و ناسزا بدهیم؟
دوستان ما نمیخواهیم حقایق رو قبول کنیم و این برمیگرده به حس ناسیونالیست بعضیا که خودشون رو درست نمیکنند و انتظار هم دارند که دیگران به راه اشتباه اونا کشانده بشن.الف لطفا مدیونی نظر منو پخش نکنی (2816329) (alef-3)
 
سهراب
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۳:۱۱:۴۲
شما هم می توانید شناسنامه تان را عوض کنید وتابعیت یکی از این کشورهارابگیری ودرانجا خودت وخانواده ات زندگی کنی ودر ضمن پیامبر را خدا فرستاد تا همین اعراب را ادم کند که اعراب امروز نه به پیامبر اعتقاددارند نه امامان مارا قبول دارند بدانید ائمه اطهار اگر امروز درمیان مردم بودن حتما از این اعراب برائت می جستن وخودشان را اصلا عرب نمی پنداشتن وما مردم ایران هم هرگز منظورمان کلیه اعراب نیست بلکه مسئولین وان افرادی که به هر بهانه ای ایرانی هارا بی دین می نامند هستش شما لطف کنید واین حرف هارا به برادران عربت بزن که چرا هر چند وقت یک بار باعث می شوند که غرور ملی ایرانی هارا جریحه دار میکنند (2816723) (alef-13)
 
داریوش
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۷:۴۶:۰۵
جناب استاد خیلی ساده میگم شاید متوجه بشی در استرالیا چند نفر ایرانی که غیر قانونی وارد اون کشور شدند کشته شدند . گرفتی ! ودر عربستان حجاج که کاملا قانونی رفتند زیارت کشته نشدند . فهمیدی چی شد . قیاس مع الفارق است . بعید میدونم الف اینو منتشر کنه ولی حداقل خود الف متوجه خواهد شد که نباید هر مطلبی رو بعنوان مقاله و پر کردن صفحه منتشر کنه . (2817049) (alef-13)
 
ناصرخادمی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۲:۲۲:۰۳
با سلام به نویسنده محترم
عربستان با چه زبانی دشمنی اش را فریاد بزند جنابعالی و امثال شما دست از خوش خیالی بر می دارند؟
بدترین و اهانت بارترین رفتار را با زائرین ایرانی دارند، درست پس از این جنایت که بنده آنرا جنایت میدانم وحاضر نیستم مثل برخی روشنفکرنماها آن را اشتباه، تفاوت فرهنگی و... بنامم، شروع کردند به بازی کردن در میدان دیگری مثل مشکل پروازها، ویزاها و.. این نشان میدهد دولت وهابی سعودی می خواهد آن جنایت را تحت الشعاع قرار دهد. خیلی پوست کلفتیه اگه لااقل عمره رو تعطیل نکنیم.
جالب اینکه آقای قشقاوی می فرماید بله آنها در صحبتهای خصوصی از این قضیه ابراز ناراحتی می کنند و از نظر دیپلماتیک همین یعنی عذرخواهی!! یا ایشان دروغ می گوید یا اینکه قواعد بین المللی تغییر کرده. عدرخواهی رسمی یعنی وزیر خارجه سعودی در تلویزیون رسما از ملت و دولت ایران عذرخواهی کند والسلام. (2816598) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۲:۲۷:۲۱
شاید شما این بیت را شنیده باشید:
"دریغ است ایران که ویران شود ،
کنام پلنگان وشیران شود
اما آیا کل شعر را میدانید ؟ اینکه حکیم فردوسی چقدر عاشق زبان پارسی بوده وچقدر متنفر از نفوذ زبان عربی ؟
متن شعر این است:

ﻋﺮﺏ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺮﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﺳﺖ/
ﮐﺞ ﺍﻧﺪﯾﺶ ﻭ ﺑﺪ ﺧﻮﯼ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺍﺳﺖ.

ﭼﻮ ﺑﺨﺖ ﻋﺮﺏ ﺑﺮ ﻋﺠﻢ ﭼﯿﺮﻩ ﮔﺸﺖ/
ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺗﯿﺮﻩ ﮔﺸﺖ.

ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﺭﺳﻢ ﻭ ﺭﺍﻩ/
ﺗﻮ ﮔﻮﯾﯽ ﻧﺘﺎﺑﺪ ﺩﮔﺮ ﻣﻬﺮ ﻭ ﻣﺎﻩ.

ﺯ ﻣﯽ ﻧﺸﺌﻪ ﻭ ﻧﻐﻤﻪ ﺍﺯ ﭼﻨﮓ ﺭﻓﺖ/
ﺯ ﮔﻞ ﻋﻄﺮ ﻭ ﻣﻌﻨﯽ ﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺭﻓﺖ.

ﺍﺩﺏ ﺧﻮﺍﺭ ﮔﺸﺖ ﻭ ﻫﻨﺮ ﺷﺪ ﻭﺑﺎﻝ/
ﺑﻪ ﺑﺴﺘﻨﺪ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻭ ﺑﺎﻝ.

ﺟﻬﺎﻥ ﭘﺮ ﺷﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﯼ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ/
ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻬﺮ ﻭﺭﺯﯾﺪ ﻭ ﺩﻝ ﺩﺷﻤﻨﯽ.

ﮐﻨﻮﻥ ﺑﯽ ﻏﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺣﺎﺟﺖ ﺑﻪ ﻣﯽ/
ﮐﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺳﻮﺩﯼ ﺍﺯ ﺁﻭﺍﯼ ﻧﯽ.

ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺰﻡ ﺍﯾﻦ ﻫﺮﺯﻩ ﮔﺮﺩﺍﻥ ﺧﺎﻡ/
ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﺵ ﺁﺭﯾﻢ ﺟﺎﻡ .

ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺧﺸﮑﯿﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﮔﯿﺎﻩ/
ﻫﺪﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺏ ﺑﺎﺷﺪ ﮔﻨﺎﻩ.

ﺯ ﺷﯿﺮ ﺷﺘﺮ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻭ ﺳﻮﺳﻤﺎﺭ/
ﻋﺮﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﺎﺭ،

ﮐﻪ ﺗﺎﺝ ﮐﯿﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ ﺁﺭﺯﻭ/
ﺗﻔﻮ ﺑﺮﺗﻮ ﺍﯼ ﭼﺮﺥ ﮔﺮﺩﻭﻥ ﺗﻔﻮ .

ﺩﺭﯾﻎ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﻪ ﻭﯾﺮﺍﻥ ﺷﻮﺩ/
ﮐﻨﺎﻡ ﭘﻠﻨﮕﺎﻥ ﻭ ﺷﯿﺮﺍﻥ ﺷﻮﺩ .

ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻢ ﻓﺮﺩﻭﺳﻲ (2816614) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۲:۴۷:۱۱
اگر برخی نسبت های بد به اعراب میدهند بخاطر این است که از کشورهای عربی زیان زیادی دیده ایم. جنگ و کمکهای آنها به صدام ، ایجاد طالبان و گسترس تفکرات سلفی و ضد ایرانی در حوزه فرهنگی ایران ، بازی با قیمت نفت ، حمایت از اشرار و تروریستهایی مثل ریگی و .....
فتواهایی بر ضد شیعه و ایران و ..... (2816662) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۳:۳۶:۵۷
متاسفانه برنامه ريزي شده دانستن اين ماجرا نه فقط از جانب روشنفكران مخالف اسلام و حج ! كه توسط برخي مدعيان دينداري انجام گرفت ، عده اي هم ان را به حساب انفعال دولت روحاني گذاشتند !
يعني از شرم آور ترين حادثه ممكن هم چماقي براي كوبيدن بر سر دولت ساختند (2816773) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۳:۵۳:۱۹
مطلب بسیار قشنگی بود (2816804) (alef-13)
 
فرشید
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۰:۰۳:۰۳
متاسفانه آنچه در پس این اتفاق در شبکه های اجتماعی رخ داده و همچنان ادامه دارد اسلام ستیزی در لفافه عرب ستیزی است که بیشتر از ناحیه باستانگراها با آن افکار متوهمانه است. (2816822) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۰:۴۲:۱۶
جای عذرخواهی رسمی آل سعود خالی ست (2816874) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۱:۱۷:۰۲
احسنت! اقای سر زعیم همه مطالب تان بجا بود و روشنفکر واقعی آنهم در قرن بیست و یکم یعنی همین. (2816904) (alef-13)
 
ازاد
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۱:۴۱:۱۰
متاسف واسه الف که همچین نظری رو پخش میکنه اولا من مطمئنم هستم که تو عربی نه ایرانی دوما تو نه سوادشو داری نه عقل تدبیر و تحلیل سوما ادم عرب عربستان مرکز جهان اسلام است اسلام از انجا بپا خواسته و امام جمه مکه اون دو مامور رو تشویق کرده همون عربا به ملت مطلوم فلستین بحرین یمن عراق سوریه با نام اسلام دارن جنایت میکنن تعرض میزاریم گردن دو مامور جنایتای دیگه رو به حساب چی بزاریم ماقعا متاسفیم واسه اون عقل ناقص و عرب تو یران مهد تمدن غنی تر از اسلام است جاهلیت زا همون عربا بپا خواست که اسلام ظهور کرد اسلام واسه عربا س اسلام اومد تا رفتار نیک پندار نیک گفتار نیک رو به عربا یاد بده اومد هستی نیستی خوبی و بدی و ....... رو یاد بده ایران ذاتش با ایین زرتشت جلو تر از اسلام غنی بود و مهد انسانیت چجوری بر نگردیم به گذشته ما با توکل بر خدا اصالتمون رو حفظ میکنیم به امید روزی که ملت ما به این نتیجه برسن که تمدن ما غنی تر از اسلامه پس تو شعور انسانی نداری که همچین تفسیری رو میکنی متاسفم واسه شما و امثال شما (2816921) (alef-13)
 
بینام
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۲:۲۵:۴۵
دوست‌‌‌‌‌‌‌‌عزیز مطلب شما درحدخودش جالب بود ولی گویا این حضراتی که مطالب مختلفی واسه شما گزاشته اند یادشون رفته که یه روزی تجارت دختران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس بهخاطر درامدش مرسوم شده بود دیگه اونکه کارخودمون بوده واعراب نقشی توش نداشتن حالا هم باکمی تعقل وتامل میشه این موضوع رو به بهترین وجه ممکن پیگیری کرد واینکه به نظر شما توی همین ایران خودمون روزانه چندتا پرونده به خاطر تجاوز جنسی به پسرا ودخترای نوجوان تشکیل میشه پس کو صدای حضرات مدافع حقوق بشر (2816943) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۳:۴۰:۳۷
نویسنده شما شیپور را از سر گشادش فوت میکنی حالا ملت ایران مقصر شدن!؟ بابا دشمنی و حسادت اعراب با ایران و ایرانی را همه میدانند. کدام دوستی کدام برادری چرا رفتید در عمق خواب خرگوشی. اینها به خون ایرانی تشنه اند. چطور نمی فهمید. 8 سال جنگ ایران با اینها را یادتان رفته چطور صبوعانه بجان ملت ایران افتادند. حال نکته بعدی اینکه میگی مگر رفتار ما با افغانی ها چگونه است. اگر رفتار ما با اینها بد بود که بیش از سه ملیون در ایران زندگی میکنند. از جرم و جنایاتی که همین افغانی ها در ایران کردند و میکنند از دزدی تجاوز و سر بریدن یادتان رفته. (2816959) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۷:۰۶:۰۴
مسئله عرب یا فارس بودن نیست .بنده از طرف پدر عرب خوزستانی و از مادر لاری شیرازی هستم .لبنانی ها و مصری ها و یمنی ها و عمانیها هم عرب زبان هستنز ولی کسی با آنها کاری ندارد.
مشکل عربستان سعودی و امارات است که عامل شر در منطقه هستند. از کمک به صدام تا ادعای جزایر ایرانی و جعل نام دریا و همدستی با دیگران برای حمله به ایران ، تا نفرت پراکنی در منطقه و جهان علیه ایران. بازم بگم? (2817011) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۷:۳۸:۰۳
متاسفم برای نویسنده این مقاله (2817043) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۷:۵۰:۳۱
دمت جناب نویسنده گرم (2817057) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۸:۱۶:۱۷
کسانی که شعارهای نژادپرستانه و قطع رابطه با دولت عربستان سعودی و مانند آنها را سر می‌دهند در دام همان امام جماعتی افتاده‌اند که به آن دو مأمور فرودگاه گفته‌اند که به زائران ایرانی توهین کنند.
در مقطع کاهش تنش‌های سیاسی با کل جهان، به احتمال زیاد این حرکت با تحریک پنهان و موذیانه‌ی صهیونست‌ها انجام گرفته است زیرا آنها از کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی بیش‌ترین زیان را خواهند دید.
کسانی که می‌گویند دولت عربستان عامدانه این کار را کرده است احتمالاً عقیده دارند که دیپلمات خاطی ما در یکی از کشورهای امریکای جنوبی هم از سوی دولت ما مأمور انجام چنین کاری بوده است.
ما در منطقه شدیداً به صلح و روابط متعادل دیپلماتیک نیاز داریم. این به این معنی نیست که اقدامات حقوقی خود را برای مجازات مأموران سعودی سهل بگیریم. در عین حفظ متانت و رعایت قواعد روابط بین‌الملل، بالاترین فشار ممکن باید به دولت سعودی وارد شود تا خاطیان به اشد مجازات برسند. (2817090) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۸:۱۸:۴۲
اگر بنا به جنگ اعراب با ایران بود همین حوثی های یمن با اعراب همراه می شدند چرا که اول عرب هستند و بعد شیعه..نمی دانم که چرا درک این واقعیت سخت است که من ایرانی دوست دارم اول به خاک و ایرانی بودنم افتحار کنم و بعد به مذهبم چرا که همه افراد مسلمان و زرتشتی و یهودی و مسیحی که در ایران زندگی میکنند اول ایرانی هستند ..درضمن کسی این حادثه رو به اسلام و حج وغیره ارتباط نداده شما در خیالات و اوهام سیر میکنی...مردم از عربهای حاکم سعودی عصبانی هستند و در اکثر موارد هم لفظ ال سعود را استفاده کرده اند وگرنه که ایرانیان عرب برای ما نورچشم هستند و عزیز...شما برو یکم فکر کن عزیز.. (2817095) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۸:۳۳:۰۱
بانویسنده کاملا موافقم بایدبا عزتمندی با همه کشورها تعامل کردعقل نیز چنین حکم می کند.درست یا نادرست عربستان همسایه ما است وهردو کشور هم بسیارقدرتمندند.کم کردن تنش بین دوکشور می تواندجلوی فاجعه رادرمنطقه بگبرد.مطمئن باشید آشتی ایران وعربستان می تواندباعث تخفیف تنش درسوریه-یمن وبحرین می گردد (2817118) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۸:۳۶:۳۱
با نژاد پرستی مخالفم و این عرب ستیزی رو هم درست نمی دونم، اما این که نوشتید مشت نمونه ی خروار، خب صداوسیما هم همیشه همین کار رو میکنه و تخلف دو پلیس در آمریکا رو به کل آمریکا و دولت و ...ربط میده.
من تا حدودی با زبان عربی آشنایی دارم، در فیسبوک العربیه والجزیره و اسکای نیوز عربی هم عضو هستم و خبرها رو می خونم، وقتی نظرات کاربران عرب رو میخونم، کاملا واضح هست که اونا نیز، از ایرانیها به شدت تنفر دارند.
به نظر من رفتار کاربران ایرانی در مقابل کاربران عرب، یک چیز جزئی هست چون اونا توهین و فحش(رافضی، مجوس،خوک و ...) فقط نمیدن، بلکه آرزوی ویرانی و نابودی و آتش گرفتن و ذبح ایرانی ها رو می کنند (2817127) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۸:۴۷:۰۵
شمایی که بی غیرتی بقیه ناسیونالیست نیستن عزیز (2817150) (alef-13)
 
دکتر یاری
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۱۱:۴۷
با نظر نویسنده محترم کاملا موافقم. ما ایرانیها کلا عکس العمل عجولانه و احساسی زیاد داریم. اعراب افراد شریفی هستند. نباید به جنگ نژادی دامن بزنیم. (2817190) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۲۲:۵۳
عربستان به پول حج ما نیازی نداره
فقط قصدش این هست که ایرانی ها در کنار سایر مسلمانها به حج نرن که داره به مقصدش می رسه (2817226) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۲۸:۴۳
لطفا ازاعزام زائرين ايراني به مكه مكرمه جلوگيري نماييد
ازمسئولين عاجزانه درخواست مي كنيم (2817235) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۳۷:۵۷
عرب ستیزی که در کلام برخی از نظر دهنگده گان دیده می شود شاید واکنشی باشد به عرب ستایی و عرب پرستی برخی مسئولین و نادیده گرفتن بخش زیادی از تاریخ ایران توسط مسئولین و سیاست خارجی ای که بخاطر حمایت از برخی کشورهای عربی ، منافع و مصالح ملی را نادیده می گیرد. (2817263) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۱:۳۰:۳۰
احسنت احسنت شیر مادر حلالت باشد. قضیه همین است (2817569) (alef-13)
 
مینا
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۴۱:۵۸
بله این مشکل ممکن بود تو فرودگاه هر کشور دیگه ای اتقاق بیفتد ولی این مساله بد نشد تا یک فرهنگ رو بین مردم جا بیندازیم پول سوغاتی هایی کلونی که تو عربستان صرف خرید میشه تو جیب چه کسانی میره! بریم زیارت، ولی نه با پر کردن جیب عربستان برای مثلا سوغاتی!!!! دوم نیازی نیست 50 دفعه بریم حج وقتی یکی داره تو همسایگیمون از گرسنگی می میره واقعیت اینه که رفتن حج واجبه ولی سوغاتیها و اضافه رفتنها باعث پولدارشدن بیشتر عربستانه که مساوی کشتن یمنی ها و.... است. (2817268) (alef-13)
 
حقیقت جو
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۰:۰۲:۳۲
اقای نویسنده ایا استرالیا هم به کشور ما لشکر کشیده و دو قرن بر کشور ما حکومت کرده؟؟؟
فقط شما برای اغنای افکار مردم توضیح بدهید توجیه مسلمان برای تار و مار کردن کشور ما بر اساس تعالیم اسلام چه بود؟؟
ایرانیان باستان خدای واحد را می پرستیدند و صاحب پیامبر و کتاب اسمانی بودند. (2817303) (alef-13)
 
صمصام
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۰:۱۶:۲۸
ماجراي تلخ تعرض به دو نوجوان هموطن واقعا تلخ ودردناك است ...در خصوص اين موضوع چند نكته است كه كار قضاوت را اسانتر ميكند:تنش وخصومت ميان ايران وعربستان قطعا از جانب كشور ما نبوده است بلكه علت ان رفتارهاي ناجوانمردانه عربستان است ....مرور تاريخ سه ده گذشته به خوبي بيانگر خصومت عربستان با ماست حد اقل در نوع جنگ سد ....از قتل عام حجاج شهيد در سال 66 تا اقدامات خصومت اميز مانند بالا بردن ميزان توليد نفت در جهت پايين اوردن قيمت نفت به زيان كشور مان تا اعدام شهروندان كشورمان تا ايجاد مشكلات عديده براي حجاج از قبيل ممنوعيت كتب ادعيه و....موارد ديگر كه همگي نشان از نوعي خصومت با كشور ماست و اخيرا اقدام شنيع و ناجوانمردانه در تعرض به نوجوانان كشورمان نيز دليل محكمي براي اثبات اين ادعاست ...به نظر من مناسبترين اقدام در جهت تلافي اين حركت تحريم مناسك حج ميباشد ..قطعا عربستان نيازي به عوايد حاصله از اعزام شهروندان ايراني به حج ندارد اما اين اقدام ميتواند به عمال سعودي اين امر را تفهيم كند كه حفظ حرمت شهروندان ايراني حتي از زيارت خانه خدا واجب تر است .....نيز پرهيز از هرگونه سخن يا رفتار شتابزده عاقلاه ترين كار است ..در شرايط حساس كنوني كه احتمال تحريك كردن ايران براي اقدام تلافي جويانه و كشاندن ايران به صحنه درگيريهاي بين المللي منطقه از اين حادثه ميرود لزوم اتخاذ تدبير منطقي و كنترل رفتارهاي هيجاني اما به حق مردم لازم است ... (2817341) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۰:۵۴:۰۲
شما که از انتشار حرف های مردم وحشت دارید چرا مقاله می گذارید؟

شما عرب پرست و عرب زده هستید (2817445) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۷:۴۵:۴۰
باید مسئله تعرض به دو نوجوان ایرانی که معادل تعرض به تمام ملت ایران است به همه ی مردم دنیا اطلاع رسانی شود . (2819215) (alef-13)
 
فرهاد
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۳:۰۲:۳۵
واقعا قياس تون مع الفارغ هست.
بنظر شما اين دو جرم پليس استراليا و پليس منفور عربستان از نظر جرم شناسى و تبعات اجتماعى با هم برابر هستند؟؟!!!!!
بقيه سوالات پيش كش.. (2820216) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۳:۲۱:۵۶
باز هم کور سویی از تغییر دیده می شود ... عرب ستیزی بجای امریکا ستیزی ....
بازار دلواپس ها داغه .... (2820281) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۰:۳۰:۴۷
علیرضا
من از نویسنده مطلب تعجب می کنم چه کسی دنبال عرب ستیزی بوده مگر همین کشور یمن که اخیرا" باعث شکاف بیشتر آل سعود با ایران شده عرب نیستند مگر عراق ، سوریه ، فلسطین ، لبنان و غیره عرب نیستند که مورد حمایت ایران قرار گرفته و فرزندان این مرز وبوم در آنجا بعضا" به شهادت می رسند و اگر کسی حرکت زشت اخیر جده را تقبیح کرده بواسطه برخوردهای نامناسب وهابی ها است نه عرب ها (2821153) (alef-13)
 
عباسعلی
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۷:۳۶:۴۲
آقای محترم نویسنده اگر ذره‌ای در علوم اسلامی پژوهش نموده بودید و درس سیاست خوانده بودید زود همه چیز را به عنوان تقابل و جبهه ضد نژادی مطرح نمی فرمودید . در حدیثی معصوم می فرماید :حرمة المومن اشد من الکعبة اگر کسی کعبه را ویران کند چه می کردید ؟ این عرب ستیزی نیست شما در آن طرف مرزها اگر مورد اهانت نه جرم وجنایت واقع می شدی باز هم این گونه حرف می زدی ؟ و... (2822832) (alef-13)
 
2figh
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۲:۳۷:۵۳
دوستان توجه داشته باشید که تعداد زیادی عرب زبان در خوزستان زندگی میکنند که60درصد جمعیت آن استان راتشکیل دادن وبه روی بشکه نفت بیکاری وفقرو...خوابیدن که در صورت دیدن حرفهای بی خردانه شما حوادث طبل جدای خوزستان عربی راشاهد باشیم نسبت دادن یک فعل حرام به یک قوم درست نیست .جواب دوست عزیزمان روبدم واقعه استرالیاشما چرا حرفی نزدید چون آدمهای ترسوی مانند شما ترس از استرالیا وغرب دارندِلازم بذکر این کشورهمچنان در گمراهی به سر میبرداگر توسط اعراب فتح نمیشد (2827134) (alef-13)
 
کریم
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۳:۲۷:۳۰
پناهجویان ازکشور فرارکرده اند وکشته شده اند امااین فرزندان معصوم به زیارت رفته اند وبااین عمل عربها حیثیت ما لگدمال شده؟ خیلی متاسفم ازین قیاس نابجا و نابخردانه!! (2827268) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۶:۵۰:۰۷
آقای باسواد رفته بودند حج زیارت خانه خدا متوجه ای نه متوجه ای سویس ویااسترالیا نه متوجه ای (2827624) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.