نظر منتشر شده
۶۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 431099
سربازی حرفه ای بجای سربازی اجباری
بخش تعاملی الف - احسان قائدی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۴


با وجود گذشت حدود صدسال از قانون سربازی که پس از یک قرن کماکان بدون تغییر باقی مانده است و حالا می توان گفت این قانون تقریبا در همه ی ابعاد زندگی اثر می گذارد وضعیت تحصیلی، موقعیت شغلی، فرصت های اجتماعی و یا هرکاری برای معافیت از سربازی.

چون در جهانی که به سرعت فوق العاده در حال پیشرفت است نه یک ماه نه ده ماه که 21 تا 24 ماه از بهترین سالهای زندگی در کمترین میزان بازدهی و با در آمدی کمتر از 2000 تومان در روز سپری می شود 8000 ساعت برای هر سرباز، زمانی که می توانست صرف تشکیل خانواده، یادگیری تخصص و یا راه اندازی کسب و کار بشود. سربازی، پس از دوسال تمام می شود و یک جوان بدون هیچ حمایتی رها می شود در صورتی که درسی که خوانده بوده از یادش رفته است و دو سال هم از بازار کار دور بوده است.

این فقط مشکل پسران جوان نیست مشکل پدر ومادر ها همسر و فرزند هم هست هرسال 500 هزار جوان به سربازی می روند و سربازی می شود مشکل میلیون ها نفر. ایران جزء معدود کشورهائی است که سربازی آماتوری را با این مدت طولانی ادامه می دهد مگر اینکه سربازی تغییر کند. تا بحال راهکارهای خوبی مطرح شده است مثل سربازی حرفه ای، سربازی علمی تخصصی، سربازان اقتصاد و فرهنگ و ده ها ایده دیگر راهکارهائی عادلانه که می تواند سربازی را برای سربازان مفید و فرصت خوبی را برای خدمت به کشور باشد.

سربازی مفید یعنی بازگشت نخبگان و سرمایه های علمی پایین آمدن سن ازدواج و فرزند آوری و گامی موثر در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است. این یک فرصت خیلی بزرگ است برای استفاده از ظرفیت فوق العاده جوانان ایرانی پیشرفت تکنولوژی نظامی و اقتداردفاعی، حل مشکل ملی و مشکل مردم.

ارتش حرفه ای چیست؟

سربازی میراث ناپلئون بناپارت است که توسط رژیم گذشته به ایران وارد شد. اما به مرور کشورهای جهان به ضعف ها و ناکارآمدی های سربازی و ناسازگاری آن با حقوق بشر و حق انتخاب و آزادی جوانان پی بردند و به همین دلیل خدمت سربازی را حذف نموده و به جای آن ارتش حرفه ای را که مبتنی بر سربازی داوطلبانه است بنیان نهادند. در ارتش حرفه ای از سربازانی که به اجبار و به دلیل ترس از محرومیت از خدمات عمومی یا مجازات به سربازی می آیند، خبری نیست بلکه تنها از کسانی که مایلند در امور نظامی فعالیت کنند ثبت نام به عمل می آید و پس از تایید صلاحیت های مندرج در قانون با آنها قراردادهای معمولا ۵ ساله به امضا می رسد و در مقابل دریافت حقوق و مزایای کافی به خدمت ارتش در می آیند. این سیستم به دلیل کارآمدی و فواید بی شمارش به سرعت در جهان رواج یافت و اکنون ۱۰۹ کشور از مجموع ۱۹۷ کشور جهان سربازی را حذف کرده و ارتش حرفه ای بنیان گذاشته اند. اکثر کشورهای باقی مانده نیز طرح هایی عمدتا ۵-۳ ساله برای ایجاد ارتش حرفه ای تدوین کرده اند.

چرا ارتش حرفه ای؟
سه ویژگی عدم رضایت، کار بی‌مزد و رایگان و همچنین عدم امکان پیگیری مطلوبیت فردی و منافع شخصی باعث شده خدمت سربازی در ایران اجباری شمرده شود و نه‌تنها برای سرباز بلکه برای سیستم نظامی هم بازده نداشته باشد. از این‌رو باید سربازی اجباری از بین برود و به سمت سربازی حرفه‌ای همچون روش غالب کشورهای دنیا پیش برود.چون:

۱- ارتش‌ها به سوی تخصصی‌تر شدن پیش می‌روند و لذا ضرورت حضور افراد زبده بیشتر حس می‌شود و لازم است آن‌ها برای مسئولیت‌های واگذاری، آموزش‌های خاص ببینند و آموزش‌های فعلی کفاف نمی‌دهد و اگر آموزش‌ها را در شرایط کنونی افزایش دهیم زمانی برای خدمت سرباز باقی نمی‌ماند.

۲- آمار جوانان تحصیل کرده به شدت رو به فزونی است و اکثر جوانان دیپلم به بالا هستند و مسئولیت‌های واگذاری متناسب با تحصیلات آن‌ها نخواهد بود، لذا جوانان احساس می‌کنند که بهره‌وری از عمرشان نسبت به آنچه که در ایام سربازی به دست آورده‌اند متناسب نیست بنابراین عنوان می‌کنند که دو سال از عمر آنها تلف شده است.

۳- علی رغم حقوق کم سربازان و شرایط فعلی هزینه های دولت به مراتب افزون‌تر از پرداخت به سربازان حرفه ای است.

۴- انگیزه در سرباز حرفه ای به مراتب بیشتر از سرباز عمومی است.

۵- بیت‌المال مانند خودروها، تأسیسات و … و ده‌ها موارد دیگر بهتر حفظ می‌شود.

6- اگر بعد از سه ماه آموزش اجباری ادامه دوره را به سربازی حرفه‌ای تبدیل کنیم هزینه‌هایی که نیروهای نظامی متحمل می‌شوند بسیار کاهش خواهد یافت.

الگوی مزبور امروزه شایع ترین مدل های خدمت سربازی در جهان است که البته دارای مزایا و همچنین معایبی است. از مهم ترین مزایای این سیستم می توان به: افزایش کارآمدی نیروهای مسلح به دلیل تخصصی شدن خدمت، انگیزه بالای سربازان به دلیل اختیاری شدن خدمت، استفاده از فناوری های نوین، کاهش ریسک امنیتی، دفاعی، کاهش هزینه های اقتصادی دولت، کاهش تخلفاتی مانند فرار از خدمت و غیبت و ...، افزایش همبستگی سازمانی وکاهش تلفات انسانی اشاره کرد. همچنین بنا بر گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این نوع الگو معایبی دارد که عبارتند از : محروم ماندن از نیروهای مردمی و داوطلب، ضعف فرهنگ سازی امنیت و دفاع در میان جامع و جوانان، افزایش بودجه نظامی در برخی موارد، ضعف در تربیت جوانان و جامعه پذیری هر چند طرح بحث اين موضوع خود في نفسه ارزشمند بوده و موجب گشته است تا ادبياتي جديد در اين عرصه شكل گيرد؛ اما كمي ها و كاستي هاي موجود را نيز نبايد از نظر دور داشت.

صِرف استفاده از راهكار هاي به كار گرفته شده در ديگر كشورها بدون توجه به علل و عوامل آن و بسترهاي تاريخي و ضرورت هاي اجتماعي،سياسي،اقتصادي،نظامي و فرهنگي،نمي تواند ما را براي حركت به سوي يك سياست و راهكار آگاهانه و هدفمند فارغ از اهداف مقطعي و گذرا ياري رسان باشد.لذا ضروري مي نمايد تا با تامل و مطالعه بيشتر، رويكردي مناسب و هوشيارانه در قبال موضوع «خدمت وظيفه عمومي» و به موازات آن «سربازگيري حرفه اي» داشته باشيم تا ضمن خودداري از پذيرش محض و بي چون و چراي شيوه ها و روش هاي به كار گرفته شده در ديگر كشورها بتوانيم از تجارب آنها بهره مند شويم. از اين رو ضروري است تا با توجه به شرايط سياسي،نظامي و اقتصادي كشور خود به دنبال اتخاذ سياست ها و به كارگيري شيوه هاي بومي باشيم تا به نيازهاي اساسي و حياتي جامعه ما به نحوي شايسته پاسخگو باشد.
 
۱۳۹۶/۰۳/۲۹ ۱۱:۰۳
 
۱۳۹۶/۰۳/۲۱ ۱۱:۱۵
 
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۰:۵۳
 
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ ۰۷:۲۴
 
۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۰۶:۲۶
 
۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ۱۲:۲۳
 
۱۳۹۵/۰۶/۰۳ ۰۷:۱۲
 
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ ۰۹:۳۷
 
۱۳۹۵/۰۵/۱۰ ۱۱:۲۰
 
۱۳۹۵/۰۵/۰۳ ۰۷:۱۶
 
 
کلمات کلیدی : احسان قائدی
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۰:۲۴:۲۶
همين خيلي از كشورها كه ميگي سربازي اجباري دارند كه شرح وظايفشون بدتر از خدمت سربازي تو ايرانه. بعنوان مثال در سوييس، دانمارك، روسيه و نروژ سربازي اجباري هست. در نروژ حتي خانمها نيز به همراه آقايان نوزده ماه ملزم به گذراندن خدمت سربازي "اجباري" هستند. (4098167) (alef-13)
 
Malaysia
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۲۰:۲۱:۱۲
آخی، به فرض که حرف شما درست باشه .. فرض کنیم مدتش هم مثل بهشت خودمون بیش از 2 سال بشه... آیا شرایط برای اشتغال و زندگی و ازدواج یک مرد ایرانی هم مثل یک سویسی، دانمارکی یا نروژی هست؟؟؟؟
خانم ها باید سربازی بروند اگر از نظر شما آقایان هم باید سربازی بروند ( اگر از نظر شرعی ایرادی ندارد که خانم ها در جامعه تحصیل کنند و کار کنند و از امکانات استفاده کنند). (4099052) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۲۳:۳۱:۳۳
البته موضوع بایستی بطور جامع بررسی شود. مثلا در نروژ که مثال زدید حقوق ماهیانه هر سرباز حدود 1000 دلار است نه مثل اینجا 30 دلار! یا در روسیه سربازی از سال 2008 یک ساله شده و با استثنائاتی که در قوانین لحاظ شده، عملا تنها حدود 20 درصد مردان مشمول میشوند. در دانمارک مدت سربازی از 4 تا 12 ماه است. در سوییس طول خدمت نظامی تنها 270 روز است. و صد البته با حقوق قابل توجه. سربازی به روش ما بیشتر در جهان سوم رایج بوده و به هدر رفتن نیروی کار در سن مناسب برای کار و افزایش سن ازدواج منجر میشود. (4099430) (alef-11)
 
سرباز فراري
United States
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۷:۵۷:۱۹
خدارو شكر ما كه خريرديم و تموم شد رفت، انشاالله گره از كار همه واشه! (4099674) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۱:۳۰:۰۶
توی نروژ به دلار حقوق می دهند؟!! (4100029) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۲:۲۷:۴۵
آره لابد توی ایرانم به دلار میدن نابغه! (4100198) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۱:۵۶:۰۹
30 دلار کجا بود دلت خوشه ها!
سرباز پولی که میگیره نهایت بشه 60 تا 70 تومن که با دلار 4 تومنی میکنه 15 دلار.
همونم خرج بلیط مترو و تاکسی میشه. تازه کم هم میاد (4100102) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۱۹:۰۱:۲۳
متاسفانه این مبلغ کمی که به سربازان داده میشه با توجه به اجباری بودن سربازی و اینکه سرباز 24 ساعته موظف به خدمته با اینکه در عمل معمولا 8 ساعت خدمت میکنه، یک جور ظلمه. دولت باید حداقل نیازهای اولیه سرباز و افراد تحت سرپرستی او رو فراهم کنه. (4113482) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۱:۵۶:۲۲
در هیچ جای جهان به شکل ایران سربازی اجباری نداریم
در روسیه شما اگر دانشگاه قبول شوید یا ازدواج کنید از سربازی معاف هستید
در مصر اگر 30 ساله شدید معاف میشوید
ولی در ایران تا 50 سالگی نه تحصیل، به وام، نه کار، نه جواز کسب، نه حق خروج از کشور و نه رانندگی و هزاران مشکل در سر راه ازدواج
مهاجر افغانی در ایران حق تحصیل دارد ولی سرباز فراری ندارد
این که گفته نروژ سربازی اجباری داره هم از اصلا صحت نداره
نروژ سربازی حرفه ای است و افراد به عنوان شغل ب ارتش میروند (4100105) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۰:۲۷:۳۵
الف خواهش میکنم این موضوع مهم رو رها نکن (4098173) (alef-13)
 
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۵۳:۵۹
تا جایی که یادم است بیش از 5 سال است که این موضوع هر از چند گاهی طرح می شود با همان استدلال ها و با همان پیشنهادهای زیر نویس، همیشه یکی از پیشنهاد دهندگان خود من بوده ام. ولی دریغ از یک پاسخ. حتی در مورد پرداخت جریمه هم با کاهش زمان از 8 سال به 5 سال موافقت نشد. برای اینکه نتیجه ای از موضوع گرفته شود روند پی گیری لازم است تغییر یابد و دوباره رها نشود برای طرح مقطعی و فراموشی آن. لطفا پی گیری بفرمایید تا این نگرانی از خاواده ها رخت بربندد. تا اشتغال خوب و موثر افزایش یابد. تا خروج جوانان از کشور کمتر شود. تا کار آفرینی افزایش یابد. تا تحصیلات مثمر ثمر باشد و...در مورد هزینه سرباز حرفه ای خوب می توان به همین شکل جریمه ولی نه پس از 8 سال بلکه از همان ابتدای مشمولیت بخشی از هزینه را تامین کرد (4099831) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۰:۵۱:۲۲
با این وضعیت بودجه چگونه می توان حقوق این سربازان حرفه ایی را تامین کرد این طرح سرباز حرفه ایی یک طرح برای کاهش قدرت نظامی ایران است کمی ساده اندیش نباشیم (4098214) (alef-13)
 
منشور حقوق شهروندی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۹:۱۴:۰۶
سربازی حرفه ای یا همان اختیاری طرحی برای افزایش قدرت و اختیار مردم بر سرنوشتشان است.سربازی اجباری شیوه ای منسوخ شده و بر خلاف شریعت و علیه حقوق شهروندیست. (4098934) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۲۱:۰۹:۵۵
شريعت رو از كجا آوردى!؟ اتفاقا پيامبر هر مرد مسلمان رو به فراگرفتن فنون نظامي روز (سواركارى و تيراندازى) تشويق كرده. پس شرعا بر هر كسي واجبه كه حداقل دوره آموزش نظامي رو بگذرونه. (4101160) (alef-11)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۱۹ ۲۱:۰۹:۳۴
حرف شما درست اما واقعا برای همین مهارت هایی که گفتید دو سال اموزش لازم است... (4156042) (alef-11)
 
France
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۸:۵۶:۲۱
توبه فکر بودجه کشور نباش از توکارشناس تر زیاد داریم به فکر هدررفت سرمایه مادی ومعنوی جوانان باش که دوسال برباد میره اگه واقعا دلسوزی! (4099756) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۰۵:۱۰
بیگاری کشیدن از هموطنان، انسانی نیست. دستمزد کارگر باید درست پرداخته شود نه استثمارگرانه. (4099768) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۲۳:۰۸
شما خودت جزو کسانی هستی که سربازی نمیرن (4099789) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۲:۰۲:۳۰
صدها هزار سرباز در ایران داریم که 90% انها مشغول کار غیر نظامی هستند
راهنمایی رانندگی، پلیس، زندانها، مراکز فرهنگی بسیج، بیمارستانهای نطامی
حتی در مراکز ورزشی مثل استخر و فروشگاهای اتکا هم سرباز وجود دارد
تمامی اینها خودشان منبع درامد دارند و باید از جیب خودشان هزینه کنند
هزارا سرباز در مجتمع های نسکونی کارکنان نظامی مشغول هستند
هزینه نگهبانی و نظافت و سرایداری خانه های ما را چه کسی میدهد - پول شارژی که میدهیم

در ضمن 10 هزار نفر نیروی استخدام شده در ارتش، سپاه و نیروهای مسح وجود دارد که وظیفه انها انجام امور اداری سربازها است- تمامی شهرها ما سازمان نظام وظفه با کلی کارمند داریم
اگر سربازی منحل شود تمامی این افرد بیکار میشوند و حقوق هم میگیرند
همینها بروند لب مرز به وظیفه مقدس مرزبانی مشغول شوند
نخواستند بروند خونه بشینند حقوق میلیونی که میگرند را بدهند به جوانان بیکار مرز نشین که هم اوضاع اشتغال در ان نواحی درست شود و هم امنیت با بکار گیری نیروی بومی افزایش یابد (4100127) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۰:۵۴:۲۸
من به عنوان یک نظامی کاملا با این طرح موافقم (4098219) (alef-13)
 
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۴۸:۵۵
زنده و پاینده باشی پس شما هم از درون سیستم دنبال کار را بگیرید (4099819) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۸:۰۹:۵۲
شما احتمالا از سیستم های نظامی خبر نداری. در سیستمهای نظامی حرف زدن بسیار محدودیت دارد. (4100823) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۳:۰۹:۱۵
پسر من یک سال پیش فارغ التحصیل شد و یک سال در نوبت اعزام قرار داشت. او اینک 25 ساله است. دو سال هم خدمت سربازی را که پشت سر بگذراند 27 ساله میشود. تا کاری بیابد و سروسامانی بگیرد 30 ساله است. او در واقع سه سال از عمر خود را به فنا داده و دهه پر جنب و جوش جوانی را به این ترتیب میان درس و سربازی و معطلی سپری کرده است. وقت آن است که عقلای قوم به این رویکرد بهتر که در اکثر کشورهای نظامی قدرتمند از آن بهره میبرد بپیوندند و گمان بر این است که با از میان رفتن تابوی سربازی اجباری حتی ار فشار برای ورود به آموزش عالی کاسته خواهد شد, مشاغل حرفه ای گسترش خواهد یافت و ازدواجها در سنین پایینتر صورت خواهد گرفت. آینده بسیاری از جوانان مرهون توجه و شتاب مسئولان به این امر مهم و حیاتی است. لطفا آینده جوانان را بهتر رقم بزنیم. (4098426) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۱:۵۸:۲۰
عالی واقعا مخصوصا اون تیکه اش در مورد کاهش فشار ورود به آموزش عالی حرف دل ما بود. (4100114) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۲:۵۵:۳۲
آقا خدایی حذفش کنین این سربازی (4100276) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۵:۴۸:۰۴
کاش این سرباز حرفه ای شکل بگیرد و حقوق انها هم از کسانی که قصد اجباری رفتن را ندارند بگیرند (4098662) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۲۳:۵۶:۲۰
مثلا می شود از افراد شاغل زیر 40 سال که سربازی نمی روند یک جور مالیات دفاعی گرفت. هزینه ها بین افرادِ بسیار سرشکن می شود. (4099455) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۷:۱۰:۳۰
مدیریت اجباری هم باشه خوب میشه ( همه باید۲۴ماه مدیریت بکنن) (4098771) (alef-3)
 
سینا
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۷:۲۹:۲۸
با سلام . سربازی اجباری امروزه بزرگترین مشکل و از عوامل دست و پاگیر و هدر دهنده عمر و سرمایه و پیشرفت جوانان عزیز ایران میباشد و فرار مغزها ونیروی جوان و سرمایه های گرانبهای جوانی بدون شک ناشی از همین سربازی اجباری میباشد که مانع پیشرفت در همه زمینه ها میباشد از قبیل تحصیل . شغل .ازدواج و ..... که جوانان ایران قربانی همین سربازی اجباری عصر قاجار و رضاخانی هستند. (4098792) (alef-11)
 
احسان
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۷:۳۷:۱۶
یک همه پرسی یا نظر سنجی سالم و سلامت برگزار کنند مشخص میشه چه کسانی طرفدار سربازی اجباری هستند . به غیر خود نظامیان و مسئولین کسی راضی و خشنود نیست از سربازی رفتن اجباری به جرات میشه گفت از هر صد نفر شاید یک نفر خواهان سربازی اجباری هست و نود و نه نفر دیگر مخالف سربازی اجباری هستند و این ثابت شده میباشد در بین همه احاد مردم (4098805) (alef-11)
 
پیشنهاد قابل اجرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۸:۴۵:۵۴
حقوق متوسط یک نفر حدود 1 میلیون تومان می باشد و حدود 15 میلیون در سال می شود بر اساس حداقل هزینه دستمزد ؟ یک پیشنهاد می توان از افرادی که مشمول هستند حقوق دو سال را اخذ نمود و به صورت مستقیم و غیر مستقیم به سرباز حرفه ای پرداخت نمود ؟ حداقل حدود چند ده هزار نفر که توان مالی دارند و مثمر ثمر برای سربازی نیستند به سربازی نمی روند و در عوض همین تعداد ادم بیکار شغلی بدست می اورند که به عنوان شغل برای ان مفید هستند ؟ و در نهایت هیچ هزینه ای برای دولت ندارد ؟ و اجباری فقط سه ماه آموزشی باشد ؟ (4098898) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۲۱:۳۶:۲۴
اگر مردم و جوانان منتقد سربازي هستند ، دليلش بي حقوق و مواجب بودن آن است ،
در جايي مثل تهران ،در ساعات ابتداي بامداد ، سربازي كه طبيعتا"‌شغل و درامدي هم ندارد بايد با خرجي خانواده با تاكسي ، راه معمولا" بدمسير پادگان را طي كند ، ظهرها هم بدون دادن غذا ، سربازان را به خانه مي فرستند ، اين جوان هم با زجر ، براي هر روز يك نقطه و هر ماه يك ستاره مي كشد به اميد پايان دوران خدمت ، اگر هم دليل سربازگيري ، پركردن پادگانهاست ، اين سربازان كمترين توان رزمي هم ندارند ، نه آموزش مي بينند نه انگيزه دارند ،
وقتي بزرگترين چالش دوران خدمت برجك و رژه باشد ، چه فرقي مي كند كه خدمت بكنند يا نه (4099160) (alef-11)
 
رامین
Europe
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۲۳:۱۹:۱۲
باسربازحرفه ای شغل برای جوانان ایجاد میشه دوسال ازعمرخودرامی تواند به جای سربازی کلاس زبان یادبگیرید یا چیزی دیگر..... (4099418) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۸:۵۹:۴۲
من انصراف دادم و الان ۳ سال غیبت دارم انشالا ۵ سال دیگه میخرم فعلا منتظریم (4099761) (alef-3)
 
France
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۰۲:۲۹
یکی از دغدغه های ریاست جمهوری باید این می بود که هرگز به فکر جوانان نبوده ونیست به فکر ریش سفیدان قوم است اگه راست میگه که اشتغال وازدواج جوانان مهم است چرا به این موضوع نمی پردازد؟ (4099764) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۰۲:۴۲
شايد طرح خوبي باشه اما سرباز حرفه اي پول حرفه اي هم ميخواد، كو پولش ؟
اين جور طرح ها هيچ وقت عملي نخواهند شد الان كه به سرباز شندرغاز ميدن كسر بودجه موج ... ميزنه حالا فرض كن حرفه اي هم بشه.

وجود سرباز براي انجام كارهاي خدماتي و غير حرفه اي و غير تخصصي در دستگاه هاي نظامي هستش ، يك سرباز حرفه اي اولا نياز به تخصص داره كه همين نياز به بودجه آموزش تخصصي داره، ما اگر بنا بود اينكار رو انجام بديم بايد بودجه هاي نظامي هنگفت داشته باشيم.

من خودم با اينكه همسر و دو فرزند داشتم در سن ٣٤ سالگي رفتم سربازي، سخت بود و مشكلات خودش رو داشت اما تموم شد، يك جوان مجرد بدون شك مشكلاتي كه من داشتم رو نداره، پس راحتتر مي تونه دوره سربازي رو طي كنه.

براي كسانيكه مشكلات خاص دارن بايد راه حل جداگانه ارائه بشه، در كل سربازي براي بعضي ها مفيده و براي بعضي خير، بايد نحوه رفتار با سرباز و گرفتن خدمات از اون تغيير كنه.

كرامت سرباز بايد حفظ بشه و ديدگاه نظاميان رسمي نسبت به اين جايگاه كه به عقيده من يكي از محورهاي اصلي پيشبرد دستگاه نظامي كشور هستن عوض بشه.

متأسفانه بعضا سرباز به چشم كارگر و اجير ديده ميشه كه صحيح نيست. (4099765) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۰۳:۰۷
به عنوان جوان می گویم بزرگترین مشکل در راه ازدواج و کسب موقعیت شغلی ام، مساله سربازی است، نه می توانم در موقعیت کنونی بروم چون بسیار احتیاج مالی دارم و در حال حاضر هم نه کسی حتی بخش خصوصی بهم شغلی نمی دهد چون می گوید یک یا دو سال دیگر خواهی رفت و به دردمان نمی خوری! دلم به همین دستفروشی و آینده نامعلوم خوش است و توکلم برخداست (4099767) (alef-11)
 
هادی
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۱۹:۲۳
مقاله بسیار ابتدایی موضوع رو بررسی کرده و اصلا به کارایی ارتش اجباری و حرفه ای نپرداخته. به این نکته که ارتش اجباری در زمان نیاز کمترین کارایی رو داره رو در مقابل یه ارتش حرفه ای داره.
مردانی که روحیه جنگ ندارن و یا بدن مناسب ندارن موقع جنگ تنها کاری که ازشون بر میاد کشته شدنه. جنگ عراق هم مقایسه نکنید. ما با عراق که اون هم یه ارتش اجباری داشت جنگیدیم و تلفاتمون هم دو برابر عراق بود.

یه خاطره
یه دوستی موقع سربازی از فرمانده اش پرسیده بود اگه جنگ بشه ما در مقابل سربازان حرفه ای چیکار باید بکنیم؟ فرمانده بهش جواب داده هیچکاری نمی تونید بکنید. ده تا سرباز حرفه ای یه پادگان از شما رو تصرف می کنن نصفتون رو می کشن و بقیه تون هم زنده اسیر می گیرن (4099785) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۳۱:۴۴
حداقل کاری که میتونن بکنن اینه که ببین تحصیلات فرد و رشته ش چیه و متناسب با تخصص اون فرد، تو یگان مخصوص بیفته. به عنوان مثال یه مهندس با مدرک فوق لیسانس نباید بره مرزبانی.... (4099802) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۵:۳۱:۰۲
نه این عادلانه نیست.اونی که پول نداشته فوق لیسانس و دکترا بگیره چه گناهی کرده؟؟ (4100537) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۱۹:۰۶:۰۵
دقیقا. من خودم کارشناسی ارشد دارم ولی با تبعیض بر اساس مدرک کاملا مخالفم. البته بحث استفاده از تخصص افراد یک چیزه ولی نباید باشه به نظر من. (4113487) (alef-11)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۳۷:۲۴
راجب این مسئله با دیوار صحبت کرده بودید تا حالا جواب گرفته بودید تا حالا
تا مسئولین محترم . (4099810) (alef-11)
 
MOHAMMASD AMIN HAYAT MOGHADDAM
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۴۸:۴۷
به راحتی میتوان این سربازی اجباری را برداشت.
در کل فقط در حدود 23 کشور در دنیا سربازی اجباری دارند. (4099818) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۴۹:۲۰
سربازي اجباري فاجعه است، شايد يه جوان ١٨ ساله از نقطه اي دور افتاده برايش لذت بخش باشد در تهران يا شهرهاي بزرگ خدمت كند، ولي براي افراد با سن بالاتر ( بالاي ٢٤ سال) فقط فاجعه است، چون عملا مهمترين نيروهاي فعال جامعه را درگير بيكاري و نا اميدي ميكند، يعني نه تنها ٢ سال از بهترين وقت كاري و تفريحي يك نيروي آماده به كار را ميخورد، ١ سال قبل و دو سال بعد از آن را هم تحت حاشيه قرار ميدهد. (4099820) (alef-11)
 
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۵۲:۱۴
الف جان تا حصول نتیجه ادامه بدهید دعای خیر جوانان پشت سرتان خواهد بود (4099828) (alef-3)
 
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۰:۰۰:۱۷
سلام

از سایت الف و اقای دکتر توکلی عاجزانه خواهش میکنیم نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند و جدا پیگیری کنند.
نه تنها کل ایده سربازی اجباری یک قانون قدیمی با معضلات و تبعات بسیار است (که باعث تاخیر در ازدواج، نارسایی های اجتماعی، عدم مهارت آموزی جوانان...)، قانون جدیدی که طی 2-3 سال اخیر تصویب شده میزان تبعیض آمیز بودن آن را افزایش داده است.
چرا باید کسی که قانون گریزی کرده (حتی قانون بد) بتواند سربازی خودش رو بخره و کسی رو که در این مدت درس خونده، لاجرم مجبوره که بره سربازی؟
چرا کسی که در این مدت از خیلی از خوشی هاش زده و ازدواج کرده و در کنارش درس خونده، باید بعد از درسش بره سربازی و کسی که 8 سال خوش و خرم کار کرده و تجربه و مال کسب کرده، خیلی راحت سربازی شو میخره و تمام؟
من عمیقا نسبت به وضعیت موجود ناراضی ام و ..... (4099838) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۰:۰۵:۰۴
فکر نکنم در کشور ما اجرایی بشه چون ما همیشه در جهت خلاف آب شنا میکنیم. (4099843) (alef-3)
 
China
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۰:۴۶:۱۲
آخه اینو الف جان واسه کی مینویسی؟ واسه مردم و جوانان؟ این ها را خودمون میدونیم، انها هم میدونند... یه راهی چاره کن...
سازمان محترم دیده بان عدالت، ایا این سربازی با این شکل عدالت است؟؟
این که دو سال از سن یک جوان را به تباهی کشیده بشه ایا عدالت است؟؟
پس چرا سکوت؟
انتظار ما از شما متن نوشتن نیست، شبیه این متن به فارسی و ده ها زبان دیگه هزاران بار نوشته شده...
کمی اهتمام به اجرای عدالت...
با تشکر (4099913) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۰:۵۰:۴۰
مقامات گفته اند:
ظرف چند روزف 25 میلیون بسیجی اماده دفاع هستند.
2500 گردان فعال بسیج است.
با این همه نیروی بسیجی و سپاه و ارتشف دیگر سرباز اجباری چه معنی دارد؟! (4099924) (alef-11)
 
محمد
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۱:۰۲:۴۵
اتفاقا بسیار طرح خوبی است علی الخصوص در این برهه از زمان کا بیکاری بیداد می کند کسانی که توانائی مال دارند می توانند سربازی خود را خریداری کنند و به جایش کسانی که از تمکن مالی کتر برخوردارند بروند سربازی و حقوق و مزایای خوبی هم برخوردار شوند برای دولت هم هزینه ای ندارد به (عبارتی دیگر این این بگیرند و در قالب حقوق به دیگری برهند.) (4099946) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۱:۱۷:۳۱
یکی از دلایل اصلی بالارفتن سن ازدواج همین سربازیه (4099988) (alef-3)
 
حسین 1000
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۵:۴۷:۳۸
من که 2سال از بهترین روزای زندگیم و عمرم جونیم و توی برجک از بین رفت
2سال نگهبانی دادم که به ملت و کشورم خدمت کنم
اما دریغ ....
هم به خودم هم به کشورم و هم به مردم خیانت کردم
ما انسانهای بی فایده و جیره خور ته انباری بودم
که نه به درد خودمون خوردیم نه به درد ملت نه مردم
اون دنیا چی باید جواب بدیم
بگیم چکار کردیمم (4100583) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۶:۱۲:۳۶
ول کنین تو رو خدا، همیشه همین حرفها هست آخرشم هیچی به هیچی
یه امید واهیبه جوونا میدن بد میگن نمیشه بیشتر دپرسشون میکنن (4100635) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۹:۰۲:۱۱
من تازه خدمتم تموم شده متولد ۶۹الان دیگه تا سه ماه دیگه ۲۷سالم میشه. هرچی تو دانشگاه خوندم همش از بین رفت. دو سال با لیسانس رفتم تو مرز پست دادم با سرباز عادی هیچ فرقی نداشتم.
الانم که خدمت تمام شده هیچی ندارم. هیچی. تو سربازی حقوقم رو با پول تو جیبی از پدر و مادر و اعضای فامیل دایی و عمو غیره طی کردم یه قرونشم نخوردم همش پول کرایه شد این چه کاریه با ما جوونا میکنید... الانم این کارت پایان خدمتم هیچ نمیدونم کجاست چون بدرد هیچی نمیخوره

یه سری با هزار تا پارتی میرن خدمت یکی هم مثل ما.... اونایی که نرفتن نمیفهمن. نمیفهمن هرچی هم بگی... نمیفهمن (4100918) (alef-11)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۲۱:۰۱:۳۹
در مورد سربازی باید کسانبکه در نیروهای مسلح حداقل 25 سال خدمت کرده باشند نظر بدهند چونکه کار در نیروهای مسلح بخصوص مرزها ونقاط بد آب وهوا نیاز به نیروی جوان دارد ونیروهای حرفه ای هم بعداز 5سال خدمت بدلیل شرایط سنی ومتاهل شدن کارائی لازم را مثل جوانان20الی23 ساله را ندارند واز طرفی با توجه به24 ساعته بودن کارها حداقل نیاز به افزایش نیروهابه 4الی5برابر میباشد که اعتبار هنگفتی را طلب می نماید پس اینقدر در سایت ها افراد در امور سربازی نظر ندهند (4101145) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۱۰-۱۶ ۰۱:۳۴:۰۱
فقط در ایران و 20 کشور دیگر دنیا کارشناس بالای 25 سال خدمت وجود دارد که در مورد چگونگی خدمت نظر بدهد؟! آیا در کشورهای با ارتش بزرگتر و بعضا در حال جنگ (مثل آمریکا که همین الان در 5 جبهه مشغول است) کارشناس نبوده که بخواهد مثل نظر شما را تایید کند؟

واقعیت این است چون ما به سرباز حقوق نمیدهیم فکر میکنیم سربازی برای حکومت منفعت مالی دارد در صورتیکه اینچنین نیست. چون اقتصاد ما مبتنی بر مالیات نیست و رانتی است ضربه ای که به درآمد زایی کشور بر اثر عدم اشتغال جوان آماده ی کار ایجاد میشود را درک نمیکنیم. ضمن اینکه میتوان اعتبار هنگفت مورد اشاره شما را با فروش سربازی به قیمت بالاتر و استخدام سربازان جوان (که با توجه به بیکاری کار سختی نیست) جبران نمود. (4101500) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۶ ۰۱:۴۹:۱۰
میتونه چیزی بینا بین باشه. مثلا 6 ماه خدمت سربازی اجباری برای همه و سربازی حرفه ای (4101510) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۱۰-۱۶ ۱۰:۰۴:۵۲
سیستم خدمت به وطن هم می خواهد آمریکایی شود مرگ بر آمریگا و سیطره فکری آن بر ایران (4101740) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۱۶ ۱۷:۱۱:۰۶
مقاله خوبي بود با اموزش به موقع جوانان در دوران تحصيل يا اموزشيهاى كوتاه مدت مى توان در زمان اضطار از نيروها استفاده كرد مضرات اجباري بودن سربازى به مراتب بيش از مزاياي ان است و با تغيير سيستم بسياري از جوانان به كشور باز مى گردند و بازدهي بيشتر خواهد شد اىن قانون بايد بازنگرى درست شود (4102422) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۶ ۱۸:۰۹:۴۹
بنام خدا
باید سربازیاز این وضع اچجباری کاملاً خارج شود. باید همهمردم از زن و مرد در طول سال یک ماه را به تمرین و آموزش نظامی بکذرانند و همه افراد در اول زندگی مدت چندماه را بعنوان آموزش نظامی بالاجبار بگذرانند و سپس بروند سر خانهو زندگی شان و اخذ گواهی خدمت باید از همه افراد حذف شود. فقط تعدادی نخبه نظامی بعنوان سرابزان حرفه ایی با حقوق مکفی باشند و بس مثلاً یک میلیون نفر ماهی مثلاًذ دو میلیون تومان بهتر است از سالی دو میلون نفر که آموزش مناسبی ندارند و فقط برای رفع مسولیت به سربازی می روند بعلاوه باید شرط استفاده از خدمات عمومی و تعقیب وگریز برای جوانان کهبه خدمت نمی روند را بگیرند و نگذارند این جوانان بیشتر تحقیر شوند. چرا شرط راه اندازی کسب و کار و صدور جواز کار را خدمت سرابزی قرار می دهند توهین به ملت است . باید صدور جوازکسب و کار برای همه مردم کاملاً آزادباشد و (4102505) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۱۷ ۰۲:۰۷:۳۱
من سرباز ناجا بودم و 21 ماه خدمت کردم

نه نیروی وظیفه به درد ناجا میخوره نه ناجا به درد وظیفه! (4103051) (alef-11)
 
alisafary
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۰:۵۴:۳۳
با سلام و احترام . با تشکر و سپاس بابت مطلبی که در باره ی خدمت مقدس سربازی مرقوم فرمودید . امیدواریم تجدید نظر در مفاد آن ، صد سال طول نکشد. (4106520) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۶:۳۰:۵۲
اگه صد سال قدمت داره پس مال قاجار است.

سربازی به معنای واقعی کلمه باید داوطلبانه باشد و حقوق کامل قانونی به آن داده شود و پس از آن امتیاز در استخدام دولتی به آن داده شود . جهت حرکت بسوی سربازی حرفه ای، سهم نیروهای کادر به تدریج بیشتر شده(به خصوص نیروی انتظامی) وبا بهینه کردن ارتباطات و استفاده از فضای مجازی مخصوص و تکنولوژی های حفاظتی سهم نیروی های انسانی را کمتر و بهینه کنند.روزی می رسد که روباتها باهم بجنگند مثل امروز که پهپادها غوغا می کنند. (4107087) (alef-11)
 
کیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۴ ۲۱:۴۱:۵۰
آقا، پیگیری کنین لطفا. دست ماکه کوتاس، کسی به حرفمون گوش نمیده. شما حداقل درد دل مارو، به گوش مسئولین برسونین
شاید فرجی شد.
سربازی اونم اجباری، ظلمه. حداقل زمانش کم کنن. بشه یه سال. حداقل تاخیر اعزام نخوره. مگه میشه یه پسر، برای 21 ماه سربازی، 8 ماه منتظر بمونه. ظلمه بخدا
ظلمه.
حرف خود خداس، کسی که صدای مظلوم بشنوه و در دفاع ازش، صدا بلند نکنه، مسلمون نیست. (4114928) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.