نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 353447
چرا قاتل ستایش یک دانش آموز است؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۴
مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، گفت: اکنون ما شاهد این هستیم که قاتل ستایش یک دانش آموز است که از همین مدارس ما بیرون آمده است. پس در نتیجه آموزش ما ضعف داشته است.

به گزارش موج، محمد حسین کفراشی متولد ۱۳۴۷ و دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت آموزشی است که در کارنامه خود۱۶ ماه حضور در جبهه و ۲۵ درصد جانبازی را با افتخار ثبت کرده است. ریاست نواحی یک و سه آموزش و پرورش استان قم، معاون پرورشی و رئیس سازمان دانش آموزی ناحیه یک قم و بیش از ده طرح و مطالعه پژوهشی را در کارنامه خود دارد. وی همچنین از مشاوران موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش بوده است.

۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۲ علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، «محمد حسین کفراشی» به سمت مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران منصوب کرد. کفراشی با حضور در خبرگزاری موج در مورد آخرین وضعیت مدارس شاهد و ایثارگر توضیح داد.

مدارس شاهد؟

کفراشی: مدارس شاهد نمادی از ایثارگری و شهادت است. براساس نظام ارزشمند اسلام و انقلاب، باید فرزندان شهدا و ایثارگران را طوری تربیت کنیم که مروج صبر، رفاقت، صمیمت، روحیه تعهدی، کمک به هم نوع، انتقاد پذیری، اخلاق و تربیت روحیه ایثارگری در جامعه باشند و تفکر از خودگذشتگی و ایثار را به عموم جامعه ترویج دهند.

* انتخاب مدیران و معلمان به چه شکل است؟

- معلمان و مدیران این مدارس با شرایط خاصی انتخاب می‌شوند؛ باید این افراد با تجربه و دارای خصوصیات ایثارگری باشند، انتخاب معلمان و مدیران توسط منطقه صورت می‌گیرد، سه نفر از بهترین مدیران را منطقه انتخاب و به استان معرفی می‌کنند، این افراد در ستاد شاهد استان بررسی و گلچین می‌شوند، همیشه اولویت توزیع معلمان برتر با مدارس شاهد است.

* آیا از نظر کمیت بحث کتب درسی یا دروس خارج از درس در این مدارس متفاوت است؟

- با توجه به ساعت‌های مصوب شده وزارت آموزش و پرورش در مورد ساعات درسی دانش آموزان، مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در مدارس شاهد ٢ ساعت علاوه بر برنامه درسی کلاس های فوق برنامه برای دانش آموزان در نظر گرفته است.

* ورودی مدارس شاهد چه افرادی هستند؟

- بر اساس اساسنامهٔ شورای انقلاب فرهنگی موظف هستیم فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان و آزادگان را ثبت نام کنیم. جانبازان ۷۰% به بالا در این مدارس رایگان ثبت نام می‌شوند و مبلغی از آن‌ها دریافت نمی‌شود همچنین فرزندان جانبازان ۵۰% هم رایگان ثبت نام می شوند و تنها هزینه فوق برنامه یعنی ۲۵% از شهریه را پرداخت می‌کنند. در حال حاضر فرزندان تمامی جانبازان حتی با ۵ درصد هم در مدارس شاهد ثبت نام می شوند. سیستمی را طراحی کردیم که به تمامی نقاط بومی شهری کشور متصل است و کد جانبازی و نام جانبازان را وقتی وارد سیستم میکنیم تایید میکند. فرزندان شاهد هیچ مشکلی برای ثبت نام ندارند. اعتقاد ما این است که حضور هر فردی حتی یک روز در جبهه مقدس است هر فردی که در زمان جنگ صدای باروت را شنیده باشد باید در مدارس شاهد به فرزندانشان خدمت شود.

الویت دوم برای ثبت نام در مدارس شاهد با برادر شهید، خواهر شهید، نوه‌ی شهدا است در مجموع تلاش بر این است.وابستگان درجه یک و درجه دو خانواده شهدا ،جانبازان و ایثارگران هم در مدارس شاهد ثبت نام می شوند.

* فرزندان شهدای مدافع حرم هم جزء ثبت نامی هستند؟

- بله، سیستم مدارس شاهد به سیستم بنیاد شهید متصل است و هرشهیدی را که بنیاد شهید تایید کند و در سیستم بنیاد شهید، نامش ثبت شده باشد، را ثبت نام میکنیم.

* افرادی که دارای مدرک پزشکی یا کارت درصد جانبازی هستند که مورد تایید سپاه است اما بنیاد شهید آن ها را تایید نکرده است، تکلیف ثبت نام فرزندان این افراد چه می شود؟

- برخی از جانبازان درصد جانبازی را از سازمانهای دیگر دریافت کرده‌اند، قانون ثبت نام مدارس شاهد بر مبنای ستاد شاهد یعنی بنیاد شهید است.

* طبق مصوبه ای که داشتید قرار بر این بود که مدارس نوساز کشور به مدارس شاهد اختصاص داده شود این مصوبه را تا چه مقدار اجرایی کردید؟ چند مدرسه شاهد در کشور وجود دارد؟

- عموما در سراسر کشور فضای مدارس فضای مساعدی است حالا در برخی نقاط مدارس فرسوده و مخروبه و مدارسی که نیاز به بازسازی دارند. در حال حاظر یک هزارو ۳۴۷ مدارس شاهد در کشور وجود دارد. در برخی از استان ها هیچ مدرسه شاهدی وجود نداشت. که برخی از مدارس نوساز را تبدیل به مدارس شاهد کردیم.

* چند درصد از این ۱۳۴۷ مدارس شاهد نیاز به بازسازی دارند؟

- تقریبا ۴۰۰ مدرسه شاهد نیاز به بازسازی مجدد دارند که به مرور زمان باید بازسازی شوند.

* با توجه به اینکه شما محل تحصیل دانش آموزان شاهد را تعیین می‌کنید، و خدمات ویژه و فوق برنامه ارائه میدهید، تامین مبالغ مازادی که باید از سوی بنیاد شهید صورت بگیرد به چه صورت است؟ هر سال وزیر آموزش و پرورش و شما اعلام مکنید که بنیادشهید همچنان به ما بدهکار است، چه موقع بدهی بنیاد شهید به شما تسویه می‌شود؟

- بنیاد شهید برای هر دانش آموز باید سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کند، در چندسال اخیر قبل دولت جدید اختلافاتی بین بنیاد شهید و آموزش پرورش ایجاد شد و این اختلاف باعث شد بنیاد پولی به آموزش پرورش پرداخت نکند و این موضوع در کیفیت آموزشی مدارس تاثیر گذاشت. بدهی گذشته هنوز پرداخت نشده تنها قسمتی از بدهی امسال پرداخت شده است.

*برای سال جدید تعرفه‌های به چه صورت است؟

- بر اساس تورم ١۵ درصد افزایش تعرفه خواهیم داشت، برای متوسطه دوم حداقل قیمت ثبت نام ٧٠٠ هزار تومان است، بر اساس دستور عمل‌ها حداقل‌ها و حداکثر‌ها را تعیین و به ستاد شاهد اجرایی استان ابلاغ می‌کنیم که براساس میزان برنامه و برخورداری منطقه قیمت‌ها تعیین می‌شود.

* شما طرحی هم در مدارس شاهد اجرا کردید مبنی بر اینکه مدارس شاهد رو رتبه بندی کنید، این رتبه بندی چه اهمیتی داره؟

- در بیست و هفت، هشت سالی که مدارس شاهد راه اندازی شده است، نظارت فنی و تخصصی جدی‌ای بر آن‌ها انجام نشده است. چون مدارس شاهد از شرایط خوبی به لحاظ آموزشی و فنی برخوردار بودند و همچنین استقبال خوبی هم از سوی خانواده‌ها صورت می‌گرفت. دغدغهٔ نظارت روی آن نبود. ما بر اساس طرح تعالی آموزش که تاکید وزیر محترم آموزش و پرورش بود و هم اکنون به عنوان برنامه در دستور کار است را مبنای فعالیت خود قرار داده‌ایم تا نظارت جدی‌ای بر مدارسمان داشته باشیم تا به لحاظ کیفی وضعیت را بررسی کنیم. در گذشته این نظارت وجود نداشت و مشکلاتی در برخی مدارس به وجود می‌آمد برای نمونه در زمان جابجایی دولت‌ها و مدیران چه حق و چه نا‌حق سبب اختلافاتی بین ما و بنیاد شهید می‌شد و همچنین ما معیار خاصی برای ارزیابی فرد نداشتیم که واقعا این فرد بر اساس عملکرد جابجا می‌شود یا چیز دیگری، لذا یکی ازراه‌هایی که می‌تواند ما را کمک کند در این امر بحث رتبه بندی است.

ما وقتی بازدید و نظارت را انجام دادیم میزان عملکرد هر فرد مشخص شد. ما در پنج سطح رتبه بندی کردیم، سطوحی چون؛ سطح متعالی، سطح ممتاز، سطح موفق، سطح پویا و رده‌ای که کمتر از حد انتظار است. اعتقاد ما بر این است که باید همه مدارس ما متعالی باشند، این رتبه بندی بر اساس شاخص‌های عملکردی و ماموریت‌های مدرسه شاهد است از جمله آیتم‌های آموزشی، پرورشی، اجرایی، مالی و کارکردی که داشته‌اند. ابتدا باید شخص مدیر یه ارزیابی از عملکرد خود داشته باشد در واقع یک کد ارزیابی برای خود او تعریف شد و پس از آن بر اساس فرم‌هایی که تعریف شد، منطقه و استان نیز هر یک بر اساس دید خود نظارت‌هایی را داشته باشند و ماحصل آن امتیازی می‌شد و همچنین از طرف ستاد هم گروه‌هایی را فرستادیم تقریبا حدود ۳۱۵ نفر در طول سال گذشته به استان‌ها رفتند که نتیجهٔ حاصله با معدل استانی و نظارت ستادی به هر مدرسه‌ای یک نمره داده شد. که هر یک بر اساس عملکرد یکی از رتبه‌ها و سطوح را کسب کردند.

مدارسی که کمتر از حد انتظار بوند ۱۰ درصد و سطح پویا حدود ۶ الی ۷ در صد گزارش شدند. بر اساس رتبه‌های کسب شده تصمیماتی گرفته شد؛ آنهایی که رتبه تعالی را کسب کردند مورد تشویق و تقدیر قرار خواهند گرفت و همچنین یک ماه پاداش هم برای آن‌ها در نظر گرفته شد. آنهایی که در رتبه‌های پایین قرار گرفتند یک سال به آن‌ها مهلت داده شد که تا سال آینده باید یک پله ارتقا پیدا کنند. یعنی کمتر از حد انتظار باید برسد به سطح پویا یا بطور مثال سطح پویا باید به سطح موفق برسد. و در غیر اینصورت قطعا ضعف از مدیریت آن مجموعه ارزیابی می شود. مرسه‌ای که از هر لحاظ چه مدرس و چه شرایط دیگر در بهترین حالت است اگر عملکرد موفق نداشته باشد مدیریت باید مورد نقد قرار بگیرد. لذا باید تغییراتی در این حالت صورت بگیرد. ما هیچ‌گاه حاضر نیستیم که فضای آموزشی مطلوب، دانش آموز خوب و پتانسیل مناسب در اختیار افرادی قرار بگیرد که توانمندی کافی رو نداشته باشند.

* هم اکنون چند معلم در مدارس شاهد مشغول کار هستند؟

- بیش از ۳۰ هزار نفر معلم و عوامل اجرایی در مدارس شاهد تدریس میکنند.

* شما گفتید انتخاب معلم دارای پارامتر‌های مختلفی هست، آیا یک معلم با سابقهٔ دو ساله می‌تواند به مدارس شاهد بیاید یا خیر؟

- بستگی به توانمندی آن فرد دارد، مدیر مدرسه با توجه به‌ شناختی که از آن منطقه و مدارس دیگر دارنداز توانمندی معلمان نیز باخبرند. و معلمانی را جذب می‌کنند که عملکرد بهتری داشتند. حالا امکان دارد یک دبیر با سه سال سابقه از فردی که پازده سال سابقه داشته توانمند‌تر باشد.

* با توجه به اینکه در مدارس کشور آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و به طور حتم در مدارس شاهد آسیب‌ها بسیار کم تَر است اگر در این مدارس اعتیاد یا هر نوع آسیب دیگری مشاهده شود، با دانش آموز به چه صورت برخورد می‌کنید؟

- یکی از محاسن ویژگی‌های مدارس شاهد این است که در مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم مشاور در مدارس مستقر هستند. مشاور در ابتدایی سازشی و رفتاری و در متوسطه اول دوم سازشی و رفتاری و تحصیلی برای تک تک دانش آموزان پرونده تشکیل می‌دهد. فرزندان جانبازان بیشتر در معرض آسیب هستند باید برای این دانش آموزان آرامش و فضای شادی در مدارس محیا و استرس را از آن‌ها دور کنیم زیرا پدران این افراد هر روز تحت درمان هستند این فرزندان بیشتر در معرض آسیب‌هایی مانند افسردگی هستند.

منکر آسیب‌ها نیستم و تلاش داریم در مدارس شاهد آسیب‌ها به حداقل برسد اگر دانش آموزی در معرض خطا قرار بگیرد به هیچ عنوان اخراج نمی‌شود. بحث تربیت بیشتر از معدل برایمان اهمیت دارد.

* مدارس شاهد گنجایش ثبت نام نسبت به منطقه بیشتر است مابقی ظرفیت را در مناطق به چه صورت پر می‌کنید؟

- بر اساس مصوبه‌ای که داریم اگر ظرفیت خالی بود افراد دیگر همچون قاری قرآن، دانش آموزانی که در معارف و مسابقات قرآنی و مسابقه ورزشی رتبه کسب کرده‌اند یا فرزاندان فرهنگیان هستند، بستگی به ظرفیت خالی مدرسه دارد.

* با توصیفی که از مدارس شاهد داشتید که به لحاظ کیفیت در سطح مدارس غیرانتفاعی و لوکس هستند، چرا تنها ۶٠درصد از این مدارس هوشمند شدند؟

- تقریبا ٩هزار کلاس درس مدارس شاهد هوشمند هستند یعنی غریب به ٧٠ درصد، و ما فقط به دنبال هوشمند کردن، تهیه و کامل کردن تجهیزات نیستم بلکه بحث استفاده درست از ابزار است و به دنیال این هستیم که مدارس را به روز کنیم ولی تولید محتوا برای ما مهم تَر از مجهز کردن مدارس است.الگوهای بر‌تر تولید محتوا را سعی داریم توسعه ببخشیم و هدفمند کنیم سعی داریم با تشکیل گروه تلگرامی آموزش‌ها را به صورت اینترنتم به دانش آموزان در ساعت خارج از کلاس آموزش دهیم.

* ما گاهی مواقع هم در مدارس دولتی و در مدارس شاهد می‌بینیم که به بحث‌های فرهنگی کمتر اعتنا می‌شود، بطور مثال؛ در هفتهٔ دفاع مقدس به یک نمایشگاه کوچک اکتفا می‌شود و یا قرائت قرآن در تمامی مدارس در ابتدای روز انجام نمی‌شود. ولی انتظار بیش از این هاست. شورای تبیین فرهنگ چه برنامه‌ای برای این موارد دارد؟

- ما درپی نهادینه کردن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در همه مدارس وزارت آموزش و پرورش هستیم. مدرسه‌های شاهد به عنوان نماد هستند و در واقع باید در پی تربیت دانش آموزانی باشیم که کشور نیازمند آن است. تلاش ما این است که دانش آموزان را با یک سری ارزش‌های اجتماعی که دغدغهٔ مقام معظم رهبری هم هست آشنا کنیم.دانش آموزی که به ارزش‌های اجتماعی و انقلابی بطور مثال؛ روحیهٔ گذشت داشته باشد. یا کمک به هم نوع و یا حس خوب دوستی و رفاقت بین آن‌ها. وقتی این ارزش‌ها به مرور زمان نهادینه شد و آن‌ها متعهد بار آمدند این تعهد هم منشا اجتماعی، هم دینی و هم نسبت به نظام حکومتی‌اش بوجود می‌آورد. این کار هنوز رسما آغاز نشده است.

اکنون ما شاهد این هستیم که قاتل ستایش یک دانش آموز است که از همین مدارس ما بیرون آمده است. پس در نتیجه آموزش ما ضعف داشته است. ما نیز منکر این مسئله نیستیم. آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حل معضلات اجتماعی نیست دستگاه‌ها و نهاد‌های زیادی مسئولیت این امر را بر عهده دارند و باید کار کنند. آموزش و پرورش تلاش خود را می‌کند حالا ممکن است در یک جایی نتیجه بخش نباشد که باید علت آن بررسی شود.

* نهاد‌های دیگری مثل وزارت فرهنگ و ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهاد‌هایی که وظیفهٔ تبیین فرهنگ ایثار و شهادت را دارند چگونه در این شورا جای داده شدند؟

- ما دستور العمل ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تنظیم کردیم و در بهمن ماه سال گذشته برای مدیران کل استان‌ها ارسال شد. که هم اکنون در حال تشکیل آن و مدیران کل استان‌ها به عنوان رئیس شورا هستند.

یکی دیگر از برنامه‌های ما که قرار است در سیاستگذاری به آن پرداخته شود بحث یادوارهٔ شهدای دانش آموز است که جا دارد روی آن کار شود. پرداختن به انگیزه‌های دانش آموزی که با یازده سال سن به جنگ رفته است. دیدن زوایا و شرایط روحی شهدای دانش آموز و تفسیر آن برای دانش آموزان حال حاضر.

* اینگونه مراسمات تا به حال بیشترکارکرد شو و تبلیغاتی نداشته‌اند؟

- یکسری کار‌ها نمادین‌اند که باید بلاخره برگزار شود و برخی کارهای دیگر بحث‌های زیر بنایی هستند که از طریق مربیان و معلمان نهادینه می‌شوند. بطور مثال؛ فعالیت‌های ورزشی، محیط‌های اردویی که می‌توان در آن فضا به این بحث‌ها پرداخته شود. پس هم آن حرکت نمادین و هم اقدامات زیر بنایی به عنوان بسته‌ای برای دانش آموزان باید دیده شود. مثلا در بحث اردویی؛ ششصد و پنجاه هزار دانش آموز در سال جاری به اردو‌های راهیان نور اعزام می‌شوند که در سال گذشته نیز حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز اعزام شدن. برنامه‌های دیگر فرهنگی نظیر چاپ خاطرات شهدای دانش آموز و.. در دستور کار هست.
* آیا دانش آموزانی که در اردوهای راهیان نور مجروح یا کشته شدند به عنوان شهید و جانباز توسط آموزش و پرورش معرفی شدند؟

در این خصوص در قانون تعریف شده است که به چه کسی شهید گفته می‌شود که تعیین آن با بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

* آموزش و پرورش چه اقدامی کرده؟ آیا فقط اکتفا به یک بیمهٔ حوادث بوده است؟

- در دوسال گذشته مورد خاصی به ما معرفی نشده است و بنده قبل آن نیز اطلاع دقیقی از این مورد ندارم. ما حدود سی هزار دانش آموز پراکنده داریم یعنی دانش آموزانی که جزو خانواده‌های شاهد هستند ولی در مدارس شاهد تحصیل نمی‌کنند و یکی از دلایل آن هم نبود مدارس شاهد در برخی مناطق است. که ما برای آن‌ها برخی خدمات نظیر؛ آموزش دو ساعته تقویتی را داریم یا بحث مدارس ایثارگران را داریم که مختص بزرگسالان است که رزمندگان و جانبازان می‌باشند.

* جانبازان مشغول به تحصیل ما چه تعداد‌اند؟

- ما حدود هفت الی هشت هزار نفر از جانبازان و رزمندگان را در مقطع متوسطه مشغول تحصیل داریم. همچنین بیش از چهل هزار نفر از بچه‌های بسیج فعال که پس از معرفی مشغول به تحصیل می‌شوند.

* در بحث قانون استخدامی ۲۵ درصد، چقدر اجرایی شده است؟

- ما موظف به اجرای تمامی قوانین هستیم و باید شرایط اجرای آن را در وزارت خانه ایجاد کنیم و وحدت رویه در استان‌ها ایجاد شود. یکی از این‌ها همین قانون ۲۵ درصد است که ماده بیست و یک قانون جامع ایثارگری است که امسال پنج هزار استخدام داشتیم. این رقم بیش از ۲۵ درصد است یعنی در واقع یکی از کارهای مثبت معاونت توسعه و مدیریت انجام داد، این بود که از سهمیه پیش بینی شده فرا‌تر استخدام کردیم. و حتی در بحث ماده پنجاه و یک قانون جامع ایثارگری که می‌گوید: باید آموزش و پرورش بیست و پنج درصد، حداقل حقوق ایثارگران را افزایش دهد، گله‌ها و شکایاتی مطرح شده که آن هم بخاطر مشکلات فی ما بین وزارت خانه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود که انشااله امیدواریم هر چه زود‌تر حل شود.

* در برنامه ششم توسعه چقدر به ایثارگران در آموزش و پرورش اشاره شده است؟

- برنامه‌هایی توسط آموزش و پرورش به دولت اعلام گردید که بصورت کلی دیده شد و البته در برنامه ششم از طریق بنیاد شهید اقداماتی انجام شده است که‌‌ همان برنامهٔ خدماتی که به ایثارگران در برنامه پنجم داده می‌شد در برنامهٔ ششم نیز تمدید گردید. البته برخی نمایندگان مجلس نیز در تلاش‌اند تا به صورت ویژه به آن پرداخته شود. که درخواست ما این است که راه کار‌های اجرایی و مالی بصورت دقیق در قوانین و برنامه‌های مصوب دیده شود تا توان اجرایی آن باشد.

* یکسری از شهدا در حین خدمت شهید می‌شوند، مثل؛ آتش نشان‌ها یا ماموران امداد نجات و قوانین آن نیز به تصویب رسیده است در آموزش و پرورش شهدای حین خدمت چگونه دیده می‌شوند؟

- ملاک ما بنیاد شهید و امور ایثارگران است و هر عزیزی را که شهادتش توسط آن‌ها تایید شود ما موظف به ارائهٔ خدمات تعریف شده هستیم.
 
United States
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۶:۲۰:۲۲
لطف کنید ..منتشر کنید تا حرف دل ما هم شنیده بشه.

چطور وقتی پزشک ها و مهندس ها و بقیه افرادی که قاتل نبودن از همین مدارس و از زیر دست همین معلما بیرون اومدن حرفی از معلما به میون نمیاد و با فراموش کردن زحمات معلماشون ادعا می کنن فقط با "تلاش خودشون" دکتر مهندس یا هر چیز دیگه ای شدن ولی وقتی یه ادم روانی که تربیت خانوادگی درست و حسابی نداره و تو یه منطقه مشکل دار بزرگ شده قتل می کنه میگن به خاطر معلمش بوده؟ تو کجای دنیا گناه بقیه رو میندازن گردن معلمش؟! ... (3706460) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.