نظر منتشر شده
۹۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 182942
کلاه قرمزی نمونه موفق تلفیق فرهنگ و هنر ایرانی با نیازهای روز جامعه
زهرا شمیرانی، 11 فروردین 92
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۳
کلاه قرمزی که امسال بیست و یک ساله شد بدون اغراق تنها برنامه کودک تلویزیونی است که نه تنها دچار رکود نشد بلکه سال به سال بر محبوبیت و هوادارانش افزوده شد. کلاه قرمزی و پسر خاله شخصیت‌های محبوب دهه ۷۰ از سال ۸۸ تا کنون با ویژه برنامه های نوروزی مهمان خانه‌های ایرانیان هستند.

برنامه ای که با حفظ جذابیت و آموزندگی خویش بر تعداد اعضای خانواده خویش نیز، سال به سال افزوده است. کلاه قرمزی، پسر‌خاله، پسرعمه‌زا، فامیل دور، گیگیلی، جیگر، ببعی، آقوی همساده، گاوی، مرغی و آقای مجری. شادی حاکم بر فضای برنامه نه تنها کودکان را به خنده و نشاط می‌آورد بلکه بزرگترها را نیز به شادی می‌کشد و این نشاط را مقایسه کنید با بعضی برنامه‌های به اصطلاح طنز! اما سخیف سیما که علاوه بر کسالت، وقت مخاطب را نیز هدر می‌دهند. و همین‌طور مقایسه کنید با برنامه کودک‌های سال‌های اخیر تلویزیون که خاله محور و عمو محور شده اند؛ و خالی از خلاقیت و پیام تربیتی و بچه‌ها اگر به تماشای آنها بنشینند صرفا برای خالی نبودن عرصه است و از سر آن است که برنامه جذاب دیگری برای تماشا برای گروه سنی کودک وجود ندارد. البته در این میان باید حساب عمو قناد و عمو پورنگ را جدا کرد.

کلاه قرمزی پسر بچه دوست داشتنی، شیرین زبان و پر‌شیطنتی است که نه در فضایی فانتزی و غیر واقعی می‌زید و نه کارهای باورنکردنی و خارق العاده انجام می‌دهد. کلاه قرمزی و دوستانش نماینده بچه‌های ایرانی هستند با همان سادگی و صمیمیت اصیل. پسر‌خاله نمونه بارز روحیه همدلی و نوع‌دوستی ایرانی ست که در همه دنیا این خصلت معرف ایرانیان است. کلاه قرمزی از معدود برنامه‌هایی ست که خانواده‌های ایرانی می‌توانند بدون دغدغه بدآموزی‌های سایر برنامه‌ها به واسطه آن فرزندانشان راساعت‌ها به تلویزیون بسپارند اتفاقی که به ندرت رخ می‌دهد.

سر و کله کلاه قرمزی از کجا به تلویزیون پیدا شد؟
ایرج طهماسب (آقای مجری) و حمید جبلی، خالقان کلاه قرمزی و پسر‌خاله فعالیت خود را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کردند و بعد از آنکه مرضیه برومند (خالق زی‌زی‌گولو) مدرسه موش‌ها را در دهه ۶۰ ساخت؛ این دو نفر به جای "دم باریک" و "کپل" صحبت کردند و اینگونه پایشان به برنامه های عروسکی باز شد.

بعد از این مجموعه، طهماسب مجموعه‌ی عروسکی "آسمون و ریسمون" را کار کرد که در زمان خود عروسک‌های محبوبی بودند. سال ۷۰ جبلی و طهماسب، مجموعه‌ی «صندوق پست» را ساختند. در این مجموعه هر روز آقای مجری، نامه‌هایی را که بچه‌ها برایش فرستاده بودند می‌خواند و با حضور یک عروسک تازه با صدای حمید جبلی، یک شغل را به بچه‌ها معرفی می‌کرد. اما به‌خاطر تعداد زیاد شخصیت‌های عروسکی و کمبود بودجه، شبکه به آن‌ها اجازه داده بود از عروسک‌های قدیمی آرشیو صدا و سیما استفاده کنند. شاید کسی باور نمی‌کرد که می‌شود عروسک‌ها را گریم کرد، اما می‌شود!

مرضیه محبوب، مادر بسیاری از عروسک‌های دوست‌داشتنی ما، آن زمان عروسک‌ها را از آرشیو بیرون می‌آورد، چیزهایی به صورتشان اضافه می‌کرد و قیافه‌ی آن‌ها را تغییر می‌داد. در میان آن عروسک‌ها یک مورچه و یک لاک‌پشت هم بودند.

شاید باورکردنی نباشد که اولین عروسک‌های کلاه قرمزی و پسرخاله، در واقع انسان نبودند! کلاه قرمزی یک مورچه بود که خانم محبوب شاخک‌هایش را برداشته و از آن یک پسر بچه درآورد و پسرخاله هم یک لاک‌پشت!

اما اصلاً کلاه قرمزی چرا در برنامه‌ی صندوق پست حاضر شد؟ قرار بود کلاه‌قرمزی به‌عنوان یک شاگرد کفاش که درست کلمه‌ها را بیان نمی‌کند، یک روز در برنامه‌ی صندوق پست حاضر شود. اما آن‌قدر حضورش جذاب از آب در آمد که میخش را کوبید و در برنامه ماند! شاید هرگز جبلی و طهماسب فکرش را هم نمی‌کردند که کلاه‌قرمزی ۲۰ سال بعد از آن روز، هنوز محبوب‌ترین عروسک این سرزمین باشد!

کلاه قرمزی محبوب‌تر است یا مرد عنکبوتی؟!
برنامه‌های کودک را که مرور می‌کنم دلم می‌گیرد، مدام بچه‌های امروز را با بچه‌های نسل خودم مقایسه می‌کنم و دلم می‌سوزد برای بچه‌هایی که بیست سال بعد خاطرات کودکیشان دیجیمون(Dijimon) است، یا پر است از بت‌من و مرد عنکبوتی و...

خدا خیر دهد به طهماسب و جبلی که کلاه قرمزی را چند سالی ست به خانه‌ها آوردند تا هنوز هم که هنوز است وقتی خبری از کلاه قرمزی بر خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها می‌رود پربیننده ترین اخبار باشد چه برسد به اینکه ساعت۲۱ از شبکه۲ مهمان ما بشود! محبوبیت کلاه قرمزی بعد از دو دهه نشان داده که ذائقه فرزندان این مرز و بوم را هیچ کس و هیچ چیز جز فرهنگ و هنر ایرانی ما تامین نمی‌کند و اگر بچه‌ها را می‌بینیم که دیده از بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن‌های ناسازگار با فرهنگ و آداب و سنن خود نمی‌پوشند صرفا به دلیل کمبودی است که برنامه سازان و سیاستگذاران فرهنگی ما مقصر آن هستند. باشد که کلاه قرمزی آیینه عبرت برنامه سازی ما شود.
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۱۹:۱۶:۲۵
این برنامه که برای کودکان نیست!!!!!!!!!!! (1210947) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۰۰:۱۵:۰۲
بار اولی که اومد واسه کودکان بود الان واسه کودکان بیست سال پیشه اما فکر می کنم که کودکان و نوجوانان امروز هم این برنامه را مشتاقانه ببینند (1211249) (alef-10)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۱۹:۲۲:۰۸
برادر پانزده ساله من از صبح تا ساعت هشت و نیم شب پای کامپیوتره اما همین که کلاه قرمزی شروع میشه میشینه برنامه کلاه قرمزی را میبینه و این نشوندهنده اینه که کلاه قرمزی این قدر جذابه که برادر من حاضره یه ساعت دست از کامپیوترش(همون رایانه خودمون) بکشه (1210953) (alef-2)
 
علی رضا
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۰۲:۳۴:۱۸
من 25 سالمه و از صبح تا شب پشت کامپیوترم ولی راس ساعت 8 و نیم پای تلویزیون و شبکه 2 میشینم و کلاه قرمزی می بینم :) (1211378) (alef-10)
 
محمد
United States
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۴:۴۰:۰۰
باتوجه به وضعیتی که صداسیما داره که عملا مملو شده از برنامه سازانی که به صورت انحصاری تولید برنامه ها را سالهاست تو دست گرفتن و با هزینه های سر سام آور برنامه هایی با حداقل بیننده می سازند، متاسفانه با این تعداد بالای بیننده و توجه به برنامه کلاه قرمزی(که تنها یک بار در سال به آن ها اجازه برنامه سازی می دهند) به زودی زیرآب سازندگان پر از خلاقیت این برنامه هم خواهد خورد تا ناکارآمدی بقیه برنامه سازان اینقدر به چشم نیاد. متاسفانه این حقیقت تلخیه که کاریش نمیشه کرد. (1211835) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۵ ۲۱:۵۳:۱۱
20 (1216979) (alef-10)
 
جلیل
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۱۹:۲۳:۰۳
نه دیگه الان این برنامه ها قدیمی شده وجذابیتش رو از دست داده واین مطالبی که در راجع با کلاه قرمزی نوشتید نظرات خودتان هست (1210954) (alef-2)
 
اکبر
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۴۳:۳۰
منم با نظر شما موافقم شاید نویسنده قرابت نزدیکی با سازندگان برنامه دارد .من مدتی است که میخواهم راجع به این برنامه سطح پایین نظر بدهم. ببینید این برنامه به نظر من بسیار مورد حمایت صدا وسیماست چون با کمترین هزینه تقریبا یک ساعت ونیم وقت را پر می کند. آقای مجری یا پشت میز است ویا در رختخواب نیم خیز است نه فعالیتی و نه تحرکی.
حال خدا خیری به عمو یا خاله بدهد که اقلا جست و خیزی دارند.واقعا برای صدا و سیما متاسفم با این برنامه سازی.
سریال های استانی هم که از قدیمند من که فکر نمی کنم مال کم پولی باشد شاید دلایل دیگری دارد. (1211105) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۱:۱۱:۳۹
اتفاقا همین عموها بچه ها رو تبدیل کردن به موجوداتی که غیر از جیغ و دست و هورا کشیدن و البته مقداری رقص چیزی بلد نیست. (1211545) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۸:۱۸:۳۴
اكبر و جليل يكي هستن (1212092) (alef-7)
 
ارسلان
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۰:۲۵
در پاسخ این دوست عزیز ، همان بس که بگویم، ببینید چقدر برنامه ها و سریالهای 5-6 کانال و حتی بیشتر تلویزیون ضعیف هستند که این شخصیت 20 ساله و قدیمی برنامه کودک، جای خوش را در بین تمام گروههای سنی باز کرده و با سایر برنامه ها حتی برنامه های ماهواره ای رقابت میکند.
صدا و سیما یه بازنگری تو سیاست گذاری برنامه هایش داشته باشد. (1212874) (alef-7)
 
صفا
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۲۲:۲۸:۲۱
هربرنامه ای که مورد توجه مردم قرار بگیردو در آن ریاکاری و چابلوسی وتکرار حرفهای چندش آور حال به هم زن نباشد توسط عده ای که صفات فوق را دارند و یا ازایران وایرانی بدشان میآید مورد حمله قرار میگیرد. علیرغم این سم پاشی هااز شش ساله تا هفتاد ساله برنامه کلاه قرمزی را تماشا میکنند. (1213533) (alef-10)
 
سید امین هاشمی
۱۳۹۲-۰۱-۱۴ ۱۰:۲۵:۴۸
مگه برنامه خوب و پربیننده کودک لزوما باید مجریاش جست و خیز و جیغ و هورا بکشن که این حرفو میزنی!!! عزیزم تو دیالوگ ها و منولوگ ها پر مغز و طنز و محتوا رو ول کردی،چسبیدی به رختخواب مجری و پشت میز؟!(خب عروسک و مجریش باید پشت میز باشن! (1213973) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۰:۴۹:۴۹
معلومه که نظر خودشان است. انتظار داشتيد نظر شما را بنويسيند؟ (1211519) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۰:۵۷:۳۸
من هم موافقم. کلاه قرمزی سال 1388 و 1390 جذاب بود. ولی پارسال و امسال کاملا مشخصا است که به اصطلاح" آب بسته اند" در این مجموعه. یعنی اینکه کم آورده اند. و ایده های جدید یا موضوعات جالب برای بیان ندارند. (1211524) (alef-10)
 
امیر علی
۱۳۹۲-۰۱-۱۴ ۱۳:۰۳:۴۶
آقای جلیل آقا هرگز این طور که شما می فرمایید نیست کله قرمزی با روح پاک و بی آلایش آدمها ارتباط برقرار می کنه و به همین خاطره که همیشه هست و همیشه همه دوستش دارند . کدوم یکی از عروسکها و کارتونهای امروزی این جنبه رو دارند؟ شرک و مرد عنکبوتی و بقیه سعی دارند با جذابیت های تصویری و مصنوعی و با خرج ملیونها دلار مخاطب جذب کنند اما کلاه قرمزی با سادگی تمام ، ملیونها طرفدار داره. من بیست و هفت سالمه یعنی هم سن و سال خود کلاه قرمزی ام و هنوز از دیدنش به وجد میام (1214295) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۱۹:۳۳:۳۹
اقا موندم که چرا این عروسک های محبوب رو به جای" باربی ها" و "دارا وسارا"در بازار به فروش نمی رسانند البته با قیمت های معقول!!!!!!!!!!!!!! (1210961) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۲۶:۳۸
باربي به جاي خود ؛ كلاه قرمزي هم به جاي خود . (1211089) (alef-7)
 
آبدارچي سياسي
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۱:۴۶:۰۳
نمكي بودن كلاه قرمزي به صدها باربي مي ارزه (1211577) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۱۹:۴۸:۲۶
فقط فامبل دور
جدا از شوخی چرا طنز بی مزه و حال به هم زنی مثل خنده بازار این همه ادامه دارد اما برای امثال عطاران و مدیری جای فعالیت نیست ؟ (1210981) (alef-7)
 
سعید
Germany
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۱۶:۰۳
آی گفتی! این خنده بازار واقعا برای من هیچ جذابیتی نداره (1211076) (alef-7)
 
قیصر
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۰۱:۳۹:۴۵
دمت گرم گل گفتی (1211351) (alef-10)
 
جليل
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۰۸:۱۸:۰۴
اقا گل گفتي اين خنده بازار كلا مذخرفه حتي يك كاركتر قوي هم نداره (1211460) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۱-۱۷ ۰۰:۱۰:۱۵
من یک بار این خنده بازار رو فقط دیدم!
افتضاح! خجالت نکشیدن این برنامه رو ساختن!
به شعور مخاطب قرن 21 توهین شده واقعا!!!
خود بازیگر ها خندشون میگیره از کارهای خودشون!؟!؟ (1218909) (alef-10)
 
دلی خون
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۱۹:۵۹:۱۸
منظور شما این است که کلاه قرمزی در حد یک قهرمان ملی ایفای نقش می کند؟ (1210989) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۱۷:۳۰
چه بسا بيشتر . (1211078) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۱۹:۵۹:۲۲
عمو قناد؟؟؟؟؟ (1210990) (alef-7)
 
سعید
Germany
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۱۷:۰۹
آره فیلیته هم باحاله. نمیدونم هنوز نشون میده یا نه ولی قبلا جمعه ها همیشه میشستم نگاه میکردم.

برنامه شادیه (1211077) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۰۲:۲۸:۲۶
سه تا مرد سبیل کلفت چه چیز جذابی داشتن برای شما تعجبم (1211374) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۰:۰۵:۰۹
کلاه قرمزی رو من به همراه دو خواهر 13 و 7 ساله ـام میبینم.
همون لذتی که من از این برنامه میبرم خواهر 7 سالم هم میبره
کاراکتر مورد علاقه ـِمون هم جیگر و فامیل دوره ! (1211001) (alef-7)
 
هما
United States
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۸:۲۹:۳۲
این نحوه صدای گویندگان است که مخاطبان راجذب این برنامه کرده ولا غیر (1212109) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۰۸:۰۰:۵۶
بعلاوه هنر عروسک‌گردان‌ها... (1212790) (alef-7)
 
قلی
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۰:۴۷:۵۷
فقط فامیل دور (1211050) (alef-7)
 
Canada
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۰۰:۳۵
من چند قسمتی از برنامه نوروری کلاه قرمزی سال پیش را دیدم به امید اینکه برنامه قارسی مناسبی برای دو پسر کوچکم باشد. باورتان نمی شود در مقایسه با برنامه های کودک خارج اینجا از لحاظ رعایت اخلاق و احترام در صحبت با دیگران متاسفانه بسیار پایین تر بود.

فقر فرهنگی در بسیاری از تولیدات رسانه ای ایران مشهود است. در بسیاری از برنامه مجری ها مثل نقل و نبات به همدیگر طعنه می زنند و به قول عامه تکه می اندازند و تصور ذهنی آنها هم این است که مبادا در این مورد از دیگری کم نیاورند.

تعجب من از این است که صدا و سیما میلیاردها خرج می کند تا این برنامه های بی محتوا که جنبه آموزشی خاصی هم ندارند (کلا از حوزه آموزش فقط نصیحت کردن بلدند) را تولید کند اما کافی است نگاهی به برنامه های شبکه ای مثل TVO بیاندازد و خیلی ساده آن را ها کپی برداری کند! منصفانه قضاوت کنیم برنامه های این شبکه اسلامی تر و اخلاقی و بسیار آموزنده تر از برنامه های تولیدی صدا و سیماست! (1211063) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۰۲:۳۰:۳۲
کلا تو ایران فقط اسم اسلام امده واگرنه مسلمون نداریم همه اهل ادا در اوردن هستیم (1211376) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۰۸:۰۲:۵۴
چقدر این جمله تکراری شده. (1212791) (alef-7)
 
Taiwan
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۹:۲۹:۴۸
حتما منظورت برنامه سیمپسون و امثالش هست که پر از کلمات بوق .... هست . (1212208) (alef-7)
 
احسان
Canada
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۰۳:۳۴
فقط فاميل دوررررررررر (دور شهر بی دفاع) (1211064) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۰۶:۲۲
خوب شد اين كلا قرمزي اختراع شد و الا ضرغامي چي جوري ميخواست جوابگوي مردم باشه ؟!!!!!!!!؟ (1211065) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۰۷:۲۱
كلا قرمزي به داد ضرغامي رسيد . (1211066) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۴۴:۳۶
ضرغامي بايد ممنون كلاه قرمزي باشه .
و بعد از تعطيلات از كلاه قرمزي تقدير و تشكر كنه . (1211106) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۰۸:۱۷:۴۵
کلاه‌قرمزی مجموعه فوق‌العاده‌ای است. اما بدون نقص نیست. در مقایسه با سریال‌های دیگر به نظر می‌رسد مراحل تولید کلاه‌قرمزی بصورت غیر‌حرفه ای و بسیار شتاب‌زده طی شده است. بسیاری از قسمت‌ها کاملا بدون هدف و سر‌هم‌شده هستند و هرچه به پایان نزدیک می‌شویم بی‌حوصلگی نویسندگان آشکار‌تر می‌شود. (1212796) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۰۸:۴۱
برنامه جالب و ديدني ما شده كلاه قرمزي ! (1211067) (alef-7)
 
كارشناس مسائل رسانه
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۱۰:۱۱
تلويزيون ضرغامي منهاي كلاه قرمزي = - 0 - (1211069) (alef-7)
 
یوسف
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۱۲:۳۱:۵۹
نمره تلویزیون چنان منفی است که با هزار برنامه مثل کلاه قرمزی صفر هم نمیشه!!! (1212934) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۱۵:۵۸
همه صدا و سيما يه طرف ؛ كلاه قرمزي هم يه طرف . (1211075) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۲۷:۴۳
براي صدا و سيما متاسفم . (1211091) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۰۹:۴۵:۴۱
تاسف دیگه فایده نداره باید براش فاتحه بخوانی ! (1211479) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۱:۴۹:۰۲
كلاه قرمزي خبر داره پرايد شده 18 ميليون ؟ (1211113) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۱۴:۰۲:۴۲
این رو باید بزرگترها خبر داشته باشند و کاری کنند نه بچه ها (1213033) (alef-7)
 
امید
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۲:۰۲:۱۰
دست و جیغ وهورا........ (1211118) (alef-10)
 
ايذه اي
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۲:۲۵:۵۴
آفرين كلاه قرمزي آفرين تو مايه افتخاري !!! (1211150) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۳:۲۰:۴۱
عاشقتم فاميل دور (1211179) (alef-7)
 
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۲۳:۴۹:۰۱
چیزی که باعث محبوبیت کلاه قرمزی شده بیان مسائل و مشکلات مردم با زبان طنز و کودکانه است که برای همه سنین چه کودکان و چه بزرگسالان قابل درک میباشد چیزی که در سایر برنامه های صدا و سیما به هیچ عنوان وجود ندارد (1211215) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۰۰:۳۵:۱۹
هیچی خاطرات آقای همساده هم نمیشه (1211282) (alef-10)
 
موسوی
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۳:۵۸:۲۷
دمت گرم زدی توی خال هم خاطراتش هم خنده هاش معرکست

خدا وکیلی من واسه دیدین کلاه قرمزی با پدرخانم دعوا داریم وقتی خونشونم!!!!! (1211776) (alef-13)
 
مهسا
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۰:۳۵:۴۱
واقعا اگر این کلاه قرمزی و عوماملش نبودن صداد و سیما چی کار می کرد با برنامه های بی خودش (1211506) (alef-10)
 
الف
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۰:۳۷:۴۱
بهترین برنامه ای است که تا حالا از صدا وسیما پخش شده واقعا ممنون (1211508) (alef-10)
 
مهسا
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۵:۲۸:۲۵
دروغ می گم؟ (1211885) (alef-13)
 
دهه شصتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۱:۱۷:۲۷
فقط سریال پایتخت یکی بیاد خنده بازارو جمش کنه (1211552) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۱:۳۱:۲۵
برنامه شهریاری هم خوبه (1211561) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۱:۵۴:۳۸
کلاه قرمزی خیلی بی نمک است و این پسر عمه زا و فامیل دور است که جذابیت دارند . (1211584) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۱۴:۰۴:۱۹
همشون با هم خوبند (1213038) (alef-7)
 
سید روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۲:۲۴:۳۳
به نظر من برنامه کلاه قرمزی جالبه اما یه خورده دیگه تکراری شده باید ایده های جدیدی واردش کنن یا گسترشش بدن مثل هالیوود که یه مرد عنکبوتی میسازه و بعد از سالها ادامه داره و ایده های جدید داخلش هست صدا وسیمای ما هم میتونه کلاه قرمزی رو به صورت انیمیشن وارد بازار کنه به جای اینکه بیاد همون ایده های بیست سال قبل رو ادامه بده!!!!!!!! (1211613) (alef-13)
 
سام
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۲:۳۲:۱۰
سلام. ممنون از یادداشت خوبتون. در واقع میشه گفت ورود کلاه قرمزی در مسائل روز جامعه باعث محبوبیتش شده. اینکه با زبانی نقد نرم همراه با طنازی مشکلات و آسیب های روز جامعه را مطرح می کند دلیل موفقیت بی چون و چرای این مجموعه محسوب می شود. از حمیدخان جبلی و آقا ایرج طهماسب باید واقعا مدیران رسانه تقدیر و حمایت کنند. از عوامل زحمتکش این مجموعه هم به نظرم باید به طرز شایسته ای تقدیر شود. یاحق (1211628) (alef-13)
 
دکترسعید
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۲:۵۸:۳۶
در واقع برنامه کلاه قرمزی اسطوره شده، هم برای دهه 60 و هم برای بچه های این دوره...پس زنده باد پسرعمه زا جان (1211692) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۱۴:۰۵:۱۵
پسر عمه هم بسیار خوبه
نمونه یک بچه پرشور و یک کم بازیگوش و شیطون
من باهاش حال می کنم (1213039) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۳:۲۸:۱۰
فقط داغون همساده ام! (1211732) (alef-13)
 
اصغر آقا
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۳:۴۶:۰۶
از دست و جیغ و هورای الکی که بهتره!!!! (1211754) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۶:۲۱:۱۳
وا تاسفا برای جامعه ای که نیاز روزش متناسب با کلاه قرمزیه! (1211939) (alef-13)
 
محمد
United States
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۹:۰۶:۵۴
تو فقط برای ما یک عروسک با کلاه قرمز نبودی تو بهترین یادگاری نسل ما هستی

ضمن احترام به پسر خاله و پسر عمه زا (1212173) (alef-7)
 
طنز تلخ
United States
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۹:۱۰:۵۲
به جز این برنامه بقیه ساعات تلویزیون هیچ و پوچه !!!

یک پیشنهاد بیایید به جای کلا ساختمان های صدا و سیما درخت بکاریم !!! (1212178) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۱۴:۱۰:۱۰
کار کار خوبیه و به گفته بسیاری از دوستان بهتر از دست و هورا است
هر چند انها هم بچه ها مشغول می کنند
اما جای سرود و ترانه, مستند, فیلمهای علمی, کارتونها خوب و در پایان سریال و فیلمهای خوب برای بزرگسالان هم خیلی خالیه
اما همه می دونید که این سیستم با این سیستم حاضر دو راستای موازی هستند (1213044) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۹:۳۸:۳۸
باسلام .بنده مجرد هستم ولی میبینم که دوستان متاهلم بسیار از این برنامه راضی هستند و بدون ترس از انحراف فرزندشان به تماشای ان مینشینند.واقعا وضعیت برنامه های کودک وانواع واقسام خاله ها و ..... باعث تاسف است. (1212218) (alef-7)
 
عطا
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۲۰:۲۰:۱۱
اول فامیل دور بعدم بع بعی با اون صداش (1212278) (alef-7)
 
صابر
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۲۳:۳۳:۰۰
کلاه قرمزی برای ما دهه 60 ها خاطراتی زیبا را زنده کرده.مخصوصا الان با پسر عمه زای عزیز (1212515) (alef-7)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۲۳:۳۷:۱۴
فقط آقوی همساده با خاطرات هولناکش :) (1212522) (alef-7)
 
آزاده
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۲۳:۳۷:۵۱
برم نون بگیرم ، نفت نمی خوای (پسرخاله زحمت کش) (1212525) (alef-7)
 
سيدوحيد
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۰۱:۳۶:۲۶
با سلام
واقعا در اين دنياي پر آشوب سينماي كشور ما دست آقاي طهماسب و جبلي درد نكنه كه حداقل ي يك ساعتي رو باعث و بانيش هستند كه از كوچك و بزرگ به جاي برنامه هاي Gem tv و امثالهم به تماشاي تلوزيون خودمون باشند.100 ساله بشين انشاالله. (1212681) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۱۱:۵۴:۴۵
این برنامه تا این حد که میگویی جذاب و عالی نیست بلکه بین برنامه هاب بی روح و بی مزه و لوس تلویزیون بهتر است. (1212903) (alef-7)
 
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۱۲:۲۰:۰۶
ببخشید مهناز افشار توی این برنامه چه دلیلی داشت وجودش؟ (1212923) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۴ ۰۵:۱۱:۱۰
دلیلش کم کاری نویسندگان بود. (1213797) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۱-۱۳ ۱۳:۰۸:۲۴
اقای مجری من الان چه شکلیم؟دنیا فامیل دور من 25 سالمه ولی عاشق کلاه قرمزی هستم ما که عید همش سر کار بودیم با کلاه قرمری حال کردیم (1212965) (alef-7)
 
یکتا
۱۳۹۲-۰۱-۱۴ ۱۰:۲۱:۴۶
من یکتا 4ساله خیلی دوسش دارم دستشون درد نکنه (1213966) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۴ ۱۱:۴۵:۰۸
خداخیرشون بده.توی این همه هجمه فکری 1 ساعت خنده و شاد بودن نعمت بزرگی است.... (1214105) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۴ ۱۴:۱۲:۲۰
من 39 سالمه و از صبح تا شب پشت کامپیوترم ولی راس ساعت 8 و نیم پای تلویزیون و شبکه 2 میشینم و کلاه قرمزی می بینم :) (1214456) (alef-10)
 
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۴ ۲۰:۱۱:۰۶
یه تار سیبیل فامیل دور می ارزه به همه اسطوره های هالیوود. از باربی تا شوالیه سیاه (1215018) (alef-10)
 
گلی
۱۳۹۲-۰۱-۱۵ ۰۳:۰۷:۵۸
دست و هورااا برای جیگگگگگگگر و پسر عمه زا و مستر ببعی (1215621) (alef-10)
 
ایرج
۱۳۹۲-۰۱-۱۵ ۱۳:۲۴:۴۶
بیشتر برنامه های که من در چند سال گذشته از سیما دیدم (خصوصا برنامه طنز، برنامه های های کودک، برنامه های مذهبی و سیاسی به صورت میزگرد، برنامه های که مجریان با هم صحبت میکنند و یا مسابقات تلویزونی) از نظر من دارای مشخصات زیر بود(به غیر از برخی فیلمها و سریال ها و برخی برنامه های مستند):
1-لوس بازی مجری و یا بازیگر که حس کوچک بودن و حقیر بودن مجموعه به ذهن مخاطب می رسد.
2-بی مزه بودن مجری و یا بازیگر که حس ناتوانی و کم سوادی او به مخاطب منتقل میشود.
3-بی روح بودن محتوی برنامه ها که حس وقت گذرانی و مشغول کردن مخاطب را به او منتقل میکند.
4-نداشتن جنبه آموزشی
5-نبودن صداقت در رفتار مجریان و محتوای برنامه ها که با فطرت مخاطب زاویه دارد.
6-تکه اندازی مجریان به هم و آبروی هم رو بردن به صورت محترمانه برای کم نیاوردن از هم که خیلی برای نسل کودک و نوجوان و جوان بد است که متاسفانه جامعه پر شد از این دست رفتارها
7-فشار آوردن بازی گر به خود و تکه پاره کردن خود در حین اجرای برنامه خصوصا در برنامه خنده بازار برای خنداندن مخاطب که باعث انزجار میشود بجای خنده.
8-بدآموزی به کودکان در حین اجرای برنامه به صورت تشویق بچه ها به جیغ و داد توسط خاله ها و عموها و تشویق بچه ها برای فرستادن پشت سرهم صلوات و هورا و دست زدن بدون اینکه بچه ها بدونند برای چی صلوات میدن و اصلا جای صلوات کجا است که حس سو استفاده ابزاری را به مخاطب منتقل میکند.
9-نصیحت کردن مردم تا دلتون بخواد

با این اوصاف آیا کلاه قرمزی یک نعمت نیست خودتان قضاوت کنید (1216130) (alef-10)
 
AMER ÖCAR
۱۳۹۲-۰۱-۱۶ ۱۶:۱۷:۳۷
فقط ببعي، فاميل دور و كلاه قرمزي (1218137) (alef-13)
 
پیام
۱۳۹۲-۰۱-۱۶ ۱۶:۲۳:۰۱
همه خوبن ولی به نظر من
1.پسر عمه زا
2.اقوی همساده که خرااااابشم
3.جییییگرم جیییگرم
4.اگر در بند در...
5.بعععععععععععع
6.پسر خاله
7.شکم اقای مجری
کلاه قرمزی هم نقش اسطوره داره یعنی بقیه عروسکها به دنبال اسم کلاه قرمزی کشیده شدن کلا به نظرم خود کلاه قرمزی بودنش واجبه ولی جذابیت بقیه رو نداره. این جیغ جیغی رو هم اگر نمیاوردن بهتر بود رو اعصابه البته به منظور رو اعصاب بودن دست و جیغ و هورا اوردنش (1218145) (alef-13)
 
gh
۱۳۹۲-۰۱-۱۶ ۲۲:۴۲:۰۷
واقعا برنامه خوبی بود اینشاا... سالهای بعد هم پخش بشه (1218715) (alef-13)
 
ensiyeh
۱۳۹۲-۰۱-۱۷ ۰۲:۳۵:۱۹
سلام آقای مجری عزیز


اگر دریاها جوهر و درختان قلم و برگ آنها کاغذ شود باز هم نمی توانم چیزهایی که از برنامه شما یاد گرفتم را بنویسم ...


من از برنامه شما یاد گرفتم اینکه هی به بچه ها می گویند جیغ و دست و هورا و شعر های بی سر وته یادشان می دهند خیلی بد است . قصه ی خاله سوسکه و کدو قلقله زن برای نسل های گذشته است و دیگر این روزها نمی شود از همان درهای قدیمی وارد شد و باید درهای جدید را باز کنیم...


من یاد گرفتم که از این به بعد بجای مهر ،آبان، آذر، بگویم :مهر، آبان ،دوره ،یا اگر نصفه شب خواستم تلفنی با نامزدم حرف بزنم برای اینکه مزاحم بقیه افرادی که می خواهند بخوابند نشوم همان سر شب به او بگویم دوستت دارم و می میرم برایت و عاشقتم که مکالمه مان تاصبح طول نکشد تا دیگران هم راحت بخوابند . یادگرفتم اگر نامزدم به من شک کرد که جیگر کیست ونصفه شب کنار من چه میکند چگونه او را از شک و تردید در بیاورم


من خیلی چیزهای دیگر یاد گرفتم مثلا اینکه برای خواستگاری کردن دنبال یک نفر راه می افتیم و بعد او را به کافی شاپ دعوت میکنیم و آنجا قرار مرار هایمان را می گذاریم


من یاد گرفتم که اگر چراغ راهنمایی و رانندگی را نمی شناختم آن را از زمین نکنم و به خانه مان نیاورم چون ممکن است یک سوپر استار برای اینکه ببیند من کدام بچه بی ادبی هستم دنبالم تا خانه بیاید و ببعی مان عاشقش شود من از شما متشکرم که آخر همه قصه هایتان شاد بود وهمچنین آخر برنامه تان و حتی جیگر خانم بزرگ هم حال آمد


نتیجه می گیریم که اگر راننده اتوبوس فرهنگمان جیگر باشد به جای دریا سر از بیابان در می آوریم و همه می میریم


این بود انشاء من (1219068) (alef-6)
 
ایرج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۷ ۱۵:۱۶:۳۵
خیلی دلم می خواست که فرصت آن را داشتم تا همه آنچه را که برنامه کلاه قرمزی به مخاطبانش منتقل کرده است به بوته نقد بگذارم.
طهماسب و جبلی عزیز، دو بزرگواری که هنرمندانه تلاش کرده اند تا برنامه ای را فراهم سازند که در عین حالیکه قادر باشد مخاطبان شناخته شده قبلی خود را که حالا دیگر کودک به حساب نمی آیند بدنبال خود بکشد بتواند خیل عظیمی از کودکان این مرز و بوم را نیز با خود همراه کند.
مخاطبان گروه اول که کودکان دیروز هستند با قصه های زیبای حسنک کجایی، تصمیم کبری، شنگول و منگول، ننه سرما و هزاران قصه دیگر آشنا هستند و هنوز نیز با یادآوری آنها لذت می برند و قادرند چنین پردازشی از داستان را در ذهن خود باورپذیر نمایند. اما مخاطبان گروه دوم نمی توانند ارتباطی منطقی بین زندگی واقعی و تکنولوژی پیرامون خود با شخصیتهای ساده و زودباور داستانهای کهن برقرار کنند و بدین ترتیب عامدانه حاضر به باور آن نیستند. بنابراین نیازهای فرهنگی این مخاطبان کم سن و سال را داستان کدو کدوی قلقله زن برآورده نخواهد ساخت.
بد نیست بدانیم که بسیاری از این داستانها تنها به فرهنگ ما تعلق ندارند و اقتباس های مشابهی نیز از آنها در فرهنک ملل مختلف وجود دارد. بعنوان مثال داستان زاغ و روباه داستانی شناخته شده در فرهنگ کهن نروژ و سوئد به حساب می آید که در گذشته ای نه چندان دور در کتب مصور منتشر و در مدارس پایه تدریس می شد. سوال اینجاست که آیا با گذشت زمان و ظهور تکنولوژی همچنان می توان بر نقش و توان تربیتی این قصه های کودکانه در تربیت نسل حاضر اکتفا کرد یا باید دنبال جایگزین های مناسب دیگری بود؟
شاید به همین دلیل باشد که طهماسب عزیز و جبلی هنرمند سعی نموده اند فاصله بین این دو نسل را بگونه ای پر کنند که هم نسل حاضر با دیدن کلاه قرمزی که تشت آبی بر پشت خود بسته و خود را لاک پشت ساخته است اقناع گردند و هم مخاطبان قدیمی تر با حال آمدن جیگر خانم بزرگ!!!
در هر حال، اگرچه این مجموعه نیز عاری از نقص نیست لازم است تلاش عزیزانی را که سعی در پر کردن خلاء بین نسلها برآمده اند ارج نهیم. (1219835) (alef-6)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۸ ۰۸:۱۰:۰۰
من 51 سالمه امسال عیدهم از بیکاری فقط کلاه قرمزی و آب پریا رو تماشا کردم .عجیبه نه ؟!!!!! دست مریزاد آقایان طهماسب و جبلی و دست مریزاد خانم برومند. (1220983) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.