نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 451231
سودجویی بانک‌ها از مردم از طریق کارت‌های بانکی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۱
معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با انتقاد از درج بی‌دلیل تاریخ اعتبار بر روی کارت‌های بانکی گفت: چرایی درج تاریج اعتبار و محدودیت زمانی برای اعتبار این کارت‌ها برای ما هم روشن نیست

به گزارش ایسنا، محمود نوابی در همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان استان سمنان با انتقاد از این رویه ناصواب، آن را نوعی سودجویی از مصرف‌کنندگان و مشتریان بانک‌ها ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه درج تاریخ اعتبار روی کارت‌های بانکی هیچ معنایی ندارد به اعتراض این سازمان به بانک‌ها در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد: بانک‌ها هیچ‌گاه در مقابل دفاع ما از حقوق مصرف‌کنندگان پاسخ روشنی در این ارتباط نداده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با طرح این پرسش که چرا کارت‌های بانکی باید دارای تاریخ اعتبار باشد، اضافه کرد: ما تاکنون دلیلی بر چرایی این رویه و ضرورت آن پیدا نکرده‌ایم و لذا از بانک‌ها می‌خواهیم پاسخی روشن در این خصوص ارائه دهند.

وی از تلاش جدی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای حذف تاریخ اعتبار روی کارت‌های بانکی خبر داد و افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تداوم این رویه را تضییع حق و حقوق مصرف‌کنندگان می‌داند چرا که بانک‌ها علاوه بر اینکه برای این امر مبلغی برای تمدید کارت‌ها از مشتریان خود دریافت می‌کنند به خاطر تعویض کارت‌ها گاه یک روز از وقت مشتریان را نیز می‌گیرند که هزینه این وقت بسیار بیشتر از دریافت وجهی است که بابت تعویض کارت‌ها می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور، رعایت حقوق مشتری و مشتری‌مداری را یک اصل مهم ارزیابی و اظهار کرد: رعایت حقوق مشتریان به بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد.

نوابی با بیان اینکه رعایت حقوق مردم در فعالیت‌های اقتصادی و مالی و بازرگانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: قیمت و کیفیت محصولات و کمک به کاهش هزینه‌های توزیع و پخش آنها یک اصل مهم و موثر در احقالق حق مصرف کنندگان ایرانی است.

وی با اذعان به اینکه تولیدکننده و مصرف‌کنندگان باید به حقوق همدیگر احترام بگذارند افزود: رعایت حق مصرف‌کننده بر مبنای اصول دینی و آموزه‌های اسلامی ما، حق‌الناس است و رعایت حق‌الناس نیز امری ضروری است.

معاون وزیر صنعت به انتقاد از عملکرد شرکت‌های بیمه نیز پرداخت و گفت: بیمه‌ها نیز همچون بانک‌ها به جای حمایت از مردم و احترام به مشتریان خود، هزینه‌های اضافی به آنها تحمیل می‌کنند.

وی با انتقاد از آنچه که آن را تضییع حقوق بیمه‌شدگان از سوی شرکت‌های بیمه می‌خواند، افزود: بیمه‌ها نیز در این بخش همچون بانک‌ها پاسخ روشنی تاکنون به ما نداده‌اند.

نوایی، دریافت حق بیمه ماه حرام بابت کل سال از مشتریان را تضییع حق بیمه‌شدگان دانست و گفت: ما تنها چهار ماه حرام در طول سال داریم اما بیمه‌ها بابت 12 ماه کل سال حق بیمه ماه حرام از مردم دریافت می‌کنند و زمانی هم که با دفاع ما از مصرف‌کنندگان مواجه می‌شوند پاسخ‌شان این است که شما متوجه روند کار در بیمه نیستید!

وی ادامه داد: برای احقاق حق مصرف‌کنندگان قاعدتا باید حق‌بیمه ماه حرام به‌صورت چهاردوازدهم و مابقی آن به‌صورت هشت‌دوازدهم دریافت شود تا حقوق مردم هم رعایت شود.
 
کلمات کلیدی : سودجویی بانک‌ها + کارت اعتباری + کارت‌ بانکی
 
Romania
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۰۹:۲۶:۴۸
برای تعویض شناسنامه ، کارت ملی ، کارت پایان خدمت ، گواهینامه رانندگی و ....هم که اجحاف به مردم است هم بگویید . (4187482) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۰۹:۵۲:۰۳
همیشه برام سوال چرا کارت بانکی تاریخ انقضاه داره!؟مگه فاسدمیشه...... (4187523) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۳:۱۶:۰۰
مدافع بانک ها نیستم
اما می تونه دلیل امنیتی داشته باشه که
1- در زمان خرید اینترنتی نیاز به اطلاعات بیشتری باشه و فقط با داشتن شماره کارت و رمز نشه خرید کرد
2-ممکن کارتی به دلیلی(مثل نا توانی یا مرگ صاحبش)مورد سوئاستفاده باشه که با این روش میشه جلوی اون رو گرفت

البته بهتره برای تمدید کارت پس از اطمینان ازهویت دارنده کارت بدون هزینه تاریخ رو در سیستم بانک تغییر داد بدون صدور کارت جدید و هزینه (4187918) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۵:۰۰:۲۹
تمام بانکهای جهان همینطور هستند (4188129) (alef-11)
 
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۲۰:۱۳:۵۲
متاسفانه تو ایران همه خود را عقل کل می دانیم و نظر میدیم

انقضای مهلت کارت بانکی به دلایل امنیتی هست و حداکثر باید سه سال تعیین بشه ( بجز در موارد خاص ) و در همه جای دنیا هست نه فقط ایران .

شما فقط شکل کارت را می بینید که تغییر نکرده اما آیا از داخل آن هم اطلاع دارید ؟؟
چون پارامترهای امنیتی هر سال باید بیشتر بشه تا نشه ازش سوء استفاده کرد و به همین علت هر چند سال یک بار باید کارتهای با امنیت بالاتر جایگزین قبلی بشه ، به نظر شما امنیت کارت های الان با کارت های ده سال پیش یکی هست ؟؟ (4188544) (alef-11)
 
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۰:۲۸:۰۴
حقوق مردم و شهروندی رعایت نمی شود زیرا کنترل و نظارت کننده ای نیست .
کارمزد انتقال پول کارت به کارت از 500به 700تومان رسیده . ان هم یهویی و بی صدا
تورم حدود 40% با کدام مجوز وقتی حقوق ها 10% اضافه می شود . (4187599) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۱:۳۳:۳۱
خوشبختانه بعد از چند سال صحبتی از رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان شنیدیم که جای تشکر دارد .اما آقای رئیس سازمان حمایت چرا این موضوع را از بانک ها پیگیری نمی کنید که بابت انتقال پول به حساب دیگران بین انتقال یک میلیون تومان و بیشتر تعرفه های افزایشی تعریف کرده اند ؟ مگر این کار توسط پرسنل بانک برای دارندگان حساب مجانی انجام نمشد چرا حالاکه پرسنل نقشی ندارند از وجوه انتقالی که یک عملیات ساده در فضای مجازی است هزینه های مضاعف از مردم میگیرند ؟ (4187739) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۲۲:۲۰:۱۲
در مورد كارت هديه كه ديگه بينظير عمل ميكنن. تقريبا تا حالا تمام كارت هديه هايي كه گرفتم خالي بوده و مجبور شدم دوباره برم به بانك صادر كننده و دوباره رمز جديد بگيرم
تازه كارت هديه هم اعتبار داره
يعني پولت رو يا خرج ميكني يا بانك براي خودش بر ميداره. اين ديگه شرم آوره (4188738) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.