نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 185336
تاير نو در جلو يا عقب خودرو؟
علي قاسمي
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۳۴
براي همه شما ماشين­داران عزيز مواقعي پيش آمده كه خواسته­ايد يك جفت تاير اتومبيل خود را عوض كنيد. سوالي كه پيش مي­ آيد اين است، تايرهاي نو را بايد كجاي خودرو قرار داد؟ از هر مكانيك يا پنچرگيري سوال كنيد مطمئناً به شما جواب يكساني خواهد داد: جلو خودرو. اما اگر كمي در سايتهاي خارجي جستجو كنيد، با پاسخ كاملاً متفاوتي روبرو مي­شويد! شايد يكي از دلايل اينكه نرخ تصادفات در كشور ما اينقدر با دنيا متفاوت است همين عدم آگاهي­ها باشد. مقاله زير برگرفته از يكي از سايتهاي خودرو خارجي است:


آيا قراردادن تايرهاي با آج بيشتر در محور جلوي خودروهاي با ديفرانسيل جلو خطرناك است؟

هنگامي كه دو تاير خودرو تعويض مي­شوند، تايرهاي نو بايستي در عقب خودرو استفاده شوند.

عمق آج در يك تاير بر زماني كه يك تاير شروع به ليز خوردن روي جاده خيس خواهد كرد موثر است.

واقعيت۱: آج­هاي تايرهاي جلو معمولاً بيشتر از تاير عقب خورده مي­شوند

واقعيت۲: اگر تايرها بعد از هر ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ كيلومتر رانندگي جابجا شوند، آج تايرها تقريباً يكسان خورده خواهد شد.

واقعيت۳: اكثر مردم جابجايي تاير را در هر ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ كيلومتر رانندگي جابجا نمي­كنند. بنابراين وقتي به تايرهاي ماشينشان نگاه مي­كنند، آجهاي تايرهاي جلو از بين رفته درحاليكه تايرهاي عقب هنوز قابل استفاده هستند. لذا معمولاً لازم است كه تايرهاي جلو تعويض شوند.

واقعيت۴: اگر يك جفت از تايرها آج بيشتري از زوج ديگر داشته باشد، زوج با آج كمتر ، نسبت به زوج ديگر با آب كمتري بر روي جاده شروع به لغزيدن خواهد نمود.

واقعيت ۵: اگر جفت تايري كه زودتر شروع به لغزيدن در جاده مي­كنند تايرهاي جلو باشد، كنترل وسيله نقليه ساده­تر خواهد بود. اول اينكه راننده هنگام شروع سر خوردن، لغزش را در فرمان احساس خواهد نمود، ثانياً واكنش غريزي در برداشتن پا از روي گاز و چرخاندن فرمان در جهت لغزش در بدست آوردن مجدد كنترل موثر خواهد بود. اما اگر تايرهاي عقب خودرو شروع به سر خوردن نمايند، كنترل خودرو به مراتب دشوارتر خواهد بود. تشخيص از كنترل خارج شدن خودرو سخت تر است زيرا در فرمان حس نمي­شود و روش كنترل خودرو از حالت غيرارادي خارج مي­شود (بايد در خلاف جهت سر خوردن فرمان را گرداند).



از اين رو كليه سازندگان تاير توصيه مي­كنند كه تايرهاي نو يعني تايرهاي با آج بيشتر بايد در عقب خودرو نصب شوند.

مشكلات:

۱. بسياري از حرفه­ ايها هنوز بر اين باور هستند كه تايرهاي با آج بيشتر بايد در جلوي يك خودرو با ديفرانسيل جلو قرار بگيرند.

۲. بسياري از حرفه­ ايها بر اين باورند كه اين مساله بستگي به فصل سال دارد.

۳. بسياري از حرفه­ ايها از مشتري سوال مي­كنند كه تمايل وي چيست. " شما ميل داريد تايرهاي جديد را كجا نصب كنيم؟"

۴. بسياري از حرفه­ ايها به سادگي تاير با آج فرسوده را از چرخ جلو به عقب انتقال مي­دهند حتي اگر تايرها قرار نباشد كه با تاير نو تعويض شوند. پيشگيري: حتماً اصرار كنيد كه تايرهاي نو در عقب نصب شوند.

مسووليت قانوني: اگر يك تصادف ناشي از سرخوردن اتومبيل روي دهد، لازم است كه تايرها توسط يك كارشناس رسمي بررسي شوند و سوابق تعميراتي اتومبيل مورد بازبيني قرار گيرند. اگر تايرهاي نويي خريداري شده­اند و در جلوي خودرو نصب شده باشند، بر اين باوريم كه نصب كننده اين تايرها قانوناً مسوول كليه آسيبهاي وارده خواهد بود.

تايرهاي نو بايد در عقب نصب شوند. برخي باورهاي غلط در تعويض تاير كدامند؟

· خودروهاي با ديفرانسيل جلو: اين يك وضعيت گول زننده است، زيرا طبيعي است كه تصور شود كه چرخهايي كه قدرت را منتقل مي­كنند (چرخهاي جلو در خودروهاي با ديفرانسيل جلو) بايستي بهترين تاير را داشته باشند. اين نتيجه­گيري طبيعي غلط بوده و دليل اصلي نصب غلط تايرهاي نو در خودروهاي با ديفرانسيل جلو است.

· خودروهاي با دو ديفرانسيل: قاعده همان است. بهترين تايرها بايد در محور عقب نصب شوند.

· تايرهاي يخ­ شكن: قاعده در اين حالت تايرهاي با آج سالمتر در محور عقب است. اگر شما تايرهاي يخ ­شكن براي يك خودرو ديفرانسيل جلو لازم داريد براي اينكه محور جلو عمل كشش را انجام مي­دهد، لازم است كه هر چهار چرخ را به تاير يخ ­شكن مجهز كنيد. به توصيه ­هاي سازندگان در زير مراجعه كنيد.

· بستگي به فصل دارد: اين باور اشتباه با باور نادرست مربوط به خودرو دو ديفرانسيل/تاير يخ­ شكن مرتبط است. چون بسياري از مردم نگران حركت در شرايط برفي زمستاني هستند، به نظر بحث مربوط به لزوم به بهترين اصطكاك روي محوري كه محرك هست قويترين انگيزه را شامل مي­ شود. همچنين اگر تايرهايي كه دچار لغزش مي­ شوند تايرهاي جلو باشند، حتي اگر اين تايرها باشند كه خودرو را به حركت در مي ­آورند، خطر آن بسيار كمتر از عدم كنترل عقب ماشين است. به اين دليل است كه همه سازندگان تاير مي­ گويند "بهترين تايرها در محور عقب". اگر لازم است كه روي چرخهاي محرك اصطكاك بيشتر داشته باشيد، چهار تاير نو بخريد.

· ريسك تركيدگي تاير: البته تركيدن تاير عقب بر تاير جلو ارجح­تر است اما اگر قرار باشد تركيدن تاير در سرعت اتوبان روي دهد، عمق آج عامل آن نخواهد بود. عامل آن چيزي مانند يك ميخ، يك چاله يا اشياي ديگر خواهد بود. اگر يك ميخ به داخل تاير فرو رود، مهم نيست كه عمق آج تاير ۴/۳۲ يا ۱۴/۳۲ باشد. به علاوه احتمال وقوع كداميك بيشتر است؟ تركيدن تاير يا رانندگي در باران در خارج شهر؟

تعريف: Oversteer: از دست رفتن كنترل چرخهاي عقب به سمت خارج از مسير حركت. Understeer: از دست رفتن كنترل چرخهاي جلو

توصيه سازندگان تاير. آنچه كه سازندگان تاير مي­گويند:

· گودير: هنگامي كه يك جفت تاير از همان سايز و ساختار را تعويض مي­كنيد، توصيه مي­كنيم كه تايرهاي نو را در محور عقب خودرو استفاده كنيد. www.goodyeartires.com

· بريجستون/فايرستون: از راهنماي تعويض: تايرهاي زمستاني بهتر است كه در هر چهار چرخ استفاده شوند. اگر تايرهاي زمستاني در محور جلوي هر خودرويي نصب شوند، بايد بر روي محور عقب هم نصب شوند. هرگز تايرهاي زمستاني را فقط روي محور جلو نصب نكنيد. اين مساله شامل همه خودروهاي شخصي، كاميونتهاي سبك، خودروهاي ديفرانسيل جلو و خودروهاي دو ديفرانسيل مي­باشد. www.tiresafety.com

· دانلوپ: وقتي يك جفت تاير از همان نوع و اندازه را بر روي يك خودرو تعويض مي­كنيد، توصيه مي­كنيم كه آن را روي محور عقب قرار دهيد. www.dunloptire.com

· ميشلن: جفت تاير نو هميشه بايد در عقب استفاده شود. ويديو را ببينيد. www.michelinman.com

· گودريچ: توصيه مي­شود كه هر چهار تاير همزمان تعويض شود. اما اگر فقط دو تاير تعويض مي­شوند، تايرهاي نو بايد در عقب قرار گيرند. تايرهاي نو با آج عميقتر اصطكاك بهتري با جاده برقرار كرده و تخليه آب را در شرايط خيس بهتر انجام مي­دهند. www.bfgoodrichtires.com

· كنتينتال: تايرهاي يخ­شكن بايد در هر چهار چرخ استفاده شوند. هيچگاه هنگامي كه تايرهاي جلو از نوع راديال هستند، تايرهاي يخ­شكن غير راديال را در عقب قرار ندهيد مگر زماني كه وسيله نقليه داراي جفت چرخ در عقب باشد. در خودروهاي با محركه ديفرانسيل جلو، توصيه مي­شود كه تايرهاي يخ­شكن يا چهار فصل را بر روي هر چهارچرخ قرار دهيد تا در شرايط زمستاني كنترل مناسب و پايدار داشته باشيد. Continentaltire.custhelp.com

مهم: پيش از تعويض تايرها هميشه به دستورالعمل سازنده خودرو درخصوص محدوديتها و توصيه­هاي تعويض تاير مراجعه نماييد.

توجه: بدون تايرهايي در محور عقب كه اصطكاكي قابل مقايسه با تايرهاي محور جلو داشته باشند، كنترل خودرو ممكن است دچار اشكالاتي شود. اين مساله مي­تواند منجر به ازدست رفتن كنترل خودرو شده و موجب جراحات شديد يا مرگ شود.

نصب اشتباه دو تاير، ادعاهاي حقوقي:

تصادفات ناشي از لغزش يكي از مرگبارترين حوادث جاده­اي محسوب مي­شود ضمن اينكه ريسك چنين حادثه­اي با افزايش سرعت به شدت افزايش مي­يابد. آسيب به ستون فقرات، جراحات مغزي شديد و ساير عوارض منجر به معلوليت در اين حوادث معمول است. همانگونه كه اشاره شد، بسياري از اين موارد به دليل ايرادات يكي از خودروها يا در نظر گرفتن آسيب­ديده­ترين طرف تصادف به عنوان مقصر، ناديده گرفته مي­شوند. بيشتر اين دعاوي به دليل عدم پوشش بيمه­اي كافي براي تامين هزينه­هاي سنگين آسيب­ديدگي ستون فقرات و جراحات مغزي، دنبال نمي­شوند.

خطا در بررسي دقيق مسايل مربوط به نصب تاير در تصادفات ناشي از لغزش يا سر خوردن خودرو، اشتباه بزرگي محسوب مي­شود. همانگونه كه در اين صفحات بيان شده، توصيه همه توليدكنندگان بيان كننده لزوم نصب تايرهاي نو در محور عقب خودرو است. اگر تايرهاي نو روي محور جلو نصب شوند، فروشندگان يا نصب­كنندگان اين تايرها بطور واضحي مقصر حادثه به شمار مي­روند. واقعيت كاري كه بايد انجام شود آنچنان آشكار است كه دفاع در چنين دعاويي كاملاً سهل خواهد بود.

با وجوديكه جامعه حقوقي به تازگي در حال آشنا شدن با مسووليتهاي كيفري چنين اشكالاتي است، تاكنون چندين رسيدگي قضايي بزرگ عليه نصب­كنندگان انجام شده است.

دريك پرونده محرمانه در ايالت كاليفرنيا، فرد شاكي كنترل خودرو را در يك چاله آب از دست داد و اين حادثه موجب چپ شدن خودرو شاكي شد. باوجوديكه همه تايرهاي خودرو شاكي آج يكساني داشتند، متهم دو تاير نو را كمي قبل از حادثه به شاكي فروخته و در جلو خودرو نصب كرده بود. اين مساله تخطي از دستورالعمل شركت متهم به شمار آمد. اين پرونده با ۵/۸ ميليون دلار حل و فصل گرديد.

در يك پرونده عليه كاستكو و جنرال موتورز كه طرفين با ۱۰ ميليون دلار به توافق رسيدند، كاستكو دو تاير نو ميشلين را در جلو نصب كرده بود و نماينده فروش جنرال موتورز تايرها را قبل از حادثه بازديد كرده بود ولي متوجه نصب اشتباه نشد يا اينكه آگاهي از توصيه توليدكننده نداشت.

براي پيروزي در يك دعواي حقوقي، ضروري است كه تايرها درحاليكه خودرو هنوز در دسترس است بررسي شوند بنابراين سرعت عمل ضروري است. اگر تايرهاي نو در جلو خودرو و نه عقب آن نصب شده باشند، يك دعوي حقوقي مطمئن و ساده امكان­پذير است.

منبع: www.ajforeignauto.com
 
مهرداد
۱۳۹۲-۰۲-۰۳ ۰۸:۰۶:۱۰
اطلاعات جالب و مفیدی بود

ممنون (1253841) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۰۳ ۰۸:۵۸:۲۴
به نظر بنده بهتر است براي اطمينان از استحكام لاستيكهاي نو ( شايد برخي لاستيكها به ظاهر نو باشند ولي داراي مشكلاتي باشند ) مدتي آنها را در چرخهاي عقب استفاده كرده و و سپس در چرخهاي جلو استفاده نماييم اين عقيده من است شايد هم اشتباه كنم (1253942) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۰۳ ۱۱:۰۴:۱۸
جالب بود!
ولی بازم جلو نو باشه بهتره. ریسک ترکیدگی لاستیک درسته که کمتره اما اگه اتفاق بیفته احتمال واژگونی خودرو و آسیب جانی خیلی بیشتره.
توی رانندگی هم اگه یه کم با احیتاط ومراقبت رانندگی کنیم هیچ اتفاقی نمیفته.
اماترکیدگی لاستیک اتفاقیه که دست ما نیست و در کنترل ما نیست حتی 1درصد! (1254250) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۰۳ ۱۶:۴۱:۱۵
اطلاعات مفیدی بود اما
در کشورهای پیشرفته لاستیک ها سالانه تعویض می شوند بنابر این وقتی تایر نو در عقب نصب می شود تایر جلو هم سالم است اما در کشور ما عمر تایر رادیال تقریبا بالای دو سال ونیم است بنابر این بخاطر ریسک بالای ترکیدن تایر جلو بیشتر تایر نو در محور جلو مورد استفاده قرار می گیرد. (1255327) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۰۳ ۱۷:۰۱:۱۱
لاستيك در هر دور چرخش تحت خمش قرار ميگيرد و اين مساله به مرور لاستيك و بويژه سيم هاي تقويتي داخل آنرا به اصطلاح فني "خسته" مي كند و هرچه كاركرد آن بيشتر ميشود اين خستگي احتمال تركيدن را افزايش ميدهد در نتيجه بين دو لاستيك كاملا مشابه خطر تركيدن لاستيك كاركرده بيشتر از لاستيك نو ميباشد لذا با توجه به اهميت مساله "تركيدگي" در مقابل مساله "تعادل در هنگام بارندگي" به نظر اين جانب بهتر است لاستيك نو براي يك مدت كوتاه (به منظور تست اوليه) در چرخهاي عقب ماشين و سپس در جلو استفاده شوند. (1255397) (alef-15)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۸-۱۲ ۱۳:۴۳:۳۲
با تشکر از نویسنده مقاله
حرفهای نویسنده کاملا صحیحه
سعی کنیم این تفکر غلط رو از ذهنمون پاک کنیم، لاستیکی که ترس ترکیدگیش وجود داره نباید در خودرو نصب بشه. تعادل ماشین مساله بسیار مهمی هست
دوستان فیلم تولید شده توسط شرکت میشلن رو از سایتش ببینن که بسیار عال این مطلب رو توضیح میده (2467303) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۲-۱۱-۲۳ ۱۳:۵۳:۴۸
به نظر من کسانیکه معمولا در جاده سفر می کنند باید هر چهار لاستیک را باهم عوض کنند چون سلامت انسان مهم تر از پول می باشد و لاستیک های نیمدار را معمولا (با عرض معذرت ) مسافرکشهای شهری می خرند هر چه باشد داخل شهر خطر کم تر جاده است. (1970995) (alef-6)
 
پاوه
۱۳۹۳-۰۹-۱۴ ۲۰:۴۴:۰۶
سلام .ازچندتا راننده پرسیدم گفتند لاستیک تازه باید در جلوی ماشین باشد من هم همین کار کردم (2529765) (alef-3)
 
اکبر
۱۳۹۴-۰۲-۰۵ ۱۸:۲۰:۳۲
وقتی تمام تولید کنندگان که همگی غولی هستند و کارشناسی و علمی مطلبی را میگویند دیگر نباید با باورهای غلط به جنگشان رفت و قبول نکرد در ضمن ادعای آنها که بخاطر سود بیشتر و تبلیغاتشان نیست که به آنها شک کنیم
یادمان باشد خدای ناکرده اگر از روی اشتباه ما اتفاقی بیفتد ممکن است به کسانی دیگر نیز لطمه وارد کنیم و مسول عواقبش خود ما هستیم (2847164) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۰۷:۵۶:۱۱
سلام یعنی این شرکتهای لاستیک سازی (فروشی) داخلینباید اظهار نظری بکنند؟ (3243639) (alef-11)
 
امید
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۰۹:۱۴:۴۲
علت اصلی، بخاطر حفظ تعادل است،
مثلا وقتی جلوی ماشین سر می خورد به سمت راست، راننده هم از چرخش فرمان و هم دید جلو متوجه موضوع می شود و فرمان را به جهت مخالف می چرخاند و کنترل مجدد را به دست می آورد.
اما در سر پیچ ها اگر با سرعت کمی بالاتر بپیچید با چند ثانیه تاخیر متوجه سر خوردن و گریز از مرکز چرخ های عقب می شوید. و بعد از متوجه شدن هم باید با عکس العمل سریع تری فرمان را دقیقا به همان سمتی که سر خورده اید تا انتها بچرخانید، منتهی اکثر راننده های رالی فقط این مهارت ها را تمرین می کنند و افراد عادی یا عکس العملی نشان نمیدهند و یا فرمان را به جهت مخالف می چرخانند، که این امر سبب آسیب بیشتر یا چپ شدن خودرو می شود.
نتیجه تو جاده لاستیک عقب مهم تر است. (3721652) (alef-11)
 
سپهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۲۳:۱۹:۳۰
نه اصلا تمامي اين نوشتها فقط به اندازه تعوري جالب هستند در واقعيت به وضوح ديده شده براي خودروهاي دفدعقب تاير نو بايد هر چهار حلقه باهم تعويض شود و خودروهاي دف جلو تايرهاي جلو از اهميت بيشتري برخوردارند - حالا بحث سر خوردن اتومبيل به نوع سر خوردن بستگي داره در زمين خاكي يا باروني يا سرعت بالا بستگي به مهارت راننده خودرو داره نه تايرهاي خودرو و در نهايت در صورت تركيدن تاير از جلو احتمال چپ شدن ٧٠٪‏ بيشتره تا تركيدن تاير عقب (3816286) (alef-11)
 
صادقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۱ ۱۷:۲۸:۰۹
اما در کل قاعده اینه که اگه ماشینتون دیفرانسیل جلو است دو حالت داره :

1-اگر استفاده شهری دارید و کمتر با جاده و پیچهای تند برخورد دارید لاستیکهای نو را در جلو بندازید چون فرمون و ترمز روی چرخهای جلو است.

2-اگر استفاده خارج شهری و جاده و پیچهای زیاد و یا اهل این هستید که با ماشینتون حتی در پیچهای معمولی تا حد لیمیتش پیش برید
لاستیکهای نو را در چرخهای عقب بندازید چون تمام استقرار و پایداری ماشین روی قسمت عقب است و اگر لاستیکها از عاج مناسب برخوردار نباشه
بر سر پیچها و تغییرات ناگهانی دچار مشکل میشود. (3838542) (alef-13)
 
مرتضی
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۰۴ ۲۲:۲۷:۳۶
باعرض جور در نمياد لاستیک نو رو عقب انداخت لاستیکای جلو احتمال ترکیدنش و..... زیاده (3988282) (alef-11)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۶ ۱۱:۳۸:۲۴
عزیزان وقتی خریدار اصرار به انداختن لاستیک نو در محور جلو رو داره بنظرتون من فروشنده چ‌کاری از دستم بر میاد من هروقد هم بگم قبول نمیکنه ک هیچ امکان داره ک مشتری بره و دیگه طرف ماهم نیاد (4508698) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.