نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 504539
جدیدترین علت تاخیر افتتاح آزاد راه تهران–شمال از زبان سعیدی کیا
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۰
تاریخی‌ترین پروژه راهسازی ایران که می‌تواند با افتتاح خود بخش قابل توجهی از دغدغه‌های مطرح در سفر استان‌های مرکزی به سمت شمال کشور را برطرف کند، هنوز در مراحل پایانی افتتاح قطعه نخست قرار دارد و طبق اعلام رییس بنیاد مستضعفان عواملی چند گانه دلیل تاخیر در این افتتاح بودند.

به گزارش ایسنا، پروژه آزاد راه تهران – شمال که از سال ۱۳۷۵ کار ساخت و پیگیری آن آغاز شد، باوجود گذشت بیش از ۲۰ سال هنوز نتوانسته به ردیف پروژه‌های افتتاح شده وارد شود و از این رو مشکلاتی جدی در نحوه‌ی ارزیابی از آینده این طرح مهم وجود دارد.

هرچند قطعه ۴ این پروژه از سوی دولت قبل افتتاح شد و دراین دولت به بهره برداری کامل رسید، اما قطعات اول تا سوم این طرح تا آغاز به کار دولت یازدهم هیچ سرنوشت مشخصی نداشتند تا این که با هماهنگی‌های صورت گرفته میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار اصلی این آزاد راه بار دیگر روحی جدید در این طرح مهم دمیده شود.

پس از آغاز این همکاری دوباره که حدود سه سال از آن می‌گذرد، اتفاقات مهمی افتاد که می‌تواند سرنوشت آزاد راه تهران – شمال را برای همیشه تغییر دهد. یکی از این طرح‌ها از سرگیری جدی عملیات اجرایی در قطعه نخست این آزاد راه بود. پس از آنکه دو طرف تصمیم گرفتند کار پیمانکار چینی در این طرح به بخش‌های باقی مانده محدود شود و پیمانکاران ایرانی فعالیت خود را از سر بگیرند، قطعه نخست توانست در طول سه سال به پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی برسد و در صف پروژه‌های نزدیک به افتتاح قرار گیرد.

قطعه نخست آزاد راه در ابتدای برنامه ریزی‌ها بنا بود در نوروز ۱۳۹۶ زیر بار ترافیک رود، اما پس از آن وعده‌ها به سمت بهار همین سال حرکت کرد و با عبور از تابستان به نظر می‌رسد باید این طرح مهم در پاییز یا حتی زمستان سال جاری به بهره برداری برسد.

در کنار پیچیدگی‌های ذاتی این پروژه که قرار گرفتن در ارتفاع بالا، مناطق سردسیر و نیاز ساخت تونل و پل‌های فراوان اصلی ترین ویژگی آن هستند، یکی از مسائلی که در زمستان سال قبل افتتاح را به تاخیر انداخت، بارندگی‌ها و برودت جدی هوا بود که باعث عقب ماندن بخش‌هایی از پروژه از زمان‌بندی ابتدایی شان شد.

پس از گذشت چند ماه حالا محمد سعیدی کیا – رییس بنیاد مستضعفان از مسائل فنی موجود این پروژه نیز به عنوان یکی دیگر ازعلت‌های اصلی این تاخیر یاد می‌کند.

وی که در هجدهمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در دانشگاه علامه طباطبایی، به سوالات دانشجویان پاسخ داد تصریح کرد که تونل‌های منطقه یک آزاد راه تهران – شمال نیاز به اقدامات فنی مانند ساخت سقف کاذب و نصب تجهیزات مکش داشته است که همین مسائل باعث به تاخیر افتادن بهره برداری آن شده است.

هرچند سعیدی کیا از جزییات نصب این تجهیزات سخنی نگفته اما به نظر می‌رسد با توجه به پیگیری دو طرف برای بهره برداری نهایی از این پروژه این اقدامات نیز ظرف هفته‌های آینده نهایی خواهد شد تا سرانجام قطعه نخست این آزاد راه پس از سال‌ها  انتظار در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری برسد.

با افتتاح این بخش بنیاد مستضعفان با همکاری وزارت راه و شهرسازی به سراغ قطعات دوم و سوم آزاد راه خواهد رفت تا طبق ارزیابی‌های صورت گرفته تکمیل نهایی این پروژه در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ ممکن شود.
 
کلمات کلیدی : آزاد راه تهران – شمال
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۱ ۱۱:۳۵:۴۵
با توجه به رفت و آمد در منطقه ساخت پروژه ..بنظر میرسدتابستان 97 هم خبری نباشد .. (4531072) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۱ ۱۲:۵۳:۰۶
آقای سعیدی کیا وقتی وارد بنیاد شدند حتی یکی از مدیران قبلی هلدینگها رو هم عوض نکردند.
آقای سعیدی کیا باید مدیران رو عوض میکرد تا تصمیماتی را که خودشان میگیرند به نحو احسنت اجرا بشود. (4531197) (alef-3)
 
خیرالهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۵:۰۵:۲۸
اقای سعیدی کیا شما فرد موجه ای هستید خودتان هم میدانید قسمت 3و2 مدت 3سال سرانجام نخواهد گرفت نه وعده دلگرم کننده بدهید نه حرف خودتان را سبک کنید؟ (4536141) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.