نظر منتشر شده
۳۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 204136
آمار بازدید ایرانی ها از سایت های علمی جهان‎
بخش تعاملی الف - علی شهیدی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۴۶
وقتی که به طور اتفاقی داشتم رنکینگ وبلاگم را بررسی می کردم به نتایج جالب و عجیبی دست یافتم .البته نه در مورد رنکینگ وبلاگم! در حین رصد سایت های مختلف درباره رنکینگ سایت ها، سایت بخصوصی نظرم را جلب کرد ، نام این سایت الکسا (Alexa) بود.سایت الکسا به طور تخصصی درباره رنکینگ سایت ها و حتی وبلاگ ها اطلاعات منتشر می کند. اطلاعاتی همچون رتبه جهانی و داخلی یک سایت تا درصد پراکندگی بازدید کنندگان سایت ها از سراسر جهان!

علی الاصول اولین چیزی که به ذهنم رسید تست کردن سایت های مختلف و دیدن رتبه های آن سایت ها در جهان و کشور های مختلف بود. تجربه جالبی بود و جالب تر هم می شد ! در واقع مطلع شدن از آمار مخاطبان سایت های مختلف یک داده بسیار مهم برای تصمیم گیری چه مخاطبان و چه صاحبان سایت ها می باشد.

از آنجا که به لحاظ موقعیتم به عنوان یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی بیشتر با سایت های علمی و پایگاه های مقالات معتبر جهان درگیر هستم. به عنوان نمونه چند تا از این سایت هارا به لحاظ رنکینگ در سایت الکسا تست کردم. به نتایج عجیب و بسیار جالبی برخوردم!

از آنجا که در قسمتی از اطلاعاتی که الکسا در اختیار می گذارد ، در مورد درصد پراکندکی بازدیدکنندگان از کشور های مختلف می باشد، آمار های قابل توجهی در مورد بازدیدکنندگان ایرانی وجود داشت.

به عنوان مثال چندین نمونه را برمی شمارم:
سایت : ieee.org ایران بعداز امریکا و هند رتبه سوم بازدیدکننده ها را در اختیار دارد
سایت: sciencedirect.com ایران رتبه دوم را بعد از امریکا در اختیار دارد
سایت: Elsevier.com ایران رتبه چهارم
سایت: scirus.com رتبه ششم
سایت: umi.com رتبه سوم

و جالب تر آنکه در بررسی سایت collectionscanada.ca که مربوط به پایان نامه های کشور کانادا می باشد تنها دو کشور به عنوان بادید کننده دیده می شود : کانادا و ایران!

با این نتایج حالا متوجه شدم که چرا ایران بعداز امریکا و هلند که دارای نظام استنادی ISI و Scopus هستند به عنوان سومین کشور در جهان نظام استنادی ISC را راه اندازی کرده، در واقع در جهان فقط سه کشور امریکا و هلند و ایران هستند که دارای چنین پایگاهی هستند، البته کشور هایی همچون مالزی و هدوستان هم در راه هستند.

نمی خواهم تحلیل جدی بکنم اما بنابر آخرین آمار های بین المللی ایران در تولید مقاله (برخی ها میگویند تولید علم)در منطقه خاورمیانه در رتبه اول و در دنیا ۱۶ ام می باشد. در این رابطه در سایتی خواندم که:

"از مجموع کشور های اسلامی تنها جمهوری اسلامی ایران و ترکیه موفق به حضور پربار در بین ۲۰ کشور برتر تولیدکننده علم جهان شده اند و بد نیست بدانیم از کشور های نوظهور علمی، هندوستان از قاره آسیا و برزیل در آمریکای لاتین در بین ۲۰ کشور برتر تولید کننده علم مشارکت دارند"

همه ما می دانیم که ایران و ترکیه و هند و برزیل در چه شرایطی هستند و جالب این که همزمان در این چهار کشور مسئله ای بنام کنکور و اپیدمی تحصیلات عالیه وجود دارد. به هر حال باید واقع بین بود، نمی خواهم قضیه را سیاه نمایی کنم اما در همین آمار ها ,به عنوان مثال تعداد مقالات کشور آلمان که از لحاظ جمعیتی نزدیک به کشورمان است در سال ۲۰۱۲ برابر با ۱۴۳.۲۸۴بود و ایرا در همین سال تنها ۳۹.۳۸۴ مقاله تولید کرد. در کل همین آمار و ارقام نشان از پتانسیل جدی نیروی تحصیلکرده کشورمان دارد و به عنوان پیشنهاد می توان از راه اندازی نظام استنادی مقاله های کاربردی نام برد. که به نظر اینجانب با راه اندازی چنین پایگاه داده ای و قرار دادن استاندارهای کاربردی لازم برای مقالات، می توان به سوی تولید علم واقعی و بهره بردن از علم تولید شده پیش رفت.
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۰۸:۰۲:۵۹
جالب بود. ممنون (1758886) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۱:۰۱:۰۱
جالبیش البته در این هست که جوانان نخبگان برای رفتن به اون ور آب و گرفتن پذیرش و رفتن به دانشگاههای آمریکا و اروپا نیاز به داشتن مقاله دارند!! (1759289) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۰۸:۱۲:۵۳
پیشنهاد خیلی خوبیه (1758905) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۰۸:۴۵:۵۶
بیشتر از خود علم «شیوه ی علمی» مهم است. ما تا کنون در حوزه ی علوم انسانی در «مدل استدلالی و فلسفی» گیر کرده ایم ولی غرب دویست سال است که وارد مرحله ی «تجربی و آماری و تحققی» شده است. اگر هزار هزار مقاله با روش قبلی بنویسم قدرت برابری با یک مقاله ی «تجربی آماری» دقیق را ندارد... ریشه ی این مساله نیز بر می گردد به تعریف متفاوت هر یک از دو نظام فکری از « انسان»..... (1758973) (alef-10)
 
میثم عبدالمناف
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۰۹:۲۱:۵۴
1- شیوه علمی چه جور مهمتر از خود علم می تواند باشد؟
2- "مدل استدلالی و فلسفی" چه جور چیزی هست؟
3- "مرحله تجربی و آماری و تحققی" چه جور چیزی است؟
4- با تجربی خیلی مشکلی ندارم، اما "تجربی آماری" چه جور چیزی هست؟
5- آیا "تعریف متفاوت این دو نظام فکری از انسان" بحثی مرتبط با "مدل استدلالی و فلسفی" نکوهش شده از طرف جنابتان نمی باشد؟
6- سایت الف سایتی خبری-تحلیلی است، نه علمی و تخصصی. استفاده جنابعالی از اصطلاحات علمی، موجب می شود تحلیل های اجتماعیتان بار علمی بگیرد و کسی جرات انتقاد از شما را به خود راه ندهد. (کلا لطفا پیش ما زیر دیپلم حرف بزن دکتر!!!) (1759055) (alef-10)
 
فرشاد
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۰۸:۵۱:۲۹
ما که مقاله ای ندیدیم! (1758986) (alef-10)
 
آزاد
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۰:۳۹:۰۰
خب شاید تو اهل مطالعه نباشی، دلیل نمیشه که بقیه مقاله ننوشته و نخونده باشن. (1759232) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۳:۰۷:۳۲
مقاله ای نمیبینیم جایزه نوبل علمی هم تا حالا نگرفته ایم در لیست ضریب هوش هم در حد متوسط جهان هستیم اما ماشاء الله کم نمیاریم و ادعامون اینه که علم رو ما داریم تولید میکنیم
عزیز من کدوم مقاله کدوم تولیدات (1759621) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۳:۵۶:۳۰
ما را چه به سایتهای اینهااااااا . (1759790) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۰۹:۱۴:۲۹
بهتره خودمون رو گول نزنیم و یه نگاهی به کیفیت اکثر مقاله های دانشگاهی بندازیم که در حد دانش آموزان راهنمایی میباشند.به همین علت تاثیری در افزایش کیفیت زندگی و تولید علم واقعی ندارند.
نمونه هایی از ثبت اختراع های کشور را هم میتوانید در تبلیغات صدا و سیما ببینید از جمله اضافه کردن یه آرمیچر(چرخنده) به سیخ کباب پز به عنوان اختراع و با شماره ثبت اختراع !! (1759034) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۰۹:۲۳:۳۶
در کنار این موارد که گفته شد، باید بیکاری، تورم، رشد اقتصادی منفی،افسردگی اجتماعی و افزایش جرم و جنایت را هم در نظر بگیرید.
هیچ کشوری به تعداد مراجعه کنندگانش به sciencedirect و یا scopus (که چند وقته بسته است) نمی نازد که ما از این نظر بخواهیم خودمان را بالاتر نشان دهیم. مواردی که گفته شد باید به عنوان حیثیت و آبروی یک کشور و دولت مطرح باشه نه مراحعه به این سایت ها!! (1759059) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۰:۰۰:۲۹
با سلام
بنده محقق هستم و انتقادی که به مطالب شما میتوان وارد کرد این است که ما اولا جمعیت دانشجویی را چندین برابر رشد داده ایم و از طرف دیگر کیفیت را بسیار کاهش داده ایم مساله دیگر ان است که به دلیل تحریم بسیاری از مقالات قابل دریافت نیستند و کارابران باید دائما در اینترنت به دنبال مقاله از این سایت به ان سایت بروند
در رشته ای که بنده کار می کنم خروجی ها ی داخل بسیار ضعیف است و در کل 500 مقاله ای که دریافت کرده ام یکی دو اثر ضعیف که ان هم ترجمعه است دیده میشود و مطلقا حرفی برای گفتن در این رشته(مدیریت) نداریم.
صرف بالا بودن امار بازدید چیزی را اثبات نمیکند.صرف بلا بودن تعداد مقالات هم چیزی را اثبات نمی کند.تحقیق هزینه بر و وقت بر است.تحقیقی که ظرف 2 ماه به نتیجه برسد واقعا چه ارزشی دارد؟
دیتا ساززی و تقلب علمی و چاپ متن ها و مقالات با سایتیشن پایین چه فایده ای دارد؟
جمعیت دانشجویی ما چندین برابر شده ایا مقالات ما به نسبت جمعیتمان رشد کرده؟
چه اختراع یا اکتشافی کرده ایم؟
کدوم مقاللات ما در علوم انسانی در دنیا شاخص هستند؟
چه نظریه ای در علوم انسانی تا کنون داده ایم؟
چیزی نداریم (1759134) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۰:۱۴:۵۱
هول نشو برادر عزیز. به این سایتها سر میزنند که از توش پایان نامه در بیارن بفروشن به دانشجویان کارشناسی ارشد و PhD دانشگاههای معتبر.... (1759170) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۰:۴۵:۰۱
تازه با این وضعیت فیلترنت! (1759250) (alef-10)
 
علي
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۱:۰۷:۲۱
بله اين مهم است و افتخار آميز اما قسمت خالي ليوان را هم من نشان شما بدهم كه يكوقت زيادي مغرور نشويد كه غرور سر آغاز گمراهي است.
1- به علت مجبور شده استفاده ايرانيان از فلتر شكن و عموما آدرس فرضي ، براي ديدن سايتهاي ديگر مثل فيس بوك و غيرو. اين آمار لحاظ نمي شود.
2- به علت عدم پيشرفت تجارت الكترونيك در ايران . اين آمار پايين است. قاعتا بايد سايتهاي تجاري بالاترين باشند. و اين ضعف ما است. (1759297) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۱:۲۴:۴۹
تولید علم بایستی منجر به توسعه دانش و صنعت در یک جامعه شود. این مسئله در کشور ما فقط در سه حوزه خاص نظامی- سلولهای بنیادی و تا حدودی پزشکی نتیجه بخش بوده ولی سایر بخشها دچار کپی برداری شدید شده است. درصد بسیار زیادی از مقالات چاپ شده درنتیجه نهضت ترجمه و کپی به چاپ رسیده اند (1759330) (alef-10)
 
اسماعیلی
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۱:۴۶:۰۴
بنظرم نظام استنادی مقالات کاربرذی پیشنهاد فوق العاده ای بود و می توان استاندار های لازم را در این خصوص تعریف کرد (1759373) (alef-10)
 
محقق ایرانی
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۲:۲۴:۳۹
چند نکته وجود داره:

اول اینکه مراجعه به سایت یک چیزه و امکان استفاده از اون چیز دیگر ! متاسفانه خیلی از محققین و دانشجویان ما در مرجعه به سایتها و سعی برای دانلود یا مطالعه اون مطالب با ((( پولی ))) بودن اون مطالب مواجه میشن و دستخالی بر میگردن یا فقط میتونن مطالب قدیمی یا کم ارزشتر رو مطالعه کنن.


ارسال مطلب به یک سایت یا مجله علمی معتبر بدون شک برای هر محقق و دانشجو و یا استادی افتخار محسوب میشه ولی ارزشیابی افراط گونه مصاحبه های دکترا و یا ارتقای اساتید کمی فضای ارسال مطالب رو یکسویه کرده و چه بسا این وسط مسائل مدیریت و حفاظت اطلاعات و حفظ مزیتهای اقتصادی وصنعتی برای کشورمون نادیده گرفته میشه.

برخلاف خیلی از نقاط جهان که علم در خدمت صنعت و تولید هست و نوعی راز به حساب میاد اینجا فقط مدرک و افزایش کیلویی تعداد مقالات فارغ از اهمیت و ضرورت و اولویت تحقیقاتی اون مد نظر هست.


نکته خیلی خوبی رو اشاره کردید و من هم در تایید این صحبتتون عرض میکنم:


هنوز از تولید مقاله تا تولید علم... و از تولید علم تا تولید علمی در صنعت... فاصله زیادی داریم ... خیلی زیاد ! (1759455) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۴:۲۸:۱۰
این مقاله داشت تعریف می کرد یا انتقاد کمی زیر دیپلم حرف بزنید ما هم بفهمیم (1759865) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۴:۵۲:۲۹
اقا این اسمش تولید علم نیست بلکه تولید مقاله واسا ارایه در مصاحبه دکتری و بایان نامه و گرفتن بول یا مفت بزوهش توسط اساتیدو دانشجوهاست که بجای تحقیق در ازمایشگاه مقالشونو تو اینترنت مینویسن نشون به اون نشون که کمترین ارجاعات به مقالات ایرانیا هست یعنی معتبر و قابل استناد نیستن بلکه کبی برداری هستن (1759929) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۴:۵۶:۰۷
ابروی علمو هم بردن با این مقالات .انگار شده مسابقه مقاله علمی,طرف 4ساعت در طول طرم تو ازمایشگاه نبوده 5تا مقاله در مورد بزشکی وسلول و اینا نوشته و چاب کرده که همه سطح باینو سرقت علمین, (1759935) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۵:۵۹:۱۲
اون SCUBUS.com درست است و نه scirus.com (1760083) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۵ ۰۹:۴۱:۴۶
اتفاقا scirus درسته منظور شما هم فکر کنم scopus هست (1761200) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۱۶:۰۹:۱۹
تولید مقاله (آنهم فله ای) با تولین علم خیلی فرق دارد. تولید مقاله اولین و ساده ترین راه انجام کار علمی است . چون انجام اختراع و ثبت پتنت و کارآفرینی علمی و تبدیل علم (مقاله) به تکنولوژی و تجاری سازی آن خیلی بیشتر کار دارد و همان هست که منجر به پیشرفت واقعی میشود. اگر سایتهای مرتبط با این موضوعات را بررسی کنید میبینید از این در آنجا خیلی خبری نیست. (1760111) (alef-10)
 
نخود همه آش
۱۳۹۲-۰۸-۱۵ ۰۹:۲۳:۵۱
و آن چه حسرت آدمي را دو چندان مي‌كند آن است كه ما به دليل مشكلات ارزي و مانند آن بايد اكثر اين سايت‌ها را فقط ببينيم و امكان استفاده از محتواي اصلي آن‌ها را نداريم. (1761171) (alef-6)
 
جوان
۱۳۹۲-۰۸-۱۵ ۱۰:۱۹:۴۵
به هر حال در كنار همه اين آمارها مشكل اصلي كشور ما در حال حاضر فيلترينگ فيس بوك است كه به طور جدي مانع اشتغال و ازدواج و تحصيل جوانان و وزرا شده است كه انشالله مسئولين محترم كه خود در اين زمينه دستي دارند نسبت به آن اقدام عاجل بفرمايند زيرا فيلترينگ فيسبوك به گونه اي كمر ملت را شكسته كه حتي گراني روزن افزون شير و لبنيات و نيازهاي اوليه براي بيشتر زنده ماندن ملت را كه به طور مداوم و شجاعانه توسط دولت اعلام رسمي مي شود ميتوانند ناديده بگيرند (1761255) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۵ ۱۰:۳۷:۲۹
با این وضعیتی که اینترنت داره واقعا ایرانی ها شاهکار می کنند ببین اگه وضع اینترنت مثل کشورهای پیشرفته بود ایرانی ها چه می کردند
( لازم بذکر ایرانی ها با بدترین سرویس دهی بیشترین هزینه را می پردازند) (1761288) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۸-۱۵ ۱۴:۴۱:۴۰
زیاد دلتونو خوش نکنید،واسه کپی برداری از مقالات به اون سایتا مراجعه میکنن. (1761765) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۷ ۰۰:۳۴:۳۹
اگر کمی بیشتر و ژرفتر بنگریم می بینیم گزینش استادها همه سیاسی و حراستی است و عموما کم دانش ترین اما وابسته ترین ادمها اساتید دانشگاه می شوند
اکنون چه از دانشجویان این اساتید بیرون می اید خدا می داند (1763757) (alef-6)
 
سیدمحمد رضائی
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۲۳:۲۵:۴۳
به نام خدا
با سلام و احترام
و تشکر
آیا ایمیل نویسنده محترم
آقای علی شهیدی
را دارید
و می توانید آن را برای من بفرستید
و یا نشانی الکترونیکی مرا در اختیار ایشان قرار دهید
تا در خصوص پایگاه استنادی مقالات کاربردی همکاری کنیم
با تشکر مجدد (1774827) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.