نظر منتشر شده
۳۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 167822
بازخواني چرايي شكل گيري دولت، مجلس وجايگاه مردم
دولت كيست؟ مجلس چيست؟ (بخش اول)
دكتر فتح اله آقاسي زاده، 19 مهر 91
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۹
گاه بديهيات از يادمان مي رود..
نميدانم تاكنون چند بار از خود پرسيده ايم "دولت" چرا بوجود آمد؟
حتم دارم خيلي ها يادشان رفته دولت چيست؟كيست ؟ و چرا بوجود آمد؟
در اين يادداشت پاسخ اين پرسش را خواهم داد.

روزگاري انسانها در صحرا و دشت و غار مي زيستند.عصر سنگ بود و چخماق و حيوان و غار و ... كم كم انسانها يكجا نشين شدند.شباني و دهقاني.... اجتماع و جامعه شكل گرفتند.شهرها ايجاد شدند و زندگي جمعي و مدنيت اتفاق افتاد.


با شكل گيري زندگي جمعي ،لاجرم برخي واژه ها و نهادها سربرآوردند. مديريت، حكومت، دولت و واژه هاي مشابه. روشن است كه تك تك آحاد جامعه نمي توانستند بدون نهادي بنام دولت زندگي خود را سپري كنند و امورات را پي بگيرند...

دولت مهم ترين اين نهادها بود كه ايجاد شد:مجموعه اي از ميان مردم كه كارهاي مردم را بر عهده داشتند. در آغاز دولت و حكومت يكپارچه و همسان بودند.حكومت بجاي مردم دولت ميساخت و امور را دنبال مي كرد اما بمرور دولت و حكومت دو نهاد متفاوت شدند. جدايي دولت و حكومت با تحول فهم انسانها بي ارتباط نبود.افراد جامعه بر اين باور بودند كه بايد مشاركتي داشته باشند چرا كه امر اداره و مديريت امر مهمي است كه نميتوان از كنارش به آساني گذشت،همپاي نفس كشيدن و زيستن بود.

... امروزه ديگر خيلي روشن است كه دولتها نمايندگاني از مردمند كه به نيابت از جامعه، امور را اداره مي كنند. تك تك افراد يك كشور تنها مي توانند برخي امور را منفردا انجام دهند: خريد،رفت و آمد،ازدواج، و ...اما بسياري از امور را نمي توانند منفردا پي بگيرند: فروش نفت،ساختن جاده ها،اداره دانشگاهها،امور انتظامي و ...
در شرايط موجود،عجيب است اگر تصور شود تك تك افراد مي توانند در مسجد سليمان و خوزستان نفت اسخراج كنند،چاه نفت خانه شان را اداره كنند.بشكه اي از نفت پر كنند و جايي بايستند و آن بشكه را بفروشند...عجيب است اگر همه افراد بتوانند نظافت كوچه و خيابان شهرشان را انجام دهند،اتوبان بسازند و اتوبانها را نگهداري كنند...

دولت نهادي براي امور مشترك آحاد مردم است.
بگذاريد بدون آنكه جسارتي شود،سخن پيش پا افتاده اي بگويم:
در گذشته خانه هايمان ويلايي بود و جدا با پرچيني و ديواري ساده، اما امروز در شهرها، آن سان نميتوان زندگي كرد.آپارتمان نشيني مجبورمان ميكند براي امور مشترك فكري كنيم. وقتي كه به اقتضاي نوع زيست مان،آپارتمان نشيني را برمي گزينيم خيلي سريع متوجه مي شويم بايد نهادي قراردادي بسازيم:هيات امنا يا مديره ساختمان.

اگر قرار باشد تك تك افراد به نظافت ساختمان بپردازند،نتيجه دلخواه نخواهد بود.چرا كه برخي توان انجام اينكار را ندارند،برخي فرصتش را ندارند.يكي حالش را ندارد و ...
برخي امور هم هست كه به حوزه مشاعات مربوط است.قيرگوني پشت بام،باغچه حياط و ...

در چنين نوع زيستي،افراد ساكن در آپارتمان گرد هم مي آيند، چند نفر را بعنوان هيات امناي خود و يا بعنوان مدير ساختمان بر مي گزينند .به هيات امنا يا مدير منتخب ساختمان ،اختيار مي دهند تا وظايف مشخصي را انجام دهند:نظافت،تعمير و نگهداري آسانسور و مشاعات.براي اين وظايف منابع مالي مشخصي نيز در نظر مي گيرند و به منتخبان مي دهند تا در آنچه مشخص كردند، هزينه كنند.

اعضاي هيات امناء يا مدير ساختمان، حاكم و ارباب نيستند.تسلط بر آپارتمان نشينان ندارند.نمي توانند ادعا كنند پاك ترين و بهترين آدمهاي ساختمان هستند.حق دخالت در امور خصوصي ساكنان را ندارند.حق هم ندارند پول شارژ ماهانه را حيف و ميل كنند يا براي واحدهاي خودشان صرف كنند يا آنرا غير دلسوزانه و غيرمدبرانه هزينه كنند.
ضمنا دوره مديريت شان هم غالبا زمان دار است...اگر عملكرد و رفتارشان مقبول باشد مي مانند وگرنه ساكنان افراد ديگري را برمي گزينند تا اموراتشان بهتر تمشيت شود.

ما هيات امناء يا هيات مديره ساختمان را انتخاب مي كنيم.از ميان همه ساكنان صرفا يك يا چند نفر را برمي گزينيم،چون فكر مي كنيم آدم هاي كاري و سالمي هستند و مي توانند بخود و ما خدمت كنند.آنها را افراد اميني تلقي مي كنيم كه براي دوره اي مشخص و با شرح وظايفي معين انتخاب مي شومد.

دولت در جوامع امروز همان نقشي را بر عهده دارد كه مدير يا مديران يك آپارتمان و اعضاي هيات مديره آن دارند. هيات دولت در دنياي امروز چندان با هيات مديره آپارتمان متفاوت نيست. با اندكي تفاوت مي توان چنين گفت: كشور براي اداره امور مدير و مديران مي خواهد. بايد مردم مديران را انتخاب كنند. همه مردم يك كشور، با راي مستقيم مدير بزرگ/اصلي خود را انتخاب مي كنند. انتخاب ديگر مديران را به مدير بزرگ مي سپارند .وظيفه مدير اول/اصلي/بزرگ آن است تا همراهانش را برگزيند،اما نه بي قيد و شرط و بدون هرگونه نظارتي.مردم هيات امنايي و گروهي را به نمايندگي از خود انتخاب مي كنند تا بر آن مدير بزرگ و مديران منصوبش نظارت كند.راه صوابي طي مي شود:نمايندگاني تعيين مي شوند تا در وكالت خانه و دارلشوري بنشينند و چشم مردم باشند.

در واقع هم رئيس بزرگ(رئيس دولت)، منصوب مردم است و هم نمايندگان مجلس. مردم هر دو را انتخاب مي كنند تا نمايندگان و رئيس بزرگ،دولت را بسازند و امور را تمشيت كنند. نمايندگان البته وزن بيشتري دارند آنان به نمايندگي از ملت، سياستها و خط مشي ها و وظايف دولت را برايش مي نويسند تا همانها را اجرا كند.

در سايه چنين انديشه اي در دنياي مدرن، واژه هايي چون رئيس جمهور، نخست وزير، هيات وزيران، كابينه، وزراء و مديران و مجلس شورا (پارلمان) ساخته شد. رئيس اصلي رئيس جمهور است كه دولت را مي سازد و نمايندگان نيز پارلمان را مي سازند.

ما در ايران نيز اين تئوري انساني را كه حاصل اجماع عقول بشر امروز است پذيرفتيم و بكار گرفتيم. در جهان نيز اين با اندكي تفاوت، همين مدل بكار گرفته ميشود. صرفنظر از برخي تفاوتها و تمايزات، تئوري بنيادي يكسان است.


ما در ايران،از نظام شاهنشاهي عبور كرديم.حكومت ناچارا و به جبر تحولات، به تفكيك قوا تن داد و قواي سه گانه مستقلي پا به حيات نهادند. مشروطيت نقطه عطفي بود كه حكومت را مشروط كرد و قدرت مطلقه را برافكند... قبل از انقلاب مشروطه، پادشاه قدرت يگانه و مطلق اداره كشور بود...

امروز ما دولت داريم و مجلس. رئيس جمهور و هيات دولت و نمايندگان مجلس شورا
دولت وظايفي دارد. اين وظايف البته در قالب قوانين نيز مصوب شده است... فروش نفت هم وظيفه مهم دولت است و هم منبعي براي ايفاي ديگر نقش هاي دولت در برابر مردم.

كار نمايندگان وكالت است. وكلايي پاك و صالح، كه كارشان نظارت بر رئيس جمهور و دولت است تا در ايفاي وظايفشان قصور نكنند و منحرف نشوند و مطابق نظر مردمش كار كنند. وكلاي مردم بايد به نمايندگي از ملت، ناظراني امين و سختگير باشند تا موكلانشان هيچ آسيبي نبينند و امورشان وفق مراد طي شود.

نظارت بر رئيس جمهور، دولت و مديران ضرورتي مهم است. قدرتي كه به رئيس جمهور (و بطور طبيعي اندازه اي از آن به وزراء و مديران)، اعطا مي شود مي تواند موجب فساد و انحراف شود. چندان هم عجيب نيست. مدير يا مديران آپارتمان هم گاه يادشان مي رود چيستند و كيستند!

اين امكان محتمل است كه رئيس دولت و مديرانش - چون خود را مطلق العنان در امور اجرايي تلقي مي كنند- خيلي زود منحرف شوند و آن شود كه نبايد بشود و اين نه تنها مختص ايران نيست كه در تمام جهان هم امكان وقوع دارد.

قدرت فساد مي آورد.اگر نفت هم كنارش باشد، ديدني تر است...

تا امروز در كشورمان به چنين مدلي پاي بنديم. در سالهاي آغازين انقلاب ۵۷ نيز همين نگاه را داشتيم. جلال الدين فارسي نامزد انتخابات اول رياست جمهوري، در آن ايام بر اين باور بود كه: "...اين رياست جمهوري را خيلي بزرگش كرده اند. ما در مجلس به نفع دموكراسي، به نفع حاكميت مردم، به نفع اينكه خطري متوجه انقلاب نشود، من در طليعه كساني بودم كه كوشش كرديم پر و بال رئيس جمهوري را ببريم... اتفاقا بيش از آنچه ما مي خواستيم، اختيارات اين بيچاره را كم كردند.{در قانون اساسي مصوب ۱۳۵۸}. اين رئيس جمهور در محدوده قانون اساسي اختيارات اجرايي دارد.كارهايش نيز مشخص است.از اين قانون اساسي هم نمي تواند تخطي كند. از من مي پرسند نظرت در رابطه با مالكيت در فلان چيز چيست؟ گفتم آن نظر به درد اين مي خورد كه من كتاب تاليف كنم و آن را بدهم چاپ كنند،اما من به عنوان رئيس جمهور بايد هر آنچه را كه در قانون اساسي هست اجرا بكنم و آنچه را كه مجلس شوراي ملي آينده تصويب مي كند. نظر من-اگر صائب نيز باشد- من بايد راي مجلس را تغيير بدهم،راي مردمي هم كه آنها را انتخاب كرده اند تغيير بدهم،تا بتوانم تفسير ماده قانون اساسي را تغيير دهيم،متممش كنيم،بعد من مجري آن باشم. من در عمل تابع راي خودم نيستم.من مجري قانون اساسي و مجري برنامه هايي كه مجلس تصويب مي كند هستم ..."

نگارنده در اين يادداشت در پي آن نيست كه كه از احمدي نژاد رئيس دولت نهم و دهم و مديران و همراهانش بگويد. همينطور بنا ندارد از منظري خصمانه نمايندگان مجلس را مورد انتقاد قرار دهد. سخن نگارنده را بايد وراي رفتار اين رئيس جمهور و آن نماينده محترم مجلس، جستجو كرد.

نگارنده فراتر از خط كشي هاي سياسي متعارف در سپهر جاري سياست ايران، و دعواهاي رايج اين روزها، تنها و تنها مشفقانه ميخواهد بگويد يادمان رفت الفباي اول مهر را!
اگر هنوز به نظام مشاركتي متعارف و اوصافش كه اينجا گفته شد قائليم، كه رسما و ظاهرا هم همينطور است، پس خوب است پاسخ اين پرسشها را بيابيم:

- آيا نمايندگان اين ملت،نماينده آحاد مردم هستند؟ آيا آنها وظيفه شان را خوب انجام مي دهند؟
- آيا رئيس دولت، وزراء و مديران، بحرالعلوم و هركول هاي توانايي هستند كه مي توانند هركار و هر مدلي را مطابق تجربه،دانش و فهم خويش، در پيش بگيرد؟

پاسخ پرسشهاي فوق چندان دشوار نيست.اندكي درايت و تامل كافيست. توجه كنيد:
فرض مي كنيم نماينده اي واقعا نماينده مردمش است،دلسوز،امين و پاكدامن.بدون هيچگونه غش و ناراستي وارد مجلس شده است، و هدفش هم از ورود به مجلس، صرفا خدمت است و خدمت! اين نماينده روزها و شبهايش را چگونه بايد بگذراند و چگونه مي گذراند؟

در وضع جاري، نماينده سخت درگير است.عموما در پي آب و برق و گاز است. بنگريد به مشغوليتهاي روزانه چند تن از نمايندگان پرتلاش مجلس،به مصداق نمونه اي قابل تعميم به اكثر نمايندگان :

نمونه اول: مكاتبات يك نماينده محترم


نمونه دوم: مكاتبه نماينده ديگري براي پيگيري امور به مسئولين اجرايي را نشان مي دهد:
۱۸/۰۵/۹۱ - آمبولانس
به شبکه بهداشت شهرستان
درخواست رفع مشکلات آمبولانس درمانگاه شيخ عبود

۰۵/۰۵/۹۱ - خانه عالم
به فرمانداري شهرستان
درخواست مساعدت در تکميل خانه عالم بيضا

نمونه سوم برگزيده اي از نتايج حاصل از پيگيريهاي مستمر مکاتبه اي ومذاکرات حضوري وتلفني نماينده ديگري هست:
- مبلغ ۵۰ ميليون تومان کمک نقدي از استان به آموزش وپرورش گناباد
- مبلغ ۲۰ ميليون تومان کمک نقدي از استان به آموزش وپرورش بجستان
- مبلغ ۱۵ميليون تومان کمک نقدي از استان به آموزش وپرورش کاخک
- تعدادي دستگاه رايانه و فتوکپي براي آموزش و پرورش گناباد و بجستان
- بر قراري مجدد رشته مکانيک در يکي از هنرستانهاي فني وحرفه اي
- تکميل استخر آموزش و پرورش گناباد
- اختصاص وام به تعاوني فرهنگيان
- کمک نقدي به کانونهاي فرهنگي آموزش و پرورش گناباد
- اختصاص مبلغ ۵ ميليون تومان براي تجهيز نمازخانه هاي مدارس گناباد
- اختصاص مبلغ ۳ ميليون تومان براي تجهيز نمازخانه هاي مدارس بجستان
- اخذ مجوز پژوهش سراي دانش آموزي گناباد
- اخذ موافقت براي احداث بيمارستان ۱۴۸ تخت خوابي در مرکز شهرستان گناباد و رايزني هاي بسيار در کميسيون تلفيق بودجه سال ۸۵ براي تصويب اعتبار ۵۰۰ ميليون تومان که در اختيار دانشکده مي باشد.
- تبديل مرکز درمان بستر بجستان به بيمارستان ۳۲ تخت خوابي
- افزايش تعدادآمبولانسهاي منطقه گناباد از ۷ عددبه بيش از ۲ برابر جهت سرويس دهي بهتر
- افتتاح اورژانس منطقه کلات
- افتتاح اورژانس منطقه پسکلوت
- افتتاح اورژانس منطقه يونسي
- افتتاح اورژانس منطقه سردق
- افتتاح اورژانس منطقه کاخک
- اخذ مجوز آموزشکده فوريتهاي پزشکي براي رشته کارداني در گناباد
- اخذ مجوز تبديل مقطع کارداني رشته مامائي به مقطع کارشناسي در گناباد
- ۲ ميليارد ريال جهت احداث سالن ورزشي شهر بيدخت که ۵۰۰ ميليون ريال تأمين شده است
- پيشنهاد وپيگيري براي احداث ۱۰ سالن ورزشي ( به ستاد مبارزه با مواد مخدر ) در روستاهاي پرجمعيت منطقه که فعلا مبلغ ۱۵۰ ميليون ريال براي تجهيز سالنهاي ورزشي اختصاص يافته است .
- مبلغ ۳۰۰ ميليون ريال جهت احداث زمين چمن بجستان
- احداث سالن ورزشي ويژه بانوان گناباد که در حال اجراست.
- احداث استخر رو باز آب گرم با قابليت سرپوشيدن در گناباد
- دريافت يک تخته کشتي (۵۰ عدد تشک) براي مرکز شهرستان گناباد
- دريافت بذر چمن به مبلغ ۳ ميليون ريال براي تربيت بدني
- توزيع توپ پينگ پونگ و بدمينتون از هرکدام ۲۰ بسته براي هيأتهاي ورزشي
- معرفي رئيس هيأت فوتبال شهرستان جهت دريافت کمکهاي نقدي قابل توجه از ارگانها و مسئولين تهران
- توزيع تعدادي لباس ، کفش ، ساک و وسايل ديگر ورزشي
- توزيع انواع توپ واليبال و فوتبال و… به تعداد بيش از ۵۰۰ عدد در سطح روستاهاي منطقه
- کمکهاي نقدي به هيأتهاي ورزشي بويژه در سطح روستاها

نمونه چهارم، نمونه ديگري از عملكرد نماينده محترم مجلس هفتم است كه به روشني از دغدغه هاي يك نمانده مجلس،حكايت دارد
۱- طرح توسعه منطقه آزاد ارس
۲- ارتقاء دانشگاه آزاد اسلامي كليبر (تبديل به واحد مستقل)
۳- ايجاد دانشگاه در مركز هوراند و خدا آفرين
۴- ايجاد دانشگاه پيام نور در كليبر
۵- ايجاد بانك ملي در خدا آفرين
۶- اخذ موافقت اصولي احداث كارخانه سيمان در خدا آفرين، معدن كرانلو
۷- احداث مجتمع آب درماني آبگرم متعلق در بخش آبش احمد
۸- احداث سد پيغام چاي در شهرستان كليبر
۹- تلاش و پيگيري در افزايش اعتبارات سد خدا آفرين و به اتمام رسانيدن آن
۱۰- اتمام پروژه گاز رساني به شهر هاي كليبر و هوراند و به مناقصه گذاشتن گاز رساني شهرهاي آبش احمد و خمارلو در سال جاري و روستا هايي كه با خط انتقال گاز ۱۵ كيلومتر فاصله دارند.
۱۱- تخصيص اعتبار مطالعاتي براي سد هاي علي آباد و كچري چاي و شكرلو چاي هوراند
۱۲- ايجاد نمايندگي ثبت احوال در بخش هاي آبش احمد و خدا آفرين
۱۳- ايجاد دادگستري در هوراند
۱۴- احداث پست ۶۳ كيلوواتي در هوراند
۱۵- ايجاد رديف اعتباري براي خط راه آهن جلفا- اصلاندوز كه در لايحه بودجه سال ۸۶ به تصويب رسيده است.
۱۶-پيگيري پروژه راه كليبر – جانانلو و دريافت ۲ بودجه ۶ ميلياردي و ۸ ميلياردي براي اتمام اين پروژه
۱۷- آبرساني به تعدادي از روستا هاي فاقد آب شرب شهرستان هاي كليبر و بخش هاي آبش احمد، هوراند و خدا آفرين
۱۸- ايجاد اورژانس ۱۱۵ در شهر هاي آبش احمد، خمارلو، هوراند مركز دهستان عاشقلو
۱۹- آبرساني به شهر هاي هوراند، خمارلو و آبش احمد
۲۰- مصوب شدن احداث پايانه صادراتي شمال غرب كشور در بخش خدا آفرين در دهستان بسطاملو
۲۱- احداث خانه هاي بهداشت در دهستان هاي بسطاملو و شهر هوراند
۲۲- احداث بيشترين فضاي آموزشي در شهر ها و روستا هاي كليبر، هوراند، آبش احمد و خدا آفرين
۲۳-تحت پوشش قرار گرفتن خط موبايل در اكثر نقاط شهرستان كليبر و بخش هاي هوراند، آبش احمد و خدا آفرين
۲۴- داير نمودن تلفن ثابت در تمام روستا هاي منطقه كليبر و بخش هاي هوراند، آبش احمد، خدا آفرين
۲۵- ايجاد جاده هاي مواصلاتي در منطقه كليبر، هوراند، آبش احمد، خدا آفرين
۲۶- به تصويب رساندن شهرستان كليبر به عنوان منطقه گردشگري در هيأت دولت
۲۷- درخواست ايجاد دادگاه مستقل در بخش آبش احمد
۲۸- درخواست مستقل نمودن آموزش و پرورش آبش احمد
۲۹- درخواست ايجاد بانك ملت در آبش احمد و بانك مسكن در كليبر كه اوايل سال ۸۷ افتتاح خواهد شد.
۳۰- احداث سالن هاي ورزشي در شهرستان كليبر و بخش هاي هوراند، آبش احمد، خدا آفرين
۳۱- ايجاد نمايندگي اداره بازرگاني در بخش هوراند
۳۲- حمايت از بيمه كشاورزان و پرداخت تسهيلات به كشاورزان، باغداران، بند كاران و تخصيص اعتبار براي اسكان عشاير در قره قيه

اما نمونه پنجم،خيلي جالب تر است.
گزارش فعاليتهاي اين نماينده ارجمند را هم ببينيم،البته دقيق تر، مفصل تر و با تدبر و تامل:
گزارش روز 90/9/8
- ساعت ۵/۷ صبح رسيدگي به كار ۲ نفر از مراجعين جهت انتقال از واحد ياسوج به تهران در دفتر تهران
- حضور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي
- حضور در كميسيون برنامه و بودجه و رسيدگي به وضعيت درآمدهاي مالياتي كشور و مذاكره با رئيس سازمان مالياتي در خصوص ايجاد نمايندگي در شهرستان گاليكش
- حضور در مراسم عزاداري سالار شهيدان كه در منزل جناب آقاي دكتر لاريجاني برگزار شده بود و تا ساعت ۹ شب بطول انجاميد .

گزارش روز 90/9/7
- حضور در دفتر رئيس دولت جهت پيگيري تضمين سد نرم آب و چهل چاي كه در شرف ابلاغ مي باشد .
- جلسه با سردار نقدي با تعدادي از نمايندگان در خصوص موضوعات بسيج و ارائه راهكارهاي لازم جهت مساعدت به بسيج ۳۰ ميليوني در برنامه پنجم پيش بيني شده است .
- جلسه با وزير كار و تعاون و رفاه در خصوص تامين اعتبار مجتمع فرهنگي و ورزشي كارگران مينودشت ، تامين اعتبارات صندوق مهر امام رضا (ع) گاليكش ، كلاله ، مراوه تپه و مينودشت و درخواست از وزير جهت سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي كشور در حوزه انتخابيه و همچنين درخواست افزايش سقف بيمه كارگران ساختماني
- ساعت ۱۹ الي ۲۱ جلسه با معاونين وزير بهداشت و درمان كه :
۱- مجوز تجهيز ۳ تخت I.C.U اخذ شد .
۲- مبلغ ۱۳۰۰ ميليون ريال جهت تامين تجهيزات پيش بيني شد
۳- مبلغ ۱۵۰ ميليون تومان جهت كمك به بيماران صعب العلاج به حوزه انتخابيه اختصاص يافت .
۴- مقرر گرديد درخصوص ايجاد امكانات آموزشي در منطقه اقدامات لازم بعمل آيد
۵- دريافت مجوز كلينيك جراحي چشم در منطقه و تجهيز آن

گزارش روز 90/8/30
- حضور در معاونت نظارت راهبردي رياست جمهوري و پيگيري تضمين سد نرم آب و چهل چاي از طريق آقاي صدوقي و مير هيات دولت و معاونت پژوهش آقاي دکتر عزيزي
- پيگيري دستورات وزراء در دفتر تهران

گزارش روز 90/8/27
- حضور در همايش پياده روي شهرستان کلاله و ايراد سخنراني براي مردم
- حضور در افتتاحيه سالن ورزشي شهداي ينقاق که مورد استقبال بي نظير مردم واقع شده بود .
- ملاقات مردمي از ساعت ۱۵ الي ۲۰ در منزل
- ساعت ۵/۲۱ الي ۵/۲۲ جلسه با مدير کل بهزيستي استان و برگشت به تهران که ساعت ۱ بامداد به تهران رسيدم .

گزارش روز 90/8/26
- بازديد از ساختمان استخر هلال احمر و تشکيل جلسه با معاونت فني هلال احمر استان که مقرر گرديد تمامي اسناد را دو طرف به اينجانب اعلام نمايند و با ارسال اسناد به معاونت عمراني و ديوان محاسبات با متخلفين برخورد قانوني بعمل آورد.
- حضور در همايش پيشکسوتان ورزش و قهرمانان با حضور معاون وزير ورزش و جوانان جناب آقاي دکتر رسولي نژاد که جلسه بسيار باشکوهي بود و مورد استقبال شديد بزرگان ورزش قرار گرفت .

گزارش روز 90/8/21
- ساعت ۸ الي ۹ عيادت از يکي از بيماران منطقه
- ساعت ۹ الي ۱۳ جلسه با مشاور عالي وزير بهداشت و درمان و معاونين دانشگاه علوم پزشکي استان در خصوص تجهيزات بيمارستان مينودشت که تصميمات ذيل اتخاذ شد:
۱- تامين امکانات و تجهيزات بيمارستان مينودشت
۲- کمک به راه اندازي اورژانس ۱۱۵ دوزين
۳- راه اندازي آزمايشگاه گاليکش
۴- بازديد از بيمارستان آيت الله خامنه اي شهر مينودشت
۵- بازديد از بيمارستان مراوه تپه و تصميم قطعي جهت راه اندازي بيمارستان تا دهه فجر سال ۹۰
۶- بازديد از بيمارستان کلاله که مقرر گرديد ظرف يک هفته اکو و کليه سيستم هاي مورد نياز جهت بستري بيماران قلبي تامين شود .
۷- بازديد از بيمارستان شهيد مطهري و تامين امکانات مورد نياز بيمارستان

گزارش روز 90/8/19
- ساعت ۱۹ الي ۲۰ حضور در روستاي قوجمز ، اجن يلي ، اجن سنگرلي ، اجن بلوک ، صالح آباد ، يکه قوز سفلي و عليا باتفاق بخشدار مرکزي شهرستان کلاله و رئوساي ادارات بنياد مسکن و آب و فاضلاب روستايي که تصميمات ذيل لحاظ گرديد :
۱- مقرر گرديد از اعتبارات ماده ۱۸۰ نسبت به جدول کشي روستاي قوجمز و اجن يلي اقدام شود .
۲- مقرر گرديد در دهه فجر سال ۹۰ عمليات اجرايي گازرساني به مناطق مذکور آغاز شود .
۳- مقرر گرديد نسبت به آبرساني روستايي با تامين اعتبار تا مبلغ ۱۸ ميليارد ريال تا پايان سال مالي ۹۰ اقدام شود .
۴- مقرر گرديد بخشدار بخش مرکزي نسبت به کشت نهال زيتون در ۱۰۰ هکتار از زمين هاي روستاي يکه قوز سفلي اقدام نمايد.
- ساعت ۲۱ الي ۲۴ جلسه با معتمدين مردم در شهرستان گاليکش
- ساعت ۲۴ الي ۱ بامداد جلسه با مسئولين برگزاري همايش پيشکسوتان منطقه

گزارش روز 90/8/18
- جلسه با رئيس سازمان جهاد کشاورزي و مدير کل منابع طبيعي و بازديد از مناطق زندانچال ، فارسيان ، دوزين ، ده چناشک ، درجن و گرگان دوز در خصوص طرحهاي کشاورزي که مقرر گرديد :
۱- نسبت به بازگشايي جاده زرشک کوه روستاي زندانچال اقدام شود
۲- مدير کل منابع طبيعي زمين هاي اختلافي فيمابين مردم و دولت را خارج از نوبت در کميسيون مربوطه مطرح نمايد (زندانچال و فارسيان)
۳- مطالعات تامين آب روستاي کفش محله در دستور کار استان قرار گيرد.
۴- نسبت به بازگشايي جاده درجن از طرح زمين هاي شيبدار در سال جاري اقدام شود .

گزارش روز 90/8/17
- ساعت ۱۲ الي ۵/۱۳ جلسه با مدير کل تربيت بدني و شوراي اسلامي شهر و فرماندار و شهردار کلاله در خصوص همايش پياده روي شهرستان کلاله و کمک مبلغ ۵۰ ميليون ريال به همايش مذکور
- ساعت ۵/۱۳ الي ۱۵ جلسه با مدير کل صنايع استان و بررسي وضعيت صنايع حوزه انتخابيه
- ملاقات از يکي از بيمارهاي سرطاني در بيمارستان ۵ آذر گرگان
- جلسه با مردم شهر گاليکش تا ساعت ۲۳

گزارش روز 90/8/15
- ساعت ۱۵ الي ۲۱ جلسه با مردم روستاهاي امام عبدالله ، ساسنگ و مبارک آباد که تصميمات ذيل لحاظ گرديد :
۱- مقرر گرديد منابع آبي جديد ديگر براي آبرساني به روستاي امام عبدالله مورد بررسي قرار گيرد.
۲- در خصوص گازرساني به روستاهاي مذکور توضيحات لازم براي روستاهاي امام عبدالله و ساسنگ ارائه گرديد .
۳- مقرر گرديد از اعتبارات سال ۹۰ نسبت به ادامه بهسازي روستاي ساسنگ اقدام شود .
۴- مقرر گرديد نسبت به تشکيل تعاوني جنگل نشينان در روستاي مبارک آباد توسط مردم اقدام شود .
۵- مقرر گرديد حداکثر تا ۶ ماه آينده نسبت به رفع مشکل آنتن دهي تلفن هاي همراه اقدام شود .

گزارش روز 90/8/14
- جلسه با معتمدين شهر مينودشت
- جسه با مردم روستاي سنچول آباد و قلمي باتفاق معاون محترم فرماندار و رئيس اداره آب و فاضلاب روستايي و راه و ترابري و آموزش و پرورش که تصميمات ذيل اخذ گرديد :
۱- مقرر گرديد نسبت به ساخت يک مدرسه ابتدايي در روستاي سنچول آباد اقدام شود .
۲- مقرر گرديد تا دهم آذر ماه پيمانکار شرکت تغيير کلاس خط لوله گاز گرگيج آباد اقدام شود .
۳- مقرر گرديد نسبت به آسفالت خيابان منتهي به گرگيج آباد توسط راه و ترابري اقدم شود .
۴- مقرر گرديد در آينده نزديک نسبت به شروع عمليات اجرايي شبکه داخلي آب روستايي قلمي اقدام شود .

گزارش روز 90/8/2
- حضور در کميسيون و صحن علني مجلس شوراي اسلامي و رسيدگي به درآمدهاي نفتي در طول سال ۹۰ و بررسي علت عدم عودت بخشي از وجوه نفت به ايران
- تشکيل جلسه با سرمايه گذاران کارخانه سيمان اعم از داخلي و خارجي و با حضور معاون وزير در امور معادن و دهيار و شوراهاي روستاي تلوستان و تاراجيق و پس از ۵/۱ ساعت بحث و بررسي موارد ذيل به نتيجه رسيد :
۱- اذعان داشتن به اينکه صداي انفجارها نسبت به ۲ ماه قبل به شدت کاهش پيدا نموده است .
۲- مقرر گرديد تا ۱۰ روز آينده وضعيت قرارداد نيروهاي خارج از منطقه را به اينجانب و وزارتخانه اعلام نمايند .
۳- مقرر گرديد نسبت به اتصال دستگاههاي استخراج معدن تا ۶ ماه آينده اقدام شود.
۴- ساعت ۱۵ الي ۱۶ جلسه با رياست محترم سازمان بهزيستي کشور و پيگيري تحت پوشش قرار گرفتن مددجويان منطقه
۵- ساعت ۱۸ الي ۲۱ رسيدگي به امورات مردمي در دفتر تهران

گزارش روز 90/7/30
- جلسه با فرماندار شهرستان مينودشت
- ساعت ۸ الي ۱۴ بازديد از روستاي دوجوز ، تيغ زمين ، زمين شاهي و آهنگر محله باتفاق رياست بنياد مسکن ، آب و فاضلاب روستايي ، معاون فرماندار ، رئيس راه و ترابري ، آموزش و فني و حرفه اي و جهاد کشاورزي که مقرر گرديد :
۱- نسبت به نصب تانکر سيار تا احداث تانکر ثابت اقدام شود .
۲- در صورتيکه ۵۰% کنتور دريافت نمايند نسبت به وصل آب اصلي اقدام شود
۳- راه و ترابري نسبت به بازگشايي جاده بين مزارع دوجوز به دروک اقدام شود
۴- جهاد کشاورزي نسبت به توزيع کود از طريق قلعه قافه اقدام نمايد
۵- نسبت به تامين گازوئيل براي شخم زدن تراکتور ها اقدام شود
۶- مقرر گرديد تا تاريخ ۲۰/۸/۹۰ نسبت به افتتاح آب رساني تيغ زمين اقدام شود .

گزارش روز 90/7/28
- از ساعت ۹ صبح لغايت ۱۴ بعد از ظهر به علت تاخير هواپيما در فرودگاه منتظر بودم. - ساعت ۱۶ الي ۱۸ حضور در بين مردم روستاي زندانچال باتفاق بخشدار ، رئيس بنياد مسکن و آب و فاضلاب روستايي که مقرر گرديد:
۱- نسبت به بازگشايي جاده بين مزارع اقدام شود.
۲- نسبت به اجراي شبکه آبرساني داخل روستا اقدام شود و تا يکماه ديگر به پايان برسد.
-ساعت ۱۸ الي ۲۰ جلسه در روستاي بلم جرک که به دليل دير شدن جلسه در مسجد تشکيل نگرديد و مقرر گرديد جلسه اي با حضور بخشدار و مسئولين بنياد مسکن در محل بخشداري تشکيل شود (با حضور معتمدين)
- ساعت ۲۰ الي ۲۲ جلسه با تعدادي از فعالان سياسي در مينودشت
- عيادت از يک بيمار تصادفي در منطقه.

گزارش روز 90/7/27
- ساعت ۱۲-۸ حضور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي
- پيگيري جدي در خصوص مسکوت ماندن اصلاح آيين نامه که متاسفانه با ۱۰ راي کم مسکوت ماندن راي نياورد .
- ساعت ۱۴ الي ۱۹ حضور در دفتر و رسيدگي به امورات مردم در ملاقات و پيگيري تخصيص آب روستاهاي تيغ زمين و تخت

توضيح ضروري: ذكر فعاليتهاي اين نمايندگان ،تصادفي است و نيت خاصي در ميان نبوده است.بعلاوه نبايد از شفافيت اين نمايندگان سوء استفاده شود و برخي آنان را آماج افتراء يا سوء نظر قرار دهند.نگارنده نمايندگان را شايسته احترام مي داند.

نتيجه چنين نوع رفتاري،در تصوير گوياي زير نشان داده شده است:

تصوير نشان مي دهد مردم نماينده را براي چه مي خواهند و در چه شرايطي از او سپاس بجا مي آورند.
با چنين نوع مشغوليتهايي،تكليف مردم و نمايدگان خوب اين ملت روشن است.
نمايندگان بجاي نظارت، خود مجري شده اند و در جستجوي اين وزير و آن مديرند تا آبي برسانند و گازي وصل كنند .چاره اي هم جز اين ندارند،چرا كه ساختار چنين گرفتارشان كرده است!

حيرت و شگفتي اينجاست كه روشن نيست مديران اجرايي در اين كشور براي چه از مردم حقوق و مزايا دريافت مي كنند و چرا دولت كه هر روز بزرگ و فربه تر مي شود، سايه اش را بر مخارج مردم افكنده است؟!
 
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۲:۴۴:۳۶
یه نکته :
حلا از همه این حرفا بگذریم چرا سایت شما فیلتر شده!!!!! (984797) (alef-2)
 
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۲:۴۸:۱۴
چرا برنامه سفرهای استانی رییس جمهور مدتی است که تعطیل شده است؟

ایشان نمی خواهند در این چند ماه باقیمانده از عمر دولتشان از ماحصل کارهایشان بازدید کنند؟! (984800) (alef-2)
 
فرابی
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۲:۵۵:۱۵
با سلام
خیلی تحلیل خوبی بود ....در واقع یک تحلیل محتوایی بود که نشان میدهد دولت درست به وظایف خود عمل نمیکند. (984808) (alef-2)
 
فارسانی
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۳:۰۳:۱۵
به نظر میرسد چنین ساختاری شالوده جامعه سیاسی ایران است نماینده ای که از کوچکترین مداخله در امور مهم کشور ناتوان است و خط قرمزهای فراوانی پیش روی اوست که او را از مداخله در امور کلان جامعه باز میدارد به خاطر جلوگیری از هجمه رقبا ناچار است خواسته های کوچک و خارج از محدوده اختیارات خود را پیگیری کرده و نتیجه ای را عاید موکلین خود نماید که نه به خطوط قرمز برخورد کند نه ترمز . (984817) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۳:۰۵:۳۰
دولت جايي است در بالاترين نقطه سماوات كه از آنجا مردم ريز ديده مي شوند براي همين هم به اسم مردم كار مي كند اما زهرش در كام مردم باقي مي ماند. مجلس هم مكاني است شريف كه در يك رقابت پرهزينه افرادي در آن وارد مي شوند كه در آن محل خيلي زحمت مي كشند اما نمي دانم براي كي! انشاي من خوب بيد؟ (984819) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۳:۱۰:۱۰
بر اساس روند تاريخ در راس قرار گرفتن يك دولت توانمندي در داشتن قدرت نظامي بود زماني ديگر توانمندي در سياست ورز بودن ودر حال حاضر توانمندي داشتن در به ثمر رساند هدف هاي اجرايي ترسيم شده كلان كشور به صورت منظم و منطقي براساس گام هاي مشخص ولي در كشور ما به بلوغ سطح سوم هنوز دست نيافته ايم و براي همين هزينه هاي زيادي را داريم پرداخت ميكنيم . و اگر دولتي نيز براساس راي مردم حاكم شده به جاي حركت در چارچوب برنامه دست به نظريه پردازي زده و اولويت هاي فكري خود را پيگير بوده ودر پايان مسئوليت خود نه دست به نظريه سازي خود يافته و برنامه كلان كشور و آنچكه مي بايست در دوران ايشان تحقق يابد به ثمر نيز نرسيده اين يعني پرداخت هزينه كلان براي هر رئيس دولت با بازده اي كم. (984823) (alef-2)
 
بي نياز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۳:۱۹:۰۶
در اين دو سه دوره اخير مجلس به اين نتيجه رسيدم كه :
مجلس جايي است كه افراد در زمستانها در را مي بند كه سرما وارد نشود كه سرما را حس كنند و هيچ صدايي هم از مردم به گشوشان نرسد. و در تابستانها هم فقط بنشينند در و ديوار را تماشا كنند
دولت هم جايي است كه يه سري به نام وزير به عنوان تماشاچي نگاه مي كنند كه اوني كه اسمش رييس جمهوره داره چيكار مي كنه و چيزي هم سر در نميارند. (984829) (alef-2)
 
خوش دل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۳:۲۰:۳۵
دولت جايي است كه يه سري دور هم جمع شدند و اين ور آن ور مي روند.هر جايي هم كه مي روند با هم مي روند.حتي خارج هم مي روند زن و بچه هاشون رو هم مي برند كه بيشتر دور هم باشند (984830) (alef-2)
 
قاف
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۳:۳۸:۰۷
مجلس یک فرصت است برای دفاع از ولی نعمتش یعنی ملت ولی دولت یک پرنده فریبنده ورنگارنگ است که بر بام هر که نشست یا به عرش می برد یا به فرش.... (984849) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۳:۴۸:۵۱
باز خدا پدر اين نمايندگان را بيامرزد كه حداقل اهل داشتن برنامه و نوشتن كارهاي روزانه هستند.
برخي از نمايندگان هستند كه متاسفانه اصلا چيزي به نام برنامه برايشان معنا ندارد. (984868) (alef-2)
 
abbas
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۳:۵۲:۰۵
قبول کردن واقعیات و لج بازی نکردن کلید حل مشکلات است.
ما نمی خواهیم قبول کینم که نماینده مجلس چه جوری نماینده مجلس میشود. چند نماینده انگشت شمار هستند که خود را نماینده مردم ایران میدانند نه نماینده مردم شهرشان. باید قبول کنیم که نمایندگان مجلس از طریق جلب نظر رای دهندگانشان که معمولا بر اساس قوم گرایی است انتخاب میشوند.
راهکارها مشخص است و دنیا به شکل های مختلف (اما با قبول واقعیت و در یک جهت) با این موضوع برخورد کرده اند.
راهکارهای از قبیل انتخاب حزبی، ایجاد دو مجلس از اهم این راهکارها است.
شورای نگهبان نه میتواند و نه اجازه دارد که مانند این راهکارها عمل کند.
سیستم قانون گذاری ما ناکارآمد و بورکرات و بدتر از آن پراکنده است. نگاهی به عناوین کنیم کاملا مشخص میشود.
شورای اسلامی شهر و روستا ، مجلس شورای اسلامی ، شورای نگهبان ، مجمع تشخیص مصلحت نظام ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ...
دست آخر قانون یا قابل اجرا نیست و یا دولت اجرا نمیکند و یا افراد قدرتمند جلوی اجرای آنرا میگیرند.
در استان ما شورای شهر حق پارکینگ کنار خیابان را تصویب کرد. علاوه بر درآمد ، بخوبی 100 نفر صاحب شغل شدند. یک روز دادستان بشکل تصادفی درگیر این موضوع شد و این قانون را برداشت و مردم را بیکار کرد. عجیب اینکه این قانون در تمامی استانها بجز استان ما اجرا میشود. (984871) (alef-2)
 
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۳:۵۵:۰۶
يك مشكل اساسي مسوولان ما اين است كه به جاي داشتن نگاه كلان به مسايل كشور، دچار نگاه خرد شده اند. يعني مثلا به جاي اينكه جلسه بگذارند با 50 تا آدم خبره و كارشناسان ارشد هر تخصصي دچار نگاه ريز به مسايل جزيي پيش پا افتاده دارند.
كاش به جاي اينكه آقاي احمدي نژاد وقتش را با مصاحبه و سخنراني پر كند و يا مثلا دو ساعت برود مجلس دانش آموزي بنشيند، با صد تا اقتصاددان و تجار و اساتيد دانشگاه و خبره اقتصادي مي گذراند.
گاهي ما دو ساعت وقت مي گذاريم و مشكل يك نفر را كه دويست هزار تومان است حل مي كنيم و گاهي هم مي شود همان وقت را گذاشت و مشكل يك كارخانه با بيست هزار نفر كارگر را حل كرد.
به هر حال مجلس و دولت بايد ديد كلان داشته باشند و وقت تلف نكنند. (984876) (alef-2)
 
ابراهيم قنبري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۳:۵۸:۳۶
به نام خدا
حقيقت تلخي در نوشتار فوق مستتر است ،و آن اين كه به استثناء نمايندگان مركز ساير نمايندگان استانها و شهرستانها محكوم به همراهي با مديران دولتي هستند تا به اين طريق بتوانند آبي ببرند ، گازي بكشند و جاده اي را آسفالت كنند و شاي رايي بياورند ، در اين شكل از همراهي نه تنها استقلال نماينده مخدوش ميگردد بلكه در عمل به نوعي از كارگزاري دولتي ميرسد ، انعكاس اين امر آن جا متبلور است كه در امر نظارت قوه مقننه بر عملكرد مثلا فلان وزير در روز استيضاح ، كافي است كه نماينده به ياد بياورد كه به اهالي آن روستاي دور افتاده چه قولي داده ؟به كارمندان اداره مربوطه چه تعهدي داده در باره پيگيري فلان معوقه ؟و نتيجه چيست ؟بازپس گيري امضاء استيضاح و معطل ماندن و فشل شدن مهمترين كاركرد وجودي مجلس ، اين حقيقت غير قابل كتمان است كه مجلس به خصوص در دولتهاي نهم و دهم با ظرفيتي برابر با ده درصد ظرفيتش در امر نظارت فعال بوده است و چه بسا كه بر اين نمايندگان حرجي نباشد چرا كه در ايام تبليغات اگر به اين مردم قول راه و برق و استخدام و ... ندهند پس چه وعده اي در جهت جمع آراء بيان كنند ؟ (984879) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۲۲ ۱۳:۲۳:۰۸
آفرين.همه سخن همين است. (986279) (alef-4)
 
اکبرعلی
Malaysia
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۴:۰۱:۳۵
خود جناب نگارنده همچنان اعتقاد دارند همه کارها باید توسط دولت اجرا شود
وانگهی در دولت های کشورهای پیشرفته امروزی دولت فقط ناظر است و بس و اجرا بر عهده شرکت های کاملا خصوصی است که در حال رقابت با هم هستند. (984885) (alef-2)
 
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۴:۰۵:۴۲
مجلس جایی است که قوانین بر اساس کارشناسی های صورت گرفته با حساسیت بالا تصویب میشود و سپس شورای نگهبان نیز این قوانین را اصلاح میکند و بعد از خروج قوانین آنرا به قوه مجریه می سپارد و تقریبا هیچ نظارت مستقیمی در روند اجرا یا اصلا اجرای آن ندارد دولت بودجه را گرفته و به میل خود بدون ناظر خاصی آنرا هر طور میلش بکشد اجرا میکند و مجلس فقط از طریق دولت و رسانه و گاه بصورت محدود و شخصی از روند اجرا نشدن قوانین و یا نحوه غلط اجرای آن اطلاع پیدا میکند
در قدیم سازمانی به نام مدیریت و برنامه ریزی روند اجرای قانون و پروژه ها و هزینه شدن بیت المال را زیر ذره بین قرار میداد که باعث کند شدن اجرای پروژه ها میشد ولی اکنون ...
در این وضعیت باید نهادی مستقل بر روند اجرای قوانین و کارهای دولت نظارت کند و تخلفات را برای پیگیری گزارش دهد و قدرتی بالاتر از دولت برای ملزم کردن و اصلاح مسیر داشته باشد برنامه های طویل مدت در مجمع و مجلس تصویب و این نهاد مراقب اجرای آن توسط دولت باشد و بی رحمانه جلوی اختیارات دولت بایستد و مواخذه کند (984892) (alef-2)
 
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۴:۱۳:۰۱
توزيع توپ پينگ پونگ و بدمينتون از هرکدام ۲۰ بسته براي هيأتهاي ورزشي!!!!! (984902) (alef-2)
 
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۴:۱۹:۱۵
مردم دارن از گشنگی میمیرن شما تاریخ میگین (984912) (alef-2)
 
United States
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۵:۰۱:۱۶
اوه این دوره که بود و نبودشون یکی شده بی خیال هر چی نماینده است (984950) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۶:۴۶:۳۱
منتظر بخش دوم اين مطلب زيبا هستيم. (985015) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۱۸:۱۴:۵۶
ساختارهايي مانند دولت، مجلس و دادگستري را كه توسط غرب ايجاد گشته اند ما وارد كرديم بدون آنكه فلسفه وجودي انها را درك كنيم قواي مقننه و مجريه را انتخابي كرده ايم ولي اجازه رشد احزاب را نمي دهيم درست مثل اينكه اتومبيل آخرين مدل را از خارج وارد كنيم ولي اجازه ساخت جاده را ندهيم به اين بهانه كه ممكن است در جاده تصادفي روي دهد.
به هر حال خوشحالم از اينكه سايت الف اينچنين مطلب وزيني را منتشر كرده است اي كاش اتفاقي نبوده و تداوم داشته باشد. (985042) (alef-2)
 
ن
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۲۰:۱۸:۵۷
نماینده مجلس این کارها را نکند چه کند ؟ امور سیاسی کلان که دست این بیچاره ها نیست. (985093) (alef-2)
 
mehdi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۲۰:۲۲:۲۵
با سلام
دولت ها امدن تا مردم در اسایش زندگی کنند ولی افسوس و صد البته افسوس که هر کدام که امدن بجای حل مشکلات مردم در بعضی از موارد به مشکلات مردم اضافه کردن.
نمونه بارز همین دولت دکتر احمدی نژاد است که در ابتدابه همه مردم قل دادن فاصله طبقاتی را کم خواهد کرد واز ثروتمندان خواهد گرفت وبه مستضعفین خواهد داد این کار را نکرد هیچ از مستضعفین گرفت وبه ثروتمندان داد وانها را بیشتر از بیش ثروتمند کرد .
خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند (985094) (alef-2)
 
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۲۱:۴۰:۲۲
مردمان خوبی نیستیم ما . (985120) (alef-2)
 
فروغ
۱۳۹۱-۰۷-۲۱ ۰۰:۳۱:۵۹
حق با شماست قدر نعمت را نمیدانیم.خیلی نا شکریم. (985456) (alef-4)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۲۰ ۰۰:۳۴:۳۰
آقای احمدی نژاد در طول یکی دو سال اخیر بارها تلقی خود از مجلس را اعلام نموده است. شما ظاهراً فراموش کارید.
از مجلسی که در رأس امور نیست تا نمایندگانی که به زعم ایشان می توان اماده شان را خرید ...
این است نگاه دولت و شخص احمدی نژاد به مجلس! (985161) (alef-2)
 
شهرام
۱۳۹۱-۰۷-۲۰ ۰۰:۴۰:۵۱
دولت امروز به یک نهاد سیاسی کار و عوام زده تبدیل شده است که منافع ملت در آن مغفول مانده است.

مجلس نیز در این بین با بی اعتنایی به وظایف نظارتی خود، راه را برای این دولت صاف می کند.

و اما ملت، وای بر ملت! (985162) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۲۰ ۱۱:۲۲:۳۴
بیائید قبول کنیم که هم نمایندگان وظیفه خود را نمیدانند و هم مردم نمیدانند نماینده را برای چه انتخاب می کنند نماینده قانون گذاری ومطالعه وکارکارشناسی در مورد قانونی که میخواهد در مجلس به رای گذاشته شود را از یاد برده وجای آن داده به بدوبه ستان سیاسی (985247) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۲۰ ۱۴:۰۴:۵۴
تحریم از قبل هم بود؛ برخی همنوا با دشمنان بزرگنمایی می‌کنند??????????????? (985281) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۷-۲۰ ۱۹:۳۷:۰۳
دولت یعنی سوار شدن عده ای معدود رو کول عده ای زیاد از جامعه برای مدت نا محدود . (985372) (alef-4)
 
.m.r.s
۱۳۹۱-۰۷-۲۱ ۱۳:۳۵:۴۰
سلام. اینقدر از این مطالب مینویسید که اصلا حوصله خوندنشا نداشتم . ولی ننوشته بودی کی بر نمایندگان زحمت کش و دلسوز و. . . . نظارت کنه!!!!!!! (985605) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۷-۲۱ ۲۳:۳۴:۱۱
بابا بیخیال الف فکر میکنی زرنگی (985775) (alef-4)
 
ایران
Germany
۱۳۹۱-۰۷-۲۲ ۰۰:۵۳:۴۱
چه بگم ؟ قضیه ما و قضیه ادامه زندگی و حیاط ما شبیه کسیه که داخل کشتی در دریای پر تلاطم و مواج دریا گرفتا ر شده است .در این کشتی یکی فریاد میکشد و دیگری میخندد و یکی دیگر گریه میکند.یکی عاشق است یکی دیگر متنفر و ... این نشان چیست ؟ در حالیکه کشتی در وسط دریای خروشان گرفتار شده عده دیگر اینده روشنی رو برای خود متصورند . این جهان هستی ماست که مارا اسیر خود کرده و عده زیادی از ما رو اسیرو عاشق خود کرده است .ایا زندگی ما ارزش این همه ناملایمات و پستی و بلندی رو دارد؟ چه کسی میتواند این کشتی در حال غرق را نجات دهد و مسافران انرا به سر منزل مقصود برساند؟ یا اینکه اینده ما مبهم است و یا اینکه همه محکوم به مرگ هستیم؟ اگر این اخری مد نظر باشد چرا این همه به این دنیای فانی دل ببندیم؟ برای کسب قسمتی از این کشتی در حال غرق بر سرو کول هم بپریم ؟ اما ته ته دل همه این است که همه دوست دارن زندگی مرفه و ارامی داشته باشند . ایا میتوان به این ارزو دست یابیم؟ اگر هم بخواهیم بدان دست یابیم باز هم اخرش چیست؟ تا اخر و ابد ماندگاریم؟ برای چند روز زندگی همه به سر هم کلاه میزارند و تصورشان این است که انها در این گیرو دار پیروز میدان ا ند.اما هیچ کس در این دنیا پیروز میدان نیست.مرگ برای همه حتمی است اما چگونه مردن مهم است . شاید تصور بدی دارم شاید مایوس به نظر برسم اما این حقیقت است و ما ارزش زندگی رو درک نکرده ایم . ..... حال اگر دلار فلان قیمت هم شد و بیکاری چند درصد شد و یا کسی گشنه به رختخواب رفت و... بر ما بی تاثیر است. شاد باشید (985798) (alef-4)