نظر منتشر شده
۶۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 322928
خودروهای اروپا ٤ برابر ایران؛ آلودگی هوا یک‌سوم!
آمارهای تکان‌دهنده از مصرف سوخت خودروها در ایران
بخش اقتصادی الف، 17 دی 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۹
اروپایی‌ها با این که چهار برابر ایرانی‌ها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می‌کنند، اما خودروهایشان یک سوم ایرانی‌ها محیط زیست را آلوده می‌کند و سرانه مصرفشان هم ٦١ لیتر کمتر است.

وزارت نفت در گزارشی اعلام کرد متوسط غلظت ذرات معلق (ذرات در اندازه ١٠ میکرومتر معادل PM١٠) در مناطق شهری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ٢٠١٠ درحالی ١٩ میکرو گرم در مترمکعب بوده که برابر آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در سال ٢٠١٣، در همین سال غلظت ذرات معلق در مناطق شهری ایران ٥٦ میکروگرم در مترمکعب گزارش شده و ٣ برابر متوسط اتحادیه اروپاست.

شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای همسایه ایران

برابر آمار منتشره از سوی مرکز مطالعات انرژی آمریکا، متوسط سرانه مصرف بنزین، در سال ٢٠١٠ در ایران با جمعیتی بالغ بر ٧٥,١ میلیون نفر، حدود ٣٠٨ لیتر است. اما متوسط سرانه مصرف بنزین، در مجموع ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود ٥٠٧ میلیون نفر، حدود ٢٤٧ لیتر است. یعنی سرانه مصرف بنزین هر فرد در ایران ٦١ لیتر بیشتر از سرانه مصرف بنزین هر فرد در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

برخی گزارشها نشان می دهد که مصرف سوخت در ایران ٥ لیتر در روز به‌ازای هر خودرو است که در مقایسه با فرانسه با ١,٩ لیتر، آلمان و ژاپن با ٢.٥ لیتر و انگلستان با ٣.٥ لیتر بسیار بالاست.

شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای عضو اوپک

همچنین نگاهی به تعداد وسایل نقلیه موتوری به ازای هر یکهزار نفر در ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا و مقایسه آن با ایران در سال ٢٠١٠ نشان می دهد که اروپاییها چهار برابر ایرانیها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می کنند.

در سال ٢٠١٠ متوسط تعداد وسایل نقلیه موتوری به ازای هر یکهزار نفر در اروپا ٥٢٠ دستگاه بوده ولی در ایران ١٢٨ دستگاه گزارش شده است.

این آمار نشان می دهد که اروپاییها با این که چهار برابر ایرانیها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می کنند اما خودرو هایشان یک سوم ایرانیها محیط زیست را آلوده می کند و سرانه مصرفشان هم ٦١ لیتر کمتر است!

شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا

اما چرا این اختلاف فاحش در بهره وری انرژی و ایجاد آلاینده ها و مصرف سوخت در بین کشورهای اروپایی به عنوان واردکننده انرژی و ایران به عنوان یکی از اعضای قدرتمند صادر کننده نفت اوپک وجود دارد؟

طی سالیان گذشته با بحران سوخت و افزایش هزینه ها و همچنین آلودگیهای زیست محیطی، خودروسازان بین المللی با ارائه تکنولوژیهای جدید سعی در اقتصادی‌تر کردن خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست کردند و هر سال اعداد و ارقام مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها را به سمت بهبود ارتقا دادند.

شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا

اما خودروسازان ایرانی چه کردند؟
در ادامه این گزارش آمده است: این خودروسازان بااین که از سال ١٣٤٢ که پا به عرصه حیات گذاشته اند از یارانه سوخت ارزان بهره می برند، همواره فشارهای سهمگینی را در بخش بهداشت و درمان و آلودگی محیط زیست به دولتها وارد کرده اند.

گسترش ناوگان خودروی و مصرف سوخت کشور در این سالها در حالی صورت گرفته که خودروهای فرسوده همچنان در جاده های داخل شهری و بین شهری تردد می کنند و منجر به افزایش شدید آلاینده ها و مصرف سوخت در کشور شده اند.

براساس آخرین اطلاعات حمل و نقل و انرژی ایران، بخش حمل و نقل بیش از ٤٨ درصد مصرف کل فرآورده های نفتی را در کشور مصرف کرده است.

در برخی موارد محققان با تلاشهای فراوان موفق به کشف برخی خودرو ها با گرید d و E و F و G در ایران شده اند ولی شامل بیشتر خودروهای تولیدی با تیراژ بالا نمی شود!

در بخش استاندارد آلایندگی نیز بیشتر خودروهای پر تیراژ داخلی یا در حد دریافت استاندارد Euro نبوده اند یا این که اگر موفق به کسب درجه یورو شده اند، به جز برخی استثناها بقیه در حد یورو ٢ و یورو ٣ متوقف شده اند!

در بخش استانداردهای مصرف سوخت ترکیبی هم کلا خودروهای پر تیراژ داخل ایران خیلی بیشتر از ٦,٥ لیتر و در محدوده ٨ تا ١٢ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر قرار دارند.

این در حالی است که بهره وری و راندمان سوخت و اقتصادی بودن خودروها در حال حاضر بیش از هر زمان در جهان مطرح است و خودروهای کنونی در جهان بهترین راندمان و مصرف سوخت را دارند.

در این زمینه، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا میزان استاندارد مصرف سوخت برای خودروها را تا سال ٢٠١٦ معادل ٣٥,٥ مایل بر گالن (٥.١ لیتر در هر کیلومتر) تعیین کرده و اروپاییها هم استانداردی مشابه را برای خودروهای خود وضع کرده اند.

اما چطور صنعت خودرو آمریکا و اروپا اینگونه از ما پیشی گرفته است؟
در کنار اهرم قیمت سوخت و جریمه های سنگین برای آلوده کردن محیط زیست که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خودرو را ترغیب به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف تر و با استانداردهای زیست محیطی بالاتر می کند، دلایل مختلف دیگری هم وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

- خودروسازان بین المللی با ارائه تکنولوژیهای جدید حجم موتور و مصرف آن را با حفظ و حتی افزایش قدرت افزایش داده اند. به گونه ای که می توان موتورهای ٤ و ٦ سیلندری را امروز پیدا کرد که معادل یک موتور ٨ سیلندر دهه گذشته قدرت و گشتاور دارند.

- ارائه تکنولوژی بالا در موتورها و سیستمهای انتقال قدرت مانند سیستم تزریق سوخت مستقیم، سیستمهای انتقال قدرت ٧ سرعته و ٨ سرعته اتوماتیک و هوشمند و سیستمهای ترکیبی هیبریدی که به طور قابل ملاحظه ای مصرف سوخت را در خودروهاهدفمند کرده، باعث افزایش راندمان سوخت می شوند.

- استفاده از سیستمهایی نظیر سیستم غیرفعال کردن موتور در حالت توقف که در رانندگیهای شهری و ترافیکهای طولانی و ممتد این سیستم از درجا کار کردن موتور و اتلاف انرژی جلوگیری می کند، به هنگام توقف موتور را کاملأ خاموش می کند.

- استفاده از مواد کامپوزیتی و فیبرکربنی سبک وزن در سازه خودروها و قطعات داخلی آنها که با کاهش وزن، مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.

- بهره گیری بیشتر از طراحی آیرودینامیکی بدنه خودروها به منظور کاهش نیروی پسار (درگ) ناشی از جریان باد که این نیروی جریان باد عاملی مزاحم در حرکت رو به جلو خودرو بوده و باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

- بهره گیری از انرژی اتلافی خودرو در سیستمهای هیبریدی، مانند انرژی حاصل از ترمز و شتاب گیری خودرو که با ارائه تکنولوژیهای جدید می توان از این انرژیها در جهت تولید نیرو در خودروها استفاده کرد.

در اینجا سیستم حمل و نقل عمومی نیز بی تاثیر نبوده، زیرا با افزایش هزینه نگهداری خودرو در مقابل افزایش کیفیت و گستردگی سیستم حمل و نقل عمومی، افراد به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر علاقه نشان می دهند که خود عاملی مهم در کاهش استفاده شخصی از خودروها می شود و به تبع آن سرانه مصرف سوخت در خودروهای شخصی کاهش پیدا می کند.
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۴:۴۹:۱۶
بابا بیخیال با این بحث خودرو سازها را ول کنید چوندولت خودش پشتیبان آنها هست پس جای بحث نمی ماند وملت هم که تکلیفش مشخص هست . (3450425) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۱:۴۶:۴۸
متاسفانه یکی ازعلت اصلی مصرف سوخت بالای خودروها درایران فرسودگی خودروهای کشور و همچنین عامل مهم تر مونتاژخودروهای دارای تکنولوژی موتورقدیمی و عدم هماهنگی گیربکس های جدید با موتوراین خودروهاست که باعث مصرف بالای سوخت میشود.دولت باید دیریا زودجهت سامان دادن به این وضعیت خودروسازان را وادار به جمع آوری خطوط تولید پژو405 و پراید و همچنین تمامی خودروهای چینی مثل بریلیانس و زوتی و غیره نموده و نسبت به جایگزینی این خطوط با خودروهای تولیدی 2014وبالاتر اقدام نماید.بنده خودروی رانا ال ایکس درخردادماه امسال خریداری نمودم به صورت صفرکیلومتر و ازنمایندگی که مصرف این خودرو به دلیل استفاده از موتورtu5و گیربکس 405 صدی 10 لیتر میباشد.حاضرم این رو به ایران خودرو ثابت کنم که به علت استفاده ازگیربکس 405 در پژو206 و رانا به علت اینکه این گیربکس توانایی انتقال قدرت درست به موتور این خودرو را ندارد باعث بالا رفتن شدید مصرف سوخت شده است درحالیکه پژو206 تولید 85 صدی 6 لیتر بنزین مصرف داره (3451281) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۱۰:۵۴:۰۵
حالا خودرو سازها بجای کیفیت میرند سراغ قیمت تمام همت و انرژی خود را صرف این میکنند که چطوری قیمت را افزایش بدن مقصر اصلی هم دولت که با پشتیبانی های بیجای خود باعث تنبلی و پر رویی خودرو سازها شده مثال همین وام ۲۵۰۰۰۰۰۰ میلیونی (3451980) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۰۳:۵۲:۴۶
پژو پارس صفر رو هنوز 4000 کیلومتر کار نکرده هفت بار به تعمیرگاه بردم و هنوز مشکلات زیادی داره از جمله مصرف خیلی زیاد و نداشتن کشش در سربالایی و شتاب کمتر از مدلهای قدیمی تر و صدای ناهنجار موتور که مثل تراکتور صدا میکنه و صدا های عجیب و غریب از داخل اطاق و داشبورد و لرزیدن ماشین در هنگام حرکت از سکون و جا نرفتن دنده ها و ....
ایران خودرو این ماشین ها رو به ما داده تا خودمون بریم قطعات اصلی بخریم و روی این ها نصب کنیم در حالی که 4 برابر قیمت تمام شده طبق فاکتور (9.700.000 تومان) از من پول گرفته اند
امیدوارم هر ریال اضافه ای که از من گرفته اند گرهی باز نشدنی در زندگی خودشان و شرکای ایشان در دولت و جاهای دیگر!! بیندازد (3453546) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۷:۲۲:۵۱
پس بنزین آلوده چی.
واردات به خاطر ذینفع بودن خودی ها چی .
احتراق ناقص و.... چی ؟ (3451702) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۴:۵۳:۵۵
باعث و بانی اصلی این بدبختی ما لگن سازان ایرانی هستند. خودروهای با تکنولوژی بیست الی سی سال پیش تولید آلودگی زیادی دارند (3450439) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۹:۴۹:۲۰
این فقط به خاطر عالی بودن مهندسین گرامی که همیشه هم از کمبود حقوق ناله می کنند! برادران عزیز یک کار مفید بکنید پولم در میارید!! اونقدری که چشمشون به درامد پزشک هاس به کارخودشون بود الان همشون 2 برابر پزشک ها در امد داشتند ! علوم پایه خوندم مهندسم نیستم پزشکم نیستم! درامدمم خوبه چون سرم تو زندگی مردم نیست به کار خودمه! (3451052) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۳:۵۶:۰۹
عزیز مشکل مهندسا نیستن مشکل سیستم مدیریت صنایعه. هر ساله این همه مهندس ایرانی از ایران میرن برای خارجی ها کار میکنن. بیشترین امار خروج دانشجو مال رشته های مهندسی هست. یک مهندس کاری رو که ازش میخوان انجام میده. اگه ایران خودرو علاقه داره یک ماشین مربوط به 30 سال پیش رو تولید کنه مشکل مهندس نیست. مشکل مدیره. (3451510) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۰:۰۹:۴۵
آقای محترم این نتیجه به مهندسی ربط نداره، این نتیجه علم مدیریت مدیران کشور هست که این مهندیس رو دور هم جمع می کنند تا نتیجه ایی خوب حاصل بشه ...

البته خیلی از مدیران مدرک دارند ولی نمی دونم چرا در عمل نمی تونند از اون استفاده کنند. (3451527) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۹:۵۸:۴۳
چون مدرکشون یا قلابیه یا دنبال منافعشون هستن! برای پیشرفت اول یه عزم ملی لازمه بعد مهندس بعد تکنولوژی (3451877) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۷:۰۷:۴۲
10 سال پیش با تشویق استاد راهنمام پروژه پایانی خودم رو در زمینه خودرو انتخاب کردم و استاد من که میدونست شاگردش مدیر مرکز تحقیقات برق ایران خودرو است ترتیب یه جلسه رو برای همکاری داد، 2 استاد و 2 دانشجو برق از بهترین دانشگاههای ایران رفتیم و قرار بر همکاری شد، چند روز بعد طبق قرار قبلی من و دوستم رفتیم ایران خودرو و میشه گفت تقریبا ما رو راه ندادن، فقط اون آقای مدیر تحقیقات گفت من فقط بخاطر کمرویی از بابت اینکه استاد هام اومده بودن تو جلسه قبل نگفتم که شما کاری نمیتونید بکنید! چون ما یک تیم 10 نفره با هزینه میلیاری رفتیم فرانسه آموزش دیدیم و نتونستیم!! ( در صورتی که موضوع اونقدرها هم پیچیده نبود) و اخرش گفت اگه قول بدین نیان یه چیزی برای پایان نامه تون جور میکنم.
این اولین برخورد من با صنعت بود و چندین سال بعد هم بارها بدتر از این رو هم تجربه کردم تا اینکه نهایتا بالاجبار برای تحصیل و بعد از اون کار اومدم امریکا و موندنی شدم.
از نوشتار شما کاملا معلومه سرتون تو کار خودتون بوده و درکی از شرایط کشور ندارین.
من وقتی کامنت های دعوای مهندس و پزشک زیر یک مقاله در همین سایت که در مورد درآمد پزشکان بود رو خوندم واقعا گریستم. ایکاش هممون میفهمیدم که همگی لایق بهتر از اینها هستیم. (3451699) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۱۰:۴۹:۵۵
علت سياستهاي حمايتي از سازندگان دولتي است ، وقتي بدون زحمت و رقابت مي توانند محصولش را بفروشد چرا ب ايد طراح خوب استخدام كند؟
چرا بايد براي افزايش كيفيت هزينه كند؟
كيفيت در رقابت به دست مي ايد ،چه در صنعت ، چه در تكنولوژي ،چه در سياست
خودرو خوب محصول رقابت ازاد است
مجلس خوب هم محصول رقابت ازاد است ، (3451972) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۱۱:۰۰:۲۷
یکی از فامیل های من تو پارس خودرو است میگه از اول ماه که میشه تو حساب مدیران هر چند روز یکبار مبلغ هنگفتی بحسابشون واریز میشه به عناوین مختلف اما کارگران ساده حقوق معمولیش هم همیشه عقب می افته میگه اگه کسی تو این شرکتهای خودرو سازی مدیر قسمتی باشه نون خودشو تا اخر عمرش پخته (3451994) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۴:۵۷:۴۷
مواردی دیگری نیز به این آلودگی بیافزایید ازجمله گازهای خانگی که استانداردنیستند وفضای خانه راچنان آلوده می کنندکه نفس کشیدن درخانه هم مشکل شده .رنگ ها وتینرهایی که برای نقاشی ساختمان به کارمی روندنیزاستانداردنیستند که هم به نقاشان ساختمان صدمه می زنند وهم کسانی که خانه هایشان رانقاشی می کنندواقعاً تاچندروزاحسا س خفگی می کنند حتی پودرهای شوینده استاندارنیستندواغلب درماشین لباس شویی حل نمی شوند وبعضاً دانه های پودرکه بانام آنزیم به پودراضافه می کنندمثل سنگریزه می مانند.کلاً موادشیمیایی مشکل دارند.سلامتی مردم دریابید. (3450446) (alef-3)
 
سورنا
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۴:۵۸:۴۷
با این مقاله هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد
و همچنان تولید با تکنولوژی قدیمی ادامه دارد
و همچنان مردم ما هم خریدار (3450448) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۵:۰۵:۵۵
دارندگی و برآزندگی!
ایران دارای رتبه نخست منابع سوخت فسیلی (گاز + نفت ) است و تا 200 سال دیگر هم میتواند به همین میزان فعلی هم سوخت مصرف کند و هم صادر کند.

چرا هر چند وقت یکبار با دادن آمارها و نوشتن چنین نوشتارهایی سعی در تلخ کردن کام مردم دارید؟؟؟ (3450466) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۸:۳۹:۲۱
تاوان سوخت مفت هدر رفتن اب و هوای پاک .سلامتی و محیط زیست هم هست.
وقتی ایران کمترین تولید جهان را دارد اما در رده دهمین کشور الود کننده هوا

اشکار است تولید هوای الوده برای سوخت ارزان تر از اب در ایران است. (3450923) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۰:۱۵:۲۶
الان کامنتت شوخی بود یا جدی!؟! (3451104) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۵:۳۵:۲۱
در مبحث خودرو بحث بهداشت و سلامت روانی جامعه اصلا مورد توجه نیست. کسی که هر روز با یک خودرو مدل بالا که نرم و پرشتاب و با ظرافت زیبایی است سر و کار داشته باشه یا سوار تاکسی با امکانات و طراحی جدید شود خیلی روحیه و اعصاب و رفتارش فرق دارد با کسی که سوار ماشین های مشکل دار، بد قواره، پرسرو صدا و خشک داخلی می شود، مثل برخی تاکسی های عهد بوق که دیدنشان موجب تشویش ذهنی است. اغلب عصبانیت بی مورد،افسردگی و دیگر مشکلات روحی جامعه به علت برخورد باهمین زمختی ها ، زشتی ها و بی سلیقگی هایی است که در محیط روزانه با آن برخورد می کنیم. روزانه 70 میلیون نفر از مردم با این مسائل سرو کله می زنند که اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد. مشکل فقط و فقط و فقط مدیران و تصمیم گیران بی سواد، .....هستند که منجر به تولید پراید به مدت بیش از 20 سال و هر روز هم بی کیفیت تر در کشور می شود.
کشورهای پیشرفته در حال گذر از تکنولوژی نسل 4 به 5 هستند و ما هنوز در تکنورژی نسل 2 سیر و سیاحت می کنیم و متاسفانه مدیریت کلان کشور اغلب بدون تفکر و به اصطلاح نسل صفر است.. (3450544) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۵:۳۸:۳۳
دلایل دیگر عقب افتادگی این صنعت
1-با اینکه گفته میشود این صنعت خصوصی است ولیکن مدیران ارشد و تصمیم گیرنده ان هنوز توسط دولت انتخاب میشوند
تا کنون به این فکر کرده اید چرا وقتی تولیدات این صنعت کم میشود کارگران شرکتهای خصوصی (قطعه سازها)اخراج میشوند ولیکن هیچ تغییری در تعداد پرسنل این دو شرکت خودرو ساز بوجود نمی اید
2- با توجه به بند یک هیچ مسئولی جوابگوی مسئولیتش نیست
3- عدم وجود سازمان نظارت مستقل جهت به چالش کشیدن و هدایت کردن صنعت خودرو چون این سازمانها خود جیره خور صنعت خودرو هستند
4- عدم حمایت از صنایع دیگر
5- وجود تحریم -جهت بهینه سازی صنعت مطابق با دانش روز- ایا فکر کرده اید چرا مزدا و میتسوبیشی و تویوتا و.... تمایلی به سرمایه گذاری ندارند
ایا به این فکر کرده اید چرا باید وام با سود 28 درصد اخذ گردد درصورتیکه بانک های بین المللی سود کمتری میدهند
6- سیاسی کاری در صنعت خودرو
7- وجود رانت در این سیستم
8- و در انتها
ایا مشتری با این هزینه هنگفتی که پرداخت میکند ،حق هیچگونه اعتراضی در این صنایع و دیگر مسائل از جمله هزینه مالیان و عوارض و بیمه و هزینه پلاک وشماره گذاری که پرداخت میکند را دارد
لطفا نام ببرید (3450549) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۵:۴۴:۳۴
خودرو آشغال خوب معلومه مصرف سوخت زیاد داره...تعرفه واردات بردارید تا مردم هم بتوانند خودرو خوب سوار شوند و توسط همین خودرو باکیفیت در کلاس جهانی مصرف سوخت پایین میاد و جلوگیری بشه از کشته شدن 25 هزار ایرانی و 75 هزار مجروح و قطع عضو ... (3450556) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۲:۳۵:۳۹
مصرف کننده اشغال در جهان گول تقلب فولکس واگن را خورد که تنها در مراکز تست الایندگی انرا ر حد استاندارد نشان میداد. (3451652) (alef-11)
 
امیر
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۶:۰۵:۴۰
فرق بین ایرا ن واروپادر این است که اروپا تکنولوژی روز را برای ساخت ماشین بکار میبرند در صورتیکه در ایران خودروسازان ماشین های با تکنولوژی قدیمی واز رده خارج را برای تولید انتخاب میکنندومسلما"مصرف سوخت انها بالا ومشکلات متعددی را برای اب وهوا ومحیط زیست ایجاد میکنند فقط باید گفت متاسفم (3450602) (alef-3)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۶:۱۲:۲۵
نتیجه حمایت از خودروی ملی... (3450613) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۰۹:۱۲:۰۳
شما دیگه چرا ؟ یعنی مثلا" خودروی سمند که یک پلتفرم شکست خورده ی روور انگلیس بوده ، " خودروی ملی " ایران است ؟ (3453779) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۶:۲۸:۴۱
مردم چه گناهي دارن ؟؟؟؟
مقصر اصلي خوده دولت و همچنين وزارت نفت و ........
ماشين بي كيفيت ميشه همين
مقاله هايي از اين دست بايد بفرستيد براي مسئولين (3450640) (alef-3)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۶:۴۵:۰۳
اونوقت میگن برشکست شد ایرنخودرو وام بدیم اصلا کوچکترین فکری برای حل مشکل الودگی هوا که سیستم خودرو هست نشده من شخصا کارمند معاینه فنی خودرو هستم از هر 20 خودرو 13 خودرو مشکل الایندگی دارند حتی ماشین های مدل بالا 88.89.90 (3450664) (alef-3)
 
رضا آجری
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۶:۵۶:۴۰
در هر صورتی کشتار ملت مظلو ایران توسط خودروساران به انجام می رسد

یا با قصابی در جادهها یا با مرگ خاموش و آرام با آلودگی هوا

آیا نفوذ موریانه ای جهت کشتار چند لایه مردم پایان می پذیرد (3450703) (alef-3)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۶:۵۸:۰۹
آنها خودروی بیشتر دارند ولی به علت نبود تعرفه بر خودروهای با کیفییت ، گرانی شدید بنزین ( نبود سوبسید و بر عکس اعمال مالیات ) ، نرخ بالای پارکینگ در مراکز شهرها، و قوی بودن ناوگان عمومی عملا به جز آخر هفته از خودروی شخصی استفاده نمی کنند ( شرایط در ست بر عکس ایران است ) (3450709) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۷:۰۴:۴۶
خوب برادر من آمار سال 1990 رو با 2010 که مقایسه می کنی تقریباً برای ایران در سال 2010 با 1990 دیگر کشورها یکی است چرا؟ خوب برای اینکه خودروسازان عزیزززز هنوز دارن تکنولوژی سالهای قبل از 2000 را در خودروها استفاده می کنند. داداش این که دیگر اینهمه بالا و پایین نداره اشکال از ناصنعت رو به زوال خودروسازی خوب دیگه (3450722) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۷:۰۵:۵۴
به خودروسازان باید بگی نه به مردم!!! (3450725) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۷:۲۰:۱۲
برای اینکه از ترکیه گرفته تا شمال اروپا بنزین لیتری حدود ده هزار تومان است یعنی 10 برابر گرانتر از ایران.
و در ایران بنزین ارزانتر از نوشابه . (3450764) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۸:۲۲:۲۸
متاسفم با اين اظهار نظر در ختل حاضر اگر فوب خليج فارسهم حساب كنين با نفت بيست دلاري ما گرانترين بنزينها را داريم (3451728) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۱:۲۶
بنزین در کشورهای اروپایی حتی کشور نفتخیز نروژ لیتری 2.67 دلار
در دلاری 3700تومان ضرب کنی در حال لیتری برابر با 9879تومان است (3452211) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۲۰:۴۰:۱۸
آقای نروژزاده شما اول درآمد کارگر و کارمند ایرانی رو با یک نروژی مقایسه کنید بعد نتیجه بگیرید که اونجا گرون هست و اینجا ارزون (3452945) (alef-11)
 
امیر
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۷:۳۶:۵۶
چرا دولتهای ما ، همگی همیشه در حال آوانس دادن به خودروساز هامون هستند؟
صنعتی که نمیتونه رقابت کنه، قیمت محصولاتش گرونه، کیفیت پایینه، استاندارد زیست محیطی درست حسابی هم نداره،
با این همه اضافه مصرف بنزین، همه سرمایه های این مملکت رو میسوزد! !! !! این چه اصراری است که به حفظش دارند؟
کاش خودرو سازها تبدیل به مراکز خدمات پس از فروش برند های تویوتا و هیوندایی و........ میشدند!
چرا به خاطر اینکه خودروساز سود کنه و یا کارگرش سر کار باشه ، ما پراید 20 میلیونی بخریم؟
.... (3450794) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۲:۳۱:۴۲
شما هنوز نفهميدين اون ٢٠ و ٣٠ ميليونت تو جيب دولت هم ميره!!!
خب درآمد داره ازش
هرچقدر گرونتر هم بشه دولت هم سود ميكنه
مردم كيه؟؟!!!! (3451347) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۸:۰۰:۴۲
این از عوارض خودکفایی در تولید بنزین است که با افتخار اعلام شد! (3450847) (alef-3)
 
کیان دانشور
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۸:۰۴:۳۷
واقعا اصرار دولتمردان و خودروسازان برای استمرار روند فعلی و عدم ایجاد تحول در این صنعت غیرقابل درک است. (3450854) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۸:۰۷:۲۵
تا واردات خودرو آزاد و بدون تعرفه نباشه همین وضعه (3450859) (alef-3)
 
سعید ایرانی
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۸:۰۸:۳۶
برای اینکه همه علم دانشمندان جوانمان را مصروف هسته ای و موشکی و پهباد شده است اگر روی خودرو سازی هم کمی علم مان را متمرکز کرده و سرمایه گذاری کرده بودیم شاید بد نبود !!!!! (3450861) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۸:۵۸:۱۵
من يه RD دارم صدي پنجاه مي سوزونه !! (3450953) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۸:۴۱:۵۲
مردم از خنده
خداکنه نمی گم بنز بخری ، یه پژو اصل فرانسه بخری
پژوهای ایرانم آشغاله ... صدی بیست می سوزونه (3451739) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۰۴:۱۷:۵۱
حتما مدل 82 به بالاست آردی شما
من یک آردی دارم مدل 79 صدی 8.5 تو جاده و صدی 11 تو شهر میسوزونه یعنی از پژوی داخلی هم کمتر (3453553) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۱۹:۴۸:۰۳
این چیزا که مهم نیست
مسائل مهم تر هم وجود داره (3451047) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۰:۲۷:۳۷
فردا بنزین گرون میشه (3451115) (alef-11)
 
حمید
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۰:۴۹:۵۲
امریکا که از ما پیشی گرفته وحتی حالا که بزرگترین خودروسازان را دارد واردات خودروهای خارجی رو هم دارد تا رقابتی شود وکیفیت بالا رود نه خودروسازی ایران که رفاقتی است گوش مردم را میبرند والکی میگویند ضرر دادیم ودولت هم بیت المال را به حلقشان میریزد واین میشود که هنوز خودرو با مصرف صدی 10تولید میشود نه مثل کشورهای پیشرفته که 2.5و3 لیتر مصرف دارند تقصیر مردم چیه که خودروسازان ماشین پر مصرف تولید میکنند (3451144) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۰:۵۷:۵۳
کوش اگر گوش وی است ! و ناله اگر ناله ما آنگه البته بجایی نرسد فریاد است (3451162) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۲:۲۱:۰۸
حرفهای خارجی می زنید! (3451330) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۲:۴۶:۱۴
اقای نویسنده این آمار اگه قرار بود تکان میداد، بیست سال پیش تکان داده بود. مردم دیگه با این آمارها هیچ تکانی نمیخورند. (3451368) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۳:۴۱:۴۴
من کارمند شرکت ملی گاز در همدان هستم.قانون گذاشتند که هر کی خونش تو شهره براش سرویس نگذارند برا همین همه تک سرنشین می آن کنار خیابون پارک می کنند.ساختمان تازه سازمون هم که بالا شهره پارکینگ محدود برا خودروهای اداره داره.کاش وزیر عزیز ما که به درجه حرارت اتاق حساسند به این هم حساس بودند. (3451471) (alef-11)
 
محمد جواد
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۳:۴۷:۳۸
تقصیر منفعت طلبی دولتهاست که نمیخواهند از منافع ناشی از فروش آشغالهای خودروسازان بگذرند حتی به قیمت وام های کلان به بهانه اشتغال تعدادی کارگر که می توانند با سرمایه گذاری در صنعت در جاهای دیگر مشغول شوند (3451489) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۰:۰۹:۱۹
نه اونطوری هم نیست که شما میگین
1-شما گفتین بنزین 10هزار تومان در اروپاست -تا حدودی درست است ولی نکته که به اون توجه نکردین--درامد سرانه هستش اگه این را حساب کنین یعنی به از ای درامد سرانه یک ایرانی بنزین در ایران از امریکا گرونتره!!!!!!!!!!!!باورش یه خورده واسه منم سخته ولی حقیقت داره(اگه همین نسبت را در نظر بگیریم ایران50 امین کشور گرانفروش دنیاست بالاتر از کشورهایی مثل ترکیه المان امریکاو... )اینطور که میگن ما نفت رو مفت میدیم نه خیر هم !!!
2-در مورد دولتی بودن صنعت خودرو(اگه بتونیم بگیم صنعت!!!)اره واقعا دولتی است.خیلی از اقایان در این صنعت ذینفع است هرگز اجازه نداده اند مهندس بیچاره سیستم را در دست بگیرد تا ارتقایی حاصل شود.خیلی از مدیران این صنعت
3-یادمان باشد المان ،فرانسه و... هرگز صنعت نوین خود را با علم ساخت ان به ما نخواهن داد این وظیفه دانشگاه و پژوهشگاه ها است(هم اکنون که مرکز دارالترجمه اند،یا تولید ISI نه اولویت آزمایشگاهی و مهندس محوری ) (3451526) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۰:۲۵:۳۱
اگر به موارد دیگر از جمله قیمت خرید خودرو و میزان مصرف لوازم یدکی و نوع سوخت و خدمات بعد از فروش و ایمنی خودروها در اروپا بپردازید و انرا با کشور خودمان مقایسه کنید خواهید دید موارد مطروحه در گزارش محلی از اعراب ندارد ضمنا مقایسه حمایت های دولتی و پاسخگو بودن خودرو سازان به مردم را نیز میتوانید بااروپا مقایسه کنید و ببینید انچه بر سر مردم کشور میاید اگر درصد کمی از ان بر سر مردم اروپا میامد چه میشد (3451552) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۲:۰۷:۵۴
تنها علت مصرف بیشتر بنزین در ایران پر مصرف بودن خودروهاست . خودروهای بروز و استاندارد تولید کنند مصرف سوخت هم کم میشود (3451640) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۸:۱۸:۰۹
خي مشخصه كشورهايى مثل هلند كه اندازه يه استان ما هم نيستن به خاطر بعد مسافت بنزين كمترى مصرف ميكنن وقتى برا هر كارى بايد بريم مركز استان دهها و شايد صدها كيلومتر بايد حركت كنيم يا از بندرعباس تا تبريز يه كاميون بايد حركت كنه تا بارش رو برسونه همين طور شبكه ريلى ايران و مسافرت هوايى بين اكثر شهر هاى هم كه تقريبا وجود خارجى نداره يا خيلى كمه مشخص هست كه مصرف بنزين بايد بالاتر باشه مكر اينكه فرض كنيد ايرانى هاى جهان سومى نبايد به مسافرت برن (3451725) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۸:۳۶:۱۹
جالب تر این است که همان درجه ای که سازمان استاندارد بر روی شیشه نصب کرده و در سایت خودروسازان هم نوشته شده غلط است. به عنوان مثال من یک 206 تیپ 5 مدل 94 گرفتم که با مسیر اتوبانی که من هر روز طی میکنم و الان که زمستان است و کولر نمی گیرم صدی 10 لیتر مصرف می کند. در حالی که یکی از مزایای 206 در قدیم کم مصرف بودن آن بود. موضوع را به نمایندگی مرکزی شماره 1 ایران خودرو اعلام کردم که کارشناس فنی شان گفت مصرف بین 9 و نیم تا 11 طبیعی است و به دلیل ecu است. سابقا این قطعه از مارک بوش استفاده می شده و الان چینی است. من متحیرم چگونه مصرف 11 لیتر را برای یک خودروی 1600 سی سی طبیعی مدانند؟ و من مصرف کننده و سایر افراد جامعه که دهریم از این بابت ضرر میدیم را چگونه باید مطالبه کنیم؟ البته تصمیم دارم از سازمان استاندارد شکایت کنم. (3451735) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۹:۰۷:۴۷
حدودا" اوایل انقلاب وزیر صنعت کره اومد به ایران و گفت آرزوش اینه که یه کارخونه مثل ایران ناسیونال(خودرو) داشته باشن.. حالا اونا کجان و ما کجا ؟ !
با خودمون چکار کردیم؟!!!!!!تازه اینهمه هم از پیشرفت خودمون تعریف میکنیم (3451776) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۰۹:۳۱:۰۷
اقا سمند صفر خریدم داخل شهر 14 لیتر و بیرون شهر 8 لیتر در صد کیلومتر مصرف داره .نمایندگی هم میگه مگه تویوتا خریدی که میگی مصرفش بالاست. بر اساس همین مهندسی است که دولت به خودرو ساز کمک میکنه. (3451846) (alef-11)
 
قرتاسی
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۱۰:۳۹:۵۳
دنیا باید در برابر خودروهای ما تعظیم کنه. (3451951) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۱۰:۰۵:۵۰
دنیا باید در برابر پولداری که نمی دونه چطوری پول هاشو دور بریزه ، حتما" تعظیم می کنه ، قرتاسی عزیز ! (3453916) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۱۰:۴۲:۵۵
تمامي امارها در ايران تكان دهنده است ،
سرانه مصرف بنزين
سرانه مصرف برق
سرانه مصرف گاز
سرانه مصرف مواد مخدر
سرانه مصرف الكل
ميزان بيكاري
ميزان ففر
رتبه فساد اداري
و همه اينها نتيجه ناكارامدي سيستم است (3451956) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۱۶:۵۶:۴۴
من سانتافه دارم ولي با اين بنزينهايي كه در ايران عرضه ميشه هم مصرفش بالاتر از اون چيزيه كه بايد باشه هم از خروجي اگزوزش بوي گند ميده خلاصه علاوه بر كيفيت خودرو يه فكري به حال كيفيت بنزين هم بايد بشه (3452607) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۲۱:۲۴:۳۹
درآمدی که دولت از گمرک و عوارض واردات خودرو داره ، از جون آدما بالاتره؟
بذارین ماشینهای باکیفیت و کم مصرف و پاک از سازنده های درست حسابی با قیمت ارزان وارد بشه، باور کنید سودش در نهایت برای دولت بیشتر خواهد بود. (3453035) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۲۱:۳۰:۰۱
می خوای بنزینو گران کنی دیگه نیازی به سفسطه کاری نیس (3453047) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۰۷:۰۳:۵۰
من براي اينكه از مترو استفاده كنم با آنكه نزديك مترو هستم ليكن بايد روزي 4000تومان كرايه بدهم تا بتوانم از مترو استفاده كنم غروب هم كه ميخواهم برگردم منزل بايد بعد از عبور 4 قطار دست آخر سوار قطاري بشوم كه با هل دادن اول پرتاب ميشوي داخل سپس پرس ميشوي داخل قطار خلاصه بجاي اينكه امكانات تردد عمومي را افزايش بدهند خودرو بي كيفيت توليد ميكنند و بنزين را گران ميكنند و صورت مسئله را پاك ميكنند (3453593) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.