توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 223702
فرآیند شکل گیری عزم ملی
بخش تعاملی الف - سعید دوستی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۱۱
ظهور و بروز هر پدیده ای در اجتماع معمولا مستلزم زمینه، علل و عوامل مختلف است که می توان نام فرآیند را بر مراحل مختلف آن از پیش زمینه شکل گیری تا مرحله وقوع و تاثیرات پس از آن را بر آن نهاد.

تاکید بر شکل گیری عزم ملی از سوی رهبر فرزانه انقلاب در عرصه فرهنگ و اقتصاد، در نام گذاری سال ۹۳، به عنوان یک فرآیند اجتماعی نیازمند شناخت دقیق چرایی و چگونگی وقوع آن است.

بهتر است برای شناخت این پدیده به چند نمونه از شکل گیری عزم ملی در سیر تاریخ معاصر سرزمین خود بپردازیم.

نهضت تحریم تنباکو
جنبش مشروطه خواهی
انقلاب اسلامی
هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس
خنثی سازی فتنه ۷۸
خنثی سازی فتنه ۸۸
طرح هدفمندی یارانه ها

حال با دقت نظر در رویدادهای مذکور عناصر مشترک فرآیندی وقایع مذکور از ابتدا تا انتها نمایان می گردند.

۱- وجود وضعیت نابسامان شدید:
ناگفته پیداست که عزم ملی هنگامی شایسته و بایسته شکل گیری است که دریک موضوع وضعیتی حاکم باشد که جز با حرکت عمومی و یکپارچه مردمی امکان اصلاح و حل مشکل وجود نداشته باشد.

۲- درک صحیح و به هنگام از وجود نابسامانی:
پُر واضح است که درک صحیح و واقع بینانه در هر مقوله اجتماعی، هنگامی اثربخشی لازم را خواهد داشت که توأمان هم در مردم و هم در مسئولین وجود داشته باشد.

در بحث اقتصاد جدای از نوع نگاه و روش برخورد، به نظر می رسد از دولت نهم تا یازدهم اهتمام نسبتا کافی به مسائل اقتصادی به خصوص با توجه به پیگیری طرح هدفمندسازی یارانه ها، وجود داشته است.

اما در زمینه فرهنگ وجود یک واقعیت انکار ناپذیر است و آن هم اینکه تحسس مشکلات و بحران های فرهنگی در اجتماع، از سوی چند دولت اخیر در حداقل قابل قبول هم نبوده است.

از نمونه های بارز این واقعیت تلخ، می توان به غفلت (متعمدانه و یا از روی سهو) نسبت به شکل گیری فرهنگ اشرافی گیری در بین مردم و مسئولین و دور شدن از فرهنگ عدالت، شکل گیری روزنامه های زنجیره ای و توهین به استوانه های اعتقادی مردم، بی تفاوتی نسبت به مقوله حجاب و کم اهمیت نشان دادن آن به عنوان یک شاخص فرعی در فرهنگ و نیز زیر سوال بردن فرهنگ جهاد و مقاومت و احکام قرآنی و مسلم اسلام نظیر حکم قصاص، اشاره نمود.

۳- فراخوان عمومی از سوی مراجع و رهبران دینی (به دلیل ماهیت دینی جامعه ایران)

۴- رویش دغدغه عمومی:
به طور معمول در گذشته به دلیل حجمه فرهنگی کمتر ناشی از عدم نفوذ رسانه های بیگانه، عمق بیشتر اعتقادات دینی، قرار نگرفتن در معرض روزمرگی به شدت کنونی و گُم نگشتن در دغدغه های معیشتی از سوی عموم جامعه و دلایلی از این دست، اشاره ای از سوی علما باعث می گشت مردم بلافاصله نگاه های خویش را متوجه مشکلی سازند که مرجعیت دینی نسبت به آن حساسیت نشان داده است.

اما در زمان کنونی به نظر می رسد رسانه ها، نقش گسترده تری در این زمینه داشته باشند که مسلما نقش رسانه ملی در این باره از همه پُر رنگ تر است.

به راستی نسبت برنامه های ورزشی، اقتصادی و فرهنگی در رسانه ملی یک نسبت عادلانه و صحیح است؟ برنامه های فرهنگی به چه میزان توانسته اند دغدغه سازی صحیحی از مشکلات فرهنگی در جامعه ایجاد نمایند؟

۵- وجود راه حل کاربردی:
مهمترین وظیفه نخبگان در طراحی و ارائه یک راه حل جامع، کاربردی و اثر بخش است. چنانچه ایجاد دغدغه همراه با تبیین راه حل برون رفت از یک مشکل، نباشد. دغدغه سازی و بیان مشکل حتی ممکن است به کنار آمدن جامعه با وجود یک نابسامانی و عادی شدن وجود معضل در جامعه نیز بینجامد. لذا یکی از مهمترین مراحل و عناصر حیاتی در ایجاد یک عزم ملی ارائه راهکارهای عملی برای مرتفع نمودن یک مسئله جدی است که حل آن بدون اراده عمومی مردم و حرکت همگانی میسر نخواهد شد.

۶- پیگیری تا حصول اطمینان از دستیابی به همه اهداف یک نهضت عمومی و تثبیت موقعیت دلخواه.
 
کلمات کلیدی : سعید دوستی