نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 250244
افت کیفی ۹ خودرو
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۵
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حالی تازه‌ترین گزارش کیفی خودروهای داخلی را منتشر کرد که طبق آن، سطح کیفی ۹ خودرو افت کرده و در بین آنها نام تندر-۹۰ اتومات و تیبا نیز به چشم می‌خورد.

این گزارش، کیفیت ۲۵ خودرو تولید داخل در مهرماه را مورد بررسی قرار داده و خودروهای موردنظر با توجه به نمرات منفی کسب شده، رتبه‌بندی شده‌اند که در این بین، سوزوکی گرندویتارا بهترین شده و ام‌وی‌ام مدل ۱۱۰ نیز کم کیفیت ترین. طبق روال ارزیابی‌های قبلی، خودروها در ۹ معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، تزئینات داخلی و خارجی»، «رنگ»، «بدنه»، «نفوذ آب» و «صداهای غیرعادی» مورد بررسی قرار گرفته‌اند و همچنان بزرگترین ضعف خودروهای داخلی به دو بخش تزئینات و بدنه مربوط می‌شود. به‌عبارت بهتر، ۲۵ خودرو تحت ارزیابی، بیشترین نمرات منفی خود را در این دو بخش به دست آورده‌اند و این موضوع در گزارش‌های قبلی نیز وجود داشته است.

یکی از نکات قابل توجه گزارش کیفی مهرماه، اعلام دوباره جزئیات کیفیت خودروها در معیارهای ۹گانه است، چه آنکه شرکت بازرسی در چند گزارش گذشته خود، این بخش را حذف کرده بود و حالا مشتریان دوباره می‌توانند از ریز مشکلات خودروهای داخلی مطلع شوند. با این حساب، مشتریان حالا می‌توانند از نمرات منفی بخش‌های مختلف خودروهای داخلی از جمله سیستم موتور و ترمز و بدنه اطلاع لازم را پیدا کنند.

شرکت بازرسی، اما در گزارش این ماه خود باز هم خودروهای تحت بررسی را در پنج گروه قیمتی «کمتر از ۲۰ میلیون تومان»، «۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان»، «۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان»، «۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان» و «بالای ۱۰۰ میلیون تومان» دسته‌بندی کرده که به ترتیب خودروهای پراید ۱۳۱ سایپا و پارس تندر و تندر اتومات و لیفان X۶۰ و سوزوکی گرندویتارا در صدر گروه‌های خود قرار گرفته‌اند.

آن طور که شرکت بازرسی گزارش داده، در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروهای سایپا X۱۳۱ و تیبا بیشترین نمرات منفی را کسب کرده‌اند، هرچند در این بخش شاهد بهبود ۹ درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که عمدتا مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای MVM۵۳۰، لیفان ۶۲۰ و پژو پارس مازندران است. در بخش تزئینات و مونتاژ اما خودروهای MVM۱۱۰ و پژو ۴۰۵ بیشترین نمرات منفی را به خود اختصاص دادند. این در شرایطی است که میانگین نمره منفی این بخش، نسبت به ماه قبل ۱/۲ درصد افزایش داشته و از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند رو به نزول، خودروهای MVM۵۳۰ و لیفان ۶۲۰ هستند.

همچنین در بخش بدنه نیز خودروهای MVM۱۱۰ و سایپا X۱۳۱ بیشترین نمرات منفی را به دست آورده‌اند که البته میانگین نمره منفی در این بخش، نسبت به ماه قبل روند نزولی ۸/۱ درصدی را تجربه کرده است. پارس تندر و پژو ۲۰۶ بیشترین نقش را در این روند نزولی ایفا کرده‌اند، خودروهایی که معمولا با رشد کیفی روبه‌رو می‌شدند.  از سوی دیگر اما در بخش رنگ، میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل ۲/۱۲ درصد تنزل پیدا کرده که عمدتا مربوط به افزایش نمره منفی خودروهای پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ ایران خودرو است. خودروهای جک در هر دو مدل اتومات و دستی، لیفان X۶۰ و پژو پارس مازندران نیز بیشترین نمرات منفی را در بخش رنگ به خود اختصاص داده‌اند.

در نهایت اما تعداد ایرادات مهم و اساسی خودروهای داخلی، ۴/۱۱۵ درصد افزایش یافته که به هیچ وجه نشانه خوبی برای صنعت خودرو کشور به شمار نمی‌رود. تقصیر این عقبگرد کیفی، بیشتر بر گردن خودروهای پراید X۱۳۱ پارس‌خودرو و سمند است، چه آنکه نمرات منفی آنها سبب بروز این اتفاق ناخوشایند شده است. در حالت کلی نیز میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری یک و نیم درصد افزایش یافته که تیبا به همراه مدل‌های دستی و اتومات جک، مقصر اصلی این افت به حساب می‌آیند.

بر این اساس، ۹ خودرو تیبا، پژو ۴۰۵، ۲۰۶، رانا، تندر-۹۰ اتومات، ام‌وی‌ام ۳۱۵، جک دستی، پارس مازندران و پارس خراسان با افت کیفی در مقایسه با گزارش قبلی مواجه شده‌اند که در این بین، جک بیشترین افت را به خود می‌بیند. کیفیت ۱۶ خودرو دیگری که مورد بررسی کیفی قرار گرفته‌اند، در مقایسه با گزارش قبلی صعود کرده و در این بین، ام‌وی‌ام مدل ۵۳۰ بیش از همه با کاهش نمرات منفی و در نتیجه رشد کیفیت، مواجه شده است.

صدرنشینی دوباره ویتارا
اما ببینیم گزارش کیفی مهرماه چه جزئیاتی را در خود جای داده و خودروهای تحت ارزیابی با چه نمره‌ای و در چه جایگاهی از جدول رده‌بندی جا‌خوش کرده‌اند. در حالت کلی، سوزوکی گرندویتارا توانسته با تنها ۷/۱۶ نمره منفی، لقب با کیفیت‌ترین خودرو داخلی را به خود اختصاص دهد و صدرنشین شود.

این شاسی‌بلند ژاپنی که تنها عضو گروه خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان است، در ایران خودرو خراسان به مونتاژ می‌رسد و هم‌اکنون گران‌ترین خودرویی است که در ایران مونتاژ می‌شود. ویتارا که مدتی به دلیل توقف تولید در لیست خودروهای تحت ارزیابی کیفی غیبت داشت، با حضور دوباره خود‌ توانسته صدر جدول را از پارس‌تندر پس بگیرد. تزئینات، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی، چهار معیاری هستند که ویتارا در آنها نمره منفی کسب کرده و بیشترین آنها نیز به رنگ مربوط می‌شود.

از ویتارا بگذریم و به سراغ پرایدها برویم؛ پرایدهایی که گروه زیر ۲۰ میلیونی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و در رده‌های انتهایی جدول رده‌بندی کیفی جا خوش کرده‌اند. در این گروه، پراید مدل ۱۳۱ سایپا با ۷۸ نمره منفی، بهترین کیفیت را دارد و پشت‌سر آن نیز مدل پارس‌خودرویی این محصول به چشم می‌آید که ۸/۱ نمره منفی بیشتر را به خود اختصاص داده است.

در نهایت نیز پراید مدل ۱۳۲ پارس‌خودرو که ۸/۸۱ نمره منفی به‌دست آورده، از کیفیت کمتری نسبت به دیگر پراید‌ها برخوردار است و پس از ام‌وی‌ام ۱۱۰، کم کیفیت‌ترین خودرو تولید داخل در مهرماه محسوب می‌شود.

از نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، هر سه مدل پراید جزو خودروهای «خوب» به‌شمار می‌روند و سطح کیفی آنها +B است. همچنین با توجه به نمرات منفی کسب شده، پراید ۱۳۱ سایپا و پراید ۱۳۱ پارس‌خودرو و پراید ۱۳۲ سایپا، به‌ترتیب بیست و دومین، بیست و سومین و بیست و چهارمین خودروها در جدول کیفی مهرماه به حساب می‌آیند.

پرایدهای تحت بررسی، در هر ۹ معیار صاحب نمره منفی شده‌اند و این در حالی است که مدل‌های ۱۳۱ سایپا و ۱۳۲ این شرکت، بیشترین نمره منفی خود را در معیار تزئینات داخلی و خارجی کسب کرده‌اند و بالاترین نمره منفی پراید ۱۳۱ پارس‌خودرو نیز در معیار بدنه به دست آمده است. اما در رده دوم جدول و پس‌از ویتارا به پارس تندر می‌رسیم و البته تندر اتومات و تندرهای معمولی پارس‌خودرو و ایران خودرو نیز که مشترکا ۷/۲۰ درصد نمره منفی کسب کرده‌اند، در رده‌های بعد از آن قرار دارند. در بین این چهار تندر، پارس تندر در چهار معیار تزئینات، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی حائز نمره منفی شده که بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. تندر پارس‌خودرو نیز بیشترین نمره منفی خود را در رنگ به دست آورده، هرچند در تزئینات و بدنه نیز دارای نمره منفی است.

این در شرایطی است که تندر ایران خودرو فقط در تزئینات و بدنه و رنگ نمره منفی دارد و بیشترین آن به رنگ مربوط می‌شود. همچنین تندر اتومات نیز تنها در چهار معیار تزئینات، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی نمره منفی دارد و بالاترین آن به رنگ مربوط می‌شود. اما پژو ۲۰۶ نیز در مدل‌های صندوقدار و‌هاچ بک خود پشت‌سر تندر قرار گرفته‌اند که تنها نیم نمره منفی فرق میان آنها است.

مدل صندوقدار پژو ۲۰۶ تنها در سیستم تعلیق و نفوذ آب نمره منفی ندارد و نقطه ضعف اصلی آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. پژو ۲۰۶‌هاچ بک هم که آب در آن نفوذ نمی‌کند و سیستم تعلیق و ترمزش ایرادی ندارد، بیشترین نمره منفی خود را در همین معیار تزئینات به دست آورده است.

دیگر خودرو حاضر در جدول کیفی مهرماه اما رانا است که توانسته با کسب ۲۴ امتیاز منفی‌ در جایگاه هشتم جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در مهرماه قرار گیرد. هرچند رانا به همراه تندر و پژو ۲۰۶ با خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و پارس و تیبا و جک و ... در یک گروه قیمتی قرار دارند، اما فاصله نمرات منفی شان با آنها زیاد است. رانا در هفت معیار از جمله ترمز، بدنه، رنگ و موتور نمره منفی به دست آورده که بیشترین آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.

اما پشت‌سر پژو ۲۰۶ با چهار خودرو چینی روبه‌رو می‌شویم که بهترین آنها، جک اتومات است. این خودرو ۴۵ نمره منفی کسب کرده و در پنج معیار از جمله ترمز، بدنه و رنگ نمره منفی دارد که بیشترین آن مشترکا به بدنه و رنگ مربوط می‌شود. جک دنده معمولی نیز که در رده یازدهم جدول کیفی جا خوش کرده، در چهار معیار ترمز، تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی دارد و نمره منفی بدنه و رنگ و تزئینات آن مشترکا عدد ۱۵ است.

پس از جک‌ها، با دو مدل از لیفان یعنی X۶۰ و ۶۲۰ روبه‌رو می‌شویم که اولی در پنج معیار موتور، ترمز، بدنه، رنگ و تزئینات و دومی نیز در ترمز، بدنه، رنگ، تزئینات و صداهای غیر عادی نمره منفی کسب کرده. بیشترین نمره منفی لیفان X۶۰ مشترکا در تزئینات و بدنه و رنگ به دست آمده و لیفان ۶۲۰ نیز بالاترین نمره منفی‌اش را در تزئینات به خود می‌بیند.

در بین محصولات پر تیراژ صنعت خودرو کشور، اما پژو ۴۰۵ تولید خراسان توانسته بهترین کیفیت را در ارزیابی مهرماه به دست بیاورد و سیزدهمین عضو جدول لقب بگیرد. این خودرو فقط در معیار نفوذ آب نمره منفی ندارد و بیشترین نمره منفی‌اش در تزئینات به دست آمده است.

پارس خراسان نیز شرایط ۴۰۵ را داراست و رده چهاردهم جدول را در دست دارد. پارس یک مدل مازندرانی و ۴۰۵ یک مدل تهرانی نیز دارند که اولی نوزدهم است و دومی هفدهم. ۴۰۵ تولید تهران در حالی ۹/۵۲ نمره منفی دارد که به جز سیستم تعلیق، در باقی معیارها نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود. پارس تولید مازندران نیز که فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد، نقطه ضعف اصلی‌اش به تزئینات مربوط می‌شود.

اما از سمند هم خبر می‌رسد که این خودرو توانسته با کسب ۴/۵۲ نمره منفی، رده پانزدهم جدول را به خود اختصاص دهد. این خودرو به جز نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود. همچنین تیبا نیز که بیستمین عضو جدول رده بندی کیفی به حساب می‌آید، تنها در نفوذ آب نمره منفی کسب نکرده و بیشترین نمره منفی‌اش نیز به تزئینات مربوط می‌شود.

کیفیت ام‌وی‌ام
در جدول کیفی مهرماه اما نام ام‌وی‌ام در مدل‌های ۵۳۰ و ۳۱۵ و X۳۳ و ۱۱۰ نیز به چشم می‌آید که به ترتیب با کسب نمرات منفی ۵/۵۲، ۵/۵۵، ۳/۶۴ و ۵/۸۴، رده‌های شانزدهم، هجدهم، بیست و یکم و بیست و پنجم (رده آخر) را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین، مدل ۵۳۰ به جز سیستم تعلیق و نفوذ آب، در باقی معیارها حائز نمره منفی شده که بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود.

مدل ۳۱۵ نیز که در ترمز و نفوذ آب عیب و ایرادی ندارد، بالاترین نمره منفی خود را در تزئینات به دست آورده است.

ام‌وی‌ام X۳۳ نیز که در چهار معیار تعلیق، تجهیزات الکتریکی، صداهای غیرعادی و نفوذ آب نمره منفی ندارد، نقطه ضعف اصلی‌اش را در تزئینات به خود می‌بیند. در نهایت ام‌وی‌ام مدل ۱۱۰ نیز به‌عنوان آخرین عضو جدول، بیشترین نمره منفی‌اش را در تزئینات به‌دست آورده و فقط در سیستم تعلیق و صدای غیرعادی حائز نمره منفی نشده است.
منبع: دنیای اقتصاد
 
علي
۱۳۹۳-۰۹-۰۴ ۱۲:۰۵:۴۲
سلام
يه سوال
آيا شركتهاي بازرسي معتبر دنيا و حتي آسيا حاضر هستند خودروهاي ايراني را رتبه بندي كنند؟؟؟

خودرو سازان عزيز يه بار جرات كنند و محصولات خود را بدهند شركتهاي بازرسي معتبر ارزيابي كنن هزينه هاش رو هم طبق معمول از مصرف كننده بگيرن فقط شهامتش رو داشته باشن. (2510052) (alef-10)
 
morteza
۱۳۹۳-۰۹-۰۴ ۱۲:۱۴:۴۶
فکر نمی کنیدبه جای اینهمه توضیحات یه جدول می ذاشتید فهمش راحتتر بود (2510070) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.